• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:35
twinkey schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:45:
Ik heb eindelijk toegang tot de bestel portal, maar kom er achter dat ik alleen een kale 85 BE kan leasen of een 60BE of SL met wat opties (pakketten lukt al niet = te duur) Hebben jullie ervaring met voorraad auto's of die wellicht net wat goedkoper kunnen zijn? Al is het maar 1000 euro? Dat scheelt voor mij mega in of ik 'm dan nét wel of nét niet kan leasen.

De 60 vind ik qua range toch tegenvallen, ik rij 195km enkele reis, dat in de winter met 130km/h, dat red je al niet met de 60 denk ik. Of zeer krap!

Ik wil toch proberen of het een 85BE met het Advanced pakket kan worden ivm de Audio upgrade. Lukt dat niet, dan wordt het wellicht een BE85 Tour.

Noem me creatief, maar kan een dealer geen offerte uitbrengen met korting als ik privé 1k of 2k aanbetaal bv.?

P.S. Die nieuwe Epiq ziet er ook vet uit zeg! https://www.skoda.nl/modellen/teaser/epiq
Meeste leasemaatschappijen (zakelijk) laten je gewoon hetzelfde betalen ongeacht voorraad auto.

85 BE zit overigens het meeste wel in hoor. Het Advanced pakket is namelijk wel fors duurder en de gemiddelde leasemij gaat daar niet mee akkoord.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:50
S_Chief schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:19:
[...]

Ik ben ook duurdere en betere systemen gewend (heb ook een C-klasse met H/K Logic 7), maar nauwelijks aanwezig is echt niet het geval. Heb de EQ wel op Rock staan en de subwoofer op +4, dat maakt veel uit. Merk je met iets als Muse - Dig Down echt weinig tot niets van de subwoofer? Dan is er iets mis.

Geen idee of hetzelfde systeem ook in de ID serie zit overigens.
Rock setting heb ik nu een paar keer voorbij zien komen, zal eens proberen, ik verwacht dat die setting wel los staand is van de +4 sub setting.

Overigens heb ik contact gehad met Audio-Fischer waarbij ik benaderd werd door de importeur. Er zijn geen plug&play systemen voor Canton, dan word ik doorverwezen naar een Match dealer die een inbouw kan verzorgen.

• Hans N
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-12 10:53
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:01:
[...]

Meeste leasemaatschappijen (zakelijk) laten je gewoon hetzelfde betalen ongeacht voorraad auto.

85 BE zit overigens het meeste wel in hoor. Het Advanced pakket is namelijk wel fors duurder en de gemiddelde leasemij gaat daar niet mee akkoord.
Heb je al eens naar de Elroq BE Tour gekeken? Of bevat die niet de opties je graag wil hebben?

• elektriekert
S_Chief schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:19:
[...]

Ik ben ook duurdere en betere systemen gewend (heb ook een C-klasse met H/K Logic 7), maar nauwelijks aanwezig is echt niet het geval. Heb de EQ wel op Rock staan en de subwoofer op +4, dat maakt veel uit. Merk je met iets als Muse - Dig Down echt weinig tot niets van de subwoofer? Dan is er iets mis.

Geen idee of hetzelfde systeem ook in de ID serie zit overigens.
Heb deze ochtend, de EQ op Rock gezet en de sub hoog.
De sub was nu inderdaad beter hoorbaar, echter good dit ook voor de overige bass frequenties, die ik dan net weer te aanwezig vind worden.

Ik zal eens kijken wat de rock settings ongeveer zullen zijn als je de EW handmatig aanpast.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:24
Okay, ik heb de gebruiksaanwijzing er serieus op nageslagen maar geen idee waar ik het vinden kan. Hoe zet ik het geluidje bij het verlaten van de auto uit?

• 1955paul
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-12 22:34
Ik heb een solar edge laadpaal ik heb zonnepanelen.(Nu wil ik in de zomer) alleen laden met overtollige zonne-energie. Het laden van de skoda elroq kun je instellen op 11kw per uur en de helft is 5.5 kw per uur. Mijn ervaring is nu dat als de elroq staat ingesteld op 11 kw per uur en ik heb de instelling op de laadpaal ingesteld op alleen overtollige zonne-energie de elroq dus de overtollige zeg 4kw pakt en dan tevens 7 kw uit het net , wat ik eigenlijk niet wil. Zet ik de erloq op 5.5 kw dan pakt ie de 4 kw overtollige zonne-energie en 1,5 kw uit het net. Wat ik dus niet wil. Mijn ervaring is dus dat de elroq bepaalt hoe met welke hoeveelheid kw gelaad wordt of 11 kw of 5,5 kw. Maar ik wil bv alleen de overtollige zonne-energie gebruiken. Kan ik dat ergens anders instellen of is dit een vast gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:23
1955paul schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:41:
Ik heb een solar edge laadpaal ik heb zonnepanelen.(Nu wil ik in de zomer) alleen laden met overtollige zonne-energie. Het laden van de skoda elroq kun je instellen op 11kw per uur en de helft is 5.5 kw per uur. Mijn ervaring is nu dat als de elroq staat ingesteld op 11 kw per uur en ik heb de instelling op de laadpaal ingesteld op alleen overtollige zonne-energie de elroq dus de overtollige zeg 4kw pakt en dan tevens 7 kw uit het net , wat ik eigenlijk niet wil. Zet ik de erloq op 5.5 kw dan pakt ie de 4 kw overtollige zonne-energie en 1,5 kw uit het net. Wat ik dus niet wil. Mijn ervaring is dus dat de elroq bepaalt hoe met welke hoeveelheid kw gelaad wordt of 11 kw of 5,5 kw. Maar ik wil bv alleen de overtollige zonne-energie gebruiken. Kan ik dat ergens anders instellen of is dit een vast gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee.
Ik weet niet wat de mogelijkheden van die laadpaal zijn, maar ik kan met mijn Peblar Home laadpaal prima aansturen hoeveel stroom ik naar de auto stuur, op welk moment of dat dit alleen Zonnestroom mag zijn. Bij Peblar en ik denk de meeste laadpalen is de minimale limiet voor specifiek laden op zonnestroom 6A (per fase)

• 1955paul
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-12 22:34
Ik heb een solar edge laadpaal ik heb zonnepanelen.(Nu wil ik in de zomer) alleen laden met overtollige zonne-energie. Het laden van de elroq kun je instellen op 11kw per uur en de helft is 5.5 kw per uur. Mijn ervaring is nu dat als de elroq staat ingesteld op 11 kw per uur en ik heb de instelling op de laadpaal ingesteld op alleen overtollige zonne-energie de elroq dus de overtollige zeg 4kw pakt en dan tevens 7 kw uit het net , wat ik eigenlijk niet wil. Zet ik de erloq op 5.5 kw dan pakt ie de 4 kw overtollige zonne-energie en 1,5 kw uit het net. Wat ik dus niet wil. Mijn ervaring is dus dat de elroq bepaalt hoe met welke hoeveelheid kw gelaad wordt of 11 kw of 5,5 kw. Maar ik wil bv alleen de overtollige zonne-energie gebruiken. Kan ik dat ergens anders instellen of is dit een vast gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee.

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-12 09:54
StevendGraaf schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:42:
Okay, ik heb de gebruiksaanwijzing er serieus op nageslagen maar geen idee waar ik het vinden kan. Hoe zet ik het geluidje bij het verlaten van de auto uit?
Die heb ik toevallig voorbij zien komen. Zit ergens bij de instellingen van je geluid. Mocht ik straks zin hebben, dan loop ik even naar de auto, maar wie weet ben je me voor.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@StevendGraaf @X-Field Menu (vier blokjes onderin) --> Klank --> Setup (linkerzijde) --> Afscheidsmelodie.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55
Heeft er iemand enig idee waar een elroq sportline te proefrijden is?
Heb al wat zitten afbellen bij pon maar niets :(
Liefst regio Brabant

CISSP! Drop your encryption keys!

• X-Field
laurens0619 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:28:
Liefst regio Brabant
Ik heb een proefrit gemaakt in een Sportline bij A-Point Amsterdam. Was geen echte demo auto, maar van een collega van de sales medewerker.

En daarvoor een keer een proefrit bij Pon Amersfoort.

Beiden wel een beetje uit je regio...

• Athome
  • Laatst online: 26-12 12:24
Kan iemand vertellen wat de 9 stappen in de "Honeymoon" betekenen.
Wij zitten nog in stap 1 met een verwachte leverdatum van Week 12-2026

• Athome
Veel demo-auto's bij de dealer worden gebruikt door de medewerker als dagelijkse auto. Het zijn een soort lease-auto's voor de medewerker. Deze constructie scheelt de dealer schijnbaar veel geld.

• Athome
Kan deze pagina je helpen?
https://voorraad.skoda.nl/#/voorraad?brandAndModel[model][0]=skoda%2Felroq
Hier staan alle voorraad auto's van alle Skoda dealers in Nederland. Je kan een postcode invullen om auto's in de buurt te vinden.
Je kan uiteraard je dealer ook vragen naar een specifiek model in de buurt.

[ Voor 14% gewijzigd door Athome op 06-12-2025 18:34 ]

• S_Chief
  • Niet online
Athome schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:28:
Kan iemand vertellen wat de 9 stappen in de "Honeymoon" betekenen.
Wij zitten nog in stap 1 met een verwachte leverdatum van Week 12-2026
mindgarp in "Het grote Škoda Elroq-topic"

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:19
@1955paul In eerste instantie bepaalt de laadpaal hoeveel er maximaal geladen kan worden. Als die 11kw toelaat, zal de Elroq aan 11kw laden. Als de laadpaal slechts 4kw toelaat zal de Elroq maximaal aan 4kw laden.
Dus je zal moeten kijken naar de instellingen van je laadpaal.

• Athome
1955paul schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:49:
Ik heb een solar edge laadpaal ik heb zonnepanelen.(Nu wil ik in de zomer) alleen laden met overtollige zonne-energie. Het laden van de elroq kun je instellen op 11kw per uur en de helft is 5.5 kw per uur. Mijn ervaring is nu dat als de elroq staat ingesteld op 11 kw per uur en ik heb de instelling op de laadpaal ingesteld op alleen overtollige zonne-energie de elroq dus de overtollige zeg 4kw pakt en dan tevens 7 kw uit het net , wat ik eigenlijk niet wil. Zet ik de erloq op 5.5 kw dan pakt ie de 4 kw overtollige zonne-energie en 1,5 kw uit het net. Wat ik dus niet wil. Mijn ervaring is dus dat de elroq bepaalt hoe met welke hoeveelheid kw gelaad wordt of 11 kw of 5,5 kw. Maar ik wil bv alleen de overtollige zonne-energie gebruiken. Kan ik dat ergens anders instellen of is dit een vast gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee.
Wat jij beschrijft is inderdaad in de basis hoe het laden van auto werkt. De auto bepaald en lader moet leveren.

Wat je zoekt een laadpaal die overweg kan met gegevens de aanwezige zonne-energie. Je Skoda zal dan nog steeds communiceren hoeveel energie de auto accepteert maar je laadpaal zal vervolgens bepalen hoeveel stroom er werkelijk naar de auto gaat. Hoe er wel rekening dat 6A over het algemeen de minimale laadstroom zal ziin. Dit is ongeveer 4 kW. Het is niet makkelijk om je auto volledig met overtollige zonnestroom te laden. Je moet al snel iets van 5000 wattpiek op je moeten hebben liggen om er gebruik van te maken. De opbrengst van je zonnepanelen is geen vlakke grafiek maar een boog-vorm. Hierdoor is maar een deel van de dag geschikt om werkelijk je auto te kunnen laden. Daarnaast kost het je meerdere dagen om de accu vol te krijgen.

Ik heb 5300 Wattpiek op mijn dak liggen. Op de zonnige dagen heb ik ongeveer 11 kWh aan overtollige zonneenergie. Het kost mij dus al snel 5 dagen om een 59 kWh accu van een Elroq vol te krijgen.

De auto met overtollige zonne-energie en dynamische tarieven is denk ik de goedkoopste manier om je accu vol te krijgen. Om op basis van goedkoopste momenten te kunnen laden moet je laadpaal er ook geschikt voor zijn. Als je laadpaal met overtollige zonne-energie je auto kan laden. Kan deze waarschijnlijk ook wel dynamische tarieven overweg.

Ook ik heb hier over nagedacht. Om maximaal gebruik te maken van de zonne-energie, is het denk ik verstandiger om met een 220 volt reislader (1 fase) te laden en niet met een 3-fasen lader. Die 6A blijft staan maar het is dan maar 1400 Watt. Hierdoor kan je veel eerder van de overtollige zonne-energie gebruik maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Athome op 06-12-2025 19:00 ]

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:19
Athome schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:55:
[...]
Wat jij beschrijft is inderdaad in de basis hoe het laden van auto werkt. De auto bepaald en lader moet leveren.
Dat is niet correct. De lader bepaalt het maximum en de auto beslist wat hij van dat maximum afneemt.
Athome schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:55:
[...]

... er wel rekening dat 6A over het algemeen de minimale laadstroom zal ziin. Dit is ongeveer 4 kW. Het is niet makkelijk om je auto volledig met overtollige zonnestroom te laden.
Bij een 3 fase laadpaal klopt dit, maar bij 1 fase kan je laden aan 1,38kw. Daar kom je al snel aan in de zomer.
Van mei tot september laad ik uitsluitend met zo'n op 1 fase.

• Athome
KweNi schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:01:
[...]

Dat is niet correct. De lader bepaalt het maximum en de auto beslist wat hij van dat maximum afneemt.
Ligt er aan hoe je leest. We bedoelen beiden hetzelfde. Maar je leest vaker dat mensen het niet altijd goed begrijpen. "Mijn auto stond aan een 300 kW lader maar het laden ging niet sneller dan 100 kW. Is mijn auto kapot?"
Daarom zeg ik altijd dat de auto de snelheid bepaalt en dat de laadpaal maar moet leveren. Uiteraard heeft de laadpaal ook beperkingen.
KweNi schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:01:
Bij een 3 fase laadpaal klopt dit, maar bij 1 fase kan je laden aan 1,38kw. Daar kom je al snel aan in de zomer.
Van mei tot september laad ik uitsluitend met zo'n op 1 fase.
Heb ik nog even toegevoegd op moment dat jij je bericht ook schreef.
Zelf ga ik wel laden met de 11 kW laadpaal. Naast zonnepanelen heb ik ook een dynamisch contract. Op moment dat de zon volop schijnt zijn de tarieven normaal gesproken ook laag. Mijn laadpaal zal tegen die tijd waarschijnlijk ook met dynamische tarieven en overtollige zonne-energie overweg kunnen. Op deze manier ga ik proberen om optimaal gebruik te maken van lage tarieven en zonne-energie.

• StevendGraaf
X-Field schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:07:
[...]

Die heb ik toevallig voorbij zien komen. Zit ergens bij de instellingen van je geluid. Mocht ik straks zin hebben, dan loop ik even naar de auto, maar wie weet ben je me voor.
S_Chief schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:24:
@StevendGraaf @X-Field Menu (vier blokjes onderin) --> Klank --> Setup (linkerzijde) --> Afscheidsmelodie.
Dank! Volledig overheen gekeken!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-12 12:06
Hans N schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:07:
[...]

Heb je al eens naar de Elroq BE Tour gekeken? Of bevat die niet de opties je graag wil hebben?
Ja die zie ik regelmatig langskomen. Dat is tegenwoordig gewoon de BE heb ik begrepen. Het clever pakket zit er sinds eergister standaard op. De eerste upgrade is het Plus pakket tegenwoordig. Dus als ik nu een BE bestel heb ik in feite een BE Tour.

Wilde graag de audio upgrade, kan goede klank wel waarderen. Plus het geheugen op de stoelen vind ik erg fijn. De tip van de trekhaak en vega velgen neem ik mee, dat is ook een goeie!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-12 13:08
1955paul schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:49:
Ik zou het hier eens vragen:
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

De Elroq kan bepalen uiteraard hoeveel er geladen word, maar de laadpaal is eigenlijk de "master"
Je laadpaal moet fase schakeling ondersteunen zodat hij kan schakelen tussen 1 of 3 fase laden. Als hij dat kan dan zou hij kunnen laden met 6A (dat heeft de auto minimaal nodig) op 1 fase wat overeenkomt met 1,4 kW. Zo heb ik het op mijn Alfen laadpaal wanneer hij enkel op zonne energie laadt. Hoe meer vermogen aan zonne energie hoe harder hij dan ook gaat laden maar altijd minimaal 1,4 kW anders stopt het laden.

• elektriekert
S_Chief schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:56:
Dan is er iets mis met je sub (of de pre-facelift Enyaq heeft een ander systeem). In de Elroq merk je die sub echt wel.
Hierop terugkomend:

Ik kwam op YT nog een video tegen van een man die met een microfoon in zijn auto heeft gemeten wat het volume is tijdens een audio sweep. Natuurlijk geen super dure precisie apparatuur maar het geeft wel een indicatie dat de sub toch wel ondergeschikt is aan de rest:

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:56
Italioboy schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:40:
[...]

Ik zou het hier eens vragen:
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

De Elroq kan bepalen uiteraard hoeveel er geladen word, maar de laadpaal is eigenlijk de "master"
Je laadpaal moet fase schakeling ondersteunen zodat hij kan schakelen tussen 1 of 3 fase laden. Als hij dat kan dan zou hij kunnen laden met 6A (dat heeft de auto minimaal nodig) op 1 fase wat overeenkomt met 1,4 kW. Zo heb ik het op mijn Alfen laadpaal wanneer hij enkel op zonne energie laadt. Hoe meer vermogen aan zonne energie hoe harder hij dan ook gaat laden maar altijd minimaal 1,4 kW anders stopt het laden.
Heb je de Alfen dan op Green of Comfort ingesteld?
Heb gemerkt dat de Elroq het niet echt fijn vind als het vermogen onder de 1.4 kW komt en het laden stop en dan even later weer verder gaat, bijvoorbeeld bij wisselende bewolking. Dus laad ik tijdens de zomertijd overdag meestal op Comfort met een minimaal vermogen van 1.4 kW. Dan neem ik wel wat vermogen van het net maar dat neem ik voor lief. Tijdens de wintertijd laad ik 's nachts want dat is goedkoper en de zonnestroom wordt toch wel gebruikt door de warmtepomp.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• StevendGraaf
JPD68 schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:09:
[...]

Heb gemerkt dat de Elroq het niet echt fijn vind als het vermogen onder de 1.4 kW komt en het laden stop en dan even later weer verder gaat, bijvoorbeeld bij wisselende bewolking. Dus laad ik tijdens de zomertijd overdag meestal op Comfort met een minimaal vermogen van 1.4 kW. Dan neem ik wel wat vermogen van het net maar dat neem ik voor lief. Tijdens de wintertijd laad ik 's nachts want dat is goedkoper en de zonnestroom wordt toch wel gebruikt door de warmtepomp.
Met het risico iets teveel off-topic te gaan, maar heb je met zo’n laag laadvermogen over een lange duur niet te maken met een in verhouding erg hoog laadverlies?

• Señor Sjon
  • Laatst online: 00:35
[...]

Die 1,4 kW per fase is volgens mij een standaard, komt bij meer palen voor naar ik begrepen heb. Gaat per fase, dus met 3 fasen heb je minimaal 4,2 kW zonvermogen nodig voordat ie gaat laden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-12 13:37
Señor Sjon schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:27:
[...]

Die 1,4 kW per fase is volgens mij een standaard, komt bij meer palen voor naar ik begrepen heb. Gaat per fase, dus met 3 fasen heb je minimaal 4,2 kW zonvermogen nodig voordat ie gaat laden.
Ik heb een Besen wallbox waarvan ik de laadstroom tussen 6 en 16 A kan instellen. Bij 6A laadt de Elroq inderdaad met zo'n 4 kW (wat in de zomer ook meteen de max. opbrengst is van mijn panelen). Onze FIAT 500e kan daarnaast zelf nog de stroom verder terugregelen in 5 stapjes en dus kan ik bij deze auto ook nog tussen ca. 1,6kW en 4kW verder instellen. Handig als er minder opbrengst is van de panelen.

• ZeeEzel
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-12 15:09
Even off-topic, maar helemaal in de kerststemming: Škoda mailde me dat ik een Elroq-kerstbal kon bestellen. Betekent dat dat ik binnenkort twee Elroqs heb? 😅😂 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJRG_rlS-rFWLMAtfpYjBmO3LeQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ms9gJPRaMjPHZGSNHYV9owvF.png?f=user_large

Skoda Elroq BE60

• Italioboy
[...]

Ik laad hem altijd op Comfort, op Green wil hij soms niet meer verder laden bij een stop en vraagt de laadpaal opnieuw om communicatie van de auto

• gerrit3535
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-12 18:26
Dag, kun je Kessy ergens in het menu aanpassen? Ik kan het nergens vinden. Is het mogelijk Kessy bv gevoeliger te maken of minder gevoelig?

• Arjen48
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:17
laurens0619 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:28:
Liefst regio Brabant
Bij de Waal in Gorinchem. Paar weken terug een proefrit gemaakt. Was van 1 van de medewerkers.

• Arjen48
Ik heb een Elroq sportline uit voorraad besteld en deze word einde van deze maand geleverd. Heeft iemand voor mij meer informatie over welke standaard laadkabel er meegeleverd word? Daarnaast ben ik aan het kijken voor een wallbox en het verzwaren van 1 naar 3 fase. Ik wil zoveel mogelijk laden op mijn zonnepanelen. Wie heeft er een goede tip voor het aansluiten op Enphase?

• Italioboy
Arjen48 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:43:
Ik heb een Elroq sportline uit voorraad besteld en deze word einde van deze maand geleverd. Heeft iemand voor mij meer informatie over welke standaard laadkabel er meegeleverd word? Daarnaast ben ik aan het kijken voor een wallbox en het verzwaren van 1 naar 3 fase. Ik wil zoveel mogelijk laden op mijn zonnepanelen. Wie heeft er een goede tip voor het aansluiten op Enphase?
Wat wil je weten over de laadkabel? Is gewoon een standaard 5 meter 2,5mm2 Type 2 voor 11 kW. Hoe bedoel je aansluiten op Enphase? Je PV installatie zit als het goed is gewoon aangesloten op een of meerdere groepen in je meterkast, wat voor tip zou je daarover willen dan? De laadpaal komt op een groep in je meterkast, die sluit je niet aan op Enphase. Uiteraard kan een laadpaal vaak wel herkennen of er teruglevering is en zodoende aan gaan en zijn laadvermogen aanpassen om op te laden op de zon.

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-12 13:30
Arjen48 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:43:
Check even de topic warning, daar staat het "Thuisladen" topic in waar je met dit soort vragen terecht kunt.

• JPD68
  • Laatst online: 18:56
StevendGraaf schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:57:
Met het risico iets teveel off-topic te gaan, maar heb je met zo’n laag laadvermogen over een lange duur niet te maken met een in verhouding erg hoog laadverlies?
Als ik het op de achterkant van een sigarendoosje uitreken dan zit ik op 16% laadverlies over de gehele linie. Geen idee of dat veel of weinig is. Per laadsessie houd ik dat niet bij. Ik laad erg divers, op dit moment 's nachts met 3600 Watt en sporadisch een boost van 11 kW als we de SOC naar 100% willen hebben.
Señor Sjon schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:27:
[...]

Zover ik weet schakelt een Alfen EV lader automatisch tussen de fasen al naar gelang he beschikbare vermogen.
Italioboy schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:08:
Ik laad hem altijd op Comfort, op Green wil hij soms niet meer verder laden bij een stop en vraagt de laadpaal opnieuw om communicatie van de auto
Bekend probleem, het zou met een 'truucje' op te lossen zijn en dat lijkt hier te werken, maar het is een bugje van de VAG EV's.
JanHenk in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-12 09:09
Kunnen we de versterker zelf ook ergens aanpasen wat de crossover naar de sub zou moeten zijn?
Sommige nummers gaan wel redelijk over de SUB, ander nummer lijkt er niets te gaan via de SUB maar alleen via de gewone speakers.

Gebruik nu zelf het onderstaande, lijkt me iets meer feeling te geven met de sub, kan me voorstellen dat niet iedereen dit fijn zal vinden gezien mijn muziek (zoals de naam impliceert) aan de hardere kant zit.
Rock profiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6F0a-QixlB3Ha2HVyobj8uesRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udpyRH1xOZspkJcBjK68hxYf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fChEtCskFXWQN8z5sPfzMLEXG1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3lSwwNEnZDcqPdrkyl8YpVV.jpg?f=fotoalbum_large

• Arjen48
Italioboy schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:33:
[...]

Wat wil je weten over de laadkabel? Is gewoon een standaard 5 meter 2,5mm2 Type 2 voor 11 kW. Hoe bedoel je aansluiten op Enphase? Je PV installatie zit als het goed is gewoon aangesloten op een of meerdere groepen in je meterkast, wat voor tip zou je daarover willen dan? De laadpaal komt op een groep in je meterkast, die sluit je niet aan op Enphase. Uiteraard kan een laadpaal vaak wel herkennen of er teruglevering is en zodoende aan gaan en zijn laadvermogen aanpassen om op te laden op de zon.
Dank voor de info. Ik bedoelde inderdaad dat de wallbox dan kan herkennen of er overcapaciteit is vanuit de zonnepanelen. Heb je een tip welk merk Wallbox zeer goed is?

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
gerrit3535 schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:03:
Dag, kun je Kessy ergens in het menu aanpassen? Ik kan het nergens vinden. Is het mogelijk Kessy bv gevoeliger te maken of minder gevoelig?
Dat kan niet.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:28
Minder gevoelig wel, gewoon uitzetten :)

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Holzschuh
Arjen48 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:38:
[...]

Dank voor de info. Ik bedoelde inderdaad dat de wallbox dan kan herkennen of er overcapaciteit is vanuit de zonnepanelen. Heb je een tip welk merk Wallbox zeer goed is?
Ja, dit topic: Thuisladen van je EV deel 2

• Arjen48
Weet iemand of je bij het plaatsen van een fietsendrager dan de parkeersensoren en camera moet laten uitlezen ivm eventuele piepjes? Of past de auto dit automatisch aan na het herkennen van het aansluiten van de fietsendrager?

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04
Arjen48 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:26:
Weet iemand of je bij het plaatsen van een fietsendrager dan de parkeersensoren en camera moet laten uitlezen ivm eventuele piepjes? Of past de auto dit automatisch aan na het herkennen van het aansluiten van de fietsendrager?
De sensoren worden automatisch uitgeschakeld. Je krijgt geloof ik wel een melding maar geen rare piepjes of plotselinge remingrepen o.i.d.
De camera werkt gewoon. Alleen zit er continue een fiets in je beeld. :)

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:46
Als die fietsendrager verlichting heeft ziet de auto dan überhaupt verschil tussen een fietsendrager of een aanhanger?
Lijkt me dat de auto gewoon in aanhangermodus gaat.

• P_de_B
  • Niet online
Bij af fabriek geplaatste trekhaak gaat dit automatisch, maar de side assist is uitgeschakeld.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Johnmar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-12 16:11
Whiskey48 schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:11:
[...]

Hoi vraag; ik heb nu ook de BM200 aangesloten, maar krijg gelijk melding dat de accu leeg is.
Staat dit goed zo, heb jij dit ook?
Ik ben een tijdje niet op tweakers geweest ivm de situatie thuis. Las dit bericht nu pas.

De standaard spanningniveau's bij een loodaccu zijn waardeloos. Deze moet je aanpassen:
Gebruik hiervoor Custom Battery
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p52PEnB7ln_FtEy60uszFesi6s0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrtoAhJMDpsW9oVHFHMTj0mq.jpg?f=fotoalbum_large

Specificeer daarna de juiste voltages:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qru1spzswXrnPDt9ySWdRHH8jKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZCqggbFHDCWVoY5R6jx5Swg.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de preciese waardes zie https://www.awaccu.nl/pagina/ontladingstabel-12-volt-accu-s

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:19
Johnmar schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:45:
[...]

Ik ben een tijdje niet op tweakers geweest ivm de situatie thuis. Las dit bericht nu pas.

De standaard spanningniveau's bij een loodaccu zijn waardeloos. Deze moet je aanpassen:
Gebruik hiervoor Custom Battery
[Afbeelding]

Specificeer daarna de juiste voltages:
[Afbeelding]

Voor de preciese waardes zie https://www.awaccu.nl/pagina/ontladingstabel-12-volt-accu-s
Ah super, thanks!

• Arjen48
snip: idd offtopic. Met wat meer eigen inzet kan je verder in Het grote "thuis laden van je EV" topic.

[ Voor 159% gewijzigd door We Are Borg op 12-12-2025 13:50 ]

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Hmm ik ga over 5 weken op wintersport met de Elroq. Daarom was ik opzoek naar sneeuwkettingen alleen als ik de handleiding lees zie ik dat een geen sneeuwkettingen mogen op de 20 inch banden, welke ik heb.
Iemand enig idee wat een alternatief zou zijn voor de sneeuwkettingen?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bobbje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:25:
Iemand enig idee wat een alternatief zou zijn voor de sneeuwkettingen?
Sneeuwsokken zegt Google.

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
De meeste sneeuwsokken voldoen niet aan de Oostenrijkse norm. Loopvlak kettingen vaak wel en dat zou beter passen. Iemand ervaring hiermee?

• Arjen48
Mijn Skoda Elroq krijg ik als het goed is eind december geleverd. Ik heb 1 keer een proefrit gemaakt en daar was ik meer dan tevreden over. Nu las ik wel ergens in dit forum van iemand die lang is en dat de stoel wat minder ondersteuning zou bieden bij langere ritten. Ik ben zelf 1,96 lang. Zijn hier meerdere elroq rijders die zo lang zijn en hier ervaring mee hebben? Hopelijk valt het allemaal mee.

• twinkey
Arjen48 schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:23:
Mijn Skoda Elroq krijg ik als het goed is eind december geleverd. Ik heb 1 keer een proefrit gemaakt en daar was ik meer dan tevreden over. Nu las ik wel ergens in dit forum van iemand die lang is en dat de stoel wat minder ondersteuning zou bieden bij langere ritten. Ik ben zelf 1,96 lang. Zijn hier meerdere elroq rijders die zo lang zijn en hier ervaring mee hebben? Hopelijk valt het allemaal mee.
Ik heb hetzelfde, er werd aangegeven dat je de zitting omhoog kan draaien, maar dat kan alleen met electrisch verstelbare stoelen. Helaas lukte deze optie niet meer (zit in advanced pakket).

Ik heb er 1x ingezeten om uit te proberen en opzich ging dat wel. Ik wil ook nog kijken of ik iets kan doen met het verlengen van het kussen of verhogen van de stoel aan de voorkant. Maar wil het wel allemaal origineel laten (want lease).

• Arjen48
twinkey schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:59:
[...]

Ik heb hetzelfde, er werd aangegeven dat je de zitting omhoog kan draaien, maar dat kan alleen met electrisch verstelbare stoelen. Helaas lukte deze optie niet meer (zit in advanced pakket).

Ik heb er 1x ingezeten om uit te proberen en opzich ging dat wel. Ik wil ook nog kijken of ik iets kan doen met het verlengen van het kussen of verhogen van de stoel aan de voorkant. Maar wil het wel allemaal origineel laten (want lease).
Dank voor je reactie. Ik heb de sportline,maar dan met handmatige stoelen. Ik weet niet of de auto waar ik mee proef heb gereden ook handmatige stoelen had. Ik hoop echt dat het mee valt. Ook al maak ik niet vaak hele lange ritten. Benieuwd of er nog andere ervaringen zijn.

• StevendGraaf
Met mijn 2 meter heb ik nergens last van, niet op de elektrisch verstelbaar bestuurdersstoel als op de handmatig verstelbare passagiersstoel.

• Arjen48
StevendGraaf schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:45:
[...]

Met mijn 2 meter heb ik nergens last van, niet op de elektrisch verstelbaar bestuurdersstoel als op de handmatig verstelbare passagiersstoel.
Dank voor je reactie en dat is een geruststelling. En wat is jouw ervaring met ritten langer dan 1,5 a 2 uur? Zitten de stoelen dan nog lekker?

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-12 08:24
CBGerard schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Zoals gezegd: in de instellingen kun je het oplaadpad uitschakelen. Mijn GSM sluit ik met een USB- kabel aan en het opladen gaat bijzonder snel!
Hmm, mijn telefoon (Galaxy S23) laadt maar met 5V 1A op (op de USB C poorten onder het display). Doe ik iets verkeerd? Of is er iets defect aan mijn gloednieuwe Elroq?

[ Voor 4% gewijzigd door PizzaMan79 op 14-12-2025 22:39 ]

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:46
StevendGraaf schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:45:
[...]
Hier idem op de standaardstoel, en ik rij regelmatig lange afstanden van 2 uur of meer. Stoel en met name stuur wel goed afstellen.

Heeft iemand al getest of het voorverwarmen van de batterij ook aan de stekker werkt en of het verschil maakt? Nu het kouder wordt ben ik benieuwd of het kan en of het meer km oplevert? Ik kom nu wel eens thuis met ~10% batterij, een paar % minder wordt toch ongemakkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Kameelstok op 14-12-2025 22:27 ]

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-12 08:43
Arjen48 schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:48:
[...]

Dank voor je reactie en dat is een geruststelling. En wat is jouw ervaring met ritten langer dan 1,5 a 2 uur? Zitten de stoelen dan nog lekker?
Ben "maar" 1,75m en heb hooguit 2x een lange rit gemaakt, als zijnde op en neer naar Parijs, maar daarbij heb ik geen klagen gehad over mijn handmatige sportline stoelen.
Moet ook zeggen dat ik na zo'n 1,5 a 2 uur toch even ergens stopte om bij te laden (vrouwlief is erg fan van Carrefour en daar hebben ze vaak mooi parkje met snelladers staan) en dan ook gelijk even de benen kon strekken.
Verder heb ik gemiddeld 1x per week een ritje van iets meer als een uur en verder eigenlijk nooit langer dan 30 min per rit.

• pkrielen
PizzaMan79 schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:19:
[...]

Hmm, mijn telefoon (Galaxy S23) laadt maar met 5V 1A op. Doe ik iets verkeerd? Of is er iets defect aan mijn gloednieuwe Elroq?
pkrielen in "Het grote Škoda Elroq-topic"

• PizzaMan79
pkrielen schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:31:
[...]

Ben "maar" 1,75m en heb hooguit 2x een lange rit gemaakt, als zijnde op en neer naar Parijs, maar daarbij heb ik geen klagen gehad over mijn handmatige sportline stoelen.
Moet ook zeggen dat ik na zo'n 1,5 a 2 uur toch even ergens stopte om bij te laden (vrouwlief is erg fan van Carrefour en daar hebben ze vaak mooi parkje met snelladers staan) en dan ook gelijk even de benen kon strekken.
Verder heb ik gemiddeld 1x per week een ritje van iets meer als een uur en verder eigenlijk nooit langer dan 30 min per rit.
Dank je. Ik had het forum doorzocht op "usb" en dat woord ontbrak in deze post. Maar dan is er dus iets mis met mijn Elroq?

• Holzschuh
PizzaMan79 schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:38:
[...]

Dank je. Ik had het forum doorzocht op "usb" en dat woord ontbrak in deze post. Maar dan is er dus iets mis met mijn Elroq?
Ander kabeltje en andere telefoon al geprobeerd? Als alle mogelijke combinaties hetzelfde doen dan zou ik denken dat het de auto is.

• Holzschuh
1,98 maar wel electrische stoelen. Van de zomer Bodensee geweest en nergens last van gehad.
De verplichte stop na max 2,5 uur zorgt dat je eigenlijk altijd wel een kwartiertje je benen strekt dus zou me er inderdaad weinig zorgen over maken.

• Arjen48
Holzschuh schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:37:
[...]

1,98 maar wel electrische stoelen. Van de zomer Bodensee geweest en nergens last van gehad.
De verplichte stop na max 2,5 uur zorgt dat je eigenlijk altijd wel een kwartiertje je benen strekt dus zou me er inderdaad weinig zorgen over maken.
Dank voor je reactie. Fijn om te lezen. Ik heb wel handmatige stoelen,maar ik denk inderdaad dat dat ook wel goed komt.

• PizzaMan79
Holzschuh schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:35:
[...]

Ander kabeltje en andere telefoon al geprobeerd? Als alle mogelijke combinaties hetzelfde doen dan zou ik denken dat het de auto is.
Ja, meerdere kabels geprobeerd. Waaronder een kabel met volt/ampere/watt metertje ingebouwd, waarmee ik normaal mijn telefoon en laptop (65w) oplaad. Dus ik vrees het ergste, maar zal inderdaad nog even een tablet of zo proberen.

• Mittavic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-12 11:59
Kunnen er meerdere nog niet updaten van software versie 5.4 naar 5.6? Kan het eventueel komen omdat ik nog geen servicepartner heb geselecteerd?

Is een ritje naar de dealer eventueel de moeite waard?

• pkrielen
Mittavic schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:09:
Kunnen er meerdere nog niet updaten van software versie 5.4 naar 5.6? Kan het eventueel komen omdat ik nog geen servicepartner heb geselecteerd?

Ik vrees van niet, mijn dealer wist alleen te vertellen dat nieuwe auto's het af fabriek hebben, maar hun geen opties het erop te zetten. Ook het antwoord van Skoda zelf kun je niets mee "Op het moment dat er voor uw auto een update is zult u die vanzelf op het scherm van uw auto ontvangen"
Ik kan ook niet wachten tot die bug van de achterklep bij mij is "opgelost" door 5.6

• javo1994
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-12 14:45
Ben 2.00m en heb de handmatige stoelen. Bij het kiezen van de auto maak ik normaliter altijd twee of drie proefritten om te kijken of kramp optreed. Inmiddels heb ik in mijn BE60 met pluspakket meerdere ritten van circa 2.5u gehad waarbij ik geen last had van mijn benen.

Overigens had ik bij de Renault Scenic proefrit al kramp na 20minuten rijden. Bij de tweede proefrit in de Scenic had ik hetzelfde probleem wat uiteindelijk ook de dealbreaker was voor de Elroq. Achteraf overigens heel blij mee!

• javo1994
PizzaMan79 schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:19:
[...]

Hmm, mijn telefoon (Galaxy S23) laadt maar met 5V 1A op (op de USB C poorten onder het display). Doe ik iets verkeerd? Of is er iets defect aan mijn gloednieuwe Elroq?
Is het een originele kabel? Bij Apple maakt dit namelijk echt het verschil in zowel laadsnelheid als Apple Carplay.

• javo1994
Mittavic schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:09:

Hier idem, helaas nog geen update klaar staan! Wil heel graag dat easy open weer aan kunnen zetten :)

• Arjen48
javo1994 schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:47:
[...]

Ben 2.00m en heb de handmatige stoelen. Bij het kiezen van de auto maak ik normaliter altijd twee of drie proefritten om te kijken of kramp optreed. Inmiddels heb ik in mijn BE60 met pluspakket meerdere ritten van circa 2.5u gehad waarbij ik geen last had van mijn benen.

Overigens had ik bij de Renault Scenic proefrit al kramp na 20minuten rijden. Bij de tweede proefrit in de Scenic had ik hetzelfde probleem wat uiteindelijk ook de dealbreaker was voor de Elroq. Achteraf overigens heel blij mee!
Dank voor je reactie en wat mooi dat de Elroq voor jouw lengte ook goed bevalt. Ik kan niet wachten tot die van mij geleverd gaat worden. Nog 2 weken geduld hebben haha

• twinkey
Wat een boel lange mensen hier ;-)
Heel erg fijn dat eigenlijk iedereen zo positief is erover.

Die van mij zou nu ongeveer besteld moeten zijn, benieuwd of er nog updates zijn op het 2026 model. Zal minimaal van software update 5.6 zijn voorzien lijkt me.

• ytr81
twinkey schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:12:

Die van mij zou nu ongeveer besteld moeten zijn, benieuwd of er nog updates zijn op het 2026 model. Zal minimaal van software update 5.6 zijn voorzien lijkt me.
Dat 2026 model wordt al sinds september gebouwd. Zijn wat kleine aanpassingen:

YouTube: Model year 2026: what's changing for Skoda ENYAQ & ELROQ - equipment...

Een volgende "update" zal wel weer rond de volgende zomer zijn.

• SjapperS
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-12 18:13
Als 2.02 meter lang persoon vind ik de stoelen tot dusver erg prettig. Uiteraard amper steun onder de bovenbenen, maar dat heb ik in geen enkele auto. Ik rij in de Business Edition Tour 85.

Iemand ervaring met het volgende?
Wanneer wij 2 telefoons in de auto hebben, loopt Android Auto regelmatig vast. Gisteren probeerde ik het infotainmentsysteem te resetten (een paar tellen de vinger op de aan/uit knop) waarna ik een complete kerstboom in het dashboard kreeg:
- Storing ACC
- Storing: aandrijfsysteem. Bezoek werkplaats
- Storing: side assist, uitstapwaarschuwing en uitparkeerassist
- Proactieve inzittendebescherming is beperkt
- Storing: Lane assist
- Front Assist niet beschikbaar
- Storing: verkeerstekenassistent

- Infotainmnetsysteem geeft aan: Componentenbescherming is actief

De stoelverwarming is uit het scherm verdwenen en de telefoon koppelt niet meer.
Rijden en laden werkt wel.

Ik heb het infotainmentsysteem al gereset en terug naar febrieksinstellingen gezet, maar dit hielp niet.
De softwareversie in de auto is 5.4

Iemand hier ervaring mee?

Ter aanvulling:
De dealer heeft pas in de loop van februari tijd om er naar te kijken. Vandaar dat ik het hier vraag. Misschien heeft iemand een quick fix.

[ Voor 6% gewijzigd door SjapperS op 15-12-2025 13:48 ]

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01:25
twinkey schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:12:

Wij hebben juist de elroq gekozen omdat ik (ik ben 1,98) er comfortabel in pas en mijn zonen nauwelijks nog achterin de stations van Skoda pasten. Zou me niks verbazen dat meer lange mensen om deze reden voor de elroq kiezen. Hij is heel ruim van binnen in zijn prijsklasse.

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:53
SjapperS schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:23:
Als 2.02 meter lang persoon vind ik de stoelen tot dusver erg prettig. Uiteraard amper steun onder de bovenbenen, maar dat heb ik in geen enkele auto. Ik rij in de Business Edition Tour 85.

Iemand ervaring met het volgende?
Wanneer wij 2 telefoons in de auto hebben, loopt Android Auto regelmatig vast. Gisteren probeerde ik het infotainmentsysteem te resetten (een paar tellen de vinger op de aan/uit knop) waarna ik een complete kerstboom in het dashboard kreeg:
- Storing ACC
- Storing: aandrijfsysteem. Bezoek werkplaats
- Storing: side assist, uitstapwaarschuwing en uitparkeerassist
- Proactieve inzittendebescherming is beperkt
- Storing: Lane assist
- Front Assist niet beschikbaar
- Storing: verkeerstekenassistent

- Infotainmnetsysteem geeft aan: Componentenbescherming is actief

De stoelverwarming is uit het scherm verdwenen en de telefoon koppelt niet meer.
Rijden en laden werkt wel.

Ik heb het infotainmentsysteem al gereset en terug naar febrieksinstellingen gezet, maar dit hielp niet.
De softwareversie in de auto is 5.4

Iemand hier ervaring mee?

Ter aanvulling:
De dealer heeft pas in de loop van februari tijd om er naar te kijken. Vandaar dat ik het hier vraag. Misschien heeft iemand een quick fix.
Andere garage proberen. Dit is toch belachelijk. Dure auto verkopen en service is ver te zoeken. Te triest voor woorden. En dit is niet alleen bij Skoda.

• javo1994
Exactor it schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:01:
[...]

Wij hebben juist de elroq gekozen omdat ik (ik ben 1,98) er comfortabel in pas en mijn zonen nauwelijks nog achterin de stations van Skoda pasten. Zou me niks verbazen dat meer lange mensen om deze reden voor de elroq kiezen. Hij is heel ruim van binnen in zijn prijsklasse.
Toevallig heeft mijn buurman sinds twee weken de elektrische Opel Grandland. Hier zitten AGR stoelen van Opel in die aanpasbaar zijn op tal van manieren en wel steun aan je bovenbenen geven. Dit kan voor lange mensen nog wel eens een alternatief op de BE85 met minimaal pluspakket of BE60 met minimaal advancedpakket.

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 25-12 18:28
Vanwege de zichtbeperking door de binnenspiegel had ik de neiging om de stoel wat lager te zetten. Ik merkte op een gegeven moment dat mijn bovenbenen minder steun hadden richting de knie. Geen probleem hoor.
De stoel staat bij ons nu standaard op de hoogste stand: de instelling die mijn echtgenote altijd koos.

• siebke
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-12 10:13
Wellicht een vreemde vraag....

We zijn heel blij met onze Elroq maar hij is in de lengte wel een stukje korter dan de Ford Mondeo. Nu moet ik binnenkort wat spullen halen voor een verbouwing thuis en die passen dus qua lengte niet in de Elroq.

Zou dus de lading wat willen laten uitsteken en dan de achterklep met een spanbandje vastmaken.

Kortom heeft iemand van jullie al een keer geprobeerd om met een kleine beetje geopende achterklep te rijden....? Of gaan dan continu alle toeters en bellen af?

• X-Field
SjapperS schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:23:

Ter aanvulling:
Lekkere service is dat zeg. Al een andere dealer geprobeerd? Als je in de buurt van Rotterdam zit, Auto Hoogenboom heeft een express service waarbij je langs kan komen zonder afspraak.

• elektriekert
siebke schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:52:
Wellicht een vreemde vraag....

We zijn heel blij met onze Elroq maar hij is in de lengte wel een stukje korter dan de Ford Mondeo. Nu moet ik binnenkort wat spullen halen voor een verbouwing thuis en die passen dus qua lengte niet in de Elroq.

Zou dus de lading wat willen laten uitsteken en dan de achterklep met een spanbandje vastmaken.

Kortom heeft iemand van jullie al een keer geprobeerd om met een kleine beetje geopende achterklep te rijden....? Of gaan dan continu alle toeters en bellen af?
Ik heb bij de Enyaq de sluiting van de klep gesloten met een sleutel. Ff goed doordrukken en dan zit de achterklep zogenaamd dicht, dan krijg je geen meldingen meer.

Edit:

En natuurlijk met een touw goed vastmaken dat je klep niet tegen de gasveren loopt te beuken.

[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 16-12-2025 12:53 ]

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:07
Helaas pindakaas, vandaag schade ontdekt, waarschijnlijk afgelopen zaterdag gebeurd op een parkeerterrein in Amstelveen. Er zitten witte laksporen op de schade, natuurlijk geen briefje. Zijn zelf zuinig op de auto, echt irritant als het dan door anderen toch mis gaat. Kost me waarschijnlijk mijn eigen no-claim omdat er geen tegenpartij bekend is. Zou voor deze schade de hele bumper moeten of kunnen ze dit wel lakken? Zie wel het kale staal al...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dazbJlozgn3ZrL8HMhlt4FzgidM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivS7w35eqoiXJNv2doVS3LYg.jpg?f=fotoalbum_large

• S_Chief
  • Niet online
Zonde. Dat is geen staal, maar plastic. Mogelijk dat ze maar een deel hoeven te spuiten, maar dat valt niet te zeggen.

• SjapperS
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-12 18:13
Bumper is volledig kunststof, dus geen staal.
Een restyler kan het plaatselijk spuiten, een schadeherstelbedrijf gaat de hele bumper willen spuiten om geen kleurverschil te krijgen.
De kunststof boog om het wiel zal vervangen moeten worden maar dat is meestal niet zo duur.

Je kunt het Waarborgfonds proberen, maar anders kost het inderdaad je eigen risico en no claim verlies.

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-12 14:28
Patox schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:20:
Helaas pindakaas, vandaag schade ontdekt, waarschijnlijk afgelopen zaterdag gebeurd op een parkeerterrein in Amstelveen. Er zitten witte laksporen op de schade, natuurlijk geen briefje. Zijn zelf zuinig op de auto, echt irritant als het dan door anderen toch mis gaat. Kost me waarschijnlijk mijn eigen no-claim omdat er geen tegenpartij bekend is. Zou voor deze schade de hele bumper moeten of kunnen ze dit wel lakken? Zie wel het kale staal al...

[Afbeelding]
Ik zou hier zo ontzettend giftig van worden. Mijn buurman heeft het afgelopen jaar al twee keer een soort gelijke parkeerschade gehad, maar dan aan de andere kant van het wiel (deurzijde). Gelukkig voor mij dat hij (helaas wel na mijn ontdekking en aanspraak) wel een schadeformulier heeft ingevuld. Ik hoop voor je dat de kosten mee vallen. Kijk of de kosten van de reparatie lager zijn dan de terugval in no-claim kosten. Soms is het beter om dit uit eigen zak te betalen. De LM heeft bij mij aangegeven dat het rond de €500 zou kosten. Plaatwerk, spuiten, en velg polijsten.

• Patox
SjapperS schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:
Een restyler kan het plaatselijk spuiten, een schadeherstelbedrijf gaat de hele bumper willen spuiten om geen kleurverschil te krijgen.
De kunststof boog om het wiel zal vervangen moeten worden maar dat is meestal niet zo duur.

Je kunt het Waarborgfonds proberen, maar anders kost het inderdaad je eigen risico en no claim verlies.
Waarborgfonds gaat niet lukken blijkbaar omdat we de schade thuis pas zagen. Op het parkeerterrein daar zijn we gewoon ingestapt zonder het te zien.. inderdaad dus eigen risico en no claim verlies.. jammer dat er mensen zijn die hun verantwoordelijkheid niet nemen

• twinkey
Patox schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:21:
[...]

Waarborgfonds gaat niet lukken blijkbaar omdat we de schade thuis pas zagen. Op het parkeerterrein daar zijn we gewoon ingestapt zonder het te zien.. inderdaad dus eigen risico en no claim verlies.. jammer dat er mensen zijn die hun verantwoordelijkheid niet nemen
Kan je nog kijken of er op of in de buurt van het parkeerterrein een camera stond? Als je daar witte auto's op ziet is de kans groot dat het 1 van de witte auto's is. Kenteken erbij, en dan aangifte doen...

• Patox
twinkey schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:41:
[...]

Kan je nog kijken of er op of in de buurt van het parkeerterrein een camera stond? Als je daar witte auto's op ziet is de kans groot dat het 1 van de witte auto's is. Kenteken erbij, en dan aangifte doen...
Bedankt voor de tips! Het is echt een shabby parkeerterrein, lag ook overal glas op de grond van inbraken. Had er al een slecht gevoel bij, volgens mij geen cameras in de buurt. Ga het gewoon maar slikken en verder met het leven..

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De lak op de randen van bijvoorbeeld een deur van de Elroq is helaas tamelijk zacht. Het is wel dik, maar dat helpt niet om het sterker te maken.

• wampe83
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23-12 12:14
DrDelete schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:24:
[Afbeelding]

Beetje laat wellicht maar mochten jullie op zoek zijn koffers, dan deze tip: Enrico Benetti Louisville Koffer Medium 65x43x25cm

deze 4 passen perfect in de breedte 😊 en zijn betaalbaar
@DrDelete heb jij een verhoogde of de lage laadvloer?

• X-Field
Zo te zien verhoogd.

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:57
wampe83 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:47:
[...]

@DrDelete heb jij een verhoogde of de lage laadvloer?
dit lijkt me verhoogd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XCCzyAyPA0jw1Mm7X0XWuJMZmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m65M6iquccmOtnpsEWc2URwt.jpg?f=fotoalbum_large

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-12 10:21
SjapperS schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:24:

Waarborgfonds doet niets zonder getuigen helaas.

PSN: Flix20-NL

• Patox
Flix20 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:50:
[...]

Waarborgfonds doet niets zonder getuigen helaas.
Mijn vriendin was er wel bij maar grootste issue is dat we het thuis pas opgemerkt hebben (na 4 dagen)..

• Flix20
Patox schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:52:
[...]

Mijn vriendin was er wel bij maar grootste issue is dat we het thuis pas opgemerkt hebben (na 4 dagen)..
Ze willen een getuige van iemand die de schade heeft zien ontstaan.
Enerzijds snap ik het ook wel. Anders kan iedereen die zelf tegen een paaltje rijdt claimen dat iemand ertegenaan heeft gezeten (nb; daarmee zeg ik absoluut niet dat dat nu het geval is)

• Flix20
Tomskii5 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:13:
[...]

Hankook meestal ja, is onderdeel van Continental. Als ik me niet vergis zijn de alternatieven Kumho, maar ik zie hier het meeste Hankook passeren.
Die van ons was inderdaad op Kumho's (zomer) band geleverd. Vind het maar een waardeloze band.
Je voelt 'm heel erg over de wang rollen als je de neus wat meer een bocht in zet, hoge rolweerstand en vrij luidruchtig.
Nu heb ik zelf na wat experimenteren de laatste jaren vooral op Continentals gereden dus dat is mijn referentie.
Met 20k gereden zat er nog maar 5mm profiel op. Nu zit mijn rijstijl aan de sportievere kant op het spectrum maar geen gekke dingen (115 op de teller) dus vind dat toch wel rap gaan.
Nu heb ik Continental winterbanden eronder en het viel me op dat die soepeler en stiller rijden dan de Kumho zomerband.

[ Voor 20% gewijzigd door Flix20 op 20-12-2025 16:23 ]

• Frankythefly
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-12 20:40
Patox schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:52:
[...]

Je hoeft geen getuigen te hebben die het echt heeft zien gebeuren, maar wel een getuige die heeft gezien dat je de auto schadevrij geparkeerd hebt en met schade teruggevonden hebt. Dan kan Waarborgfonds wel een claim behandelen. Of het succesvol is, verschilt uiteraard maar het is een optie.

Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge

• Nimari
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22-12 14:12
Iemand ervaring met “componentenbescherming”?
Sinds gisteren staat de Elroq (60 sportline) in deze modus, reset van het scherm verhelpt het probleem niet. Hierdoor staan er veel hulpsystemen in storing zoals op de foto te zien is, ook doet bijvoorbeeld de radio en de camera’s het niet.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8rSnmGB0lyBHSjKMDoMsZBwKxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTQUsZ9WmJX4KVS9OkpfaDq4.jpg?f=fotoalbum_large

• ytr81
Nimari schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:53:
Iemand ervaring met “componentenbescherming”?
Sinds gisteren staat de Elroq (60 sportline) in deze modus, reset van het scherm verhelpt het probleem niet. Hierdoor staan er veel hulpsystemen in storing zoals op de foto te zien is, ook doet bijvoorbeeld de radio en de camera’s het niet.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Volgens mij zijn veel (elektronische) componenten gekoppeld aan de VIN van je auto. Dit lijkt hier niet meer het geval (om wat voor reden dan ook)

Alleen de dealer kan dit voor zover ik weet weer koppelen / fixen.

• Heimdallr
  • Laatst online: 23:02

Heimdallr

Asgard

Even een tip ik zag zojuist in de app dat de adaptive cruise control in prijs is verlaagd. Van 320 euro naar 256 euro.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa