4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Heb voor beide 5KW omvormer dus geen probleem.Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:32:
[...]
Het is niet de kWp-waarde die bindend is maar het het max omvormervermogen in het dossier dat aan Fluvius is doorgegeven na de AREI-keuring.
Weet niet of die 2 strings op 1 of op 2 verschillende omvormer(s) zitten?
Anyway, het is het totaalvermogen in jouw dossier bij Fluvius + 800W dat bindend wordt om jouw limiet max injectievermogen te berekenen.
Maw, zij die reeds een aangegeven PV hebben, zijn toch wel zeer bevoordeeld om plug-in materiaal te gebruiken die ver boven de max 800W gaat.
Zo kan je dus zeer goedkoop nog wat extra PV bijleggen en rechtstreeks op een Zender Hyper aansluiten, met 2 of 3 batterijen eronder.
Ben dat zelf ook van plan voor de herfst er weer aankomt, zelfs indien mijn digitale meter nog niet is geplaatst.
Gewoon zelf doen, wel houden aan de regels, automatiseren in HomeAssistant.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik begrijp de frustratie wel als het niet werkt!DSSW schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:23:
[...]
Denk niet dat het veel perfecter kan dan met de Marstek en een shelly
]
en zo kan ik van alle dagen van de maand maart een grafiekje laten zien. Dus de Marstek zo afbreken is absoluut niet correct. Kost wat moeite maar eens het bolt loopt het fantastisch. Er zijn nog werkpunten in de app maar daar wordt continu aan gewerkt.
Maar dan is het juist van belang om even tot 10(0) te tellen en gerichte vragen te stellen.. dan zijn er genoeg gebruikers die willen helpen voor een oplossing.
Of nog beter lees eerst de TS de Pinned berichten.. gebruik de zoek functie in het Topic...
Meeste problemen komen voort uit niet stabiel/onjuist geconfigureerd wifi netwerk.
m2c
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Met een shelly ja, niet met die onnozele P1 meter van Marstek die de data maar om de x-seconden leest ipv om de elke seconde, tel daar de connectiviteitsproblemen bij, de slechte ondersteuning bij twee of drie batterijen (elk op een aparte fase) en de voortdurende aanpassing van de firmware, dan weet je dat ze onvoldoende ontwikkeld hebben en iets op de markt gooien dat de praktijktesten niet zou hebben kunnen doorstaan.DSSW schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:23:
[...]
Denk niet dat het veel perfecter kan dan met de Marstek en een shelly
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en zo kan ik van alle dagen van de maand maart een grafiekje laten zien. Dus de Marstek zo afbreken is absoluut niet correct. Kost wat moeite maar eens het bolt loopt het fantastisch. Er zijn nog werkpunten in de app maar daar wordt continu aan gewerkt.
Dit vind ik getuigen van een gebrek aan kwaliteit en visie bij Marstek.
Nu zijn er weer drie types van Shelly gewoon weer weg die niet meer ondersteund worden (en die er vorige week wel stonden) ipv de Marstek P1 meter. Vorige week werd bij drie batterijen ineens de opnulzetting beperkt per fase opnulzetting ipv op het geheel . . .
Deze morgen krijg ik een melding Firmware aanpassing voor 1 batterij en voor de volgende batterij niets ? ? ?
Eigenlijk is dat irrelevant of die op één fase staan of op 2 verschillende of 3 toestellen elk op een andere fase. Zolang ze naar dezelfde P1 meter kijken die alleen maar het netto-verbruik doorstuurt naar de batterijen kunnen de batterijen toch niet 'weten' of ze moeten laden of ontladen om de teller op nul te houden. Tenzij ze ook naar elkaar zouden 'kijken' wat ik eigenlijk verwachtte omdat ze toch op hetzelfde WiFi netwerk geconnecteerd zijn. Of zie ik dat verkeerd? OK, de P1 meter stelt ook de stromen per fase ter beschikking maar ook dat is voor de batterijen irrelevante informatie om te weten wat ze moeten doen aangezien die stromen de som zijn van de batterijen plus de verbruikers op elke respectievelijke fase. Ik zie dus echt niet in wat het zou oplossen door een 3de batterij op de derde fase te zetten. In mijn ogen is dat prietpraat wat ze zeggen in die tekst. Of je moet het zo maken dat elke batterij enkel de stroom van de fase waarop ze aangesloten is probeert te neutraliseren, maar dan moet je elke batterij kunnen 'vertellen' op welke fase ze aangesloten is en die mogelijkheid zie ik ook nergens.SatScan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:00:
[...]
TS gelezen.. pinned berichten gelezen?
Is dit antwoord op je vraag?Kun je meerdere batterijen op een 3 fase systeem aansluiten?
Op dit moment ondersteunen we bij het beheren van meerdere apparaten alleen het besturen van één apparaat per fase. Als u drie Venus-apparaten hebt, kan nulfeed-in worden bereikt (NOM). Met slechts twee apparaten moet echter één fase ongebruikt blijven, of u kunt één apparaat gebruiken voor driefasenstroom compensatie terwijl het andere apparaat in de handmatige modus werkt als tijdelijke oplossing. Anders kunnen er conflicten ontstaan. We werken actief aan het oplossen van dit probleem.
Trouwens, op de website van Duravolt staat trouwens heel duidelijk een ander verhaal, de reden waarom ik niet aarzelde om er gelijk 2 aan te schaffen :
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HKaYFbfUru4ZhosKZJQDwxFo.jpg?f=user_large)
Je hebt helemaal gelijk!Babavers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Eigenlijk is dat irrelevant of die op één fase staan of op 2 verschillende of 3 toestellen elk op een andere fase. Zolang ze naar dezelfde P1 meter kijken die alleen maar het netto-verbruik doorstuurt naar de batterijen kunnen de batterijen toch niet 'weten' of ze moeten laden of ontladen om de teller op nul te houden. Tenzij ze ook naar elkaar zouden 'kijken' wat ik eigenlijk verwachtte omdat ze toch op hetzelfde WiFi netwerk geconnecteerd zijn. Of zie ik dat verkeerd? OK, de P1 meter stelt ook de stromen per fase ter beschikking maar ook dat is voor de batterijen irrelevante informatie om te weten wat ze moeten doen aangezien die stromen de som zijn van de batterijen plus de verbruikers op elke respectievelijke fase. Ik zie dus echt niet in wat het zou oplossen door een 3de batterij op de derde fase te zetten. In mijn ogen is dat prietpraat wat ze zeggen in die tekst. Of je moet het zo maken dat elke batterij enkel de stroom van de fase waarop ze aangesloten is probeert te neutraliseren, maar dan moet je elke batterij kunnen 'vertellen' op welke fase ze aangesloten is en die mogelijkheid zie ik ook nergens.
Trouwens, op de website van Duravolt staat trouwens heel duidelijk een ander verhaal, de reden waarom ik niet aarzelde om er gelijk 2 aan te schaffen :
[Afbeelding]
De praktijk is helaas anders. Volgens Marstek komt er binnenkort een update die dit mogelijk gaat maken.
De deelnemers in dit Topic hebben geen relatie met Marstek of de leveranciers.
Alle informatie die hier staat komt van ervaringen door gebruikers en wat Marstek heeft geschreven in haar Feedback naar gebruikers toe.
Daarom is het van belang dat je deze feedback ook aan je leverancier geeft en aan de Marstek via de app.
Die moeten het uiteindelijk oplossen, wij kunnen alleen bevindingen en misschien een workaround aanbieden!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Bij mij werken alle drie de opnemers met 1 batterij zowel Shelly Pro 3EM, HWP1 en P1 van MT en alle drie geven ze om de seconde data door dus je info klopt niet.Goede14 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:37:
[...]
Met een shelly ja, niet met die onnozele P1 meter van Marstek die de data maar om de x-seconden leest ipv om de elke seconde, tel daar de connectiviteitsproblemen bij, de slechte ondersteuning bij twee of drie batterijen (elk op een aparte fase) en de voortdurende aanpassing van de firmware, dan weet je dat ze onvoldoende ontwikkeld hebben en iets op de markt gooien dat de praktijktesten niet zou hebben kunnen doorstaan.
Nu zijn er weer drie types van Shelly gewoon weer weg die niet meer ondersteund worden (en die er vorige week wel stonden) ipv de Marstek P1 meter. Vorige week werd bij drie batterijen ineens de opnulzetting beperkt per fase opnulzetting ipv op het geheel . . .
Deze morgen krijg ik een melding Firmware aanpassing voor 1 batterij en voor de volgende batterij niets ? ? ?
Die info van duravolt klopt toch, je kan perfect 2 MT op 1 fase koppelen, maar voorlopig 1 op auto en 1 op manueel. Tijdelijk is dat geen probleem. Ik laat er 1 vollopen op laag vermogen en de andere in auto nom.Babavers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Eigenlijk is dat irrelevant of die op één fase staan of op 2 verschillende of 3 toestellen elk op een andere fase. Zolang ze naar dezelfde P1 meter kijken die alleen maar het netto-verbruik doorstuurt naar de batterijen kunnen de batterijen toch niet 'weten' of ze moeten laden of ontladen om de teller op nul te houden. Tenzij ze ook naar elkaar zouden 'kijken' wat ik eigenlijk verwachtte omdat ze toch op hetzelfde WiFi netwerk geconnecteerd zijn. Of zie ik dat verkeerd? OK, de P1 meter stelt ook de stromen per fase ter beschikking maar ook dat is voor de batterijen irrelevante informatie om te weten wat ze moeten doen aangezien die stromen de som zijn van de batterijen plus de verbruikers op elke respectievelijke fase. Ik zie dus echt niet in wat het zou oplossen door een 3de batterij op de derde fase te zetten. In mijn ogen is dat prietpraat wat ze zeggen in die tekst. Of je moet het zo maken dat elke batterij enkel de stroom van de fase waarop ze aangesloten is probeert te neutraliseren, maar dan moet je elke batterij kunnen 'vertellen' op welke fase ze aangesloten is en die mogelijkheid zie ik ook nergens.
[Afbeelding]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Met Duravolt in gesprek gaan.Babavers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:38:
[...]
[Afbeelding]
3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151
De P1 meter leest niet alleen het totaal af, maar ook de fasen individueel. Het verbruik per fase is dus beschikbaar bij de batterijen, en volgens mij kun je ook per batterij kiezen welke fase als referentie gebruikt moet worden.Babavers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Eigenlijk is dat irrelevant of die op één fase staan of op 2 verschillende of 3 toestellen elk op een andere fase. Zolang ze naar dezelfde P1 meter kijken die alleen maar het netto-verbruik doorstuurt naar de batterijen kunnen de batterijen toch niet 'weten' of ze moeten laden of ontladen om de teller op nul te houden.
...
:strip_exif()/f/image/GMOD1IsDbusl0p1NkAH651ik.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/QvW1RMBT6Bpnp37xJRjWBxPC.png?f=user_large)
2x Venus E (Gen1) V153.213, HW P1, Lilygo+HA
Vergeet niet dat er mensen zijn die een SMR 4 meter hebben , heel veel. Alleen vaak de enthousiastelingen hebben een SMR 5+ zag je ook terug in de excel hier, alleen is niet de realiteit . En daar zit het dus scheef. In dat geval is een Shelly de beste oplossing. Of de CT001 (maar geen er ervaring mee) Zowel de HW P1 en die van Marstek zijn dan niet nauwkeurig genoeg , HW P1 net iets beter.PNARI schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:45:
[...]
Bij mij werken alle drie de opnemers met 1 batterij zowel Shelly Pro 3EM, HWP1 en P1 van MT en alle drie geven ze om de seconde data door dus je info klopt niet.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Geen idee of dat zo is als je enkelvoudig aanklikt. (Durf niet, werkt nu perfect 🤣) ik weet niet of je daarna dan een fase kan kiezen )Maar met 3 fase in je plaatje staat er de som van 3. Dus het totaal.Hometek schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:10:
[...]
De P1 meter leest niet alleen het totaal af, maar ook de fasen individueel. Het verbruik per fase is dus beschikbaar bij de batterijen, en volgens mij kun je ook per batterij kiezen welke fase als referentie gebruikt moet worden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is blabla hé.PNARI schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:15:
[...]
Als je de perfecte nul op de meter wil hebben moet je de hoofdschakelaar afzetten........
Als je in je publiciteitsfolders met veel poeha meldt dat je de drie fasen ondersteunt en dat je bovendien per fase 4 batterijen parallel kan koppelen tot 12 in totaal en je ondersteunt dit nog totaal niet dan is daar maar één woord voor : je bent aan het liegen op het ogenblik dat je dergelijke systemen verkoopt
Dat is wat me zo frustreert
Dat er wat problemen zijn en er nog doorontwikkeld wordt tot daar, dat is ook logisch, maar met die Marstek P1 meter staat gewoon NIETS op punt
Nou dan heb ik een uniek exemplaar... CT003 die elke seconde de waardes doorgeeft met mijn 1 sec refresh energiemeter!Goede14 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:37:
[...]
Met een shelly ja, niet met die onnozele P1 meter van Marstek die de data maar om de x-seconden leest ipv om de elke seconde, tel daar de connectiviteitsproblemen bij, de slechte ondersteuning bij twee of drie batterijen (elk op een aparte fase) en de voortdurende aanpassing van de firmware, dan weet je dat ze onvoldoende ontwikkeld hebben en iets op de markt gooien dat de praktijktesten niet zou hebben kunnen doorstaan.
PS als je er vanaf wil? Er zijn genoeg geïnteresseerden die voor een goede prijs de batterij willen overnemen!
Lees even mijn postSatScan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:19:
[...]
Nou dan heb ik een uniek exemplaar... CT003 die elke seconde de waardes doorgeeft met mijn 1 sec refresh energiemeter!
PS als je er vanaf wil? Er zijn genoeg geïnteresseerden die voor een goede prijs de batterij willen overnemen!
ALLE slimme meters in Belgie zijn SMR5S2S schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:11:
[...]
Vergeet niet dat er mensen zijn die een SMR 4 meter hebben , heel veel. Alleen vaak de enthousiastelingen hebben een SMR 5+ zag je ook terug in de excel hier, alleen is niet de realiteit . En daar zit het dus scheef. In dat geval is een Shelly de beste oplossing. Of de CT001 (maar geen er ervaring mee) Zowel de HW P1 en die van Marstek zijn dan niet nauwkeurig genoeg , HW P1 net iets beter.
Maar in Nederland niet. De meerderheid is hier eerder SMR 4 +. En ouder, is zo 10 + jaar oud hier. Toen is deze vervangen. Ze gaan de komende 1,5 jaar proberen deze te vervangen voor 5+.
[ Voor 22% gewijzigd door S2S op 17-03-2025 11:27 ]
Gewoon leverancier in gebreke stellen ondeugdelijk apparaat geleverd dat niet doet wat je ervan mag verwachten!Goede14 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:17:
[...]
Dat is blabla hé.
Als je in je publiciteitsfolders met veel poeha meldt dat je de drie fasen ondersteunt en dat je bovendien per fase 4 batterijen parallel kan koppelen tot 12 in totaal en je ondersteunt dit nog totaal niet dan is daar maar één woord voor : je bent aan het liegen op het ogenblik dat je dergelijke systemen verkoopt
Dat er wat problemen zijn en er nog doorontwikkeld wordt tot daar, dat is ook logisch, maar met die Marstek P1 meter staat gewoon NIETS op punt
PS en leverancier is niet Marstek maar waar je gekocht hebt!
Dat klopt maar dan ligt het niet aan De P1 opnemer zoals hij stelt maar aan de digitale meter. Dat was mijn punt.S2S schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:11:
[...]
Vergeet niet dat er mensen zijn die een SMR 4 meter hebben , heel veel. Alleen vaak de enthousiastelingen hebben een SMR 5+ zag je ook terug in de excel hier, alleen is niet de realiteit . En daar zit het dus scheef. In dat geval is een Shelly de beste oplossing. Of de CT001 (maar geen er ervaring mee) Zowel de HW P1 en die van Marstek zijn dan niet nauwkeurig genoeg , HW P1 net iets beter.
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar verre van ideaal in mijn geval. Ik heb 6 kW zonnepanelen (bijkomende reden waarom ik er 2 heb) en dan zit je met het huidige mooie weer heel erg vaak boven de 4000 W, maar evenzeer vaak onder 1000W als een wolk voor de zon schuift. Waar moet je die batterij dan manueel op instellen om goed te zijn?? Dan krijg je ook situaties waarbij eentje aan het laden is en de andere aan het ontladen op hetzelfde moment.DSSW schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:48:
[...]
Die info van duravolt klopt toch, je kan perfect 2 MT op 1 fase koppelen, maar voorlopig 1 op auto en 1 op manueel. Tijdelijk is dat geen probleem. Ik laat er 1 vollopen op laag vermogen en de andere in auto nom.
Maar goed, in afwachting misschien de beste methode en dan maar hopen op een snelle upgrade van de software....
Daar gaat het volgens mij niet over... is het mogelijk of niet!S2S schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:20:
[...]
Lees even mijn postvergeet niet dat er SMR 4+ meters zijn
Ja, als je energiemeter 10sec refresh heeft is de NOM sturing via P1 voor alle apparatuur op dit punt minder nauwkeurig dan 5 sec of 1 sec. Nummer 14 zou zeggen: das logisch
Niet om vervelend te doen maar vraag het eens aan je leverancier. Die heeft er schijnbaar ervaring mee.Richard S schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:36:
ik heb een vraag mbt aanschaf van een shelly aangezien mijn hw p1 meter niet voldoet op dit moment. ik wil de shelly gaan gebruiken voor de 2 marstek 5 kwh batterijen die ik net gekocht heb maar mijn leverancier vertelde mij dat ik per batterij dan een shelly nodig heb dus 2 x 1 shelly. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik kan in de MT app wel verschillende P1 meters kiezen die ik in gebruik heb alleen maar eentje tegelijk in de app. Werken met 2 accounts enz? ben heel benieuwd of dat mogelijk is.
Heb je antwoord van de leverancier hier delen svp!
Of heeft iemand hier al ervaring mee?
Werd gewezen op de lijst door een vriend maar had verder even de post zelf gemist.
6000 wp west, 3000 wp oost. 5.12 kWh Marstek, Kia EV6 74,4kwh, warmtepomp 7 kw + warmtepomp boiler(120 liter), inductie koken, home assistent.
Dit bleek achteraf niet te mogen op tweakers.net.Hidrolix schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:02:
Vraagje, misschien ben ik dubbel bezig maar kon zo snel niet vinden. Ik heb me ingeschreven op de lijst voor een marstek groot inkoop. Is er een planning / idee wat de tijdslijnen zijn en hoe worden we geïnformeerd ?
Werd gewezen op de lijst door een vriend maar had verder even de post zelf gemist.
De verwijzingen zijn verwijderd.
Misschien dat er een actiekorting of zo iets komt einde deze week of iets later. Het is voor vele pas zinvol als tweede batterij door Marstek actief wordt ondersteund.
Stay tuned 😎
Heb zonet de nieuwe lijst van gehomologeerde toestellen voor België gedownload.
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx
Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden maar kijk het zelf ook nog even na.
Correctie.
Zat hier in mijn professionele omgeving en kon nog niet alle tijd nemen om de file door te spitten.
Had enkel op een paar merken gezocht in kolom 2.
Heb nu onder kolom 14 trouwens gezien dat je kan filteren op "Plug&play"
Dat is wel een grote teleurstelling.
Wat nu voor leveranciers die beloften hadden gemaakt?
[ Voor 23% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 17-03-2025 13:59 . Reden: Correctie toch Plug&play in lijst onder kolom 14 ]
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend
De vraag is vallen die wel onder dit regime?Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:17:
Voor Belgische Tweakers:
Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden maar kijk het zelf ook nog even na.
Weet heeft daarop antwoord?
De lijst zou pas vandaag verschijnen, ik vermoed dat deze nog niet up-to-date is.Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:17:
Voor Belgische Tweakers:
staat toch wel degelijk in het groot last update 17/03/2025 in de fileChristopheDC schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:20:
[...]
De lijst zou pas vandaag verschijnen, ik vermoed dat deze nog niet up-to-date is.
2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1
Nu ik er zo over nadenk , volgens mij kan dit wel. Aangezien CT gekoppeld is per accu. Als je dan 2 Shelly’s hebt of 1 Shelly pro em3 en je kan deze per fase uitlezen , (per fase modus, worden 3 Shelly’s weergegeven) zou dit moeten werken . Maar het fase systeem en hoe ze zijn aangesloten zal zeker uitmaken (mijn gok per fase, nom per fase )SatScan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:54:
[...]
Niet om vervelend te doen maar vraag het eens aan je leverancier. Die heeft er schijnbaar ervaring mee.
Ik kan in de MT app wel verschillende P1 meters kiezen die ik in gebruik heb alleen maar eentje tegelijk in de app. Werken met 2 accounts enz? ben heel benieuwd of dat mogelijk is.
Wil je antwoord van de leverancier hier delen svp!
Of heeft iemand hier al ervaring mee?
Al denk ik eerder Fysieke aparte Shelly apparaten . Maar mss pakt de Marstek software wel de eerst niet gekoppelde Shelly .
Wel een leuke vraag, mooi voor mijn toekomstige set-up 😆
Maar inderdaad voor de zekerheid moet hij het even navragen . Misschien draaien ze bij de leverancier wel deze set-up.
[ Voor 24% gewijzigd door S2S op 17-03-2025 12:36 ]
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Ik zie "last update 26/02/2025" in CELL B7?dodvip123 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:21:
[...]
staat toch wel degelijk in het groot last update 17/03/2025 in de file
Duidelijk dat je met een pak frustraties zit en geen fan van Marstek bent, en toch is het een goed bakje bij veel van de tweakers hier.Goede14 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:17:
[...]
Dat is blabla hé.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Doen zo, komt helemaal goedBabavers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:31:
[...]
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar verre van ideaal in mijn geval. Ik heb 6 kW zonnepanelen (bijkomende reden waarom ik er 2 heb) en dan zit je met het huidige mooie weer heel erg vaak boven de 4000 W, maar evenzeer vaak onder 1000W als een wolk voor de zon schuift. Waar moet je die batterij dan manueel op instellen om goed te zijn?? Dan krijg je ook situaties waarbij eentje aan het laden is en de andere aan het ontladen op hetzelfde moment.
Maar goed, in afwachting misschien de beste methode en dan maar hopen op een snelle upgrade van de software....
volgens mij open je een eerdere versie, bij mij staat in die cell 17/03/2025 - zie ook extra kolom AB waar je op plug&play kan filterenChristopheDC schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:24:
[...]
Ik zie "last update 26/02/2025" in CELL B7?
2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1
Ze geven maar 1 update per maand uit.ChristopheDC schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:20:
[...]
De lijst zou pas vandaag verschijnen, ik vermoed dat deze nog niet up-to-date is.
Weet niet of ze voor de plug-in toestellen daar een uitzondering zullen voor maken.
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend
[...]
Doen zo, komt helemaal goed, heb 10 kwpiek en 2 batterijen. Je zal nooit de laatste kWh in je batterij krijgen maar dat is ook niet de bedoeling
Je hebt maar 1 shelly nodig die kan je koppelen aan de 2 batterijen, daarna 1 op auto en 1 op manueel en draaien maar😎Richard S schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:36:
ik heb een vraag mbt aanschaf van een shelly aangezien mijn hw p1 meter niet voldoet op dit moment. ik wil de shelly gaan gebruiken voor de 2 marstek 5 kwh batterijen die ik net gekocht heb maar mijn leverancier vertelde mij dat ik per batterij dan een shelly nodig heb dus 2 x 1 shelly. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Kijk, zolang er niets gebeurt, geen probleem he.SadisticPanda schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:22:
Aangezien je toch niet moet aangeven? Wat gaan ze doen als je toch ander toestel koopt? En met 0 op de meter werkt ?
Maar stel maar eens dat er brand uitbreekt en die is ontstaan in de ruimte waar de batterij staat.
Als daar dan een toestel staat dat nog niet mag verkocht, laat staan aangesloten is, reken er dan maar op dat de verzekering zich terugtrekt.
Want dat aankopen buiten België tot daar aan toe maar de fabrikant(en) zullen toch iets moeten wijzigen aan hun toestel om het hier in België gehomologeerd te krijgen.
Als je dan het toestel in het buitenland kocht, heb je alsnog een niet-gehomologeerd toestel voor België en blijft het probleem.
inderdaad, komt omdat ik die in het weekend had bekeken en hij neemt standaard terug deze versiedodvip123 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:28:
[...]
volgens mij open je een eerdere versie, bij mij staat in die cell 17/03/2025 - zie ook extra kolom AB waar je op plug&play kan filteren
Je moet al eerst aan die lijst uitgeraken. Ik zie ook geen enkele bekende: Marstek, EV-Power of Zendure niet in lijst
Maar dat wil niet iedereen , dan moet je dit handmatig gaan managen of automatiseren. Tenzij deze persoon dat wel ziet zitten . Persoonlijk zou ik zo plug and play gaan als het maar kan. Het topic heeft ook plug and play in de titel .DSSW schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:36:
[...]
Je hebt maar 1 shelly nodig die kan je koppelen aan de 2 batterijen, daarna 1 op auto en 1 op manueel en draaien maar😎
[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 17-03-2025 12:42 ]
Als straks de nieuwe FW daar is dan gaan die wel alle 2 in auto met 1 ShellyS2S schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:38:
[...]
Maar dat wil niet iedereen , dan moet je dit handmatig gaan managen of automatiseren. Tenzij deze persoon dat wel ziet zitten . Persoonlijk zou ik zo plug and play gaan als het maar kan.
Nou ik hoop het 🤞DSSW schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:41:
[...]
Als straks de nieuwe FW daar is dan gaan die wel alle 2 in auto met 1 Shelly
Dat is wat ze via de feedback gemeld hebben…ik heb er vertrouwen in, ben positief ingesteld😁maakt leven zoveel mooier 😉
Typisch 🇧🇪 in half Europa zijn die toestellen al gekeurd en aanvaard en hier moet een groep ambtenaren die nog het verschil niet kennen tussen een KW en een KWh en die nog nooit een zekeringkast hebben open gedaan hun zegje nog doen 😂 ( voor NL : zekeringkast = groepenkast😉)Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:17:
Voor Belgische Tweakers:
Mijn hw p1 doet het perfect, tenminste als ik maar 1 batterij op automatisch zet. Ik kan ook de tweede koppelen aan dezelfde hw p1 maar dan krijg ik oscillaties en ik betwijfel heel hard of een tweede P1 dat probleem zou kunnen oplossen. Bovendien kan je dan nog niet voorkomen dat eentje begint te laden terwijl de andere begint te ontladen op hetzelfde moment. Als jij dat met die 2 P1 meters onder controle kan houden en zorgen dat die min of meer synchroon laden en ontladen, dan ben ik zeer geïnteresseerd..... Maar ik geloof er niet in.Richard S schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:36:
By the way, ik gebruik Home Assistant en heb er een add-on geïnstalleerd waarmee ik een shelly emuleer. Ik heb dus ook virtueel 2 bruikbare P1 meters maar dat lost absoluut niks op mbt dat onstabiel gedrag.
Ik denk dat het wachten is op nieuwe software van Marstek zodat die batterijen met elkaar leren praten.
In België staan deze toestellen al in de toonzaal, enkel mogen ze officieel pas verkocht worden vanaf 17 april. Ze zullen dus zeker wel gehomologeerd zijn in België. Enkel de wet mbt plug-in batterijen is pas in voege vanaf 17 april.Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:38:
[...]
Kijk, zolang er niets gebeurt, geen probleem he.
Maar stel maar eens dat er brand uitbreekt en die is ontstaan in de ruimte waar de batterij staat.
Als daar dan een toestel staat dat nog niet mag verkocht, laat staan aangesloten is, reken er dan maar op dat de verzekering zich terugtrekt.
Want dat aankopen buiten België tot daar aan toe maar de fabrikant(en) zullen toch iets moeten wijzigen aan hun toestel om het hier in België gehomologeerd te krijgen.
Als je dan het toestel in het buitenland kocht, heb je alsnog een niet-gehomologeerd toestel voor België en blijft het probleem.
Intussen staan er wel Plug&play apparaten op. Vanaf lijn 5830. Geen Marstek te vinden.Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:17:
Voor Belgische Tweakers:
Klopt ben er zeker van dat de MT gehomologeerd gaat worden , de verdelers schieten als paddestoelen uit de grond in BE de druk zal groot genoeg zijn om deze administratie in orde te krijgen.Babavers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:55:
[...]
In België staan deze toestellen al in de toonzaal, enkel mogen ze officieel pas verkocht worden vanaf 17 april. Ze zullen dus zeker wel gehomologeerd zijn in België. Enkel de wet mbt plug-in batterijen is pas in voege vanaf 17 april.
Ik hoop wel dat dit dan lokaal werkt en geen internet koppeling nodig heeft al zal dit wel zo zijn anders gaat het allemaal te traag regelenDSSW schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:41:
[...]
Als straks de nieuwe FW daar is dan gaan die wel alle 2 in auto met 1 Shelly
Hoe zit dat eigenlijk met de marstek dan zijn er Nederlandse of Europese papieren?Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:38:
[...]
Kijk, zolang er niets gebeurt, geen probleem he.
Mogen ze niet over communiceren.Zelfs niet of er al dan niet een aanvraag loopt. Enkel in de lijst zetten als ze goedgekeurd zijn.Avenger 2.0 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:02:
Heb een mail naar Synergrid gestuurd om uitleg waarom de Marstek er niet tussen staat. Kwestie te weten of deze de homologatie gefaald heeft of dat deze nog lopende is. Anders ga ik kijken voor een andere thuisbatterij.
Het is vreemd, als ik jouw link aanklik krijg ik de oude versie te zien maar via de website krijg ik met dezelfde url wel de nieuwe versie.Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:17:
Voor Belgische Tweakers:
https://www.synergrid.be/...ntrale-productie-eenheden
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Zal dan eens informeren bij innovoltus zelf, gezien zij de homologatie doen.PNARI schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:08:
[...]
Mogen ze niet over communiceren.Zelfs niet of er al dan niet een aanvraag loopt. Enkel in de lijst zetten als ze goedgekeurd zijn.
Ik neem aan dat menu asvanced dat wieletje rechts boven is .Wil1951 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:23:
Vanaf versie 1.61 kun je nu de serververbinding resetten in de app. Staat onder menu advanced. Volgens feedback Marstek zou dit probleem oplossen van geen verbinding krijgen buiten Bluetooth bereik van de accu. Dus ver van huis toch de gegevens van de accu kunnen zien.
Daar staat bij mij geen server reset onder?
In de android versie V1.6.20 zat deze optie ook (onder factory reset)Wil1951 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:23:
Vanaf versie 1.61 kun je nu de serververbinding resetten in de app. Staat onder menu advanced. Volgens feedback Marstek zou dit probleem oplossen van geen verbinding krijgen buiten Bluetooth bereik van de accu. Dus ver van huis toch de gegevens van de accu kunnen zien.
In de meest recente versie V1.6.21 ontbreekt de server reset optie echter, alleen nog 'Factory reset' en 'Factory reset keep data'
Bedankt voor de correctie.kdhoe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:00:
[...]
Intussen staan er wel Plug&play apparaten op. Vanaf lijn 5830. Geen Marstek te vinden.
Zat hier in mijn professionele omgeving en kon nog niet alle tijd nemen om de file door te spitten.
Laat zeker het antwoord weten.Avenger 2.0 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:02:
Heb een mail naar Synergrid gestuurd om uitleg waarom de Marstek er niet tussen staat. Kwestie te weten of deze de homologatie gefaald heeft of dat deze nog lopende is. Anders ga ik kijken voor een andere thuisbatterij.
Mij hebben ze geantwoord dat deze informatie niet mag gedeeld worden.
Had toen, ergens begin Februari, enkel gevraagd welke merken er een dossier hadden ingediend.
[ Voor 0% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 17-03-2025 13:54 . Reden: spelfout ]
Daar vrees ik inderdaad ook voor. Heb ook naar innovoltus (die de homologering hebben ingediend) een mailtje gestuurd.Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:52:
[...]
Laat zeker het antwoord weten.
Mij hebben ze geantwoord dat deze informatie niet mag gedeeld worden.
Had toen, ergens begin Februari, enkel gevraagd welke merken er een dossier hadden ingediend.
Merendeel van de Synergrid update lijst zijn trouwens vaste installatie toestellen die nu ook gehomologeerd zijn voor plug&play. De echte plug&play toestellen kan je op 1 hand tellen. Men zal de komende maanden niet veel (gehomologeerd althans) in de winkels hoeven te verwachten...

Ben benieuwd wat Innovoltus gaat antwoorden.Avenger 2.0 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:00:
[...]
Daar vrees ik inderdaad ook voor. Heb ook naar innovoltus (die de homologering hebben ingediend) een mailtje gestuurd.
Merendeel van de Synergrid update lijst zijn trouwens vaste installatie toestellen die nu ook gehomologeerd zijn voor plug&play. De echte plug&play toestellen kan je op 1 hand tellen. Men zal de komende maanden niet veel (gehomologeerd althans) in de winkels hoeven te verwachten...
Ah, ik wist niet dat zij de homologatie-aanvraag hadden ingediend.
Dat wil zeggen dat zij als officiële invoerder in België fungeren?
Op zonstraal.be van een andere gebruiker trouwens gelezen dat de homologatie voor Zendure lopende is en ze van Home Wizard nog geen aanvraag ontvangen hebben.
Hopelijk krijg ik dan ook mail van Synergrid betreffende de Marstek.

[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 17-03-2025 14:54 ]
Wie zal het zeggen welke de officiële invoerder is. Is me allemaal niet erg duidelijk hoe Marstek zijn verdeelkanalen heeft opgezet. Innovoltus heeft wel redelijk wat verdelers zo te zien op hun website.Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:14:
[...]
Ben benieuwd wat Innovoltus gaat antwoorden.
Ah, ik wist niet dat zij de homologatie-aanvraag hadden ingediend.
Dat wil zeggen dat zij als officiële invoerder in België fungeren?
Nergens terug te vinden op de zogezegde lijst
Het is heel simpel om een werkend systeem te krijgen:
1: heb je een dsmr 4.2 meter -> gebruik shelly. Bel voor een nieuwere meter.
2: heb je een dsmr 5.0 meter en het werkt niet -> check je wifi dekking
Vanaf versie 1.10 op de ct003 en 149 op de accu werkt het met een dsmr 5.0 meter en goede wifi gewoon perfect. App heeft nog wat werk nodig maar nom werkt.
Ik heb alle aanloop problemen gehad en heb bovenstaande regels proefondervindelijk en wat ik hier lees gewoon kunnen bevestigen.
2e accu werkt niet in auto dat moet met een latere firmware versie gebeuren.
[ Voor 4% gewijzigd door DePrutser op 17-03-2025 15:22 ]
Het is friet!
In geval 2: belangrijke tip, antenne van de MT horizontaal zetten!DePrutser schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:20:
Het begint een beetje vervelend te worden dat een aantal mensen hier nogal hoog van de toren blazen dat “het allemaal” niet werkt.
Het is heel simpel om een werkend systeem te krijgen:
1: heb je een dsmr 4.2 meter -> gebruik shelly. Bel voor een nieuwere meter.
2: heb je een dsmr 5.0 meter en het werkt niet -> check je wifi dekking
Vanaf versie 1.10 op de ct003 en 149 op de accu werkt het met een dsmr 5.0 meter en goede wifi gewoon perfect. App heeft nog wat werk nodig maar nom werkt.
Ik heb alle aanloop problemen gehad en heb bovenstaande regels proefondervindelijk en wat ik hier lees gewoon kunnen bevestigen.
2e accu werkt niet in auto dat moet met een latere firmware versie gebeuren.
Ik dacht eerst 4 panelen van 400W, maar zijn 4 panelen van 100W. Waar hebben ze die oude stock nog van onder het stof gehaald... En uiteraard niet in de lijst en veel maar echt wel veel te duur.SadisticPanda schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:02:
[...]
Nergens terug te vinden op de zogezegde lijst
Ik heb de antenne aan de bovenzijde van het aluminiumkozijn 'geplakt'DaPlato schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:25:
[...]
In geval 2: belangrijke tip, antenne van de MT horizontaal zetten!
Dus op zijn kop, werkt hier ook perfect!
Als je een beetje rondzoekt kan je voor 600-700 euro zelf een 2-2,5 kWp systeempje opzetten.Avenger 2.0 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:31:
[...]
Ik dacht eerst 4 panelen van 400W, maar zijn 4 panelen van 100W. Waar hebben ze die oude stock nog van onder het stof gehaald... En uiteraard niet in de lijst en veel maar echt wel veel te duur.
Hubo heeft het slim aangepakt:
"Promo geldig van 17 t.e.m. 30 maart 2025", enkel online te bestellen en uiteraard direct volledig te betalen.
Dan verder lees je: "Je haalt je bestelling vanaf 18 april 2025 af in de door jou gekozen Hubo winkel"
Uiteraard krijg je die niet mee als de homologatie niet in orde is en zal je dan een uitleg krijgen dat je langer zal moeten wachten.
Klopt, en een veel beter ookDaPlato schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:17:
[...]
Als je een beetje rondzoekt kan je voor 600-700 euro zelf een 2-2,5 kWp systeempje opzetten.
Dit is wel een heel stellige uitspraak.DSSW schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:52:
[...]
Typisch 🇧🇪 in half Europa zijn die toestellen al gekeurd en aanvaard en hier moet een groep ambtenaren die nog het verschil niet kennen tussen een KW en een KWh en die nog nooit een zekeringkast hebben open gedaan hun zegje nog doen 😂 ( voor NL : zekeringkast = groepenkast😉)
Heeft U hier een bron voor of is dit alleen een mening van U?
Voor de Vlamingen die iets korter bij de taalgrens wonen zekeringkast = de plongs (of plongkast)DSSW schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:52:
[...]
Typisch 🇧🇪 in half Europa zijn die toestellen al gekeurd en aanvaard en hier moet een groep ambtenaren die nog het verschil niet kennen tussen een KW en een KWh en die nog nooit een zekeringkast hebben open gedaan hun zegje nog doen 😂 ( voor NL : zekeringkast = groepenkast😉)

En voor die net over de taalgrens of in Historisch centrum Brussel:SadisticPanda schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:05:
[...]
Voor de Vlamingen die iets korter bij de taalgrens wonen zekeringkast = de plongs (of plongkast)![]()
:strip_exif()/f/image/t87QRFex1sd69QHCQjCKtYub.jpg?f=fotoalbum_large)
In het midden is nog ruim plaats voor een shelly 😂Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:21:
[...]
En voor die net over de taalgrens of in Historisch centrum Brussel:
[Afbeelding]
Ervaring met administratie in 🇧🇪Peterhardenberg schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:51:
[...]
Dit is wel een heel stellige uitspraak.
Heeft U hier een bron voor of is dit alleen een mening van U?
En de drie gaten... dat is vermoedelijk voor een CT 003DSSW schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:26:
[...]
In het midden is nog ruim plaats voor een shelly 😂
Staat er zelfs bij 'master switch'
[ Voor 8% gewijzigd door SatScan op 17-03-2025 18:47 ]
nou met die lijst gaan we niet al te veel verder geraken, er staan wel wat losse omvormers bij en enkele batterijen maar zoek de combo maar als je paneel + omvormer wil gaan halen voor 800W. Ik haal het bij voorkeur wel in 1 set.Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:17:
Voor Belgische Tweakers:
Correctie.
hier heb ik al een setje gevonden waarbij de omvormer in orde is, ook wat betere prijs en materiaal dan "hubo"
https://pluginsolarenergy...nepanelen-set-met-stekker
https://solarwinkel.be/nl...e-energiesysteem-800w-872
van de hame - marstek - duravolt - venus geen enkele info
[ Voor 15% gewijzigd door d3x op 17-03-2025 19:12 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v116) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Rustig door de neus inademen en door de mond uit....Anja113 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:20:
Met kloppend hart net toch maar twee updates voor de ct003 geïnstalleerd. Beetje huiverig omdat ik berichten had gelezen dat bij sommigen de batterij vervolgens behoorlijk van het padje was. De accu werkte eigenlijk best prima, Vandaag 0,6 kWh teruggeleverd omdat hij niet altijd even snel reageert. Zat nog op v107, v109 stond al tijd klaar, dus die eerst geïnstalleerd. Daar kon ik wisselen tussen enkele fase en drie-fasen ( waar hij op stond) dus eerst dat maar gedaan. Vervolgens kwam er melding dat v110 klaar stond, dus die dan ook maar geïnstalleerd. Nu beetje panisch naar p1- van homewizard en wat de batterij doet te kijken wat er gebeurd en of ik hier wel goed aan gedaan heb. We gaan het zien 🤪
Je hebt altijd ons tweakers nog
Uw digitale eerste hulp... zelfs in uw broekzak als u dat wenst.
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 17-03-2025 19:44 ]
SatScan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:42:
[...]
Hahahaha, zekers! 👍🏻
Rustig door de neus inademen en door de mond uit....
Je hebt altijd ons tweakers nog
Uw digitale eerste hulp... zelfs in uw broekzak als u dat wenst.
Ik durf het niet aan. Nog steeds fw v147 en p1 beta hw. En dat gaat nog steeds goed. Om 13 u batterij vol. Hadden geen wasje te draaien en vaatwasser was niet aan de beurt. Evengoed nog ruim 6 kwu teruggeleverd. Denk dat het toch tijd gaat worden voor een 2e batterij 😜Anja113 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:20:
Met kloppend hart net toch maar twee updates voor de ct003 geïnstalleerd. Beetje huiverig omdat ik berichten had gelezen dat bij sommigen de batterij vervolgens behoorlijk van het padje was. De accu werkte eigenlijk best prima, Vandaag 0,6 kWh teruggeleverd omdat hij niet altijd even snel reageert. Zat nog op v107, v109 stond al tijd klaar, dus die eerst geïnstalleerd. Daar kon ik wisselen tussen enkele fase en drie-fasen ( waar hij op stond) dus eerst dat maar gedaan. Vervolgens kwam er melding dat v110 klaar stond, dus die dan ook maar geïnstalleerd. Nu beetje panisch naar p1- van homewizard en wat de batterij doet te kijken wat er gebeurd en of ik hier wel goed aan gedaan heb. We gaan het zien 🤪
PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride
Heb jij ontladen op 2500 W staan ?Ronald.42 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:09:
De rte voor nom de maand maart tot nu toe.
[Afbeelding]
Hieronder de RTE YTD bij stand 2500W ontladen.
:strip_exif()/f/image/8rgBZWBmoR4LI0otjnc0eaou.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je vanuit het net bekijkt zou 3 batterijen (1 per fase) het meest ideale zijn omdat je daardoor je fases niet scheef trekt en minder vermogen door je meterkast hebt lopen. Financieel is het ook prima om 3 batterijen op 1 fase aan te sluiten.Babavers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:38:
[...]
[Afbeelding]
Waar je rekening mee moet houden is dat "echte" thuisbatterijen met een reden voor je meterkast worden aangesloten. Officieel moeten zonnepanelen ook "onder de groepen" of als eerste groep in de meterkast worden aangesloten zodat een overschot zonder al te veel belemmeringen terug het net in kan en de stroom ingevoerd wordt vanuit een kant zodat je dat je allemaal gekke stromen door je meterkast krijgt.
Deze batterijen nemen stroom op met vrij hoge vermogens en leveren deze ook met hoge vermogens terug. Als je fases gaat compenseren met andere fases gaat er per definitie meer stroom door je meterkast lopen.
Stel ik heb twee verbruikers van 2500 watt netjes verdeeld over 2 fases aangesloten zitten en 2 marstek thuisbatterijen op de resterende fase heb je ipv 5000 watt 10.000 watt door je meterkast heen lopen met bijbehorende hitte. (5000 uit het net om de twee fases te voeden en 5000 terug uit de batterijen het net in om de 5000 uit het net te compenseren). Daar komt dan vaak ook nog invoeding uit een pv systeem bij.
Persoonlijk zou ik de batterijen in alle gevallen verdelen over de fases (met een eigen groep), helemaal als je het 800 watt limiet los laat.
Jup alle remmen los.PNARI schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:32:
[...]
Heb jij ontladen op 2500 W staan ?
Hieronder de RTE YTD bij stand 2500W ontladen.
[Afbeelding]
Al staat hij niet vaak vol gas te ontladen, dat zijn meestal maar korte momenten.
Opladen gaat meestal wel op max vermogen ik heb in de ochtend al snel 2500watt over van de pv.
Vanmorgen de eerste 40 minuten bouwd het van niks naar 2500watt op en dan gaat de rest volgas vol.
Ik heb bewust NOM maand Maart omdat deze maand de accu op een correcte manier funcioneerd en ik niet handmatig dingen doe.
Dat is uiteindelijk toch het doel NOM draaien zonder er naar om te kijken.
Dus vind ik ook alleen die rte interessant.
[ Voor 14% gewijzigd door Ronald.42 op 17-03-2025 20:45 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Nou, ik ben aan het kijken om 2kw aan panelen op mijn tuinhuis te leggen en ik zit toch vlot aan dubbel dat bedrag. Misschien als ik alle onderdelen individueel bij de goedkoopste leverancier bestel en geen rekening hou met verzendkosten maar dan nog betwijfel ik deze uitspraak ten zeerste.
Horla schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:54:
[...]
Nou, ik ben aan het kijken om 2kw aan panelen op mijn tuinhuis te leggen en ik zit toch vlot aan dubbel dat bedrag. Misschien als ik alle onderdelen individueel bij de goedkoopste leverancier bestel en geen rekening hou met verzendkosten maar dan nog betwijfel ik deze uitspraak ten zeerste.
/f/image/aUnIvTAgHd85UXHpTjSIHwv7.png?f=fotoalbum_large)
Op Amazon (gratis geleverd) 258€
Als je zelf sprokkelt.Horla schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:54:
[...]
4x 500wp panelen 300 euro 10 euro verzendkosten
Growatt 2Kw 180 euro gratis verzonden
Bosje rode en zwarte kabel plus connectors is tientjes werk.
En dan nog wat montage materiaal zoeken dat is maar net wat voor dak je tuinhuis is.
En hoe ze erop moeten.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Vrees dat deze nooit geleverd zal worden. Ze rekenen 0% BTW aan, dus dat klopt al niet zag ik na de bestelling vrijdag. Nog steeds niet verzonden na meer dan 3 dagen, gok dat ze het binnenkort gewoon gaan annuleren. Heb dat nog gehad met foutieve prijzen voordien. Wordt na een week ofzo gewoon geannuleerd.
Hou ons op de hoogte, ben benieuwd. Als ze leveren bestel ik ook een setjeAvenger 2.0 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:31:
[...]
Vrees dat deze nooit geleverd zal worden. Ze rekenen 0% BTW aan, dus dat klopt al niet zag ik na de bestelling vrijdag. Nog steeds niet verzonden na meer dan 3 dagen, gok dat ze het binnenkort gewoon gaan annuleren. Heb dat nog gehad met foutieve prijzen voordien. Wordt na een week ofzo gewoon geannuleerd.
Hier ook soortgelijk verhaal. In 2012 mijn zonnepanelen geplaatst en in 2015 mijn warmtepomp en beide keren kwamen de mensen uit de straat vragen wat het was en waarom ik dat deed. De warmtepomp moest ik aan iedereen uitleggen hoe dat werkt, inmiddels zijn de helft van de huizen voorzien van een hybride wp en 75% heeft zonnepanelen. Nu wellicht op weg naar de accu’s.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Ik heb net hier een 2de besteld.reb65 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:01:
Zijn er eigenlijk nog leveranciers die binnen een paar weken leveren. Of is het allemaal eind april?
Ze zeggen binnen 7 werkdagen...
Het bedrijf achter marstek.nl is de groothandel SolarDeals.
In hun webshop voor bedrijven staat dit (wel een verdacht rond getal):
/f/image/ktyC0cnqJb0hE7uQ8ijnLTXE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door Hometek op 17-03-2025 23:06 ]
Is ex btw.Hometek schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:56:
[...]
Ik heb net hier een 2de besteld.
[Afbeelding]
Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A
Hometek schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:56:
[...]
Ik heb net hier een 2de besteld.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door DSSW op 17-03-2025 23:27 ]
Marstek 5,12. Ct003 v1,49 en V110 OH en een Landis Gye E350 4 met ong 10 sec signaal. Dus het kan wel.
Een paar weken of misschien intussen al paar maanden geleden gekocht en toen op AII instelling het bekende stuiteren met soms 2000 W of meer op en neer. Hier de nodige informatie gehaald op de Tweakers. Ook regelmatig vragen lang gelanceerd richting.Hamé. Waarbij ik moet zeggen dat ik wel bewondering heb voor de manier en de snelheid waarmee ze reageren, want God mag geweten hoeveel van die accu’s in omloop zijn en hoeveel mensen daar reageren.
Met iedere nieuwe update werd dat stuiteren minder en ik zie nu heel heel regelmatig nul of iets rond de nul. Af en toe nog iets op en neer omdat de batterij de balans probeert te herstellen of zo maar het plaatje hieronder zegt misschien meer.
/f/image/o8EHuQIirs2Xmy1LL9z93hfG.png?f=fotoalbum_large)
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.