Klopt alleen is er geen mogelijkheid om de accu met je eigen mqtt te laten praten.NoFate schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:09:
[quote]aartvg schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:54:
[...]
Communicatie met de accu gebruikt een mqtt server die draait bij Amazon
[/quote
Er is precies al een poging gedaan!!
https://github.com/tomquist/hame-relay
Eerste dag Marstek online, levering momenteel zonder ct003 maar heb al HW P1 sinds lang verwachte
digitale meter. Batterij was nog 76% bij levering dus die was natuurlijk snel vol op een zonnige dag als vandaag.
Even wat opstarproblemen gehad met bluetooth connectie, maar daarna werkt hij zeer goed. Er waren wel 2 FW updates nodig, batterij zit nu op v1.48 Ik had natuurlijk ook die updates nodig om de HW P1 beta te activeren. Bij activatie "self consumptio" ging hij meteen opladen.
Ik kijk uit naar komende dagen. Als dit alles is van configuratie en werking dan is hij echt wel plug en play voor eigen verbruik op 1 fase. Ik zal later wel wat AI testen doen, nu nog niet van toepassing met mijn contract. Ook als de CT003 komt zal ik wel eens testen of deze snellere response geeft. Een 2e batterij komt er als de prijs nog scherper is en het systeem kan communiceren met 2 op 1 fase. Dus we blijven dit forum zeker actief volgen.
/f/image/lhDqmKHhuOwEz4WVy9XLauxI.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik wel gemerkt heb is dat je de koppeling maar met 1 app kan maken, een extra app op een ander device geeft een disconnect van de andere en de statistiek op de app geraken dan ook in de war. Beetje jammer want ik zou deze graag toevoegen op onder andere mijn thuis tablet. Of zou dit dan moeten werken via de share device optie?

Even wat opstarproblemen gehad met bluetooth connectie, maar daarna werkt hij zeer goed. Er waren wel 2 FW updates nodig, batterij zit nu op v1.48 Ik had natuurlijk ook die updates nodig om de HW P1 beta te activeren. Bij activatie "self consumptio" ging hij meteen opladen.
Ik kijk uit naar komende dagen. Als dit alles is van configuratie en werking dan is hij echt wel plug en play voor eigen verbruik op 1 fase. Ik zal later wel wat AI testen doen, nu nog niet van toepassing met mijn contract. Ook als de CT003 komt zal ik wel eens testen of deze snellere response geeft. Een 2e batterij komt er als de prijs nog scherper is en het systeem kan communiceren met 2 op 1 fase. Dus we blijven dit forum zeker actief volgen.
/f/image/lhDqmKHhuOwEz4WVy9XLauxI.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik wel gemerkt heb is dat je de koppeling maar met 1 app kan maken, een extra app op een ander device geeft een disconnect van de andere en de statistiek op de app geraken dan ook in de war. Beetje jammer want ik zou deze graag toevoegen op onder andere mijn thuis tablet. Of zou dit dan moeten werken via de share device optie?
[ Voor 26% gewijzigd door d3x op 20-03-2025 21:50 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ah, ze spreken daar toch over een lokale broker?aartvg schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:51:
[...]
Klopt alleen is er geen mogelijkheid om de accu met je eigen mqtt te laten praten.
Wanneer komt er nieuws over de gezamenlijke inkoopactie?
Dit staat op de info-tab van Sven vP:obed112 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:51:
Wanneer komt er nieuws over de gezamenlijke inkoopactie?
"Ik hoop richting donderdag/vrijdag alle voorstellen finaal te hebben, er staan nog wat telefoontjes gepland voor verdere afspraken
Als het finaal is dan zal ik in dit topic een post plaatsen met de prijs en voorwaarden"
BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215
Bij deze wil ik graag wat advies vragen van personen die de MT hebben aangesloten met de HW P1.
Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen de Homewizard accu en de Marstek 5.12kw en ik kom er niet uit.
Ik had de HW accu vorige jaar besteld en krijg nu de mail dat deze kan geleverd worden echter de Marstek heeft behoorlijk veel voordelen tegenover de HW accu dat dit dus een beter optie is. Dus eigenlijk weet ik nu niet zo goed waar ik goed aan doe.
Nu is mijn vraag werkt de HW P1 nu altijd goed of is dat bij de een wel en bij de ander niet? Bij mij is het enkel om zonnestroom op te vangen en dan NOM te draaien.
De RTE maakt mij niet zoveel uit omdat ik overschot aan stroom heb en dit uiteindelijk maar 2 cent oplevert
2 april krijg ik ook een nieuwe meter die per seconde weergeeft dus dat komt mooi uit.
Weet vervolgens toevallig iemand waar deze Marstek nog uit voorraad leverbaar is?
Graag reactie zodat ik niet meer moet twijfelen.
Bedankt alvast
Ik ben namelijk aan het twijfelen tussen de Homewizard accu en de Marstek 5.12kw en ik kom er niet uit.
Ik had de HW accu vorige jaar besteld en krijg nu de mail dat deze kan geleverd worden echter de Marstek heeft behoorlijk veel voordelen tegenover de HW accu dat dit dus een beter optie is. Dus eigenlijk weet ik nu niet zo goed waar ik goed aan doe.
Nu is mijn vraag werkt de HW P1 nu altijd goed of is dat bij de een wel en bij de ander niet? Bij mij is het enkel om zonnestroom op te vangen en dan NOM te draaien.
De RTE maakt mij niet zoveel uit omdat ik overschot aan stroom heb en dit uiteindelijk maar 2 cent oplevert
2 april krijg ik ook een nieuwe meter die per seconde weergeeft dus dat komt mooi uit.
Weet vervolgens toevallig iemand waar deze Marstek nog uit voorraad leverbaar is?
Bedankt alvast
Er is een poll geweest op het forum, daarin blijkt de HW P1 bij 6 mensen niet te werken en bij 18 wel. Dus 75% kans dat het werkthapieters schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:05:
Bij deze wil ik graag wat advies vragen van personen die de MT hebben aangesloten met de HW P1.
Bedankt alvast
Bij Marstek.nl is de batterij uit voorraad leverbaar .
Ik heb er maandag 1 besteld, deze wordt morgen geleverd.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Bedankt, ik wacht even de groepsinkoop hier af en als dat niet word ga ik maandag daar mijn accu bestellen. de voorschot van de HW batterij ben ik helaas wel kwijt dan ....maar ja, deze accu heeft toch echt wel veel voordelenHometek schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:18:
[...]
Er is een poll geweest op het forum, daarin blijkt de HW P1 bij 6 mensen niet te werken en bij 18 wel. Dus 75% kans dat het werkt![]()
Bij Marstek.nl is de batterij uit voorraad leverbaar .
Ik heb er maandag 1 besteld, deze wordt morgen geleverd.
Je moet niet twijfelen, de Marstek heeft veel voordelenhapieters schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:05:
Bedankt alvast
- prijs/kwh
-ontladen tot 2500w
-constructie van het geheel
-instelmogelijkheden
-als je veel productie hebt : capaciteit
En je kan je uitleven met allerlei P1 meters en Shelly’s , een mooi leerproces.
Ik ben er alvast heel tevreden mee, had ook een HW in bestelling maar heb die geannuleerd
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Heb je de voorschot dan terug gekregen van Homewizard?DSSW schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:34:
[...]
Je moet niet twijfelen, de Marstek heeft veel voordelen
- prijs/kwh
-ontladen tot 2500w
-constructie van het geheel
-instelmogelijkheden
-als je veel productie hebt : capaciteit
En je kan je uitleven met allerlei P1 meters en Shelly’s , een mooi leerproces.
Ik ben er alvast heel tevreden mee, had ook een HW in bestelling maar heb die geannuleerd
Ja ik heb die 50€ terug gekregenhapieters schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:43:
[...]
Heb je de voorschot dan terug gekregen van Homewizard?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Bij mij werkt intussen die CT003 m prima. Dan kun je eventueel teruglezen en aantal posts hierboven.
En dat betreft die melding apparaten niet toegevoegd die heb ik ook maar het is sinds vanmorgen. Voor die tijd had ik nooit problemen, dus ik denk dat het een tijdelijke storing is.
Bij mij zijn natuurlijk de apparaten al gekoppeld en blijkbaar op de achtergrond hebben ze nog steeds contact, want dat kan ik zien en het
Maar die CT003 m die werkt wel degelijk maar soms hangt het af van welke slimme meter
En ook al kun je niet op automaat werken. Je kunt natuurlijk wel laden en terug de hand van de tarieven in de stand Manual. Vandaag
En dat betreft die melding apparaten niet toegevoegd die heb ik ook maar het is sinds vanmorgen. Voor die tijd had ik nooit problemen, dus ik denk dat het een tijdelijke storing is.
Bij mij zijn natuurlijk de apparaten al gekoppeld en blijkbaar op de achtergrond hebben ze nog steeds contact, want dat kan ik zien en het
Maar die CT003 m die werkt wel degelijk maar soms hangt het af van welke slimme meter
En ook al kun je niet op automaat werken. Je kunt natuurlijk wel laden en terug de hand van de tarieven in de stand Manual. Vandaag
/f/image/MOH0FmnjajkLreGqv0sqbhYK.png?f=fotoalbum_large)
Met de stand manual bedoel je letterlijk met het handje gaan instellen welke tijden hij aan/uit moet gaan?Koniade schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:58:
Bij mij werkt intussen die CT003 m prima. Dan kun je eventueel teruglezen en aantal posts hierboven.
En ook al kun je niet op automaat werken. Je kunt natuurlijk wel laden en terug de hand van de tarieven in de stand Manual. Vandaag [Afbeelding]
BYD Tang Final Edition | 2x Marstek Venus 5.12KW | HW P1 | Homey Pro 2023
Ja, inderdaad. Aan de hand van de lijst van de ANWB heb ik dat gedaan totdat hij in automatische stand beter en beter begon te werken na de updates.b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:05:
[...]
Met de stand manual bedoel je letterlijk met het handje gaan instellen welke tijden hij aan/uit moet gaan?
Als je die tijden een beetje goed inschat met die dynamische tarieven, kun je daar heel goed mee werken
Ik had ook twee homewizards in bestelling staan en die zouden in november geleverd worden. Gelukkig waren ze vertraagd en heb ik ze in januari geannuleerd omdat er inmiddels ( in mijn ogen) betere en goedkopere alternatieven op de markt kwamen. Ik heb dus sinds eind januari de marstek 5,1 in huis en inmiddels draait ie best goed. Enorm voordeel vind ik het standaard laden met 2500watt en op eigen groep ontladen ook met 2500watt en dit dus ook voor minder geld dan twee homewizards. Hij draait hier op de ct003 eerst op de homewizard p1, maar die was even niet meer beschikbaar en toen de ct003 geïnstalleerd. Ik ben heel blij dat ik geswitched ben.hapieters schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:05:
Bedankt alvast
Hmm, ja 'k kan het met de lijst van NextEnergy doen. Maar ik vind dat geen beginnen aan eigenlijk haha.Koniade schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:30:
[...]
Ja, inderdaad. Aan de hand van de lijst van de ANWB heb ik dat gedaan totdat hij in automatische stand beter en beter begon te werken na de updates.
Als je die tijden een beetje goed inschat met die dynamische tarieven, kun je daar heel goed mee werken
Hopelijk werkt de HW P1 meter die morgen binnenkomt!
Je kunt ook die lijst een beetje links laten liggen, maar dan vooral reageren op de momenten van veel zon en zo en dan laden. Met de zon van tegenwoordig krijg je hem gemakkelijk vol in de middagb03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:45:
[...]
Hmm, ja 'k kan het met de lijst van NextEnergy doen. Maar ik vind dat geen beginnen aan eigenlijk haha.
Zie op de website van Fluvius in tegenstelling van wat eerder werd beweerd nog geen uitzondering voor stekkerbatterijen :
Batterij/opslagsysteem melden
Sinds 1 januari 2017 ben je als netgebruiker verplicht om de plaatsing van een opslagsysteem te melden aan je distributienetbeheerder.
Meld je batterij of opslagsysteem aan
Wat is een opslagsysteem?
Dat is een alternatief energiesysteem waarmee je zelf energie kan verzamelen en deze later terug kan injecteren in het elektriciteitsdistributienet of in je elektrische binneninstallatie– al dan niet door tijdelijke omzetting in een andere vorm van energie zoals kinetische energie, chemische energie, …
Een bekend voorbeeld van zo’n opslagsysteem is een thuisbatterij waarin je zelf opgewerkte energie kan opslaan om die terug te gebruiken als je ze nodig hebt.
Waarom is er een meldingsplicht voor batterijen en opslagsystemen?
Dat heeft alles te maken met operationele veiligheid en het kunnen waarborgen van de spanningskwaliteit.
Bij de installatie of het weghalen van een opslagmogelijkheid zijn wij, als distributienetbeheerder, verplicht na te gaan of er al dan niet een aanpassing van de aansluiting of van het distributienet noodzakelijk is. Voor installatie kleiner dan 25 kVA moet je je batterij melden in Mijn Fluvius, voor grotere installaties gebeurt dit via een netstudie.
Zijn er voorwaarden voor de aansluiting?
Opslagsystemen/batterijen tot en met 25 kW kunnen pas op het distributienet worden aangesloten als ze:
Door een erkend controleorganisme conform het AREI zijn verklaard
Voldoen aan de technische bepalingen van Synergrid (meer informatie daarover via www.synergrid.be)
Monofasig maximaal 5 kVA AC-omvormervermogen bezitten
Meerfasig maximaal 25 kVA AC-omvormervermogen hebben (met een maximale spreiding over de verschillende fasen en een maximale onbalans van 5 kVA per fase)
Sinds 1 januari 2017 ben je als netgebruiker verplicht om de plaatsing van een opslagsysteem te melden aan je distributienetbeheerder.
Dat is een alternatief energiesysteem waarmee je zelf energie kan verzamelen en deze later terug kan injecteren in het elektriciteitsdistributienet of in je elektrische binneninstallatie– al dan niet door tijdelijke omzetting in een andere vorm van energie zoals kinetische energie, chemische energie, …
Een bekend voorbeeld van zo’n opslagsysteem is een thuisbatterij waarin je zelf opgewerkte energie kan opslaan om die terug te gebruiken als je ze nodig hebt.
Dat heeft alles te maken met operationele veiligheid en het kunnen waarborgen van de spanningskwaliteit.
Bij de installatie of het weghalen van een opslagmogelijkheid zijn wij, als distributienetbeheerder, verplicht na te gaan of er al dan niet een aanpassing van de aansluiting of van het distributienet noodzakelijk is. Voor installatie kleiner dan 25 kVA moet je je batterij melden in Mijn Fluvius, voor grotere installaties gebeurt dit via een netstudie.
Opslagsystemen/batterijen tot en met 25 kW kunnen pas op het distributienet worden aangesloten als ze:
Voldoen aan de technische bepalingen van Synergrid (meer informatie daarover via www.synergrid.be)
Meerfasig maximaal 25 kVA AC-omvormervermogen hebben (met een maximale spreiding over de verschillende fasen en een maximale onbalans van 5 kVA per fase)
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Als het aan Fluvius lag, betaalde je ook geld voor het zelf kopen van een batterij. Trouwens aangezien ze theorisch nog niet aangesloten mogen worden (slechts half april) gaan ze echt op voorhand niet deze voorwaarden aanpassen.PNARI schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:32:
Zie op de website van Fluvius in tegenstelling van wat eerder werd beweerd nog geen uitzondering voor stekkerbatterijen :
Denk je echt dat Fluvius deze nieuwe wet leuk vind?
https://www.tijd.be/netto...dingsplicht/10597653.html
VEKA zegt dat het niet moet en dus Fluvius voorlopig volgen. Al is een maand nog tijd genoeg om het aan het passen (wss is Fluvius het nog aan het aanvechten)
[ Voor 5% gewijzigd door SadisticPanda op 21-03-2025 07:21 ]
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Ik zou gewoon de juiste sturing pakken Shelly of hw-p1 of Marstek spul (als dat werkt) ding op automatisch zetten of AI bij dynamisch contract en niet meer naar omkijken , hier regelt hij alles met veel zon / weinig zon / veel gebruik / weinig gebruik , hoe ontzichbaarder, hoe beter.b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:45:
[...]
Hmm, ja 'k kan het met de lijst van NextEnergy doen. Maar ik vind dat geen beginnen aan eigenlijk haha.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Dat is exact hoe ik hem wil gebruiken.S2S schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:24:
[...]
Ik zou gewoon de juiste sturing pakken Shelly of hw-p1 of Marstek spul (als dat werkt) ding op automatisch zetten of AI bij dynamisch contract en niet meer naar omkijken , hier regelt hij alles met veel zon / weinig zon / veel gebruik / weinig gebruik , hoe ontzichbaarder, hoe beter.
En het zou top zijn als ik daar bovenop een Homey integratie kan schrijven voor deze Marstek (nadat we hopelijk ontdekt hebben hoe we de accu zelf kunnen aansturen).
Zijn er al mensen die de Marstek hebben en daarnaast een laadpaal die dynamisch kan laden afhankelijk vd zon (in mijn geval een Alfen met de optie "Zonladen" geactiveerd), zonnepanelen én daarbij een dynamisch stroomcontract?
Ik zou iig de Marstek iedere dag vol willen hebben einde vd dag op de zon of als die te weinig is het laagste dynamische tarief vd dag.
Voor de auto is het afhankelijk van hoeveel ik de volgende dag nodig heb. De ene keer kan de overschotstroom erin (soms van meerdere dagen), een andere keer moet er vol gas geladen worden op het laagste tarief tot een bepaald gewenst accuniveau. (ik werk best veel thuis of met de trein, dus de EV staat relatief veel te niksen op de inrit overdag)
De laadpaal heeft een eigen P1 kabel en ik heb dan ook HW-P1 waar de Marstek uit zou kunnen putten.
Hoe gaat dit met elkaar om?
Ik zou iig de Marstek iedere dag vol willen hebben einde vd dag op de zon of als die te weinig is het laagste dynamische tarief vd dag.
Voor de auto is het afhankelijk van hoeveel ik de volgende dag nodig heb. De ene keer kan de overschotstroom erin (soms van meerdere dagen), een andere keer moet er vol gas geladen worden op het laagste tarief tot een bepaald gewenst accuniveau. (ik werk best veel thuis of met de trein, dus de EV staat relatief veel te niksen op de inrit overdag)
De laadpaal heeft een eigen P1 kabel en ik heb dan ook HW-P1 waar de Marstek uit zou kunnen putten.
[ Voor 16% gewijzigd door kisik op 21-03-2025 08:14 ]
Ja juist, sommige gebruiken ook wel HA en addons / sims om aan te sturen.b03tz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:52:
[...]
Dat is exact hoe ik hem wil gebruiken.
En het zou top zijn als ik daar bovenop een Homey integratie kan schrijven voor deze Marstek (nadat we hopelijk ontdekt hebben hoe we de accu zelf kunnen aansturen).
Kan je niet gewoon de server lokaal spoofen? Uiteindelijk zoekt de Marstek naar een server en deze dan lokaal overnemen .
Ik overweeg de aankoop van een MT. Ik heb twee vragen.
Mijn situatie:
Mijn situatie:
- Enexis/Sagemcom XS210 ESMR5
- 1 fase
- HW P1
- Zonnepanelen 4000kwh
- Geen energieslurpers, behalve de warmtepomp
- Ik lees natuurlijk allerlei problemen, maar is de combi xs210 met de HWP1 wel werkend te krijgen?
- Heeft het in mijn geval zin om de MT aan te sluiten op een aparte groep zodat ik met 2500 kan ontladen? Of is dat vooral nodig als ik een tweede MT eraan koppel?
eens je een HW p1 hangt dan maakt het niks uit welke meter je erachter hebt, echter gaat die sagemcom meter dan wel bepalen of er veel updates zijn naar je HW p1 en dus ook richting je MT.duysa01 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:42:
Mijn situatie:
- 1 fase
- HW P1
- Zonnepanelen 4000kwh
- Ik lees natuurlijk allerlei problemen, maar is de combi xs210 met de HWP1 wel werkend te krijgen?
- Heeft het in mijn geval zin om de MT aan te sluiten op een aparte groep zodat ik met 2500 kan ontladen? Of is dat vooral nodig als ik een tweede MT eraan koppel?
Problemen komen meestal wel van uit de persoon zelf of het design van de persoon. Laatste versies zijn heel stabiel mits de juiste basis opstelling. Ik heb gisteren de plug en play test gedaan. Na een half uurtje was hij al actief.
Met een warmtpomp ga je toch niet ver komen met een batterij, dus je kan ook opteren om die gewoon op 800W te laten staan. Zelfs met 800W zet ik die zelfs op een apparte groep, ik snap echt niet waarom mensen zo denken dat ze het gewoon maar her en der in wat stopcontacten gaan steken, denk een beetje na en heb zorg voor je electriciteit. Ik heb een 40-50 tal groepen in mijn 2 elec kasten zitten. Eentje meer of minder

[ Voor 8% gewijzigd door d3x op 21-03-2025 08:54 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ik vind de optie 2500 ontladen nog steeds een groot voordeel. Velen denken dat die batterij enkel dient om nachtverblijf op te vangen…maar je kan veel meer met de MT.duysa01 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:42:
Mijn situatie:
- 1 fase
- HW P1
- Zonnepanelen 4000kwh
Mijn nachtverbruik is ongeveer 150w dus over een nacht 1,5 kWh toch laad en ontlaad ik per dag 10-12 kWh met 2 batterijen. De grootste opbrengst haal ik dus in de dag door pieken op te vangen zowel in laden als ontladen en ik haal amper een kWh uit het net op 24h.
Nu laadt mijn ev op 4kw, de zon levert 3,3kw, de rest komt uit de batterij en ondertussen draait er nog een wasmachine, straks als de zon meer dan 4kw levert laadt de MT terug bij en rond de middag gaat de Ev naar 8kw laden en gebeurt hetzelfde, zo worden pieken afgevlakt en haal ik niks uit het net 😎
Niet twijfelen...Als je de installatie rustig stap voor stap doet, (5 minuutjes bij elke stap) en het apparaat niet al bij het installeren van slag brengt omdat je geen geduld hebt, zou ik hem onmiddelijk kopen en installeren.hapieters schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:05:
Bedankt alvast
Ik heb gisteren een 2 de bij Duravolt besteld, en hij wordt vandaag geleverd.
Succes
Niet twijfelen
Welk design 🤣 de meeste mensen wonen in een huis opgeleverd , daar zit een meterkast in vanuit de bouw / verhuurder. Dan hebben ze in het huis apparaten of aangepaste meterkasten door installateurs of zelf .. komt weinig design aan te pas bij de doorsnee mens. En dan pluggen ze een plug en play thuis batterij in die niet goed werkt .. in hun elektrische situatie… (dat komt voor)d3x schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:52:
[...]
eens je een HW p1 hangt dan maakt het niks uit welke meter je erachter hebt, echter gaat die sagemcom meter dan wel bepalen of er veel updates zijn naar je HW p1 en dus ook richting je MT.
Problemen komen meestal wel van uit de persoon zelf of het design van de persoon. Laatste versies zijn heel stabiel mits de juiste basis opstelling. Ik heb gisteren de plug en play test gedaan. Na een half uurtje was hij al actief.
Met een warmtpomp ga je toch niet ver komen met een batterij, dus je kan ook opteren om die gewoon op 800W te laten staan. Zelfs met 800W zet ik die zelfs op een apparte groep, ik snap echt niet waarom mensen zo denken dat ze het gewoon maar her en der in wat stopcontacten gaan steken, denk een beetje na en heb zorg voor je electriciteit. Ik heb een 40-50 tal groepen in mijn 2 elec kasten zitten. Eentje meer of minder
Das niet echt plug and play .. en dan adverteren ze ook nog op social .. waar meer doorsnee mensen opzitten dan tweakers ..
Hier werkte het ook niet , niets geks aan de hand in mijn huis , gelukkig heb ik zelf een technische achtergrond om het op te lossen anders is het wel 1950 euro en nog heel wat extra’s om het aan de praat te krijgen (beetje zonde)
[ Voor 8% gewijzigd door S2S op 21-03-2025 09:51 ]
Hoe ga je de 2e inregelen? Is daar al een update voor dat ze elkaar zien en begrijpen? Of is het nog steeds kwestie van op manueel zetten?Fred62 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:33:
[...]
Niet twijfelen...Als je de installatie rustig stap voor stap doet, (5 minuutjes bij elke stap) en het apparaat niet al bij het installeren van slag brengt omdat je geen geduld hebt, zou ik hem onmiddelijk kopen en installeren.
Ik heb gisteren een 2 de bij Duravolt besteld, en hij wordt vandaag geleverd.
Succes
Niet twijfelen
Ik overweeg er ook 2, want 3 is overkill voor nu, maar 2 leek niet goed te werken tot nu toe op 3 fasen.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Hij werkt bij mij goed met de HW P1 (1 sec update meterkast). Ik zit op versie 1.621.hapieters schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:05:
Bedankt alvast
Wat gekke dingen die bij mij wel eens voorkomen:
1. Bij openen MT app heeft hij gedurende 2-3 sec geen verbinding, daarna wel
2. Van huis weg krijg ik geen verbinding met het systeem
Ik heb een aparte groep laten aanleggen voor de accu.
Ik heb geen zonoverschot, hij koopt/laadt nu goedkoop in en verbruikt wanneer het duur is of uberhaupt geld kost. Vanaf nu krijg ik de "gratis" uren met een dynamisch contract. Straks als saldering eindigd heb ik een betere business case.
AI modus werkt nog niet naar behoren. Manueel werkt prima en NOM al helemaal.
Ga er niet vanuit dat het plug & play is, je moet even prutsen met de app, de P1 meter (zet api aan bijv.) En de accu icm een 2.4 ghz netwerk. Eenmaal ingesteld werkt het redelijk.
Voor de meeste mensen is het niet zinvol om nu al een batterij te plaatsen (zie ook uitleg van Ketel Klets)clubeddie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:39:
Even wat vragen aan de ervaringsdeskundige hier. Ik ben me rustig aan het orienteren op een thuisbatterij en volg hiervoor meerdere forums, waaronder deze vanaf het begin. Hiernaast heb ik nog de Zendure op mijn netvlies, homewizard is afgevallen.
....
Is het al zinvol zolang je nog kan salderen
Laat ik voorop stellen dat het terugverdienen geen doel gaat zijn, maar ik vertik het om mijn energieleverancier iets te leveren, wat ik gratis krijg (zon), waarvoor ik zelf heb geinvesteerd (panelen), waarvoor ik moet betalen en zij potentieel aan mijn buren kunnen verkopen. Mijn jaarlijks verbruik is hoger (sinds aanschaf warmtepomp) dan mijn opwek (ik werk circa 2250 kwh per jaar op, verbruik is naar schatting 4000 kwh). Zolang ik nog kan salderen kost me dit nu alleen mijn terugleververgoeding. Ik verwacht zo'n €150,- per jaar. Echter als ik nu een deel in de batterij kan stoppen kan ik dit bedrag iets omlaag brengen, echter moet je ook rekening houden met de verliezen. Heeft het dan nu al zin of wordt het pas echt vanaf 1-1-2027 interressant.
Het lijkt vooral zinvol als je erg hoge terugleverkosten hebt.
Ik heb een batterij omdat ik het leuk en praktisch vind, met name de backup optie van de Marstek. En het geeft mij hopelijk in de komende jaren iets meer keuze mogelijkheden bij energiecontracten.
Ik zie het meer als een hobby dan een investering.
Ik heb een Marstek Venus E en overweeg een tweede aan te schaffen, beiden draaiende op een aparte kring (groep). Ik wil de twee batterijen samen gebruiken als één virtuele 10.24 kWh batterij. Dat wil zeggen: als er meer productie is van zonne-energie dan 2500 W dan moeten beide batterijen tegelijk laden, met een maximum van 5000 W. Omgekeerd, als ik bijv. 4000 W stroomafname heb, moeten beide batterijen samen de 4000 W leveren zonder dat ik iets van het net hoef te plukken.
Kan een dergelijke configuratie out-of-the-box? Ik lees hier heel tegenstrijdige berichten over. Alle hulp welkom 😉
Kan een dergelijke configuratie out-of-the-box? Ik lees hier heel tegenstrijdige berichten over. Alle hulp welkom 😉
@hapieters
Zie gister een mooi NOM lijntje van 7:00 tot 22:00. Ik durf hem snachts nog niet door te laten gaan.. shoot me
Zie gister een mooi NOM lijntje van 7:00 tot 22:00. Ik durf hem snachts nog niet door te laten gaan.. shoot me
:strip_exif()/f/image/v5sRNvLETuvncsHo3sGpLvR5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dezelfde digitale meter (XS210), ook 1 fase.duysa01 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:42:
Mijn situatie:
- 1 fase
- HW P1
- Zonnepanelen 4000kwh
Bij mij werkte het systeem niet goed met de HW P1. De batterij ging steeds maximaal laden of ontladen, geen stabiel regelgedrag.
Met de CT003 werkt het goed.
Dit kreeg ik als antwoord. Het is mij niet duidelijk of 2 accu’s op 2 fasen nou wel op auto werkt.TonnyVM schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:50:
Ik heb een Marstek Venus E en overweeg een tweede aan te schaffen, beiden draaiende op een aparte kring (groep). Ik wil de twee batterijen samen gebruiken als één virtuele 10.24 kWh batterij. Dat wil zeggen: als er meer productie is van zonne-energie dan 2500 W dan moeten beide batterijen tegelijk laden, met een maximum van 5000 W. Omgekeerd, als ik bijv. 4000 W stroomafname heb, moeten beide batterijen samen de 4000 W leveren zonder dat ik iets van het net hoef te plukken.
Hello,At the moment, when managing multiple devices, we only support controlling a single device per phase. If you have three Venus devices, zero feed-in can be achieved. However, with only two devices, one phase must remain unused, or you can use one device for three-phase power compensation while the other operates in manual mode as a temporary solution. Otherwise, conflicts may occur. We are actively working on resolving this issue. If you want to use two batteries to serve two phases, please contact us. Thank you for your understanding and support.
Please do not reply through this email.Thank you.
Het is friet!
Hame / Marstek heeft volgens mij aangegeven dat het op dit moment nog niet mogelijk is om meerdere batterijen te laten samenwerken, maar dat daar hard aangewerkt wordt.TonnyVM schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:50:
Voor zover ik weet kun je nu wel meerdere batterijen aansluiten, maar slechts 1 kan dan in Auto of AI mode draaien, de andere moeten in Manual mode gebruikt worden.
(dit staat trouwens ook in de TS)
Ze zeggen dat je twee opties hebt:DePrutser schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:57:
[...]
Dit kreeg ik als antwoord. Het is mij niet duidelijk of 2 accu’s op 2 fasen nou wel op auto werkt.
Hello,At the moment, when managing multiple devices, we only support controlling a single device per phase. If you have three Venus devices, zero feed-in can be achieved. However, with only two devices, one phase must remain unused, or you can use one device for three-phase power compensation while the other operates in manual mode as a temporary solution. Otherwise, conflicts may occur. We are actively working on resolving this issue. If you want to use two batteries to serve two phases, please contact us. Thank you for your understanding and support.
Please do not reply through this email.Thank you.
1) Beide batterijen op Auto voor elke 1 fase, dan worden 2 fasen NOM geregeld maar de derde fase niet.
2) 1 batterij op Auto voor NOM op 3 fasen, en de andere batterij manueel
Ik wel, draai s' nachts ook door. Werkt prima, scheelt hier toch weer 1050 watt. Ik ben inmiddels in de min getallen gekomen kwa stroom en een dynamisch contractjellybrah schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:53:
@hapieters
Zie gister een mooi NOM lijntje van 7:00 tot 22:00. Ik durf hem snachts nog niet door te laten gaan.. shoot me[Afbeelding]
Ik zou graag zien dat ze de mogelijkheid aanpassen om hem ook in de automatische mode te kunnen timen, net als nu in de manuele kan. Dan kan je batterij 1 in de voormiddag actief zetten ( 00.01u tot 12.00 u )en batterij 2 in de namiddag (12.01 tot 24.00u) . Ook 3 batterijen kan dan (elk 8 uur actief) Is veiliger, maar nadeel is dat je max. 2500 kunt ontladen, ipv 5000 of 7500 )jevin20 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:47:
[...]
Hoe ga je de 2e inregelen? Is daar al een update voor dat ze elkaar zien en begrijpen? Of is het nog steeds kwestie van op manueel zetten?
Ik overweeg er ook 2, want 3 is overkill voor nu, maar 2 leek niet goed te werken tot nu toe op 3 fasen.
Mooi 2 stuks op auto op elk een eigen fase is prachtig. Binnenkort maar eens bestellen! Want om 13:00 is mijn accu al vol!Hometek schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:05:
[...]
Ze zeggen dat je twee opties hebt:
1) Beide batterijen op Auto voor elke 1 fase, dan worden 2 fasen NOM geregeld maar de derde fase niet.
Het is friet!
Heb je dat geautomatiseerd?DSSW schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:09:
[...]
Ik vind de optie 2500 ontladen nog steeds een groot voordeel. Velen denken dat die batterij enkel dient om nachtverblijf op te vangen…maar je kan veel meer met de MT.
Mijn nachtverbruik is ongeveer 150w dus over een nacht 1,5 kWh toch laad en ontlaad ik per dag 10-12 kWh met 2 batterijen. De grootste opbrengst haal ik dus in de dag door pieken op te vangen zowel in laden als ontladen en ik haal amper een kWh uit het net op 24h.
Nu laadt mijn ev op 4kw, de zon levert 3,3kw, de rest komt uit de batterij en ondertussen draait er nog een wasmachine, straks als de zon meer dan 4kw levert laadt de MT terug bij en rond de middag gaat de Ev naar 8kw laden en gebeurt hetzelfde, zo worden pieken afgevlakt en haal ik niks uit het net 😎
Zo ja, waarmee?
Ben ik niet mee eens, ketelklets is niet god de vader die alles weet hè, wij kunnen ook rekenen.Hometek schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:48:
[...]
Voor de meeste mensen is het niet zinvol om nu al een batterij te plaatsen (zie ook uitleg van Ketel Klets)
Het lijkt vooral zinvol als je erg hoge terugleverkosten hebt.
Ik heb een batterij omdat ik het leuk en praktisch vind, met name de backup optie van de Marstek. En het geeft mij hopelijk in de komende jaren iets meer keuze mogelijkheden bij energiecontracten.
Ik zie het meer als een hobby dan een investering.
Elke situatie is anders, verschil tussen BE en NL is ook gigantisch.
In BE met grote PV installatie is sinds plaatsing digitale meter een goedkope stekkerbatterij een goede investering. Ik heb 3117€ betaald voor mijn 2 MT’s. Ik ga jaarlijks tussen de 2100 en 2500 kWh van de 4000kwh die ik voordien in het net injecteerde ( in BE krijg je amper 3 cent voor teruglevering !)kunnen gebruiken met hulp van die 2 MT’s. Binnen minder dan 5 jaar haal ik mijn hele investering eruit. En dan hou ik nog geen rekening met inflatie en eventuele terugleverkosten. Maar je moet op zoek naar de beste prijs per kWh batterij, daar staat of valt elke case mee en ik denk dat de MT daar goed zit.
Ze hebben in de feedback beloofd dit dit eraan zit te komen bij een toekomstige FW. Wordt dus aan gewerkt.TonnyVM schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:50:
Helemaal eens met je standpunt ontladen op 2500W, zo krijg je zo goed mogelijk nom en overdag weer sneller plaats in je batterij om bij te laden. Het zelfde doe ik met mijn boiler, als er voldoende injectie is opwarmen waarbij batterij doordat ze nom regelt voorrang heeft. Boiler gaat vast tussen 14 en 16u sowieso opwarmen maar met dagen zoals nu is ie dan al warm.DSSW schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:09:
[...]
Ik vind de optie 2500 ontladen nog steeds een groot voordeel. Velen denken dat die batterij enkel dient om nachtverblijf op te vangen…maar je kan veel meer met de MT.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
100% mee eens, ik zou zeggen : shoot in de feedback naar MTFred62 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:07:
[...]
Ik zou graag zien dat ze de mogelijkheid aanpassen om hem ook in de automatische mode te kunnen timen, net als nu in de manuele kan. Dan kan je batterij 1 in de voormiddag actief zetten ( 00.01u tot 12.00 u )en batterij 2 in de namiddag (12.01 tot 24.00u) . Ook 3 batterijen kan dan (elk 8 uur actief) Is veiliger, maar nadeel is dat je max. 2500 kunt ontladen, ipv 5000 of 7500 )
Optimale batterij capaciteit bepalen is idd lastig.clubeddie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:39:
Ik zit nog met een paar vragen waarvan ik hoop dat een aantal ervaringsdeskundige hierop kunnen reageren.
Hoe zijn jullie uitgekomen bij dit vermogen?
Als ik bijvoorbeeld het homewizard forum volg zit iedereen elkaar gek te maken om te beginnen met 1, je moet eerst even een jaar je totaalverbruik en dag verbruik in de gaten houden, berekeningen doen over hoeveel dagen dat ding echt gevuld gaat worden. We zijn pas in maart aanbeland en nu met een paar zeer zonnige dagen zie ik de een na de ander die een extra erbij gaat bestellen omdat ze binnen notime vol zijn. Als ik nu kijk naar mijn 14 jaar oude installatie met beperkt vermogen van max 2500 wp, dan krijg ik op zonnige dagen en minder zonnige dagen die 5kwh wel vol. En dan lever ik nog terug.
Het hangt af van je doel, je PV installatie en je verbruik.
Als je alleen minder terug wilt leveren is een kleine batterij prima, elke Wh die je niet terug levert helpt.
Als je echt NOM wilt draaien wordt het ingewikkeld. De opbrengst van PV is in de zomer vele malen hoger dan in de winter. Je moet dan een keuze maken voor welke situatie je gaat optimalizeren.
Fred62 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:07:
[...]
Ik zou graag zien dat ze de mogelijkheid aanpassen om hem ook in de automatische mode te kunnen timen, net als nu in de manuele kan. Dan kan je batterij 1
Als je 3 fasen hebt waarom zou je dat met 3 batterijen doen ? Er is al een FW versie beschikbaar om de 3 batterijen samen nom te laten draaien . Mijn verbruik is te laag voor meer dan 1 batterij, zou al WP en EV moeten aanschaffen.
[ Voor 18% gewijzigd door PNARI op 21-03-2025 10:29 ]
Ev schakel ik manueel via app auto, weerstand boiler van 300l met HW plug. De MT volgt dan.
Maar zou het wel graag automatiseren met HA of dergelijke. Maar ben mij er nog in aant verdiepen. Vorige week HA geïnstalleerd in virtual box op N150 om wat mee te experimenteren 🧐
Bij iedereen is de situatie nu eenmaal anders...;-)
Dat gaat prima met elkaar om! Ik heb een Wallbox Pulsar Plus, een dynamisch contract bij Tibber en een Marstek Venus 5.12 kWh. De Wallbox stuurt puur op overcapaciteit en toevallig heb ik recent bij Tibber opgevraagd wat de instelling in de app van hen precies doet. Bij Tibber blijkt het te gaan om een weersvoorspelling (zie screenshots reactie Tibber support) en bij de Wallbox gebruikt hij de werkelijke overcapaciteit.kisik schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:14:
Zijn er al mensen die de Marstek hebben en daarnaast een laadpaal die dynamisch kan laden afhankelijk vd zon (in mijn geval een Alfen met de optie "Zonladen" geactiveerd), zonnepanelen én daarbij een dynamisch stroomcontract?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 23% gewijzigd door A3-D op 21-03-2025 10:41 ]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Heb ik al gedaan natuurlijk ;-)DSSW schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:22:
[...]
100% mee eens, ik zou zeggen : shoot in de feedback naar MT
Heb je de app locatiemachtiging gegeven ?jellybrah schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:48:
[...]
2. Van huis weg krijg ik geen verbinding met het systeem
Ik heb een aparte groep laten aanleggen voor de accu.
ik heb dus hetzelfde probleem, mijn settings staat "use location when using the app",
Ik heb heb de MT nu dus dag2.
dag 1 was ik thuis werkte perfect (je ziet de icons BT en wifi) , dag 2 op werk, en doet het niet. Ik zie natuurlijk wel op mijn HW p1 dat de MT de 0 waarde probeert te houden, dus op de achtergrond werkt hij wel, maar de MT app doet het dus niet.
En werkt die thuis ook als je BT verbinding uit zet ?d3x schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:59:
[...]
ik heb dus hetzelfde probleem, mijn settings staat "use location when using the app",
Ik heb heb de MT nu dus dag2.![]()
dag 1 was ik thuis werkte perfect (je ziet de icons BT en wifi) , dag 2 op werk, en doet het niet. Ik zie natuurlijk wel op mijn HW p1 dat de MT de 0 waarde probeert te houden, dus op de achtergrond werkt hij wel, maar de MT app doet het dus niet.
ja want dan staat wifi groenPNARI schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:06:
[...]
En werkt die thuis ook als je BT verbinding uit zet ?
[ Voor 24% gewijzigd door d3x op 21-03-2025 11:07 ]
Een firewall of VPN in je smartphone die verbinding kan blokkeren ?
Als ik nu naar afgelopen jaar kijk zit ik de zomermaanden met een dagelijkse teruglevering van tussen de 6 en 12. Enkele grauwe dag daar gelaten. Gemiddelde levering vanuit het net is dagelijks tussen de 4,5 en 7. Dus zo bekeken lijkt een marstek daar prima in te voldoen voor nom. Ga niet aan de slag met dynamisch of om proberen daar geld mee te verdienen. Ik denk dat ze dat vanuit een hasg heel snel na 1-1-27 de nek om gaan draaien.Hometek schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:27:
[...]
Optimale batterij capaciteit bepalen is idd lastig.
Het hangt af van je doel, je PV installatie en je verbruik.
Als je alleen minder terug wilt leveren is een kleine batterij prima, elke Wh die je niet terug levert helpt.
Als je echt NOM wilt draaien wordt het ingewikkeld. De opbrengst van PV is in de zomer vele malen hoger dan in de winter. Je moet dan een keuze maken voor welke situatie je gaat optimalizeren.
Voor en najaar is erg afhankelijk van het weer wat opwek is. Vorig jaar duurde het erg lang voordat het voorjaar werd en moest de warmtepomp nog met regelmaat bij springen. Maar dit jaar is dat weer totaal anders tot nu toe. Maar doel zou hier nom zijn. Heb nu ook nog een relatief fijn contract met maar 0,16 en 0,18 cent voor electriciteit. Wellicht kijk ik het komende jaar nog uit en hak ik pas in de loop van 2026 de knoop door. Wellicht zijn er dan weer andere alternatieven of is de prijs hoger of lager. Niemand die het weet. Tot die tijd dit forum en ervaringen maar in de gaten houden. Wellicht komt straks die hele mooie kortingsactie nog om de hoek en wordt het toch weer snel die knoop doorhakken.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ik kijk idd naar de NL situatie.DSSW schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:16:
[...]
Ben ik niet mee eens, ketelklets is niet god de vader die alles weet hè, wij kunnen ook rekenen.
Elke situatie is anders, verschil tussen BE en NL is ook gigantisch.
In BE met grote PV installatie is sinds plaatsing digitale meter een goedkope stekkerbatterij een goede investering. Ik heb 3117€ betaald voor mijn 2 MT’s. Ik ga jaarlijks tussen de 2100 en 2500 kWh van de 4000kwh die ik voordien in het net injecteerde ( in BE krijg je amper 3 cent voor teruglevering !)kunnen gebruiken met hulp van die 2 MT’s. Binnen minder dan 5 jaar haal ik mijn hele investering eruit. En dan hou ik nog geen rekening met inflatie en eventuele terugleverkosten. Maar je moet op zoek naar de beste prijs per kWh batterij, daar staat of valt elke case mee en ik denk dat de MT daar goed zit.
Ketel Klets is niet de enige die dit zegt. Er zijn meer onafhankelijke onderzoeken die tot dezelfde conclusies komen (zie dit bericht, en zo zijn er meer als men buiten de bubbel van thuisbatterij voorstanders gaat kijken)
De meningen zijn verdeeld, wat op zich al een indicatie is dat er geen simpel ja of nee antwoord mogelijk is.
Dat het voor de gemiddelde consument (in NL) nog net iets te duur is wil niet zeggen dat geen situaties zijn waar de thuisbatterij wel rendabel is. Dat hangt echter heel erg van de specifieke omstandigheden af.
Als ik dit bericht van HW (op het andere forum) lees dan ga ik toch nog even wachten met de geplande aankoop (in BE) van een MT Venus E...
"Het blijft echter nog wel zo, dat stekker batterijen in belgie niet mogen tot ze op de rfg lijst staan. Het product moet samenwerken met het grid in jouw land, en deze regels zijn per land anders. Op dit moment is het zo dat als je batterij defect gaat en je gebruikt hem in een ander land dan door ons supported land vervalt je garantie. Er kunnen verschillen zijn in software en ook hardware per land afhankelijk van de grid eisen. Het liefste natuurlijk zo min mogelijk, maar de eisen voor batterijen zijn strenger dan die voor zonne-omvormers (omdat ze stuurbaar zijn)."
Bron: HomeWizard_NL in "Zero tolerance Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
"Het blijft echter nog wel zo, dat stekker batterijen in belgie niet mogen tot ze op de rfg lijst staan. Het product moet samenwerken met het grid in jouw land, en deze regels zijn per land anders. Op dit moment is het zo dat als je batterij defect gaat en je gebruikt hem in een ander land dan door ons supported land vervalt je garantie. Er kunnen verschillen zijn in software en ook hardware per land afhankelijk van de grid eisen. Het liefste natuurlijk zo min mogelijk, maar de eisen voor batterijen zijn strenger dan die voor zonne-omvormers (omdat ze stuurbaar zijn)."
Bron: HomeWizard_NL in "Zero tolerance Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
[ Voor 7% gewijzigd door macedpo op 21-03-2025 11:44 ]
BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215
NOM haal je in de zomer denk niet met 1 batterij.clubeddie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:22:
[...]
Als ik nu naar afgelopen jaar kijk zit ik de zomermaanden met een dagelijkse teruglevering van tussen de 6 en 12. Enkele grauwe dag daar gelaten. Gemiddelde levering vanuit het net is dagelijks tussen de 4,5 en 7. Dus zo bekeken lijkt een marstek daar prima in te voldoen voor nom. Ga niet aan de slag met dynamisch of om proberen daar geld mee te verdienen. Ik denk dat ze dat vanuit een hasg heel snel na 1-1-27 de nek om gaan draaien.
In jouw geval lever je gemiddeld 9 kWh terug en neem je 5.75 kWh af.
Met de MT batterij kun je ca. 4.6 kWh opslaan en ca. 3.5 kWh zelf gebruiken (zie rendement)
Met 1 batterij zou je dan in de zomer gemiddeld nog 4.4 kWh terug leveren en 2.25 kW afnemen van het net.
Ik heb ook Tibber, maar er is nog geen power-up voor de Alfen laadpaal, maar die dimensie is er dus ook nog .... Ik kan dus alleen het zonladen vd paal zelf gebruiken en die is ook minimaal 1,4kwA3-D schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:36:
[...]
Dat gaat prima met elkaar om! Ik heb een Wallbox Pulsar Plus, een dynamisch contract bij Tibber en een Marstek Venus 5.12 kWh. De Wallbox stuurt puur op overcapaciteit en toevallig heb ik recent bij Tibber opgevraagd wat de instelling in de app van hen precies doet. Bij Tibber blijkt het te gaan om een weersvoorspelling (zie screenshots reactie Tibber support) en bij de Wallbox gebruikt hij de werkelijke overcapaciteit.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ter info, mbt aanmelden panelen en batterijen op energieleveren.nl
Na het aanmelden van nieuwe zonnepanelen kreeg ik volgende mail van mijn netbeheerder (Enexis)
Beste klant,
We hebben een aanmelding via Energieleveren.nl ontvangen. Deze aanmelding voor terugleveren geldt voor het adres XXXXX. In deze e-mail geven we u extra informatie.
Meter geschikt voor teruglevering
Na uw aanmelding hebben wij gecontroleerd of de elektriciteitsmeter in uw meterkast teruglevering kan bijhouden. De meter is geschikt. We hoeven deze niet te vervangen.
Na het aanmelden van nieuwe zonnepanelen kreeg ik volgende mail van mijn netbeheerder (Enexis)
Beste klant,
We hebben een aanmelding via Energieleveren.nl ontvangen. Deze aanmelding voor terugleveren geldt voor het adres XXXXX. In deze e-mail geven we u extra informatie.
Meter geschikt voor teruglevering
Na uw aanmelding hebben wij gecontroleerd of de elektriciteitsmeter in uw meterkast teruglevering kan bijhouden. De meter is geschikt. We hoeven deze niet te vervangen.
Ik draai momenteel met beide batterijen op automatisch NOM : één batterij regelt op één fase (eentje waar zonne-panelen op aangesloten zijn) en de andere op het globale verbruik van de 3 fasen. Dat werkt relatief stabiel. Ik zie bij momenten nog wel wat oscillaties, maar die verdwijnen dan ook weer relatief snel en zijn van een grootte-orde die heel acceptabel is (tussen -200 en 200 W op het globale vermogen). Als je ze beide automatisch op het globaal vemogen laat regelen wordt het gigantisch onstabiel. Dan swingt het bij momenten tussen +4000W en -4000W op het globaal vermogen. Dat dus zeker niet doen.Hometek schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:05:
[...]
Ze zeggen dat je twee opties hebt:
Zet je er eentje op manueel, dan wordt het compleet stabiel alsof je maar met één batterij werkt. Ik denk wel dat de meeste mensen echt wel een flat line hebben in dat geval met hier en daar een piekje als er juist een grote verbruiker inschakelt of uitschakelt. Helaas zijn er heel wat mensen met problemen hetgeen je in dit forum leest, maar daar kan ik helemaal niet van meespreken.
Ik gebruik een homewizard P1 meter en draai op FW V148 en dat loopt vlekkeloos.
Het groot nadeel als je er een op manueel zet is natuurlijk dat je moet inschatten hoeveel zon er gaat schijnen en dan ben je eigenlijk alle dagen aan het aanpassen als je er het optimale uit wil halen en wil voorkomen dat op bepaalde momenten stroom van de ene naar de andere batterij loopt en omgekeerd. Hopelijk blijft die update die dat samenwerken mogelijk moet maken niet te lang uit....
Klopt inderdaad, ik heb er 3 en werk ook op deze manier. 2 regelen nom op hun eigen fase en eentje regelt nom over alle fasen samen. Zo werkt het wel stabiel.Babavers schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:53:
[...]
Ik draai momenteel met beide batterijen op automatisch NOM : één batterij regelt op één fase (eentje waar zonne-panelen op aangesloten zijn) en de andere op het globale verbruik van de 3 fasen. Dat werkt relatief stabiel. Ik zie bij momenten nog wel wat oscillaties, maar die verdwijnen dan ook weer relatief snel en zijn van een grootte-orde die heel acceptabel is (tussen -200 en 200 W op het globale vermogen). Als je ze beide automatisch op het globaal vemogen laat regelen wordt het gigantisch onstabiel. Dan swingt het bij momenten tussen +4000W en -4000W op het globaal vermogen. Dat dus zeker niet doen.
Zet je er eentje op manueel, dan wordt het compleet stabiel alsof je maar met één batterij werkt. Ik denk wel dat de meeste mensen echt wel een flat line hebben in dat geval met hier en daar een piekje als er juist een grote verbruiker inschakelt of uitschakelt. Helaas zijn er heel wat mensen met problemen hetgeen je in dit forum leest, maar daar kan ik helemaal niet van meespreken.
Ik gebruik een homewizard P1 meter en draai op FW V148 en dat loopt vlekkeloos.
Het groot nadeel als je er een op manueel zet is natuurlijk dat je moet inschatten hoeveel zon er gaat schijnen en dan ben je eigenlijk alle dagen aan het aanpassen als je er het optimale uit wil halen en wil voorkomen dat op bepaalde momenten stroom van de ene naar de andere batterij loopt en omgekeerd. Hopelijk blijft die update die dat samenwerken mogelijk moet maken niet te lang uit....
SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW
Noteer mij ook maar voor inkoopactie aub. (2 stuks 5,12 kWh)
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
zie:Maarten69 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:16:
Noteer mij ook maar voor inkoopactie aub. (2 stuks 5,12 kWh)
Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110
In de TS staat een link naar de Modbus koppeling met een kleine aanpassing werkt deze ook op Homey. Zoek effe op Homey in dat forum.b03tz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:52:
[...]
Dat is exact hoe ik hem wil gebruiken.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Hallo Allemaal!
Samen met hulp van Github, is het gelukt om alle data via MQTT in HA te krijgen!
De clue was dat je 2 addons nodig hebt en een MQTT broker. Het is super simpel hieronder een kleine uitleg.
Hame Relay forwards remote data to your local MQTT Broker. Hm2mqtt then converts the storage data into a format HomeAssistant can read. So you first need to get Hame Relay up and running and then you can proceed with the installation of hm2mqtt.
1. Installeer broker: https://github.com/tomquist/hm2mqtt#prerequisites (je kan alles default laten, installeren en start)
2. installeer en configureer https://github.com/tomquist/hame-relay
3. installeer en configureer https://github.com/tomquist/hm2mqtt
klaar!
Het daadwerkelijk aansturen van de batterij heb ik nog niet getest want ik ben niet thuis, maar de functies zijn er al wel!
Mocht iemand vragen hebben, stuur gerust PM.
:strip_exif()/f/image/WYOp7mjhMheYq1mkV2G3eTZ5.png?f=user_large)
/f/image/8vcO8qMcN3HeUKeBUiPoaTtP.png?f=fotoalbum_large)
Samen met hulp van Github, is het gelukt om alle data via MQTT in HA te krijgen!
De clue was dat je 2 addons nodig hebt en een MQTT broker. Het is super simpel hieronder een kleine uitleg.
Hame Relay forwards remote data to your local MQTT Broker. Hm2mqtt then converts the storage data into a format HomeAssistant can read. So you first need to get Hame Relay up and running and then you can proceed with the installation of hm2mqtt.
1. Installeer broker: https://github.com/tomquist/hm2mqtt#prerequisites (je kan alles default laten, installeren en start)
klaar!
Het daadwerkelijk aansturen van de batterij heb ik nog niet getest want ik ben niet thuis, maar de functies zijn er al wel!
:strip_exif()/f/image/WYOp7mjhMheYq1mkV2G3eTZ5.png?f=user_large)
/f/image/8vcO8qMcN3HeUKeBUiPoaTtP.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ozakK2OZKv8Wb8AjOxZ95VVV.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door r.reus op 21-03-2025 13:53 ]
Knap, ik weet wat te doen dit weekendr.reus schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:51:
Hallo Allemaal!
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Hallo! ik heb ook een marstek venus. En ik heb ook wat problemen. misschien dat iemand zijn licht hierover kan laten schijnen. ik gebruik Marstek versie 1.48; app V1.6.21. Mijn meter is een kaifka M105C. Daarop aangesloten een p1 meter van smartgateways. Werkt prima samen met HA. Om de koppeling te maken met de Marstek heb ik een lilygo aangeschaft. Geflashed met beschikbare software. Geeft prachtig rood licht. De website werkt prima maar geen gegevens van de marstek...denk ik dan. Toch kan ik iets sturen naar de marstek. de backup knop werkt. In het log van de lilygo veel errors zoals anderen die ook hebben. Maar ook veel "no response" Dat is vast niet de bedoeling. B2500 meter geinstalleerd met mqtt. In mqtt explorer staan de MA-1 availability op offline. Dat is ook vast niet de bedoeling. (staat in manual mode)
zegt iemand onderstaande mededeling iets?
Received '52|HMG-1|xxxxxxxxxxxxxx|HME-3|000000000000|0|-80022' (010235327c484d472d317c3234313937323837333361657c484d452d337c3030303030303030303030307c307c2d383030033232) from ('192.168.1.49', 22222)
ik weet eigenlijk niet goed wat ik nu kan doen....
Received '52|HMG-1|xxxxxxxxxxxxxx|HME-3|000000000000|0|-80022' (010235327c484d472d317c3234313937323837333361657c484d452d337c3030303030303030303030307c307c2d383030033232) from ('192.168.1.49', 22222)
Inkoopactie: Ook hier interesse bij een goede prijs. 1x Belgie.
[ Voor 11% gewijzigd door Sthony op 21-03-2025 14:14 ]
Hier 3 weken op auto en met best veel zon:S2S schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:06:
[...]
Ik wel, draai s' nachts ook door. Werkt prima, scheelt hier toch weer 1050 watt. Ik ben inmiddels in de min getallen gekomen kwa stroom en een dynamisch contractspeelt de zon een belangrijke rol in want er gaat nog genoeg het net in.
/f/image/lwNNjGonBTUrqMh15BtcjS8V.png?f=fotoalbum_large)
Maar 15kWh van het net in 3 weken. Het lijkt we dat de RTE erg laag is maar dat komt omdat de batterij gemeten wordt middels een HW-energysocket en de verliezen zitten daar dan ook bij. Enige dat van het net komt zijn de piekjes bij het koken/koffiezetten/etc. Zit niet op aparte groep dus niet op 2500W ontladen anders zou het nog florissanter worden. Maar dat is een volgende stap wellicht. En vandaag de batterij rond 12 uur vol, maar bij zeer hoge uitzondering een wasdroger aangezet dus hij wordt nu ook weer enigszins leeg getrokken en kan straks weer gevuld worden. Een 2e batterij zal niets uithalen want krijg ik niet leeg. En heb geen 3fasen.
1 april wordt airco geïnstalleerd en 2 april krijg ik een electrische boiler zodat het gasverbruik nog verder omlaag gaat en ik meer van mijn eigen opwekking gebruik.
En de zonne-opbrengst is echt extreem. Vorig jaar haalde ik pas dergelijke getallen van boven de 13kWh pas ergens eind april. En nu deze maand meer opgewekt dan vorig jaar maart.
Eind april over naar Powerpeers als mijn contract bij Energiedirect eindigt en die heeft geen terugleverkosten als je onder de 1000kWh teruglevering blijft, maar ja, met zoveel zon kan dat lastig worden. :-)
[ Voor 11% gewijzigd door DikkieDick op 21-03-2025 14:19 ]
aka pluim003
Daar ben ik wel mee akkoord 👍Hometek schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:28:
[...]
Ik kijk idd naar de NL situatie.
Ketel Klets is niet de enige die dit zegt. Er zijn meer onafhankelijke onderzoeken die tot dezelfde conclusies komen (zie dit bericht, en zo zijn er meer als men buiten de bubbel van thuisbatterij voorstanders gaat kijken)
De meningen zijn verdeeld, wat op zich al een indicatie is dat er geen simpel ja of nee antwoord mogelijk is.
Dat het voor de gemiddelde consument (in NL) nog net iets te duur is wil niet zeggen dat geen situaties zijn waar de thuisbatterij wel rendabel is. Dat hangt echter heel erg van de specifieke omstandigheden af.
Zou toch aanbevelen om aparte groep aan te brengen om 2500W te gaan ontladen als je een boiler hebt. Bij mij gaat de batterij langzaam aan opladen tot 2500 W laadvermogen , daarna begint er al injectie plaats te vinden bij zonnig weer. Ik heb nu de boiler via socket van HW geprogrammeerd dat van zodra er 3 min lang meer dan 1000W geïnjecteerd wordt de boiler inschakelt. Dus als de batterij aan 2500W aan het laden is en er daarboven op 1000W geïnjecteerd wordt start de boiler en gaat de batterij 1500W ontladen en de boiler helpen. Met dagen als vandaag is de boiler al opgewarmd rond 12u . Van 14u tot 16u staat die sowieso geprogrammeerd om op te warmen . Ik heb wel 5kW panelen Oost en 5kW west dus vanaf 7.00u tot 17.30u opbrengst.DikkieDick schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:18:
[...]
Hier 3 weken op auto en met best veel zon:
[Afbeelding]
Maar 15kWh van het net in 3 weken. Het lijkt we dat de RTE erg laag is maar dat komt omdat de batterij gemeten wordt middels een HW-energysocket en de verliezen zitten daar dan ook bij. Enige dat van het net komt zijn de piekjes bij het koken/koffiezetten/etc. Zit niet op aparte groep dus niet op 2500W ontladen anders zou het nog florissanter worden. Maar dat is een volgende stap wellicht. En vandaag de batterij rond 12 uur vol, maar bij zeer hoge uitzondering een wasdroger aangezet dus hij wordt nu ook weer enigszins leeg getrokken en kan straks weer gevuld worden. Een 2e batterij zal niets uithalen want krijg ik niet leeg. En heb geen 3fasen.
1 april wordt airco geïnstalleerd en 2 april krijg ik een electrische boiler zodat het gasverbruik nog verder omlaag gaat en ik meer van mijn eigen opwekking gebruik.
En de zonne-opbrengst is echt extreem. Vorig jaar haalde ik pas dergelijke getallen van boven de 13kWh pas ergens eind april. En nu deze maand meer opgewekt dan vorig jaar maart.
Eind april over naar Powerpeers als mijn contract bij Energiedirect eindigt en die heeft geen terugleverkosten als je onder de 1000kWh teruglevering blijft, maar ja, met zoveel zon kan dat lastig worden. :-)
wat is de totale round trip met dit bedoel de NOM zal niet zo snel reageren?r.reus schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:51:
Hallo Allemaal!
klaar!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1: Reserveer je IP adressen in je router om variable IP adressen uit te sluiten.willem bever schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:55:
Hallo! ik heb ook een marstek venus. En ik heb ook wat problemen. misschien dat iemand zijn licht hierover kan laten schijnen. ik gebruik Marstek versie 1.48; app V1.6.21. Mijn meter is een kaifka M105C. Daarop aangesloten een p1 meter van smartgateways. Werkt prima samen met HA. Om de koppeling te maken met de Marstek heb ik een lilygo aangeschaft. Geflashed met beschikbare software. Geeft prachtig rood licht. De website werkt prima maar geen gegevens van de marstek...denk ik dan. Toch kan ik iets sturen naar de marstek. de backup knop werkt. In het log van de lilygo veel errors zoals anderen die ook hebben. Maar ook veel "no response" Dat is vast niet de bedoeling. B2500 meter geinstalleerd met mqtt. In mqtt explorer staan de MA-1 availability op offline. Dat is ook vast niet de bedoeling. (staat in manual mode)
2: Vergelijk je B2500 instellingen met die van anderen door het forum te doorzoeken op B2500
3: Controleer je bekabeling van je lilygo nog eens met de startpost in het Modbus forum, en meld je problemen inclusief foto's / screenshots in die locatie.
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Dit is voor inzicht, niet voor aansturing NOMMaxwp schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:05:
[...]
wat is de totale round trip met dit bedoel de NOM zal niet zo snel reageren?
Ja werkt hier ook! Goed gevonden, was mij niet duidelijk dat je 2 add-ons nodig had.r.reus schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:51:
Hallo Allemaal!
klaar!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel intressant deze laat weer wat andere data zien dan de Modbus connectie, zoals CT verbindings status.
Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110
Klopt! Ook een error code, die is ook wel interessant mocht het WARN lampje weer aan gaanmatrover schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:28:
[...]
Ja werkt hier ook! Goed gevonden, was mij niet duidelijk dat je 2 add-ons nodig had.
Wel intressant deze laat weer wat andere data zien dan de Modbus connectie, zoals CT verbindings status.
Top, ga ik ook proberen deze avond 👍r.reus schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:51:
Hallo Allemaal!
klaar!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit werkt naast de modus samen of zou dat elkaar kunnen storenr.reus schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:51:
Hallo Allemaal!
klaar!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jaloers op jullie dat jullie dat allemaal kunnen 🙃r.reus schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:31:
[...]
Klopt! Ook een error code, die is ook wel interessant mocht het WARN lampje weer aan gaan
En wat bedoel je daarmee of wat is daar de toepassing van ?Ik heb geen rs435kabel erbij gekregen.Hometek schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:34:
Vandaag een 2de Venus E ontvangen.
Interessant detail, de RS485 kabel is aangepast en heeft nu een twisted pair (bovenste kabel in de foto):
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door PNARI op 21-03-2025 15:49 ]
Opgepast met je zonnepanelenproduktie 🤣
Ben benieuwd als ze in de winter ook gaan waarschuwen voor tekorten 🤣
Elia waarschuwt voor schommelingen in elektriciteitsproductie door Saharazand op zonnepanelen
Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet in ons land, waarschuwt de markt voor mogelijke schommelingen in de productie van elektriciteit. Reden: een wolk Saharazand die morgen over ons land trekt en de productie van zonnepanelen kan beïnvloeden.
Alexander Verstraete
06 min
Het Saharazand kan morgen zorgen voor een gesluierde zon, waardoor zonnepanelen tijdelijk minder elektriciteit kunnen opwekken. De impact van dat fenomeen is echter moeilijk te voorspellen.
Daarom stuurt Elia een preventieve waarschuwing uit. Zowel producenten als grote bedrijven worden gevraagd alert te zijn voor mogelijke schommelingen in productie.
De netbeheerder wil een herhaling van vorig jaar vermijden. Toen was ook sprake van een wolk Saharazand die over ons land zou trekken. Door een onverwachte weersverandering nam het Saharazand toen een andere weg. Dat zorgde plots voor een groot elektriciteitsoverschot dat weggewerkt moest worden
De waarschuwing van Elia heeft voor alle duidelijkheid niks te maken met de bevoorradingszekerheid.
Ben benieuwd als ze in de winter ook gaan waarschuwen voor tekorten 🤣
Elia waarschuwt voor schommelingen in elektriciteitsproductie door Saharazand op zonnepanelen
Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet in ons land, waarschuwt de markt voor mogelijke schommelingen in de productie van elektriciteit. Reden: een wolk Saharazand die morgen over ons land trekt en de productie van zonnepanelen kan beïnvloeden.
Alexander Verstraete
06 min
Het Saharazand kan morgen zorgen voor een gesluierde zon, waardoor zonnepanelen tijdelijk minder elektriciteit kunnen opwekken. De impact van dat fenomeen is echter moeilijk te voorspellen.
Daarom stuurt Elia een preventieve waarschuwing uit. Zowel producenten als grote bedrijven worden gevraagd alert te zijn voor mogelijke schommelingen in productie.
De netbeheerder wil een herhaling van vorig jaar vermijden. Toen was ook sprake van een wolk Saharazand die over ons land zou trekken. Door een onverwachte weersverandering nam het Saharazand toen een andere weg. Dat zorgde plots voor een groot elektriciteitsoverschot dat weggewerkt moest worden
De waarschuwing van Elia heeft voor alle duidelijkheid niks te maken met de bevoorradingszekerheid.
Bij mij zat de kabel er standard bij.PNARI schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:48:
[...]
En wat bedoel je daarmee of wat is daar de toepassing van ?Ik heb geen rs435kabel erbij gekregen.
Wiki link Twisted pair
In deze video wordt de kabel gebruikt voor integratie HomeAssistant met LilyGo (vanaf 5:55)
Bedankt, HA gaat nu nog mijn petje te bovenHometek schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:01:
[...]
Bij mij zat de kabel er standard bij.
Wiki link Twisted pair
In deze video wordt de kabel gebruikt voor integratie HomeAssistant met LilyGo (vanaf 5:55)
Heb vroeger Basic en Pascal geleerd en een beetje Texas Instruments en Siemens PLC maar dat is lang geleden .
Das bij mij ook 40 jaar geleden 😅PNARI schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:06:
[...]
Bedankt, HA gaat nu nog mijn petje te boven
Heb vroeger Basic en Pascal geleerd en een beetje Texas Instruments en Siemens PLC maar dat is lang geleden .
Zelf ook rond aan het kijken voor een thuisaccu en daarbij dus ook bij een marstek terecht gekomen.
Wel een aantal vragen:
- heeft een accu volgens jullie ook zin als je nog aan een contract vast zit (nog 2,5 jaar)
- we hebben nu 1 grote stroomverbruiker (electrische vloerverwarming badkamer) in de winter gaan we dus door dat ding te
weinig opwekken om badkamer te verwarmen en te laten laden. En zomer staat die niet aan en dus laag stroom verbruik. Heeft het dan wel nut?
Wel een aantal vragen:
- heeft een accu volgens jullie ook zin als je nog aan een contract vast zit (nog 2,5 jaar)
- we hebben nu 1 grote stroomverbruiker (electrische vloerverwarming badkamer) in de winter gaan we dus door dat ding te
weinig opwekken om badkamer te verwarmen en te laten laden. En zomer staat die niet aan en dus laag stroom verbruik. Heeft het dan wel nut?
Mijn advies voor jouw situatie is om nog even te wachten met een thuisbatterij (tenzij je veel terugleverkosten hebt!).Dirk0s schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:19:
Zelf ook rond aan het kijken voor een thuisaccu en daarbij dus ook bij een marstek terecht gekomen.
Wel een aantal vragen:
Tot het salderen in 2027 stopt zullen de prijzen van thuisbatterijen nog wel iets dalen, er zal ook meer keus zijn en de techniek zal beter zijn.
Die kabel zat er al standaard bij mij bij toen ik hem kocht. Ik heb de versie waarbij de grid aansluiting links zit (dus niet onder de backup).Hometek schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:34:
Vandaag een 2de Venus E ontvangen.
Interessant detail, de RS485 kabel is aangepast en heeft nu een twisted pair (bovenste kabel in de foto):
[Afbeelding]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Als ik zie dat MT na levering van CT001 even makkelijk CT003 na levert en ook weer rs485kabel denk ik dat er nog marge zit op de Venus of behoorlijk wat CH subsidie....A3-D schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:31:
[...]
Die kabel zat er al standaard bij mij bij toen ik hem kocht. Ik heb de versie waarbij de grid aansluiting links zit (dus niet onder de backup).
Je kunt overwegen om een apart topic hiervoor aan te maken. Met daarin een HA simpele uitleg hoe je dit kunt integreren.r.reus schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:51:
Hallo Allemaal!
klaar!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wil daar best bij helpen als jij het topic aanmaakt dan kunnen we de TS samen vullen aankomende week.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Wordt zeer gewaardeerd, met de info die nu is gegeven lukt het me niet, ik heb een 22 cijferig deviceid en krijg een error als ik die invoer.SatScan schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:02:
[...]
Je kunt overwegen om een apart topic hiervoor aan te maken. Met daarin een HA simpele uitleg hoe je dit kunt integreren.
Ik wil daar best bij helpen als jij het topic aanmaakt dan kunnen we de TS samen vullen aankomende week.
Update stapje verder, deviceid moet tussen quotejes "212221212122222"
Zie wel de entities maar nog geen waardes....
[ Voor 10% gewijzigd door Hangover_ohoo op 21-03-2025 17:47 ]
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's
Hw p1 meter binnen, werkt helemaal perfect in HomeWizard app…en natuurlijk voor de kl*ten niet met Marstek.
Aangezien ik een Raspberry PI met een P1 heb draaien voor Homey nu, enig idee of ik daarmee een Shelly emulatie oid kan draaien??
Aangezien ik een Raspberry PI met een P1 heb draaien voor Homey nu, enig idee of ik daarmee een Shelly emulatie oid kan draaien??
Ben natuurlijk geen expert communicatienetwerken maar begrijp niet waarom zowel CT003, hardware Shelly 3ProEm als HWP1 bij mij wel werken, volgende week test ik ct001 weer en als die werkt denk ik echt dat het aan het interne communicatienetwerk/smartfone/,tabletopzet ligt wanneer het niet werkt bij sommigen. Maar sta open voor alle andere visies. Maar ik zie ook verschillende die een shelly 3ProEm emulatie met succes toepassen.b03tz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:06:
Hw p1 meter binnen, werkt helemaal perfect in HomeWizard app…en natuurlijk voor de kl*ten niet met Marstek.
[ Voor 4% gewijzigd door PNARI op 21-03-2025 19:29 ]
Precies wat mijn ervaring ook is. Regel je wifi!PNARI schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:24:
[...]
Ben natuurlijk geen expert communicatienetwerken maar begrijp niet waarom zowel CT003, hardware Shelly 3ProEm als HWP1 bij mij wel werken, volgende week test ik ct001 weer en als die werkt denk ik echt dat het aan het interne communicatienetwerk/smartfone/,tabletopzet ligt wanneer het niet werkt bij sommigen. Maar sta open voor alle andere visies.
Het is friet!
Stukje uit de logging hame relay addonHangover_ohoo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:04:
[...]
Wordt zeer gewaardeerd, met de info die nu is gegeven lukt het me niet, ik heb een 22 cijferig deviceid en krijg een error als ik die invoer.
Update stapje verder, deviceid moet tussen quotejes "212221212122222"
Zie wel de entities maar nog geen waardes....
code:
1
2
3
4
| [17:40:44] INFO: Generating config file... [17:40:44] INFO: Starting MQTT forwarder... Unknown device type: HMG-50. This device will likely not be forwarded. Configured devices: 1 total |
PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's
Voor veel mensen is het ook een manier om groener bezig te zijn door meer eigen opgewekte stroom te gebruiken. Dan hoef je het niet de hele tijd te hebben over of het wel rendabel is. Prima als dat je doel is, maar denk dat voor veel mensen het ook vooral uit interesse is of om meer eigen zonnestroom te gebruiken. Als het echt om geld te verdienen is, dan kun je denk ik beter naar een zonneplan batterij of homevolt gaan.Hometek schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:28:
[...]
Ik kijk idd naar de NL situatie.
MTVenus V148 HWP1 5.1903
Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.