Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-06 06:54
PNARI schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Goeie keuzes, elektrische boiler van 100 l is +/- 5kWh en dus een relatief goedkope "batterij" als je die zelf installeert.
Ik had mijn cvketel-installateur gevraagd. Heeft ook 100l ketel in serie zei ie. Reageerde ik nog met dat 100 liter hier niet altijd voldoende was totdat ik elders op een site las dat boiler van 200l goed is voor pakweg 450l water. Ik laat hem gewoon installeren door deze persoon die ik wel ken en schappelijke prijzen rekent.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:17
Hometek schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:15:
[...]
Voor het koppelen van de CT003; het werkt het beste om eerst alle apparaten uit de app te verwijderen en dan de batterij toe te voegen, tijdens de installatie van de batterij wordt dan ook de CT toegevoegd.
CT achteraf toe voegen kan idd problemen geven.
Maar wacht eerst tot de server weer beschikbaar is.
De server is weer beschikbaar, heb de meter en de batterij verwijderd uit de app. De batterij opnieuw toegevoegd en vanuit die configuratie de CT003, maar helaas hetzelfde resultaat. Het toevoegen gaat top, maar de verbinding tussen batterij en CT003 valt elke keer weg.

BYD Tang Final Edition | 2x Marstek Venus 5.12KW | HW P1 | Homey Pro 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:25:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan maar dan boiler van 300l (zeer goed geïsoleerd) die warm ik op tot 65 graden bij voldoende zon, dat is mijn Marstek 3😉
Ik heb 150l , we zijn maar met 2 Toen we in 2009 panelen legden heb ik er een paar meer gelegd voor de boiler. Destijds was er ook subsidie voor zonneboilers maar kreeg die leidingen niet netjes tot in de kelder en in de winter werken die ook amper of niet.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DikkieDick schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:27:
[...]

Ik had mijn cvketel-installateur gevraagd. Heeft ook 100l ketel in serie zei ie. Reageerde ik nog met dat 100 liter hier niet altijd voldoende was totdat ik elders op een site las dat boiler van 200l goed is voor pakweg 450l water. Ik laat hem gewoon installeren door deze persoon die ik wel ken en schappelijke prijzen rekent.
Als je plaats hebt laat dan een grotere zetten, je kan dan makkelijk enkele dagen met minder zon overbruggen

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Als je plaats hebt laat dan een grotere zetten, je kan dan makkelijk enkele dagen met minder zon overbruggen,

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-07 10:04

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:28:
[...]

De server is weer beschikbaar, heb de meter en de batterij verwijderd uit de app. De batterij opnieuw toegevoegd en vanuit die configuratie de CT003, maar helaas hetzelfde resultaat. Het toevoegen gaat top, maar de verbinding tussen batterij en CT003 valt elke keer weg.
Check je wifi netwerk.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Probeer eens in manueel te laden gedurende een paar uren, dan weet je dat de batterij oké is.
Daarna wat klooien met de wifi, heb daar ook op gevloekt in het begin maar uiteindelijk in orde gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-07 15:30
DSSW schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Beste je geeft verkeerde info, het mag niet ![Afbeelding]
Awel, lees dan eens wat ik schrijf in mijn vorig bericht. Inderdaad kan je op een stopcontact dat hoog vermogen trekken, maar de bekabeling in de muur zal NERGENS overbelast zijn. Wel de kabel naar die verbruiker in dat stopcontact als die inderdaad die 6000W eruit wil trekken en daar niet op berekend is. Maar daarvoor dient die zekering niet. De zekering beschermt een verbruiker op een stopcontact hoegenaamd niet tegen misbruik en/of risico op brand. Als je zo redeneert zou je zelfs geen nachtlampje meer mogen insteken in een stopcontact want zelfs als er geen batterij zou staan en dat nachtlampje zou door bv. een of andere isolatie-fout 3600 W gaan trekken, dan heb je ook brand en zal de zekering er ook niet uit gaan. Die zekering dient enkel en alleen om het vast netwerk niet te overbelasten en als die batterij daar staat waar jij ze tekent dan kan dat niet gebeuren. Je schrijft er trouwens zelf de vermogens bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
DSSW schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Probeer eens in manueel te laden gedurende een paar uren, dan weet je dat de batterij oké is.
Daarna wat klooien met de wifi, heb daar ook op gevloekt in het begin maar uiteindelijk in orde gekregen
Heb ik net gedaan, dat werkt. Heb er een kilowatt in kunnen laden zonder problemen. Het gekke is dat de CT003 in principe "altijd" wel rechtstreeks te benaderen is maar de batterij wil er niet echt mee verbinden. Heb ze allebei al op een ander WiFi netwerk gezet maar ook dat werkt helaas niet. Ik heb verder met geen enkel WiFi apparaat issues in huis dus denk niet echt dat dat een issue is.

Hopelijk biedt de P1 meter van HW een uitkomst. Die komt morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

dodvip123 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:10:
[...]

bij mij ligt die website er ook uit ja, vermoedelijk maintenance (al dan niet aangekondigd). Vermoed eigenlijk als alles weer online is dat de problemen die je ondervindt ook van de baan zijn
Behalve dat marstek.com niets met je configuratie te maken heeft is hamdata gewoon up. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INYQfx6iAF64sDA5f3mpg-RcOtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZhjA17iyx9OclBUpXtZZ3jJ.jpg?f=fotoalbum_large

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
Wel grappig dat mijn app direct weer kon inloggen toen de website ook up was. Ik had ze naast elkaar! Toeval?

Even een losse vraag; het "CT" icon is bij de mensen waarbij alles normaal werkt *constant groen* toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-07 09:02
DePrutser schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:44:
[...]
Behalve dat marstek.com niets met je configuratie te maken heeft is hamdata gewoon up.
tijdens configuratie in de app is er toch een verbinding met de servers van Marstek lijkt me...

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

dodvip123 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:48:
[...]

tijdens configuratie in de app is er toch een verbinding met de servers van Marstek lijkt me...
Assumption is the mother of all fuckups.

Al het verkeer loop via hamedata en marstek is de sticker op het apparaat.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:24
Vanochtend eens navraag gedaan wanneer besscenter.com/ems/ beschikbaar / open gesteld wordt, zodra ik bericht heb zal ik dit hier posten.
Tot op heden nog geen antwoord ontvangen, helaas.

3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DePrutser schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:52:
[...]

Assumption is the mother of all fuckups.

Al het verkeer loop via hamedata en marstek is de sticker op het apparaat.
Batterij communiceert rechtstreeks met opnemer, data wordt ook wel doorgestuurd naar de server maar als server eruit ligt regelt Batterij gewoon verder.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
[...]

Dat laatste is mij ook nog nooit gelukt. Ik heb het opgegeven met die CT003. Bij de ene werkt het uitstekend en bij de ander is het drama.

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Het gekke is dat de CT003 in principe "altijd" wel rechtstreeks te benaderen is. Ik heb verder met geen enkel WiFi apparaat issues in huis dus denk niet echt dat dat een issue is.

Hopelijk biedt de P1 meter van HW een uitkomst. Die komt morgen binnen.
Klassieke denkfout: deze machines hebben een solide wifi verbinding nodig. Bijna alle apparaten in huis bufferen en maskeren zo een klapperende wifi verbinding.
Een ping zegt iets over bereikbaarheid van een wifi client maar is geen kwaliteit test

Hw p1 gaat je niet helpen. De ct003 werkt prima.

Dus nogmaals regel een stabiel en goed wifi signaal(is radio)

Check overlap frequenties met buren. Zoek lege wifi kanalen.
Plaats ap/versterkers, liefst bedraad.

Draai de antenne van je accu horizontaal ipv recht overeind.

Inmiddels kunnen we zeggen dat met accu 149 en ct003 1.10 het werkt mits:
Je een goed stabiel wifi signaal hebt.
Heb je eem dsmr 5.0 meter dan werkt het nog mooier

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-07 11:45
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:03:
Heb al veel gelezen op dit topic, ik heb gisteren de batterij binnengekregen (het 5KW model) maar is tot nu toe 1 groot drama eigenlijk.

De batterij staat naast de meterkast, in de meterkast hangt de beruchte CT003 meter. Mijn ervaringen tot nu toe: de meter toevoegen in de app was erg lastig maar is uiteindelijk gelukt. Echter de connectie tussen de batterij en de meter is eigenlijk non-existant. Wat resulteert in een batterij die eigenlijk altijd standby staat en niets doet.

Ik heb de HomeWizard P1 meter maar besteld om te kijken of dat gaat werken. Echter ik wilde net even wat dingen opnieuw toevoegen, bleken er helemaal geen apparaten meer in mijn lijst te staan van de app (er zijn geen apparaten toegevoegd, klik op + etc). Dit terwijl in het hoofdscherm wel mijn batterij benaderbaar was.

Dus 'k dacht, log even uit en in; maar nu kan 'k helemaal niet meer inloggen. Geen foutmelding niets, hij laadt even en er gebeurt niets. App opnieuw geïnstalleerd: niets. Nieuw wachtwoord aanvragen: krijg geen e-mail binnen met verificatie code.

edit:
de website http://www.marstekenergy.com/ ligt er bij mij ook uit, toeval? haha
Bij mij werkt intussen die CT003 m prima. Dan kun je eventueel teruglezen en aantal posts hierboven.

En dat betreft die melding apparaten niet toegevoegd die heb ik ook maar het is sinds vanmorgen. Voor die tijd had ik nooit problemen, dus ik denk dat het een tijdelijke storing is.

Bij mij zijn natuurlijk de apparaten al gekoppeld en blijkbaar op de achtergrond hebben ze nog steeds contact, want dat kan ik zien en het

Maar die CT003 m die werkt wel degelijk maar soms hangt het af van welke slimme meter

En ook al kun je niet op automaat werken. Je kunt natuurlijk wel laden en terug de hand van de tarieven in de stand Manual. Gisteravond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqtICcD2ZBslPC7PwIrTDm9MkaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oo4r27C3atkzreXBiXjZd6fp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Koniade op 20-03-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
DePrutser schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Klassieke denkfout: deze machines hebben een solide wifi verbinding nodig. Bijna alle apparaten in huis bufferen en maskeren zo een klapperende wifi verbinding.
Een ping zegt iets over bereikbaarheid van een wifi client maar is geen kwaliteit test

Ik heb een goed en stabiel internet. En de batterij staat paar meter van de meterkast met router (Fritzbox 7590) en daar is de CT003 ook maar die kan met geen mogelijkheid verbinding krijgen met de batterij. De HW P1 daarentegen doet het uit de kunst afgezien soms wat vertraging, maar dat is iets waar ik voor nu mee kan leven en draai zo al een weekje of 3 zo goed als NOM.
De bewering dat een HW P1 niet gaat helpen is m.i. iets te kort door de bocht. In geval CT003 niet werkt kan die dus best werken. Het is uiteraard geen garantie.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Babavers schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:36:
[...]

Awel, lees dan eens wat ik schrijf in mijn vorig bericht. Inderdaad kan je op een stopcontact dat hoog vermogen trekken, maar de bekabeling in de muur zal NERGENS overbelast zijn. Wel de kabel naar die verbruiker in dat stopcontact als die inderdaad die 6000W eruit wil trekken en daar niet op berekend is. Maar daarvoor dient die zekering niet. De zekering beschermt een verbruiker op een stopcontact hoegenaamd niet tegen misbruik en/of risico op brand. Als je zo redeneert zou je zelfs geen nachtlampje meer mogen insteken in een stopcontact want zelfs als er geen batterij zou staan en dat nachtlampje zou door bv. een of andere isolatie-fout 3600 W gaan trekken, dan heb je ook brand en zal de zekering er ook niet uit gaan. Die zekering dient enkel en alleen om het vast netwerk niet te overbelasten en als die batterij daar staat waar jij ze tekent dan kan dat niet gebeuren. Je schrijft er trouwens zelf de vermogens bij.
Beste, het tweakers forum is gemaakt om mekaar te helpen en elkaar het beste advies te geven. Uw statement over een nachtlampje doet niets ter zake.
Als iemand in wcd 3 van mijn tekening een stekkerdoos steekt en daar lekker een paar grilplaten op aansluit op zondag en 6000w door die stekkerblok trekt dan gaat die zeer warm worden en mogelijks smelten zonder dat uw 16a automaat uitschakelt , dus doe het niet het is gevaarlijk. Het is ook niet toegelaten.
Meer woorden ga ik aan deze discussie niet meer vuil maken, niemand met gezond verstand zal die batterij op 2500w zetten in een bestaande kring met meerdere stopcontacten aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

DikkieDick schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Ik heb een goed en stabiel internet. En de batterij staat paar meter van de meterkast met router (Fritzbox 7590) en daar is de CT003 ook maar die kan met geen mogelijkheid verbinding krijgen met de batterij. De HW P1 daarentegen doet het uit de kunst afgezien soms wat vertraging, maar dat is iets waar ik voor nu mee kan leven en draai zo al een weekje of 3 zo goed als NOM.
De bewering dat een HW P1 niet gaat helpen is m.i. iets te kort door de bocht. In geval CT003 niet werkt kan die dus best werken. Het is uiteraard geen garantie.
Kijk eens maar de signaal sterkte in je fritzbox. Moet onder de -40dBm zijn. Soms moet je het een paar cm verplaatsen.

Het is friet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB70
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:36
[...]

Ik had dat met de Homewizard P1, was heel frustrerend.
Op een gegeven moment na opnieuw proberen en daarna de accu uit te zetten (3 sec. die knop indrukken) en weer aanzetten was hij stabiel (en nu nog steeds).
Het is me niet helemaal duidelijk wanneer het ineens stabiel werd (ik probeerde iedere keer hetzelfde), maar ineens was het zo.

Nu ben ik helemaal blij

Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v114 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DikkieDick schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Iets in de routerinstellingen die CT003 communicatie met batterij blokkeert misschien? Heb daar eerder iets over gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:46:
Wel grappig dat mijn app direct weer kon inloggen toen de website ook up was. Ik had ze naast elkaar! Toeval?

Even een losse vraag; het "CT" icon is bij de mensen waarbij alles normaal werkt *constant groen* toch?
Ja die blijft dan groen in de app, plus het CT lampje op de accu zelf moet aan blijven

Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v114 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
In de feedback had ik dit gemeld. Als antwoord kwam wel dat ik de laatste firmware V149 moest installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB70
Ding is nu al vol haha, niet eens halverwege de dag ....

Maar we passen ons aan, 's middag wasje draaien of droger aan.
Of de auto (plug in hybride) laden 's middags.

Maar met een volle accu haal ik de hele avond en nacht en hou nog een beetje over.

Dan is een boiler misschien wel een goed idee, echter nu is het wel uitzonderlijk lekker weer (strak blauw).
Iets meer bewolking en hij zal het waarschijnlijk niet redden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JB70 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:37:
Ding is nu al vol haha, niet eens halverwege de dag ....

Maar we passen ons aan, 's middag wasje draaien of droger aan.
Of de auto (plug in hybride) laden 's middags.

Maar met een volle accu haal ik de hele avond en nacht en hou nog een beetje over.

Dan is een boiler misschien wel een goed idee, echter nu is het wel uitzonderlijk lekker weer (strak blauw).
Iets meer bewolking en hij zal het waarschijnlijk niet redden.
Gewoon opvolgen, ook op bewolkte dagen injecteer je afhankelijk van je installatie nog veel.Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wil bereiken. Zo veel mogelijk onafhankelijkheid of zo laag mogelijke kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
  • Laatst online: 27-07 15:30
DSSW schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Beste, het tweakers forum is gemaakt om mekaar te helpen en elkaar het beste advies te geven. Uw statement over een nachtlampje doet niets ter zake.
Als iemand in wcd 3 van mijn tekening een stekkerdoos steekt en daar lekker een paar grilplaten op aansluit op zondag en 6000w door die stekkerblok trekt dan gaat die zeer warm worden en mogelijks smelten zonder dat uw 16a automaat uitschakelt , dus doe het niet het is gevaarlijk. Het is ook niet toegelaten.
Meer woorden ga ik aan deze discussie niet meer vuil maken, niemand met gezond verstand zal die batterij op 2500w zetten in een bestaande kring met meerdere stopcontacten aansluiten.
Als dat voorbeel van het nachtlampje niet ter zake doet, dan die grilplaten evenmin ?!
Een paar grilplaten aansluiten op een stekkerblok mag sowieso niet. Ik ken geen enkele multistekker die meer dan 3500 W aankan. Dan heb je dat probleem dus ook al in je multistekker die niks met de vaste installatie te maken heeft.
Maar je hebt wel een punt voor de ingebouwde stekker. Die is daar inderdaad ook niet voor gemaakt en derhalve zal het officieel ook wel niet toegelaten zijn. Zoiets zou je trouwens moeilijk in een regelgeving kunnen gieten.
Dus ja, niet doen is de boodschap ofschoon de kans op schade echt klein zou zijn als die in het laatste stopcontact zou zitten. Beschouw het meer als een theoretische discussie, niet als een aanbeveling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
DePrutser schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Check overlap frequenties met buren. Zoek lege wifi kanalen.
Plaats ap/versterkers, liefst bedraad.

Draai de antenne van je accu horizontaal ipv recht overeind.

Inmiddels kunnen we zeggen dat met accu 149 en ct003 1.10 het werkt mits:
Je een goed stabiel wifi signaal hebt.
Heb je eem dsmr 5.0 meter dan werkt het nog mooier
Ik heb DSMR 5.0, ik snap je "klassieke denkfout" niet helemaal. Als ik de app open en ik ga rechtstreeks naar de meter ipv de batterij dan kan ik 20 minuten lang non-stop kijken hoe de meter netjes elke seconde zijn data verwerkt. Ik zie 3 fasen, al het verbruik, geen probleem. Terwijl ik hier live naar kijk heeft hij soms wel, soms geen verbinding met de batterij.

For the record: de batterij, de router én de P1 meter staan allemaal binnen een straal van 3 meter van elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Babavers schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Als dat voorbeel van het nachtlampje niet ter zake doet, dan die grilplaten evenmin ?!
Een paar grilplaten aansluiten op een stekkerblok mag sowieso niet. Ik ken geen enkele multistekker die meer dan 3500 W aankan. Dan heb je dat probleem dus ook al in je multistekker die niks met de vaste installatie te maken heeft.
Maar je hebt wel een punt voor de ingebouwde stekker. Die is daar inderdaad ook niet voor gemaakt en derhalve zal het officieel ook wel niet toegelaten zijn. Zoiets zou je trouwens moeilijk in een regelgeving kunnen gieten.
Dus ja, niet doen is de boodschap ofschoon de kans op schade echt klein zou zijn als die in het laatste stopcontact zou zitten. Beschouw het meer als een theoretische discussie, niet als een aanbeveling.
Dat laatste stopcontact is echt onzin. Je moet een stroomkring beperken tot max 16A. Alles wat op de groep aangesloten word mag je bij elkaar optellen(grosso modo) dus als je 2 verbruikers hebt van 3500watt plus een accu op 2500watt met terugleveren. Dan heb je 2500watt buiten je zekering om in je groep. Theoretisch gaat er dan 7000 watt door je groep waarvan 2500 niet door de stop.

Het mag niet. Het is gevaarlijk. Je moet dit niet willen. Het begint ook een beetje het topic te vervuilen.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Ik heb DSMR 5.0, ik snap je "klassieke denkfout" niet helemaal. Als ik de app open en ik ga rechtstreeks naar de meter ipv de batterij dan kan ik 20 minuten lang non-stop kijken hoe de meter netjes elke seconde zijn data verwerkt. Ik zie 3 fasen, al het verbruik, geen probleem. Terwijl ik hier live naar kijk heeft hij soms wel, soms geen verbinding met de batterij.

For the record: de batterij, de router én de P1 meter staan allemaal binnen een straal van 3 meter van elkaar.
Tot dat de buurvrouw(m/v/x) de magnetron aanzet met 1% lek straling en dan ben je ook je verbinding kwijt. Of de buren gaan streamen met een ipad via wifi op hetzelfde kanaal als jouw wifi. Ergo die 3 meter zegt helemaal niet zo veel. Je moet echt kijken naar signaal sterkte en frequentie overlap met andere netwerken en acces points en repeaters.

Helaas zegt op dit moment wat je ziet in de app niet zoveel. Er zit al vaak een enorm verschil tussen wat je ziet op de hw p1 meter, de ct003…

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 09:37
[...]
Tips uit het forum bij instabiele CT verbinding die je zou kunnen controleren/proberen:
- externe voeding op CT aansluiten
- antenne op batterij horizontaal klappen
- wifi signaal sterkte controleren
- wifi router instellingen controleren (alle apparaten moeten via wifi vebinding met internet maken)

2x Venus E (Gen1) V153.213, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BobvdW
  • Laatst online: 28-07 20:44
Zou het niet handig zijn de mogelijkheid te hebben de batterij direct via een RJ11 verbinding met de P1-meter te koppelen? Dan heb je al deze issues met wifi en koppelen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
DePrutser schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Tot dat de buurvrouw(m/v/x) de magnetron aanzet met 1% lek straling en dan ben je ook je verbinding kwijt. Of de buren gaan streamen met een ipad via wifi op hetzelfde kanaal als jouw wifi. Ergo die 3 meter zegt helemaal niet zo veel. Je moet echt kijken naar signaal sterkte en frequentie overlap met andere netwerken en acces points en repeaters.

Helaas zegt op dit moment wat je ziet in de app niet zoveel. Er zit al vaak een enorm verschil tussen wat je ziet op de hw p1 meter, de ct003…
Ik ben er van overtuigd dat het niet aan de WiFi ligt. De dichtbijzijnde buurvrouw woont overigens 20 meter verderop dus ik denk dat de straling van haar magnetron weinig te doen heeft met mijn WiFi signaal. =) Ik woon hier vrijstaand en heb altijd een perfect stabiel signaal gehad voor alle devices die 'k in de afgelopen jaren heb aangesloten. Ik heb WiFi 6 mesh systeem liggen met 2 accesspoints (1 per verdieping) dus voorzie daar weinig issues in. De batterij is het enige dat voor probleem zorgt. Maar we gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
BobvdW schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:12:
Zou het niet handig zijn de mogelijkheid te hebben de batterij direct via een RJ11 verbinding met de P1-meter te koppelen? Dan heb je al deze issues met wifi en koppelen ook niet.
Probleem is dat de meeste mensen de batterij niet in/naast/bij de meterkast gaan zetten denk ik. In principe is draadloos de mooiste oplossing, mocht het werken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
PNARI schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Iets in de routerinstellingen die CT003 communicatie met batterij blokkeert misschien? Heb daar eerder iets over gelezen
Zou kunnen maar dan is dat het enige apparaat dat er last van heeft. Ik kijk er nog wel eens een keer naar. Heeft een wat lagere prio. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

BobvdW schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:12:
Bijna goed _/-\o_

Gewoon alles met utp(rj45) aansluiten.
Het is echt een gemis dat deze apparaten dat niet hebben

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
DikkieDick schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Zou kunnen maar dan is dat het enige apparaat dat er last van heeft. Ik kijk er nog wel eens een keer naar. Heeft een wat lagere prio. :-)
Wat gebruik jij nu dan? Of werkt bij jou de CT003 wel?

edit:
Ik zie dat jij de HW P1 gebruikt, die komt bij mij morgen binnen

[ Voor 11% gewijzigd door b03tz op 20-03-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Wat gebruik jij nu dan? Of werkt bij jou de CT003 wel?
Ik gebruik de HW P1. Overigens is de batterij weer vol.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:58
Zodra ik de digitale meter heb , koop ik er ook 1...
Maar ik wil niet dat mijn laadpaal de batterij gaat leegtrekken, dus wou via een HA automation de batterij op bv manual zetten, na het laden van de auto terug op Auto...

Ik heb al meerdere android tools via reverse engineering de https commando's opgevraagd, zodat ik deze kan gebruiken in HA...
Ik zie dat niemand dit nog niet gedaan heeft, als iemand interesse heeft om zijn account van de marstek app te sharen, dan wil ik wel eens kijken naar de commando's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-07 15:34
DikkieDick schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:22:
[...]

Ik gebruik de HW P1. Overigens is de batterij weer vol.
Voor mij geld dit precies andersom. De ct003 werkt perfect sinds die een paar weken geleden een update kreeg waar mijn slimme meter bij zat. De p1 van hw geeft geen waardes weer bij mij in de Marstek app en de batterij gaat alleen maar volle kracht ontladen.
Ik werkte eerst met de shelly emulator in ha maar ha pusht maar eens per 5 seconden gegevens de batterij heeft ook nog eens vertraging dus eindresultaat is redelijk maar niet optimaal. De ct003 geeft wel elke seconde gegevens door aan de batterij waardoor de reactie tijd omhooggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
NoFate schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:22:
Maar ik wil niet dat mijn laadpaal de batterij gaat leegtrekken, dus wou via een HA automation de batterij op bv manual zetten, na het laden van de auto terug op Auto...

Ik heb al meerdere android tools via reverse engineering de https commando's opgevraagd, zodat ik deze kan gebruiken in HA...
Ik zie dat niemand dit nog niet gedaan heeft, als iemand interesse heeft om zijn account van de marstek app te sharen, dan wil ik wel eens kijken naar de commando's...
Hier ben ik ook wel in geïnteresseerd. Ik heb er ook geen belang bij dat mijn auto in no-time de hele accu leegtrekt snachts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:31
DSSW schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Je zult je verbazen wat de normale doorsnee publiek “niet tweakers “ wel en niet doen … aangezien het echt mega makkelijk is om deze Marstek op 2500 watt te zetten voorzie ik nog wel ongelukken. Niet iedereen is een tweaker of zit op tweakers . Of heeft deze inzichten.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:12:
[...]

Ik ben er van overtuigd dat het niet aan de WiFi ligt. De dichtbijzijnde buurvrouw woont overigens 20 meter verderop dus ik denk dat de straling van haar magnetron weinig te doen heeft met mijn WiFi signaal. =) Ik woon hier vrijstaand en heb altijd een perfect stabiel signaal gehad voor alle devices die 'k in de afgelopen jaren heb aangesloten. Ik heb WiFi 6 mesh systeem liggen met 2 accesspoints (1 per verdieping) dus voorzie daar weinig issues in. De batterij is het enige dat voor probleem zorgt. Maar we gaan het meemaken.
Heb identiek zelfde probleem gehad 6 weken geleden met koppeling HW p1 meter, kreeg het niet aan de praat, alles geprobeerd, batterij verschoven van plaats, Telenet router verplaatst,..kreeg het niet in orde. Heb toen beslist om een shelly pro 3FM te plaatsen, die via lan verbonden met de Telenet router en sindsdien draait het zo goed als perfect. De 2 batterijen hangen naast elkaar, bij 1 heb ik altijd CT verbinding, de 2 de durft soms nog eens weg te vallen maar is slechts enkele keren per week gedurende enkele seconden. Weet niet wat daar de oorzaak van is. Heb het gisteren gemeld via de feedback en vandaag werd de v149 gepusht , afwachten nu de volgende week of de CT van de 2de batterij nog zal droppen. Maar ik ben zeer blij met mijn 2 MT’s, loopt nagenoeg perfect met 1 in nom en 1 in manueel in afwachting van nieuwe software voor 2 in auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Hier ben ik ook wel in geïnteresseerd. Ik heb er ook geen belang bij dat mijn auto in no-time de hele accu leegtrekt snachts.
Als je wilt, contact me in PM , als je bereid bent je WW te sharen tijdelijk (aangepast WW) dan kan ik eens kijken ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
  • Laatst online: 10-06 08:47
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:12:
[...]

De batterij en de p1 meter werken op wifi 2.4.Toeval of niet,ik had ook problemen met de fritzbox.
Nadat ik een apart routertje van 30 euro had aangesloten waar alleen de bat en de HW p1 meter op zitten was het probleem opgelost en de verbinding stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b03tz
drar schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:16:
[...]
De batterij en de p1 meter werken op wifi 2.4.Toeval of niet,ik had ook problemen met de fritzbox.
Nadat ik een apart routertje van 30 euro had aangesloten waar alleen de bat en de HW p1 meter op zitten was het probleem opgelost en de verbinding stabiel.
Ik heb hier een Zyxel model en daar heb 'k een "langzaam" 2.4 netwerk op draaien en heb ze daar op aangesloten als test maar ook dat mocht niet baten helaas! Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 23:24
Is er al meer bekend over een collectieve inkoop van de Marstek? Is hier iemand concreet mee bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

NoFate schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:22:

Precies om deze reden heb ik via de app feedback gegeven dat ik if then wil kunnen doen.

Dus als fase x >3500 watt then limit accu oid.
Graag meer mensen deze feedback geven aan marstek

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-07 22:47
Rick- schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:25:
Is er al meer bekend over een collectieve inkoop van de Marstek? Is hier iemand concreet mee bezig?
Denk dat due homogolatie voor België wel belangrijk is eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:29
Even wat vragen aan de ervaringsdeskundige hier. Ik ben me rustig aan het orienteren op een thuisbatterij en volg hiervoor meerdere forums, waaronder deze vanaf het begin. Hiernaast heb ik nog de Zendure op mijn netvlies, homewizard is afgevallen.

De marstek heeft nu mijn meeste interesse aangezien deze een mooi prijsverhouding voor de kwh heeft die dat ding bezit. Voordeel van de zendure is dat je die nog kan stapelen, maar wil je op dezelfde kwh uitkomen dan betaal je al een stuk meer.

Omdat ik vanaf het begin heb meegelezen heb ik ook alle problemen gezien, maar volgens mij zijn door een groep gebruikers hier de meeste kastanjes al uit het vuur gehaald. Als je de goede setup eenmaal gevonden hebt lijkt het zeer goed te werken en marstek lijkt ook snel door te ontwikkelen en te luisteren naar de feedback.

Ik zit nog met een paar vragen waarvan ik hoop dat een aantal ervaringsdeskundige hierop kunnen reageren.
Hoe zijn jullie uitgekomen bij dit vermogen?
Als ik bijvoorbeeld het homewizard forum volg zit iedereen elkaar gek te maken om te beginnen met 1, je moet eerst even een jaar je totaalverbruik en dag verbruik in de gaten houden, berekeningen doen over hoeveel dagen dat ding echt gevuld gaat worden. We zijn pas in maart aanbeland en nu met een paar zeer zonnige dagen zie ik de een na de ander die een extra erbij gaat bestellen omdat ze binnen notime vol zijn. Als ik nu kijk naar mijn 14 jaar oude installatie met beperkt vermogen van max 2500 wp, dan krijg ik op zonnige dagen en minder zonnige dagen die 5kwh wel vol. En dan lever ik nog terug.

Waar hebben jullie hem geplaatst?
Heel veel zinnige informatie voorbij zien komen, waarbij vooral vluchtweg een dingetje is. Maar temperatuur lijkt me ook van belang. Ik heb 2 potentiele plaatsen, waarbij de eerste ideeal zou zijn qua aansluiting, maar niet qua vluchtweg. Dat is namelijk onder de trap. Hier heb ik een kleine voorraadkast, zit kort bij de meterkast en zodoende kan ik een aparte kabel trekken welke ik op een aparte groep zou kunnen zetten. Echter is dit de enige route naar buiten toe. Buiten de touwladder die ik op de eerste etage heb liggen bij geval van nood (meterkast zit naast die trap)...

Andere optie is de zolder, ik moet hier nog even inzichtelijk krijgen wat voor verbruikers ik heb op de stroompunten alhier. ik denk alleen lichte verbruikers zoals verlichting en misschien een wekker radio of pc. Maar een aparte groep aanbrengen is niet mogelijk omdat ik geen loze leidingen heb. Alleen kan de temperatuur daar in de aankomende maanden wel eens oplopen. Ik heb hier helaas nog geen zicht in, maar 30+ wordt het wel in de zomer.

Derde optie zou eventueel in een semi open kippenhok zijn, maar dat in combinatie met het stof vind ik een groot risico.

Zijn er hier ook mensen die hem wel op de meest logische en misschien op de vluchtroute hebben geplaatst?

Is het al zinvol zolang je nog kan salderen
Laat ik voorop stellen dat het terugverdienen geen doel gaat zijn, maar ik vertik het om mijn energieleverancier iets te leveren, wat ik gratis krijg (zon), waarvoor ik zelf heb geinvesteerd (panelen), waarvoor ik moet betalen en zij potentieel aan mijn buren kunnen verkopen. Mijn jaarlijks verbruik is hoger (sinds aanschaf warmtepomp) dan mijn opwek (ik werk circa 2250 kwh per jaar op, verbruik is naar schatting 4000 kwh). Zolang ik nog kan salderen kost me dit nu alleen mijn terugleververgoeding. Ik verwacht zo'n €150,- per jaar. Echter als ik nu een deel in de batterij kan stoppen kan ik dit bedrag iets omlaag brengen, echter moet je ook rekening houden met de verliezen. Heeft het dan nu al zin of wordt het pas echt vanaf 1-1-2027 interressant.

uiteindelijk een lang verhaal, waarvan ik hoop dat er mensen de tijd hebben om het te lezen en te beantwoorden. Dit helpt hopelijk ook andere lezers.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Maxwp schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:31:
[...]

Suuuure als die voor mij europees goedgekeurd is, is het al goed genoeg.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:55
Heb al veel gelezen op dit topic, ik heb gisteren de batterij binnengekregen (het 5KW model) maar is tot nu toe 1 groot drama eigenlijk.

De batterij staat naast de meterkast, in de meterkast hangt de beruchte CT003 meter. Mijn ervaringen tot nu toe: de meter toevoegen in de app was erg lastig maar is uiteindelijk gelukt. Echter de connectie tussen de batterij en de meter is eigenlijk non-existant. Wat resulteert in een batterij die eigenlijk altijd standby staat en niets doet.

Ik heb de HomeWizard P1 meter maar besteld om te kijken of dat gaat werken. Echter ik wilde net even wat dingen opnieuw toevoegen, bleken er helemaal geen apparaten meer in mijn lijst te staan van de app (er zijn geen apparaten toegevoegd, klik op + etc). Dit terwijl in het hoofdscherm wel mijn batterij benaderbaar was.

Dus 'k dacht, log even uit en in; maar nu kan 'k helemaal niet meer inloggen. Geen foutmelding niets, hij laadt even en er gebeurt niets. App opnieuw geïnstalleerd: niets. Nieuw wachtwoord aanvragen: krijg geen e-mail binnen met verificatie code.

edit:
IP adressen reserveren in de router wordt aangeraden zodat de MT-Venus, HWP1 en je CT003 altijd hetzelfde IP adres toegewezen krijgen.

MTVenus V151 + CT003 V116 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedemiddag,

Kan iemand al die mooie bruikbare tips bij elkaar in 1 post zetten?

Dan zal ik die vastzetten als pin.

Dank je wel!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
clubeddie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:39:

Ik zit nog met een paar vragen waarvan ik hoop dat een aantal ervaringsdeskundige hierop kunnen reageren.
Als ik zo de Excel zie draait het bij veel goed.
https://docs.google.com/s...3o5ZeX5w/edit?gid=0#gid=0

De MT-Venus = Veel voor weinig, na terugvragen BTW is er niet veel prijs verschil met de HW.
Maar als je Home assistent draait kun je uit ook met Battery Sim oefenen
https://github.com/hif2k1/battery_sim

Bij mij in de garage in een gedeelde groep met lage verbruikers = 800W
Bij jou zou ik voor de zolder gaan, warmte is niet echt een probleem, wel op 800W laten,

Is het al zinvol zolang je nog kan salderen.
Met een dynamisch contract denk ik wel, je gaat je goedkope uren niet (zoveel) terugleveren en je dure uren uit de batterij halen, zie mijn recente post.
https://gathering.tweaker...message/81972846#81972846

MTVenus V151 + CT003 V116 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB70
@clubeddie

Mijn doel was de avond/nacht op de accu te kunnen draaien.
Daarbij kwam ik uit op de 5kwh.
Poosje al via de homewizard energy link bekeken wat ik gemiddeld zo in de avond/nacht verbruikte.

In de woonkamer in een hoekje.
Was wel beperkt in de keuzes, moest op een groep die niet zo werd belast.
De woonkamer wandcontact dozen op die groep worden niet zo zwaar belast.
Zolder was geen optie, mede omdat ik deze heb gekozen voor de noodstroom stekkerdoos die er op zit.
Met wieltje kan ik hem rollen waar ik maar wil voor dat doel.
Plus dat ding is loeizwaar, eenmaal op zolder til je hem zelf niet zo maar even wat trappen op/af.
Ik overweeg nog de hal, die groep is ook niet zwaar belast.

Qua temperatuur, hij wordt op zich wel warm als hij vol aan het laden is met 2500Watt.
Maar ik ben aan het hobby-en met Homey en HomeAssistant.
Er ligt een temperatuurmetertje bovenop, op de noodstroom contactdoos ga ik een slimme schakelaar zetten, waarop een USB ventilatortje op de koelribben gaat blazen als hij te warm wordt.
Gewoon voor de leukigheid hoor, is ook niet echt nodig weet ik ook wel.
Ben gewoon een nerd.

Is het al zinvol zolang je nog kan salderen?

Daar kijk ik niet naar. Ik wil gewoon geen boete betalen en wil gewoon zo veel mogelijk mijn eigen stroom gebruiken. Dat is het voordeel van de Marstek, die is nog redelijk te betalen (al is dat voor iedereen natuurlijk anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:31:
[...]

De Belgen en Ollanders maar opsplitsen dan?
Zit je met 2 x 100 accu's is mischien ook beter te behappen voor de leverancier.

Of is er zicht op een datum dat die homogolatie er door komt?
Ik kan me voorstellen dat de Nederlandse geïnteresseerden nu niet beslist wat hebben met wachten tot iets in België goe gekeurd wordt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
clubeddie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:39:
Even wat vragen aan de ervaringsdeskundige hier. Ik ben me rustig aan het orienteren op een thuisbatterij en volg hiervoor meerdere forums, waaronder deze vanaf het begin. Hiernaast heb ik nog de Zendure op mijn netvlies, homewizard is afgevallen.

De marstek heeft nu mijn meeste interesse aangezien deze een mooi prijsverhouding voor de kwh heeft die dat ding bezit. Voordeel van de zendure is dat je die nog kan stapelen, maar wil je op dezelfde kwh uitkomen dan betaal je al een stuk meer.

Omdat ik vanaf het begin heb meegelezen heb ik ook alle problemen gezien, maar volgens mij zijn door een groep gebruikers hier de meeste kastanjes al uit het vuur gehaald. Als je de goede setup eenmaal gevonden hebt lijkt het zeer goed te werken en marstek lijkt ook snel door te ontwikkelen en te luisteren naar de feedback.

Als ik bijvoorbeeld het homewizard forum volg zit iedereen elkaar gek te maken om te beginnen met 1, je moet eerst even een jaar je totaalverbruik en dag verbruik in de gaten houden, berekeningen doen over hoeveel dagen dat ding echt gevuld gaat worden. We zijn pas in maart aanbeland en nu met een paar zeer zonnige dagen zie ik de een na de ander die een extra erbij gaat bestellen omdat ze binnen notime vol zijn. Als ik nu kijk naar mijn 14 jaar oude installatie met beperkt vermogen van max 2500 wp, dan krijg ik op zonnige dagen en minder zonnige dagen die 5kwh wel vol. En dan lever ik nog terug.

Heel veel zinnige informatie voorbij zien komen, waarbij vooral vluchtweg een dingetje is. Maar temperatuur lijkt me ook van belang. Ik heb 2 potentiele plaatsen, waarbij de eerste ideeal zou zijn qua aansluiting, maar niet qua vluchtweg. Dat is namelijk onder de trap. Hier heb ik een kleine voorraadkast, zit kort bij de meterkast en zodoende kan ik een aparte kabel trekken welke ik op een aparte groep zou kunnen zetten. Echter is dit de enige route naar buiten toe. Buiten de touwladder die ik op de eerste etage heb liggen bij geval van nood (meterkast zit naast die trap)...

Andere optie is de zolder, ik moet hier nog even inzichtelijk krijgen wat voor verbruikers ik heb op de stroompunten alhier. ik denk alleen lichte verbruikers zoals verlichting en misschien een wekker radio of pc. Maar een aparte groep aanbrengen is niet mogelijk omdat ik geen loze leidingen heb. Alleen kan de temperatuur daar in de aankomende maanden wel eens oplopen. Ik heb hier helaas nog geen zicht in, maar 30+ wordt het wel in de zomer.

Derde optie zou eventueel in een semi open kippenhok zijn, maar dat in combinatie met het stof vind ik een groot risico.

Zijn er hier ook mensen die hem wel op de meest logische en misschien op de vluchtroute hebben geplaatst?

Is het al zinvol zolang je nog kan salderen
Laat ik voorop stellen dat het terugverdienen geen doel gaat zijn, maar ik vertik het om mijn energieleverancier iets te leveren, wat ik gratis krijg (zon), waarvoor ik zelf heb geinvesteerd (panelen), waarvoor ik moet betalen en zij potentieel aan mijn buren kunnen verkopen. Mijn jaarlijks verbruik is hoger (sinds aanschaf warmtepomp) dan mijn opwek (ik werk circa 2250 kwh per jaar op, verbruik is naar schatting 4000 kwh). Zolang ik nog kan salderen kost me dit nu alleen mijn terugleververgoeding. Ik verwacht zo'n €150,- per jaar. Echter als ik nu een deel in de batterij kan stoppen kan ik dit bedrag iets omlaag brengen, echter moet je ook rekening houden met de verliezen. Heeft het dan nu al zin of wordt het pas echt vanaf 1-1-2027 interressant.

uiteindelijk een lang verhaal, waarvan ik hoop dat er mensen de tijd hebben om het te lezen en te beantwoorden. Dit helpt hopelijk ook andere lezers.
Op zolder kan, max operating temperature is 60°C , rendement en levensduur kan dan wat minder zijn. Wel rekening houden met de verbruikers die op de groep van de zolder/slaapkamers zitten.
Met opwek van 2250kWh is één batterij meer dan voldoende.Als je een digitale meter hebt met kwartiergegevens van een jaar kan je op thuis-batterij.nl kijken hoeveel kWh/ euro je kan besparen.
Als je 150 euro per jaar kan verdienen is het financieel gezien geen goede investering maar je doet er wel ervaring mee op tegen dat je saldering stopt.Moeilijk in te schatten wat de prijs van de thuisbatterijen gaat doen de komende 1.5 jaar, ik verwacht wel een toenemende vraag en dus ook prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ronald.42 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:20:
[...]

Zit je met 2 x 100 accu's is mischien ook beter te behappen voor de leverancier.

Ik kan me voorstellen dat de Nederlandse geïnteresseerden nu niet beslist wat hebben met wachten tot iets in België goe gekeurd wordt.
Sommige Belgen gaan daar ook niet op wachten O-)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Sommige Belgen hebben er al 211kWh mee bespaard 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-07 22:47
[...]

Als het in België hoedgekeurd is dan geldt dat okk wel voor nl maar is er wel een Europese of Nederlandse goedkeuring ? Ik wacht die Belgische wel af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Iemand die zijn batterij in de marstkek app even wilt sharen met mijn account? ik ben even naar de API aan het kjiken, en het lijkt een vrij eenvoudige te zijn, heb zelf nog geen batterij , dus kan even niet testen...

de request gaat naar om aan te melden

code:
1
https://eu.hamedata.com/app/Solar/v2_get_device.php?pwd=xxx&mailbox=xxx

vervolgens krijg je een lijst van devices via

code:
1
https://eu.hamedata.com/app/Solar/v2_get_deviceinfo.php?mailbox=xxx&token=xxx

maar ik kan even niet verder zonder device :-)

handig om dit toe te voegen in HA voor automatisering en info op te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
PNARI schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Op zolder kan, max operating temperature is 60°C , rendement en levensduur kan dan wat minder zijn. Wel rekening houden met de verbruikers die op de groep van de zolder/slaapkamers zitten.
Met opwek van 2250kWh is één batterij meer dan voldoende.Als je een digitale meter hebt met kwartiergegevens van een jaar kan je op thuis-batterij.nl kijken hoeveel kWh/ euro je kan besparen.
Als je 150 euro per jaar kan verdienen is het financieel gezien geen goede investering maar je doet er wel ervaring mee op tegen dat je saldering stopt.Moeilijk in te schatten wat de prijs van de thuisbatterijen gaat doen de komende 1.5 jaar, ik verwacht wel een toenemende vraag en dus ook prijs.
Operating ambient temp voor de 5kw staat bij mij 55c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
NoFate schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:51:
Iemand die zijn batterij in de marstkek app even wilt sharen met mijn account? ik ben even naar de API aan het kjiken, en het lijkt een vrij eenvoudige te zijn, heb zelf nog geen batterij , dus kan even niet testen...

de request gaat naar om aan te melden

code:
1
https://eu.hamedata.com/app/Solar/v2_get_device.php?pwd=xxx&mailbox=xxx

vervolgens krijg je een lijst van devices via

code:
1
https://eu.hamedata.com/app/Solar/v2_get_deviceinfo.php?mailbox=xxx&token=xxx

maar ik kan even niet verder zonder device :-)

handig om dit toe te voegen in HA voor automatisering en info op te vragen
Ik krijg een "wrong password" als ik deze URL aanroep met mijn data (POST request I assume)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:57:
[...]

Ik krijg een "wrong password" als ik deze URL aanroep met mijn data (POST request I assume)
je password meot in md5 hash zijn :-)
https://www.md5hashgenerator.com/

(get request)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
als iemand zijn Venus in zijn marstek account wilt sharen, dan kan ik je mooie sensors maken om de status te zien in Home Assistant, alsook commandos uit te voeren! zoals de mode aanpassen etc .. geen mqtt / modbus hardware nodig :-)

Indien het allemaal https is, maar het lijkt wel zo in eerste zicht ...

[ Voor 13% gewijzigd door NoFate op 20-03-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
Dat werkt inderdaad, ik krijg in JSON alle info van de devices terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:03:
Dat werkt inderdaad, ik krijg in JSON alle info van de devices terug.
uiteraard :-)

wil jij even je batterij sharen met mijn email account? indien je wilt, stuur maar PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
NoFate schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:06:
[...]

uiteraard :-)

wil jij even je batterij sharen met mijn email account? indien je wilt, stuur maar PM
Ik ben een beetje huiverig met accounts delen waar mijn data in staat, als je het niet heel erg vindt. It's not you, it's me. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Ik ben een beetje huiverig met accounts delen waar mijn data in staat, als je het niet heel erg vindt. It's not you, it's me. 8)7
account moet je niet delen, ik zie in de app dat je ook je device kan delen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
Waar haal je die URLs vandaan? Ik heb wel een vreselijk lelijk dashboard: https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/login.html

Maar deze URLs zijn anders en ik kan daar ook geen mode switchen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
LoL krijg nu een 502 Bad Gateway op die URLs...en de app ligt er weer uit. Lekker stabiel wel allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:10:
Waar haal je die URLs vandaan? Ik heb wel een vreselijk lelijk dashboard: https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/login.html

Maar deze URLs zijn anders en ik kan daar ook geen mode switchen oid.
ja, ik ben de app op android aan het tracen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:42
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:16:
LoL krijg nu een 502 Bad Gateway op die URLs...en de app ligt er weer uit. Lekker stabiel wel allemaal!
Ik wilde net hetzelfde zeggen.
Krijg 502 Bad Gateway, probeer ook de JSON voor je op te halen zodat we dit in HA kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
NoFate schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Ah of course, smart!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
als jullie al aan de slag willen; heir is de eerste start al, eerste sensor om de token te krijgen
de 2de sensor, met bv scan inteerval 60 sec, om de data te refreshen...

meer als dit kan ik voorlopig niet , tenzij iemand even de batterij wilt delen met mijn email adres, dan kan ik ook de commandos tracen...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
## Login pwd must be md5 hash : https://www.md5hashgenerator.com/
  - platform: rest
    name: marstek_login
    scan_interval: 7200
    resource: https://eu.hamedata.com/app/Solar/v2_get_device.php?pwd=xxxxx&mailbox=xxx
    method: GET
    value_template: "Marstek Login"
    json_attributes:
    - token 

- platform: rest
    name: marstek_device_info
    scan_interval: 15
    resource: https://eu.hamedata.com/app/Solar/v2_get_deviceinfo.php?mailbox=xxx&token={{ state_attr("sensor.marstek_login", "token") }}
    method: GET
    value_template: "{{ value_json }}"

[ Voor 14% gewijzigd door NoFate op 20-03-2025 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b03tz
Nja voor nu kan in ieder geval niemand iets...want alles ligt er wederom uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:16:
Shelly liep gewoon door. Kijk er niet meer in. Maar was hier 1 en al ellende met Marstek sturing . Uit ellende maar een Shelly en Hw p1 gekocht maar die ging ook niet lekker met minimaal verbruik in de avond en nacht en een verbruiker zoals een elektronische boiler (quooker) die aanslaat. Accu levering als opwek zien (, door vertraagde data, en dan een loop waar hij niet meer uitkwam. 10 sec slimmemeter ) werkte wel beter dan de Marstek p1 de hw-p1 ,de Marstek p1 ging overdag ook van het padje. (In mijn geval en elektrische situatie, ik lees ook bij mensen dat het wel werkt, veel verschillende situaties in Nederland) ik heb ook wel gehoord dat ze zich erop hebben verkeken bij Marstek (leverancier) en zo voelt het ook aan.

Nu zijn het nog de early adopters , maar een plug and play is voor het volk. Dus hopelijk kunnen ze alles oplossen voordat het losgaat.

Maar nu met Shelly al bijna 3 weken op AI stand, nooit uitval. Accu doet ook nooit raar. Geen omkijken gehad deze periode.

Ik heb daarvoor ook uitval gemerkt van app en Marstek sites tegelijk . Volgens mij hebben ze alles gekoppeld. Ook een reden geweest om Shelly te gaan, zeker weten lokale sturing. Hw p1 heeft ook lokale api (maar zoals ik al zei , beperking 10 sec slimmemeter)

Aangezien ik poort vrij had Hw- p1 voor dat dashboard , kijk ik nu meer in, staat ook gas verbruik in.

[ Voor 27% gewijzigd door S2S op 20-03-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
anyway, de integratie met HA lijkt alvast zeer simpel :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PNARI schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Sommige Belgen hebben er al 211kWh mee bespaard 😁
Ik heb hem zelf goedgekeurd.
Dermate goed dat ik met smart wacht op een lekkere aanbieding.
We need more power :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b03tz
S2S schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:26:
[...]

Maar nu met Shelly al bijna 3 weken op AI stand, nooit uitval. Accu doet ook nooit raar. Geen omkijken gehad deze periode.
Gebruik je de Shelly Pro 3EM?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01:24
NoFate schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:58:
[...]

je password meot in md5 hash zijn :-)
https://www.md5hashgenerator.com/

(get request)
PM gedaan.

3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:22:
[...]

Gebruik je de Shelly Pro 3EM?
Yes. Wel voor 1 fase. (Gebruik alleen de c aansluiting ) Maar goed ook, die em-50 kreeg iemand hier niet aangesloten . (Volgens mij json vanuit Marstek niet op orde, of eigenlijk de applicatie die json accepteert.)

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 20-03-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
superduper1969 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Als ik zo de Excel zie draait het bij veel goed.
https://docs.google.com/s...3o5ZeX5w/edit?gid=0#gid=0

De MT-Venus = Veel voor weinig, na terugvragen BTW is er niet veel prijs verschil met de HW.
Maar als je Home assistent draait kun je uit ook met Battery Sim oefenen
https://github.com/hif2k1/battery_sim

Bij mij in de garage in een gedeelde groep met lage verbruikers = 800W
Bij jou zou ik voor de zolder gaan, warmte is niet echt een probleem, wel op 800W laten,

Is het al zinvol zolang je nog kan salderen.
Met een dynamisch contract denk ik wel, je gaat je goedkope uren niet (zoveel) terugleveren en je dure uren uit de batterij halen, zie mijn recente post.
https://gathering.tweaker...message/81972846#81972846
Ik heb Home Assistant al een paar jaar draaien, dus kan goed zien wat mijn opwek is gedurende het jaar. Bij grauwe dagen heb ik uiteraard niet zo veel opwek, maar dan maakt het niet of je 2 of 10 kwp op het dak heb liggen.

Ik denk ook dat het zolder wordt, bedoel je ook 800 wat opladen of alleen ontladen?

Ik heb nu nog een vast contract tot eind 2027, handelen en verdienen ga ik niet voor. Wil gewoon zoveel mogelijk eigen verbruik verbruiken. Alleen heb ik nu nog het gevoel dat het me 'geld' kost omdat je nog met wat omzetverliezen te maken hebt. Ik vermoed dat de batterij markt het komende jaar nog wel gaat ontploffen. Dus twijfel om nu in te stappen of nog een jaar te wachten. Met de huidige regering kan het nog alle kanten op. Ik denk dat je uiterlijk volgend jaar zomer een batterij moet kopen om alle gekke ideeën die ze gaan hebben voor te zijn. Maar ja, geen glazen bol helaas :-)

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
clubeddie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:34:
[...]

Ik heb Home Assistant al een paar jaar draaien, dus kan goed zien wat mijn opwek is gedurende het jaar. Bij grauwe dagen heb ik uiteraard niet zo veel opwek, maar dan maakt het niet of je 2 of 10 kwp op het dak heb liggen.

Ik denk ook dat het zolder wordt, bedoel je ook 800 wat opladen of alleen ontladen?

Ik heb nu nog een vast contract tot eind 2027, handelen en verdienen ga ik niet voor. Wil gewoon zoveel mogelijk eigen verbruik verbruiken. Alleen heb ik nu nog het gevoel dat het me 'geld' kost omdat je nog met wat omzetverliezen te maken hebt. Ik vermoed dat de batterij markt het komende jaar nog wel gaat ontploffen. Dus twijfel om nu in te stappen of nog een jaar te wachten. Met de huidige regering kan het nog alle kanten op. Ik denk dat je uiterlijk volgend jaar zomer een batterij moet kopen om alle gekke ideeën die ze gaan hebben voor te zijn. Maar ja, geen glazen bol helaas :-)
Ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:04
NoFate schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Communicatie met de accu gebruikt een mqtt server die draait bij Amazon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
aartvg schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:54:
[...]

klopt, de commandos zie ik niet, morgen eens zien of ik andere data kan capteren

tbc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
[quote]aartvg schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:54:
[...]

[/quote
Er is precies al een poging gedaan!!

https://github.com/tomquist/hame-relay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
JB70 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:14:
@clubeddie

Mijn doel was de avond/nacht op de accu te kunnen draaien.
Daarbij kwam ik uit op de 5kwh.
Poosje al via de homewizard energy link bekeken wat ik gemiddeld zo in de avond/nacht verbruikte.

In de woonkamer in een hoekje.
Was wel beperkt in de keuzes, moest op een groep die niet zo werd belast.
De woonkamer wandcontact dozen op die groep worden niet zo zwaar belast.
Zolder was geen optie, mede omdat ik deze heb gekozen voor de noodstroom stekkerdoos die er op zit.
Met wieltje kan ik hem rollen waar ik maar wil voor dat doel.
Plus dat ding is loeizwaar, eenmaal op zolder til je hem zelf niet zo maar even wat trappen op/af.
Ik overweeg nog de hal, die groep is ook niet zwaar belast.

Qua temperatuur, hij wordt op zich wel warm als hij vol aan het laden is met 2500Watt.
Maar ik ben aan het hobby-en met Homey en HomeAssistant.
Er ligt een temperatuurmetertje bovenop, op de noodstroom contactdoos ga ik een slimme schakelaar zetten, waarop een USB ventilatortje op de koelribben gaat blazen als hij te warm wordt.
Gewoon voor de leukigheid hoor, is ook niet echt nodig weet ik ook wel.
Ben gewoon een nerd.

Is het al zinvol zolang je nog kan salderen?

Daar kijk ik niet naar. Ik wil gewoon geen boete betalen en wil gewoon zo veel mogelijk mijn eigen stroom gebruiken. Dat is het voordeel van de Marstek, die is nog redelijk te betalen (al is dat voor iedereen natuurlijk anders).
Dank voor je reactie. Hier ook lijkt het uit alles wat ik zie dat ik met 5 kwh de nacht door ga komen, winter zal eht niet lukken met warmtepomp, maar zodra de zon hier een beetje op het raam staat wordt de tijd eer dat hij aanslaat steeds later. Dus met 5 kwh kom ik in de zomer en winter de nacht wel door. Die van die fan is inderdaad wel goed. Die boete is mij ook tegen mijn principe, dus als ik door meer gratis gebruik van mijn eigen zonnestroom dat kan omzeilen, dan is dat mooi meegenomen. Ik denk alleen niet dat ik het nog als winst kan zien, maar dat dat pas vooral na het afschaffen van het salderen zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
PNARI schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Hij zal het in de zomermaanden wat zwaarder hebben, maar daar hangt nu ook mijn omvormer van de panelen en die heb ik ook nooit zien klagen ;-).

Bedankt voor de site, helaas is die nu onder constructie, dus zal later nog een keer kijken.

Op dit moment is het nog geen 150,- verdienen. Hooguit dat dat bedrag wat omlaag gehaald kan worden. Helemaal wegpoetsen gaat niet lukken. Vandaag ook weer 9,5 kwh op het net gepompt. Dat had dus de helft minder kunnen zijn,

Enige waar ik nu mee zit is dat ik dat ik het nu wel volledig tegen elkaar kan wegstrepen, met eigen opslag zal het wegstrepen ook minder zijn, maar aan de andere kant ook lager verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
clubeddie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Bedankt voor de site, helaas is die nu onder constructie, dus zal later nog een keer kijken.
Sorry, moest mijn-thuisbatterij.nl zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goede14
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-07 10:34

edit:
Je zal me binnenkort gelijk geven, gooi die rommel van een Marstek CT003 zo vlug mogelijk weg, het is een opeenvolging van klooien, batterijen zijn ok qua kwaliteit CT003 en app zijn een ramp

Laat de Marstekbatterijen werken via een deftige EMS of via een emulatie naar een Shelly via een Lilygo als je je er meester over ziet om hieraan te beginnen want het is niet zo evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drar
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:19:
[...]

Ik heb hier een Zyxel model en daar heb 'k een "langzaam" 2.4 netwerk op draaien en heb ze daar op aangesloten als test maar ook dat mocht niet baten helaas! Bedankt voor de tip!
Erg frustrerend! ik snap het,bij mij werkte het in het begin ook voor geen meter wat ik wel begrepen heb is dat de oplossing voor de een niet direct de oplossing voor een ander is. ik zou gewoon proberen om eerst met een extra modem te gaan werken en HWp1 later kun je altijd nog een Shelly aanschaffen hoewel ik dat bizar vind om allerlei dingen aan te schaffen voor iets wat plug&play verkocht wordt.Je koopt een apparaat voor 2000 euro(een dik maandsalaris) en moet vervolgens van alles uitvinden om het apparaat aan de gang te krijgen waarvoor je het gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goede14
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-07 10:34
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:46:

Neen, soms wel soms niet, wifi connectie is niet stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
drar schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:22:
[...]
Erg frustrerend! ik snap het,bij mij werkte het in het begin ook voor geen meter wat ik wel begrepen heb is dat de oplossing voor de een niet direct de oplossing voor een ander is. ik zou gewoon proberen om eerst met een extra modem te gaan werken en HWp1 later kun je altijd nog een Shelly aanschaffen hoewel ik dat bizar vind om allerlei dingen aan te schaffen voor iets wat plug&play verkocht wordt.Je koopt een apparaat voor 2000 euro(een dik maandsalaris) en moet vervolgens van alles uitvinden om het apparaat aan de gang te krijgen waarvoor je het gekocht hebt.
Ja ik vind het ook absurd...ik heb inmiddels de CT003 "uit" geprobeerd. Ik heb echt alles gedaan, andere netwerken, opnieuw toegevoegd in allerlei volgordes, rechtstreeks op de P1 (omdat 'k dacht wellicht is het mijn actieve splitter), met voeding, zonder voeding, alle variaties en combinaties. Niets werkt, echt niets. Als 'k de devices oneindig ping blijft de batterij stabiel maar de meter krijg 'k regelmatig een Request Timed out. Drama apparaat.

Morgen komt de HW P1 meter binnen, als dat werkt weet ik in ieder geval dat het aan die bagger meter ligt. Dan kan 'k altijd nog nadenken om wéér ~€100 euro uit te geven aan een Shelly meter die 'k ook nog mijn hele meterkast in moet bouwen ondanks dat 'k al een !@#*$& P1 poort heb. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
Goede14 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Neen, soms wel soms niet, wifi connectie is niet stabiel
Maar, idealiter, lijkt me dat die *altijd* groen is! Als alles werkt zoals het hoort, en daar gaan we natuurlijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b03tz
Goede14 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:18:
[...]

Je zal me binnenkort gelijk geven, gooi die rommel van een Marstek CT003 zo vlug mogelijk weg, het is een opeenvolging van klooien, batterijen zijn ok qua kwaliteit CT003 en app zijn een ramp

Laat de Marstekbatterijen werken via een deftige EMS of via een emulatie naar een Shelly via een Lilygo als je je er meester over ziet om hieraan te beginnen want het is niet zo evident.
Emulatie naar Shelly zit er niet in, gok dat je daar weer een of ander home assistant oid voor nodig hebt? Ik draai een Homey Pro thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Ja ik vind het ook absurd...ik heb inmiddels de CT003 "uit" geprobeerd. Ik heb echt alles gedaan, andere netwerken, opnieuw toegevoegd in allerlei volgordes, rechtstreeks op de P1 (omdat 'k dacht wellicht is het mijn actieve splitter), met voeding, zonder voeding, alle variaties en combinaties. Niets werkt, echt niets. Als 'k de devices oneindig ping blijft de batterij stabiel maar de meter krijg 'k regelmatig een Request Timed out. Drama apparaat.

Morgen komt de HW P1 meter binnen, als dat werkt weet ik in ieder geval dat het aan die bagger meter ligt. Dan kan 'k altijd nog nadenken om wéér ~€100 euro uit te geven aan een Shelly meter die 'k ook nog mijn hele meterkast in moet bouwen ondanks dat 'k al een !@#*$& P1 poort heb. 8)7
Wat je morgen kunt proberen als je de hw meter hebt is je app totaal verwijderen,opnieuw installeren de batterij connecten als die draait pas de hw meter koppelen. en ja het ct lampje moet constant groen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
drar schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:06:
[...]
Wat je morgen kunt proberen als je de hw meter hebt is je app totaal verwijderen,opnieuw installeren de batterij connecten als die draait pas de hw meter koppelen. en ja het ct lampje moet constant groen blijven.
Ik heb ook nog een travel router gekocht zo'n gl-ar3 ding voor 30 euro de actieve splitter er tussen uit gehaald en de HW p1 meter direct op de p1 poort geplugd.op de router heb ik alleen de batt en de hw meter gezet.bij mij werkt het nu drie weken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goede14 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:18:
[...]

Een shelly van ongeveer 100€ kan ook helpen om beter te slapen 😉

Pagina: 1 ... 90 ... 216 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.