Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-09 08:33
Ik heb iets vreemds sinds de installatie van de CT003. In de meterkast zit de CT003 en een wifi repeater. Accu staat in de garage. Daartussen de gang met plafondlamp met ingebouwde HF bewegingsensor. Nu gaat de lamp wel aan na detecteren beweging, maar niet meer uit. Kan de bluetooth of de wifi deze storing veroorzaken of is het toeval en de lamp stuk? Lamp al tijdje van de stroom af gehad maar dat hielp niet.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:22
Wil1951 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:13:
Ik heb iets vreemds sinds de installatie van de CT003. In de meterkast zit de CT003 en een wifi repeater. Accu staat in de garage. Daartussen de gang met plafondlamp met ingebouwde HF bewegingsensor. Nu gaat de lamp wel aan na detecteren beweging, maar niet meer uit. Kan de bluetooth of de wifi deze storing veroorzaken of is het toeval en de lamp stuk? Lamp al tijdje van de stroom af gehad maar dat hielp niet.
.
CT003 eens uittrekken en dan stroom van lamp en opnieuw lamp proberen

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Houtje01 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:06:
@SatScan Ik ben het volledig met je eens. Batterij werkt al dagen zelfs meer dan een paar dagen op aparte groep 2500 watt laden ontladen en zelfconsumptie perfect. Dit topic schiet zijn doel compleet voorbij. Er wordt alleen maar geklaagd en gemoppert. De meesten willen NOM echt als 0 en daat gaat in de meeste gevallen niet. Natuurkunde…. Maar als ik de auto oplaad en de baaterij gaat gelijk 2500 watt ontladen. Alle overschot van zonnestroom gaat er meteen in. Dit is waar hij voor bedoelt is. Ik ben prima tevreden. En mensen die ontevreden zijn moeten de koopovereenkomst ontbinden en niet meer gaan zitten zeuren op tweakers.
100% mee eens, een shelly en goede WIFI connectie en een batterij die geen kuren heeft en het loopt lekker. Dit is een toestel dat gemaakt is om NOM te draaien dat gaat perfect.

Ook op een dag als gisteren met veel wolken en beetje zon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrFO4TFhhVcZsRVPLSuMniKxYFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PoWPp6vlc2K7svwXiuXSdd8e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdMOKePSMr6pnaYcVyBgKifZ_RA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CpPi6JyrB7C3b9IvPBYTfg1e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emSIeWaIPF1tSyRZ-sv_ojEsgcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N1KhzoigZnvqEMiiANdi2kcf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRXkX4V13Uh7dDBhX4I_xZqfpmU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OP8TOfjYBq3UwyuOGHNr8394.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRQUGR6ocbW93wwQOTnJdAiBwaA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jtOJM7UiHtbn8aKz7TVa8coZ.png?f=fotoalbum_large

Ik zie veel geklaag en gezeur, we kunnen het ook positief bekijken. Mijns inziens moet het basisidee blijven om max eigen zonopwekking te gebruiken, trading is misschien een leuke extra voor de toekomst...

[ Voor 3% gewijzigd door DSSW op 21-02-2025 09:43 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Losballos2005 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:29:
[...]

We verstaan elkaar niet helemaal goed.

De RTE hangt nogal af van de vermogens die over de omvormer komen.
Als de omvormer de hele dag om de 0 staat te dansen met kleine vermogens, dan zal de RTE anders zijn dan een omvormer die grote stromen verwerkt en dichter bij de max van de omvormer ligt.

Een berekende RTE heeft een stukje context nodig om er een waarde aan te kunnen geven.

(ik kan dit nog veel ingewikkelder maken maar hoop dat je de strekking begrijpt) iig bedankt voor die data.
Ik versta je volgens mij heel goed. Wat ik kan doen is de daadwerkelijke cijfers uitgelezen met Modbus vanuit mijn situatie laten zien.
Geen aannames etc, de harde praktijk cijfers, niets meer en niets minder, gemonitord over een langere periode. Ik heb er sinds 2 weken ook een HW power socket tussen zitten dus eind volgende week kan ik vergelijken.
En mijn situatie kun je lezen in mijn SIG en ja ik heb ook een Quooker en Elec radiator met leerfunctie in de badkamer etc...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DikkieDick schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:18:
[...]

Vul ik hem de komende dagen ff met de overtollige zonne-energie. Zal dan wellicht een dag of 3 duren voor ie vol is en dan als ie niet meer van de zon laadt hem op handmatig zetten, of is het wijsheid om in 1 dag hem vol te dingesen met ook stroom van het net?
Via het stroomnet volladen tijdens de zon/ochtend, even een uurtje vol laten staan en dan op NOM zetten en wachten tot de batt leeg is.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153/155 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:44:
[...]

Ik probeer het te begrijpen: je koopt op het goedkoopste moment bv ´snachts om 3u betaal je 0,07 € / kWh voor de energie en laadt de batterij mee. Betaal je dan daar ook nog extra kosten op voor het gebruik van het net of andere kosten ? En als je die stroom dan verkoopt bv om 18u aan bv 0.17 € betaal je dan ook nog iets daarbovenop ?
Misschien dat ik er helemaal naast zit. Ik heb het als volgt begrepen:

A . Je stelt een het inkoopbedrag in.
B .Je stelt het verkoopbedrag in.
C. NOM

De prijzen voor de volgende dag worden ingelezen.

1. A wordt gehaald batt laad dat tijdsvak. B gehaald batt ontlaad dat tijdsvak.
2. A wordt gehaald, B wordt NIET gehaald. C wordt gehanteerd.
3. Andere combinaties

Maw het is een combinatie van de A,B en C. Dan rest de vraag hoe SLIM is het systeem.
Daar hebben we (nog) geen antwoord op gekregen vanuit MT.

m2c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:49
Reset en account opheffen

Mijn batterij begon vreemd te doen, opladen met ca. 600 W in diverse modes, zelfs in manual zonder dat er iets geprogrammeerd was. (mogelijke oorzaak: mijn geexperimenteer met de Power Zero app?)
Op een gegeven moment toonde de app 0 kWh/0% als lading en leek het mij tijd om een reset uit te voeren.
Om ook van alle oude data op de server af te raken leek het mij goed om ook het Marstek account te verwijderen.
Ik heb eerst de factory reset voor batterij en CT uitgevoerd.
De reset had geen effect, de batterij bleef laden, wifi en CT connectie bleven werken volgens app en LED op batterij.
Vervolgens de account verwijdert via de app en de batterij en CT003 uit aparatenbeheer verwijdert.
CT003 van meter ontkoppeld (CT003 heeft dan geen voeding meer)
Batterij uitgeschakeld en stekker er uit getrokken.

Verrassend genoeg bleken ik nog toegang te hebben tot de accounts op de Hame en Bess servers, maar er stond geen data meer in.
Na het openen van de Marstek app moest ik mij wel opnieuw aanmelden.

Toen ik de batterij weer aansloot op het net begon deze heel vreemd te doen, LED voor wifi ging aan, batterij ging laden, stopte vervolgens, rode warning LED ging aan, en dit alles terwijl de groene LED van de aan/uit schakelaar uit bleef. Ik heb de stekker er maar weer uit getrokken.
Ik heb de wifi uitgeschakeld om te voorkomen dat de batterij verbinding kon maken en na ca. 15 minuten de batterij weer aangesloten op het net. Dit keer starte de batterij normaal op.

Daarna wifi weer ingeschakeld en de CT003 weer op de meter aangesloten.
Installatie via de app ging vervolgens geheel probleemloos, eerst de batterij aanmelden op wifi net en aansluitend CT003 toevoegen.

Lading batterij was weer 12%, net als voordat het systeem vreemd begon te doen.

Ondanks account delete actie zijn mijn feedback berichten nog aanwezig.
Mijn aparaten zijn nu zichtbaar op de Hame server, op de Bess server staan geen data.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2NH07GE1NZQ_dRopupTgH2QdCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zu0N5iMXtEVpSKdd37ucpSNI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJEm7dlTRWVJMZrSIhYAwfiv_Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0skkOgVNL10vYvzYMHc96VX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H21tKcJbGZNMC1Aa72rTOP73p8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysNLq8dc20txG7S5Mvdlktb3.jpg?f=fotoalbum_large
Hier doet de shelly pro 3em-120a al 3 dagen mooi xijn werk, alleen s'nachts red ik het niet door verwarmen met airco. Maar dat zal achter een paar weken wel goed komen.

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:48
Wat het hele NOM met CT003 betreft.
HAME heeft al toegegeven dat de sampling frequenties de oorzaak zijn en dat ze daar binnenkort een FW update tegenaan gaan gooien.

Dus om nu te gaan investeren in een echte Shelly om een probleem op te lossen wat waarschijnlijk binnenkort niet meer bestaat vind ik een beetje overkill.

Ik hou het op de Shelly Emu met 5 Seconden interval en FW147 en heb gewoon geduld om effe te wachten.

@SatScan Nog even specifiek benoemen bij "In de pipeline" ?

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kaasmakert schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:31:
[...]

Eerlijk gezegd weinig spannends/ouwe meuk :P

Standaard Odido modem/router (Zyxel T56), hierop een 16p unmanaged switch.
In de switch zit zowel de Shelly als de kabel naar de garage.
In de garage hangt een TP Link C1200 die in AP mode staat.
Dat is mooi oude meuk moet hier ook nog wel ergens liggen.
De kabel naar de schuur is het meest vervelende daarom heb ik nu die devolo over powerline.
Maar met wat omvormers in de schuur van de pv en de ecoflow wil die nog wel eens wat traag worden.
Zal toch eens moeten zien die kabel er heen te pielen.
25 meter via een leuke route of gewoon buitenom maar dat is ook weer zo wat..

Maar mooi oude meuk wordt dan.
Ik denk mischien heb je er wel wat specifiek spul hangen maar dat is dus niet zo.
Als het werkt dan werkt het.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Puk
  • Laatst online: 11-05 12:43
Mijn CT003 geeft alleen de stroomafname van het net weer en houdt geen rekening met opwek.

Voorbeeld 300 watt vraagt ons huis en er is 800 watt opwek en 500 watt terug levering dan geeft hij alleen weer dat er 300 watt verbruik is en de batterij blijft in standby stand staan.

Wij hebben als slimme meter de SagemCom T211 en die kan je niet selecteren en heb de T210 gekozen,
Blijkbaar krijgt hij wel de informatie over het verbruik maar verder niet. Herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
P.Puk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:06:
Mijn CT003 geeft alleen de stroomafname van het net weer en houdt geen rekening met opwek.

Voorbeeld 300 watt vraagt ons huis en er is 800 watt opwek en 500 watt terug levering dan geeft hij alleen weer dat er 300 watt verbruik is en de batterij blijft in standby stand staan.

Wij hebben als slimme meter de SagemCom T211 en die kan je niet selecteren en heb de T210 gekozen,
Blijkbaar krijgt hij wel de informatie over het verbruik maar verder niet. Herkent iemand dit probleem?
Inderdaad word waarschijnlijk je energiemeter niet (correct) ondersteund.
Maak hier melding van in de Feedback mogelijkheid via de app zodat je meter wordt opgenomen.

Je kunt een andere meter proberen maar het is eigenlijk wachten op ondersteuning van je meter.
Tot die tijd kun je een andere optie kiezen dan NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek

De CT003 krijgt via de P1 uitsluitend het actuele vermogen dat via de meter loopt.
In jouw voorbeeld is het actuele vermogen 300-800=-500.
De CT003 zou dus -500 moeten laten zien.
In de app kun je bij mijn weten niet het verbruik van het huis zien, alleen het actuele vermogen en het laad/ontlaad vermogen.

Naar welke grafiek kijk jij? Bij de CT003 zelf (via apparaten beheer) of de grafiek onder de CT knop in het dashboard van de batterij?
En in welke modus staat de batterij AI of zelf consumptie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:30

S2S

Hometek schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:27:
[...]

De CT003 krijgt via de P1 uitsluitend het actuele vermogen dat via de meter loopt.
In de app kun je bij mijn weten niet het verbruik van het huis zien, alleen het actuele vermogen en het laad/ontlaad vermogen.

Naar welke grafiek kijk jij? Bij de CT003 zelf (via apparaten beheer) of de grafiek onder de CT knop in het dashboard van de batterij?
Kunnen ze niet meer uitlezen? Ik zie hier ook wel totaalstand in de app. Daar kunnen ze dan ook wat mee, lijkt mij.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek

Als de waarde voor actueel vermogen op het display van je slimme meter overeenkomt met de grafiek bij de CT003 (aparatenbeheer/CT003) dan werkt de CT003 waarschijnlijk goed (en zit het probleem ergens anders)
Als de CT003 grafiek een andere waarde toont dan de slimme meter is er een communicatie probleem via de P1 poort en moet je het idd via feedback melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
S2S schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:37:
[...]

Kunnen ze niet meer uitlezen? Ik zie hier ook wel totaalstand in de app. Daar kunnen ze dan ook wat mee, lijkt mij.
Het Marstek systeem heeft slechts 2 meetpunten:
1) de slimme meter (vermogen van het net, verbruik of terugleveren)
2) de batterij (vermogen van batterij, laden of ontladen)

Het systeem kan niet meten waar vermogen gebruikt of geleverd wordt, alleen of te veel of te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:21
Bij mij werkt de Venus sinds een paar dagen redelijk plug&play i.c.m. de P3, dus ik prijs mezelf gelukkig.
Het is natuurlijk logisch dat in deze thread veel berichten komen van situaties waarin het niet werkt... Als het bij mij niet zou werken had ik al veel eerder hier iets gevraagd of gepost ;)

Mijn slimme meter geeft 1 keer per seconde een signaal, ik neem aan dat dit de meest straight forward situatie is om de schakelingen op te baseren.
Voor situaties waarbij de sample-frequentie lager is (5s, 10s) is gewoon een aangepast regel algoritme nodig. Bovenop de verschillen in sample frequenties van de meters komt natuurlijk nog de (onbekende / wisselende) kwaliteit van de connectie tussen meter en batterij. Vooral bij lage frequentie kan dit er nogal inhakken: Bij de kleinste hiccup in de verbinding kunt je zomaar de situatie krijgen dat de batterij 20 tellen niks hoort, en daarna opeens 2 metingen vlak na elkaar.

Ik denk dat ze nog wat moeten puzzelen met (het automatisch herkennen van-) verschillende configuraties, en de regel algoritmes daar op aanpassen. Voor m'n gevoel proberen ze nu teveel de gunstigste situatie (iedere tel een meting / stabiele verbinding) na te bootsen, terwijl dat niet altijd mogelijk zal zijn; dat zou rare uitschieters kunnen verklaren.
Voor m'n gevoel (op basis van de vele grafiekjes die hier gepost worden _/-\o_ ) moet het apparaat vooral minder snel reageren bij een lage meet-frequentie (en/of slechte verbinding). Nu is het net alsof ze tussenliggende meetwaardes proberen te voorspellen, en daarin behoorlijk de mist in gaan.

Ergens hoop ik dat ze nu heel veel data uit het veld verzamelen om hun algoritmes te tweaken (en hoop ik maar dat ze de data alleen daarvoor gebruiken. Ze zullen het vast niet delen met hun overheid :N :Y )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Disksoft
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 23:17
Voor mensen die bij Smart-Charged besteld hadden, mijn accu's zijn vanochtend geleverd *O* (1e besteld op 20 jan, 2e besteld op 29 jan).

Het is uiteindelijk goed gekomen, maar het was netter geweest als ze pas een levering beloven als de spullen ook daadwerkelijk uitleverbaar zijn. Dat het een maand duurt vind ik niet erg maar wees eerlijk en transparant in je communicatie.

Nu wachten hoe de cashback verrekend gaat worden, al mensen ervaring hiermee?
Horla schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Ik gebruik het momenteel enkel om in HA te monitoren maar je kan de batterij aansturen via RS485. Een nieuwe batterij registreren wordt dan wel lastig uiteraard maar wie weet is dat eigenlijk niet nodig. Mogelijk kan je gewoon werken via modbus zonder registratie. Een nieuwe koper zou dat eens moeten testen :+

[...]
Ik heb dit getest, je kan de accu direct sturen en gebruiken, echter zonder P1 meter dus je kan alleen manueel laden gezien hij geen data krijgt. Je kan de accu dus volledig offline gebruiken maar moet je zelf de "forcible charge power" / "forcible discharge power" parameter aanpassen naar het vermogen wat die mag (ont)laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:09
Disksoft schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:49:
Voor mensen die bij Smart-Charged besteld hadden, mijn accu's zijn vanochtend geleverd *O* (1e besteld op 20 jan, 2e besteld op 29 jan).

Het is uiteindelijk goed gekomen, maar het was netter geweest als ze pas een levering beloven als de spullen ook daadwerkelijk uitleverbaar zijn. Dat het een maand duurt vind ik niet erg maar wees eerlijk en transparant in je communicatie.

Nu wachten hoe de cashback verrekend gaat worden, al mensen ervaring hiermee?
Ik heb die cash-back direct geweigerd. Ik heb het voor een nette prijs besteld (met wat BF korting) en als ik dit topic goed gevolgd heb, gaan ze waarschijnlijk failliet gaan als ze iedereen moeten uitbetalen.
Disksoft schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:49:

[...]

Ik heb dit getest, je kan de accu direct sturen en gebruiken, echter zonder P1 meter dus je kan alleen manueel laden gezien hij geen data krijgt. Je kan de accu dus volledig offline gebruiken maar moet je zelf de "forcible charge power" / "forcible discharge power" parameter aanpassen naar het vermogen wat die mag (ont)laden.
Nou, met HA kan je dat vast wel automatiseren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
RikTW schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:44:
Bij mij werkt de Venus sinds een paar dagen redelijk plug&play i.c.m. de P3, dus ik prijs mezelf gelukkig.
Het is natuurlijk logisch dat in deze thread veel berichten komen van situaties waarin het niet werkt... Als het bij mij niet zou werken had ik al veel eerder hier iets gevraagd of gepost ;)

Mijn slimme meter geeft 1 keer per seconde een signaal, ik neem aan dat dit de meest straight forward situatie is om de schakelingen op te baseren.
Voor situaties waarbij de sample-frequentie lager is (5s, 10s) is gewoon een aangepast regel algoritme nodig. Bovenop de verschillen in sample frequenties van de meters komt natuurlijk nog de (onbekende / wisselende) kwaliteit van de connectie tussen meter en batterij. Vooral bij lage frequentie kan dit er nogal inhakken: Bij de kleinste hiccup in de verbinding kunt je zomaar de situatie krijgen dat de batterij 20 tellen niks hoort, en daarna opeens 2 metingen vlak na elkaar.

Ik denk dat ze nog wat moeten puzzelen met (het automatisch herkennen van-) verschillende configuraties, en de regel algoritmes daar op aanpassen. Voor m'n gevoel proberen ze nu teveel de gunstigste situatie (iedere tel een meting / stabiele verbinding) na te bootsen, terwijl dat niet altijd mogelijk zal zijn; dat zou rare uitschieters kunnen verklaren.
Voor m'n gevoel (op basis van de vele grafiekjes die hier gepost worden _/-\o_ ) moet het apparaat vooral minder snel reageren bij een lage meet-frequentie (en/of slechte verbinding). Nu is het net alsof ze tussenliggende meetwaardes proberen te voorspellen, en daarin behoorlijk de mist in gaan.

Ergens hoop ik dat ze nu heel veel data uit het veld verzamelen om hun algoritmes te tweaken (en hoop ik maar dat ze de data alleen daarvoor gebruiken. Ze zullen het vast niet delen met hun overheid :N :Y )
Ik kom er net achter dat mijn meter sinds de dag dat ik de batterij heb geïnstalleerd geen standen meer doorgeeft aan m'n netbeheerder; is dit toeval of zijn er meer die dit hebben gemerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FritsLa
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12:31
RikTW schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Ik kom er net achter dat mijn meter sinds de dag dat ik de batterij heb geïnstalleerd geen standen meer doorgeeft aan m'n netbeheerder; is dit toeval of zijn er meer die dit hebben gemerkt?
Bij mij geeft de meter gewoon nog standen door. Kan misschien gebeuren dat de accu stoort op de slimme meter, zal er ook vanaf hangen hoever de batterij van je slimme meter af staat. Kan een mooie gelegenheid zijn om bij je netbeheerder een nieuwe meter met DSMR 5 aan te vragen als je nog geen DSMR 5 meter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
FritsLa schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Bij mij geeft de meter gewoon nog standen door. Kan misschien gebeuren dat de accu stoort op de slimme meter, zal er ook vanaf hangen hoever de batterij van je slimme meter af staat. Kan een mooie gelegenheid zijn om bij je netbeheerder een nieuwe meter met DSMR 5 aan te vragen als je nog geen DSMR 5 meter hebt.
De accu staat erg ver van de meter (15 meter of zo), en DSMR 5 heb ik al :)
Nou ja, ik heb melding gemaakt bij de netbeheerder, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
RikTW schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Welke opnemer gebruik je ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
PNARI schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Welke opnemer gebruik je ?
De Marstek CT003, gekoppeld met het kabeltje (dus niet magnetisch / IR), de antenne iets erboven, en aangesloten op externe voeding.

[ Voor 26% gewijzigd door RikTW op 21-02-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RikTW schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:38:
[...]

15 meter en je p1 ct003 werkt?

Nouja als je slimme meter stuk is neem ik aan dat je ook geen waarde hebt op je ct003 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:48
RikTW schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:29:
[...]

De Marstek CT003, gekoppeld met het kabeltje (dus niet magnetisch / IR), de antenne iets erboven, en aangesloten op externe voeding.
Dus dat zal een slimme meter zijn met LTE, misschien de CT003 extra antenne te dicht bij de LTE antenne?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfSj8p4c1idlKJvNQDWhFQrk3G8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iwdtTpf9k5ZwuxR5bxPVGWV3.jpg?f=user_large

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:11
Maxwp schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Nouja als je slimme meter stuk is neem ik aan dat je ook geen waarde hebt op je ct003 ?
Data naar netbeheerder =/= P1 poort.

Ik heb recentelijk hetzelfde gehad, mijn meter stuurde al sinds Juni geen data meer door. Maar HA en HW werkten allebei prima. Nieuwe meter (van 4 naar 5 gegaan dus ben wel blij mee) gebruikt nu LTE ipv GPRS, wat er langzaam uit gaat (begreep ik van monteur).

Jammer als de CT003 stoort op het LTE signaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:56
Ik snap het wel wanneer mensen teleurgestled zijn als ze een flink bedrag investeren in een product dat nog niet af is :). Maar verder heeft het denk ik weinig nut om dat te blijven herhalen. Naar wat ik lees over de communicatie vanuit Marstek en het reageren op feedback, heb ik er vertrouwen in dat iedereen binnen afzienbare tijd gewoon een goede werking in combinatie met de CT003 werkt.

Verder denk ik ook dat het goed is als mensen zich gewoon goed inlezen, ook rond terminlogie zoals de Round Trip Efficiency ( RTE ).

Wat dat betreft vind ik de meest recente (uitgebreidere) review van Ketelklets ook wel weer een mooi genuanceerd verhaal: YouTube: Review Marstek Venus-E thuisaccu

Hij heeft een goede verhaal omtrent het 'communiceren met de cloud', maar ook de RTE behandelt hij wat mij betreft goed.

Samenvattend:
* Als je de batterij gebruikt om te 'handelen' (goedkoop inkopen, duur verkopen), en als je de batterij op een eigen groep aansluit waardoor de vrij dikke omvormer op maximale capaciteit kan werken, dan heb je ook gewoon een meer dan nette RTE. Als je de batterij ook hebt om maximaal te besparen / terug te verdienen, is tot het einde van de salderingsregeling de batterij in trade modus sowieso waarschijnlijk het beste.

* Hetzelfde als je bijvoorbeeld veel PV overschot hebt en ook zware verbruikers aan hebt als de batterij weer gaat ontladen.

* Wil je echter NOM gebruiken en moet de batterij dan gedurende de hele nacht ook het idle-verbruik van je huis afdekken a 100-200 watt, dan moet je waarschijnlijk gewoon jezelf heel goed afvragen of een Marstek Venus (of afgeleide) wel de juiste batterij voor je is.

Mogelijk dat dan 1 of meerdere Homewizard batterijen of een Zendure systeem met eventueel meerdere Hyper2000's een beter idee is.

Of een nóg duurdere batterij van bijvoorbeeld Enphase, die meerdere micro-omvormers heeft (dat zal ongetwijfeld ook mede de oorzaak zijn dat dit toch een flink duurdere optie is). Weet eigenlijk niet hoe dat bij Sessy zit (die heeft ook een behoorlijk flinke laad- en ontlaadcapaciteit).

Dit is in ieder geval wel de meest belangrijke 'takeaway' die ik nu voor mezelf in mijn hoofd heb, niet alleen door de meest recente video van Ketelklets, want ook voor die tijd was ik al flink aan het dubben welke optie nou uiteindelijk het beste bij mij zal passen......

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
eymey schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:37:
* Wil je echter NOM gebruiken en moet de batterij dan gedurende de hele nacht ook het idle-verbruik van je huis afdekken a 100-200 watt, dan moet je waarschijnlijk gewoon jezelf heel goed afvragen of een Marstek Venus (of afgeleide) wel de juiste batterij voor je is.
Hoezo kom je tot deze conclusie/advies? Heb je voor mij werkelijke data van 2 weken of langer die dit onderbouwd?

Bij mij is de RTE boven verwachting en ja ook hier wordt geladen met 35w of hoger en hetzelfde geld voor
ontladen. De batt staat niet de hele tijd met 2500 te laden of te ontladen.

En nee, ik heb geen relatie met verkopers of marstek maar spreek vanuit mijn eigen situatie met eigen data.
_/-\o_

PS de data van de afgelopen 6 dagen gemeten met de HW EnergieSocket. Batt staat op ruim 15m van meterkast en in een onverwarmde berging van de veranda. 27,7Kw gedeeld 36,8Kw x 100 = 75,2% RTE
Maar goed om een beter beeld te krijgen wil tenminste nog 14 dgn data erbij hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door SatScan op 21-02-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
SatScan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:50:
[...]

Hoezo kom je tot deze conclusie/advies? Heb je voor mij werkelijke data van 2 weken of langer die dit onderbouwd?

Bij mij is de RTE boven verwachting en ja ook hier wordt geladen met 35w of hoger en hetzelfde geld voor

En nee, ik heb geen relatie met verkopers of marstek maar spreek vanuit mijn eigen situatie met eigen data.
_/-\o_

PS de data van de afgelopen 6 dagen gemeten met de HW EnergieSocket. Batt staat op ruim 15m van meterkast en in een onverwarmde berging van de veranda. 27,7Kw gedeeld 36,8Kw x 100 = 75,2% RTE
Maar goed om een beter beeld te krijgen wil tenminste nog 14 dgn data erbij hebben.
Dit heb ik uit de review van Ketelklets begrepen. Die heeft het over behoorlijk lage RTE's (tot wel onder 50%) als je vooral veel rond 100-200W of lager aan het laden en ontladen bent.

Nou zou het mogelijk bij mij ook nog wel los kunnen lopen omdat in het voorjaar en in de zomermaanden het laden gemiddeld ook wel met 2500W zal gaan en het ontladen deels zal beginnen wanneer we flink aan het koken zijn (en de vaatwasser zou dan ook weer direct na het eten aan kunnen, in plaats van in de nacht zoals nu )

Ik vind ~1700 euro overigens net iets te duur om het zelf te gaan ondervinden ;)

Heb jij concrete RTE data uit jouw eigen ervaring om in te zien? In de usecase waar laden en ontladen met name bestaat uit lage vermogens.

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 21-02-2025 17:08 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Puk
Hometek schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Ik kijk in de Marstek app bij de CT003 meter en dan bij bij Total Power. Wat hier wordt weergegeven klopt niet met wat de P1 meter van HW aangeeft. Het is het verschil van wat we opwekken en terug leveren dus volgens mij wat het huis aan stroom vraagt op dat moment..Hij stond ingesteld op zelf consumptie (NOM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Puk
FritsLa schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Ik heb de accu op woensdag j.l. ontvangen en sindsdien nog geen standen doorgegeven maar het komt wel vaker voor dat dit een paar dagen achterloopt. Ik hou het in de gaten

Acties:
  • +3 Henk 'm!
eymey schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:03:
[...]

Dit heb ik uit de review van Ketelklets begrepen. Die heeft het over behoorlijk lage RTE's (tot wel onder 50%) als je vooral veel rond 100-200W of lager aan het laden en ontladen bent.

Nou zou het mogelijk bij mij ook nog wel los kunnen lopen omdat in het voorjaar en in de zomermaanden het laden gemiddeld ook wel met 2500W zal gaan en het ontladen deels zal beginnen wanneer we flink aan het koken zijn (en de vaatwasser zou dan ook weer direct na het eten aan kunnen, in plaats van in de nacht zoals nu )

Ik vind ~1700 euro overigens net iets te duur om het zelf te gaan ondervinden ;)

Heb jij concrete RTE data uit jouw eigen ervaring om in te zien? In de usecase waar laden en ontladen met name bestaat uit lage vermogens.
In mijn geval is laden eigenlijk altijd 1500 watt.
En ontladen altijd 250 watt.
In bedrijf gesteld 10 januari.
Er zitten her en der wat pogingen tot automatisch tussen maar wegens niet betrouwbaar is het hoofdzaak manueel op vaste waardes.
Dus de 1500watt laden en 250watt ontladen is 99% van de tijd. Eén cyclus per dag. Dus overdag eenmaal laden tot vol op 1500 watt, einde middag tot volgende ochtend op 250 watt naar leeg

In januari is er 23 kwh verdampt en februari tot nu zo'n
30 kwh.

Daar mag je zelf een rte bij verzinnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNGZytD60GA7O3Q4gFAQ82Q4Vgo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eAIhlnivCtNySRuWWMzLYwHv.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 21-02-2025 18:30 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
  • Laatst online: 08:43
ik heb een marstek 5,12 khw, en ben van plan om er een hw bij te bestellen en een shelly pro te laten instaleren, heb ik hier ook nog de p1 dongels bij nodig of gaat dit allemaal via shelly.
sorry ik ben een beginner en kan hier over nergens wat vinden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
[...]

Hoef je zelf niet te onderzoeken, hier zijn testresultaten.

Charge 2500 2491 2245 90,12
Charge 2000 1992 1799 90,31
Charge 1500 1494 1351 90,43
Charge 1000 996 894 89,76
Charge 800 796 710 89,2
Charge 600 597 526 88,11
Charge 400 397 342 86,15
Charge 200 198 156 78,79
Charge 100 99 63 63,64
Idle 0 0 15
Discharge 100 102 129 79,07
Discharge 200 206 230 89,57
Discharge 400 407 426 95,54
Discharge 600 607 622 97,59
Discharge 800 807 820 98,41
Discharge 1000 1007 1018 98,92
Discharge 1500 1505 1522 98,88
Discharge 2000 2004 2036 98,43
Discharge 2500 2502 2564 97,58

Wanneer je niet serieus van plan bent om iets nuttigs bij te dragen, post dan alsjeblieft 🙏🏻 ook geen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Puk
kareltje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:23:
ik heb een marstek 5,12 khw, en ben van plan om er een hw bij te bestellen en een shelly pro te laten instaleren, heb ik hier ook nog de p1 dongels bij nodig of gaat dit allemaal via shelly.
Bekijk de video's op YT van ketelklets en kris Tech review. Eén van hen heeft hierover wat gezegd (dat dit volgens mij niet kon diverse merken naast elkaar gebruiken) maar ik weet niet meer wie van de 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Nee die data heb ik (nog) niet beschikbaar. Vanaf eind volgende week gaat de jacuzzi uit (zomerstand). Dan verandert mijn verbruik met zo'n 15kw minder per dag. Stel deze vraag nog eens in april en dan kan ik je meer vertellen. Dan heb ik data van hele dagen met lage wattages. Om dit te monitoren heb ik een Modbus aangesloten en een HW energie socket ertussen geplaatst en Home Assist ingericht zodat ik vanuit praktijk data zelf conclusies kan trekken.

En ja Ketelklets kletst inderdaad soms.... >:)

Mijn roadmap is om uiteindelijk van het gas af te gaan in drie tot vijf jaar. Afhankelijk wat de energieprijzen doen.

usecase is om met deze batt (of meerdere) uiteindelijk ook via een andere P1 meter dynamisch de PV bij te sturen om echte NOM te krijgen. Dit Batt (Eco systeem) concept bied al die mogelijkheden op termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:31
obed112 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Charge 800 796 710 89,2
Charge 600 597 526 88,11
Charge 400 397 342 86,15
Charge 200 198 156 78,79
Charge 100 99 63 63,64
Idle 0 0 15

Wanneer je niet serieus van plan bent om iets nuttigs bij te dragen, post dan alsjeblieft 🙏🏻 ook geen reactie.
Hoi obed,

Rte’s meten is over het algemeen niet heel makkelijk, kun je aangeven hoe je bij deze cijfers komt? Wat is hiervoor je testopstelling? En waarmee meet je het ingaande en uitgaande vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Ik had feeback gestuurd naar Hame over de vreemde oscillaties die ik en diverse anderen soms zien in de CT view grafiek in de Marstek app.

Volgens Hame zijn de oscillaties mogelijk veroorzaakt door een fout in de communicatie/verwerking tussen CT003 en mijn slimme meter. Ze hebben gevraagd naar het type meter en een foto van de meter, die heb ik opgestuurd.

Nu kreeg ik volgende antwoord:
Hello, Regarding your CT003 issue, we have the following solution: Please ensure that the CT003 is correctly connected to the meter and that it is connected to WiFi. During the remote troubleshooting process, you may need to cooperate with a firmware upgrade. We will perform the remote troubleshooting within 1-3 business days. Thank you for your understanding and cooperation!

Ze doen kennelijk hun best om het systeem te verbeteren. En wij, de gebruikers, zijn hun test lab.
(Opvallend is dat ze niet specifiek zeggen dat er ook een internet verbinding noodzakelik is, kennelijk is in China WiFi synomiem met internet)

Voorbeeld oscillaties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rY-U2S2xXqt59p-LG0wxiDutlaw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EyFD546dOaGEwkT2b2wlXGMQ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:02:
Ik had feeback gestuurd naar Hame over de vreemde oscillaties die ik en diverse anderen soms zien in de CT view grafiek in de Marstek app.

Volgens Hame zijn de oscillaties mogelijk veroorzaakt door een fout in de communicatie/verwerking tussen CT003 en mijn slimme meter. Ze hebben gevraagd naar het type meter en een foto van de meter, die heb ik opgestuurd.

Nu kreeg ik volgende antwoord:
Hello, Regarding your CT003 issue, we have the following solution: Please ensure that the CT003 is correctly connected to the meter and that it is connected to WiFi. During the remote troubleshooting process, you may need to cooperate with a firmware upgrade. We will perform the remote troubleshooting within 1-3 business days. Thank you for your understanding and cooperation!

Ze doen kennelijk hun best om het systeem te verbeteren. En wij, de gebruikers, zijn hun test lab.
(Opvallend is dat ze niet specifiek zeggen dat er ook een internet verbinding noodzakelik is, kennelijk is in China WiFi synomiem met internet)

Voorbeeld oscillaties
[Afbeelding]
Die had ik inderdaad ook, niet altijd trouwens soms was het ook wel afwezig.

Ik vond het toen wel handig om te zien wat voor tijd er tussen de oscillaties zat op beide lijnen.
Daaruit trok ik dan ook de conclusie dat met de p1 van 10 seconden het niet lekker zou gaan werken.

Ik had overigens ook alweer een terugkoppeling vanuit MT dat ze nog hard aan het werk zijn met de updates.

Hit the ground running release zeg maar.
Op zich best wel gedurfd om dergelijke producten in the field te testen, geen gebrek aan zelfvertrouwen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eymey schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:37:
Ik snap het wel wanneer mensen teleurgestled zijn als ze een flink bedrag investeren in een product dat nog niet af is :). Maar verder heeft het denk ik weinig nut om dat te blijven herhalen. Naar wat ik lees over de communicatie vanuit Marstek en het reageren op feedback, heb ik er vertrouwen in dat iedereen binnen afzienbare tijd gewoon een goede werking in combinatie met de CT003 werkt.

Verder denk ik ook dat het goed is als mensen zich gewoon goed inlezen, ook rond terminlogie zoals de Round Trip Efficiency ( RTE ).

Wat dat betreft vind ik de meest recente (uitgebreidere) review van Ketelklets ook wel weer een mooi genuanceerd verhaal: YouTube: Review Marstek Venus-E thuisaccu

Hij heeft een goede verhaal omtrent het 'communiceren met de cloud', maar ook de RTE behandelt hij wat mij betreft goed.

Samenvattend:
* Als je de batterij gebruikt om te 'handelen' (goedkoop inkopen, duur verkopen), en als je de batterij op een eigen groep aansluit waardoor de vrij dikke omvormer op maximale capaciteit kan werken, dan heb je ook gewoon een meer dan nette RTE. Als je de batterij ook hebt om maximaal te besparen / terug te verdienen, is tot het einde van de salderingsregeling de batterij in trade modus sowieso waarschijnlijk het beste.

* Hetzelfde als je bijvoorbeeld veel PV overschot hebt en ook zware verbruikers aan hebt als de batterij weer gaat ontladen.

Mogelijk dat dan 1 of meerdere Homewizard batterijen of een Zendure systeem met eventueel meerdere Hyper2000's een beter idee is.

Of een nóg duurdere batterij van bijvoorbeeld Enphase, die meerdere micro-omvormers heeft (dat zal ongetwijfeld ook mede de oorzaak zijn dat dit toch een flink duurdere optie is). Weet eigenlijk niet hoe dat bij Sessy zit (die heeft ook een behoorlijk flinke laad- en ontlaadcapaciteit).

Dit is in ieder geval wel de meest belangrijke 'takeaway' die ik nu voor mezelf in mijn hoofd heb, niet alleen door de meest recente video van Ketelklets, want ook voor die tijd was ik al flink aan het dubben welke optie nou uiteindelijk het beste bij mij zal passen......
Ben ik niet mee eens. Is al eerder gezegd, de meerkost van 2 stuks HW tov 1 MT kan je nooit terugverdienen met een beetje betere RTE, nooit of nooit.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 17-09 01:52

Heb beetje zelfde probleem, had vandaag een paar uur 2kw over, hij(ct003) laad niks in auto, de ct001 laad wel in auto, maar die geeft weer niet terug ja in hele kleine beetjes.
Denk als ik nu de CT003 aanzet hij de batterij gelijk leeg gooit.
Maar heb gisteren met Duramotion gebeld en die heeft het probleem bij marstekenergy neergelegd.
Good afternoon Support team,
We have received a question from a customer.
The customer has the following smart meter:
ZIV 5CTA3BCF000xxxx-P1
Only the battery is not working as it should in Automatic mode.
Would you please take a look what the problem could be?

Dus ik ben in afwachting.

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Charge 800 796 710 89,2
Charge 600 597 526 88,11
Charge 400 397 342 86,15
Charge 200 198 156 78,79
Charge 100 99 63 63,64
Idle 0 0 15

Mijn metingen bij laden en ontladen liggen in dezelfde lijn en is mijns inziens zeker niet slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeEnergy
  • Laatst online: 02-09 21:34
Het is al een aantal malen gemeld, maar de CT003 werkt niet in alle gevallen bij 3 fasen waar op 1 of 2 fasen door de zonnepanelen geleverd wordt.
Ik heb ook de ZIV 5CTA3BCF000xxxx-P1 meter en bij deze geeft de CT003 nooit de som van de 3 fasen (tenzij alle fasen positief zijn).
Dus blijft de Marstek maar leveren.
De nieuwe CT003 firmware zou dit op moeten lossen.
Heb al aangeboden om te beta-testen, maar dit is niet opgepakt.
Kortom nog een weekje wachten op hoogstwaarschijnlijk versie 109.

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
SatScan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Misschien dat ik er helemaal naast zit. Ik heb het als volgt begrepen:

A . Je stelt een het inkoopbedrag in.
B .Je stelt het verkoopbedrag in.
C. NOM

De prijzen voor de volgende dag worden ingelezen.

1. A wordt gehaald batt laad dat tijdsvak. B gehaald batt ontlaad dat tijdsvak.
2. A wordt gehaald, B wordt NIET gehaald. C wordt gehanteerd.
3. Andere combinaties

Maw het is een combinatie van de A,B en C. Dan rest de vraag hoe SLIM is het systeem.
Daar hebben we (nog) geen antwoord op gekregen vanuit MT.

m2c
Heb het vandaag gemonitord: de batterij stond sinds gisteravond in AI en was vandaag om 3.30 leeg. Vanmorgen is hij langzaam gaan opladen vanaf 8.30 waarbij hij nom regelde. In de prijsgrafiek voor vandaag stond laagste prijs Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXYE96yr_b16wUPwipyFXTjTPPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvZQFC8GT87VMWRUbvzUxbUZ.jpg?f=fotoalbum_largetussen 13 en 14u, zie je aan de gele c in de grafiek.De batterij bleef nom regelen tot 13u , was toen 70 % vol en begon toen aan 2500W bij te laden tot vol en niet meer nom en ging toen standby tot 14u. Vanaf 14u ging de batterij weer nom maar er was veel zonnestroom over. Om 18u vanavond was de hoogste prijs van de dag maar de batterij ging niet met vol vermogen ontladen bleef nom. Dus dat je kan handelen met deze batterij zoals ik al eerder beweerde klopt niet. Als je een dynamisch contract en geen panelen hebt kan je hooguit je batterij automatisch volladen aan het laagste tarief. De electriciteitsprijzen die je bij de settings moet ingeven hebben geen invloed op AI en AI houdt nog geen rekening met de zonnevoorspelling. Ik zag gisteren wel dat er twee laadmomenten gepland stonden, één tijdens de nacht en één in de middag dus ergens zit er misschien toch ergens iets van AI in zit.

[ Voor 9% gewijzigd door PNARI op 21-02-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
SatScan schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:50:
[...]

_/-\o_

Ik heb op 5 weken een RTE van 73 % in auto mode waarbij ontladen op 2500W staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-09 08:33
P.Puk schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:27:
[...]

Bekijk de video's op YT van ketelklets en kris Tech review. Eén van hen heeft hierover wat gezegd (dat dit volgens mij niet kon diverse merken naast elkaar gebruiken) maar ik weet niet meer wie van de 2.
Ik draai de Eva power met eigen P1 van Eva power en de Marstek Venus met Shelly geïnstalleerd. Draait helemaal prima samen. Ze proberen gewoon allebei de NOM te draaien. Net wie er eerst is of wie nog het meeste kan bijdragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTEB_CdA3qQupTMv8b4VQrmEhb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTUG9hKo0y4HRzn69h92oeDj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGOc2tXA1i6fNaDs4AP8dPlk9Ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g18i5QU1Ahrtv4f1stqHdh4t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Tha Best op 21-02-2025 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obed112
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:26:
[...]

Hoi obed,

Rte’s meten is over het algemeen niet heel makkelijk, kun je aangeven hoe je bij deze cijfers komt? Wat is hiervoor je testopstelling? En waarmee meet je het ingaande en uitgaande vermogen?
Het zijn resultaten van iemand anders op tweakers. Dat onderzoek richtte zich op verschil tussen wat de app aangaf ( van Marstek)en wat het daadwerkelijke verbruik was en het verschil ertussen. Het onderzoek richtte zich erop dat de app van Marstek iets te positief was over het leveren en terugleveren en dat de batterij net iets minder stroom terug leverde en iets mee stroom verbruikt dan de app van Marstek aangaf. Het onderzoek gaf wel een aardig beeld bij de efficiëntie van de batterij. U kunt dit bericht gewoon teruglezen in dit forum. Ik meende dat het rond 12 januari was.

Ik doe zelf ook testjes en daarvoor gebruik ik jullie slimme stekker. Daar komt uit naar voren dat de batterij het niet goed doet bij het laden van lage vermogens, het ontladen bij lage vermogens heeft die wel duidelijk meer verlies dan bij hoge vermogens maar dit valt te overzien.

We hoeven geen discussie over dat jullie batterij waarschijnlijk beter tot z’n recht komt bij lagere vermogens, natuurlijk kan ik dat niet testen maar het lijkt me wel aannemelijk.

Zelf heb ik de keuze voor Marstek gemaakt maar die is vooral prijs gemotiveerd en op basis van functionaliteit:

1. Ik verwacht dat de prijzen van thuisaccu’s gaan dalen.
2. De komende 1,5 jaar wil ik graag een beetje spelen met dynamische tarieven, dan is veel kunnen laden en ontladen erg belangrijk.
3. Ik heb de 5 kWh versie van deze batterij met hoge korting gekocht. Mijn investering voor het zelfde aantal kWh was bij jullie ruim €1000,- hoger geweest. Dit ga ik niet terug verdienen doordat jullie batterij veel efficiënter is. Dan kan ik beter een zonnepaneel bij plaatsen.

Wanneer het over een goede rte gaat kun je trouwens zover ik weet het beste een hybride omvormer aanschaffen met een gekoppelde batterij bij je zonnepanelen. Dan kun je zover mijn kennis gaat nog betere resultaten halen en de verliezen beperken.

Ga vooral door met mooie producten maken, ik heb er al veel van in huis, de energie display de p1 en de smart plug. Wie weet wanneer de accu wat goedkoper wordt, stap ik wel over. Had in eerste instantie ook een pre order bij jullie uitstaan voordat dit op mijn pad kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
..

[ Voor 99% gewijzigd door Tha Best op 21-02-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
.

[ Voor 96% gewijzigd door Tha Best op 21-02-2025 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
kareltje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:23:
Ik heb nog nergens gelezen dat een HW en een Marstek batterij in één thuiselectriciteitssysteem goed samenwerken. Zou beginnen met een shelly 3ProEM met een marstek batterij te combineren en een HW P1 en een energysocket van HW om batterij en stroomtotaal te monitoren en dat eens een jaar opvolgen. En dan beslissen of je een tweede batterij koopt. Ik neem aan dat je zonnepanelen hebt en overschot aan zonnestroom die je injecteert, anders heeft een batterij geen zin.
En zeer belangrijk, een goed wifinetwerk opzetten waarbij er bij je electriciteitskast en waar je batterij staat goed wifisignaal is. En als je de batterij aan 2500W wil laten ontladen er een aparte groep in de kast voor te voorzien.

[ Voor 25% gewijzigd door PNARI op 21-02-2025 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PNARI
[...]

Charge 800 796 710 89,2
Charge 600 597 526 88,11
Charge 400 397 342 86,15
Charge 200 198 156 78,79
Charge 100 99 63 63,64
Idle 0 0 15

En deze testresultaten moet je ook interpreteren en vergelijken met de praktijktoepassing van de batterij in je installatie rekening houdend met je verbruiksprofiel en je zonnepaneelinstallatie.
Ik heb bij ontladen met 250W over 24u een rendement van 95 % gemeten bij een omgevingstemperatuur van 14 °c en een koelvintemperatuur van 23° en aangezien ik zeer veel overschot aan zonnestroom heb interesseert mij het rendement bij laden niet, maar nogmaals kijk naar je eigen installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
obed112 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:16:
[...]

Het zijn resultaten van iemand anders op tweakers. Dat onderzoek richtte zich op verschil tussen wat de app aangaf ( van Marstek)en wat het daadwerkelijke verbruik was en het verschil ertussen. Het onderzoek richtte zich erop dat de app van Marstek iets te positief was over het leveren en terugleveren en dat de batterij net iets minder stroom terug leverde en iets mee stroom verbruikt dan de app van Marstek aangaf. Het onderzoek gaf wel een aardig beeld bij de efficiëntie van de batterij. U kunt dit bericht gewoon teruglezen in dit forum. Ik meende dat het rond 12 januari was.

Ik doe zelf ook testjes en daarvoor gebruik ik jullie slimme stekker. Daar komt uit naar voren dat de batterij het niet goed doet bij het laden van lage vermogens, het ontladen bij lage vermogens heeft die wel duidelijk meer verlies dan bij hoge vermogens maar dit valt te overzien.

We hoeven geen discussie over dat jullie batterij waarschijnlijk beter tot z’n recht komt bij lagere vermogens, natuurlijk kan ik dat niet testen maar het lijkt me wel aannemelijk.

Zelf heb ik de keuze voor Marstek gemaakt maar die is vooral prijs gemotiveerd en op basis van functionaliteit:

2. De komende 1,5 jaar wil ik graag een beetje spelen met dynamische tarieven, dan is veel kunnen laden en ontladen erg belangrijk.
3. Ik heb de 5 kWh versie van deze batterij met hoge korting gekocht. Mijn investering voor het zelfde aantal kWh was bij jullie ruim €1000,- hoger geweest. Dit ga ik niet terug verdienen doordat jullie batterij veel efficiënter is. Dan kan ik beter een zonnepaneel bij plaatsen.

Wanneer het over een goede rte gaat kun je trouwens zover ik weet het beste een hybride omvormer aanschaffen met een gekoppelde batterij bij je zonnepanelen. Dan kun je zover mijn kennis gaat nog betere resultaten halen en de verliezen beperken.

Ga vooral door met mooie producten maken, ik heb er al veel van in huis, de energie display de p1 en de smart plug. Wie weet wanneer de accu wat goedkoper wordt, stap ik wel over. Had in eerste instantie ook een pre order bij jullie uitstaan voordat dit op mijn pad kwam.
Wacht je hebt de accu 1000 euro goedkoper gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jelleeelco schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Data naar netbeheerder =/= P1 poort.

Ik heb recentelijk hetzelfde gehad, mijn meter stuurde al sinds Juni geen data meer door. Maar HA en HW werkten allebei prima. Nieuwe meter (van 4 naar 5 gegaan dus ben wel blij mee) gebruikt nu LTE ipv GPRS, wat er langzaam uit gaat (begreep ik van monteur).

Jammer als de CT003 stoort op het LTE signaal.
Ik mag hopen van niet.

Ze hebben hem tegen gehouden omdat er wat moest worden aangepast . Nu hij er uiteindelijk is werkt hii nog niet altijd hoed met de p1. Dus was het daarom dat ze hem tegen hielden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
PNARI schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:03:
[...]

En deze testresultaten moet je ook interpreteren en vergelijken met de praktijktoepassing van de batterij in je installatie rekening houdend met je verbruiksprofiel en je zonnepaneelinstallatie.
Ik heb bij ontladen met 250W over 24u een rendement van 95 % gemeten bij een omgevingstemperatuur van 14 °c en een koelvintemperatuur van 23° en aangezien ik zeer veel overschot aan zonnestroom heb interesseert mij het rendement bij laden niet, maar nogmaals kijk naar je eigen installatie.
De efficiëntie maakt mij ook niet zoveel uit aangezien ik afgelopen jaren meer dan 500
KWh over had. Kreeg daar van Essent wel een vergoeding voor van 5 cent per kWh. 🤬😡😤

Toen HW ruim een half jaar terug met hun plug and play accu kwam was het echt baanbrekend qua prijs maar ook qua technologie en hun accu is minder bèta dan die van Marstek.
Er zijn een aantal concurrenten bij gekomen en hun batterij is daardoor wat te duur in vergelijking met.
Hw heeft al een aantal keren eerder op dit forum gereageerd en vind dat zelf eigenlijk niet helemaal eerlijk.
Ze hebben er een commercieel belang bij.
Ik denk dat de hw batterij te duur is, er moet minimaal €400,- euro af om de concurrentie voor te blijven.
Ze zitten nu in de luxe positie dat de vraag hoger ligt dan het aanbod maar dit zal niet lang duren.

Gaan mensen niet heel erg balen wanneer de thuisaccu van hw over een jaartje of 1,5 voor €999,- te koop is tijdens black Friday? Je hebt er toch al snel 2 nodig en dan blijkt dus dat je €800,- teveel hebt uitgegeven.!!!
Lijkt me verder vooral belangrijk dat we ons in dit forum richten op de Marstek batterij en niet op hw, ik maak mezelf er ook wel een beetje schuldig aan, dan laat ik me weer meeslepen door mijn rechtvaardigheidsgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Maxwp schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:27:
[...]

Wacht je hebt de accu 1000 euro goedkoper gekocht?
Nee voor €1750,- maar ook daar is nog weer het een en ander vanaf gehaald vanwege levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Maxwp schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Ja, zoiets zal het zijn: Ik ben niet thuis, maar ik kan eens op een plattegrond kijken hoeveel meter er tussen zit. In principe komt het signaal geen dikke betonnen muren tegen, alhoewel ik natuurlijk geen idee heb welke route het signaal precies aflegt ;)
De wifi connectie is niet heel sterk, ik zie vaak 2 streepjes in de Marstek app, maar kennelijk wel stabiel genoeg.
De slimme meter werkt trouwens gewoon (display en uit te lezen via P1), het is alleen de communicatie (GPRS?) naar de beheerder die niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
superduper1969 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Dus dat zal een slimme meter zijn met LTE, misschien de CT003 extra antenne te dicht bij de LTE antenne?

[Afbeelding]
Ik heb alleen de antenne van de CT003, m'n meter heeft voor zover ik weet geen externe antenne. Het is een ISKRA AM550, SMR 5.0
Als ik weer thuis ben ga ik eens proberen de CT003 antenne te verplaatsen, wie weet helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:45
obed112 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:16:
[...]

@obed112

Goed dat je deze testjes doet met een slimme stekker.
Hoeveel stroom heb je totaal geladen en ontladen volgens de slimme stekker?
Dat geeft een mooi totaal gemiddelde van de rendementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Peterhardenberg schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:57:
[...]

@obed112

Goed dat je deze testjes doet met een slimme stekker.
Hoeveel stroom heb je totaal geladen en ontladen volgens de slimme stekker?
Dat geeft een mooi totaal gemiddelde van de rendementen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KI8RvVpxajUDq8sxb4XBuvtgq94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uANcuYd8z23i54S5NrsO82XS.png?f=fotoalbum_large

Ben hier vooral bezig geweest om in de nachten de meter op nul te krijgen, dus bij lage vermogens. Kan hier nog niet echt een rte uithalen, maar kan wel de voorzichtige conclusie trekken dat er bij lage vermogens wel degelijk sprake is geweest van verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:45
obed112 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:12:
[...]

[Afbeelding]

Ben hier vooral bezig geweest om in de nachten de meter op nul te krijgen, dus bij lage vermogens. Kan hier nog niet echt een rte uithalen, maar kan wel de voorzichtige conclusie trekken dat er bij lage vermogens wel degelijk sprake is geweest van verliezen.
Bedankt voor het delen.
Maar in de nachten nom houden is voor de meesten de bedoeling van de accu.
Als ik die getallen optel kom je ongeveer uit op 25 geladen en 17 ontladen. Is een RTE van 68%
Als je laad met overtollige PV stroom geeft dat toch niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Peterhardenberg schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:28:
[...]

Bedankt voor het delen.
Maar in de nachten nom houden is voor de meesten de bedoeling van de accu.
Als ik die getallen optel kom je ongeveer uit op 25 geladen en 17 ontladen. Is een RTE van 68%
Als je laad met overtollige PV stroom geeft dat toch niets.
Graag gedaan. Het is voor mij nu vooral een beetje hobby, ik heb nog een oud contract zonder terugleververgoeding, eind April ga ik dynamisch bij Zonneplan, 1 van mijn 2 omvormers zit bij Zonneplan en kan dan meedoen met power play. De batterij gaat dan op goedkope momenten laden en op dure momenten ontladen. 2027 is nom draaien voor mij pas echt een doel. Om te testen heb ik de b2500 meter in ha gebruikt, de ct003 werkt bij mij niet. Mijn meter zit er nog niet in, wanneer ik een andere meter selecteer geeft die het verbruik wel correct weer maar het laad en ontlaad gedrag sluit er niet correct op aan. Het is net of de ct003 de teruglevering niet ziet en dat niet corrigeert, tenminste dat is mijn indruk, de verbinding is tussen de ct003 en de batterij valt steeds weg dus ook dat zou misschien een oorzaak kunnen zijn maar springt dan ook vaak op stand-by. Eigenlijk was ha met b2500 meter de enige oplossing zonder extra investeringen te doen om de batterij correct aan het werk te krijgen.

Heeft u alleen de sessy accu waar u het eerder over had of inmiddels ook een Marstek staan? En wat is uw eigen indruk.

[ Voor 3% gewijzigd door obed112 op 22-02-2025 00:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evanurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-07 18:34
Op 24 januari heb ik een Marstek thuisbatterij besteld bij @Smart-Charged , inclusief een P1-meter.
Smart-Charged garandeert een levertijd van 8 'werk' dagen, dus ik ging ervan uit dat mijn bestelling tijdig zou aankomen.

Helaas begon toen de ellende.

Op 2 februari ontving ik bericht dat de batterij geleverd zou worden op 8 februari.
Dit bericht gaf me hoop dat de levering volgens afspraak zou verlopen.
Maar op 6 februari kreeg ik plots een nieuwe e-mail: er was een fout gemaakt en de levering was eigenlijk gepland voor 15 februari.
Als 'compensatie' werd mij een referral-code aangeboden waarmee vrienden en familie korting konden krijgen, en ik zelf korting op een volgende aankoop.
Dit voelde echter niet als een gepaste compensatie voor de vertraging en het ongemak.

Ik heb direct gereageerd en mijn beschikbaarheid voor eerdere leveringsdata aangegeven, maar op deze e-mail heb ik nooit een reactie ontvangen.

Op 13 februari ontving ik opnieuw een e-mail met een nieuwe wijziging: nu zou de levering plaatsvinden op 21 februari.
Dit keer werd vertraging bij de douane als reden gegeven.
Op 21 februari is de batterij eindelijk geleverd, maar zonder de beloofde P1-meter en zonder de toegezegde compensatie.

Daarnaast adverteert Smart-Charged op hun website met een cashback-actie, waarbij klanten een vergoeding zouden krijgen als de levering langer dan 12 dagen duurt.
In mijn geval zou dit dus moeten gelden, maar ik heb hier niets over gehoord.

Conclusie:
De communicatie en klantenservice van Smart-Charged laten veel te wensen over.
Het bedrijf geeft meerdere keren onjuiste leverdata en reageert niet op vragen over compensatie.
Uiteindelijk is de batterij netjes geleverd, maar zonder de beloofde P1-meter en tegemoetkomingen.
Ik ga hier zeker nog achteraan.

Tot overmaat van ramp heb ik niet alleen geen P1-meter ontvangen, maar ook geen CT-klemmen, waardoor ik mijn review helaas niet verder kan afmaken. Aangezien ik eigelijk niks met de Marstek kan nu.

Als je overweegt bij Smart-Charged te bestellen, houd er dan rekening mee dat de levertijden en beloften niet altijd worden nagekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eymey
[...]

Charge 800 796 710 89,2
Charge 600 597 526 88,11
Charge 400 397 342 86,15
Charge 200 198 156 78,79
Charge 100 99 63 63,64
Idle 0 0 15

Wat vriendelijker mag ook wel hoor (wat betreft je laatste zin). Wordt niemand slechter van, alleen maar beter. Ik hang al bijna sinds het begin op GoT rond en heb mijn fair share aan bijdragen geleverd (ok, vooral op andere gebieden dan thuisbatterijen).

Zeker als ik je in latere reacties zelf toe zie geven dat de verliezen bij lage vermogens toch ook wel echt groter lijken.

Ik probeer ook alleen maar mijn gedachten en overwegingen hardop op te sommen.

Maar bedankt voor het quoten van de testresultaten. Het ziet er in ieder geval minder dramatisch uit dan ik in de review gehoord heb.

Zeker de wetenschap dat twee HW batterijen heel wat meer kosten dan wat de betere RTE ooit kan opleveren is ook een nuttig inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuberoal
  • Laatst online: 12:29
evanurk schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:18:
Op 24 januari heb ik een Marstek thuisbatterij besteld bij @Smart-Charged , inclusief een P1-meter.
Smart-Charged garandeert een levertijd van 8 'werk' dagen, dus ik ging ervan uit dat mijn bestelling tijdig zou aankomen.

Helaas begon toen de ellende.

Op 2 februari ontving ik bericht dat de batterij geleverd zou worden op 8 februari.
Dit bericht gaf me hoop dat de levering volgens afspraak zou verlopen.
Maar op 6 februari kreeg ik plots een nieuwe e-mail: er was een fout gemaakt en de levering was eigenlijk gepland voor 15 februari.
Als 'compensatie' werd mij een referral-code aangeboden waarmee vrienden en familie korting konden krijgen, en ik zelf korting op een volgende aankoop.
Dit voelde echter niet als een gepaste compensatie voor de vertraging en het ongemak.

Ik heb direct gereageerd en mijn beschikbaarheid voor eerdere leveringsdata aangegeven, maar op deze e-mail heb ik nooit een reactie ontvangen.

Op 13 februari ontving ik opnieuw een e-mail met een nieuwe wijziging: nu zou de levering plaatsvinden op 21 februari.
Dit keer werd vertraging bij de douane als reden gegeven.
Op 21 februari is de batterij eindelijk geleverd, maar zonder de beloofde P1-meter en zonder de toegezegde compensatie.

Daarnaast adverteert Smart-Charged op hun website met een cashback-actie, waarbij klanten een vergoeding zouden krijgen als de levering langer dan 12 dagen duurt.
In mijn geval zou dit dus moeten gelden, maar ik heb hier niets over gehoord.

Conclusie:
De communicatie en klantenservice van Smart-Charged laten veel te wensen over.
Het bedrijf geeft meerdere keren onjuiste leverdata en reageert niet op vragen over compensatie.
Uiteindelijk is de batterij netjes geleverd, maar zonder de beloofde P1-meter en tegemoetkomingen.
Ik ga hier zeker nog achteraan.

Tot overmaat van ramp heb ik niet alleen geen P1-meter ontvangen, maar ook geen CT-klemmen, waardoor ik mijn review helaas niet verder kan afmaken. Aangezien ik eigelijk niks met de Marstek kan nu.

Als je overweegt bij Smart-Charged te bestellen, houd er dan rekening mee dat de levertijden en beloften niet altijd worden nagekomen.
Hier hetzelfde ongeveer. Gisteren na anderhalf maand wachten toch eindelijk geleverd. Ze belden nog netjes op dat ze er met een uur waren, maar vertelden ook dat de CT003 werd nagestuurd met DHL, wanneer wist hij niet te vertellen. In ieder geval “binnenkort”.

Was voor mij ook wederom het zoveelste baalmomentje bij Smart-Charged na alle vreemde communicatie. De batterij heb ik maar in de kelder gezet nu, aangesloten en op de manuele modus gezet dat ie in ieder geval kan laden tussen bepaalde uren overdag als de zon schijnt, en ontladen ‘s nachts. Niet wat ik voor ogen had, maar het is in ieder geval te gebruiken.

Compensatie was bij mij wel toegepast de laatste keer na een aantal keer boos te emailen, want ik was er echt goed klaar mee, gezien ik moest zorgen dat ik thuis zou zijn, daar mijn planning omheen maak en dan een aantal keer 1/2 dagen voor levering te horen krijgt dat het niet doorgaat. Uiteindelijk wel tevreden met de oplossing geweest van hun, maar dus ook geen kortingscode ontvangen voor de korting van de aanschaf van een 2e bij de levering, daar moet ik nog wel achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:42
Ik lees hier soms dat een internet verbinding nodig is, kan iemand me uitleggen waarom? De batterij spreekt toch lokaal via wifi met de meter/p1)Shelly ? Wat moet die dan online gaan zoeken? In AI mode kan ik het begrijpen, maar internet is toch niet nodig voor auto mode?

Om grafieken en historiek te bekijken, ok, .. maar toch niet voor de werking neem ik aan?

[ Voor 14% gewijzigd door NoFate op 22-02-2025 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

NoFate schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:04:
Ik lees hier soms dat een internet verbinding nodig is, kan iemand me uitleggen waarom? De batterij spreekt toch lokaal via wifi met de meter/p1)Shelly ? Wat moet die dan online gaan zoeken? In AI mode kan ik het begrijpen, maar internet is toch niet nodig voor auto mode?
Blijkbaar loopt dat zo bij hun, geen idee, authenticatie of iets dergelijks denk ik. Als hun sever er eruit ligt kun je ook bijna niets meer met de app, de apparaten zijn zelfs niet selecteerbaar , hun app en backend is op dit moment erg slordig. Het lijkt erop dat ze via het internet een signaal geven dat alles online is en bereikbaar is. Als dat signaal wegvalt stopt na een tijdje ook het lokaal draaien (zo lijkt dit op dit moment te werken)

[ Voor 13% gewijzigd door S2S op 22-02-2025 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
S2S schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:14:
[...]

Blijkbaar loopt dat zo bij hun, geen idee, authenticatie of iets dergelijks denk ik. Als hun sever er eruit ligt kun je ook bijna niets meer met de app, de apparaten zijn zelfs niet selecteerbaar , hun app en backend is op dit moment erg slordig. Het lijkt erop dat ze via het internet een signaal geven dat alles online is en bereikbaar is. Als dat signaal wegvalt stopt na een tijdje ook het lokaal draaien (zo lijkt dit op dit moment te werken)
Ok, dat de app niet werkt , dat is logisch, maar kan je dat ook vast stellen met een energie meter dat de batterij effectief stopt met laden/ontladen als er geen internet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
NoFate schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:04:

Om grafieken en historiek te bekijken, ok, .. maar toch niet voor de werking neem ik aan?
Je hebt geen internetverbinding nodig voor auto en manueel, enkel voor AI en softwareupdate van de batterij. Via BT kan je volgen wat de batterij doet en ze ook bedienen.Voor de ct003 en HWP1 heb ik dat nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

PNARI schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:39:
[...]

Je hebt geen internetverbinding nodig voor auto en manueel, enkel voor AI en softwareupdate van de batterij. Via BT kan je volgen wat de batterij doet en ze ook bedienen.Voor de ct003 en HWP1 heb ik dat nog niet getest.
Nee er valt vanallles weg, heb ik laatst gehad. Hij blijft in de laatst geselecteerde apparaat staan die kun je dan misschien aansturen , geen idee. (Kon ik niet testen , want ik kon niets) Maar iemand hier liet ook weten dat na verloop van tijd de communicatie tussen batterij en meter wegviel.

Ik persoonlijk kon helemaal niets meer en heb de accu van het stroom gehaald. Want hij bleef in Manueel lekker ontladen terwijl ik dat niet wilde. Na een paar uur weer geprobeerd, toen was hun server weer up. Is gewoon een rare oplossing van ze.

[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 22-02-2025 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-09 08:33
PNARI schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:24:
[...]

CT003 eens uittrekken en dan stroom van lamp en opnieuw lamp proberen
wifi repeater verwijderd en de lamp werkt weer zoals het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
S2S schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:43:
[...]

Nee er valt vanallles weg, heb ik laatst gehad. Hij blijft in de laatst geselecteerde apparaat staan die kun je dan misschien aansturen , geen idee. (Kon ik niet testen , want ik kon niets) Maar iemand hier liet ook weten dat na verloop van tijd de communicatie tussen batterij en meter wegviel.

Ik persoonlijk kon helemaal niets meer en heb de accu van het stroom gehaald. Want hij bleef in Manueel lekker ontladen terwijl ik dat niet wilde. Na een paar uur weer geprobeerd, toen was hun server weer up. Is gewoon een rare oplossing van ze.
Ik heb het gedurende een kwartier getest met hardware shelly en batterij in automode ,op smartphone wifi uit en mobiel netwerk uit, enkel BT verbinding met batterij. In de MT app kan je goed volgen dat de batterij blijft nom regelen, data refresh is zelfs beter dan via de MT server .
Ik wil volgende week CT003 testen en daarna nog eens CT001 met de kennis en verbeteringen die ik nu heb. Blijf ervan overtuigd dat voor mij de MT batterij prijs/performance de betere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

PNARI schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:07:
[...]

Ik heb het gedurende een kwartier getest met hardware shelly en batterij in automode ,op smartphone wifi uit en mobiel netwerk uit, enkel BT verbinding met batterij. In de MT app kan je goed volgen dat de batterij blijft nom regelen, data refresh is zelfs beter dan via de MT server .
Ik wil volgende week CT003 testen en daarna nog eens CT001 met de kennis en verbeteringen die ik nu heb. Blijf ervan overtuigd dat voor mij de MT batterij prijs/performance de betere keuze is.
Kun je het ook met meer dan 1 uur testen? Kwartier is nog te overzien als de server uitvalt . Daar lig ik niet wakker van . Laatst was het 2 uur ongeveer . Zou je eens willen kijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
S2S schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Kun je het ook met meer dan 1 uur testen? Kwartier is nog te overzien als de server uitvalt . Daar lig ik niet wakker van . Laatst was het 2 uur ongeveer .
Zal voor volgende week zijn als het weer slecht blijft 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disksoft
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 23:17
Hometek schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:36:
Verschillende varianten Venus E

In de review Venus E van Ketel Klets wordt aandacht besteed aan de plaatsing van de AC aansluiting op de Venus E.
Bij mijn Venus E zit de AC echter wel onder het back-up stopcontact.
Plaatje links van Ketel Klets, rechts mijn batterij
[Afbeelding]

Er zijn dus minstens twee varianten van de Venus E. (afgezien van de private label versies met eigen logo, Ketel Klets en ik hebben allebij een versie met het Marstek Logo)
Mijn Venus E is gisteren geleverd en heeft dezelfde lay-out als die van Ketel Klets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVrFjJ6uSU2cq691AM9kMpjAiWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmI7a91Yk3ZhmCe2zyLAnnr1.jpg?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk hebben ze op de commentaren/reviews gereageerd dat men geen haakse stekker kon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
PNARI schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:07:
[...]

Je moet het testen met internet uit... Je mobiel uitzetten heeft geen zin... De batterij gaat connectie maken naar de servers toe via je router, niet via je mobiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NoFate schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:33:
[...]

Je moet het testen met internet uit... Je mobiel uitzetten heeft geen zin... De batterij gaat connectie maken naar de servers toe via je router, niet via je mobiel
Bij mij bleef de batt werken met internet uit en lokaal wifi netwerk aan.
Zal binnenkort nog eens testen nu ik kan uitlezen via de modbus, ik heb toen naar de leds op de batt gekeken.

En ja voor de App is internet vereist.
Je kunt ook gewoon een mail naar Marstek sturen en die vraag stellen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 22-02-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
NoFate schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:33:
[...]

Ja hallo, misschien eens 20 pagina's eerder eens doorlezen , weet heus wel hoe ik moet testen, modem van provider was uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard35
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 07:50
Disksoft schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:23:
[...]

Mijn Venus E is gisteren geleverd en heeft dezelfde lay-out als die van Ketel Klets.

[Afbeelding]

Waarschijnlijk hebben ze op de commentaren/reviews gereageerd dat men geen haakse stekker kon gebruiken.
Volgens mij is dit probleem alleen bij de 2,56kwh uitvoering. Rick heeft ze beide om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Richard35 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Volgens mij is dit probleem alleen bij de 2,56kwh uitvoering. Rick heeft ze beide om te testen.
De mijne 5,12 heeft dat stopcontact boven het netsnoer en dat is inderdaad niet heel praktisch.
Maar ook niet onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Rick- schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 06:35:
Als ik zo de hele forum lees, dan is gebruik van HW P1 en de CT003 een wisselend succes bij iedereen.
P1 poort op kWh meters heb je in meerdere smaken. 1 sec. en 10 sec update interval, onder andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FritsLa
Als je naast de Marstek App ook de Power Zero app installeert en je logt in beide apps in dan kun je de P1 van HomeWizard (als je die hebt) toevoegen. Die werkt bij mij net zo goed als de Marstek CT003 en de Shelly Emulator via Homeassistant. Dat het bij mij allemaal prima werkt komt denk ik doordat ik een DSMR 5 slimme meter (Iskra AM550-P1) heb die per seconde stuurt.
kuberoal schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 04:49:
[...]

Hier hetzelfde ongeveer. Gisteren na anderhalf maand wachten toch eindelijk geleverd. Ze belden nog netjes op dat ze er met een uur waren, maar vertelden ook dat de CT003 werd nagestuurd met DHL, wanneer wist hij niet te vertellen. In ieder geval “binnenkort”.

Was voor mij ook wederom het zoveelste baalmomentje bij Smart-Charged na alle vreemde communicatie. De batterij heb ik maar in de kelder gezet nu, aangesloten en op de manuele modus gezet dat ie in ieder geval kan laden tussen bepaalde uren overdag als de zon schijnt, en ontladen ‘s nachts. Niet wat ik voor ogen had, maar het is in ieder geval te gebruiken.

Compensatie was bij mij wel toegepast de laatste keer na een aantal keer boos te emailen, want ik was er echt goed klaar mee, gezien ik moest zorgen dat ik thuis zou zijn, daar mijn planning omheen maak en dan een aantal keer 1/2 dagen voor levering te horen krijgt dat het niet doorgaat. Uiteindelijk wel tevreden met de oplossing geweest van hun, maar dus ook geen kortingscode ontvangen voor de korting van de aanschaf van een 2e bij de levering, daar moet ik nog wel achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Ronald.42 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:17:
[...]

De mijne 5,12 heeft dat stopcontact boven het netsnoer en dat is inderdaad niet heel praktisch.
Maar ook niet onoverkomelijk.
Als je de batterij altijd binnen gebruikt kan je natuurlijk altijd het klepje verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Als je de batterij altijd binnen gebruikt kan je natuurlijk altijd het klepje verwijderen.
Dat kan inderdaad.
Maar ik maak er wel een vaste kabel met rechte stekker aan met drievoudige verdeeldoos van een beetje profi kwaliteit.
Dan heb ik mooi drie backup stopcontacten op een handige plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatterijNoob
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-08 10:54
FritsLa schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:21:
Als je naast de Marstek App ook de Power Zero app installeert en je logt in beide apps in dan kun je de P1 van HomeWizard (als je die hebt) toevoegen. Die werkt bij mij net zo goed als de Marstek CT003 en de Shelly Emulator via Homeassistant. Dat het bij mij allemaal prima werkt komt denk ik doordat ik een DSMR 5 slimme meter (Iskra AM550-P1) heb die per seconde stuurt.

[...]
Is dit nog steeds het geval? Bij mij ieder geval niet… “binnenkort beschikbaar”.
Die Marstek CT003 heb ik ondertussen ontvangen, maar het lukt maar niet om die te verbinden met de batterij.
In de Power Zero app zie ik de meter, ik zie dat die gegevens uitleest, maar wanneer ik deze wil toevoegen als CT blijft die “offline” staan onder de batterij.
Na 5 resets, apart 2.4 IoT netwerk,… weet ik niet meer wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuberoal
  • Laatst online: 12:29
BatterijNoob schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Is dit nog steeds het geval? Bij mij ieder geval niet… “binnenkort beschikbaar”.
Die Marstek CT003 heb ik ondertussen ontvangen, maar het lukt maar niet om die te verbinden met de batterij.
In de Power Zero app zie ik de meter, ik zie dat die gegevens uitleest, maar wanneer ik deze wil toevoegen als CT blijft die “offline” staan onder de batterij.
Ik krijg inderdaad via deze tip verbinding met mijn HW P1 meter. :)

Het duurde wel even voordat ‘ie op gang kwam, ongeveer na een uur. Maar hij heeft een koppeling nu. Het uitlezen van de fases werkt nog niet zo te zien, maar dit is al iets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jypvfdxZGk_jKb15W8aFOOYFT6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c9VIylyH9GZN6cK749X9fsbm.png?f=fotoalbum_large

Edit:

Ik moest de modus nog op Auto zetten. Het lijkt te werken op 1 van de 3 fases (Sagemcom meter):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMquMR1uMKts3pAF7CAgRnD5LSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iNNyyhzVlQU0EPspZGJkRpBQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door kuberoal op 22-02-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsLa
BatterijNoob schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Verwijder de CT003 eens helemaal, verwijderen doe je door naar apparaatbeheer te gaan, je klikt links boven in het batterij scherm en dan kom je in apparaatbeheer. Swipe dan de CT003 naar links en verwijder deze. Ga terug naar het batterijscherm en druk dan links onder op de CT knop en kies dan voor toevoegen. Zorg dat je telefoon verbonden is met het wifi netwerk waarmee je de CT003 wil verbinden. Laat de CT003 verbinding maken met dat netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsLa
De waarden op de fases doen er niet toe. Het gaat erom of de waardes Total en Venus E correct zijn. Als het goed is zal je dan in HomeWizard zie dat je totaal bij AI en auto zo rond de nul zal schommelen. Dit natuurlijk afhankelijk of je huidige verbruik valt binnen de ingestelde maximale teruglevering van de batterij (800 of 2500 watt).
kuberoal schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:42:
[...]

Ik krijg inderdaad via deze tip verbinding met mijn HW P1 meter. :)

Het duurde wel even voordat ‘ie op gang kwam, ongeveer na een uur. Maar hij heeft een koppeling nu. Het uitlezen van de fases werkt nog niet zo te zien, maar dit is al iets.

[Afbeelding]

Edit:

Ik moest de modus nog op Auto zetten. Het lijkt te werken op 1 van de 3 fases (Sagemcom meter):

[Afbeelding]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BatterijNoob
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-08 10:54
FritsLa schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:59:
[...]

Verwijder de CT003 eens helemaal, verwijderen doe je door naar apparaatbeheer te gaan, je klikt links boven in het batterij scherm en dan kom je in apparaatbeheer. Swipe dan de CT003 naar links en verwijder deze. Ga terug naar het batterijscherm en druk dan links onder op de CT knop en kies dan voor toevoegen. Zorg dat je telefoon verbonden is met het wifi netwerk waarmee je de CT003 wil verbinden. Laat de CT003 verbinding maken met dat netwerk.
Dit al minstens 5x geprobeerd - zonder succes.
Maar nu net de P1 homewizard kunnen toevoegen door snel genoeg te schakelen tussen beide apps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:09:
[...]

Om 18u vanavond was de hoogste prijs van de dag maar de batterij ging niet met vol vermogen ontladen bleef nom. Dus dat je kan handelen met deze batterij zoals ik al eerder beweerde klopt niet. Als je een dynamisch contract en geen panelen hebt kan je hooguit je batterij automatisch volladen aan het laagste tarief. De electriciteitsprijzen die je bij de settings moet ingeven hebben geen invloed op AI en AI houdt nog geen rekening met de zonnevoorspelling. Ik zag gisteren wel dat er twee laadmomenten gepland stonden, één tijdens de nacht en één in de middag dus ergens zit er misschien toch ergens iets van AI in zit.
Welke getallen heb je ingevuld?

A. laadprijs
B. ontlaadprijs

Wat waren de prijzen p/u?
Werd A gehaald? werd B gehaald? Anders blijft de Batt, wat ik eruit heb begrepen, NOM doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
SatScan schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Bij mij bleef de batt werken met internet uit en lokaal wifi netwerk aan.
Zal binnenkort nog eens testen nu ik kan uitlezen via de modbus, ik heb toen naar de leds op de batt gekeken.

En ja voor de App is internet vereist.
Je kunt ook gewoon een mail naar Marstek sturen en die vraag stellen 8)7
Voor de app is geen internet vereist, kan ook alleen via BT met de batterij communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:25:
[...]

Voor de app is geen internet vereist, kan ook alleen via BT met de batterij communiceren.
Heb je tijd/zin d e komende week om samen met mij een V/A te maken... even alle informatie in vraag en antwoord verwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Er is een update van de b2500 emulatie in HA. De changelog zegt dat er nu ondersteuning is voor 3 fase. Dus voor diegene die de addon gebruikt.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:59
BatterijNoob schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:15:
[...]

Dit al minstens 5x geprobeerd - zonder succes.
Maar nu net de P1 homewizard kunnen toevoegen door snel genoeg te schakelen tussen beide apps!
Welk modem/router gebruik jij precies?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SvH414
  • Laatst online: 21-04 22:54
Goedemiddag, ik ben nieuw hier op dit forum.
Na alle (best veel) topic over dit onderwerp gelezen te hebben heb ik contact gezocht met MARSTEK daar ik ook de VENUS-E besteld heb.

Het volgende:
- Volgende week komt er een grote update uit waar ook de HW P1 meter ondersteuning inzit.

Dit wilde ik graag met jullie delen.

John

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
SatScan schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:13:
[...]

Welke getallen heb je ingevuld?

A. laadprijs
B. ontlaadprijs

Wat waren de prijzen p/u?
Werd A gehaald? werd B gehaald? Anders blijft de Batt, wat ik eruit heb begrepen, NOM doen.
Uurprijs tussen 0.06 en 0.11(zie blauwe lijn op plaatje dat ik stuurde)
A prijs 0.05
B prijs 0.07
Batterij ging laden bij gele c 0.063 € en niet ontladen , gewoon nom regelen zoals in mijn post beschreven. Zoals jij denkt dat het werkt, werkte het voorheen maar dan moest je iedere dag de prijzen instellen. De charging price and discharging price heeft te maken met de besparing wat die berekend op de batterijpagina staat. Heb nu ook ontdekt dat je op de grafiek kan inzoomen op de earningspagina en de groene blokken geven de ontlaadgrafiek met behaalde besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

PNARI schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:36:
[...]

Uurprijs tussen 0.06 en 0.11(zie blauwe lijn op plaatje dat ik stuurde)
A prijs 0.05
B prijs 0.07
Batterij ging laden bij gele c 0.063 € en niet ontladen , gewoon nom regelen zoals in mijn post beschreven. Zoals jij denkt dat het werkt, werkte het voorheen maar dan moest je iedere dag de prijzen instellen. De charging price and discharging price heeft te maken met de besparing wat die berekend op de batterijpagina staat. Heb nu ook ontdekt dat je op de grafiek kan inzoomen op de earningspagina en de groene blokken geven de ontlaadgrafiek met behaalde besparing.
Ja de opgegeven prijzen doen niets functioneels meer, ze worden nu gebruikt in de grafieken om een geschatte besparing te laten zien . Onderin in het klein staat dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechtvhb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 12:25
Hoe werkt dat backup stopcontact juist? Kan ik daar permanent een last op aansluiten en kan er dan bij stroomomval dan automatisch geschakeld worden, zonder uitval van de last op het backup stopcontact? Of werkt dit anders dan ik in gedachten heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
brechtvhb schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:11:
Hoe werkt dat backup stopcontact juist? Kan ik daar permanent een last op aansluiten en kan er dan bij stroomomval dan automatisch geschakeld worden, zonder uitval van de last op het backup stopcontact? Of werkt dit anders dan ik in gedachten heb?
Naar ik begrepen heb: ja, maar dat kost wel wat extra stroomverbruik, omdat het dan ook doorlopend 'aan' staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Vandaag pas ontdekt. Maak BT verbinding met je batterij en smartphone, zet wifi en mobiele data uit op je smartphone. Op de CT pagina zie je vrijwel realtime data, ten minste met mijn installatie, MT 5.12 kWh, software batterij 1.47, app versie 1.6.2 en hardware shelly 3ProEm als CT en samsung A40 Android versie 11

Pagina: 1 ... 62 ... 265 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.