EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.20 | PV 4720WP Zuid | PIB Marstek Venus E 5.12 kWh V151.212.0.0 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
[ Voor 90% gewijzigd door PNARI op 22-02-2025 18:42 ]
4000kWp Oost, 5000kWp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Mag ik vragen wie Marstek is voor jou ?SvH414 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:25:
Goedemiddag, ik ben nieuw hier op dit forum.
Na alle (best veel) topic over dit onderwerp gelezen te hebben heb ik contact gezocht met MARSTEK daar ik ook de VENUS-E besteld heb.
Het volgende:
- Volgende week komt er een grote update uit waar ook de HW P1 meter ondersteuning inzit.
Dit wilde ik graag met jullie delen.
John
4000kWp Oost, 5000kWp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Hoe "groot" die update verder is is mij verder niet duidelijk.Ronald.42 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:58:
[...]
Gezien februari nog maar één week telt.
Kan ik dat bevestigen of in ieder geval liegen in commissie.
[Afbeelding]
We expect is we verwachten dus 100% zeker is dat ook niet
[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 22-02-2025 19:00 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
ThanksRonald.42 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:59:
[...]
Hoe "groot" die update verder is is mij verder niet duidelijk.
We expect is we verwachten dus 100% zeker is dat ook niet
Heb jij de shelly al aan de praat gekregen Ronald?Ronald.42 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:58:
[...]
Gezien februari nog maar één week telt.
Kan ik dat bevestigen of in ieder geval liegen in commissie.
[Afbeelding]
Ja enerzijds wel anderzijds niet.Tha Best schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:06:
[...]
Heb jij de shelly al aan de praat gekregen Ronald?
Als de connectie er is werkt het perfect, gewoon directe respons bij wisselende belastingen.
En dan ook meteen stabiel bij zijn waarde.
Maar de verbinding valt regelmatig weg dus dan doet hij niks.
Ik wacht de komende update nog even af om te zien of het stabieler wordt.
Ik vermoed dat het wat met de kpn box te maken heeft dat die ergens een stok in de spaken steekt.
Maar ik heb niet genoeg kennis van hoe en wat met die kpn router/modem.
Heb al wel in dat ding zitten rommelen en een gastnetwerk gemaakt en wat andere dingen geprobeerd maar ik krijg niet voor elkaar dat die verbinding tussen accu en shelly 100% stabiel online blijft.
Volgende stap na de update wordt een voorzet op het verplaatsen van de accu naar de schuur.
Dat behelst een switch tussen kpn en shelly en op die switch ook een kabel met een extra ap voor de schuur.
Gewoon om te proberen of het dan wel stabiel wil blijven.
Ik weet het anders ook niet meer.
Connectie met shelly, accu presteerd top en ik tevreden.
Connectie valt weg, accu doet niks en ik chagrijnig.
Dat is waar ik nu ongeveer ben zeg maar.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Als je de batterij op NOM hebt staan maakt dat niet uit. De batterij zorgt ervoor dat de NOM zo goed mogelijk wordt bereikt. Nu ook als de energiebehoefte groter is dan 800w.Anja113 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:13:
Vandaag de marstek op eigen groep geplaatst en ontgrendeld naar 2500W ontladen. Heeft dat zin als je dagopbrengst van je zonnepanelen nog niet je dagverbruik dekt, of kan je hem dan nog beter even op 800W ontladen laten staan. En pas over maand of zoiets switchen. Weet niet of je verlies zo hoger is.
BYD Atto3 (LFP 60,5KW) | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Zuid | 2x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | HA DS224+
Dit zijn beide stekker batterijen uiteraard.
Ik heb nu ook een Deye hybride omvormer besteld. Die werkt met CT klemmen zover ik zie. Hier kun je zelf je eigen accu bij maken.
Dit is weer voor de test.
Ik ben opzoek naar het makkelijkste systeem in installatie, in werk stellen en zet hem neer en kijk er nooit meer naar om.
Verder wil ik NOM kunnen draaien als ik dat wil en kunnen inkopen op daluren na 2027.
Tot nu toe is de Eva power een top machine die je bijna vergeet dat je hem hebt.
Installatie super easy. Half uurtje klaar.
Maar de eva plus 1 mate is maar 2 Kwh aan opslag en dat is gewoon te weinig.
Daarbij kun je niet aangeven wanneer je geforceerd wil laden terwijl je 24/7 NOM draait.
De Marstek
Easy te installeren al is hij wel zwaar.
Maar de ellende om hem goed te laten draaien tot het niveau je bent vergeten dat je hem hebt is tot zo ver een nightmare.
Daarbij kun je hier ook niet NOM draaien met een tijdsschema of AI waarin je geforceerd de accu vol drukt vanuit het net.
De 4 kwh die je kunt opslaan/afgeven is behoorlijk prima voor het geld en de machine is solide.
Bij de Deye optie betaal je eerst al behoorlijk voor de hybride omvormer. De accu's zijn dan weer veel goedkoper. Dit is dus interessant voor meer opslag.
De omvormer koste mij €1300,- en een batterij kost €400,- voor 5kwh
Dan komt de installatie met bekabeling er nog bij. Dat gaan we beleven dus.
Ik zal zo nu en dan een update geven en dan vooral waar het overlapt met de stekkerbatterij en wat de pro's&Con's zijn.
Zolang er geen zonnestroom naar het net gaat kan je op 800W blijven staan omdat het rendement ontladen dan toch wat beter is. Als er zonnestroom naar het net gaat zou ik op 2500W ontladen zetten, dan komt er sneller capaciteit in de batterij vrij om bij te laden, uiteindelijk wil je zo weinig mogelijk van de opgewekte zonnestroom naar het net laten ontsnappen. Ik neem aan dat je kan monitoren op je verbruik van het net en injectie.Anja113 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:13:
Vandaag de marstek op eigen groep geplaatst en ontgrendeld naar 2500W ontladen. Heeft dat zin als je dagopbrengst van je zonnepanelen nog niet je dagverbruik dekt, of kan je hem dan nog beter even op 800W ontladen laten staan. En pas over maand of zoiets switchen. Weet niet of je verlies zo hoger is.
Ik heb dat opgelost heel simpel met een GL inet mini smart router. Is echt heel simpel te installeren. Kan bijna iedereen.Ronald.42 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:21:
[...]
Ja enerzijds wel anderzijds niet.
Als de connectie er is werkt het perfect, gewoon directe respons bij wisselende belastingen.
En dan ook meteen stabiel bij zijn waarde.
Maar de verbinding valt regelmatig weg dus dan doet hij niks.
Ik wacht de komende update nog even af om te zien of het stabieler wordt.
Ik vermoed dat het wat met de kpn box te maken heeft dat die ergens een stok in de spaken steekt.
Maar ik heb niet genoeg kennis van hoe en wat met die kpn router/modem.
Heb al wel in dat ding zitten rommelen en een gastnetwerk gemaakt en wat andere dingen geprobeerd maar ik krijg niet voor elkaar dat die verbinding tussen accu en shelly 100% stabiel online blijft.
Volgende stap na de update wordt een voorzet op het verplaatsen van de accu naar de schuur.
Dat behelst een switch tussen kpn en shelly en op die switch ook een kabel met een extra ap voor de schuur.
Gewoon om te proberen of het dan wel stabiel wil blijven.
Ik weet het anders ook niet meer.
Connectie met shelly, accu presteerd top en ik tevreden.
Connectie valt weg, accu doet niks en ik chagrijnig.
Dat is waar ik nu ongeveer ben zeg maar.
Die pakt je wifi signaal van je kpn en maakt zijn eigen wifi netwerk. Daar zitten de venus en de shelly op en nog een paar andere dingen.
Als je teveel dingen op je WiFi hebt dan krijg je deze klachten bij sommige machines. Mijn Wp ook bijvoorbeeld.
:strip_exif()/f/image/ATCtG3L0GDmEmmvUTbfWlVqT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hem momenteel ook op 800watt staan dat begrenst alleen het terugleveren.PNARI schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:41:
[...]
Zolang er geen zonnestroom naar het net gaat kan je op 800W blijven staan omdat het rendement ontladen dan toch wat beter is. Als er zonnestroom naar het net gaat zou ik op 2500W ontladen zetten, dan komt er sneller capaciteit in de batterij vrij om bij te laden, uiteindelijk wil je zo weinig mogelijk van de opgewekte zonnestroom naar het net laten ontsnappen. Ik neem aan dat je kan monitoren op je verbruik van het net en injectie.
Het laden gaat nog altijd tot 2500watt.
Ergens zou ik het wel prettig vinden dat ik het laden ook kan begrenzen op iets van 1250 of 1500 watt.
Vooral om zo de levensduur van de accu te verlengen en alles wordt ook wat minder warm electronica etc.
Bedankt voor het delen.Tha Best schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:35:
Zoals jullie waarschijnlijk weten heb ik de Marstek Venus en de Eva power beide gekocht om te testen.
Ik heb nu ook een Deye hybride omvormer besteld. Die werkt met CT klemmen zover ik zie. Hier kun je zelf je eigen accu bij maken.
Ik ben opzoek naar het makkelijkste systeem in installatie, in werk stellen en zet hem neer en kijk er nooit meer naar om.
Verder wil ik NOM kunnen draaien als ik dat wil en kunnen inkopen op daluren na 2027.
Tot nu toe is de Eva power een top machine die je bijna vergeet dat je hem hebt.
Daarbij kun je niet aangeven wanneer je geforceerd wil laden terwijl je 24/7 NOM draait.
De Marstek
Maar de ellende om hem goed te laten draaien tot het niveau je bent vergeten dat je hem hebt is tot zo ver een nightmare.
Daarbij kun je hier ook niet NOM draaien met een tijdsschema of AI waarin je geforceerd de accu vol drukt vanuit het net.
De 4 kwh die je kunt opslaan/afgeven is behoorlijk prima voor het geld en de machine is solide.
Bij de Deye optie betaal je eerst al behoorlijk voor de hybride omvormer. De accu's zijn dan weer veel goedkoper. Dit is dus interessant voor meer opslag.
Ik zal zo nu en dan een update geven en dan vooral waar het overlapt met de stekkerbatterij en wat de pro's&Con's zijn.
Wat bedoel je met nom met een tijdsschema?
Als je AI instelt op de MT gaat die geforceerd volladen aan het laagste uurtarief van de dag en voor de rest nom regelen.
Bij mij niet hoor, gebeurd helemaal niksPNARI schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:49:
[...]
Bedankt voor het delen.
Wat bedoel je met nom met een tijdsschema?
Als je AI instelt op de MT gaat die geforceerd volladen aan het laagste uurtarief van de dag en voor de rest nom regelen.
Dat is de AR300M16 ?Tha Best schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:42:
[...]
Ik heb dat opgelost heel simpel met een GL inet mini smart router. Is echt heel simpel te installeren. Kan bijna iedereen.
Die pakt je wifi signaal van je kpn en maakt zijn eigen wifi netwerk. Daar zitten de venus en de shelly op en nog een paar andere dingen.
Als je teveel dingen op je WiFi hebt dan krijg je deze klachten bij sommige machines. Mijn Wp ook bijvoorbeeld.
[Afbeelding]
Ik houd hem in mijn achterhoofd, wacht nog even de update af.
Er zitten hier in huis 25 apparaten op de wifi volgens mijn kpn box. (niet altijd allemaal natuurlijk maar in de nacht zie ik het wegvallen ook net zo vaak)
In de schuur zijn ook nog 6 apparaten aangesloten via devolo en dus de kpn.
Mischien hebben we gewoon teveel troep
Vreemd, ik heb gisteren en vandaag nog test AI nog gedaan, ging volladen aan laagste uurtarief ondanks dat die op dat moment nom bezig was en ging na volladen nom verder Welke batterij en app versie heb je ?Tha Best schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:51:
[...]
Bij mij niet hoor, gebeurd helemaal niks
PNARI schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:56:
[...]
Vreemd, ik heb gisteren en vandaag nog test AI nog gedaan, ging volladen aan laagste uurtarief ondanks dat die op dat moment nom bezig was en ging na volladen nom verder Welke batterij en app versie heb je ?
:strip_exif()/f/image/WgVv5cpecgvG2y5DRaNvhv1e.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfde als mij .Ik neem aan dat je bij de laad/ontlaadstrategie bij AI je land hebt ingevuld.
En als je de batterij in AI mode zet en op de batterij pagina op earnings drukt, krijg je dan de de uurtariefgrafiek van de dag ?
Je kunt de fase draad door één van de gaten van de CT halen, het hoeft niet in drieën te delen en door alle gaten te doen (zoals eerder in dit forum door iemand werd gemeld) Ik heb wel de a, b en c klem aangesloten op de fase (maar dit is volgens mij ook niet perse noodzakelijk, ga ik nog testen)
Je kunt de Shelly in het “device profile” instellen op 1 of 3 fase. In de 1 fase setting verschijnt de shelly als drie afzonderlijke Shelly’s in de Shelly app. Je zou dan dus drie afzonderlijke fases/verbruikers kunnen monitoren.
Helaas kan ik de Shelly in de 1 fase setting niet toevoegen in de Marstek app. Hij vindt hem dan niet (weet waarschijnlijk niet welke van de 3 ie moet toevoegen), in de 3 fase setting werkt het wel direct.
Het staat nu dus gewoon in de 3 fase setting met de fase draad door 1 van de gaten in de CT opnemer.
Het werkt nu echt perfect, de accu regelt keuring en snel op de wisselende omstandigheden. Helemaal happy.
Overigs draait mijn MT op verzie 147 (tot nu toe goed met de Shelly).
Vereiste is wel dat wifi inderdaad stabiel is en voldoende sterk signaal voor de accu.
Ik heb hiervoor met de CT003 gedraaid, maar dat werkt niet goed met mijn slimme meter (10 seconden updates) toen een tijd met de CT001 gedraaid, dat ging eigenlijk ook goed alleen zat daar een behoorlijke afwijking in qua gemeten vermogen.
Voor nu is het de extra investering van de Shelly zeker waard!
Zie jij ze ook alleen het urentarief van vandaag?PNARI schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:04:
[...]
Zelfde als mij .Ik neem aan dat je bij de laad/ontlaadstrategie bij AI je land hebt ingevuld.
En als je de batterij in AI mode zet en op de batterij pagina op earnings drukt, krijg je dan de de uurtariefgrafiek van de dag ?
Om het te kunnen instellen zou je toch graag de waarden van de volgende dag zien.
Ik heb nog een vast contract maar volgens mij zijn die tarieven toch een dag van te voren bekend?
MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550
- zijn er speciale stappen in de marstek app moet zetten om de shelly emulator te configureren ? Batterij eerst uit? Oid?
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Welke Deye omvormer? En wat bedoel je met 5kwh batterij, heb je het dan over een diy accu of zit er al wat in een behuizing enzo?Tha Best schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:35:
Zoals jullie waarschijnlijk weten heb ik de Marstek Venus en de Eva power beide gekocht om te testen.
De Marstek
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Alleen het uurtarief van vandaag. Prijzen zijn inderdaad al een dag van tevoren bekend. Maar waarom wil je dat weten ? Bij AI instelling gaat hij altijd volladen aan het laagste uurtarief van de dag en daarna nom regelen. Ik weet nog niet wat die gaat doen in de zomer bv in de middaguren als met momenten er veel zonnestroom wordt geproduceerd en veel wind is en dan prijzen negatief zijn : gaat die dan ook bij de negatieve prijzen de batterij volladen terwijl ik zelf dan injecteer op het net want dan betaal ik natuurlijk netkosten op wat hij van het net haalt ook al is de energieprijs negatief? Ben gewoon benieuwd want een dynamisch contract is voor mij niet interessant, ik zoek wel nog een manier om mijn overproductie van zonnestroom af te sluiten van het net als prijzen onder nul gaan.Ik heb nog oude omvormers.Ronald_61 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:25:
[...]
Zie jij ze ook alleen het urentarief van vandaag?
Om het te kunnen instellen zou je toch graag de waarden van de volgende dag zien.
Ik heb nog een vast contract maar volgens mij zijn die tarieven toch een dag van te voren bekend?
[ Voor 4% gewijzigd door PNARI op 22-02-2025 21:50 ]
Nou nu werkt het wel in Ai. ThanksPNARI schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:04:
[...]
👍
[ Voor 5% gewijzigd door PNARI op 22-02-2025 21:58 ]
De Deye SUN-10K-SG04LP3-EU omvormer.JT schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:42:
[...]
Welke Deye omvormer? En wat bedoel je met 5kwh batterij, heb je het dan over een diy accu of zit er al wat in een behuizing enzo?
Dan voor de accu: echt DIY lifepo4 cellen €60,- per Kwh zelf samenstellen met een NEEY 4amp active balancer erop
Of een kant en klare 10kwh dyness G2 accu
De reden dat ik het wil weten is dat ik de AI mode probeer te begrijpen.PNARI schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:47:
[...]
Alleen het uurtarief van vandaag. Prijzen zijn inderdaad al een dag van tevoren bekend. Maar waarom wil je dat weten ? Bij AI instelling gaat hij altijd volladen aan het laagste uurtarief van de dag en daarna nom regelen. Ik weet nog niet wat die gaat doen in de zomer bv in de middaguren als met momenten er veel zonnestroom wordt geproduceerd en veel wind is en dan prijzen negatief zijn : gaat die dan ook bij de negatieve prijzen de batterij volladen terwijl ik zelf dan injecteer op het net want dan betaal ik natuurlijk netkosten op wat hij van het net haalt ook al is de energieprijs negatief? Ben gewoon benieuwd want een dynamisch contract is voor mij niet interessant, ik zoek wel nog een manier om mijn overproductie van zonnestroom af te sluiten van het net als prijzen onder nul gaan. Ik heb nog oude omvormers.
Als ik het goed begrijp maakt AI gebruik van de waarden in de grafiek en van de ingestelde waarde bij laad-ontlaadstrategie.
Stel je stelt in laden als de prijs onder € 0,05 komt
Prijs is gedurende een langere tijd € 0,04. Dan gaat hij laden,
Daarna komt de prijs op € 0,03 dan wil je hem eigenlijk opladen maar is de batterij al (gedeeltelijk) vol.
Dus dan wil je hem eigenlijk instellen op laden met € 0,035. Maar je moet de prijzen van de volgende dag weten om de laad en ontlaad grens in te vullen.
Helemaal mooi zou natuurlijk zijn als je de kosten kan aangeven ( o.a. inkoop en verkoop vergoeding. verlies/RTE, .....) en dat de AI het dan zelf uitzoekt.
Maar zoals ik al zei. Puur om het te begrijpen. Ik heb (nog) een vast contract en dus vaste prijs.
Of begrijp ik de AI mode helemaal niet? Zelf nog niet meegespeeld.
MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550
Ik heb daar nu de HW active power toegevoegd, maar de Marstek gaat er niet lekker op. Vliegt van 1500W ontladen naar 1500W laden ( hij zit op een apart aangelegde groep en vast aangesloten). Heeft dit te maken met de HW p1 meter en mijn oude kWh meter die waarschijnlijk om de 10 seconden standen geeft? En dus dat het beter zou zijn voor mijn een hardware Shelly toe te passen?
Voor degene die de B2500 meter hebben gebruikt via HA, wat hebben jullie gebruikt bij ‘power input alias’?
Ik heb daar: sensor.p1_meter_power
Mijn meter geeft elke seconde een update en daardoor regelt de MT redelijk goed de NOM.
MT CT003 V114 / 5.12 kWh V151 / 5.12 kWh V148 / 3 fasen / 1 per fase
Zou het kunnen zijn dat jij zelf je entiteit een andere naam hebt gegeven? Want ik krijg vanuit de HW p1 geen ‘sensor.p1_meter_power’BeeEnergy schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:57:
Corne.w schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:43:
Voor degene die de B2500 meter hebben gebruikt via HA, wat hebben jullie gebruikt bij ‘power input alias’?
Ik heb daar: sensor.p1_meter_power
Mijn meter geeft elke seconde een update en daardoor regelt de MT redelijk goed de NOM.
Ik heb sensor. P1_meter_5c2faf08ce02_active_power
Maar ik heb een oude iskra kWh meter en als ik dan de foto’s bekijk is het een DSMR2 , Zou dat het probleem kunnen zijn dat die de NOM niet lekker krijgt denk je?
[ Voor 20% gewijzigd door Corne.w op 22-02-2025 23:24 ]
Ik heb gisteren via feedback gevraagd onder welke omstandigheden de AI stroom terug levert aan het net.
Vanmiddag kreeg ik dit anwoord:
Thanks for your feedback. AI mode now support charge by lowest price, but for sales need to learn the consumption. We will keep to improve it
Een engszins vaag antwoord, maar kennelijk heeft de AI inderdaad tijd nodig (zoals sommigen hier al eerder zeiden) helaas zeggen ze niet hoe lang het duurt voordat de AI een patroon in het verbruik herkend heeft.
Ook laten ze een beetje in het midden of de AI nu al in staat is om een patroon te herkennen of dat die functie nog moet worden toegevoegd
Ik heb diverse reklames voor de Marstek Venus bekeken, en daaruit blijkt dat ze twee strategieën voor handel hanteren (steeds op basis van day ahead prijzen):
1) laden tegen minimum prijs en dan zo weel mogelijk zelfconsumptie (NOM)
2) laden tegen minimum prijs en terug levern tegen maximum prijs (peak shaving and valley filling)
(Handel op de onbalansmarkt (intraday prijzen) wordt in Marsteks eigen reklames niet genoemd.)
In de reklames lijkt het alsof de gebruiker de gewense strategie kan kiezen, ik denk echter dat het nu de bedoeling is om de AI te laten beslissen.
Het is niet duidelijk of het rekenwerk voor de AI in het apparaat zelf wordt uitgevoeerd, of dat dit op de server gebeurd.
2x Venus E V151, CT003 V114, digitale meter ESMR5, Lilygo+HA in progress
En heeft het door jezelf ingeven van een prijs per kwh nog invloed?Hometek schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:46:
Nog wat stukjes info over de AI optimization en handelen:
Ik heb gisteren via feedback gevraagd onder welke omstandigheden de AI stroom terug levert aan het net.
Vanmiddag kreeg ik dit anwoord:
Thanks for your feedback. AI mode now support charge by lowest price, but for sales need to learn the consumption. We will keep to improve it
Een engszins vaag antwoord, maar kennelijk heeft de AI inderdaad tijd nodig (zoals sommigen hier al eerder zeiden) helaas zeggen ze niet hoe lang het duurt voordat de AI een patroon in het verbruik herkend heeft.
Ook laten ze een beetje in het midden of de AI nu al in staat is om een patroon te herkennen of dat die functie nog moet worden toegevoegd
Ik heb diverse reklames voor de Marstek Venus bekeken, en daaruit blijkt dat ze twee strategieën voor handel hanteren (steeds op basis van day ahead prijzen):
1) laden tegen minimum prijs en dan zo weel mogelijk zelfconsumptie (NOM)
2) laden tegen minimum prijs en terug levern tegen maximum prijs (peak shaving and valley filling)
(Handel op de onbalansmarkt (intraday prijzen) wordt in Marsteks eigen reklames niet genoemd.)
In de reklames lijkt het alsof de gebruiker de gewense strategie kan kiezen, ik denk echter dat het nu de bedoeling is om de AI te laten beslissen.
Het is niet duidelijk of het rekenwerk voor de AI in het apparaat zelf wordt uitgevoeerd, of dat dit op de server gebeurd.
Ik heb wel het groene powerlampje aan, grid lamp aan en batterij indicator knippert, dit is normaal lijkt mij.
Wifi en bluetooth lampjes zijn uit. (CT zit er nog niet op).
Ook in de app zijn de BT en wifi indicator uit.
Wat kan ik hier aan doen?
Is dit een bekend probleem?
[ Voor 5% gewijzigd door keesie113 op 23-02-2025 00:17 ]
Klopt de AR300M16Ronald.42 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:55:
[...]
Dat is de AR300M16 ?
Ik houd hem in mijn achterhoofd, wacht nog even de update af.
Er zitten hier in huis 25 apparaten op de wifi volgens mijn kpn box. (niet altijd allemaal natuurlijk maar in de nacht zie ik het wegvallen ook net zo vaak)
In de schuur zijn ook nog 6 apparaten aangesloten via devolo en dus de kpn.
Mischien hebben we gewoon teveel troep
In de handleiding van mijn warmtepomp staat dat het WiFi netwerk niet meer dan 10 aangesloten apparaten moet hebben. Nou mooi niet dat het ging werken bij mij.
Elke lamp in huis zo'n beetje is op WiFi en zo ongeveer elk apparaat ook en dan de Homewizard spulletjes nog. Denk dat ik eerder richting de 100 zit als alles een beetje aanstaat.
Komt soms voor. Venus uitzetten met de groene knop en dan stekker eruit en na 5 minuten alles weer opstarten.keesie113 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:15:
Goedemorgen, ik heb sinds een paar dagen een Marstek thuisaccu, deze heeft een paar dagen gewerkt, ik kan er nu echter geen verbinding meer mee maken. Zowel niet via bluetooth als wifi.
Ik heb wel het groene powerlampje aan, grid lamp aan en batterij indicator knippert, dit is normaal lijkt mij.
Ik heb geen effect waargenomen voor de instellingen van max en min prijzen.Tha Best schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:02:
[...]
En heeft het door jezelf ingeven van een prijs per kwh nog invloed?
Misschien is die setting gewoon achtergebleven in de user interface toen de Trade mode vervangen werd door de AI mode.
Ik had dit vandaag ook, na opnieuw opstarten was BT terug, maar WIFI niet, moest WIFI opnieuw configureren via settings batterij.Tha Best schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:21:
[...]
Komt soms voor. Venus uitzetten met de groene knop en dan stekker eruit en na 5 minuten alles weer opstarten.
[ Voor 4% gewijzigd door Hometek op 23-02-2025 00:54 ]
Ik heb mijn Homewizard P1 meter toegevoegd door een account te maken op de US/non-EU server. Daar kun je de p1 meter wel toevoegen. Vervolgens daar weer uitloggen, en weer inloggen op de EU-server, en de meter blijft gekoppeld.BatterijNoob schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:15:
[...]
Dit al minstens 5x geprobeerd - zonder succes.
Maar nu net de P1 homewizard kunnen toevoegen door snel genoeg te schakelen tussen beide apps!
Dacht dat dit een draad van marstek was,in ieder geval, dat heb ik gekocht en ik wil dat het werkt, waar ik voor betaald heb, kunnen ze geen apart draadje maken met verwanten aangelegenheden van de marstek.
raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)
Welke CT heb je en wat werkt er niet ?Chape schreef op zondag 23 februari 2025 @ 03:02:
Begin beetje moe te worden, shelly, home wizard en andere merken.
Dacht dat dit een draad van marstek was,in ieder geval, dat heb ik gekocht en ik wil dat het werkt, waar ik voor betaald heb, kunnen ze geen apart draadje maken met verwanten aangelegenheden van de marstek.
Neen AI gaat enkel de batterij volladen bij het laagste uurtarief en daarna nom regelen. Wat jij wil kan in manual mode, zelf laden en ontladen programmeren aan de hand van de day ahead prijzen die je op internet vindt.Ronald_61 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:09:
[...]
De reden dat ik het wil weten is dat ik de AI mode probeer te begrijpen.
Als ik het goed begrijp maakt AI gebruik van de waarden in de grafiek en van de ingestelde waarde bij laad-ontlaadstrategie.
Stel je stelt in laden als de prijs onder € 0,05 komt
Prijs is gedurende een langere tijd € 0,04. Dan gaat hij laden,
Daarna komt de prijs op € 0,03 dan wil je hem eigenlijk opladen maar is de batterij al (gedeeltelijk) vol.
Dus dan wil je hem eigenlijk instellen op laden met € 0,035. Maar je moet de prijzen van de volgende dag weten om de laad en ontlaad grens in te vullen.
Helemaal mooi zou natuurlijk zijn als je de kosten kan aangeven ( o.a. inkoop en verkoop vergoeding. verlies/RTE, .....) en dat de AI het dan zelf uitzoekt.
Maar zoals ik al zei. Puur om het te begrijpen. Ik heb (nog) een vast contract en dus vaste prijs.
Of begrijp ik de AI mode helemaal niet? Zelf nog niet meegespeeld.
[ Voor 74% gewijzigd door Marcel Davids op 23-02-2025 07:22 ]
3 x Marstek Venus E. Firmware 1.49. 1 op fase 1, 1 op fase 2 en 1 op alle drie de fases. CT003 P1.
Ik zie hier ook wel 2 keer per dag een laag tarief. Zou mooi zijn als we aan kunnen geven dat hij meerdere malen mag laden . Zal het eens inschieten.PNARI schreef op zondag 23 februari 2025 @ 03:32:
[...]
Neen AI gaat enkel de batterij volladen bij het laagste uurtarief en daarna nom regelen. Wat jij wil kan in manual mode, zelf laden en ontladen programmeren aan de hand van de day ahead prijzen die je op internet vindt.
1 MT 5.12 KWh (v 148) , Shelly Pro EM CT-63, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Oke. Dan lijkt het dat ze dit aangepast hebbenRonald.42 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:17:
[...]
De mijne 5,12 heeft dat stopcontact boven het netsnoer en dat is inderdaad niet heel praktisch.
Maar ook niet onoverkomelijk.
Weet je dus nog niet hoeveel je -hypothetisch terug hebt verdiend.
Ik heb ook al gezien dat die 2 keer per dag gaat laden maar weet niet hoe die dat bepaald.S2S schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:07:
[...]
Ik zie hier ook wel 2 keer per dag een laag tarief. Zou mooi zijn als we aan kunnen geven dat hij meerdere malen mag laden . Zal het eens inschieten.
Als je kijkt naar vandaag, dan is om 13u de laagste prijs, net op het moment dat de zonnepanelen max opbrengen, dan wil ik dat alle zonnestroom die over is naar de batterij gaat.Als je batterij om 13u half vol is en in nom aan het laden is met 1000W dan gaat die om 13u volladen met 2500W en verlies je dus 1000W aan zonnestroom wat nog altijd de goedkoopste stroom is die je hebt.
Geen probleem, graag gedaan, we zijn hier toch om van elkaar te leren. Kan je het merk , type en leverancier van die batterijen van 1kWh geven want dat is echt wel goedkoop.Tha Best schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:00:
[...]
Sorry man echt 😜😜
Nog bedankt trouwens voor al je positieve comments op mijn soms gefrustreerde post. Ik ben er uiteindelijk mee op een goed resultaat gekomen.
Bij mij komt de update niet verder dan dit scherm:Marcel Davids schreef op zondag 23 februari 2025 @ 06:50:
Er stond zonet een firmware update voor mijn venus e klaar. Van BMS 210 naar 212. Ik heb die uitgevoerd. Het blijft wel v147. En ben benieuwd wat het verschil is.
:strip_exif()/f/image/EhndrhJxiBROLsu7BWd5WdSw.jpg?f=fotoalbum_large)
Opnieuw opstarten, opnieuw inloggen maakt geen verschil.
Update betreft BMS, EMS verandert (nog) niet.
Misschien heeft hij update gekregen nav een probleem dat hij gemeld heeft.Hometek schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:12:
[...]
Bij mij komt de update niet verder dan dit scherm:
[Afbeelding]
Opnieuw opstarten, opnieuw inloggen maakt geen verschil.
Update betreft BMS, EMS verandert (nog) niet.
Bluetooth moet wel verbinding hebben bij een firmware-update installatie.
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Ik krijg nu elke keer als ik de app opnieuw start een melding dat er nieuwe firmware beschikbaar is.PNARI schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:19:
[...]
Misschien heeft hij update gekregen nav een probleem dat hij gemeld heeft.
Ah een geweldige tip!ech.wel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 01:58:
[...]
Ik heb mijn Homewizard P1 meter toegevoegd door een account te maken op de US/non-EU server. Daar kun je de p1 meter wel toevoegen. Vervolgens daar weer uitloggen, en weer inloggen op de EU-server, en de meter blijft gekoppeld.
Bedankt hier inmiddels ook de p1 meter van homewizard kunnen koppelen zoals je beschreef.
En CT003 nog steeds niet te verbinden maar de truc werkte weer.
Brengt me nog even op het volgende: paar dagen geleden meldde ik dat ie niet verder dan 17% ontlaadde. Vrijdag met redelijk wat zon kwam ie tot zo’n 60% en heb hem daarna via het net volgeblazen tot 100% in de handmatige stand. Pakweg anderhalf uur later op auto gezet en toen is ie vrolijk begonnen met ontladen. Gisteren op auto gelaten want gisterochtend was ie nog voor bijna de helft gevuld. Kwam door de bewolkte dag niet veel bij en ook in de autostand laten staan. Gisteravond rond een uur of 11 is ie met ontladen gestopt bij 11%. Over de gehele dag gezien was ik 78% zelfvoorzienen. Alleen het koken middels de inductiekookplaat en de airfryer ‘nekte’ me want dat vrat uiteraard teveel stroom zodat er ook van het net gebruikt moest worden.
aka pluim003
Goede tip. Ik mis alleen de optie op de us/non-eu-site (ik gebruik url zonder een voorvoegsel à la eu) om een account aan te maken. Als ik naar de index.html ga leidt ie me weer naar de login.html en kan alleen maar inloggen en dan kent ie mijn bestaande account niet.ech.wel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 01:58:
[...]
Ik heb mijn Homewizard P1 meter toegevoegd door een account te maken op de US/non-EU server. Daar kun je de p1 meter wel toevoegen. Vervolgens daar weer uitloggen, en weer inloggen op de EU-server, en de meter blijft gekoppeld.
aka pluim003
Bij mij ontlaad hij ook niet onder de 11%, waarom niet? En is dat op te lossen?DikkieDick schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:50:
Bij mij ging ie netjes updaten. Kan niet controleren of ik ook nu 147.212 heb want de app zelf laat niet meer zien dan 147. Ook ff de app afgesloten en opnieuw opgestart en geen melding dat er nieuwe is. Dus ik ga er vanuit dt het goed is. Alleen is ie nu wel weer mijn HW-P1 kwijt, Probeer ik maar ff de CT003 opnieuw en anders wordt het met het bekende truukje weer de HW-P1 erin te krijgen.
En CT003 nog steeds niet te verbinden maar de truc werkte weer.
Brengt me nog even op het volgende: paar dagen geleden meldde ik dat ie niet verder dan 17% ontlaadde. Vrijdag met redelijk wat zon kwam ie tot zo’n 60% en heb hem daarna via het net volgeblazen tot 100% in de handmatige stand. Pakweg anderhalf uur later op auto gezet en toen is ie vrolijk begonnen met ontladen. Gisteren op auto gelaten want gisterochtend was ie nog voor bijna de helft gevuld. Kwam door de bewolkte dag niet veel bij en ook in de autostand laten staan. Gisteravond rond een uur of 11 is ie met ontladen gestopt bij 11%. Over de gehele dag gezien was ik 78% zelfvoorzienen. Alleen het koken middels de inductiekookplaat en de airfryer ‘nekte’ me want dat vrat uiteraard teveel stroom zodat er ook van het net gebruikt moest worden.
Reset op de volgende manier:keesie113 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:15:
Goedemorgen, ik heb sinds een paar dagen een Marstek thuisaccu, deze heeft een paar dagen gewerkt, ik kan er nu echter geen verbinding meer mee maken. Zowel niet via bluetooth als wifi.
- Shutdown
- Stroom eraf
- Wacht meer dan 2 minuten
- Aan
- Stroom er weer op
Device shutdown
Press and hold the power off button on the back of the device, and release it after 3 seconds (or
release it after the button flashes 3 times). The LED light will go out and the device will enter the
power off state.
Restart method
Put the device into sleep mode and unplug the power connector. Wait for 2 minutes, then wake up
the device and plug it back into the power connector
@SatScan Ook voor de startpost?
MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Staat in startpost...jellybrah schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:25:
[...]
Bij mij ontlaad hij ook niet onder de 11%, waarom niet? En is dat op te lossen?
MTVenus V151 CT003 V110 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Wat bedoel je met batterij indicator knippert ? Ik heb enkel lampjes voor warning, grid, backup,ct,wifi en BT op de batterij ?keesie113 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:15:
Ik denk dat hij de lange strip leds in het midden bedoelt met de tekst Battery eronderPNARI schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:42:
[...]
Wat bedoel je met batterij indicator knippert ? Ik heb enkel lampjes voor warning, grid, backup,ct,wifi en BT op de batterij ?
:strip_exif()/f/image/BKXvycygWfx7EWzGqtaZrwyf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door FritsLa op 23-02-2025 11:28 ]
Inderdaad.Hometek schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:07:
[...]
Ik denk dat hij de lange strip leds in het midden bedoelt met de tekst Battery eronder
Probleem is opgelost door uit te zetten en stekker er uit. 5 min wachten en weer aan.
Ik had dit zelf ook al gedaan, maar niet lang genoeg gewacht, dan heeft het blijkbaar geen effect.
Ja, je hebt de update al in de Batt (BMS) zitten!FritsLa schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:13:
Vanmorgen de update via de normale app gedaan, ging prima. Via de power zero app zag ik daarna nog een update, dit blijkt een update te zijn van EMS 147 naar 212. De update kan gestart worden en loopt door naar 100% maar blijft dan vervolgens hangen. Na opnieuw starten van de app geeft deze aan dat de update mislukt is. [Afbeelding]
BYD Atto3 (LFP 60,5KW) | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Zuid | 2x Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | HA DS224+
SatScan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:24:
[...]
Ja, je hebt de update al in de Batt (BMS) zitten!
v147.212FritsLa schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:30:
Dit is volgens mij duidelijk een andere update! Zou immers gaan om update van V147 naar V212.
[...]
zero app laat updates wss gewoon anders zien in de (oudere)UI.
Vandaag 2u getest, zonder internet toegang van de batterij in automode met Shelly hardware regelt gewoon lekker verder nom bij wisselende belastingen van 1000W en meer, en zonneopbtengst ,kan wel niet in AI-MODE gezet worden. Via BT verbinding blijft real time data te volgen. Weet niet of je dit resultaat ook hebt met andere CT´s zoals HWP1. HWP1 gaat nl in storing van zodra externe internettoegang stopt, idem energy sockets.S2S schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:21:
Power Zero App heb ik er al lang afgegooid 🤣 ik ga de accu niet verprutsen..
@homewizzard hoe zit dat als de HWP1 weer kan communiceren met MT en internet valt weg , blijft de P1 dan communiceren met de batterij zodat MT nom blijft regelen ?
Als ik hem dan op auto zet begint hij te ontladen, terwijl ik 3500W zonne-energie heb en de accu half vol is.
Hij zou moeten laden! (verder nauwelijks gebruikers).
Wat gebeurt hier?
Zal de Marstek uiteindelijk een volwassen product worden of blijft het 'hobbyen'?
Ik vind het niet erg om iets in te regelen maar uiteindelijk moet het wel gewoon zonder omkijken werken. Zoals ik het nu lees lijkt dat laatste een utopie te zijn.
Iemand een slim antwoord hierop?
Medicijnman
Iemand bekend met de changelog ?FritsLa schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:13:
Vanmorgen de update via de normale app gedaan, ging prima. Via de power zero app zag ik daarna nog een update, dit blijkt een update te zijn van EMS 147 naar 212. De update kan gestart worden en loopt door naar 100% maar blijft dan vervolgens hangen. Na opnieuw starten van de app geeft deze aan dat de update mislukt is. Op zich hier verder geen probleem want de accu doet het nog gewoon op versie 147. Kan de update na het legen van de app gegevens en cache opnieuw starten maar blijft dan uiteindelijk weer hangen op 100%.
[Afbeelding]
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Staat in de HW app bij de P1 api ingeschakeld?keesie113 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:52:
Ander dingetje, ik heb via de us server mijn HW P1 meter toegevoegd.
Als ik hem dan op auto zet begint hij te ontladen, terwijl ik 3500W zonne-energie heb en de accu half vol is.
Hij zou moeten laden! (verder nauwelijks gebruikers).
Wat gebeurt hier?
Enige wat ik hier merk is dat met het Marstek spul het nog steeds even goed of slecht doet.. het is maar hoe je het bekijkt . Hij ziet nog steeds zijn eigen ontladen. 🤣 maar dit was vast nog niet de UPDATE!
Iemand een Shelly Pro EM 50 werkend hier in combi met de Venus? 1 fase Shelly .
[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 23-02-2025 12:04 ]
Nou slim weet ik niet, wel antwoord vanuit de praktijk! Als je energiemeter wordt ondersteund werkt het prima!pj schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:52:
Ik overweeg een batterij aan te schaffen en lees al tijd met dit forum mee.
Zal de Marstek uiteindelijk een volwassen product worden of blijft het 'hobbyen'?
Ik vind het niet erg om iets in te regelen maar uiteindelijk moet het wel gewoon zonder omkijken werken. Zoals ik het nu lees lijkt dat laatste een utopie te zijn.
Als je daar antwoord op wil moet je die gegevens even droppen.
De energiemarkt is volop in beweging en ik weet niet hoe die eruit ziet in 2027 ev, daarom heb ik voor dit eco systeem gekozen, met deze batt kan ik alle kanten op. Met als extra voor mijn situatie dat er een ondersteuning komt van de ECO P1 meter zodat die dynamisch mijn PV installatie kan besturen zodat ik geen overschot meer heb richting de GRID als dat tzt van toepassing is. Is dat slim... ?? Wel handig om op voorbereid te zijn!
2 accus en dan zijn ze het spoor snel bijster, al helemaal met het wisselende zonnetje.
Staan soms minutenlang 2x2500w te ontladen met opwek van 14000w en dat kan een probleem worden.
Ik heb wat dingen aanstaan dus die trekken wat weg maar als die apparaten uitstaan dan klapt er dik 27A per fase over de hoofdzekeringen.
PV is niet 100% verdeeld over de 3 fasen dus er is er 1 die het verschil te verwerken krijgt en dus meer te verduren krijgt.
En dat is met 2 accus's, er komt er nog 1 aan.
Op zeker moment gaat een hoofdstop het potentieel allemaal niet leuk vinden.
Er zijn wat nieuwe zigbeepluggen onderweg, denk dat ik daar maar failsafe schakelaars van maak via HA of zo de accu's achter elkaar in/uitschakel.
En je hebt dit in de feedback gemeld? Er is hier een gebruiker met drie batterijen en heeft daar een aangepast Firmware voor gekregen!Losballos2005 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:03:
op 1 accu gaat NOM eigenlijk best aardig. Wisselend zonnetje vindt ie al wat moeilijker.
2 accus en dan zijn ze het spoor snel bijster, al helemaal met het wisselende zonnetje.
Staan soms minutenlang 2x2500w te ontladen met opwek van 14000w en dat kan een probleem worden.
Ik heb wat dingen aanstaan dus die trekken wat weg maar als die apparaten uitstaan dan klapt er dik 27A per fase over de hoofdzekeringen.
PV is niet 100% verdeeld over de 3 fasen dus er is er 1 die het verschil te verwerken krijgt en dus meer te verduren krijgt.
Er zijn wat nieuwe zigbeepluggen onderweg, denk dat ik daar maar failsafe schakelaars van maak via HA of zo de accu's achter elkaar in/uitschakel.
Als je van knutselen houdt zou ik voor deze gaan en als hobby ziet. Anders voor een andere oplossing . Tot nu toe werkt het out of the box alleen als je een SMR 5+ meter (een hele nieuwe , die een groot deel van NL niet heeft) hebt en deze ondersteund wordt en of je in een Shelly wil investeren of een HW P1 die doet het soms ook.pj schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:52:
Ik overweeg een batterij aan te schaffen en lees al tijd met dit forum mee.
Ik ben nu onderhand 2 maanden verder maar de modi die ik graag wil gebruiken werken nog steeds niet met mijn slimme meter, (alleen manueel op dit moment ) ze hebben het over een update eind deze maand, maar dan moeten ze het ook wel waar gaan maken . Anders moet ik 1 hem van de hand doen , 2 accepteren of een Shelly of gelijke oplossing kopen. Dus weer een extra investering met als resultaat een langere terug verdientijd. Maar zoals ik zeg ligt aan je voorkeur . Ben je handig en vind je het leuk om te tweaken dan krijg je wel veel capaciteit voor weinig.
Of ons laten beta testen en over half jaar naar deze accu kijken en deze thread.
[ Voor 31% gewijzigd door S2S op 23-02-2025 13:04 ]
Als je de 3e batterij hebt, dan de batterijen elk op hun eigen fase zetten, dus 1 per fase, dan Marstek vragen of je firmware 1473 kunt krijgen. Deze draait ook bij mij en stabiel, mijn zonnepanelen zijn wel verdeeld over 3 fasen. Shelly 3EM voor pickup in de meterkast.Losballos2005 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:03:
op 1 accu gaat NOM eigenlijk best aardig. Wisselend zonnetje vindt ie al wat moeilijker.
3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151
Of je wacht nog enkele weken op de aangekondigde software update...S2S schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:07:
[...]
Als je van knutselen houdt zou ik voor deze gaan en als hobby ziet. Anders voor een andere oplossing . Tot nu toe werkt het out of the box alleen als je een SMR 5+ meter (een hele nieuwe , die een groot deel van NL niet heeft) hebt en deze ondersteund wordt en of je in een Shelly wil investeren of een HW P1 die doet het soms ook.
Jawel ze adverteren er ook mee op MP. Zitten in Leeuwarden vlak bij mij dus ik ben er heen gereden en toen bleek de prijs nog lager dan de MP prijs. Geen idee of ik de MP link hier mag delen anders ff via PM?PNARI schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:02:
[...]
Geen probleem, graag gedaan, we zijn hier toch om van elkaar te leren. Kan je het merk , type en leverancier van die batterijen van 1kWh geven want dat is echt wel goedkoop.
PM... is off topicTha Best schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:12:
[...]
Jawel ze adverteren er ook mee op MP. Zitten in Leeuwarden vlak bij mij dus ik ben er heen gereden en toen bleek de prijs nog lager dan de MP prijs. Geen idee of ik de MP link hier mag delen anders ff via PM?
[ Voor 110% gewijzigd door S2S op 23-02-2025 12:19 ]
[ Voor 106% gewijzigd door SatScan op 23-02-2025 12:45 ]
[ Voor 100% gewijzigd door S2S op 23-02-2025 12:18 ]
lokale api staat ingeschakeld.PNARI schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:54:
[...]
Staat in de HW app bij de P1 api ingeschakeld?
het lijkt er op dat de accu gewoon de manual settings volgt.
Verrek, net geprobeert idd. (emulator in dit geval, die krijgt geen data van de HWp1)PNARI schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:39:
[...]
Vandaag 2u getest, zonder internet toegang van de batterij in automode met Shelly hardware regelt gewoon lekker verder nom bij wisselende belastingen van 1000W en meer, en zonneopbtengst ,kan wel niet in AI-MODE gezet worden. Via BT verbinding blijft real time data te volgen. Weet niet of je dit resultaat ook hebt met andere CT´s zoals HWP1. HWP1 gaat nl in storing van zodra externe internettoegang stopt, idem energy sockets.
@homewizzard hoe zit dat als de HWP1 weer kan communiceren met MT en internet valt weg , blijft de P1 dan communiceren met de batterij zodat MT nom blijft regelen ?
Mijn vraag is dan ook meteen..hoe werkt dat met hun eigen accu, of hebben die p1 en accu onderwater een eigen netwerkje.
Voor het AI gebeuren snap ik het, dat wordt via de server geregeld.
Misschien eens checken of je batterij goed wifisignaal krijgt. Wat bedoelde je met knipperende batterijindicator ?keesie113 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:17:
[...]
lokale api staat ingeschakeld.
het lijkt er op dat de accu gewoon de manual settings volgt.
[ Voor 9% gewijzigd door PNARI op 23-02-2025 12:39 ]
Yes, bedankt.Njord1 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:09:
[...]
Als je de 3e batterij hebt, dan de batterijen elk op hun eigen fase zetten, dus 1 per fase, dan Marstek vragen of je firmware 1473 kunt krijgen. Deze draait ook bij mij en stabiel, mijn zonnepanelen zijn wel verdeeld over 3 fasen. Shelly 3EM voor pickup in de meterkast.
Hebben allemaal hun eigen fase.
Heb 3x16 Enphase liggen, netjes verdeeld+wat losse stekker paneeltjes die ik niet lekker verdeel krijg zonder weer een halve verbouwing.
Ga eerdaags wel een deel anders orienteren, dat zal al helpen.
Een Feature waarbij de loads van de accu ook op Auto kunnen worden gecapped zou ook prettig zijn. Zal er maar weer een s een mailtje aan wagen.
Deze meter straat in het lijstje van de app, wordt nog niet ondersteund.Losballos2005 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:39:
[...]
Yes, bedankt.
Hebben allemaal hun eigen fase.
Heb 3x16 Enphase liggen, netjes verdeeld+wat losse stekker paneeltjes die ik niet lekker verdeel krijg zonder weer een halve verbouwing.
Ga eerdaags wel een deel anders orienteren, dat zal al helpen.
Een Feature waarbij de loads van de accu ook op Auto kunnen worden gecapped zou ook prettig zijn. Zal er maar weer een s een mailtje aan wagen.
https://www.ecosoftenergie.nl/product/ecosoft-p1-meter/
Hier zit ik uiteindelijk ook op te wachten voor 2027 en verder als de salderingsregeling vervalt.
Iets dergelijks zoek ik voor mijn oude sma omvormers, iets wat op basis van P1 of eventueel shelly gegevens de gelijkstroom of 230V kant begint te knijpen. Ik kan natuurlijk 2 nieuwe omvormers plaatsen....SatScan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:49:
[...]
Deze meter straat in het lijstje van de app, wordt nog niet ondersteund.
Hier zit ik uiteindelijk ook op te wachten voor 2027 en verder als de salderingsregeling vervalt.
Ja had m gezien idd.SatScan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:49:
[...]
Deze meter straat in het lijstje van de app, wordt nog niet ondersteund.
De crux bij mij is dat het een Enphase micromvormer systeem is.
Enphase en 3de partijen is redelijk no-go in de zin dat ze een read-only api hebben.
Met een envoy metered (Envoy is los monitor apparaat) zit bv die 0-export functie er al in, maar ik heb een standaard (zonder ct-meter) en dan wil dat weer niet. En dan is het maar de vraag of Throttling mogelijk is of alleen aan/uit.
Technisch is het allemaal prima mogelijk, maar Enphase werkt niet mee.
Er staan voorbeelden op https://github.com/tomquist/b2500-meter
Example: Variant 3 with three-phase power monitoring
Example: Variant 4 with three-phase power calculation
Je kunt de 3 puntjes om de instellingen te wijzigen met yaml.
:strip_exif()/f/image/icrrADxuDWH1BZvTXLxioVHe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door superduper1969 op 23-02-2025 17:24 ]
:strip_exif()/f/image/zWQ3ohYXrTXirf9FdeZiyK1b.jpg?f=fotoalbum_large)
aka pluim003
Is de update bij jou goed gegaan?superduper1969 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:00:
Is maar een klein sprongetje.
Van 147.210 naar 147.212
[Afbeelding]
Bij mij is het nu 147.000 i.p.v. 147.212 en ik had hiervoor 147.210
Te zien op https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/index.html
[ Voor 5% gewijzigd door Ruud871 op 23-02-2025 13:28 ]
Ik heb wel een 3-fase systeem maar mijn HWP1 geeft die data niet door aan HA vanwege mijn te oude meter, ik kan de fase dus niet apart zien.superduper1969 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:05:
Vergeet niet in de Shelly emulatie de 3 fasen te definiëren Een comma tussen de sensoren.
[Afbeelding]
Ik ga morgen enexis is bellen wanneer ze me meter willen vervangen want het is nog een oude gprs meter, en die moet eruit geloof ik.
Heb nu alleen op fase A verbruik en me Total klopt in de Marstek app. Alleen beetje vervelend dat ik 10seconden vertraging heb vanuit de meter daar kan de Marstek niet zo goed mee overweg. Want in die 10seconden kan best veel gebeuren kwa stroom vraag. Als ik morgen meer informatie heb van enexis dan besluit ik wel even wat ik doe. Anders koop ik een hardware Shelly.
heb even screenshot gemaaktrvotje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:08:
de batterij zelf doet niks.
ik bedoel met m'n voorbeeld
fase 1: -400W teruglevering aan net
fase 2: 200W verbruik uit net
fase 3 200w verbruik uit net
geeft de mastek app aan totaal 400W verbruik aan.
zal binnenkort wel screenshot maken
:strip_exif()/f/image/0QPNjTTwdC9vDTTD7qId0ZkQ.jpg?f=fotoalbum_large)
op dat moment was het volgens mijn P1 meter
totaal: -1625W
Fase 1: -426W
Fase 2: 78W
Fase 3: -1276W
Terwijl de CT003 alleen het verbruik
en niet de teruglevering. in dit geval alleen fase 2
als er verbruik is of fase 1 en 3 dan telt die deze wel mee op.
had de bartterij ff handmatig geladen, en bij deze waardes gaat die ook nog terugleveren terwijl ik
vanuit mn zonnenpanelen al teruglever
[ Voor 5% gewijzigd door rvotje op 23-02-2025 14:13 ]
CT003 die laad niet in auto, ik heb 3fase, en zit gewoon op een goede update te wachten.
De CT001 werkt nog het beste in auto.
De update van vandaag heeft dat probleem nog niet opgelost.
raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)
Heb je geen P1 van HW ? En anders een shelly 3ProEM installatie overwegen. Is wel 120 euro extra investering als je hem zelf kan plaatsen maar het zien werken zoals het hoort nu de zon er regelmatig is , is ook wat waard denk ik als je al 1900 euro hebt uitgegeven.Chape schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:07:
[...]
CT003 die laad niet in auto, ik heb 3fase, en zit gewoon op een goede update te wachten.
De CT001 werkt nog het beste in auto.
De update van vandaag heeft dat probleem nog niet opgelost.
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.