• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38
Korte ritten zijn we goed in.
Zag inderdaad dat het opwarmen veel energie kost. Dat heeft uiteraard zijn invloed.
Het verbruik over de korte afstanden maak ik mij het minst druk om. Ben vooral benieuwd wat het op de lange afstanden doet. Dan speelt de range wel een rol. Wellicht kom ik daar dit jaar nog achter.

• Athome
@Boy
Het stuur moet inderdaad een drukkende of knijpende beweging voelen. Alleen aanraken is niet voldoende.
Op de rechte stukken heb ik van nature een stuur te los in mijn handen. Regelmatig zelfs maar met een paar vingers. Dus de Travel assist zeurt bij mij ook regelmatig.

Als je de handpalm tegen het stuur drukt, druk je niet constant en regelmatig op dezelfde plek. Daar zit een constante, lichte variatie in. Doordat door die druk het stuur altijd een klein beetje beweegt. Hierdoor bewegen je handen ook een klein beetje als correctie. Blijkbaar detecteert de Skoda deze variatie.

We ervaren in ieder geval dezelfde strubbelingen en wat ik geschreven heb, zijn mijn ervaringen hoe en waar het systeem op reageert.
Probeer de wensen en eisen van het systeem wel te achterhalen maar tegelijkertijd maak ik mij er absoluut niet druk om. Waardoor ik niet altijd bewust ben waarom het systeem niet reageert op mijn input.

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-05 18:55
Sinds 30 april krijg ik geen updates meer via MyŠkoda / Škoda Connect voor mijn Elroq.
De auto zelf lijkt gewoon online: in de auto staat de wereldbol actief en hij heeft 4G-verbinding. Maar:

MyŠkoda-app geeft “geen verbinding”
Home Assistant ontvangt ook geen nieuwe data meer
laatste succesvolle update was op 30 april rond 20:21
app opnieuw geïnstalleerd → geen verschil

Ben ik de enige met dit probleem, of zijn er meer mensen waarbij Škoda Connect sinds 30 april niet meer synchroniseert?

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Vanochtend stond m'n Elroq opeens met de gevarenlichten te knipperen terwijl die geparkeerd en vergrendeld stond. 8)7 Is na een tijd vanzelf gestopt, maar geen idee wat nu de aanleiding is geweest. Alarm is ook niet afgegaan. Toen ik instapte was er ook niets aan de hand. Iemand enig idee?

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-05 18:59
UlrichT schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:08:
Sinds 30 april krijg ik geen updates meer via MyŠkoda / Škoda Connect voor mijn Elroq.
De auto zelf lijkt gewoon online: in de auto staat de wereldbol actief en hij heeft 4G-verbinding. Maar:

MyŠkoda-app geeft “geen verbinding”
Home Assistant ontvangt ook geen nieuwe data meer
laatste succesvolle update was op 30 april rond 20:21
app opnieuw geïnstalleerd → geen verschil

Ben ik de enige met dit probleem, of zijn er meer mensen waarbij Škoda Connect sinds 30 april niet meer synchroniseert?
Mogelijk helpt deze?:
ytr81 in "Het grote Škoda Elroq-topic"

mbt Homeassistant, ik had pas geleden een update van de integration en daarna kreeg ik een melding dat ik op mijn skoda ID opnieuw moest inloggen om de voorwaarden opnieuw te accepteren. Toen ik dat gedaan had vond HA het weer prima.
https://github.com/skodaconnect/homeassistant-myskoda
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7_uuGtP_xM0eRJH3ubY8Uxd1ME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o8cLv1qU6lnJxA2rVWjH0ZNK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door pkrielen op 02-05-2026 21:40 ]

• UlrichT
pkrielen schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:36:
voorwaarden opnieuw te accepteren
De app en de HA-integratie geven geen foutmelding.
De app geeft aan dat het probleem bij Škoda ligt.

Daarom dacht ik: ben ik de enige, of is er een algemeen probleem?

• UlrichT
Het is gelukt. Ik heb in de privacy settings de transfer uitgezet, gewacht tot het privacy icoontje kwam, en toen weer aangezet. Toen moest ik akkoord gaan met de privacy settings, en vervolgens was de connectie met Skoda Connect hersteld.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-05 12:14
Athome schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:37:
Korte ritten zijn we goed in.
Zag inderdaad dat het opwarmen veel energie kost. Dat heeft uiteraard zijn invloed.
Het verbruik over de korte afstanden maak ik mij het minst druk om. Ben vooral benieuwd wat het op de lange afstanden doet. Dan speelt de range wel een rol. Wellicht kom ik daar dit jaar nog achter.
Gisteren 2 ritten gemaakt, heen ongeveer 190 KM overdag, ACC netjes rond de 106 km/h verbruik 16.2 kWh/100 km
Terug 175 KM, ACC rond 120 km/h, paar kleine stuken verplicht 106 km/h verbruik 18.1 kWh/100 km.
Tis een Elroq 85 Sportline met 20" velgen en we zaten er met zijn tweeën in (wel lichtgewichtjes ;) )
Begonnen met 100% thuis was er nog 20% over.

Gemiddeld zitten we op 16.2 kWh/100km met 19.000 KM op de teller in 11 maanden.

[ Voor 5% gewijzigd door JPD68 op 04-05-2026 08:36 ]

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:53
mrmrmr schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:59:
Je kan de laadsnelheid via de console beperken tot ~7 kW, maar ik wil het liever nog verder beperken tot 3 kW zodat er geladen kan worden op zonne-energie. Ik zoek een methode (geen app) om dat te doen. De lader aan de muur is een Wallbox die 11 kWh kan leveren. Daar is niets op in te stellen voor zover ik weet.

Is er iemand die de laadsnelheid beperkt door maar op 1 fase te laden op een 3 fase 11 kWh aansluiting? Daarvoor is theoretisch een verloop met 2 x type 2 stekkers nodig die 2 fasen niet doorgeeft. Bestaat zoiets en waar kan ik dat kopen voor een redelijke prijs?
https://support.wallbox.c...arging-in-de-wallbox-app/

Was nog geen seconde google gebruiken. Je ontkomt niet aan de app. Eventueel in de lader zelf de dipswitches aanpassen maar dat is nog steeds 3x6A = 4 kW.

[ Voor 6% gewijzigd door Italioboy op 04-05-2026 08:42 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
P_de_B schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:22:
Vandaag reed ik op de snelweg toen ineens het scherm achter het stuur uitviel, helemaal zwart. Infotainment liep wel gewoon door, maar dus geen snelheidsindicatie of andere lampjes en info meer.

[...]
Uiteindelijk bleek zekering 19 defect, nu afwachten of het niet weer gebeurt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:18
JPD68 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Gisteren 2 ritten gemaakt, heen ongeveer 190 KM overdag, ACC netjes rond de 106 km/h verbruik 16.2 kWh/100 km
Terug 175 KM, ACC rond 120 km/h, paar kleine stuken verplicht 106 km/h verbruik 18.1 kWh/100 km.
Tis een Elroq 85 Sportline met 20" velgen en we zaten er met zijn tweeën in (wel lichtgewichtjes ;) )
Begonnen met 100% thuis was er nog 20% over.

Gemiddeld zitten we op 16.2 kWh/100km met 19.000 KM op de teller in 11 maanden.
heb de Elroq 85 Sportline met 21” velgen, zit na 25K nu op 19.2kwh/100km gemiddeld en ik rijd redelijk vlot door (snelweg vs b weg 20/80) en airco 20.5 en stoelverwarming met klimatisering elke ochtend

• JPD68
DrDelete schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:51:
heb de Elroq 85 Sportline met 21” velgen, zit na 25K nu op 19.2kwh/100km gemiddeld en ik rijd redelijk vlot door (snelweg vs b weg 20/80) en airco 20.5 en stoelverwarming met klimatisering elke ochtend
Moet erbij zeggen dat wij de Elroq bijna alleen gebruiken voor ritten > 15 km en er zijn weken dat het zelfs >50 km is. Waarvan het grootste deel woon/werkritten van 110 KM met 30 KM snelweg en de rest provinciale weg.
In de winter wordt de auto opgewarmd aan de lader tot 19 graden.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:33

Boy

www.byoscoop.nl

Athome schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:48:
@Boy
Het stuur moet inderdaad een drukkende of knijpende beweging voelen. Alleen aanraken is niet voldoende.
Op de rechte stukken heb ik van nature een stuur te los in mijn handen. Regelmatig zelfs maar met een paar vingers. Dus de Travel assist zeurt bij mij ook regelmatig.

Als je de handpalm tegen het stuur drukt, druk je niet constant en regelmatig op dezelfde plek. Daar zit een constante, lichte variatie in. Doordat door die druk het stuur altijd een klein beetje beweegt. Hierdoor bewegen je handen ook een klein beetje als correctie. Blijkbaar detecteert de Skoda deze variatie.

We ervaren in ieder geval dezelfde strubbelingen en wat ik geschreven heb, zijn mijn ervaringen hoe en waar het systeem op reageert.
Probeer de wensen en eisen van het systeem wel te achterhalen maar tegelijkertijd maak ik mij er absoluut niet druk om. Waardoor ik niet altijd bewust ben waarom het systeem niet reageert op mijn input.
Ik heb niet het idee dat ik moet knijpen in het stuur.

De handpalmredenatie van jou lijkt me niet geldig, dat hij constant een verschil merkt; ik doe echt een 'tap' met de handpalm tegen de zijkant van het stuur en dat is voldoende, dus zeg maar 0,1 sec zoiets. Dat werkt consistent...consequent...die 2 woorden weet ik nooit wanneer de ene of de andere te gebruiken :p

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:06
Athome schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:48:
@Boy

Aanraken is zeker voldoende, maar als je hand erg droog is kan het zijn dat die slecht wordt gedetecteerd. De capacitieve werking is dan wat minder goed en is er meer oppervlak nodig, waardoor men denkt dat je echt moet knijpen of drukken.

Als je met een flesje water je handen heel licht nat maakt (1 of 2 druppels) zul je zien dat 2 of 3 vingers al genoeg is. Bij mij is dat vaak al voldoende voor een uur goed functioneren zonder knijpen. Heb toch altijd water in de auto dus werkt prima.

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-05 09:42
Vraagje over de Skoda navigatie. Bij de instellingen kan je kiezen voor het aanvinken van Ionity en Powepass. Als ik deze aanvink, geeft de navigatie dan alleen maar Ionity en Powerpass laad locaties aan?

Eigenlijk wil ik voor de zomer een Ionity abbo afsluiten en zoveel als mogelijk dus bij Ionity laden tegen 0,39 ct.
Kan je dat zo instellen?

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-05 12:19
Martijnvdb schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:09:
Vraagje over de Skoda navigatie. Bij de instellingen kan je kiezen voor het aanvinken van Ionity en Powepass. Als ik deze aanvink, geeft de navigatie dan alleen maar Ionity en Powerpass laad locaties aan?

Eigenlijk wil ik voor de zomer een Ionity abbo afsluiten en zoveel als mogelijk dus bij Ionity laden tegen 0,39 ct.
Kan je dat zo instellen?
Je aanname is correct ja. hij laat bij het zoeken dan alleen die laadstations zien.

PSN: Flix20-NL

• Martijnvdb
OKe zal het eens proberen maar volgens mij gaf deze ook alle andere laadstations aan. Thx voor je snelle reactie.

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:18
Gisteren, voor de 2e keer een rollend infotainment scherm gehad. Het resette zich weer nadat ie paar uurtjes geparkeerd stond.

Heb maar eens een afspraak gepland bij de garage... tjeee[Video: https://www.patrickpeters.nl/twk/elroq/elroqroll.mp4]

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-05 14:02
DrDelete schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:32:
Gisteren, voor de 2e keer een rollend infotainment scherm gehad. Het resette zich weer nadat ie paar uurtjes geparkeerd stond.

Heb maar eens een afspraak gepland bij de garage... tjeee

[Video]
Ik heb hier ook sporadisch last van. Mijn gevoel zegt dat de kans groter is dat het gebeurt als de auto in de zon heeft gestaan, maar ik heb het nog niet specifiek getest. Ik moet nog een afspraak maken.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:45
Je kunt het scherm op dat moment overigens nog gewoon bedienen door te drukken op de plekken waar het normaal staat. Ik had van de week ook voor de 2e keer het geluid helemaal vervormd en alleen maar uit 1 van de speakers

Edit: daarnaast gisteren een vreemd geluid waarbij het scherm uit ging, alsof er korstsluiting was of een soort alien geluid. En gisteren melding over problemen met de automatische verlichting

[ Voor 30% gewijzigd door Maikie18 op 05-05-2026 18:07 ]

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• Athome
TweakTom92 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Aanraken is zeker voldoende, maar als je hand erg droog is kan het zijn dat die slecht wordt gedetecteerd. De capacitieve werking is dan wat minder goed en is er meer oppervlak nodig, waardoor men denkt dat je echt moet knijpen of drukken.

Als je met een flesje water je handen heel licht nat maakt (1 of 2 druppels) zul je zien dat 2 of 3 vingers al genoeg is. Bij mij is dat vaak al voldoende voor een uur goed functioneren zonder knijpen. Heb toch altijd water in de auto dus werkt prima.
Dan zal ik droge handen hebben.
Alleen aanraken is absoluut niet afdoende. Ik heb namelijk altijd een hand op het stuur. Na ongeveer 10 sec heb ik dan de eerste subtiele melding onder in het scherm. Ongeveer 10 later heb ik de melding bovenin het scherm. Al die tijd ligt er gewoon een hand op het stuur. Meestal linksonder op de verdikking
De eerste paar keer is knijpen met een paar vingers genoeg. Na deze paar keer moet ik echt op een andere plek met hele hand in het stuur knijpen anders accepteert de auto het niet. Met nadruk op knijpen. Ik heb al een paar keer een rem ingreep gehad omdat de auto het niet eens was met hoe ik mijn hand op het stuur had liggen.
Voor ons is het een leuk systeem maar redelijk nutteloos omdat ik eigenlijk iedere 10 sec het stuur echt vast moet pakken. Dan kan net zo goed het stuur constant vasthouden.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Athome schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Alleen aanraken is absoluut niet afdoende. Ik heb namelijk altijd een hand op het stuur. Na ongeveer 10 sec heb ik dan de eerste subtiele melding onder in het scherm. Ongeveer 10 later heb ik de melding bovenin het scherm. Al die tijd ligt er gewoon een hand op het stuur. Meestal linksonder op de verdikking
De eerste paar keer is knijpen met een paar vingers genoeg. Na deze paar keer moet ik echt op een andere plek met hele hand in het stuur knijpen anders accepteert de auto het niet. Met nadruk op knijpen. Ik heb al een paar keer een rem ingreep gehad omdat de auto het niet eens was met hoe ik mijn hand op het stuur had liggen.
Voor ons is het een leuk systeem maar redelijk nutteloos omdat ik eigenlijk iedere 10 sec het stuur echt vast moet pakken. Dan kan net zo goed het stuur constant vasthouden.
Erg benieuwd of de watertruc bij jou zal werken dan. Mijn vrouw heeft ook wel wat last van droge handen, dus dan kan ik die tip geven na bevestiging :p

• Arjen48
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:18
Zijn er hier meer Elroq rijders die bij bijna elke oneffenheid in de weg getik uit de achterbak/achterkant van de auto horen? Ik had dit vanaf dag 1 eerst linksachter. Ze hebben toen de hele bekleding eruit moeten halen en het zou aan het plaatmateriaal hebben gelegen. Nu is linksachter opgelost,maar na een tijdje te hebben gereden constateer ik rechtsachter nu ook veels te veel getik. Daarnaast ook gekraak vanuit de vering, krakende stoel en het geluid van het infotainment/muziek wat regelmatig bijna helemaal "spontaan" wegvalt. Ik hoor graag van jullie als jullie 1 of meerdere euvels herkennen.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:20
Ik zit nu een tijdje mee te lezen in dit draadje en zie toch redelijk veel problemen voorbij komen waarvan ik denk dat kan toch niet!

De Elroq staat bij mij bovenaan op de shortlist als eerste EV maar ik begin nu zo mijn twijfels te krijgen als ik dit allemaal lees. En ja ik snap dat er vaak alleen maar negatieve berichten te zien zijn op de diverse fora, maar toch..

Ik rijd mijn hele leven al VW en dacht Skoda nu als een volwaardig alternatief te zien.

Arriving Somewhere but not here....

• JPD68
Athome schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Herken dit totaal niet. Rij regelmatig langere tijd met 1 hand aan het stuur op dezelfde plek. Wat ik heb begrepen is het niet zozeer de druk op het stuur, maar juist een beetje weerstand tegen het automatisch sturen. Heb de melding ook weg gekregen door met de bovenkant van mijn been iets kracht op het stuur te zetten.

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 13:53
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:30:
Ik zit nu een tijdje mee te lezen in dit draadje en zie toch redelijk veel problemen voorbij komen waarvan ik denk dat kan toch niet!

De Elroq staat bij mij bovenaan op de shortlist als eerste EV maar ik begin nu zo mijn twijfels te krijgen als ik dit allemaal lees. En ja ik snap dat er vaak alleen maar negatieve berichten te zien zijn op de diverse fora, maar toch..

Ik rijd mijn hele leven al VW en dacht Skoda nu als een volwaardig alternatief te zien.
Er zijn er vorig jaar meer dan 10K van verkocht. Het aantal dat zich in dit topic meld is verwaarloosbaar klein. Eind juni rij ik er 1 jaar in rond. En enige probleem dat ik heb gehad is dat het hoofscherm 2* is gaan "lopen".

Met steeds meer snufjes in een auto komt er steeds meer wat mis kan gaan en waar je je aan kunt ergeren. Dat is een probleem voor elk merk en je zult bij elk model wel iets vinden. Ik zou de auto in ieder geval aan iedereen aanraden (zolang de prijs past bij je use case)

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ik heb 1 probleem gehad met een defecte zekering. Voor de rest ben ik absoluut tevreden en is het écht een fijne auto.

Daarnaast zeg je al dat met name problemen gemeld worden, tel daar bijop dat het vorige jaar (een van de) beste verkochte auto's was en je hebt al snel op fora een aantal mensen die problemen hebben.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:04

Ik heb 12V accu problemen (gehad) met de Elroq. Dat is (hopelijk was) vervelend. Afgezien daarvan zijn we dik tevreden met de Elroq. VW heeft trouwens niet zo’n goede reputatie, dus ik denk dat een Skoda een upgrade is 😀.

• pkrielen

Eens met paar anderen hier, al sinds Juni vorig jaar Elroq rijder en ben zo blij met de overstap van mij Opel Grandland Diesel.
Zelf gelukkig nog geen gekke dingen gehad waarvoor ik bij de garage moest zijn.
Denk als je een tijdje een VW forum volgt of een willekeurig ander merk dat je net zo hard, al niet harder issues voorbij ziet komen.

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-05 14:53
upje schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:50:
[...]

Ik heb 12V accu problemen (gehad) met de Elroq. Dat is (hopelijk was) vervelend. Afgezien daarvan zijn we dik tevreden met de Elroq. VW heeft trouwens niet zo’n goede reputatie, dus ik denk dat een Skoda een upgrade is 😀.
Skoda is binnen de groep vaak de best performer idd (zowel qua afwerking als algemene bouwkwaliteit). Daar zijn ze bij VAG niet zo blij mee, maar dat zegt dus meer over de bouwkwaliteit van VW/Seat/Audi denk ik dan. (Porsche wordt hier niet mee gerekend

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10
Ik heb de mijne nu (op een week na) een jaar.
Half Nederland gezien ondertussen. Half Europa ook; Belgie, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland.

Nog nergens problemen mee gehad :)
Heus wel wat opmerkingen, dingen die misschien niet logisch/ fijn werken of anders hadden gekund. (bijvoorbeeld de app...) Maar dat heb je bij elke auto.
Maar technisch alles gewoon helemaal in orde met de Elroq.

(naja, er trilt soms iets bij muziek met harde bassen, soms wel vervelend, maar dat is de life-hammer die niet zo heel stevig in zn houder zit.. dus ligt niet aan de auto zelf 8) )

Leeg - Sinds 20180907

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

ik wil net als iedereen hierboven je we gerust stellen. Ik rij de Elroq nu 2 maanden, al aardig wat kilometers gemaakt, heerlijke auto. Ik kom van een ID.4 af die ik 5 jaar gereden heb. Ik vind de Elroq wel een upgrade.

• Poortm
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-05 13:26
Boy schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:50:
[...]

ik wil net als iedereen hierboven je we gerust stellen. Ik rij de Elroq nu 2 maanden, al aardig wat kilometers gemaakt, heerlijke auto. Ik kom van een ID.4 af die ik 5 jaar gereden heb. Ik vind de Elroq wel een upgrade.
Ik ben even benieuwd wat je zoal een upgrade vind?

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:17
En ja ik snap dat er vaak alleen maar negatieve berichten te zien zijn op de diverse fora, maar toch..
Gelukkig, want zowat in elk topic (of facebook-groep) hier aangaande ev's zie je altijd wel wat negatiefs voorbijkomen. Ik las bijvoorbeeld ergens anders dat iemand ontzettend vlekken in zijn nek kreeg vanwege de slechte kwaliteit van de achteruitrij-camera en dit gewoonweg ontoelaatbaar vond en spijt had van de aankoop van de ev. Ik moest daar dan weer ontzettend om lachen maar dat terzijde. Ieder zijn ding.

Maar goed, want...
Waar doel jij dan specifiek op wat in jouw ogen echt niet kan?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Poortm schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:53:
[...]

Ik ben even benieuwd wat je zoal een upgrade vind?
Toen ik m'n ID.4 bestelde en geleverd kreeg in dec 2020, heb ik eentje gekozen met weinig features. Dit was, omdat je of alles, of "niets" kon krijgen. Scheelde me €9.000 geloof ik wat ik er toen niet voor over had, aangezien ik vooral travel assist wilde.

Waarom deze Elroq (eentje met wel alles erop behalve een trekhaak) een upgrade voor me is:

- Travel Assist vind ik echt cool :)
- De software; op de ID.4 van 2020 was die echt niet goed vond ik, nu gebruik ik zelfs liever de navigatie van het systeem zelf ipv Android Auto. Hij is gewoon beter met aangeven van rijbanen
- De materialen van Skoda zijn veel mooier binnen (ok, persoonlijk, maar het ging ook om mijn mening)
- Mooiere neus van de auto
- Verlichting is gaaf

Maar het is vooral dat de software ook een gigantische verademing is nu.

Vooral met alle nieuwe eisen (verplichte camera die kijkt of je oplet, de meldingen die vanaf 2026(?) verplicht worden en niet uitgeschakeld kunnen worden), hoop ik deze auto eigenlijk langer te rijden dan de 5 jaar.

Als er geen bekende issues komen met risico op accu, blijf ik 'm waarschijnlijk nog wel langer rijden om te voorkomen dat ik die irritante verplichte meldingen krijg.

• Leendert_s
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-05 13:02
Goedemorgen,

28 april waren de Elroq en ik een jaar samen;) we zijn 72842 kilometer verder zonder kraakje, piepje, rollende schermen, app problemen en of andere problemen. op naar de volgende 75000 km dan kan ik volgend jaar mijn volgende Elroq uitzoeken.

• Joop_Klepzeiker
Zjanzjak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:17:
[...]
Waar doel jij dan specifiek op wat in jouw ogen echt niet kan?
Nou met name het scherm dat op zwart springt of gaat rollen.
Ook andere kleinere zaken heb ik voorbij zien komen zoals:
  • issues met AA (waaronder spotify problemen)
  • laadproblemen
  • tikken/geluiden/brom
  • vreemd gedrag ACC
  • connect app problemen
Het is misschien "te dik aangezet dat dit niet moet kunnen" maar ik heb jaren in diverse Passats gereden (altijd diesel) en rij nu 4 jaar in een benzine Tiguan die me eigenlijk nog zeer goed bevalt, maar ja, die benzineprijzen...
Uitvallende schermen, rare ACC en/of AA issues heb ik echter nog nooit gehad.

Maar door alle positieve reacties hier houd ik er weer een goed gevoel aan over dat de Elroq straks toch de Tiguan kan vervangen. :)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:52
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:49:
[...]

• laadproblemen
  • tikken/geluiden/brom
  • vreemd gedrag ACC
  • connect app problemen
Het is misschien "te dik aangezet dat dit niet moet kunnen" maar ik heb jaren in diverse Passats gereden (altijd diesel) en rij nu 4 jaar in een benzine Tiguan die me eigenlijk nog zeer goed bevalt, maar ja, die benzineprijzen...

Maar door alle positieve reacties hier houd ik er weer een goed gevoel aan over dat de Elroq straks toch de Tiguan kan vervangen. :)
ik denk dat je echt geen slechte keuze kunt maken.
zelf zit ik te wachten op de VW ID.Cross of de Skoda Epic, waarbij de Epic eigenlijk een kleine voorsprong heeft, maar heel veel is op dit moment nog niet bekend, eind mei weten we meer.

• ZeeEzel
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-05 12:05
Na 40.000 kilometer heb ik eigenlijk ook nog geen enkel noemenswaardig probleem gehad met mijn Elroq. Alleen een keer een ruit laten vervangen en een lekke band gehad, maar dat zijn natuurlijk geen dingen waar de auto zelf iets aan kan doen.

Verder is het echt een heerlijke reisauto, comfortabel, betrouwbaar en gewoon een fijne metgezel op lange ritten.

Skoda Elroq BE60

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-05 15:08

Hier een zeer tevreden Elroq rijder, bijna 1 jaar in gebruik, nog 0 problemen gehad met de auto en ruim 20k op de teller.

• Zjanzjak
Ik pik er even 1 uit, dat zwarte scherm, dat kwam toch voor bij 1 iemand hier geloof ik, bleek het nog een kapotte zekering te zijn ook. Zonder lullig te doen naar je maar ik denk dat het allemaal wel meevalt.
En zoals je inmiddels wel gelezen hebt dat er hier velen tevreden zijn. Zou me er dus niet van de wijs door laten brengen. ;)

Gemekker over de ACC lees ik in meerdere (en niet alleen ev's) auto topics, ghostbraking met name.
Sja, het ene merk heeft er wat meer last van dan de ander. Ook ik ervaar het in mijn ev (geen Skoda) zeker wel eens, maar ik haal mijn schouders er bij op.

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:53
Martijnvdb schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:09:

Kan je dat zo instellen?
Alleen Ionity aanvinken dan, Powerpass (gewoon een laadpas) werkt ook bij niet snelladers dus laat ie veel locaties zien die daarvoor geschikt zijn.

• Martijnvdb
Italioboy schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:44:
[...]

Alleen Ionity aanvinken dan, Powerpass (gewoon een laadpas) werkt ook bij niet snelladers dus laat ie veel locaties zien die daarvoor geschikt zijn.
Dankjewel. Dan gaan we alleen Ionity aanvinken en dan kijken of dat lukt. Moeten we toch laden/pauze nemen, dan vink ik even de Powerpass erbij aan. Dan krijg je meerdere laadlocaties dus. En als je niets aanvinkt, krijg je alles?

• Chillz
Je hoeft Ionity eignelijk niet eens los aan te vinken.
Ionity laders krijgen een ander icoon op de kaart.

Ik heb het filter aan staan op alle laders meer dan 100KW.
In dat overzicht zie je ook makkelijk welke van Ionity zijn, omdat je daar een Ionity-logo ziet.
(nog 1 of 2 andere aanbieders hebben ook hun eigen logo, de rest is gewoon standaard icoon)

Leeg - Sinds 20180907

• georgk86
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-05 14:04
ytr81 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Travel Assist is in potentie goed, maar ik werd helemaal gek van die melding(en) over het vasthouden van het stuur. Hierbij was het stuur onderaan vasthouden niet voldoende.
Hier hetzelfde. Ik heb het stuur altijd met 1 hand vast onderaan.
Maar heb een nieuwe Elroq met Travel Assist and die vindt dat echt niet akkoord. Heel jammer en irritant dit

• georgk86
JPD68 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:31:
[...]

Herken dit totaal niet. Rij regelmatig langere tijd met 1 hand aan het stuur op dezelfde plek. Wat ik heb begrepen is het niet zozeer de druk op het stuur, maar juist een beetje weerstand tegen het automatisch sturen. Heb de melding ook weg gekregen door met de bovenkant van mijn been iets kracht op het stuur te zetten.
Lijkt mij vooral ook om weerstand te gaan inderdaad. Maar ik vind het juist fijn als het stuur wat door mijn handen vloeit en zelf lekker stuurt. Maar dat vindt de auto niet OK helaas

• georgk86
We hadden overigens eerst 1 Elroq en helemaal tevreden. Zo tevreden dat we gisteren de 2e erbij genomen hebben.
Top ding!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:19

Bob Popcorn

Plop!

[...]

• laadproblemen
  • tikken/geluiden/brom
  • vreemd gedrag ACC
  • connect app problemen

Ik heb hier geloof ik alleen een keer gepost toen ik hem kreeg, en dat is inmiddels 20.000km geleden. Geen enkel probleem gehad met de auto. Dat is het probleem met fora (en reviews tot op zekere hoogte), je leest alleen de problemen en mensen die een podium zoeken om hun beklag te doen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Smoonshine
  • Laatst online: 20-05 12:41

Smoonshine

Feyenoord!!

Bob Popcorn schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:27:
[...]

Ik heb hier geloof ik alleen een keer gepost toen ik hem kreeg, en dat is inmiddels 20.000km geleden. Geen enkel probleem gehad met de auto. Dat is het probleem met fora (en reviews tot op zekere hoogte), je leest alleen de problemen en mensen die een podium zoeken om hun beklag te doen.
Inderdaad, dat is het ook. Het maakt hier op Tweakers ook niet uit welke topic over welke auto je ook leest, overal zijn problemen en ontevreden mensen. In de praktijk valt het allemaal wel mee.

uhm...

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 14:17
De Elroq 60 business edition staat op onze shortlist (bovenaan), Kia EV4 daaronder. De EV4 heeft recuperatie instelling via stuur paddles, werkte fijn. Klopt het dat de Elroq dit niet standaard heeft, maar dat je een extra 'Drive pakket' nodig hebt? Of is er in de standaard uitvoering ook al een mogelijkheid eenvoudig de recuperatiestand aan te passen?

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-05 21:50
Standaard is het aan ( B ) of uit ( D ) met het pookje waarmee je ook wisselt tussen voor- en achteruit.

[ Voor 49% gewijzigd door JB076 op 07-05-2026 21:50 ]

• S_Chief
  • Niet online
georgk86 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:41:
[...]

Hier hetzelfde. Ik heb het stuur altijd met 1 hand vast onderaan.
Maar heb een nieuwe Elroq met Travel Assist and die vindt dat echt niet akkoord. Heel jammer en irritant dit
Vreemd, want mijn Elroq vindt dat helemaal prima. Kan zijn dat mijn hand wat zwaarder is of dat ik bij rust wat harder knijp.

Vind Travel Assist erg goed. Feilloos is het uiteraard niet, maar dat is niet meer dan logisch.

Reed onlangs met een BMW i5 over een (voor mij) bekende weg waarbij de linker rijstrook opsplitst in twee rijstroken. De Elroq gaat dan netjes op de rechter strook (of eigenlijk de middelste strook) verder, de i5 raakte in paniek en begon alle kanten op te gaan. :+

• Athome
georgk86 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:45:
[...]

Lijkt mij vooral ook om weerstand te gaan inderdaad. Maar ik vind het juist fijn als het stuur wat door mijn handen vloeit en zelf lekker stuurt. Maar dat vindt de auto niet OK helaas
Dit is precies zoals ik ook rij. Zelfs bij comfortabel rijden zonder travel assist heb ik het stuur vrij los in de hand.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Cavalera125 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:30:
De Elroq 60 business edition staat op onze shortlist (bovenaan), Kia EV4 daaronder. De EV4 heeft recuperatie instelling via stuur paddles, werkte fijn. Klopt het dat de Elroq dit niet standaard heeft, maar dat je een extra 'Drive pakket' nodig hebt? Of is er in de standaard uitvoering ook al een mogelijkheid eenvoudig de recuperatiestand aan te passen?
Ik heb toevallig eentje met flippers en had nog niet gevonden hoe die werkten.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat als je 'm in 'sport' mode zet, je met de paddles the recuperatie kunt aanpassen van 0 t/m 3. Echt geen idee waarom dit fijn is / wat dit toevoegt. Voelt meer als een gadget.

Wellicht kan iemand anders een usecase aangeven?

• JPD68
Boy schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:09:
[...]

Ik heb toevallig eentje met flippers en had nog niet gevonden hoe die werkten.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat als je 'm in 'sport' mode zet, je met de paddles the recuperatie kunt aanpassen van 0 t/m 3. Echt geen idee waarom dit fijn is / wat dit toevoegt. Voelt meer als een gadget.

Wellicht kan iemand anders een usecase aangeven?
De ACC moet uit staan en ik vermoed dat je in de "D" stand moet rijden. Dan kun je de recuperatie regelen, heeft zover ik weet niet met de sport stand te maken, want die heb ik nog nooit gebruikt en de recuperatie wel. Ik rij nooit in de "B" stand.

• Heimdallr
  • Laatst online: 00:53

Heimdallr

Asgard

Cavalera125 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:30:
Ik heb een Sportline en daar zitten de flippers standaard in. Echter ik gebruik ze nooit. Misschien is het bij andere auto's anders maar bij de Elroq hebben ze weinig toegevoegde waarde vind ik. Verder rij ik altijd in de B modus, ik heb langdurig de D modus getest maar B bevalt me toch beter.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

• Borrelia
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:29
De flippers werken bij mij enkel in de D-stand en als de ACC uit staat. Door op de - te drukken neemt de regeneratie met 1 toe (maximaal 3). Met de + verlaag je terug met 1 (maximaal 0). Na gas geven reset de regeneratie automatisch terug naar 0, behalve in de rijmodus sport, waar de regeneratiestand onthouden wordt. In de D-mode zal de auto overigens ook zelf al automatisch de regeneratie aanpassen (naderen bocht, voorligger, remmen, etc.). Van zodra je de flippers gebruikt neemt dit die automatische regeneratie over en vertrekt hij vanuit de stand waarop die in de automatische regeneratie al zat (zodat je soms met een druk op de - al direct naar het regeneratieniveau 3 gaat). Ik vermoed dat er in de sport modus geen automatische regeneratie is, dus dan ben je volledig afhankelijk van de flippers. Dit maakt remmen in de sportmodus wel wat fijner, maar ook minder duurzaam.

Het is een leuke gadget, maar ik zou er niet speciaal het Drivepakket voor nemen. Ik gebruik het voornamelijk op de snelweg, als ik weet dat ik moet vertragen (bijvoorbeeld bij werkzaamheden). Dan laat ik de auto rustig vertragen in stand 1, soms 2, tot de gewenste snelheid (doet me een beetje denken aan het terugschakelen zoals in mijn oude handgeschakelde benzinewagen). En bij afdalingen, om de rem niet te hoeven gebruiken. Hierbij vind ik het ook een voordeel dat de regeneratie steeds opnieuw reset na gasgeven. De B-stand gebruik ik nooit, omdat ik dat gewoon geen fijne manier van rijden vind.

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 23:19
Ik vind de B stand toch fijner, ook al zou de D stand zuiniger rijden. Mijn Passat GTE heeft het ook, het one-pedal drive bevalt me uitstekend.

Om nog even te reageren op meneer Klepzeiker: Ik herken die problemen ook zeker niet, ik volg dit forum al wat langer, en er zijn zeker klachten maar niks wat bij meer mensen terugkomt. M.a.w. het zijn zeldzame incidenten. Ook zelf heb ik geen enkel probleem met de genoemde punten.

• Athome
Bij mij werken de flippers alleen in de Sport Mode. In de Normal mode staat recuperatie op Automatisch (letter "A " links van de D in het scherm).

Automatische stand werkt best aardig. Beter dan de flippermodus. De automatische modus kan beter inspelen op de situatie. Maar ik speel ook veel met rempedaal om de recuperatie te beïnvloeden. En daar komt een nadeel van de Skoda om de kijken. Als je de auto vanaf hogere snelheid (100 km/u bijv.) laat rollen en recuperatie met het rempedaal stuurt en het blijkt dat je de echte remmen op het laatste moment toch nog nodig hebt. Merk ik een soort dode slag wanneer de recuperatie overgaat naar echt remmen. Je moet het pedaal dan best ver weg trappen.

Komende van Volvo V60 D6 (PHEV). Daar was de overgang altijd hetzelfde en de auto remde sowieso veel aggresiever op de normale remmen met een heel duidelijk gevoel in het pedaal. Daardoor supergoed controleerbaar. De remmen van de Elroq staan duidelijk op lager niveau. Remgevoel is veel minder. Ik kan (nog) niet goed voelen hoe hard ik pedaal moet intrappen voor een bepaalde vertraging. Dat lijkt constant te variëren.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

JPD68 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 08:05:
[...]

De ACC moet uit staan en ik vermoed dat je in de "D" stand moet rijden. Dan kun je de recuperatie regelen, heeft zover ik weet niet met de sport stand te maken, want die heb ik nog nooit gebruikt en de recuperatie wel. Ik rij nooit in de "B" stand.
Ik heb net als @Athome hierboven aangeeft de "A" daar staan, maar ik weet niet of ik die alleen had bij gebruik van ACC, dat moet ik eens checken.

• JPD68
Boy schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:43:
[...]

Ik heb net als @Athome hierboven aangeeft de "A" daar staan, maar ik weet niet of ik die alleen had bij gebruik van ACC, dat moet ik eens checken.
Zover ik weet werken ze ook in de D(A) mode, want dat is de stand waarin ik rij. De flippers gebruik ik als ik af moet remmen voor kruisingen, een afslag of als ik op een rood verkeerslicht af rij en er geen voorganger is waarop de ACC kan acteren. Technisch gezien maakt het niet uit of je afremt via de flippers of door het rempedaal lichtjes in te drukken. VInd het een leuke feature, niet altijd even handig, je moet er echt aan wennen en zonder zou de Elroq voor mij net zo waardevol zijn.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

JPD68 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:04:
[...]

Zover ik weet werken ze ook in de D(A) mode, want dat is de stand waarin ik rij. De flippers gebruik ik als ik af moet remmen voor kruisingen, een afslag of als ik op een rood verkeerslicht af rij en er geen voorganger is waarop de ACC kan acteren. Technisch gezien maakt het niet uit of je afremt via de flippers of door het rempedaal lichtjes in te drukken. VInd het een leuke feature, niet altijd even handig, je moet er echt aan wennen en zonder zou de Elroq voor mij net zo waardevol zijn.
Ik moest zojuist toevallig stukje rijden en verrek! Je hebt gelijk. Volgens mij staat dit nergens in de handleiding, maar mss heb ik wat dingen overgeslagen.

Inderdaad, geen acc aan en het 'A'tje verandert naar recuperatie. Zodra je gas geeft, wordt het weer 'A'.

Eens testen of ik het nuttig ga vinden. iig weer iets leuks om mee te spelen

• Athome
Als de recuperatie in Automatisch staat, werken de flippers niet. Daarnaast werkt de stand van de recuperatie altijd of de ACC wel of niet in gebruik is. Ik heb de cruise control altijd actief staan maar niet altijd in gebruik.

Je kan de recuperatie op iedere moment nog wel sturen met het rempedaal. Hiermee kan je de recuperatie overigens veel fijner doseren dan met de flippers.

[ Voor 10% gewijzigd door Athome op 09-05-2026 09:03 ]

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Athome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:01:
Als de recuperatie in Automatisch staat, werken de flippers niet. Daarnaast werkt de stand van de recuperatie altijd of de ACC wel of niet in gebruik is. Ik heb de cruise control altijd actief staan maar niet altijd in gebruik.

Je kan de recuperatie op iedere moment nog wel sturen met het rempedaal. Hiermee kan je de recuperatie overigens veel fijner doseren dan met de flippers.
Tijdens het uitrollen eens aan de linker flipper trekken, toen ging ie bij mij in comfort stand harder "remmen"

• Joop_Klepzeiker
Vanmiddag een proefrit gemaakt in een Elroq en ik moet zeggen, het rijdt super. En dan was dit nog een vrij kale uitvoering met de kleinste accu. Nu afwachten wat het inruil voorstel gaat worden. Qua kofferruimte is deze wel een stuk kleiner dan de Tiguan, daar moet ik nog even over nadenken.

Maar ik zit ook nog over het laden na te denken. We krijgen straks sowieso een laadpaal voor de lease ID3 Neo van mijn vrouw. Maar ik werk redelijk veel thuis en zou overdag met 10A kunnen laden met zo’n granny charger als de zon schijnt. Dan gaat alles van de zonnepanelen direct de auto in. Hiermee kan ik vooruitlopend op de afschaffing van de salderingsregeling het terugleveren in de zomer flink beperken. Daarnaast kan ik voorlopig ook op het werk met 11kW laden voor een redelijk tarief.

Dus ja, wat moet ik nu doen….. Het gemak van tanken en weer 800 km kunnen rijden heb ik dan niet meer. En 35+ jaar in een VW moet ik ook nog even verwerken

Maar nogmaals ik vond het wel geweldig rijden en dat one pedal driving werkt ook heel goed.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Joop_Klepzeiker schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:34:
Vanmiddag een proefrit gemaakt in een Elroq en ik moet zeggen, het rijdt super. En dan was dit nog een vrij kale uitvoering met de kleinste accu. Nu afwachten wat het inruil voorstel gaat worden. Qua kofferruimte is deze wel een stuk kleiner dan de Tiguan, daar moet ik nog even over nadenken.

Maar ik zit ook nog over het laden na te denken. We krijgen straks sowieso een laadpaal voor de lease ID3 Neo van mijn vrouw. Maar ik werk redelijk veel thuis en zou overdag met 10A kunnen laden met zo’n granny charger als de zon schijnt. Dan gaat alles van de zonnepanelen direct de auto in. Hiermee kan ik vooruitlopend op de afschaffing van de salderingsregeling het terugleveren in de zomer flink beperken. Daarnaast kan ik voorlopig ook op het werk met 11kW laden voor een redelijk tarief.

Dus ja, wat moet ik nu doen….. Het gemak van tanken en weer 800 km kunnen rijden heb ik dan niet meer. En 35+ jaar in een VW moet ik ook nog even verwerken

Maar nogmaals ik vond het wel geweldig rijden en dat one pedal driving werkt ook heel goed.
Grootste pluspunt van m'n vrouw sinds we electrisch rijden (sinds 2020) is nooit meer te hoeven tanken. Thuis laden is zo relaxed tov weer naar een tankstation toe moeten rijden.

Die 2 x per jaar dat we een langere rit maken, maakt met hoe het huidige stelsel van laadpunten is voor ons niets meer uit (gaan dit jaar naar Kroatië, 1250km. 5 x laden zoiets en we zijn daar. Dat valt echt wel mee.

• Zjanzjak
Het gemak van tanken en weer 800 km kunnen rijden heb ik dan niet meer.
Vanaf dag 1 dat ik elektrisch rijd al jaren geleden ben ik hier niet 1 seconde meer mee bezig geweest, ik rijd elektrisch, ik pas mij aan aan de omstandigheden, en klaar. Knop om en gaan.
Maar nogmaals ik vond het wel geweldig rijden
Hou dit gewoon vast and never look back. ;)

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:58

VW en Skoda zijn allebei VAG, dus allebei dezelfde kwaliteit….

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:06

Nog iets om rekening mee te houden: als je met een goedgekeurde laadpaal laad, dan kun je via de nieuwe ERE regeling geldt terugkrijgen:

[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

• Athome
Boy schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Tijdens het uitrollen eens aan de linker flipper trekken, toen ging ie bij mij in comfort stand harder "remmen"
Dat dacht ik ook maar in de automatische stand wordt er rekening gehouden met kruispunten, afslagen, etc. Daarmee varieert de mate recuperatie tijdens het remmen.

Bij mij doen de Flippers in automaat in ieder geval helemaal niets. Al meerdere keren geprobeerd.

• Chillz

...
We krijgen straks sowieso een laadpaal voor de lease ID3 Neo van mijn vrouw. Maar ik werk redelijk veel thuis en zou overdag met 10A kunnen laden met zo’n granny charger als de zon schijnt. Dan gaat alles van de zonnepanelen direct de auto in.
waarom wil je dat overdag laden dan via de granny-charger doen?
Dat kan dan toch ook gewoon via de laadpaal?

Over het algemeen is het zo dat wanneer je een laadpaal thuis krijgt via werk/leasemaatschappij, dat die gewoon op jouw eigen stroomaansluiting zit aangesloten. Alleen houdt hij bij hoeveel er (voor die bepaalde auto) geladen wordt en krijg je dat bedrag vergoed.

--
Zo werkt het hier thuis ook. Lader van Eneco, gewoon aan mijn netwerk.
Ik moet nog wel gewoon met Eneco laadpas starten+stoppen. Eneco ziet hoeveel er verbruikt is. Einde van de maand krijg ik vergoeding van Eneco voor de gebruikte stroom.

Leeg - Sinds 20180907

• Joop_Klepzeiker
Chillz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:10:
[...]

waarom wil je dat overdag laden dan via de granny-charger doen?
Dat kan dan toch ook gewoon via de laadpaal?
Omdat ik op maximaal 10A wil laden, want dat komt van het dak af bij zonnig weer.
Ik wil zo min mogelijk terugleveren na einde saldering.

Of kun je de amperes op een laadpaal ook instellen, want dan maakt het inderdaad niet uit.
De laadduur maakt mij niets uit namelijk. Heb de auto maar 2 dagen per week nodig voor woonwerk verkeer.

En bij geen zonnig weer of in de winter laad ik wel aan de laadpaal op.

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:06
Joop_Klepzeiker schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Omdat ik op maximaal 10A wil laden, want dat komt van het dak af bij zonnig weer.
Ik wil zo min mogelijk terugleveren na einde saldering.

Of kun je de amperes op een laadpaal ook instellen, want dan maakt het inderdaad niet uit.
De laadduur maakt mij niets uit namelijk. Heb de auto maar 2 dagen per week nodig voor woonwerk verkeer.

En bij geen zonnig weer of in de winter laad ik wel aan de laadpaal op.
Je kan de maximale laadstroom heel eenvoudig beperken via de Skoda app.

Er bestaan ook oplossingen dat je laadpaal gekoppeld zit aan je P1 stroommeter en de paal automatisch exact in je auto stopt wat je panelen opwekken. Maar dan heb je wel een paal nodig die daarmee overweg kan.

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 11:25
Vraag over het navigeren/ flitsmeister i.c.m. muziek/ podcast luisteren. Ik was in vorige auto's gewend dat mijn muziek of podcast even gepauzeerd werd als er een melding kwam. Nu loopt het soort van door elkaar heen en mis ik steeds enkele seconden van waar ik naar zit te luisteren. Geen ramp, maar mini irritatie... ;-)
Weet iemand de oplossing?

• R Mantel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 13:04
Hoeveel van jullie hebben al gebruik gemaakt van de middelste gordel op de achterbank?

Bij mij zit deze “vast” cq is ie geblokkeerd. Daar kwam ik pas achter toen het eigenlijk niet uit kwam.
Na onderzoek bij de dealer wacht ik nu op de levering van het benodigde onderdeel. Volgens de dealer een uniek mankement.
Mijn vraag aan jullie hoe uniek is dit nu echt ?

Bij mij gaat het om het lodge interieur met rood / oranje gordels.

• S_Chief
  • Niet online
Kan pure pech zijn (bijvoorbeeld laten vallen bij assemblage). Niet uniek voor de Elroq oid.
dicksterrrr schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:49:
Vraag over het navigeren/ flitsmeister i.c.m. muziek/ podcast luisteren. Ik was in vorige auto's gewend dat mijn muziek of podcast even gepauzeerd werd als er een melding kwam. Nu loopt het soort van door elkaar heen en mis ik steeds enkele seconden van waar ik naar zit te luisteren. Geen ramp, maar mini irritatie... ;-)
Weet iemand de oplossing?
Welke bron gebruik je voor muziek?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

R Mantel schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:43:
Hoeveel van jullie hebben al gebruik gemaakt van de middelste gordel op de achterbank?

Bij mij zit deze “vast” cq is ie geblokkeerd. Daar kwam ik pas achter toen het eigenlijk niet uit kwam.
Na onderzoek bij de dealer wacht ik nu op de levering van het benodigde onderdeel. Volgens de dealer een uniek mankement.
Mijn vraag aan jullie hoe uniek is dit nu echt ?

Bij mij gaat het om het lodge interieur met rood / oranje gordels.
Wij hebben er al een aantal keren gebruik van gemaakt, geen probleem voor zover ik weet (ikzelf zat niet in de auto toen, m'n vrouw bracht wat kinderen haar huis na een feestje).

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 07:35
Ik rij nu ongeveer een jaar Elroq en sinds het begin eigenlijk al last van KESSY.
De Keyless Entry werkt niet consistent, en dan doel ik op het vergrendelen van de auto.
Het openen van de auto gaat eigenlijk altijd wel goed echter het op slot doen gaat soms een aantal keer achter elkaar goed maar dan ineens zonder duidelijke reden gaan de deuren niet op slot.
Geen pijl op te trekken maar vooral heel onhandig. Eigenlijk werkt het zo behoorlijk ruk.
Ik kan er niet blindelings vanuit gaan dat mijn auto automatisch op slot gaat.
Tevens vind ik ook dat de sleutel niet altijd even goed werkt. Als ik hem dan handmatig op slot wil doen, omdat KESSY zijn werk niet doet, dan wil het ook niet altijd lukken.

Nu weet ik dat er meer mensen hier klachten over hadden maar zijn deze inmiddels verholpen?
Zoja, wat was de oplossing? Of iets het iets wat je geaccepteerd hebt en links hebt laten liggen?

• Remy89
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:49
WRT54G schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:31:
Ik rij nu ongeveer een jaar Elroq en sinds het begin eigenlijk al last van KESSY.
De Keyless Entry werkt niet consistent, en dan doel ik op het vergrendelen van de auto.
Het openen van de auto gaat eigenlijk altijd wel goed echter het op slot doen gaat soms een aantal keer achter elkaar goed maar dan ineens zonder duidelijke reden gaan de deuren niet op slot.
Geen pijl op te trekken maar vooral heel onhandig. Eigenlijk werkt het zo behoorlijk ruk.
Tevens vind ik ook dat de sleutel niet altijd even goed werkt. Als ik hem dan handmatig op slot wil doen, omdat KESSY zijn werk niet doet, dan wil het ook niet altijd lukken.

Nu weet ik dat er meer mensen hier klachten over hadden maar zijn deze inmiddels verholpen?
Zoja, wat was de oplossing? Of iets het iets wat je geaccepteerd hebt en links hebt laten liggen?
Bedoel je dat die niet goed werkt als je wegloopt, of dat als je je hand op de auto deurklink legt?

• WRT54G
Ik bedoel vooral als ik wegloop. Maar de deurklink "tikken" vind ik ook niet heel goed werken.

• Remy89
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:49
WRT54G schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:50:
Ik bedoel vooral als ik wegloop. Maar de deurklink "tikken" vind ik ook niet heel goed werken.
In dit topic heb ik meer mensen gezien met voornamelijk het weglopen dat het niet goed werkt. Met het tikken (ik leg altijd mijn hand op de voorkant bij dat streepje) wel goed werken. Als ik zelfs mijn handen vol heb leg ik mijn knie er tegen aan. :P

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb hetzelfde wel. Ik merk wel dat dit vooral is als de andere deuren nog open zijn als ik al wegloop. Als ik alleen bestuurdersportier doe, gaat het weglopen volgens mij wel altijd goed.

De knop de klink werkt ook erg slecht met vinger ertegenaan, mss zoals hierboven vermeld, het eens met de hand(palm?) proberen

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:03
Ik heb hier de optie voor "weglopen/aankomen" uitgezet. De optie voor deurklink ver/ont-grendelen werkt hier echt prima!

• fork74
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 14:25
Ik heb er weinig problemen mee. Het is me wel opgevallen dat als de sleutel in dezelfde zak als mijn telefoon zit het minder goed werkt.

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:46
Ik gebruik alleen het aanraken voor openen/sluiten en ik vind het eigenlijk te goed werken. Als ik de auto sta af te spoelen in de box dan gaat deze steeds op slot en weer open. Als ik de auto lang niet heb gewassen en zit veel stof of zooi van bomen op dan werkt het op slot tikken op sommige deuren weer minder, maar dat gaat altijd over als ik even mijn vinger overheen haal om het schoon te maken en de sensor te activeren.

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:02
WRT54G schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:31:

De dealer adviseerde ons via de voorzijde van de auto weg te lopen, daar zit de sensor. Als je dus uitstapt en meteen achterlangs weg loopt, kan het inderdaad zijn, dat ie niet op slot gaat.
Ook jammer, dat ze er niet een piepje aan gekoppeld hebben, zodat als je weg loopt en je t piepje niet hoort, je weet dat je alsnog even met de sleutel (of app) de auto kan vergrendelen.

Weet t soms wel beter

• Smoonshine
  • Laatst online: 20-05 12:41

Smoonshine

Feyenoord!!

basjuh schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:53:
[...]

De dealer adviseerde ons via de voorzijde van de auto weg te lopen, daar zit de sensor. Als je dus uitstapt en meteen achterlangs weg loopt, kan het inderdaad zijn, dat ie niet op slot gaat.
Ook jammer, dat ze er niet een piepje aan gekoppeld hebben, zodat als je weg loopt en je t piepje niet hoort, je weet dat je alsnog even met de sleutel (of app) de auto kan vergrendelen.
Volgens mij geeft hij bij mij toch echt wel een piepje bij het weglopen en vergrendelen? Maar ik kijk tegenwoordig ook altijd achterom. Ben er inderdaad 's ochtends wel eens achter gekomen dat de auto niet op slot was gegaan. Het is en blijft enorm vervelend dat je niet van dat systeem op aan kunt. Dat met de hand erop leggen is wel een goede tip. Dat ga ik mezelf maar eens aanleren.

uhm...

• WRT54G
Dank allen voor de antwoorden!
Ik ga eens experimenteren met langs de voorkant lopen van de auto, kijken of dat verschil maakt.
Tevens de handpalm ipv een vinger erop. Wellicht dat ook beter werkt.

Blijft wel een systeem wat leuk op papier was bij de aanschaf maar achteraf toch niet helemaal top is...

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:17
Smoonshine schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Volgens mij geeft hij bij mij toch echt wel een piepje bij het weglopen en vergrendelen? Maar ik kijk tegenwoordig ook altijd achterom. Ben er inderdaad 's ochtends wel eens achter gekomen dat de auto niet op slot was gegaan. Het is en blijft enorm vervelend dat je niet van dat systeem op aan kunt. Dat met de hand erop leggen is wel een goede tip. Dat ga ik mezelf maar eens aanleren.
Dat piepje is alleen als de auto niet kan vergrendelen. Als Kessy niet werkt terwijl alles klopt (bijv. alle deuren zijn dicht) dan hoor je niets.

Ik gebruik de spiegels als indicator. Die moeten zijn dichtgeklapt.

• FritzM
  • Niet online
Ik heb een paar maanden geleden van Skoda een training gehad en de trainer vertelde me, dat het inderdaad af en toe wil weigeren. Hij advieseerde om alleen het vergrendelen aan te zetten en niet het ontgrendelen. Sindsdien heb ik geen problemen meer.

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 11:25
S_Chief schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:08:
Kan pure pech zijn (bijvoorbeeld laten vallen bij assemblage). Niet uniek voor de Elroq oid.

[...]

Welke bron gebruik je voor muziek?
Spotify en Flitsmeister zijn de belangrijkste...

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

La1974 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Dat piepje is alleen als de auto niet kan vergrendelen. Als Kessy niet werkt terwijl alles klopt (bijv. alle deuren zijn dicht) dan hoor je niets.

Ik gebruik de spiegels als indicator. Die moeten zijn dichtgeklapt.
Als ik wegloop, hoor ik 1 kort piepje als vergrendelen werkt, 2 korte piepjes al het niet werkt omdat een deur open staat bijv.

• WRT54G
Boy schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:17:
[...]

Als ik wegloop, hoor ik 1 kort piepje als vergrendelen werkt, 2 korte piepjes al het niet werkt omdat een deur open staat bijv.
Dit gedrag herken ik niet.
Van wanneer is jouw Elroq? Ik heb een van de eerste modellen, wellicht dat het bij nieuwere aangepast is.

• stefanmiler
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:59
Bij mij idd ook 1 piepje als ie op slot ga wanneer ik we wandel.

2 Piepjes ken ik niet, maar ik wandel alleen weg als de deuren toe zijn :P

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

WRT54G schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:22:
[...]

Dit gedrag herken ik niet.
Van wanneer is jouw Elroq? Ik heb een van de eerste modellen, wellicht dat het bij nieuwere aangepast is.
van feb 2025

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

stefanmiler schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:23:
Bij mij idd ook 1 piepje als ie op slot ga wanneer ik we wandel.

2 Piepjes ken ik niet, maar ik wandel alleen weg als de deuren toe zijn :P
Ik heb dat ook als ik de achterklep open heb staan en spullen naar binnen aan het dragen ben, dan piept ie 2 x

• WRT54G
Hmmm dat is apart dan! Thanks voor de info iig!

• DS31
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:30
Het korte piepje/vergrendelgeluid heb ik uitgezet. Maar hij piept inderdaad wel 2x als je wegloopt als er nog een deur openstaat.

• pkrielen
DS31 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:59:
Het korte piepje/vergrendelgeluid heb ik uitgezet. Maar hij piept inderdaad wel 2x als je wegloopt als er nog een deur openstaat.
Dit is interessant, waar zet jij dat geluidje aan of uit ?

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 23:19
Jullie ook last van geen verbinding met de auto na de update van MySkoda? Beetje jammer..... Even geduld dan maar!! 8)7
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa