Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 10:33
Dropje schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:36:
[...]

Wat Matthias Speicher in z'n video ook stelt is dat de koeling van de accu te laat begint waardoor de temperatuur te hoog wordt en de snelheid dus keldert.
Gezien de contacten die Matthias heeft, zal hij dit vast aankaarten bij Skoda.
En Skoda volgt zijn videos ook dus die hebben het vast al meegekregen 🙂
Ja, dat klopt. Ik was de temperatuur aan monitoren via Car Scanner en de koeling wordt pas ingeschakeld als de temperatuur de 50 graden (bijna) aantikt. Veel te laat dus.

Het lijkt me dat ze dit niet alleen bij Skoda, maar ook in Wolfsburg al lang weten. Je zou denken dat het niet erg moeilijk kan zijn de koeling eerder te starten, maar kennelijk ligt het ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 22:40
https://www.autoweek.nl/a...co-02-origineel-vs-kopie/

Interessante rijtest, en... overduidelijk de winnaar!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Bloemersmaborg
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-05 21:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMTQS0AefVg3RNR9Al3NjCntbRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZygTzF8AOMbL51GsfYKoRlH.jpg?f=fotoalbum_large

Hoppa hij is binnen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_tNCY-wTGyrLRAzYoEygzDEN1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIoq2sVgTuo0BCrw6kvQimwT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Bloemersmaborg op 22-04-2025 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
Hele mooie velgen. De mooiste die Skoda op de Elroq levert, wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemersmaborg
mindgarp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:01:
[...]

Hele mooie velgen. De mooiste die Skoda op de Elroq levert, wat mij betreft.
Thanks!! Helemaal eens hoor! Had eigenlijk op die andere sportline velgen gerekend maar hier ook heel blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:25
Bloemersmaborg schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:43:
[...]

Thanks!! Helemaal eens hoor! Had eigenlijk op die andere sportline velgen gerekend maar hier ook heel blij mee!
De prijslijst is er beetje vaag over, bovenin heeft men het over Asterion 20" (die ook niet als plaatje erin staan volgens mij) en later is het Vega 20".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-uENnW2h3UfiG1GEfIIeSlzwDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IBX9CtAQ9W70NX7CNPALmFRp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSEKYvjbu6IGwofgMx0zsp44jBQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lgIfnRyCTS9o4RcrnBmbxN90.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zV3vBi5nA_WhXXCtE9nMcn6QjZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gbDg1ORWJH563URSKyWnBVlZ.png?f=fotoalbum_large

Vind ook die laatste mooier moet ik zeggen.
Volgens mij heb je buiten dat ik een 60 heb besteld met een trekhaak eigenlijk dezefde configuratie. Leuk dat ik nu dus ook goed beeld heb bij de uistraling ervan.. Nog 2 maandjes wachten voor mij helaas.

[ Voor 53% gewijzigd door pkrielen op 22-04-2025 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
ZeeEzel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:20:
Ik weet niet to hoever deze informatie kloppend is, maar dit geven ze aan in een andere Elroq groep op Facebook.

[Afbeelding]
Speicher meldt het nu ook:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankythefly
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:12
Kaastosti schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:38:
[...]

Is dat dan alleen voor die specifieke waarschuwing, of generiek voor alle meldingen?

En moet dat elke rit opnieuw, of 1 keer instellen is klaar? Zaterdag een proefrit gemaakt in een Renault Peugeot E5008, daar staat dat standaard aan, elke rit weer. Heel irritant, dat wordt 'm niet.
Je kunt alleen de snelheidsmelding heel zacht zetten, die instelling wordt opgeslagen. Als je de melding helemaal uit wilt moet je dat wel elke rit opnieuw doen (via snelmenu bijvoorbeeld)

Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankythefly
gangofrs schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:14:
Zijn er hier op het forum nog mensen die problemen hebben met de accu status in de app? Mijn elroq is momenteel aan't opladen, maar dit wordt niet weergegeven in de app. De status van de wagen is online. Toch krijg ik in de app geen updates van het laadniveau. Wat erg vervelend is want zo weet ik niet wanneer hij voldoende geladen is...
Ook bij het openen van de laadhistoriek krijg ik een error-melding in de app.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ik ook last mee idd. Verbinding is niet altijd online ondanks dat ik alles aan heb gezet. Activeren van de auto duurt lang en je ziet dan niet live de accu. Ik had dat beter verwacht. Als ik de app helemaal sluit en opnieuw open is de app wel ineens bijgewerkt, maar dat werkt niet altijd.
Wel leuk om te zien dat het plaatje anders is als de auto aangesloten is, dan zie je de achterkant met een laadkabel, anders zie je alleen de voorzijde in de app. Bij mij klopt de uitvoering ook in de app trouwens, Timiano Green met de standaard velgen, maar is dat toeval of heeft iedereen zijn/haar uitvoering in de app juist staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindgarp
Frankythefly schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:46:
[...]

Heb ik ook last mee idd. Verbinding is niet altijd online ondanks dat ik alles aan heb gezet. Activeren van de auto duurt lang en je ziet dan niet live de accu. Ik had dat beter verwacht. Als ik de app helemaal sluit en opnieuw open is de app wel ineens bijgewerkt, maar dat werkt niet altijd.
Wel leuk om te zien dat het plaatje anders is als de auto aangesloten is, dan zie je de achterkant met een laadkabel, anders zie je alleen de voorzijde in de app. Bij mij klopt de uitvoering ook in de app trouwens, Timiano Green met de standaard velgen, maar is dat toeval of heeft iedereen zijn/haar uitvoering in de app juist staan?
De app toont de juiste uitvoering, in de goede kleur, met de geleverde velgen. d:)b

Alleen jammer dat ze dit niet direct konden doorzetten naar het infotainmentsysteem in de auto. Hopelijk komt dat nog eens in een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankythefly
mindgarp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:50:
[...]

De app toont de juiste uitvoering, in de goede kleur, met de geleverde velgen. d:)b

Alleen jammer dat ze dit niet direct konden doorzetten naar het infotainmentsysteem in de auto. Hopelijk komt dat nog eens in een update.
Ja klopt idd, ik zag ook in het scherm alleen de zilveren met de grootste velgen staan, was mooi geweest akls dat ook klopte. Hopen op een update, zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankythefly
mindgarp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:05:
Over laden gesproken: zie hier een grafiek van mijn laadsessie onlangs bij Fastned van 2 tot 80% (1 tot 80% volgens Fastned). De batterij was voorverwarmd en het laadstation leeg, op één andere auto na. Ideale omstandigheden dus.

Wat mij opviel:
  • De pieksnelheid van 175 kW wordt gehaald (177 kW zelfs) en vastgehouden tot ongeveer 30%
  • Als de batterij een temperatuur van 50 graden bereikt, schakelt de koeling in (ventilator was in de avond duidelijk hoorbaar)
  • Omdat de batterij te heet wordt (max. 51,5 graden volgens Car Scanner) gaat de lader throttlen en zakt de laadsnelheid snel terug naar rond de 100 kW
  • De eindsnelheid was 67 kW
Het knijpen van de laadsnelheid om oververhitting te voorkomen heeft Speicher recent nog besproken: https://youtu.be/uNZRwlV9USc?si=lzDRC4R1e45fzcCu.

Ook Bjorn Nyland (https://www.youtube.com/@bjornnyland) heeft het hier vaak over gehad, hij noemt dit 'rapid gating'. Alle MEB-auto's hebben daar last van. Best jammer, want hoewel 32 minuten een mooie laadtijd is, had dat nog 2 minuten sneller kunnen zijn als de laadcurve mooi geleidelijk zou aflopen.

Lang verhaal kort: de beloofde 28 minuten van 10 naar 80% haalt de Elroq 85 zeker.

[Afbeelding]
Fijn te horen dat de snelheid gehaald wordt. Stond je echt met 1% bij Fastned? Dat is wel even billenknijpen geweest dan.
Tot 30% volhouden is ook prima waarde. Ik zal het ook binnenkort testen voor de 60.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mindgarp
Frankythefly schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:14:
[...]

Fijn te horen dat de snelheid gehaald wordt. Stond je echt met 1% bij Fastned? Dat is wel even billenknijpen geweest dan.
Tot 30% volhouden is ook prima waarde. Ik zal het ook binnenkort testen voor de 60.
Ja, met 2% volgens de auto en met 1% volgens de snellader. Was niet echt spannend hoor: ik ben in de jaren dat ik EV rij al diverse keren met 0% gearriveerd en ook eens stilgevallen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemersmaborg
Net voor het eerst aan de lader gezet. Begint met een sissend geluid, was ik bij de Enyaq niet gewend. Hopelijk smelt de auto vannacht nie weg 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:53
mindgarp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:32:
[...]
Ja, met 2% volgens de auto en met 1% volgens de snellader. Was niet echt spannend hoor: ik ben in de jaren dat ik EV rij al diverse keren met 0% gearriveerd en ook eens stilgevallen. :o
Heerlijk! Met een ICE ook regelmatig stilgevallen, benzinemeter was kapot dus moest het gokken met de tripteller.

Zit er in de Elroq een functie die bij gebruik van navigatie ook aangeeft met hoeveel % batterij je aankomt op bestemming?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ja, dat zit erop.
pkrielen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:51:
[...]

De prijslijst is er beetje vaag over, bovenin heeft men het over Asterion 20" (die ook niet als plaatje erin staan volgens mij) en later is het Vega 20".

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vind ook die laatste mooier moet ik zeggen.
Volgens mij heb je buiten dat ik een 60 heb besteld met een trekhaak eigenlijk dezefde configuratie. Leuk dat ik nu dus ook goed beeld heb bij de uistraling ervan.. Nog 2 maandjes wachten voor mij helaas.
Heeft hiermee te maken: Bonelessscar in "Het grote Škoda Elroq-topic"

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 64% gewijzigd door S_Chief op 22-04-2025 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:57
TweakTom92 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:23:
[...]

Heerlijk! Met een ICE ook regelmatig stilgevallen, benzinemeter was kapot dus moest het gokken met de tripteller.

Zit er in de Elroq een functie die bij gebruik van navigatie ook aangeeft met hoeveel % batterij je aankomt op bestemming?
Jazeker in percentage of kilometers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Bloemersmaborg schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:50:
Net voor het eerst aan de lader gezet. Begint met een sissend geluid, was ik bij de Enyaq niet gewend. Hopelijk smelt de auto vannacht nie weg 😅
Ja dat vond ik in eerste instantie ook een beetje link maar ben er inmiddels wel aan gewend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:09
Zijn er Elroq rijders die hiervoor een Audi Q4 gereden hebben?
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn qua veercomfort.
De Q4 is met name op de achteras vrij straf geveerd waardoor de achterpasagiers het nemen van een 60km zone heuveltje niet altijd even prettig vinden.
Ben benieuwd hoe de Elroq deze heuveltjes neemt. Speciaal de sportline met DCC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
deboss65 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:40:
De Q4 is met name op de achteras vrij straf geveerd waardoor de achterpasagiers het nemen van een 60km zone heuveltje niet altijd even prettig vinden.
Ik heb alleen een proefrit gemaakt in een Q4 e-tron en dat is alweer een tijdje geleden, maar ik heb niet het idee dat de Elroq heel anders is. Ik vind de Elroq ook vrij straf geveerd (logisch: zware auto en geen luchtvering) en heb al een keer een verzoek van de achterbank gehad om de verkeersdrempels wat rustiger te nemen... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
mindgarp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:46:
[...]

Ik heb alleen een proefrit gemaakt in een Q4 e-tron en dat is alweer een tijdje geleden, maar ik heb niet het idee dat de Elroq heel anders is. Ik vind de Elroq ook vrij straf geveerd (logisch: zware auto en geen luchtvering) en heb al een keer een verzoek van de achterbank gehad om de verkeersdrempels wat rustiger te nemen... _O-
Ja zeker herkenbaar, althans met 20" velgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
  • Laatst online: 16:09
mindgarp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:46:
[...]

Elroq85 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:53:
[...]

Ja zeker herkenbaar, althans met 20" velgen
Sportline met sportonderstel of het "gewone" onderstel ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:55
mindgarp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:32:
[...]

....en ook eens stilgevallen. :o
Komt dan de ANWB met een accu aanzetten of hoe werkt dat? Niet zo dat je er even een litertje in giet :+
En toch ook weer over die warmtepomp beginnen. Bij autoweek loopt iemand met een duidelijke voorkeur rond.

[ Voor 41% gewijzigd door Holzschuh op 23-04-2025 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decibel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 09:49
Holzschuh schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:17:
[...]

Komt dan de ANWB met een accu aanzetten of hoe werkt dat? Niet zo dat je er even een litertje in giet :+

[...]

En toch ook weer over die warmtepomp beginnen. Bij autoweek loopt iemand met een duidelijke voorkeur rond.
Volgens mij wordt je naar de dichtstbijzijnde laadpaal gesleept

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:22
Decibel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:41:
[...]

Ze hebben ook kleine accu’s waarmee je een paar kWh laadt en je 15 of 20 km kunt rijden, veel efficiënter en goedkoper ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
deboss65 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:23:
[...]

[...]

Sportline met sportonderstel of het "gewone" onderstel ?
Ik heb het gewone onderstel wat ik met 20" velgen hard zat vind eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

Decibel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:41:
[...]

Je kan een stilgevallen achterwielaangedreven EV niet slepen :X Alleen volledig op een ambu.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:44
MarcelGo schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:51:
[...]

Ze hebben ook kleine accu’s waarmee je een paar kWh laadt en je 15 of 20 km kunt rijden, veel efficiënter en goedkoper ;)
Kan je die als "noodvoorziening" zelf aanschaffen en in je kofferbak leggen? Zeg maar soort van powerbank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Martijnvdb schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:47:
[...]

Kan je die als "noodvoorziening" zelf aanschaffen en in je kofferbak leggen? Zeg maar soort van powerbank?
In theorie wel, ik heb voor de camping een ecoflow en die zou je kunnen gebruiken met de 230V lader maar dat is zwaar en duur, je kunt beter gewoon op tijd laden. (Anwb gebruikt een zwaardere uitvoering)

Bjorn Nyland heeft op youtube wel wat filmpjes van auto’s die hij echt helemaal leeg reed (tot ongenoegen van de dealers) en dan aansloot op de ecoflow en vervolgens een poosje moest wachten tot er voldoende inzat :X

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 23-04-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 09:44

DennisMoore

Alles went...

TweakTom92 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:23:
[...]

Bij de XC40 (Google Automotive) staat dat continu duidelijk in beeld, en zie je dat percentage tijdens het rijden ook veranderen, heel handig vond ik dat.

Bij de Elroq heb ik daar helaas nog geen snelle manier voor gevonden, maar misschien zie ik iets over het hoofd. De enige manier die ik ken, is door in de navigatiekaart de lijst met reisdoelen/stops naar links te swipen, en dan vervolgens het einddoel te openen. In de popup staat dan het verwachte percentage op de plaats van bestemming. Behoorlijk omslachtig.

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Bob Popcorn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:39:
[...]

Je kan een stilgevallen achterwielaangedreven EV niet slepen :X Alleen volledig op een ambu.
Wat bedoel je met "stilgevallen"? Dat je 'm zelfs niet in 'N' kunt zetten oid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7L6HjMkOwkdtRQGXZEWy2xLrnWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaCTpmamAmvcl60xnCWSsi6U.jpg?f=fotoalbum_large

"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carlhendrix
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-09 23:50
mindgarp schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:31:
[...]

Speicher meldt het nu ook:
Goede video. Duidelijk ook. Als first-time EV rijder schrok ik van het bericht omdat ik 'alleen naar de nummers keek'. Maar door deze uitleg is het voor mij nu helder.
Ik weet niet óf mijn Elroq in deze reeks zal vallen (wk23) maar goed om te weten dat het in mijn situatie weinig uitmaakt.

[PSN: carlhendrix] | Steam ID : n3w_w4rri0r |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

DennisMoore schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:27:
[...]

Wat bedoel je met "stilgevallen"? Dat je 'm zelfs niet in 'N' kunt zetten oid?

[Afbeelding]
Letterlijk op de volgende pagina staat:
Transport met een bergingsvoertuig

De wagen moet met de wielen van beide assen op het bergingsvoertuig staan.

LET OP
In geval van nood kan de wagen stapvoets en tot een afstand van max. 100 m naar het bergingsvoertuig worden gesleept of geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Bob Popcorn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:46:
[...]

Letterlijk op de volgende pagina staat:

[...]
In de Elroq 'handleiding' staat dat je max 50 km mag slepen met max 50 km/h mits je de auto in de 'N' zet.
https://digital-manual.sk...8ac1445254842c4e7_3_nl_NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dR7hQmI7M8yRKPwJToRwXBFV0QE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJdh8v7FLFqqomzAkkJp6zA4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

DennisMoore schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:54:
[...]

In de Elroq 'handleiding' staat dat je max 50 km mag slepen met max 50 km/h mits je de auto in de 'N' zet.
https://digital-manual.sk...8ac1445254842c4e7_3_nl_NL
[Afbeelding]
Dat gaat niet als je geen acculading meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:43
carlhendrix schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:32:
[...]

Goede video. Duidelijk ook. Als first-time EV rijder schrok ik van het bericht omdat ik 'alleen naar de nummers keek'. Maar door deze uitleg is het voor mij nu helder.
Ik weet niet óf mijn Elroq in deze reeks zal vallen (wk23) maar goed om te weten dat het in mijn situatie weinig uitmaakt.
In de comments onder de video wordt ook besproken dat een andere reden voor de 135 variant te gaan is dat deze van CATL komt en niet van LG. De LG batterijen staan minder goed bekend qua degradatie dan CATL.
De batterij met 135Kw is van CATL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCb1780
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-09 21:22
dat aantrekken van de gordels bij vertrek? Is dat iets van Europa of iets van Volkswagen?

Het blijft me verrasen dat de wagen me ineens stevig de stoel in trekt. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Bob Popcorn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:57:
[...]

Dat gaat niet als je geen acculading meer hebt.
Vandaar dat ik om verduidelijking vroeg wat je bedoelde met "stilgevallen".

Kortom: als je de Elroq in de 'N' kunt zetten, kun je 'm slepen. En de uitspraak dat je EV's nooit mag slepen (ik hoor dat wel vaker), is veel te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Het viel me vanmorgen op dat het lijkt alsof het dashboard 't.h.v. de knoppen niet goed sluit. Hebben jullie dat ook?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_UMsScmJLUAfTdhYHF4--y2w08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAjKqfTSVMCZi3qVTr5qMMiY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

DennisMoore schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:02:
[...]

Vandaar dat ik om verduidelijking vroeg wat je bedoelde met "stilgevallen".

Kortom: als je de Elroq in de 'N' kunt zetten, kun je 'm slepen. En de uitspraak dat je EV's nooit mag slepen (ik hoor dat wel vaker), is veel te kort door de bocht.
Kan geen reden andere reden bedenken waarom je een EV zou moeten of kunnen slepen? Bij een motordefect zou ik namelijk niet er vanuit gaan dat deze daadwerkelijk in N gaat, en aangezien je spanning gaat genereren door het slepen ga je geheid meer beschadigen. Defecten aan stuurinrichting/wielen/remmen/banden zou ik ook niet gaan slepen. Dus 't is leuk dat ze het voor de volledigheid vermelden in het instructieboekje (zijn ze verplicht denk ik), de scenario's zijn niet zo legio.

Ik ben 1x afgesleept met mijn EV (e208) omdat ik een kapotte voorband had. Deze auto is voorwielaangedreven en de regeneratie zit ook op de voorwielen. Dan kan het geen kwaad, al moest de berger wel even bellen met backoffice over de correcte procedure van slepen. Een achterwielaangedreven EV zal eigenlijk altijd (ook bij een lekke voorband) met een lier op een ambu worden getrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:00
Daarnaast is het bezoeken van de wasstraat ook gewoon een soort van slepen.
Onlangs reed ik zelf gewoon blindelings de wasstraat binnen en in de rij staande bekroop mezelf ineens de gedachte; wacht eens... moet ik nog voorzieningen treffen of mag het uberhaupt wel met een EV.
Gelukkig was het druk dus had ik genoeg tijd om in de wachtrij snel e.e.a. in de handleiding op te zoeken!

conclusie; weinig spannends. automatische ruitenwissers uitzetten en de auto in N.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Bob Popcorn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:25:
[...]

Kan geen reden andere reden bedenken waarom je een EV zou moeten of kunnen slepen? Bij een motordefect zou ik namelijk niet er vanuit gaan dat deze daadwerkelijk in N gaat, en aangezien je spanning gaat genereren door het slepen ga je geheid meer beschadigen. Defecten aan stuurinrichting/wielen/remmen/banden zou ik ook niet gaan slepen. Dus 't is leuk dat ze het voor de volledigheid vermelden in het instructieboekje (zijn ze verplicht denk ik), de scenario's zijn niet zo legio.

Ik ben 1x afgesleept met mijn EV (e208) omdat ik een kapotte voorband had. Deze auto is voorwielaangedreven en de regeneratie zit ook op de voorwielen. Dan kan het geen kwaad, al moest de berger wel even bellen met backoffice over de correcte procedure van slepen. Een achterwielaangedreven EV zal eigenlijk altijd (ook bij een lekke voorband) met een lier op een ambu worden getrokken.
Hmm, 'k weet niet veel van autotechniek in het algemeen, maar: gebreken waardoor je niet meer mag rijden en die niet effe ter plekke zijn te repareren door de Wegenwacht? Kapotte koeling/remmen/vloeistoffen, de voorruit of (rem)lichten aan gruzelementen? Spiegels die niet uitklappen, een motorkap die niet meer sluit? Hoewel je in veel van zulke gevallen ook niet meer achter het stuur van de gesleepte auto mag zitten natuurlijk...

Anyway, het zal me eigenlijk worst zijn hoe ANWB/ADAC/Skoda het verder afhandelt, slepen of ambulance ;).

[ Voor 3% gewijzigd door DennisMoore op 23-04-2025 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:44
Wellicht interessant voor denk ik ook de Private lease rijders.

Vandaag op FD: Ook krijgt de elektrische auto een zetje via een ‘gewichtscorrectie’ op de wegenbelasting, bovenop de correctie die er nu al is. Zonder correctie zijn deze doorgaans zware auto’s duur in de wegenbelasting.

[ Voor 18% gewijzigd door Martijnvdb op 23-04-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

DennisMoore schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:36:
[...]

Hmm, 'k weet niet veel van autotechniek in het algemeen, maar: gebreken waardoor je niet meer mag rijden en die niet effe ter plekke zijn te repareren door de Wegenwacht? Kapotte koeling/remmen/vloeistoffen, de voorruit of (rem)lichten aan gruzelementen? Spiegels die niet uitklappen, een motorkap die niet meer sluit?

Anyway, het zal me eigenlijk worst zijn hoe ANWB/ADAC/Skoda het verder afhandelt, slepen of ambulance ;).
Zoals ik zei, je gaat spanning opwekken met het slepen, hoe dan ook. Je auto kan dat prima afvloeien, maar daar heb je spanning voor nodig om hem goed in N te zetten.

Een kapotte voorruit vind ik idd een goeie reden om te slepen, en wellicht kleine schade aan de voor/achterzijde ook wel.

Maar wat je zegt, gewoon hulpdienst bellen, die zoeken het maar uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTom92
DennisMoore schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:18:
[...]
Bij de XC40 (Google Automotive) staat dat continu duidelijk in beeld, en zie je dat percentage tijdens het rijden ook veranderen, heel handig vond ik dat.

Bij de Elroq heb ik daar helaas nog geen snelle manier voor gevonden, maar misschien zie ik iets over het hoofd. De enige manier die ik ken, is door in de navigatiekaart de lijst met reisdoelen/stops naar links te swipen, en dan vervolgens het einddoel te openen. In de popup staat dan het verwachte percentage op de plaats van bestemming. Behoorlijk omslachtig.
Exact, dat zit in Tesla's ook en is onwijs handig. Je kan zo hard rijden als dat het percentage stabiel blijft op een zelfgekozen minimum. Op vakantie naar Zuid Frankrijk reed ik regelmatig stukken 130+ omdat ik anders bij de volgende geplande laadstop met 15% zou aankomen, nergens voor nodig natuurlijk.

Ben wel benieuwd hoe @Elroq85 het in beeld heeft gekregen, zou je daar een foto van kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlhendrix
Flix20 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:28:

conclusie; weinig spannends. automatische ruitenwissers uitzetten en de auto in N.
Mijn A180 heeft een wasstraat-modus:
-buitenspiegels worden ingeklapt om krassen te voorkomen
-zijruiten en het schuifdak worden gesloten.
-regensensor wordt uitgeschakeld zodat de ruitenwissers niet bewegen in de wasstraat.
-airconditioning schakelt over naar de luchtrecirculatiemodus.

Heeft de Elroq ook zoiets, of is het echt alleen ruitenwissers uit en de auto in N?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTom92
Martijnvdb schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:47:
[...]

Je kan zoiets meenemen.

:9

[ Voor 17% gewijzigd door TweakTom92 op 23-04-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
carlhendrix schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:42:
[...]

-regensensor wordt uitgeschakeld zodat de ruitenwissers niet bewegen in de wasstraat.

Heeft de Elroq ook zoiets, of is het echt alleen ruitenwissers uit en de auto in N?
Ik ben hier ook benieuwd naar. De Ioniq 5 die ik nu rij is heel irritant in de wasstraat, hij schakelt continu automatisch de parkeerrem in als ik hem in zijn N zet. Je moet dan een ander knopje op het stuur ingedrukt houden maar dit werkt zeer slecht.
Alle keren dat ik in de wasstraat wilde, ontstonden er denk 5 lege plekken voor mij omdat ik hem niet in zijn vrij kreeg, tot grote ergernis van de wachtende achter mij én de wasstraat bediendes. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Nog geen wasstraat functie kunnen vinden, ook niets in de handleiding.
https://digital-manual.sk...3_3_nl_NL?query=wasstraat

Nog een belangrijk puntje overigens; Auto hold uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
TweakTom92 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:41:
[...]

Exact, dat zit in Tesla's ook en is onwijs handig. Je kan zo hard rijden als dat het percentage stabiel blijft op een zelfgekozen minimum. Op vakantie naar Zuid Frankrijk reed ik regelmatig stukken 130+ omdat ik anders bij de volgende geplande laadstop met 15% zou aankomen, nergens voor nodig natuurlijk.

Ben wel benieuwd hoe @Elroq85 het in beeld heeft gekregen, zou je daar een foto van kunnen maken?
Misschien praten we langs elkaar heen maar je kunt in de navigatie zelf aangeven hoeveel km je nog over wilt hebben bij reisdoel of laadstop. En wordt de actieradius op de kaart getoond. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCv-C7ceRx4VhkdYakBhoV7KEjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPMTxZYeHX0kEPcE1Mfc0z3G.jpg?f=fotoalbum_largeMaar wellicht bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
Elroq85 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:51:
[...]

Misschien praten we langs elkaar heen maar je kunt in de navigatie zelf aangeven hoeveel km je nog over wilt hebben bij reisdoel of laadstop. En wordt de actieradius op de kaart getoond. [Afbeelding]Maar wellicht bedoel je wat anders?
Ik bedoel inderdaad wat anders. Bij Tesla zie je continu een geschat percentage in beeld met wat je nog over hebt bij aankomst bestemming (de laadpaal). Hierin wordt rekening gehouden met type wegen (snelweg/binnenwegen) en geeft dus een beter beeld dan de 'huidige range' minus 'te afleggen afstand'.

Je ziet het percentage dalen als je harder rijdt dan dat de navigatie voor ogen had, hij stijgt als je langzamer rijdt (bijvoorbeeld door drukte op de weg). Omdat dit live veranderd, kan je vaak wat zekerder rijden.

De 'huidige range' minus 'af te leggen afstand' is soms niet accuraat genoeg, omdat de 'huidige range' rekening houdt met een gemiddeld verbruik over veel langere afstand en dus niet snel aanpast bij andere verkeer- en weersomstandigheden.

Ook is het kijken naar een percentage veel eenvoudiger dan hoofdrekenen. Ik doe het in de Ioniq nu zelf door bij vertrek te kijken hoeveel ik over heb: 180km bereik met een route van 145km = 35km reserve. Later op de route kan dat gedaald zijn naar 86km bereik met nog 58km op de route. Dan wordt het een flink hoofgereken om te kijken of de reserve snel daalt of langzaam.

[ Voor 14% gewijzigd door TweakTom92 op 23-04-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Bob Popcorn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:39:
[...]

Zoals ik zei, je gaat spanning opwekken met het slepen, hoe dan ook. Je auto kan dat prima afvloeien, maar daar heb je spanning voor nodig om hem goed in N te zetten.

Een kapotte voorruit vind ik idd een goeie reden om te slepen, en wellicht kleine schade aan de voor/achterzijde ook wel.

Maar wat je zegt, gewoon hulpdienst bellen, die zoeken het maar uit ;)
Nog even een nabrander: is het niet zo dat "het in de 'N' kunnen zetten" op de 12 Volt accu zit geschakeld?

Dan zou dat altijd nog mogelijk zijn als je de rij-accu per ongeluk hebt leeggereden, en dan kun je zonder problemen (en binnen de door Skoda genoemde beperkingen van 50km en 50km/h) gewoon naar een oplaadpunt worden gesleept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemersmaborg
deboss65 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:40:
Ik ben overgestapt van de Enyaq naar de Elroq, waarbij de Enyaq natuurlijk vergelijkbaar is met de Q4. Hoewel ik nu een Sportline heb en dus sportonderstel, vind ik het onderstel van de Elroq juist comfortabeler dan wat ik in de Enyaq had.. Had verwacht dat deze stugger zou zijn, maar is dus niet zo.

Ik had de Enyaq 80 en nu de Elroq 85, maar het verschil in power merk je trouwens absoluut, vooral de acceleratie met inhalen is magnifiek!

Last but not least. Het valt me op dat de auto veel sneller ingrijpt met emergency stops dan bij de Enyaq. Dat is nog niet zo plezierig, dus even uitzoeken hoe ik dat anders kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemersmaborg
[...]

Ik zet de auto altijd in de N, ruitenwissers uit en ook alle hulpsystemen uit... eenvoudig via het hoofdmenu paar schuifjes omzetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

DennisMoore schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:06:
[...]

Nog even een nabrander: is het niet zo dat "het in de 'N' kunnen zetten" op de 12 Volt accu zit geschakeld?

Dan zou dat altijd nog mogelijk zijn als je de rij-accu per ongeluk hebt leeggereden, en dan kun je zonder problemen (en binnen de door Skoda genoemde beperkingen van 50km en 50km/h) gewoon naar een oplaadpunt worden gesleept.
Klopt, je zou in theorie zelfs je auto kunnen laden door hem te laten slepen. Toch zou ik het gewoon niet doen, denk namelijk niet dat je aanspraak kunt maken op garantie als je iets verkeerd doet en je dus je motor of batterij molt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Bob Popcorn schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:35:
[...]

Klopt, je zou in theorie zelfs je auto kunnen laden door hem te laten slepen. Toch zou ik het gewoon niet doen, denk namelijk niet dat je aanspraak kunt maken op garantie als je iets verkeerd doet en je dus je motor of batterij molt. :+
Ach, het mag gewoon volgens de handleiding, dus risico voor Skoda 😎.
M'goed, het is vooral een theoretische kwestie denk ik. 't Moet m.i. alleen niet zo'n verhaal worden dat gaat rondzingen: "EV's vliegen vaak in brand! Je mag er niet mee in parkeergarages! Ze kunnen niets trekken! Accu's worden heel snel slechter! Je mag ze nooit slepen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:46
Ik meen in een video van Speicher gezien te hebben dat hij op zijn Enyaq nog geen update had gehad.
Wat is uberhaupt de updatefrequentie bij VAG bij de EV's?
Er zit toch een berg software in een EV met naar ik verwacht dus ook een berg bugs.
Iedere week zoals bij Tesla is overdreven maar ik zou toch wel maandelijks verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36
Meh, als ik de track-record van m'n ID.3 aanhou, heb ik hooguit 2 updates per jaar gezien. Dat zal bij Skoda niet anders zijn verwacht ik. Grote updates, waarbij de auto een paar uur niet bruikbaar was, is zelfs maar één keer per jaar.

[ Voor 49% gewijzigd door tiguan op 23-04-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 29-05 08:54
Frankythefly schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:50:

Wat verder opvalt op langere snelwegritten is dat de auto wat nerveus aanvoelt tov van onze Octavia hiervoor. Kleine stuurbeweging heeft al effect, hebben meer mensen dat gemerkt? Niet enorm storend maar wel een verschil.
Op jouw BE zit toch Drive Mode Select? Zit er geen Sport stand bij?

Als ik de snelweg opga, gebruik ik in mijn Octavia altijd de Sportstand. Binnen de bebouwde kom schakel ik over op Normal of Eco. De Sportstand maakt de auto imho steviger en geeft een zelfzekerder rijgevoel. In de Normalstand heb ik dat gevoel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
tiguan schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:45:
Meh, als ik de track-record van m'n ID.3 aanhou, heb ik hooguit 2 updates per jaar gezien. Dat zal bij Skoda niet anders zijn verwacht ik. Grote updates, waarbij de auto een paar uur niet bruikbaar was, is zelfs maar één keer per jaar.
Een paar uur?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mifflin
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-09 15:24
DennisMoore schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:18:
[...]

Het is dus niet mogelijk dat je Google Maps automatisch verbinding maakt met de navigatie van je Skoda om in te kunnen zien hoeveel %-batterij je nog vermoedelijk hebt?

Dan ga ik denk ik maar de navigatie van Skoda zelf proberen. Wat zijn de meningen daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ripk
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-09 05:32
Hallo allemaal,

Ik lees graag mee en heb tot nu toe veel geleerd, misschien weet ik het straks bij aflevering allemaal beter dan de dealer😜 ( Elroq BE 85 tiamo green met winter pack en trekhaak)…. Ik ben echter nieuw met het elektrisch rijden en heb geen mogelijkheid om de auto te laden op eigen stroom heeft er nog iemand tips voor gunstige laadpassen voor de openbare laadpalen? Collega’s hebben me al gewezen op Ovo maar misschien zijn er meer betere of gelijkwaardigen? Ik moet het gewoon zelf regelen dus geen multi tank card van de baas oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
Ripk schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:21:
Hallo allemaal,

Ik lees graag mee en heb tot nu toe veel geleerd, misschien weet ik het straks bij aflevering allemaal beter dan de dealer😜 ( Elroq BE 85 tiamo green met winter pack en trekhaak)…. Ik ben echter nieuw met het elektrisch rijden en heb geen mogelijkheid om de auto te laden op eigen stroom heeft er nog iemand tips voor gunstige laadpassen voor de openbare laadpalen? Collega’s hebben me al gewezen op Ovo maar misschien zijn er meer betere of gelijkwaardigen? Ik moet het gewoon zelf regelen dus geen multi tank card van de baas oid
Ik laad wel op eigen terrein maar heb een paar gratis passen voor als het nodig is. Maar obv de prijs kun je het beste bij Tesla laden mbt de Tesla APP. Dat is meestal de beste prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36
Yep, update van 2.1 naar 2.3 duurde iets van 8 uur. Update naar 2.4 moest door de garage uitgevoerd worden. De update van 2.4 naar 3.2 duurde ongeveer 140 minuten en de laatste naar 3.7 duurde weer 5 uur. Hopelijk gaat 't wel beter/sneller tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ripk
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-09 05:32
Elroq85 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:25:
[...]

Ik laad wel op eigen terrein maar heb een paar gratis passen voor als het nodig is. Maar obv de prijs kun je het beste bij Tesla laden mbt de Tesla APP. Dat is meestal de beste prijs.
Dat is een goede, nooit aan gedacht….de gratis pasjes van de ANWB en Shell heb ik idd ook al aangevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniswo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-08 13:50
Weten jullie of er standaard een "zonnescherm" aanwezig is voor de ruiten bij de achterbank?
Heb wel kunnen vinden dat de sportline geblindeerde ramen achter heeft. Maar dit niet zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Denniswo op 23-04-2025 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

DennisMoore schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:34:
[...]

Ach, het mag gewoon volgens de handleiding, dus risico voor Skoda 😎.
M'goed, het is vooral een theoretische kwestie denk ik. 't Moet m.i. alleen niet zo'n verhaal worden dat gaat rondzingen: "EV's vliegen vaak in brand! Je mag er niet mee in parkeergarages! Ze kunnen niets trekken! Accu's worden heel snel slechter! Je mag ze nooit slepen!"
Dat gevecht over garantie zou ik niet aan gaan met Pon hoor :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xavier_be
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-04 11:22
Skoda Elroq 50 – leuke ontdekking rond opties achteraf activeren

Even een leuk weetje delen voor wie interesse heeft in de Skoda Elroq (of al eentje op het oog heeft). Om mijn kosten wat te drukken (lees: ik lever zelf loon in voor de bedrijfswagen), koos ik voor de Belgische basisversie van de Elroq – in België heet die simpelweg de Skoda Elroq 50.

Tot mijn verbazing is die basisversie al behoorlijk goed uitgerust: standaard zetel- én stuurverwarming, dodehoeksensor, parkeersensoren voor- en achteraan, achteruitrijcamera, gewone cruise control, enz. Alleen jammer dat er geen adaptive cruise control (ACC) bij zat, dat miste ik wel een beetje.

Maar goed nieuws: vorige week ben ik de wagen gaan afhalen, en wat bleek? De hardware voor ACC was gewoon aanwezig. Via de MyŠkoda app kon ik voor een eenmalige kost van 320 euro de adaptive cruise control activeren – en het werkt uitstekend!

Er is trouwens ook nog de grootlichtassistent als extra functie, die kost net geen 300 euro. Beide opties kan je een maand gratis testen via de app. Ik ben die nu aan het proberen en overweeg sterk om ook die nog aan te schaffen.

Bij de bestelling kon je ACC enkel aanvinken als onderdeel van een duurder pakket, dus als je – net als ik – maar één specifiek extraatje wil, dan is dit een mooie manier om kosten te besparen. Of dit ook zo werkt bij de Nederlandse uitvoering, weet ik helaas niet. Misschien heeft iemand hier daar ervaring mee?

Hopelijk heeft iemand iets aan deze tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carlhendrix
Denniswo schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:20:
Weten jullie of er standaard een "zonnescherm" aanwezig is voor de ruiten bij de achterbank?
Heb wel kunnen vinden dat de sportline geblindeerde ramen achter heeft. Maar dit niet zo.
Beschikbaar vanaf het 'Advanced' pakket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKnF3V8Ke9rDY79GINqd4qfStcM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bwRffQ0EnbHkyfmISbepwRNk.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Mifflin schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:19:
[...]

Het is dus niet mogelijk dat je Google Maps automatisch verbinding maakt met de navigatie van je Skoda om in te kunnen zien hoeveel %-batterij je nog vermoedelijk hebt?

Dan ga ik denk ik maar de navigatie van Skoda zelf proberen. Wat zijn de meningen daarover?
Wat ik beschreef (reisdoelen naar links swipen, einddoel openen, in de popup het verwachte percentage aflezen) *is* de Skoda navigatie... helaas. En voor de duidelijkheid (ik heb het geprobeerd) het is volgens mij niet mogelijk om tegelijkertijd de Skoda navigatie (voor het uitrekenen van de verwachte SoC) én de Android Auto navigatie (voor het tonen van die SoC) actief te hebben. 't Is het een of het ander.

Mijn mening over de (presentatie van de) Skoda-navigatie is niet positief. De kaarten zijn ZWAAR vervuild met allerlei irrelevante en vaak full-colour POI-onzin (scholen, hotels, tandartspraktijken, Pizzahut-logo's, en andere meuk), en rode waarschuwingsicoontjes over afsluitingen en werkzaamheden die totáál niet op je route liggen en waar je dus niets mee te maken hebt. Dit zowel tijdens het plannen als tijdens het rijden. De navigatiestem is goed in de taal waarin de Skoda staat ingesteld, maar heeft enorme moeite met straatnamen in het buitenland.

Mijn voorlopige (!) conclusie is dat ik daarom liever rijd met Android Auto (blegh, Google :r), omdat de kaarten schoner zijn, de uitspraak van straatnamen beter, en deze ook prima samenwerkt met de HUD-pijlen en volgens mij ook met het automatisch opwarmen van de accu als je een laadstation hebt ingepland. Alleen geeft de Google navigatie bij mij helaas géén verwacht SoC-percentage aan op het plekje waar de XC40 dat aangaf, hoewel ik volgens mij in de Maps-instellingen heb aangegeven dat het een EV is. En je krijgt dan natuurlijk die irritante "meldingen van andere Google Maps-chauffeurs", terwijl je bij Skoda navigatie de 'Traffication'-app met dat soort flauwekul gewoon kunt deinstalleren.

Dit is tijdens het rijden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8vjalFJCxje4eqx3p98km92Kg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V18SSdbCIco0IOSSWyGr7KaV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6s-erwkdA00mugCmkJoBp8KeCgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbdgETU8VtjBYNy8BJIAlrvd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door DennisMoore op 23-04-2025 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeeEzel
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:49
De link van de levering Excel is uitgeschakeld.

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

carlhendrix schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:29:
[...]

Beschikbaar vanaf het 'Advanced' pakket.

[Afbeelding]
Waarbij die genoemde "massagefunctie" zware oplichterij is van Skoda :(.
Het langzaam opblazen en weer leeg laten lopen van de lendesteun is géén "massage" (zoals volgens mij de Kodiac en de Superb die wél hebben).

[ Voor 5% gewijzigd door DennisMoore op 23-04-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
DennisMoore schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:29:
[...]

Wat ik beschreef (reisdoelen naar links swipen, einddoel openen, in de popup het verwachte percentage aflezen) *is* de Skoda navigatie... helaas. En voor de duidelijkheid (ik heb het geprobeerd) het is volgens mij niet mogelijk om tegelijkertijd de Skoda navigatie (voor het uitrekenen van de verwachte SoC) én de Android Auto navigatie (voor het tonen van die SoC) actief te hebben. 't Is het een of het ander.

Mijn mening over de (presentatie van de) Skoda-navigatie is niet positief. De kaarten zijn ZWAAR vervuild met allerlei irrelevante en vaak full-colour POI-onzin (scholen, hotels, tandartspraktijken, Pizzahut-logo's, en andere meuk), en rode waarschuwingsicoontjes over afsluitingen en werkzaamheden die totáál niet op je route liggen en waar je dus niets mee te maken hebt. Dit zowel tijdens het plannen als tijdens het rijden. De navigatiestem is goed in de taal waarin de Skoda staat ingesteld, maar heeft enorme moeite met straatnamen in het buitenland.

Mijn voorlopige (!) conclusie is dat ik daarom liever rijd met Android Auto (blegh, Google :r), omdat de kaarten schoner zijn, de uitspraak van straatnamen beter, en deze ook prima samenwerkt met de HUD-pijlen en volgens mij ook met het automatisch opwarmen van de accu als je een laadstation hebt ingepland. Alleen geeft de Google navigatie bij mij helaas géén verwacht SoC-percentage aan op het plekje waar de XC40 dat aangaf, hoewel ik volgens mij in de Maps-instellingen heb aangegeven dat het een EV is. En je krijgt dan natuurlijk die irritante "meldingen van andere Google Maps-chauffeurs", terwijl je bij Skoda navigatie de 'Traffication'-app met dat soort flauwekul gewoon kunt deinstalleren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat komt waarschijnlijk omdat de Elroq geen diepgaande google integratie (android automotive) heeft zoals de XC40 wel heeft, oftewel de auto geeft geen status terug aan google, waardoor die simpelweg niet weet wat het verbruik etc. is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Shanquish schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:37:
[...]

dat komt waarschijnlijk omdat de Elroq geen diepgaande google integratie (android automotive) heeft zoals de XC40 wel heeft, oftewel de auto geeft geen status terug aan google, waardoor die simpelweg niet weet wat het verbruik etc. is.
Dat klinkt inderdaad aannemelijk.
Wat ik nog vergat: als je rijdt met de Skoda Navigatie en de Travel Assist aan, remt de auto automatisch af voor rotondes en zelfs voor bochten. Ik weet eigenlijk niet of de auto ook automatisch afremt als je rijdt met de Android Auto navigatie 🤔. Volgende rit eens testen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeeEzel
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:49
Shanquish schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:37:
[...]

ABRP kan dat volgens mij wel doen zonder dongle? Ik weet niet of mensen daar al ervaring mee hebben?

Edit: ABRP kan het inderdaad ook tijdens het rijden. (Enyaq's 2020-nu in iedergeval, Elroq staat nog niet beschreven.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9-TOLB1_e6X53PwNJ1jDzDx2dI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f1FLNCrrInefUiZcTsrhwW8x.png?f=fotoalbum_large

Edit: Fotos vanaf de ABRP site @DennisMoore, misschien wat om te proberen?:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OR0InZruvtb_n4ZNheojpLX2No=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OoJBM6nZOAFxgc6HWfTbcos1.png?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door ZeeEzel op 23-04-2025 15:47 ]

Skoda Elroq BE60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
Flix20 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:28:
en als je een elektrische achterklep hebt ook Easy Open uitschakelen.

Auto hold zet ik nooit uit in de wasstraat

[ Voor 38% gewijzigd door __REMCO__ op 23-04-2025 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

ZeeEzel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:41:
[...]

ABRP kan dat volgens mij wel doen zonder dongle? Ik weet niet of mensen daar al ervaring mee hebben?

Edit: ABRP kan het inderdaad ook tijdens het rijden. (Enyaq's 2020-nu in iedergeval, Elroq staat nog niet beschreven.)
[Afbeelding]

Edit: Fotos vanaf de ABRP site @DennisMoore, misschien wat om te proberen?:[Afbeelding]
Geen ervaring met ABRP. Verbinding met de Elroq zou mogelijk moeten zijn, zie ik. Via Android Auto kost 't wel weer 5 euro per maand natuurlijk...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m79BeoRC7IBJMHVuIRorxjsorqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t66hEKIyS55515bFUJC6I47t.jpg?f=fotoalbum_large

Zo te zien dezelfde rotzooi aan compleet irrelevante POI-icoontjes (dierenartspraktijken bijv) tijdens de navigatie. Wie *wil* dat in hemelsnaam |:(
Misschien dat ik het eens voor 5 euro ga testen, dank voor de tip. Verder dreigt dit nu wat offtopic te gaan worden denk ik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7U4S-_3l5b6MIDFSmyam5tEEBEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwiBEIpbP8PTuv9BaN66NzKu.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ABRP zojuist met een Premium testaccount geprobeerd. De SoC werd (tijdens stilstand) niet correct ingeladen. De app (via Android Auto op een Zenfone 10) op het Skoda-scherm is bijzonder traag (niet gek als je duizenden laadpunten gaat lopen inladen, geez). En basale functies lijken te ontbreken in de interface, zoals het weer her-centreren op je eigen locatie na het swipen over de kaart, of vreemd genoeg het kunnen selecteren van een alternatieve route. Een onbruikbare app wat mij betreft. Die gaat er weer af...

[ Voor 11% gewijzigd door DennisMoore op 23-04-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
__REMCO__ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:52:
[...]

Bijzonder dat Easy Open werkt als je met ingeschakeld contact in de auto zit…ben je voor het verkeerslicht ook kwetsbaar voor dieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

MarcelGo schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:20:
[...]

Bijzonder dat Easy Open werkt als je met ingeschakeld contact in de auto zit…ben je voor het verkeerslicht ook kwetsbaar voor dieven?
Volgens https://www.skodacommunit...-und-waschstrasse.135015/ gaat de achterklep niét open als je de sleutel in de buurt van de bestuurdersstoel hebt.

"Wenn du nicht mit dem Schlüssel hinter dem Auto stehst geht Easy Open nicht, hab es in verschiedenen Varianten ausprobiert und die Klappe ging nur so auf. Nicht wenn er vorn in der Hosentasche liegt, in der Mittelkonsole oder sogar im Kofferraum."

'k Heb zelf de Easy Open sowieso maar uigeschakeld omdat ie bij het voorbij lopen al een paar keer ongewenst open ging, zonder dat ik m'n voet of de laadkabel oid onder de auto hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McNoob
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:37
ZeeEzel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:41:
[...]

Vanaf model 2025 zo te zien alleen ondersteuning via Enode, oftewel internet/Skoda App data. Op het Skodaforum heeft iemand dat geprobeerd maar was het niet heel stabiel. De locatie werd op Antwerpen gegeven terwijl de auto al de grens over was in Frankrijk. Dan is het niet echt live data meer waar routebegeleiding met batterijstatus van afhankelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DennisMoore schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:40:
[...]
Ik weet eigenlijk niet of de auto ook automatisch afremt als je rijdt met de Android Auto navigatie 🤔. Volgende rit eens testen...
Ja hoor, de gebruikte navigatie maakt niet uit.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

P_de_B schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:04:
[...]

Ja hoor, de gebruikte navigatie maakt niet uit.
Draait de Skoda 'kaart' als het ware op de achtergrond mee zodat ie weet wat eraan zit te komen? Hmm, klinkt eigenlijk wel logisch, die functionaliteit zou idd niet mogen afhangen van of er een navigatie naar een reisdoel actief is 🤔.

[ Voor 8% gewijzigd door DennisMoore op 23-04-2025 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
ZeeEzel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:29:
De link van de levering Excel is uitgeschakeld.
Denk een storing met Excel Online. Gisteren deed 'ie het nog.

Edit: werkt weer.

[ Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 23-04-2025 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Hallo allemaal,

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
Elroq85 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:25:
[...]
Maar obv de prijs kun je het beste bij Tesla laden mbt de Tesla APP. Dat is meestal de beste prijs.
Hier al ervaring mee met de Elroq? Net een account aangemaakt maar kan enkel de Enyaq nog selecteren. Geen idee of dit iets uitmaakt voor gebruik van de laders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mindgarp
Zooo heee... ben hier 19 uur weg en 63 nieuwe berichten! Het is duidelijk dat woensdag voor veel mensen de thuis'werk'dag is... _O-

Nog even over het stilvallen met mijn vorige EV, daar waren diverse vragen over:
  • De aandrijving stopt gewoon. Je duwt het stroompedaal helemaal in, maar er gebeurt niets meer. De auto rolt uit en komt tot stilstand.
  • Het dashboard blijft gewoon werken en je kunt de auto ook in N zetten. Ik weet niet of de 12V-accu daarvoor gebruikt wordt, maar het is niet zo dat je alles kwijt bent.
  • Als de auto in N staat en je haalt de parkeerrem eraf, dan kun je duwen (hebben we ook gedaan). Slepen ook, lijkt mij, maar die discussie is al gevoerd. ;)
Ik viel stil op circa 100 meter van de snellader. Door de video's van Bjorn Nyland wist ik dat je opnieuw moet proberen te starten. Dat werkte in eerste instantie niet, vandaar dat we (een stuk) gingen duwen. Na enkele minuten deed ik nog een poging: toen startte de auto weer en kon ik naar de laadpaal rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• techdeck
Hallo allemaal,

Mocht je in Zuid-Holland wonen dan zijn denk ik de SGZH (via Engie en Equans) en Vattenfall de goedkoopste. Waarschijnlijk ook in andere regio’s. TAP is ook beste handig voor erbij, heldere prijzen met uitleg geen verborgen kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
__REMCO__ schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:52:
[...]

Owja die inderdaad ook!
Nou had ik die al uitgezet omdat die toch zo sporadisch werkt.

Autohold moet ook uit volgens de handleiding, dus doe ik dat maar.
Heb in het verleden al eens in een auto gezeten die bij het uitzetten v/d motor de handrem aantrok (wat ik met de auto ervoor wel kon)
Dat leverde ook wel wat boze gezichten op.

[ Voor 27% gewijzigd door Flix20 op 23-04-2025 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
Flix20 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:56:
[...]

Owja die inderdaad ook!
Nou had ik die al uitgezet omdat die toch zo sporadisch werkt.
Het is, wat mij betreft, wel echt een totale FAIL van de Volkswagengroep dat het ze in al die jaren nog niet gelukt is een 'Carwash Mode' te introduceren die al deze dingen met één 'druk op de knop' voor je regelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:50
Totale fail? Het is letterlijk je auto op N zetten en je ruitenwisser van automatisch halen. Letterlijk 2 seconden werk.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
kw_nl schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:02:
Totale fail? Het is letterlijk je auto op N zetten en je ruitenwisser van automatisch halen. Letterlijk 2 seconden werk.
Ja, als de één-na-grootste autofabrikant ter wereld dat niet lukt, terwijl tal van autofabrikanten dat al lang aanbieden, dan durf ik dat wel een FAIL te noemen.

Het gaat bovendien niet alleen om de zaken die jij noemt. Denk ook aan:
[...]

Daarnaast wil je Easy Open ook uitschakelen. Er zijn verhalen bekend van waterschade omdat de achterklep openging in de wasstraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
kw_nl schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:02:
En auto-hold uitschakelen
En easy open uitschakelen (of auto vergrendelen)
En spiegels inklappen (doe ik meestal ook niet, maar is wel het beste)

Dus ja, als er één functie knop hiervoor geprogrammeerd had geweest, wat velen concurrenten wel hebben had dat een stuk gebruiksvriendelijker geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisMoore

DennisMoore

Alles went...

Volgens mij mogen we nog helemaal niet met onze Elroqs door de wasstraat 😎. Bij nieuwe auto's moet toch eerst de lak een aantal maanden goed uitharden oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Decibel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 09:49
DennisMoore schreef op woensdag 23 april 2025 @ 19:13:
Volgens mij mogen we nog helemaal niet met onze Elroqs door de wasstraat 😎. Bij nieuwe auto's moet toch eerst de lak een aantal maanden goed uitharden oid?
Kan je verklappen dat uit mijn ervaring van werken als stagiare bij een Mitsubishi/Alfa Romeo dealer in mijn verleden (toen ik nog monteur wou worden, inmiddels weet ik beter en zit ik in de IT) dealers de nieuwe autos vanaf de vrachtwagen zo de wasstraat in trekken hoor 😅😅

[ Voor 4% gewijzigd door Decibel op 23-04-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• techdeck
DennisMoore schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:29:
[...]
Alleen geeft de Google navigatie bij mij helaas géén verwacht SoC-percentage aan op het plekje waar de XC40 dat aangaf, hoewel ik volgens mij in de Maps-instellingen heb aangegeven dat het een EV is.
Zover ik weet heeft Skoda zijn API’s nog niet opgesteld voor dergelijke zaken. Daarentegen heeft Volvo sinds 2016 een partnerschap met Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Elroq85 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:04:
Het viel me vanmorgen op dat het lijkt alsof het dashboard 't.h.v. de knoppen niet goed sluit. Hebben jullie dat ook?[Afbeelding]
Heeft niemand dit probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carlhendrix
Elroq85 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:33:
[...]

Geduld is niet jouw sterkste punt hé? 😅 Je hebt het nog geen 12 uur gemeld/gevraagd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindgarp
TweakTom92 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:01:
[...]

Hier al ervaring mee met de Elroq? Net een account aangemaakt maar kan enkel de Enyaq nog selecteren. Geen idee of dit iets uitmaakt voor gebruik van de laders.
Ik kan me niet voorstellen dat het een probleem is als je de Enyaq selecteert. Moet je ook een uitvoering kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
carlhendrix schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:45:
[...]

Geduld is niet jouw sterkste punt hé? 😅 Je hebt het nog geen 12 uur gemeld/gevraagd...
Hoho dat was niet mijn bedoeling hoor! Maar ik zag alleen veel berichten over andere zaken vandaar😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MichielJ
  • Laatst online: 16-09 20:20
Elroq85 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:33:
[...]

Ik heb vandaag de mijne opgehaald wat een heerlijke auto! Gelijk lekker file kunnen rijden tussen Schiphol en Rotterdam.. wat een gemak met die assistentie systemen..

Maar om jouw vraag te beantwoorden: dit viel mij ook op maar toen ik goed keek leek het de reflectie van de oranje led te zijn.
Pagina: 1 ... 25 ... 52 Laatste