Vandaag mijn Elroq 85 BE op mogen halen. Heel leuk, een nieuwe auto, al doet het afscheid nemen van de Seat Ateca toch ook wel een beetje pijn. Serieus een heel fijne auto, vijf jaar in rond gereden en had graag de lease nog wat verlengd, maar ja... daar zijn grenzen aan
Het elektrisch rijden wordt even wennen, maar dat zal met een paar weken wel soepel gaan. De radius is voor algemeen gebruik dikke prima, alleen met vakanties is het iets meer gedoe. We wennen er vast aan.
Vanmiddag uiteraard lekker zitten spelen met alle opties. Je kunt veel aanpassen, daar worden we blij van. Toch op een paar punten wel een negatieve bijsmaak:
- De 'massage functie' in de Elroq stelt werkelijk helemaal niets voor. Het opblazen en leeg laten lopen van het stukje ondersteuning in de onderrug verkopen als 'massagefunctie' is schandalig als je het vergelijkt met die uit andere modellen. Daar kun je kiezen uit verschillende modi en is er echt sprake van massage. Dat was één van de functies die me over de streep trok om voor het 'advanced pakket' te gaan. Eén grote teleurstelling.
- Ook Skoda is gezwicht voor het subscription model. In het 'shop' onderdeel kun je functionaliteit die de auto gewoon technisch ondersteunt KOPEN als abonnement. Voor een auto van meer dan 50.000 euro is dit toch nergens voor nodig? Doe even normaal zeg

- De persoonlijke assistent Laura werkt gewoon via ChatGPT. En ook al geeft die aan dat je deze kunt hernoemen, die optie is er helemaal niet, het blijft Laura. De trigger kun je wel aanpassen naar 'OK Henk', maar dat is het dan ook wel.
Ben me nog even aan het verdiepen in het gebruik van Skoda Connect. Heel praktisch om de auto voor te verwarmen en te zien hoever 'ie is opgeladen, maar er gaat ook een shitload data naar derde partijen voor zover ik kan zien. Nu wel aangezet, even zien of ik er genoeg gebruik van maar om dat te verantwoorden.
Over een maandje richting Oostenrijk voor wintersport, meteen een mooie test hoe 'ie zich op lange(re) afstanden en in de kou houdt. Ben benieuwd!
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.