Issue met Elroq Hotspot:
Sind een maandje ofzo heb ik een nieuwe telefoon.
(overgegaan van iPhone 14 naar iPhone 17)
Sindsdien zit ik 'vast' in een loop met de instellingen voor de hotspot van de auto, lijkt het.
Telefoon is draadloos verbonden met Carplay. Werkt als normaal.
Maar als ik (in de auto en verbonden) op mijn telefoon mobiel internet gebruik (natúúrlijk stilstaand

), krijg ik op mijn telefoon zo'n pop-up, met de afvangpagina van de Elroq Hotspot met de vraag om te verbinden.
Eerst dacht ik nog
"okay, doen we". Dan moet je eerst de VIN van je auto invoeren en bevestigen. Hierna blijkt dat je toch moet registreren en abonneren... en dat vind ik dan toch niet nodig. (heb toch onbeperkt data op mobiel en mn vriendin ook).
Dus dan annuleer ik.
Maar hij blijft met deze pop-up terugkomen...
Dus dacht ik, dan zet ik de hotspot van de auto uit.
Opgezocht in het menu:
* Hier is al gek: Er staat een (1) in het wifi-symbool bij de hotspot. Er is ook steeds 1 verbonden apparaat. Dat heet "Iphone". Je zou dan wellicht denken dat dat mijn telefoon is, maar dat is niet de naam van mijn toestel. En ik heb de verbinding met de hotspot nooit helemaal geconfigureerd.
Hier wil ik de slider uitzetten bij
"Als hotspot gebruiken".
Dan komt er echter een melding;
"Als u de hotspot deactiveert, wordt de verbinding verbroken."
Hier staat wel de juiste naam van mijn telefoon.
Máár ik wil wel Carplay gebruiken. Alleen niet de hotspot.
Kies je hier voor
"Apple CarPlay gebr." is eigenlijk hetzelfde als Annuleren, oftewel Carplay blijft verbonden, maar de hotspot blijft ook aan.
Ik heb 1x gekozen voor "
Hotspot deactiveren".
Toen viel dus ook Carplay weg, maar die kreeg ik ook niet meer terug verbonden.
Dat heb ik toen pas op kunnen lossen door mijn telefoon (bluetooth) van de auto te ontkoppelen en vergeten, op de telefoon hetzelfde. Daarna telefoon herstart, auto uit. Pas bij opnieuw verbinden een dag of wat later kreeg ik weer verbinding met Carplay.
Maar toen heeft hij daarmee ook vanzelf weer de hotspot áángezet.
En nu zit ik daardoor dus ook weer met die pop-up op mn telefoon.
Carplay en hotspot lijken op de een of andere manier dus direct met elkaar verbonden.
Dat Carplay gebruik maakt van wifi is bekend. Maar wifi en hotspot is niet direct hetzelfde.
Het vreemde is dat ik dit bij mn vorige telefoon helemaal niet heb gehad. En ik heb daarop ook nooit met de hotspot verbonden dat ik me herinner.
Dus het is nu ineens gekomen bij overstap naar andere telefoon.
En ik heb nog niet door hoe ik er vanaf kom...
Hebben anderen dit ook gehad?
Heeft iemand een idee hoe ik hier vanaf kom?
[
Voor 5% gewijzigd door
Chillz op 07-01-2026 11:36
]