Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thysler schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:32:
Sinds gisteren ook een MT 5.12 in huis.

Een uur lang problemen gehad met de CT003, gaf geen data door waardoor de batterij niet ging ontladen, ook al was er grote vraag.

Uiteindelijk aan de praat gekregen door de bijgeleverde kabel te vervangen (HW splitter op P1 poort voor HW p1 meter en MT CT003).

Geen idee of dit het uiteindelijke probleem was. Heb de MT sowieso externe voeding gegeven, ook al zou de HW splitter dit zelf voorzien.

De rest van de avond/nacht ging de NOM goed. Schommelde rond de 0.

Woensdag komt de tweede batterij aan, ben benieuwd of deze goed gaat samenwerken.
Zie commentaar van MT hieronder :
At the moment, when managing multiple devices, we only support controlling a single device per phase. If you have three Venus devices, zero feed-in can be achieved. However, with only two devices, one phase must remain unused, or you can use one device for three-phase power compensation while the other operates in manual mode as a temporary solution. Otherwise, conflicts may occur. We are actively working on resolving this issue. Thank you for your understanding and support.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een uur lang problemen gehad met de CT003, gaf geen data door waardoor de batterij niet ging ontladen, ook al was er grote vraag.

Uiteindelijk aan de praat gekregen door de bijgeleverde kabel te vervangen (HW splitter op P1 poort voor HW p1 meter en MT CT003).

Geen idee of dit het uiteindelijke probleem was. Heb de MT sowieso externe voeding gegeven, ook al zou de HW splitter dit zelf voorzien.

Woensdag komt de tweede batterij aan, ben benieuwd of deze goed gaat samenwerken.
Ik gebruik je maar als voorbeeld... _/-\o_ In de handleiding staat uitdrukkelijk dat de externe voeding aangesloten moet worden.

Sluit die dan ook aan! Als alles een paar dagen goed werkt kun je overwegen om die voeding los te koppelen als dit je enige apparaat aan de P1 van de energiemeter is. Het is algemeen bekend dat de energiemeters in veel gevallen te weinig voeding leveren om een P1 meter van voldoende stroom te voorzien.

RTFM

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-08 08:57

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Welke meter heb je?

Het is friet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
DePrutser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:25:
[...]

Ik zou het gewoon fijn vinden als het werkt. Ik ben er nu mee aan het klooien maar wat een troep is het out of the box. Zelfs manueel ontladen lukt niet. Stel je 23:00 tot 07:00 in ket 100watt ontladen. Staat er in de app van 00:00 tot 06:00

Als je de app opent moet je iedere keer opnieuw naar beneden slepen om connectie te maken. Waarom doet de app niet zelf een heart beat onderhouden als je de app opent met de apparaten?

Mijn ct003 geeft helemaal geen data door of krijgt geen data. Net de auto aan de oplader en trokken 6600 watt. De ct003 geeft flat line terwijl hw p1 alles keurig laat zien.

Sorry het zal met kunst en vliegwerk best leuk spul zijn maar out of the box met standaard configuratie is het gewoon troep wat niet werkt. Ik had verwacht dat dat het niet optimaal werkt maar zo slecht….
Met alle respect je berichten voegen mi weinig toe aan dit topic. Als je zo ontevreden bent zou ik het wel weten.
Je geposte berichten naar de leverancier sturen met het verzoek de aankoop te ontbinden.

In de tussentijd proberen wij iedereen met gerichte vragen verder te helpen.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

SatScan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Met alle respect je berichten voegen mi weinig toe aan dit topic. Als je zo ontevreden bent zou ik het wel weten.
Je geposte berichten naar de leverancier sturen met het verzoek de aankoop te ontbinden.

In de tussentijd proberen wij iedereen met gerichte vragen verder te helpen.
Vind je het goed dat nadat ik een complete elektrische installatie heb gedaan, eerst even ga kijken in de wereld wat voor oplossingen er zijn? Aangezien hier best wel wat mensen halleluja roepen moet er hier toch wel wat te vinden zijn? Sorry dat ik een product heb gekocht en hier oplossingen zoek maar ook mijn bevindingen post, omdat het gewoon niet werkt en mij daar over uit.

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
DePrutser schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:36:
[...]

Ik wil maar 1 ding dat de accu mijn reststroom opslaat (ik heb geen dynamisch contract maar wel 27 zonnepanelen) en ontlaad als er geen zon is bijvoorbeeld.

Ik heb net €1899 uitgegeven. Het is een beetje als of je zegt je koopt een auto maar de wielen komen later. Want ik kan nu niets met deze accu…
Laat een shelly pro 3em-3ct63 voor aansturing in plaats van p1. Dan doet de batterij precies wat jij wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weem1958
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-06 13:31
net een update gehad van de ct003

heb de sagemcom t211 3 fase ( is niet te kiezen wel de T210)

na de update worden wel alle 3 de fases gelezen en kan ik auto instellen, blijft nu redelijk op de nom.

krijg alleen geen afbeelding in deze tekst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMGnzh2wVV9X1QzYwpXdgd2qmiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7zPQuP3VtUHpO9znh5xVMTG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DePrutser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Vind je het goed dat nadat ik een complete elektrische installatie heb gedaan, eerst even ga kijken in de wereld wat voor oplossingen er zijn? Aangezien hier best wel wat mensen halleluja roepen moet er hier toch wel wat te vinden zijn? Sorry dat ik een product heb gekocht en hier oplossingen zoek maar ook mijn bevindingen post, omdat het gewoon niet werkt en mij daar over uit.
Er zijn hier vele gebruikers die hun kennis en energie ter beschikking stellen om andere te helpen dan zijn klaagzangen over een product niet erg motiverend. Met gerichte vragen kom je dan verder... voor klachten kun je effectiever bij je leverancier terecht.

En hier werkt het gewoon wel... lees de TS eens door en de pinned berichten...

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En lees ook om de gepinde berichten heen daar staat ook nog wel eens wat informatie die nuttig kan zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weem1958 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:00:

na de update worden wel alle 3 de fases gelezen en kan ik auto instellen, blijft nu redelijk op de nom.

[Afbeelding]
Ben benieuwd , heb ook de t111. Morgen testen maar HWP1 en shelly 3ProEM werkt ook bij mij en misschien de ct001 ook als ik hem opnieuw test kan de verbetering van mijn wifinetwerk

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocomoJohn
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-08 16:06

[Afbeelding]
Welke versie is dat nu bij jou dan?

NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Ronald.42 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:06:
En lees ook om de gepinde berichten heen daar staat ook nog wel eens wat informatie die nuttig kan zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CG8IwwIizmPV6uy8tXZPlbDG7dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0kSxNxw37tiHgqNUHsXQH4n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jHVljH0Hmum4h6HiXxfu5OeZEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnGhI4EIqUM7yIQlTu3WdvPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa2UkE2GpI2aQzLR-forbmgE60M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0G8DJi3ereBndRBKwfkPvS5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jx9bVg7YL6igyNurI814jom6aB4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q92DeLnTueXRNeR6cfyUFutY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2Vwwsc0I6u2AR-DuLvo9ipxpVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wSPnL8pRQOdFi6TLpQBNiwu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwjpK6i8uetDiiMDXFU90IsncgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jeEpdoL5On7SoK238HO47WX.jpg?f=fotoalbum_large

Gedaan.
Volgens powerbaas is mijn kaifka ma304 compatibel.
Ma304 is ook in te stellen in de ct003

Op de batterij draait 148
Op de ct003 draait 109

Meter getest met de HW p1 meter en doet het prima! Kan alle fasen uitlezen en zien wat ik teruglever.
Je kan mijn post klaagzang noemen maar het is ook een poging nieuwe klanten kennis te laten nemen dat je dit product niet zomaar kan kopen. Dit topic komt vrij hoog in google uit als je zoekt. Dus enige waarschuwing aan nieuwe gebruikers is op zijn plaats. Dit product is niet werkend out of the box met standaard hardware. Terwijl dat wel op de site staat. Ook is er geen uitzicht op wanneer het wel gaat werken. Ik ga vanaf nu meelezen. Wellicht is het handig als mensen met een werkend p1 meter van marstek even bij posten welke meter ze hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door DePrutser op 25-02-2025 10:28 ]

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DePrutser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:24:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gedaan.

Op de ct003 draait 109

Meter getest met de HW p1 meter en doet het prima! Kan alle fasen uitlezen en zien wat ik teruglever.
Je kan mijn post klaagzang noemen maar het is ook een poging nieuwe klanten kennis te laten nemen dat je dit product niet zomaar kan kopen. Dit topic komt vrij hoog in google uit als je zoekt. Dus enige waarschuwing aan nieuwe gebruikers is op zijn plaats. Dit product is niet werkend out of the box met standaard hardware. Terwijl dat wel op de site staat. Ook is er geen uitzicht op wanneer het wel gaat werken. Ik ga vanaf nu meelezen. Wellicht is het handig als mensen met een werkend p1 meter van marstek even bij posten welke meter ze hebben.
Je quote de verkeerde denk ik.
Ik noem je bericht geen klaagzang.

Daar hebben we anderen voor die alleen de hoesee berichten lief vinden.
Kritiek mag niet in dit topic.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjiman23
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-07 09:22
Goedemorgen,

Ik ben het topic enkele weken aan het volgen aangezien ik van plan ben om een batterij van Marstek of Duravolt aan te schaffen. Ik zit met enkele vragen waar jullie mij ongetwijfeld een antwoord op kunnen geven.
Zijn er mensen die de batterij werkend hebben icm enkel de homewizard P1 meter? Ik lees hier nogal tegenstrijdige berichten over namelijk.
Moet ik nog rekening houden met de stekker van de batterij? Nederlandse stekker is met de aarding aan de buitenkant terwijl we in Belgie een aardpin gebruiken.

Ik lees het graag. Alvast bedankt!

B

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is er iemand anders die de TS etc. wil bijhouden?
Dan haak ik af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:56
Benjiman23 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:34:
Goedemorgen,

Ik ben het topic enkele weken aan het volgen aangezien ik van plan ben om een batterij van Marstek of Duravolt aan te schaffen. Ik zit met enkele vragen waar jullie mij ongetwijfeld een antwoord op kunnen geven.
Zijn er mensen die de batterij werkend hebben icm enkel de homewizard P1 meter? Ik lees hier nogal tegenstrijdige berichten over namelijk.
Moet ik nog rekening houden met de stekker van de batterij? Nederlandse stekker is met de aarding aan de buitenkant terwijl we in Belgie een aardpin gebruiken.

B
Zelf Belg hier: Ik heb de afgelopen jaren alleen maar stekkers tegen gekomen die zowel aardpin als aarding via de zijkant ondersteunen. Ook moderne stopcontacten ondersteunen beide. Dus in het ergste geval moet je je stopcontact vervangen.

Wat de HomeWizard P1-meter betreft: die is (momenteel) niet ondersteund maar daar zou binnenkort verandering in komen. De tegenstrijdige berichten is omdat het vroeger wel even heeft gewerkt en dat je met wat prutsen met twee apps je hem (soms) wel kan toevoegen. Het wordt momenteel niet aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gedaan.

Op de ct003 draait 109

Je kan mijn post klaagzang noemen maar het is ook een poging nieuwe klanten kennis te laten nemen dat je dit product niet zomaar kan kopen. Dit topic komt vrij hoog in google uit als je zoekt. Dus enige waarschuwing aan nieuwe gebruikers is op zijn plaats. Dit product is niet werkend out of the box met standaard hardware. Terwijl dat wel op de site staat. Ook is er geen uitzicht op wanneer het wel gaat werken. Ik ga vanaf nu meelezen. Wellic20ht is het handig als mensen met een werkend p1 meter van marstek even bij posten welke meter ze hebben.
Goed dat het werkt, maar alvorens te kopen/klagen kan je ook eerst de laatste 20 pagina's eens lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Goedemorgen,

B
Ik heb mijn batterij net gekoppeld zonder stekker. Als je dat kan is dat beter ivm 2500 watt ontladen.

De homewizzard p1 is op dit moment niet ondersteund. Ik heb mijzelf daar ook in vergist door oa hier te lezen dat het bij sommige wel kan. Op dit moment werkt het niet met firmware 148 van de accu.

Ik krijg ook de ct003 p1 meter niet aan de praat. Dus je zal echt moeten navragen bij jouw leverancier of je meter werkt icm met jouw slimme meter of een shelly plaatsen.

Dat is denk ik het eerlijke antwoord.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedemorgen,

B
P1 van HW werkt nog niet bij iedereen. Ik heb momenteel een testversie van HWP1 omdat die ervoren ook altijd goed werkte . Je kan ook shelly 3PROem installeren, werkt onafhankelijk van meter is wel 120 euro extra.
Stekker heeft zowel pin als randaarde.
Ook zorgen voor een goed/sterk wifi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysler
  • Laatst online: 30-05 14:02

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde digitale meter, maar in de CT-weergave zie ik voor mijn drie fase: 0
enkel 'Venus E' geeft vermogen aan.

Voor de rest werkt NOM en het zelf laden van overschot aan zonne-energie goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-07 21:59
[...]

........

Op de ct003 draait 109

.............
Zijn er meer mensen met een versie 109 voor de CT003?

Zelf heb ik nog versie 107 en V147 voor de batterij.
Volgens de app geen update beschikbaar voor beide apparaten.
Dus zojuist maar per apparaat een update aangevraagd.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocomoJohn
Ronald_61 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Vandaar mijn vraag eerder welke via DM beantwoord was, toch misschien handig dat t hier gemeld wordt, ik draai ook nog op v107 in afwachting van de update naar v109
Hopelijk wordt de Landis Gyr E350 toegevoegd want ik had vanmorgen in t topic zitten zoeken, hier wachten meerdere Marstekkers op :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:03
Voor klanten die niet op de nieuwste update kunnen of willen wachten, is er de mogelijkheid om nu al contact op te nemen met Marstek via: support@marstekenergy.com.

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 01-08 22:45

[Afbeelding]
Het heeft bij niets geholpen, hij gooit de accu gelijk weer leeg, zie ook niet de 3 fase waarde zoals bij jou.(hier 0)
Is gewoon jammer.

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:15

S2S

obed112 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:59:
[...]

Laat een shelly pro 3em-3ct63 voor aansturing in plaats van p1. Dan doet de batterij precies wat jij wilt.
Werkt een shelly pro em 50 ook, weet jij dit toevallig? (of iemand) Ik heb niet meer nodig dan het uitlezen van 1 fase.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

waxy50 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:42:
Voor klanten die niet op de nieuwste update kunnen of willen wachten, is er de mogelijkheid om nu al contact op te nemen met Marstek via: support@marstekenergy.com.
Bedankt voor de tip, toevallig zelf al gedaan via de app, je moet ze flink achter de broek aan zitten zodat ze flink snel updaten nu er straks meer zon aankomt, dan kan dit ding je snel rendement opleveren met de meegeleverde Marstek hardware.

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 25-02-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ronald_61 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:36:
[...]

Vanochtend aangegeven om bij mij alles up te daten naar de laatste versies ... hopelijk pushen zie die snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

LocomoJohn schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:41:
[...]

Vandaar mijn vraag eerder welke via DM beantwoord was, toch misschien handig dat t hier gemeld wordt, ik draai ook nog op v107 in afwachting van de update naar v109
Hopelijk wordt de Landis Gyr E350 toegevoegd want ik had vanmorgen in t topic zitten zoeken, hier wachten meerdere Marstekkers op :P
Als je een E350 hebt met 4.2 DSMR kun je volgens mij ook de meter kiezen met het lange nummer van Landis gyr , draai ik hier ook, is ook DSMR 4.2, maar verbeterd de boel niet echt. Want de batterij met de huidige firmware (niet de nieuwe ) polled nog om de 5 seconden. Maar volgens mij wordt de meter wel goed uitgelezen . Dan kun je deze proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesie113
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-06 22:22
Hoi,
ik heb een week geleden de Accu binnen gekregen, maar nog geen marstek P1 meter, die moet nog komen.
Wel heb ik de Shellypro3EM emulator opgeinstalleerd op mijn Homeassistant (deze geeft de waardes van de HW P1 meter door als Shelly. Dat lijkt te werken.
Ik kan dus in de accu nu de Shelly instellen, ik zie ook de waardes binnen komen.
Maar de accu doet maar wat in de auto stand.
Midden in de nacht gaat hij plots maximaal laden om daarna weer fors te gaan leveren.
Ik heb het idee, dat de snelheid van mijn meter (oude dsmr 4.0, ververs om de 10sec.) wel eens de boosdoener kan zijn.
Je ziet namelijk dat hij b.v een beetje gaat laden, maar omdat de meter nog niet een nieuwe waarde heeft doorgegeven gaat hij daarna meer laden en dan nog meer laden. Vervolgens leest hij een te hoge waarde waardoor het verhaal zich herhaalt maar dan met ontladen.
Zou een nieuwe meter dit probleem kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keesie113 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:37:
Hoi,
ik heb een week geleden de Accu binnen gekregen, maar nog geen marstek P1 meter, die moet nog komen.
Wel heb ik de Shellypro3EM emulator opgeinstalleerd op mijn Homeassistant (deze geeft de waardes van de HW P1 meter door als Shelly. Dat lijkt te werken.
Ik kan dus in de accu nu de Shelly instellen, ik zie ook de waardes binnen komen.
Midden in de nacht gaat hij plots maximaal laden om daarna weer fors te gaan leveren.
Ik heb het idee, dat de snelheid van mijn meter (oude dsmr 4.0, ververs om de 10sec.) wel eens de boosdoener kan zijn.
Je ziet namelijk dat hij b.v een beetje gaat laden, maar omdat de meter nog niet een nieuwe waarde heeft doorgegeven gaat hij daarna meer laden en dan nog meer laden. Vervolgens leest hij een te hoge waarde waardoor het verhaal zich herhaalt maar dan met ontladen.
Nieuwe P1 meter van MT gaat niet helpen. Best hardware Shelly 3ProEm installeren. Wek zorgen dat he wifinetwerk in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesie113
Upgrade connected power...
Als ik de power van 2500W terug zet naar 800W blijft de accu toch tot 2500W leveren. Er blijft in het scherm älready activated" staan.
Het lijkt een eenmalige actie te zijn, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keesie113 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:45:
Upgrade connected power...
Als ik de power van 2500W terug zet naar 800W blijft de accu toch tot 2500W leveren. Er blijft in het scherm älready activated" staan.
Het lijkt een eenmalige actie te zijn, klopt dat?
Ik kan gewoon heen en weer switchen.
Met firmware 147.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesie113
PNARI schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:43:
[...]

Nieuwe P1 meter van MT gaat niet helpen. Best hardware Shelly 3ProEm installeren. Wek zorgen dat he wifinetwerk in orde is.
Ik heb het over de meter in de meterkast, deze 4.0 door een 5.0 vervangen.
Ik wacht nog op de levering van een MT ct003 P1-meter, deze zou met de accu geleverd moeten worden, maar dat is helaas niet gebeurd.
Als noodoplossing heb ik de emulator geïstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

keesie113 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Ik heb het over de meter in de meterkast, deze 4.0 door een 5.0 vervangen.
Ik wacht nog op de levering van een MT ct003 P1-meter, deze zou met de accu geleverd moeten worden, maar dat is helaas niet gebeurd.
Als noodoplossing heb ik de emulator geïstalleerd.
Vaak kost je dit nog meer geld, een slimmemeter laten vervangen is bij enexis snel over de 200 euro. Dan kan je beter voor een Shelly gaan. 200 euro heeft al snel ongeveer een 8 maanden langere terugverdientijd van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesie113
Ronald.42 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:47:
[...]

Ik kan gewoon heen en weer switchen.
Met firmware 147.
Ja dat klopt, het lijkt er op dat dat alleen voor leveren geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Nog even een update over de c003 icm kaifka ma304:

Ik heb er een HomeWizzard P1 hub tussen gezet.
Het onvoorstelbare is gebeurd: habemus data.
De CT003 kan nu in eens alle 3 fases zien. Ook de accu ziet nu 3 fasen als je naar ct afdeling gaat.
Wat mij opvalt aan de lampjes op de hub:
Data naar hub lijkt 1 of 2 seconden te duren. Witte lampje blijft vrij lamg branden.
Data naar de p1 meter van HW en de CT003 gaat heel snel. Witte lampje flitst eigenlijk.
Dus ik denk dat de hub er een net 4.2 signaal van maakt en dat de p1 van ct003 te kort luistert naar de p1 poort op de kaifka mater. Ik ga dit ook richting marstek communiceren. Wellicht helpt het.
Nu de accu nog aan de praat krijgen. Want ondanks een werkende ct ingang doet hij niets. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ST__V-0dDIAYb8ggjJXparuSWEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GgnLpzTcK7ILkuqG10aA7VFD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPkqRUFHTRpt6mRrZ5VJjitM8bU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFEe0U2lIz1x1pwQVg8NfwM3.jpg?f=fotoalbum_large

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesie113
S2S schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Vaak kost je dit nog meer geld, een slimmemeter laten vervangen is bij enexis snel over de 200 euro. Dan kan je beter voor een Shelly gaan. 200 euro heeft al snel ongeveer een 8 maanden langere terugverdientijd van de accu.
Ik begrijp dat.
Maar de vraag is of de 10sec reactie tijd van de meter niet het probleem veroorzaakt, als dat zo is dan heeft de shelly ook geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DePrutser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:55:

De CT003 kan nu in eens alle 3 fases zien. Ook de accu ziet nu 3 fasen als je naar ct afdeling gaat.
Data naar hub lijkt 1 of 2 seconden te duren. Witte lampje blijft vrij lamg branden.
Data naar de p1 meter van HW en de CT003 gaat heel snel. Witte lampje flitst eigenlijk.
Dus ik denk dat de hub er een net 4.2 signaal van maakt en dat de p1 van ct003 te kort luistert naar de p1 poort op de kaifka mater. Ik ga dit ook richting marstek communiceren. Wellicht helpt het.
Nu de accu nog aan de praat krijgen. Want ondanks een werkende ct ingang doet hij niets. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Wt bedoel je met accu doet helemaal niets, zit er lading in ? Staat die standby ? Heb je een energysocket die je tussen de batterij en het net kan zetten om te monitoren wat de batterij doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keesie113 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:59:
[...]

Ik begrijp dat.
Maar de vraag is of de 10sec reactie tijd van de meter niet het probleem veroorzaakt, als dat zo is dan heeft de shelly ook geen zin.
Shelly 3PROEM werkt onafhankelijk van meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesie113
PNARI schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:00:
[...]

Wt bedoel je met accu doet helemaal niets, zit er lading in ? Staat die standby ? Heb je een energysocket die je tussen de batterij en het net kan zetten om te monitoren wat de batterij doet ?
Ok, ik zie het die werkt met ct klemmen, dat zou kunnen werken.
bedankt voor de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weem1958
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-06 13:31
een aanpassing op mijn eerder vermeld werken van de 3 fase op de Sagemcom T211

ik heb blijkbaar toch iets verranderd, wat ik niet zag.

ik heb als meter gekozen voor de kwihiq MN200-e-p1 werd geaccepteerd, maar de configuratie gaf misslukt aan. heb ik 2x gedaan gaf ook 2x misslukt aan.
heb toen de app afgesloten en weer opgestart.
En ben er vanuit gegaan dat de meter nog steeds op de sagemcom T210 stond, maar heeft blijkbaar de meter toch naar Kwihio verranderd.

vanaf toen zie ik de 3 fase meting als je automatisch aanzet , niet bij manuel.

heb juist nog eens geprobeerd terug te gaan naar Sagemcom T210 = geen 3 fase meer.

dus weer terug gewijzigd naar Kwihiq en 3 fase weet weer op automatich.

Hoop dat dit voor meer mensen met de Sagemcom T211 3 fase werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

DePrutser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:55:

Nu de accu nog aan de praat krijgen. Want ondanks een werkende ct ingang doet hij niets. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Had je de p1 van Marstek wel aan zijn eigen stroomblokje . ? Voorheen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien een tip voor hen die een batterij hebben en net zoals ik ook het warm water met een klassieke electrische boiler maken en HW energysockets gebruiken. Tussen mijn boiler van 150l 2500W zit een energysocket. Die is geprogrammeerd met een tijdtaak : opwarmen tussen 13 en 15u. Daarnaast 2 meettaken tussen 10 en 12u : als er 3 minuten lang meer dan 2000W naar het net gaat begint de boiler op te warmen. Als er 3 minuten lang 200W of meer van het net wordt gehaald stopt de boiler weer. Hierdoor probeer ik in de voormiddag toch nog zonnestroom te gebruiken. Batterij krijgt zo voorrang om te laden maar als 2000W naar het net gaat begint de boiler te warmen en levert batterij 500W bij. Moet je wel een energy+ abonnement hebben bij HW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

S2S schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Had je de p1 van Marstek wel aan zijn eigen stroomblokje . ? Voorheen ?
Uiteraard. Alles volgens het boekje aangesloten.

Accu ontvangt nu ct data. Echter gaat niet laden. Auto of Ai werken niet.
Overigens ondanks super strak wifi net is de accu meer off-line dan on-line! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiGbNPAUjTfHs7UF-tBBUjU2gP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIMKXZDzGON9LNr3xyjUQAaj.jpg?f=fotoalbum_large

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-08 13:39
keesie113 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:37:
Hoi,
Als je op firmware 147 zit downgrade naar 146 vragen via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
Goedemorgen,

B
Heb de batterij zelf en ik gebruik de Shelly emulator. Werkt goed is wel even werk om te vinden hoe het werkt.
De aarding is gewoon geen probleem.
De p1 komt eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 08:11
DePrutser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:18:
[...]

Overigens ondanks super strak wifi net is de accu meer off-line dan on-line! [Afbeelding]
Wat laat ie zien als je op CT klikt?

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

DikkieDick schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Wat laat ie zien als je op CT klikt?
Zie plaatje eerdere post met de hub. Alle fasen.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocomoJohn
S2S schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:08:
[...]

Als je een E350 hebt met 4.2 DSMR kun je volgens mij ook de meter kiezen met het lange nummer van Landis gyr , draai ik hier ook, is ook DSMR 4.2, maar verbeterd de boel niet echt. Want de batterij met de huidige firmware (niet de nieuwe ) polled nog om de 5 seconden. Maar volgens mij wordt de meter wel goed uitgelezen . Dan kun je deze proberen.
Thanks voor de tip, ik heb helaas de DSMR4.0 en wel de meter al een tijdje geselecteerd staan in de meter config helaas toont die in de CT weergave van de accu alleen de activiteit van de accu, en niet van de fase, en totaal blijft ook leeg. Dus wachten op de update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 08:11
DePrutser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:37:
[...]

Zie plaatje eerdere post met de hub. Alle fasen.
O, ok, dan is het idd vaag.
Bij mij staat ie nu vrolijk in de zelf-stand te laden. Het is ook zowaar bij vlagen wat zonniger dan voorspeld en de zonkracht neemt behoorlijk toe nu. Waar ik voorheen in de ochtend niet boven pakweg 400W kwam haalde ie vanochtend zowaar zo'n 700W en omdat er thuis niets gebruikt werd behalve het standbyverbruik van apparaten (koelkast/vriezer/etc) was ie bij vlagen aan het laden met 500W. Ik gebruik wel de HomeWizard P1-meter.

[ Voor 51% gewijzigd door DikkieDick op 25-02-2025 13:39 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesie113
Aldzek schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Als je op firmware 147 zit downgrade naar 146 vragen via de app.
En wat is het verschil dan?
Als ik dat doe wil ik wel graag weten waarom ik dat doe.
zit inderdaad op 147

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldzek
keesie113 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:46:
[...]

zit inderdaad op 147
Ik weet dat de shelly emulator problemen geeft op de 147v.bvb rare waarden waardoor hij begint te laden

[ Voor 7% gewijzigd door Aldzek op 25-02-2025 13:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:13
PNARI schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:13:
Hierbij de verbeteringen die MT in nieuwe versie heeft geïmplementeerd:
Optimized communication to reduce the probability of CT disconnection. Improved efficiency under no-load and light-load conditions. Fixed the issue of abnormal off-grid power reporting to the backend. Optimized self-consumption response speed and added support for three-phase and single-phase power compensation.
Optimized communication to reduce the probability of CT disconnection.
Dit zal een hoop mensen blij maken.

Improved efficiency under no-load and light-load conditions.
Het lijkt er dus op dat mijn waarnemingen over de efficiency inderdaad bij Development zijn aangekomen!
Als ik vanavond V148 heb draaien dan zal ik eens proberen te meten wat de verschillen zijn.

Fixed the issue of abnormal off-grid power reporting to the backend.
Nog geen ervaring mee.

Optimized self-consumption response speed
Kennelijk is de polling interval aangepast zodat de meter en de accu in hetzelfde tempo compenseren zodat er nog beter NOM gedraaid kan worden.

added support for three-phase and single-phase power compensation.
Voor iedereen met meer dan 1 accu of misschien zelfs 3 fase en 1 accu?

Mooie update!

[ Voor 4% gewijzigd door superduper1969 op 25-02-2025 13:59 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
keesie113 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:46:
[...]

zit inderdaad op 147
Ga niet terug naar 146 nu 148 uit is.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pling
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 12:48

pling

Lekker Kepjoeteren

Hoi, ik heb mijn Marstek 5,12kWh afgelopen weekend mogen ontvangen (1.5 maand na bestelling). Het is een enorm gedrocht om te tillen, maar uiteindelijk heb ik hem op de zolder gekregen. Geen P1 ontvangen. Navraag verteld dat deze nog wordt nagezonden. App geïnstalleerd, verbinding gemaakt. 3x firmware upgrade en 1x upgrade voor BMS. Na de laatste firmware upgrade (v147) kon ik plots een HomeWizard P1 meter selecteren. Terwijl dat eerder niet kon. Hij vond de P1 meter vervolgens automatisch. Daarna de batterij op Auto gezet en sindsdien lijkt ie het eigenlijk prima te doen. Ik zie geen bijzonderheden. Hij houdt de meter behoorlijk goed op de nul (voor zover mogelijk uiteraard). Dat upgraden en instellen ging wel een beetje met horten en stoten, maar eind goed al goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

LocomoJohn schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:37:
[...]

Thanks voor de tip, ik heb helaas de DSMR4.0 en wel de meter al een tijdje geselecteerd staan in de meter config helaas toont die in de CT weergave van de accu alleen de activiteit van de accu, en niet van de fase, en totaal blijft ook leeg. Dus wachten op de update.
Onder merk protocol staat ook een DSMR 4.0 meter, die kan je nog proberen . Geeft bij mij ook data door. Anders weet ik het niet. In manueel zie je trouwens altijd alleen de accu onder CT. Met auto en Ai zie je ook de totaal van de fase.

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 25-02-2025 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evanurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-07 18:34
pling schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:56:
Hoi, ik heb mijn Marstek 5,12kWh afgelopen weekend mogen ontvangen (1.5 maand na bestelling). Het is een enorm gedrocht om te tillen, maar uiteindelijk heb ik hem op de zolder gekregen. Geen P1 ontvangen. Navraag verteld dat deze nog wordt nagezonden. App geïnstalleerd, verbinding gemaakt. 3x firmware upgrade en 1x upgrade voor BMS. Na de laatste firmware upgrade (v147) kon ik plots een HomeWizard P1 meter selecteren. Terwijl dat eerder niet kon. Hij vond de P1 meter vervolgens automatisch. Daarna de batterij op Auto gezet en sindsdien lijkt ie het eigenlijk prima te doen. Ik zie geen bijzonderheden. Hij houdt de meter behoorlijk goed op de nul (voor zover mogelijk uiteraard). Dat upgraden en instellen ging wel een beetje met horten en stoten, maar eind goed al goed.
Hier ongeveer het zelfde tijdens het update proces kon ik de P1 meter van HW selecteren, echter tijdens het toevoegen mislukte dit telkens.
Waarschijnlijk omdat de Marstek nog steeds bezig was met de update.
Door een omweggetje (zie eerdere post) is het als nog gelukt om de P1 van hw te koppelen.
Mijn bevindingen tot nu toe :

De Marstek probeert de meter netjes op NOM te houden echter hier en daar wat kleine verschillen (schommelingen van 30 a 40 watt).
Af en toe gedurende de dag verliest hij de verbinding met de p1 van hw, dit duurt meestal een +- 30 seconden en dan pakt hij hem weer op.

Tot nu toe out of the box zonder al te veel knutselen werkt hij naar mijn mening bijzonder goed ondanks dat hij nog in de kinderschoenen staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baEfzGxTEZKrMp-Qr1Vl7hy7a6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0tg5scFTLPn326hBmlXaOipw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7dOqUdfcZ1bbc0uVXqBap5VE-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/adTDd5Bsisbw4FWbljJtR6TJ.png?f=fotoalbum_large

Marstek batterij: V147
App (ios): V1.6.2
HW P1: HWE-P1-G1 (software 5.19)
slimme meter: ISKRA AM550
SMR: 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evanurk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Hier ongeveer het zelfde tijdens het update proces kon ik de P1 meter van HW selecteren, echter tijdens het toevoegen mislukte dit telkens.
Door een omweggetje (zie eerdere post) is het als nog gelukt om de P1 van hw te koppelen.

De Marstek probeert de meter netjes op NOM te houden echter hier en daar wat kleine verschillen (schommelingen van 30 a 40 watt).
Af en toe gedurende de dag verliest hij de verbinding met de p1 van hw, dit duurt meestal een +- 30 seconden en dan pakt hij hem weer op.

Tot nu toe out of the box zonder al te veel knutselen werkt hij naar mijn mening bijzonder goed ondanks dat hij nog in de kinderschoenen staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast een goed begin. Waar zie je of de batterij de verbinding met P1HW verliest /offline is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanurk
Alvast een goed begin. Waar zie je of de batterij offline is ?
Dit zie ik in de app van Marstek, dan zie ik dat het CT symbool grijs is en vervolgens zie ik dit in de data van HW ook terug.
Bijvoorbeeld: zon overschot van 800watt en de batterij staat in stand-by ct symbool grijs.
Een paar seconden later zie ik het CT symbool weer groen worden en dat de accu netjes weer gaat bij laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03:51
Wordt de firmware 148 selectief uitgegeven? Hier lezende zijn er een paar die de update hebben gekregen.

3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:56
superduper1969 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Improved efficiency under no-load and light-load conditions.
Het lijkt er dus op dat mijn waarnemingen over de efficiency inderdaad bij Development zijn aangekomen!
Als ik vanavond V148 heb draaien dan zal ik eens proberen te meten wat de verschillen zijn.
Het zou idd leuk zijn om te weten of er effectief een meetbaar verschil is. Bij mij draait alles als een zonnetje dus wil eigenlijk liever niet updaten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-07 15:04
Njord1 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:38:
Wordt de firmware 148 selectief uitgegeven? Hier lezende zijn er een paar die de update hebben gekregen.
Ik heb de update ook nog steeds niet, evenals de update 109 voor de ct003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:54
Ik heb firmware 148 deze morgen gekregen want ik had issues met de Shelly emulator en firmware 147.212 van zondag. Je moet het idd vragen aan support.

Mijn ervaringen na (amper) 4u testen: snel en stabiel. Al mijn issues waren onmiddellijk opgelost na het upgraden. Nu is het uiteraard afwachten naar de prestaties op langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja lijkt er wel op. Zijn er een paar proefkonijn alvorens te releasen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evanurk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:23:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

de app is niet erg betrouwbaar op dat gebied zo lang de batterij internetverbinding heeft. Als ik de internettoegang voor de batterij afsluit en en de app/smartphone via BT aansluit op de batterij zie ik bijna realtime data in de ct pagina die vrijwel dan gelijk loopt met wat ik in de HW app zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DePrutser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:18:
[...]

Overigens ondanks super strak wifi net is de accu meer off-line dan on-line! [Afbeelding]
als je een energysocket van HW hebt zou ik die eens tussen de batterij zetten en kijken wat de batterij doet. Kan je wel laden/ontladen in manueel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keesie113 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:05:
[...]

Ok, ik zie het die werkt met ct klemmen, dat zou kunnen werken.
bedankt voor de info.
die werkt zover ik weet bij zo goed als iedereen die hem geplaatst heeft maar ook hier goede wifi bij shelly en batterij noodzakelijk. Shelly kan ook nog via lan-kabe met router verbonden worden.

[ Voor 8% gewijzigd door PNARI op 25-02-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanurk
PNARI schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:46:
[...]

de app is niet erg betrouwbaar op dat gebied zo lang de batterij internetverbinding heeft. Als ik de internettoegang voor de batterij afsluit en en de app/smartphone via BT aansluit op de batterij zie ik bijna realtime data in de ct pagina die vrijwel dan gelijk loopt met wat ik in de HW app zie.
Dat begrijp ik, maar dit zijn mijn bevindingen tot nu toe. Vandaag werk ik vanuit huis en heb ik mijn laptop openstaan op HW Live Data, terwijl mijn telefoon de app van Marstek toont.
Wanneer ik vreemde waarden zag in de live data van HW, controleerde ik de Marstek-app om te zien wat er gebeurde.
Toen viel het me op dat de verbinding met de CT even wegviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evanurk schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:56:
[...]

Dat begrijp ik, maar dit zijn mijn bevindingen tot nu toe. Vandaag werk ik vanuit huis en heb ik mijn laptop openstaan op HW Live Data, terwijl mijn telefoon de app van Marstek toont.
Wanneer ik vreemde waarden zag in de live data van HW, controleerde ik de Marstek-app om te zien wat er gebeurde.
Toen viel het me op dat de verbinding met de CT even wegviel.
Ok, gewoon de batterij eens handmatig volladen vanavond en dan eens 24 op auto laten lopen en dan het resultaat in HW stroom totaal over 24u bekijken. In het begin ben je heel gefocust op realtime gedrag, je zal zien dat hele hele plaatje meevalt tenzij er echt een wifiprobleem is met de batterij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 15:59
Heb sinds vandaag een amperetang, heb die gebruikt om de reactietijd van de Venus E te controleren.
Het display op de amperetang reageert redelijk snel, 0.1 á 0.2 seconden vertraging.

Ik heb getest met een waterkoker als last, 2400 Watt.
Zonnepanelen leverden 100 - 200 Watt
Andere gebruikers in huis ca. 50 Watt

Amperetang is voor een stopcontact met de Venus E geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tTpYbOs3Krvf414xDGJu521tY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7dGii7leqqRWQqVJ04e0wGU.jpg?f=fotoalbum_large

Na inschakelen waterkoker zie ik na ca, 4-6 sec. een sprong in de Ampere's.
In de grafiek in de app is de verandering ca. 2 sec. later ook te zien.

Het systeem als geheel reageert dus in mijn situatie met 4-6 seconden vertraging.
Veel beter is met deze opzet volgens mij ook niet te verwachten.
De slimme meter stuurt 1 keer per sec. data uit (heb ik hier ergens gelezen), de CT moet uit die data de juiste waarden filteren en deze via wifi naar de EMS in de Venus E sturen. De EMS gaat vermoedelijk pas reageren als er 2 of 3 keer achter elkaar een hoger of lager vermogen gemeten wordt. Dat duurt minimaal 3-4 seconden.

Slimme meter: Sagemcom XS210 ESMR5
CT003 firmware V107
Venus E firmware V148
Marstek app V1.6.2

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

het probleem wat ik heb ontdekt met een virtuele Shelly is als volgt;

Je "faked" een P1 waarde naar de Marstek, en dat kan raar gedrag geven. Al dan niet via je Domotica systeem.
  • Bijv. Je wil dat hij gaat laden. Dus je geeft hem als virtuele waarde dat P1: -1000 is.
  • De Marstek denkt (in Auto stand) - "ha ik kan lekker 1000 watt laden"
  • Je wil dat hij stopt met laden, dus je zet je SHelly naar 0.
  • De Marstek blifjt dan vrolijk doorladen, omdat hij denkt..... dat 1000 watt afnemen prima is
  • Als je hem naar -100 zet, zal hij hooguit zakken naar 900 watt......(hij denkt 900-100=800 aan overschot)
Wie heeft hier misschien meer mee lopen spelen? Probleem is dus dat een virtuele P1 bijwerkingen geeft omdat het niet klopt in verhouding.

[ Voor 10% gewijzigd door Servowire op 25-02-2025 17:23 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:46
Servowire schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:22:

Je "faked" een P1 waarde naar de Marstek, en dat kan raar gedrag geven. Al dan niet via je Domotica systeem.
  • Bijv. Je wil dat hij gaat laden. Dus je geeft hem als virtuele waarde dat P1: -1000 is.
  • De Marstek blifjt dan vrolijk doorladen, omdat hij denkt..... dat 1000 watt afnemen prima is
  • Als je hem naar -100 zet, zal hij hooguit zakken naar 900 watt......(hij denkt 900-100=800 aan overschot)
Wie heeft hier misschien meer mee lopen spelen? Probleem is dus dat een virtuele P1 bijwerkingen geeft omdat het niet klopt in verhouding.
P1 waarde is -1000. marstel doet niets.
Marstek krijgt opdracht 1000 Watt laden
Volgende P1 waarde is 0 Marstek blijft dus doorgaan met laden.

Ik denk dat als de waarde van de P1 0 is terwijl de Marstek 1000 Watt laad de Marstek precies door gaat met waar deze mee bezig is.
Zodra de waarde van de P1 afwijkt van 0 zal de marstek een aanpassing van het vermogen moeten doen om weer op 0 te komen. want dat is wat we willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Peterhardenberg schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:40:
[...]

....

Ik denk dat als de waarde van de P1 0 is terwijl de Marstek 1000 Watt laad de Marstek precies door gaat met waar deze mee bezig is.
Zodra de waarde van de P1 afwijkt van 0 zal de marstek een aanpassing van het vermogen moeten doen om weer op 0 te komen. want dat is wat we willen.
Ja dat dacht ik ook, maar dat is een denkfout. Voor de Marstek zijn perspectief is hij a) lekker aan het laden met 1000 watt en b) is de virtuele waarde bijv 0. Maar stel, de echte P1 waarde op je fysieke meter is 100, dan zit je dus 900 watt uit het net te trekken.

NOM is op deze manier best onstabiel, en ik denk dat we daarom ook zoveel klachten zien van mensen die Virtuele shelly's gebruiken.

Aansturen van een virtuele shelly geeft daarom dus hele rare bijwerkingen.

Dat was mijn punt. Oplossing heb ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Servowire op 25-02-2025 17:45 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja113
  • Laatst online: 04-05 00:26
Ik heb hem vanmorgen via de feedbackfunctie in de app aangevraagd en vanmiddaag gekregen. Mijn CT003 verbinding viel sinds zondag iedere keer weg en kreeg ik alleen weer verbonden door er iedere keer de stekkers uit te halen. Niet echt handig als je niet thuis bent 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb sinds gisteravond niet meer waar genomen dat de ct ofline is geweest op de accu.
Vanmorgen op het werk even in de gaten gehouden hoe het ging met de opkomende zon.
Hij heeft zo goed ik gezien heb drie keer gewisseld tussen laden en ontladen daarna was er opwek genoeg om de meter op nul te houden met laden.
Vanavond tijdens het koken op inductie schommelde het verbruik hevig tussen terugleveren en inkopen want er was nog weinig opwek natuurlijk.
Maar toch heeft de Marstek het redelijk rustig doorstaan beetje wisselen tussen laden en ontladen naar gelang de behoefte.
Maar geen hele gekke dingen gezien.

Dus al met al werkt het NOM hier nu eindelijk stabiel genoeg.

Nu nog eens zien wat de 148 update gaat doen want die heb ik nog niet.
Mischien zo maar eens een vraag in customer support om hem te pushen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
Inmiddels ook de V109 voor de CT003 binnen.
Nu zie ik voor het eerst ook de Fase.
Grafiek lijkt iedere seconde bij te werken maar de waardes +/- om de 5 seconden.
Mijn oven (Lasagna) gaat nu Aan/Uit en de batterij lijkt goed te volgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJW-s0383JljngqtfuS6CCTSS6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAmDcYVjPnxdP4sUVPWy0tvm.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek batterij: V148 / CT003: V109 / App (Android): V1.6.2
slimme meter: KAIFA MA105, ingesteld als kwihiQ / SMR: 5.5
Werkmodus: AI
Monitoring: Home Assistant + Lilygo RS485 met ESPHOME

[ Voor 56% gewijzigd door superduper1969 op 25-02-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Puk
  • Laatst online: 11-05 12:43
[quote]Weem1958 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:00:

Mijn situatie is exact gelijk aan de jouwe qua T211 meter en update en sinsdien draait het als een zonnetje in de auto stand. Hij houdt hem keurig rond de 0. Ik zal nog een aparte post plaatsen met wat plaatjes.

[ Voor 51% gewijzigd door P.Puk op 25-02-2025 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Puk
  • Laatst online: 11-05 12:43
Meter SagemCom T211 en omdat ik die niet kon selecteren de T210 gekozen. Dat werkte niet (batterij deed niks en zag alleen verbruik van het totaal van de 3 fasen) maar na dit te hebben doorgegeven via de App ontving ik de V109 software update voor de CT003.

Vandaag was een wisselende dag met beetje zon en af en toe niet. De opwek was 5,2 KWh en de CT003 heeft probleemloos zijn werk gedaan. Er is slechts 0.01 Kwh aan het Net geleverd en daar heb ik hem voor gekocht.

Ik heb nooit verbindingsproblemen gehad en door een tip hier direct een extra 2.4Ghz wifi netwerk aangemaakt door in te loggen in de KPN router. Daarmee alleen de Venus E, de CT003 en mijn iPhone verbonden en dat werkt prima. Ik ben heel blij dat het systeem nu doet wat het zou doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Urn8gvrqXyJ7Lkac2LFyZ0HZL8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fm24GMzEFLmxTmfV1SfhVNsl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFWLEYYMhj4xrw62PQHrCLGkbzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIAoHwPDVppjsIAUBqiYf4K5.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R90bSHx6ugi5l6ezQBnbrzPESzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gBqRdqUOeUTyCnM9Rx2pre3L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door P.Puk op 25-02-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:02:
Inmiddels ook de V109 voor de CT003 binnen.
Nu zie ik voor het eerst ook de Fase.
Grafiek lijkt iedere seconde bij te werken maar de waardes +/- om de 5 seconden.
Mijn oven (Lasagna) gaat nu Aan/Uit en de batterij lijkt goed te volgen.
[Afbeelding]

Marstek batterij: V148 / CT003: V109 / App (Android): V1.6.2
slimme meter: KAIFA MA105, ingesteld als kwihiQ / SMR: 5.5
Werkmodus: AI
Monitoring: Home Assistant + Lilygo RS485 met ESPHOME
Bedankt voor gedetailleerde feedback incl installatie en versies. Smakelijk 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anja113 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:45:
[...]

Ik heb hem vanmorgen via de feedbackfunctie in de app aangevraagd en vanmiddaag gekregen. Mijn CT003 verbinding viel sinds zondag iedere keer weg en kreeg ik alleen weer verbonden door er iedere keer de stekkers uit te halen. Niet echt handig als je niet thuis bent 🤪
Hou ons aub op de hoogte of deze beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 20-08 18:20
Svs79 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:04:
[...]

Niks kunnen vinden van speciale settings. Ik weet niet welk IP de marstek krijgt , naam is ook niet zichtbaar in bvb Fing app. De Homewizard P1 kan ik perfect pingen.
Dicht bij elkaar brengen is niet makkelijk, de marstek weegt bijna 80kg en nu hij uitgepakt is is hij nog moeilijk te verplaatsen zonder te beschadigen.
Mijn
AP’s zijn ubiquity’s, vast gemonteerd tegen het plafond.
Ik heb daarnet eens geprobeerd om mn Homewizard display op lokatie marstek batterij te zetten en die doet het gewoon zonder probleem.
De batterij is ook zichtbaar in de marstek app, wifi ok.
Nog iemand tips en tricks, ik krijg het niet werkend.
Als ik een homewizard plug insteek vind hij die wel correct in de marstek app als p1 meter en kan ik die wel toevoegen als P1 meter. Zoek ik achter de effectieve P1 meter dan vindt hij die niet.. ik begin al te denken dat homewizard een soort beveiliging ingebouwd heeft in de recente p1 meter zodat marstek hem niet detecteert, ik kocht de p1 hw heel recent. Nu in afwachting van de p1 marstek die ze deze week zouden aanleveren

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
Servowire schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:22:

Controleer hoe je p1 in home assistent staat ingesteld.
Hij moet op watt staan en staat waarschijnlijk op kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlAMCTr0kNa8nxlRscmXIIorK8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X4eyro9Q0Y6KeJvgi3EYawbs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Davids
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-08 20:37
Njord1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Mijn regeling werkt nu 0 op elke fase.
Batterij kijkt naar de fase waarop hij is aangesloten, en bediend deze. Natuurlijk via de Shelly.
Beste Njord, ik heb inmiddels ook v148 gekregen en de fase optie zal door Hame worden aangezet. Dit op mijn vraag om ook over v1473 te kunnen beschikken ivm meerdere batterijen op meerdere fases. Kun jij wellicht een paar schermprint sturen waar ik de faseinstelling kan configureren. Doe je dat in de app en zo ja waar dan precies. Of doe je dit in de conguratie van de ct meter en zo ja waar dan? Of werkt het mogelijk nog anders?

3 x Marstek Venus E. Firmware 1.49. 1 op fase 1, 1 op fase 2 en 1 op alle drie de fases. CT003 P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:47:
[...]

Nog iemand tips en tricks, ik krijg het niet werkend.
Als ik een homewizard plug insteek vind hij die wel correct in de marstek app als p1 meter en kan ik die wel toevoegen als P1 meter. Zoek ik achter de effectieve P1 meter dan vindt hij die niet.. ik begin al te denken dat homewizard een soort beveiliging ingebouwd heeft in de recente p1 meter zodat marstek hem niet detecteert, ik kocht de p1 hw heel recent. Nu in afwachting van de p1 marstek die ze deze week zouden aanleveren
Krijg je de P1HW in de ct pagina te zien zoals hieronder na installatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Fzo4YuQLEMyktBn66sUmOxBsFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luxlnre9hJ07S4N4BI6NVnoK.jpg?f=fotoalbum_large
Of kan je hem kiezen in de lijst zoals hieronder ( kan bij mij niet omdat die al geïnstalleerd is )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38gvppYZME5Mvv8MAsQo14TvjCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAW09mAgdKsQSV1mOC7dm4uJ.jpg?f=fotoalbum_large
Kan je stap per stap plaatje delen van wat je ziet bij installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
PNARI schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Krijg je de P1HW in de ct pagina te zien zoals hieronder na installatie?
[Afbeelding]
Of kan je hem kiezen in de lijst zoals hieronder ( kan bij mij niet omdat die al geïnstalleerd is )
[Afbeelding]
Kan je stap per stap plaatje delen van wat je ziet bij installatie?
Ik krijg hem niet geinstalleerd blijft offline staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R__JrGGUWQ8XLvasZPOomCQxK0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsts7C7lv1hEwFHWlE9jb6hD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_51_mdvD1rvscCvmHH7weJV3w6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TS9WOw9Dkl8K7z4EzNxFvBlY.png?f=fotoalbum_large

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJG1jJTr6QU3cHV2HFud5Ytc-bE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/os5oLmubl1aorpoRZY52Lmrt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzKNpTaJeU6chxzTEJFJQTNo_uQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/293iqXjpedgcNFpdz4hY8rdH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ttX_qQMqgjIoeTyc2NGRbEJeSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PYKl87eKFEVsHsDYqvDwm12W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9RpJgOvImfYBRuhJhPDzVpd6qg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cKuJmFsJA9RxPYIDXB8NHJYP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vreemd. Wat gebeurt er als je in de batterij links onder op ct drukt ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipPJVyWGKuyh83l01sgCzREcR3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQGsNJBFPgjTdntKysP7m7ub.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Weet iemand hoe je de accu een factory reset geeft? Ik heb het via de app gedaan maar dan onthoud hij alles. Na de reboot komt hij dan weer dood leuk op de wifi enz

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DePrutser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:35:
Weet iemand hoe je de accu een factory reset geeft? Ik heb het via de app gedaan maar dan onthoud hij alles. Na de reboot komt hij dan weer dood leuk op de wifi enz
Op de batterij pagina links boven op apparaatnaam drukken, dan kom je op pagina apparaatbeheer en daar batterij naar links swipen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03:51
Marcel Davids schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Beste Njord, ik heb inmiddels ook v148 gekregen en de fase optie zal door Hame worden aangezet. Dit op mijn vraag om ook over v1473 te kunnen beschikken ivm meerdere batterijen op meerdere fases. Kun jij wellicht een paar schermprint sturen waar ik de faseinstelling kan configureren. Doe je dat in de app en zo ja waar dan precies. Of doe je dit in de conguratie van de ct meter en zo ja waar dan? Of werkt het mogelijk nog anders?
Aan de hand van de data die ik Marstek heb gestuurd, heb ik V1473 gekregen, geinstalleerd en werkte, zelf niets aangepast.

3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik jij de marstek app of de power zero app ? Ik zie bij jou nog oude benamingen zoals trade en de ct verschijnt in de modus pagina lijkt me een oude app versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DePrutser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:35:
Gebruik de zoek functie en lees de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
PNARI schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:43:
[...]

Gebruik jij de marstek app of de power zero app ? Ik zie bij jou nog oude benamingen zoals trade en de ct verschijnt in de modus pagina lijkt me een oude app versie
De power zero app in US om de p1 toe te proberen voegen
V1.5.10

En de marstek app in EU modus
V1.6.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

SatScan schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Gebruik de zoek functie en lees de TS
Gedaan en het staat er niet. Ook swippen in de app werkt niet. Ook factory reset in de app werkt niet.

Dus als jij het wel weet hoor ik het graag.

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvotje
  • Laatst online: 16-08 18:17
Hometek schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:26:
[...]

Als het totaal in de Marstek app niet klop met het actuele vermogen op de slimme meter (wat in dit voorbeeld zo lijkt te zijn) dan is er volgens mij iets mis met de communicatie tussen de CT003 en de slimme meter.
Dit kun je het beste melden aan Hame via de Feedback in de app.
Had een feedback achtergelaten.
Reactie gehad om de firmware updaten.
Naar versie 109.

Nu zie ik bij alle fases het verbruik,
Nu kijken wat die door bij teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Servowire schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:44:
Dat was mijn punt. Oplossing heb ik niet.
Nachtje over slapen?

Wat je beschrijft, komt op mij volstrekt logisch over. Uiteraard moet je 'virtuele Shelly' zinnige waardes schrijven voor zinnig gedrag van de Marstek.

Of je doet het via modbus; dan heb je het rechtstreekser en sneller in de hand. Da's dus mijn plan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:56:
[...]

De power zero app in US om de p1 toe te proberen voegen
V1.5.10

En de marstek app in EU modus
V1.6.2
En in de EU kan je P1 niet kiezen ? Heb je bms versie v148 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
PNARI schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:24:
[...]

En in de EU kan je P1 niet kiezen ? Heb je bms versie v148 ?
Neen idd. Bms versie 147
Als ik via de marstek app inlog via us kan ik hem toevoegen maar vind hij hem op niet bij “zoeken naar ct”

[ Voor 21% gewijzigd door Svs79 op 25-02-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag eens via feedback dat je HWP1 wil testen met V148.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svs79
PNARI schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Vraag eens via feedback dat je HWP1 wil testen met V148.
Zal ik proberen. ‘k heb de marstek nog maar net en ben “m al bijna beu 😵‍💫 . Moet precies een halve ingenieur zijn om dat deftig in gang te krijgen. Denk dat ze beter nog een half jaartje productontwikkeling hadden gedaan

Pagina: 1 ... 66 ... 243 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.