7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.35 (werkend met 2 batterijen in auto)
Ah, dat is een interessant lijstje, dank je.stil schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:26:
[...]
Wat voor een elektriciteitsmeter heb je?
zie ook
https://docs.google.com/s...5w/edit?pli=1&gid=0#gid=0
Als ik thuis ben zal ik een kijken.
Mag ik hem dan ook aanvullen?
Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v114 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's
Zie TS
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Ik ben niet de maker, maar dat was juist de bedoeling van de lijst. Geeft je wat inzage. ik vind het een nuttige lijstJB70 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:58:
[...]
Ah, dat is een interessant lijstje, dank je.
Als ik thuis ben zal ik een kijken.
Mag ik hem dan ook aanvullen?
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Weet ik niet, heb zelf een 3 fasen systeem, ik zou zeggen proberen, en deel je ervaringen hier.S2S schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:52:
[...]
Dus dat werkt.
Zou je dan ook bij een 1 fase systeem en deze Shelly (deze heb ik ook) met de andere sensor draden (ik gebruik nu alleen c) bijvoorbeeld door de groep uit te lezen waar de andere marstek op zit, ook meerde batterijen kunnen sturen op een 1 fase systeem.
3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151
Waar zie je het CT-lampje flippen, in de app of op de batterij ? Laat hem eens in automode staan gedurende 24u en evalueer dan of ze nom regelt aan de hand van een monitoring van je totaal verbruik met HW of iets dergelijks.JB70 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:20:
Ik heb de Marstek Venus-e nu sinds zondag in huis.
Heel erg zitten stoeien met verbinding krijgen met de HomeWizard P1 meter.
Staat nog beta achter in app (heb alle laatste versies firmware en app)
De hele tijd deed hij het maar even en dan ging het CT lampje weer uit en in de app stond de CT dan op disabled. En dan weer even aan etc. Soms paar seconde soms wel minuten lang.
Wifi is goed (heb ubiquiti met goed bereik), een ping naar de P1 meter is stabiel en in de homewizard energy link zie ik ook een stabiele verbinding.
Na blijven proberen (reset meter en de Marstek herstart) was hij ineens ruim een dag stabiel. Alleen gister avond ging zo nu en dan het CT lampje weer even uit (was hij weer aan het flipperen).
Nu is hij weer 1,5 dag stabiel.
Ik heb inmiddels ook de emulatie van de Shelly EM P1 meter draaien op mijn Home Assistant en kort even geprobeerd. Ik zie om de seconde alle waardes in de logging voorbij komen, dus dat gaat goed.
Ik ga die straks inzetten als het probleem er weer is, nu is het dus 1,5 dag stabiel en blijf ik er af :-)
En er wordt nog de originele Marstek P1 meter opgestuurd, daar wacht ik ook nog op.
Wat is jullie advies, is dit normaal (ik lees veel over soortgelijke problemen) of heb ik gewoon een rotte Marstek gekregen.
Hij leek nl. of hij was gerepareerd of zo (zag wat krassen die afgelakt waren).
Volgens de leverancier was het een gloednieuwe, maar dan kunnen ze natuurlijk bij Marstek zelf deze nog opgelapt hebben (tweede kans).
Verder is het een mooi ding, ik red de hele avond en nacht en 's morgens gaat hij weer laden (12 zonnepanelen).
Staat in auto mode.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Helaas , ik was één van de vroege believers in 2009, mijn SMA-Sunny boys kan ik zelfs niet meer uitlezen met de SMA app.SatScan schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:48:
[...]
Google eens Sunspec of je omvormers dat ondersteunen dan heb je kans dat je dynamisch de PV opbrengst kunt knijpen naar gelang je energiebehoefte van dat moment.
Ik heb zelf nu twee projectjes lopen. Open-DTU en EcoSoft P1 meter
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Waarschijnlijk een 10 seconden p1 poort icm of slechte wifi. Zorg dat je wifi in orde is en als je een 10seconden p1 poort hebt vraag een modernere meter aan of installeer een shelly.Wil1951 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:03:
Ik heb een CT003 en een Iskra slimme meter. Ik moet de CT003 wel paar keer per dag een hardware reset geven om hem weer goed te laten werken. Accu is 100% geladen en na reset begint het ontladen pas. Vanmorgen stond de accu nog op 68%, terwijl hij altijd op 10% staat in de ochtend. Na reset begon het ontladen pas weer. Ook al de zonnepanelen gaan werken is vaak een reset nodig om het laden te laten starten.
En draai de antenne van je accu naar horizontaal
[ Voor 3% gewijzigd door DePrutser op 19-03-2025 10:18 ]
Het is friet!
Jammer, misschien toch overwegen eentje te vervangen die dit 'out the box' ondersteund.PNARI schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:11:
[...]
Helaas , ik was één van de vroege believers in 2009, mijn SMA-Sunny boys kan ik zelfs niet meer uitlezen met de SMA app.
Dan met de beta Ecosoft meedoen.. heb je goedkoop een jaar lang de kans om te testen.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Zie zowel het CT ledje op de batterij uitgaan als in de app van groen naar grijs gaan op ongeveer hetzelfde moment (en als ik er op inzoom in de app dan is die even disabled in de app).PNARI schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:05:
[...]
Waar zie je het CT-lampje flippen, in de app of op de batterij ? Laat hem eens in automode staan gedurende 24u en evalueer dan of ze nom regelt aan de hand van een monitoring van je totaal verbruik met HW of iets dergelijks.
Hij draait nu al enige tijd stabiel (sinds gister 17:00 uur ongeveer) in automode, dus ik ga het evalueren over een paar dagen gezien.
Qua NOM doet hij het eigenlijk wel aardig (mits de CT verbinding er is), dat ziet er goed uit.
Hij heeft natuurlijk wat reactietijd, maar de streep van vannacht is een redelijke flatline (paar Watt fluctuatie)
Marstek 5,12kWh V151 | HW P1 en een CT003 v114 | Homey Pro | Home Assistent | LilyGo ESP32 RS485 modbus | Synology NAS | UniFi AP's | Kuga Plugin Hybride | Hue | Daikin Airco's
Laten we hopen, ik zit te popelen eigenlijk ^^vanpeers schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:23:
[...]
Hou komende dagen/week het topic in de gaten, lijkt er op dat er iemand een mooie actie gaat doen. ;-)
(Beter dan DE zonder btw.)
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
gewoon 1x/dag ( en niet iedere seconde ) opvolgen en na een week een evaluatie doen. Ik test sinds 18 januari en zat er ook in realtime op te kijken met een monitoring via HWP1 met een digitale meter die 1x/s gegevens geeft. Ten opzichte van een +/- een maand geleden reageert de batterij merkelijk sneller en ben ik al lang tevreden over de werking en blij dat ik voor MT heb gekozen.JB70 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:17:
[...]
Zie zowel het CT ledje op de batterij uitgaan als in de app van groen naar grijs gaan op ongeveer hetzelfde moment (en als ik er op inzoom in de app dan is die even disabled in de app).
Hij draait nu al enige tijd stabiel (sinds gister 17:00 uur ongeveer) in automode, dus ik ga het evalueren over een paar dagen gezien.
Qua NOM doet hij het eigenlijk wel aardig (mits de CT verbinding er is), dat ziet er goed uit.
Hij heeft natuurlijk wat reactietijd, maar de streep van vannacht is een redelijke flatline (paar Watt fluctuatie)
dat is nog niet echt aan de orde in BE, ja er is al sprake van enkele eurcent, maar dat is marginaal en er is al veel commotie over in regeringen dus zal nog wel enkele jaren varen...PNARI schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:55:
Ik zoek een mogelijkheid om automatisch bij een indien het actuele uurtarief onder een in te stellen E-prijsniveau gaat en op het moment dat er een in te stellen hoeveelheid injectie plaats vindt een verbruiker in te schakelen. Iemand een idee hoe dit te realiseren liefst zonder HA of andere programmering. Ik heb nog oude omvormers dus kan die niet stilleggen.
Er bestaan al hardware mogelijkheden die bv een boiler inschakelen tussen 0 en 100% belasting afhankelijk van de hoeveelheid injectie en daarbij ook nog een voorkeurregeling voor de batterij heeft maar wel geen rekening houdt met het uurtarief. Ik wil me voorbereiden op de dag dat we evenveel aan netkosten moeten gaan betalen voor het gebruik van het E-net voor het afhalen als voor de injectie.
Ik kan natuurlijk altijd 2 nieuwe omvormers zetten maar zover ik weet houden die geen rekening met het actuele uurtarief.
Je kan met slimme sturing werken op je meter of er slimme meter voorplaatsen die dan een trigegr geeft naar de verbruiker.
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v116) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ik heb geen tweede batterij, dure grap danNjord1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:04:
[...]
Weet ik niet, heb zelf een 3 fasen systeem, ik zou zeggen proberen, en deel je ervaringen hier.
[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 19-03-2025 11:50 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Dat is net mijn vraag : welke slimme/rendabele/betaalbare besturing? Als ik zie wat België achterloopt in investering voor de uitbreiding van de capaciteit van het elekriciteitsnetwerk ten op zichte van Nederland gaat het niet meer lang duren, tenzij Europa natuurlijk beslist dat fossiele brandstoffen nog langer worden toegestaan. In 2009 investeerde ik in 10kW panelen, met een terugdraaiende teller. In 2009 kregen we nog voor groene stroomcertificaten 450 € per geproduceerde 1000kWh terug + de terugdraaiende meter leverde ook nog eens extra euro's . E-factuur zo goed als 0. Toen ze in de gaten kregen dat die certificaten toch wel wat teveel opleverden/kostten vonden ze het prosumententarief voor het gebruik van het netwerk uit voor de terugdraaiende meters, ongeveer 0.1 €/kWh .Snel daarna beslisten ze om de terugdraaiende tellers met prioriteit voor zonnepaneeleigenaars te vervangen door digitale meters die dan geen prosumententaks moesten betalen maar wel het echte verbruik + netkosten weliswaar voor een stukje gecompenseerd voor injectie. Die injectievergoeding is op een paar jaar tijd ook een peulschil geworden en kost bij negatieve uurtarieven al de waarde van de energie. In 2023 vonden ze het capaciteitstarief uit omdat de netten toch niet voldoende voorzien zijn om de overgang naar elektrisch rijden / verwarmen met warmtepomp op te vangen. Dit jaar weer een verhoging van 120 euro / gezin = 0.035 €/kWh om verdere versterking te doen van het net en dan spreek ik nog niet over de noodzakelijke uitbreiding van de productiecapaciteit van elektriciteit in België, één ding is zeker : de elektriciteit in België en zeer waarschijnlijk ook daarbuiten gaat de komende jaren alleen maar flink duurder worden. We betalen nu in Vlaanderen 0.0658€ voor het gebruik van het netwerk voor levering van elektrictieit, wie gaat verdedigen dat injectie daar maar een kleine fractie gaat zijn als ik kijk wat er tijdens de introductie van het prosumententarief voor werd gevraagd. Daarom geloof ik erin om zoveel mogelijk je eigen opwek te gebruiken en zoek ik naar mogelijkheden om de injectie enkel te doen aan een all in positieve vergoeding. Waarom zou je anders in een batterij investeren waarvoor dit topic is opgericht ?d3x schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:40:
[...]
dat is nog niet echt aan de orde in BE, ja er is al sprake van enkele eurcent, maar dat is marginaal en er is al veel commotie over in regeringen dus zaml nog wel enkele jaren varen...
Je kan met slimme sturing werken op je meter of er slimme meter voorplaatsen die dan een trigegr geeft naar de verbruiker.
[ Voor 16% gewijzigd door PNARI op 19-03-2025 11:40 ]
Daar ben ik het volledig met je eens en ik zit in identiek zelfde schuitje. PV sinds 2009, net een digi meter "gekregen" eigen vebruik eerst, nu met plug batterij bezig en extra plug PV om de marge op te vullen.PNARI schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:06:
[...]
Als ik zie wat België achterloopt in investering in uitbreiding van de capaciteit van het electriciteitsnetwerk ten op zichte van Nederland gaat het niet meer lang duren. In 2009 investeerde ik in 10kW panelen, met een terugdraaiende teller. In 2009 kregen we nog voor groene stroomcertificaten 450 € per geproduceerde 1000kWh terug + de terugdraaiende meter leverde ook nog eens extra euro's . E-factuur zo goed als 0. Toen ze in de gaten kregen dat die certificaten toch wel wat teveel opleverden/kostten vonden ze het prosumententarief uit voor de terugdraaiende meters. Snel daarna beslisten ze om de terugdraaiende tellers voor met prioriteit voor zonnepaneeleigenaars te vervangen door digitale meters die dan geen prosumententaks moesten betalen maar wel het echte verbruik, weliswaar voor een stukje gecompenseerd voor injectie. Die injectie is op een paar jaar tijd ook een peulschil geworden en kost bij negatieve al uurtarieven de waarde van de energie. In 2023 vonden ze het capaciteitstarief uit omdat de netten toch niet voldoende uitgebreid zijn om de overgang naar electrisch rijden / verwarmen met warmtepomp op te vangen. Dit jaar een verhoging van 200 euro / gezin om verdere versterking te doen van het net en dan spreek ik nog niet over de noodzakelijke uitbreiding van de productiecapaciteit van electriciteit in België, één ding is zeker : de electriciteit in België en zeer waarschijnlijk ook daarbuiten gaat de komende jaren alleen maar flink duurder worden. Daarom geloof ik erin om zoveel mogelijk je eigen opwekking te gebruiken.
Net omdat idd electriciteitprijs niet langer berouwbaar is, meer dan de helft van totale kost is momenteel al tax en andere bijdrage. zal alleen maar erger worden. Ik weiger om een EV charger te zetten thuis want in lease is dit alleen maar een extra kost met CREG tarief. Ze denken er zelfs al aan om een 2e digitale meter te verplichten of "aan te bieden" hiervoor. Ook zijn er al regerings gesprekken om iedereen met digitale meter richting dynamisch contract te "duwen" al of niet met andere taxen. Maar in de walen doen ze niks

maar verbruikers opzetten omdat er een kleine marginale prijs is voor terugleveren is eigenlijk tegen consumptie principes, maar ik snap je punt. Sinds digitale meter had ik ook al het idee om in zomer overdag gewoon warmtepomp zwem wat hoger te zetten omdat terugzetten ook maar enkele cent waarde heeft... dan krijg je dat gedrag, jammer maar helaas gevolg. Van oktober tot februari had ik nog een 80-90% verbruik/opbrengst ratio, die zie ik nu al dalen richting 50-60% en zal nog erger worden. Dus consumptie batterij moet dit voor mij verhelpen (met een normale prijs / kw en niet leveranciers woekerprijzen met installatie) en zal dit verder balanceren als de eerste goed werkt. Tegen 2026 wil ik richting dynamisch tarief gaan als deze Marstek dingen echt betrouwbaar zijn om dan in de winter toch iets meer rendement te hebben bij dal aankoop.
Dus dit is een zeer goed forum topic, alleen te snel te veel pagina's om te volgen
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v116) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
je was al sneller om te antwoorden dan ik kon wijzigend3x schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:34:
[...]
Daar ben ik het volledig met je eens en ik zit in identiek zelfde schuitje. PV sinds 2009, net een digi meter "gekregen" eigen vebruik eerst, nu met plug batterij bezig en extra plug PV om de marge op te vullen.
Net omdat idd electriciteitprijs niet langer berouwbaar is, meer dan de helft van totale kost is momenteel al tax en andere bijdrage. zal alleen maar erger worden. Ik weiger om een EV charger te zetten thuis want in lease is dit alleen maar een extra kost met CREG tarief. Ze denken er zelfs al aan om een 2e digitale meter te verplichten of "aan te bieden" hiervoor. Ook zijn er al regerings gesprekken om iedereen met digitale meter richting dynamisch contract te "duwen" al of niet met andere taxen. Maar in de walen doen ze niks![]()
maar verbruikers opzetten omdat er een kleine marginale prijs is voor terugleveren is eigenlijk tegen consumptie principes, maar ik snap je punt. Sinds digitale meter had ik ook al het idee om in zomer overdag gewoon warmtepomp zwem wat hoger te zetten omdat terugzetten ook maar enkele cent waarde heeft... dan krijg je dat gedrag, jammer maar helaas gevolg. Van oktober tot februari had ik nog een 80% verbruik/opbrengst ratio, die zie ik nu al dalen richting 50-60% en zal nog erger worden. Dus consumptie batterij moet dit voor mij verhelpen (met een normale prijs / kw en niet leveranciers woekerprijzen met installatie) en zal dit verder balanceren als de eerste goed werkt. Tegen 2026 wil ik richting dynamisch tarief gaan als deze Marstek dingen echt betrouwbaar zijn om dan in de winter toch iets meer rendement te hebben bij dal aankoop.
Dus dit is een zeer goed forum topic, alleen te snel te veel pagina's om te volgen
Heb dat probleem ook met 1 van mijn 2 Marsteks. Bij de ene gaat het CT ledje nooit uit, bij de andere soms dagen goed en dan krijgt hij weer kuren voor een tijdje en plots is hij weer terug. Ga nog eens proberen om ze beiden op een aparte AP te verbinden.JB70 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:17:
[...]
Zie zowel het CT ledje op de batterij uitgaan als in de app van groen naar grijs gaan op ongeveer hetzelfde moment (en als ik er op inzoom in de app dan is die even disabled in de app).
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Voor de highlights volg je de Topic Start en de "Pinned Posts".d3x schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:34:
[...]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QHu08zIxvp6jpmwOia9qsqep.jpg?f=user_large)
MTVenus V151 + CT003 V116 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Dat is toch geen reclame voor een 'Plug & Play' reclameslogan iedereen zit hier te klooien, durft niets te wijzigen omdat het anders niet meer gaat werken, de ene krijgt update firmware door , de andere niet, er wordt reclame gemaakt voor schakeling tot 12 batterijen (4 per fase) , niets van dit alles werkt, batterijen die op manueel staan kan je vanop een andere locatie (niet bluetooth) niets aan doen, de wifi valt continu uit, er is een vertraging van 5 seconden in het doorsturen van de data van de batterij waardoor je geen mooie nullijn krijgt, kortom een product op de markt gebracht dat nog niet commercieel klaar was en het vandaag of morgen nog niet is of kan zijn.Wil1951 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:03:
Ik heb een CT003 en een Iskra slimme meter. Ik moet de CT003 wel paar keer per dag een hardware reset geven om hem weer goed te laten werken. Accu is 100% geladen en na reset begint het ontladen pas. Vanmorgen stond de accu nog op 68%, terwijl hij altijd op 10% staat in de ochtend. Na reset begon het ontladen pas weer. Ook al de zonnepanelen gaan werken is vaak een reset nodig om het laden te laten starten.
Op de keper beschouwd is deze 'plug & play' veel moeizamer te installeren als een klassieke gelijkstroomthuisbatterij die bovendien 10% meer rendement heeft (want minder omzettingen gelijkstroom/wisselstroom/gelijkstroom/wisselstroom) Blijkbaar zijn ze zich er bij Hame niet van bewust want ze klooien gewoon verder en niemand weet wat er exact gaande is of gaat komen

Concreet :
a) iemand die niet de laatste versie van de software (batterijen/CT003/app) heeft, hoe kan hij die firmware downloaden
b) waarom moet je bij herinstalleren altijd opnieuw alle wifigegevens invullen zowel bij CT003 als bij batterij , terwijl het systeem deze al kent ?
c) Hoe krijgt je een opsplitsing per fase geinstalleerd ,sommigen hebben dit kunnen doen (alleen met Shelly of ook met CT003 ? ? ) bij anderen lukt die niet (welke firmware staat er dan ?
d) het groen CT lampje is soms toegankelijk, maar meestal niet, wat gebeurt er daar steeds met die wificonnecties (nochtans een stabiel net zonder problemen) ? ? ?
e) heeft er iemand een emailadres van een verantwoordelijke van Hame want bij die gebruikersfeedback antwoorden ze altijd maar half , het wordt toch eens tijd om er iets deftig van te maken
[ Voor 3% gewijzigd door Goede14 op 19-03-2025 13:05 ]
Toch niet, je gaat stroom met een andere frequentie niet op een andere fase doorsturen, het is gewoon een optelsom die gemaakt wordt, d a's alles, fysieke stroom wordt helemaal niet doorgestuurd, bihil, niente, nul , noppesreb65 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:29:
[...]
Nee dat klopt. Maar om het verbruik op fase 1 en 2 de compenseren ga je fase 3 terugleveren.
Die stroom loopt wel allemaal door je meterkast en genereert daar warmte.
Hmm, ik verwacht niet dat er een automaat is waar het ding in kan (80kg, 742 x 600 x 227 mm (en dit is het apparaat zonder de verpakking)).Dolf_Tweakers schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:37:
[...]
Ik zou er dan toch een (niet) bestellen in DE.
Had al een accountje aangemaakt bij DHL.
Wacht enkel nog op de brief met de code om in een automaat af te halen.
Dan hoef ik geen BTW te betalen op de (lege) factuur.![]()
Ga normaal (niet) voor 1 MT en 1 Z Hyper.
Minimaal zou de LV direcitve, de EMC directive en mogelijk ook de Battery directive/regulation.
Uiteraard is het interessant om te zien welke IEC standaarden vermeld worden.
Iemand enig idee?
MOmax schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:42:
Vraagje: weet iemand wat er voor EG verklaring (EC declaration) bij dit product zit? Er staat een CE logo op het product, maar er lijkt verder geen EG verklaring te bestaan vanuit de fabrikant.
Minimaal zou de LV direcitve, de EMC directive en mogelijk ook de Battery directive/regulation.
Uiteraard is het interessant om te zien welke IEC standaarden vermeld worden.
Iemand enig idee?
/f/image/pQru84dLjn59qD8YdnNwW5LY.png?f=fotoalbum_large)
2 x Mitsubishi PHEV (LFP 12 & 13,8KW) | Type2 charging | WP14.4K O-W | 2 x SMA 5kW 3f | 4 x Marstek Venus 5.12KWh V149 – 2 x ShellyPro3EM |
Ik zal je de file DM'enmtouw78 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:40:
[...]
Zo, dat ziet er heel netjes uit zo'n kapje.
Zou je de STL willen delen met ons Tweakers
met papier mache kun je alles maken!!
Goedemiddag,Goede14 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:51:
[...]
Concreet :
a) iemand die niet de laatste versie van de software (batterijen/CT003/app) heeft, hoe kan hij die firmware downloaden
b) waarom moet je bij herinstalleren altijd opnieuw alle wifigegevens invullen zowel bij CT003 als bij batterij , terwijl het systeem deze al kent ?
c) Hoe krijgt je een opsplitsing per fase geinstalleerd ,sommigen hebben dit kunnen doen (alleen met Shelly of ook met CT003 ? ? ) bij anderen lukt die niet (welke firmware staat er dan ?
d) het groen CT lampje is soms toegankelijk, maar meestal niet, wat gebeurt er daar steeds met die wificonnecties (nochtans een stabiel net zonder problemen) ? ? ?
e) heeft er iemand een emailadres van een verantwoordelijke van Hame want bij die gebruikersfeedback antwoorden ze altijd maar half , het wordt toch eens tijd om er iets deftig van te maken
Het meeste kun je terugvinden in de TS en de Pinned berichten.
Interessant, staan ze bij elkaar?DSSW schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:11:
[...]
Heb dat probleem ook met 1 van mijn 2 Marsteks. Bij de ene gaat het CT ledje nooit uit, bij de andere soms dagen goed en dan krijgt hij weer kuren voor een tijdje en plots is hij weer terug. Ga nog eens proberen om ze beiden op een aparte AP te verbinden.
Zelfde FW ?
Zet de goedwerkende eens op manueel en kijk of dan de CT wel blijft branden (als het probleem zich voordoet).
Ik ben benieuwd of het een lokaal probleem is of door de MT server.
Dank
SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW
Wat beweer jij nu? Andere frequentie? Er is helemaal geen andere frequentie op ander fases. Ze hebben alle 3 een frequentie van 50Hz, altijd. Je hebt wel een fase-verschuiving van 120° tussen elke fase. En het is inderdaad een optelsom die gemaakt wordt om te bepalen wat er uiteindelijk op je rekening komt, maar fysisch kunnen die stromen op de verschillende fases we degelijk in alle richtingen gaan en dat gaat verder dan de meter. Dat gaat tot in de straat waar de verschillende verbruikers uit je buurt op dezelfde kabel komen en waar dat uitgemiddeld wordt. Maar tot daar kan je dus echt wel extreme stromen opwekken voor niks (met warmte-opwekking waar niemand iets aan heeft). Neem als eenvoudig vb een fase met een verbruiker van 2000 W en je batterij die 2000 W levert om dat te compenseren, maar dan op een andere fase. Je P1 zal dan wel mooi 0 aanduiden, maar er stroomt dan door 3 aders van je aansluiting, doorheen de teller, 2000W. Twee aders voor de respectievelijk fases en ook nog de nulgeleider die ook nog eens 2000 W te verwerken krijgt, maar dan wel 60° verschoven tov beide andere fases die op hun beurt 120° tov elkaar verschoven zijn. Kortom: er zitten maar 4 aders in je aansluiting en 3 daarvan worden dan belast met 2000W. Zet je daarentegen verbruiker en batterij op dezelfde fase dan blijven die stromen volledig binnenshuis en stroomt aan de meter 0 A door alle 4 de aders.Goede14 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:00:
[...]
Toch niet, je gaat stroom met een andere frequentie niet op een andere fase doorsturen, het is gewoon een optelsom die gemaakt wordt, d a's alles, fysieke stroom wordt helemaal niet doorgestuurd, bihil, niente, nul , noppes
En in beide gevallen zal je P1 poort 0 kW aanduiden.
Heb het kapje ook voor de 5.12 uitvoering, dus snoeropening aan de andere kant?
Cursus electric 🧐Babavers schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:04:
[...]
Wat beweer jij nu? Andere frequentie? Er is helemaal geen andere frequentie op ander fases. Ze hebben alle 3 een frequentie van 50Hz, altijd. Je hebt wel een fase-verschuiving van 120° tussen elke fase. En het is inderdaad een optelsom die gemaakt wordt om te bepalen wat er uiteindelijk op je rekening komt, maar fysisch kunnen die stromen op de verschillende fases we degelijk in alle richtingen gaan en dat gaat verder dan de meter. Dat gaat tot in de straat waar de verschillende verbruikers uit je buurt op dezelfde kabel komen en waar dat uitgemiddeld wordt. Maar tot daar kan je dus echt wel extreme stromen opwekken voor niks (met warmte-opwekking waar niemand iets aan heeft). Neem als eenvoudig vb een fase met een verbruiker van 2000 W en je batterij die 2000 W levert om dat te compenseren, maar dan op een andere fase. Je P1 zal dan wel mooi 0 aanduiden, maar er stroomt dan door 3 aders van je aansluiting, doorheen de teller, 2000W. Twee aders voor de respectievelijk fases en ook nog de nulgeleider die ook nog eens 2000 W te verwerken krijgt, maar dan wel 60° verschoven tov beide andere fases die op hun beurt 120° tov elkaar verschoven zijn. Kortom: er zitten maar 4 aders in je aansluiting en 3 daarvan worden dan belast met 2000W. Zet je daarentegen verbruiker en batterij op dezelfde fase dan blijven die stromen volledig binnenshuis en stroomt aan de meter 0 A door alle 4 de aders.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Cursus electric 🧐Babavers schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:04:
[...]
Wat beweer jij nu? Andere frequentie? Er is helemaal geen andere frequentie op ander fases. Ze hebben alle 3 een frequentie van 50Hz, altijd. Je hebt wel een fase-verschuiving van 120° tussen elke fase. En het is inderdaad een optelsom die gemaakt wordt om te bepalen wat er uiteindelijk op je rekening komt, maar fysisch kunnen die stromen op de verschillende fases we degelijk in alle richtingen gaan en dat gaat verder dan de meter. Dat gaat tot in de straat waar de verschillende verbruikers uit je buurt op dezelfde kabel komen en waar dat uitgemiddeld wordt. Maar tot daar kan je dus echt wel extreme stromen opwekken voor niks (met warmte-opwekking waar niemand iets aan heeft). Neem als eenvoudig vb een fase met een verbruiker van 2000 W en je batterij die 2000 W levert om dat te compenseren, maar dan op een andere fase. Je P1 zal dan wel mooi 0 aanduiden, maar er stroomt dan door 3 aders van je aansluiting, doorheen de teller, 2000W. Twee aders voor de respectievelijk fases en ook nog de nulgeleider die ook nog eens 2000 W te verwerken krijgt, maar dan wel 60° verschoven tov beide andere fases die op hun beurt 120° tov elkaar verschoven zijn. Kortom: er zitten maar 4 aders in je aansluiting en 3 daarvan worden dan belast met 2000W. Zet je daarentegen verbruiker en batterij op dezelfde fase dan blijven die stromen volledig binnenshuis en stroomt aan de meter 0 A door alle 4 de aders.
Dat is uiteraard de betrachting maar in de praktijk niet 100% mogelijk, je kan er wel naar streven door goede spreiding over de fasen. Maar ik ga toch geen investering doen van een extra batterij om een beetje warmte te vermijden, we spreken hier nog altijd over zeer beperkte vermogens hè. zorg dat je bedrading in het electrisch bord (groepenkast) voldoende dik is en de warmteafgifte zal best wel meevallen
Kan ik zo verbouwen (parametrisch) maar dan heb ik de afmetingen nodig. Is het "gat" (de hap uit de Marstek even groot? Of zijn alle afmetingen anders?Njord1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:18:
[...]
Dit was mijn schetsje, misschien kun je er wat mee om te kijken of het verder gelijk is ....
/f/image/lHbVYrCTORVXosv5ELLcxTqB.png?f=fotoalbum_large)
Wat beweer jij nu, 2000W is een extreme stroom?Babavers schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:04:
Wat beweer jij nu? [..] Maar tot daar kan je dus echt wel extreme stromen opwekken voor niks (met warmte-opwekking waar niemand iets aan heeft). Neem als eenvoudig vb een fase met een verbruiker van 2000 W en je batterij die 2000 W levert om dat te compenseren, maar dan op een andere fase. Je P1 zal dan wel mooi 0 aanduiden, maar er stroomt dan door 3 aders van je aansluiting, doorheen de teller, 2000W. Twee aders voor de respectievelijk fases en ook nog de nulgeleider die ook nog eens 2000 W te verwerken krijgt, maar dan wel 60° verschoven tov beide andere fases die op hun beurt 120° tov elkaar verschoven zijn.
Maar goed dat de 2000W stofzuigers van de markt zijn dan!
Dat is zeker zo. Ik koop daar ook geen derde batterij voor. Ik wil het alleen even duiden met een voorbeeld. En dat hier niemand het tegendeel komt beweren en anderen daardoor op het verkeerde been zet. Het heeft wel degelijk zin om even uit te zoeken op welke manier je best aansluit om dat soort absurde stromen te voorkomen. En al zeker als je bv. een EV-lader hebt staan die 3,8 kW per fase trekt. Op gelijkaardige manier hoop ik ook dat er niet te veel charlatans zijn die er geen probleem van maken om de teruglevering van 800W zomaar op 2500W te zetten zonder goed te beseffen wat de gevolgen kunnen zijn. Ik hoor verschillende mensen beweren, en zelfs in elektrozaken, 'als die batterij met 2500W mag opladen, waarom zou die dan niet met 2500W mogen ontladen'. Die bewering klopt niet. NIET DOEN tenzij de batterij apart afgezekerd is ofwel op het laatste stopcontact van een circuit staat.DSSW schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:18:
[...]
Cursus electric 🧐
Dat is uiteraard de betrachting maar in de praktijk niet 100% mogelijk, je kan er wel naar streven door goede spreiding over de fasen. Maar ik ga toch geen investering doen van een extra batterij om een beetje warmte te vermijden, we spreken hier nog altijd over zeer beperkte vermogens hè. zorg dat je bedrading in het electrisch bord (groepenkast) voldoende dik is en de warmteafgifte zal best wel meevallen
Dat heb ik niet geschreven. Dat was een voorbeeld.Gwaihir schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:33:
[...]
Wat beweer jij nu, 2000W is een extreme stroom?![]()
Maar goed dat de 2000W stofzuigers van de markt zijn dan!
Eens! Als je verbruiker achter 16A stop zit samen met je accu en de verbruikers trekken door een mankement meer dan 16A dan heb 2500watt aan ongezekerde stroom achter je stop. Dat is gewoon niet slim. Alle apparaten moeten gewoon bij meer dan 16a afgesloten worden.Babavers schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:34:
[...]
Dat is zeker zo. Ik koop daar ook geen derde batterij voor. Ik wil het alleen even duiden met een voorbeeld. En dat hier niemand het tegendeel komt beweren en anderen daardoor op het verkeerde been zet. Het heeft wel degelijk zin om even uit te zoeken op welke manier je best aansluit om dat soort absurde stromen te voorkomen. En al zeker als je bv. een EV-lader hebt staan die 3,8 kW per fase trekt. Op gelijkaardige manier hoop ik ook dat er niet te veel charlatans zijn die er geen probleem van maken om de teruglevering van 800W zomaar op 2500W te zetten zonder goed te beseffen wat de gevolgen kunnen zijn. Ik hoor verschillende mensen beweren, en zelfs in elektrozaken, 'als die batterij met 2500W mag opladen, waarom zou die dan niet met 2500W mogen ontladen'. Die bewering klopt niet. NIET DOEN tenzij de batterij apart afgezekerd is ofwel op het laatste stopcontact van een circuit staat.
Het is friet!
Oh? Maar veel 'extremer' dan 2000W wordt het toch niet, aangezien zo'n apparaat maar 2500W kan leveren?Babavers schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:35:
[...]
Dat heb ik niet geschreven. Dat was een voorbeeld.
Het gaat dus niet verder dan 1-fase PV in een 3-fase huishouden al jaren lang doet.
[En eens dat je zulke grappen niet uit moet halen zonder eigen groep daarvoor.]
[ Voor 10% gewijzigd door Gwaihir op 19-03-2025 17:41 ]
Niet elke 5.12 heeft dat snoer anders zittenNjord1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:18:
[...]
En dat komt erop neer dat je potentieel 16*230 + 2500 = 6180 W (of dus 27 A) in een gedeelte van het circuit kan hebben terwijl er een zekering op zit van 16A die niet afvalt terwijl de bekabeling meestal slechts 2,5 mm² is en eigenlijk niet meer dan 20A mag trekken. Enkel als de batterij aangesloten is op het laatste stopcontact kan dat niet gebeuren. En daar bovenop kunnen er potentieel ook nog blindstromen bij komen.DePrutser schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:37:
[...]
Eens! Als je verbruiker achter 16A stop zit samen met je accu en de verbruikers trekken door een mankement meer dan 16A dan heb 2500watt aan ongezekerde stroom achter je stop. Dat is gewoon niet slim. Alle apparaten moeten gewoon bij meer dan 16a afgesloten worden.
Als je niet oplet heb je zonnepanelen en bv. 2 zulke MT's allemaal op dezelfde fase hangen. En die kans is helemaal niet zo klein. Iemand die er 2 koopt heeft al gauw de neiging om die naast elkaar te zetten en dan misschien ook nog met een dubbelstekker. Zie je het al gebeuren dat er dan een monofase laadpaal van 7,2 kW (32 A) op een andere fase aangesloten is en je beslist om midden van een zomerse dag zon en batterijen zo snel mogelijk over te laden naar je auto. Dan ben je echt wel gekke dingen aan het doen. En dat is toch niet uit de lucht gegrepen.Gwaihir schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:39:
[...]
Oh? Maar veel 'extremer' dan 2000W wordt het toch niet, aangezien zo'n apparaat maar 2500W kan leveren?
Het gaat dus niet verder dan 1-fase PV in een 3-fase huishouden al jaren lang doet.
[En eens dat je zulke grappen niet uit moet halen zonder eigen groep daarvoor.]
Overigens vraagt een 32A monofase laadpaal meer dan één fase van een standaard 3 x 25A aansluiting kan leveren. Dus zal die vermoedelijk in een 1-fase (35A) huis hangen.
Iedereen met gezond verstand zal 2 MT,s toch wel op een aparte fase aansluiten in een 3 fase net veronderstel ik, idem als je meer dan 1 PV omvormer hebt…maar met de MT in het laatste stopcontact in een kring op 2500w ben ik het niet eens, dan kan je nog altijd 6000 watt afnemen op een stopcontact in die kring bij afzekering 16aBabavers schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:55:
[...]
Als je niet oplet heb je zonnepanelen en bv. 2 zulke MT's allemaal op dezelfde fase hangen. En die kans is helemaal niet zo klein. Iemand die er 2 koopt heeft al gauw de neiging om die naast elkaar te zetten en dan misschien ook nog met een dubbelstekker. Zie je het al gebeuren dat er dan een monofase laadpaal van 7,2 kW (32 A) op een andere fase aangesloten is en je beslist om midden van een zomerse dag zon en batterijen zo snel mogelijk over te laden naar je auto. Dan ben je echt wel gekke dingen aan het doen. En dat is toch niet uit de lucht gegrepen.
Het gevaar van plug&play. Zie nog altijd beloften op de website van "leveranciers". Gisteren nog een aanbieding gehad met documentatie erbij, veel te duur en wat ze in hun documentatie beloven kunnen ze echt niet waarmaken na wat ik heb ervaren na 2 maanden testen en ervaringen die ik via dit forum heb opgedaan.Babavers schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:55:
[...]
Als je niet oplet heb je zonnepanelen en bv. 2 zulke MT's allemaal op dezelfde fase hangen. En die kans is helemaal niet zo klein. Iemand die er 2 koopt heeft al gauw de neiging om die naast elkaar te zetten en dan misschien ook nog met een dubbelstekker. Zie je het al gebeuren dat er dan een monofase laadpaal van 7,2 kW (32 A) op een andere fase aangesloten is en je beslist om midden van een zomerse dag zon en batterijen zo snel mogelijk over te laden naar je auto. Dan ben je echt wel gekke dingen aan het doen. En dat is toch niet uit de lucht gegrepen.
Bestaat de jep.be in België nog ?
:strip_exif()/f/image/Oz7DYiIrNqgSfQflZWhvKnbS.jpg?f=fotoalbum_large)
Stel ik hier in het kader van de eventuele aanschaf van een tweede batterij maar even een lekenvraag.Gwaihir schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:26:
@Babavers Eens. Foute constructies zijn zeker mogelijk. En de hoofdzekering kan ook kapot, nu er steeds meer stevige apparatuur komt. Maar dat haalde ik echt niet uit je voorbeeld.
Overigens vraagt een 32A monofase laadpaal meer dan één fase van een standaard 3 x 25A aansluiting kan leveren. Dus zal die vermoedelijk in een 1-fase (35A) huis hangen.
Ik heb 3 fasen, laadpaal, inductieplaat en binnenkort ook een Wp.
Huidige marstek zit op een aparte groep met (automaat met zekering) Geen enkel ander apparaat kan er op.
Ontlaadstand 2500w
Ik wil nog een groep (aparte automaat met zekering) laten aanleggen waarop wederom enkel de 2de marstek komt.
Moet ik dan nog ergens rekening mee houden om het veilig en goed te doen?
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Aparte 3 fase groep voorzien in je E-kast op 16A waarop je de batterijen per fase kan aansluiten. Op dit moment enkel 3 batterijen mogelijk in nom.stil schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:32:
[...]
Stel ik hier in het kader van de eventuele aanschaf van een tweede batterij maar even een lekenvraag.
Huidige marstek zit op een aparte groep met (automaat met zekering) Geen enkel ander apparaat kan er op.
Ontlaadstand 2500w
Ik wil nog een groep (aparte automaat met zekering) laten aanleggen waarop wederom enkel de 2de marstek komt.
Ik heb het zo ook gedaan, 2 MT’s op 2 aparte kringen elke op een aparte fase afgezekerd 16a en ook warmtepomp (3fase) ev lader 3 fase ( instelbaar tussen 4kw en 11kw) en voor de rest alle verbruikers gespreid over de 3 fasen, loopt lekkerstil schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:32:
[...]
Stel ik hier in het kader van de eventuele aanschaf van een tweede batterij maar even een lekenvraag.
Ontlaadstand 2500w
En voor de non believers. Het werkt enorm goed in NOM, zie grafiek van vandaag, amper een kwhtje gemist 😎
/f/image/poCYg27N99X5pZMxHyY4e0Vc.png?f=fotoalbum_large)
2 batterijen staan nu geladen (MT 1 op 76% en MT 2 op 100%) klaar om avond en nacht te overbruggen
/f/image/OmS1GNCUGYeyyny4BWl06dLa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ofy5W0ME4qUhXLaZkr9XM6Q3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door DSSW op 19-03-2025 18:42 ]
Als ze tesamen niet meer dan 800w mogen ontladen dan verkoop ik ze morgen terug, daar kan ik niks mee aanvangen met die 800wr.reus schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:41:
Stel je hebt dadelijk 2 of 3 batterijen op elk aparte fasen. Heb je dan ook 2x (of 3) keer 800w om NOM te houden totaal? Dus bij 2 batterijen 1600w totaal en bij 3 2400w? Of mogen ze totaal samen niet meer dan 800w ontladen?
Op NOM lijkt me dat je niets te doen hebt wat niet nu ook al speelt.stil schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:32:
Als je gaat laden uit vanuit het net, moet je wel opletten wat je in totaal trekt.
(Daarom in mijn huis ook één centraal EMS. De installateur sputterde wat toen WP (3-fase) en inductieplaat (11kW) erbij kwamen. Het EMS beschermt de hoofdzekering
@r.reus Op eigen groepen mogen ze 2500W elk. Zonder mogen ze 800W per groep. (Aanvullende grenzen in België.)
Maar, zoals anderen opmerken, wordt meerdere per fase (nog) niet goed ondersteund.
Goedenavond,r.reus schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:41:
Stel je hebt dadelijk 2 of 3 batterijen op elk aparte fasen. Heb je dan ook 2x (of 3) keer 800w om NOM te houden totaal? Dus bij 2 batterijen 1600w totaal en bij 3 2400w? Of mogen ze totaal samen niet meer dan 800w ontladen?
Ze mogen elk apart hun vermogen terug leveren, die te samen voor NOM zorgen.
We hopen dat met een nieuwe firmware de batterijen met elkaar onderling gaan communiceren om NOM te bewerkstellingen. Voor je energierekening maakt het niet uit welke fase wat doet als alles bij elkaar opgeteld maar rondom NOM is.
Voorbeeld.
Je zou dan ook kunnen kiezen om de ene batt op 2500 aparte groep te zetten en een andere op 800w in een gebruikte groep. Dan heb je te samen dus max 2500w + max 800w = 3300w om NOM te bereiken.
Op locatie batterij staat er een verdeelkast waar ik 3 extra kringen gemaakt heb (1 per fase, apart 20a afgezekerd) vanwaar drie aparte 3g2,5’ lopen naar 3 aparte stopcontacten waarom mn batterijen zitten.
Moest het 2500watt ontladen niet lukken vervang ik de stopcontacten door een aftakdoos en verbind ik ze rechtstreeks + keuring
SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW
Bedankt, wellicht had ik mijn vraag iets anders moeten formuleren.SatScan schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:29:
[...]
Goedenavond,
Ze mogen elk apart hun vermogen terug leveren.
We hopen dat met een nieuwe firmware de batterijen met elkaar onderling gaan communiceren om NOM te bewerkstellingen. Voor je energierekening maakt het niet uit welke fase wat doet als alles bij elkaar opgeteld maar rondom NOM is.
Voorbeeld.
Je zou dan ook kunnen kiezen om de ene batt op 2500 aparte groep te zetten en een andere op 800w in een gebruikte groep. Dan heb je te samen dus max 2500w + max 800w = 3300w om NOM te bereiken.
Ik bedoelde 2 batterijen verdeeld over 2 fases, mogen ze beide 800w leveren dus 1600w totaal voor NOM.
Dus zonder 2500w unlock (want groep waar meer op zit), 2x aparte groep en aparte fase 800w.
[ Voor 5% gewijzigd door r.reus op 19-03-2025 19:40 ]
Ja dat is wat ik probeerde uit te leggen.r.reus schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:39:
[...]
Bedankt, wellicht had ik mijn vraag iets anders moeten formuleren.
Ik bedoelde 2 batterijen verdeeld over 2 fases, mogen ze beide 800w leveren dus 1600w totaal voor NOM
Antwoord aangepast, misschien nu duidelijker?
Per batterij per fase.
[ Voor 9% gewijzigd door SatScan op 19-03-2025 19:44 ]
Ja geen idee, 800w ontladen max totaal of 800w ontladen max per fase?DSSW schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:45:
[...]
Als ze tesamen niet meer dan 800w mogen ontladen dan verkoop ik ze morgen terug, daar kan ik niks mee aanvangen met die 800w
Gaat zeker lukken qua afname. Op dit moment ondersteund MT enkel 1 batterij op elke 3fase maar kan snel veranderen.Svs79 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:34:
Ik heb een aparte kabel 5G6 vanuit de meterkast vertrekkend en 3F 32A afgezekerd.
Op locatie batterij staat er een verdeelkast waar ik 3 extra kringen gemaakt heb (1 per fase, apart 20a afgezekerd) vanwaar drie aparte 3g2,5’ lopen naar 3 aparte stopcontacten waarom mn batterijen zitten.
Moest het 2500watt ontladen niet lukken vervang ik de stopcontacten door een aftakdoos en verbind ik ze rechtstreeks + keuring
[ Voor 96% gewijzigd door r.reus op 19-03-2025 19:48 ]
Die sinus ligt telkenmale toch 120° verder, snap niet dat dat niet wordt gesnaptDSSW schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:18:
[...]
Cursus electric 🧐
Is het een probleem als je deze beide op 1 groep zou zetten? Dus eentje op 2500W, de ander op 800W.SatScan schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:29:
[...]
...
Voorbeeld.
Verder in huis zijn zowel laadpaal, pv panelen en WP op 3 fases aangesloten. Heb helaas in de garage maar 1 wcd op een eigen groep. Een 2e wcd op een eigen groep aanleggen gaat niet eenvoudig.
Doument lijkt inmiddels read-only te zijn?
Ik wou ook wat commentaar bijplaatsen over mijn leverancier..
Misschien gebruik ik de verkeerde link?
Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F
Als het gat aan de linkerzijde zit, ipv. rechterkant, dan zou het moeten passen volgens mijServowire schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:30:
[...]
Kan ik zo verbouwen (parametrisch) maar dan heb ik de afmetingen nodig. Is het "gat" (de hap uit de Marstek even groot? Of zijn alle afmetingen anders?
Dit was mijn schetsje, misschien kun je er wat mee om te kijken of het verder gelijk is ....
[Afbeelding]
verwijder /htmlview even en je kan nog steeds editten hoor (maw. ligt aan deze specifieke link die je gebruikt)PVerga schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:30:
[...]
Doument lijkt inmiddels read-only te zijn?
Ik wou ook wat commentaar bijplaatsen over mijn leverancier..
Misschien gebruik ik de verkeerde link?
1x venus C (V151; 1 fase), 1x venus E (V151; 3 fases), HW P1, sagemcom T211 - updated 13MAY25
Ja dat lukt mij bij het originele bericht niet meer, tweakers vind dat je na 2 dagen niks meer mag wijzigenEuripides schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:39:
[...]
verwijder /htmlview even en je kan nog steeds editten hoor (maw. ligt aan deze specifieke link die je gebruikt)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb het nieuwere MT model met de grid aansluiting onder de backup aansluiting.
Ervaren anderen nog onaangename problemen met v148, of is het veilig om deze update te doen? Ik draai nu op v146 met Shelly Pro 3 EM 3CT63 en ervaar alleen een klein beetje overshoot zo nu en dan maar verder werkt het eigenlijk best wel aardig. Mogelijk lager RTE in v146 ivm v148?
Graag jullie ervaring met v148 en of het verstandig is om de update uit te voeren.
Vraag: Stomme vraag misschien, maar kun je dir nader tielichten?Mr_Big schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:36:
[...]
Bij mij werkt het uitstekend i.s.m. home assistant waarin de Youless P1-meter de gegevens doorgeeft en de B2500 emulator zorgt voor de communicatie richting MT. En wel om twee redenen:
1. Ik heb slechts 1 P1-meter nodig.
2. Ik kan de gegevens die ik richting MT stuur manipuleren. Bijvoorbeeld als ik max met 1500W wil laden, dan kan ik ervoor zorgen dat ik de gegevens die ik doorstuur naar de MT maximaal -1500W aangeven en nooit richting -2500 gaan. Of juist minimaal met 300W wilt ontladen, omdat ontladen onder de 300W relatief inefficient gebeurt. En later met een 2e of 3e MT erbij, kan ik zo'n trucje per fase uithalen om zelf te bepalen wat ze doen.
Ik heb decYouless P1 meter. Hoevgast het verder in zijn werk, bijv. hoe de koppeling van de. B2500 emulator met ee MT Venus?
Na 148 is sl 149 fie heeft dat minder , het geluidBronkie23 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:54:
Voor mijn MT staat v148 klaar om te updaten. Nu las ik enige tijd geleden dat sommigen coil whine hadden nadat ze update v148 hadden gedaan.
Ik heb het nieuwere MT model met de grid aansluiting onder de backup aansluiting.
Ervaren anderen nog onaangename problemen met v148, of is het veilig om deze update te doen? Ik draai nu op v146 met Shelly Pro 3 EM 3CT63 en ervaar alleen een klein beetje overshoot zo nu en dan maar verder werkt het eigenlijk best wel aardig. Mogelijk lager RTE in v146 ivm v148?
Graag jullie ervaring met v148 en of het verstandig is om de update uit te voeren.
Heb de 2 verschillende versies van MT 5,12kw en allebei op v148 met de shelly pro 3FM 3ct63, geen problemen gehadBronkie23 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:54:
Voor mijn MT staat v148 klaar om te updaten. Nu las ik enige tijd geleden dat sommigen coil whine hadden nadat ze update v148 hadden gedaan.
Ik ben bekend met Solaredge en weet dat je in de app kunt sturen op tarief.Misschien is dat ook mogelijk met een stekker van HW maar dat zou je even uit moeten zoeken op hun site.PNARI schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:55:
Ik zoek een mogelijkheid om automatisch bij een indien het actuele uurtarief onder een in te stellen E-prijsniveau gaat en op het moment dat er een in te stellen hoeveelheid injectie plaats vindt een verbruiker in te schakelen. Iemand een idee hoe dit te realiseren liefst zonder HA of andere programmering. Ik heb nog oude omvormers dus kan die niet stilleggen.
Er bestaan al hardware mogelijkheden die bv een boiler inschakelen tussen 0 en 100% belasting afhankelijk van de hoeveelheid injectie en daarbij ook nog een voorkeurregeling voor de batterij heeft maar wel geen rekening houdt met het uurtarief. Ik wil me voorbereiden op de dag dat we evenveel aan netkosten moeten gaan betalen voor het gebruik van het E-net voor het afhalen als voor de injectie.
Ik kan natuurlijk altijd 2 nieuwe omvormers zetten maar zover ik weet houden die geen rekening met het actuele uurtarief.
OPGELET : quote hierboven “ NIET DOEN tenzij de batterij apart afgezekerd is ofwel op het laatste stopcontact van een circuit staat“.Babavers schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:34:
[...]
Dat is zeker zo. Ik koop daar ook geen derde batterij voor. Ik wil het alleen even duiden met een voorbeeld. En dat hier niemand het tegendeel komt beweren en anderen daardoor op het verkeerde been zet. Het heeft wel degelijk zin om even uit te zoeken op welke manier je best aansluit om dat soort absurde stromen te voorkomen. En al zeker als je bv. een EV-lader hebt staan die 3,8 kW per fase trekt. Op gelijkaardige manier hoop ik ook dat er niet te veel charlatans zijn die er geen probleem van maken om de teruglevering van 800W zomaar op 2500W te zetten zonder goed te beseffen wat de gevolgen kunnen zijn. Ik hoor verschillende mensen beweren, en zelfs in elektrozaken, 'als die batterij met 2500W mag opladen, waarom zou die dan niet met 2500W mogen ontladen'. Die bewering klopt niet. NIET DOEN tenzij de batterij apart afgezekerd is ofwel op het laatste stopcontact van een circuit staat.
DAT NOOIT DOEN : ook niet op laatste stopcontact van een kring. Je kan in die kring meer meer dan 6000w afnemen voor dat uw zekering van 16A zal afgaan, dat kan brand 🔥 veroorzaken!
Kun je opmeten hoe ver? leg er een meetlint langs en maak foto, dan heb ik genoeg infoNjord1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:35:
[...]
Als het gat aan de linkerzijde zit, ipv. rechterkant, dan zou het moeten passen volgens mij
Eens, dit is zeer gevaarlijk. Er kan dan 16A (uit het net) + 2400W (ongeveer 10 amp) gaan lopen. dat is 26A. Dat kan heel kort misschien niet direct kwaad maar een langere tijd....dan fikken de kabels uit de muur.DSSW schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:56:
[...]
OPGELET : quote hierboven “ NIET DOEN tenzij de batterij apart afgezekerd is ofwel op het laatste stopcontact van een circuit staat“.
DAT NOOIT DOEN : ook niet op laatste stopcontact van een kring. Je kan in die kring meer meer dan 6000w afnemen voor dat uw zekering van 16A zal afgaan, dat kan brand 🔥 veroorzaken!
Mensen, pas toch op... niet meer dan 800W terugvoeden. En hou rekening met wat er op die groep zit. Zit je frutuurpan of wasdroger op, kijk dan gewoon uit, je gaat zo over de 16A heen.....
Ik heb de mijn Marsteks los per stuk nog afgezekerd op hun stopcontact.
[ Voor 16% gewijzigd door Servowire op 19-03-2025 22:07 ]
Bedankt, heb bij HW gevraagd maar mijn optie nog niet mogelijkdrar schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:50:
[...]
Ik ben bekend met Solaredge en weet dat je in de app kunt sturen op tarief.Misschien is dat ook mogelijk met een stekker van HW maar dat zou je even uit moeten zoeken op hun site.
Bij mij werkt V148 zonder problemen met Shelly 3ProEM, HWP1 en CT003. Wat er is veranderd weet ik niet. Zie in elk geval snelle reactie van de batterij op wisselende belastingen.Bronkie23 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:54:
:strip_exif()/f/image/Bv7BV3MigEJMkQyIMwFOMP0Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aNeZu68mvpu6VigHjxjotGS1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XjscgXOb47XcvrenYKhWIiiU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door superduper1969 op 19-03-2025 23:43 ]
MTVenus V151 + CT003 V116 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Hé bedankt hiervoor, maar dit zijn geen EG-verklaringen, eerder (schimmige Chinese) 3rd party statements. Juridisch van 0 (nul) waarde. Er dient een verklaring van de fabrikant zelf te zijn met minimaal de EU richtlijnen erop.BattWeter schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:13:
[...]
En dit enkel voor de NL markt (wat in BE de Synergrid certificatie zou moeten zijn als die er ooit komt voor Marstek):
[Afbeelding]
Wat verder opvalt:
- geen vermelding van EMC directive of Battery Directive
- alleen gericht op omvormer. Je zou toch in ieder geval iets van bewijs willen zien dat er een norm voor BESS gehanteerd is, b.v. IEC 62933-5-2.
Dat verhaal van laatste stopcontact klopt toch wel, maar enkel als het het laatste stopcontact is in een reeks die in één lijn aan elkaar doorverbonden zijn, dus niet met vertakkingen. Als je dan het laatste stopcontact gebruikt zal in de muur nergens een stroom kunnen ontstaan die niet afgezekerd is door de de 16A of 20A zekering van dat circuit. Maar dan moet je natuurlijk zeker zijn dat het zo uitgevoerd is.DSSW schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:56:
[...]
OPGELET : quote hierboven “ NIET DOEN tenzij de batterij apart afgezekerd is ofwel op het laatste stopcontact van een circuit staat“.
Je kan wel 6000 W aftappen aan een van de stopcontacten, maar het is niet daarvoor dat een zekering dient. Je kan immers met gelijk welke verbruiker brand stichten, ook als die maar 200W verbruikt. Dat ligt aan de verbruiker die je insteekt in het stopcontact. Als je immers zo redeneert dat de zekering de verbruiker moet beschermen, dan zou je in geen enkel stopcontact nog een sfeerlampje, radio, scheerapparaat, of dergelijke mogen insteken. Die hebben immers allen meestel een kabeltje van 0,75 m² of zelfs minder. Die zijn dus sowieso niet beschermd door de zekering onafgezien of daar nu een batterij staat op dat circuit of niet.
Dat doen ze helaas onvoldoende vlug met als gevolg dat er zodanig grote schommelingen zijn : bij constant energieverbruik gaat dat spul van +4000W terugleveren tot 3780W opnemen op 1 minuut tijd, dan stabiliseert hij voor een tweetal minuten en begint dat spelletje opnieuw . . . .SatScan schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:29:
[...]
Goedenavond,
Ze mogen elk apart hun vermogen terug leveren, die te samen voor NOM zorgen.
Voorbeeld.
BTW : mensen die de automatische app update op hun gsm afstaan hebben(alleen melding) krijgen GEEN melding dat er een nieuwe versie van de app beschikbaar is.
Je moet deze zelf manueel in de appstore gaan downloaden
De labotesten zijn blijkbaar allemaal bevredigend en OK geweest, nog alleen wachten op de administratieve mallemolenPNARI schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:58:
Iemand al feedback gehad van zijn leverancier over de Synergrid goedkeuring ?
Dit is totale onzin, nooit een batterij op 2500w ontladen instellen en aansluiten op een wcd in een bestaande kring ook niet op het laatste. Het risico op oververhitting van de kring achter de zekering van 16a of 20a is zeer groot, zelfs als die Marstek op de laatste wcd zit , NOOIT DOEN !Babavers schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:45:
[...]
Dat verhaal van laatste stopcontact klopt toch wel, maar enkel als het het laatste stopcontact is in een reeks die in één lijn aan elkaar doorverbonden zijn, dus niet met vertakkingen. Als je dan het laatste stopcontact gebruikt zal in de muur nergens een stroom kunnen ontstaan die niet afgezekerd is door de de 16A of 20A zekering van dat circuit. Maar dan moet je natuurlijk zeker zijn dat het zo uitgevoerd is.
Je kan wel 6000 W aftappen aan een van de stopcontacten, maar het is niet daarvoor dat een zekering dient. Je kan immers met gelijk welke verbruiker brand stichten, ook als die maar 200W verbruikt. Dat ligt aan de verbruiker die je insteekt in het stopcontact. Als je immers zo redeneert dat de zekering de verbruiker moet beschermen, dan zou je in geen enkel stopcontact nog een sfeerlampje, radio, scheerapparaat, of dergelijke mogen insteken. Die hebben immers allen meestel een kabeltje van 0,75 m² of zelfs minder. Die zijn dus sowieso niet beschermd door de zekering onafgezien of daar nu een batterij staat op dat circuit of niet.
De stromen achter de zekering kunnen veel te hoog oplopen en voor lange tijd. Een zekering dient om uw kring te beveiligen tegen te hoge stroom in uw kring, die beveiliging zal wegvallen!
De home wizzard P1 heb ik al maar heeft hetzelfde effect als de CT003 van steeds moeten resetten. Wifi signaal sterkte is uitstekend. Accu staat in de garage waar ik ook een wifi repeater heb geplaatst. P1 meter en de accu verbinden met de repeater. Router staat midden in huis en niet in de meterkast. Slimme meter is een Iskra 550 uit 2017. Die zou om de seconde data moeten doorgeven. Je zou gaan denken dat er wat mis is met software in de accu. De meter geeft data door, maar de accu doet er niets mee, totdat ik reset. Alle aanwijzingen van de feedback Marstek al opgevolgd. Marstek geeft aan dat ik voor hulp de feedback moet gebruiken en niet mailen naar de leverancier Duravolt . Jammer dat de 30 dagen recht op retour voorbij zijn. Anders was de accu terug naar leverancier gegaaan. Ik ging uit van Plug and Play, maar dat is dit apparaat beslist niet.S2S schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:37:
[...]
Je kunt ook een Home wizard P1 meter proberen , deze is ook redelijk geprijsd.
Krijg net bericht van Marstek. Het werkt zoals het moet. Maar we zijn nog steeds bezig om het te verbeteren. Beetje onbenullig bericht. Elke dag ressetten vinden ze dus normaal.
[ Voor 7% gewijzigd door Wil1951 op 20-03-2025 09:27 ]
Ik kan je dat bewijzen, maar dat gaat misschien te ver in dit forum. Dat is wél zo maar ik heb al spijt dat ik het hier vermeld heb. Maar goed, ik zou het niemand aanraden en al zeker niet in een oudere woning waarvan geen betrouwbaar schema voorhanden is.DSSW schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:07:
[...]
Dit is totale onzin, nooit een batterij op 2500w ontladen instellen en aansluiten op een wcd in een bestaande kring ook niet op het laatste. Het risico op oververhitting van de kring achter de zekering van 16a of 20a is zeer groot, zelfs als die Marstek op de laatste wcd zit , NOOIT DOEN !
De stromen achter de zekering kunnen veel te hoog oplopen en voor lange tijd. Een zekering dient om uw kring te beveiligen tegen te hoge stroom in uw kring, die beveiliging zal wegvallen!
Ik merk wel rare zaken in de app. Als ik de app open zie ik mijn eerste batterij, zoals gewoonlijk, maar als ik de view wil wijzigen naar de 2de MT door boven te swipen dan zegt hij dat er geen toestellen aanwezig zijn en dat ik eerst een toestel moet toevoegen.
Ik selecteer dan toestel toevoegen via Bluetooth, zie mijn 2 batterijen maar krijg een fout als ik ze wil toevoegen…
Als ik via de view van de 1ste batterij ( die nog wel zichtbaar is) de feedback wil openen dan loopt de app ook vast, kan geen feedback sturen
Zouden ze aant klooien zijn aan hun servers? Nog iemand dit fenomeen?
[ Voor 9% gewijzigd door DSSW op 20-03-2025 09:33 ]
Stel ik laat een extra groep installeren, en op die groep ALLEEN de Marstek aan ga sluiten.
Niets anders, sterker nog, mogelijk maar één stopcontact op die groep waar dan de Marstek op zit.
Dan mag het schuifje toch wel van 800Watt naar 2500Watt?
Uiteraard, dat is geen enkel probleem. Extra groep 16a en 1 stopcontact enkel voor de batterij dan kan je zonder probleem ontladen aan 2500wJB70 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:32:
Wacht even, voor mijn duidelijkheid.
Stel ik laat een extra groep installeren, en op die groep ALLEEN de Marstek aan ga sluiten.
Niets anders, sterker nog, mogelijk maar één stopcontact op die groep waar dan de Marstek op zit.
Dan mag het schuifje toch wel van 800Watt naar 2500Watt?
Ga ik van het weekend ff doen, nu eerst ff een weekje vakantie vieren.Servowire schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:04:
[...]
Kun je opmeten hoe ver? leg er een meetlint langs en maak foto, dan heb ik genoeg info
De batterij staat naast de meterkast, in de meterkast hangt de beruchte CT003 meter. Mijn ervaringen tot nu toe: de meter toevoegen in de app was erg lastig maar is uiteindelijk gelukt. Echter de connectie tussen de batterij en de meter is eigenlijk non-existant. Wat resulteert in een batterij die eigenlijk altijd standby staat en niets doet.
Ik heb de HomeWizard P1 meter maar besteld om te kijken of dat gaat werken. Echter ik wilde net even wat dingen opnieuw toevoegen, bleken er helemaal geen apparaten meer in mijn lijst te staan van de app (er zijn geen apparaten toegevoegd, klik op + etc). Dit terwijl in het hoofdscherm wel mijn batterij benaderbaar was.
Dus 'k dacht, log even uit en in; maar nu kan 'k helemaal niet meer inloggen. Geen foutmelding niets, hij laadt even en er gebeurt niets. App opnieuw geïnstalleerd: niets. Nieuw wachtwoord aanvragen: krijg geen e-mail binnen met verificatie code.
de website http://www.marstekenergy.com/ ligt er bij mij ook uit, toeval? haha
[ Voor 4% gewijzigd door b03tz op 20-03-2025 10:07 ]
BYD Tang Final Edition | 2x Marstek Venus 5.12KW | HW P1 | Homey Pro 2023
aka pluim003
bij mij ligt die website er ook uit ja, vermoedelijk maintenance (al dan niet aangekondigd). Vermoed eigenlijk als alles weer online is dat de problemen die je ondervindt ook van de baan zijnb03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:03:
edit:
2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1
Heb je al eens geprobeerd om de batterij in het bereik van de centrale router te zetten om niet af te hangen van de repeater. Al is het maar om dingen te kunnen uitsluiten. WiFi repeaters kunnen immers soms vreemde dingen doen en dat hangt vaak ook af van de manier waarop ze geconfigureerd zijn (apart netwerk, mesh, ...). Voor het geval het weinig moeite kost dat ding even naar binnen te rollen, de repeater eens uit te zetten en eens te observeren of het gedrag verandert. Ik zou dat toch eens proberen als je dat nog niet gedaan hebt.Wil1951 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:19:
[...]
De home wizzard P1 heb ik al maar heeft hetzelfde effect als de CT003 van steeds moeten resetten. Wifi signaal sterkte is uitstekend. Accu staat in de garage waar ik ook een wifi repeater heb geplaatst. P1 meter en de accu verbinden met de repeater. Router staat midden in huis en niet in de meterkast. Slimme meter is een Iskra 550 uit 2017. Die zou om de seconde data moeten doorgeven. Je zou gaan denken dat er wat mis is met software in de accu. De meter geeft data door, maar de accu doet er niets mee, totdat ik reset. Alle aanwijzingen van de feedback Marstek al opgevolgd. Marstek geeft aan dat ik voor hulp de feedback moet gebruiken en niet mailen naar de leverancier Duravolt . Jammer dat de 30 dagen recht op retour voorbij zijn. Anders was de accu terug naar leverancier gegaaan. Ik ging uit van Plug and Play, maar dat is dit apparaat beslist niet.
Krijg net bericht van Marstek. Het werkt zoals het moet. Maar we zijn nog steeds bezig om het te verbeteren. Beetje onbenullig bericht. Elke dag ressetten vinden ze dus normaal.
Denk dat website uit ligt, ofwel zijn ze daar allemaal op de vlucht geslagen.b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:03:
Heb al veel gelezen op dit topic, ik heb gisteren de batterij binnengekregen (het 5KW model) maar is tot nu toe 1 groot drama eigenlijk.
De batterij staat naast de meterkast, in de meterkast hangt de beruchte CT003 meter. Mijn ervaringen tot nu toe: de meter toevoegen in de app was erg lastig maar is uiteindelijk gelukt. Echter de connectie tussen de batterij en de meter is eigenlijk non-existant. Wat resulteert in een batterij die eigenlijk altijd standby staat en niets doet.
Ik heb de HomeWizard P1 meter maar besteld om te kijken of dat gaat werken. Echter ik wilde net even wat dingen opnieuw toevoegen, bleken er helemaal geen apparaten meer in mijn lijst te staan van de app (er zijn geen apparaten toegevoegd, klik op + etc). Dit terwijl in het hoofdscherm wel mijn batterij benaderbaar was.
Dus 'k dacht, log even uit en in; maar nu kan 'k helemaal niet meer inloggen. Geen foutmelding niets, hij laadt even en er gebeurt niets. App opnieuw geïnstalleerd: niets. Nieuw wachtwoord aanvragen: krijg geen e-mail binnen met verificatie code.
edit:
Bij mij geeft de app 'netwerk probleem', en het scherm apparatenbeheer blijft leeg.b03tz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:03:
Heb al veel gelezen op dit topic, ik heb gisteren de batterij binnengekregen (het 5KW model) maar is tot nu toe 1 groot drama eigenlijk.
...
edit:
Ik vermoed dat er iets met de Hame/Marstek server aan de hand is.
Gewoon even afwachten, zal later vandaag of morgen wel weer werken.
Voor het koppelen van de CT003; het werkt het beste om eerst alle apparaten uit de app te verwijderen en dan de batterij toe te voegen, tijdens de installatie van de batterij wordt dan ook de CT toegevoegd.
CT achteraf toe voegen kan idd problemen geven.
Maar wacht eerst tot de server weer beschikbaar is.
2x Venus E (Gen1) V153.213, HW P1, Lilygo+HA
Ah dat kan 'k nog even proberen, ik had de batterij al werkend staan en heb toen pas de meter uit het doosje gehaald. Zal, als alles weer online is, dit even proberen.Hometek schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:15:
Voor het koppelen van de CT003; het werkt het beste om eerst alle apparaten uit de app te verwijderen en dan de batterij toe te voegen, tijdens de installatie van de batterij wordt dan ook de CT toegevoegd.
CT achteraf toe voegen kan idd problemen geven.
Maar wacht eerst tot de server weer beschikbaar is.
Goeie keuzes, elektrische boiler van 100 l is +/- 5kWh en dus een relatief goedkope "batterij" als je die zelf installeert.DikkieDick schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:09:
Hier draait het met de P1-meter van HomeWizard al weken als een zonnetje en die zon schijnt dan ook uitbundig. Zou 2 batterijen kunnen vullen op een dag, maar de meeste tijd krijg ik geen batterij leeg de volgende ochtend dus dat heeft geen zin. Om toch meer 'eigen' opgewekte electriciteit te gaan gebruiken opteer ik nu voor een electrische boiler en op 1 april, geen grap, wordt er airco geplaatst die zowel voor warmte als koelte kan zorgen. En daarmeen kan ik misschien het gasverbruik wat al niet meer schrikbarend hoog is, nog verder terugdringen.
Beste je geeft verkeerde info, het mag niet !Babavers schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:26:
[...]
Ik kan je dat bewijzen, maar dat gaat misschien te ver in dit forum. Dat is wél zo maar ik heb al spijt dat ik het hier vermeld heb. Maar goed, ik zou het niemand aanraden en al zeker niet in een oudere woning waarvan geen betrouwbaar schema voorhanden is.
:strip_exif()/f/image/oB2eWJl9bQXNK7eXtE0tyj49.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hetzelfde gedaan maar dan boiler van 300l (zeer goed geïsoleerd) die warm ik op tot 65 graden bij voldoende zon, dat is mijn Marstek 3😉PNARI schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:22:
[...]
Goeie keuzes, elektrische boiler van 100 l is +/- 5kWh en dus een relatief goedkope "batterij" als je die zelf installeert.
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.