OK de eerst 1900 kilometer zitten er op. Mijn vorige auto was een Enyaq 60 Sportline met bijna een vol optiepakket.
Deze moest weg (andere werkgever) en nu gekozen voor een Elroq BE85 (zwart) zonder extra opties (op de trekhaak na)
Positief:
- Ruimte! Geen enkel verschil met de grote broer en zowel voor als achter een zee van (been)ruimte
- Entertainment unit > Wat een verademing tov de Enyaq. Nieuwe software is echt een hele grote vebetering. Scherm lijkt ook iets scherper (kan ook aan de UI liggen)
- Rij comfort > Ook hier een dikke plus tov de Enyaq. UIteraard heeft de 115PK meer hier een positieve invloed op. Lijkt wel of hij iets rustiger/stabieler stuurt, maar dat kan ook nieuwigheid zijn.
- Achterbak > Ok, hier leveren we wel wat in , maar ben echt positief verrast hoe groot hij alsnog is. Eerste vakantie moet nog plaats vinden, we zullen iets kritischer moeten zijn met wat er mee moet gaan. Maar lijkt op eerste oog meer dan genoeg ruimte.
- Verbruik > prima verbruik , geen enorme verschillen met de voorganger. Ik zie hier een hoop berichten voorbij komen over hoeveel bereik er op het display staat. Staar je daar ajb niet op blind. De berekening van het gemiddelde vind geloof ik plaats o.b.v. van een aantal factoren van de afgelopen kilometers. Als ik weer een dag vol in de file gestaan heb en vervolgens weer vol laad zie een een fors hoger aantal kilometers (zoals je kunt zien bij de afbeelding). Ga je vervolgens bijvoorbeeld op vakantie en rij je een volledige accu leeg zal je zien dat je uiteindelijk fors minder kilometers hebt gemaakt dat in eerste instantie aangegeven. Uit ervaring met de Enyaq, 350km bereik op de teller, in de praktijk (vakantie naar Oostenrijk) max 270 bereikt.
Desalniettemin heerlijk om nu groter bereik te hebben.
- Ik mis de ACC totaal niet! bleek toch meer een gimmick te zijn die in de praktijk toch voor wat zorgen kostte (remt hij wel op tijd?, ineens van 100km naar 70kmp/h omdat er een bord gezien werd) hou toch liever zelf de regie
- Zit comfort > In vergelijk met de sportstoelen in de voorganger merk ik eigenlijk geen groot verschil. Stoelen zitten heerlijk.
"Negatief"
Helaas ook wat negatieve zaken, al zitten die grotendeels in de opties die ik er nu niet op heb zitten.\
- De deuren kunnen niet op slot dmv het aanraken van de deurhandel, moet dus gebeuren met de sleutel. Ja ik ben lui, maar vind ik echt een gemis (zal wel de keyless entry functie zijn)
- Geen flippers! Dit begrijp ik echt niet. Ik kan de regeneratie niet regelen. Op stand normal geen probleem, maar als ik de sportstand aan zet, blijft hij op regeneratie stand 2 staan en is dus niet te wijzigen! Onbegrijpellijk, ik wil geen regeneratie als ik sportief rij. Misschien doe ik iets verkeerd , dan hoor ik het graag!
- De achterklep is helaas niet elektrisch, maakt op zicht niet uit. Echter als vergelijk de Ford Fiesta van mijn vriendin, als je die indrukt schiet de klep iets open wat het openen net iets makkelijk maakt. Ook doet de achterklep knop op sleutel helemaal niets nu. Je zou verwachten dat als je die indrukt de achterklep open schiet. Is dit ook jullie ervaring?
- De sfeerverlichting.... Helaas niet over de volledige breedte van het dashboard, maar alleen in de deuren. Uiteraard kleinigheid maar toch.....
- Ik mis de USB oplaadpunten bij de achterbank wel, ook zat daar in de Enyaq een "normale" stekker aansluiting. Helaas nu niet voor kunnen kiezen maar is wel een gemis met twee kinderen achterin.
- De velgen > Ik (lees mijn nwe werkgever) had de Enyaq blind besteld half december.... helaas niet over de velgen nagedacht, voor die +-200euro meer had ik voor de Regulus velgen moeten gaan!
- En als laatste de geblindeerde ramen achter. Zaten helaas ook niet standaard erop, maar vind dat het wel de auto net af maakt. Gelukkig op te lossen door later te laten doen bij een bedrijf.
Kortom, mega tevreden met deze auto en de negatieve zaken zijn kleine dingen die overschaduwd worden door de positieve ervaringen.
Veel rijplezier allemaal!