• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ja het is een 4x16mm2-as kabel, die heb ik zelf neergelegd dus ik weet het zeker ;)

Ik snap de redenatie van die 54A, maar die stroom gaat toch nevernooit lopen? Aangezien elk individueel punt is afgerekend op maximaal 16A dmv de Alumats. Dus alles is toch gewoon veilig?

En die 54A kan toch nooit lopen? Een accu wordt of opgeladen of ontladen, maar nooit tegelijk. Dus de 17kw gaat of naar de accu, of van de accu af, de enige die optelt is de 8kw van de zonnepanelen. Die kan idd opgeteld wordt met de accu of terug van de accu. Dan kom je op 12+8=20kwh maximaal dus op 29Ah max, wat nog wel teveel is voor de 3x25A gemeente zekeringen.

Maar hoe moet ik dit kan oplossen? Losse kabel direct van de meterkast naar de accu’s? Ik zou toch echt het liefste die 4x16mm2 kabel gebruike en halverwege aftakken…

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-01 22:56
Atlas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:10:
Ja het is een 4x16mm2-as kabel, die heb ik zelf neergelegd dus ik weet het zeker ;)

Ik snap de redenatie van die 54A, maar die stroom gaat toch nevernooit lopen? Aangezien elk individueel punt is afgerekend op maximaal 16A dmv de Alumats. Dus alles is toch gewoon veilig?

En die 54A kan toch nooit lopen? Een accu wordt of opgeladen of ontladen, maar nooit tegelijk. Dus de 17kw gaat of naar de accu, of van de accu af, de enige die optelt is de 8kw van de zonnepanelen. Die kan idd opgeteld wordt met de accu of terug van de accu. Dan kom je op 12+8=20kwh maximaal dus op 29Ah max, wat nog wel teveel is voor de 3x25A gemeente zekeringen.

Maar hoe moet ik dit kan oplossen? Losse kabel direct van de meterkast naar de accu’s? Ik zou toch echt het liefste die 4x16mm2 kabel gebruike en halverwege aftakken…
Het gaat erom dat je ook nog 25A uit het net kan trekken. De 8kW (niet kwh) van je omvormer en 12 kW van je batterijen geeft 20kW, 29A (niet Ah). Dus theoretisch 25+29=54A per fase, waar je groepenkast waarschijnlijk bedraad is voor 40A. Als je daar ook nog iets van warmtepompen of een laadpaal mee voed, kan het wel over die 40A heen gaan, dus moet je daar op ontwerpen.

Denk dat je het volgende moet doen;
1. 4x16mm2 kabel afzekeren met een B20 of B25 aardlekautomaat 300mA
2. Onderverdeelkast na 35m, met een hoofdschakelaar en 2 aardlekautomaten, 1 voor je batterijen en 1 voor omvormer
3. 1 3 fase remautomaat van 40a na de hoofdschakelaar in je groepenkast, voor de rest van je huis. Of beter, 3x 1 fase, zodat niet heel je huis donker wordt als er 1 fase overbelast is.

Hoor graag wat de anderen hier van vinden :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verdicampo op 01-01-2026 20:44 ]

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:19
Juerd schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:09:
[...]

Uit de woorden "grotendeels" en "alleen wanneer" krijg ik het idee dat je wilt ontwerpen voor 'n optimale situatie, maar vanwege de veiligheid moet je ontwerpen voor de realistische worst case...

Als de 3G2,5 XMvK niet bij warmtebronnen zit en je dus kunt uitgaan van een omgevingstemperatuur van niet hoger dan 30 °C, zal afzekeren op 20 of zelfs 25 A op zich wel kunnen (tabel 52.B.3).
Je hebt gelijk dat ik wat optimistisch probeer te zijn omdat ik liever niet nog een kabel trek of de thuis accu op 1,6kW beperk.

7 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en binnenkort een Flint op een huisje uit 1896

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verdicampo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Het gaat erom dat je ook nog 25A uit het net kan trekken. De 8kW (niet kwh) van je omvormer en 12 kW van je batterijen geeft 20kW, 29A (niet Ah). Dus theoretisch 25+29=54A per fase, waar je groepenkast waarschijnlijk bedraad is voor 40A. Als je daar ook nog iets van warmtepompen of een laadpaal mee voed, kan het wel over die 40A heen gaan, dus moet je daar op ontwerpen.

2. Onderverdeelkast na 35m, met een hoofdschakelaar en 2 aardlekautomaten, 1 voor je batterijen en 1 voor omvormer
3. 1 3 fase remautomaat van 40a na de hoofdschakelaar in je groepenkast, voor de rest van je huis. Of beter, 3x 1 fase, zodat niet heel je huis donker wordt als er 1 fase overbelast is.

Dan kan ik beter een losse kabel trekken, stuk eenvoudiger en goedkoper dan :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Verdicampo
Atlas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:46:
[...]

Dan kan ik beter een losse kabel trekken, stuk eenvoudiger en goedkoper dan :)
Ja dat is waar, als dat kan is het vaak een stuk simpeler dan met een onderverdeelkast. Maar je zou nog steeds een rem automaat moeten doen om je hoofd kast veilig te maken, tenzij die wel op 63A is uitgerust.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verdicampo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:18:
[...]

Ja dat is waar, als dat kan is het vaak een stuk simpeler dan met een onderverdeelkast. Maar je zou nog steeds een rem automaat moeten doen om je hoofd kast veilig te maken, tenzij die wel op 63A is uitgerust.
Als elke streng met een alamat is uitgerust dan hoeft een rem automaat toch niet omdat die stromen nooit groter kunnen worden dan de maximum stroom van de alamat?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:10
Atlas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:26:
[...]

Als elke streng met een alamat is uitgerust dan hoeft een rem automaat toch niet omdat die stromen nooit groter kunnen worden dan de maximum stroom van de alamat?
Klopt als alles is uitgevoerd als alamat ben je geen rem-automaat nodig, maar als je ook maar ergens een klassieke opstelling hebt met aardlekschakelaar + eindgroepen moeten die of 63A nominaal rated zijn of een rem-automaat ervoor.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Annuk schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Klopt als alles is uitgevoerd als alamat ben je geen rem-automaat nodig, maar als je ook maar ergens een klassieke opstelling hebt met aardlekschakelaar + eindgroepen moeten die of 63A nominaal rated zijn of een rem-automaat ervoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TpTIjavN6zltFrjZmPzS5fNLKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAUANeSPmEmZ4VRGQiWt3iF2.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als ik hier al mijn 1 fase aardlekschakelaars vervang voor B16 30ma Alamats dan zit ik veilig en hoef ik geen rem automaten dus?
Of kan ik die niet zo maar vervangen?

• Verdicampo
Atlas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:45:
[...]

[Afbeelding]

Dus als ik hier al mijn 1 fase aardlekschakelaars vervang voor B16 30ma Alamats dan zit ik veilig en hoef ik geen rem automaten dus?
Aardlekschakelaars plus al je eindgroepen, en dan ook zorgen dat je kast met 10mm2 bedraad is. Dat is al ruim €400 voor de alamats, dan is een 3 fase rem automaat of 3 1 fase automaten een stuk goedkoper. Maar ja je hebt ook geen ruimte meer, dus neem aan dat je daarom geen rem automaat wilt?
Als je een nieuwe kabel naar je batterijen legt moet je ook een automaat bij plaatsen, wat wel weer gaat passen als je allemaal alamats toe past.

[ Voor 8% gewijzigd door Verdicampo op 01-01-2026 22:56 ]

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verdicampo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:54:
[...]

Aardlekschakelaars plus al je eindgroepen, en dan ook zorgen dat je kast met 10mm2 bedraad is. Dat is al ruim €400 voor de alamats, dan is een 3 fase rem automaat of 3 1 fase automaten een stuk goedkoper. Maar ja je hebt ook geen ruimte meer, dus neem aan dat je daarom geen rem automaat wilt?
Als je een nieuwe kabel naar je batterijen legt moet je ook een automaat bij plaatsen, wat wel weer gaat passen als je allemaal alamats toe past.
Hij zou eventueel ook de onderste kast (12 posities) er tussenuit kunnen halen en kunnen vervangen voor een hogere kast (24 posities).
En dan de bovenste kast een stukje omhoog hangen.

Of een extra kast ernaast. Maar we hebben beperkt zicht op die foto.

Verder heeft ABB ook 1-positie aardlekautomaten, maar ik vind het eigenlijk een beetje van de zotte om die te gaan toepassen voor simpele lichtgroepen? Ik heb ze zelf ook liggen, moeten nog steeds geïnstalleerd worden (nooit tijd), maar ik zal ze dan toepassen voor de airco en de warmtepomp enz. Niet voor de woonkamer groep of zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 02-01-2026 08:44 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:33
Atlas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:45:
[...]

[Afbeelding]

Of je vervangt alleen die drie aardleks die je nu hebt door 3x alamat 40A dan is het ook goed.

Ps daarbij ga ik ervanuit dat alle “normale” groepen achter die drie alamats zitten.

Dan krijg je onderstaande oplossing, deze oplossing is uit ABB folder.
Kosten 3x60€
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZnjUZczqX3ubnMLk1VJoZt6l40=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QSkbCEQHbePqwkCwquReekyP.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 02-01-2026 11:47 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

leonbong schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Of je vervangt alleen die drie aardleks die je nu hebt door 3x alamat 40A dan is het ook goed.

Ps daarbij ga ik ervanuit dat alle “normale” rond groepen achter die alamats zitten.
Thanks, dat probeerde ik dus te zeggen hierboven, maar in de andere reacties lees ik dat dat dus niet mag?
En moet het dan geen 16A zijn ipv de 40A? Want nu snap ik het verschil niet tussen de oplossing die ik nu heb?

• leonbong
Dat mag wel omdat je de stroom achter de alamat op de busbar/bedrading gelimiteerd hebt op 40A.

Ps Dit heeft wel als eis dat invoeding voor de alamats is.

ABB heeft ooit een folder gemaakt voor het invoedingsprobleem.
In die folder stonden twee oplossingen.
A (Wat in dit forum de remautomaat wordt genoemd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrynh7xyopSdQLQBTRTqnCY8Gzo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2CVcNHRcRKnEurw13UVS9GCj.jpg?f=user_large
B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZnjUZczqX3ubnMLk1VJoZt6l40=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QSkbCEQHbePqwkCwquReekyP.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 02-01-2026 09:56 ]

• Annuk
Atlas schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Thanks, dat probeerde ik dus te zeggen hierboven, maar in de andere reacties lees ik dat dat dus niet mag?
En moet het dan geen 16A zijn ipv de 40A? Want nu snap ik het verschil niet tussen de oplossing die ik nu heb?
Je huidige aardlekschakelaars zijn nominaal geclassificeerd op 40A doorgangswaarde (heel erg plat geslagen gezegd: de interne bedrading van de aardlekschakelaars mag 40A hebben, dat wordt uit-verdeeld op 4 groepen).
Dit is normaal meer dan voldoende omdat je in de meest gangbare situaties een hoofdaansluiting hebt van 1x25/35/40A of 3x25A, dit betekend dat je aardlekschakelaars nooit meer dan die 40A (enkelfase) te verhappen zouden krijgen.
Aangezien je nu (extra) wilt gaan invoeden, kan je 25A (uitgaande van 3F) + 25A vanuit je invoeding kan krijgen, dit is samen 50A, en dit gaat (te) royaal over je 40A nominaal heel van de aardlekschakelaars.

Daarom moet je dus de stromen gaan begrenzen, ten behoeve van je aardlekschakelaars en ten behoeve van je interne bedrading verder in de kast.
Dit kan o.a. op de volgende manieren:
Rem-automaat plaatsen op de fase(s) waarop je ook invoeding hebt (ben hier even uitgegaan van compleet 3F)
• Aardlekschakelaars vervangen voor versies van 63A nominaal (let op dan moet je de interne bedrading ook vervangen waarschijnlijk)
• Aardlekschakelaars vervangen voor B/C40A aardlek-automaten (zo begrens je de maximaalstroom in iedergeval weer tot 40A + je hebt de verplichte aardlekschakelaars weer)
• Aardlekschakelaars verwijderen en alle eindgroepen vervangen voor aardlekautomaten (B16 30mA).

Zoals je ziet zijn er meerdere wegen naar Rome, en welke je wilt bewandelen ligt aan je eigen wensen en keuzes.

• leonbong
Voor @Verdicampo is in mijn optiek de beste oplossing de bestaande drie aardleks vervangen voor 40A alamats.

Alle andere oplossingen zijn veel duurder in zijn geval.
  • Remautomaat, geen ruimte voor in de kast dus kostbaar.
  • Alle eindgroepen vervangen veel duurder dan alleen 3x alamat plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 02-01-2026 10:07 ]

• Annuk
leonbong schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:07:
Voor @Verdicampo is in mijn optiek de beste oplossing de bestaande drie aardleks vervangen voor 40A alamats.

Alle andere oplossingen zijn veel duurder in zijn geval.
  • Remautomaat, geen ruimte voor in de kast dus kostbaar.
  • Alle eindgroepen vervangen veel duurder dan alleen 3x alamat plaatsen.
Of de aardlekschakelaars vervangen naar 63A nominaal, zijn beide bij SV even duur, vraag is dan alleen nog welke interne bedrading is er.

• leonbong
Dat is ook een optie maar waarschijnlijk veel meer werk in uitvoering omdat bedrading misschien moet worden vervangen.

Aangezien deze (3x 63 ALS) optie even duur als 3x 40 Alamat zie ik niet in waarom je daarvoor zou kiezen.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:03
Annuk schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Je huidige aardlekschakelaars zijn nominaal geclassificeerd op 40A doorgangswaarde (heel erg plat geslagen gezegd: de interne bedrading van de aardlekschakelaars mag 40A hebben, dat wordt uit-verdeeld op 4 groepen).
Dit is normaal meer dan voldoende omdat je in de meest gangbare situaties een hoofdaansluiting hebt van 1x25/35/40A of 3x25A, dit betekend dat je aardlekschakelaars nooit meer dan die 40A (enkelfase) te verhappen zouden krijgen.
Aangezien je nu (extra) wilt gaan invoeden, kan je 25A (uitgaande van 3F) + 25A vanuit je invoeding kan krijgen, dit is samen 50A, en dit gaat (te) royaal over je 40A nominaal heel van de aardlekschakelaars.

Daarom moet je dus de stromen gaan begrenzen, ten behoeve van je aardlekschakelaars en ten behoeve van je interne bedrading verder in de kast.
Dit kan o.a. op de volgende manieren:
Rem-automaat plaatsen op de fase(s) waarop je ook invoeding hebt (ben hier even uitgegaan van compleet 3F)
• Aardlekschakelaars vervangen voor versies van 63A nominaal (let op dan moet je de interne bedrading ook vervangen waarschijnlijk)
• Aardlekschakelaars vervangen voor B/C40A aardlek-automaten (zo begrens je de maximaalstroom in iedergeval weer tot 40A + je hebt de verplichte aardlekschakelaars weer)
• Aardlekschakelaars verwijderen en alle eindgroepen vervangen voor aardlekautomaten (B16 30mA).

Zoals je ziet zijn er meerdere wegen naar Rome, en welke je wilt bewandelen ligt aan je eigen wensen en keuzes.
In dat laatste geval zul je ook naar de interne bedrading moeten kijken, toch? Overbelasting van componenten kan niet meer gebeuren met allemaal aardlekautomaten, maar je kunt nog steeds het maximale van invoeding uit net + invoeding vanuit PV en/of accu gebruiken in de rest van de installatie, dus moet de interne bedrading daar geschikt voor zijn.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:31
Verdicampo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:27:
[...]

De kabel is momenteel afgezekerd met een 16A alamat. De maximale stroom terug het huis in, is dus 25 A (hoofdzekering) + 16 A (afzekering "tuinkabel") = 41 A. In mijn ogen acceptabel voor 40 A-componenten. Je haalt nooit 56A verbruik bij de meterkast. Ik snap dus eigenlijk ook niet waarom een remautomaat nodig zou zijn.

Uiteraard kun je met de huidig bedachte opstelling niet meer dan 3kW terugleveren met de accu's, op momenten dat de zonnepanelen 8kW terugleveren.

Volgens mij is zo'n aftak halverwege de kabel prima mogelijk, zolang je maar rekening houdt met alle maximale stromen. Zolang er op de PV-verdeler maar één afgaande 16A-groep voor verbruikers is, is er volgens mij 0 risico op overstromen. Als je meer afgaande groepen hebt, ontstaat een risico op hoge (nul)stromen doordat levering vanuit het net, de zonnepanelen en de omvormers bij elkaar op kunnen tellen in het laatste stuk kabel. Dat is eventueel ook te beveiligen door de hoofdschakelaar van de PV-verdeler te vervangen voor een 4P zekeringsautomaat te gebruiken (i.p.v. 3P+N), maar daar moet ik nog even over denken :P

• LuXFluX
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:51
Ik zit even met een afwerkingsvraagstuk waar ik niet helemaal uitkom.

Volgende week wordt bij ons een veranda geplaatst. Ik heb hiervoor al een mantelbuis liggen waar ik een xmvk-as kabel en een drietal s/ftp netwerkkabels (met poe t.b.v. camera's en een access point) doorheen ga trekken. (Kwam er na het leggen van een enkele mantelbuis pas achter dat netwerk en elektra eigenlijk in aparte buizen hadden gemoeten, vandaar de keuze voor xmvk-as en s/ftp, leek me het meest veilig).

Nu wil ik de kabels aan de achterzijde van de veranda (uit het zicht) boven de grond laten komen en via elektrabuizen uit laten komen in een Attema aftakdoos (apart voor netwerkkabel en elektra) om vanuit daar de veranda in te gaan. De verdere bekabeling loopt dan in de veranda tussen de binnenwand en achterwand. Dit leek me wel een mooie oplossing omdat de aftakdoos dan bereikbaar blijft als een soort centraaldoos. Nu kwam ik er alleen achter dat de s/ftp kabels dermate dik zijn dat er maar één door een 19mm buis past. Hierdoor wordt het misschien ook weer een beetje een zooitje omdat ik dan voor de netwerkkabels 3 ingaande en 3 uitgaande poorten moet gaan gebruiken.

Op zich geen probleem, maar ik heb het idee dat het wat netter kan, of dat hier misschien beter geschikte producten voor zijn. Heeft iemand misschien tips of ideeën?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:53
LuXFluX schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:31:
Volgende week wordt bij ons een veranda geplaatst. Ik heb hiervoor al een mantelbuis liggen waar ik een xmvk-as kabel en een drietal s/ftp netwerkkabels (met poe t.b.v. camera's en een access point) doorheen ga trekken. (Kwam er na het leggen van een enkele mantelbuis pas achter dat netwerk en elektra eigenlijk in aparte buizen hadden gemoeten, vandaar de keuze voor xmvk-as en s/ftp, leek me het meest veilig).
De ene buis is de andere buis niet.
Voor installatiebuizen geldt inderdaad dat elektra en data gescheiden moeten
Voor mantelbuizen geldt dat afaik niet.

imho kunnen een reguliere YMVK en UTP prima samen door een mantelbuis.
Nu wil ik de kabels aan de achterzijde van de veranda (uit het zicht) [...]Hierdoor wordt het misschien ook weer een beetje een zooitje omdat ik dan voor de netwerkkabels 3 ingaande en 3 uitgaande poorten moet gaan gebruiken.
Als het uit het zicht is, wat is dan het probleem? ;)
Je kan de buizen door de achterwand van de doos direct de ruimte tussen de binnen- en buitenmuur in laten gaan.

Of je laat de mantelbuis tussen de binnen- en buitenmuur uitkomen, monteert de dozen tussen de muren en je maakt een luikje in de binnen- of buitenmuur om er later nog bij te kunnen. Je zou dan zelfs de doos voor de netwerkkabels achterwege kunnen laten als de utp kabels zonder onderbreking van de camera's/AP naar de switch in huis lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door FredvZ op 02-01-2026 11:46 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste