Als het ooit zover is dan ga ik zeker dat topic heel goed uitspitten, het gaat me nu puur om het aanleggen van (mogelijkheden voor) elektrische aansluitingen. Je trieert me wel met 2 groepen, en eventueel een 3e. Zou je die 2 groepen dan over een 3-fase aansluiting (= 1 buis) trekken, of zijn dat echt 2 losse groepen die door 2 buizen moeten?BarryH schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:44:
[...]
@Spotter
Een A merk 10kW warmtepomp heeft een elektrisch element van ~3kW. Dit wordt alleen kortstondig gebruikt in sommige situaties en bij het legionella programma van de boiler (bij R32), voor de duur van ca 1 uur.
Dus zit er een 10kW elektrisch element in de warmtepomp: met grote boog omheen lopen en eerst de WP topics gaan lezen.
Voor je bedrading: 2 groepen van 16B of evt 16C. Op 1 groep de compressor en electronica op de andere groep het elektrisch element. Eventueel een derde groep als je nog een apart elektrisch element in de boiler doet.
Gister vrienden geholpen met verhuizen. Gelijk even een meterkastcheck gedaan, wat geen overbodige luxe was:
:strip_exif()/f/image/vXS4KYaUmo8zHlrge0BiuXfN.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij vervanging van de draad maar gelijk een hoofdschakelaar laten plaatsen. Die kamrails zitten volgens mij ook niet hoe het hoort.
Wat me ook opviel: bouwjaar 2008, en lijkt toch een doortikker. Ik dacht dat dat toen al uit de mode was.
(edit: aardleks zijn wel 30 mA)
:strip_exif()/f/image/vXS4KYaUmo8zHlrge0BiuXfN.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij vervanging van de draad maar gelijk een hoofdschakelaar laten plaatsen. Die kamrails zitten volgens mij ook niet hoe het hoort.
Wat me ook opviel: bouwjaar 2008, en lijkt toch een doortikker. Ik dacht dat dat toen al uit de mode was.
[ Voor 5% gewijzigd door Zwartoog op 17-02-2025 15:11 ]
@Zwartoog Mooie vondst, waarschijnlijk heb je een toekomstige brand voorkomen. Maar er is niks mis met die aardlekschakelaars, toch? Ze zijn gewoon 30 mA en type A.
@Juerd, ja, zag het net ook. Komma's verzetten gaat nog wel eens mis met mijJuerd schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:11:
@Zwartoog Mooie vondst, waarschijnlijk heb je een toekomstige brand voorkomen. Maar er is niks mis met die aardlekschakelaars, toch? Ze zijn gewoon 30 mA en type A.

Ow, is DAT het idee. Heb die thuis ook, altijd al zo'n raar ding gevonden. Zit hier overigens ook ingefrommeld, net als overalSeptillion schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:30:
@Zwartoog Oeww, crispy!
En dat is toch ook zo'n Eaton bel montage voor IN de buisopening?

Weer wat geleerd zo
was er een duidelijke oorzaak voor de oververhitting te zien?Zwartoog schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:55:
Gister vrienden geholpen met verhuizen. Gelijk even een meterkastcheck gedaan, wat geen overbodige luxe was:
[Afbeelding]
![]()
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nee, alleen hier. Verder niets gezien aan de andere automaten.BarryH schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:57:
[...]
was er een duidelijke oorzaak voor de oververhitting te zien?
Het viel me wel op dat *alle* schroeven niet heel goed aangedraaid zaten. Had geen momentschroeveddraaier bij me, maar op gevoel kon alles nog met een 1/8-kwartslag verder naar "handvast" draaien. Kan me iets bij voorstellen het aansluitblokje dan ook niet lekker zat.
@Zwartoog Ik lijk ook dubbele kamrails te zien, zitten die wel lekker? Lijkt 2x2 ipv 1x3 bij alle automaten.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Duidelijk formuleren dat dit de draden vanaf de meter zijn naar de eigen groepenkast. Dus duidelijk zeggen dat het om hun deel van de installatie gaat en het geen eigen draden zijn.Zwartoog schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:49:
Nog een vraag over bovenstaande situatie: Stedin wil niet komen, want "het is na de meter". Maar ik dacht eerder hier gelezen te hebben dat electriciëns met zegelrecht geen nieuwe draden vanaf de meter mogen trekken. Klopt dat?
je kunt altijd nog bellen voor brandlucht meterkast en/of horen knetteren in de hoofdzekering kast
Wat betreft electricien met zegelrecht, die mag alleen de zekeringen verwijderen en terug plaatsen met het oog op spanningsloos werken, mag geen zekeringen of draden vervangen.
I stand corrected, zie het bericht van @Xander hieronder.
Ben/was in de veronderstelling dat dat niet mocht ivm o.a. de "fraudeschroef" en dat de meter verzegeling niet verbroken mocht worden.Xander schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:37:
[...]
@Zwartoog Draden vervangen wel, volgens alle zegelrecht overeenkomsten die ik heb gezien.
Zie bijvoorbeeld:
[...]
[...]
[...]
Tevens is het de vraag of dit officieel alleen van toepassing is ivm draden vervangen omdat ze te kort zijn voor een/de nieuw te plaatsen kast, of dat dit ook mag zoals in het geval van @Zwartoog met verbrande bedrading. Beetje een grijs gebied, net als vind ik een HZ vervangen.
[ Voor 31% gewijzigd door Annuk op 17-02-2025 18:43 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Thanks, is een duidelijk verhaal! Ik bel morgen wel even samen met ze. Worst case zijn denk ik de voorrijkosten.Annuk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:01:
[...]
Duidelijk formuleren dat dit de draden vanaf de meter zijn naar de eigen groepenkast. Dus duidelijk zeggen dat het om hun deel van de installatie gaat en het geen eigen draden zijn.
je kunt altijd nog bellen voor brandlucht meterkast en/of horen knetteren in de hoofdzekering kast
Wat betreft electricien met zegelrecht, die mag alleen de zekeringen verwijderen en terug plaatsen met het oog op spanningsloos werken, mag geen zekeringen of draden vervangen.
Ja, was me ook opgevallen. Eerst maar dit stukje oplossen, een goede kamrail plaatsen kan ik daarna zelf wel weer. Een verkoolde draad die onder spanning staat gaan strippen - liever nietRimco schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:28:
@Zwartoog Ik lijk ook dubbele kamrails te zien, zitten die wel lekker? Lijkt 2x2 ipv 1x3 bij alle automaten.
@Zwartoog Draden vervangen wel, volgens alle zegelrecht overeenkomsten die ik heb gezien.Annuk schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:01:
Zie bijvoorbeeld:
Met zegelrecht mag u:
• het zegel op de aansluitkast verbreken;
• hoofdzekeringen verwijderen;
• het klemmendeksel van de KWh-meter openen om de bedrading van de meter naar de groepenkast te vervangen;
• (huis)installaties die niet in bedrijf staan tijdelijk van spanning voorzien voor meetdoeleinden.
Als u zegelrecht heeft, mag u:
• de zegel op de aansluitkast verbreken
• hoofdzekeringen verwijderen
• het klemmendeksel van de KWh-meter openen om de bedrading van de meter naar de groepenkast of de hoofdzekering te vervangen
• (huis)installaties die niet in bedrijf staan tijdelijk van spanning voorzien voor meetdoeleinden.
Stedin maakt het helemaal gek door te suggereren dat de installateur met zegelrecht de bedrading tussen de hoofdzekering en de meter mag vervangen. Geen idee wat een installateur daar te zoeken heeft.Als u zegelrecht heeft, mag u:
• een door de netbeheerder verzegelde aansluiting openen en opnieuw verzegelen.
• het verzegelde (meter) klemmendeksel openen en opnieuw verzegelen t.b.v. het vervangen van bedrading van de afgaande kant van de meter naar de groepenkast van de klant.
• de hoofdzekering aansluitkast openen en opnieuw verzegelen t.b.v. verwijderen van een zekering tijdens werkzaamheden om spanningsloos te kunnen werken.
• voor meetdoeleinden nieuwe of gewijzigde elektrische installaties onder spanning zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 17-02-2025 18:45 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Op dit moment zit er een C-karakteristiek op de PV groep, weet niet of dat zo hoort?Xander schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:22:
[...]
Als je door elektramat laat assembleren zou ik wel even navragen of ze inderdaad de KB4FN kamrails gebruiken bij deze inrichting.
Waarom C-karakteristiek voor de PV en autolader?
Voor de (toekomstige) autolader meen ik gelezen te hebben dat je dan een C moest hebben, maar nu ik zo opnieuw zoek lijkt B ook prima.... Wat adviseer jij?
Ik ga idd even navragen of ze die kamrails kunnen gebruiken
Inderdaad...
Dat ligt er dus aan welke autolader je neemt/hebt, net als moet je die op 30mA of 300mA hebben?Roy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:51:
[...]
Op dit moment zit er een C-karakteristiek op de PV groep, weet niet of dat zo hoort?
Voor de (toekomstige) autolader meen ik gelezen te hebben dat je dan een C moest hebben, maar nu ik zo opnieuw zoek lijkt B ook prima.... Wat adviseer jij?
Ik ga idd even navragen of ze die kamrails kunnen gebruiken
Oftewel eigenlijk eerst die keuze maken welke lader je wilt hebben.
Momenteel ben ik opzoek naar een goede betaalbare (spanningsonafhankelijke 2-module brede) ALMAT 30mA B16 set. De almat van siemens schiet er hier bijvoorbeeld bij uit. Ik bestel er direct 10 voor verdere uitbreiding.
Dit type message heb ik al vaker gezien:
Septillion in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Wel ben ik opzoek naar een standaard / dubbele maat. Dit doordat de rest van de kast vol zit met standaard maat. Het is voor aanvulling en vervanging van oudere.
Natuurlijk 1 die veel wordt gebruikt.
Zelf vind ik al wel zoiets van abb 21,41 of abb 21.44
Voldoet deze aan de "spanningsonafhankelijke"?
Welke zouden jullie aanraden? Locatie mag Duitsland zijn.
Dit type message heb ik al vaker gezien:
Septillion in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Wel ben ik opzoek naar een standaard / dubbele maat. Dit doordat de rest van de kast vol zit met standaard maat. Het is voor aanvulling en vervanging van oudere.
Natuurlijk 1 die veel wordt gebruikt.
Zelf vind ik al wel zoiets van abb 21,41 of abb 21.44
Voldoet deze aan de "spanningsonafhankelijke"?
Welke zouden jullie aanraden? Locatie mag Duitsland zijn.
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
@Killerbert hoe ziet de rest van je kast er uit? Wellicht kun je de nieuwe doorverbinden met een kam; dat scheelt spaghetti.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hier een gedeelte van de kast. :strip_exif()/f/image/D8EPsL8skRGzU1jobd9iB8ID.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel worden de nieuwe items op een ander gedeelte van de kast geplaatst die momenteel vol zit met 3f, maar buiten gebruik is. Daar wordt ruimte gemaakt en de kabels worden direct naar de kabel verdeler gezet. Dit voor de fase verdeling. De Enexis aansluiting is naar 3x25a is gezet.
:strip_exif()/f/image/D8EPsL8skRGzU1jobd9iB8ID.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel worden de nieuwe items op een ander gedeelte van de kast geplaatst die momenteel vol zit met 3f, maar buiten gebruik is. Daar wordt ruimte gemaakt en de kabels worden direct naar de kabel verdeler gezet. Dit voor de fase verdeling. De Enexis aansluiting is naar 3x25a is gezet.
@Killerbert Maar waarom dan niet gewoon de 1-unit breede van ABB? Kam eronder en gaan. Ruimte over lijkt me nooit een probleem.
De gelinkte ABB F202's zijn overigens geen alamats maar alleen aardlekschakelaars.
De gelinkte ABB F202's zijn overigens geen alamats maar alleen aardlekschakelaars.
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 17-02-2025 21:48 ]
BedanktSeptillion schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:47:
@Killerbert Maar waarom dan niet gewoon de 1-unit breede van ABB? Kam eronder en gaan. Ruimte over lijkt me nooit een probleem.
Mijn idee was om bij 2-unit breedte te blijven doordat de gehele kast vol zit met 2-unit breedte. Deze kast bestaat uit 4 van deze breedtes zoals op de foto. Er is meer dan voldoende ruimte. Ook blijft alles compatibel met elkaar wat toegevoegde waarde heeft.
De rechterkant (waar nu 3f zit) wordt omgezet naar SAP.
Oke, de abb ds201
--
Ziet iemand een goedkopere vergelijkbare?
[ Voor 17% gewijzigd door Killerbert op 17-02-2025 22:12 ]
Killerbert schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:18:
Momenteel ben ik opzoek naar een goede betaalbare (spanningsonafhankelijke 2-module brede) ALMAT 30mA B16 set.
Vervang je dan ook de bestaande spanningsafhankelijke aardlekautomaten? (De Holec's)
Zowel voor PV als voor een EV-lader is B-karakteristiek over het algemeen prima.Roy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:51:
[...]
Op dit moment zit er een C-karakteristiek op de PV groep, weet niet of dat zo hoort?
Vraag, mijn aanvraag voor verzwaring naar 3x25A is door Liander geweigerd omdat ze geen verzwaringen meer toestaan, er is geen ruimte op het net. We hebben nu 3600Wp aan PV liggen, koken op inductie, hebben aardig wat elektrische vloerverwarming her en der en kijken naar een warmtepomp voor de vloerverwarming beneden maar willen ook aan de (PH)EV met 1-2 jaar en panelen bijleggen. Ik lees her en der wel dat de wachttijd heel lang kan zijn, maar nu gaat er dus gewoon niets gebeuren. Nu valt er vast wel mee te leven, en zal met mijn installateur verder overleggen, maar kennen jullie deze situatie? Gewoon hard geweigerd?
[ Voor 8% gewijzigd door coazter op 18-02-2025 10:30 ]
Ik wil deze groepenkast gaan vervangen:
:strip_exif()/f/image/TghG6YG4dLs17PtH182wvWdV.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is niet mijn echte meterkast, maar een onderverdeler in een ruimte waar alle apparatuur komt te staan (en een gastenverblijf is). Bij groepenkastbestellen.nl kom ik uit op dit:
/f/image/BGqGJwhhHBtHzPZl8Co4s6Jq.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet dat de nieuwe kast een beetje oversized lijkt, maar er moet wat KNX spul in, en op termijn ook een warmtepomp, airco's, etc op worden aangesloten, dus mijn vermoeden is dat ie over ~2 jaar alsnog wel redelijk vol zit.
Voor nu is in ieder geval het doel dus om het oude te vervangen met iets nieuws. Denken jullie dat ik er zo ben, of mis ik nog iets? Met name ben ik benieuwd naar de 3 fase alamat onderin. Die is bedoeld voor zonnepanelen. Alleen, ik zie dat groepenkastbestellen.nl ook specifiek 'PV-groep 3P+N t.b.v Enphase' biedt. Voor zover ik kan zien is een PV-groep niets bijzonders (mits de alamat maar bidirectioneel werkt), maar het maakt me toch een beetje aan 't twijfelen. Alle input is welkom!
Ter volledige context: De hoofdaansluiting van het huis is 3x25A. Er loopt een 5x16mm2 kabel naar deze onderverdeler.
:strip_exif()/f/image/TghG6YG4dLs17PtH182wvWdV.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is niet mijn echte meterkast, maar een onderverdeler in een ruimte waar alle apparatuur komt te staan (en een gastenverblijf is). Bij groepenkastbestellen.nl kom ik uit op dit:
/f/image/BGqGJwhhHBtHzPZl8Co4s6Jq.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet dat de nieuwe kast een beetje oversized lijkt, maar er moet wat KNX spul in, en op termijn ook een warmtepomp, airco's, etc op worden aangesloten, dus mijn vermoeden is dat ie over ~2 jaar alsnog wel redelijk vol zit.
Voor nu is in ieder geval het doel dus om het oude te vervangen met iets nieuws. Denken jullie dat ik er zo ben, of mis ik nog iets? Met name ben ik benieuwd naar de 3 fase alamat onderin. Die is bedoeld voor zonnepanelen. Alleen, ik zie dat groepenkastbestellen.nl ook specifiek 'PV-groep 3P+N t.b.v Enphase' biedt. Voor zover ik kan zien is een PV-groep niets bijzonders (mits de alamat maar bidirectioneel werkt), maar het maakt me toch een beetje aan 't twijfelen. Alle input is welkom!
Ter volledige context: De hoofdaansluiting van het huis is 3x25A. Er loopt een 5x16mm2 kabel naar deze onderverdeler.
[ Voor 3% gewijzigd door Freeaqingme op 18-02-2025 11:02 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ligt blijkbaar aan de regio. Bij mij kon Enexis met 2 weken al langs komen voor de verzwaring. Dus ik ken helaas de situatie niet.coazter schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:28:
Vraag, mijn aanvraag voor verzwaring naar 3x25A is door Liander geweigerd omdat ze geen verzwaringen meer toestaan, er is geen ruimte op het net. We hebben nu 3600Wp aan PV liggen, koken op inductie, hebben aardig wat elektrische vloerverwarming her en der en kijken naar een warmtepomp voor de vloerverwarming beneden maar willen ook aan de (PH)EV met 1-2 jaar en panelen bijleggen. Ik lees her en der wel dat de wachttijd heel lang kan zijn, maar nu gaat er dus gewoon niets gebeuren. Nu valt er vast wel mee te leven, en zal met mijn installateur verder overleggen, maar kennen jullie deze situatie? Gewoon hard geweigerd?
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
@Freeaqingme Zie ik nu een kookgroep in een 3fase kast? Dat hoort een krachtgroep te zijn.
Het grote kookplaat aansluiten topic
edit: en of 3 aardleks, maar nog beter en mooier alamaal alamats en geen losse aardleks.
edit: en of 3 aardleks, maar nog beter en mooier alamaal alamats en geen losse aardleks.
[ Voor 22% gewijzigd door onetime op 18-02-2025 11:46 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Gisteren een adviseur op bezoek gehad om te kijken naar mogelijkheden voor een laadpaal bij mijn appartement. Conclusie was dat een 3-fase paal hem niet gaat worden, op 1-fase zou wel kunnen maar dan wordt het een dure grap om amper sneller te kunnen laden dan via het normale stopcontact. Dan nu maar aan de gang om het laden via het gewone stopcontact wat fraaier en veiliger te maken.
De situatie:
- Groepenkast (3-fase, blijkbaar) op vier hoog, hoofdaansluiting 1x25A
- Berging in de souterrain, aangesloten op groepenkast
- Groep voor berging gecombineerd met hal, slaap- en badkamer. Kan wat mij betreft zo blijven, hooguit in de zomer met mobiele airco even opletten
- Bedrading naar berging waarschijnlijk uit 1957. Stevige en stugge kabels aldus installateur
- Metalen lasdoosje in de berging, net boven het enige bakelieten stroompunt
- Vorig jaar aangemaakte extra stroompunten komen nu uit op een stekker in het bakelieten stroompunt
Wat ik nu bedacht heb:
- Aftakking(en) maken in lasdoos zodat ik de extra stroompunten rechtstreeks aangesloten heb ipv via stekker
- Andere aftakking om een aansluiting voor de auto te maken, uitkomend op een nieuw te maken stroompunt op de binnenmuur (buiten is VvE toestemming nodig)
Waar ik nu tegenaan loop:
- Ik heb niet eerder een lasdoos aangelegd. Maar ik kan gewoon vanuit de metalen lasdoos een aftakking maken die uitkomt op een nieuwe en vanaf daar afsplitsen naar de eerder gemaakte stroompunten en de te maken voor de auto?
- Mijn ingeving zegt dat het ivm warmte beter is om 3 losse draden in een buis te doen. Of is juist een gecombineerde kabel beter omdat ik die niet in een buis hoef te doen?
- Hoe pak ik het verder warmtetechnisch aan? Met de huidige oplossing beperk ik de auto tot 8A, hoe dichter bij de 13A hoe beter. Daarbij beseffend dat ik in huis op moet passen met grootverbruikers.
De situatie:
- Groep voor berging gecombineerd met hal, slaap- en badkamer. Kan wat mij betreft zo blijven, hooguit in de zomer met mobiele airco even opletten
- Bedrading naar berging waarschijnlijk uit 1957. Stevige en stugge kabels aldus installateur
- Vorig jaar aangemaakte extra stroompunten komen nu uit op een stekker in het bakelieten stroompunt
Wat ik nu bedacht heb:
- Aftakking(en) maken in lasdoos zodat ik de extra stroompunten rechtstreeks aangesloten heb ipv via stekker
- Andere aftakking om een aansluiting voor de auto te maken, uitkomend op een nieuw te maken stroompunt op de binnenmuur (buiten is VvE toestemming nodig)
- Ik heb niet eerder een lasdoos aangelegd. Maar ik kan gewoon vanuit de metalen lasdoos een aftakking maken die uitkomt op een nieuwe en vanaf daar afsplitsen naar de eerder gemaakte stroompunten en de te maken voor de auto?
- Mijn ingeving zegt dat het ivm warmte beter is om 3 losse draden in een buis te doen. Of is juist een gecombineerde kabel beter omdat ik die niet in een buis hoef te doen?
- Hoe pak ik het verder warmtetechnisch aan? Met de huidige oplossing beperk ik de auto tot 8A, hoe dichter bij de 13A hoe beter. Daarbij beseffend dat ik in huis op moet passen met grootverbruikers.
Ik zit even met een vreemd probleem waar ik niet uitkom. We zijn aan het verbouwen en tijdens het aansluiten van de draden, klapte de aardlek er uit. Dit bleek uiteindelijk iets knulligs te zijn, tijdens het draden trekken zijn we voor de buitenlamp (die moet nog geplaatst en aangesloten worden) vergeten de draden van elkaar los te maken, waardoor de nul en aarde draad sluiting maakte. Dit opgelost en alles leek weer te werken. Nou moest er nog 1 wcd bijkomen en als we die aansluiten op diezelfde groep/centraaldoos, knalt de aardlek er weer uit, zonder dat er überhaupt een stekker in de wcd zit. De draden van de centraaldoos naar de wcd hebben we doorgemeten, maar deze maken geen sluiting.
Nou zat ik zelf te denken dat misschien de aardlekschakelaar dan wel kapot gegaan zou kunnen zijn. Maar kan dit zo zijn en zo ja, hoe kan je dat eenvoudig testen/meten?
Nou zat ik zelf te denken dat misschien de aardlekschakelaar dan wel kapot gegaan zou kunnen zijn. Maar kan dit zo zijn en zo ja, hoe kan je dat eenvoudig testen/meten?
Goed om te weten dat deze helaas spanningsafhank zijn.Xander schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:43:
[...]
[...]
Vervang je dan ook de bestaande spanningsafhankelijke aardlekautomaten? (De Holec's)
Over de groepen wordt gelukkig niet terug geleverd. Als ze defect zijn worden deze vervangen.
Goed punt!onetime schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:45:
@Freeaqingme Zie ik nu een kookgroep in een 3fase kast? Dat hoort een krachtgroep te zijn.
Raad je dan aan om van alles alamats te maken, en dan gewoon een brug tussen 2 alamats die elk op een eigen fase zitten? Ik begreep ergens dat dat voor zo'n kookgroep ook niet de bedoeling was, maar dat zou ik zelf de mooiste oplossing vinden.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
@Phoolie Kans is echt hee klein dat die beschadigd is van een N aan PE foutje.
Dus verwacht ik toch dat het nieuw aangesloten deel gewoon een fout heeft. Dit hoeft niet alleen naar elkaar te zijn hé. Dit kan ook gewoon beschadiging ofzo zijn die een ander pad naar aarde vindt dat er niet hoort te zijn.
Dus verwacht ik toch dat het nieuw aangesloten deel gewoon een fout heeft. Dit hoeft niet alleen naar elkaar te zijn hé. Dit kan ook gewoon beschadiging ofzo zijn die een ander pad naar aarde vindt dat er niet hoort te zijn.
Ik bedoelde ook eigenlijk niet dat het daar door ontstaan is, maar meer dat dit wellicht al een aanwezig defect is aan de aardlekschakelaar. Het gaat hier om een groepenkast die we al wat langer in bezit hebben. Dus dacht meer aan een defect door ouderdom ofzo.Septillion schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:02:
Mocht het een fout zijn in de aansluiting. Ik weet hoe ik sluiting zelf kan opsporen. Is zo'n beschadiging ook zelf op te sporen of kan je daar beter een elektricien voor langs laten komen?
@Phoolie Hoe oud is oud?
Maar goed, als het echt gebeurd als je een nieuw stuk aansluit acht ik de kans klein dat het de aardlek zelf is en zet ik mijn geld op het nieuwe stuk.
En qua uitzoeken, uitsluiten. Koppel dingen af, is het dan weg, zat het in het afgekoppelde deel. Dat doen tot je niets verder af kunt koppelen, dan weet je dat je daar moet zoeken.
Gebeurd het al als je een stuk draad zonder verder wat aansluit (dus andere eind netjes in lasdoppen) dan die kabel eruit...
Maar goed, als het echt gebeurd als je een nieuw stuk aansluit acht ik de kans klein dat het de aardlek zelf is en zet ik mijn geld op het nieuwe stuk.
En qua uitzoeken, uitsluiten. Koppel dingen af, is het dan weg, zat het in het afgekoppelde deel. Dat doen tot je niets verder af kunt koppelen, dan weet je dat je daar moet zoeken.
Gebeurd het al als je een stuk draad zonder verder wat aansluit (dus andere eind netjes in lasdoppen) dan die kabel eruit...
Heb hem ooit tweedehands van een elektricien overgenomen, dus weet het niet exact. Maar heb hem zelf al wel een jaar of 10.
Het lijkt te ontstaan als we 1 WCD op de centraaldoos aansluiten. Jouw advies is dus om de WCD zelf dan even los te halen en de draden aan de kant van de WCD los te laten hangen netjes in lasdoppen. Klapt het er dan nog uit, dan proberen die draden te vervangen?Maar goed, als het echt gebeurd als je een nieuw stuk aansluit acht ik de kans klein dat het de aardlek zelf is en zet ik mijn geld op het nieuwe stuk.
[ Voor 7% gewijzigd door Phoolie op 18-02-2025 13:50 ]
@Freeaqingme misschien de plaatsing van de aardlekautomaat verplaatsen zodat deze naast de hoofdschakelaar zit zodat je met een KAM kan werken? Evt kan je dan ook de 3 fase kookgroep daarnaast zetten en een KAM voor 3 automaten gebruiken.
Andere vraag, Bbewust gekozen voor 63A aardlekautomaten ivm invoeding zonnepanelen en invoeding vanuit net? Dan zou ik ook een hoofdschakelaar van 63A pakken, dan wordt de bedrading ook op 10mm2 gedaan.
Andere vraag, Bbewust gekozen voor 63A aardlekautomaten ivm invoeding zonnepanelen en invoeding vanuit net? Dan zou ik ook een hoofdschakelaar van 63A pakken, dan wordt de bedrading ook op 10mm2 gedaan.
Thanks voor het meedenken. Daar moet uiteindelijk de warmtepomp komen. Zodoende dat ik die vrijhield.jeeedeee schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:43:
@Freeaqingme misschien de plaatsing van de aardlekautomaat verplaatsen zodat deze naast de hoofdschakelaar zit zodat je met een KAM kan werken?
Ik begrijp dat ABB aanraadt om tegenwoordig altijd 63A aardlekautomaten te pakken. De hoofdschakelaar wil ik op zich best upgraden naar 63A, ware het niet dat de generator op groepenkastbestellen.nl alleen 40A biedt. Maar op zich zou dat toch ook voldoende moeten zijn? Zelfs als er 16A ingevoerd wordt door PV, dan nog gaat er niet spontaan >40A door de hoofdschakelaar stromen?jeeedeee schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:43:
Overigens volg ik het verhaal van de kookgroepen nog niet helemaal. De leiding naar de keuken is nou eenmaal gebaseeerd op 2x2P. Het is niet de bedoeling dat ik nu iets anders door die leiding ga trekken. Begrijp ik het nou goed dat de suggestie is er een 4P automaat of alamat in te zetten, en dan enkel 2 van de 3 fases aan te sluiten? Ik vind dat zo zonde van de ruimte dat ik er dan meteen 4 modules aan kwijt ben (zeker ook omdat het echt een klein lullig kookplaatje is). Dus ik ben op zoek naar degelijke nen1010-compliant oplossing die me idealiter ook niet te veel modules kost.
Vorig jaar een een onderverdeler geplaatst in de toen gebouwde overkapping. Deze heb ik geassembleerd besteld en een beetje vooruit gedacht omdat we dit voorjaar een keuken gaan plaatsen in de overkapping.
Nu wil mevrouw mogelijk graag ook een oven in deze keuken en moet er dus een groep bij. Er is nog ruimte in de kast dus dat is het probleem niet. De groepen zijn per fase met een kam verbonden en vanaf de ALS met een draad. Het valt me op dat alle soepele draad in de kast niet is voorzien van adereindhulzen, is er een uitzondering op die regel? Ik was namelijk in de veronderstelling dat dit vereist was. Het is heel structureel bij geen enkele draad toegepast. In onderstaande foto even eentje uit de kam gehaald ter illustratie.
:strip_exif()/f/image/6gTMPdQIZmmylityy6AvqdY6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/esgifKdaZLqqfK6xK9QlLrDg.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: zou het dan gaan om deze type kabel welke geperste uiteinden heeft?
https://www.elektramat.nl...5d-Y-DbM9-EsaAtaoEALw_wcB
Nu wil mevrouw mogelijk graag ook een oven in deze keuken en moet er dus een groep bij. Er is nog ruimte in de kast dus dat is het probleem niet. De groepen zijn per fase met een kam verbonden en vanaf de ALS met een draad. Het valt me op dat alle soepele draad in de kast niet is voorzien van adereindhulzen, is er een uitzondering op die regel? Ik was namelijk in de veronderstelling dat dit vereist was. Het is heel structureel bij geen enkele draad toegepast. In onderstaande foto even eentje uit de kam gehaald ter illustratie.
:strip_exif()/f/image/6gTMPdQIZmmylityy6AvqdY6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/esgifKdaZLqqfK6xK9QlLrDg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Peutpeut op 18-02-2025 15:35 ]
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu
@Peutpeut Kan je de aders echt nog allemaal uit elkaar halen? Ziet er namelijk een beetje uit als ultrasoon gelast. Dat werkt ook prima .
@Septillion Die op de eerste foto is niet echt een eenheid en zijn inderdaad uit elkaar te halen. Wellicht door de manipulatie na het eruit halen.
Voor zover ik weet is dat niet verplicht bij kooiklemmen, maar netjes is anders.Peutpeut schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:07:
Vorig jaar een een onderverdeler geplaatst in de toen gebouwde overkapping. Deze heb ik geassembleerd besteld en een beetje vooruit gedacht omdat we dit voorjaar een keuken gaan plaatsen in de overkapping.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou persoonlijk alles (laten) vervangen, maar als dat allemaal kooitjes zijn kan het op zich geen kwaad.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
@dragonhaertt Het is een ABB SN201L 16A B-kar installatieautomaat, die zijn voor zover ik kan zien voorzien van een kooiklem inderdaad.
Hulsjes zijn alleen nodig als je een schroef rechtstreeks in de kabel draait om te klemmen.Peutpeut schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:07:
De krachtgroep (3fase) is voor de kookplaat, dus geen bruggen nodig. Kan je ook een 11kW plaat gebruiken. Met "zo weinig" groepen is de meerprijs voor alamats voor de gewone groepen niet zo hoog en heb je alles mooi onafhankelijk. Ook scheelt het ruimte als je 1 module brede alamats neemt.Freeaqingme schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:48:
[...] Goed punt!
Raad je dan aan om van alles alamats te maken, en dan gewoon een brug tussen 2 alamats die elk op een eigen fase zitten? Ik begreep ergens dat dat voor zo'n kookgroep ook niet de bedoeling was, maar dat zou ik zelf de mooiste oplossing vinden.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
In de basis ben je er, maar voor de finetuning enkele vragen/opmerkingen:Freeaqingme schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:00:
Ik wil deze groepenkast gaan vervangen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Waarom 2 aparte alamats bovenin?
- Afhankelijk van de reden, wellicht beter om nóg een aardlekschakelaar bij te plaatsen en 2 normale automaten te pakken? Zo verdeel je het aantal groepen nog net iets mooier over de 3 fases.
- Enphase heeft een 30mA alamat nodig. Veel andere string omvormers een 300mA. Wellicht dat ze daarom een specifieke 'Enphase' alamat aanbieden.
- Hoeveel en welk type micro's heb je? Dit om vast te stellen of het een B16 of B20 moet zijn.
- Alternatief voor een alamat voor je Enphase systeem: 1x 4 polige aardlek 30mA, met daarachter 1x 4-polige automaat (bijv. B16) voor je micro's én 1x een B6 of B10 automaat voor je Envoy.
- Waar zit je Enphase Q-relais en Enovy nu trouwens? Ik zie deze niet op de foto...
Op de zijkant zie je IEC/EN 60898-1 staan. Dat is de norm waar automaten voor normaal (o.a. huishoudelijk) gebruik aan voldoen. In die norm staat onder 8.1.5.4 dat heel nadrukkelijk dat de klemmen van automaten t/m 32 A geschikt moeten zijn voor flexibel draad zonder "speciale voorbereiding". De draden twisten is genoeg. In de praktijk gebruiken fabrikanten een aantal stappen daarboven dezelfde klemmen, en die zijn dan ook geschikt voor flexibel.Peutpeut schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:07:
[...]
Het valt me op dat alle soepele draad in de kast niet is voorzien van adereindhulzen, is er een uitzondering op die regel? Ik was namelijk in de veronderstelling dat dit vereist was. Het is heel structureel bij geen enkele draad toegepast. In onderstaande foto even eentje uit de kam gehaald ter illustratie.
[Afbeelding]
Ook in de datasheets van de diverse ABB-componenten van je foto staat expliciet dat flexibele draad mag worden gebruikt.
Dat adereindhulzen altijd verplicht zouden zijn, is grotendeels een broodje aap. Er zijn situaties waarbij dat zo is, maar bij kooiklemmen mag het in het algemeen zonder. Ze hebben wel voordelen, en ik zal ze zelf wel willen gebruiken, maar ze hoeven echt niet per se en je hoeft er niet wakker van te liggen als ze niet zijn gebruikt. Met het juiste moment aandraaien is waarschijnlijk belangrijker, maar het is moeilijk na te gaan of dat wel is gedaan.
Het is nog niet opgelost, maar hebben nu wel uit kunnen sluiten dat het in het nieuw aangesloten deel zit. Hebben die op een andere groep (die ook op een andere aardlek zit) gezet en nu blijft alles wel werken. Gaan vanavond weer verder zoeken. Maar krijg wel steeds meer het vermoeden dat er in de groepenkast toch iets niet lekker aangesloten zit aan de kant van de 2e aardlek.Septillion schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:02:
Thanks!Skubba schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:07:
[...]
In de basis ben je er, maar voor de finetuning enkele vragen/opmerkingen:
- Waarom 2 aparte alamats bovenin?
- Afhankelijk van de reden, wellicht beter om nóg een aardlekschakelaar bij te plaatsen en 2 normale automaten te pakken? Zo verdeel je het aantal groepen nog net iets mooier over de 3 fases.
- Enphase heeft een 30mA alamat nodig. Veel andere string omvormers een 300mA. Wellicht dat ze daarom een specifieke 'Enphase' alamat aanbieden.
- Hoeveel en welk type micro's heb je? Dit om vast te stellen of het een B16 of B20 moet zijn.
- Alternatief voor een alamat voor je Enphase systeem: 1x 4 polige aardlek 30mA, met daarachter 1x 4-polige automaat (bijv. B16) voor je micro's én 1x een B6 of B10 automaat voor je Envoy.
- Waar zit je Enphase Q-relais en Enovy nu trouwens? Ik zie deze niet op de foto...
- Dat was vooral zodat ik geen 3 aardlekschakelaars nodig had. Met de indeling die ik voor me zie was ik bang dat die 3e in de weg ging zitten.
> - Enphase heeft een 30mA alamat nodig. Veel andere string omvormers een 300mA. Wellicht dat ze daarom een specifieke 'Enphase' alamat aanbieden.
Misschien dat ik niet duidelijk was, maar we hebben geen Enphase omvormer (14 panelen). Het is een solaredge omvormer waar ik verder niet zo veel details over heb. In de oude setup wordt er een B16/0.1A Alamat voor gebruikt.
Hey iedereen,
Ik krijg binnenkort mijn homewizard Plugin Thuis batterij en wou het volgende delen en kijken wat dit forum er van vind.
Ik wil de batterij het liefst op een eigen groep, en mooi weg gewerkt hebben. Dat kan in een bestaand huis soms lastig zijn.
Nu heb ik zonnenpanelen op het dak en een omvormer direct onder het dak op zolder. Deze wordt netjes via een schacht (die vol is en niks meer bij kan, dat liet de installatie van deze omvormer duidelijk zien, de veer zit nog in de schacht die kon niet meer mee terug haha) Nu is het idee om via deze omvormer een 2e meterkast te installeren met groepen en dan de batterijen op zolder te plaatsen op een eigen groep in deze meterkast.
Het idee is om bestaande infra te gebruiken maar dan toch een brandveilige oplossing.
Is dit een goed idee en zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden. Ik laat het doen door iemand, die kwam met dit idee.
Maar ik wil het gewoon dubbel checken. Lijkt mij op papier namelijk een goed idee, maar ik ben geen electricien.
Ik krijg binnenkort mijn homewizard Plugin Thuis batterij en wou het volgende delen en kijken wat dit forum er van vind.
Ik wil de batterij het liefst op een eigen groep, en mooi weg gewerkt hebben. Dat kan in een bestaand huis soms lastig zijn.
Nu heb ik zonnenpanelen op het dak en een omvormer direct onder het dak op zolder. Deze wordt netjes via een schacht (die vol is en niks meer bij kan, dat liet de installatie van deze omvormer duidelijk zien, de veer zit nog in de schacht die kon niet meer mee terug haha) Nu is het idee om via deze omvormer een 2e meterkast te installeren met groepen en dan de batterijen op zolder te plaatsen op een eigen groep in deze meterkast.
Het idee is om bestaande infra te gebruiken maar dan toch een brandveilige oplossing.
Is dit een goed idee en zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden. Ik laat het doen door iemand, die kwam met dit idee.
Liander heeft de volgende pagina om te zien of er ruimte is in de wijk, misschien handig om in de gaten te houden of de situatie verandert. Er staat ook een overzicht in welke wijken/buurten ze het stroomnet aan het verzwaren zijn / of gaan verzwarencoazter schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:28:
https://www.liander.nl/aa...mnet-vol/stroomnetchecker
Ik heb zelf meteen een aanvraag gedaan toen ik je bericht las, volgens bovenstaande site zijn er geen knelpunten op mijn adres.
Wat maakte het zo duur?R-R-L schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:52:
Gisteren een adviseur op bezoek gehad om te kijken naar mogelijkheden voor een laadpaal bij mijn appartement. Conclusie was dat een 3-fase paal hem niet gaat worden, op 1-fase zou wel kunnen maar dan wordt het een dure grap om amper sneller te kunnen laden dan via het normale stopcontact. Dan nu maar aan de gang om het laden via het gewone stopcontact wat fraaier en veiliger te maken.
De situatie:
Wat ik nu bedacht heb:
Die 25A hoofdaansluiting is erg krap. Die kun je gratis laten upgraden naar 35/40A (mits de hoofdkabel dat aan kan), of voor 300 euro laten upgraden naar 3x25A. Bij dat laatste heb je geluk dat je groepenkast blijkbaar al geschikt is voor 3 fasen. Maar zelfs als je naar 1x35/40A kunt, hoef je je geen zorgen te maken over gecombineerd laden/andere dingen in huis.
Ik neem aan dat de bekabeling naar de berging 1 fasig is, dus 2 aders+mantel voor de aarde. Als de aderdikte 2,5 mm² is (staat op de kabel) zal het wel goed gaan inderdaad, en kun je vanaf daar een enkelfasige lader trekken. Die moet, mits goed gezekerd en goede aderdikte, prima 13A aan kunnen.
Kabel vs losse aders in buis maakt niet uit. Kabel is wel veel makkelijker. Hoe lang wordt die? Als het namelijk een flinke lengte wordt, kun je ook 4 mm² overwegen, heb je ook minder warmteontwikkeling.
Verder heb ik geen verstand van laadpalen. Denk dat het een goed idee is als deze los afgezekerd wordt met een aardlekautomaat. Verder inderdaad aan denken dat je niet teveel andere apparaten op die groep moet aansluiten.
Hoeveel zonnepanelen hebben jullie op een groep/kabel?
Op dit moment heb ik het volgende:
3x4mm2 kabel vanaf de meterkast naar het dak met een B16 automaat.
1x Hoymiles HMS-1800, met 4 panelen orientatie ZO (+-10 graden helling)
1x Hoymiles HMS-2000, met 4 panelen orientatie ZW (+-10 graden helling)
Maar ik heb nog een heel schuin dak (volgens mij 22,5 graden helling) met orientatie naar het noord westen.
De installatie heb ik zelf aangesloten vorig jaar september. Maar ik denk dat ik nog voldoende mogelijkheden heb om een extra set bij te laten leggen, met 4-6 panelen op het schuine dak. Met hoymiles micro-omvormer, gebruik makend van dezelfde kabel naar het dak. In het ergste geval kan het nodig zijn om de automaat misschien te vervangen voor een 20A. Wat denken jullie?
Het maximale geleverde vermogen wat ik terug kan zien (maar het is pas sinds afgelopen september) is zo'n 3.2kW.
EDIT:
Er gaat ook nog een andere kabel naar het dak. Op het dak heb ik voldoende mogelijkheden om eventueel iets met een verdeler te doen. Maar de andere kabel is ook 3x4mm2. Deze is voor de warmtepomp en is afgezekerd met B25.
Hoe dan ook zitten de beide groepen (zonnepanelen en warmtepomp) in de groepenkast op dezelfde fase.
Op dit moment heb ik het volgende:
3x4mm2 kabel vanaf de meterkast naar het dak met een B16 automaat.
1x Hoymiles HMS-1800, met 4 panelen orientatie ZO (+-10 graden helling)
1x Hoymiles HMS-2000, met 4 panelen orientatie ZW (+-10 graden helling)
Maar ik heb nog een heel schuin dak (volgens mij 22,5 graden helling) met orientatie naar het noord westen.
De installatie heb ik zelf aangesloten vorig jaar september. Maar ik denk dat ik nog voldoende mogelijkheden heb om een extra set bij te laten leggen, met 4-6 panelen op het schuine dak. Met hoymiles micro-omvormer, gebruik makend van dezelfde kabel naar het dak. In het ergste geval kan het nodig zijn om de automaat misschien te vervangen voor een 20A. Wat denken jullie?
Het maximale geleverde vermogen wat ik terug kan zien (maar het is pas sinds afgelopen september) is zo'n 3.2kW.
EDIT:
Er gaat ook nog een andere kabel naar het dak. Op het dak heb ik voldoende mogelijkheden om eventueel iets met een verdeler te doen. Maar de andere kabel is ook 3x4mm2. Deze is voor de warmtepomp en is afgezekerd met B25.
Hoe dan ook zitten de beide groepen (zonnepanelen en warmtepomp) in de groepenkast op dezelfde fase.
[ Voor 15% gewijzigd door Antonl91 op 19-02-2025 12:43 ]
Grote kostenpost van een laadpaal zit in de lader en de monteur, plus nog wat los materiaal als het vernieuwen van de bekabeling en aanleg van een extra groep. Kosten die ik best wil maken als ik daarna op 3 fase kan laden, als het bij 1 fase blijft is het de investering niet waard.Zwartoog schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:51:
[...]
Wat maakte het zo duur?
Die 25A hoofdaansluiting is erg krap. Die kun je gratis laten upgraden naar 35/40A (mits de hoofdkabel dat aan kan), of voor 300 euro laten upgraden naar 3x25A. Bij dat laatste heb je geluk dat je groepenkast blijkbaar al geschikt is voor 3 fasen. Maar zelfs als je naar 1x35/40A kunt, hoef je je geen zorgen te maken over gecombineerd laden/andere dingen in huis.
Ik neem aan dat de bekabeling naar de berging 1 fasig is, dus 2 aders+mantel voor de aarde. Als de aderdikte 2,5 mm² is (staat op de kabel) zal het wel goed gaan inderdaad, en kun je vanaf daar een enkelfasige lader trekken. Die moet, mits goed gezekerd en goede aderdikte, prima 13A aan kunnen.
Kabel vs losse aders in buis maakt niet uit. Kabel is wel veel makkelijker. Hoe lang wordt die? Als het namelijk een flinke lengte wordt, kun je ook 4 mm² overwegen, heb je ook minder warmteontwikkeling.
Verder heb ik geen verstand van laadpalen. Denk dat het een goed idee is als deze los afgezekerd wordt met een aardlekautomaat. Verder inderdaad aan denken dat je niet teveel andere apparaten op die groep moet aansluiten.
Goede tip voor de gratis upgrade naar 1x35A, dat is nog eens te onderzoeken. Dan is het vooral nog eens kijken hoe dik de kabels tussen de meterkast en berging zijn, die is in elk geval 1 fase met aarde.
Aan te leggen kabel tussen lasdoos en stroompunt zal een metertje of 4 zijn
@R-R-L Ik vond het monteren van mijn wall-box ("laadpaal") geen probleem. Als je ervaring hebt met stopcontacten en je daar comfortabel bij voelt zou je het zelf kunnen doen. Ik was all-in klaar voor €175.
Al had ik de (zelf geplaatste) groepenkast er al wel op voor bereid. (<€225 totaal incl groepenkast parts)
Ja je moet de juiste aanbieding tegenkomen... Op een ander adres laad ik met 10A...
Al had ik de (zelf geplaatste) groepenkast er al wel op voor bereid. (<€225 totaal incl groepenkast parts)
Ja je moet de juiste aanbieding tegenkomen... Op een ander adres laad ik met 10A...
@Antonl91 Het gaat niet om het aantal zonnepanelen maar om het vermogen van de omvormers.
Gebruik de 4mm2 kabel met een onderverdeler. En de juiste automaten voor het aangeslotene.
Gebruik de 4mm2 kabel met een onderverdeler. En de juiste automaten voor het aangeslotene.
Is die notitie dat je een elektricien moet inschakelen dan zo overrated? Intussen genoeg stopcontacten aangelegd, alles behalve spannend.onetime schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:33:
@R-R-L Ik vond het monteren van mijn wall-box ("laadpaal") geen probleem. Als je ervaring hebt met stopcontacten en je daar comfortabel bij voelt zou je het zelf kunnen doen. Ik was all-in klaar voor €175.
Groepenkast heb ik dan weer geen ervaring mee. Ik heb nog een lege groep waar ik de berging nog naar toe zou kunnen brengen, maar nog niet in verdiept hoe dat werkt. De kabels naar de berging zijn een uitdaging, dikke stugge kabels waarvan ik niet weet waar en hoe het bochten maakt. Als ik met een gerust hart de boel kan laten zitten dan lijkt me dat wijzer.
Laad nu afhankelijk van wat verder aanstaat tussen 8 en 10A, resp. 11 en 14 km/u. Zeker met de kou van afgelopen dagen houdt dat niet over, dus hoe sneller laden hoe beter.
Nee, in de basis is het gelijk. Doe bij de draden kleur op kleur en je bent elektromonteur.R-R-L schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:48:
[...]
Is die notitie dat je een elektricien moet inschakelen dan zo overrated? Intussen genoeg stopcontacten aangelegd, alles behalve spannend.
Bij het plaatsen van een stopcontact in huis heb je wat meer marge om schoonheidsfoutjes te maken daar de vermogens laag zijn of slechts van relatief korte duur.
Ik had de vermogens van de omvormers ook opgegeven. Maar ik heb nog eens zitten denken en iemand enig idee of dit is toegestaan?onetime schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:39:
@Antonl91 Het gaat niet om het aantal zonnepanelen maar om het vermogen van de omvormers.
Op dit moment heb ik bovenstaande situatie van de schets, maar dat zou ik om kunnen bouwen naar de onderstaande situatie. Dan zou ik zelfs nog de twee kabels die ik nu heb parallel kunnen aansluiten voor mindere weerstand. Uiteraard rekening houdend met dat een kabel los kan raken en voor een onveilige situatie zorgt, dus voor de berekening van het maximale vermogen uitgaan van maximaal één kabel.
/f/image/mHvXENYVU8y7BUHTOxDVpvPr.png?f=fotoalbum_large)
Je moet wel weten wat je doet, maar op zich is het simpel. Wel alles goed doen, anders kan het gevaarlijk zijn.R-R-L schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:48:
[...] Is die notitie dat je een elektricien moet inschakelen dan zo overrated? Intussen genoeg stopcontacten aangelegd, alles behalve spannend.
Groepenkast heb ik dan weer geen ervaring mee. Ik heb nog een lege groep waar ik de berging nog naar toe zou kunnen brengen, maar nog niet in verdiept hoe dat werkt. De kabels naar de berging zijn een uitdaging, dikke stugge kabels waarvan ik niet weet waar en hoe het bochten maakt. Als ik met een gerust hart de boel kan laten zitten dan lijkt me dat wijzer.
Laad nu afhankelijk van wat verder aanstaat tussen 8 en 10A, resp. 11 en 14 km/u. Zeker met de kou van afgelopen dagen houdt dat niet over, dus hoe sneller laden hoe beter.
Ik heb zelf draden in een pijp en draden -in- een kabel parallel aangesloten, inderdaad afgezekerd voor één draad, om verliezen te verlagen. Het moet wel duidelijk blijven. Parallelle kabels is nog weer een stapje verder.Antonl91 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:56:
[...] Ik had de vermogens van de omvormers ook opgegeven. Maar ik heb nog eens zitten denken en iemand enig idee of dit is toegestaan?
Op dit moment heb ik bovenstaande situatie van de schets, maar dat zou ik om kunnen bouwen naar de onderstaande situatie. Dan zou ik zelfs nog de twee kabels die ik nu heb parallel kunnen aansluiten voor mindere weerstand. Uiteraard rekening houdend met dat een kabel los kan raken en voor een onveilige situatie zorgt, dus voor de berekening van het maximale vermogen uitgaan van maximaal één kabel.
[Afbeelding]
Beter verdeel je je omvormers over de kabels.
Je wil niet weten hoe vaak ik een storing heb moeten oplossen van draden die door iemand te diep zijn ingekerfd.jadjong schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:13:
[...]
Nee, in de basis is het gelijk. Doe bij de draden kleur op kleur en je bent elektromonteur.Echter gaat het in dit geval niet om een stopcontact waar een 7watt kookwekker op aangesloten wordt maar een auto die 12 uur lang het maximale vermogen van een enkele groep gaat verwerken. Je moet dan rekening houden met de kabellengte en dikte van de aders, hoe deze kabel de interne warmte kwijt kan en of er niet al te veel lasdozen tussen zitten. Het liefste geen enkele lasdoos.
Bij het plaatsen van een stopcontact in huis heb je wat meer marge om schoonheidsfoutjes te maken daar de vermogens laag zijn of slechts van relatief korte duur.
Zo lang het allemaal goed gaat hoor je niemand.
Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.
Ik weet je hoofdzekering waardes niet, maar het ziet er zoals geschetst al niet selectief uit.Antonl91 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:56:
[...]
Ik had de vermogens van de omvormers ook opgegeven. Maar ik heb nog eens zitten denken en iemand enig idee of dit is toegestaan?
[Afbeelding]
Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.
Is inderdaad niet heel selectief, maar ik heb 3x25a, met 3 automaten van D25. Maar als een automaat eruit zou knallen is het geen probleem, ik kan er zelf bij zonder zegels te verbreken.Serpz0r schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:47:
[...]
Ik weet je hoofdzekering waardes niet, maar het ziet er zoals geschetst al niet selectief uit.
Verder heb ik geen andere gebruikers op deze fase aangesloten.
Ik heb de warmtepomp + zonnepanelen inmiddels al 5 maanden op deze groepen aangesloten, maar tot nu toe nog geen problemen. Met HA kan ik die groep monitoren en het maximale vermogen van de warmtepomp wat ik tot nu heb gezien is rond de 3kW.
[ Voor 20% gewijzigd door Antonl91 op 20-02-2025 12:32 ]
Als ik 4 homewizard batterijen op de meterkast wil aansluiten op eigen groep, is dit dan op een automaat, aardlekschakelaar of beide? En welke waarde ? 30mA, 300mA?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
@rabero1985 Op 4 groepen? Welk vermogen kunnen ze trekken en welk vermogen kunnen ze leveren?
In de meterkast? Op zolder? In de schuur?
edit: 1 fase of 3 fase?
[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 20-02-2025 13:59 ]
Hallo iedereen, onze groepenkast is recent compleet vernieuwd en ik wil nu zelf de elektra op de bovenverdieping gaan aanleggen. We zijn de bovenverdieping zelf aan het opbouwen momenteel (met metalstud voorzet- en scheidingswanden).
Ik heb wel eens wat elektra-dingetjes gedaan, maar nooit echt ‘from scratch’ zoiets aangelegd. Daarom vraag ik graag wat advies hier.
Ik heb wel eens wat elektra-dingetjes gedaan, maar nooit echt ‘from scratch’ zoiets aangelegd. Daarom vraag ik graag wat advies hier.
- Er komen boven 5 (slaap/hobby/logeer-) kamers, en een badkamer en toilet. Op advies van de installateur verdeel ik de kamers (en hal) over 2 groepen (en een aparte groep voor de badkamer).
- Ik wil gaan werken met voorbedrade flexbuis. Ik weet dat dat onhandig is bij eventuele wijzigingen in de toekomst, maar voor nu telt het installatiegemak zwaarder
- Ik ga Preflex 5/8 flexbuis met 3×2,5mm² VD-draad bestellen. Tevens flexbuis met 3×2,5mm² + 1×1,5mm² voor de lichtschakelaars (en flexbuis met ethernet natuurlijk).
- Vraag 1: Ik zie dat er mooie (dure) tangen worden verkocht om flexbuis te knippen (zonder de draden te beschadigen). Zijn er toevallig tips om dat zonder dure tang te doen?
- Ik gebruik Attema centraaldozen en hollewand-inbouwdozen.
- Ik zet de flexbuis vast met clips in de gevel/scheidindswand.
- Vanaf de meterkast leg ik 2 flexbuizen (voor de 2 groepen) naar de centraaldozen (plafond) in 2 kamers.
- Vanaf de centraaldozen in de 2 kamers, leg ik flexbuizen naar de centraaldozen in de volgende kamers.
- Vraag 2: Mag ik vanaf de ‘tweede’ kamer op dezelfde manier doorgaan naar de ‘derde’ kamer? Of kan ik dat beter vanaf de ‘eerste’ kamer doen (ster-vorm)?
- Vanaf de centraaldoos in elke kamer, leg ik flexbuis (met 1,5mm²) naar de lichtschakelaar in die kamer.
- Vanaf de centraaldoos in elke kamer, leg ik flexbuis naar een WCD in die kamer.
- Vraag 3: Kan ik de WCD ook doorlussen vanaf de lichtschakelaar, als dat handig uitkomt?
- Extra WCD’s in kamers kan ik verbinden met de centraaldoos, of ‘doorlussen’ vanaf een andere WCD.
- Vraag 4: Is er een limiet aan het doorlussen?
- Vraag 5: Kan ik WCD’s van aangrenzende kamers (in dezelfde scheidingswand) met elkaar doorlussen? Dit is qua aanleg natuurlijk handig, maar ik kan me voorstellen dat dit misschien niet mag i.v.m. onduidelijkheid van de installatie?
- In de centraaldozen gebruik ik Wago-lasklemmen. In de wanddozen verbind ik de draden direct met het stopcontact/WCD, i.p.v. extra lasklemmen te gebruiken.
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
@Ulster Seedling
1. met een hobbymesje kun je een klein sneetje maken en vervolgens de flexbuis doorscheuren.
2. Ik zou het doorlussen hoe het voor jou handig is.
3. Idem, alleen niet voor de N en PE.
4. Ooit eens iets gehoord van max 8 per stroomkring, maar geen idee waar dat op gebaseerd is. in België
5. Uiteraard kan dat en dat lijkt mij het gemakkelijkst. Alleen de dozen rug tegen rug gaat waarschijnlijk niet passen als je een 7cm muurtje neerzet. Ook niet handig qua geluid.
Doorlussen kan op de wcd's/schakelaars zelf, dus meestal heb je geen lasklemmen nodig, behalve bij een ster natuurlijk.
1. met een hobbymesje kun je een klein sneetje maken en vervolgens de flexbuis doorscheuren.
2. Ik zou het doorlussen hoe het voor jou handig is.
3. Idem, alleen niet voor de N en PE.
4. Ooit eens iets gehoord van max 8 per stroomkring, maar geen idee waar dat op gebaseerd is. in België
5. Uiteraard kan dat en dat lijkt mij het gemakkelijkst. Alleen de dozen rug tegen rug gaat waarschijnlijk niet passen als je een 7cm muurtje neerzet. Ook niet handig qua geluid.
Doorlussen kan op de wcd's/schakelaars zelf, dus meestal heb je geen lasklemmen nodig, behalve bij een ster natuurlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 20-02-2025 15:37 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@onetime ,onetime schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:58:
@rabero1985 Op 4 groepen? Welk vermogen kunnen ze trekken en welk vermogen kunnen ze leveren?
4 batterijen die elke 800w kunnen laden/ontladen op 1 groep dus 3200 totaal unlocked.
1 fase 40A huisaansluiting.
Er zijn ook 19 zonnepanelen met een Huawei omvormer aanwezig welke op een aparte c25 automaat en c63 300mA aardlekschakelaar zitten.
Die lasdozen zijn dan nog wel even een ding. Er zijn er nu 2, de eerste in de meterkast die simpelweg niets meer doet dan de oude kabels vanuit de berging verbinden met de nieuwe uit de meterkast. Dan zit er nog eentje in de berging die volgens mij splitst voor de lamp en stroompunt, dat moet ik nog eens bekijken. Met wat herzien van de plannen kan ik een extra lasdoos vermijden door de laadkabel op de bestaande lasdoos aan te sluiten.jadjong schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:13:
[...]
Nee, in de basis is het gelijk. Doe bij de draden kleur op kleur en je bent elektromonteur.Echter gaat het in dit geval niet om een stopcontact waar een 7watt kookwekker op aangesloten wordt maar een auto die 12 uur lang het maximale vermogen van een enkele groep gaat verwerken. Je moet dan rekening houden met de kabellengte en dikte van de aders, hoe deze kabel de interne warmte kwijt kan en of er niet al te veel lasdozen tussen zitten. Het liefste geen enkele lasdoos.
Kennis is nu van inderdaad alleen de simpele stroompunten in huis, als dat al een paar honderd watt aantikt is het veel. Dan is 75 kWh zo snel mogelijk door een kabel proppen wel even een ander verhaal.
Dat is in België, waar groepen inderdaad kringen (of stroombanen) worden genoemd, het wettelijke maximum (5.3.5.2b AREI).timovd schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:40:
@Ulster Seedling
4. Ooit eens iets gehoord van max 8 per stroomkring, maar geen idee waar dat op gebaseerd is.
Nederland heeft zo'n maximum niet. Het slaat ook ongeveer nergens op, want een meervoudige contactdoos telt voor die regel als één, terwijl wel de doorluscontacten worden gebruikt.
Zelf vertrouw ik lasklemmen meer dan de contacten van de wcd's, en zou ik bij veel wcd's liever voor centraaldozen kiezen dan voor veel doorlussen.
[ Voor 32% gewijzigd door Juerd op 20-02-2025 15:40 ]
Ik splits de boel dmv twee omvormers.
String van 16 panelen (4800wp icm de 5000 omvormer, heeft een eigen groep.
String van 8 panelen (2600 wp) met de 4000 omvormer via een PV verdeler op de Werkplaats-groep.
Ik heb twee HomeWizard plug-in batterijen en die krijgen hun eigen groep (aardlekautomaat).
Ik heb een 3 x 25A aansluiting, ik denk de werkplaats (met die 2600 wp) op een andere fase aan te sluiten dan de 5000 omvormer.
Op welke fase kan ik het beste de accu-groep aansluiten? Of maakt dat niet uit?
gr M
String van 16 panelen (4800wp icm de 5000 omvormer, heeft een eigen groep.
String van 8 panelen (2600 wp) met de 4000 omvormer via een PV verdeler op de Werkplaats-groep.
Ik heb twee HomeWizard plug-in batterijen en die krijgen hun eigen groep (aardlekautomaat).
Ik heb een 3 x 25A aansluiting, ik denk de werkplaats (met die 2600 wp) op een andere fase aan te sluiten dan de 5000 omvormer.
Op welke fase kan ik het beste de accu-groep aansluiten? Of maakt dat niet uit?
gr M
Ok, 1 groep(16A 30mA), je zegt niets over het vermogen van de omvormer, dus hou ik rekening met de C25 automaat.rabero1985 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:59:
[...] @onetime ,
4 batterijen die elke 800w kunnen laden/ontladen op 1 groep dus 3200 totaal unlocked.
1 fase 40A huisaansluiting.
Er zijn ook 19 zonnepanelen met een Huawei omvormer aanwezig welke op een aparte c25 automaat en c63 300mA aardlekschakelaar zitten.
Als je aardleks gebruikt voor max 4 groepen heb je 63A exemplaren nodig. (Net40 + solar25 = 65)
(4 x 16A = 64A maar 4 groepen precies op hun max??? maar eigenlijk 80A exemplaren nodig tenzij alamats)
Dat kan je ook oplossen met alamats in plaats van gewone groepen achter een aardlek. Simpelste.
Ik stel voor om alle groepen en aardleks te vervangen door alleen maar alamats. B16 30mA.
Alles onafhankelijk en geen kans op overbelasting door fout ontwerp. En alleen gangbare onderdelen. En kan de groep met aardlek voor de omvormer blijven.
@mrenkema Als je de accu wilt laden tijdens solar opbrengst op de fase met de hoogste opbrengst.
Maar die hoogste solar opbrengst wil je op de fase met de op dat moment laagste spanning.
De 2e omvormer op de "middelste" fase qua spanning.
Blijft over de 3e fase waar je soms wat van afneemt.
Maar die hoogste solar opbrengst wil je op de fase met de op dat moment laagste spanning.
Ik snap hem niet. Sorry, in mijn optiek komt er vermogen van twee omvormers, de P1 ziet dat en laadt de batterijen bij.onetime schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:09:
@mrenkema Als je de accu wilt laden tijdens solar opbrengst op de fase met de hoogste opbrengst.
Wat jij zegt, wellicht, dat maar 1 PV systeem de batterijen kan laden in een 2 omvormer opzet?
@mrenkema
sluit de grootste omvormer aan op de fase met de laagste spanning op het moment van "grote opbrengst"
sluit de kleinere omvormer aan op de fase met de daarna laagste spanning
Als je de accu voornamelijk wilt laden op het moment van solar opbrengst sluit je hem aan op dezelfde fase als de omvormer met de grootste opbrengst
De fases hebben "niets met elkaar te maken"
Deze opzet minimaliseert de netbelasting
Als jij je omvormers op fase 1 & 2 zet en de accu op fase 3 ga je "het net scheef trekken" als je gaat laden als er solar opbrengst is.
sluit de grootste omvormer aan op de fase met de laagste spanning op het moment van "grote opbrengst"
sluit de kleinere omvormer aan op de fase met de daarna laagste spanning
Als je de accu voornamelijk wilt laden op het moment van solar opbrengst sluit je hem aan op dezelfde fase als de omvormer met de grootste opbrengst
De fases hebben "niets met elkaar te maken"
Deze opzet minimaliseert de netbelasting
Als jij je omvormers op fase 1 & 2 zet en de accu op fase 3 ga je "het net scheef trekken" als je gaat laden als er solar opbrengst is.
Nog wat heel praktische vragen die bij mij opkwamen:Ulster Seedling schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:29:
[…]
We zijn de bovenverdieping zelf aan het opbouwen momenteel (met metalstud voorzet- en scheidingswanden).
[…][…]
- Ik wil gaan werken met voorbedrade flexbuis. Ik weet dat dat onhandig is bij eventuele wijzigingen in de toekomst, maar voor nu telt het installatiegemak zwaarder
- Ik gebruik Attema centraaldozen en hollewand-inbouwdozen.
- Ik zet de flexbuis vast met clips in de gevel/scheidindswand.
Ik moet natuurlijk eerst de buizen leggen en vastzetten, dan de wanden dichtmaken aan beide kanten (met OSB en gips), en als laatste de gaten boren en wanddozen plaatsen. Hoe is het handig om dit aan te pakken?
- Ik las al dat je natuurlijk wat extra lengte aan je buis/draden wilt houden, om te kunnen monteren. Is ongeveer 20 cm extra (vanaf het hart van de doos) voldoende?
- Is het handig om de buis al te verwijderen (rondom de laatste X cm van de draden) bij het aanleggen (dus voor ik de wanden dichtmaak en de gaten boor), of juist niet?
- Moet ik zorgen dat de buis net naast de beoogde gaten komt, zodat ik die niet raak bij het boren? Of maakt dat niet zoveel uit, en kan die buis het wel hebben?
“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.
1. Meer dat zatUlster Seedling schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:21:
[...]
Nog wat heel praktische vragen die bij mij opkwamen:
Ik moet natuurlijk eerst de buizen leggen en vastzetten, dan de wanden dichtmaken aan beide kanten (met OSB en gips), en als laatste de gaten boren en wanddozen plaatsen. Hoe is het handig om dit aan te pakken?Waarschijnlijk kom je hier in de praktijk ook wel achter, maar als ik straks alles onhandig heb aangelegd en de muren zijn dicht, baal ik natuurlijk wel
- Ik las al dat je natuurlijk wat extra lengte aan je buis/draden wilt houden, om te kunnen monteren. Is ongeveer 20 cm extra (vanaf het hart van de doos) voldoende?
- Is het handig om de buis al te verwijderen (rondom de laatste X cm van de draden) bij het aanleggen (dus voor ik de wanden dichtmaak en de gaten boor), of juist niet?
- Moet ik zorgen dat de buis net naast de beoogde gaten komt, zodat ik die niet raak bij het boren? Of maakt dat niet zoveel uit, en kan die buis het wel hebben?
2. Buis gewoon in de wand smijten en bij het plaatsen van de doos door de gaten heen halen. Inkorten kan wel als je de doos plaatst. Als je ABB hollewand dozen plaatst kan dat ook nog wel voordat je de spruit in de dozen klikt. Inkorten van flex gebruik ik vaak een kabelschaar voor, die grotere versie met 2 stappen. Dure tang om in te korten is niet nodig.
3. Buis naast de gaten is prima. Er achter kan ook wel maar dan moet je even voorzichtig zijn met boren. 76mm kan je vaak met je hand nog wel doorheen dus kan je ze zo wel uit de wand vissen.
[ Voor 4% gewijzigd door PotatoChip op 21-02-2025 15:35 ]
@koentjuh Inderdaad een zeer degelijke meter, daar zouden ze er meer van moeten plaatsen. 
Bij een verplaatsing krijg je waarschijnlijk inderdaad zo'n domme op afstand uitleesbare meter.
Tenzij je om een niet-op-afstand uitleesbare digitale meter vraagt. Dus niet administratief uit.
Tenzij je dat zelf juist wilt.
Zie ik nu goed dat de meter -naast- de hoofdzekeringen zit?
Bij een verplaatsing krijg je waarschijnlijk inderdaad zo'n domme op afstand uitleesbare meter.
Tenzij je om een niet-op-afstand uitleesbare digitale meter vraagt. Dus niet administratief uit.
Tenzij je dat zelf juist wilt.
Zie ik nu goed dat de meter -naast- de hoofdzekeringen zit?
@onetime dat is volgens mij de TF ontvanger. Zie totaalplaatje op lage resolutie. De zekeringen zitten eronder volgens mij.
:strip_exif()/f/image/CHYcf6MaRIbhDac2obdliISo.jpg?f=fotoalbum_large)
@koentjuh Gefeliciteerd met je zo-te-zien niet zo kleine woning. Voor het vastrecht, controleer of de hoofdzekeringen 3 x 25A zijn, tenzij je echt meer nodig hebt, al ben je waarschijnlijk beter af met automatisch rekening houden met het beschikbare vermogen.
Dat lijken 2 3 fase groepen met aardlek en 14 andere groepen.
Gezien de verplaatsing van de meter ga je dit alles vervangen, goed idee om meteen alamats voor de gewone groepen te nemen, dan is alles onafhankelijk en loop je weinig risico om onderdelen te overbelasten.
Gezien de verplaatsing van de meter ga je dit alles vervangen, goed idee om meteen alamats voor de gewone groepen te nemen, dan is alles onafhankelijk en loop je weinig risico om onderdelen te overbelasten.
Weet niet of je op je nieuwe woning al zonnepanelen hebt of ze gaat nemen maar ik zou deze koesteren!koentjuh schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:07:
Vandaag even wezen kijken in de “meterkast” van mijn nieuwe woning. Lees ik nu goed dat deze meter uit 1969 komt? Ik moet de meter nog laten verplaatsen, dan kan deze naar het museum denk ik?
Wel even controleren of deze geen terugloopbeveiling heeft.
Heb in mijn vorige woning helaas mijn Ferraris meter moeten achterlaten.
Vind zo’n meter een stuk mooier dan die digitale van nu, en niet alleen voor het automatisch salderen, het fysieke ervan spreekt me vooral aan.
Het is inderdaad een mooie meter om te zien. Vond het wel opvallend dat die na circa 55 jaar nog operationeel is. Hoe controleer je de terugloopbeveiliging?Vliegvlug schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:07:
[...]
Weet niet of je op je nieuwe woning al zonnepanelen hebt of ze gaat nemen maar ik zou deze koesteren!
Wel even controleren of deze geen terugloopbeveiling heeft.
Heb in mijn vorige woning helaas mijn Feraris meter moeten achterlaten.![]()
[...]
Vind zo’n meter een stuk mooier dan die digitale van nu, en niet alleen voor het automatisch salderen, het fysieke ervan spreekt me vooral aan.
De wens voor zonnepanelen is er zeker. Op de platte daken op het zuiden. Dak zelf is van riet dus niet heel handig met panelen.
Dank, het is zeker een project….onetime schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:59:
@koentjuh Gefeliciteerd met je zo-te-zien niet zo kleine woning.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
We overwegen nog om de meter zelf te laten zitten en dan intern de meterkast wel te verplaatsen. De meterkast zit nu in een niet zo toegankelijke kelder. Dat scheelt aanzienlijke in de kosten om de meter zelf te laten zitten. Het wordt nog even puzzelen wat we gaan doen.Voor het vastrecht, controleer of de hoofdzekeringen 3 x 25A zijn, tenzij je echt meer nodig hebt, al ben je waarschijnlijk beter af met automatisch rekening houden met het beschikbare vermogen.
Als die ferrarismeter een terugloopbeveiliging heeft heeft staat er een symbool op van een tandwiel dat wordt tegengehouden door een palletje:koentjuh schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:59:
[...]
Het is inderdaad een mooie meter om te zien. Vond het wel opvallend dat die na circa 55 jaar nog operationeel is. Hoe controleer je de terugloopbeveiliging?

Zie dat er niet op staan. Is trouwens geen 100% garantie dat hij het niet heeft maar wel een goede kans dat dat zo is.
Dit is een Landis & Gyr ML2df5 waar ik met een snelle zoektocht helaas geen informatie over heb kunnen vinden.
Wel dat hij niet op de afgekeurde meterlijst staat: RDI.nl - Overzicht van afgekeurde elektriciteitsmeters (versie: 8 juli 2024)
(vraag me niet waarom de url als datum 16 juli 2018 heeft, denk dat ze die steeds hergebruiken bij de RDI)
Dat is inderdaad wel een nadeel ja. Vind het er erg mooi uitzien maar dat en de onderhoudskosten zou mij toch heel lang doen twijfelen om voor zo’n dak te gaan.De wens voor zonnepanelen is er zeker. Op de platte daken op het zuiden. Dak zelf is van riet dus niet heel handig met panelen.
Wauw, wat een plaatje! Mooi huis hoor, op zo’n woning van 1920 staat een rietendak goed, gefeliciteerd![...]
Dank, het is zeker een project….
***members only***
Als ik die prijs zie die ongeveer even hoog is als mijn rijtjes huis in het westen van het land nu wordt ik wel een beetje jaloers
Vrijstaand, enorme lap grond en twee bijgebouwen waarvan één een grote garage.
Maar mijn werk zit niet in die regio en met label E moet er natuurlijk nog wel wat gebeuren wat ook niet gratis is dus dan wordt het alsnog prijziger.
Succes met de verbouwing! Het is nu al mooi, kan alleen maar mooier worden
Dat is wel een goed idee. Gewoon een klein kastje boven de meter met een hoofdschakelaar en een (aardlek)automaat om de kabel te beschermen en je kan de groepenkast ergens willekeurig in huis plaatsen.[...]
We overwegen nog om de meter zelf te laten zitten en dan intern de meterkast wel te verplaatsen. De meterkast zit nu in een niet zo toegankelijke kelder. Dat scheelt aanzienlijke in de kosten om de meter zelf te laten zitten. Het wordt nog even puzzelen wat we gaan doen.
Weet trouwens niet hoe lang die draaistroommeters überhaupt nog mogen, volgens mij was er een datum dat ze sowieso weg moeten zijn maar dat kunnen anderen hier vast vertellen.
Inderdaad prima oplossing, als er maar gezorgd wordt dat de hoofdaansluiting en de meter goed bereikbaar blijven.Vliegvlug schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:00:
[...]
Dat is wel een goed idee. Gewoon een klein kastje boven de meter met een hoofdschakelaar en een (aardlek)automaat om de kabel te beschermen en je kan de groepenkast ergens willekeurig in huis plaatsen.
Las laast nieuwsbericht dat met de nieuwe energiewet in 2027 of 28 alles vervangen moet zijn voor een digitale meter.Weet trouwens niet hoe lang die draaistroommeters überhaupt nog mogen, volgens mij was er een datum dat ze sowieso weg moeten zijn maar dat kunnen anderen hier vast vertellen.
Edit: dit bericht dus:
nieuws: RDI: analoge meters worden binnen drie jaar verplicht vervangen door ...
[ Voor 17% gewijzigd door Annuk op 22-02-2025 10:07 ]
Dat is best snel al maar aan de andere kant; de overheid heeft wel een track record van dit soort zaken voor zich uit schuivenAnnuk schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:05:
[...]
Las laast nieuwsbericht dat met de nieuwe energiewet in 2027 of 28 alles vervangen moet zijn voor een digitale meter.
En dan heb je ook nog het omwisselen zelf. Is ook niet zo dat er personeel genoeg is met alles wat er nog aan het net gedaan moet worden voor de energietransitie.
Er is meen ik nog een backlog in het plaatsen van meters bij Liander omdat ze op waren en er veel nog vervangen moeten worden omdat ze nog op UMTS werken wat is/wordt uitgefaseerd. Kortom, er is altijd wel wat dus zou me niet verbazen als @koentjuh nog langer van zijn meter zou kunnen genieten.
Dat is niet de overheid opzich dan meer hè.Vliegvlug schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Dat is best snel al maar aan de andere kant; de overheid heeft wel een track record van dit soort zaken voor zich uit schuiven
En dan heb je ook nog het omwisselen zelf. Is ook niet zo dat er personeel genoeg is met alles wat er nog aan het net gedaan moet worden voor de energietransitie.
Er is meen ik nog een backlog in het plaatsen van meters bij Liander omdat ze op waren en er veel nog vervangen moeten worden omdat ze nog op UMTS werken wat is/wordt uitgefaseerd. Kortom, er is altijd wel wat dus zou me niet verbazen als @koentjuh nog langer van zijn meter zou kunnen genieten.
Het omwisselen is in normale situaties zo gepiept (mits alles ook nog aan de normen voldoet verder).
Kwa personeel kan het lastiger zijn inderdaad maar daarom kunnen de netbeheerders straks ook de dwingende brief sturen dat je toegang moet verlenen, en voor degene die als laatsten aan de beurt zijn is het fijn, degene die b.v. volgende week die brief krijgt heeft pech.
En dacht dat de metervoorraden nu wel weer aardig op pijl zijn hoor. En de oudere umts meters hebben dan denk ik minder prio dan de Ferraris meters.
Even een vraag had ik in deze situatie 10 x Siemens aardlekautomaat, ook een kamrail van 10 kunnen gebruiken om alle N met elkaar te verbinden, Heb nu in nieuwe huis 3fase die zal ik uiteraard verdelen ik denk nu aan 14 automaten. Verdeling 1x4 en 2x5 per fase.
wil eigenlijk wel weer dat elke automaat een aardlekautomaat is vorig jaar al voordeel van gehad in mijn oude huis toen schakelde maar 1 automaat af en niet 4. De foto was de situatie in mijn oude huis toen aangelegd in 2022.
wil eigenlijk wel weer dat elke automaat een aardlekautomaat is vorig jaar al voordeel van gehad in mijn oude huis toen schakelde maar 1 automaat af en niet 4. De foto was de situatie in mijn oude huis toen aangelegd in 2022.
:strip_exif()/f/image/0nqELEfplxbYgigC3mNW5nzq.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door leeri003 op 23-02-2025 12:14 ]
Ja, dat had 1 kam kunnen zijn, je hebt immers maar 1 N in je huis.
Wel zou ik in je nieuwe huis/kast al rekening houden met krachtstroom als je 3 fase krijgt. (Laden EV, PV panelen, Elektrisch koken)
Wel zou ik in je nieuwe huis/kast al rekening houden met krachtstroom als je 3 fase krijgt. (Laden EV, PV panelen, Elektrisch koken)
Dank voor reactie, Ja had ik al gedaan, 3x krachtstroom voor kookplaat, Ev-lader en Zonnepanelen.
Ev lader moet nog aangelegd worden denk aan 5x4mm2 of zelfs 5x6mm2 denk dat de eerste afdoende is voor max 11kw of toch voor 6mm2 ben dan toch bezig. Ik laad nu nog maar op 1fase (1fase auto) maar in toekomst wel op 3.
Afstand is niet zo ver meter of acht denk ik naar de meterkast.
Ev lader moet nog aangelegd worden denk aan 5x4mm2 of zelfs 5x6mm2 denk dat de eerste afdoende is voor max 11kw of toch voor 6mm2 ben dan toch bezig. Ik laad nu nog maar op 1fase (1fase auto) maar in toekomst wel op 3.
[ Voor 66% gewijzigd door leeri003 op 23-02-2025 12:49 ]
Maar ook de resterende groepen verdelen over de 3 fasen. Je kunt dan niet meer 1 kamrails voor alle groepen gebruiken.leeri003 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:36:
Dank voor reactie, Ja had ik al gedaan, 3x krachtstroom voor kookplaat, Ev-lader en Zonnepanelen.
Naja, je bent niet verplicht om de resterende groepen netjes te verdelen, maar het is wel netjes en praktisch als er een keer een fase uitvalt.
@Zwartoog Er bestaan ook kamrails per "draad", dus de Nul in één keer voor alle alamats, en dan per fase een kortere kamrail voor een kleiner groepje alamats.
Ik heb onlangs de aardlekschaars van 2x40A vervangen voor 2x63A omdat er 40A (=C40) binnenkomt van de netbeheerder en 'maximaal' 13A van de omvormer af kan komen (=53A totaal bij maximale belasting). Nu vroeg ik mij alleen af of het vervangen van de ALS'en voldoende is. Moet ik mijn hoofdschakelaar dan ook iets over dimensioneren naar een 2polige 63A hoofdschakelaar?
[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 23-02-2025 21:25 ]
@ViezeVis edit: ja dat is voldoende.
Nee, de hoofdschakelaar is beveiligd door de hoofdzekering.
Nee, de hoofdschakelaar is beveiligd door de hoofdzekering.
[ Voor 29% gewijzigd door onetime op 23-02-2025 21:59 ]
@ViezeVis Hoofdschakelaar hoeft niet, maar de bedrading die de gecombineerde stroom kan krijgen, mogelijk wel. Zie deze tabel en de relevante voetnoten.
Ik heb een probleem met 1 van mijn loze leidingen. Er zit een kabel klemvast en bij het trekken (met kracht) is hij ook ergens midden in de buis gebroken. Ik heb dus geen houvast meer aan geen enkele kant.
Verloren zaak of zijn er mogelijkheden?
@TF Verloren zaak. Ik zie niet hoe je dit nog kan oplossen zonder hak- en breekwerk.
Ben er ook bang voor. Aangezien de leiding maar 3 meter is (deurbel naar meterkast) dacht ik eraan de kabel weer te klemmen / pakken met een ontstoppingsspiraal. Ik google nog evenJuerd schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:26:
@TF Verloren zaak. Ik zie niet hoe je dit nog kan oplossen zonder hak- en breekwerk.
Ik heb onderwijl ontdekt dat de kabel aan het begin van de buis is afgebroken. Zie foto. Ik wik wat meer houvast creëeren door het buisje om de kabel weg te knippen. Dan win ik een paar cm.TF schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:23:
Ik heb een probleem met 1 van mijn loze leidingen. Er zit een kabel klemvast en bij het trekken (met kracht) is hij ook ergens midden in de buis gebroken. Ik heb dus geen houvast meer aan geen enkele kant.
Zie foto. Omcirkelde is de buis waar de kabel in vast zit (buis achter het stukje flexbuis). Er zit een houten plaat om de leidingen heen zie ik. Ik heb bedacht dat ik meer ruimte krijg als ik die weg haal. Maar ben ook bang dat ik dan gewoon beton tref. Weet iemand dit?
:strip_exif()/f/image/M57zENAUzN23wth2JG4mBd7x.jpg?f=fotoalbum_large)