Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-06 10:36
Hometek schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:36:
[...]

Heb je de Shelly-Emulator al geprobeerd?
Zie ook deze video
Ik had in het verleden het begin van de video bekeken en dacht dat je extra hardware (de Lilygo) nodig had om de shelly te emuleren. Maar nu ik de video nogmaals gekeken heb blijkt dat die nodig is om de batterij uit te lezen.

Dus ik ga shelly-emulator binnen kort zeker proberen.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goede14
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-04 20:38
pj schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:38:
Zijn er al ervaringen met 3 batterijen en 3-fasen? Als ik instap wil ik in een keer alles afdekken.
Met twee fasen (twee batterijen dus ) geeft op de Marstek P1 meter problemen driefazig geen idee

Vraag me wel af of dat niet op te lossen is dus de batterijen parallel te koppelen via Modbus om ze als één batterij te beschouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goede14
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-04 20:38
DaPlato schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:10:
Ik draai ondertussen al een goeie week terug perfecte NOM met de HWP1. Allemaal sinds ik de antenne van de MT horizontaal heb geplaatst. Reactie op wijzigingen P1 na 5sec.
Is dat de Homewizard P1 in de Homwizardapp of de homewizard p1 in de Marstek app ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 12:28
Ronald_61 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:33:
[...]

Oorspronkelijke doel was via modbus monitoren in home assistant.

Dan daarna kijken wat en hoe ik eventueel via modbus kan sturen. Maar dat is een tijdelijke oplossing.
Ik zal dan de data van HW P1 moeten gebruiken.

Veel mooier is natuurlijk een rechtstreeksere regeling. Dus rechtstreekse meetwaarden van een P1 meter of Shelly naar de batterij te sturen. Met zo min mogelijk tussenstations zou de regeling betrouwbaarder moeten zijn.
Voorkeur via P1 Marstek. Maar als Marstek het niet met hun eigen P1 meter of van HW opgelost krijgt ga ik alternatieve zoeken.

Dus dat minitoren wil ik zo wie zo.

Om nu een shelly in te gaan bouwen in mijn meterkast is best een uitdaging. Zit erg vol, kan haast nergens bij en zonder hoofdschakelaar. Dat dat ooit mocht begrijp ik niet.
Ik snap je precies, ik heb al wcd’s rondom mijn meterkast, ik heb hier wat op verzonnen 🤣 maar je moet wel knutselen en een sensor bevestigen. 3 met 3 fase. (En met 3 fase zul je nog wat meer moeten doen, maar met 1 fase werkt zo iets ook)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai3PaN4IkgMrAnjvd-owddOPL8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aegbwoiBqx4vnS8gJPWpR6fN.jpg?f=fotoalbum_large de open contacten zijn nu afgeplakt.

Je kunt er nog een goede kabel met stekker aanzetten en een plastic doosje op het hout monteren. Ga ik ook nog allemaal doen , maar dit is even een snelle oplossing. Je moet alleen wel de sensor klem om de draden zien te krijgen . Voordeel is je kan de Shelly zo vervangen en van het stroom halen.

Uiteindelijk is de Shelly alleen maar een apparaatje om stroom te meten en die voeding nodig heeft. Uiteindelijk ga ik er ook een platte stekker aan zetten.

Als ik een 3 D printer had gehad , had ik er iets leuks voor geprint. Een hoesje waar je hem in en uit kan schuiven of iets dergelijks . Die de contacten afdekt en schroefgaten aan beide zijkanten om hem op het hout te bevestigen.

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 11-03-2025 18:48 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Svs79
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-06 07:10
Ik heb sinds vandaag mn 3e marstek 5,12
Echter geen goede dag om te testen, te weinig kunnen laden.
3fasig net.
P1 HW

Tot nu toe moest ik 1 marstek op auto en eentje op manueel zetten, bij 2 op auto geraakten ze het niet eens :)

Nu dus een 3e, eentje per fase op een aparte kring.

Fb volgt na wat zonnige dagen

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvotje
  • Laatst online: 29-05 20:35
heb weer iets vaags, of ik begrijp het verkeerd

als mn batterij 11% is (0,56kWh)'
en word opgeladen is deze later 100% (5,12kWh)

maar als ik bij d"cumulatieve Ontlading" kijkt

zie ik bij oplaadcapaciteit 0.9
en ontlaadcapaciteit 0.24 staan

als ik goed begrijp heeft hij dan 0,9kwh geladen, dus dat is 1.46kWh. en kan nooit 100% vol zijn .

de eerdere dagen heeft de baterij wel een oplaadcapaciteit van 4-5 kwh gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 01:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb me even wat verder ingelezen op deze accu. Eerst dacht ik er goed aan te doen iets te verzinnen waardoor de laadpaal buiten het circuit van de accu zit zodat die niet plat getrokken word, maar dat lijkt complex en niet heel zinvol.

Ik lees óók dat je deze accu zo kunt instellen dat hij maar maximaal een X aantal watt kan leveren, stel je gooit hem op max 300w (voorbeeldje) dan kan hij dus prima 1 of 2 nachten overbruggen voor laag standby verbruik van een koelkast en verlichting?

Het is puur mijn bedoeling om mijn dagopbrengst deels op te kunnen slaan om mijn nachtverbruik af te dekken. Wassen/afwassen/auto laden en andere grote stroomslurpers zullen voornamelijk overdag draaien, maar over de warmtepomp heb ik weinig controle, die zal ook 's nachts wat stroom willen.

Kan zo'n Marstek ding dan nog zinnig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:34

d3x

Svs79 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:23:
Ik heb sinds vandaag mn 3e marstek 5,12
Echter geen goede dag om te testen, te weinig kunnen laden.
3fasig net.
P1 HW

Tot nu toe moest ik 1 marstek op auto en eentje op manueel zetten, bij 2 op auto geraakten ze het niet eens :)

Nu dus een 3e, eentje per fase op een aparte kring.

Fb volgt na wat zonnige dagen
heb je PV op alle 3 de fasen liggen?
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:33:
Ik heb me even wat verder ingelezen op deze accu. Eerst dacht ik er goed aan te doen iets te verzinnen waardoor de laadpaal buiten het circuit van de accu zit zodat die niet plat getrokken word, maar dat lijkt complex en niet heel zinvol.

Ik lees óók dat je deze accu zo kunt instellen dat hij maar maximaal een X aantal watt kan leveren, stel je gooit hem op max 300w (voorbeeldje) dan kan hij dus prima 1 of 2 nachten overbruggen voor laag standby verbruik van een koelkast en verlichting?

Het is puur mijn bedoeling om mijn dagopbrengst deels op te kunnen slaan om mijn nachtverbruik af te dekken. Wassen/afwassen/auto laden en andere grote stroomslurpers zullen voornamelijk overdag draaien, maar over de warmtepomp heb ik weinig controle, die zal ook 's nachts wat stroom willen.

alles hangt af van je totaal verbruik. er zullen zeker wat systemen komen waarbij je de Marstek gewoon in manueel kan droppen terwijl je auto kan laden. Ik heb nog niet gekeken naar alternatieve sturing van dit ding, maar lijkt mij wel haalbaar in de toekomst.

[ Voor 56% gewijzigd door d3x op 11-03-2025 19:51 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
d3x schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:49:
[...]

Hoi, 3 fasige omvormer idd

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

d3x schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:49:
[...]

[...]

alles hangt af van je totaal verbruik. er zullen zeker wat systemen komen waarbij je de Marstek gewoon in manueel kan droppen terwijl je auto kan laden. Ik heb nog niet gekeken naar alternatieve sturing van dit ding, maar lijkt mij wel haalbaar in de toekomst.
Ik heb ook PV op 3 fasen, maar dan simpelweg doordat de 36 panelen verdeeld liggen á 12 per fase. Maakt dat nog uit? De laadpaal is 3 fasen maar mijn auto kan maar op 1 fase laden, wat nou als ik die accu op een fase hang waar de auto geen gebruik van maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79

Wat er bij mij een groot verschil maakt in verbruik is dat ik voor mn warmtepomp nu nachtverlaging toepas.
Daardoor ligt het verbruik meer overdag wanneer je opbrengst hebt van de panelen en opwarming door de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Svs79 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:54:
[...]

Wat er bij mij een groot verschil maakt in verbruik is dat ik voor mn warmtepomp nu nachtverlaging toepas.
Daardoor ligt het verbruik meer overdag wanneer je opbrengst hebt van de panelen en opwarming door de zon.
Ik heb geen groot buffervat (ook geen plek voor) dus het moet echt komen van wat ik aan warmte in het cv /leiding systeem kan hebben. Er is wel een klein beetje vloerwarming aanwezig en de boel is goed geïsoleerd. Het klinkt alsof ik die nachtverlaging absoluut moet willen inderdaad. Ik lees nu dat dit bij een WP een minder goed idee is? Omdat hij de achterstand moet inhalen en dat bij een warmtepomp veel minder efficient is dan bij een CV. Ik zeg er wel bij, wij stoken max 19 graden daarboven vinden we niet prettig.

Die limiet van 800w output is omdat het een stekkersysteem is, en ik begrijp ook waarom - de automaten detecteren een overbelasting niet als hij vanuit deze accu komt. Maar: Wat nou als je zo'n marstek wel in je kast zou bedraden? Wat houd je tegen het zo te doen?

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-03-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 22:16
rvotje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:28:

als ik goed begrijp heeft hij dan 0,9kwh geladen, dus dat is 1.46kWh. en kan nooit 100% vol zijn .

Dat is idd raar, cumulatief zou eerder te hoog moeten zijn, nooit te laag.
Melden via feeback, met een paar screenshots.

2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:01:
[...]

Ik heb geen groot buffervat (ook geen plek voor) dus het moet echt komen van wat ik aan warmte in het cv /leiding systeem kan hebben. Er is wel een klein beetje vloerwarming aanwezig en de boel is goed geïsoleerd. Het klinkt alsof ik die nachtverlaging absoluut moet willen inderdaad. Ik lees nu dat dit bij een WP een minder goed idee is? Omdat hij de achterstand moet inhalen en dat bij een warmtepomp veel minder efficient is dan bij een CV. Ik zeg er wel bij, wij stoken max 19 graden daarboven vinden we niet prettig.

Die limiet van 800w output is omdat het een stekkersysteem is, en ik begrijp ook waarom - de automaten detecteren een overbelasting niet als hij vanuit deze accu komt. Maar: Wat nou als je zo'n marstek wel in je kast zou bedraden? Wat houd je tegen het zo te doen?
Als ze op een aparte kring zitten mogen ze 2500w leveren. Bij mij zitten ze allemaal op hun eigen afgezekerde kring 20A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Misschien niet helemaal antwoord op je vraag maar ik weet niet precies wanneer je laad etc.

Ik heb een wallbox en die begint pas vanaf 6a te laden bij 3 fase. dus 2a per fase, is minimum van de auto.
Dat doet de lader door te kiezen: nu laden - laden bij 3a zonnestroom, wordt aangevuld met grid of geheel zonnestroom en dus minimaal 6a.

Ik sluit mijn auto 's-avonds aan en de volgende ochtend gaat eerst de batt laden omdat die al bij geringe opbrengst het energie overschot gebruikt.
Doordat de batt laad tot 2500w gaat de wallbox pas werken als de batt vol is.
Dan gaat dus de wallbox de auto laden, bij wolken etc dan springt de batt bij.
Totdat de zonnestroom zo laag is dat de wallbox weer afschakelt* en dan gaat de batt weer laden en de avond en nacht begin ik dus meestal met een volle batt (*of eerder als de auto geheel geladen is).

Werkt hier perfect... max geladen auto en batt. Ik heb een 25A 3 fase aansluiting en laad de auto ook op 3fase (max 11kw).

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

SatScan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Misschien niet helemaal antwoord op je vraag maar ik weet niet precies wanneer je laad etc.

Ik heb een wallbox en die begint pas vanaf 6a te laden bij 3 fase. dus 2a per fase, is minimum van de auto.
Dat doet de lader door te kiezen: nu laden - laden bij 3a zonnestroom, wordt aangevuld met grid of geheel zonnestroom en dus minimaal 6a.

Ik sluit mijn auto 's-avonds aan en de volgende ochtend gaat eerst de batt laden omdat die al bij geringe opbrengst het energie overschot gebruikt.
Doordat de batt laad tot 2500w gaat de wallbox pas werken als de batt vol is.
Dan gaat dus de wallbox de auto laden, bij wolken etc dan springt de batt bij.
Totdat de zonnestroom zo laag is dat de wallbox weer afschakelt* en dan gaat de batt weer laden en de avond en nacht begin ik dus meestal met een volle batt (*of eerder als de auto geheel geladen is).

Werkt hier perfect... max geladen auto en batt. Ik heb een 25A 3 fase aansluiting en laad de auto ook op 3fase (max 11kw).
Niet helemaal dezelfde situatie maar je zet me wel aan het denken. Mijn auto laadt op 1 fase en de ondergrens is 1,4kw ofwel 1400w - minder dat dit en hij start gewoon niet met laden. Ik kan de Zappi instellen op eco+ waardoor hij alleen gaat laden met een overschot die niet uit het net komt ofwel panelenstroom. Hij kan via de CT klemmen meten welke stroom uit de panelen komt en welke uit het net afkomstig is. De Marstek kan max 800w leveren en zal dus nooit zelfstandig de Zappi kunnen triggeren...

misschien is de situatie toch simpeler dan ik dacht!

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-03-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rvotje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:28:

Ik snap niet helemaal wat je hier schrijft....

cumulatieve is wat er tussentijds is geleverd... dus de batt is vol gaat een stukje ontladen en later weer laden en weer stukje ontladen etc... het geleverde vermogen zie je daar. De andere getal zegt wat er nog aan vermogen aanwezig is.

Vandaag was een mindere zonnige dag... en de batt staat al geruime tijd op 11% en heeft vandaag 3.84 kwh geleverd (cumulatieve ontlading) dmv laden - ontladen gedurende de zonperiode.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:08

Servowire

prutser:~#

DePrutser schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:24:
In het kader van leef hard, sterf jong firmware 149,212 uitgevoerd.
Ging prima zonder problemen.
Moet wel lachen. Maar durf zelf nog niet. Geen zin in die dingen weer van gevel af te schroeven

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:01:
[...]

Begrijp al je zorgen eigenlijk niet. Zet de MT op een aparte groep en je kan 2500w ontladen. Heb ook een ev en warmtepomp en die Marstek is dan een grote meerwaarde, zal de ganse dag bijspringen waar energie tekort is en op andere momenten weer laden, dat gaat de ganse dag door.
Mijn combinatie is 10 kw piek PV installatie pal zuid en nu 2 batterijen MT van 5,16kwh met Shelly , EV, WP en boiler 300l die ik met WP of elektrische weerstand kan opwarmen. Ik produceer per jaar ongeveer 10.000kwh met mijn PV en injecteerde daar ongeveer 4000kwh terug in het net na installatie digitale teller….
Volgens mijn berekeningen ga ik nu met mijn 2 batterijen tussen de 2100 en 2300 kWh minder injecteren. Heb 3100€ betaald voor mijn 2 MT’s.
Mijn data leert dat ik 600 tot 650 laadcyclussen per jaar kan halen. Op een jaar of 5-6 ga ik mijn investering eruit hebben. En dan reken ik geen prijsstijging en eventueel boetes voor injectie.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DSSW schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Begrijp al je zorgen eigenlijk niet. Zet de MT op een aparte groep en je kan 2500w ontladen. Heb ook een ev en warmtepomp en die Marstek is dan een grote meerwaarde, zal de ganse dag bijspringen waar energie tekort is en op andere momenten weer laden, dat gaat de ganse dag door.
Mijn combinatie is 10 kw piek PV installatie pal zuid en nu 2 batterijen MT van 5,16kwh met Shelly , EV, WP en boiler 300l die ik met WP of elektrische weerstand kan opwarmen. Ik produceer per jaar ongeveer 10.000kwh met mijn PV en injecteerde daar ongeveer 4000kwh terug in het net na installatie digitale teller….
Volgens mijn berekeningen ga ik nu met mijn 2 batterijen tussen de 2100 en 2300 kWh minder injecteren. Heb 6100€ betaald voor mijn 2 MT’s.
Mijn data leert dat ik 600 tot 650 laadcyclussen per jaar kan halen. Op een jaar of 5-6 ga ik mijn investering eruit hebben. En dan reken ik geen prijsstijging en eventueel boetes voor injectie.
Ik heb nog wel wat groepen beschikbaar. De marstek is dus in staat om de hele dag te pendelen en tevens mijn nachtverbruik af te dekken? In de avond verwacht ik eigenlijk maar een paar zaken: PC/Beamer (paar honderd watt, maar incidenteel), koelkast en verlichting, en de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
DSSW schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Volgens mijn berekeningen ga ik nu met mijn 2 batterijen tussen de 2100 en 2300 kWh minder injecteren. Heb 6100€ betaald voor mijn 2 MT’s.
6100eur voor 2 marstek’s ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:56:
[...]

Ik heb nog wel wat groepen beschikbaar. De marstek is dus in staat om de hele dag te pendelen en tevens mijn nachtverbruik af te dekken? In de avond verwacht ik eigenlijk maar een paar zaken: PC/Beamer (paar honderd watt, maar incidenteel), koelkast en verlichting, en de warmtepomp.
Tuurlijk, je moet de bakjes laten werken, soms zal er ‘s avonds misschien niet meer 5kwh inzitten maar met 3 kWh kom je de nacht ook door

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:00:
[...]

6100eur voor 2 marstek’s ?
Typ foutje, 3100€ voor de 2 ( de eerste 1665€ incl btw, de 2de 1452€ incl btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:52:
[...]

Ik heb ook PV op 3 fasen, maar dan simpelweg doordat de 36 panelen verdeeld liggen á 12 per fase. Maakt dat nog uit? De laadpaal is 3 fasen maar mijn auto kan maar op 1 fase laden, wat nou als ik die accu op een fase hang waar de auto geen gebruik van maakt?
Maakt niet uit, in auto mode ( nom) gaat hij ervoor zorgen dat je max regelt om min te injecteren en max ontlaadt om min uit net te halen, zonder naar de fasen apart te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocomoJohn
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-04 01:13
DePrutser schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:48:
[...]

en op het acces point waar het de beste connectie mee heeft.
Doe je dit door in de Deco app, Mesh technologie uit te schuiven bij het device op het moment dat deze verbinding heeft met de gewenste deco?

NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pixelping schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:15:
[...]

Ja dat wilde ik en Duravolt/Duramotion ook. Maar Marstek gaf aan de garantie alleen via de klant af te willen handelen. Bijzonder om de horen dat het via andere verkopers wel kan. Duravolt/Duramotion blijft wel ondersteunen en is ook niet blij met de communicatie en de afhandeling tot nu toe. Maarja zolang er niets gebeurd heb ik er weinig aan. Als ik weer een nuttige update heb zal ik deze weer delen.
Beetje onzin
Als andere dat wel. En duramotion verkoopt het als duravolt dus eigenljkk heb je niks met marstekbte maken
Vraag me af of ze zich niet terug trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:44
DSSW schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Typ foutje, 3100€ voor de 2 ( de eerste 1665€ incl btw, de 2de 1452€ incl btw)
2de voor nog geen €1500 euro, waar heb je die zo voordelig besteld??

Werken 2 batterijen goed met elkaar samen en mag je 5000 kWh ontladen wanneer ze beide op een aparte groep en fase zitten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
DSSW schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:17:
[...]

Maakt niet uit, in auto mode ( nom) gaat hij ervoor zorgen dat je max regelt om min te injecteren en max ontlaadt om min uit net te halen, zonder naar de fasen apart te kijken
Zo ging dat zonder batterijen, auto laden was ofwel te laag, dan injecteerde er teveel, ofwel teveel en dan trok je uit het net
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF-Q003D0YcW7RAJW98r0f_cgFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TEkXHrHMQ2GKnXYLqWsWNiGp.png?f=fotoalbum_large

Nu zorgen de batterijen ervoor dat je minimum injecteert en minimaal uit net haalt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5mRIKG4BheDtBulVnlcj3iub5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tDhO4Z9Nl3urR7L8Y8Bse3Z1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 19-06 22:37
PNARI schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:35:
Wat ik al een tijdje voorspelde is aan het gebeuren in Vlaanderen, ook in variabele en vaste contracten ga je moeten op momenten van negatieve marktprijzen gaan betalen voor injectie :
https://www.ilumen.solar/...etten-wordt-onafwendbaar/

Vorig jaar waren in 4% van de uren op jaarbasis de prijzen negatief. Eigenlijk moet de overheid premies gaan geven voor de installatie van batterijen.Ze verplichten nu bedrijven in Vlaanderen om te investeren in wind en zonneenergie waardoor de prijzen alleen maar vaker negatief gaan worden...........
"Gebeurt het toch, dan zal het eerder uitzonderlijk zijn en om een miniem bedrag gaan’, stelt Tom Van Den Bosch, de co-CEO van Energie.be"
Waarom rekenen ze het dan toch door als het zo miniem is?

De plaatsing van mijn digitale meter is uitgesteld wegens een niet conforme, lees gemofte, aanvoerkabel. Er is ong. 1m "nieuwere" kabel aan de oude gezet. Unit-T, de subcontractor van Fluvius, mag geen nieuwe kast met meter zetten. Fluvius dient op hun kosten de kabel naar de straat te vervangen. Waarschijnlijk een andere contractor die dit zal uitvoeren. De basis van de gasmeter idem dito. Niet conform wegens geen ontluchting.

Zal dan toch maar zsam 1 of meerdere plugin-betterij(en) plaatsen om zelfverbruik te vergroten en zodanig injectie te verminderen.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
obed112 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:49:
[...]

2de voor nog geen €1500 euro, waar heb je die zo voordelig besteld??

Werken 2 batterijen goed met elkaar samen en mag je 5000 kWh ontladen wanneer ze beide op een aparte groep en fase zitten?
Zie vroegere posts.

Op dit ogenblik 1 in manueel en 1 in auto, vanaf volgende week zou er een FW komen die de 2 automatisch gaat sturen.

Ik produceer toch ook meer dan 5000w met PV, wel verdeeld over 3 fasen. Belangrijkste is dat interne bekabeling van elektrisch bord geschikt is, ik heb gans bord gedaan met 10mm2 dus combo PV en batterij is geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LocomoJohn schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:21:
[...]

Doe je dit door in de Deco app, Mesh technologie uit te schuiven bij het device op het moment dat deze verbinding heeft met de gewenste deco?
Ja, zodra je apparatuur met het juiste mesh station verbinding heeft. Dan blijft je apparatuur met deze verbonden en gaat niet (naadloos) hoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
obed112 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:49:
[...]

Ja dat mag bij verschillende fases.

Hanteer Ampere x Nominale Voltage = Hoeveelheid Watt

16a x 220v = Max 3520w - bijv je groep op een fase
25a x 220v = Max 5500w - bijv een fase van je hoofdaansluiting

Let op hoeveel wattage je verdeelt op je fase hebt aangesloten zodat je niet de fase van je hoofdaansluiting de hele tijd overbelast. Die kan een bepaalde tijd hogere wattages aan maar dat geeft extra warmte!
Een ander onderbelicht voordeel om je batt op een aparte groep aan te sluiten is bij kortsluiting. Als in dezelfde groep kortsluiting in een apparaat ontstaat en de batt gaat dat opheffen door stroom te leveren verhoogd dat brandgevaar. Dus bij 2500 ontladen altijd aparte groep!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 16-06 09:12

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

LocomoJohn schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:21:
[...]

Correct.
Je kan daar hem vast zetten op je gewenste APAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tm2Zt4TmBcdcQHXPDqeTuHsIaKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofsF1QziKg93VoQ8IvwRyJaN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door DePrutser op 12-03-2025 09:36 ]

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 08:52
Volgens de feedback van Marstek moet ik de accu via internet kunnen bereiken. Dat lukt mij dus niet.Ik kan de gegevens in de app alleen zien bij actieve bluetooth verbinding. Buiten bereik van de bluetooth accu werkt de app niet. Voor zowel de accu als de Marstek P1 meter is wifi geconfigureerd en beide zichtbaar in wifi netwerk op mijn router. Ik heb een Frtizbox 5590 router. Moet ik misschien poortvrijgave instellen in de router?

Dit was antwoord vaan Marstek

Hello, your device has returned to normal. You can try checking the data outside of the Bluetooth range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Wil1951 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:30:
Volgens de feedback van Marstek moet ik de accu via internet kunnen bereiken. Dat lukt mij dus niet.Ik kan de gegevens in de app alleen zien bij actieve bluetooth verbinding. Buiten bereik van de bluetooth accu werkt de app niet. Voor zowel de accu als de Marstek P1 meter is wifi geconfigureerd en beide zichtbaar in wifi netwerk op mijn router. Ik heb een Frtizbox 5590 router. Moet ik misschien poortvrijgave instellen in de router?

Hello, your device has returned to normal. You can try checking the data outside of the Bluetooth range.
Ik denk dat je even je hele netwerk moet nakijken of je wel een plat wifi netwerk hebt. Bij iedereen werkt het als je een plat wifi netwerk hebt.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wil1951 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:30:

Je hoeft geen poort open te zetten. Zet BT uit en probeer lokaal contact te krijgen. Als dat niet lukt is je Wifi niet juist geconfigureerd (gebruik geen wifi gastaccount)

Voor buitenhuis gebruik worden de gegevens op een server gezet en daar door de app opgehaald. Dus er word dan geen connectie met je Fritzbox gemaakt. Eventueel een VPN kan wel storend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Poort 1010 moet te benaderen zijn . Als je een Windows pc of iets dergelijks hebt kun je kijken of je de apparaten kan pingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svs79
Eerste ervaring 3 marsteks op 3 fases (1 per fase) , ze gaan alle kanten uit momenteel. Eentje laden, gelijktijdig eentje ontladen, …

Als ik op de HW display kijk, zwiept het ook alle kanten uit. Moet wel zeggen dat het met de wolken ook wel veel variert van opbrengst zonnepanelen dus marstek moet veel aanpassen.

Ik laat ze een dagje doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil1951
SatScan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:31:
[...]

Je hoeft geen poort open te zetten. Zet BT uit en probeer lokaal contact te krijgen. Als dat niet lukt is je Wifi niet juist geconfigureerd (gebruik geen wifi gastaccount)

Voor buitenhuis gebruik worden de gegevens op een server gezet en daar door de app opgehaald. Dus er word dan geen connectie met je Fritzbox gemaakt. Eventueel een VPN kan wel storend werken.
Ik krijg nu dit antwoord van Marstek “You need to agree to the location permissions for the MARSTEK APP. If it doesn\'t work, provide a video for us to analyze.”
Als ik Bluetooth uitzet krijg ik geen verbinding met de app. Locations permissions ben ik mee akkoord gegaan. Ik heb geen VPN. Accu en P1meter staan beide in mijn 2,4 GHz netwerk. Ik heb wel 2 wifi netwerken voor 2,4 en 5 GHz met aparte namen. Ik heb op bovenverdieping een repeater die samen met de router een mesh vormen. Accu en P1Meter zijn met de router verbonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Wil1951 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Ik krijg nu dit antwoord van Marstek “You need to agree to the location permissions for the MARSTEK APP. If it doesn\'t work, provide a video for us to analyze.”
Als ik Bluetooth uitzet krijg ik geen verbinding met de app. Locations permissions ben ik mee akkoord gegaan. Ik heb geen VPN. Accu en P1meter staan beide in mijn 2,4 GHz netwerk. Ik heb wel 2 wifi netwerken voor 2,4 en 5 GHz met aparte namen. Ik heb op bovenverdieping een repeater die samen met de router een mesh vormen. Accu en P1Meter zijn met de router verbonden
Zie mijn vorige comment, de apparaten pingen of iets dergelijks. Dan kun je zaken gaan uitsluiten. Ze gebruiken poort 1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:43:
Eerste ervaring 3 marsteks op 3 fases (1 per fase) , ze gaan alle kanten uit momenteel. Eentje laden, gelijktijdig eentje ontladen, …

Als ik op de HW display kijk, zwiept het ook alle kanten uit. Moet wel zeggen dat het met de wolken ook wel veel variert van opbrengst zonnepanelen dus marstek moet veel aanpassen.

Met welke ct werk je? En welke firmware?

Er was hier iemand die 3 batterijen wel keurig aan de praat had volgens mij.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

Volgens mij hebben ze dit nog niet op orde. Maar gaan ze dit ooit wel ondersteunen. Voorlopig blijft het hier nog bij 1 Marstek accu, kijk over 1 of 2 jaar nog wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
Ronald.42 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:05:
[...]

Ja na het nodige modbus sleutel werk... en volgens mij zelfs een soort flow opbouwen, daar moet je dan wel tijd voor nemen en kennis van hebben. (Als je dat dan hebt, dan is dat een optie. Maar zo out-of-the-box, is er geen ondersteuning op dit moment.

[ Voor 8% gewijzigd door S2S op 12-03-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil1951
S2S schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Zie mijn vorige comment, de apparaten pingen of iets dergelijks. Dan kun je zaken gaan uitsluiten. Ze gebruiken poort 1010.
Met ping zijn de accu en de Marstek P1 meter bereikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Wil1951 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Met ping zijn de accu en de Marstek P1 meter bereikbaar
Vanaf het netwerk waar ook je telefoon op zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svs79
S2S schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Volgens mij hebben ze dit nog niet op orde. Maar gaan ze dit ooit wel ondersteunen. Voorlopig blijft het hier nog bij 1 Marstek accu, kijk over 1 of 2 jaar nog wel een keer.
3 op 3 fases zou moeten werken volgens hen.
Ik heb gezien dat mn nieuwe accu een iets andere firmware had, v148 met een andere versie achter.
Heb nu alles op dezelfde FW draaien en het lijkt nu goed te werken. Afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Svs79 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Ik heb gezien dat mn nieuwe accu een iets andere firmware had, v148 met een andere versie achter.
Nou dat zou mooi zijn! Hou ons op de hoogte. Dit is wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svs79
Ronald.42 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:05:
[...]

Er was 1 accu, die nieuwste, die een andere FW had, ook 148 maar met een andere versie achter dan de andere batterijen. Heb ze nu allemaal op dezelfde gekregen en dit lijkt op het eerste zicht de oplossing.
P1 meter is de HW, die werkt hier al perfect sinds ik hem aan de praat gekregen heb dus ga die behouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Die tekst had ik ook voorbij zien komen.
3 werden al wel ondersteund maar 2 nog niet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil1951
S2S schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:11:
[...]

Vanaf het netwerk waar ook je telefoon op zit?
Ja, telefoon ook op 2,4 netwerk gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Wil1951 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Ja, telefoon ook op 2,4 netwerk gezet
Erg vreemd, je kan in de app de accu wel zien in de app als je bijvoorbeeld op 4 of 5 g zit? Dus niet op je Wifi?
Anders dan is er wat anders aan de hand, als dit ook niet werkt, zo ik gokken op iets met poorten in de router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zojuist firmware V1.49 succesvol erin geladen.

Nu werkt de HW P1 Beta meter wel!
Ik laat het voor nu even zo staan en kijken of het zo blijft.

Zo wel fijn zijn voor andere gebruikers die problemen hebben met de CT003.
Fingers Crossed. Goed bezig bij Marstek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-06 09:29
Iemand de "Shelly PRO EM-50" al werkend?

Draai nu sinds gisteren op de HW P1 beta maar loop wel tegen de 10 sec refreshrate van mijn meter (Iskra ME382) aan.
Heb FW v 149 geinstalleerd staan maar ben huiverig om te wisselen omdat het configureren van de HW P1 niet zonder horten en stoten ging.
Shelly is verbonden middels LAN kabel en WIFI poort 1010 staat open.

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
SatScan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:46:

Same here _/-\o_

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Janp1963 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:48:
Iemand de "Shelly PRO EM-50" al werkend?

Draai nu sinds gisteren op de HW P1 beta maar loop wel tegen de 10 sec refreshrate van mijn meter (Iskra ME382) aan.
Heb FW v 149 geinstalleerd staan maar ben huiverig om te wisselen omdat het configureren van de HW P1 niet zonder horten en stoten ging.
Shelly is verbonden middels LAN kabel en WIFI poort 1010 staat open.
Gewoon aanklikken in de app en gaan met die banaan! De shelly pro 3em is hier ook werkend.
Ik heb niets via de aan kabel, shelly ook via de wifi. Als ze niets anders hebben gedaan met de 50 versie, dan gaat deze ook wel werken.

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 12-03-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
S2S schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Gewoon aanklikken in de app en gaan met die banaan! De shelly pro 3em is hier ook werkend.
Ik heb niets via de aan kabel, shelly ook via de wifi. Als ze niets anders hebben gedaan met de 50 versie, dan gaat deze ook wel werken.
Nope wil niet configureren, moet BT enabled staan in de shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je mag er slechts 1 op auto zetten, andere op manueel. Volgende week komt er een FW die de automatische werking ondersteunt naar NOM voor 2 batterijen ( misschien ook voor 3). Er is wel een FW beschikbaar voor regeling van 3 batterijen die elk hun eigen fase naar nul regelen, die moet je aanvragen via de feedback in de app. Er zijn al tweakers die dit gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
Janp1963 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:59:
[...]

Nee. RTC poort moet wel op 1010 staan. Verder niet aan settings zitten. Ik had mijn Shelly op monophase gezet .. slecht idee. (Array is dan anders) Ze lezen denk ik de EM json array uit. Resulteerde in configuratie mislukt.

Dan nog steeds niet configureren, zorg dat ze op zelfde netwerk zitten en anders pingen en iets als netcat gebruiken om te kijken of de Shelly reageert op poort 1010.

[ Voor 38% gewijzigd door S2S op 12-03-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
DSSW schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Je mag er slechts 1 op auto zetten, andere op manueel. Volgende week komt er een FW die de automatische werking ondersteunt naar NOM voor 2 batterijen ( misschien ook voor 3). Er is wel een FW beschikbaar voor regeling van 3 batterijen die elk hun eigen fase naar nul regelen, die moet je aanvragen via de feedback in de app. Er zijn al tweakers die dit gebruiken.
Onderstaande is feedback van hen, dus ik ging er vanuit dat het met 3 batterijen gewoon werkte?

Kun je meerdere batterijen op een 3 fase systeem aansluiten?
Op dit moment ondersteunen we bij het beheren van meerdere apparaten alleen het besturen van één apparaat per fase. Als u drie Venus-apparaten hebt, kan nulfeed-in worden bereikt (NOM). Met slechts twee apparaten moet echter één fase ongebruikt blijven, of u kunt één apparaat gebruiken voor driefasenstroom compensatie terwijl het andere apparaat in de handmatige modus werkt als tijdelijke oplossing. Anders kunnen er conflicten ontstaan. We werken actief aan het oplossen van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:40:
[...]

Onderstaande is feedback van hen, dus ik ging er vanuit dat het met 3 batterijen gewoon werkte?

Kun je meerdere batterijen op een 3 fase systeem aansluiten?
Op dit moment ondersteunen we bij het beheren van meerdere apparaten alleen het besturen van één apparaat per fase. Als u drie Venus-apparaten hebt, kan nulfeed-in worden bereikt (NOM). Met slechts twee apparaten moet echter één fase ongebruikt blijven, of u kunt één apparaat gebruiken voor driefasenstroom compensatie terwijl het andere apparaat in de handmatige modus werkt als tijdelijke oplossing. Anders kunnen er conflicten ontstaan. We werken actief aan het oplossen van dit probleem.
Dat is net wat ik trachtte uit te leggen.
1 MT per fase en elke MT regelt zijn eigen fase naar nul, daarvoor bestaat een speciale FW, ik dacht V147.3 of zoiets, die kan je aanvragen en wordt dan gepusht.

Maar mijn voorkeur gaat naar een echte NOM met meerdere batterijen, in mijn geval 2 en die nieuwe FW komt volgende week hebben ze mij bevestigd. Dat zal ook wel weer een FW zijn die je persoonlijk moet opvragen veronderstel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LawrenceBouman
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-06 14:43

Hier nu ook alles 100% draaiende op de hw p1! Ga nog wel mijn Kaifa MA105 gprs nog laten vervangen, die geeft zoals @DePrutser zei om de 10 sec data door naar mn hw en dat zorgt ervoor dat de accu er achteraan rent met enige vertraging, alsnog een indrukwekkend resultaat nu vrijwel nom behalve de uitschieters door de vertraging 👍🏻

Special thnx @superduper1969 !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
SatScan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:14:
[...]

Ja dat mag bij verschillende fases.

Hanteer Ampere x Nominale Voltage = Hoeveelheid Watt

16a x 220v = Max 3520w - bijv je groep op een fase
25a x 220v = Max 5500w - bijv een fase van je hoofdaansluiting

Let op hoeveel wattage je verdeelt op je fase hebt aangesloten zodat je niet de fase van je hoofdaansluiting de hele tijd overbelast. Die kan een bepaalde tijd hogere wattages aan maar dat geeft extra warmte!
Een ander onderbelicht voordeel om je batt op een aparte groep aan te sluiten is bij kortsluiting. Als in dezelfde groep kortsluiting in een apparaat ontstaat en de batt gaat dat opheffen door stroom te leveren verhoogd dat brandgevaar. Dus bij 2500 ontladen altijd aparte groep!!!!
Maar pas wel op bij de huidige kwaliteit van de regeling kan het gebeuren (bij mij gebeurd het regelmatig) dat de batterij staat te leveren terwijl er volop zonne-energie is. Dan lever ik dus aan het net het geleverde batterij vermogen plus zonne-energie min huishoudverbruik.

Theoretisch kan er dus max. 5000W plus zonne-energie min huishoudverbruik door de 26 A gaan.

Maar met een goede regeling zou het moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61

Hou ons op de hoogte of het blijf werken.
Ik ben benieuwd.

Bij mij heeft die combinatie het 1 dag goed gedaan. Daarna helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
DSSW schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Dat is net wat ik trachtte uit te leggen.
1 MT per fase en elke MT regelt zijn eigen fase naar nul, daarvoor bestaat een speciale FW, ik dacht V147.3 of zoiets, die kan je aanvragen en wordt dan gepusht.

Maar mijn voorkeur gaat naar een echte NOM met meerdere batterijen, in mijn geval 2 en die nieuwe FW komt volgende week hebben ze mij bevestigd. Dat zal ook wel weer een FW zijn die je persoonlijk moet opvragen veronderstel ik.
Wat is daarvan het nadeel, die eigen fase naar nul regelend?
Persoonlijk vind ik de uitleg niet altijd even duidelijk, zeker niet voor een plug en pray toestel.
Heb net die 3e battterij aangeschaft omdat het gewoon zou werken zonder dat je zelf moet zitten prutsen in de manuele stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06 13:35
Na upgrade naar versie 1.4.9 geen lampjes meer die branden en geen connectie.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbyMR6e_Xse3r8ZoFcu-QMspV7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URLngOwXPe6riN0CdpfXUCTi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAUiU_C1sjSRQPPufamYdpbVyd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvohgvcKfxI3oAoOL4qlYP8p.jpg?f=fotoalbum_large

Stroom is ok. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:40
Janp1963 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:59:
[...]

Heb je de Shelly wel op 3 fasen staan?
Kan in Settings, Device profile, hierin moet ie op Triphase staan.

3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aldzek schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:52:
Na upgrade naar versie 1.4.9 geen lampjes meer die branden en geen connectie.. [Afbeelding]

[Afbeelding]

Welke versie had je voor de update?

Lees TS voor reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:48:
[...]

Persoonlijk vind ik de uitleg niet altijd even duidelijk, zeker niet voor een plug en pray toestel.
Heb net die 3e battterij aangeschaft omdat het gewoon zou werken zonder dat je zelf moet zitten prutsen in de manuele stand.
Je kan in bepaalde situaties op een fase de MT vol hebben en bij stroomoverschot op die fase dus nig terugleveren aan het net terwijl je op een andere fase nog plaats hebt in een batterij om die stroom misschien op te laden, dat wil ik niet.
Het probleem van het gebruik van die manuele stand is binnenkort voorbij als de aangekondigde FW er is, ik wil ook naar 100% auto NOM, laat dat duidelijk zijn, maar voorlopig werkt de combo auto en manueel wel. Heb al geprobeerd om ze beiden op auto te zetten maar dat werkt niet zoals het hoort met V148, dan zie ik 1 MT laden en de andere ontladen…dat is uiteraard niet de bedoeling

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Suggestie....

Nu de werking van meerdere batterijen door Marstek is aangekondigd/bevestigd is het misschien tijd om eens te kijken of gebruikers hier een tweede of meer batterijen willen aanschaffen.

Wij hebben de laatste weken vele hete kooltjes voor Marstek uit het vuur gehaald en diverse gebruikers succesvol verder geholpen. Wat zou er mooier zijn als we een extra batterij kunnen kopen tegen een gereduceerde prijs, dit als compensatie van onze vele uren testen/feedback en frustraties als het niet werkte.

Kort en goed wie wil er een bestandje aanleggen met namen van geregistreerde Tweakers om gezamenlijk een collectieve korting aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06 13:35
SatScan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:02:
[...]

Welke versie had je voor de update?

Lees TS voor reset.
1.4.8.

Ik vind nergens hoe je een hard reset kan geven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Svs79 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:48:
[...]

Neem contact op met de leverancier die dit beloofd heeft!
Het is al vanaf het begin bekend dat dit niet werkt en dat dit na het goed functioneren van de P1 uitlezing dit opgepakt zou worden hetzelfde ook voor de AI functie die verder verfijnd wordt. Zie TS bij vraag en antwoord.

Wij vernemen graag het antwoord van de leverancier.

PS ik neem aan dat je het niet van te voren via de Feedback in de app hebt gevraagd.

[ Voor 9% gewijzigd door SatScan op 12-03-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aldzek schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:13:
[...]

1.4.8.

Ik vind nergens hoe je een hard reset kan geven..
Reset! Be like google my friend
Ik kan geen verbinding meer met de batterij maken. Zowel niet via bluetooth als wifi. Hoe kan ik dit verhelpen?
Probeer een reset op de volgende manier: - Shutdown, - Stroom eraf, - Wacht meer dan 2 minuten, - Aan, - Stroom er weer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Njord1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Hij heeft het 1 fase model ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
SatScan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:11:
Suggestie....

Nu de werking van meerdere batterijen door Marstek is aangekondigd/bevestigd is het misschien tijd om eens te kijken of gebruikers hier een tweede of meer batterijen willen aanschaffen.

Wij hebben de laatste weken vele hete kooltjes voor Marstek uit het vuur gehaald en diverse gebruikers succesvol verder geholpen. Wat zou er mooier zijn als we een extra batterij kunnen kopen tegen een gereduceerde prijs, dit als compensatie van onze vele uren testen/feedback en frustraties als het niet werkte.

Kort en goed wie wil er een bestandje aanleggen met namen van geregistreerde Tweakers om gezamenlijk een collectieve korting aan te vragen?
goed idee, je weet vast hoe ik er over denk 😆 ik zie een tweede wel zitten . Ligt wel aan de prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:44:
[...]

goed idee, je weet vast hoe ik er over denk 😆 ik zie een tweede wel zitten . Ligt wel aan de prijs ;)
Idem prijsafhankelijk.
De 1450 die ik voorbij zag komen klinkt goed.
Die marge moet er dus zijn.
Doe er dan maar 2 :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:46
Na upgrade naar versie 1.4.9 geen lampjes meer die branden en geen connectie.. [Afbeelding]

[Afbeelding]

dart had ik ook. tip is stroom 10 min eraf. weer proberen. startknop 20 seconden ingedrukt houden. etc. bij mij i vandaag een nieuwe bezorgd want niets hielp. Met de nieuwe krijg ik nu echter geen BT verbinding :-(

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald_61 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Maar pas wel op bij de huidige kwaliteit van de regeling kan het gebeuren (bij mij gebeurd het regelmatig) dat de batterij staat te leveren terwijl er volop zonne-energie is. Dan lever ik dus aan het net het geleverde batterij vermogen plus zonne-energie min huishoudverbruik.

Theoretisch kan er dus max. 5000W plus zonne-energie min huishoudverbruik door de 26 A gaan.

Maar met een goede regeling zou het moeten gaan.
Dat is dan wel per fase... dus die goed balanceren is belangrijk.
Daarnaast is van belang welk karakteristiek automaat je gebruikt.

Voorbeelden voor B karakteristiek zijn: verlichting, stopcontacten, een koelkast.
Voorbeelden voor een C karakteristiek zijn: zonnepanelen, een laadpaal.

Snelheid van afschakelen wordt hiermee bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:13:
[...]

dart had ik ook. tip is stroom 10 min eraf. weer proberen. startknop 20 seconden ingedrukt houden. etc. bij mij i vandaag een nieuwe bezorgd want niets hielp. Met de nieuwe krijg ik nu echter geen BT verbinding :-(
Telefoon uit / aan
Locatie aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:13:
[...]

BT een keer uit en terug inschakelen op telefoon dan zou dat terug in orde moeten komen , daarna vlakbij batterij gaan staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:01:
[...]

Idem prijsafhankelijk.
De 1450 die ik voorbij zag komen klinkt goed.
Die marge moet er dus zijn.
Doe er dan maar 2 :7
Die prijs had ik ook in gedachte... en als klap op de vuurpijl we hoeven/willen geen CT003 meer!
d:)b oOo :w :)F :)B (y) :w

PS De leveranciers die meelezen... wil iemand dit idee bij Marstek droppen. Laat even weten als je dit gedaan hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door SatScan op 12-03-2025 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sniper-JP
  • Laatst online: 28-04 21:33
SatScan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Die prijs had ik ook in gedachte... en als klap op de vuurpijl we hoeven/willen geen CT003 meer!

PS De leveranciers die meelezen... wil iemand dit idee bij Marstek droppen. Laat even weten als dit gedaan hebt.
waar kunnen we inschrijven ? })

2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
SatScan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Telefoon uit / aan
Locatie aan
allemaal al geprobeerd.....

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
DSSW schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:22:
[...]

BT een keer uit en terug inschakelen op telefoon dan zou dat terug in orde moeten komen , daarna vlakbij batterij gaan staan.
helaas, niets helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:39:
[...]

allemaal al geprobeerd.....
Oude apparaten verwijderd ook in BT overzicht? Bij nee doen en tel uit/aan
Andere telefoon proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
Njord1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Is de PRO EM-50 dit is toch een 1 fase shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
Janp1963 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:05:
[...]

Is de PRO EM-50 dit is toch een 1 fase shelly?
Ja, idd. klopt, ff overheen gelezen. Je hebt wel een correcte uitlezing in de app van Shelly?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Ik wil er best ook nog 1 als het goed werkt. Met name op zonnige dagen zoveel overschot hier. Wat ik lees online is dat terugleveren totaal oninteressant wordt gemaakt dat ik liever mijn eigen stroom op eet.

Het is friet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald_61
SatScan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:23:
[...]

PS De leveranciers die meelezen... wil iemand dit idee bij Marstek droppen. Laat even weten als je dit gedaan hebt.
Behalve dat ze geen CT003 hoeven mee te leveren krijgen ze gebruikers met ervaring. Dus minder support nodig.
Indien de EMS dan twee batterijen of meer kan aansturen is het inderdaad interessant.
Als echte Hollander stel ik dan voor € 1400 excl. P1 of € 1450 incl. P1. :)F
En natuurlijk incl. bezorg kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Njord1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Ja, idd. klopt, ff overheen gelezen. Je hebt wel een correcte uitlezing in de app van Shelly?
Ja dat is een goede , Shelly app installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
SatScan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Oude apparaten verwijderd ook in BT overzicht? Bij nee doen en tel uit/aan
Andere telefoon proberen
Ik heb zowel vanaf een iphone als android device geprobeerd om BT verbinding te krijgen. Geen resultaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald_61
Hometek schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:36:
[...]

Heb je de Shelly-Emulator al geprobeerd?
Zie ook deze video
Gisteren ging de modbus zo soepel dat ik vandaag de Shelly emulator heb geprobeerd.
En ook dat ging soepel.

Eerste resultaat is dat het inderdaad goed regelt. Maar ik heb al eens eerder zo'n conclusie te snel getrokken dus even een tijdje aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 07:38
DePrutser schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:11:
Ik wil er best ook nog 1 als het goed werkt. Met name op zonnige dagen zoveel overschot hier. Wat ik lees online is dat terugleveren totaal oninteressant wordt gemaakt dat ik liever mijn eigen stroom op eet.
Hier tot gisteren een week lang NOM gedraaid, overschot aan stroom de accu in en zodra het donkerder werd buiten ging de accu leveren tot deze weer ging laden in de ochtend.

Enige moment dat het iets minder lekker ging was toen ik de CT003 met nieuwe firmware weer eens wilde testen (kreeg juiste getallen binnen, maar accu acteerde er niet op) en gisteren toen het wat bewolkter was en de accu niet zo vol zat waarbij ik bij het koken de accu grotendeel leeg trok.

Belangrijkste momenteel lijkt je meter te zijn, kan deze de data per seconde aanleveren en zo ja, of deze goed door de CT003 uitgelezen kan worden. Anders moet je andere oplossingen gaan zoeken om de accu aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
S2S schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Ja dat is een goede , Shelly app installeren.
Let op: dit gaat over de PRO EM-50 1 fase shelly
-
Ja correcte waarden in de Shelly app.
I
Wat ik al geprobeerd/gedaan heb:

Poort 1010 opengezet in shelly app
Shelly verbonden dmv LAN kabel (op KPN modem)
Shelly gepingd en wordt gevonden.
Factory reset van de shelly en alles opnieuw geconfigureerd.
Stroomspoelen gecontroleerd op juiste richting.

Als ik de shelly via LAN heb aangeloten moet ik dan WIFI 1 en 2 disabelen?

Screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGtcC-17LAgzwsLxU6ECLVn1jtc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s26b4jN2ggNN0BNFSPKKp7tB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Viv-VDW11XrCnkNUWFAYnqgE9aU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H54J6RG4ZkIpZqWgWBJ8guQO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDlBw3K-VMO73fyEZibwvU4FqsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpuUlxoLfBKr5vykYVcUEmHF.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 123% gewijzigd door Janp1963 op 12-03-2025 17:18 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovani
  • Laatst online: 20-06 08:34

[Afbeelding]

Welkom bij de club!

Na over-en weer gemail met support@marstek.com zijn ze deze morgen de dode batterij komen ophalen. ZOU binnen de 10 dagen hersteld/vervangen worden.

Succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
Janp1963 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:46:
[...]

-
I

Screenshots:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wifi kan gewoon aan blijven, geen probleem.
Ik zie een afname van 13 watt? Is dat niet heel weinig? of heb je helemaal niets in huis aan staan.

Overigens, dit zijn screenshots van mijn app, het valt me op dat er bij jou 2 shelly's staan, en bij mij 1.
Als ik daar nogmaals op klik, dan kom in in het volgende scherm, waar alle readings zijn te lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L30lGbq9vYA0ttWIdDHPQACtDoM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fC0GxEjdEss3bSDB0ewWZUa2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O29Ey-GrQXzLleJk9ITr-xq0ueY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XExGRYEA6vXaWK6GmfOAFXBU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Njord1 op 12-03-2025 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-06 20:57

Ik durf het bijna niet meer aan. Heb firmware v147 met de home wizard beta en draaid al bijna 2 weken vlekkeloos. Vanmorgen om 6 u zat ik op 12 % en toen ik het koffiezetapparaat aandeed was hij leeg. Maar gaat meteen smorgens weer laden bij een beetje zonnestroom. Ik weet het niet met die update. Voegt het iets toe?

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Janp1963 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:46:
[...]

-
I

Screenshots:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Waarom staan er 2 Shelly’s ? Staat er nog iets anders aan? 2 fases. Of heb je nog een Shelly ?

Ik zie alleen 3 Shelly’s als ik 3 phase aan heb staan en dan configureert de Shelly niet. (Er moet 1 Shelly staan als je er ook maar 1 hebt) de json is dan anders, snapt Marstek niet.

Wat staat er onder settings en dan device profile?

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 12-03-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:57
SatScan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:11:
Suggestie....

Ik zal er zeker nog 1 en evt 2 kopen als ik een aantrekkelijke prijs krijg als beta (soms zelfs alpha) tester.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Houtje01 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:41:
[...]

Ik durf het bijna niet meer aan. Heb firmware v147 met de home wizard beta en draaid al bijna 2 weken vlekkeloos. Vanmorgen om 6 u zat ik op 12 % en toen ik het koffiezetapparaat aandeed was hij leeg. Maar gaat meteen smorgens weer laden bij een beetje zonnestroom. Ik weet het niet met die update. Voegt het iets toe?
Als het goed draait gewoon laten draaien. Op dit moment geen zichtbare veranderingen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Het belangrijkste voor mij is wat er gebeurt bij Rattenfal. Daar ziet het er allemaal prima uit. Kom kaar door met batterij nummer 2! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dNTT5uJPVBRM8MY9Hd_NRMAiA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3x6e7ibzqb5eYPMY4SRcbFRL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y08_hQR7kJudEbNpvCjh370dU4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwPLeRHJVWLgVFeVF3llPPOi.jpg?f=fotoalbum_large

Het is friet!

Pagina: 1 ... 80 ... 187 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.