Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Ja dacht ik al, ook al bij ze aangegeven dat dit kan komen door een p1 meter die om de 10 seconden iets uitstuurt en een accu die mss wel om de seconde of om de 5 seconden iets doet. En misschien nog wel meer vertraging (ik had het idee wel 20+ seconden) Hij ziet dan dus inderdaad zijn eigen verbruik (teruglevering)als opwekking 🤣 en dan is het feest.

Miller wel een hele Engelse of Amerikaanse naam

Wel fijn dat ze hier fatsoenlijk op antwoorden .

Als de belasting hoog genoeg en constant is kan je volgens mij prima in auto draaien .
Tenminste dat doe ik, maar manueel kan ook.
Met hoge belasting of hoge teruglevering en redelijk stabiel dus zonder grote schakelingen werkt dat inderdaad een soort van nog.
Ik had die zelfde ervaring de te late terugkoppeling vanuit de p1 of de te snelle actie vanuit de accu.
Maar net van welke kant je het bekijkt.

Met de shelly stuurt hij nu telkens mooie kleine stapjes blijft voorlopig binnen de 15 watt afwijking.
Zet je ineens 2kw waterkoker bij dan is de actie snel bijsturen en klaar.
In plaats van dat gestuiter wat ik eerst hier ook zag.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:52
kaasmakert schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:22:
-Verbinding met Marstek cloud moet er op termijn wel af, daar wil ik niet afhankelijk van zijn.
-Wat doe je met zo'n apparaat over 7 jaar, wanneer Marstek failliet is of de app niet meer beschikbaar?
Zonder app is het op dit moment erg lastig om leven te krijgen in zo'n ding. Of het in bedrijfstellen ook via RS485 kan weet ik niet.
Ik gebruik het momenteel enkel om in HA te monitoren maar je kan de batterij aansturen via RS485. Een nieuwe batterij registreren wordt dan wel lastig uiteraard maar wie weet is dat eigenlijk niet nodig. Mogelijk kan je gewoon werken via modbus zonder registratie. Een nieuwe koper zou dat eens moeten testen :+
[b]kaasmakert schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:22:
Edit: realiseer me net bij dit laatste punt dat 800W alleen geldt voor terugleveren. Opladen gaat standaard tot 2500W, dat kun je verder niet aanpassen voor zover ik kan zien. Extra reden om dit niet via een stekkertje te willen voor langere tijd.
Het is maar een 5kW batterij'tje. Na twee uur aan 2500W zit ze vol. Dat zou elk deftig stopcontact moeten kunnen. Ik laad al 5 jaar mijn EV op aan 2300W via de granny charger voor meerdere uren en dat is geen probleem. Wel een kwalitatief (buiten)stopcontact uiteraard. Net zoals ik bij het Marstek stopcontact hem heb open gevezen en nagekeken of de aansluitingen goed stevig zaten (was nog geplaatst door de vorige huiseigenaar).

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:27
Wat doet de AI?

Ik ben sinds gisteren de AI mode aan het testen (puur uit nieuwsgierigheid, ik heb nog een vast energie contract)
Heeft iemand al enig inzicht kunnen verwerven over de werking van de AI mode?
In de vorige versie van de app leek dit een simpele trading mode met instelbare prijsdrempels voor laden en ontladen. In de huidige versie kun je nog steeds prijsdrempels instellen, maar ik heb de indruk dat die niet echt iets doen?

Ik ga er van uit dat de term 'AI' hier hoofdzakelijk een marketing label is en dat er niet echt een ChatGPT of DeepSeek in de achtergrond voor ons aan het werk gezet wordt.
Tot nog toe heb ik twee functies in de 'AI' mode kunnen vaststellen:
1) opladen batterij op moment dat de voorspelde dynamische stroom prijs het laagst is ('inkopen')
2) NOM regeling

Of de batterij ook stroom 'verkoopt' door te ontladen op het moment dat de stroomprijs het hoogst is heb ik nog niet waargenomen.

Ik vermoed dat het 'AI' in de regeling daaruit bestaat dat de drempelwaarden voor hoeveel stroom er 'ingekocht' wordt (en eventueel ook 'verkocht') langzaam aangepast worden door verbruik van het huis en de opbrengst van zonnepanelen over meerdere dagen te middelen.
In het ideale geval zou dan de batterij optimaal benut worden voor zowel trading als zelfconsumptie.
In de winter is trading dominant en in de zomer zelfconsumptie.

Maar vermoedelijk zijn we nog een hele reeks van updates verwijdert van het ideaal.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

• Chape
  • Laatst online: 17-09 01:52
Chape schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 23:10:
Moet zeggen dat bij mij de wifi stabiel is, heb alles een vast ip adressen gegeven(gereserveerd) in linksys deco.
Heb ook mesh uitgeschakeld, voor accu de p1 meter, eigenlijk alles wat met meterkast te maken heeft en home assistent.
Met die chinees weet zelfs een hoofdletter van wachtwoord met inloggen kan problemen geven Zoals bij growatt.
Ik zeg niks meer alles ligt er hier uit,trieste boel in de schuur, alleen lampje grid brand :'(

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:04

S2S

Ronald.42 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Met hoge belasting of hoge teruglevering en redelijk stabiel dus zonder grote schakelingen werkt dat inderdaad een soort van nog.
Ik had die zelfde ervaring de te late terugkoppeling vanuit de p1 of de te snelle actie vanuit de accu.
Maar net van welke kant je het bekijkt.

Met de shelly stuurt hij nu telkens mooie kleine stapjes blijft voorlopig binnen de 15 watt afwijking.
Zet je ineens 2kw waterkoker bij dan is de actie snel bijsturen en klaar.
In plaats van dat gestuiter wat ik eerst hier ook zag.
Zeker , nu moeten ze even hun klemmen en p1 meter fixen ;) die zaten bij de aankoop. En is ook mijn aankoop op gebaseerd.. anders is het een loze belofte .. dan ga ik andere actie ondernemen.

De p1 meter naar wat kan met een slimmemeter die real-time , 5 seconden of 10 seconden data verstuurt . Ik snap dat er in 5-10 seconden veel kan veranderen maar het kan wel strakker. Gewoon niet direct gaan laden hier even mee wachten data lezen en door …

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 20-02-2025 12:08 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:23
Hometek schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:03:
Wat doet de AI?

Ik ben sinds gisteren de AI mode aan het testen (puur uit nieuwsgierigheid, ik heb nog een vast energie contract)
Heeft iemand al enig inzicht kunnen verwerven over de werking van de AI mode?
In de vorige versie van de app leek dit een simpele trading mode met instelbare prijsdrempels voor laden en ontladen. In de huidige versie kun je nog steeds prijsdrempels instellen, maar ik heb de indruk dat die niet echt iets doen?

Ik ga er van uit dat de term 'AI' hier hoofdzakelijk een marketing label is en dat er niet echt een ChatGPT of DeepSeek in de achtergrond voor ons aan het werk gezet wordt.
Tot nog toe heb ik twee functies in de 'AI' mode kunnen vaststellen:
1) opladen batterij op moment dat de voorspelde dynamische stroom prijs het laagst is ('inkopen')
2) NOM regeling

Of de batterij ook stroom 'verkoopt' door te ontladen op het moment dat de stroomprijs het hoogst is heb ik nog niet waargenomen.

Ik vermoed dat het 'AI' in de regeling daaruit bestaat dat de drempelwaarden voor hoeveel stroom er 'ingekocht' wordt (en eventueel ook 'verkocht') langzaam aangepast worden door verbruik van het huis en de opbrengst van zonnepanelen over meerdere dagen te middelen.
In het ideale geval zou dan de batterij optimaal benut worden voor zowel trading als zelfconsumptie.
In de winter is trading dominant en in de zomer zelfconsumptie.

Maar vermoedelijk zijn we nog een hele reeks van updates verwijdert van het ideaal.
AI doet precies wat je beschrijft, (maar houd geen rekening met ingestelde drempelwaarden) volladen aan laagste tarief van de dag volgens day ahead prijzen en dan nom, niet meer of niet minder. Ik gebruik het niet omdat ik wil dat alle overschot van de panelen zo veel mogelijk in de batterij gaat.Trading in België niet rendabel.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Hometek
PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:58:
[...]

AI doet precies wat je beschrijft, (maar houd geen rekening met ingestelde drempelwaarden) volladen aan laagste tarief van de dag volgens day ahead prijzen en dan nom, niet meer of niet minder. Ik gebruik het niet omdat ik wil dat alle overschot van de panelen zo veel mogelijk in de batterij gaat.Trading in België niet rendabel.
Dus de AI functie levert ('verkoopt') nooit naar het net terug? Dus geen trading, allen goedkoop inkopen?
En bij het opladen tegen de laagste prijs wordt geen rekening gehouden met eventuele opbrengst van zonnepanelen later op de dag?

In dat geval lijkt mij de AI mode uitsluitend zinvol op dagen met weinig of geen zon (en uiteraard met een dynamisch contract).
Of als makkelijke manier om de batterij 's nacht (dan zijn de prijzen meestral het laagst) vol te laden zonder eerst in manual mode starttijd, eindtijd, vermogen en weekdag te moeten programmeren.

• S2S

S2S

Als het goed is trade deze wel .. anders mag je btw niet aftrekken en daar is wel mee geadverteerd voor deze batterij. Er zit wel een EMS in. Als ik me niet vergis. Stond ook op de toenmalige website dat je kon handelen, mede hierom deze batterij aangeschaft.

[ Voor 37% gewijzigd door S2S op 20-02-2025 13:40 ]

• PNARI
🙂

[ Voor 99% gewijzigd door PNARI op 20-02-2025 13:36 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• PNARI
PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:33:
Een korte financiële evaluatie na 5 weken en dat vnl in automode, eerst met HWP1 en sinds iets meer dan een week hardware shelly : batterij heeft 126kWh van de panelen opgeslagen en hiervan weer 86kWh afgegeven met 2500W instelling ontladen.
86 kWh x0.32 € =27.2 € x10 = 272 euro besparing per jaar en de betere maanden moeten er nog aankomen.Voldoet volledig aan wat ik ervan verwachtte. Wens iedereen eenzelfde resultaat.

• S2S

S2S

PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:33:
Een korte financiële evaluatie na 5 weken en dat vnl in automode, eerst met HWP1 en sinds iets meer dan een week hardware shelly : batterij heeft 126kWh van de panelen opgeslagen en hiervan weer 86kWh afgegeven met 2500W instelling ontladen.
86 kWh x0.32 € =27.2 € x10 = 272 euro besparing per jaar en de betere maanden moeten er nog aankomen.
Dan kun je hem in tussen de 7 a 8 jaar terug verdienen. Batterij gaat wel iets langer mee.

• PNARI
S2S schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Dan kun je hem in tussen de 7 a 8 jaar terug verdienen. Batterij gaat wel iets langer mee.
Maar zoals ik al zei, betere maanden moeten nog komen. Door de oost-west opstelling van mijn panelen heb ik in november, december , januari en februari weinig opbrengst. Had 4.5 jaar berekend als payback met een jaarlijkse electriciteitsprijsstijging van 5 % en een RTE van de batterij van 70 % en DOD van 90 %. Volgend jaar februari kan ik het met zekerheid zeggen 😅 voor het eerste jaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHshZLiSbFT5sEmchHG4JFPISBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqWByqt3UfkHHVJf6GVNjqzw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door PNARI op 20-02-2025 14:03 ]

• PNARI
Hometek schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:28:
[...]

Dus de AI functie levert ('verkoopt') nooit naar het net terug? Dus geen trading, allen goedkoop inkopen?
En bij het opladen tegen de laagste prijs wordt geen rekening gehouden met eventuele opbrengst van zonnepanelen later op de dag?

In dat geval lijkt mij de AI mode uitsluitend zinvol op dagen met weinig of geen zon (en uiteraard met een dynamisch contract).
Of als makkelijke manier om de batterij 's nacht (dan zijn de prijzen meestral het laagst) vol te laden zonder eerst in manual mode starttijd, eindtijd, vermogen en weekdag te moeten programmeren.
Volledig juist.

• PNARI
S2S schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:30:
Als het goed is trade deze wel .. anders mag je btw niet aftrekken en daar is wel mee geadverteerd voor deze batterij. Er zit wel een EMS in. Als ik me niet vergis. Stond ook op de toenmalige website dat je kon handelen, mede hierom deze batterij aangeschaft.
Ik heb nog geen EMS gevonden in deze batterij. Kan iemand eens uitleggen hoe een dynamisch contract in NL werkt als je nog mag salderen en als je niet meer mag salderen ?

• PNARI
😅

[ Voor 100% gewijzigd door PNARI op 20-02-2025 14:11 ]

• S2S

S2S

PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Ik heb nog geen EMS gevonden in deze batterij. Kan iemand eens uitleggen hoe een dynamisch contract in NL werkt als je nog mag salderen en als je niet meer mag salderen ?
Is wel mee geadverteerd in tekst / staat nu nog op sites en ook in afbeeldingen op hun eigen site

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWITiKu_-rffPZrhHxmFZDyrV14=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gBNhHwzNVQUOoLHpZh4BAzd5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqUzTu8beQdDCBcgVsYY6Hnqkko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZWCpwzz2l4HCGUlqIA0ohumF.png?f=fotoalbum_large

Zoals hier te zien, staat trade mode in afbeelding , ik verwacht dat ik dat kan , want mede door deze functionaliteit voor Marstek gekozen en niet voor HW.

[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 20-02-2025 14:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Eerste laadcyclus erop zitten.
Ik ben onder de indruk hoe dicht op 0W de NOM regeling icm Shelly komt!
Vandaag in de ochtend grijs, daarna wat afwisselend zon/wolken (10:50 - 12:20) en daarna weer bewolking.
Vooral in de periodes met stabiele PV opbrengst zit NOM regeling binnen 20W van het echte nulpunt.
Lijkt ook prima snel te kunnen schakelen, waarschijnlijk door de hoge update frequentie van de Shelly meter.

-3F huisinstallatie, 2 aparte PV installaties, elk op eigen fase.
-Daarnaast ook behoorlijk wat verbruikers aanstaan (WP, Boiler etc.)

Wat zie je in de grafiek:
Vanaf ca. 09:50 genoeg zon om te beginnen met laden.
Grote verbruiker slaat aan op 10:10 (waterkoker).
Vanaf ca. 11:10 meer zon dan de accu kan verwerken door te laden.
Vanaf 12:20 weer wat meer bewolking en laad hij lekker verder.
Net iets voor 13:10 is de accu vol en zie je het netto vermogen flink de min induiken door teruglevering van de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7HxxqcDXR3epwqjAR77p1US8SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ODx09Om5vCMTL449e1WSWKTo.png?f=fotoalbum_large

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S2S

S2S

Mooi , alleen moet het werken zonder additionele investering van weer eens 110 euro plus voor een Shelly of iets dergelijks.

Wat is handelen met EMS. Hoe werkt dat.
We kunnen nu op AI zetten en dan wordt de batt geladen bij laagste energieprijs en bij hoogste weer ontladen.
in de praktijk werkt dat nog niet optimaal.

Er wordt nu met alle aandacht gewerkt aan de optimalisering van de P1 meter. Ik las dat binnen enkele weken er een update komt.

Waarschijnlijk dat de uitrol van andere opties etc daarna gestaag worden geïmplementeerd of verbetert.

Niet je adem inhouden maar gewoon even geduld hebben denk ik ;-)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

• kuberoal
  • Laatst online: 19:16
Zijn er toevallig nog mensen hier die contact krijgen met Smart-Charged? Ik zou na 3 keer de belofte te hebben gehad dat de batterij geleverd zou worden, vorige week opnieuw de belofte dat de batterij morgen eindelijk 100% zeker geleverd zou worden.

Ik heb ze vandaag gebeld om te vragen of de levering morgen wel gaat plaatsvinden, en een bericht gestuurd maar wederom nergens reactie op. Ik begin mij af te vragen of dit wel zuivere koek is, want de communicatie is echt bar slecht met allemaal beloftes die niet worden nagekomen.

Ik word er ondertussen een beetje moedeloos van en ben benieuwd naar de ervaring van anderen hier.

• S2S

S2S

SatScan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:02:
Wat is handelen met EMS. Hoe werkt dat.
We kunnen nu op AI zetten en dan wordt de batt geladen bij laagste energieprijs en bij hoogste weer ontladen.
in de praktijk werkt dat nog niet optimaal.

Er wordt nu met alle aandacht gewerkt aan de optimalisering van de P1 meter. Ik las dat binnen enkele weken er een update komt.

Waarschijnlijk dat de uitrol van andere opties etc daarna gestaag worden geïmplementeerd of verbetert.

Niet je adem inhouden maar gewoon even geduld hebben denk ik ;-)
Zie mijn post hierboven , eigenlijk heel simpel , je verkoopt je goedkope geladen stroom op dure momenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ez3jrQA79dT_-2z0r_y73qcYRTg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0oBlbtmGeng4YtXgfCKCfujT.png?f=fotoalbum_large

Site waar ik mijn batterij heb gekocht .. beginnen mooi flapdrollen te worden daar bij Marstek. Tenzij AI mode tussendoor trade en daarom met 2400 wat ontlaad …

• S2S

S2S

PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Dynamisch contract werkt op dit moment bij mij zo: je hebt geen terugleverkosten. Salderen heb je niet. (Maar eigenlijk wel)Wat je terug levert gaat voor het zelfde bedrag als afname. En iedere dag wordt de prijs van elektriciteit vastgesteld . Beursprijs zeg maar. En op de lage momenten ga je stroom verbruiken. Of stroom terug lever op dure momenten.

[ Voor 16% gewijzigd door S2S op 20-02-2025 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
S2S schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:48:
[...]

Is wel mee geadverteerd in tekst / staat nu nog op sites en ook in afbeeldingen op hun eigen site

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals hier te zien, staat trade mode in afbeelding , ik verwacht dat ik dat kan , want mede door deze functionaliteit voor Marstek gekozen en niet voor HW.
Er is volgens mij een groot verschil tussen day-ahead prijzen en de genoemde onbalans handel.
Zie ook deze website

De meeste winst is te halen op de onbalans markt die onverwachte afwijkingen in vraag en aanbod moet oplossen.

Met een standard dynamisch energiecontract kun je volgens mij alleen handelen op basis van de day-ahead prijzen.
Handelen met onbalans prijzen vereist speciale afspraken en live data van energie brokers. Daarom hebben Zonneplan en Tibber ook eigen energie contracten. Deze systemen kunnen alleen handelen op de onbalans markt zolang je een energie contract bij de leverancier van het apparaat hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Hometek op 20-02-2025 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kuberoal schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:04:
Zijn er toevallig nog mensen hier die contact krijgen met Smart-Charged? Ik zou na 3 keer de belofte te hebben gehad dat de batterij geleverd zou worden, vorige week opnieuw de belofte dat de batterij morgen eindelijk 100% zeker geleverd zou worden.

Ik heb ze vandaag gebeld om te vragen of de levering morgen wel gaat plaatsvinden, en een bericht gestuurd maar wederom nergens reactie op. Ik begin mij af te vragen of dit wel zuivere koek is, want de communicatie is echt bar slecht met allemaal beloftes die niet worden nagekomen.

Ik word er ondertussen een beetje moedeloos van en ben benieuwd naar de ervaring van anderen hier.
Telefoon word ook niet opgepakt,?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuberoal
Maxwp schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Telefoon word ook niet opgepakt,?
Nee helaas niet, mails worden niet beantwoord ook. Dus het einde is een beetje zoek momenteel waar ik moet beginnen nog :(

Ik wacht inmiddels een dikke anderhalf maand, maar niets anders dan beloftes die niet worden nagekomen.

[ Voor 15% gewijzigd door kuberoal op 20-02-2025 15:55 ]

• S2S

S2S

Hometek schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:37:
[...]

Er is volgens mij een groot verschil tussen day-ahead prijzen en de genoemde onbalans handel.
Zie ook deze website

De meeste winst is te halen op de onbalans markt die onverwachte afwijkingen in vraag en aanbod moet oplossen.

Met een standard dynamisch energiecontract kun je volgens mij alleen handelen op basis van de day-ahead prijzen.
Handelen met onbalans prijzen vereist speciale afspraken en live data van energie brokers. Daarom hebben Zonneplan en Tibber ook eigen energie contracten. Deze systemen kunnen alleen handelen op de onbalans markt zolang je een energie contract bij de leverancier van het apparaat hebt.
Dat zal, ik benoem ook geen onbalans markt , maar er staat duidelijk handelen in de tekst en trade in hun afbeelding van de app. Dus ik verwacht naast AI , zelf consumptie en manueel een trade optie . Moet je dat maar niet in je marketing zetten . Ze hebben wel meer beloofd maar tot nu toe werkt het allemaal maar half gebakken , mooi dat plug and plee 🤣

[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 20-02-2025 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
kuberoal schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:54:
[...]

Nee helaas niet, mails worden niet beantwoord ook. Dus het einde is een beetje zoek momenteel waar ik moet beginnen nog :(

Ik wacht inmiddels een dikke anderhalf maand, maar niets anders dan beloftes die niet worden nagekomen.
Ze zouden de batterijen maandag of dinsdag binnen hebben gekregen en nu zorgen dat iedereen deze week ze ook krijgt.
Ik ga er vanuit dat ze het wel druk hebben met die accu's
Ik heb de batterij overigens gecanceld, moet mijn geld nog wel terug hebben.

• S2S

S2S

[...]

Ze hebben wel gewoon geleverd .. geen idee, druk met leveren of misschien snel met de noorderzon vertrokken. 😉

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 23:24
[...]

Hier hetzelfde, wacht ook al vanaf november. Morgen moet deze komen en zojuist heb ik ze gebeld. Namen telefoon direct op en bevestigde telefonisch dat ze morgenvroeg komen leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
S2S schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Dat zal, ik benoem ook geen onbalans markt , maar er staat duidelijk handelen in de tekst en trade in hun afbeelding van de app. Dus ik verwacht naast AI , zelf consumptie en manueel een trade optie . Moet je dat maar niet in je marketing zetten . Ze hebben wel meer beloofd maar tot nu toe werkt het allemaal maar half gebakken , mooi dat plug and plee 🤣
De screenshot van Acculife benoemt de onbalansmarkt heel specifiek als functie van de Marstek Venus.
Ik denk dat dit gewoon onkunde is bij de marketeers in deze nieuwe markt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJYQGkaEV3YhtZr4sWNuQ0zXG0E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MM8FAyvFVCOXWdHKUUtrpqIa.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kuberoal
Rick- schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Hier hetzelfde, wacht ook al vanaf november. Morgen moet deze komen en zojuist heb ik ze gebeld. Namen telefoon direct op en bevestigde telefonisch dat ze morgenvroeg komen leveren.
Goed om te horen! Ik heb inderdaad ook gebeld opnieuw (en nu eindelijk wel de telefoon opgenomen) zonet en exact dezelfde bevestiging gekregen dat hij morgen gewoon geleverd gaat worden.

Laten we het erop houden dat de communicatie een stuk beter kan van hun de afgelopen tijd, en hopen dat het ook echt geleverd gaat worden morgen. Zal niet de eerste keer zijn dat ze een dag voor de levering afzeggen met de informatie dat het niet gaat lukken om redenen die niet bekend zijn tot dusver :)

[ Voor 3% gewijzigd door kuberoal op 20-02-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klopt niet, vooral niet wat acculife beweert.

• S2S

S2S

PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:21:
[...]

Klopt niet, vooral niet wat acculife beweert.
Maakt niet uit, staat ook handelen bij Duramotion en in Marstek hun eigen afbeeldingen “trade”. (In het Engels: handel drijven ) Maar het zal allemaal wel.. begint zo langzamerhand op een slechte grap te lijken . Is gewoon mensen op het verkeerde been zetten met loze beloftes, hw p1 meter kan ook toegevoegd worden aan de lijst, eigen meters CT klemmen of p1 meters die niet werken .. modi die niet werken en geadviseerd wordt om manueel te gebruiken.. gaat zo langzamerhand nergens meer over. De lijst lijkt steeds langer te worden .

[ Voor 33% gewijzigd door S2S op 20-02-2025 16:26 ]

kaasmakert schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:22:
Gisteren de accu ontvangen, hierbij korte ervaring:

-Groepenkast met Shelly Pro 3EM.
-Shelly FW 1.4.4. Bij 'RPC over UDP' poort 1010 open gezet, leeg IP adres (dit moet via de Shelly app!)

-Netwerk: Shelly via Ethernet verbonden met hoofdrouter in meterkast. Ethernet kabel naar garage, daar een AP die Wifi serveert.

- Marstek 5kWh geplaatst in garage
- Uitpakken, wieltjes monteren, stekker erin, Marstek app geinstalleerd, account aanmaken.
- Accu gekoppeld aan account.
- FW update stond klaar, maar update proces was verdacht snel klaar...
- CT klem selectie: Shelly werd meteen gedetecteerd. Na lang wachten gaf de app een error, maar het CT lampje op de Marstek ging aan en begon meteen met NOM regelen. Toch gelukt dus.
Gestopt met ontladen ergens afgelopen nacht op 11%, geheel naar verwachting.

Via Shelly/Homeassistant kon ik zien dat alles prima werkte, maar de app bleef verdacht stil.
Naderhand bleek dat de FW update toch niet gelukt was (wrs iets met Bluetooth naar mijn telefoon). Nogmaals geprobeerd en toen lukte het wel. (nu op versie 146)

Nu laat de app ook alle data zien, maar alleen als ik binnen Bluetooth bereik ben.
Over Wifi laat de app zien dat de accu online is en via 'statistics' kan ik het laadgedrag zien. Maar de app zelf geeft geen SoC of andere data weer. Ook het online portal van Marstek laat niks zien. Denk dat dit iets met mijn thuisnetwerk te maken heeft. Iemand enig idee ?

Vooralsnog mijn ervaringen:
+Werking met Shelly vooralsnog top. Connectie verliep heel soepel.
+In werking stellen is erg snel en inderdaad behoorlijk plug&play. Enige technische kennis is handig ;)
+NOM regeling werkt icm Shelly out of the box (vooralsnog) prima

-App en software voelen nog niet erg af. Krijg er hetzelfde gevoel bij als bij mijn Growatt omvormer, waar de app ook nooit echt lekker gewerkt heeft.
-Verbinding met Marstek cloud moet er op termijn wel af, daar wil ik niet afhankelijk van zijn.
-Wat doe je met zo'n apparaat over 7 jaar, wanneer Marstek failliet is of de app niet meer beschikbaar?
Zonder app is het op dit moment erg lastig om leven te krijgen in zo'n ding. Of het in bedrijfstellen ook via RS485 kan weet ik niet.
-Accu is (tijdelijk) via stekker aangesloten en ik wil me aan de 800W grens houden. Toch al een paar keer een piek van 2000W gezien, terwijl dat volgens Marstek zelf niet zou moeten kunnen.

Edit: realiseer me net bij dit laatste punt dat 800W alleen geldt voor terugleveren. Opladen gaat standaard tot 2500W, dat kun je verder niet aanpassen voor zover ik kan zien. Extra reden om dit niet via een stekkertje te willen voor langere tijd.
Mag ik je vragen wat voor hoofdrouter je gebruikt is die gewoon van de provider?
Ik heb de shelly hier aan de kpn router hangen.
De accu hangt met wifi aan diezelfde router.
Wat voor bekabelde ap gebruik je?
Het doel is uiteindelijk dat de accu hier ook uit huis verdwijnt en naar de schuur gaat daar heb ik nu wifi via devolo over powerline.

Maar waar het me even om gaat is dat ik toch regelmatig nog de connectie tussen accu en shelly kwijt ben.
Ik wou dus maar proberen om de bekabelde ap die uiteindelijk in de schuur moet komen nu maar even in huis te plaatsen.
Ik heb daar nog niks voor dus wat gebruik jij?

Vandaag al van alles geprobeerd voor een stabiele langdurige verbinding.
Gastnetwerk gemaakt en daar alleen de shelly en accu op, maakte geen flikker uit.
Alle andere apparaten die gebruik maken van wifi de nek omgedraaid, maakte ook geen flikker uit...
In de kpn router ingelogd om te kijken of ik daar nog wat aan kon passen maar dat gaf ook allemaal geen soelaas.

Als de connectie er is draait het nagenoeg perfect, maar al die onderbrekingen wordt ik een beetje zat.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Polvo176 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Ze zouden de batterijen maandag of dinsdag binnen hebben gekregen en nu zorgen dat iedereen deze week ze ook krijgt.
Ik ga er vanuit dat ze het wel druk hebben met die accu's
Ik heb de batterij overigens gecanceld, moet mijn geld nog wel terug hebben.
voor welke accu ga je nu dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Gokje... zendure hyper 2000
Met 3 accu's net iets mee capaciteit dan de Marstek.
En met handige handelaar net zo rond de zelfde prijs in Duitsland af te halen.

Achteraf... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
  • Nu online
Maxwp schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Inderdaad, de Zendure, ik kwam tot de slotsom dat dit beter bij mijn situatie paste.
Mijn oudste panelen zijn 20 jaar oud en ik wil die vervangen, dan is het logischer ze direct op een batterij aan te sluiten dan 2 keer een omvormer er tussen.
Maar ook de perikelen rondom de Marstek hebben een rol gespeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PNARI
Polvo176 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:03:
[...]

Inderdaad, de Zendure, ik kwam tot de slotsom dat dit beter bij mijn situatie paste.
Mijn oudste panelen zijn 20 jaar oud en ik wil die vervangen, dan is het logischer ze direct op een batterij aan te sluiten dan 2 keer een omvormer er tussen.
Maar ook de perikelen rondom de Marstek hebben een rol gespeeld.
@Ronald.42 maakt de overstap voor ons wel makkelijker voor de volgende batterij, we hebben de shelly Pro3EM al 😅

• Polvo176
  • Nu online
PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:08:
[...]

@Ronald.42 maakt de overstap voor ons wel makkelijker voor de volgende batterij, we hebben de shelly Pro3EM al 😅
Ik denk dat dit niet gaat werken, je zult bij 1 merk moeten blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polvo176 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:10:
[...]

Ik denk dat dit niet gaat werken, je zult bij 1 merk moeten blijven.
Marktplaats is gewillig. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Nu ik dit allemaal weet (na veel mee lezen) niet meer waarschijnlijk 😂🤣

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Doggieman schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:17:
[...]

Nu ik dit allemaal weet (na veel mee lezen) niet meer waarschijnlijk 😂🤣
Tuurlijk wel, je krijgt alleen niet meer de hoofdprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
S2S schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Maakt niet uit, staat ook handelen bij Duramotion en in Marstek hun eigen afbeeldingen “trade”. (In het Engels: handel drijven ) Maar het zal allemaal wel.. begint zo langzamerhand op een slechte grap te lijken . Is gewoon mensen op het verkeerde been zetten met loze beloftes, hw p1 meter kan ook toegevoegd worden aan de lijst, eigen meters CT klemmen of p1 meters die niet werken .. modi die niet werken en geadviseerd wordt om manueel te gebruiken.. gaat zo langzamerhand nergens meer over. De lijst lijkt steeds langer te worden .
Er worden idd door sommigen verkeerde verwachtingen gewekt.
Maar het meeste berust waarschijnlijk op onkunde en verkeerd begrepen termen (hoop ik altans...)

Hier wordt het vrij goed uitgelegd.

Belangrijkste verschil tussen Day-Ahead en Intraday (onbalans) handelen is dat Intraday handel allen door een energieleverancier gedaan kan worden. Als particulier kun je alleen meedoen als jouw energieleverancier jouw batterij aanstuurt:

De netbeheerder zet energieleveranciers hier aan om bij onbalans meer stroom af te nemen, of juist aan te leveren. Particulieren handelen niet op deze onbalansmarkt, maar kunnen de energieleverancier wel de mogelijkheid bieden om hun thuisbatterij in te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S2S

S2S

Mij hoef je het niet uit te leggen hoor 😉 ik snap hem . Gaat mij om de verkeerde info verstrekken en zo klanten op het verkeerde been zetten waardoor ze voor deze accu gaan. Lekker geld verdienen op deze manier .. sluit goed aan op elkaar, half gebakken product , half gebakken wederverkopers, (die niet genoeg van de markt weten en onwaarheden plaatsen) want laten we wel wezen deze accu had gewoon niet uitgebracht mogen worden , is de beta fase nog niet eens uit en heel eerlijk in deze staat niet meer waard dan 1600 - 1700 euro. Ik had nog gehoopt dat ik met deze accu zou kunnen gaan handelen (vliegt zo het raam uit 🥳)

Beta sticker erop en verkopen voor dat bedrag, kun je de elektricien betalen om een Shelly te plaatsen 🤣😂 kom je ook op 1900 uit, lijkt mij een betere deal.

1900 euro is serieus geld, en dan zijn we al bijna 2 maanden verder met deze ellende . Jullie zien de grap niet? Plug en plee.

[ Voor 32% gewijzigd door S2S op 20-02-2025 17:34 ]

Vandaag besteld morgen in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/If0_60wLrid9xi3f_YCmORd4rFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhNF48iSfmY5f5ScYINpGIYA.jpg?f=fotoalbum_large

Staan ook al wat meer ct003 all in one meters op van particulieren.
Nu is het wachten op de eerste accu's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
S2S schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:30:
Mij hoef je het niet uit te leggen hoor 😉 ik snap hem . Gaat mij om de verkeerde info verstrekken en zo klanten op het verkeerde been zetten waardoor ze voor deze accu gaan. Lekker geld verdienen op deze manier .. sluit goed aan op elkaar, half gebakken product , half gebakken wederverkopers, (die niet genoeg van de markt weten en onwaarheden plaatsen) want laten we wel wezen deze accu had gewoon niet uitgebracht mogen worden , is de beta fase nog niet eens uit en heel eerlijk in deze staat niet meer waard dan 1600 - 1700 euro. Ik had nog gehoopt dat ik met deze accu zou kunnen gaan handelen (vliegt zo het raam uit 🥳)

Beta sticker erop en verkopen voor dat bedrag, kun je de elektricien betalen om een Shelly te plaatsen 🤣😂 kom je ook op 1900 uit, lijkt mij een betere deal.

1900 euro is serieus geld, en dan zijn we al bijna 2 maanden verder met deze ellende . Jullie zien de grap niet? Plug en plee.
Het is inderdaad frustrerend dat het systeem niet doet wat er beloofd is. Het is zeker geen plug and play.

Als techneut met een optimistische kijk zie ik echter wel nuances:
- de hardware lijkt best goed
- de software is slecht
- goede kans dat met de juiste updates uiteindelijk de prestaties voldoende dicht in de buurt van de beloftes komen

Ik heb de batterij echter vooral gekocht als energiebuffer voor zelfconsumptie. De functie om te handelen is een leuke optie, maar stond niet boven aan mijn lijst.

Als je de batterij vooral met het doel van handelen op de energiemarkt aangeschaft hebt is het wel zuur om met een half af product te zitten en geen duidelijkheid of, en zo ja wanneer, het wel goed gaat werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
S2S schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:22:
[...]

Man o man... elke dag dezelfde post schiet ook niet op. Laten we gewoon even afwachten de komende weken welke updates er komen qua software en firmware. Dat zou binnenkort zijn volgens sommige handelaren en is in de feedback geschreven. _/-\o_

Mocht je zolang niet willen wachten kun altijd een beroep doen op ontbinding van de aankoop volgens het consumentenrecht bij de verkoper.

Ik ben tot nu toe tevreden met de werking en de RTE van de Batt.

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 20-02-2025 18:11 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

• PNARI
Ronald.42 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:39:

[Afbeelding]

Die CT002 zou pas in april beschikbaar zijn volgens info die ik gisteren kreeg.

• PNARI
SatScan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:02:
[...]

Man o man... elke dag dezelfde post schiet ook niet op. Laten we gewoon even afwachten de komende weken welke updates er komen qua software en firmware. Dat zou binnenkort zijn volgens sommige handelaren en is in de feedback geschreven. _/-\o_

Mocht je zolang niet willen wachten kun altijd een beroep doen op ontbinding van de aankoop volgens het consumentenrecht bij de verkoper.

Ik ben tot nu toe tevreden met de werking en de RTE van de Batt.
Sorry maar daar ben ik het niet mee eens. Als je op basis van info/documentatie van een aantal leveranciers een investering doet en die wordt niet waar gemaakt mag je best ontevreden zijn.Handelen op de onbalansmarkt is niet mogelijk zelfs niet met softwareverbeteringen. Ook enkel een dynamisch contract zonder zonnepanelen is met deze batterij niet rendabel. Niet iedereen kent de details van de electriciteitsmarkt/contracten, zelfs niet alle leveranciers van zonnepanelen, batterijen en EMS systemen . En dan laat ik de P&P praatjes nog even buiten beschouwing. Deze batterij is enkel interessant als je voldoende zonnestroom over hebt en je technisch onderlegd bent of iemand je daarbij kan helpen en dat gaat verder dan een kabeltje aansluiten in een E-kast.Ik ben tot nu toe ook tevreden als de batterij zo blijft werken en dat minstens voor 5 jaar. Maar ik hoor graag iedere andere visies.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:52
Hometek schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:55:
[...]

Het is inderdaad frustrerend dat het systeem niet doet wat er beloofd is. Het is zeker geen plug and play.
Nou om eerlijk te zijn: eens ik een werkende batterij heb gekregen, was het bij mij echt wel plug and play.

Maar ik heb een zeer recente meter (als in vorige maand vervangen want oude slimme meter van vier jaar oud was kapot) en mijn modem staat op 30cm van de p1-meter en 1.5m van de batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ronald.42 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:39:

[Afbeelding]

Voldoet de Shelly niet?
Edit, niet goed gelezen
Hiet de Zendure ontvangen en meteen geplaatst natuurlijk, even zoeken maar nu houd hij hem fijn rond de 0.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Losballos2005
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-08 14:13
Horla schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:01:
[...]

Nou om eerlijk te zijn: eens ik een werkende batterij heb gekregen, was het bij mij echt wel plug and play.

Maar ik heb een zeer recente meter (als in vorige maand vervangen want oude slimme meter van vier jaar oud was kapot) en mijn modem staat op 30cm van de p1-meter en 1.5m van de batterij.
Nou heb ik ook een nieuwe meter (1,5 jaar, Kaifa 304)
Router/ap (Deco) 50cm naast p1
Accu 3m ernaast.

=No go. 003 niet in de accus te krijgen.
Emulator wil wel , maar echt teveel lag (undershoot en overshoot zijn ongeveer evenveel op een dag als vandaag. ook nom maar dan anders :9 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatterijNoob
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-08 10:54
Iemand die moeite had met de bijgeleverde P1 meter te koppelen aan de batterij? (De CT003).
Ik heb net de batterij gereset, opnieuw geïnstalleerd, en dan via CT geprobeerd de P1 meter toe te voegen.
Deze kan ik toevoegen, maar wanneer ik op Configureren klik gaat het fout… Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vg4B-fACC5Hrx9tTv9ui2HdSmEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BY1WEyDQRPYeHyC2Ksw8sKiY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:09
Ronald.42 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Ja dat is dus het probleem alles is wel online alleen de connectie valt dan weg tussen accu en shelly net als voorheen met de p1 HW en p1MT
Het thuisnetwerk zal het niet zijn dat is wel stabiel en dat soort onderbrekingen zie ik nergens terug.
De jeugd kan hier bijv prima online met elkaar gamen via wifi getuige de verbale communicatie tussen keuken en woonkamer, daar hoor ik geen klachten.

Het is iets dat bij Marstek speeld maar ik krijg de vinger er niet op.
Ik heb ze er al wat vragen over gesteld maar veel verder dan dat die connectie inderdaad unstable is geraak ik nog niet.
Vandaag wat op door gevraagd dat antwoord moet nog komen.

Ik vind deze uit de shelly wel aardig.

[Afbeelding]
Als je het Wifikanaal op "Auto" zet kan je kanaal wisselen, niet alle apparatuur vind dit leuk.
Als je Wifi 6/7 hebt dan heb je misschien TWT. ook dit vinden sommige apparaten niet leuk.
En dan kun je nog een Signal Strength Hopping hebben tussen 2 access points met zelfde SSID.

Maar ik heb zelf een behoorlijk goed dekkend netwerk en ik heb het ook, dus ik vermoed gewoon weer een FW update nodig.

Volgens de Monitoring is er niets aan de hand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ7fVS_Tdmp33gxJ9dbTRXeQTF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZJfmRHbSVtzghgUGjSA2JiP.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 11:18
Ik snap niet echt waarom veel bovenstaande posts zo negatief zijn over de werking van de accu of handelen

AI modus: handelt op de uurprijzen die in NL gelden. Werkt prima, hele dagen laten werken en laadt op het goede moment en ontlaad ook correct.

Selfconsumption werkt ook prima, laad bij als er overschot is en ontlaad bij tekorten.
Manueel werkt gewoon naar behoren en doet precies wat ik instel.

Volgende week word er een aparte groep in de meterkast gemaakt zodat de accu ook 2500w kan ontladen ipv 800. Hitteontwikkeling bij 2500w laden valt trouwen ook erg mee (evenals geluid)

Uiteindelijk heb ik de accu ook voor €1699 kunnen kopen, hopen dat ik het de komende 5 a 8 jaar eruit haal met een dynamisch contract

[ Voor 4% gewijzigd door jellybrah op 20-02-2025 19:30 ]

PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:59:
[...]

Sorry maar daar ben ik het niet mee eens. Als je op basis van info/documentatie van een aantal leveranciers een investering doet en die wordt niet waar gemaakt mag je best ontevreden zijn.Handelen op de onbalansmarkt is niet mogelijk zelfs niet met softwareverbeteringen. Ook enkel een dynamisch contract zonder zonnepanelen is met deze batterij niet rendabel. Niet iedereen kent de details van de electriciteitsmarkt/contracten, zelfs niet alle leveranciers van zonnepanelen, batterijen en EMS systemen . En dan laat ik de P&P praatjes nog even buiten beschouwing. Deze batterij is enkel interessant als je voldoende zonnestroom over hebt en je technisch onderlegd bent of iemand je daarbij kan helpen en dat gaat verder dan een kabeltje aansluiten in een E-kast.Ik ben tot nu toe ook tevreden als de batterij zo blijft werken en dat minstens voor 5 jaar. Maar ik hoor graag iedere andere visies.
Prima dat klopt allemaal, maar het helpt niet om elke keer met elkaar dit type berichten te schrijven.
We weten dat we even geduld moeten hebben. Dat is Jan. al uitgebreid hier aan bod geweest met daarbij de reden en wat Marstek eraan ging doen om het te verhelpen (alle energie/DEV capaciteit richtten voor een goede werking van de P1 meter). Met de verwachting eind feb met verbeterde software te komen. Fingers Crossed

En ja, ben je ontevreden met je product doe dan een beroep op het laten ontbinden van je aankoop.

Waarschijnlijk zijn mijn verwachtingen van dit topic anders, even goede vrienden _/-\o_
Vanaf eind volgende week haak ik toch een maandje af. 8)

• superduper1969
kuberoal schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:04:

Ik ken een Belg met een Youtube kanaal en die heeft heel goede contacten met Smart-Charged...

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• superduper1969
BatterijNoob schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:26:
Iemand die moeite had met de bijgeleverde P1 meter te koppelen aan de batterij? (De CT003).
Ik heb net de batterij gereset, opnieuw geïnstalleerd, en dan via CT geprobeerd de P1 meter toe te voegen.
Deze kan ik toevoegen, maar wanneer ik op Configureren klik gaat het fout… [Afbeelding]
Kijk eens in de startpost, daar staan nu de meeste tips verzameld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
jellybrah schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:28:
Ik snap niet echt waarom veel bovenstaande posts zo negatief zijn over de werking van de accu of handelen
Nou ja... er zijn genoeg zaken die (nog) niet goed gaan of nog niet lekker werken bij die mensen. Ze zijn helaas nog niet zo gelukkig als jij schijnbaar met wat hun beloofd is en hoe het uitpakt in de praktijk.

Fijn voor jou natuurlijk dat het bij jou allemaal wel meteen hosanna is, maar die ervaring hebben die mensen hier nog niet blijkbaar.

Dus ja.... als je een smak geld hebt betaald, lang hebt moeten wachten en het valt dan allemaal toch wat tegen dan snap ik dat dan juist wel.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

BatterijNoob schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:26:
Deze kan ik toevoegen, maar wanneer ik op Configureren klik gaat het fout…
Ga een eens stapje terug in de App en kies links bovenin apparatenbeheer .
Voeg daar eventueel met de + de CT003 toe

• Losballos2005
superduper1969 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Als je het Wifikanaal op "Auto" zet kan je kanaal wisselen, niet alle apparatuur vind dit leuk.
Als je Wifi 6/7 hebt dan heb je misschien TWT. ook dit vinden sommige apparaten niet leuk.
En dan kun je nog een Signal Strength Hopping hebben tussen 2 access points met zelfde SSID.

Maar ik heb zelf een behoorlijk goed dekkend netwerk en ik heb het ook, dus ik vermoed gewoon weer een FW update nodig.

[Afbeelding]
Maar is die verbinding wel dezelfde als met de p1.
Wat jij nou ziet is (denk ik) communicatie met jouw netwerk (en richting ccp sorry Hame.)
Gezien de accu+p1 dus 2 macs hebben, loopt er nog een 2de (directe?) verbinding naast me dunkt.
Doggieman schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:43:
[...]

Nou ja... er zijn genoeg zaken die (nog) niet goed gaan of nog niet lekker werken bij die mensen. Ze zijn helaas nog niet zo gelukkig als jij schijnbaar met wat hun beloofd is en hoe het uitpakt in de praktijk.

Fijn voor jou natuurlijk dat het bij jou allemaal wel meteen hosanna is, maar die ervaring hebben die mensen hier nog niet blijkbaar.

Dus ja.... als je een smak geld hebt betaald, lang hebt moeten wachten en het valt dan allemaal toch wat tegen dan snap ik dat dan juist wel.
Dat snap ik ook, maar dit gebruiken als consumenten klaagmuur dat snap ik niet.
Maar goed ik heb waarschijnlijk idd een verkeerde aanname wat betreft Tweakers en dit topic
_/-\o_ No hard feelings _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Non taken ;)

• Losballos2005

AI modus: handelt op de uurprijzen die in NL gelden. Werkt prima, hele dagen laten werken en laadt op het goede moment en ontlaad ook correct.

Selfconsumption werkt ook prima, laad bij als er overschot is en ontlaad bij tekorten.

Volgende week word er een aparte groep in de meterkast gemaakt zodat de accu ook 2500w kan ontladen ipv 800. Hitteontwikkeling bij 2500w laden valt trouwen ook erg mee (evenals geluid)

Uiteindelijk heb ik de accu ook voor €1699 kunnen kopen, hopen dat ik het de komende 5 a 8 jaar eruit haal met een dynamisch contract
Wat kost dat? zo'n Venus-E die meteen doet wat ie moet doen vanuit de doos?
(getekend, Marstek).

:P grapje he.

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 17:00
superduper1969 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:28:
[...]

[Afbeelding]
Kan je dit stukje eens wat preciezer uitleggen?

Mijn ervaring is eenmaal op de laagste stand laden voor twee uur. Daarna nom.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RTE totaal gebruik van Batt | 86,35 gedeeld door 105,26 maal 100 = 82,03%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fb_SkN3sLPjl1kKyTOSJqXByFmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XjwwWwRQIdg4K5HG1UO8YZRA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Vanochtend meldde ik dat de batterij gisteren was gestopt met ontladen bij 17%. Vanavond was dat bij 18%. Nog ff geprobeerd een ontlaadactie handmatig te forceren maar helaas heeft ie daar geen zin in. Komt dat misschien doordat ie overdag bij lange na niet vol raakt? Vandaag is ie tot pakweg 40% gekomen. Het is nog niet zonnig genoeg dat ik de 100 haal.

Even later: eerst ff manual laten laden. Dat een seconde of 30 en toen manual ontladen weer aangeklikt en nou begint ie weer te leven. Had laden en ontladen ff op 100w maar nu ontladen op 200w gezet.

Edit 2: ook al weer gestopt.

[ Voor 24% gewijzigd door DikkieDick op 20-02-2025 20:05 ]

aka pluim003

• PNARI
DikkieDick schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:00:
Vanochtend meldde ik dat de batterij gisteren was gestopt met ontladen bij 17%. Vanavond was dat bij 18%. Nog ff geprobeerd een ontlaadactie handmatig te forceren maar helaas heeft ie daar geen zin in. Komt dat misschien doordat ie overdag bij lange na niet vol raakt? Vandaag is ie tot pakweg 40% gekomen. Het is nog niet zonnig genoeg dat ik de 100 haal.
Bij mij gaat die in auto iedere dag tot 11%. Misschien de batterij eens helemaal uitschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat zou kunnen, dan heb je een SOC drift. Dit is typisch bij LFP batterijen. Daarom wordt algemeen aangeraden om 1x week geheel vol te laden zodat de BMS de cellen kan kalibreren.

• DikkieDick
SatScan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:03:
[...]

Dat zou kunnen, dan heb je een SOC drift. Dit is typisch bij LFP batterijen. Daarom wordt algemeen aangeraden om 1x week geheel vol te laden zodat de BMS de cellen kan kalibreren.
In dat geval de komende dagen in de automatische stand misschien alleen ff zolang ie laadt en dan daarna ff handmatig niks.

aka pluim003

• Ellroe32
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Werkt trade ook niet meer in de Power Zero app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhX_iFJreKxhy0qxWqYLssZ50bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTtAcoUgRyoTfpMdQph5BZHp.jpg?f=fotoalbum_large

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• PNARI

Wat bedoel je met " ontlaad correct" in AI mode ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DikkieDick schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:05:
[...]

In dat geval de komende dagen in de automatische stand misschien alleen ff zolang ie laadt en dan daarna ff handmatig niks.
Zorg dat je de batt een paar keer volledig oplaad. Daar mag een dag tussen zitten om te testen de batt dan wel ontlaad tot 11%. Na drie keer moet het denk ik goed zijn

• Losballos2005
SatScan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:59:
RTE totaal gebruik van Batt | 86,35 gedeeld door 105,26 maal 100 = 82,03%

[Afbeelding]
Dat ziet er op het eerste gezicht prima uit!
Maar ansich zegt het niet zoveel want we weten niet onder welke omstandigheden die RTE behaald is..

Het is iig niet zo dramatisch als de >60% die inmiddels rondzingt zoals in de eerste berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Losballos2005 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Dat ziet er op het eerste gezicht prima uit!
Maar ansich zegt het niet zoveel want we weten niet onder welke omstandigheden die RTE behaald is..

Het is iig niet zo dramatisch als de >60% die inmiddels rondzingt zoals in de eerste berichten.
Nou heel simpel de batt staat in een onverwarmde ruimte en op stand NOM, aparte groep en max 2500w.

• DikkieDick
SatScan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Zorg dat je de batt een paar keer volledig oplaad. Daar mag een dag tussen zitten om te testen de batt dan wel ontlaad tot 11%. Na drie keer moet het denk ik goed zijn
Vul ik hem de komende dagen ff met de overtollige zonne-energie. Zal dan wellicht een dag of 3 duren voor ie vol is en dan als ie niet meer van de zon laadt hem op handmatig zetten, of is het wijsheid om in 1 dag hem vol te dingesen met ook stroom van het net?

aka pluim003

• Hometek
Ellroe32 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:05:
[...]

[Afbeelding]
Nee, heb ik vanochtend geprobeerd. Als ik Trade mode in Power Zero app kies gaat de batterij naar Auto mode.
Werkt misschien nog wel als je oude firmware versie op batterij hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek

Mijn batterij doet bijna precies wat jij beschrijft. Behalve dat 'correct ontladen' in AI modus. Heb jij de batterij in AI modus al vermogen aan het net zien leveren voor de hoogste prijs? Ik zie in AI modus alleen goedkoop laden en NOM.

Ik bedoel mijn posts ook niet negatief, ik probeer te begrijpen hoe deze EMS werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Losballos2005
SatScan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:10:
[...]

Nou heel simpel de batt staat in een onverwarmde ruimte en op stand NOM, aparte groep en max 2500w.
We verstaan elkaar niet helemaal goed.

De RTE hangt nogal af van de vermogens die over de omvormer komen.
Als de omvormer de hele dag om de 0 staat te dansen met kleine vermogens, dan zal de RTE anders zijn dan een omvormer die grote stromen verwerkt en dichter bij de max van de omvormer ligt.

Een berekende RTE heeft een stukje context nodig om er een waarde aan te kunnen geven.

(ik kan dit nog veel ingewikkelder maken maar hoop dat je de strekking begrijpt) iig bedankt voor die data.

• PNARI
S2S schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:14:
[...]

Dynamisch contract werkt op dit moment bij mij zo: je hebt geen terugleverkosten. Salderen heb je niet. (Maar eigenlijk wel)Wat je terug levert gaat voor het zelfde bedrag als afname. En iedere dag wordt de prijs van elektriciteit vastgesteld . Beursprijs zeg maar. En op de lage momenten ga je stroom verbruiken. Of stroom terug lever op dure momenten.
Ik probeer het te begrijpen: je koopt op het goedkoopste moment bv ´snachts om 3u betaal je 0,07 € / kWh voor de energie en laadt de batterij mee. Betaal je dan daar ook nog extra kosten op voor het gebruik van het net of andere kosten ? En als je die stroom dan verkoopt bv om 18u aan bv 0.17 € betaal je dan ook nog iets daarbovenop ?

• Losballos2005
In the meantime

Bij de concurrentie ook genoeg vragen.
Ook daar zijn ze er nog niet helemaal over uit. Stekkerklaar is vandaag de dag toch iets anders als een tosti-ijzer inpluggen..

• S2S

S2S

Ellroe32 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:05:
[...]

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip, maar dan moet ik weer een app installeren , straks werkt niets meer. Conflicteren deze niet dan?

• Rdevries
  • Laatst online: 30-06 23:10
PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:02:
[...]

Bij mij gaat die in auto iedere dag tot 11%. Misschien de batterij eens helemaal uitschakelen.
Bij mij ook 11% altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Even later: eerst ff manual laten laden. Dat een seconde of 30 en toen manual ontladen weer aangeklikt en nou begint ie weer te leven. Had laden en ontladen ff op 100w maar nu ontladen op 200w gezet.

Edit 2: ook al weer gestopt.
Het zal wel toeval zijn naar vanavond is die van mij ook gestopt op 17%

edit even later ging hij alsnog naar 11 %
mogelijk even wifi problemen? toeval?

[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 20-02-2025 23:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
@SatScan Ik ben het volledig met je eens. Batterij werkt al dagen zelfs meer dan een paar dagen op aparte groep 2500 watt laden ontladen en zelfconsumptie perfect. Dit topic schiet zijn doel compleet voorbij. Er wordt alleen maar geklaagd en gemoppert. De meesten willen NOM echt als 0 en daat gaat in de meeste gevallen niet. Natuurkunde…. Maar als ik de auto oplaad en de baaterij gaat gelijk 2500 watt ontladen. Alle overschot van zonnestroom gaat er meteen in. Dit is waar hij voor bedoelt is. Ik ben prima tevreden. En mensen die ontevreden zijn moeten de koopovereenkomst ontbinden en niet meer gaan zitten zeuren op tweakers.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

• Ellroe32
S2S schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:01:
[...]

Bedankt voor de tip, maar dan moet ik weer een app installeren , straks werkt niets meer. Conflicteren deze niet dan?
Je moet gewoon inloggen met hetzelfde account. Dan logt hij in de Marstek app uit. Dat is niet erg. Je kan gewoon weer terug wanneer je wilt. Niet tegelijk ingelogd zijn.

Hierboven lees echter ik dat het niet doet wat jij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:02:
[...]

Gedaan maar dat had ik beter niet kunnen doen want nu kan ik de P1 van HW niet meer kiezen. Die is ie nu kwijt.
Nou ja, dan kan ik misschien morgen hernieuwde poging doen om die Shellyemulator erin te krijgen. Vooralsnog lukt dat nu in ieder geval niet.

Even later. Het truukje van een paar dagen geleden lukt weer, In de Marstekapp was P1 uitgegrayed. Ben ik ingelogd vía Marstekapp, ga ik naar Power Zero, moet daar weer inloggen, ga ik terug naar Marstek app, zet hem op auto en klik CT aan en P1 meter is niet uitgegreyed. Klik ik op p1 meter, vind ie een willekeurige HW-apparaat, begon nu met kWh meter en zegt dat ie gaat zoeken maar ik klik op de x en klik nog eens op p1 meter en na een paar pogingen komt dan ook de p1 meter.

Hmmm… vond ie wel dat ie offline was. In Power Zero kon ik hem nu kiezen en kreeg ik weer succesvolle verbinding.

Dit kan voor anderen ook een idee zijn die een p1 van HW hebben en waarbij ie in de app niet te kiezen is.

[ Voor 60% gewijzigd door DikkieDick op 20-02-2025 22:36 ]

aka pluim003

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Houtje01 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:06:
@SatScan Ik ben het volledig met je eens. Batterij werkt al dagen zelfs meer dan een paar dagen op aparte groep 2500 watt laden ontladen en zelfconsumptie perfect. Dit topic schiet zijn doel compleet voorbij. Er wordt alleen maar geklaagd en gemoppert. De meesten willen NOM echt als 0 en daat gaat in de meeste gevallen niet. Natuurkunde…. Maar als ik de auto oplaad en de baaterij gaat gelijk 2500 watt ontladen. Alle overschot van zonnestroom gaat er meteen in. Dit is waar hij voor bedoelt is. Ik ben prima tevreden. En mensen die ontevreden zijn moeten de koopovereenkomst ontbinden en niet meer gaan zitten zeuren op tweakers.
NOM werkt dus wel perfect mits er de juiste communicatie en data is.

Met de p1 was het hier een drama omdat de terugkoppeling te laat komt op de actie van de batterij, dat kon oplopen tot 10 seconden.
Zo kon hij hier en dus bij anderen gaan laden omdat hij zijn eigen teruglevering nog zag en dus staan stuiteren plus min zomaar een 1000 tot soms wel gewoon plankgas in de plus en in de min.
Marstek heeft dat zelf ook bevestigd.
En nee daar moet helemaal niemand tevreden mee zijn.
In dergelijke gevallen functioneert het dus gewoon NIET.

Nu met de shelly blijft hij netjes bij 0 met schommelingen van paar watt.
Zet je een waterkoker aan stuurt hij binnen enkele seconden bij naar 0.
Zet je de waterkoker weer uit stapt hij met dezelfde snelheid weer terug.

Met de p1 werdt het dan een ongecontroleerde stuiterbal.
Dit heeft alles te maken met het omgaan met de informatie die beschikbaar is per verschillende meter.
Data per seconde of per 10 seconden dan kom je niet met dezelfde aansturing weg.
En dat was hier met een meter die gewoon in de lijst staat en dus ondersteund zou moeten zijn.

Dus dat er mensen niet tevreden zijn met behaalde resultaten in hun situatie is logisch en niet altijd verwijtbaar aan de personen zelf zoals sommigen hier maar lijken te vinden.

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
Ronald.42 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:30:
[...]

NOM werkt dus wel perfect mits er de juiste communicatie en data is.

Met de p1 was het hier een drama omdat de terugkoppeling te laat komt op de actie van de batterij, dat kon oplopen tot 10 seconden.
Zo kon hij hier en dus bij anderen gaan laden omdat hij zijn eigen teruglevering nog zag en dus staan stuiteren plus min zomaar een 1000 tot soms wel gewoon plankgas in de plus en in de min.
Marstek heeft dat zelf ook bevestigd.
En nee daar moet helemaal niemand tevreden mee zijn.
In dergelijke gevallen functioneert het dus gewoon NIET.

Nu met de shelly blijft hij netjes bij 0 met schommelingen van paar watt.
Zet je een waterkoker aan stuurt hij binnen enkele seconden bij naar 0.
Zet je de waterkoker weer uit stapt hij met dezelfde snelheid weer terug.

Met de p1 werdt het dan een ongecontroleerde stuiterbal.
Dit heeft alles te maken met het omgaan met de informatie die beschikbaar is per verschillende meter.
Data per seconde of per 10 seconden dan kom je niet met dezelfde aansturing weg.
En dat was hier met een meter die gewoon in de lijst staat en dus ondersteund zou moeten zijn.

Dus dat er mensen niet tevreden zijn met behaalde resultaten in hun situatie is logisch en niet altijd verwijtbaar aan de personen zelf zoals sommigen hier maar lijken te vinden.
Vind het lastig om te beoordelen of een shelly in de meterkast sneller werkt dan de emulatie ervan in home assistent, ik ervaar overdag soms wel wat problemen wanneer de batterij van laden naar ontladen moet en andersom. Of problemen is misschien niet het goede woord, het duurt me te lang, soms wel 20 seconden voordat de meter weer rond de nul draait, wanneer je een oven of magnetron aanzet of een waterkoker in jouw voorbeeld is dit natuurlijk niet goed genoeg om helemaal nom te draaien. Over de nachten was ik al heel tevreden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wapk6cvov6yusYRubwgsTNsZlSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XN5I0QYqbrKnRruAvn1xW4qM.jpg?f=fotoalbum_large

Die pieken die je ziet komen door de espresso machine, broodrooster, magnetron en oven. Dat zijn dus de situaties waarin de accu moet schakelen tussen laden en ontladen waarvan ik hoop dat het nog wat beter kan.

[ Voor 4% gewijzigd door obed112 op 20-02-2025 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
obed112 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:48:
[...]

Vind het lastig om te beoordelen of een shelly in de meterkast sneller werkt dan de emulatie ervan in home assistent, ik ervaar overdag soms wel wat problemen wanneer de batterij van laden naar ontladen moet en andersom. Of problemen is misschien niet het goede woord, het duurt me te lang, soms wel 20 seconden voordat de meter weer rond de nul draait, wanneer je een oven of magnetron aanzet of een waterkoker in jouw voorbeeld is dit natuurlijk niet goed genoeg om helemaal nom te draaien. Over de nachten was ik al heel tevreden.[Afbeelding]
Ik zit nu lekker in de luie stoel dus geen zin om even een grafiekje te produceren.
Maar als de connectie met de shelly er is dan werkt het echt perfect.

Met de nu grafiek van de HW dinrail meter die tussen accu en grid zit zie ik per direct actie als ik een zware verbruiker bijzet.
Eigenlijk een seconde of 2 dan leverd hij het extra gevraagde vermogen van de waterkoker erbij.
Zet je hem uit dan is in dezelfde tijd het vermogen uit de accu ook weer terug.

Kijk je dan tegelijk naar de NU grafiek in homewizard van de p1 zie je daar blokken die naijlen die laten dan nog het vermogen zien dat tot 10 seconden terug speelde.

Heb je dan ook nog de shelly erbij op een schermpje dan zie je dat die wel keurig en per direct het juiste vermogen laat zien.

Als je dan een beetje met het knopje van de waterkoker speeld dan kun je dus voor elkaar krijgen dat de p1 nog vermogen laat zien net nadat je de waterkoker uitzet.
Dan zie je dus op de p1 van hw 2000 watt teruglevering die er slechts 1 seconde was net na het uitschakelen van de waterkoker. De shelly heeft met de accu natuurlijk ook iets reactie tijd een seconde of 2 ongeveer.

Maar op de p1 kun je dan dus wel 10 seconden die waarde houden voor het volgende data punt komt.
Als de accu daar op stuurt mag hij dus 2000watt laden.. en dan och jee het vermogen was er helemaal niet meer.. stuiterbal gecreëerd.

Al met al met de shelly werkt het top als de connectie stabiel is.
Dan ben ik tevreden met wat hij doet.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat als de belasting en opwek ongeveer in balans zijn je gaat zitten hikken tussen laden en ontladen dat stukje heb ik vandaag niet op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
Als ik zo de hele forum lees, dan is gebruik van HW P1 en de CT003 een wisselend succes bij iedereen.
Bij gebruik van een Shelly is iedereen overwegend positief.

Welke van de Shelly’s kun je nu het beste gebruiken bij een 3 fase aansluiting?

Shelly Pro 3EM-3CT63
Shelly Pro 3EM (met losse CT klemmen)
Shelly 3EM Wifi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQpnY7NZ-FDpjtFl5dVR8pQ3Oyg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4UrkXos6LKlyBu0MNXBtCeNz.png?f=fotoalbum_large
Andere vraag bij aansluiten Shelly zag ik de aansluitschema van “Shelly Pro 3EM (met losse CT klemmen)”
Aan de onderzijde sluit je de CT klemmen aan.
Aan bovenzijde moet je een aftakking maken van alle 3 de fase + 0?
Waarvoor dient dit en is het noodzakelijk? Of is dit om eventuele andere functies van Shelly te kunnen gebruiken?

[ Voor 19% gewijzigd door Rick- op 21-02-2025 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatterijNoob
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-08 10:54
SatScan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:43:
[...]

Ga een eens stapje terug in de App en kies links bovenin apparatenbeheer .
Voeg daar eventueel met de + de CT003 toe
Dit heb ik al geprobeerd, en lukt ook. De CT003 kan toegevoegd worden en ik zie dat die ook effectief mijn verbruik kan aflezen.

Het gaat mis wanneer ik deze wil toevoegen aan de batterij: daar blijft die als offline staan. Ondertussen ook eens geprobeerd via Power Zero app: zie resultaat daar op de afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Euri1k5xsvFbpg0w9KsmiNuN-3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D7MAjCoX2AP2QXIp9AwAJovq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnDXnxBRD4S4VLjqULWcC4ExO0c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/umeuXC25SGH19Jnsp58rdycD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door BatterijNoob op 21-02-2025 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Rick- schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 06:35:
Als ik zo de hele forum lees, dan is gebruik van HW P1 en de CT003 een wisselend succes bij iedereen.
Bij gebruik van een Shelly is iedereen overwegend positief.

Welke van de Shelly’s kun je nu het beste gebruiken bij een 3 fase aansluiting?

Shelly Pro 3EM-3CT63
Shelly Pro 3EM (met losse CT klemmen)
Shelly 3EM Wifi

[Afbeelding]
Andere vraag bij aansluiten Shelly zag ik de aansluitschema van “Shelly Pro 3EM (met losse CT klemmen)”
Aan de onderzijde sluit je de CT klemmen aan.
Aan bovenzijde moet je een aftakking maken van alle 3 de fase + 0?
Waarvoor dient dit en is het noodzakelijk? Of is dit om eventuele andere functies van Shelly te kunnen gebruiken?
Ik denk dat de meeste de3ProEm3x63 hebben, er is ook iemand die de 3proEM3x120 heeft. Deze is iets makkelijker om te monteren omdat de klemmen open gaan maar de klemmen zijn wel wat groter. Met de klemmen meet de shelly de stroom over de 3 fasen. Met de 3 aansluitingen +N meet hij de spanning per fase en kan dan zo het vermogen berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-
PNARI schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 06:45:
[...]

Ik denk dat de meeste de3ProEm3x63 hebben, er is ook iemand die de 3proEM3x120 heeft. Deze is iets makkelijker om te monteren omdat de klemmen open gaan maar de klemmen zijn wel wat groter. Met de klemmen meet de shelly de stroom over de 3 fasen. Met de 3 aansluitingen +N meet hij de spanning per fase en kan dan zo het vermogen berekenen.
Bedankt voor je toelichting.
De aansluiting bovenop is puur voor de spanning. Dus er hoeft geen aftakking van 6mm2 heen, maar 1,5mm2 kan ook? Aangezien er geen stroom gaat lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
De batterij blijft een magisch iets: vanochtend gaf ie aan dat ie nog 0,87kWh over had (17%). Zie ik hem nu 'ineens' in de autostand als een gek laden met 600W en kijk ik in de Marstek-app zit ie nu op 0,56kWh (11%). Maar de cumulatieve ontlading van vandaag is 0.
En als ik dit tik stopt ie er ook weer meer en zie in mijn grafiekje dat ie dat ongeveer 30 minuten heeft gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door DikkieDick op 21-02-2025 07:59 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PNARI
Rick- schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 06:50:
[...]

Bedankt voor je toelichting.
De aansluiting bovenop is puur voor de spanning. Dus er hoeft geen aftakking van 6mm2 heen, maar 1,5mm2 kan ook? Aangezien er geen stroom gaat lopen?
Inderdaad . Nog vergeten 3EM wordt niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 11:18
PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:06:
[...]

Wat bedoel je met " ontlaad correct" in AI mode ?
Dat hij de stroom terug aan het net levert als de prijs hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
Ronald.42 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Mag ik je vragen wat voor hoofdrouter je gebruikt is die gewoon van de provider?

Maar waar het me even om gaat is dat ik toch regelmatig nog de connectie tussen accu en shelly kwijt ben.
Ik wou dus maar proberen om de bekabelde ap die uiteindelijk in de schuur moet komen nu maar even in huis te plaatsen.
Ik heb daar nog niks voor dus wat gebruik jij?
Eerlijk gezegd weinig spannends/ouwe meuk :P

Standaard Odido modem/router (Zyxel T56), hierop een 16p unmanaged switch.
In de switch zit zowel de Shelly als de kabel naar de garage.
In de garage hangt een TP Link C1200 die in AP mode staat.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
PNARI schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 06:45:
[...]

Ik heb zo'n Shelly Pro 3EM met de 'grote' 120A klemmen.
Qua grootte vind ik het nogal meevallen. Ze zijn exact even groot als de klemmen van mijn oude 3EM (de niet-pro, die dus inderdaad niet werkt met Marstek). Past prima in een toch behoorlijk vol ABB kastje.

[ Voor 4% gewijzigd door kaasmakert op 21-02-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
jellybrah schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:28:
[...]

Dat hij de stroom terug aan het net levert als de prijs hoog is.
Dat heb ik nog niet kunnen vaststellen maar heb ook nog niet veel met AI getest. Ik zag gisteren wel dat de batterij 2x ging laden, èén maal ´s nachts en 1x in de namiddag, dat heb ik nog niet eerder gezien . Stond zo ook aangegeven in de prijsgrafiek. Heb MT om uitleg gevraagd.
Had gisteren ook gevraagd wanneer de batterij in België zijn goedgekeurd zou zijn, ze verwijzen me door naar mijn leverancier en die verwijst me naar MT.......

[ Voor 14% gewijzigd door PNARI op 21-02-2025 09:00 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 264 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.