Hier is een artikel met wat meer uitleg over de nieuwe regelgeving voor plug & play toestellen (zonnepanelen en batterijen)
in Vlaanderen:
https://www.tijd.be/netto...dingsplicht/10597653.html
Die roept meer vragen op dan antwoorden. Ik citeer even:
Wel leggen VEKA en Fluvius een maximaal toegelaten vermogen van 800 watt per elektriciteitsmeter op voor stekkertoestellen. Dat komt in de praktijk neer op een tweetal plug-inzonnepanelen per gezin.
‘Wil je een grotere installatie, moet je naar een klassieke pv-installatie of thuisbatterij gaan’, zegt VEKA. Hoewel er stemmen opgaan dat de beperking er komt na gelobby van de installateurs van klassieke pv-installaties en thuisbatterijen, ligt de maatregel in lijn met wat onze buurlanden doen. Zo geldt in Nederland een maximum van 600 watt en in Duitsland van 800 watt per huishouden. Dat betekent overigens niet dat er geen combinatie van plug-inpanelen en een plug-inbatterij mogelijk is. ‘Zolang het totale injectievermogen per aansluitingspunt maar niet hoger is dan 800 watt’, aldus VEKA.
1) ze spreken hier over een "totaal injectievermogen
per elektriciteitsmeter" dat niet hoger mag liggen dan 800 watt.
- 2 marsteks op twee verschillende groepen, zou dus al niet mogen

? Tenzij je het via de app zo kan instellen dat die samen niet meer dan 800 watt terugleveren. Bij batterijen en een p1 meter lijkt me wel wat mogelijk om dat te voorkomen...
- 2 plug and play zonnepanelensets van 800watt kan dus al zeker niet

? Want je kan niet garanderen dat die samen niet meer dan 800 watt injecteren. Volgens mij biedt hier de marstek jupiter mogelijks een oplossing...
2) Ze beweren ook dat in Nederland en Duitsland respectivelijk 600 watt en 800 watt het maximaal toegelaten vermogen
per huishouden is. Is dat echt zo, want ik kwam nog nooit tegen dat dit '
per huishouden' was?
3) Ze leggen een maximaal toegelaten vermogen van 800 watt per elektriciteitsmeter op voor stekkertoestellen. Vraag is hoe ze dit tellen:
- tellen ze domweg de vermogens van de toestellen samen of mag je slimme sturing gebruiken en meerekenen.
- zolang je nooit meer dan 800 watt injecteert, komen ze nergens achter natuurlijk... Als je reeds een aangemelde pv installatie bezit, weten ze helemaal niks...