Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remcodh078
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-09 18:25
mark322 schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:27:
Voor m’n nieuwe lease auto sta ik momenteel voor de keuze tussen de Elroq sportline 85 met advance pakket, of de ID7 tourer. De id 7 heeft laatst een prijscorrectie gehad waardoor deze ineens een stuk interessanter is geworden.

Twee compleet andere auto’s, waar de id7 meer m’n voorkeur heeft omdat het meer een station is. Echter is de ID7 natuurlijk nog wel een stukje duurder (scheelt nog “maar” €3800,—), maar het ontloopt elkaar ook niet zoveel meer.

Ik heb nu twee keer proef gereden in de elroq en dit rijdt prima, maar ik word er niet heeel enthousiast van. De ID7 is een tank, waar ik met m’n 1.99m lang prins heerlijk zit.

Qua verbruik is het voornamelijk woon-werk, 70km enkele reis. In de ochtend 40 minuten, op de terugweg al gauw boven het uur.

Meer mensen die voor deze keuze hebben gestaan?
Volgens mij heb je je antwoord al. Zou ik de ID7 qua budget vanuit werk kunnen nemen, had ik dat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:30
. Ja erg benieuwd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:53
Een 60 ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:44
Voor m’n nieuwe lease auto sta ik momenteel voor de keuze tussen de Elroq sportline 85 met advance pakket, of de ID7 tourer. De id 7 heeft laatst een prijscorrectie gehad waardoor deze ineens een stuk interessanter is geworden.

Twee compleet andere auto’s, waar de id7 meer m’n voorkeur heeft omdat het meer een station is. Echter is de ID7 natuurlijk nog wel een stukje duurder (scheelt nog “maar” €3800,—), maar het ontloopt elkaar ook niet zoveel meer.

Ik heb nu twee keer proef gereden in de elroq en dit rijdt prima, maar ik word er niet heeel enthousiast van. De ID7 is een tank, waar ik met m’n 1.99m lang prins heerlijk zit.

Qua verbruik is het voornamelijk woon-werk, 70km enkele reis. In de ochtend 40 minuten, op de terugweg al gauw boven het uur.

Andere carrosserie maar wel dezelfde APP550 motor van 286 pk dus prestaties zullen ook dicht bij elkaar liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:56
Dan blijkt de info op EV-Database toch best accuraat te zijn!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anzdtk7OO1MnP-GyCO1mnvLzcOc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xT7xg1rWfywF50buTi0ZLXy4.png?f=user_large

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remcodh078
remcodh078 schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:08:
[...]

Volgens mij heb je je antwoord al. Zou ik de ID7 qua budget vanuit werk kunnen nemen, had ik dat gedaan.
@mark322 ik heb wel het idee dat de instap versie van de ID7 een beetje een kale kip is en dat de prijzen al snel erg oplopen. Dus de keuze komt dan denk ik neer op of een leuk aangeklede Elroq of een basis ID7, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portomonnee kijken en ik weet ook niet wat jij belangrijk vindt qua opties.

[ Voor 13% gewijzigd door remcodh078 op 15-04-2025 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 17:35
remcodh078 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:24:
[...]

@mark322 ik heb wel het idee dat de instap versie van de ID7 een beetje een kale kip is en dat de prijzen al snel erg oplopen. Dus de keuze komt dan denk ik neer op of een leuk aangeklede Elroq of een basis ID7, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portomonnee kijken en ik weet ook niet wat jij belangrijk vindt qua opties.
Ik zou persoonlijk voor luxe gaan. Dat is ook de reden dat ik waarschijnlijk een aangeklede elroq 60 neem dan de 85.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 08:27

Wij hebben juist voor de Elroq gekozen omdat deze iets handelbaarder is dan de ID.5 en ID.7 en de techniek hetzelfde is. Maar kan mij voorstellen dat je met een lengte van 1.99m voor meer ruimte kiest.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:47
remcodh078 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:24:
[...]

Basis id7 heeft dezelfde opties als de Elroq, of beter. HUD, elektrische verwarmde voorstoelen, massage functie met tig opties, zou eigenlijk niet weten welke optie er zou missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
mark322 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:38:
[...]

Basis id7 heeft dezelfde opties als de Elroq, of beter. HUD, elektrische verwarmde voorstoelen, massage functie met tig opties, zou eigenlijk niet weten welke optie er zou missen.
Tegen een iets andere prijs natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 29-05 08:54
mark322 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:38:
[...]

Als mede lange persoon zou ik je adviseren om eerst in beide auto’s te zitten, de ID7 viel mij vies tegen. Mogelijk om dat ik ontzettend lange benen heb. De ID4 en Elroq vond ik persoonlijk fijner zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:47
Elroq85 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:42:
[...]

Tegen een iets andere prijs natuurlijk ;-)
Haha jazeker, maar remcodh078 gaf aan dat de basis ID7 "een beetje een kale kip" is, wat niet klopt.
Vandaar mijn reactie
techdeck schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:45:
[...]

Als mede lange persoon zou ik je adviseren om eerst in beide auto’s te zitten, de ID7 viel mij vies tegen. Mogelijk om dat ik ontzettend lange benen heb. De ID4 en Elroq vond ik persoonlijk fijner zitten.
Echt waar? Als ik de stoel in de ID7 helemaal naar achter zette kon ik amper met m'n voeten bij de pedalen :o En waar ik met de Elroq last had was dat ik met m'n knie nét (amper een dikke vinger er tussen) niet tegen dat schuine randje zat met de knoppenbalk en ventielatie roosters zat..

Al met al een lastige keuze, waar ik bij beide opties zeker geen spijt ga krijgen verwacht ik. Zodra ik de knoop door heb gehakt laat ik het nog weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcodh078
mark322 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:58:
[...]

Haha jazeker, maar remcodh078 gaf aan dat de basis ID7 "een beetje een kale kip" is, wat niet klopt.
Vandaar mijn reactie

[...]

Echt waar? Als ik de stoel in de ID7 helemaal naar achter zette kon ik amper met m'n voeten bij de pedalen :o En waar ik met de Elroq last had was dat ik met m'n knie nét (amper een dikke vinger er tussen) niet tegen dat schuine randje zat met de knoppenbalk en ventielatie roosters zat..

Al met al een lastige keuze, waar ik bij beide opties zeker geen spijt ga krijgen verwacht ik. Zodra ik de knoop door heb gehakt laat ik het nog weten!
Ah dan vind ik het niet heel duidelijk aangegeven wat er allemaal standaard opzit. Alsnog kun je met de Elroq meer luxe krijgen voor minder, maar is de ID7 natuurlijk lekker ruim qua kofferbak. Verder is het natuurlijk een smaak questie en wat voor jou beter aanvoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcodh078
@mark322 massage functie staat niet bij het instapmodel 'Limited edition'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• techdeck
mark322 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:58:
[...]

De ID7 leek meer op een lounge stoel. Ik zat/lag languit op een of ander manier. Komt waarschijnlijk door het accupakket waardoor je een vlakkere bodem heb dan een benzine auto. Bij de SUV-achtigen had ik meer het gevoel dat ik op een normale stoel zat, makkelijker om een goede houding te vinden. Fijn voor de lange ritten.

En dat van de Elroq/Enyaq is een bekende kwaal. Mooie dashboard maar steek iets te ver uit.

Succes met kiezen, het zijn allemaal goede keuzes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:30
Jahoeee, auto staat 7 mei klaar! Kon weekje eerder maar dan zijn we op vakantie:). Elroq 60 BE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Laatst online: 12:05
Vriend van mij die de 60 had besteld en normaalgezien eind mei pas geleverd werd kreeg net bericht dat de nummerplaten onderweg zijn naar de dealer. (D'ieteren Antwerpen, B). Dus das meer dan een maand vroeger dan verwacht :)!

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 09:49
Tomskii5 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:53:
Vriend van mij die de 60 had besteld en normaalgezien eind mei pas geleverd werd kreeg net bericht dat de nummerplaten onderweg zijn naar de dealer. (D'ieteren Antwerpen, B). Dus das meer dan een maand vroeger dan verwacht :)!
Sow dan! Wanneer had hij besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
Kleine update mbt de Elroq van frunk.at.

Ze zijn nu bezig met het uitwerken van ideeën (zie video).

Tldr: Door de nieuwe voorzijde van de Elroq zijn er sowieso modificaties aan de Enyaq frunk nodig. Dit biedt mogelijkheden om de frunk groter te maken door de toegenomen ruimte.

YouTube: Skoda Elroq bekommt einen Frunk!!! #frunk #Skoda# Elroq

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
techdeck schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:37:
Kleine update mbt de Elroq van frunk.at.

Ze zijn nu bezig met het uitwerken van ideeën (zie video).

Tldr: Door de nieuwe voorzijde van de Elroq zijn er sowieso modificaties aan de Enyaq frunk nodig. Dit biedt mogelijkheden om de frunk groter te maken door de toegenomen ruimte.

YouTube: Skoda Elroq bekommt einen Frunk!!! #frunk #Skoda# Elroq
Zie persoonlijk het nut v/d Frunk bij de Elroq niet zo.
Je zult 'm altijd van binnenuit moeten openen en je zal ook gasveren moeten plaatsen om de motorkap open te houden wil je het bruikbaar maken.
En dat alles om wat, de laadkabel op te kunnen bergen? Daar hebben ze al een simply clever oplossing voor bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Laatst online: 12:05
Decibel schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:20:
[...]

Sow dan! Wanneer had hij besteld?
Als ik me niet vergis midden Januari :)!

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:26
Uit de Excel lijst kreeg ik de indruk dat de werkelijke afleverdatum vaak zo'n 3 weken eerder is dan de verwachte aflevering. Dat klopt bij mij ook: 22 april i.p.v. 16 mei! Kan niet wachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
Flix20 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:42:
[...]

Zie persoonlijk het nut v/d Frunk bij de Elroq niet zo.
Je zult 'm altijd van binnenuit moeten openen en je zal ook gasveren moeten plaatsen om de motorkap open te houden wil je het bruikbaar maken.
En dat alles om wat, de laadkabel op te kunnen bergen? Daar hebben ze al een simply clever oplossing voor bedacht.
Stel dat het alleen zou gaan om de laadkabel,
hoewel ik het Plus-pakket heb, zijn er situaties waar ik mijn hoedenplank thuis moet laten en dan heb ik weinig aan mijn mooie hoedenplank met netje. Het is niet alleen geschikt voor een laadkabel het is gewoon extra ruimte waar je het voor gaat gebruiken zal per persoon verschillen. Je kan ook een skibox gebruiken voor extra ruimte, maar daar ga je niet elke dag mee rondrijden
B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 17:00
Vanmiddag gebeld door de dealer, auto staat definitief ingepland voor 5 mei. Hopelijk anderhalf tot twee weken later bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
frenkie64 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:32:
Vanmiddag gebeld door de dealer, auto staat definitief ingepland voor 5 mei. Hopelijk anderhalf tot twee weken later bij de dealer.
Wat bedoel je met ‘ingepland’?

Ik kreeg afgelopen woensdag de mail dat mijn auto geproduceerd is en dat het transporteren naar de dealer 5 weken kan duren.

Hopelijk klopt jouw inschatting van 2 weken beter dan mijne, dan hoef ik minder lang te wachten! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fork74
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
Klein vraagje tussendoor.
Het viel mij net op dat er een redelijk grote ruimte zit tussen het portier en de spiegel.
Omdat het links en rechts is vraag ik me af of het as designed is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQMdUYkyzOCWc-nPkD7Zpb8FPJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5e88XNNCn1bjeira0hUhsJS9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7n3GafY0HAXM8Q8PzsIO3rbEUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJpEDWXFqjgX1uD7DmRZKJkj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door fork74 op 15-04-2025 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
fork74 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:50:
Klein vraagje tussendoor.
Het viel mij net op dat er een redelijk grote ruimte zit tussen het portier en de spiegel.
Omdat het links en rechts is vraag ik me af of het as designed is.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was mij eerlijk gezegd niet opgevallen maar ik heb dat ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:33
TweakTom92 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:40:
[...]

Ik kreeg afgelopen woensdag de mail dat mijn auto geproduceerd is en dat het transporteren naar de dealer 5 weken kan duren.

Hopelijk klopt jouw inschatting van 2 weken beter dan mijne, dan hoef ik minder lang te wachten! :P
Mijn ervaring is 3 weken van 'op transport' tot aankomst in Nederland. Vervolgens duurde het bij mij nog 2 weken tot hij van Leusden bij de dealer is. Vervolgens nog onbekende tijd voor rijklaar maken. Al met al meer 5-6 weken vanaf Productie.

Ik weet niet of mijn tijdslijnen representatief zijn of dat ik een dosis ongeluk heb maar die 2 weken van productie tot aflevering kun je wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@fork74 De 'echte' voet zal eronder zitten. Liever zo dan strak ertegenaan, anders gaat je lak er op den duur aan.

Zag net op de N230 (16:50) een Elroq in Timiano Green. Iemand van hier? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amuser
  • Laatst online: 17-09 06:50
Decibel schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:39:
[...]

440km uit een 60 is heel netjes!!
Dit kan volgens de wltp waarden toch bijna niet? Die is 427… hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fork74
  • Laatst online: 15-09 09:41
@S_Chief Ongetwijfeld maar het is wel een plek waar vuil/vocht zich kan ophopen.
Dus iets om rekening mee te houden met schoonmaken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Amuser schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:40:
[...]

Kan toch wel. Goede omstandigheden (23 graden, beetje wind), weinig file en stabiele snelheid (zoals eerder gezegd tussen 110 en 120 km/h).

Ben vandaag door de achterlijke file naar huis gekomen (https://www.nu.nl/binnenl...-1200-kilometer-file.html), en dat zie je dan ook terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAEGC0nx6_nEVTDiFmrh14IZx6o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PsMqiXnqS3dXIsL4ui2hiz2J.png?f=fotoalbum_large

259/0,64= 405 km
Driessen1989 schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:54:
[...]
440km is zeker netjes! Dan weet ik dat ook weer haha. Ik heb mezelf aangeleerd van waar een oplader staat ik hem er altijd aan doe. Zo kom ik nooit in de problemen.

De 2 piepjes zijn inderdaad dat de auto niet automatisch op slot kan. Dan loop je misschien weg met sleutel in de zak en nog een deur open?
Dat is 'm idd. Ben inmiddels een paar keer weggelopen terwijl de kofferklep open stond en dan hoor je het gepiep.

Actieradius vind ik tot nu toe heel netjes (zal in de koude maanden uiteraard iets minder worden). Stuk beter dan de eerste berichten die ik hier las over de 60. :p

[ Voor 50% gewijzigd door S_Chief op 15-04-2025 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frenkie64
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 17:00
TweakTom92 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:40:
[...]

Bedoelde definitief ingepland voor productie op 5 mei.
En wat betreft die andere datum, dat is niet mijn inschatting, dat vertelde de dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driessen1989
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-09 12:19
Tomskii5 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:53:
Had ik ook. December besteld, gaf aan dat hij eind mei zou komen, dealer gesproken in februari en vertelde eerst dat het waarschijnlijk begin mei werd, maart werd ik gebeld om afspraak in te plannen en heb hem 2 april opgehaald 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Oh jee, met al die snelle leveringen heb ik de Elroq misschien wel eerder dan mijn nieuwe appartement met laadpaal. Snel op zoek naar een granny charger. Daar gaat mijn stroomrekening O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
JPD68 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:43:
Oh jee, met al die snelle leveringen heb ik de Elroq misschien wel eerder dan mijn nieuwe appartement met laadpaal. Snel op zoek naar een granny charger. Daar gaat mijn stroomrekening O-)
De stroom uit de laadpaal moet ook betaald worden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
TweakTom92 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:01:
De stroom uit de laadpaal moet ook betaald worden toch?
Daar heb ik 4500 wp aan zonnepanelen en een HA + evcc systeem om slim te laden. Ga ervan uit dat ik 30-50% met zonnestroom laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
JPD68 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:26:
[...]

Daar heb ik 4500 wp aan zonnepanelen en een HA + evcc systeem om slim te laden. Ga ervan uit dat ik 30-50% met zonnestroom laad.
Nice! Heb je daar referenties van of voornamelijk zelf geschreven?

Je kan er tijdelijk een zigbee geschakelde power plug tussen die granny charger gooien, enkel laden als je meer dan 2kw opwekt. ;) Vervelende is wel dat die zo traag gaat dat je mogelijk nooit vol komt puur op zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
TweakTom92 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:34:
[...]

Nice! Heb je daar referenties van of voornamelijk zelf geschreven?

Je kan er tijdelijk een zigbee geschakelde power plug tussen die granny charger gooien, enkel laden als je meer dan 2kw opwekt. ;) Vervelende is wel dat die zo traag gaat dat je mogelijk nooit vol komt puur op zon.
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Over evcc is een heel topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driessen1989
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P5P9obCAm5TGEchxEUmQkLTUKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itS5EF81tGht7eb8GMSNXaeV.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat dit inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdw76!
  • Laatst online: 06:07
Traffication. De app waarschuwt je onderweg voor diverse gevaren, zoals extreme weersomstandigheden, gevaarlijke situaties en zelf als je tegen het verkeer in dreigt te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:10
Amuser schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:40:
[...]

Heel eerlijk, ik ben ook sceptisch. Rij inmiddels al wat jaartjes rond met een Skoda EV. De range die je ziet is een schatting, vooral bij een nieuwe auto is die nog ruim. Er is immers bijna geen geschiedenis.

Ik durf er nu al geld op in te zetten dat volgend jaar mensen klagen over een "verminderde range" met de conclusie dat de accu al aan het slijten is.

Maar al met al zijn het wel nette waardes, ik heb ze in mijn Enyaq vrijwel niet zo gehad. Dus ik denk ook wel dat de Elroq een stukje zuiniger rijdt.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leendert_s
  • Laatst online: 13:04
zojuist stap 7 ontvangen in de A-point Honeymoonnet

het kenteken van uw skoda Elroq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
  • Laatst online: 14-09 10:33
kw_nl schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:56:
[...]

Heel eerlijk, ik ben ook sceptisch. Rij inmiddels al wat jaartjes rond met een Skoda EV. De range die je ziet is een schatting, vooral bij een nieuwe auto is die nog ruim. Er is immers bijna geen geschiedenis.

Ik durf er nu al geld op in te zetten dat volgend jaar mensen klagen over een "verminderde range" met de conclusie dat de accu al aan het slijten is.

Maar al met al zijn het wel nette waardes, ik heb ze in mijn Enyaq vrijwel niet zo gehad. Dus ik denk ook wel dat de Elroq een stukje zuiniger rijdt.
Volgens mij is het probleem inderdaad dat het door de auto (en in de app) aangegeven rijbereik in het begin te optimistisch is. Bij mij (Elroq 85) was dit eerst 500 km en inmiddels is het teruggelopen naar 482 km (376 km bij 78%). Maar ik verwacht dat dit nog verder terugloopt, want:

Mijn lange termijn verbruik staat op 17,0 kWh per 100 km. Bij een netto accucapaciteit van 77 kWh is dat een rijbereik van 453 km. Ik denk dat je op deze manier een betere indicatie krijgt.

Toevallig komt dat overeen met de door EVDB aangegeven 'EVDB Real Range' van 450 km: https://ev-database.org/nl/auto/3033/Skoda-Elroq-85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
sador schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 05:48:
[...]

Bij mij blijft de laadsessie in de app ook blanco.
Mijn laatste laadsessie is vandaag spontaan in de app verschenen. De eerdere laadsessies nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
arene schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:17:

En een b) vraag: is de elektrische verstelbare lendensteun ook onderdeel van de geheugenstand?
Ik weet niet of deze vraag al beantwoord was, maar het antwoord is: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 09:44

DennisMoore

Alles went...

kw_nl schreef op woensdag 16 april 2025 @ 14:56:
[...]

We mogen er in ieder geval van uitgaan dat de km-standen die een Skoda aangeeft, wél gewoon kloppen, itt die van Tesla's, damn.. 😬:

“Tesla Inc. employs an odometer system that utilizes predictive algorithms, energy consumption metrics, and driver behavior multipliers that manipulate and misrepresent the actual mileage travelled by Tesla vehicles,” reads the lawsuit. “In so doing, Defendants can, and do, accelerate the rate of depreciation of the value of Tesla vehicles and also the expiration of Tesla vehicle warranties to reduce or avoid responsibility for contractually required repairs as well as increase the purchase of its extended warranty policy.” https://www.thestreet.com...ctic-to-dodge-car-repairs

[ Voor 198% gewijzigd door DennisMoore op 16-04-2025 22:03 ]

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
mindgarp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 16:58:
[...]

Volgens mij is het probleem inderdaad dat het door de auto (en in de app) aangegeven rijbereik in het begin te optimistisch is. Bij mij (Elroq 85) was dit eerst 500 km en inmiddels is het teruggelopen naar 482 km (376 km bij 78%). Maar ik verwacht dat dit nog verder terugloopt, want:

Mijn lange termijn verbruik staat op 17,0 kWh per 100 km. Bij een netto accucapaciteit van 77 kWh is dat een rijbereik van 453 km. Ik denk dat je op deze manier een betere indicatie krijgt.

Toevallig komt dat overeen met de door EVDB aangegeven 'EVDB Real Range' van 450 km: https://ev-database.org/nl/auto/3033/Skoda-Elroq-85
Nog even hierbij aansluitend: ik heb sowieso een wat rare ervaringen met de weergave van het accupercentage en het geschatte rijbereik in de auto en de app.

Laatst kwam in bij een snellader aan met 10%. Ik dacht nog: mooi, dan kan ik direct even uitproberen of 10-80% inderdaad (volgens opgave) in 28 minuten lukt. :*) Op het moment dat de auto begon te laden sprong het accupercentage echter ineens terug naar 6%.

Ook had ik de auto een keer geladen tot 80%, daarna kort gereden en toen geparkeerd. Bij het parkeren zag ik zowel in de auto als in de app 78% staan. Toen ik een uur of twee later weer in de app keek, stond hij ineens op 80% en had ik er 15 km rijbereik bijgekregen. De auto stond niet aan de lader.

Iemand anders vergelijkbare ervaringen?

Misschien moet ik 'm een keer tot 100% laden voor BMS calibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:33
mindgarp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:21:
[...]

Nog even hierbij aansluitend: ik heb sowieso een wat rare ervaringen met de weergave van het accupercentage en het geschatte rijbereik in de auto en de app.

Laatst kwam in bij een snellader aan met 10%. Ik dacht nog: mooi, dan kan ik direct even uitproberen of 10-80% inderdaad (volgens opgave) in 28 minuten lukt. :*) Op het moment dat de auto begon te laden sprong het accupercentage echter ineens terug naar 6%.

Ook had ik de auto een keer geladen tot 80%, daarna kort gereden en toen geparkeerd. Bij het parkeren zag ik zowel in de auto als in de app 78% staan. Toen ik een uur of twee later weer in de app keek, stond hij ineens op 80% en had ik er 15 km rijbereik bijgekregen. De auto stond niet aan de lader.

Iemand anders vergelijkbare ervaringen?

Misschien moet ik 'm een keer tot 100% laden voor BMS calibratie.
Dit is een bekend dingetje! Electricspeicher heeft in een van zn laatste YouTube videos hierbij stil gestaan. Heeft idd waarschijnlijk met BMS calibratie te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Patox schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:24:
[...]

Dit is een bekend dingetje! Electricspeicher heeft in een van zn laatste YouTube videos hierbij stil gestaan. Heeft idd waarschijnlijk met BMS calibratie te maken
Ik heb veel van zijn video's gezien, maar dat de percentages spontaan kunnen verspringen had ik nog niet gehoord.

Zal binnenkort eens tot 100% laden en kijken of het daarna is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:10
mindgarp schreef op woensdag 16 april 2025 @ 20:43:
[...]

Ik heb veel van zijn video's gezien, maar dat de percentages spontaan kunnen verspringen had ik nog niet gehoord.

Zal binnenkort eens tot 100% laden en kijken of het daarna is opgelost.
Als de temperatuur een beetje verloopt zal het altijd kunnen verspringen, ik heb het bij al mijn ev’s gezien, bij deze kia is het als het laden gestopt is en ik een uurtje of dag later instap zomaar 2% anders

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driessen1989
Nu het hier om het laden gaat heb ik daar een vraag over. Ik kreeg van de dealer te horen dat je het beste altijd tot 80 / 90% kan laden. Echter gooi ik hem altijd aan de stroom en dan gewoon tot 100%. Is dit nu heel slecht wat ik doe? Of valt dat allemaal wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
MarcelGo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:26:
[...]

Als de temperatuur een beetje verloopt zal het altijd kunnen verspringen, ik heb het bij al mijn ev’s gezien, bij deze kia is het als het laden gestopt is en ik een uurtje of dag later instap zomaar 2% anders
Interessant. Ik had hiervoor ook vijf jaar een EV en heb het nooit gezien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mindgarp
Driessen1989 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:48:
Nu het hier om het laden gaat heb ik daar een vraag over. Ik kreeg van de dealer te horen dat je het beste altijd tot 80 / 90% kan laden. Echter gooi ik hem altijd aan de stroom en dan gewoon tot 100%. Is dit nu heel slecht wat ik doe? Of valt dat allemaal wel mee?
Hier is een specifiek topic over en het is in dit topic ook al eerder aan bod geweest. Er is ook veel over te vinden op YouTube. De meningen verschillen enigszins. Mijn 'samenvatting' voor een NMC batterij (zoals de Elroq heeft):
  • Het kan geen kwaad tot 100% op te laden, mits je daarna gaat rijden (liefst dezelfde dag);
  • Maar als je geen 100% acculading nodig hebt, volg dan gewoon het advies van je dealer (en Skoda!) en laadt tot 80% (of eventueel 90%).
Zorg in ieder geval dat de accu tussen de 20% en de 80% geladen is (niet minder en niet meer), als de auto voor langere tijd stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17
techdeck schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:24:
[...]

Stel dat het alleen zou gaan om de laadkabel,
hoewel ik het Plus-pakket heb, zijn er situaties waar ik mijn hoedenplank thuis moet laten en dan heb ik weinig aan mijn mooie hoedenplank met netje. Het is niet alleen geschikt voor een laadkabel het is gewoon extra ruimte waar je het voor gaat gebruiken zal per persoon verschillen. Je kan ook een skibox gebruiken voor extra ruimte, maar daar ga je niet elke dag mee rondrijden
B-)
Voor het geval je het niet gezien hebt, die hoedenplank kun je achter de achterbank opbergen. Ben je het net ook niet kwijt.
Als hier de achterbank omlaag gaat is dat 99% van de gevallen het milieupark. Laat ik die kabel sowieso wel thuis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_ZM
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-06 23:13
Driessen1989 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:48:
Voor het behoud van je accu, het voorkomen van degradatie is het wel beter om structureel tussen de 20 en 80% te blijven en alleen voor lange ritten te laden tot 90 of 100%. Via de app kan je accu onderhoudsmiddelen aanzetten, dan laadt de auto steeds tot 80% en in de app kan je dan voor een lange rit laden tot 100% aanzetten en gaat hij automatisch de volgende laadsessie weer tot 80%Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmJd_ppjL4rEYm2vAwyDUWYNH8E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sXZ7ztS3kZ0ZzksN6oAGgGxa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Robert_ZM schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:46:
[...]

Voor het behoud van je accu, het voorkomen van degradatie is het wel beter om structureel tussen de 20 en 80% te blijven en alleen voor lange ritten te laden tot 90 of 100%. Via de app kan je accu onderhoudsmiddelen aanzetten, dan laadt de auto steeds tot 80% en in de app kan je dan voor een lange rit laden tot 100% aanzetten en gaat hij automatisch de volgende laadsessie weer tot 80%[Afbeelding]
Kleine correctie; het verminderd de degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
Iemand al ervaring met de Plug & Charge functie die in de screenshot van @Robert_ZM te zien is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
"We" staan in de krant, eindelijk een beetje publiciteit voor de Elroq.

https://www.tubantia.nl/a...ar-niet-krapper~a7e0b924/

Mag ook wel, je wordt overspoeld met een soort KIA publiciteitsvirus tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM0206
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-09 13:38
Na 2 bijna 2 maanden rijden met de Elroq zijn er toch wat issue's ontstaan waardoor er een afspraak is gemaakt met de dealer voor controle.

- Krakend, piepende rempedaal. Lijkt alleen te gebeuren met wat steviger remmen. Lijkt ook al een issue bij de Enyaq te zijn.
- Brom geluid bij snelheden boven de 100 km per uur. Vooral in "vrije" lucht. Als ik achter een auto rijd is het niet te horen.
- Airco maakt een sissend geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
DM0206 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:53:
Na 2 bijna 2 maanden rijden met de Elroq zijn er toch wat issue's ontstaan waardoor er een afspraak is gemaakt met de dealer voor controle.

- Krakend, piepende rempedaal. Lijkt alleen te gebeuren met wat steviger remmen. Lijkt ook al een issue bij de Enyaq te zijn.
- Brom geluid bij snelheden boven de 100 km per uur. Vooral in "vrije" lucht. Als ik achter een auto rijd is het niet te horen.
- Airco maakt een sissend geluid.
Ik heb inderdaad ook wel een paar dingen die storend blijven. Blijf met regelmaat foutmeldingen van de sensoren krijgen.
JPD68 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:42:
"We" staan in de krant, eindelijk een beetje publiciteit voor de Elroq.

https://www.tubantia.nl/a...ar-niet-krapper~a7e0b924/

Mag ook wel, je wordt overspoeld met een soort KIA publiciteitsvirus tegenwoordig.
LAat men maar lekker in de KIA rijden. Dan blijft de Elroq toch beetje speciaal voelen.
Is ook wel leuk om hem verder nog niet op de weg gezien te hebben en valt me ook nog steeds op dat men echt naar de auto blijft omkijken maar ook een rondje omheen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Ik ga het weer uitzetten. Tot noch toe blijf ik enkel meldingen van flitsers of trajectcontroles krijgen maar daar heb ik FM voor.
De meldingen nemen vervolgens het hele scherm over en blijven tijdens een langere trajectcontrole (zoals A2) om de zoveel km terug komen. Dus eerder irritant dan behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leendert_s
  • Laatst online: 13:04
Misschien een stomme vraag;) draadloos opladen voor de telefoon is toch alleen bij pakket clever?
of kan je bij clever twee telefoons draadloos opladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
Leendert_s schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:09:
Misschien een stomme vraag;) draadloos opladen voor de telefoon is toch alleen bij pakket clever?
Volgens de brochure vanaf Clever en voor zover ik weet maar 1 telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Leendert_s schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:09:
Vanaf Clever pakket krijg je inderdaad de draadloze oplader.
Er is géén tweede draadloze lader beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
DM0206 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:53:

Ik had dit bij mijn proefrit met de Enyaq. Heel irritant. Wat raar dat ze dit met de facelift/Elroq nog niet opgelost hebben. Had je het vanaf het begin of is het probleem later ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Flix20 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:04:
[...]

LAat men maar lekker in de KIA rijden. Dan blijft de Elroq toch beetje speciaal voelen.
Is ook wel leuk om hem verder nog niet op de weg gezien te hebben en valt me ook nog steeds op dat men echt naar de auto blijft omkijken maar ook een rondje omheen lopen.
Geniet ervan zolang het duurt. :) PON verwacht dit jaar minimaal 8.000 Elroqs op kenteken te zetten. De ambitie is 12.000. Dus onze Elroqs gaan niet heel lang speciaal blijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM0206
mindgarp schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:44:
[...]

Ik had dit bij mijn proefrit met de Enyaq. Heel irritant. Wat raar dat ze dit met de facelift/Elroq nog niet opgelost hebben. Had je het vanaf het begin of is het probleem later ontstaan?
Dit had ik al direct sinds ingebruikname. Dit ook meteen kenbaar gemaakt bij de dealer maar zij gaven aan dat ze er nog nooit eerder van hadden gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM0206
Flix20 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:04:
[...]

Ik heb inderdaad ook wel een paar dingen die storend blijven. Blijf met regelmaat foutmeldingen van de sensoren krijgen.
Hier heb ik dus nog geen problemen mee gehad. Ik heb al aardig wat km's gemaakt en er zijn nog geen storingsmelding(en) op mijn display verschenen. Natuurlijk even afkloppen voordat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
DM0206 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:30:
[...]

Hier heb ik dus nog geen problemen mee gehad. Ik heb al aardig wat km's gemaakt en er zijn nog geen storingsmelding(en) op mijn display verschenen. Natuurlijk even afkloppen voordat...
Ik ook geen enkele storingsmelding na 5000 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:30
DM0206 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:26:
[...]

Dit had ik al direct sinds ingebruikname. Dit ook meteen kenbaar gemaakt bij de dealer maar zij gaven aan dat ze er nog nooit eerder van hadden gehoord.
Gaan ze er wel wat mee doen?

Want dat je het niet eerder gehoord hebt, wil niet zeggen dat het niet onderzocht/ opgelost moet worden natuurlijk.

Doet me altijd denken aan een collega die een leaseauto had, waarbij het stuur ging trillen wanneer hij boven de 130 kmu kwam. Waarbij de dealer vrolijk zei dat ze daar niet naar hoefden kijken, omdat dat je in Nederland (toen) toch niet harder mag dan 130... |:(

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindgarp
DM0206 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:26:
[...]

Dat is best vreemd, het internet staat hier vol mee. Alle MEB auto's hebben er last van.

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=2417
https://www.reddit.com/r/...squeaky_brakes/?rdt=38669

Met video:
https://www.vwvortex.com/...queak-sigh-sound.9519951/
https://www.e-tronforum.c...al-squeaking-noises.6643/

Voorlaatste reactie op pagina 1 op enyaqforums: "I was due to have the brake pedal replaced today but the dealer contacted me to tell me that Skoda had advised this will not stop the sqeaking when pressing the pedal. Apparently it is caused by the master cylinder and Skoda are producing a kit to fix the issue. They will contact me once the kit is available. In the meantime, the dealer has lubed the moving parts again and the squeak has gone away for now."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM0206
mindgarp schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:38:
[...]

Dat is best vreemd, het internet staat hier vol mee. Alle MEB auto's hebben er last van.

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=2417
https://www.reddit.com/r/...squeaky_brakes/?rdt=38669

Met video:
https://www.vwvortex.com/...queak-sigh-sound.9519951/
https://www.e-tronforum.c...al-squeaking-noises.6643/

Voorlaatste reactie op pagina 1 op enyaqforums: "I was due to have the brake pedal replaced today but the dealer contacted me to tell me that Skoda had advised this will not stop the sqeaking when pressing the pedal. Apparently it is caused by the master cylinder and Skoda are producing a kit to fix the issue. They will contact me once the kit is available. In the meantime, the dealer has lubed the moving parts again and the squeak has gone away for now."
Probleem is dat het niet echt een "sqeaking" geluid (zoals in de filmpjes) is wat je meteen hoort met indrukken van de rem. Het beste om dit uit te leggen is dat je al aan het remmen bent (rustig) en opeens hoor je een soort van tjirp geluidje en dat voel je ook aan het pedaal. Het lijkt wel of dat het een soort overbreng moment is van remmen op de elektromotor naar remmen met de remschijfjes. Het mooie hiervan is dat dit namelijk niet altijd gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
DM0206 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:07:
[...]

Probleem is dat het niet echt een "sqeaking" geluid (zoals in de filmpjes) is wat je meteen hoort met indrukken van de rem. Het beste om dit uit te leggen is dat je al aan het remmen bent (rustig) en opeens hoor je een soort van tjirp geluidje en dat voel je ook aan het pedaal. Het lijkt wel of dat het een soort overbreng moment is van remmen op de elektromotor naar remmen met de remschijfjes. Het mooie hiervan is dat dit namelijk niet altijd gebeurt.
Oké, dan is dit kennelijk iets anders. Verklaart ook waarom je dealer dit probleem niet kent. :)

Hopelijk is het probleem met het piepende rempedaal dan inmiddels wel opgelost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 16:20
Sissende airco voornamelijk achter het dashboard betekent dat er gewoonweg te weinig koudemiddel inzit. Aangezien het koudemiddel wat tegenwoordig gebruikt wordt 1234yf aan de prijs is word dit vaak minimaal afgevuld door de fabrikanten met sissen tot gevolg. Heb het in meerdere nieuwe auto's gehad. Teruggaan en vragen of het koudemiddel bijgevuld kan worden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• stijnovich
  • Laatst online: 03-07 15:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu3vuKz3FosPDTujiTjzwgRoljI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPIQG7vp3eiFl2eyiAuh1Ihf.jpg?f=fotoalbum_large
Maandag opgehaald. Business Editie 85 met enkel trekhaak als optie. Erg blij mee 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq91
  • Laatst online: 04-06 21:07
Zoals jullie allemaal ben ik ook enorm enthousiast over de Skoda Elorq!

Ik zie veel van jullie de Business Editie verkiezen boven de Sportline editie. Ik vind het vooral een groot voordeel dat het interieur en de velgen van de Sportline editie al top zijn zonder dat hiervoor een extra pakket of opties hoeven te worden geselecteerd. Ook is het Clever pakket iets goedkoper. Toch heb ik het idee dat ik iets mis, gezien de aantallen Business Edities die ik hier voorbij zie komen.

Wat zijn jullie overwegingen om voor de BE te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Elroq91 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:58:

Ik zie veel van jullie de Business Editie verkiezen boven de Sportline editie. Ik vind het vooral een groot voordeel dat het interieur en de velgen van de Sportline editie al top zijn zonder dat hiervoor een extra pakket of opties hoeven te worden geselecteerd. Ook is het Clever pakket iets goedkoper. Toch heb ik het idee dat ik iets mis, gezien de aantallen Business Edities die ik hier voorbij zie komen.

Voor mij eenvoudig: de 85 BE bleef met metallic, trekhaak en 20" net onder de 45K en dus SEPP ;-)
Bovendien mis ik eerlijk gezegd niets op de BE dat ik wel zou willen hebben,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Laatst online: 15:55
stijnovich schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:17:
[Afbeelding]
Maandag opgehaald. Business Editie 85 met enkel trekhaak als optie. Erg blij mee 👌
Nice! Welke kleur is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javo1994
  • Laatst online: 17-09 09:53

In de zakelijke lease met een eigen bijdrage was de BE met plus pakket, trekhaak en regulus velgen €90 euro per maand goedkoper dan een SL met dezelfde pakketten. Dus uiteindelijk een eenvoudige keuze voor dat geld. De SL had niet veel meer toevoegingen behalve esthetisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq91
javo1994 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:52:
[...]

In de zakelijke lease met een eigen bijdrage was de BE met plus pakket, trekhaak en regulus velgen €90 euro per maand goedkoper dan een SL met dezelfde pakketten. Dus uiteindelijk een eenvoudige keuze voor dat geld. De SL had niet veel meer toevoegingen behalve esthetisch.
Begrijp ik. Mijn leasebudget is redelijk beperkt en voor mij zijn dit twee soortgelijke opties (scheelt € 20 per maand - met de Neptune velgen bij BE maar € 10 per maand). Daardoor neig ik zelf naar de Sportline omdat ik de esthetiek mooier vind.

Sportline:
- Steel Grey Uni
- Sportline interieur
- Business upgrade pakket - Clever
- 20' lichtmetalen velgen Vega
- Trekhaak

Business Editie:
- Steel Grey Uni
- Loft interieur
- 19' Regulus velgen
- Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo

Hier de belangrijkste reden om niet voor de sportline te gaan de 20” wielen, alhoewel ik de sportline mooier vindt is een beetje comfort en bereik gewoon fijner. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonelessscar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-09 18:30
Elroq91 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:57:
[...]

Begrijp ik. Mijn leasebudget is redelijk beperkt en voor mij zijn dit twee soortgelijke opties (scheelt € 20 per maand - met de Neptune velgen bij BE maar € 10 per maand). Daardoor neig ik zelf naar de Sportline omdat ik de esthetiek mooier vind.

Sportline:
- Steel Grey Uni
- Sportline interieur
- Trekhaak

Business Editie:
- Steel Grey Uni
- Loft interieur
- 19' Regulus velgen
- Trekhaak
Ik zat in hetzelfde dilemma. Ik vond de SL esthetisch ook mooier. Vandaar dat ik gekozen heb voor deze versie (vooral het interieur sprak mij gelijk aan). Ik had met de BE nog het plus pakket kunnen toevoegen binnen budget, maar ik geef niet zoveel om de elektrisch bedienbare achterklep en LED matrix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq91
MarcelGo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:28:
[...]

Hier de belangrijkste reden om niet voor de sportline te gaan de 20” wielen, alhoewel ik de sportline mooier vindt is een beetje comfort en bereik gewoon fijner. ;)
Ik heb geen ervaring met het verschil tussen 19’ en 20’ inch wielen. Merk je dit zo erg in het comfort?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frankythefly
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 17:12
Yesss, vandaag opgehaald. 60 BE Timiano Green met trekhaak en Lodge. Heel blij mee!

Wat opvalt:

[list]
• Bij Lodge zit inderdaad de binnenverlichting die helemaal aanpasbaar is, kleuren instelbaar en als je het portier opent wordt die led strip rood.
• Geen zonnebril vakje bovenin (erg fijn bij de Octavia)
• App is snel gekoppeld en werkend. Nu nog spelen met alle instellingen van het scherm en de profielen.
• Er zitten in de kofferbak inderdaad vakken aan de zijkant standaard. Geen dubbele vloer of netten

Rijdt verder top, net 100 km gereden, binnenkort langere ritten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LF1nmfi4nOyfSXQJDVUNrCo58LE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWtGlkcEwaMTULUbapSPJZuo.jpg?f=fotoalbum_large

In de Skoda app kan ik deze zaken bijkopen/activeren.
  • Adaptive cruise control 320 euro
  • Sfeerverlichting 29 euro
  • Grootlichtassistent 294 euro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXDMkvKqFVhQXJ-d-nSO9KFs4q8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzGNQKoOe4E3si0x8VMXPERR.jpg?f=fotoalbum_large

Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Elroq91 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:48:
[...]

Ik heb geen ervaring met het verschil tussen 19’ en 20’ inch wielen. Merk je dit zo erg in het comfort?
Optisch snap ik de keuze voor grote wielen in het algemeen, ik kies eigenlijk bij al mijn auto’s niet de grootst mogelijke optie. De meeste reviewers benoemen dit verschil ook dus ja het is wel merkbaar, maar een ieder zal zijn eigen afweging maken. In bereik verwacht ik een paar procent verschil dus dat valt wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Frankythefly schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:01:
Yesss, vandaag opgehaald. 60 BE Timiano Green met trekhaak en Lodge. Heel blij mee!

Wat opvalt:

[list]
• Bij Lodge zit inderdaad de binnenverlichting die helemaal aanpasbaar is, kleuren instelbaar en als je het portier opent wordt die led strip rood.
• App is snel gekoppeld en werkend. Nu nog spelen met alle instellingen van het scherm en de profielen.
• Er zitten in de kofferbak inderdaad vakken aan de zijkant standaard. Geen dubbele vloer of netten

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd. Zonnebrilhouder zit in de middenconsole (helemaal onderin, niet heel handig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
MarcelGo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:04:
[...]

Optisch snap ik de keuze voor grote wielen in het algemeen, ik kies eigenlijk bij al mijn auto’s niet de grootst mogelijke optie. De meeste reviewers benoemen dit verschil ook dus ja het is wel merkbaar, maar een ieder zal zijn eigen afweging maken. In bereik verwacht ik een paar procent verschil dus dat valt wel mee.
Het verschil in rijbereik valt bij de Elroq erg mee:

60 BE 19" - 427 km
60 SL 20" - 426 km

85 BE 19" - 579 km
85 SL 20" - 573 km

Dat verschil is bij de KIA EV3, waar je een sprong maakt van 17" naar 19" veel groter: 605 versus 563 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
S_Chief schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:09:
[...]

Gefeliciteerd. Zonnebrilhouder zit in de middenconsole (helemaal onderin, niet heel handig).
Wow! Weer wat geleerd. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arene
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 20:31
Hier toevallig vandaag een review van de Elroq gericht op bereik in de praktijk:

https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
mindgarp schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:45:
[...]

60 BE 19" - 427 km
60 SL 20" - 426 km

85 BE 19" - 579 km
85 SL 20" - 574 km

Dat verschil is bij de KIA EV3, waar je een sprong maakt van 17" naar 19" veel groter: 605 versus 563 kilometer.
Even los van de invloed van de wielmaat op de actieradius: ik heb nu de 20" VEGA velgen en ik vind de auto behoorlijk stevig geveerd nu, zeker op korte dwarsrichels had het wat mij betreft wel iets minder gemogen. Maar goed over het algemeen ben ik tevreden hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankythefly
S_Chief schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:09:
[...]

Ah oke, ga ik morgen even bekijken, thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 22:40
Frankythefly schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:01:

Wat opvalt:

[list]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Kan je ook wat foto's van het interieur plaatsen? Ben wel benieuwd naar de Lodge kleuren en materiaalkeuze.

Ik vind de pakketten nog wel lastig, eigenlijk wil ik alleen maar de Luxe LED achterlichten van het Plus pakket en de Canton uit de Advanced. Overige zaken zoals verstelbare stoel electrisch zijn nice to have maar drijven de prijs gigantisch op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Is de Virtual Pedal bij jullie ook zo gevoelig? Heb het ding inmiddels vaker per ongeluk getriggerd dan bewust. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Elroq85 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:33:
[...]

Ik ook geen enkele storingsmelding na 5000 km
Zit 'm ook vooral in de drivetravel assist systemen die bij het upgrade pakket zitten.
Als ik het me goed heug heb jij de 'kale' BE, dus dan heb je die systemen ook niet. Kunnen ze ook niet in storing schieten :+

Vanmorgen weer raak. Ik ga maar weer eens contact opnemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJ9UWA1A-QsxJOBlnyzyU5QH3U8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4ZHT9cFkKnNXGHsaXCCl3sU.jpg?f=fotoalbum_large
S_Chief schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:31:
Is de Virtual Pedal bij jullie ook zo gevoelig? Heb het ding inmiddels vaker per ongeluk getriggerd dan bewust. :+
Heb al meerdere malen de klep terug naar boven gekopt ja.
En als je een demonstratie wilt geven hoe het werkt, dan werkt het uiteraard weer niet!

Bedrijf heeft policy om niet met 'sportieve' auto's te willen rijden dus zodra een uitvoering 'sport' naam heeft worden deze afgeketst |:(

Daarnaast had ik ook niet voor de SL gegaan omdat ik het sport onderstel niet fijn vond rijden die in de Enyaq waar we een testrit in gedaan hebben.
Is imo geen goede match bij deze auto.

[ Voor 10% gewijzigd door Flix20 op 18-04-2025 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertMR
  • Laatst online: 12:19

Heb hier voor de Sportline gekozen om bovengenoemde redenen, ziet er net wat sportiever uit, vooral in het interieur. Heb in de configurator de BE en SL met elkaar vergeleken, en zat ook niet gek veel prijsverschil in beiden. (60, zwart, clever en trekhaak) Ik had geen budget, maar gezien mijn woon-werk verkeer (15km enkel), de ritten die ik zakelijk rij zijn regionaal, zeg maar max 100km per dag, op het werk en thuis een laadpaal, daardoor ben ik voor de 60 gegaan. Voor wat betreft de vakanties en overige langere ritten, wat jaarlijks op 1 hand te tellen is, heb ik thuis nog een mooie racing blue Octavia uit 2019 staan. Eventueel kan ik ook altijd even met een collega van auto wisselen, die heeft een Caravelle.

Nu alleen nog een paar weken geduld, uiterlijk half mei zal ie geleverd moeten worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
mindgarp schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:45:
[...]

60 BE 19" - 427 km
60 SL 20" - 426 km

85 BE 19" - 579 km
85 SL 20" - 574 km

Noem mij maar eigenwijs maar een verschil van 1km op 427km geloof ik echt niet…

Hier een goede uitleg

[ Voor 13% gewijzigd door MarcelGo op 18-04-2025 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 16:20
Elroq91 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:57:
[...]

Sportline:
- Steel Grey Uni
- Sportline interieur
- Trekhaak

Business Editie:
- Steel Grey Uni
- Loft interieur
- 19' Regulus velgen
- Trekhaak
Ik zat met hetzelfde. Uiteindelijk voor de Sportline gegaan omdat deze maar 10 euro scheelde tegenover een BE met grotere velgen. Ik vind zelf het interieur van de Sportline top en de stoelen zitten gewoon erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 09:49
Italioboy schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:18:
[...]

Ik zat met hetzelfde. Uiteindelijk voor de Sportline gegaan omdat deze maar 10 euro scheelde tegenover een BE met grotere velgen. Ik vind zelf het interieur van de Sportline top en de stoelen zitten gewoon erg goed.
Same here. Het scheelde 10 euro en het interieur is gewoon 10x mooier in mijn ogen. De zwarte hemel en betere stoelen deed het hem voor mij. En dan nog de paddels op het stuur erbij etc. Voor die 10 euro deed ik niet moeilijk.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Frankythefly
twinkey schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:20:
[...]

Gefeliciteerd! Kan je ook wat foto's van het interieur plaatsen? Ben wel benieuwd naar de Lodge kleuren en materiaalkeuze.

Ik vind de pakketten nog wel lastig, eigenlijk wil ik alleen maar de Luxe LED achterlichten van het Plus pakket en de Canton uit de Advanced. Overige zaken zoals verstelbare stoel electrisch zijn nice to have maar drijven de prijs gigantisch op...
Voor de liefhebbers: Ik ben echt heel blij met de upgrade naar Lodge, echt een mooi interieur. (subjectief uiteraard)
Deze video is ook goed om te zien, vanaf 5:20 gaat het over de Lodge: YouTube: first-ever Skoda Elroq Premiere REVIEW

Dashboard en sierstrip zwart
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1W0CIUbf8GCp0iQf2vLxqBJC0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHA28eatK6FShCniGt2QpOzR.jpg?f=fotoalbum_large

Led strip in de deur, rood bij openen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzMUrm3OTBtYcWrMUHbo2TwGSdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHVZNE6ZkEjWbfGamRv9zU26.jpg?f=fotoalbum_large

Detail van de gordels en de stoel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3F5RqFfFQcu9OFq4VAFsEKgnwGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHCD1FPn0XQkr1QgqG7jl8Ud.jpg?f=fotoalbum_large

Stiksels hoofdsteunen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIQSo9HPeqpfQ0Csn0MYb903dhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gR6lFsgBcTIxTpMdQjLLYAcw.jpg?f=fotoalbum_large

Kofferbak standaard (geen verhoogde vloer dus), incl zijvakken, en ik heb de hoedenplank even opgeborgen, zie je dat ook meteen, handig! Ook handig: bij terugklappen rugleuning zit de gordel er niet tussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8pebkZPil3YCzsHR-1gdh59JOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHJaFIcdMA8anShznyo5IxO3.jpg?f=fotoalbum_large

Opbergvak voor bijv kabel onder de mat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTYFRn_pX-d4705FG1azmWhtFHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQqg9oKGAoK1w60X3Sp359am.jpg?f=fotoalbum_large

Zwarte hemelbekleding, zit ook bij de Lodge.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBNBhjHt0A4wIwnSGXP_vWnvVyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPKIu0PE2znM1XfqUkiUTILx.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 23 ... 52 Laatste