Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:50
Wij zijn bezig over te gaan op een warmtepomp, maar in de badkamer willen we een handdoekenradiator. Aangezien deze bij een warmtepomp niet veel vermogen leveren willen we hier een elektrische radiator van maken. In de buurt van de bestaande radiator (>60 cm van douche) zit nu een oud, elektrisch verwarmingselement, waar we de stroom van zouden kunnen halen.

Een probleem is echter dat de meeste elektrische radiatoren een snoer hebben van max. 1,2 m lang, wat te kort is om een eventuele wcd bovenin te bereiken. Ik vroeg mij dus af of we hier met een p25/k25 uitbreidingsdoos, kabelkoker en opbouw-wcd een stopcontact lager op de wand mogen realiseren. Of mag er in een badkamer geen opbouwmateriaal gebruikt worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwnxpnpljJg7P75llezWEDx0ReU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXLMYX3TECqShNKGdrt8RGmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08
remcovp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:27:
of we hier met een p25/k25 uitbreidingsdoos, kabelkoker en opbouw-wcd een stopcontact lager op de wand mogen realiseren.
Is het niet veel makkelijker en overzichtelijker om gewoon een langer snoer aan die handdoekradiator te zetten? Of zijn die snoeren compleet ingegoten en onvervangbaar? (kan ik me haast niet voorstellen)
Indien dat toch het geval is, zou je nog steeds makkelijker de snoer door kunnen knippen en met zo'n IP67 kabelverbinder er een langere snoer aan kunnen zetten, lijkt me.

Edit:
Zo'n koppelstuk voor tussen de snoer:
Google: IP67 kabelverbinder

[ Voor 29% gewijzigd door BrainCrash op 03-03-2025 16:39 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JT schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:13:
Ik installeer een ev-lader. De kabel komt vanaf beneden uit de doos en gaat naar boven. Halverwege de lat gaat de kabel de lader in. De lader zit aan een houten paneel dat voor de kabels komt en onder andere vastgeschroeft wordt aan de lat die aan de paal zit. Nu had ik bedacht dat ik een stukje slagvaste buis naast de andere buis plaats, die eindigt waar de plaat start. Achter de plaat en tussen de lat en buis zit de kabel dan vast. Is dat voldoende qua regelgeving?
Als ik je goed begrijp ga je een bestaande groep hergebruiken om een vaste EV-lader te installeren. Een EV-lader moet z'n eigen aardlekbeveiliging hebben en dus in het algemeen ook een eigen groep.

Maar dat met die buizen zit wel goed. De buis is nice to have, je mag de kabel vanwege de dubbele isolatie ook zonder buis gebruiken. Zet 't wel goed vast met voldoende zadels. De buis op de foto zit op te weinig punten vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Ik vroeg mij dus af of we hier met een p25/k25 uitbreidingsdoos, kabelkoker en opbouw-wcd een stopcontact lager op de wand mogen realiseren. Of mag er in een badkamer geen opbouwmateriaal gebruikt worden?

[Afbeelding]
Buiten de zones mag je normaal materieel gebruiken, maar check dus even of het gehele tracé inderdaad wel minstens 60 cm horizontaal van bad/douche vandaan is.

Wel moet je in de badkamer nog extra maatregelen hebben, ook voor dingen buiten de zones: aardlekschakelaar is verplicht (type A of beter (dus niet type AC), maximaal 30 mA) en de aarde moet zijn opgenomen in de plaatselijke vereffening (CAP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

JT

VETAK y0

Juerd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:35:
[...]

Als ik je goed begrijp ga je een bestaande groep hergebruiken om een vaste EV-lader te installeren. Een EV-lader moet z'n eigen aardlekbeveiliging hebben en dus in het algemeen ook een eigen groep.

Maar dat met die buizen zit wel goed. De buis is nice to have, je mag de kabel vanwege de dubbele isolatie ook zonder buis gebruiken. Zet 't wel goed vast met voldoende zadels. De buis op de foto zit op te weinig punten vast.
Dank. Nee hoor, 11kw 3-fase lader krijgt lekker z'n eigen groep :) Die andere kabel is een 1-fase groep waarvan de doos ergens achter de paal zit.

Wat betreft de buis, ik dacht dat elke 50cm voldoende was, wat zou het dan moeten zijn?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JT 50 cm is voor verticaal inderdaad genoeg. Heb ik me laten misleiden door het perspectief van de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
BrainCrash schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:34:
[...]

Is het niet veel makkelijker en overzichtelijker om gewoon een langer snoer aan die handdoekradiator te zetten? Of zijn die snoeren compleet ingegoten en onvervangbaar? (kan ik me haast niet voorstellen)
Indien dat toch het geval is, zou je nog steeds makkelijker de snoer door kunnen knippen en met zo'n IP67 kabelverbinder er een langere snoer aan kunnen zetten, lijkt me.

Edit:
Zo'n koppelstuk voor tussen de snoer:
Google: IP67 kabelverbinder
Wat ik lees in de montageinstructie van een willekeurige radiator is dat het snoer is ingegoten. Op zich ook wel logisch, want de radiator zelf mag in zone 2 geplaatst worden. Het snoer verlengen is niet de mooiste oplossing, maar is wellicht wel het meest praktisch, thanks!
Juerd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:39:
[...]

Buiten de zones mag je normaal materieel gebruiken, maar check dus even of het gehele tracé inderdaad wel minstens 60 cm horizontaal van bad/douche vandaan is.

Wel moet je in de badkamer nog extra maatregelen hebben, ook voor dingen buiten de zones: aardlekschakelaar is verplicht (type A of beter (dus niet type AC), maximaal 30 mA) en de aarde moet zijn opgenomen in de plaatselijke vereffening (CAP).
Telt de kraan van de wasmachine ook mee, want dan wordt het nog spannend. 30 mA aardlek is aanwezig, dus dat zit goed, ik neem aan dat het bestaande verwarmingselement ook al geaard is (hoop ik iig wel :X ) Maar desnoods kan ik nog een aardekabel trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Juerd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:41:
@JT 50 cm is voor verticaal inderdaad genoeg. Heb ik me laten misleiden door het perspectief van de foto?
Ik begon ook te twijfelen dus ik heb het opgemeten: 54cm, officieel 4cm te ver :P Hij zit _net_ buiten beeld aan de bovenkant.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wij zijn bezig over te gaan op een warmtepomp, maar in de badkamer willen we een handdoekenradiator. Aangezien deze bij een warmtepomp niet veel vermogen leveren willen we hier een elektrische radiator van maken. In de buurt van de bestaande radiator (>60 cm van douche) zit nu een oud, elektrisch verwarmingselement, waar we de stroom van zouden kunnen halen.

Een probleem is echter dat de meeste elektrische radiatoren een snoer hebben van max. 1,2 m lang, wat te kort is om een eventuele wcd bovenin te bereiken. Ik vroeg mij dus af of we hier met een p25/k25 uitbreidingsdoos, kabelkoker en opbouw-wcd een stopcontact lager op de wand mogen realiseren. Of mag er in een badkamer geen opbouwmateriaal gebruikt worden?

[Afbeelding]
Radiator op z'n kop hangen? Maakt met elektrisch niet zoveel uit lijkt mij.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcovp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:48:
Telt de kraan van de wasmachine ook mee, want dan wordt het nog spannend.
Nee, alleen bad en/of douche. Andere kranen tellen voor de zones niet mee.
ik neem aan dat het bestaande verwarmingselement ook al geaard is (hoop ik iig wel :X ) Maar desnoods kan ik nog een aardekabel trekken.
Beter geen aannames doen, al helemaal niet in oude badkamers. In mijn badkamer (begin jaren '80) zat er een stopcontact op de plek waar ooit een wasmachine-trekschakelaar had gezeten. Een trekschakelaar werd (en wordt helaas nog steeds) gezien als alternatief voor andere veiligheid, en dit zat niet achter aardlekschakelaar en was niet vereffend. Tegenwoordig is alles aardlekbeveiligd en is die wcd ook in de vereffening opgenomen (via de waterleiding, wat eigenlijk niet meer zo hoort, maar het is opbouw en dus in het zicht dus ik vind het prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
JT schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Radiator op z'n kop hangen? Maakt met elektrisch niet zoveel uit lijkt mij.
Ook nog aan gedacht, maar bij de warmteservice zeiden ze dat dat niet mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

remcovp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:58:
[...]

Ook nog aan gedacht, maar bij de warmteservice zeiden ze dat dat niet mag
Met welke onderbouwing dan?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:40

martijn v o

Certified by Enphase.

electrisch is met olie, en die verwarmd van onder naar boven. Andersom zal het wel wat doen maar dat is niet de bedoeling.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

martijn v o schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:23:
electrisch is met olie, en die verwarmd van onder naar boven. Andersom zal het wel wat doen maar dat is niet de bedoeling.
Dank voor je toelichting, klinkt logisch.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 21:16
devriesjande schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Sorry hoor. Eerst schrijf je dat de hoofdaansluiting teruggezet is naar 3x25A. En nu is het 3x40A. Waarvoor je de hoofdprijs aan vastrecht ga betalen.Geef nou eerst eens de volledige informatie. Zo is het onmogelijk advies te geven.
Wat heb je bijv. in totaal aan afgaande groepen?
Maak eens foto's van de volledige groepenkast. Compleet met kWh meter.
Aanvulling op https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81810994 en een aantal andere posts.

Overzicht complete meterkast:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door Killerbert op 04-03-2025 09:43 . Reden: [mo] ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:02
Ik ben gevraagd om bij een verenigingsgebouw een buitenlamp op te hangen. Het gaat om een LED-lamp met sensor met aan de binnenzijde een schakelaar om de lamp ook uit te kunnen zetten. Op zich geen probleem, ik moet alleen ergens stroom aftappen om de boel op aan te sluiten.
De ruimte heeft een systeemplafond, wat op zich makkelijk zat is, ware het niet dat iemand heeft bedacht om de ruimte erboven op te vullen met isolatiemateriaal. Dat werkt dus voor geen meter.
Maar vlak bij de deur waar de lamp moet komen, zit ook noodverlichting en die wordt ook met 230 Volt gevoed. Als ik daarvan af kan takken is het simpel: lasdoosje ertussen, kabel naar schakelaar, kabel naar lamp en het werkt.
De LED- lamp is iets van 30 W, dus qua belasting stelt het allemaal niets voor.

Ik weet alleen niet of er voor noodverlichting bijzondere eisen zijn, waardoor dit wellicht niet toegestaan zou zijn. Weet iemand dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Out.of.Control Ligt eraan of het centrale of decentrale noodverlichting is. Decentrale noodverlichting wordt gewoon aangesloten op een permanente 230 V en heeft een eigen accu. Meestal is dat aangesloten op de lichtgroep en mag je er dus nog meer licht op aansluiten zolang er nog capaciteit is op die groep. Centrale noodverlichting heeft ergens centrale noodstroom en daar mag je niet van aftappen voor andere doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
Juerd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Nee, alleen bad en/of douche. Andere kranen tellen voor de zones niet mee.

[...]

Beter geen aannames doen, al helemaal niet in oude badkamers. In mijn badkamer (begin jaren '80) zat er een stopcontact op de plek waar ooit een wasmachine-trekschakelaar had gezeten. Een trekschakelaar werd (en wordt helaas nog steeds) gezien als alternatief voor andere veiligheid, en dit zat niet achter aardlekschakelaar en was niet vereffend. Tegenwoordig is alles aardlekbeveiligd en is die wcd ook in de vereffening opgenomen (via de waterleiding, wat eigenlijk niet meer zo hoort, maar het is opbouw en dus in het zicht dus ik vind het prima).
Even gechecked:
Onze badkamer is van '89, heb geen CAP gevonden. Wellicht dus niet aanwezig, of weggestopt op een onbereikbare plek. wcd's, wasmachine en verlichting is wel voorzien van een aardedraad. Lijkt er voor nu op dat er wel aarde is, maar geen vereffening. Weet ook neit exact wat de regels in '89 hieromtrent waren. Nu nog achteraf vereffening aanleggen lijkt me onbegonnen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@remcovp Vereffening was toen ook verplicht. Het CAP kan overal in de badkamer zitten, of zelfs buiten de badkamer heel dicht in de buurt van de badkamer. De meest gebruikelijke plaatsen zijn onder de wastafel, achter de spiegel, en boven een vals plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:32
Goeiedag allemaal,

Wij gaan binnekort verhuizen en momenteel zit onderstaande abb kast erin. Nu willen we naar een 3 fase aansluiting ivm de nieuwe kookplaat en auto laden. Ik kom er helaas alleen niet helemaal uit op elektramat. Natuurlijk wordt er hier en daar genoeg geoffereerd maar ik zou het zelf graag ook willen begrijpen.

Wensen:
  • Huidige groepen overzetten
  • 3 fase aansluiting (4 polige hoofschakelaar voor Liander controle)
  • Kookplaat 3 fase
  • Auto laden 3 fase
Er moet tevens ook voldoende ruimte in de kast nog zitten ter voorbereiding op een 3fase groep tbv een sauna en nog een voor heaters buiten.

Waar moet je beginnen op Elektramat (even genomen dat we weer een ABB kast nemen bijv). Zou iemand kunnen mee kunnen kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bQfAYDZGF2HaZgSm9cs1zwpD5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BteAflsCsvJdMRJYrs2NK7V6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJCDof5VTK0Xw7-7xflmXLTHU_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5j3qQgdlvsBHtCjlOBO4Kca.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:11
6pack15 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:43:
Goeiedag allemaal,

Wij gaan binnekort verhuizen en momenteel zit onderstaande abb kast erin. Nu willen we naar een 3 fase aansluiting ivm de nieuwe kookplaat en auto laden. Ik kom er helaas alleen niet helemaal uit op elektramat. Natuurlijk wordt er hier en daar genoeg geoffereerd maar ik zou het zelf graag ook willen begrijpen.

Wensen:
  • Huidige groepen overzetten
  • 3 fase aansluiting (4 polige hoofschakelaar voor Liander controle)
  • Kookplaat 3 fase
  • Auto laden 3 fase
Er moet tevens ook voldoende ruimte in de kast nog zitten ter voorbereiding op een 3fase groep tbv een sauna en nog een voor heaters buiten.

Waar moet je beginnen op Elektramat (even genomen dat we weer een ABB kast nemen bijv). Zou iemand kunnen mee kunnen kijken?

[Afbeelding][Afbeelding]
Aangezien je hier niet laat zien hoeveel ruimte je verder hebt bij/naast de kast om er een 2e kast te plaatsen, en/of te bekijken of je de boel omhoog kunt plaatsen (extra opbouwrand erbij b.v.).
Persoonlijk zou ik opteren voor het volgende:
• Losse 3F hoofdschakelaar bestellen en deze plaaten in de huidige kast (oftewel vervangen van de 1F hoofdschakelaar), dat betekend dat de huidige aardlekschakelaar links 2 modules opzij geschoven moet worden (naar rechts).
• Dan een losse kast links/rechts naast de huidige kast (ook een 24 module kast, zoals de huidige kast ook is), met daarin je 3F onderdelen, waarbij ik zou opteren voor aardlekautomaten (Alamats), ter verduidelijking, een alamat is een combinatie van een aardlekschakelaar en een eindgroep in 1.
• Dan moet je hooguit nog "even" je huidige bedrading aanpassen zodat je naar beide kasten 3F hebt, en dan mogelijk je huidige kast herverdelen over 3F, mogelijk wenselijk is nog een extra aardlekschakelaar 1F bijplaatsen en je groepen herverdelen over alle 3 de fases.

Met mijn idee zou je ongeveer zoiets krijgen als onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N6Rn9h_GS-oZCBChLAmutjubS8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/OFUBVcmIFU88YXfRmqmMYCYk.png?f=fotoalbum_medium
Waarbij dus de 3F hoofdschakelaar is geplaatst/vervangen en dan een uitbouwkast/2e kast specifiek voor je 3F.

P.S. ik zou als ik jou was m'n PV ook willen gaan scheiden vanaf de huidige aardlekschakelaar, en deze dus vervangen voor een eigen 1F alamat.
P.S.2: Vermoedelijk is SanderVunderink een stukje goedkoper dan EM, daar moet je alleen even zelf contact opnemen met hun voor en offerte voor een kast naar wens.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:30
Aanvullend op @Annuk ,

Zit de PV sticker wel goed? Ik verwacht dat groep 8 de aardlekautomaat voor de zonnepanelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
Juerd schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:43:
@remcovp Vereffening was toen ook verplicht. Het CAP kan overal in de badkamer zitten, of zelfs buiten de badkamer heel dicht in de buurt van de badkamer. De meest gebruikelijke plaatsen zijn onder de wastafel, achter de spiegel, en boven een vals plafond.
Dan zal ik nog eens een keertje goed kijken, gezien eerdere ervaringen met dit huis zou het mij niks verbazen als ze het achter het plafond hebben gestopt zoder dat het goed te bereiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Ok, bedankt!

Hier nog wat fotos van de ruimte in de kast. En wat zou volgens jullie een toepasselijke prijs zijn om dit aan te passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taSt4YKknw_9p43g57_yFqiSzPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfZILL5DiceXkwOOgHk6RWYx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOEdJiwM9jhDrJNP0kpBpn98kLg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPv7sDluIr91hNfbCUOA5GVE.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door 6pack15 op 04-03-2025 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
6pack15 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:16:
Ok, bedankt!

Hier nog wat fotos van de ruimte in de kast. En wat zou volgens jullie een toepasselijke prijs zijn om dit aan te passen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat ruimte betreft kan je alle kanten op, al is zo op het oog een uitbreiding naar rechts het meest makkelijk (zoals ik dus ook liet zien in voorgaande bericht).
Zou ten eerste dat plankje wel even weg halen zo midden voor de kast, en de modem/router-zooi even netjes aan 1 van beide zij-wanden maken, of boven de groepenkast plaatsen, zodat je het gehele installatie-deel vrij hebt (hoofdzekeringkast + meterbord & meter + eigen groepenkast).

Over prijzen valt niet veel te zeggen, ga je het zelf doen of wil je het gaan laten doen?
Welke regio? Welke termijn? Verder nog eisen/wensen?
Oftewel zoveel variabelen dat er niets eenduidig op te zeggen is.
Tip ga eens rond in de buurt en vraag daar eens rond of men een goede installateur kan aanbevelen, zowel wat betreft prijzen als vakkundigheid (al weten daar de meeste leken weinig over te zeggen en er maar op vertrouwen dat het goed is).

Kijk ik even naar wat ik bij SV. in de winkelwagen gooi:
• Lege 22x33(39) kast
• 3x B16 3F Alamat 30mA
• 1x Hoofdschakelaar 40A
• 1x Aardlekschakelaar 1F 30mA
• 1x 3F+N Kamrail 3 componenten
• Aardrail-verbindingsstrip (voor tussen de 2 kasten)
• 2 schroeven voor de aardrail-verbinding
• Kabelboom voor uitbreiding

Dan kom ik aan materialen al op €474 bij SanderVunderink, reken daar eens 20% aan inkoop en risico kosten overheen zit je afgerond op €570, dan komt er vast nog wat kleinmateriaal bij dus reken tenminste €600 aan materialen, en dan nog eens 2 uurtjes werk + voorrijkosten + weet ik het welke kosten allemaal nog meer (heb al iets gehoord over emissie-loze-zone toeslagen o.a.).
Reken dus maar tenminste €1000 a €1500 als je dit laat uitvoeren, en dan heb je alleen de kast(en) hangen, en dan is de bekabeling nog niet geplaatst naar je te wensen laadpaal en kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Killerbert schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:44:
[...]

Aanvulling op https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81810994 en een aantal andere posts.

Overzicht complete meterkast:

***members only***
Ik zou hier niet zomaar iets aan doen, en ik heb er toch echt wel een beetje verstand van (of misschien wel juist daardoor?). Als alles nog goed werkt zou mijn eerste actie zijn afdekplaatjes bestellen, en alles netjes afdichten.
Daarna is het een kwestie van het ontwerp bekijken en nagaan waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Een groep smeltzekeringen is redelijk standaard in een hoofd/onderverdeler scenario. Het kan een oplossing zijn om keuringen te ontlopen, het kan nodig zijn om de interne bekabeling te beschermen.

Je kunt uiteraard een aantal componenten vervangen in verband met de leeftijd, maar een grondiger aanpak is denk ik verstandiger. Die relais blijven stroom verbruiken, ik dacht ca. 7-8W per stuk. Leuk om centraal verlichting te schakelen, maar kijk ook even hoe warm ze worden. Een IR camera is hiervoor handig. Heet is een aanwijzing om ze te vervangen. Kijk naar het type en de temperatuur die ze mogen hebben, boven de 60 is meestal vervangen. En mogelijk zijn er helemaal niet zoveel relais meer nodig als van oude TL's overgestapt is naar LED verlichting, etc.

Er goed naar laten kijken door iemand met verstand van zaken is in dit geval verstandiger dan op een forum te vragen wat er gedaan moet worden, vooral met een dichte kast. Je verdient dat uiteindelijk terug.
N.B. als het pand echt gesplitst worden denk dan aan een tweede meter/aansluitpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bezuiniger Heb je de foto al gezien? Ik zie twee meters, en een PAP en SAP etiket.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:02
Juerd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:13:
@Out.of.Control Ligt eraan of het centrale of decentrale noodverlichting is. Decentrale noodverlichting wordt gewoon aangesloten op een permanente 230 V en heeft een eigen accu. Meestal is dat aangesloten op de lichtgroep en mag je er dus nog meer licht op aansluiten zolang er nog capaciteit is op die groep. Centrale noodverlichting heeft ergens centrale noodstroom en daar mag je niet van aftappen voor andere doeleinden.
Dank voor je reactie. Het zal vrijwel zeker geen centraal systeem zijn (ga ik nog na uiteraard), dus dat is goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
onetime schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:34:
@Bezuiniger Heb je de foto al gezien? Ik zie twee meters, en een PAP en SAP etiket.
Dat zegt niet alles. Wij hebben ook 2 meters waar ik werk: een voor de "normale" aansluiting, een voor de SDE. Onmogelijk van een foto te zeggen wat wat is zonder de bedrading te gaan bekijken.
Bij een echte opsplitsing vinden ze het tegenwoordig niet meer goed als de hoofdaansluiting in een ander pand zit. Dus krijg je in het andere deel een aparte invoer.
Per definitie zou ik bij wat voor splitsing dan ook aanraden de verdeler in het andere deel te hangen. Hoe wil je anders de toegang goed regelen? Even bij de buren aankloppen om een automaat te resetten is niet echt handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:17
6pack15 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:16:
Ok, bedankt!

[Afbeelding][Afbeelding]
Ga je het nu zelf doen of laat je het doen? Je hebt het over Elektramat, dat zou inhouden dat je zelf aan de slag wilt.

Wil je het uitbesteden, laat de installateur dan de materialen regelen. 90% van de installateurs gaat niet jouw eigen gekochte spul ophangen tegen uurtarief.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
hesselbeertje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:47:
[...]

Ga je het nu zelf doen of laat je het doen? Je hebt het over Elektramat, dat zou inhouden dat je zelf aan de slag wilt.

Wil je het uitbesteden, laat de installateur dan de materialen regelen. 90% van de installateurs gaat niet jouw eigen gekochte spul ophangen tegen uurtarief.
Nee ook meer om een gevoel te krijgen bij wat er nou in gaat en wat dat moet kosten. Het is tegenwoordig een reken je rijk feestje met alle klussers. (Hele huis zal verbouwd worden, dus voldoende prijsverschil in offertes gezien)

Iemand mag (en moet!) er zeker op verdienen, maar niet buiten proportie.

Dit is wat een monteur nu aanraad om te bestellen. (Komt dus nog arbeid overheen á ~300). Nu zit hij vooral op een Gacia te sturen (500 incl btw gemonteerd en wel)

Klopt dat een beetje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bkV88Jln2vnuSL--6siGr83TSw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fdfQmQeZCkNqEOS43xqZT82.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ6K1iwsb7cJZkv4MhjNN18XsuI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rCBgx9qC0rqFt4u0olSbvRZT.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55
Bezuiniger schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:41:
[...]

Dat zegt niet alles. Wij hebben ook 2 meters waar ik werk: een voor de "normale" aansluiting, een voor de SDE. Onmogelijk van een foto te zeggen wat wat is zonder de bedrading te gaan bekijken.
Bij een echte opsplitsing vinden ze het tegenwoordig niet meer goed als de hoofdaansluiting in een ander pand zit. Dus krijg je in het andere deel een aparte invoer.
Per definitie zou ik bij wat voor splitsing dan ook aanraden de verdeler in het andere deel te hangen. Hoe wil je anders de toegang goed regelen? Even bij de buren aankloppen om een automaat te resetten is niet echt handig.
Volgens mij waren alle BPM's (voor de SDE) domme meters aangezien ze die toch jaarlijks uit komen lezen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
6pack15 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:48:
[...]

Nee ook meer om een gevoel te krijgen bij wat er nou in gaat en wat dat moet kosten. Het is tegenwoordig een reken je rijk feestje met alle klussers. (Hele huis zal verbouwd worden, dus voldoende prijsverschil in offertes gezien)
Je vergeet 1 belangrijk ding...
Er zijn maar weinig mensen meer/steeds minder die als betaalde baan met de handjes willen werken en vieze handen krijgen, oftewel de vaklieden worden schaarser en dus ook duurder.
Nu zijn er zeker excessen, maar je gaat grof gezegd naar de kant toe dat een installateur/bouwvakker/stratenmaker straks meer verdient/gaat verdienen dan een advocaat/ict'er/manager.

Dit is wat een monteur nu aanraad om te bestellen. (Komt dus nog arbeid overheen á ~300). Nu zit hij vooral op een Gacia te sturen (500 incl btw gemonteerd en wel)

Klopt dat een beetje?

[Afbeelding][Afbeelding]
Persoonlijk had ik dit dus absoluut niet gedaan, je hebt direct al 0,0 opties meer om uit te breiden.
Tevens wordt hier dus een losse aardlekschakelaar 3F geplaatst waarachter 2x een 3F eindgroep zit, leuk voor "standaard" 3F WCD's enzo, maar volgens mij willen de meeste laadpalen een eigen aardlek + eindgroep (oftewel ruimte technisch een Alamat), en dan ga je dat normaal gesproken meestal ook doen voor je kookgroep ;)

Persoonlijk ben ik nog van mening om de installatie te kiezen zo ik die gisteren voor je had neergezet, dan heb je tenminste nog uitbreidingsruimte over.

P.S. heb je ook een foto van de binnenkant v/d bestaande kast?
Met name om even te kijken of dit een busboard kast is of niet, en zo ja welke uitvoering (1F of 3F)

Edit:
Wat ik ook nog vergeet/vergat te zeggen...
Zeker als je kleinere installateurs hebt, dan is de kans groot dat die de bruto inkoopprijzen bij de groothandel hoger zijn dan dat wij ze online bij EM/SV/Etc. in kunnen kopen.
Weet van een vrij groot installatiebedrijf uit de buurt (is al paar jaar geleden), maar dat ze kabel incl. btw goedkoper bij SV konden inkopen, dan dat ze die zelf ex. btw (bruto prijs) inkochten bij de TU/Rexel.

Oftewel alle materiaalprijzen kan je ook niet 1 op 1 vergelijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Annuk op 05-03-2025 08:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:56
Zelf dagelijks werkzaam in een kantoorbaan maar niets geeft zoveel voldoening dan echt iets uit je handen laten komen en daar het resultaat van zien. Als hobbyklusser dan ook blij dat ik nog in huis rond kan rennen en veel zelf kan/wil oppakken. Met goed inlezen, voorbereiding en waar nodig advies inwinnen kom je een heel eind.

Dat vakmensen meer gaan verdienen is inderdaad een goede zaak. Nu zorgen dat we genoeg vakmensen gaan krijgen! Niet iedereen wil zelf de handen uit de mouwen steken helaas. Dat merk je aan alles maar is wel broodnodig.
Annuk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:10:
[...]

Er zijn maar weinig mensen meer/steeds minder die als betaalde baan met de handjes willen werken en vieze handen krijgen, oftewel de vaklieden worden schaarser en dus ook duurder.
Nu zijn er zeker excessen, maar je gaat grof gezegd naar de kant toe dat een installateur/bouwvakker/stratenmaker straks meer verdient/gaat verdienen dan een advocaat/ict'er/manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
Juerd schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:43:
Nog maar eens gekeken, en ik zag dit onder de wasbak. Er loopt een vereffeningsdraad uit de muur maar deze is nergens mee verbonden. Het zou kunnen dat deze ooit aan de leidingen heeft gezeten en dat het CAP nog weer ergens anders is, of dat er geen CAP aanwezig is en dat dit meer een voorbereiding was voor als hij er ooit zou komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5UzxAWV4N7bS3b0kaqrv7ijgyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLXRhX9bgdqWcP1LoXyAx1Ws.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:45
remcovp schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Nog maar eens gekeken, en ik zag dit onder de wasbak. Er loopt een vereffeningsdraad uit de muur maar deze is nergens mee verbonden. Het zou kunnen dat deze ooit aan de leidingen heeft gezeten en dat het CAP nog weer ergens anders is, of dat er geen CAP aanwezig is en dat dit meer een voorbereiding was voor als hij er ooit zou komen.
[Afbeelding]
Deze vereffeningsleiding is aangelegd zodat de waterleidingen verbonden kunnen worden hiermee, zo te zien is dit echter nooit uitgevoerd. Het zou best kunnen dat er achter de houten plaat een inbouwdoos tevoorschijn komt waar deze uit de muur komt. Het is ook mogelijk dat deze vereffeningsleiding direct naar je meterkast toe gaat en hier verbonden is. Over het algemeen is het CAP verborgen achter een wasmeubel omdat het een inbouwdoos is die je niet wilt zien :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Mats007 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:39:
Zelf dagelijks werkzaam in een kantoorbaan maar niets geeft zoveel voldoening dan echt iets uit je handen laten komen en daar het resultaat van zien. Als hobbyklusser dan ook blij dat ik nog in huis rond kan rennen en veel zelf kan/wil oppakken. Met goed inlezen, voorbereiding en waar nodig advies inwinnen kom je een heel eind.

Dat vakmensen meer gaan verdienen is inderdaad een goede zaak. Nu zorgen dat we genoeg vakmensen gaan krijgen! Niet iedereen wil zelf de handen uit de mouwen steken helaas. Dat merk je aan alles maar is wel broodnodig.

[...]
En hier sla je precies de spijker op z'n kop natuurlijk ;)

Het geeft je voldoening en soort van ontspanning om zelf dingen te doen voor jezelf (en misschien voor vrienden/familie), maar dat is geen fulltime job + je kunt het even naast je neerleggen als je geen tijd/zin hebt.
Dat is natuurlijk al anders dan 40u p/w het "moeten" doen om brood op de plank te krijgen.

Persoonlijk val ik in de categorie die het werken met de handjes "moet" doen voor brood op de plank, en natuurlijk ik vind het heerlijk om te doen anders was ik dit werk niet gaan doen, want ja ik heb/had de keuze om het grof te zeggen.

Maar gechargeerd gezegd wordt iedereen tegenwoordig gepusht om naar het HBO/WO te gaan en voor een kantoorbaan te kiezen, en een deel (zoals jijzelf) haalt voldoening uit zelf iets met de handjes doen, maar het merendeel kan/wil het zelf niet en laat alles doen. (je kan/mag natuurlijk ook niet altijd alles zelf, maar daarom is het ook enigszins gechargeerd).
En aangezien het merendeel een kantoorbaan heeft, en er geen/weinig aanwas is in de vaklieden wordt dat duurder, en dat is in praktisch alle praktijk gerichte beroepen terug te vinden.
Dat b.v. de netbeheerderskosten omhoog gaan is natuurlijk ook op te delen in kosten voor materialen, maar ook in loonkosten en opleidingskosten o.a. om dit voor elkaar te krijgen (en aanwas aan te trekken met een interessanter loon b.v.).

En ook regio is zeer belangrijk wat betreft lonen, over het algemeen is west NL duurder/hoger in de lonen dan (noord)oost NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...] Dit is wat een monteur nu aanraad om te bestellen. (Komt dus nog arbeid overheen á ~300). Nu zit hij vooral op een Gacia te sturen (500 incl btw gemonteerd en wel) [...]
Je hebt nu ABB, dan is er toch maar één keus voor aanvulling? ABB

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:56
Zie hiervoor de topicstart of een meer recente reactie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81403540

Ik zou het vooral links laten liggen. Liever een paar euro meer nu voor deugdelijk materiaal dat zich bewezen heeft.
[...]

Klopt dat een beetje?

[Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Annuk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:10:
[...]

[...]

Persoonlijk had ik dit dus absoluut niet gedaan, je hebt direct al 0,0 opties meer om uit te breiden.
Tevens wordt hier dus een losse aardlekschakelaar 3F geplaatst waarachter 2x een 3F eindgroep zit, leuk voor "standaard" 3F WCD's enzo, maar volgens mij willen de meeste laadpalen een eigen aardlek + eindgroep (oftewel ruimte technisch een Alamat), en dan ga je dat normaal gesproken meestal ook doen voor je kookgroep ;)

Persoonlijk ben ik nog van mening om de installatie te kiezen zo ik die gisteren voor je had neergezet, dan heb je tenminste nog uitbreidingsruimte over.

P.S. heb je ook een foto van de binnenkant v/d bestaande kast?
Met name om even te kijken of dit een busboard kast is of niet, en zo ja welke uitvoering (1F of 3F)

Edit:
Wat ik ook nog vergeet/vergat te zeggen...
Zeker als je kleinere installateurs hebt, dan is de kans groot dat die de bruto inkoopprijzen bij de groothandel hoger zijn dan dat wij ze online bij EM/SV/Etc. in kunnen kopen.
Weet van een vrij groot installatiebedrijf uit de buurt (is al paar jaar geleden), maar dat ze kabel incl. btw goedkoper bij SV konden inkopen, dan dat ze die zelf ex. btw (bruto prijs) inkochten bij de TU/Rexel.

Oftewel alle materiaalprijzen kan je ook niet 1 op 1 vergelijken.
Hier wat betere fotos van de binnenruimte. Ja wat is wijsheid. Ik merk dat bij alles in het huis ik er wel een gevoel bij heb, en bij de prijzen en keuzes (keukens, stucen, schilderen, sanitair, vloeren, trappen) maar bij dit ontbreekt het. De ene wilt een kleine kast bijplaatsen, de ander alles vervangen ivm leeftijd (17 jaar). De ene Emat, de andere Gacia, de ene een megagrote kast.

Heb niet zoveel zin dat er iemand C kwaliteit spul inzet, of A kwaliteit op een C manier. Ik sta open voor biedingen hier ;) haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taSt4YKknw_9p43g57_yFqiSzPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfZILL5DiceXkwOOgHk6RWYx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOEdJiwM9jhDrJNP0kpBpn98kLg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPv7sDluIr91hNfbCUOA5GVE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
6pack15 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Hier wat betere fotos van de binnenruimte. Ja wat is wijsheid. Ik merk dat bij alles in het huis ik er wel een gevoel bij heb, en bij de prijzen en keuzes (keukens, stucen, schilderen, sanitair, vloeren, trappen) maar bij dit ontbreekt het. De ene wilt een kleine kast bijplaatsen, de ander alles vervangen ivm leeftijd (17 jaar). De ene Emat, de andere Gacia, de ene een megagrote kast.

Heb niet zoveel zin dat er iemand C kwaliteit spul inzet, of A kwaliteit op een C manier. Ik sta open voor biedingen hier ;) haha

[Afbeelding][Afbeelding]
Het is net wat voor wensen/eisenpakket je neer legt/wilt leggen en wat je wilt.
Wil je inderdaad alles in 1x nieuw (opzich wel het mooiste, maar ook het duurste), of wil je alleen uit/aanbouwen wat betreft je kast.

Heb b.v. hier even voor je een winkelwagentje bij elkaar "geraapt" met complete installatie nieuw (+ wat extra/reserve in de 1F groepen t.o.v. wat er nu zit).
Dit is dan wel een volledige installatie gebaseerd op aardlekautomaten, is iets duurder, maar hoef je geen rekening te houden met evt. rem-automaten o.i.d.
Tevens heb ik een overspanningsbeveiliging toegevoegd (+ aansluitkam), maakt het allemaal wel duurder natuurlijk, maar ik heb dan b.v. weer geen bel-transformator toegevoegd.

Pak ik een vrij "standaard" combinatie (ook alles vernieuwen), met HS (zelfde als hierboven), maar 3 aardlekschakelaars en 12 losse B16 groepen, en GEEN overspanningsbeveiliging scheelt serieus geld, zie hier, ook hier trouwens geen bel-transformator toegevoegd.

Edit: @6pack15 als het goed is werkt het eerste linkje nu ook

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 06-03-2025 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Je eerste winkelmandje is leeg bij mij?
Annuk schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:42:
[...]

Het is net wat voor wensen/eisenpakket je neer legt/wilt leggen en wat je wilt.
Wil je inderdaad alles in 1x nieuw (opzich wel het mooiste, maar ook het duurste), of wil je alleen uit/aanbouwen wat betreft je kast.

Heb b.v. hier even voor je een winkelwagentje bij elkaar "geraapt" met complete installatie nieuw (+ wat extra/reserve in de 1F groepen t.o.v. wat er nu zit).
Dit is dan wel een volledige installatie gebaseerd op aardlekautomaten, is iets duurder, maar hoef je geen rekening te houden met evt. rem-automaten o.i.d.
Tevens heb ik een overspanningsbeveiliging toegevoegd (+ aansluitkam), maakt het allemaal wel duurder natuurlijk, maar ik heb dan b.v. weer geen bel-transformator toegevoegd.

Pak ik een vrij "standaard" combinatie (ook alles vernieuwen), met HS (zelfde als hierboven), maar 3 aardlekschakelaars en 12 losse B16 groepen, en GEEN overspanningsbeveiliging scheelt serieus geld, zie hier, ook hier trouwens geen bel-transformator toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
6pack15 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:38:
Je eerste winkelmandje is leeg bij mij?

[...]
Zie ook de edit van m'n vorige bericht, als het goed is werkt het eerste linkje nu ook goed :)

Maar zit nog even te scrollen op de website van SV, en met het idee van het 2e linkje zou je deze ook kunnen aanschaffen: https://www.sandervunderi...-hoofdschakelaar-4-p.html
En dan contacten met SV om de boel te laten upgraden (als dat nodig is) naar een 63A hoofdschakelaar + de 1F aardlekschakelaars een upgrade naar 63A.
En dan evt. de 3F+N aardlekschakelaar + eindgroepen laten vervangen door Alamats, denk dat je dan mogelijk nog goedkoper uit bent, maar dat zou je na moeten vragen bij hun.

P.S. dit zijn dus (incl. mijn vorige bericht) prijzen gebaseerd op een compleet nieuwe installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15

thaMini

Tool !!

Wonderlijk, m'n aardlekautomaat schakelt niet meer met de testknop. Er stond tijdens het testen gewoon spanning op.
Hij zit 3 fase en N aangesloten. Voor de zekerheid afgaande velden losgenomen en nog eens getest, niks.

Komt dit vaker voor? Het is een Eaton mRB6-16/3N/B/003-A

Ik heb nu de boel weer aangesloten (aanraakveiligheid enzo) en de schakelaar geblokkeerd. Dan maar ergens anders de auto laden.
Nieuwe aardlekautomaat is onderweg overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door thaMini op 06-03-2025 13:18 . Reden: update ]

Be small, act BIG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59

Reptile209

- gers -

thaMini schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:09:
[...]
[...]
Nouja, het is wel de reden waarom je je ALS maandelijks (regelmatig) zou moeten testen. Als het nooit zou voorkomen, dan hoef je het niet te testen zou je zeggen :). Wellicht zijn de contactjes een beetje vastgelast, of is de actuator die op verschilstroom moet bewegen defect gegaan. Breek 'm open als je de nieuwe hebt, altijd leuk! ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Goed punt.
Ik zal de oude eens openmaken als ik hem vervangen heb.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
thaMini schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:09:
Wonderlijk, m'n aardlekautomaat schakelt niet meer met de testknop. Er stond tijdens het testen gewoon spanning op.
Hij zit 3 fase en N aangesloten. Voor de zekerheid afgaande velden losgenomen en nog eens getest, niks.

Ik heb nu de boel weer aangesloten (aanraakveiligheid enzo) en de schakelaar geblokkeerd. Dan maar ergens anders de auto laden.
Nieuwe aardlekautomaat is onderweg overigens.
Je kunt voor jezelf als je daarvoor een geschikte tester hebt altijd nog eens kijken of deze wel uitschakelt op een aardfout, puur even ter info en gevoel voor jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59

Reptile209

- gers -

Annuk schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:37:
[...]
Je kunt voor jezelf als je daarvoor een geschikte tester hebt altijd nog eens kijken of deze wel uitschakelt op een aardfout, puur even ter info en gevoel voor jezelf.
Voor zover ik weet doet een testknop niet veel anders dan een echte aardfout, alleen wordt er dan via een geschikte weerstand (voor de 30 mA) stroom uit het beveiligde circuit naar het onbeveiligde deel geleid. Alsof je dus een aardfout hebt. Dus ik zou niet direct verwachten dat dat uitmaakt.
Als het probleem in vastgelaste contacten zit, dan zou het kunnen helpen dat je hem nu uitgeschakeld hebt en dat het na inschakelen wel weer werkt. Maar dan zou ik hem alsnog vervangen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-08 10:29

uaT

Soms doen ze het weer goed na een paar keer op en neer schakelen onder spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
MrBas schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Deze vereffeningsleiding is aangelegd zodat de waterleidingen verbonden kunnen worden hiermee, zo te zien is dit echter nooit uitgevoerd. Het zou best kunnen dat er achter de houten plaat een inbouwdoos tevoorschijn komt waar deze uit de muur komt. Het is ook mogelijk dat deze vereffeningsleiding direct naar je meterkast toe gaat en hier verbonden is. Over het algemeen is het CAP verborgen achter een wasmeubel omdat het een inbouwdoos is die je niet wilt zien :).
Helaas, niks achter het wasmeubel te zien. Er lijkt wel iets naar de meterkast te lopen, dus dat is m dan denk ik. Denk dat de rest dan via de bestaande aardedraad vereffend is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
John245 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:55:
[...]

Volgens mij waren alle BPM's (voor de SDE) domme meters aangezien ze die toch jaarlijks uit komen lezen.
Tegenwoordig zijn dat ook slimme meters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Wat is jullie visie op AFDD's?
Voornamelijk voor groepen met WCD's? Of juist apparaten met grotere vermogens?

Ik wil ze eigenlijk t.z.t. op elke groep, maar dan kom ik ruimte tekort. Dus ik moet een keuze gaan maken.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@thaMini Erg duur, maar een interessante techniek die wellicht nog eens net zo vanzelfsprekend gaat worden als aardlekschakelaars. Ik heb er zelf nog geen enkele ervaring mee, maar me er wel in verdiept. Met wat ik erover lees en hoor is er nog meer ontwikkeling nodig. Op dit moment is de betrouwbaarheid blijkbaar nogal twijfelachtig, zowel met false negatives als heel veel false positives.

In het geval van een makkelijk ontvlambaar gebouw, onvervangbare kostbaarheden, of mensen die niet snel genoeg kunnen evacueren, kan ik me goed voorstellen dat je de hoge kosten en het onbedoelde afschakelen voor lief neemt om de kans op brand verder te verkleinen. Maar voor de meeste woningen lijkt het me zinniger om je overlevingskans te optimaliseren met rookmelders, een goede vluchtroute, en alles wat je kunt doen om überhaupt te voorkomen dat geleiders gaan vonken.

[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 07-03-2025 01:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
@thaMini
Als je AFDD's toepast moet je het op groepen doen waarbij het risico het hoogst is. Dat is meestal op je WCD groepen.

Zo was het vroeger ook logisch om op groepen met vaste verbruikers (wasmchine/kookplaat/boiler enz enz groepen) geen aardlek toe te passen, omdat daar het risico veel beperkter is.
De kans dat je een beschadigd snoer aan je stofzuiger hebt is veel groter, dan aan een apparaat dat altijd vast in het stopcontact zoals kookplaat/boiler/wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 21:16
Bezuiniger schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:20:
[...]

Ik zou hier niet zomaar iets aan doen, en ik heb er toch echt wel een beetje verstand van (of misschien wel juist daardoor?). Als alles nog goed werkt zou mijn eerste actie zijn afdekplaatjes bestellen, en alles netjes afdichten.
[...]
Inmiddels zijn de afdekplaatjes besteld. Deze ga ik plaatsen.
Zelf wil ik weinig aanpassen. Alleen het rechter gedeelte wat compleet nieuw wordt.
[...]

Daarna is het een kwestie van het ontwerp bekijken en nagaan waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Een groep smeltzekeringen is redelijk standaard in een hoofd/onderverdeler scenario. Het kan een oplossing zijn om keuringen te ontlopen, het kan nodig zijn om de interne bekabeling te beschermen.

[...]
Is dit een bekend iets om juist de smeltzekeringen te plaatsen? Het is natuurlijk wel iets veiliger zodat een gedeelte van de meterkast spanningsvrij gemaakt kan worden.
[...]

Je kunt uiteraard een aantal componenten vervangen in verband met de leeftijd, maar een grondiger aanpak is denk ik verstandiger. Die relais blijven stroom verbruiken, ik dacht ca. 7-8W per stuk. Leuk om centraal verlichting te schakelen, maar kijk ook even hoe warm ze worden. Een IR camera is hiervoor handig. Heet is een aanwijzing om ze te vervangen. Kijk naar het type en de temperatuur die ze mogen hebben, boven de 60 is meestal vervangen. En mogelijk zijn er helemaal niet zoveel relais meer nodig als van oude TL's overgestapt is naar LED verlichting, etc.

[...]
Dit is de reden waarom ik in het nieuwe gedeelte voor ABB werkschakelaar ga. Het is idd behoorlijk wat watt als je het zo uitrekent.
Weet je toevallig een goede alternatieve methode voor de toekomst ipv de relais om deze groepen te schakelen? De relais zijn er per groep. Nu kan de verlichting in verschillende fases aan en uitgezet worden. Natuurlijk wordt het bijna altijd gebruikt voor alles aan of alles uit.
[...]

Er goed naar laten kijken door iemand met verstand van zaken is in dit geval verstandiger dan op een forum te vragen wat er gedaan moet worden, vooral met een dichte kast. Je verdient dat uiteindelijk terug.
N.B. als het pand echt gesplitst worden denk dan aan een tweede meter/aansluitpunt.
Weet iemand toevallig hoe dat werkt? Volgens mij krijg je bij Enexis niet zomaar een 2e aansluiting. Zodoende dat ik de SAP heb aanbevolen.

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-09 19:15
Vorig jaar zijn we over gegaan van 1x35 1-fase aansluiten naar 3x25. We meenden daarmee een stap richting toekomstbestendigheid te zetten als we straks bijv. een laadpaal zouden plaatsen. De electricien die de aanpassingen in de meterkast gedaan heeft zei dat hij de groepen gelijkmatig verdeeld had.

Onlangs ging ik even zoeken naar welke stopcontacten in welke ruimte op welke fase zaten (ivm mogelijke aanschaf stekker thuisbatterijen) en kwam ik er achter dat zo'n beetje mijn hele huis, op fase 3 zit.
De zonnepanelen blijken in hun eentje op fase 2 te zitten en de bijkeuken en de garage, op fase 1.
Garage en bijkeuken hebben wat grootverbruikers zoals lader EV en de witgoed verzameling.

Hierdoor gaat dus al mijn zonnestroom volledig het net op zonder dat ik ook maar iets daarvan zelf gebruik. Ik weet dat dat kwa saldering niets uit maakt al zou ik het liever zelf daadwerkelijk zoveel mogelijk gebruiken.
Vervelender is dat we er wel hinder van hebben omdat we sinds we 3x25 we erg vaak overvoltage meldingen krijgen. Iets waar we voorheen slecht incidenteel iets van zagen (op héél zonnige, maar toch frisse dagen in het voorjaar).

Nu is mijn vraag, is de indeling die de electricien vorig jaar gemaakt heeft nu echt logisch of is het verstandig de groepen te laten herverdelen over de verschillende fasen zodat bijv de keuken met 2 ovens op een andere fase zit als de huiskamer.

Is het in geval van een herverdeling dan een goed idee om de zonnepanelen en de grootverbruikers op dezelfde fase te zetten zodat deze de zonnestroom direct zelf verbruiken of haal ik daarmee weer andere problemen op de hals?

Ik ben niet echt thuis in de materie dus ben volledig op de deskundigheid van de electricien afgegaan maar begin nu toch te twijfelen of hij het wel bij het rechte eind had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Matrox001 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:06:
Vorig jaar zijn we over gegaan van 1x35 1-fase aansluiten naar 3x25. We meenden daarmee een stap richting toekomstbestendigheid te zetten als we straks bijv. een laadpaal zouden plaatsen. De electricien die de aanpassingen in de meterkast gedaan heeft zei dat hij de groepen gelijkmatig verdeeld had.

Onlangs ging ik even zoeken naar welke stopcontacten in welke ruimte op welke fase zaten (ivm mogelijke aanschaf stekker thuisbatterijen) en kwam ik er achter dat zo'n beetje mijn hele huis, op fase 3 zit.
De zonnepanelen blijken in hun eentje op fase 2 te zitten en de bijkeuken en de garage, op fase 1.
Garage en bijkeuken hebben wat grootverbruikers zoals lader EV en de witgoed verzameling.

Hierdoor gaat dus al mijn zonnestroom volledig het net op zonder dat ik ook maar iets daarvan zelf gebruik. Ik weet dat dat kwa saldering niets uit maakt al zou ik het liever zelf daadwerkelijk zoveel mogelijk gebruiken.
Vervelender is dat we er wel hinder van hebben omdat we sinds we 3x25 we erg vaak overvoltage meldingen krijgen. Iets waar we voorheen slecht incidenteel iets van zagen (op héél zonnige, maar toch frisse dagen in het voorjaar).

Nu is mijn vraag, is de indeling die de electricien vorig jaar gemaakt heeft nu echt logisch of is het verstandig de groepen te laten herverdelen over de verschillende fasen zodat bijv de keuken met 2 ovens op een andere fase zit als de huiskamer.

Is het in geval van een herverdeling dan een goed idee om de zonnepanelen en de grootverbruikers op dezelfde fase te zetten zodat deze de zonnestroom direct zelf verbruiken of haal ik daarmee weer andere problemen op de hals?

Ik ben niet echt thuis in de materie dus ben volledig op de deskundigheid van de electricien afgegaan maar begin nu toch te twijfelen of hij het wel bij het rechte eind had.
Herverdelen is niet heel veel werk en wel handig.
Als je een foto plaatst van de meterkast (zonder kap) dan kunnen we mee helpen denken wat een logische indeling zou zijn.

Jammer dat je er nu pas achter komt. Een elektricien die alléén de zonnepanelen op fase 2 plaatst zou ik niet willen betalen...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Killerbert schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:33:

[...]

Weet iemand toevallig hoe dat werkt? Volgens mij krijg je bij Enexis niet zomaar een 2e aansluiting. Zodoende dat ik de SAP heb aanbevolen.
Dat kan dacht ik alleen als de boel ook kadastraal gesplitst wordt, ieder kavel krijgt in principe maar 1 net-aansluiting.

Anders is het inderdaad een PAP/SAP aansluiting zoals nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyjo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 11:58
Korte vraag hier voor een werkschakelaar welke tussen de warmtepomp en de meterkast gaat komen.

Hierin gaat een groep van 16A (2,5mm2) en 25A (4mm2) naar toe. Nu wil ik eigenlijk een single point van uitschakeling hebben en dacht ik een 4 polige werkschakelaar aansluiten met 2x nul en 2x fase, mag dat?
Ik kan eigenlijk nergens vinden dat dit niet mag. Of maak ik ergens een denkfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
ewf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:32:
Even een vraag over elektriciteit.

Hoe lang mag je bij een 1 x 35A aansluiting 9 à 10KW trekken voordat de hoofdzekering eruit ligt??

Las laatst dat dat wel zo'n 15 minuten is bij 20% overbelasting was.....

Als dat zo is hoef ik niet naar een 3-fase aansluiting.
Zie dit plaatje van de maximale netbelasting van onze full-electric woning. Maximale belasting was een momentje met 7.3 kW. Dat is slechts 32A, dus als we geen 3-fasen PV hadden gehad, had ook onze woning prima op 1x40A gekund.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8Wy6b19Wff3jGVrL7k-rlhczBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQcwGIRQSerbV1d6JW4Xi35D.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
dragonhaertt schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:28:
[...]

Herverdelen is niet heel veel werk en wel handig.
Als je een foto plaatst van de meterkast (zonder kap) dan kunnen we mee helpen denken wat een logische indeling zou zijn.

Jammer dat je er nu pas achter komt. Een elektricien die alléén de zonnepanelen op fase 2 plaatst zou ik niet willen betalen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUUWes4Ab_5SunzUjEVFXr9hm60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxML7kUavLFsYK8CvUELxdWx.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jM0JKzbQ70PWnGTVUUyY7-xRkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWyTeXAiP20BmdfXcREKfilZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de plaatjes.
Ik heb blijkbaar 2 loze groepen. Kon althans nergens iets vinden dat het niet deed toen ik ze uitschakelde.
De zonnepanelen zitten op een aardlekschakelaar? Wist niet dat dat kon, maar ja, ik weet er dan ook vrijwel niets van..

[ Voor 49% gewijzigd door Matrox001 op 08-03-2025 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39

Wuursj

want worst is al bezet

gyjo schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:27:
Korte vraag hier voor een werkschakelaar welke tussen de warmtepomp en de meterkast gaat komen.

Hierin gaat een groep van 16A (2,5mm2) en 25A (4mm2) naar toe. Nu wil ik eigenlijk een single point van uitschakeling hebben en dacht ik een 4 polige werkschakelaar aansluiten met 2x nul en 2x fase, mag dat?
Ik kan eigenlijk nergens vinden dat dit niet mag. Of maak ik ergens een denkfout.
Volgens mij mag het formeel mag het niet omdat je 2 groepen combineert in apparaat en mag dat alleen als je die in de groepenkast fysiek aan elkaar maakt zodat ze alleen samen uitgeschakeld kunnen worden. Zoals bij een kookgroep. Zo kan er niet per ongeluk eentje aan blijven als men denkt veilig te kunnen werken nadat er een van de groepen is omgezet. En dat is moeilijk te realiseren met verschillende soorten groepen in eventueel verschillende fasen.

Dat gezegd hebbende, gaat het eigenlijk al fout bij de WP zelf die an sich ook al aan twee groepen hangt. Wat dus eigenlijk ook niet mag zonder kook-groep-achtige groepen. Of het samenkomen van de twee groepen nou gebeurt in de WP of in de werkschakelaar, de laatste lijkt me minder erg omdat je dan nog tenminste de WP in 1 actie spanningsloos kan maken.

Ik heb het dus ook met een 4-polige werkschakelaar gedaan die twee groepen uitschakelt en de hele WP spanningsloos maakt, precies wat jij ook wilt doen. IMHO de minst slechte oplossing. Wel met een sticker er op met de twee groepen die er aan hangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 07-03-2025 17:36 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
Ik had ook nog een vraag mbt mijn zonnepanelen.
Mijn huidige installatie is inmiddels ruim 10 jaar oud en bestaat uit 12 250W panelen. De opbrengst was voor ons indertijd prima maar is met ons groeiende energieverbruik bij lange na niet meer voldoende, ook al omdat de ligging van ons dak niet super gunstig is.

Ik vind de installatie echter nog veel te jong om af te danken en vroeg me af of het een optie was om de huidige panelen naar de mindere kant van het dak te verplaatsen en op de plek van deze installatie nieuwe panelen met hogere opbrengst neer te leggen.

Snap dat verplaatsen technisch mogelijk is, maar kunnen ze daar nog wel tegen? Ze liggen natuurlijk al een tijdje in de zon te bakken. Gevoelsmatig denk ik dat ze daar niet beter van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Matrox001 De eerste panelen die ik heb geplaatst, in 2013, kwamen van een of ander Duits zonneveld. Totaal 30 stuks van 195Wp. Ze liggen ondertussen alweer ruim 11 jaar op het ene adres, en een ander setje lag eerst ergens anders en nu minstens op hun derde lokatie. Je hebt in principe gelijk, maar ik kan er nog geen problemen mee ontdekken.

Dus gewoon naar de andere kant van het dak. (ik heb vorig jaar voor het eerst nieuwe panelen geplaatst)
(Op vier pallets Solyndra na.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die panelen overleven het wel, maar grote kans dat de stekkers allemaal afbreken of in ieder geval niet meer vast klikken. Dan is 50 euro voor een nieuw paneel niet veel verwijderd van een setje stekkers met arbeidsloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jadjong Slechte kwaliteit stekkers dan, geen problemen nog gemerkt met die oude panelen.
Misschien moet je gewoon voorzichtig zijn en niet ruw ermee omgaan.
Er bestaan overigens tooltjes om ze los te maken, kan een goede investering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Matrox001 Je omvormer kan het beste op de fase met de laagste spanning op het moment van veel zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
jadjong schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:23:
Die panelen overleven het wel, maar grote kans dat de stekkers allemaal afbreken of in ieder geval niet meer vast klikken. Dan is 50 euro voor een nieuw paneel niet veel verwijderd van een setje stekkers met arbeidsloon.
€ 50 voor een nieuw paneel? Of ik begrijp je verkeerd, of je bedoelt wat anders. Zó hard gaat de prijsdaling nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Matrox001 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:06:
Ik weet dat dat kwa saldering niets uit maakt al zou ik het liever zelf daadwerkelijk zoveel mogelijk gebruiken.
Dat heeft helemaal niets met salderen te maken. Salderen is het administratief schuiven van verbruik over tijd. Dit is puur dat we alleen netto afgerekend worden wat heeeeeeel minder complicaties heeft dan salderen.

Maar buiten dat is netjes verdelen natuurlijk wel handig.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 07-03-2025 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
gyjo schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:27:

Kan dat geheel niet gewoon op 3x16A? Want anders is zoals gezegd elke vorm van groepen weer bij elkaar brengen fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:22
Matrox001 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:04:
Ik had ook nog een vraag mbt mijn zonnepanelen.
Mijn huidige installatie is inmiddels ruim 10 jaar oud en bestaat uit 12 250W panelen. De opbrengst was voor ons indertijd prima maar is met ons groeiende energieverbruik bij lange na niet meer voldoende, ook al omdat de ligging van ons dak niet super gunstig is.

Ik vind de installatie echter nog veel te jong om af te danken en vroeg me af of het een optie was om de huidige panelen naar de mindere kant van het dak te verplaatsen en op de plek van deze installatie nieuwe panelen met hogere opbrengst neer te leggen.

Snap dat verplaatsen technisch mogelijk is, maar kunnen ze daar nog wel tegen? Ze liggen natuurlijk al een tijdje in de zon te bakken. Gevoelsmatig denk ik dat ze daar niet beter van worden.
Mijn panelen, ook 250Wp zijn ondertussen 14 jaar oud en mijn setje van 20 stuks, dus 5000Wp gaf me afgelopen dagen nog regelmatig gedurende meerdere minuten 5400W (omvormer is een 5500W exemplaar). Nog niet echt veroudering zichtbaar, op de stekkers na wellicht. Ik zit er ook serieus naar te kijken om ze naar de andere kant van het dak te verplaatsen en op Zuid een nieuwe set te leggen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Matrox001 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:44:
€ 50 voor een nieuw paneel? Of ik begrijp je verkeerd, of je bedoelt wat anders. Zó hard gaat de prijsdaling nu ook weer niet.
Kan toch echt hoor. Hier 425 Wp voor € 49: https://www.winkelman-zon...de09r08w-425wp-zwart.html
En dat was nog zonder te zoeken, maar gewoon het goedkoopste paneel van de leverancier waar ik ooit mijn systeem heb gekocht.
Als je even zoekt vind je er vast wel meer voor onder de 50 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 07-03-2025 19:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
Killerbert schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:33:
[...]
Is dit een bekend iets om juist de smeltzekeringen te plaatsen? Het is natuurlijk wel iets veiliger zodat een gedeelte van de meterkast spanningsvrij gemaakt kan worden.
[...]
Dit is de reden waarom ik in het nieuwe gedeelte voor ABB werkschakelaar ga. Het is idd behoorlijk wat watt als je het zo uitrekent.
Weet je toevallig een goede alternatieve methode voor de toekomst ipv de relais om deze groepen te schakelen? De relais zijn er per groep. Nu kan de verlichting in verschillende fases aan en uitgezet worden. Natuurlijk wordt het bijna altijd gebruikt voor alles aan of alles uit.
[...]
Smeltzekeringen plaats je niet zozeer om te schakelen, maar om bekabeling te beschermen. Waar ik werk is recent (eind 2023) een nieuwe hoofdverdeler geplaatst, en daarin zijn alle onderverdelers afgezekerd met smeltzekeringen. Wat ik heb begrepen is dat automaten in die toepassing niet zomaar geplaatst konden worden. Reden: grotere installaties - andere regels.
Relais worden meestal toegepast in grote gebouwen om centraal alle verlichting makkelijk uit te kunnen schakelen. Zonder een idee te hebben van hoeveel verlichting er nu is, welk type en hoe dit ingericht is wordt blind advies letterlijk gokken. Zelf zou ik naar gewone schakelaars kijken, en de inrichting dusdanig maken dat verlichting redelijk makkelijk uit te schakelen is - denk dan aan een centrale plaats voor alle schakelaars. Maar PoE gevoede verlichting is tegenwoordig ook een optie, en dan bijv. intellligente schakelingen/regelingen erop maken.
Wat betreft een tweede aansluiting: zodra het pand kadastraal wordt gesplitst en dus een tweede adres is gevormd dan wordt het mogelijk een aparte aansluiting ervoor aan te vragen. Bedenk wel dat dus ook een tweede meterkast nodig is, en dat aanvragen dan wel mogelijk is maar dat de aansluiting daadwerkelijk geleverd krijgen op dit moment iets heel anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Een voordeel van smeltzekeringen kan zijn dat de maximale kortsluitstroom lager is dan de kortsluitstroom met een automaat.
Maar dat is meer een voordeel wat gebruikt wordt bij industriële toepassingen waar een verdeler dicht bij een transformator met een hoog kortsluitvermogen kan staan opgesteld.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:00
Matrox001 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:44:
[...]

Er zijn best wel wat bedrijven die zitten met een partij panelen die ze niet meer kwijt raken. Rond de kerst nog een aantal Hyundais opgepikt voor 50 euro. Als je nog twijfelt, dit is het moment om nieuwe panelen ergens op te rapen.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matrox001
Andrehj schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:29:
[...]

Kan toch echt hoor. Hier 425 Wp voor € 49: https://www.winkelman-zon...de09r08w-425wp-zwart.html
En dat was nog zonder te zoeken, maar gewoon het goedkoopste paneel van de leverancier waar ik ooit mijn systeem heb gekocht.
Als je even zoekt vind je er vast wel meer voor onder de 50 euro.
Sta paf. Je hebt helemaal gelijk. Was er zo van overtuigd dat je je vergiste dat ik niet eens de moeite nam om even te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Mooie schuttingpanelen voor die prijs.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
offtopic:
@thaMini Wel op zo een beton onderrand of zo, zodat ze niet direct op de grond staan. Zowel voor vuil en aarde, als voor schaduw van lage planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bezuiniger schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:28:
[...]

Reden: grotere installaties - andere regels.
Ervan uitgaande dat het gewoon laagspanning is, geldt dezelfde NEN 1010. Maar dat is een dik boekwerk dat met veel situaties rekening houdt.

In sommige situaties bieden smeltzekeringen, ondanks hun nadelen, toch unieke voordelen. Automaten die een zeer hoge kortsluitstroom aankunnen of beperken bestaan wel, maar zijn duurder dan smeltzekeringen. Door dan strategisch smeltzekeringen te gebruiken waar de nadelen niet zo belangrijk zijn, kan je de rest met normale automaten uitvoeren.

Maar de regels zijn hetzelfde. Je mag bijvoorbeeld ook nog steeds in nieuwe huisinstallaties smeltzekeringen toepassen, dat is dus niet specifiek iets voor in de industrie. Er zijn dan wel extra dingen om rekening mee te houden, zoals een correctie op de hoogste toelaatbare stroom van de leidingen (IZ), waarvoor in de NEN 1010 tabel 53.H.1 staat, omdat ze meer overstroom toestaan: I2 is bij moderne automaten 1,45 × In, maar die factor is bij smeltzekeringen groter dan 1,45. In het algemeen zijn smeltzekeringen gedoe, en worden ze alleen nog gebruikt als het anders te duur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:37
Allen, ik krijg aankomende maandag de elektricien over de vloer om de groepenkast te vervangen (althans, hij zal even de kant van de netbeheerder netjes af moeten doppen zodat ik de nieuwe kast kan plaatsen en de metalen leidingen kan vervangen).

Ik heb bij Elektramat.nl een groepenkast geconfigureerd en inmiddels ontvangen (afmetingen i.v.m. vervanging zodat ik niet al te veel leidingen hoef te verleggen.

Ik heb de groepenkast inmiddels ontvangen en open geschroefd. Een paar foto's zijn bijgesloten, en vroeg mij af hoe blij ik moet zijn met het geleverde werk van elektramat. Wat mijn bezwaren momenteel zijn: geen adereindhulzen gebruikt en niet aanraakveilig (te veel/ver afgestripte kabels).

Wat is jullie advies, terugsturen? Of de uren van de elektricien laten vergoeden door elektramat om het goed te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfd2Ok7SXoIYUhDrdIzgG7Yx6xI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwERISWcgHxfesMYVhHLLKS0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1efjmt3Fjl4UMINl9kmz58_9T8g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUXbsQtMaMRfxn99U5AyPgXo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6zvDHXN8mj8QwZnMgrEZFrP1Yc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40aw3z1ekQIXlRDHUr0JF4Vs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxFnTKtBMwZHlSQ7C4C8XDOq37o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOLYiJqUa1qA7KDDaC4EgpdI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfJpsnlNlPiu5sMLl3BRtKxtNFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FmaXvj1XHVOQ1tafDKmYwZp1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mvd1981 Ik vind het ook niet netjes, maar slordig is niet automatisch fout. Hoewel adereindhulzen en aanraakveiligheid in de groepenkast veelal worden gezien als kenmerk van vakwerk, zijn die niet verplicht. Al die componenten mogen met soepel draad zonder adereindhulzen worden aangesloten en aanraakveiligheid hoeft alleen met de kap erop, zolang het omhulsel alleen met gereedschap is te openen.

Als de adereinden niet zijn afgewerkt zodat de twee flexibele draden samen een geheel worden, mogen er bij ABB-producten in het algemeen geen 2 draden in hetzelfde gat. Daarom hoop ik maar dat het bijvoorbeeld wel ultrasoon gelast is. Dat zou ongeveer dezelfde mechanische eigenschappen moeten geven als adereindhulzen of solide draad.

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 08-03-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
Ultrasoon gelast verwacht ik eerlijk gezegd ook niet, ik moest wat componenten verplaatsen vanwege te grote behuizing voor de plek waarop het gemonteerd moet worden. Ik kon de 2 soepele draden eenvoudig van elkaar los trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:24
Mvd1981 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:32:
Ultrasoon gelast verwacht ik eerlijk gezegd ook niet, ik moest wat componenten verplaatsen vanwege te grote behuizing voor de plek waarop het gemonteerd moet worden. Ik kon de 2 soepele draden eenvoudig van elkaar los trekken.
Ik geloof eigenlijk niet dat em de soepele draden zo in de klemmen stopt, die gebruiken idd ultrasoon gelaste uiteindes. Wil je dan echt gaan klagen over t beetje koper dat je ziet?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je weet in ieder geval zeker dat er geen mantel/isolatie in de klem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:24
jadjong schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:11:
Je weet in ieder geval zeker dat er geen mantel/isolatie in de klem zit.
En dat vind ik belangrijker dan iets koper zichtbaar.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
Correct me if I'm wrong: Op Foto 2 en 3 zitten de draden vastgemaakt in de opening die is bedoeld voor kamrails. Dat gat erboven is voor draad.

Of mag beiden?
Mvd1981 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:15:
Allen, ik krijg aankomende maandag de elektricien over de vloer om de groepenkast te vervangen (althans, hij zal even de kant van de netbeheerder netjes af moeten doppen zodat ik de nieuwe kast kan plaatsen en de metalen leidingen kan vervangen).

Ik heb bij Elektramat.nl een groepenkast geconfigureerd en inmiddels ontvangen (afmetingen i.v.m. vervanging zodat ik niet al te veel leidingen hoef te verleggen.

Ik heb de groepenkast inmiddels ontvangen en open geschroefd. Een paar foto's zijn bijgesloten, en vroeg mij af hoe blij ik moet zijn met het geleverde werk van elektramat. Wat mijn bezwaren momenteel zijn: geen adereindhulzen gebruikt en niet aanraakveilig (te veel/ver afgestripte kabels).

Wat is jullie advies, terugsturen? Of de uren van de elektricien laten vergoeden door elektramat om het goed te maken?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Matrox001 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:28:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Hierbij de plaatjes.
Ik heb blijkbaar 2 loze groepen. Kon althans nergens iets vinden dat het niet deed toen ik ze uitschakelde.
De zonnepanelen zitten op een aardlekschakelaar? Wist niet dat dat kon, maar ja, ik weet er dan ook vrijwel niets van..
Oef, wat een afschuwelijk klein kastje voor 3-fase.
Herverdelen is het makkelijkst door de draden bovenin de groepen anders aan te sluiten, daar heb je gelukkig nog wat lengte over.

Op zich ziet de kast er verder wel netjes uit, alleen is het wel jammer dat er tijd en moeite in gestoken is om dit 3-fase te maken, en dat toen niet meteen de hele kast vervangen is.
Ik weet niet hoeveel je ervoor hebt betaald, maar met 500e aan materiaal had je meteen alles kunnen vernieuwen.

Dit kastje heeft geen ruimte voor uitbereiding dus aan die drie fases heb je momenteel niet heel veel.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:16
Mvd1981 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:15:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Lijkt erg op mijn post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81074532. Ik was ook niet zo blij met de details en heb zelf aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
djoenez schreef op zondag 9 maart 2025 @ 06:22:
Correct me if I'm wrong: Op Foto 2 en 3 zitten de draden vastgemaakt in de opening die is bedoeld voor kamrails. Dat gat erboven is voor draad.
Volgens de documentatie mag in beide gaten draad, en zelfs van verschillende soort en doorsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrox001
dragonhaertt schreef op zondag 9 maart 2025 @ 06:51:
[...]

Oef, wat een afschuwelijk klein kastje voor 3-fase.
Herverdelen is het makkelijkst door de draden bovenin de groepen anders aan te sluiten, daar heb je gelukkig nog wat lengte over.

Op zich ziet de kast er verder wel netjes uit, alleen is het wel jammer dat er tijd en moeite in gestoken is om dit 3-fase te maken, en dat toen niet meteen de hele kast vervangen is.
Ik weet niet hoeveel je ervoor hebt betaald, maar met 500e aan materiaal had je meteen alles kunnen vernieuwen.

Dit kastje heeft geen ruimte voor uitbereiding dus aan die drie fases heb je momenteel niet heel veel.
Ok, bedankt voor je antwoord. Elektricien heeft met geen woord gerept over noodzaak (of advies) kast te vervangen. Had wel veel bedrading vervangen door dikkere draden. Heb hier zo’n € 350 voor betaald met natuurlijk ook nog de kosten voor aanpassing door de netbeheerder. Maar als ik het goed begrijp is de hele actie met het huidige resultaat dus weggegooid geld geweest en heb ik als enig tastbaar resultaat vaker uitvallende zonnepanelen (buiten aardlek problemen als ‘s-winters beide ovens aan staan en de verlichting in de woonkamer voluit aan is, ook iets waar ik voorheen geen last van had).

Ik zie alleen een wirwar van draden waar ik niks van maak. Hoe kan ik nagaan op welke fase die loze groepen zitten?
Is het verstandig om de grootverbruikers (bijkeuken en garage) naar dezelfde fase als de zonnepanelen te laten zetten? En de ovens op een andere fase als de woonkamer?
Of los ik daar helemaal niets mee op?

Kun je groepen ook splitsen zodat bijv. woonkamer en werkkamer een eigen groep krijgen of moet dan de hele bedrading in huis overhoop gehaald worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Matrox001 op 09-03-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
Makrolon schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:03:
[...]

Ik geloof eigenlijk niet dat em de soepele draden zo in de klemmen stopt, die gebruiken idd ultrasoon gelaste uiteindes. Wil je dan echt gaan klagen over t beetje koper dat je ziet?
Ik vroeg mij af of ik er over moest klagen. Gebaseerd op de feedback is het duidelijk dat dat niet het geval is, al is het helder dat er niet netjes is gewerkt. Ik weet zeker dat niet alle soepele draden ultrasoon gelaste uiteindes hebben, ik zal mijn elektricien vragen om een paar adereindhulsjes te monteren op de gevallen waar het niet het geval is.

Dank voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
Vraagje over de aarding van een armatuur.

Ik wil twee van deze buitenlampen onder mij overkapping gaan plaatsen:
Landelijke buitenlamp in zwart

Waarbij de voet van de lamp te breed is om op de balken van de overkapping te monteren dus die wil ik eraf halen.

Nu blijkt juist in de voet de aarde aansluiting van de lamp verwerkt te zijn:
aarde aansluiting van aluminium hanglamp

Nu vraag ik me af hoe effectief dat überhaupt is aangezien de fase en nul draad doorlopen naar de lamp die met een ketting met de voet verbonden is:
aluminium ketting van hanglamp
Deze ketting is net als de voet en het hang gedeelte van gecoat aluminium.
En als ik de piepfunctie van mijn multimeter er op los laat geeft dat geen piep en de weerstand is oneindig, gemeten bij een strak staande ketting.

Kortom die aarde in de voet blijkt nutteloos voor het hangdeel waar de nul en fase uitkomen.
Is daar gewoon niet over nagedacht door de fabrikant en zou het verstandig zijn de aarde alsnog naar het hang deel van de lamp door te trekken?

Moet ik wel kijken of ik een dun genoege kabel kan vinden want deze is al 7mm diameter met 2x 0,75mm 2 aders erin en de ingang in de lamp is 8mm in diameter dus veel speling heb ik niet.

De huidige kabel is een H05RN-F flexibele neopreen kabel dus met iets dergelijks vervangen lijkt me wel raadzaam voor buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
Ik zou de aarding doortrekken, je kan daar eventueel 3G0,25 stuurstroom voor l nemen ook heel dun dat lijkt op tweeling snoer.
Dat bestaat ook in zwart met of zonder afscherming of 3g0,5

Ik ga ervanuit dat er ledlampen in komen dus hele lage stroomsterktes.

[ Voor 37% gewijzigd door leonbong op 09-03-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Vliegvlug 3g075 binnen 8mm lukt gemakkelijk. De eerste link die ik vind is al 5.6 mm: https://www.hkelectric.nl...oer-h03vv-f-3g0-75-zw-2-0
Volgens mij is een diameter rond de 6 mm heel gebruikelijk hiervoor.
Alleen dat neopreen maakt de uitdaging wat groter...

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 09-03-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
leonbong schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:00:
Ik zou de aarding doortrekken, je kan daar eventueel 3G0,25 stuurstroom voor l nemen ook heel dun dat lijkt op tweeling snoer.
Dat bestaat ook in zwart met of zonder afscherming of 3g0,5

Ik ga ervanuit dat er ledlampen in komen dus hele lage stroomsterktes.
Klopt er komen 7W ledlampen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Andrehj schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:03:
@Vliegvlug 3g075 binnen 8mm lukt gemakkelijk. De eerste link die ik vind is al 5.6 mm: https://www.hkelectric.nl...oer-h03vv-f-3g0-75-zw-2-0
Volgens mij is een diameter rond de 6 mm heel gebruikelijk hiervoor.
Alleen dat neopreen maakt de uitdaging wat groter...
Die jij linkt is geen neopreen kabel maar ik kwam inmiddels deze H05RN-F neopreen kabels tegen van LAPP:
https://products.lappgrou...ubber-cables/h05rn-f.html

Zijn in 0,75mm2 en 1,0mm2 3G te krijgen.
Waarbij de eerste 6.2 - 7.4mm en de tweede 6.5 - 7.7mm diameter heeft.

De LAPP 1600252 H05RN-F 0.75 3G bij Bol voor €22,45 voor 10m inclusief verzendkosten.

Die LAPP 1600253 H05RN-F 1.0 3Gvond ik op amazon voor €22,50 voor 10m inclusief verzendkosten.

Gezien het feit dat de huidige kabel ~7mm dik is ga ik voor de dunnere versie.

En 10 meter zodat ik gelijk tot naar de lichtschakelaar kan doortrekken, dan heb ik geen lasdozen in het zicht op de balken van de overkapping nodig, wel zo mooi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:09

Typhone

Who Dares Wins

Momenteel aan het verbouwen in ons nieuwe huis en vanaf morgen kan ik serieus aan de slag met de elektra.
Weet niet zeker of het hier thuishoort maar ik denk van wel. Bij de moderne airco systemen (Mitsubishi, LG, Daikin) waar zit de stroomvoorziening? Aan de buitenkant bij de buitenunit of is dat bij de unit die binnen hangt?

Ik ga zelf alles frezen en aanleggen maar ik vind bij Mitsubishi geen technische handleidingen (wel gebruikershandleidingen). Volgens mij is het de buitenunit bij de meeste modellen maar vragen kan geen kwaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:52
Klopt inderdaad, bij de buiten unit
Typhone schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:36:
Momenteel aan het verbouwen in ons nieuwe huis en vanaf morgen kan ik serieus aan de slag met de elektra.
Weet niet zeker of het hier thuishoort maar ik denk van wel. Bij de moderne airco systemen (Mitsubishi, LG, Daikin) waar zit de stroomvoorziening? Aan de buitenkant bij de buitenunit of is dat bij de unit die binnen hangt?

Ik ga zelf alles frezen en aanleggen maar ik vind bij Mitsubishi geen technische handleidingen (wel gebruikershandleidingen). Volgens mij is het de buitenunit bij de meeste modellen maar vragen kan geen kwaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:12:

Nu blijkt juist in de voet de aarde aansluiting van de lamp verwerkt te zijn:
[Afbeelding: aarde aansluiting van aluminium hanglamp]

Nu vraag ik me af hoe effectief dat überhaupt is aangezien de fase en nul draad doorlopen naar de lamp die met een ketting met de voet verbonden is:
[Afbeelding: aluminium ketting van hanglamp]
Best kans dat het hanggedeelte helemaal dubbel geïsoleerd is, het is waarschijnlijk niet meer dan een dubbel geïsoleerde aansluitleiding door een kunststof wartel naar een kunststof fitting. Dit hoeft dan niet te worden geaard.

In de voet lopen ontmantelde aders zonder verdere isolatie in die holle draadstang. Plus je maakt er natuurlijk de aansluitingen op de installatiedraad. Dit is niet dubbel geïsoleerd, dus moet het worden geaard. Precies wat er is gedaan.

Dus ja, dit is effectief. Maar nee, ik verwacht niet dat het nodig is om aarde naar het hanggedeelte mee te trekken. Als je de voet niet gebruikt blijft er waarschijnlijk niets over wat geaard zou moeten worden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Xander schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:50:
[...]

Best kans dat het hanggedeelte helemaal dubbel geïsoleerd is, het is waarschijnlijk niet meer dan een dubbel geïsoleerde aansluitleiding door een kunststof wartel naar een kunststof fitting. Dit hoeft dan niet te worden geaard.

In de voet lopen ontmantelde aders zonder verdere isolatie in die holle draadstang. Plus je maakt er natuurlijk de aansluitingen op de installatiedraad. Dit is niet dubbel geïsoleerd, dus moet het worden geaard. Precies wat er is gedaan.

Dus ja, dit is effectief. Maar nee, ik verwacht niet dat het nodig is om aarde naar het hanggedeelte mee te trekken. Als je de voet niet gebruikt blijft er waarschijnlijk niets over wat geaard zou moeten worden.
De fitting is inderdaad kunststof maar er zit wel weer een aluminium huls omheen en de kabel loopt wel zowel boven als onderaan de ketting door dat metalen oog waar de ketting aan bevestigd is.
Ik zal vanavond even een foto maken van de opbouw van de lamp, zodat je het goed kan zien.

Zou schelen als er geen aarding op de lamp zelf nodig is! :)
Want ik was er nog niet helemaal uit hoe die te bevestigen aan de metalen delen van het hangende deel van de lamp.
Pagina: 1 ... 15 ... 42 Laatste