Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:44
S2S schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:58:
[...]

Nog steeds 2 Shelly’s in de app? Kijk onder settings even waar device profile op staat . Kijk eens of er monophase staat.

Stel hij vind hem wel, maar je device profile staat ergens anders op, is de json formaat anders dan Marstek verwacht . Anders gewoon profile verzetten en weer proberen te configureren.

Ik verwacht dat deze op monophase moet staan.
In de shelly app staan 2 devices. Dit zijn de 2 klemmen waarvan ik er maar een gebruik. Data komt netjes door.
Kan nergens zien waar ik Monophase zou kunnen vinden.

Misschien een stomme vraag als niet IT'er maar Json? Werkt de Shelly app hier mee of Marstek "onder de motorkap" Ken het alleen van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:51:
[...]

Een bms zit binnenin vast gemonteerd dus die gaat geen verbinding verliezen. Bedoelen ze niey de wifi .? Met de bms
Zou je dat eens kunnen vragen ?
Ja dat bedoelen ze

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vanpeers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:23:
[...]

Ik ga ze eens een mailtje sturen of een groepsaankoop een mogelijkheid is. Bv aan de prijs dat ze hier een tijdje geleden aan verkocht zijn geweest. (zie hieronder)

EDIT:mail gestuurd naar:
- Tubotek
- Offgridpowerstation.be
- Duravolt.nl
- Ematic-zonnepanelen.nl

Als ik feedback heb plaats ik het in het topic en kunnen we kijken voor een lijst aan te leggen moest deze er nog niet zijn.

8
[...]
1725 ? Dat js net 75 euro minder dan II heb betaald
Daar ga ik niet voor kopen
Met al het gedoe hier en wat we an het oplossen zijn voor hun
Dan moet die toch echt wel 100e euro's goedkoper zijn
Laats was er een Belg die gaf 300 euro toch ? Dan kunnen we praten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:36
mtouw78 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:59:
Vandaag de Shelly EM-50 binnengekregen.

Een en ander aangesloten en via de Shelly App zie ik netjes data doorkomen.
Ik krijg hem echter met geen enkele mogelijkheid gekoppeld aan de Marstek.
Ik heb in de app niets aangepast buiten een vast IP. Wat zie ik over het hoofd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier exact hetzelde, paar uur geleden om feedback gevraagd in de app wacht reactie ff af.

Heb je poort 1010 ook ingevuld?

[ Voor 1% gewijzigd door Janp1963 op 13-03-2025 14:21 . Reden: edit ]

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bedoel ja ze bedoelen de wifi van de accu of denk je echte de wifi specifiek van de BMW want lijkt me niey dat die een eigen wifi heeft
Due is gewoon intern verbonden mey de main controlle board waar de wifi op zit
Mag ik hopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Je bedoel ja ze bedoelen de wifi van de accu of denk je echte de wifi specifiek van de BMW want lijkt me niey dat die een eigen wifi heeft
Due is gewoon intern verbonden mey de main controlle board waar de wifi op zit
Mag ik hopen
ppfff wat moet ik hier op antwoorden... >:)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
Janp1963 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:20:
[...]

Hier exact hetzelde, paar uur geleden om feedback gevraagd in de app wacht reactie ff af.

Heb je poort 1010 ook ingevuld?
Ja poort 1010 ingevuld.
Maar goed, ik draai nu weer tijdelijk op de HW P1 meter dus geen paniek. Maar zou mooi zijn als deze gaat werken ivm de lage verversing van de P1 (oude meter).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-iyYZz60nVDX4FmdCULRFoiDCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/decEBxNOxb4l6EP5Oyd6xRlF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
mtouw78 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Ja poort 1010 ingevuld.
Maar goed, ik draai nu weer tijdelijk op de HW P1 meter dus geen paniek. Maar zou mooi zijn als deze gaat werken ivm de lage verversing van de P1 (oude meter).
[Afbeelding]
Ja precies dat is exact de reden dat ik de 50 ook werkend wil krijgen, ook aangegeven in de feedback.

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Janp1963 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Ja precies dat is exact de reden dat ik de 50 ook werkend wil krijgen, ook aangegeven in de feedback.
Kijk een excel en tag even gebruikers die hiermee ervaring hebben.

Samen sterk!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:00
Maxwp schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:19:
[...]
Ik heb bij Tubotek ook gerefereerd naar hun actie van enkele weken geleden voor ik dacht €1430.

Heb alvast 1 reactie binnen die niet slecht is.
Ga nog even de andere afwachten voor ik het hier plaats voor moesten andere leveranciers meelezen. :)

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:50
[...]

Ik ga ze eens een mailtje sturen of een groepsaankoop een mogelijkheid is. Bv aan de prijs dat ze hier een tijdje geleden aan verkocht zijn geweest. (zie hieronder)

- Tubotek
- Offgridpowerstation.be
- Duravolt.nl
- Ematic-zonnepanelen.nl

Als ik feedback heb plaats ik het in het topic en kunnen we kijken voor een lijst aan te leggen moest deze er nog niet zijn.

[...]
Marstek Nederland ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:52
Maxwp schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:19:
[...]
Daar dacht ik ook al aan.
Maar dan moet wel het samenwerken tussen de batterijen werken! (Ook 2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vanpeers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Ik heb bij Tubotek ook gerefereerd naar hun actie van enkele weken geleden voor ik dacht €1430.

Ga nog even de andere afwachten voor ik het hier plaats voor moesten andere leveranciers meelezen. :)
Slim, niet wijzer maken dan strik noodzakelijk d:)b

Geen prijzen noemen pas als we een lijst hebben en een serieuze leverancier... dan prijs noemen zonder naam van leverancier.

[ Voor 12% gewijzigd door SatScan op 13-03-2025 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
[...]

Hou ons maar op de hoogte. Ik denk zelf ook na over een 2de. Kan de nacht vaak net niet helemaal redden met 1 accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LawrenceBouman
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-07 07:05
stil schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:10:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Speel de namelijk ook met de gedacht om de airco's obv overproductie aan te sturen. Zou daar graag iets van je over terughoren. met de batterij hoopte ik juist dit dus vanwege de langere aanlooptijd en de wisselende zon t.z.t. ook beter te kunnen sturen.
Ok Feedback van de installateur van mijn mitsubishi heavy industries multi split: veelvuldig uit en aan zetten kan daadwerkelijk de levensduur van onder andere de compressor verkorten, wat hij adviseert is je A/C op de laagste stand (vaak eco) te laten draaien en dan een variatie in de snelheid te maken dmv homewizard met home assistant en bijvoorbeeld sensibo sky/air units te koppelen. Wat betreft evt pieken in verbruik van de A/C units en het opvangen van die pieken door de batterij is dan dus geen sprake meer omdat ze al draaien.

(Dit is redelijk off topic dus laten we het hier bij laten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:04

S2S

mtouw78 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:18:
[...]

In de shelly app staan 2 devices. Dit zijn de 2 klemmen waarvan ik er maar een gebruik. Data komt netjes door.
Kan nergens zien waar ik Monophase zou kunnen vinden.

Misschien een stomme vraag als niet IT'er maar Json? Werkt de Shelly app hier mee of Marstek "onder de motorkap" Ken het alleen van HA.
Onder settings heb jij dit niet ? Device profile . Ik lees in de specs dat de 50 monophase kan en split? Mijne kan op monophase en triplephase . Vandaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMm4j0w1Eq8_TZi3eH_2R3g_qkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YdyIDxzbENqPCaF9Um1ciexW.png?f=fotoalbum_large

Ik kreeg mijn Shelly niet geconfigureerd dus ik heb meegekeken op het netwerk wat er over poort 1010 ging, vandaar dat ik json tegenkwam. Als de mijne op monophase staat dan komt de json structuur niet overeen. Kan dus zijn als die van jou op split staat dit ook zo is. Tenminste als je die setting hebt ;) anders Marstek berichten . Dan werkt hun implementatie niet (geen idee)

[ Voor 16% gewijzigd door S2S op 13-03-2025 15:08 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janp1963 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Moet je in de app van shelly niet ergens een setting doen om van ingang a, b of beide een signaal uit te sturen ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-09 20:36
PNARI schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Volgende stap is dat je voor iedere kWh die je injecteert een injectievergoeding moet betalen aan de electriciteitsdistributeur zoals Fluvius. Zou met niet verwonderen dat die er in 2026 al komt.Heeft één voordeel en dat is dat de rentabiliteit van een thuisbatterij toeneemt, dat investeren in airco of een nieuwe omvormer die injectie afsluit steeds interessanter wordt.
Heeft iemand weet van een airco die automatisch inschakelt als er injectie plaatsvindt ?
Zal je dan toch mee moeten integreren in een HA als je de airco wil inschakelen.
Maar je gaat toch niet over-koelen dan nodig om enkel maar de injectie te vermijden?

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bellabell
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-08 15:41
Helaas hier precies hetzelfde verhaal reageren niet meer op mail.
evanurk schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:18:
Op 24 januari heb ik een Marstek thuisbatterij besteld bij @Smart-Charged , inclusief een P1-meter.
Smart-Charged garandeert een levertijd van 8 'werk' dagen, dus ik ging ervan uit dat mijn bestelling tijdig zou aankomen.

Helaas begon toen de ellende.

Op 2 februari ontving ik bericht dat de batterij geleverd zou worden op 8 februari.
Dit bericht gaf me hoop dat de levering volgens afspraak zou verlopen.
Maar op 6 februari kreeg ik plots een nieuwe e-mail: er was een fout gemaakt en de levering was eigenlijk gepland voor 15 februari.
Als 'compensatie' werd mij een referral-code aangeboden waarmee vrienden en familie korting konden krijgen, en ik zelf korting op een volgende aankoop.
Dit voelde echter niet als een gepaste compensatie voor de vertraging en het ongemak.

Ik heb direct gereageerd en mijn beschikbaarheid voor eerdere leveringsdata aangegeven, maar op deze e-mail heb ik nooit een reactie ontvangen.

Op 13 februari ontving ik opnieuw een e-mail met een nieuwe wijziging: nu zou de levering plaatsvinden op 21 februari.
Dit keer werd vertraging bij de douane als reden gegeven.
Op 21 februari is de batterij eindelijk geleverd, maar zonder de beloofde P1-meter en zonder de toegezegde compensatie.

Daarnaast adverteert Smart-Charged op hun website met een cashback-actie, waarbij klanten een vergoeding zouden krijgen als de levering langer dan 12 dagen duurt.
In mijn geval zou dit dus moeten gelden, maar ik heb hier niets over gehoord.

Conclusie:
De communicatie en klantenservice van Smart-Charged laten veel te wensen over.
Het bedrijf geeft meerdere keren onjuiste leverdata en reageert niet op vragen over compensatie.
Uiteindelijk is de batterij netjes geleverd, maar zonder de beloofde P1-meter en tegemoetkomingen.
Ik ga hier zeker nog achteraan.

Tot overmaat van ramp heb ik niet alleen geen P1-meter ontvangen, maar ook geen CT-klemmen, waardoor ik mijn review helaas niet verder kan afmaken. Aangezien ik eigelijk niks met de Marstek kan nu.

Als je overweegt bij Smart-Charged te bestellen, houd er dan rekening mee dat de levertijden en beloften niet altijd worden nagekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
S2S schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:02:
[...]

Onder settings heb jij dit niet ? Device profile . Ik lees in de specs dat de 50 monophase kan en split? Mijne kan op monophase en triplephase . Vandaar.
Nee deze optie zie ik niet. Denk dat dit komt omdat de EM-50 enkel single phase meet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYg94PtBu4uS9N6YYDrWiBasp1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHHRp271LoOz5PQXsE6SxRTA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

mtouw78 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:12:
[...]

Nee deze optie zie ik niet. Denk dat dit komt omdat de EM-50 enkel single phase meet.
[Afbeelding]
Nou vraag me dan wel sterk af of hun implementatie dan wel werkt …
Ik kon hier met netcat zien wat de Shelly uitzond aan json structuur en dat kwam niet overeen met wat Marstek verwachte: en dus error: configuratie mislukt. Even wachten op hun antwoord dus.

Weet je zeker dat je hem monophase hebt aangesloten ? Maakt de Shelly niet daarom 2 Shelly’s aan? Split phase ? Kan ook de json beïnvloeden (of staan er altijd 2) je kan ook even de klemmen er af halen, kijken wat er gebeurd .

Ik zie namelijk alleen maar 3 Shelly’s als deze op mono staat en 1 op triple . Zie ik er 3, dan kan ik niet configureren. (wel een andere shelly, weet ik, maar toch)

[ Voor 22% gewijzigd door S2S op 13-03-2025 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
hermlek schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 01:06:
[...]

Is niet zo interessant voor België daar worden enkel toestellen tot 5kWh als eenvoudige installatie aanvaard en moet er geen keuring ter plaatse van de installatie komen. Hopelijk versoepelen ze de zaken in de toekomst maar ik kan me niet van het idee ontdoen dat de overheid in België erop gebrand is om ons nog wat meer geld uit onze zak kunnen te kloppen. Begrijp niet waarom ze zo moeilijk doen - ze torpederen alles wat logischerwijze een ontlasting van het elektriciteitsnet zou betekenen en wat ze eigenlijk altijd aanhalen om extra tarieven in te voeren en als we dan plaatselijk energie gaan opslagen dan zou dat weerom niet goed zijn? Of zouden ze vrezen dat ze te weinig capaciteitstarief gaan kunnen innen?
Opgelet: de 5kW hier in België slaat op het vermogen van de omvormer.
Je kan dus zonder problemen 2 Marstek toestellen plaatsen.
Er wordt niet gekeken naar wat in de app staat ingesteld, het max vermogen telt.
Je moet ook een stekker-aansluiting behouden want als je rechtstreeks aansluit, in bv. een aftakdoos, wordt het hier niet meer beschouwd als plug-in en moet je zelfs een keuring laten uitvoeren.

Zelf zal ik er een blauwe CEE-stekker aanzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWq3_vsLc4-jsK8HEXeCTVYXpD4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jougGLTETMwUpNfhWcleWSJq.jpg?f=user_large

en aansluiten op een stopcontact-schakelaar-combinatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyD7DOyn4OjmQZwoG_NhPEhO-YM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pN9ujiChQEXW5KH6jLytsxpo.jpg?f=user_large

Diegene die kort bij mijn elektriciteitskast staat, zal enkel een stopcontact zijn want die kan ik via de automaat spanningsloos zetten.

Hoeveel de batterij max opslaat, bv. 5kWh, maakt voor België niet uit

[ Voor 1% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 13-03-2025 16:04 . Reden: kWh vervangen door kW ]

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Dolf_Tweakers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:41:
[...]
Opgelet: de 5kWh hier in België slaat op het vermogen van de omvormer.
Je kan dus zonder problemen 2 Marstek toestellen plaatsen.
Er wordt niet gekeken naar wat in de app staat ingesteld, het max vermogen telt.
Je moet ook een stekker-aansluiting behouden want als je rechtstreeks aansluit, in bv. een aftakdoos, wordt het hier niet meer beschouwd als plug-in en moet je zelfs een keuring laten uitvoeren.

Zelf zal ik er een blauwe CEE-stekker aanzetten.
[Afbeelding]

en aansluiten op een stopcontact-schakelaar-combinatie
[Afbeelding]

Diegene di kort bij mijn elektriciteitskast staat, zal enkel een stopcontact zijn want die kan ik via de automaat spanningsloos zetten.
Hier klopt iets niet.
Vermogen van een omvormer word uitgedrukt in kW niet in de kWh
Hoeveelheid opslag van de accu word aangegeven in kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
PNARI schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:08:
Eindelijk iemand met gezond verstand.....nu nog een premie op thuisbatterijen.
Vraag is wel hoeveel omvormervermogen je niet moet aanmelden.

[Afbeelding]
Als je maar 2 panelen mag plaatsen, hoeft de omvormer niet zwaar te zijn.
Dat wordt dus een race naar de panelen met het hoogste vermogen, momenteel rond de 500 à 600 Wp.
Zijn normaal niet om op een dak te leggen want zijn wel groter van afmeting.

De totale vermogens van 5 kW omvormer-vermogen voor zowel PV als batterij blijven wel geldig he.
Ook als er plug-in wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:58
SadisticPanda schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:15:
Ben wat aan het nalezen, en ben ook serieus aan het twijfelen.
Enige wat me niet duidelijk is, is de bijgeleverd P1 meter nodig?

Ik heb een aparte zekeringkast in de garage waar de zonnepanelen ophangen. Ik kan hier makklijk stopcontactje toevoegen op eigen groep voor de batterij.

Op mijn digitale meter hangt als een P1 reader welke perfect werkt.
Moet ik dan hierbij nog een extra P1 meter aansluiten of kan ik gewoon de addon https://github.com/tomquist/b2500-meter gebruiken die een shelly emuleert en het werkt?

Of zie ik dat verkeerd?
In theorie moet dat werken.
Bij mij werkte de Shelly Emu bij V145 en V146 perfect. Daarna bij V147/148 overcompenseren maar ik heb de laatste FW niet.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Na lang puzzelen, heb ik eindelijk de koppeling met de B2500 emulator "opgelost": je moet blijkbaar in AI- of Self Consumption-mode staan wil de grafiek in de CT-weergave de waardes tonen!
Oftewel: die waaardes kwamen waarschijnlijk al die tijd al succesvol binnen, maar omdat de MT in Manual-mode stond, werden die nooit op die grafiek getoond. Laden/ontladen van de MT in manual-mode werd altijd al wel in die grafiek getoond.

Of ik ben simpel in dat ik graag eerst wil zien wat er binnenkomt aan data voordat ik zo'n modus inschakel, of dit is een wat bijzondere keuze van MT!

Maar hopelijk helpt dit anderen.

Nu eens testen hoe precies dit gaat werken in dus auto modussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Peterhardenberg schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:46:
[...]

Hier klopt iets niet.
Vermogen van een omvormer word uitgedrukt in kW niet in de kWh
Hoeveelheid opslag van de accu word aangegeven in kWh
Volledig gelijk! Aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangofrs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 12:25
Hier is een artikel met wat meer uitleg over de nieuwe regelgeving voor plug & play toestellen (zonnepanelen en batterijen) in Vlaanderen: https://www.tijd.be/netto...dingsplicht/10597653.html

Die roept meer vragen op dan antwoorden. Ik citeer even:
Wel leggen VEKA en Fluvius een maximaal toegelaten vermogen van 800 watt per elektriciteitsmeter op voor stekkertoestellen. Dat komt in de praktijk neer op een tweetal plug-inzonnepanelen per gezin.

‘Wil je een grotere installatie, moet je naar een klassieke pv-installatie of thuisbatterij gaan’, zegt VEKA. Hoewel er stemmen opgaan dat de beperking er komt na gelobby van de installateurs van klassieke pv-installaties en thuisbatterijen, ligt de maatregel in lijn met wat onze buurlanden doen. Zo geldt in Nederland een maximum van 600 watt en in Duitsland van 800 watt per huishouden. Dat betekent overigens niet dat er geen combinatie van plug-inpanelen en een plug-inbatterij mogelijk is. ‘Zolang het totale injectievermogen per aansluitingspunt maar niet hoger is dan 800 watt’, aldus VEKA.
1) ze spreken hier over een "totaal injectievermogen per elektriciteitsmeter" dat niet hoger mag liggen dan 800 watt.
- 2 marsteks op twee verschillende groepen, zou dus al niet mogen 8)7 ? Tenzij je het via de app zo kan instellen dat die samen niet meer dan 800 watt terugleveren. Bij batterijen en een p1 meter lijkt me wel wat mogelijk om dat te voorkomen...
- 2 plug and play zonnepanelensets van 800watt kan dus al zeker niet 8)7 ? Want je kan niet garanderen dat die samen niet meer dan 800 watt injecteren. Volgens mij biedt hier de marstek jupiter mogelijks een oplossing...

2) Ze beweren ook dat in Nederland en Duitsland respectivelijk 600 watt en 800 watt het maximaal toegelaten vermogen per huishouden is. Is dat echt zo, want ik kwam nog nooit tegen dat dit 'per huishouden' was?

3) Ze leggen een maximaal toegelaten vermogen van 800 watt per elektriciteitsmeter op voor stekkertoestellen. Vraag is hoe ze dit tellen:
- tellen ze domweg de vermogens van de toestellen samen of mag je slimme sturing gebruiken en meerekenen.
- zolang je nooit meer dan 800 watt injecteert, komen ze nergens achter natuurlijk... Als je reeds een aangemelde pv installatie bezit, weten ze helemaal niks...

Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mtouw78 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:43:
[...]

Bij RCP over UDP heb ik netjes 1010 ingevuld (geen ip) maar helaas. Krijg nog steeds Configuratie mislukt in de Marstek App als ik bij CT de EM-50 selecteer.
Welke smartphone of tablet gebruik je ? Ik kreeg CT003 niet geïnstalleerd met mijn ipad maar wel met mijn samsung S24. Moet wel zorgen dat de shelly BT connectie heeft met de smartphone . Soms help het opnieuw opstarten van de smartphone ook.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dolf_Tweakers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:06:
[...]

Zal je dan toch mee moeten integreren in een HA als je de airco wil inschakelen.
Maar je gaat toch niet over-koelen dan nodig om enkel maar de injectie te vermijden?
Neen, niet overkoelen maar koelen of verwarmen tot de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mtouw78 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:12:
[...]

[Afbeelding]
deel eens een schermafdruk van de pagina met de twee radertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

superduper1969 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:57:
[...]

Bij mij werkte de Shelly Emu bij V145 en V146 perfect. Daarna bij V147/148 overcompenseren maar ik heb de laatste FW niet.
Wat bedoel je met overcompenseren?

Toch maar echte shelly kopen of P1 spillter gebruiken en die van marstek gebruiken?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
DikkieDick schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:41:
[...]

1725 incl BTW moet een andere zijn dan 1500 excl BTW. Maar 1725 incl BTW is een nette prijs, en beter dan mijn 1899 incl BTW, welke ik heb betaald. Geen idee of er betere zijn. Ik ben niet zoekende.
1725€ maar dan zonder de P1...
Bij Smart-Charged geldt er een kortingscode hhb2025 (+/- 150€) gedurende de ganse maand maart wat neerkomt op ongeveer dezelfde prijs maar dan met een P1 meter + gratis verzending.
Wou bestellen maar ik lees her en der te veel negatieve ervaringen ivm te late en onvolledige leveringen + karige communicatie zowel via email als whatssapp.
Heeft iemand ervaringen met dealers/installateurs in BE die maar 6% BTW rekenen als de woning >15 jaar is ?

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
macedpo schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:48:
[...]

1725€ maar dan zonder de P1...
Bij Smart-Charged geldt er een kortingscode hhb2025 (+/- 150€) gedurende de ganse maand maart wat neerkomt op ongeveer dezelfde prijs maar dan met een P1 meter + gratis verzending.
Wou bestellen maar ik lees her en der te veel negatieve ervaringen ivm te late en onvolledige leveringen + karige communicatie zowel via email als whatssapp.
Heeft iemand ervaringen met dealers/installateurs in BE die maar 6% BTW rekenen als de woning >15 jaar is ?
6% BTW kan normaal niet omdat het een plug-in is.
Maakt geen deel uit van de vaste installatie en mag ook niet zo worden aangesloten.

Wordt die wel vast aangesloten, moet je laten keuren.

Maar @Avenger 2.0 heeft besteld (zie eerder in dit topic), met plaatsing en EMS Jullix. Zou wel 6% zijn.
Verwacht wel dat op de factuur het toestel zelf, niet aan 6% zijn gerekend.
Maar je koopt een pakket, plaatsing inbegrepen.
Meer info:
https://durasun.be/produc...et-slimme-sturing-jullix/

[ Voor 16% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 13-03-2025 17:10 . Reden: Aangevuld met koppel-aankoop EMS Jullix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SadisticPanda schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Toch maar echte shelly kopen of P1 spillter gebruiken en die van marstek gebruiken?
Je hebt een HW P1 meter? Dan zou ik daar mee beginnen. Als die onverhoopt niet werkt dan kun je de CT003 gebruiken. Als laatste de B2500 SIM

Bij een energiemeter met 10sec refresh frequentie kan het voorkomen dat de batterij bij snel wisselende energievraag dit niet kan bijhouden gezien de 10sec refresh. En soms meer energie levert dat er real time nodig is en omgekeerd.
Als dat problemen zou geven kun je het beste opteren voor de hardware Shelly die bij je energieaansluiting past (1/3 fases BE/NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:57:
[...]

Bij v1.49 is dit aangepakt en zou verbeterd zijn. Even testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

SatScan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:01:
[...]

Je hebt een HW P1 meter? Dan zou ik daar mee beginnen. Als die onverhoopt niet werkt dan kun je de CT003 gebruiken. Als laatste de B2500 SIM

Bij een energiemeter met 10sec refresh frequentie kan het voorkomen dat de batterij bij snel wisselende energievraag dit niet kan bijhouden gezien de 10sec refresh. En soms meer energie levert dat er real time nodig is en omgekeerd.
Als dat problemen zou geven kun je het beste opteren voor de hardware Shelly die bij je energieaansluiting past (1/3 fases BE/NL)
ESPHOME versie van smartgateways :) werkt als een tierelier op HA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BattWeter
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-04 17:41
[...]

- Tubotek
- Offgridpowerstation.be
- Duravolt.nl
- Ematic-zonnepanelen.nl
- Marstek NL

[...]
Kan je dan ook tegelijk vragen aan deze vermelde spelers of ze ook hun aansluiting bij Stichting OPEN (NL) of BEBAT (BE) kunnen aantonen betr. aanvaardingsplicht ....
In België wil dit zeggen dat ze dan voor 1 examplaar MT 5,12kWh 65kg * 2.89 EUR = 187,85 EUR BTWe extra in kosten moeten nemen...
Gezien ik weet voor welke prijs die toestellen customs moet passeren en wat het 'gratis' transport kost, heb ik nog niet veel "eerlijke" resellers van Marstek mogen spotten (+ Marstek is importeur via hun Duitse agent waarna bedrijven als Duravolt etc. als reseller optreden, en Marstek&Duitse agent verlegt alle milieu- en aangifte-verplichtingen bij de reseller...). Een eerlijke prijs onder 1890 EUR BTWi is nogal moeilijk.
Ik kan er ook aan toevoegen dat als jullie als Tweakergroep iets uit de brand willen slepen dat jullie samen best min. 50 batterijen bestellen bij 1 partij en dan wachten op de nieuwe containers die toekomen op 28/03 in de haven.
Ik heb zelf geen batterij van HW, maar die spelen het spel wel eerlijk - vandaar dat ze ook (nog) niet hun Belgische Synergrid certificatie hebben; of Marstek voor een Venus model ook zo'n certificatie kan halen zonder wijzigingen aan het toestel, daarover heb ik sterk mijn twijfel (het is voornamelijk dat back-up stopcontact aan 230V dat moeilijk ligt; de start-up MyGrid heeft dat al van Synergrid mogen reduceren naar een 12V output...)
Dus voor de Belgische Marstekkers (en verdelers in/naar België)...hou hem op NOM en Fluvius komt er niet achter.
(Noot: voor Nederland is er geen probleem qua repercussie vanuit de netbeheerderskant.... maar de NN1010 is wel duidelijk genoeg betr. 800W max. injectie-vermogen per stopcontact; per aparte groep mag meer vermogen... maar dan niet via stopcontacten of max 800W per stopcontact op die kring... zelfs hier is het moeilijk voor HW)

2 x Mitsubishi PHEV (LFP 12 & 13,8KW) | Type2 charging | WP14.4K O-W | 2 x SMA 5kW 3f | 4 x Marstek Venus 5.12KWh V149 – 2 x ShellyPro3EM |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
gangofrs schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:09:
Hier is een artikel met wat meer uitleg over de nieuwe regelgeving voor plug & play toestellen (zonnepanelen en batterijen) in Vlaanderen: https://www.tijd.be/netto...dingsplicht/10597653.html

Die roept meer vragen op dan antwoorden. Ik citeer even:

[...]

1) ze spreken hier over een "totaal injectievermogen per elektriciteitsmeter" dat niet hoger mag liggen dan 800 watt.
- 2 marsteks op twee verschillende groepen, zou dus al niet mogen 8)7 ? Tenzij je het via de app zo kan instellen dat die samen niet meer dan 800 watt terugleveren. Bij batterijen en een p1 meter lijkt me wel wat mogelijk om dat te voorkomen...
- 2 plug and play zonnepanelensets van 800watt kan dus al zeker niet 8)7 ? Want je kan niet garanderen dat die samen niet meer dan 800 watt injecteren. Volgens mij biedt hier de marstek jupiter mogelijks een oplossing...

2) Ze beweren ook dat in Nederland en Duitsland respectivelijk 600 watt en 800 watt het maximaal toegelaten vermogen per huishouden is. Is dat echt zo, want ik kwam nog nooit tegen dat dit 'per huishouden' was?

3) Ze leggen een maximaal toegelaten vermogen van 800 watt per elektriciteitsmeter op voor stekkertoestellen. Vraag is hoe ze dit tellen:
- tellen ze domweg de vermogens van de toestellen samen of mag je slimme sturing gebruiken en meerekenen.
- zolang je nooit meer dan 800 watt injecteert, komen ze nergens achter natuurlijk... Als je reeds een aangemelde pv installatie bezit, weten ze helemaal niks...
Spijtig dat je maar een deel van de tekst citeert, zou graag de hele tekst hebben:
"Wel leggen VEKA en Fluvius een maximaal toegelaten vermogen van 800 watt per elektriciteitsmeter op voor stekkertoestellen. Dat komt in de praktijk neer op een tweetal plug-inzonnepanelen per gezin.

‘Wil je een grotere installatie, moet je naar een klassieke pv-installatie of thuisbatterij gaan’, zegt VEKA. Hoewel er stemmen opgaan dat de beperking er komt na gelobby van de installateurs van klassieke pv-installaties en thuisbatterijen, ligt de maatregel in lijn met wat onze buurlanden doen. Zo geldt in Nederland een maximum van 600 watt en in Duitsland van 800 watt per huishouden. Dat betekent overigens niet dat er geen combinatie van plug-inpanelen en een plug-inbatterij mogelijk is. ‘Zolang het totale injectievermogen per aansluitingspunt maar niet hoger is dan 800 watt’, aldus VEKA."

Typisch Belgisch dus: ze zijn gewoonweg niet klaar bij Fluvius om die meldingen te ontvangen en, wees maar zeker, de PV-sector zal wel heftig gelobbyd hebben.

Voor jouw punt 3:
Het is voor Fluvius simpel om te weten hoeveel je injecteert naar het net, dat wordt door de digitale meter gemeten.
Heb je geen aangemelde PV-installatie: max 800W injectie.
Heb je wel een aangemelde PV-installatie: Het omvormer-vermogen dat in jouw aanmeldingsdossier staat + 800W.
Of ze dit gaan sanctioneren en hoe: who knows?

Hieruit volgend voor jouw punt 1:
Je mag wel combineren wat je wil, zelfs meer panelen, maar je moet het wel zelf-verbruiken of tijdelijk opslaan zodat je de 800W-injectie niet overschrijdt.

Van punt 2 weet ik helemaal niets. Ben zelf Belg, zelfs Vlaming spijtig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Die heb ik dan helaas door alle berichten heen gemist of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:42:
[...]
8

Slim, niet wijzer maken dan strik noodzakelijk d:)b

Geen prijzen noemen pas als we een lijst hebben en een serieuze leverancier... dan prijs noemen zonder naam van leverancier.
Als ze al niey zelf op het idee zijn gekomen bevriende concurrentie te bellen doen ze dat nu wel hahah
"Hey ook van die tweakers actiengehoord wat ze willen doen.. ja idd ghahahah wat zullen we ze voorleggen "

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

1400 euro incl btw dan overweeg ik er 1 bij te kopen kan dan zonder p1 want die heb ik al.
Zijn we gelijk weer massaal beta testers voor meer accu systemen want dat gaat toch weer voor grote probleem zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
PNARI schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:40:
[...]

deel eens een schermafdruk van de pagina met de twee radertjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2fAKv4vhkhGDdl1e0S6kSTjCIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDmvFhMVNI9Rb02gx6wjZzSY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:02:
[...]

Als ze al niey zelf op het idee zijn gekomen bevriende concurrentie te bellen doen ze dat nu wel hahah
"Hey ook van die tweakers actiengehoord wat ze willen doen.. ja idd ghahahah wat zullen we ze voorleggen "
Money... Iets met kikkers en een kruiwagen....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanpeers
Modbreak:2e keer: geen inkoopacties of acquisitie daarvoor op het forum.

[ Voor 105% gewijzigd door teacher op 15-03-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BattWeter
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-04 17:41
Er zijn er die BEBAT vermelden op hun site... maar niet bij BEBAT aangesloten zijn... je moet dat bij BEBAT zelf checken met BTW nummer of naam; Tubotek zit niet bij BEBAT... (die denkt met Recupel genoeg te hebben...)

2 x Mitsubishi PHEV (LFP 12 & 13,8KW) | Type2 charging | WP14.4K O-W | 2 x SMA 5kW 3f | 4 x Marstek Venus 5.12KWh V149 – 2 x ShellyPro3EM |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
BattWeter schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:19:
Er zijn er die BEBAT vermelden op hun site... maar niet bij BEBAT aangesloten zijn... je moet dat bij BEBAT zelf checken met BTW nummer of naam; Tubotek zit niet bij BEBAT... (die denkt met Recupel genoeg te hebben...)
Ik ben zelf niet thuis in deze materie maar wat houdt dat voor ons als klant juist in dan?Als ik bv bij Tubotek kijk zie ik bij de afrekening:"Totaalbedrag Inclusief btw en recupel"

Ik zou denken dat ik als klant in orde ben dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Money... Iets met kikkers en een kruiwagen....
Die moest even gegooglrd worden
-------
kruiwagen vol kikkers. (19e eeuw) (cliché) groep waar geen discipline heerst. Gezegd bij een situatie die moeilijk in de hand te houden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanpeers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:10:
[...]

Het is inderdaad een belangrijke kanttekening, ik heb inderdaad ook nog nergens bebat vermeld zien staan op websites.

[...]

Zou kunnen maar "niet geschoten is altijd mis" :9
Er is in ieder geval al een voorstel binnen gekomen (heb trouwens tweakers ook niet vermeld), als zij uiteindelijk bv 20 stuks ineens kunnen verkopen dan lijkt me dat voor hun ook wel interessant. :)

Heb hierbij snel een link gemaakt, indien iemand interesse heeft vul gerust in:
Zo hebben we al een beter idee over hoeveel mensen het ongeveer gaat.
Niets is verplicht, ik koop zelf ook enkel bij een interessante prijs.

https://docs.google.com/s...Vx7tdd9A/edit?usp=sharing

Dit is momenteel het lijstje waar ik een mail naar gestuurd heb:
- Tubotek
- Offgridpowerstation.be
- Duravolt.nl
- Ematic-zonnepanelen.nl
- Marstek NL

Smart-Charged heb ik er niet tussen gezet aangezien ze al niet aan hun andere klanten kunnen leveren... ;w
Kan niet editen
Zet me maar erbij >1400 incl btw zonder p1 dan 1 ij overweging

Maar zoals gezegd betwijfel ik het
1000 inkoop dan douane ( 25% lithium en 21% btw ) zitten we al op 1460 dan komt dat hun winst bij die wel wat lager kan uitvallen bij groot verkoop maar toch als het op of minder dan 1500 word zal me verbazen.

[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 13-03-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 21:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Kort vraagje, als je verliezen meeneemt moet je met 80% rekenen dacht ik, dus een 5kw batterij die 's nachts helemaal leeg getrokken word nadat hij overdag met zon is gevuld levert je 4kw 'winst' op, in mijn geval een euro give or take.

Als ik dat dagelijks volhou verdien ik een 5kw batterij van ~1500 euro aanschaf dus in 4,1 jaar terug.

... Maar ik ga natuurlijk geen 4 jaar lang dagelijks de batterij vol krijgen en ook misschien niet altijd leegtrekken 's nachts, dus dan wordt de terugverdientijd makkelijk 6/7 jaar? Dan wordt het terugverdienen van twee van die accu's al helemaal problematisch want de kans dat ik 's nachts 8kw ga trekken is nóg kleiner. Ja, de EV en/of de warmtepomp, vooral de laatste dan.

Redeneer ik dan juist of vergeet ik iets?

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-03-2025 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-09 08:33
In de App Store update van de Marstek app

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koniade
Zozo. In die hele korte tijd al 15 accu s in de lijst voor belangstellenden.
. Als dat nog even zo doorgaat, moet er toch een bedrijf zijn die hier iets interessants in ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:24
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:03:
Kort vraagje, als je verliezen meeneemt moet je met 80% rekenen dacht ik, dus een 5kw batterij die 's nachts helemaal leeg getrokken word nadat hij overdag met zon is gevuld levert je 4kw 'winst' op, in mijn geval een euro give or take.

Als ik dat dagelijks volhou verdien ik een 5kw batterij van ~1500 euro aanschaf dus in 4,1 jaar terug.

... Maar ik ga natuurlijk geen 4 jaar lang dagelijks de batterij vol krijgen en ook misschien niet altijd leegtrekken 's nachts, dus dan wordt de terugverdientijd makkelijk 6/7 jaar? Dan wordt het terugverdienen van twee van die accu's al helemaal problematisch want de kans dat ik 's nachts 8kw ga trekken is nóg kleiner. Ja, de EV en/of de warmtepomp, vooral de laatste dan.

Nee, je vergeet niks, even met de natte vinger, de 1e batterij zou bij mij 75% dekken de 2e 20%, 100% zul je niet halen.
Die 2e batterij is dus bijna niet terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Polvo176 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Nee, je vergeet niks, even met de natte vinger, de 1e batterij zou bij mij 75% dekken de 2e 20%, 100% zul je niet halen.
Die 2e batterij is dus bijna niet terug te verdienen.
Ze leveren 5 jaar garantie volgens mij, dus worst case speel je quitte? Wordt er wel weer minder gas in centrales verstookt in nederland, ook al gaat het maar om 4kw per nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

HTT-Thalan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:29:
[...]

Ze leveren 5 jaar garantie volgens mij, dus worst case speel je quitte? Wordt er wel weer minder gas in centrales verstookt in nederland, ook al gaat het maar om 4kw per nacht.
Marstek geeft 10 jaar garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Het is inderdaad een belangrijke kanttekening, ik heb inderdaad ook nog nergens bebat vermeld zien staan op websites.

[...]

Zou kunnen maar "niet geschoten is altijd mis" :9
Er is in ieder geval al een voorstel binnen gekomen (heb trouwens tweakers ook niet vermeld), als zij uiteindelijk bv 20 stuks ineens kunnen verkopen dan lijkt me dat voor hun ook wel interessant. :)

Heb hierbij snel een link gemaakt, indien iemand interesse heeft vul gerust in:
Zo hebben we al een beter idee over hoeveel mensen het ongeveer gaat.
Niets is verplicht, ik koop zelf ook enkel bij een interessante prijs.

- Tubotek
- Offgridpowerstation.be
- Duravolt.nl
- Ematic-zonnepanelen.nl
- Marstek NL

Smart-Charged heb ik er niet tussen gezet aangezien ze al niet aan hun andere klanten kunnen leveren... ;w
In het kader vanprivacy zou men wel niet de online nickmanes moeten hoeven koppelen voor d'r korting. Dit is gewoon ter indicatie voor interesse neem ik aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:24
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:29:
[...]

De batterij gebruik je niet alleen in de nacht, maar ook overdag.
Een dag als vandaag met soms zon en soms een buitje gaat er ook steeds stroom van en naar de batterij.
Dat komt omdat de warmtepomp veel extra vermogen trekt, maar dat is over een paar weken voorbij.
Uit het verleden weet ik dat ik over de hele dag (van mrt t/m okt) gemiddeld 6 kWh uit het net trek.
Het is dus niet alleen de nachtstroom.
Als je alleen van 4 kWh nacht gebruik uit gaat dan kun je de 2e niet terug verdienen, het is dus wel van de persoonlijke omstandigheden afhankelijk.
Op een paar pieken na houd de batterij bij mij ook overdag de meter op nul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usrj0mSnJxj8mkJP84w0K20rtmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7nTNUAJIoyaGd1Ic1DxZzWt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-07 18:34
Polvo176 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Op 13 februari heb ik er de brui aan gegeven en de order geannuleerd.
Ik ben benieuwd of je nog actie hebt ondernomen.
Ook bij het terug betalen werd het bij mij een aaneenschakeling van loze beloftes, een credit nota met de melding dat het terug gestort was is het laatste wat ik gehoord heb, maar was dus ook niet waar.
Nu reageren ze niet meer, ik heb met credit kaart betaald en de bank nu gevraagd het geld terug te halen.
Jammer dat het zo moet.
Inderdaad zeer jammer, hier ook geen contact meer na de beloofde p1 meter te leveren.

Ik heb bewust gekozen voor Klarna betalen in 3 delen. Ik ga contact opnemen met Klarna dat de verkopende partij geen reacties meer geeft en de betalingen laat bevriezen.
Het product is immers niet compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Polvo176 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:40:
[...]

De batterij gebruik je niet alleen in de nacht, maar ook overdag.
Een dag als vandaag met soms zon en soms een buitje gaat er ook steeds stroom van en naar de batterij.
Dat komt omdat de warmtepomp veel extra vermogen trekt, maar dat is over een paar weken voorbij.
Uit het verleden weet ik dat ik over de hele dag (van mrt t/m okt) gemiddeld 6 kWh uit het net trek.
Het is dus niet alleen de nachtstroom.
Als je alleen van 4 kWh nacht gebruik uit gaat dan kun je de 2e niet terug verdienen, het is dus wel van de persoonlijke omstandigheden afhankelijk.
Op een paar pieken na houd de batterij bij mij ook overdag de meter op nul.

[Afbeelding]
Ja ik had nog niet met overdag gerekend inderdaad, en met 2 accu's kun je ook een deel van een opkomende minder zonnige dag afvangen misschien. Met 10 jaar garantie is dat wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Heb daarnet een berichtje gekregen op FB:
"Stekker-batterij.nl
Wij staan hier ook voor open. Misschien is het handig om even contact op te nemen dat we het samen eens bespreken wat de mogelijkheden zijn."

[/quote]
- Tubotek
- Offgridpowerstation.be
- Duravolt.nl
- Ematic-zonnepanelen.nl
- Marstek NL

[/quote]

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:43:
[...]

Ja ik had nog niet met overdag gerekend inderdaad, en met 2 accu's kun je ook een deel van een opkomende minder zonnige dag afvangen misschien. Met 10 jaar garantie is dat wel te doen.
Dit is wat één accu hier vandaag tot nu toe gedaan heeft.
Dus ook midden op de dag de pieken aanvullen als er even een wolkje voor de zon hangt.
Paars is opladen, groen is terugleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcvhWdruu5hS_khKMe2r1OUZ95Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UAWuRJ4bYpSFn4SOpBpN54Eg.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
Ik heb n.a.v. mijn berichten aan de support over mijn. Landis Gyr E350 SMR4 bericht terug gehad dat ik de update voor de CT 003 V110 moest installeren. Nou had ik die al maar ik heb de installatie toch maar opnieuw gedaan met het idee dat er misschien een nieuwe versie was speciaal voor mij.
Daarna moest ik een fabrieks reset doen en daarna zou een en ander weer werken

Zogezegd zo gedaan. En nu werkte het inderdaad. Net kregen we de nieuwe update van de app en ik kijk nu bij de slimme meters en ik zie nu dat er automatisch een meter geselecteerd is. KAIFA MA304-SMR5.

Dat lijkt natuurlijk niet op mijn meter, maar ik kwam er pas later achter en hij lijkt goed te werken op het eerste gezicht. Ik weet eerlijk gezegd niet of die nieuwe meter er nu ingekomen is na die update die ik moest doen voor de P1 of dat hij in de nieuwe app een soort standaard is.

Nu weet ik dat er meer mensen met zo’n meter zijn als ik heb van LANDIS GYR. Dus ik vroeg me af zou dit de bedoeling zijn en hebben ze een meter uitgezocht die automatisch wordt gekozen en die dus past bij de werking van mijn eigen meter

Of is dit de meter die standaard uit altijd wordt gekozen, waarna ik mijn eigen merk en type meter weer moet opzoeken en installeren. Het lijkt zo goed te werken dat ik hem er even zo laat staan en hopelijk dat iemand van jullie die ook zo meter heeft en ook zo’n berichtje het antwoord voor mij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/980kEydUvKMVlHjHw9VBpJ9nmcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VWg4x0cz9zPXehwoGINyhccD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Koniade op 13-03-2025 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
macedpo schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:44:
"Stekker-batterij.nl
Wij staan hier ook voor open. Misschien is het handig om even contact op te nemen dat we het samen eens bespreken wat de mogelijkheden zijn."

[/quote]
- Tubotek
- Offgridpowerstation.be
- Duravolt.nl
- Ematic-zonnepanelen.nl
- Marstek NL

[/quote]
22 accu's, gaat rap zo.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-08 18:20
Als je plug in batterijen plaatst en als plug in gebruikt zullen ze dus slechts 800w mogen terugleveren.

Sluit je ze vast aan + keuring vrees ik dat je rekening zult moeten houden met maximum omvormervermogen van 5kva monofase of 10kva 3f
Zijnde omvormervermogen PV + 2,5kva per marstek?
Dan zullen de meeste ook maar max 1 marstek kunnen plaatsen vrees ik

[ Voor 10% gewijzigd door Svs79 op 13-03-2025 19:56 ]

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVerga
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
"Stekker-batterij.nl

[/quote]
- Tubotek
- Offgridpowerstation.be
- Duravolt.nl
- Ematic-zonnepanelen.nl
- Marstek NL

[/quote]
Ik heb mijn batterij gekocht bij Stekker-Batterij.nl AKA Voltadel, levering in Belgie.
Correcte service, niets op aan te merken.

Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
  • Laatst online: 15-09 08:33
Svs79 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:43:
Eerste ervaring 3 marsteks op 3 fases (1 per fase) , ze gaan alle kanten uit momenteel. Eentje laden, gelijktijdig eentje ontladen, …

Als ik op de HW display kijk, zwiept het ook alle kanten uit. Moet wel zeggen dat het met de wolken ook wel veel variert van opbrengst zonnepanelen dus marstek moet veel aanpassen.

Ik laat ze een dagje doen
Ik draai twee accu's en heb eentje op max 800W staan en 1 op 2500.
Nou moet ik zeggen dat het bij mij druppels op de gloeiende plaat zijn hoor. Voor 19.00 zijn beide accus leeg en voor 11.00 vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
  • Laatst online: 16-09 15:22

Teruglever boete?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tha Best schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Ik draai twee accu's en heb eentje op max 800W staan en 1 op 2500.
Nou moet ik zeggen dat het bij mij druppels op de gloeiende plaat zijn hoor. Voor 19.00 zijn beide accus leeg en voor 11.00 vol.
En waarom is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:59
Wanneer je de Marstek via de stekker aansluit op een wcd levert deze 800 watt, gaat het laden ook met 800 of max 2500 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
nico_09 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:39:
Wanneer je de Marstek via de stekker aansluit op een wcd levert deze 800 watt, gaat het laden ook met 800 of max 2500 watt?
Laden Max 2500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
"Stekker-batterij.nl

[/quote]
- Tubotek
- Offgridpowerstation.be
- Duravolt.nl
- Ematic-zonnepanelen.nl
- Marstek NL

[/quote]
Daar heb ik mijn MT van erg goede ervaringen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe update van de IOS Marstek app.

Ziet er beter uit en nu meer opties irt je energieaansluiting 1 of 3 fases, incl automatische herkenning.

Zie schermafbeeldingen. Marstek ... keep pushing....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K91DnbHILGzuqcfvVJpHfuxCExk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPNB1BdKmnYQOhC2ZrQBdA7d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgVGm0mGcDOkoUyCendOLuIG4H8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDhqIjJqP8XkyRUBaPU88mq3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
Dubbel

[ Voor 120% gewijzigd door Janp1963 op 13-03-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus73
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 19:21
ik heb een vraagje over die BT2500 shelly emulator. Ik heb mijn P1 verbonden met een eenvoudig kabeltje van Ali naar mijn USB poort waar HA draait. Ik heb deze nu ingesteld op elke 3 seconden, ik heb getest met 1s dat werkt ook en zelfs met 0 krijg ik meerdere berichten binnen per seconden. Dus ik kan in principe snel reageren.
Enige nadeel is dat dit ook veel triggers genereert op mijn automation op het verbruik van de netbeheerder.
Ook het script van de BT2500 shelly emulator zal natuurlijk meerdere keren gaan draaien. Enige ervaring hier hoe dat gaat performen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tinus73 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:50:
ik heb een vraagje over die BT2500 shelly emulator. Ik heb mijn P1 verbonden met een eenvoudig kabeltje van Ali naar mijn USB poort waar HA draait. Ik heb deze nu ingesteld op elke 3 seconden, ik heb getest met 1s dat werkt ook en zelfs met 0 krijg ik meerdere berichten binnen per seconden. Dus ik kan in principe snel reageren.
Enige nadeel is dat dit ook veel triggers genereert op mijn automation op het verbruik van de netbeheerder.
Ook het script van de BT2500 shelly emulator zal natuurlijk meerdere keren gaan draaien. Enige ervaring hier hoe dat gaat performen?
HA doet een update per 5 sec, dus sneller gaat het met niet, zo uit the box.
Snelheid/performance is afhankelijk waar je HA op runt. De BMS van de Batt kan de 1 sec updates makkelijk
aan. Gewoon even een tijdje runnen en dan kijken wat het doet je kunt in de B2500 sim de update frequentie instellen. Voor NOM en AI is 5 sec snel genoeg is mijn ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 20:31

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Koniade schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:48:
Ik heb n.a.v. mijn berichten aan de support over mijn. Landis Gyr E350 SMR4 bericht terug gehad dat ik de update voor de CT 003 V110 moest installeren. Nou had ik die al maar ik heb de installatie toch maar opnieuw gedaan met het idee dat er misschien een nieuwe versie was speciaal voor mij.
Daarna moest ik een fabrieks reset doen en daarna zou een en ander weer werken

Zogezegd zo gedaan. En nu werkte het inderdaad. Net kregen we de nieuwe update van de app en ik kijk nu bij de slimme meters en ik zie nu dat er automatisch een meter geselecteerd is. KAIFA MA304-SMR5.

Dat lijkt natuurlijk niet op mijn meter, maar ik kwam er pas later achter en hij lijkt goed te werken op het eerste gezicht. Ik weet eerlijk gezegd niet of die nieuwe meter er nu ingekomen is na die update die ik moest doen voor de P1 of dat hij in de nieuwe app een soort standaard is.

Nu weet ik dat er meer mensen met zo’n meter zijn als ik heb van LANDIS GYR. Dus ik vroeg me af zou dit de bedoeling zijn en hebben ze een meter uitgezocht die automatisch wordt gekozen en die dus past bij de werking van mijn eigen meter

Of is dit de meter die standaard uit altijd wordt gekozen, waarna ik mijn eigen merk en type meter weer moet opzoeken en installeren. Het lijkt zo goed te werken dat ik hem er even zo laat staan en hopelijk dat iemand van jullie die ook zo meter heeft en ook zo’n berichtje het antwoord voor mij.[Afbeelding]
Je meter draait een protocol. Dus leuk al die merknamen maar het gaat om het protocol wat jouw p1 poort praat.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Svs79 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:55:
Als je plug in batterijen plaatst en als plug in gebruikt zullen ze dus slechts 800w mogen terugleveren.

Sluit je ze vast aan + keuring vrees ik dat je rekening zult moeten houden met maximum omvormervermogen van 5kva monofase of 10kva 3f
Zijnde omvormervermogen PV + 2,5kva per marstek?
Dan zullen de meeste ook maar max 1 marstek kunnen plaatsen vrees ik
Denk dat je een paar dingen verwart.
Het vermogen wat de plug-in-batterij terug-levert zal voor eigen-gebruik op dat moment zijn.
Ik ken jouw situatie niet maar stel je draait een wasje: de machine vraagt tijdens het opwarmen 2400W.
De batterij tracht NOM te draaien en levert zijn max vermogen. Er gaat niets naar het net, geen injectievermogen dus.

Vast aansluiten zou een domme zet zijn. Keuring en aanmelding bij netbeheerder nodig.
Dan kan je beter een volwaardige thuisbatterij (laten) plaatsen.
En al zou je toch de Marstek op die manier gebruiken: de PV- omvormer komt in een ander veld dan de batterij-omvormer.
Zie uiitreksel Synergrid - 241017 - TV C10_11 ed 2.3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLLW3qpRPbziQBSN_09zJTB1DUM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e3Vg1B62OwWmgXQBLumpIptd.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr_Big schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:03:
Na lang puzzelen, heb ik eindelijk de koppeling met de B2500 emulator "opgelost": je moet blijkbaar in AI- of Self Consumption-mode staan wil de grafiek in de CT-weergave de waardes tonen!
Oftewel: die waaardes kwamen waarschijnlijk al die tijd al succesvol binnen, maar omdat de MT in Manual-mode stond, werden die nooit op die grafiek getoond. Laden/ontladen van de MT in manual-mode werd altijd al wel in die grafiek getoond.

Of ik ben simpel in dat ik graag eerst wil zien wat er binnenkomt aan data voordat ik zo'n modus inschakel, of dit is een wat bijzondere keuze van MT!

Dank voor je terugmelding.

Ik heb de TS aangepast en je bevindingen als TIP toegevoegd!

Sharing = Caring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus73
SatScan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:58:
[...]

HA doet een update per 5 sec, dus sneller gaat het met niet, zo uit the box.
Dat is idd misschien de default instelling, maar ik kan m gewoon omzetten naar 0 seconden. Als je een visueel metertje op een dashboard zet is dat niet zo zinvol, maar mijn aansturing naar mijn boiler-dimmer werkt zeer goed op 3 seconden. 5 seconden vond ik net wat te traag.
Van de HA site:
DSMR is a standard to which Dutch smartmeters must comply. It specifies that the smartmeter must send out a ‘telegram’ every 10 seconds (every second for DSMR 5.0 devices) over a serial port.
Bij mijn meter doet hij dus zelfs vaker dan 1 sec

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sniper-JP
  • Laatst online: 28-04 21:33
hermlek schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 01:06:
[...]

Is niet zo interessant voor België daar worden enkel toestellen tot 5kWh als eenvoudige installatie aanvaard en moet er geen keuring ter plaatse van de installatie komen. Hopelijk versoepelen ze de zaken in de toekomst maar ik kan me niet van het idee ontdoen dat de overheid in België erop gebrand is om ons nog wat meer geld uit onze zak kunnen te kloppen. Begrijp niet waarom ze zo moeilijk doen - ze torpederen alles wat logischerwijze een ontlasting van het elektriciteitsnet zou betekenen en wat ze eigenlijk altijd aanhalen om extra tarieven in te voeren en als we dan plaatselijk energie gaan opslagen dan zou dat weerom niet goed zijn? Of zouden ze vrezen dat ze te weinig capaciteitstarief gaan kunnen innen?
Hoe gaan ze dat controleren of je er 1 of 2 stekker accus aan hebt hangen ?
net als met de stekker zonnepanelen, je mag ze vanaf maandag kopen maar pas over een maand aansluiten _/-\o_ echt weer iets voor Belgie

2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 20-08 18:20
Dolf_Tweakers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:01:
[...]

Denk dat je een paar dingen verwart.
Het vermogen wat de plug-in-batterij terug-levert zal voor eigen-gebruik op dat moment zijn.
Ik ken jouw situatie niet maar stel je draait een wasje: de machine vraagt tijdens het opwarmen 2400W.
De batterij tracht NOM te draaien en levert zijn max vermogen. Er gaat niets naar het net, geen injectievermogen dus.

Vast aansluiten zou een domme zet zijn. Keuring en aanmelding bij netbeheerder nodig.
Dan kan je beter een volwaardige thuisbatterij (laten) plaatsen.
En al zou je toch de Marstek op die manier gebruiken: de PV- omvormer komt in een ander veld dan de batterij-omvormer.
Zie uiitreksel Synergrid - 241017 - TV C10_11 ed 2.3
[Afbeelding]
[quote]Dolf_Tweakers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:01:
[...]

Dat is als je de batterij volledig als NOM gebruikt.
Maar ze heeft ook de AI stand en manuele stand waarbij het wel mogelijk is dat het gecumuleerde terugleververmogen boven de 5kva of 10kva gaat.
Ook bij niet goed functioneren van de batterij bvb omwille van de P1 koppeling kun je meer op het net steken. Idem met multi marstek opstellingen.

Ik denk, als je marstek volledig wil benutten = werking op 2500w dat je officieel niet anders zal kunnen dan vast aansluiten en keuren.

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Laatst online: 10-09 16:04
tinus73 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:20:
[...]

Dat is idd misschien de default instelling, maar ik kan m gewoon omzetten naar 0 seconden. Als je een visueel metertje op een dashboard zet is dat niet zo zinvol, maar mijn aansturing naar mijn boiler-dimmer werkt zeer goed op 3 seconden. 5 seconden vond ik net wat te traag.
Van de HA site:
DSMR is a standard to which Dutch smartmeters must comply. It specifies that the smartmeter must send out a ‘telegram’ every 10 seconds (every second for DSMR 5.0 devices) over a serial port.
Bij mijn meter doet hij dus zelfs vaker dan 1 sec
Bij mij krijg ik de P1 van HomeWizard ook elke 5 sec. binnen. Zou graag van je horen hoe je die tijd verlaagd.
Ik wil wel eens zien hoe de B2500 meter simulatie zich dan gedraagt.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus73
Ronald_61 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:38:
[...]

Bij mij krijg ik de P1 van HomeWizard ook elke 5 sec. binnen. Zou graag van je horen hoe je die tijd verlaagd.
ik heb geen Homewizzard; ik gebruik gewoon een goedkoop USB kabeltje welke via de DSMR integratie werkt. Daar kan ik in de configuratie dit instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Sniper-JP schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:27:
[...]

Hoe gaan ze dat controleren of je er 1 of 2 stekker accus aan hebt hangen ?
net als met de stekker zonnepanelen, je mag ze vanaf maandag kopen maar pas over een maand aansluiten _/-\o_ echt weer iets voor Belgie
Ze controleren niet hoeveel accu's je gebruikt. Ze controleren enkel het injectie-vermogen, dus wat je terug door je teller stuurt.
Dat mag niet boven de 800W komen als je geen aangegeven PV hebt.
Heb je dit wel, dan mag je niet meer dan (aangegeven vermogen omvormer PV+800W) injectievermogen hebben.

Uiteraard kunnen ze dat enkel meten als je een digitale meter hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniper-JP
  • Laatst online: 28-04 21:33
Dolf_Tweakers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:43:
[...]

Ze controleren niet hoeveel accu's je gebruikt. Ze controleren enkel het injectie-vermogen, dus wat je terug door je teller stuurt.
Dat mag niet boven de 800W komen als je geen aangegeven PV hebt.
Heb je dit wel, dan mag je niet meer dan (aangegeven vermogen omvormer PV+800W) injectievermogen hebben.

Uiteraard kunnen ze dat enkel meten als je een digitale meter hebt.
ik heb 21 zonnepanelen aan een 5 kw omvormer hangen op 1 fase, deze is gekeurd. De accu's kan ik dan het beste alleen NOM gebruiken dan lever je niks terug en dus geen probleem ?

2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
SatScan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:45:

Ziet er beter uit en nu meer opties irt je energieaansluiting 1 of 3 fases, incl automatische herkenning.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update ook gedaan op Android,pakt hier niet goed uit totale willekeur in laden en ontladen in automodus.
Shelly 50 was te selecteren en configuration failed maar staat daarna gewoon geselecteerd als CT en verbonden.

Terug naar P1 beta dan maar, gaat niet zonder problemen, ziet de P1 wel maar scherm flitst een seconde en gaat dan verder zoeken zonder dat je de P1 kunt selecteren.
Na zeer snel aanklikken na opnieuw zoeken pakte hij na tig keer proberen.
Helaas geen goede nom regeling meer haalt merendeel van het verbruik uit het net hoewel er genoeg in de accu zit om NOM te draaien.

Laat hem maar een nachtje calibreren hoop dat het morgen normaal is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Sniper-JP schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:46:
[...]

ik heb 21 zonnepanelen aan een 5 kw omvormer hangen op 1 fase, deze is gekeurd. De accu's kan ik dan het beste alleen NOM gebruiken dan lever je niks terug en dus geen probleem ?
Dan heb je geen probleem.

Je zal nu toch al nooit de volledige 5 kw terugsturen naar het net he.

Je kan het "Geïnjecteerd ogenblikkelijk vermogen in kW" op code 2.7.0 aflezen.
Doe maar eens op een zonnige dag.

En jij mag dan tot 5,8 kW gaan als je plugin-toestellen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goede14
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-07 10:34
SatScan schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah ja ? Net gecheckt (ook IOS) antwoord : 'uw hebt de nieuwste versie ' ? ? ? welke versie hebben ze gepusht ? heb 1.6.20 en niks nieuws aangeboden

[ Voor 3% gewijzigd door Goede14 op 13-03-2025 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
  • Laatst online: 15-09 08:33
Omdat we een all electric huis hebben incl EV.
Verbruik en opwek c.a. 17000 Kw/h per jaar.
Daarvan zit 80% verbruik in de maanden okt/nov/dec/jan/feb/maart. En 80% van de opwek in de andere 6mnd.

Afgelopen maandag had ik 53kwh opwek met mijn panelen en een verbruik van 40kwhAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8O7MCBQOwrAR8wlgcRiqgBTQ8bI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BrSloe4vpJMUPLF6vxcdDNdO.png?f=fotoalbum_large.

2x 4kwh afgegeven vermogen van de accu's zie ik niet eens terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-09 23:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAd8D1rbQbGl3YiZbPXquJY2c1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/skQKZ4LQvyM6F8XPdNmzdMRV.png?f=fotoalbum_large

Ai 2.0 :)

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 22:40

Redenering is in principe juist.

Rendement is echter lager dan 80%. Gemeten waarden liggen tussen ca. 60% en 90% (redement zakt bij lage vermogens). Realistisch lijkt mij om met 75% te rekenen. Batterij ontlaadt ook niet volledig, maar tot 11%. Je kunt dus slechts 89% van de capaciteit gebruiken.

0.75x0.89x5.12=3.42 kW voor eigen gebruik per cyclus.
En daar komt de veroudering van de batterij nog bij, capaciteit zakt naar verwachting tot ca. 80% in 8 jaar tijd
De gemiddelde capaciteit over een periode van 8 jaar is dan ca. 90%

Dus voor eigen gebruik kun je over een periode van 8 jaar 0.75x0.89x0.9x5.12=3.07 kW per cyclus uit de batterij halen.

Maar het rendement telt niet voor het opladen, je slaat meer solar vermogen op in de batterij dan je er uit haalt. Dus het vermogen dat je niet teruglevert over een periode van 8 jaar vermindert met 0.89x0.9x5.12=4.10 kW per cyclus

Kostenvoordeel hangt verder vooral af van je contract, verhouding tussen verbruik en teruglevering, terugleververgoeding en terugleverkosten.

[ Voor 15% gewijzigd door Hometek op 14-03-2025 10:27 ]

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Het gaat denk ik met name om de vergoeding die je krijgt wanneer je teruglevert aan het net.

Bij saldering ga je de batterij niet terugverdienen OF wanneer je minder opwekt dan verbruikt.

(Beetje High-over mijn conclusie)

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De teller staat inmiddels op 40.
Daar moet toch wel wat mogelijk zijn.
Als er een leuke deal uitkomt dan kan ik nog polsen voor 1 of 3 accu's bij een adres die ik vorig jaar gasloos heb gemaakt.
Die kwam al eens op de lijn voor een HW accu en heb ik toen gevraagd nog even te wachten omdat de Marstek daar beter in de situatie past.

Dan natuurlijk de vraag hoe wordt dit verder aan gevlogen?
Wie van die 40 gaat daadwerkelijk de order plaatsen.
Bij welke aantallen hoort welke prijs.
Dus bij 10 bevestigingen xxxeuro bij 20 bevestigingen xxxeuro etc.
En hoe gaat de distributie plaatsvinden en wat wordt de levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Ronald_61 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:38:
[...]

Template sensor gebruiken die de werkelijke de sensor om 5 seconden uitleest?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- trigger: 
  - platform: time_pattern
    seconds: '/5'
  sensor:
    name: "Net Electricity"
    unique_id: ec34a88e-2f99-4062-856b-416ce01bbc06
    state: "{{ ((states('sensor.smart_gateways_smart_meter_power_consumed') | float(0)) * 1000 | round(2)) - ((states('sensor.smart_gateways_smart_meter_power_produced') | float(0)) * 1000 | round(2))  }}"
    unit_of_measurement: "W"
    device_class: power
    icon: mdi:flash
    attributes:
      friendly_name: "Net Electricity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
SadisticPanda schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Gewoon letterlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHfa_1XxA2-9Afd7ioCTFn-v_jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plcxJle5YO9lqV61EmXIMaz6.jpg?f=fotoalbum_large
HW active splitter en P1 bestellen en 1 dag later binnenhebben als emu niet werkt.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Mr_Big schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:03:

. In Manual mode hoeft de batterij niet te acteren op die data. @SatScan Ik zie deze nog niet in de startpost, ik dacht dat het er al een tijd instond.

[ Voor 7% gewijzigd door superduper1969 op 14-03-2025 06:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sniper-JP schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:46:
[...]

Als je geen omkijken naar je batterij wil hebben inderdaad gewoon in auto mode (nom) zetten. Bij mij draait ze na wat opstartproblemen al bijna 6 weken zonder problemen met zowel HWP1, shelly 3PROem en CT003(P1) van MT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffelke
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:26
bellabell schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:06:
Helaas hier precies hetzelfde verhaal reageren niet meer op mail.

[...]
Hier ook nog steeds aan het wachten op de P1 meter en er wordt inderdaad niet meer gereageerd op emails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:00
[...]

- Tubotek
- Offgridpowerstation.be
- Duravolt.nl
- Ematic-zonnepanelen.nl
- Marstek NL

teller gaat al tegen de 55 batterijen (ik zou mijn pre-order van 1.725 EUR annuleren indien prijs onder 1.500 EUR)

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Stekker-batterij.nl

Pagina: 1 ... 82 ... 262 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.