Afwerking is absoluut top. Kleurstelling ja... je moet er van houden hahaFrankythefly schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:18:
[...]
Voor de liefhebbers: Ik ben echt heel blij met de upgrade naar Lodge, echt een mooi interieur. (subjectief uiteraard)
Deze video is ook goed om te zien, vanaf 5:20 gaat het over de Lodge: YouTube: first-ever Skoda Elroq Premiere REVIEW
Dashboard en sierstrip zwart
[Afbeelding]
Led strip in de deur, rood bij openen.
[Afbeelding]
Detail van de gordels en de stoel
[Afbeelding]
Stiksels hoofdsteunen
[Afbeelding]
Kofferbak standaard (geen verhoogde vloer dus), incl zijvakken, en ik heb de hoedenplank even opgeborgen, zie je dat ook meteen, handig! Ook handig: bij terugklappen rugleuning zit de gordel er niet tussen.
[Afbeelding]
Opbergvak voor bijv kabel onder de mat.
[Afbeelding]
Zwarte hemelbekleding, zit ook bij de Lodge.
[Afbeelding]
En bij je situatie passen.Decibel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:35:
[...]
Afwerking is absoluut top. Kleurstelling ja... je moet er van houden haha
Persoonlijk zag ik het met een kleine van nu 1 en een looptijd van 5 jaar op de auto niet zo zitten om voor het wit te gaan
PSN: Flix20-NL
Over die Paddels, valt dat onder : "Progressieve stuurbekrachtiging ( Alleen Sportline 85)" ?Decibel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:49:
[...]
Same here. Het scheelde 10 euro en het interieur is gewoon 10x mooier in mijn ogen. De zwarte hemel en betere stoelen deed het hem voor mij. En dan nog de paddels op het stuur erbij etc. Voor die 10 euro deed ik niet moeilijk.
Ik heb een 60 besteld (en de SL ook zeker vanwege het interieur en de stoelen) en eerlijk gezegd heb ik zelfs liever die dingen niet extra aan mijn stuur hangen.
Verwachting is namelijk dat ik ze nooit zal gebruiken.
Heb je een SL? Dan is dat logisch met een sport(iever) onderstel.Elroq85 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:56:
[...]
Even los van de invloed van de wielmaat op de actieradius: ik heb nu de 20" VEGA velgen en ik vind de auto behoorlijk stevig geveerd nu, zeker op korte dwarsrichels had het wat mij betreft wel iets minder gemogen. Maar goed over het algemeen ben ik tevreden hoor ;-)
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Elektrische stoelen met geheugenfunctie is hier een must, we wisselen bijna dagelijks en dat pompen was ik wel een beetje klaar mee. En de Mrs ook.twinkey schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:20:
[...]
Gefeliciteerd! Kan je ook wat foto's van het interieur plaatsen? Ben wel benieuwd naar de Lodge kleuren en materiaalkeuze.
Ik vind de pakketten nog wel lastig, eigenlijk wil ik alleen maar de Luxe LED achterlichten van het Plus pakket en de Canton uit de Advanced. Overige zaken zoals verstelbare stoel electrisch zijn nice to have maar drijven de prijs gigantisch op...
Dat is degene die ik heb besteldFrankythefly schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:18:
[...]
Voor de liefhebbers: Ik ben echt heel blij met de upgrade naar Lodge, echt een mooi interieur. (subjectief uiteraard)
Een vraag over je bestelling: op de mijne (mid-maart) staat“Lodge zwart” en inderdaad, als ik nu kijk in de configurator, ziet hij er veel donkerder uit dan voorheen.
En veel donkerder dan wat jij laat zien en wat ik me herinner van onze test.
Kunt u de configurator en uw bestelling controleren en mij vertellen wat u denkt? Kijk ik verkeerd of hebben ze de lodge bekleding veranderd?
(Pardon my poor Dutch)
Pardon my poor Dutch
Op de sportline zitten altijd regeneratie peddels op het stuur. Progressieve stuurbekrachtiging is volgens mij enkel op de 85 een optie.pkrielen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:44:
[...]
Over die Paddels, valt dat onder : "Progressieve stuurbekrachtiging ( Alleen Sportline 85)" ?
Ik heb een 60 besteld (en de SL ook zeker vanwege het interieur en de stoelen) en eerlijk gezegd heb ik zelfs liever die dingen niet extra aan mijn stuur hangen.
Verwachting is namelijk dat ik ze nooit zal gebruiken.
Ik vermoed dat de camera achter de voorruit vies of niet goed gekalibreerd is. Heb inmiddels 600 km gereden waarvan een groot deel met travel assist en geen enkel probleem gehad.Flix20 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:52:
[...]
Zit 'm ook vooral in de drivetravel assist systemen die bij het upgrade pakket zitten.
Als ik het me goed heug heb jij de 'kale' BE, dus dan heb je die systemen ook niet. Kunnen ze ook niet in storing schieten![]()
Vanmorgen weer raak. Ik ga maar weer eens contact opnemen.
[Afbeelding]
Eens, het verschil zou in de praktijk best eens groter kunnen zijn. Het blijft natuurlijk WLTP...MarcelGo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:04:
[...]
Noem mij maar eigenwijs maar een verschil van 1km op 427km geloof ik echt niet…
Hier een goede uitleg
[YouTube: Why Big Wheels Are A Bad Idea On Electric Cars - Range Impact!]
Same here, 1000+ kilometer en geen enkel probleem met sensoren of Travel Assist.S_Chief schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:03:
[...]
Ik vermoed dat de camera achter de voorruit vies of niet goed gekalibreerd is. Heb inmiddels 600 km gereden waarvan een groot deel met travel assist en geen enkel probleem gehad.
Ik vind wel dat hij vrij snel begint te mekkeren dat ik het stuurwiel niet goed vasthou (één hand, die ik dan niet beweeg). Heb al een paar keer een 'ingreep' gehad..
Likewise, ik ben gewoon voor het standaard stoffen interieur gegaan (waar ik mee proefgereden had overigens)Flix20 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:38:
[...]
En bij je situatie passen.
Persoonlijk zag ik het met een kleine van nu 1 en een looptijd van 5 jaar op de auto niet zo zitten om voor het wit te gaan
Vind ik fijn.Frankythefly schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:18:
[...]
Zwarte hemelbekleding, zit ook bij de Lodge.
[Afbeelding]
Was voor mij meer doorslaggevend voor Logde, dan de rest van de kleurstelling
Hier ookJPD68 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:46:
[...]
Elektrische stoelen met geheugenfunctie is hier een must, we wisselen bijna dagelijks en dat pompen was ik wel een beetje klaar mee. En de Mrs ook.
Niet dagelijks misschien.
(maar die kleine ergernis steeds dat dan 'mijn' positie helemaal weg veranderd is, voor steeds zo'n ritje van een paar minuten door haar
Die geheugenfunctie voor de stoel werkt met de nummer-knoppen op de stoel toch?
Of is deze ook nog aan een functie of profiel in de boordcomputer gekoppeld?
Leeg - Sinds 20180907
Flix20 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:52:
[...]
Zit 'm ook vooral in de drivetravel assist systemen die bij het upgrade pakket zitten.
Als ik het me goed heug heb jij de 'kale' BE, dus dan heb je die systemen ook niet. Kunnen ze ook niet in storing schieten![]()
Vanmorgen weer raak. Ik ga maar weer eens contact opnemen.
[Afbeelding]
Ja klopt. Hopelijk komen er oplossingen voor de problemen die jullie nu ervaren.
[...]
Heb al meerdere malen de klep terug naar boven gekopt ja.
En als je een demonstratie wilt geven hoe het werkt, dan werkt het uiteraard weer niet!
[...]
Bedrijf heeft policy om niet met 'sportieve' auto's te willen rijden dus zodra een uitvoering 'sport' naam heeft worden deze afgeketst![]()
Daarnaast had ik ook niet voor de SL gegaan omdat ik het sport onderstel niet fijn vond rijden die in de Enyaq waar we een testrit in gedaan hebben.
Is imo geen goede match bij deze auto.
De Elroq is gebouwd en zal naar Pon in Leusden worden gestuurd, waarna deze naar ons toe komt.
Ik verwacht dat de auto volgende week bij Pon zal worden gelost en de week erop bij ons.
Zodra de auto bij ons is zal ik contact opnemen om de aflevering in te plannen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Vuil heb ik al uitgesloten door goed schoon te maken en de wasstraat.S_Chief schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:03:
[...]
Ik vermoed dat de camera achter de voorruit vies of niet goed gekalibreerd is. Heb inmiddels 600 km gereden waarvan een groot deel met travel assist en geen enkel probleem gehad.
Daarnaast gebeurt het ook dagelijks bij het exact hetzelfde stukje weg. Dus het zou dan inderdaad eerder in de kalibratie kunnen zitten.
Ik denk niet dat ze dit aangepast hebben, zal in de configurator wellicht iets anders overkomen. De filmpjes die ik heb gezien kloppen met onze auto. Zal dus eerder lichtval zijn vermoed ik.Parking22 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:51:
[...]
Dat is degene die ik heb besteld![]()
Een vraag over je bestelling: op de mijne (mid-maart) staat“Lodge zwart” en inderdaad, als ik nu kijk in de configurator, ziet hij er veel donkerder uit dan voorheen.
En veel donkerder dan wat jij laat zien en wat ik me herinner van onze test.
Kunt u de configurator en uw bestelling controleren en mij vertellen wat u denkt? Kijk ik verkeerd of hebben ze de lodge bekleding veranderd?
(Pardon my poor Dutch)
Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge
Exact de reden voor dat ik de standaard bekleding gekozen heb, de kleurstelling donker stof met groen stiksel past nmi veel beter bij de Timiano Green buitenkant dan de wit/grijs met rode stiksels en oranje gordels.Decibel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:35:
[...]
Afwerking is absoluut top. Kleurstelling ja... je moet er van houden haha
Bij een andere kleur auto zou ik misschien ook voor de Lodge gegaan zijn.
@sador Jij zou toch gisterenmiddag de "electrisch rijden training" gedaan hebben? Ik was even benieuwd wat je er van vond ;-)
Is dit soms een nieuwe, recent aangelegde, weg?Flix20 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:10:
[...]
Vuil heb ik al uitgesloten door goed schoon te maken en de wasstraat.
Daarnaast gebeurt het ook dagelijks bij het exact hetzelfde stukje weg. Dus het zou dan inderdaad eerder in de kalibratie kunnen zitten.
Ik hoop ook aan het profiel, maar daar komen we vanzelf achter.Chillz schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:51:
Zit ook aan het profiel gekoppeld en staat los van de knoppen in de stoel.Chillz schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:51:
[...]
Maar een profiel zit weer niet aan een sleutel gekoppeld, klopt dat?S_Chief schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:18:
[...]
Zit ook aan het profiel gekoppeld en staat los van de knoppen in de stoel.
Dus als je aan komt lopen dan gaat de auto wel van het slot maar de stoel past zich niet aan, daarvoor moet je eest instappen en een profiel kiezen.
Ik hoop eigenlijk dat ik het mis heb
Vandaag mijn Elroq 60 opgehaald! Wat een heerlijke auto. Nu nog alle snufjes en instellingen uitvinden. Hebben we een mooi lang weekend voor!:strip_exif()/f/image/ygdJ5xWyrlGLObT3UgIpJXdc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qw5bnds2RIF17uUbuB7Tf2jZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ygdJ5xWyrlGLObT3UgIpJXdc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qw5bnds2RIF17uUbuB7Tf2jZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tiqnZIgNxCkLA1L8eGMQWwv1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 79% gewijzigd door p.selker op 18-04-2025 14:51 ]
Nope, je hebt het niet mis.McNoob schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:38:
[...]
Maar een profiel zit weer niet aan een sleutel gekoppeld, klopt dat?
Dus als je aan komt lopen dan gaat de auto wel van het slot maar de stoel past zich niet aan, daarvoor moet je eest instappen en een profiel kiezen.
Ik hoop eigenlijk dat ik het mis heb
Je kan wel instellen dat de stoel automatisch naar achteren gaat bij uitstappen, dat zou moeten helpen als je verschillende rijders met uiteenlopende lengtes hebt.
Ik moest even naar buiten kijken of de mijne er nog stond.p.selker schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:51:
Vandaag mijn Elroq 60 opgehaald! Wat een heerlijke auto. Nu nog alle snufjes en instellingen uitvinden. Hebben we een mooi lang weekend voor![Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De kat heeft 'm zo te zien ook goedgekeurd
[ Voor 47% gewijzigd door S_Chief op 18-04-2025 15:18 ]
Afrit A2 bij vinkenveen vanuit richting Ams, dus nee die ligt er al even.mindgarp schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:04:
[...]
Is dit soms een nieuwe, recent aangelegde, weg?
Ik vroeg het omdat ik bij mijn vorige auto ook zoiets had, altijd op dezelfde plek. Maar dat was een nieuwe weg, die nog niet in de VAG-kaarten was opgenomen. Kennelijk kan dat ook relevant zijn.Flix20 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:24:
[...]
Afrit A2 bij vinkenveen vanuit richting Ams, dus nee die ligt er al even.
Als ik weer eens over de A2 ga, zal ik die afrit eens nemen. Kijken of het bij mij ook gebeurt.
Linkerbaan, wanneer de bocht van rechts naar links afbuigend naar de rothonde gaat, zo'n beetje 95km/umindgarp schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:29:
[...]
Ik vroeg het omdat ik bij mijn vorige auto ook zoiets had, altijd op dezelfde plek. Maar dat was een nieuwe weg, die nog niet in de VAG-kaarten was opgenomen. Kennelijk kan dat ook relevant zijn.
Als ik weer eens over de A2 ga, zal ik die afrit eens nemen. Kijken of het bij mij ook gebeurt.
Dit was een goede tip, dank je!Flix20 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:31:
[...]
Je kan gewoon éénmalig je verlichting op auto zetten (lichthendel van je afduwen) en dan blijft de matrix standaard aanstaan.
Voorheen gebruikte ik 'groot licht' alleen als de omstandigheden erom vroegen (onverlichte B-wegen) en ik had me niet gerealiseerd dat je de Matrix-verlichting eigenlijk altijd kunt laten aanstaan.
Ik reed laatst over het onverlichte deel van de A6 en ik was echt verbaasd hoe goed het is: verkeersborden (hoog) langs de weg worden perfect aangelicht. Zelfs voorliggende auto's zijn daarbij geen obstakel, de lichtbundels gaan daar omheen en overheen. Seeing is believing!
In een slecht verlichte tunnel is het helemaal feest.mindgarp schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:42:
[...]
Dit was een goede tip, dank je!![]()
Voorheen gebruikte ik 'groot licht' alleen als de omstandigheden erom vroegen (onverlichte B-wegen) en ik had me niet gerealiseerd dat je de Matrix-verlichting eigenlijk altijd kunt laten aanstaan.
Ik reed laatst over het onverlichte deel van de A6 en ik was echt verbaasd hoe goed het is: verkeersborden (hoog) langs de weg worden perfect aangelicht. Zelfs voorliggende auto's zijn daarbij geen obstakel, de lichtbundels gaan daar omheen en overheen. Seeing is believing!
Dan zie je echt heel duidelijk dat het groot licht aan is, maar dat de secties waar autos in zitten, dat deze uitstaan.
Maar het licht vind ik sowieso echt heel goed. Zelfs op de dag zie je duidelijk dat je lichtstraal de straatborden verlichten door de reflectie.
Wat mij vanmorgen voor het eerst ook opviel; een Enyaq die niet het dynamic light pakket had.
Ziet er inderdaad wel raar uit dat de verlichting van de klep niet werken. Alsof ze stuk zijn.
Volgens het Excel-bestand heb je nu 65 vijanden gemaakt.Flix20 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:47:
[...]
Wat mij vanmorgen voor het eerst ook opviel; een Enyaq die niet het dynamic light pakket had.
Ziet er inderdaad wel raar uit dat de verlichting van de klep niet werken. Alsof ze stuk zijn.
Oh? Ik vind dit capacitieve (?) stuur wat dat betreft een verademing. Bij mij is 't voldoende om met (een voldoende groot deel van) een hand het stuur losjes vast te houden, geen gepiep. Bij m'n XC40 moest ik of af en toe het stuur wiebelen, of met m'n hand wat aan het stuur gaan 'hangen', licht kracht uitoefenen, zodat ie je aanwezigheid merkt.mindgarp schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:21:
[...]
Ik vind wel dat hij vrij snel begint te mekkeren dat ik het stuurwiel niet goed vasthou (één hand, die ik dan niet beweeg). Heb al een paar keer een 'ingreep' gehad..
Sowieso heel fijn dat de systemen van Skoda ook bij hogere snelheid gewoon blijven werken ipv bij 135 km/h uitschakelen (de XC40). Nu dus relaxed met de 'Geschwindigkeitsregelanlage' op 150 over de Autobahn hier 😎.
'k Vind de assistentsystemen wel prima 👍, ook 't automatisch afremmen voor naderende rotondes enzo. Een beetje vreemde gewaarwording wel wanneer ineens het rem-pedaal uit zichzelf naar beneden beweegt 😄, ach, dat went wel.
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Ik rijd deze maand vier jaar in een Enyaq. Onze volgende auto mag een slag kleiner en daarom ben ik zeer geinteresseerd in de Elroq. Vandaag reed ik op de A2 de eerste Elroq ‘in het echt’ voorbij. Mooie auto!
Is hier al iemand overgestapt van een Enyaq naar een Elroq? En wat zijn de pulssen en minnen?
Is hier al iemand overgestapt van een Enyaq naar een Elroq? En wat zijn de pulssen en minnen?
Geen Enyaq-ervaring, maar obv vergelijkingen die ik zag, ken ik enkel deze verschillen:jdbiggelaa schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:10:
- Stukje korter (wat je alleen merkt in de bagageruimte) en ietsje breder.
- Kentekenplaat achter zit hoger bij de Elroq.
- De Enyaq heeft (nog) geen remote parking (da's vooral een leuke gimmick).
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
Zit tegenwoordig in veel auto's. Iets met baby's en huisdieren die worden vergeten met verschrikkelijke gevolgen.Frankythefly schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:05:
Humor van Skoda, " iedereen uitgestapt?"![]()
[Afbeelding]
Stuurt hij ook zelf over de rotonde met travel assist? Dat is iets wat ik tot nu toe niet durf te proberen.DennisMoore schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:06:
[...]
'k Vind de assistentsystemen wel prima 👍, ook 't automatisch afremmen voor naderende rotondes enzo. Een beetje vreemde gewaarwording wel wanneer ineens het rem-pedaal uit zichzelf naar beneden beweegt 😄, ach, dat went wel.
Ik denk dat die wel over de rotonde gaatS_Chief schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:27:
[...]
Stuurt hij ook zelf over de rotonde met travel assist? Dat is iets wat ik tot nu toe niet durf te proberen.
Over de bergen rotonde en door het woud, gaan wij naar oma toe...
De training ging veel over de infotainment bediening.Elroq85 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:07:
@sador Jij zou toch gisterenmiddag de "electrisch rijden training" gedaan hebben? Ik was even benieuwd wat je er van vond ;-)
Omdat ik via Youtube al veel informatie gezien had over de infotainment bediening heeft het voor mij maar beperkte meerwaarde gehad.
Daardoor was de duur (1,15 uur volgens Skoda) ook korter, ongeveer 1/2 tot 3/4 uur.
Als je je goed inleest of via Youtube filmpjes bekijk weet je volgens mij al heel veel over het systeem.
Dus is de training volgens mij niet noodzakelijk.
Is er al iemand die achter de verschillende rij modus is?
Bij sport voelt het stuur wat zwaarder...
Onderstel ook wat stugger, maar kan gevoel zijn😊
Ik rij ook al 4 jaar enyaq, met volle tevredenheid, nu een coupe.jdbiggelaa schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:10:
Ik rijd deze maand vier jaar in een Enyaq. Onze volgende auto mag een slag kleiner en daarom ben ik zeer geinteresseerd in de Elroq. Vandaag reed ik op de A2 de eerste Elroq ‘in het echt’ voorbij. Mooie auto!
Ga over op een elroq 85 sportline, levering medio mei.
Inderdaad wat kleiner, maar de elroq is naar mij mening een mooie auto geworden, verwacht geen minnen!
En bij sport, reageert de auto wat feller....maar stuur en onderstel ..klopt wat je zegtPoortm schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 06:32:
Is er al iemand die achter de verschillende rij modus is?
Ok dank voor het delen, dan hoef ik me niet aan te melden.sador schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 05:44:
[...]
De training ging veel over de infotainment bediening.
Omdat ik via Youtube al veel informatie gezien had over de infotainment bediening heeft het voor mij maar beperkte meerwaarde gehad.
Daardoor was de duur (1,15 uur volgens Skoda) ook korter, ongeveer 1/2 tot 3/4 uur.
Als je je goed inleest of via Youtube filmpjes bekijk weet je volgens mij al heel veel over het systeem.
Dus is de training volgens mij niet noodzakelijk.
Die zit waarschijnlijk ook in de Enyaq 85 dus heel gek klinkt dat niet. De laadcurve zou bij die batterij langer op max blijven (tot 60%) waardoor de laadtijd gelijk blijft. Of dat echt zo is zal de tijd leren.
Als je de laatste video van Speicher ziet is er van 10-80% nagenoeg geen verschil in tijd, alleen als je kort laadt van zeg 10-40% heb je tijdwinst bij de 175kW laadvermogen.McNoob schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:05:
Die zit waarschijnlijk ook in de Enyaq 85 dus heel gek klinkt dat niet. De laadcurve zou bij die batterij langer op max blijven (tot 60%) waardoor de laadtijd gelijk blijft. Of dat echt zo is zal de tijd leren.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Mja dat is logisch als je een voordeel tussen 40- 60% weghaalt. Persoonlijk heb ik nog nooit bij een snellader gestaan tot 40%MarcelGo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:22:
[...]
Als je de laatste video van Speicher ziet is er van 10-80% nagenoeg geen verschil in tijd, alleen als je kort laadt van zeg 10-40% heb je tijdwinst bij de 175kW laadvermogen.
Ik pleit overigens niet voor een 135 of 175 laadsnelheid. Als wij al eens bij een snellader staan dan gaan we voor toilet/koffie en haasten we ons sowieso niet.
Op skoda.nl staat nog gewoon 175 kW laden.ZeeEzel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:20:
Ik weet niet to hoever deze informatie kloppend is, maar dit geven ze aan in een andere Elroq groep op Facebook.
[Afbeelding]
Dan helpt een simpele melding op je infotainment ook niet.S_Chief schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:25:
[...]
Zit tegenwoordig in veel auto's. Iets met baby's en huisdieren die worden vergeten met verschrikkelijke gevolgen.
Probleem van die mensen is dat ze onderschatten hoe snel de temperatuur oploopt, ze weten wel dat ze iets of iemand in de auto hebben gelaten maar denken dat dit wel kan voor een paar minuten. Tot ze de kletsgrage buurvrouw tegen het lijf lopen
Even een nieuwsgierige vraag. Via de app kan je climatecontrol aanzetten voor maximaal een half uur. Erg fijn in de winter maar wat ik nog belangrijker vind is een accu die goed op temperatuur is in koude omstandigheden voor een maximaal bereik bij lange ritten (die ik vaak heb). De dealer geeft aan dat als ik gebruik maak van de optie om het interieur op te warmen dat dan ook de batterij opgewarmd wordt. Exact zoals dit ook bij een Tesla kan.
Bij een test heeft deze een half uur (maximale tijd) staan draaien op 25 graden. Het interieur was zalig warm
Als je vervolgens verder gaat kijken bij snelladen heeft hij blijkbaar nog eens 22 minuten nodig om te optimaliseren voor maximaal laadvermogen.
- Is de ideale rij-temperatuur van de accu al behaald en verwar ik dit met de ideale snellaad temperatuur? Ik snap hem niet meer
- Wordt m'n bereik tijdens het rijden langer als ik de accu laat verwarmen?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o0UeUo7EXz02hJM9CLQBCF9X.jpg?f=user_large)
Bij een test heeft deze een half uur (maximale tijd) staan draaien op 25 graden. Het interieur was zalig warm
- Is de ideale rij-temperatuur van de accu al behaald en verwar ik dit met de ideale snellaad temperatuur? Ik snap hem niet meer

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o0UeUo7EXz02hJM9CLQBCF9X.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/OyYDU5tjTSFb7dMlW4PxSGZw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik verwacht dat het voorverwarmen alleen het interieur voorverwarmd, niet de accu. Dat is in ieder geval mijn ervaring bij mijn 2021 Enyaq. Het zou mooi zijn als Skoda het aangepast heeft, maar op basis van wat je beschrijft denk ik niet dat dat het geval is.HRman schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:54:
Even een nieuwsgierige vraag. Via de app kan je climatecontrol aanzetten voor maximaal een half uur. Erg fijn in de winter maar wat ik nog belangrijker vind is een accu die goed op temperatuur is in koude omstandigheden voor een maximaal bereik bij lange ritten (die ik vaak heb). De dealer geeft aan dat als ik gebruik maak van de optie om het interieur op te warmen dat dan ook de batterij opgewarmd wordt. Exact zoals dit ook bij een Tesla kan.
Bij een test heeft deze een half uur (maximale tijd) staan draaien op 25 graden. Het interieur was zalig warmAls je vervolgens verder gaat kijken bij snelladen heeft hij blijkbaar nog eens 22 minuten nodig om te optimaliseren voor maximaal laadvermogen.
- Is de ideale rij-temperatuur van de accu al behaald en verwar ik dit met de ideale snellaad temperatuur? Ik snap hem niet meer![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@HRman Je kunt het best laden voor vertrek, daarmee weet je zeker dat de accu warm wordt. Verder heeft “Speicher” een video gemaakt precies over het voorverwarmen van de batterij door de auto aan te zetten een paar meter te verrijden en toen batterij voorverwarmen aan te zetten. Dat leverde inderdaad extra bereik op maar het koste natuurlijk ook energie
Een test van de Elroq tegen de Lynk & Co 02. Elroq komt er goed uit maar ze klagen over het verbruik. Dat snap ik totaal niet. Tussen 1-4 graden zat ik al op 440 km actieradius en nu met 15-17 graden kom ik vrij eenvoudig al aan de 550km... https://www.autoweek.nl/a...co-02-origineel-vs-kopie/
Dat zou dus betekenen dat jij gemiddeld ~14kwh/100km aan verbruik hebt.Elroq85 schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:03:
Een test van de Elroq tegen de Lynk & Co 02. Elroq komt er goed uit maar ze klagen over het verbruik. Dat snap ik totaal niet. Tussen 1-4 graden zat ik al op 440 km actieradius en nu met 15-17 graden kom ik vrij eenvoudig al aan de 550km... https://www.autoweek.nl/a...co-02-origineel-vs-kopie/
Dat snap ik dan weer totaal niet gezien je ook aangeeft veel snelweg km’s te maken.
Tenzij je die continu achter een vrachtwagen geplakt hebt gedaan, maar ik haal die cijfers absoluut niet.
Ik zit nu op ca. 5000km op een verbruik van 17.1kw/100km. Toegegeven ik zit zeker niet achter de vrachtwagens geplakt, maar zit ook weer niet continu op de linkerbaan.
Zelfs als ik binnen de stad blijf rijden heb ik het rit gemiddelde nog niet onder de 16kw/100km gezien.
Ik zit ook op 17,0 kWh per 100 km gemiddeld. Relatief veel snelweg, maar dat dan weer wel met de ACC ingesteld op 103 km/u. Af en toe harder of een sprintje bij het invoegen, maar verder rij ik vrij normaal.Flix20 schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:25:
[...]
Dat zou dus betekenen dat jij gemiddeld ~14kwh/100km aan verbruik hebt.
Dat snap ik dan weer totaal niet gezien je ook aangeeft veel snelweg km’s te maken.
Tenzij je die continu achter een vrachtwagen geplakt hebt gedaan, maar ik haal die cijfers absoluut niet.
Ik zit nu op ca. 5000km op een verbruik van 17.1kw/100km. Toegegeven ik zit zeker niet achter de vrachtwagens geplakt, maar zit ook weer niet continu op de linkerbaan.
Zelfs als ik binnen de stad blijf rijden heb ik het rit gemiddelde nog niet onder de 16kw/100km gezien.
@Elroq85 Rij je soms toch regelmatig binnenwegen of lokaal?
Ligt natuurlijk aan temperatuur, nu enyaq coupe 80, bij 16,17 graden stad en lokaal gemiddeld verbruik 15,7mindgarp schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:12:
[...]
Ik zit ook op 17,0 kWh per 100 km gemiddeld. Relatief veel snelweg, maar dat dan weer wel met de ACC ingesteld op 103 km/u. Af en toe harder of een sprintje bij het invoegen, maar verder rij ik vrij normaal.
Gisteren rit van ca. 60 km met 70% snelweg. Ik rijd altijd in B en airco aleen aan als het moet. Gisteren dus niet. Ik kan er niets anders vanmindgarp schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:12:
[...]
Ik zit ook op 17,0 kWh per 100 km gemiddeld. Relatief veel snelweg, maar dat dan weer wel met de ACC ingesteld op 103 km/u. Af en toe harder of een sprintje bij het invoegen, maar verder rij ik vrij normaal.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kWDUT3DAGnPXH2kZ9HjHmkx1.jpg?f=user_large)
Ik vraag me af hoe de elektrische parkeerrem werkt. Bij activering zal die stroom verbruiken; bij deactivering ook. Hoe blijft de parkeerrem er op staan als de auto geparkeerd staat? Hoe werkt het systeem?
Hydraulische cilinder dmv elektrische aangestuurde klep? Wordt ook bij traditionele auto’s toegepast…
@CBGerard
“Bij het trekken van de traditionele handrem wordt een kabel gespannen. Hierdoor worden de remblokken (of schoenen) tegen de remschijf (of trommel) gedrukt, zodat de auto op zijn plaats blijft staan en niet wegrolt. De remklauwen van de elektrische handrem zijn voorzien van een aandrijving die bestaat uit een elektromotor en een actuator. Deze wordt door een knop bediend en zet de rem in werking door de remzuiger in de remklauw te verschuiven zodat de remvoeringen tegen de remschijf worden gedrukt. Daarbij is vaak een zacht zoemgeluid te horen: de elektromotoren doen hun werk.”
@CBGerard
“Bij het trekken van de traditionele handrem wordt een kabel gespannen. Hierdoor worden de remblokken (of schoenen) tegen de remschijf (of trommel) gedrukt, zodat de auto op zijn plaats blijft staan en niet wegrolt. De remklauwen van de elektrische handrem zijn voorzien van een aandrijving die bestaat uit een elektromotor en een actuator. Deze wordt door een knop bediend en zet de rem in werking door de remzuiger in de remklauw te verschuiven zodat de remvoeringen tegen de remschijf worden gedrukt. Daarbij is vaak een zacht zoemgeluid te horen: de elektromotoren doen hun werk.”
[ Voor 103% gewijzigd door MarcelGo op 21-04-2025 12:15 ]
Wij hebben onze eerste lange rit gemakt gister met de "60" , totaal 440 km, 220 enkele reis. Alleen snelweg, gereden in de B-stand, rijprofiel Normaal, met zijn vieren in de auto en het verkeer was best rustig.
Heenreis:
gemiddeld 95 km/u.
Temperatuur 14 gr,
Verbruik 17 kwh/100km
Terugreis
Gemiddeld 101 km/u
Temp 10 graden
Verbruik 18 kwh/100 km
Prima verbruik wat bij deze auto hoort denk ik.
Stuk van 7 km 130 km/u gereden op de terugweg, dan schiet het verbruik wel naar de 25 kwh/100km.
Wat verder opvalt op langere snelwegritten is dat de auto wat nerveus aanvoelt tov van onze Octavia hiervoor. Kleine stuurbeweging heeft al effect, hebben meer mensen dat gemerkt? Niet enorm storend maar wel een verschil.
Heenreis:
gemiddeld 95 km/u.
Temperatuur 14 gr,
Verbruik 17 kwh/100km
Terugreis
Gemiddeld 101 km/u
Temp 10 graden
Verbruik 18 kwh/100 km
Prima verbruik wat bij deze auto hoort denk ik.
Stuk van 7 km 130 km/u gereden op de terugweg, dan schiet het verbruik wel naar de 25 kwh/100km.
Wat verder opvalt op langere snelwegritten is dat de auto wat nerveus aanvoelt tov van onze Octavia hiervoor. Kleine stuurbeweging heeft al effect, hebben meer mensen dat gemerkt? Niet enorm storend maar wel een verschil.
Er zijn wel heel veel variabelen bij elektrisch rijden. Onderstaande afbeelding is 58km waarvan 3km lokaal. 53km snelweg 105kmph op de acc. Behoorlijk hogere gemiddelde snelheid. Ik vermoed dat hier ofwel file/95 is gereden ofwel veel van de snelweg af. Op de snelweg 105 zit ik bij 12 graden windstil op 18kw per 100km. Zodra i3 dit ccombineert met lokale wegen zakt het verbuik behoorlijk.Elroq85 schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:25:
[...]
Gisteren rit van ca. 60 km met 70% snelweg. Ik rijd altijd in B en airco aleen aan als het moet. Gisteren dus niet. Ik kan er niets anders van[Afbeelding] maken
:strip_exif()/f/image/HgeGJx1Ne5fDMlxX8xXTvnLr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Acxels op 21-04-2025 10:08 ]
Dat is zeker waar. Ik betrap me er bv. op dat het vlot optrekken onbewust inmiddels het standaard rijgedrag is geworden. Je merkt het pas als je voor een verkeerslicht in de rij met andere benzine auto's staat en optrekt...je went kennelijk snel aan het nieuwe rijden :-PAcxels schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:06:
[...]
Er zijn wel heel veel variabelen bij elektrisch rijden. Onderstaande afbeelding is 58km waarvan 3km lokaal. 53km snelweg 105kmph op de acc. Behoorlijk hogere gemiddelde snelheid. Ik vermoed dat hier ofwel file/95 is gereden ofwel veel van de snelweg af. Op de snelweg 105 zit ik bij 12 graden windstil op 18kw per 100km. Zodra i3 dit ccombineert met lokale wegen zakt het verbuik behoorlijk.[Afbeelding]
Ik heb ergens gelezen dat er op duurdere pakketten (misschien Sportline) proportionele stuurbekrachtiging aanwezig is. Dit houdt in dat de stuurbekrachtiging op lagere snelheid meer invloed heeft en op hogere snelheden minder.Wat verder opvalt op langere snelwegritten is dat de auto wat nerveus aanvoelt tov van onze Octavia hiervoor. Kleine stuurbeweging heeft al effect, hebben meer mensen dat gemerkt? Niet enorm storend maar wel een verschil.
Stuurbekrachtiging gaat daar niets tegen doen (dan gaat het hooguit iets zwaarder). Het is een vrij directe stuurinrichting met weinig 'ruimte' rond het middelpunt.
De "progressieve stuurbekrachtiging":CBGerard schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:09:
[...]
Ik heb ergens gelezen dat er op duurdere pakketten (misschien Sportline) proportionele stuurbekrachtiging aanwezig is. Dit houdt in dat de stuurbekrachtiging op lagere snelheid meer invloed heeft en op hogere snelheden minder.
:strip_exif()/f/image/nNwRzmGJM265KwvwunrJCAm0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AEAEHXAJGRhbaJ81vIPdRg7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik lees hieruit dat de stuurbekrachtiging bij stadsverkeer (langzaam rijden) en bij b.v. inparkeren een grotere wieluitslag geeft dan bij hogere snelheden.
Als je dit niet in het pakket hebt zitten zou dat het nerveuze gedrag op de snelweg kunnen verklaren. Bij de minste stuurbeweging is er al een reactie van de voorwielen.
Ik ga dit deze week zelf ervaren: dan mag ik mijn Elroq ophalen en die heeft geen progressieve stuurbekrachtiging.
Als je dit niet in het pakket hebt zitten zou dat het nerveuze gedrag op de snelweg kunnen verklaren. Bij de minste stuurbeweging is er al een reactie van de voorwielen.
Ik ga dit deze week zelf ervaren: dan mag ik mijn Elroq ophalen en die heeft geen progressieve stuurbekrachtiging.
Progressieve stuurbekrachtiging betekend meer bekrachtiging bij lage snelheid en minder bij hogere snelheden, de wieluitslag is identiek. Het stuurgevoel zal wel anders zijn maar nerveus gedrag op de snelweg heb ik tijdens de proefrit niet ervaren.CBGerard schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:07:
Ik lees hieruit dat de stuurbekrachtiging bij stadsverkeer (langzaam rijden) en bij b.v. inparkeren een grotere wieluitslag geeft dan bij hogere snelheden.
Met de verhoogde bijtelling volgend jaar, wil ik dit jaar nog een nieuwe auto op naam hebben... levertijden zijn als ik de dealer mag geloven op dit moment zo'n drie maanden, dus dat moet goedkomen. De Elroq staat momenteel bovenaan mijn lijstje 
/f/image/NSggJDym9fIAdWK1IUzyWjh8.png?f=fotoalbum_large)
Nog aan het twijfelen tussen de BE en Sportline en of die warmtepomp de moeite is. Vooral in de winter schijnt dat een aantal tientallen kilometers te kunnen schelen. Wat zijn jullie ervaringen?
Conclusie: Warmtepomp is in NL niet erg de moeite, die kun je zonder problemen weglaten.
De Sportline heeft de zwarte hemel, wat ik heel stijlvol vind (en ook gewoon mooier), maar ook sportieve stoelen en als ik het goed lees hier ook stuggere vering. Die laatste twee hoeven van mij dan weer niet zo nodig.
Jammer dat die zwarte hemel op de BE alleen bij de Lodge bekleding komt, want daar krijg je dan ook weer de rode/oranje accenten bij. Is een smaak dingetje, het is niet de mijne.
Conclusie: Dan toch maar gewoon de BE.
BE met 82 kWh in Race Blue, 19" Regulus velgen, Eco-Suite interieur, ACC, Winter Pakket, Business Upgrade Plus Advanced en warmtepomp. Dan heb ik volgens mij een luxe en complete auto.
/f/image/NSggJDym9fIAdWK1IUzyWjh8.png?f=fotoalbum_large)
Nog aan het twijfelen tussen de BE en Sportline en of die warmtepomp de moeite is. Vooral in de winter schijnt dat een aantal tientallen kilometers te kunnen schelen. Wat zijn jullie ervaringen?
Conclusie: Warmtepomp is in NL niet erg de moeite, die kun je zonder problemen weglaten.
De Sportline heeft de zwarte hemel, wat ik heel stijlvol vind (en ook gewoon mooier), maar ook sportieve stoelen en als ik het goed lees hier ook stuggere vering. Die laatste twee hoeven van mij dan weer niet zo nodig.
Jammer dat die zwarte hemel op de BE alleen bij de Lodge bekleding komt, want daar krijg je dan ook weer de rode/oranje accenten bij. Is een smaak dingetje, het is niet de mijne.
Conclusie: Dan toch maar gewoon de BE.
BE met 82 kWh in Race Blue, 19" Regulus velgen, Eco-Suite interieur, ACC, Winter Pakket, Business Upgrade Plus Advanced en warmtepomp. Dan heb ik volgens mij een luxe en complete auto.
[ Voor 5% gewijzigd door Kaastosti op 22-04-2025 08:48 ]
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Zoek in dit topic op ‘warmtepomp’. Dan krijg je vier pagina’s met ervaringen.Kaastosti schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:14:
Met de verhoogde bijtelling volgend jaar, wil ik dit jaar nog een nieuwe auto op naam hebben... levertijden zijn als ik de dealer mag geloven op dit moment zo'n drie maanden, dus dat moet goedkomen. De Elroq staat momenteel bovenaan mijn lijstje
[Afbeelding]
Ah stom, wel gedaan voor de Sportline, niet voor de warmtepomp.La1974 schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:17:
[...]Zoek in dit topic op ‘warmtepomp’. Dan krijg je vier pagina’s met ervaringen.
Conclusie: Het gebruik van een warmtepomp kan op echt koude dagen (denk aan -10) zo'n 30-40km schelen.
Hebben we die veel in Nederland? Nee. Dan hangt het er dus vanaf hoe vaak je op plaatsen komt waar dat wel zo is. Voor de wintersport mogelijk, maar ga je speciaal daar voor die optie aanvinken? Misschien ook maar gewoon niet, dan laden we op die rit maar een keertje extra, ook geen drama.
[ Voor 41% gewijzigd door Kaastosti op 21-04-2025 18:34 ]
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
@Kaastosti consensus op het forum is dat het het geld niet waard is, tenzij je regelmatig langere afstanden rijdt in koudere klimaten.
Wanneer krijg je deze? Ik heb 'm nog niet gezien.Frankythefly schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:05:
Humor van Skoda, " iedereen uitgestapt?"![]()
[Afbeelding]
Dar heb ik vaker gehoord/gelezen. Maar mijn vorige auto (Audi) had ook al goede capacitieve stuursensoren en die waren wat relaxter afgesteld.DennisMoore schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:06:
[...]
Oh? Ik vind dit capacitieve (?) stuur wat dat betreft een verademing. Bij mij is 't voldoende om met (een voldoende groot deel van) een hand het stuur losjes vast te houden, geen gepiep. Bij m'n XC40 moest ik of af en toe het stuur wiebelen, of met m'n hand wat aan het stuur gaan 'hangen', licht kracht uitoefenen, zodat ie je aanwezigheid merkt.
Een verbruik van 15,3 kWh per 100 km is inderdaad heel netjes! Maar je claim in je eerdere bericht dat dit een bereik van 550 kilometer oplevert klopt natuurlijk niet. Je hebt een 77 kWh batterij (netto) / 15,3 x 100 = 503 kilometer rijbereik. De inschatting die de auto maakt klopt (nog) niet, zoals ik al eens aangaf.Elroq85 schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:25:
[...]
Gisteren rit van ca. 60 km met 70% snelweg. Ik rijd altijd in B en airco aleen aan als het moet. Gisteren dus niet. Ik kan er niets anders van[Afbeelding] maken
Zelf ben ik gisteren en vandaag heen en weer geweest naar familie en kwam ik bij een buitentemperatuur van 14 tot 18 graden uit op 16,1 kWh per 100 km (max. 110 km/u op de ACC). Dat zou een rijbereik van 478 kilometer geven.
Dat ligt redelijk in lijn met jouw verbruik, want ik heb gemiddeld 11 km/u harder gereden (circa 0,5 kWh per 100 km extra verbruik, schat ik) en had de airco aan (al gauw 0,3 kWh per 100 km).
/f/image/B4NRUARV3dX6VJ6cE3yShGjJ.png?f=fotoalbum_large)
Tja, of de auto het zelf goed berekent weet ik niet. Het enige wat ik kan doen is extrapoleren zodat ik weet hoeveel ik met 100% zou kunnen rijden. Ik zit nu overigens al weer lager met 14.5 kWh/100 km....mindgarp schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:43:
[...]
Een verbruik van 15,3 kWh per 100 km is inderdaad heel netjes! Maar je claim in je eerdere bericht dat dit een bereik van 550 kilometer oplevert klopt natuurlijk niet. Je hebt een 77 kWh batterij (netto) / 15,3 x 100 = 503 kilometer rijbereik. De inschatting die de auto maakt klopt (nog) niet, zoals ik al eens aangaf.
Zelf ben ik gisteren en vandaag heen en weer geweest naar familie en kwam ik bij een buitentemperatuur van 14 tot 18 graden uit op 16,1 kWh per 100 km (max. 110 km/u op de ACC). Dat zou een rijbereik van 478 kilometer geven.
Dat ligt redelijk in lijn met jouw verbruik, want ik heb gemiddeld 11 km/u harder gereden (circa 0,5 kWh/km extra verbruik, schat ik) en had de airco aan (al gauw 0,3 kWh/km).
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/qA5yrxSb8Z1dRbcF81V3SbTu.jpg?f=fotoalbum_large)
Wow, jij bent wel echt een hypermiler!Elroq85 schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:51:
[...]
Tja, of de auto het zelf goed berekent weet ik niet. Het enige wat ik kan doen is extrapoleren zodat ik weet hoeveel ik met 100% zou kunnen rijden. Ik zit nu overigens al weer lager met 14.5 kWh/100 km.... [Afbeelding]
Ik zie dat het verschil bij jou inmiddels verdwenen is:
77 kWh / 14,5 x 100 = 531 km bereik
313 km / 0,6 = 521 km bereik
Omdat je steeds zuiniger bent gaan rijden schat de auto je rijbereik nu zelfs lager in dan het berekende bereik op basis van je gemiddelde verbruik.
O ja, ik heb wel mijn banden opgepompt tot de max. aangegeven waarde (voor 4 pers + bagage). Wellicht helpt dat ook nog een beetje ;-)mindgarp schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:58:
[...]
Wow, jij bent wel echt een hypermiler!![]()
Ik zie dat het verschil bij jou inmiddels verdwenen is:
77 kWh / 14,5 x 100 = 531 km bereik
313 km / 0,6 = 521 km bereik
Omdat je steeds zuiniger bent gaan rijden schat de auto je rijbereik nu zelfs lager in dan het berekende bereik op basis van je gemiddelde verbruik.
Bij het uitzetten/uitstappen zie je deze linksonder in beeld.mindgarp schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:21:
[...]
Wanneer krijg je deze? Ik heb 'm nog niet gezien.
We hebben alleen de Business edition, geen progressieve stuurbekrachtiging idd. Je kunt wel iets instellen in de profielen maar niet echt merkbaar verschil.CBGerard schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:09:
[...]
Ik heb ergens gelezen dat er op duurdere pakketten (misschien Sportline) proportionele stuurbekrachtiging aanwezig is. Dit houdt in dat de stuurbekrachtiging op lagere snelheid meer invloed heeft en op hogere snelheden minder.
We haden proefgereden in een Enyaq coupe en deze was wat rustiger "rond de middenstand". We hebben de standaard velgen en Hankook banden eronder. We rijden gewoon verder lekker hoor, maar je gaat uiteraard altijd vergelijken met wat je had. Verder is het wel lekker rustig toeren op de snelweg. Alleen beetje windgeruis, verder geen geluid, heerlijk.
@Flix20 Goed nieuws! Been there, done that... en ik krijg precies dezelfde foutmeldingen als jij. Het ligt dus niet aan je auto/sensor, maar aan de kaartinformatie. Zou me niet verbazen als andere MEB-auto's er ook last van hebben op die plek.Flix20 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:31:
[...]
Linkerbaan, wanneer de bocht van rechts naar links afbuigend naar de rothonde gaat, zo'n beetje 95km/u
Nou jeej, goed nieuwsmindgarp schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:20:
[...]
@Flix20 Goed nieuws! Been there, done that... en ik krijg precies dezelfde foutmeldingen als jij. Het ligt dus niet aan je auto/sensor, maar aan de kaartinformatie. Zou me niet verbazen als andere MEB-auto's er ook last van hebben op die plek.
Maar thanks voor de terugkoppeling!
Gezien het feit dat het exact op hetzelfde stukje was steeds, had ik ook al wel het vermoede dat het een externe oorzaak had.
Is niet dat ik je niet geloof, maar meer dat ik die ervaring dus absoluut niet heb.Elroq85 schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:25:
[...]
Maar als je allerlei systemen uitzet dan snap ik het wel meer.
Maar dat is een persoonlijk afweging, ikzelf ga daar niet aan beginnen. Dan maar een keer extra aan de paal.
Is dat dan alleen voor die specifieke waarschuwing, of generiek voor alle meldingen?Elroq85 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:12:
[...]Je kunt ook nog het geluid van de meldingen instellen. Ik heb bv. het geluid van de snelheidswaarschuwing niet uit gezet maar wel heel zacht zodat ik het net kan horen
En moet dat elke rit opnieuw, of 1 keer instellen is klaar? Zaterdag een proefrit gemaakt in een Renault Peugeot E5008, daar staat dat standaard aan, elke rit weer. Heel irritant, dat wordt 'm niet.
Waarschuwing van 'overschrijven van max snelheid' is verplicht voor auto's vanaf 2024, dus ze zullen het allemaal hebben.Kaastosti schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:38:
[...]
Is dat dan alleen voor die specifieke waarschuwing, of generiek voor alle meldingen?
En moet dat elke rit opnieuw, of 1 keer instellen is klaar? Zaterdag een proefrit gemaakt in een Renault E5008, daar staat dat standaard aan, elke rit weer. Heel irritant, dat wordt 'm niet.
Het is dan de vraag hoe makkelijk is deze uit te schakelen. En bij de Elroq is dit heel simpel d.m.v. de snelkoppeling.
Ja dat het hebben van de functie verplicht is heb ik inderdaad gelezen. En de meeste waarschuwingen zijn helemaal prima, die wil je ook hebben. Deze gewoon niet, maar die is dus netjes uit te zetten begrijp ik. Mooi, dan is alles checkFlix20 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:41:
[...]Waarschuwing van 'overschrijven van max snelheid' is verplicht voor auto's vanaf 2024, dus ze zullen het allemaal hebben.
Het is dan de vraag hoe makkelijk is deze uit te schakelen. En bij de Elroq is dit heel simpel d.m.v. de snelkoppeling.
Omdat weinig mensen voor een warmtepomp kiezen lees je weinig positieve ervaringen en vooral meningen. Wij hebben er heel bewust wel voor gekozen en bijvoorbeeld niet voor een trekhaak die we in de afgelopen 30 jaar misschien 5 keer nodig hebben gehad. En dan leen ik een auto van iemand die er wel een heeft, dat is met een warmtepomp een stuk lastigerKaastosti schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:14:
Krijg je de investering van €1100,- eruit
Weinig ervaringen, veel meningen... en de paar ervaringen die ik lees zijn best positief.La1974 schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:17:
[...]
Zoek in dit topic op ‘warmtepomp’. Dan krijg je vier pagina’s met ervaringen.
Hij heeft zo weinig indruk gemaakt, dat je nu al fout gaat in of het merk of het modelKaastosti schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:38:
[...]
Zaterdag een proefrit gemaakt in een Renault E5008, daar staat dat standaard aan, elke rit weer. Heel irritant, dat wordt 'm niet.
Leeg - Sinds 20180907
Grappig. Bij Peugeot hebben ze een type met exact dezelfde naam.Kaastosti schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:38:
[...]
Zaterdag een proefrit gemaakt in een Renault E5008.
Eeeeeh ja inderdaad, Peugeot natuurlijk. Renault ook geweest ter inspiratie, maar buiten die geweldige nieuwe Renault 5 vond ik de modellen daar ook niet heel geweldig. Anyway, terug naar de ElroqChillz schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:45:
[...]Hij heeft zo weinig indruk gemaakt, dat je nu al fout gaat in of het merk of het model
Korte update - wij mogen onze Elroq 60 BE Tinamo Green vrijdag ophalenPatox schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:55:
[...]
Mijn ervaring is 3 weken van 'op transport' tot aankomst in Nederland. Vervolgens duurde het bij mij nog 2 weken tot hij van Leusden bij de dealer is. Vervolgens nog onbekende tijd voor rijklaar maken. Al met al meer 5-6 weken vanaf Productie.
Ik weet niet of mijn tijdslijnen representatief zijn of dat ik een dosis ongeluk heb maar die 2 weken van productie tot aflevering kun je wel vergeten.
Rijklaar maken duurde een week. Dus alles opgeteld 3+2+1 = 6 weken vanaf productie. Dit is natuurlijk ook dealer afhankelijk.
Ik heb ook het heugelijke nieuws gekregen dat ik mijn auto komende dinsdag mag komen ophalen. Bij mij is het erg snel gegaan vanaf productie, 9 april kreeg ik de melding dat hij klaar was. Ik denk dat die van mij de laatste was die op de trein gezet is voor vertrek, daarmee ook de eerste die ze eraf gehaald hebben.
Configuratie:
85 BE, Timiano Green, Clever
Totale verloop:
20 februari: goedgekeurd door leasemaatschappij (Ayvens / Leaseplan)
24 februari: bestelling goedgekeurd door Skoda
9 april: productie gereed
29 april: geplande afname bij Skoda
Totale levertijd 10 weken!
En dit was geen 'voorraad' bestelde auto, helemaal naar eigen wens samengesteld.
Configuratie:
Totale verloop:
Totale levertijd 10 weken!
Dat geeft de burger moed!TweakTom92 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:00:
Ik heb ook het heugelijke nieuws gekregen dat ik mijn auto komende dinsdag mag komen ophalen. Bij mij is het erg snel gegaan vanaf productie, 9 april kreeg ik de melding dat hij klaar was. Ik denk dat die van mij de laatste was die op de trein gezet is voor vertrek, daarmee ook de eerste die ze eraf gehaald hebben.![]()
Configuratie:
Totale verloop:
Totale levertijd 10 weken!En dit was geen 'voorraad' bestelde auto, helemaal naar eigen wens samengesteld.
Haha, deze zie ik net voorbij komen, mooie optie, alleen jammer van de datum van het artikel
https://skodamedia.com/releases/1572
https://skodamedia.com/releases/1572
:strip_exif()/f/image/leArwzXSERXqla8NJYj2KBqt.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er hier op het forum nog mensen die problemen hebben met de accu status in de app? Mijn elroq is momenteel aan't opladen, maar dit wordt niet weergegeven in de app. De status van de wagen is online. Toch krijg ik in de app geen updates van het laadniveau. Wat erg vervelend is want zo weet ik niet wanneer hij voldoende geladen is...
Ook bij het openen van de laadhistoriek krijg ik een error-melding in de app.
:strip_exif()/f/image/z0u3ZM1cJX6uAsAfjFV3k1DO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z0u3ZM1cJX6uAsAfjFV3k1DO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J9BOvJXjqiafidh0r3JaPpD8.jpg?f=fotoalbum_large)
Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110
Ja herkenbaar maar niet altijd. Soms durt het minuten voordat ineens de juiste accustatus op het scherm verschijnt. Dat gaat nog niet allemaal lekker dus.gangofrs schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:14:
Zijn er hier op het forum nog mensen die problemen hebben met de accu status in de app? Mijn elroq is momenteel aan't opladen, maar dit wordt niet weergegeven in de app. De status van de wagen is online. Toch krijg ik in de app geen updates van het laadniveau. Wat erg vervelend is want zo weet ik niet wanneer hij voldoende geladen is...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, ik ben op dit moment aan het laden en heb precies hetzelfde.gangofrs schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Over laden gesproken: zie hier een grafiek van mijn laadsessie onlangs bij Fastned van 2 tot 80% (1 tot 80% volgens Fastned). De batterij was voorverwarmd en het laadstation leeg, op één andere auto na. Ideale omstandigheden dus.
Wat mij opviel:
Ook Bjorn Nyland (https://www.youtube.com/@bjornnyland) heeft het hier vaak over gehad, hij noemt dit 'rapid gating'. Alle MEB-auto's hebben daar last van. Best jammer, want hoewel 32 minuten een mooie laadtijd is, had dat nog 2 minuten sneller kunnen zijn als de laadcurve mooi geleidelijk zou aflopen.
Lang verhaal kort: de beloofde 28 minuten van 10 naar 80% haalt de Elroq 85 zeker.
Wat mij opviel:
- De pieksnelheid van 175 kW wordt gehaald (177 kW zelfs) en vastgehouden tot ongeveer 30%
- Als de batterij een temperatuur van 50 graden bereikt, schakelt de koeling in (ventilator was in de avond duidelijk hoorbaar)
- Omdat de batterij te heet wordt (max. 51,5 graden volgens Car Scanner) gaat de lader throttlen en zakt de laadsnelheid snel terug naar rond de 100 kW
- De eindsnelheid was 67 kW
Ook Bjorn Nyland (https://www.youtube.com/@bjornnyland) heeft het hier vaak over gehad, hij noemt dit 'rapid gating'. Alle MEB-auto's hebben daar last van. Best jammer, want hoewel 32 minuten een mooie laadtijd is, had dat nog 2 minuten sneller kunnen zijn als de laadcurve mooi geleidelijk zou aflopen.
Lang verhaal kort: de beloofde 28 minuten van 10 naar 80% haalt de Elroq 85 zeker.
:strip_exif()/f/image/2P2U8bDTtybL0uOKZScjmPVD.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat Matthias Speicher in z'n video ook stelt is dat de koeling van de accu te laat begint waardoor de temperatuur te hoog wordt en de snelheid dus keldert.mindgarp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:05:
Over laden gesproken: zie hier een grafiek van mijn laadsessie onlangs bij Fastned van 2 tot 80% (1 tot 80% volgens Fastned). De batterij was voorverwarmd en het laadstation leeg, op één andere auto na. Ideale omstandigheden dus.
Wat mij opviel:Het knijpen van de laadsnelheid om oververhitting te voorkomen heeft Speicher recent nog besproken: https://youtu.be/uNZRwlV9USc?si=lzDRC4R1e45fzcCu.
- De pieksnelheid van 175 kW wordt gehaald (177 kW zelfs) en vastgehouden tot ongeveer 30%
- Als de batterij een temperatuur van 50 graden bereikt, schakelt de koeling in (ventilator was in de avond duidelijk hoorbaar)
- Omdat de batterij te heet wordt (max. 51,5 graden volgens Car Scanner) gaat de lader throttlen en zakt de laadsnelheid snel terug naar rond de 100 kW
- De eindsnelheid was 67 kW
[Afbeelding]
Gezien de contacten die Matthias heeft, zal hij dit vast aankaarten bij Skoda.
En Skoda volgt zijn videos ook dus die hebben het vast al meegekregen 🙂