Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 18:32

Servowire

prutser:~#

Thysler schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:26:
Update met twee MT Venus:

Ik zie in zowel de HW app als in die van MT dat bij een hogere belasting (bv oven + droogkast), de beiden batterijen toch veel flucturen rond de 0, met hogere uitschieters.
Zelfs ééntje gezien die aan het leveren was, en de andere die aan het laden was (terwijl er nagenoeg geen zonnestroom meer was).

Als ik er één in 'Manual' zet, dan is het opmerkelijk stabieler met nagenoeg geen uitschieters meer (+-20w)

Hopelijk met een update verholpen.
Nu wil ik eigenlijk toch een 2e kopen....... hopen dat de ontwikkelaar doorzet.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Leuk dat ze MQTT hebben toegevoegd, geen extra hardware meer nodig voor de koppeling naar HA!!
Dan kan je vanuit HA alles regelen en opvolgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:53:
[...]

Ja en toch vind ik dat de mensen bij wie het niet werkt ook wel hun frustratie mogen uiten binnen dit topic.
En dat ze niet meteen met de 8)7 worden af geserveerd.
Het zijn niet allemaal techneuten die het leuk vinden om er mee te prutsen.

Wat betreft de E markt is het nu in ieder geval pakken wat je pakken kan voor de energieboeren zo lijkt het.
Er is gewoon noodzaak voor goede regels en wetten voor de lange termijn zodat men weet waar je aan toe bent en op kunt investeren.
Zeker mogen ze de frutatie uiten... zoals je ziet worden er geen berichten 'weg geknipt'.
Maar het moet wel leesbaar blijven.

Wat ik niet lees dat mensen de batt bestellen en te horen krijgen dat ze nog enkele weken moeten wachten op de CT003 en in de tussentijd op manueel moeten zetten. En bij anderen dat de CT003 erbij zit maar voor een goede werking nog een software update moet plaatsvinden.
Dat las ik toen ik mijn batt. enkele weken terug bestelde. 'De CT003 wordt eind feb nagezonden'.

Met dat in je achterhoofd vraag ik rustig aan te doen met die frustratie. Wist je dit niet? Contact je leverancier!

Anders wordt dit topic een klaagmuur ipv van hobbyisten die elkaar willen helpen en is het voor nieuwe instappers helemaal niet meer te volgen.

Dit is geen Bedrijf Topic zoals bij de buren... maar gewoon een aantal gebruikers die hun tijd en talenten ter beschikking stellen!

Maar goed als iemand anders de TS wil gaan bijhouden etc. dan draag ik het stokje met alle respect over!
Dan ga ik erna in de leesmodus

_/-\o_

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:44
NoFate schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:08:
Leuk dat ze MQTT hebben toegevoegd, geen extra hardware meer nodig voor de koppeling naar HA!!
Dan kan je vanuit HA alles regelen en opvolgen
Waar baseer je dat op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:40:
[...]

Zero Export kun je toch niet in je accu regelen, dat moet toch via de PV omvormer?
Hoe moet dat als de accu op vol vermogen laad en er nog meer PV stroom over is, waar moet die stroom dan heen?
En bij de NOM instelling is het toch ook de bedoeling dat er geen export plaats vind?
Als je in de stand Manual geen export wilt kies dan voor NOM.

Wat zie ik over het hoofd?
Dat zie je goed mi, dat is 1 van de redenen dat ik deze batt heb gekozen. Op termijn (er staat binnenkort) wordt de ECO P1 ondersteund. Dat is precies de tool om mijn installatie dynamisch te kunnen laten sturen zodat echt NOM ook bij een zon overschot. Dan worden mijn omvormers bijgestuurd totdat je NOM hebt.

Voor mij pas vanaf 2027 van toepassing... maar goed dit vergt wel enig uitproberen en testen met een EV batt erbij om alles werkend aan elkaar te knopen.

Ben nu bezig om KW voorspelling in HA goed ingeregeld te krijgen. Dan weet je een dag van tevoren hoeveel KW je installatie die dag ongeveer gaat leveren. Helaas tot nu toe niet echt en succes ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door SatScan op 26-02-2025 19:03 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V115 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:53:
[...]

Ja en toch vind ik dat de mensen bij wie het niet werkt ook wel hun frustratie mogen uiten binnen dit topic.
En dat ze niet meteen met de 8)7 worden af geserveerd.
Het zijn niet allemaal techneuten die het leuk vinden om er mee te prutsen.

Wat betreft de E markt is het nu in ieder geval pakken wat je pakken kan voor de energieboeren zo lijkt het.
Er is gewoon noodzaak voor goede regels en wetten voor de lange termijn zodat men weet waar je aan toe bent en op kunt investeren.
Ben het ermee eens, zij die verwachten dat de MT batterij een plug and play is zoals een P&P printer die je voor 100€ koopt moet ik teleurstellen. Moet ook wel zeggen dat leveranciers nog steeds verwachtingen voorstellen /creëren die de batterij nog niet / niet altijd kan waarmaken en er voor hen wel een taak ligt voor de juiste support/informatie te bieden ipv ze via webshop te verkopen.De batterij is aan de potentiele leveranciers van de batterij via een al dan niet marketing event voorgesteld met een standaard P&P document/specificatie. De batterij is voor iemand die niets van E-techniek kent geen P&P, zelfs niet als de CT003 werkt. Alleen al het feit dat je bij de E-kast er stopcontact moet hebben om je CT003 van stroom te voorzien zegt genoeg. Maar de batterij zelf vind ik qua hardware/ opzet wel dik in orde en de reactietijd van MT in China ook wel.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik zie op de vorige pagina dat er sprake is van MQTT om dat te enablen... De documentatie is er al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-06 22:50
Hmm AI deed het vandaag niet goed. Wel geladen op het goedkoopste moment maar niet ontladen op het duurste moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jellybrah schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:40:
Hmm AI deed het vandaag niet goed. Wel geladen op het goedkoopste moment maar niet ontladen op het duurste moment.
!@#$ Melden in de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thysler schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:26:
Update met twee MT Venus:

Ik zie in zowel de HW app als in die van MT dat bij een hogere belasting (bv oven + droogkast), de beiden batterijen toch veel flucturen rond de 0, met hogere uitschieters.
Zelfs ééntje gezien die aan het leveren was, en de andere die aan het laden was (terwijl er nagenoeg geen zonnestroom meer was).

Als ik er één in 'Manual' zet, dan is het opmerkelijk stabieler met nagenoeg geen uitschieters meer (+-20w)

Hopelijk met een update verholpen.
Ik heb volgende feedback ontvangen bij mijn vraag over hoe systeem met 2 batterijen in een 3 fase net zou werken :
At the moment, when managing multiple devices, we only support controlling a single device per phase. If you have three Venus devices, zero feed-in can be achieved. However, with only two devices, one phase must remain unused, or you can use one device for three-phase power compensation while the other operates in manual mode as a temporary solution. Otherwise, conflicts may occur. We are actively working on resolving this issue. Thank you for your understanding and support. Best regards,Miller

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Ben het ermee eens, zij die verwachten dat de MT batterij een plug and play is zoals een P&P printer die je voor 100€ koopt moet ik teleurstellen. Moet ook wel zeggen dat leveranciers nog steeds verwachtingen voorstellen /creëren die de batterij nog niet / niet altijd kan waarmaken en er voor hen wel een taak ligt voor de juiste support/informatie te bieden ipv ze via webshop te verkopen.De batterij is aan de potentiele leveranciers van de batterij via een al dan niet marketing event voorgesteld met een standaard P&P document/specificatie. De batterij is voor iemand die niets van E-techniek kent geen P&P, zelfs niet als de CT003 werkt. Alleen al het feit dat je bij de E-kast er stopcontact moet hebben om je CT003 van stroom te voorzien zegt genoeg. Maar de batterij zelf vind ik qua hardware/ opzet wel dik in orde en de reactietijd van MT in China ook wel.
Zeker de lijn via customer support in de app wordt altijd snel beantwoord.
Heb ze net nog een bericht gedaan over mijn bevindingen met de versie 148 en dat ze goed bezig zijn.
Daarnaast nog de vraag gesteld over een mogelijkheid om de laadsnelheid te kunnen instellen op een max in auto.

Support via de wederverkopers zal wat moeizamer gaan omdat daar ook niet altijd de parate kennis aanwezig is en het vervolgens doorgezet wordt naar marstek.

Voorlopig ben ik tevreden met mijn leverancier ondanks de kleine vertraging op de beloofde levering voor kerst.
Achteraf maakte dat ook helemaal geen donder uit met de aanloopproblemen.
Voor de rest qua mail en via telefoon altijd correct en snel te woord gestaan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:42:
[...]

Ik heb volgende feedback ontvangen bij mijn vraag over hoe systeem met 2 batterijen in een 3 fase net zou werken :
At the moment, when managing multiple devices, we only support controlling a single device per phase. If you have three Venus devices, zero feed-in can be achieved. However, with only two devices, one phase must remain unused, or you can use one device for three-phase power compensation while the other operates in manual mode as a temporary solution. Otherwise, conflicts may occur. We are actively working on resolving this issue. Thank you for your understanding and support. Best regards,Miller
Dank ik zet het in de TS bij V/A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:44
NoFate schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:39:
[...]

Ik zie op de vorige pagina dat er sprake is van MQTT om dat te enablen... De documentatie is er al
Klopt maar dit is heel erg beperkt en read only.
Daarnaast is dit richting hun cloud, krijg alles in chinees terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jellybrah schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:40:
Lees eerdere posts eens, de batterij laadt in AI enkel op goedkoopste uurtarief en ontlaadt dan enkel nom

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:23:
[...]

Zeker mogen ze de frutatie uiten... zoals je ziet worden er geen berichten 'weg geknipt'.
Maar het moet wel leesbaar blijven.

Wat ik niet lees dat mensen de batt bestellen en te horen krijgen dat ze nog enkele weken moeten wachten op de CT003 en in de tussentijd op manueel moeten zetten. En bij anderen dat de CT003 erbij zit maar voor een goede werking nog een software update moet plaatsvinden.
Dat las ik toen ik mijn batt. enkele weken terug bestelde. 'De CT003 wordt eind feb nagezonden'.

Met dat in je achterhoofd vraag ik rustig aan te doen met die frustratie. Wist je dit niet? Contact je leverancier!

Anders wordt dit topic een klaagmuur ipv van hobbyisten die elkaar willen helpen en is het voor nieuwe instappers helemaal niet meer te volgen.

Dit is geen Bedrijf Topic zoals bij de buren... maar gewoon een aantal gebruikers die hun tijd en talenten ter beschikking stellen!

Maar goed als iemand anders de TS wil gaan bijhouden etc. dan draag ik het stokje met alle respect over!
Dan ga ik erna in de leesmodus

_/-\o_
Owh ik snap wel je doel om het topic leesbaar te houden alleen dat 8)7 vind ik wat storend.
In mijn simpele beleving betekend 8)7 doe niet zo onnozel.
Verwoord het op een fatsoenlijke duidelijke manier met tekst en klaar.
Wat betreft het bijhouden van de openingspost vind ik dat je goed werk doet d:)b
Je moest er toch een maandje tussen uit dacht ik opgepikt te hebben?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:47:
[...]

Owh ik snap wel je doel om het topic leesbaar te houden alleen dat 8)7 vind ik wat storend.
In mijn simpele beleving betekend 8)7 doe niet zo onnozel.
Verwoord het op een fatsoenlijke duidelijke manier met tekst en klaar.
Wat betreft het bijhouden van de openingspost vind ik dat je goed werk doet d:)b
Je moest er toch een maandje tussen uit dacht ik opgepikt te hebben?
Zeker de maand maart ben ik in leesmodus... even een klusje doen... :+

OOOOooo nee hoor dat bedoel ik helemaal er niet mee. Dat is teken is eigenlijk naar mezelf gericht. Van meer weet ik ook niet! Alle kennis en informatie die ik heb is hier opgedaan, dus risico dat het niet helemaal klopt is aanwezig. Goed dat je dat aangeef dan gebruik ik het niet meer. Mijn excuses voor die gene die dat zo opgevat hebben. Dat was en is niet mijn intentie!

[ Voor 24% gewijzigd door SatScan op 26-02-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:05:
[...]

Dat snap ik, maar in mijn geval heb ik vaak over de hele dag capaciteit over en dan is het wel prettig dat je wat rustige en langer kunt laden.
Minder warmte en minder slijtage.

Zoveel mensen zoveel wensen :D
Ik zou denken, hoe sneller vol hoe beter, als er dan tijdens het draaien van een wasje of de vaatwas bewolking is dan kan je al uit de batterij trekken en nadien laadt hij weer terug bij. Zo kan je misschien wel 10 kwh per dag laden en ontladen, dat verdubbelt het rendement.

Heb zelf 48 panelen en pomp op max debiet de batt vol, gebruik ook HW zonne functies om boiler te laden bij overschot, EV laden en bij tekort helpt ook de MT enz enz, bakje max gebruiken om eigen zonproductie te benutten zou ik zeggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c70ExOecu0FelCfjh9B5JLYv2ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HYzLqzDL67b5E4VYmYcQKHPL.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxRI_WxTvjKrLwzuAIF4SRmwhrk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FFktKRATlsDkBnU2OAnFrxEJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door DSSW op 26-02-2025 19:04 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V115 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:58:
[...]

Ik zou denken, hoe sneller vol hoe beter, als er dan tijdens het draaien van een wasje of de vaatwas bewolking is dan kan je al uit de batterij trekken en nadien laadt hij weer terug bij. Zo kan je misschien wel 10 kwh per dag laden en ontladen, dat verdubbelt het rendement.

Heb zelf 48 panelen en pomp op max debiet de batt vol, gebruik ook HW zonne functies om boiler te laden bij overschot, EV laden en bij tekort helpt ook de MT enz enz, bakje max gebruiken om eigen zonproductie te benutten zou ik zeggen
[Afbeelding]
Bij mij ziet vandaag er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc6g5vhjFC3wCDQKQ-xSmG-Yzzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58V47l4Ad8JyC3DJyofazbyt.jpg?f=fotoalbum_large

En de temperatuur in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poXyWnvZsUsZCsBoJtvVo8ix2TY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmLzOw76ktBAsQ1TZ5Cpo7hH.jpg?f=fotoalbum_large

Wpb staat warm..

Geen idee waarom ik zo snel zou willen laden.
Grijze dag met kort moment zon dan zou het zinvol zijn.
Maar meestal is het dit met een beetje zon.
Ik zou eerder naar meer accu's kijken om de nacht af te dekken denk ik in deze tijd althans, nog even dan gaat de wp ook weer in de mottenballen.
Vaatwas en gewone was draait ook altijd al overdag als er licht is.

Eerst maar even aankijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:04:
[...]

Bij mij ziet vandaag er zo uit.
[Afbeelding]

En de temperatuur in huis.

[Afbeelding]

Wpb staat warm..

Geen idee waarom ik zo snel zou willen laden.
Grijze dag met kort moment zon dan zou het zinvol zijn.
Maar meestal is het dit met een beetje zon.
Ik zou eerder naar meer accu's kijken om de nacht af te dekken denk ik in deze tijd althans, nog even dan gaat de wp ook weer in de mottenballen.
Vaatwas en gewone was draait ook altijd al overdag als er licht is.

Eerst maar even aankijken
Het is duidelijk : jij moet investeren in een mooie EV :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Het is duidelijk : jij moet investeren in een mooie EV :*)
Die thuis staat als ik op het werk ben in de benzine wagen...

Of twee EV's dat kan natuurlijk ook _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Heb er ook 2 ;) ik kan dus wel wat zon dumpen

[ Voor 5% gewijzigd door DSSW op 26-02-2025 19:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:58:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iedere installatie en verbruiksprofiel is anders. Zo lang je erover nadenkt, je ervaringen deelt en van ervaringen en tips van anderen je kan verbeteren/leert heeft dit forum zijn doel bereikt vind ik. Ik heb er in ieder geval op 6 weken tijd veel van geleerd en apprecieer ook dat er velen zijn die elkaar willen helpen.Zie in elk geval dat er veel vooruitgang wordt geboekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:54
Ik dacht laat ik met mijn E350 DSMR 4.2 gewoon eens die eerste kwihiQ mn200 meter kiezen .. why not. (Al eerder gedaan, maar werkte niet echt) draait hij nu al meer dan 1 uur zo goed als NOM op de AI stand (zover dat kan met 10 seconden update ) 🤣😂 morgen nog maar eens in de gaten houden.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:19:
Ik dacht laat ik met mijn E350 DSMR 4.2 gewoon eens die eerste kwihiQ mn200 meter kiezen .. why not. (Al eerder gedaan, maar werkte niet echt) draait hij nu al meer dan 1 uur zo goed als NOM op de AI stand (zover dat kan met 10 seconden update ) 🤣😂 morgen nog maar eens in de gaten houden.
Geen gekke sprongen in vermogen?
Dat hij gaat laden omdat hij zijn eigen levering nog ziet dat soort zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Of verplichten dat elke openbare en bedrijfsparking met een laadpaal met dynamisch tarief wordt geïnstalleerd, gefinancierd door E-producenten/leveranciers/distributeurs/bedrijven en overheid. Op de goedkoopste tarieven van de dag staan duizenden wagens op parkings te nietsen terwijl ze dan geladen zouden kunnen worden, zowel overdag als ´s nachts. En dan zou energiedelen ook interessant kunnen zijn want waarom moet ik thuis zijn om te laden als de overschot van mijn panelen toch naar het net gaat waar ik ergens sta te laden. Zoals ik al zei een turbulente markt de komende jaren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Of verplichten dat elke openbare en bedrijfsparking met een laadpaal met dynamisch tarief wordt geïnstalleerd, gefinancierd door E-producenten/leveranciers/distributeurs/bedrijven en overheid. Op de goedkoopste tarieven van de dag staan duizenden wagens op parkings te nietsen terwijl ze dan geladen zouden kunnen worden, zowel overdag als ´s nachts. En dan zou energiedelen ook interessant kunnen zijn want waarom moet ik thuis zijn om te laden als de overschot van mijn panelen toch naar het net gaat waar ik ergens sta te laden. Zoals ik al zei een turbulente markt de komende jaren....
Laadpaal bij mij aan de weg waar men contant euro's in kan gooien om te laden >:)
Zorg ik wel voor genoeg accu's om dat af te dekken. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Geen gekke sprongen in vermogen?
Dat hij gaat laden omdat hij zijn eigen levering nog ziet dat soort zaken?
Tot nu toe niet echt, (eerder had ik laden met 1000+) wel eens even een overshoot van laden 120 watt maar ging daarna gelijk terug naar ontladen. Loopt best netjes tot nu toe. Ook als ik op de slimmemeter check. Maar eens een nacht en morgen aanzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:31:
[...]

Tot nu toe niet echt, (eerder had ik laden met 1000+) wel eens even een overshoot van laden 120 watt maar ging daarna gelijk terug naar ontladen. Loopt best netjes tot nu toe. Ook als ik op de slimmemeter check. Maar eens een nacht en morgen aanzien.
En dat is dan met de 148 software?
Sinds waneer of had je die problemen daar eerder wel mee?

Ik zou zeggen zet even een waterkoker of straalkachel aan en uit en kijk wat er gebeurd.
Bij mij ging het dan voorheen volledig over zijn nek met de 10 seconden data uit de meter.

Als dat nu niet meer is en je inderdaad nu met 148 werkt zou dat ook wel een mooie stap voorwaarts zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:35:
[...]

En dat is dan met de 148 software?
Sinds waneer of had je die problemen daar eerder wel mee?

Ik zou zeggen zet even een waterkoker of straalkachel aan en uit en kijk wat er gebeurd.
Bij mij ging het dan voorheen volledig over zijn nek met de 10 seconden data uit de meter.

Als dat nu niet meer is en je inderdaad nu met 148 werkt zou dat ook wel een mooie stap voorwaarts zijn.
Nee draai v147 en p1 ook geen update ze hebben de update nog niet gepushte bij mij . Heb ik wel gisteren aangevraagd (ze vinden mij niet lief 🤣) Alleen m’n BMS is ge-update deze week. Maar ik vind het best. Quooker slaat vaak genoeg aan met 2000 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:30:
[...]

Laadpaal bij mij aan de weg waar men contant euro's in kan gooien om te laden >:)
Zorg ik wel voor genoeg accu's om dat af te dekken. oOo
Maar waarom zou je de energie die je thuis gratis op het net zet niet ergens anders gratis kunnen laden mits een bijdrage voor het gebruik van het net ? En als je dan goedkoper uit bent met zelf batterijen te installeren des te beter. Maar dit is off topic zekef ? Back to basics😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-05 06:51
DSSW schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:42:
[...]

Nog mensen met dezelfde vaststellingen. Ik zou graag een 2e bijkopen

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:42:
[...]

Maar waarom zou je de energie die je thuis gratis op het net zet niet ergens anders gratis kunnen laden mits een bijdrage voor het gebruik van het net ? En als je dan goedkoper uit bent met zelf batterijen te installeren des te beter. Maar dit is off topic zekef ? Back to basics😅
Een soort van debet solar card.
Je hebt thuis 5000Kwh overproduktie op het net dus dan ergens anders met je solar tegoed de ev laden.
Klinkt goed maar inderdaad niet geheel ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:45:
[...]

Nog mensen met dezelfde vaststellingen. Ik zou graag een 2e bijkopen
Voor nu werkt het met één op manueel en de ander op auto.
Als je nu één hebt die op auto goed werkt dan zou de tweede erbij op manueel het ook prima moeten doen.
En dan in de toekomst met een update zou het beide op auto moeten kunnen.
Met drie op auto en driefasen werkt nu ook al goed.

Dus gezien de laatse ontwikkelingen heb ik er wel weer vertrouwen in dat ze dat gaan klaarspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
S2S schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:39:
[...]

Nee draai v147 en p1 ook geen update ze hebben de update nog niet gepushte bij mij . Heb ik wel gisteren aangevraagd (ze vinden mij niet lief 🤣) Alleen m’n BMS is ge-update deze week. Maar ik vind het best. Quooker slaat vaak genoeg aan met 2000 watt.
Hij vind dat toch niet helemaal leuk, maar is toch redelijk snel weer nom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 18-05 06:51
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:50:
[...]

Voor nu werkt het met één op manueel en de ander op auto.
Als je nu één hebt die op auto goed werkt dan zou de tweede erbij op manueel het ook prima moeten doen.
En dan in de toekomst met een update zou het beide op auto moeten kunnen.
Met drie op auto en driefasen werkt nu ook al goed.

Dus gezien de laatse ontwikkelingen heb ik er wel weer vertrouwen in dat ze dat gaan klaarspelen.
Mmm dat is vervelend idd.
Manueel vind ik niet makkelijk, welke setting is aangewezen, constant laag wattage overdag?
3 batterijen is momenteel wat overkill

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Svs79 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:17:
[...]

Mmm dat is vervelend idd.
Manueel vind ik niet makkelijk, welke setting is aangewezen, constant laag wattage overdag?
3 batterijen is momenteel wat overkill
Hangt van je situatie af.
Ik zit met 42 panelen dus dan weet ik dat ik tussen bepaalde tijden altijd wel een bepaald vermogen aan basis opwek heb.
Dan zou ik de manuele accu op die tijden op een vermogen laten laden dat iets onder die basis opwek ligt.
Het verdere overschot pakt de accu die op NOM staat dan wel op.
Hetzelfde geld dan voor de nacht de manuele accu iets onder het sluipverbruik laten leveren en de pieken pakt de NOM accu dan wel op.

Maar hoeveel en hoelang moet je zelf bepalen aan de hand van je eigen verbruik en opwek profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysler
  • Laatst online: 30-05 14:02
Wat ik me afvraag is: waarom stopt de batterij op 11%?

Ik ben het eens dat het volledig ontladen een batterij niet blij maakt, maar dacht dat de LiFePO4-technologie hier beter met om ging.

Daarbij verkopen ze het als een 5,12kWh batterij (maar je krijgt er niet zoveel uit).

Misschien een update van de procentuele weergave, zodat het meer representatief is wat je nog aan energie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:54
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:49:
[...]

Enige optie die ik wel leuk zou vinden is dat ik het maximale oplaad vermogen kan begrenzen.
Nu staat hij al snel op 2500 watt te laden zodat ik vandaag om 11 uur de accu al vol had.
Hij had er van mij gerust wat langer over mogen doen.
Maar goed dat zijn dan mischien ook wel de nadelen van 42 pv panelen dat je al gauw dik vermogen over hebt.
Is allemaal mogelijk in HA via Modbus koppeling.

MTVenus V151 CT003 V114 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-06 22:22
Nou, ik heb de nieuwe firmware. 148 en 109. Maar de eerste test op AI laat hetzelfde beeld zien als de vorige keer. Grote sprongen. 2800 W plus of 2800 W min en alles ertussenin. Ik zie mijn meter er nog steeds niet tussen staan, dus misschien heeft de daarmee te maken. Landis Gyr E350

Misschien als ik hem helemaal vol met gratis zonneenergie dat ik hem dan gewoon maar eens laten draaien en kijken wat er gebeurt. Dat geldt ook voor die andere automatische stand. Tot hij leeg is. En even ongeacht het aantal kilowatt en kosten.

Intussen heb ik over het algemeen en regelmatig gebruik. En met manual en het instellen van wat tijd en wat blokken, redelijk in de buurt van de nul op de meter.

Ik wacht dus nog maar even af en ik denk nog wel een aantal mensen. Maar ik houd nog steeds goede moed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Thysler schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:44:

Ik ben het eens dat het volledig ontladen een batterij niet blij maakt, maar dacht dat de LiFePO4-technologie hier beter met om ging.

Daarbij verkopen ze het als een 5,12kWh batterij (maar je krijgt er niet zoveel uit).

Misschien een update van de procentuele weergave, zodat het meer representatief is wat je nog aan energie hebt.
Een LifePO4 mag je nooit helemaal ontladen tot de BMS de failsafe triggered. 10% is een prima veilige grens. Dat is nog voor de BMS ingrijpt. Diep ontladen is niet goed. Ook blijft de unit op accu doordraaien dus denk beetje marge om de controller en wifi e.d. online te houden. trek de stekker er maar eens uit, hij blijft aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-06 20:03
Ik heb vandaag om de firmware v148 gevraagd. Had nog niet automatisch de opdate gehad. Beter niet kunnen doen denk ik. Batterij schiet van laden naar ontladen met pieken tot 2500 watt. Terwijl het niet nodig is. Het lijkt er op dat de batterij via de ct003 iedere seconde een updat krijgt en daar supersnel op reageert. Maar heb een kaifa ma105c meter en die update iedere 10 seconden. Met firmware v147 draaide het eigenlijk al een tijd goed, maar nu dus niet. Het lijkt dat de batterij en ct003 te snel reageren en zijn eigen teruglevering als verbruik ziet en zo weer heen en weer pendelt. Ik heb om een push terug gevraagd naar firmware v147. Ik kreeg niet de firmware v109 voor de ct003 omdat die nog in een testfase zat zeiden ze bij Marstek. Misschien dat die wel het pendelen zou oplossen. Maar voor nu weet ik het even niet.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:47:
[...]

Is allemaal mogelijk in HA via Modbus koppeling.
Ja maar ik wil gewoon een hokje in mijn marstek ap waar ik dat kan instellen.
Voor de rest werkt dat ding nu prima.

Ik kan wel ontladen kiezen tussen 800 en 2500 dan moet dat voor laden ook kunnen.
Bij voorkeur beide met een naar wens in te stellen waarde.
Maar maken ze de keuze laden 1250 of 2500 ben ik ook al wel blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
PNARI schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:12:
[...]

Ja bij mij ook maar je kan er zie ik nu MQTT enablen. Weet niet of dat dan werkt, iets voor de specialisten onder ons ?
Dat is allemaal al in december uitgezocht en er is niets veranderd tot nu toe.

MTVenus V151 CT003 V114 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houtje01 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:49:
Ik heb vandaag om de firmware v148 gevraagd. Had nog niet automatisch de opdate gehad. Beter niet kunnen doen denk ik. Batterij schiet van laden naar ontladen met pieken tot 2500 watt. Terwijl het niet nodig is. Het lijkt er op dat de batterij via de ct003 iedere seconde een updat krijgt en daar supersnel op reageert. Maar heb een kaifa ma105c meter en die update iedere 10 seconden. Met firmware v147 draaide het eigenlijk al een tijd goed, maar nu dus niet. Het lijkt dat de batterij en ct003 te snel reageren en zijn eigen teruglevering als verbruik ziet en zo weer heen en weer pendelt. Ik heb om een push terug gevraagd naar firmware v147. Ik kreeg niet de firmware v109 voor de ct003 omdat die nog in een testfase zat zeiden ze bij Marstek. Misschien dat die wel het pendelen zou oplossen. Maar voor nu weet ik het even niet.
Dat was precies de ergenis die ik had met die 10 seconden uit de meter.
Stuiterbal.

Met de shelly ben ik helemaal blij.
Wel weer 120 euro extra plus nog 3 tientjes voor de extra dedicated ap.
Maar wat mij betreft was het dat wel waard.

Het is wel niet de plug and play in elk huis zoals verkocht dus dat stukje marketing moeten ze nog even goed maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:55:
[...]

Dat was precies de ergenis die ik had met die 10 seconden uit de meter.
Stuiterbal.

Met de shelly ben ik helemaal blij.
Wel weer 120 euro extra plus nog 3 tientjes voor de extra dedicated ap.
Maar wat mij betreft was het dat wel waard.

Het is wel niet de plug and play in elk huis zoals verkocht dus dat stukje marketing moeten ze nog even goed maken :+
Snap ik, en dat wil ik in eerste instantie proberen op te lossen met een meter wissel. Ik ga liander bellen of ik in aanmerking kom voor een dsmr5 meter. Als dat kosteloos kan dan prbeer ik dat. De reactie van de batterij met fw v148 is wel retesnel. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Elke seconde past hij zijn laden of ontladen aan. Als nu ook de slimme meter elke seconde update denk ik dat het helemaal goed gaat.

Ik had er af moeten blijven. Hij deed het perfect. Weer geleerd. Iets wat niet stuk is niet repareren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Houtje01 op 26-02-2025 21:09 ]

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Hier toch nog hetzelfde gedrag. Helaas, helaas ook geen update . Manual it is… again. Bij enexis moest ik 200 plus betalen en kon maanden duren voordat ze aan gingen sluiten 🤣 nee dankje .. als er geen oplossing blijkt te zijn vanuit Marstek dan maar een Shelly of iets dergelijks. Weet iemand of een 1 fase Shelly ook werkt ?

[ Voor 66% gewijzigd door S2S op 26-02-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houtje01 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Snap ik, en dat wil ik in eerste instantie proberen op te lossen met een meter wissel. Ik ga liander bellen of ik in aanmerking kom voor een dsmr5 meter. Als dat kosteloos kan dan prbeer ik dat. De reactie van de batterij met fw v148 is wel retesnel. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Elke seconde past hij zijn laden of ontladen aan. Als nu ook de slimme meter elke seconde update denk ik dat het helemaal goed gaat.
Dat viel mij met de inductiekookplaat ook al op vanavond hij zat er nu beter bij dan gister met 147.
Van 200watt naar 1500watt en terug hij kon de pulsen aardig volgen.
De opwek volgen was vanmorgen ook strakker ik heb 2 strings op Zuidwest die hebben altijd zo'n momentje van op en afschalen elke paar seconden ofzo maar dat ging ook soepeler.
Dit is wat mij betreft wel een stap voorwaarts om NOM strak te volgen.

Overigens zie ik net als iemand anders vandaag ik weet niet meer wie al opmerkte een klein verschil tussen het p1 vermogen en het shelly vermogen dat gemeten wordt.
Als ik even een stabiel verbruik heb zit er een beetje verschil tussen zeg tot 10 a 15 watt wat ik kon waarnemen.
Dat zal de afwijking in de meetspoelen etc van de shelly zijn.
De moeite verder niet waard maar omdat ik het gelezen had heb ik er even op gelet.
Als ik morgen de kans krijg wil ik even zien of dat de andere kant op ook zo is dus bij overschot.(En dan afwijking welke kant op)
Niet dat het veel uitmaakt maar ik wil het gewoon even weten.

Die nieuwe meter las ik vandaag ook iemand die hem kosteloos kon laten vervangen.
Dat is ook een mooie optie.
Stuk minder rommel in je meterkast helemaal als je kunt koppelen aan een bestaande p1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocomoJohn
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-04 01:13
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:17:
[...]
.
Die nieuwe meter las ik vandaag ook iemand die hem kosteloos kon laten vervangen.
Dat is ook een mooie optie.
Stuk minder rommel in je meterkast helemaal als je kunt koppelen aan een bestaande p1 meter.
Dat was ik. Ik zie van de afgelopen uren meerdere die met het zelfde probleem zitten van het pendelen wat vermoedelijk door de 10 sec update van de meter komt.
Maandag weet ik meer want dan komen ze een andere slimme meter installeren die per seconde data aan de p1 poort levert.
En dat zonder extra kosten

De update van de ct003 naar v109 heeft het bij mij in ieder geval niet opgelost.
Vliegt in auto en ai nog alle kanten op

NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 11-06 23:20
Heb vandaag shelly aangesloten wat een genot, alles doet het 1keer ,en nu bij zonneplan grafiek bijna een rechte lijn rond de 0, had de accu rond 20.00 uur leeg, maar goed ik heb infraroodpanelen die mooi gecompenseerd werden naar 7watt verbruik.

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Ik vind het eigenlijk best raar dat na alle feedback aan Marstek het 10 seconden slimmemeter probleem niet opgelost is in deze FW, maar dat ben ik . Zullen er genoeg zijn geweest die dat hebben aangegeven . Voor zo’n DSMR profiel als je die kiest in hun p1 meter kan je de Accu langzamer laten updaten ? Of in kleinere stapjes vermogen laten regelen naar boven of beneden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corne.w
  • Laatst online: 07-06 13:03
S2S schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:08:
Hier toch nog hetzelfde gedrag. Helaas, helaas ook geen update . Manual it is… again. Bij enexis moest ik 200 plus betalen en kon maanden duren voordat ze aan gingen sluiten 🤣 nee dankje .. als er geen oplossing blijkt te zijn vanuit Marstek dan maar een Shelly of iets dergelijks. Weet iemand of een 1 fase Shelly ook werkt ?
Ik zit ook in enexis gebied en heb een dsmr 2.2 meter van ze. Dus ik had ze ook gebeld vol goede hoop, het antwoord is inderdaad vrij duidelijk. “Ja uw meter moet vervangen worden, en als u dat nu wilt kost het €200+” behalve als ik binnen 3 maanden na vervangen een brief zou krijgen dat de meter vervangen moet worden dan kon ik het geld terug vragen. Mijn vraag wanneer ik aan de beurt was werd ook niet beantwoord, we moeten 1 miljoen meters vervangen en vorige week zijn de eerste 500 brieven gestuurd dus het kan zijn volgende week of over 1,5 jaar.

Conclusie ik heb een Shelly pro 3 em besteld en het werkt perfect. Kost €120 maar das €80 minder dan een nieuwe meter van enexis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Corne.w schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:27:
[...]

Ik zit ook in enexis gebied en heb een dsmr 2.2 meter van ze. Dus ik had ze ook gebeld vol goede hoop, het antwoord is inderdaad vrij duidelijk. “Ja uw meter moet vervangen worden, en als u dat nu wilt kost het €200+” behalve als ik binnen 3 maanden na vervangen een brief zou krijgen dat de meter vervangen moet worden dan kon ik het geld terug vragen. Mijn vraag wanneer ik aan de beurt was werd ook niet beantwoord, we moeten 1 miljoen meters vervangen en vorige week zijn de eerste 500 brieven gestuurd dus het kan zijn volgende week of over 1,5 jaar.

Conclusie ik heb een Shelly pro 3 em besteld en het werkt perfect. Kost €120 maar das €80 minder dan een nieuwe meter van enexis :)
ja zo denk ik er ook nog over? Was dat makkelijk aansluiten ? Alleen voeding toch en dan klemmen op de uit te lezen automaat/ groep.

Ik hoop eigenlijk dat de 1 fase Shelly ook werkt , die is nog goedkoper .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocomoJohn
S2S schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:27:
Ik vind het eigenlijk best raar dat na alle feedback aan Marstek het 10 seconden slimmemeter probleem niet opgelost is in deze FW, maar dat ben ik . Zullen er genoeg zijn geweest die dat hebben aangegeven . Voor zo’n DSMR profiel als je die kiest in hun p1 meter kan je de Accu langzamer laten updaten ? Of in kleinere stapjes vermogen laten regelen naar boven of beneden?
Eens. Dat had ik ook verwacht en komt misschien ook nog wel, maar ook naar mijn idee had dit al opgepakt kunnen zijn gezien de grootte van de groep die dit ervaart (even dit forum als geldende maatstaf nemend voor de gemiddelde gebruikers groep)
Ik denk dat inderdaad de kleinere stapjes vermogen regelen van de accu het probleem zou oplossen omdat dan na calibratie met de interval normaliseert, na een piek in gebruik of teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:27:
Er is vast wat slims te bedenken in de aansturing met 10 seconde data.
Je zult dan iets minder NOM draaien als je veel wisselende belastingen hebt maar over het grootste deel zou het prima moeten werken.
Je accu loopt dan net zoveel achter als de meter.
Ik zie eigenlijk alleen grote afwijkingen mogelijk met het pulsen van grote vermogens zoals een magnetron of een inductieplaat.
Maar dat is normaal gezien maar een heel klein deel van je dag.

Dus ja Marstek zou bij het kiezen van je meter en type de software zo moeten laten sturen dat hij kan omgaan met data per 10 seconden.

Homewizard lukt dat ook of althans daar lees ik volgens mij dat soort stuiterklachten niet.
Of ze hebben klanten met alleen 1 seconden meters dat kan ook. :*)

Hier is het compleet flatline tijdens laden tot de opwek het verbruik overschrijd en vanaf dat de opwek onder het verbruik komt.
Nog 64% accu te gaan....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB_n4CR_qq4oODFEVhMBT5x4EiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJxozTCqFfhPuPRvSdwX6VBK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald.42 op 26-02-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:35:
[...]

Er is vast wat slims te bedenken in de aansturing met 10 seconde data.
Je zult dan iets minder NOM draaien als je veel wisselende belastingen hebt maar over het grootste deel zou het prima moeten werken.
Je accu loopt dan net zoveel achter als de meter.
Ik zie eigenlijk alleen grote afwijkingen mogelijk met het pulsen van grote vermogens zoals een magnetron of een inductieplaat.
Maar dat is normaal gezien maar een heel klein deel van je dag.

Dus ja Marstek zou bij het kiezen van je meter en type de software zo moeten laten sturen dat hij kan omgaan met data per 10 seconden.

Homewizard lukt dat ook of althans daar lees ik volgens mij dat soort stuiterklachten niet.
Of ze hebben klanten met alleen 1 seconden meters dat kan ook. :*)

Hier is het compleet flatline tijdens laden tot de opwek het verbruik overschrijd en vanaf dat de opwek onder het verbruik komt.
Nog 64% accu te gaan....

[Afbeelding]
Moet ik wel even op antwoorden dat ik met firmware v147 geen problemen had. Ja batterij reageerde trager. Maar dat was in combinatie met de 10 sec slimme meter prima. Bij aanslaan vaatwasser regelde hij prima terug. En dan ook nog de stofzuiger er bij ging dat nog verder. Dit was vorige week. Maar juist dat snelle reageren van v148 werkt denk ik niet met de langzame meters. Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Ik vind dit toch erg jammer, dit heb ik ze in ieder geval meerdere keren vanaf begin Januari teruggegeven . En dit is nou precies de uitkomst waar ik bang voor was .. nu zit ik en andere met een meter die langzamer dan 1 seconden update , je hebt ook nog 5 en 10 seconden met een probleem, dat ik nu op moet gaan lossen wil ik goed rendement halen uit mijn 1950 euro investering. Ja ik baal.

Dus wie weet of een 1 fate Shelly pro ook werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne.w
S2S schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:32:
[...]
ja zo denk ik er ook nog over? Was dat makkelijk aansluiten ? Alleen voeding toch en dan klemmen op de uit te lezen automaat/ groep.

Ik hoop eigenlijk dat de 1 fase Shelly ook werkt , die is nog goedkoper .
Voor mijn was het geen probleem, maar ik ben van beroep elektricien :) als je een beetje handig bent moet het wel lukken. Ik had degene besteld met de ct klemmen tot 63A. Nadeel daarvan is dat het 1 blokje is met 3 gaten waar je draden doorheen moeten dus mijn hoofd zekeringen moesten even uit ( ik had hem ook boven de hoofdschakelaar kunnen plaatsen, maar heb ervoor gekozen om hem echt op de draden vanuit de meter te zetten ).

Je moet hem niet op 1 bepaalde groep zetten want je wil je totaal verbruik monitoren, dus hij moet echt op de binnenkomende voeding meten. Anders kan die nooit zien wat je verbruik is.

Als je hem besteld tot 120A krijg je klemmen die je om de draden heen kan klikken.
De voeding van de Shelly meter heb ik uit een bestaande krachtgroep gehaald. Ik heb een 3-fase kast.

Volgens mijn kan je deze Shelly ook gebruiken op 1-fase. Zover ik weet is de rest nog niet ondersteund door Marstek want die staan volgens mijn op “binnenkort beschikbaar”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HF3Jl5iFR_D_zmGEpUzYwjJnBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mL2htMoguPxDuj0xhP3CZVv3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Corne.w op 26-02-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Corne.w schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:44:
[...]

Voor mijn was het geen probleem, maar ik ben van beroep elektricien :) als je een beetje handig bent moet het wel lukken. Ik had degene besteld met de ct klemmen tot 63A. Nadeel daarvan is dat het 1 blokje is met 3 gaten waar je draden doorheen moeten dus mijn hoofd zekeringen moesten even uit ( ik had hem ook boven de hoofdschakelaar kunnen plaatsen, maar heb ervoor gekozen om hem echt op de draden vanuit de meter te zetten ).

Als je hem besteld tot 120A krijg je klemmen die je om de draden heen kan klikken.
De voeding van de Shelly meter heb ik uit een bestaande krachtgroep gehaald. Ik heb een 3-fase kast.

Volgens mijn kan je deze Shelly ook gebruiken op 1-fase. Zover ik weet is de rest nog niet ondersteund door Marstek want die staan volgens mijn op “binnenkort beschikbaar”

[Afbeelding]
Bedankt. Maar eens kijken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne.w
S2S schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:46:
[...]

Bedankt. Maar eens kijken .
Ik zou even zoeken hoe het werkt deze Shelly te gebruiken op 1 fase. En als je het niet helemaal
Aandurft in de groepenkast even iemand erbij roepen die dit wel veilig aan kan sluiten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:43:
Ik vind dit toch erg jammer, dit heb ik ze in ieder geval meerdere keren vanaf begin Januari teruggegeven . En dit is nou precies de uitkomst waar ik bang voor was .. nu zit ik en andere met een meter die langzamer dan 1 seconden update , je hebt ook nog 5 en 10 seconden met een probleem, dat ik nu op moet gaan lossen wil ik goed rendement halen uit mijn 1950 euro investering. Ja ik baal.

Dus wie weet of een 1 fate Shelly pro ook werkt?
De shelly pro 63 driefasen kun je ook aansluiten op 1 fase.
Het schema wordt dan iets anders feitelijk splits je de ene fase in drie draden en die doe je dan elk door één gat in de meetspoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmjZ-3utbqbwiJZ9ZWuJt0cXl9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2xnKZUp5s0l9DSp1AD5yTQE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:53:
[...]

De shelly pro 63 driefasen kun je ook aansluiten op 1 fase.
Het schema wordt dan iets anders feitelijk splits je de ene fase in drie draden en die doe je dan elk door één gat in de meetspoel.

[Afbeelding]
Top bedankt . Of zou die ct001 wel werken , die heeft ook klemmen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QWERTY12343
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-03 22:19
Schema hoe je niet helemaal te volgen, hier een Shelly pro 63 aangesloten op 1 fase.
C op plus, N op min.
De aanvoer door 1 meetspoel en 1 stekkertje op IC.
Rest van de meetspoelen hoef je dus niet te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:56:
[...]

Die heb ik alleen gebruikt toen ik geen stabiele verbinding had met de ct wegens vermoedelijk netwerk problemen.
Als hij wel online was had ik het idee dat de ct001 niet wist welke kant het vermogen op ging dus of het overschot of verbruik was.
Dat werkte hier toen dus niet.

Maar inmiddels zou dat anders kunnen zijn dat durf ik je echt niet te zeggen.
Ik heb volgens mij ook geen positieve geluiden over de ct001 gelezen hier.
Dus echt geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
QWERTY12343 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:58:
Schema hoe je niet helemaal te volgen, hier een Shelly pro 63 aangesloten op 1 fase.
C op plus, N op min.
De aanvoer door 1 meetspoel en 1 stekkertje op IC.
Rest van de meetspoelen hoef je dus niet te gebruiken.
Dat zou inderdaad moeten kloppen de spoelen waar geen draad doorloopt meten niks dus die zouden dan gewoon al nul zijn volgens de shelly.
Mits ze geen zaken opvangen uit de omgeving dat zou dan een afwijking kunnen geven.

Ik vermoed dat shelly daarom de keuze gemaakt heeft om te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 11-06 23:20
S2S schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:56:
[...]

De mijne is er vandaag afgegaan, bij mij was hij wel stabiel, voordeel wat ik eruit haalde was, hij lade de accu vol als er zonnen energie was, dat is ook alles.
Ontladen deed ik handmatig, van 17.00 tot 22.00 800w.

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 17:21
Servowire schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:48:
[...]

Een LifePO4 mag je nooit helemaal ontladen tot de BMS de failsafe triggered. 10% is een prima veilige grens. Dat is nog voor de BMS ingrijpt. Diep ontladen is niet goed. Ook blijft de unit op accu doordraaien dus denk beetje marge om de controller en wifi e.d. online te houden. trek de stekker er maar eens uit, hij blijft aan.
Er zijn idd goede technische redenen om niet volledig naar 0 te gaan.
Maar ik ben het eens met Thysler dat het voor een consumenten product zinvol zou zijn om een 0-100% weergave in de app te hebben.
En ook dat het eerlijker zou zijn om in de marketing de batterij met de effective capaciteit van 4.5 kWh te labelen.

Wat mij opviel in de video van Ketel Klets is dat de kleinere Venus C ontlaadt tot 7%, tegenover 11% voor de Venus E. Weet iemand een technische verklaring voor dit verschil?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0cz6BILhsiQ8xR6e_wGeLD-pbs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YkeTHHQKeLhoqIWiGoUx1YP7.png?f=user_large

2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Hometek schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:22:
[...]

Er zijn idd goede technische redenen om niet volledig naar 0 te gaan.
Maar ik ben het eens met Thysler dat het voor een consumenten product zinvol zou zijn om een 0-100% weergave in de app te hebben.
En ook dat het eerlijker zou zijn om in de marketing de batterij met de effective capaciteit van 4.5 kWh te labelen.

Wat mij opviel in de video van Ketel Klets is dat de kleinere Venus C ontlaadt tot 7%, tegenover 11% voor de Venus E. Weet iemand een technische verklaring voor dit verschil?
[Afbeelding]
Heb gemerkt als hij langzamer ontlaadt dat hij nog wat langer doorgaat. een SOC (state of charge) van een lifepo4 is sowieso altijd een beetje lastig. Belast vs Onbelast geeft het hele andere waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 17:21
Ketel Klets heeft een lezing gehouden over thuisbatterijen.
Een helder, en kritisch, verhaal.
Goede uitleg over de verdienmodellen.

2x Venus E (Gen1) V151, Shelly Pro EM-50, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldzek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 07:59
Nog iemand met de b2500 meter en v148?
Doet rare dingen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
Nu doet de CT003 het eindelijk goed met alle nieuwe Firmware.
Ik was toch even benieuwd hoe mijn oude trouwe Shelly emulatie 1Fase 5 sec interval het zou vinden met V148.

Ze zijn geen vrienden. Kennelijk een mismatch in update interval. Na 3 minuten nog steeds niet in balans. Maak nu niet meer uit maar toch interessant! Misschien de interval van de B2500 Shelly emu eens aanpassen als ik weer tijd heb..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHfa_1XxA2-9Afd7ioCTFn-v_jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plcxJle5YO9lqV61EmXIMaz6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keesie113
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 22:10
PNARI schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:51:
[...]

die werkt zover ik weet bij zo goed als iedereen die hem geplaatst heeft maar ook hier goede wifi bij shelly en batterij noodzakelijk. Shelly kan ook nog via lan-kabe met router verbonden worden.
Bedankt voor deze tip.
Ik heb de Shelly Pro 3EM besteld en geplaatst, werkt naar behoren.

Gekoppeld aan de wifi en UDP listen ingesteld op 1010.
UDP instellen met de telefoon app, met de PC via de web interface lukt dit niet, die geeft aan dat het poort > 1024 moet zijn.

Het feitelijk probleem was de oude meter, die maar om de 10 sec, refreshed, hier kan de Marstek niet mee regelen. Met een 5.0 zullen er waarschijnlijk geen problemen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door keesie113 op 26-02-2025 23:38 ]

Hometek schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:42:
Ketel Klets heeft een lezing gehouden over thuisbatterijen.
Een helder, en kritisch, verhaal.
Goede uitleg over de verdienmodellen.
Vind ik niet zijn uitleg dat het nog geen zin heeft bijvoorbeeld.

Als je 600 euro per jaar aan terug lever kostrn moet betalen plus rlke dag 4,2 kw aan energie niet hoeft te gebruiken in de avond ( z'n 8 maanden per jaar ? ) heb ik hem toch wel redelijk snel terug verdiend
343 euro per jaar over due 8 maanden bij 0,33 cent per kwh
En z'n 1289 kwh minder terug levering per jaar dus lagere boete
Alleen op basis van eerste al 5.5 jaar terug verdiend
Daar komt lagere boete nog bij.
Zat dacht ik op 4 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 27-02-2025 02:05 ]

Thysler schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:44:

In de documentatie van MT die de meeste leveranciers publiceren staat DoD 90 % . Dus max 90% ontladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-05 09:07
Ik heb MT gevraagd om ook FW148 vrij te geven en gelijk gevraagd of deze versie HWP1 ondersteunt, hieronder hun reactie. Over 2 weken verwachten ze.

We have released the latest version of the firmware (V148) for you. Please carry out the update: Settings->Device. HW P1 can support in next two weeks.
Heb vanmorgen ct003 kunnen installeren maar heb nog v107, loopt niet lekker, meter sagecom t211 nog niet ondersteund in de lijst maar de kwihiq gekozen, geeft alleen totaal, heb V109 gevraagd.Terug op goedwerkende shelly 3ProEM
Heb ook bevestiging gekregen dat prijzen in de settings enkel bedoelt zijn voor opbrengstberekening.

[ Voor 7% gewijzigd door PNARI op 27-02-2025 07:45 ]

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:04
Zijn er al ervaringen te delen over de off grid functie?

Zou je bijvoorbeeld in de zomer maanden volledig off grid kunnen werken, dus de hoofdschakelaar in de meterkast op OFF zetten en dat je zonnepanelen de accu voeden en dat de accu ervoor zorgt dat je omvormer van je PV actief kan blijft. Dat alles natuurlijk dat er dagelijks voldoende PV opbrengsten zijn en dat tijdens de nacht hooguit 75% van de accu capaciteit wordt verbruikt.

Ik begrijp natuurlijk dat niemand nog een zomer heeft meegemaakt met de MT maar met een dag als gisteren komen we toch aardig in de buurt. Dus kortweg kan je met MT zodanig OFF grid gaan dat je de hoofdschakelaar op OFF kan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 13:15
royaljoop schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:45:

Zou je bijvoorbeeld in de zomer maanden volledig off grid kunnen werken, dus de hoofdschakelaar in de meterkast op OFF zetten en dat je zonnepanelen de accu voeden en dat de accu ervoor zorgt dat je omvormer van je PV actief kan blijft. Dat alles natuurlijk dat er dagelijks voldoende PV opbrengsten zijn en dat tijdens de nacht hooguit 75% van de accu capaciteit wordt verbruikt.

Ik begrijp natuurlijk dat niemand nog een zomer heeft meegemaakt met de MT maar met een dag als gisteren komen we toch aardig in de buurt. Dus kortweg kan je met MT zodanig OFF grid gaan dat je de hoofdschakelaar op OFF kan zetten?
Voor zover ik weet gaan je zonnepanelen niet werken als je de schakelaar uitzet in de meterkast.
En iets genuanceerder: misschien dat het lukt met hun andere batterijvariant waar je rechtstreeks panelen op aansluit.

[ Voor 6% gewijzigd door DikkieDick op 27-02-2025 07:53 ]

aka pluim003

Sinds 18-1 heeft de batterij een RTE van 74 % bij 2500W ontladen gemeten met energysocket van HW.Heeft iemand op 800w ontladen staan en een RTE over een langere periode ?
Las dat RTE van HW 77,5 was gemeten op 1.5 week dus niet zo veel beter met micromvormers .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• philco
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08:39
Gisterenavond via de feedbackfunctie een update aangevraagd en deze morgen stond die al klaar.
Snelle reactie van de fabrikant moet ik zeggen.

Update uitgevoerd en blijkbaar met resultaat.
De homewizard P1 kunnen selecteren en ja, gelukt.
De waardes van alle fases + totaal komen netjes elke seconde door in de app.
Slimme meter is een E360 van landis en gyr.
Deze geeft elke seconde een resultaat door via P1.

In de keuken heb ik een display van homewizard geplaatst en daar kan ik perfect aflezen wat het totaal verbruik/teruglevering is van het net en ook wat de batterij aan het leveren/opnemen is.
Resultaat ziet er zeer netjes uit, batterij houdt strak de nul op de meter aan en reageert zeer snel op wijzigingen in het totaalverbruik.
Deze namiddag zal ik verder kijken wat de batterij zal doen als er zonneoverschot is.

Lijkt in ieder geval momenteel goed te lopen sinds de update naar V148.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DikkieDick schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:46:
[...]

Voor zover ik weet gaan je zonnepanelen niet werken als je de schakelaar uitzet in de meterkast.
En iets genuanceerder: misschien dat het lukt met hun andere batterijvariant waar je rechtstreeks panelen op aansluit.
Is misschien wel een work around te bedenken dat je de batterijen achter de hoofdschakelaar aansluit met eigen groep , hoofdschakelaar uit zet en de backup poort open en die verbindt met je interne net. Weet niet of de batterij dan nog nom regelt en wat omvormer van panelen gaat doen als er teveel productie is en hoogst waarschijnlijk allemaal niet meer volgens de wettelijke regels.Batterijen zijn volgens feedback van MT beveiligd tegen kortsluiting en overload maar had toch liever een hardware automaat erop gezien zoals op mijn generator.

philco schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:01:
Gisterenavond via de feedbackfunctie een update aangevraagd en deze morgen stond die al klaar.

In de keuken heb ik een display van homewizard geplaatst en daar kan ik perfect aflezen wat het totaal verbruik/teruglevering is van het net en ook wat de batterij aan het leveren/opnemen is.
Resultaat ziet er zeer netjes uit, batterij houdt strak de nul op de meter aan en reageert zeer snel op wijzigingen in het totaalverbruik.
Deze namiddag zal ik verder kijken wat de batterij zal doen als er zonneoverschot is.

We gaan er nog geraken met z´n allen. Thanks voor de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
PNARI schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:56:
Sinds 18-1 heeft de batterij een RTE van 74 % bij 2500W ontladen gemeten met energysocket van HW.Heeft iemand op 800w ontladen staan en een RTE over een langere periode ?
Las dat RTE van HW 77,5 was gemeten op 1.5 week dus niet zo veel beter met micromvormers .
Ik haal die RTE bij lange na niet vrees ik. Zal 1 maart ff kijken hoeveel het over de gehele maand februari was. Bij vlagen staat de batterij hier met minder dan 100W te laden en ook te ontladen met lage wattages. Overigens gisteren behoorlijk zonnige dag waardoor de batterij geladen is tot, niet helemaal gecontroleerd, want zat niet continu te kijken, pakweg 80%. Gisteravond en vannacht mooi lopen ontladen totdat ie om 6 uur vanochtend op 11% zat. Dat de zonnepanelen gisteren 6,3kWh opwekten (volgens de Goodwe-app, de kWh-meter kwam tot 5,9kWh) is zeer opmerkelijk voor februari. Ik denk toch dat deze omvormer voor betere resultaten zorgt dan mijn domme omvormer die het recentelijk begeven heeft.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DikkieDick schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:07:
[...]

Ik haal die RTE bij lange na niet vrees ik. Zal 1 maart ff kijken hoeveel het over de gehele maand februari was. Bij vlagen staat de batterij hier met minder dan 100W te laden en ook te ontladen met lage wattages. Overigens gisteren behoorlijk zonnige dag waardoor de batterij geladen is tot, niet helemaal gecontroleerd, want zat niet continu te kijken, pakweg 80%. Gisteravond en vannacht mooi lopen ontladen totdat ie om 6 uur vanochtend op 11% zat. Dat de zonnepanelen gisteren 6,3kWh opwekten (volgens de Goodwe-app, de kWh-meter kwam tot 5,9kWh) is zeer opmerkelijk voor februari. Ik denk toch dat deze omvormer voor betere resultaten zorgt dan mijn domme omvormer die het recentelijk begeven heeft.
Toch al een mooi resultaat wanneer de batterij het tot 6u volhoudt. We zitten ook nog maar in februari.

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 08:52
op mijn verzoek voor firmware 109 voor de CT003 kwam dit antwoord van Hame.

V109 for meter is testing. Don\'t release yet

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 09:14
philco schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:01:

Dit zijn berichten waar ik vrolijk van wordt, bedankt voor het delen!

Ik heb dezelfde slimme meter en kijk nog even aan of er meerdere gebruikers volgen de de P1 van HW zonder problemen kunnen toevoegen en hun (positieve) ervaring delen. Als deze versie probleemloos blijkt te werken dan ga ik de MT bestellen.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

A3-D schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:34:
[...]

Dit zijn berichten waar ik vrolijk van wordt, bedankt voor het delen!

Ik heb dezelfde slimme meter en kijk nog even aan of er meerdere gebruikers volgen de de P1 van HW zonder problemen kunnen toevoegen en hun (positieve) ervaring delen. Als deze versie probleemloos blijkt te werken dan ga ik de MT bestellen.
Ik heb alleen maar positieve ervaringen met de P1 van HW als CT. Dus als die officieel gereleased wordt zou ik niet twijfelen. Neem aan bij officiële release dat MT wel een third party licence heeft afgesloten met HW.

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:01
Een van jullie al een work around voor het probleem dat de P1 meter niet de juiste Slimme Meter instelling bewaard? Ik heb zelf een Kamstrup (enige vermeld in de app) welke ondersteund zou moeten zijn. Echter iedere keer na selecteren en saven stelt ie Landis + Gyr E360-P1 in welke niet werkt. Al geprobeerd de P1 meter opnieuw in te stellen door te verwijderen uit de app etc maar hij blijft steeds naar de Landis terug gaan en weigert de Kamstrup instelling over te nemen.

Heb de support al geïnformeerd 2 weken geleden en die komen alleen maar terug met het standaard antwoord "Whe will update in the future"

• S2S
Ik heb nu ook de laatste firmware , maar ik heb zelf het idee dat het met de ct003 p1 van Marstek wel een stukje beter werkt .

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 09:14
S2S schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:46:
Ik heb nu ook de laatste firmware , maar ik heb zelf het idee dat het met de ct003 p1 van Marstek wel een stukje beter werkt .
In vergelijking met wat?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
In vergelijk wat het hele systeem hier deed met een Landis gyr E350 DSMR 4.2. Dus een 10 seconden meter.

Hier wel zowel de P1 van Marstek de nieuwste firmware en de batterij. Ik zie nu ook fase A, ik heb een 1 fase elektrisch systeem.

Ze zullen nu wel testgegevens van mij vastleggen 🤣😂

Veel beter dan dit zal het waarschijnlijk niet worden . Een Shelly denk ik nog even over .

[ Voor 24% gewijzigd door S2S op 27-02-2025 08:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Accu draait hier nu precies een week, tijd voor een korte review :)

-Functioneert NOM uitstekend icm met Shelly Pro 3EM. Geen enkele keer uitval of verlies verbinding gezien.
-App is niet handig. Krijgt alleen data als ik een BT verbinding heb en niet via WiFi. Heb dus maar een oude telefoon naast de accu gelegd om dit te kunnen zien.
-Na een software update van de accu lijkt hij altijd ca.10min van slag te zijn, ook als de app aangeeft dat de update klaar is. Accu start daarna nog 1 of 2x opnieuw op, verbinden met app gaat lastig etc. 10min wachten en daarna functioneert alles weer.
-In mijn all-electric huis houdt de accu het afgelopen week gemiddeld tot middernacht vol. Prima score, zeker gezien de WP nog vaak en lang draait met deze temperaturen.

Beeld van hieronder is gemiddeld voor wat ik de afgelopen week gezien heb.

Oranje = totaal vermogen (3 fases opgeteld).
Groen = Fase waarop de accu zit. (tevens 1 PV systeem)

Tijden:
Rond 13:00: accu vol
Rond 17:00 geen PV opwek meer.
17:15 - 18:00: koken
18:00 - 21:30: Draait mooi NOM, paar uitschieters zijn van grootverbruikers (waterkoker, koffiezetter)
Je ziet dat op die pieken in de oranje lijn de groene lijn (accu) meteen reageert door terug te leveren.
21:30: WP slaat aan, accu kan met 800W niet genoeg leveren om NOM vast te houden
00:20: Accu leeg (sprong in totaal verbruik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LMdhM6wK5IQwUyeFG1sHtMMhRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OuxboMvmWZsWmZqs8hKSoCa9.png?f=fotoalbum_large

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• LocomoJohn
PNARI schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:04:
[...]

Is misschien wel een work around te bedenken dat je de batterijen achter de hoofdschakelaar aansluit met eigen groep , hoofdschakelaar uit zet en de backup poort open en die verbindt met je interne net. Weet niet of de batterij dan nog nom regelt en wat omvormer van panelen gaat doen als er teveel productie is en hoogst waarschijnlijk allemaal niet meer volgens de wettelijke regels.Batterijen zijn volgens feedback van MT beveiligd tegen kortsluiting en overload maar had toch liever een hardware automaat erop gezien zoals op mijn generator.
Knutselen voor een off grid oplossing met deze accu gaat volgens mij niet lukken en is ook gevaarlijk, op het moment dat de stroom van het net er weer opkomt moet je netfrequentie exact synchroon lopen met de frequentie van je off-grid systeem. Hiervoor zijn in daarvoor bedoelde off grid installaties systemen ingebouwd, om bij het bijkomen van netstroom, te synchroniseren met de netfrequentie en dan pas bij te schakelen.
Als dat niet synchroon loopt, dan gaat het niet goedkomen ben ik bang. Ik zou er niet mee gaan experimenteren.

de Green Guys hebben hier een filmpje van beschikbaar, met een Haier systeem wordt bij het installeren dit uitgelegd.

• LocomoJohn
S2S schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:50:
[...]

In vergelijk wat het hele systeem hier deed met een Landis gyr E350 DSMR 4.2. Dus een 10 seconden meter.

Hier wel zowel de P1 van Marstek de nieuwste firmware en de batterij. Ik zie nu ook fase A, ik heb een 1 fase elektrisch systeem.

Ze zullen nu wel testgegevens van mij vastleggen 🤣😂

Veel beter dan dit zal het waarschijnlijk niet worden . Een Shelly denk ik nog even over .
Ik heb sinds gisteren de nieuwste versie van de CT003: V109, En vanmorgen de nieuwste firmware op de Marstek: V148 gekregen.

Gelijk getest met de Automatische stand met een Landis+Gyr E350 DSMR 4.0 (ook een 10 sec meter) nog steeds het pendelen van de accu tussen laden en terugleveren. Dus bij mij geen verbetering.
Ik blijf op handmatig tot maandag mijn nieuwe slimme meter geinstalleerd wordt.

• S2S
LocomoJohn schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Ik heb sinds gisteren de nieuwste versie van de CT003: V109, En vanmorgen de nieuwste firmware op de Marstek: V148 gekregen.

Gelijk getest met de Automatische stand met een Landis+Gyr E350 DSMR 4.0 (ook een 10 sec meter) nog steeds het pendelen van de accu tussen laden en terugleveren. Dus bij mij geen verbetering.
Bij mij is het pendelen een stuk minder. Ik kijk het nog even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser
  • Nu online

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

LocomoJohn schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Met de nieuwe firmware draait het nu redelijk stabiel. Ik loop ook tegen het probleem van een te trage meter aan(kaifka ma304). Liander gebeld en kreeg geen bevrediging antwoord want de meter meet stroom. Wat ik verder wil is mijn probleem. Kost mij €80 voor een nieuwe meter plaatsten. De oude is 11 jaar oud en moet vervangen worden ivm gprs. Jammer dat het zo moet maar het moet maar.

Enige wat ik verder nog wil melden over klapperende accu’s: kijk echt heel kritisch naar je wifi probeer je verbinding onder de 50dbm te krijgen. Data snelheden zijn niet van belang maar latency(snel een verbinding kunnen opbouwen is van essentieel belang). Mijn p1 meters hadden een redelijke verbinding maar net niet strak genoeg. Extra AP geplaatst en het werkt nu naar behoren.

Ps Eerder bericht over duravolt onderschrijf ik. Net bedrijf met prima bereikbaarheid en communicatie.

[ Voor 3% gewijzigd door DePrutser op 27-02-2025 09:23 ]

Het is friet!

LocomoJohn schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Knutselen voor een off grid oplossing met deze accu gaat volgens mij niet lukken en is ook gevaarlijk, op het moment dat de stroom van het net er weer opkomt moet je netfrequentie exact synchroon lopen met de frequentie van je off-grid systeem. Hiervoor zijn in daarvoor bedoelde off grid installaties systemen ingebouwd, om bij het bijkomen van netstroom, te synchroniseren met de netfrequentie en dan pas bij te schakelen.
Als dat niet synchroon loopt, dan gaat het niet goedkomen ben ik bang. Ik zou er niet mee gaan experimenteren.

de Green Guys hebben hier een filmpje van beschikbaar, met een Haier systeem wordt bij het installeren dit uitgelegd.
Ik spreek ook niet over knutselen maar over iemand die weet waar die mee bezig is. Zolang de hoofdschakelaar uit staat heb je geen verbinding met het net en doe je dus alles intern.Je kan dan zelfs een dieselgenerator inschakelen als je tekort komt. Maar nogmaals ik ken niet de wettelijke en verzekeringstechnische regels. We zijn hier aan het tweaken....

• drar
  • Laatst online: 10-06 08:47
Ronald.42 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Bij mij was er beide keren opbrengst vanuit de panelen.
Dus daar is wel iets gewijzigd.

Overigens net gezien dat bij 45 watt gebruik uit het net de accu wakker wordt en gaat meedoen om de boel weer naar 0 te brengen.

Het lijkt nu hartstikke goed met de extra travel router dedicated voor accu en shelly plus de 148 firmware.
Dit is nu wel ongeveer hoe ik bedacht had dat het zou moeten werken om tevreden te kunnen zijn.
moet je in de travel router nog instellingen veranderen of werkt het zo uit de doos?

• DikkieDick
PNARI schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:19:
[...]

Toch al een mooi resultaat wanneer de batterij het tot 6u volhoudt. We zitten ook nog maar in februari.
Dat vind ik ook hoor. Met de kanttekening dat ik gisteren niet uitgebreid gekookt heb maar wat in de magnetron had geknikkerd dat dag eerder gekookt/gebakken was. Dochter is vannacht nog wel wezen koken en dan zie je ook wat gebruik van het grid want met die 800W teruglevering en de inductiekookplaat die er al snel overheen zit red je dat niet.

[ Voor 39% gewijzigd door DikkieDick op 27-02-2025 10:05 ]

aka pluim003

royaljoop schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:45:

Ik zit te wachten op de ondersteuning (staat in lijstje van de app) van deze P1 meter.
Mijn 1 fase omvormers en micro-omvormers worden ondersteund.
Dan kan ik dit eens gaan testen, heb tot 2027 de tijd ;-)

Zie hier,
https://www.ecosoftenergie.nl/product/ecosoft-p1-meter/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S
Zo Shelly besteld , 3em-3ct 63. Maar eens kieken. Goedkoopste bij proshop.nl 106,95 inclusief verzenden . Doe jullie voordeel er mee. (Of niet, je geeft wel extra geld uit)

[ Voor 60% gewijzigd door S2S op 27-02-2025 10:24 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 182 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.