kaasmakert schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:22:
Gisteren de accu ontvangen, hierbij korte ervaring:
-Groepenkast met Shelly Pro 3EM.
-Shelly FW 1.4.4. Bij 'RPC over UDP' poort 1010 open gezet, leeg IP adres (dit moet via de Shelly app!)
-Netwerk: Shelly via Ethernet verbonden met hoofdrouter in meterkast. Ethernet kabel naar garage, daar een AP die Wifi serveert.
- Marstek 5kWh geplaatst in garage
- Uitpakken, wieltjes monteren, stekker erin, Marstek app geinstalleerd, account aanmaken.
- Accu gekoppeld aan account.
- FW update stond klaar, maar update proces was verdacht snel klaar...
- CT klem selectie: Shelly werd meteen gedetecteerd. Na lang wachten gaf de app een error, maar het CT lampje op de Marstek ging aan en begon meteen met NOM regelen. Toch gelukt dus.
Gestopt met ontladen ergens afgelopen nacht op 11%, geheel naar verwachting.
Via Shelly/Homeassistant kon ik zien dat alles prima werkte, maar de app bleef verdacht stil.
Naderhand bleek dat de FW update toch niet gelukt was (wrs iets met Bluetooth naar mijn telefoon). Nogmaals geprobeerd en toen lukte het wel. (nu op versie 146)
Nu laat de app ook alle data zien, maar alleen als ik binnen Bluetooth bereik ben.
Over Wifi laat de app zien dat de accu online is en via 'statistics' kan ik het laadgedrag zien. Maar de app zelf geeft geen SoC of andere data weer. Ook het online portal van Marstek laat niks zien. Denk dat dit iets met mijn thuisnetwerk te maken heeft. Iemand enig idee ?
Vooralsnog mijn ervaringen:
+Werking met Shelly vooralsnog top. Connectie verliep heel soepel.
+In werking stellen is erg snel en inderdaad behoorlijk plug&play. Enige technische kennis is handig
+NOM regeling werkt icm Shelly out of the box (vooralsnog) prima
-App en software voelen nog niet erg af. Krijg er hetzelfde gevoel bij als bij mijn Growatt omvormer, waar de app ook nooit echt lekker gewerkt heeft.
-Verbinding met Marstek cloud moet er op termijn wel af, daar wil ik niet afhankelijk van zijn.
-Wat doe je met zo'n apparaat over 7 jaar, wanneer Marstek failliet is of de app niet meer beschikbaar?
Zonder app is het op dit moment erg lastig om leven te krijgen in zo'n ding. Of het in bedrijfstellen ook via RS485 kan weet ik niet.
-Accu is (tijdelijk) via stekker aangesloten en ik wil me aan de 800W grens houden. Toch al een paar keer een piek van 2000W gezien, terwijl dat volgens Marstek zelf niet zou moeten kunnen.
Edit: realiseer me net bij dit laatste punt dat 800W alleen geldt voor terugleveren. Opladen gaat standaard tot 2500W, dat kun je verder niet aanpassen voor zover ik kan zien. Extra reden om dit niet via een stekkertje te willen voor langere tijd.