Juerd schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:44:
1. Een type A aardlekschakelaar zal het meest gebruikt zijn en kan boven 6 mA "verblind" worden door DC lekstroom [...] Als je het zou combineren met andere verbruikers, kan die DC lekstroom niet gegarandeerd zo laag blijven, en zou het minstens een type B moeten worden.
Dat zou een reden kunnen zijn, maar:
A) NEN1010 verplicht wel een eigen aardlekschakelaar voor EV-laders, maar niet voor PV-installaties die hetzelfde probleem hebben.
B
) Ze schrijven niet dat deze bepaling alleen geldt voor type A aardlekschakelaars, ook met type B mag het dus niet van NEN1010.
C) Een Type B aardlekschakelaar functioneert ook maar tot 10mA DC-lekstroom gegarandeerd goed, zo'n groot verschil met de 6mA van Type A is dit niet. Met 2 EV-laders of PV-installaties of 1 van beide zou je daar overheen kunnen gaan.
D) Een 300mA type A aardlekschakelaar raakt volgens mij (?) net zo snel verzadigd met een DC-lekstroom als een 30mA variant, bij mijn weten schaalt dat niet op naar dat ze 60mA DC-lekstroom kunnen hebben ofzo. Als dit de reden van de norm is dan lost @
Jippo00's aanpassing niet eens iets op.
2. De kans is wat groter dat de aardlekschakelaar afslaat, omdat de auto verplaatsbaar buitenmaterieel is, en dan zou een groter deel van je huis zonder stroom komen te staan.
Dat zou prima de reden kunnen zijn natuurlijk, er zijn wel meer NEN1010 bepalingen die alleen maar op bedrijfszekerheid slaan (denk aan een maximaal aantal groepen achter 1 aardlekschakelaar etc.).
(NB: ik snap het gebeuren met DC lekstromen nog niet helemaal, dus als iemand punt 1 kan bevestigen of verbeteren, dan graag

)
Ik kan ook niet zeggen dat ik het helemaal snap.
Misschien helpen de laatste 5 alinea's van dit artikel?
https://www.nen.nl/nieuws...lekbeveiliging-toepassen/
Sommige installatietesters gebruiken dit principe trouwens om de aardlekschakelaar bewust te verzadigen zodat je een Zs meting achter een aardlekschakelaar kunt doen. Volgens mij heeft GMC daar wel eens iets over geschreven.