HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:33:
Ik heb me even wat verder ingelezen op deze accu. Eerst dacht ik er goed aan te doen iets te verzinnen waardoor de laadpaal buiten het circuit van de accu zit zodat die niet plat getrokken word, maar dat lijkt complex en niet heel zinvol.
Ik lees óók dat je deze accu zo kunt instellen dat hij maar maximaal een X aantal watt kan leveren, stel je gooit hem op max 300w (voorbeeldje) dan kan hij dus prima 1 of 2 nachten overbruggen voor laag standby verbruik van een koelkast en verlichting?
Het is puur mijn bedoeling om mijn dagopbrengst deels op te kunnen slaan om mijn nachtverbruik af te dekken. Wassen/afwassen/auto laden en andere grote stroomslurpers zullen voornamelijk overdag draaien, maar over de warmtepomp heb ik weinig controle, die zal ook 's nachts wat stroom willen.
Kan zo'n Marstek ding dan nog zinnig zijn?
Misschien niet helemaal antwoord op je vraag maar ik weet niet precies wanneer je laad etc.
Ik heb een wallbox en die begint pas vanaf 6a te laden bij 3 fase. dus 2a per fase, is minimum van de auto.
Dat doet de lader door te kiezen: nu laden - laden bij 3a zonnestroom, wordt aangevuld met grid of geheel zonnestroom en dus minimaal 6a.
Ik sluit mijn auto 's-avonds aan en de volgende ochtend gaat eerst de batt laden omdat die al bij geringe opbrengst het energie overschot gebruikt.
Doordat de batt laad tot 2500w gaat de wallbox pas werken als de batt vol is.
Dan gaat dus de wallbox de auto laden, bij wolken etc dan springt de batt bij.
Totdat de zonnestroom zo laag is dat de wallbox weer afschakelt* en dan gaat de batt weer laden en de avond en nacht begin ik dus meestal met een volle batt (*of eerder als de auto geheel geladen is).
Werkt hier perfect... max geladen auto en batt. Ik heb een 25A 3 fase aansluiting en laad de auto ook op 3fase (max 11kw).
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+