Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het begint nu toch wel serieus veel te worden met die animopeiling bijna 120 accu's.
Ik ben benieuwd welke leverancier dat ziet zitten en kan bolwerken.

Er zal wel het één en ander duidelijk en betrouwbaar moeten worden wil iemand in zulke aantallen stappen.
Ik kan me namelijk ergens niet voorstellen dat iedereen die ingetekend heeft ook daadwerkelijk gaat bestellen.
Er zal wel een paar procent wegvallen denk ik.
En om dan als leverancier zulke aantallen in te kopen is ook wel een risico denk ik.

Ik wacht rustig af wat er komt en onder welke voorwaarden en bedragen.
Maar stiekem wel heel benieuwd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
limwand schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:43:
[...]

Klopt en dit zat er heel kort ook in. hoe goed het werkte geen idee. de hw p1 werkte toen nog niet en de p1 van marstek was niet geleverd. Dus mss dat iemand die Shelly had en direct gekoppeld toen hij net uit was die het kan zeggen ;)
Dat werkte gedeeltelijk toen maar je moest een inkoop en verkoopprijs ingeven en aangezien het laagste en hoogste uurtarief iedere dag anders is werkte dat niet echt.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:13:
Het begint nu toch wel serieus veel te worden met die animopeiling bijna 120 accu's.
Ik ben benieuwd welke leverancier dat ziet zitten en kan bolwerken.

Er zal wel het één en ander duidelijk en betrouwbaar moeten worden wil iemand in zulke aantallen stappen.
Ik kan me namelijk ergens niet voorstellen dat iedereen die ingetekend heeft ook daadwerkelijk gaat bestellen.
Er zal wel een paar procent wegvallen denk ik.
En om dan als leverancier zulke aantallen in te kopen is ook wel een risico denk ik.

Ik wacht rustig af wat er komt en onder welke voorwaarden en bedragen.
Maar stiekem wel heel benieuwd.
Ik volg het ook met veel belangstelling mee... ben nog niet gehaast want ze komen pas op 26-3 de DM plaatsen. Bestellen doe ik zeker als een goede prijs wordt bedongen.

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:01:
[...]

Ik heb een mifi router en een internetstick (4G dongle).
Zonder internetstick geen internet, wel wifi netwerk (heb het getest met een laptop en printer).

[Afbeelding]
Ok thanks, zal hier de test ook eens doen met de CT003. Met de Shelly weet ik zeker dat de batterij gewoon verder blijft regelen zonder internettoegang

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-09 01:52
PNARI schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:34:
[...]

Ok thanks, zal hier de test ook eens doen met de CT003. Met de Shelly weet ik zeker dat de batterij gewoon verder blijft regelen zonder internettoegang
Hoe bedoel je dat, zonder internettoegang blijft regelen, staat hij dan rechtstreeks met de accu in verbinding.
Probeer wat te leren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Chape op 15-03-2025 00:18 ]

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chape schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 00:18:
[...]

Hoe bedoel je dat, zonder internettoegang blijft regelen, staat hij dan rechtstreeks met de accu in verbinding.
Ja rechtstreeks via de wifirouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de prijs ok is overweeg ik ook een tweede batterij. 1 batterij heeft bij mij een payback van 4.5 jaar, gerekend met een electriciteitsprijsstijging van 5 % per jaar. Voor twee batterijen samen kom ik op 7.7 jaar. Als ze 10 jaar meegaan is dat wat lang vind ik persoonlijk maar als de batterij een stuk goedkoper is valt het nog te overwegen.Als MT nu een vierde mode zou introduceren waarbij de eerste batterij in automode (nom ) gezet wordt en de tweede in een mode die enkel gaat laden als er injectie is en ontladen op het duurste moment van de dag kan ik de rentabiliteit verhogen. Bij ontladen zal die dan de batterij die in automode staat eerst bijladen en de overschot verkoop je aan het hoogste tarief.
Wat vinden jullie van dit idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:04

S2S

PNARI schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 06:34:
Als de prijs ok is overweeg ik ook een tweede batterij. 1 batterij heeft bij mij een payback van 4.5 jaar, gerekend met een electriciteitsprijsstijging van 5 % per jaar. Voor twee batterijen samen kom ik op 7.7 jaar. Als ze 10 jaar meegaan is dat wat lang vind ik persoonlijk maar als de batterij een stuk goedkoper is valt het nog te overwegen.Als MT nu een vierde mode zou introduceren waarbij de eerste batterij in automode (nom ) gezet wordt en de tweede in een mode die enkel gaat laden als er injectie is en ontladen op het duurste moment van de dag kan ik de rentabiliteit verhogen. Bij ontladen zal die dan de batterij die in automode staat eerst bijladen en de overschot verkoop je aan het hoogste tarief.
Doorsturen naar Marstek

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens FB pagina van MT Energy is CT002 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:05
PNARI schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:50:
90€

[ Voor 6% gewijzigd door kurt1977 op 15-03-2025 08:22 ]

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Also deze net zo goed werkt als een Shelly dan is dit een mooie prijs . Anders weggegooid geld en meer hoofdpijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:05
S2S schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:29:
[...]

Also deze net zo goed werkt als een Shelly dan is dit een mooie prijs . Anders weggegooid geld en meer hoofdpijn .
tsjah ... hopelijk beter dan de CT003 8)7

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S

S2S

kurt1977 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:34:
[...]

tsjah ... hopelijk beter dan de CT003 8)7
Heel eerlijk gezegd zou ik voorlopig Marstek sturing links laten liggen tenzij je een SMR 5+ slimmemeter hebt. En voor een Shelly gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Maxwp schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:18:
[...]

ja klopt we zijn nu al maanden verder en nog te veel problemen
dus alleen als de korting echt te gek om waar te zijn is dat risico nog te nemen.
Iets wat te gek is om waar te zijn is meestal niet waar 😂

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 06:34:
Het eerste idee om batterij capaciteit te verhogen zou het verhogen van de eigen opwek moeten zijn, streven naar een maximum zelfverbruik. Als je dan extra incasseert door te handelen ifv prijzen is mooi meegenomen.
Verhogen van batterijcapaciteit enkel en alleen om te handelen lijkt mij geen goed idee, de overheid zal hier gauw de winsten gaan afromen, immers alles wat je injecteert is zichtbaar via de digitale meter. Optimaliseren van zelfconsumptie gebeurt volledig achter de meter en dat is niet zichtbaar.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limwand
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 22:34
DSSW schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:54:
[...]

Het eerste idee om batterij capaciteit te verhogen zou het verhogen van de eigen opwek moeten zijn, streven naar een maximum zelfverbruik. Als je dan extra incasseert door te handelen ifv prijzen is mooi meegenomen.
Verhogen van batterijcapaciteit enkel en alleen om te handelen lijkt mij geen goed idee, de overheid zal hier gauw de winsten gaan afromen, immers alles wat je injecteert is zichtbaar via de digitale meter. Optimaliseren van zelfconsumptie gebeurt volledig achter de meter en dat is niet zichtbaar.
Mee eens, berekeningen die ik doe gaan ook uit van eigen gebruik. wel met blik op de toekomst, bijv elektrische auto/motor. nu al all-electric dus verbruik is al best serieus om met accu de kosten aardig te kunnen drukken :) zelfs zonder zon. Meer dan 3 accu's heeft daardoor voor mij op dit moment geen nut.

(Is zover ik weet ook nog niet geheel mogelijk out of the box, maar daar zou ik omheen kunnen werken via de modus :D, kan zo simpel zijn als accu X1 is main dus ai modus. als accu x leeg is en er kan niet geladen worden zet accu x2 op ai en accu x1 op manaal/niks doen)

of zelf de hele aansturing zelf bouwen. Maar waarom meer moeite doen dan nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38
  • Laatst online: 03-09 19:48
Hi allen,

Wie wil/kan mij helpen?
Ik wil graag een shelly pro em50 aansluiten maar deze staat bij mij niet in de lijst met CT meters, er staat enkel de shelly pro 3em in.
Nu heb ik de shelly em50 al in de kast liggen en zou deze graag gebruiken omdat ik een 1 fase aansluiting heb.

Is het mogelijk om de em50 aan te sluiten en in de marstek app de 3em te kiezen? En anders hoe krijg ik de em50 in mijn Marstek app.

Feedback werkt totaal niet mee en krijg enkel onzin berichten terug op mijn vragen.

Alvast bedankt en een zonnig weekend!☀️🍺

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:54:
[...]

Maar dat is ook het idee, enkel de overschot verkopen om zo de rentabiliteit te verhogen. Tweede batterij zou inderdaad wel zoveel mogelijk de eerste helpen om nom te draaien. Vooral ´s zomers raakt de tweede vaak niet leeg omdat de panelen lang produceren en je veel eigenverbruik hebt. In de winter zou de tweede batterij helpen om zoveel mogelijk eigenverbruik te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
emiel-38 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:19:
Hi allen,

Wie wil/kan mij helpen?
Ik wil graag een shelly pro em50 aansluiten maar deze staat bij mij niet in de lijst met CT meters, er staat enkel de shelly pro 3em in.
Nu heb ik de shelly em50 al in de kast liggen en zou deze graag gebruiken omdat ik een 1 fase aansluiting heb.

Is het mogelijk om de em50 aan te sluiten en in de marstek app de 3em te kiezen? En anders hoe krijg ik de em50 in mijn Marstek app.

Feedback werkt totaal niet mee en krijg enkel onzin berichten terug op mijn vragen.

Alvast bedankt en een zonnig weekend!☀️🍺
Welke app versie heb je ? Je moet volledig naar onder scrollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38
  • Laatst online: 03-09 19:48
PNARI schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:25:
[...]

Welke app versie heb je ? Je moet volledig naar onder scrollen
1.6.21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 13:57
Mijn batterij draait nu een paar dagen tevredenheid en probeert NOM te bereiken. Dat gaat redelijk. In praktijk is hij met mijn huidige verbruik en gedrag rond middernacht leeg en laat hij s'ochtend direct weer op bij de eerste zonnestralen en opwek. Nu kan ik natuurlijk mijn best doen om minder te verbruiken, ook in de nacht. Maar punt is dat ik overdag nu al veel meer zonne-energie heb dan dat ik verbruik en kan opslaan. Dat zal nog verder toenemen. Het zal langer licht zijn dus mogelijk gaat mijn batterij dan ook een deel van nacht straks NOM kunnen verzorgen. In de wintermaanden, met minder opwek zal ik mogelijk niet elke dag de batterij geladen krijgen met mijn eigen opwek. wel bewust voor de Marstek gekozen omdat deze kan laden met 2500watt en 5,12 kwh capaciteit heeft. Is er dan een paar uur zon in de winter dan wil ik deze ook echte binnen kunne halen. Maar goed, waarom deze tekst? ik zit dus met het vraagstuk is een tweede batterij zinvol? in deze periode van het jaar wel. in de winter krijg ik de tweede of zelfs de 1e niet vol, in de zomermaanden met vele zonne-uren ook in de avond rede de ene het misschien wel. Hoe dit nu goed in te schatten? Vandaar dat ik de lijst aangegeven heb ook wel de prijs te willen weten van de 2,5KWH variant van Marstek of eventueel een inruiloptie als er een 10kwh versie zou komen?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

stil schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:45:
Mijn batterij draait nu een paar dagen tevredenheid en probeert NOM te bereiken. Dat gaat redelijk. In praktijk is hij met mijn huidige verbruik en gedrag rond middernacht leeg en laat hij s'ochtend direct weer op bij de eerste zonnestralen en opwek. Nu kan ik natuurlijk mijn best doen om minder te verbruiken, ook in de nacht. Maar punt is dat ik overdag nu al veel meer zonne-energie heb dan dat ik verbruik en kan opslaan. Dat zal nog verder toenemen. Het zal langer licht zijn dus mogelijk gaat mijn batterij dan ook een deel van nacht straks NOM kunnen verzorgen. In de wintermaanden, met minder opwek zal ik mogelijk niet elke dag de batterij geladen krijgen met mijn eigen opwek. wel bewust voor de Marstek gekozen omdat deze kan laden met 2500watt en 5,12 kwh capaciteit heeft. Is er dan een paar uur zon in de winter dan wil ik deze ook echte binnen kunne halen. Maar goed, waarom deze tekst? ik zit dus met het vraagstuk is een tweede batterij zinvol? in deze periode van het jaar wel. in de winter krijg ik de tweede of zelfs de 1e niet vol, in de zomermaanden met vele zonne-uren ook in de avond rede de ene het misschien wel. Hoe dit nu goed in te schatten? Vandaar dat ik de lijst aangegeven heb ook wel de prijs te willen weten van de 2,5KWH variant van Marstek of eventueel een inruiloptie als er een 10kwh versie zou komen?
Je bent Belgisch toch? Dynamisch contract een optie ? Daarom heb ik deze want je hebt gelijk in de winter wordt het lastiger . Prijzen zijn dan ook lager bijvoorbeeld in de winter als er veel wind is. Anders windturbine, je hebt daar nu ook mooie en kleine oplossingen in. Is mijn volgende project. In Nederland staat er de laatste jaren genoeg wind, mijn inschatting is dat wordt alleen maar meer.

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 15-03-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoeveel neem je af van het net en injecteer je zonder batterij? Heb je al meer dan een jaar een digitale teller ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
S2S schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:51:
[...]

Je bent Belgisch toch? Dynamisch contract een optie ? Daarom heb ik deze want je hebt gelijk in de winter wordt het lastiger . Prijzen zijn dan ook lager bijvoorbeeld in de winter als er veel wind is. Anders windturbine, je hebt daar nu ook mooie en kleine oplossingen in. Is mijn volgende project. In Nederland staat er de laatste jaren genoeg wind, mijn inschatting is dat wordt alleen maar meer.
Goede rendabele wind oplossingen? Zover ik weet bestaan die niet? Ik woon in Nederland waar ik ook geboren ben:-). Dynamisch contract heb ik al jaren. Om mijn vraagstelling nog wat complexer te maken ik overweeg een all electric waterpomp ondanks dat ik geen lvt verwarming heb en een matig tot redelijk geisoleerd huis. Onze winters worden steeds minder koud en ik heb een enorme over capaciteit aan zonne-energie. Maar veel lastige variabelen waaronder gasprijs etc. Wel of niet een 2de marstek aanschaffen hangt hier mee samen, de intiele vraag in dit topic.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
PNARI schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:50:
Is een DIN oplossing, niet voor iedereen even toegankelijk en te installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dlbl7dUXTUZncE_2ucuqOK-uWPU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QmYPkzhfLiDpmKrOwuNJjErS.png?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik uw verhaal lees heeft een 2de batterij geen zin voor u, als die 2de enkel nuttig is tijdens een paar maanden ga je de investering nooit recupereren. Als je bijvoorbeeld maar 150 volledige cyclussen kan draaien per jaar met die 2de batterij dan brengt dit max rond de 150€ op per jaar, dan ga je boven de 10 jaar terugverdientijd, en dat is onzin. Kan je beter iets anders doen met die investering van meer dan 1500€

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Is een DIN oplossing, niet voor iedereen even toegankelijk en te installeren.

[Afbeelding]
Klopt maar dat is Shelly ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:51:
[...]

Wind voor particulieren is onzin, verdien je nog niet terug in 20 jaar en levensduur van die prullen is max 5 jaar, veel bewegende onderdelen.
Maar als je het puur als hobby doet …waarom niet. Maar qua investering, zeker niet doen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

stil schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Goede rendabele wind oplossingen? Zover ik weet bestaan die niet? Ik woon in Nederland waar ik ook geboren ben:-). Dynamisch contract heb ik al jaren. Om mijn vraagstelling nog wat complexer te maken ik overweeg een all electric waterpomp ondanks dat ik geen lvt verwarming heb en een matig tot redelijk geisoleerd huis. Onze winters worden steeds minder koud en ik heb een enorme over capaciteit aan zonne-energie. Maar veel lastige variabelen waaronder gasprijs etc. Wel of niet een 2de marstek aanschaffen hangt hier mee samen, de intiele vraag in dit topic.
Ook dit staat natuurlijk in de kinderschoenen, maar dit is een leuke . https://www.celltechnologies.nl/

Het helpt mee, maar is natuurlijk niet de oplossing. Maar en wind en zon en een dynamisch contract. Veel meer kan je niet doen. Met de huidige technologie. Zonne energie opslaan en opmaken is natuurlijk het mooiste .. maar een 60Kwh oplossing zit er niet in met deze prijzen , dubbele nog mooier .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-09 15:36
Accu FW V149
App V1.6.21

Ik heb de 50 ook geinstalleerd in de meterkast, helaas tot nu toe niet werkend gekregen alles 3x gechecked
poort 1010 ingevuld en ook verbonden via LAN maar wil niet configureren.
Feedback geeft bij mij ook geen oplossing.
Na het weekend nog maar eens opnieuw inschieten bij support.

Laat ff weten of jij het wel aangesligert krijgt (en hoe) _/-\o_

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
DSSW schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Als ik uw verhaal lees heeft een 2de batterij geen zin voor u, als die 2de enkel nuttig is tijdens een paar maanden ga je de investering nooit recupereren. Als je bijvoorbeeld maar 150 volledige cyclussen kan draaien per jaar met die 2de batterij dan brengt dit max rond de 150€ op per jaar, dan ga je boven de 10 jaar terugverdientijd, en dat is onzin. Kan je beter iets anders doen met die investering van meer dan 1500€
Dit denk ik ook, maar zien we dit goed? Vandaar de vraag hier om de verschillende invalshoeken, aanwezig kennis te bevragen. Een jaar proefdraaien of een simulatie zou helpen denk ik? Mara ik denk inderdaad ook dat als ik mijn electra verbruik vergroot in de donkere maanden een tweede accu juist niet helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Janp1963 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Accu FW V149
App V1.6.21

Ik heb de 50 ook geinstalleerd in de meterkast, helaas tot nu toe niet werkend gekregen alles 3x gechecked

Persoonlijk krijg ik de indruk dat dit aan hun implementatie ligt. Mocht hij deze wel aan de praat krijgen dan zou dat mooi zijn !

Anders raad ik de Shelly pro 3em of ct63 , deze werkt ook met 1 fase, werkt hier perfect op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:11:
[...]

Dit denk ik ook, maar zien we dit goed? Vandaar de vraag hier om de verschillende invalshoeken, aanwezig kennis te bevragen. Een jaar proefdraaien of een simulatie zou helpen denk ik? Mara ik denk inderdaad ook dat als ik mijn electra verbruik vergroot in de donkere maanden een tweede accu juist niet helpt.
Dat is inderdaad de beste insteek. Een jaar data verzamelen met de digitale meter. Meten is weten en dan conclusies trekken, ik heb zelf mijn data van een gans jaar geanalyseerd en per dag gekeken wat ik nog geïnjecteerd heb en wat ik uit het net gehaald heb. Als je daar per dag de minimum waardes gaat bekijken dan zijn dat de maximum kWh die je kan recupereren met een batterij. Als je dan op dagniveau gaat zien of je daar 1 of 2 accu’s voor nodig hebt dan kan je aantal cyclussen gaan inschatten die je met elke batterij kan draaien op jaarbasis. Aantal cyclussen per batterij maal prijs per kWh maal 3,5 ( is aantal kWh per cyclus x rendement) geeft je een idee van de opbrengst per accu.
Is geen hoge wiskunde maar je zal er toch niet ver afzitten. Vraagt wel wat tijd meer geeft je veel inzicht in de ganse materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:06:
[...]

En nog meer goed nieuws, zojuist ook weer even de HW P1 geprobeerd nadat ik V149 door support gepusht heb gekregen, en dat werkt nu bij mij ook op drie fasen! _/-\o_

Ik heb de CT003 gelijk uit mijn app verwijderd en de CT connectie blijft nu stabiel en strak. Ter info, ik heb mijn HW P1 op een ander WiFi netwerk gekoppeld zitten dan de MT Venus. De HW P1 hangt aan mijn R7000 Netgear router in de meterkast, en de MT Venus aan een tp-link AC1200 Deco M4 op zolder.
Top!

De verbindingen wel binnen hetzelfde (netwerk)domein? Zo niet dan gaat het via de MT server wat iets trager kan zijn.

Hier ook geen geen problemen met de HW P1. Diverse keren de HW P1 eruit gegooid en opnieuw connected zonder problemen en de CT003 had ik gelijk al geheel losgekoppeld, incl voeding.

Strak op NOM (1 sec energiemeter). :P

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:08:
[...]

Wind voor particulieren is onzin, verdien je nog niet terug in 20 jaar en levensduur van die prullen is max 5 jaar, veel bewegende onderdelen.
Maar als je het puur als hobby doet …waarom niet. Maar qua investering, zeker niet doen😉
Ik heb een tijd geleden iets gelezen over een kleine verticale turbine waar een Nederlandse start up mee bezig was. Hadden door een slimmigheid het rendement behoorlijk kunnen verhogen. Was ook relatief klein en zou betaalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
limwand schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Of bij Marstek Europe zelf proberen te regelen ;) :)
Is vorige week al in gang gezet... heb geduld!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

PNARI schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Ik heb een tijd geleden iets gelezen over een kleine verticale turbine waar een Nederlandse start up mee bezig was. Hadden door een slimmigheid het rendement behoorlijk kunnen verhogen. Was ook relatief klein en zou betaalbaar zijn.
Zie mijn post hierboven .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Janp1963 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Accu FW V149
App V1.6.21

Wat ik nog zou proberen is de spoel eerst op ingang A te hangen, werkt dat niet op ingang B, werkt dat ook niet twee spoelen in dezelfde richting, 1 op A en 1 op B. You never know

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Zie mijn post hierboven .
Overheen gelezen 😀

[ Voor 12% gewijzigd door PNARI op 15-03-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:39:
[...]

Ja maar welke start up was dat ?
De blade windturbine.

Die begrijpen zelf niet wat ze verkopen of hopen dat jij niet begrijpt wat ze verkopen ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
drar schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:57:
[...]
Dat is niet mijn punt,er wordt aangegeven door Marstek dat het mogelijk is met de batterij te handelen dus laden in de dal uren en terug leveren in de piek uren,ik heb dit een week geprobeerd omdat die optie er is.via HW heb ik het ge monitort en daarbij zie ik dat in de dal uren bijvoorbeeld om 3.00 uur in de nacht geladen wordt maar niet terug geleverd wordt om bijvoorbeeld 8.00 uur, dus was mijn voorzichtige conclusie dat dit nog niet of niet geheel werkt.
Dat klopt ... werkt nog niet is hier diverse keren gedeeld...

1. P1 Meter stabiel en bredere ondersteuning (in uitvoering)
2. Ondersteuning meerdere batterijen bij een 1 of 3 fases aansluiting (binnen afzienbare tijd)
3. Optimalisering AI voor NL en BE energiemarkt

De ontwikkelingen gaan erg snel, de updates blijven komen! Maar het kost natuurlijk tijd om het voor (bijna) iedereen goed te laten functioneren. De hardware basis is volgens mij dik op orde het is nu de software die aangepast moet worden naar de omstandigheden van de NL/BE energieconfiguraties.

En ja Marstek ondersteund meer landen dan alleen NL/BE ;-)

Wat zijn mijn bronnen? De deelnemers hier in dit topic die berichten ,gekregen via feedback, van Marstek hier delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:45:
[...]

De blade windturbine.

Die begrijpen zelf niet wat ze verkopen of hopen dat jij niet begrijpt wat ze verkopen ;)
Heb ik ook gelezen. Maar toverformules bestaan er niet in de fysica ;) Zelfs grote windmolen met de beste technologie zijn niet rendabel zonder gigantische subsidies

[ Voor 13% gewijzigd door DSSW op 15-03-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hometek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62GbFQDrqiTPDFEwZYmdG7QFHWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pilUDDGEtsFFTGkS3MrGWekC.jpg?f=fotoalbum_largeHometek schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:01:
[...]

Ik heb een mifi router en een internetstick (4G dongle).
Zonder internetstick geen internet, wel wifi netwerk (heb het getest met een laptop en printer).

[Afbeelding]
Je hebt gelijk CT003 valt weg op de batterij als internet afgesloten wordt en batterij gaat in standby, zou niet mogen. Maar blijft wel op zichzelf wel data doorgeven als ik in de device management pagina kijk. Vreemd. Nog even getest met Shelly, die blijft wel verbonden en batterij blijft nom regelen. Meld jij dit via feedback ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
macedpo schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:19:
[...]

Ik volg het ook met veel belangstelling mee... ben nog niet gehaast want ze komen pas op 26-3 de DM plaatsen. Bestellen doe ik zeker als een goede prijs wordt bedongen.
Is er ondertussen al meer duidelijkheid hoe die massa-aankoop gaat verlopen?

-Prijs, hoe voor de tweakers? Kortingcode?
-Betaalcondities?
-Levering
-Support

Die info zal bepalen of ik nog ga uitbreiden en eventueel mee instap.

Als zo één bestelling van meer dan 100 accu's bij één leverancier gaat terecht komen dat gaat toch wel een oorlogje teweeg brengen in Marstekland denk ik zo dan >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:42
Is er al iets bekend van bv een 7.4KWh versie of 10KWh?

[ Voor 4% gewijzigd door NoFate op 15-03-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Heb ik ook gelezen. Maar toverformules bestaan er niet in de fysica ;) Zelfs grote windmolen met de beste technologie zijn niet rendabel zonder gigantische subsidies
Toevallig dat er van de week een collega over dezelfde windmolen begon en die startup.
Er zijn wat artikelen die die de wind 2 keer gebruiken theorie danig onderuit halen.
In het beste geval zou de blade iets van 150kwh per jaar op kunnen wekken.
Dus mijn reactie was dan: ik wil zo'n ding eerst wel eens ergens een jaar bij een particulier zien draaien voor ik daar in trap.

Voor de rest overigens compleet off topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:00:
[...]

Toevallig dat er van de week een collega over dezelfde windmolen begon en die startup.
Er zijn wat artikelen die die de wind 2 keer gebruiken theorie danig onderuit halen.
In het beste geval zou de blade iets van 150kwh per jaar op kunnen wekken.
Dus mijn reactie was dan: ik wil zo'n ding eerst wel eens ergens een jaar bij een particulier zien draaien voor ik daar in trap.

Voor de rest overigens compleet off topic :+
Haha 150 kwh per jaar maal 0.3€ = 45€, dan moet hij wel echt heel goedkoop zijn om hem op 25 jaar kunnen terug verdienen :o Zelfs de paal waarop je hem moet monteren verdien je nog niet terug op 10 jaar...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:45:
[...]

De blade windturbine.

Was dat bij MT ook niet zo 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:58:
2.56 en 5.12 kopen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zelfde met kerncentrales
Flinke subsidie links of rechtsom en achteraf kan de belasting betaler voor het opruimen betalen etc.
Dan liever een windmolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-09 12:02
DSSW schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:58:
[...]

-Betaalcondities?
-Levering
-Support

Als zo één bestelling van meer dan 100 accu's bij één leverancier gaat terecht komen dat gaat toch wel een oorlogje teweeg brengen in Marstekland denk ik zo dan >:)
Waar kan ik mij aanmelden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
https://docs.google.com/s...DKPSQauvVx7tdd9A/htmlview

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald.42 op 15-03-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Mja, dan moeten ze ook goed kunnen samenwerken... Daarom is een grotere variant handiger... Moet toch wel komen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Iemand al eens een Frida https capture gedaan op de marstek app? Om zo het commando te weten om de batterij op bv MAN te zetten, dan zou ik dat commando willen gebruiken om via HA de batterij van mode te veranderen als ik aan het laden ben met de paal... Dan wil ik de batterij namelijk even disablen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kareltje
Heeft iemand hier een oplossing voor van alles geprobeerd stroom erop en er af app verwijderd en opnieuw ingelogd maar het lukt niet om de batterij weer aan de praat te krijgen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4g4UHjH5yogkw9PLrRi-McxKcU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nSyhmcpVSZ4pP80IxQruPmTL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 12:15
[...]

Dat is niet waar. Vroeger wellicht, maar tegenwoordig draait het ook zonder subsidies: https://group.vattenfall....-op-zee-een-succes-werden

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
PNARI schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Klopt maar dat is Shelly ook niet.
Als je dan al voor een dergelijke oplossing zou gaan in combinatie met de MT dan zou ik te allen tijde de Shelly oplossing adviseren.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kareltje schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:14:
Heeft iemand hier een oplossing voor van alles geprobeerd stroom erop en er af app verwijderd en opnieuw ingelogd maar het lukt niet om de batterij weer aan de praat te krijgen [Afbeelding]
is het nu de app die blijft hangen op de update melding? of werkt de accu niet want dat staat los van elkaar zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Kan volgens mij niet , alleen gelijke .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

A3-D schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Als je dan al voor een dergelijke oplossing zou gaan in combinatie met de MT dan zou ik te allen tijde de Shelly oplossing adviseren.
Ik ook, werkt gegarandeerd, de Shelly pro 3em, met grote klemmen of 1 kleine ct63, zowel 3 als 1 fase (hier 1 fase)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3-D
NoFate schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:12:
[...]
Daarom is een grotere variant handiger...
Heb je het gewicht van de 5.12 kWh versie wel eens getild? Ik vermoed van niet 😉

Ik zou voor de flexibiliteit zeker gaan voor 2 x 5.12 in plaats van een 1 batterij oplossing. Je hebt uiteraard gelijk dat dan de software 100% moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
Maxwp schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:44:
[...] het is denk ik de app maar zo gouw ik hem verwijder en opnieuw installeer komt gelijk deze melding weer.heb het geprobeerd met en zonder wifi en Bluetooth maar het werkt niet en n ik kom dus niet meer in de app

is het nu de app die blijft hangen op de update melding? of werkt de accu niet want dat staat los van elkaar zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja ken dus ook niet bleutooth aanzetten en je gps dan op acoord klikken om verder te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
Maxwp schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:58:
[...]nee ik kom nergens meer in blijft het zelfde bericht dus ik kan niet meer in de app komen

ja ken dus ook niet bleutooth aanzetten en je gps dan op acoord klikken om verder te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de Belgen : maximum 1 stekkerbatterij of 1 balkonsetje toegelaten per net aansluiting en max vermogen 800watt…dat is wat vandaag en gisteren gecommuniceerd werd in de pers door “specialisten”!…gaat 1 MT wel toegelaten worden dan? Meerdere al zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 00:06
PNARI schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:57:
@Hometek

[...]

Je hebt gelijk CT003 valt weg op de batterij als internet afgesloten wordt en batterij gaat in standby, zou niet mogen. Maar blijft wel op zichzelf wel data doorgeven als ik in de device management pagina kijk. Vreemd. Nog even getest met Shelly, die blijft wel verbonden en batterij blijft nom regelen. Meld jij dit via feedback ?
Heb ik al eens doorgegeven, reactie was heel algemeen dat wifi noodzakelijk is voor data. WiFi betekent bij Hame kennelijk automatisch ook internet. Heb geprobeerd het verschil tussen locaal netwerk en internet uit te leggen, en dat er voor een goede werking van de Auto mode geen interrnet nodig zou moeten zijn, maar heb het opgegeven.
Heb me wel verbaasd dat het woord 'internet' nergens in de manual of andere informatie specifiek genoemd wordt.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 16:04
A3-D schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:06:
[...]

En nog meer goed nieuws, zojuist ook weer even de HW P1 geprobeerd nadat ik V149 door support gepusht heb gekregen, en dat werkt nu bij mij ook op drie fasen! _/-\o_

Ik heb de CT003 gelijk uit mijn app verwijderd en de CT connectie blijft nu stabiel en strak. Ter info, ik heb mijn HW P1 op een ander WiFi netwerk gekoppeld zitten dan de MT Venus. De HW P1 hangt aan mijn R7000 Netgear router in de meterkast, en de MT Venus aan een tp-link AC1200 Deco M4 op zolder.
Vanochtend de P1 van HW ook maar weer eens geprobeerd.
Begon even te regelen. Maar ging snel maximaal ontladen terwijl de zonnepanelen genoeg opleverde om met 2500W te laden.
Binnen een half uur heeft de batterij het energie bedrijf van een hoop stroom voor zien maar was toen leeg.
Dus terecht dat de P1 van HW nog als beta staat in de app.

Conclusie terug naar de B2500/shelly emulator en gelijk ging hij weerladen. Nu weer bijna vol.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
SatScan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Top!

De verbindingen wel binnen hetzelfde (netwerk)domein? Zo niet dan gaat het via de MT server wat iets trager kan zijn. Strak op NOM (1 sec energiemeter). :P
De Deco's hangen bedraad aan mijn Netgear R7000 router en fungeren als AP, ik neem aan dat je dit bedoeld met hetzelfde netwerk/domein?

De HW P1 zou ik eventueel ook kunnen verbinden via een Deco die in de meterkast staat, maar ik geloof niet dat dit heel veel uitmaakt qua snelheid. Is er een manier om te testen of het via de server van MT loopt?
Ronald_61 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:18:
[...]

Begon even te regelen. Maar ging snel maximaal ontladen terwijl de zonnepanelen genoeg opleverde om met 2500W te laden.
Binnen een half uur heeft de batterij het energie bedrijf van een hoop stroom voor zien maar was toen leeg.

Conclusie terug naar de B2500/shelly emulator en gelijk ging hij weerladen. Nu weer bijna vol.
Dit document al gelezen en geprobeerd? Ik had in eerste instantie hetzelfde, en het systeem moest blijkbaar even tot "rust" komen.

Als je de drie fasen ziet werken, maar de MT gedraagt zich wat vreemd, dan ben ik er vrij zeker van dat het gaat werken. Beetje geduld, en dan komt het goed.

[ Voor 45% gewijzigd door A3-D op 15-03-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:58
Het gedrag van de App is weer verbetert. Ik merk dit bij switchen tussen de HWP1 en de CT003. Het blijkt dat die laad en ontlaad pieken inderdaad deel uit maken van een analyse. Als je meerdere accu's hebt zullen ze kort na elkaar laden en ontladen om erachter te komen op welke fase de accu staat. Slim bedacht. Ik heb maar 1 fase en 1 accu maar ik snap nu het gedrag.

Na het wisselen van slimme meter komt de meter kort in de Diagnosis mode die je ook nog handmatig kan starten. Je kunt zelf een keuze maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KrKsmJc4HQzvvyOcwUNLN1f3zE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKO1CZ9KtI429K39Z87O1S2s.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcuMxde3Wg5B87ORaYEOlAqVk90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRcczqRsZPZ0zoXsF4LZIfl2.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:46:
Het gedrag van de App is weer verbetert. Ik merk dit bij switchen tussen de HWP1 en de CT003. Het blijkt dat die laad en ontlaad pieken inderdaad deel uit maken van een analyse. Als je meerdere accu's hebt zullen ze kort na elkaar laden en ontladen om erachter te komen op welke fase de accu staat. Slim bedacht. Ik heb maar 1 fase en 1 accu maar ik snap nu het gedrag.

Na het wisselen van slimme meter komt de meter kort in de Diagnosis mode die je ook nog handmatig kan starten. Je kunt zelf een keuze maken.

[Afbeelding][Afbeelding]
Vraag ik me wel af of dit een lokale software iets is of in combinatie met de martsek server software en dus niet werkt bij geen internet of wegvallen van deze marstek dienst.
Hoop dat het allemaal lokaal communiceer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 10:17
DSSW schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:08:
Voor de Belgen : maximum 1 stekkerbatterij of 1 balkonsetje toegelaten per net aansluiting en max vermogen 800watt…dat is wat vandaag en gisteren gecommuniceerd werd in de pers door “specialisten”!…gaat 1 MT wel toegelaten worden dan? Meerdere al zeker niet.
Denk je dat Fluvius gaat aanbellen om te komen kijken hoeveel stekkerbatterijen je hebt staan? Als je al zonnepanelen hebt, dan kunnen ze quasi niet te weten komen hoeveel batterijen je hebt staan zo lang je er voor zorgt dat injectie niet boven de omvormervermogen + vermogen batterijen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 20-08 18:20
DSSW schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:08:
Ook gelezen, in een artikel stond er zelfs 800watt gezamelijk (batterij + zonnepaneel) |:( waar gaan we dat vinden, bij playmobil of fisher price ?
Wachten op de officiele regelgeving zeker, en anders zal het een vaste batterij + keuring worden

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Horla schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Denk je dat Fluvius gaat aanbellen om te komen kijken hoeveel stekkerbatterijen je hebt staan? Als je al zonnepanelen hebt, dan kunnen ze quasi niet te weten komen hoeveel batterijen je hebt staan zo lang je er voor zorgt dat injectie niet boven de omvormervermogen + vermogen batterijen komt.
Zouden ze wel kunnen zien als ze data analyse van de gegevens van je digitale meter doen . Batterij in auto (nom) valt wel op in je verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Niet je netwerksnelheid maar het PID algoritme bepaald hoe snel je batterij schakeld. Data verbruik blijf onder de 2Kb per seconden.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/PID-regelaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygYaS8PKLUuWkfLjR0ySHSZVrRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnyPI6gDmObqn3BBJjtpRQdj.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMbHxXOnEYNCaFPosiWP9xBqbig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYhipRDwfZx5YjtpsJ4WKCEl.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
PNARI schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Zouden ze wel kunnen zien als ze data analyse van de gegevens van je digitale meter doen . Batterij in auto (nom) valt wel op in je verbruik.
Ja maar NOM met één of twee batterijen ziet er hetzelfde uit op je meter. Bovendien de computersystemen van Fluvius en onze energiemaatschappijen in België kennende, moet je niet te bang zijn dat ze dit kunnen automatiseren. Duizenden mensen krijgen al maanden geen factuur meer en dat probleem speelt al sinds 2021...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:36:
[...]

De Deco's hangen bedraad aan mijn Netgear R7000 router en fungeren als AP, ik neem aan dat je dit bedoeld met hetzelfde netwerk/domein?

De HW P1 zou ik eventueel ook kunnen verbinden via een Deco die in de meterkast staat, maar ik geloof niet dat dit heel veel uitmaakt qua snelheid. Is er een manier om te testen of het via de server van MT loopt?
Nee dat bedoel ik niet maar als het werkt prima zo.
Beknopte uitleg: https://www.strato.nl/faq...oen-met-een-privenetwerk/

Nee niet dat ik weet hoe je dit zou moeten testen. Als het werk dan gewoon laten zoals het is.
Bij problemen gericht vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
PNARI schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Horla schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Ja maar NOM met één of twee batterijen ziet er hetzelfde uit op je meter. Bovendien de computersystemen van Fluvius en onze energiemaatschappijen in België kennende, moet je niet te bang zijn dat ze dit kunnen automatiseren. Duizenden mensen krijgen al maanden geen factuur meer en dat probleem speelt al sinds 2021...
Bij 3 fasen kunnen ze het volgens mij makkelijk uit de meter halen, omdat je steeds op dezelfde fase teruglevert en compenseert op de andere.

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
A3-D schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Dit document al gelezen en geprobeerd? Ik had in eerste instantie hetzelfde, en het systeem moest blijkbaar even tot "rust" komen.

Als je de drie fasen ziet werken, maar de MT gedraagt zich wat vreemd, dan ben ik er vrij zeker van dat het gaat werken. Beetje geduld, en dan komt het goed.
Ja dat document heb ik eerder gezien.
In het verleden heeft het ook een dag gewerkt maar daarna niet meer.

En ja, ik denk ook dat het goed komt anders was ik al overgestapt naar een echte shelly i.p.v. de gesimuleerde versie. De gesimuleerde werkt goed maar HW levert de waarde in HA maar 1 keer per 5 seconde. Dat merk ik wel in de regeling en als de gezamenlijke inkoop actie doorgaat en dus een extra batterij heb wil ik een betrouwbare meting hebben en onafhankelijk van HA.

Maar het moet gewoon goed gaan werken met de P1 meter van Marstek.
Alles in de hand van 1 fabrikant zou het beste moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus73
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 19:21
Wat zijn eigenlijk de ervaringen van dit apparaat op kleine vermogens (ca250w)? Ik begrijp dat hij dan niet erg efficiënt is (60%??). Dat dit voornamelijk komt door de 2500w die hij zou kunnen doen. Andere merken die echt maar 800w zouden kunnen doen zijn veel efficiënter bij lagere wattages.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DSSW schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:58:
[...]

-Betaalcondities?
-Levering
-Support

Nee nog geen verdere nieuws. Bijna iedereen heeft gereageerd.
Ja, bij deze aantallen zou een samenwerking met en tussen verschillende leveranciers wenselijk zijn.
Wordt over nagedacht. Ik heb verder ook geen nieuwe informatie.

Zodra het echte concrete contouren krijgt zal dit hier gedeeld worden. Tot die tijd even geduld aub.

Fingers Crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tinus73 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:43:
Wat zijn eigenlijk de ervaringen van dit apparaat op kleine vermogens (ca250w)? Ik begrijp dat hij dan niet erg efficiënt is (60%??). Dat dit voornamelijk komt door de 2500w die hij zou kunnen doen. Andere merken die echt maar 800w zouden kunnen doen zijn veel efficiënter bij lagere wattages.
Gebruik de zoekfunctie... (spoiler alert... RTE is bij mij 85% met ontgrendeling 2500w)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Vraag ik me wel af of dit een lokale software iets is of in combinatie met de martsek server software en dus niet werkt bij geen internet of wegvallen van deze marstek dienst.
Hoop dat het allemaal lokaal communiceer
3 weken geleden uitgebreid getest.. .werkte gewoon door als ik mijn internet verbinding afkoppelde.

Getest met NOM stand, gebruik zoekfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald_61 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:18:
[...]

Deel je bevindingen in feedback met foto's svp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kareltje schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:14:
Heeft iemand hier een oplossing voor van alles geprobeerd stroom erop en er af app verwijderd en opnieuw ingelogd maar het lukt niet om de batterij weer aan de praat te krijgen [Afbeelding]
En je hebt de hele tijd deze afbeelding?
Tijd 20:44 en bericht van 14u later...

Kijk eens in de TS bij vraag en antwoord... daar staan de opgedane ervaringen en mogelijke oplossingen

[ Voor 8% gewijzigd door SatScan op 15-03-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:58:
Be like google my friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:45:
[...]

Kan volgens mij niet , alleen gelijke .
Welke bron heb je hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
Zojuist ook maar weer even een terugkoppeling gegeven aan MT support via de app. Helaas gaat de MT in AI modus niet ontladen en zodra ik overschakel naar auto modus dan houdt hij prima NOM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_61
SatScan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Deel je bevindingen in feedback met foto's svp
In het verleden al regelmatig info verstuurd.
Op 11 maart heb ik hun al verteld dat de P1 van HW maar 1 dag werkte en daarna niet meer. Daar hebben ze niet op gereageerd.

Deze test zal ik ook sturen maar hun implementatie van de HW P1 is een beta versie en ik beschouw ondersteuning andere meters dan hun eigen meter alleen als een mooie, nuttige extraatje.

Belangrijkste is dat ze een goede regeling krijgen met hun eigen P1, geschikt voor meer accu's onafhankelijk het aantal fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
Zojuist 2x geprobeerd de firmware van de batterij up te graden naar 212 (ik zit op 147) maar dit faalt altijd. Concreter: in de app gaat het bijwerken naar 100% en daar blijft hij dan eindeloos op staan. Als ik de app geforceerd afsluit en terug open kan ik opnieuw de update proberen. Hij doet wel iets want via HA kan ik zien dat de batterij even niet ont- of oplaad maar na een tijdje begint hij gewoon terug verder NOM te werken. Iemand al hetzelfde gehad en een oplossing heeft?

edit: lag blijkbaar aan mijn app. Geen idee hoe het kan maar de play store zei mij dat de app op mijn gsm niet dezelfde was als die in de app store. Ik heb de app verwijderd, opnieuw geïnstalleerd en daarna kon ik wel de firmware update doen. Hij verliest nu wel continue de verbinding met de CT-meter dus ik had beter de updates niet gedaan |:(

edit 2: de lilygo heeft bij de firmware update ook de geest gegeven :-(

[ Voor 30% gewijzigd door Horla op 15-03-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
superduper1969 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:46:

[Afbeelding][Afbeelding]
Welke software versie is dit. Ik heb versie 1.6.2 maar zie geen mogelijkheid tot kiezen van 3 of 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deleted

[ Voor 98% gewijzigd door SatScan op 15-03-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 00:06
Horla schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:38:
Zojuist 2x geprobeerd de firmware van de batterij up te graden naar 212 (ik zit op 147) maar dit faalt altijd. Concreter: in de app gaat het bijwerken naar 100% en daar blijft hij dan eindeloos op staan. Als ik de app geforceerd afsluit en terug open kan ik opnieuw de update proberen. Hij doet wel iets want via HA kan ik zien dat de batterij even niet ont- of oplaad maar na een tijdje begint hij gewoon terug verder NOM te werken. Iemand al hetzelfde gehad en een oplossing heeft?
Ik heb dat stoppen bij 100% tijdens updates ook gehad, bij mij hielp het om de batterij voor de update tijdelijk rechtstreeks op de hotspot van mijn telefoon te koppelen (onduidelijk wat het probleem was).

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vandaag even mijn best doen met stroom verbruiken.
Warmtepomp, straalkachel 2kw en een dik lasapparaat en nog wat ander grut.

Wat ik aan het doen was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjKH5SuCZaHN7KhrE3jJwfSkogY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fno4xkYgUb1qWoRLc7os6nxB.jpg?f=fotoalbum_large

Wat Marstek aan het doen was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqH-Z9cfTpC62aMYHYPaL-lIBx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLHqjw493QjhGc8Bs9uzfIJ2.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe dat er voor de energiemaatschapij uitzag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgUne84hJ5ibAnMTakGLZkUJ-XQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTyih3OkwTE0CB0meMElhicq.jpg?f=fotoalbum_large

En wat het doet met direct verbruik van de zon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BYQ5LIaFajZHdNzmVyxHH0TM7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7Legpr7QyrOvBR7BvigTAxS.jpg?f=fotoalbum_large

Het is toch inmiddels een fijn apparaatje die Marstek met shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:33:
[...]

[...]

Bij 3 fasen kunnen ze het volgens mij makkelijk uit de meter halen, omdat je steeds op dezelfde fase teruglevert en compenseert op de andere.
Ze hebben toch geen idee hoe de PV installatie verdeeld is over de 3 fasen…eens er een aangegeven pv installatie ligt dan zal het voor hun moeilijk zijn te detecteren of er meer dan 1 accu staat en Fluvius heeft nog wel andere prioriteiten denk ik. Belangrijk is wel dat je het veilig doet want bij brand wordt het een ander verhaal vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
DSSW schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:17:
[...]

Ze hebben toch geen idee hoe de PV installatie verdeeld is over de 3 fasen…eens er een aangegeven pv installatie ligt dan zal het voor hun moeilijk zijn te detecteren of er meer dan 1 accu staat en Fluvius heeft nog wel andere prioriteiten denk ik. Belangrijk is wel dat je het veilig doet want bij brand wordt het een ander verhaal vrees ik.
‘s nachts injecteren zonnepanelen niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:31:
[...]

‘s nachts injecteren zonnepanelen niet
En injecteer je toch nomaliter ook niet meer dan 800w...

Even de NL situatie, BE weet ik niet... maar wij hebben 4 teller op 3 fases.
Dag/Nacht - levering/injecteren.

De netwerkbeheerder geeft 1x p/m de tellerstanden door aan je energieleverancier.
Kan vaker als je daar toestemming voor geeft (kw standen).

In de meter wordt het verbruik over de fases vereffend, maw ze kunnen niet uitlezen wat je per fase doet.

Of jij 1 of meerdere batt heb is mijn inziens moeilijk tot niet mogelijk te controleren in de NOM (anti-feed) modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Horla schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:38:

edit: lag blijkbaar aan mijn app. Geen idee hoe het kan maar de play store zei mij dat de app op mijn gsm niet dezelfde was als die in de app store. Ik heb de app verwijderd, opnieuw geïnstalleerd en daarna kon ik wel de firmware update doen. Hij verliest nu wel continue de verbinding met de CT-meter dus ik had beter de updates niet gedaan |:(

edit 2: de lilygo heeft bij de firmware update ook de geest gegeven :-(
Batt uit - afkoppelen van grid - modbus even afkoppelen - tenminste 10m wachten.
Batt aan even 2 min wachten dan pas grid/stekker erin en dan de modbus aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Ronald_61 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Welke software versie is dit. Ik heb versie 1.6.2 maar zie geen mogelijkheid tot kiezen van 3 of 1 fase.
1.6.21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969

Pagina: 1 ... 84 ... 262 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.