Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja113
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-05 00:26
Hier werkt de CT003 met de ISKRA AM550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 16:04
Duramotion schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:46:
Goedemorgen allemaal,

Mag ik jullie om wat hulp vragen.

Bij wie werkt de P1 dongel in de slimme meter?
Welk type en merk slimme meter heb je?

Dank je wel voor de info alvast.
P1 meter van Marstek heb ik nu 1 week.
2 keer een probleem gehad. 1e keer herstelde hij zelf, 2e keer niet. Moest de stekkers (voeding en stekker naar meter) los koppelen. Daarna opnieuw aangesloten en het werkte weer.

Regeling in auto (NOM) werkt redelijk mits er geen grote belasting variaties zijn. Dan raakt de regeling de weg kwijt. Uiteindelijk hersteld het wel. Denk er over wanneer wasmachine of droger gebruikt wordt over te gaan in hand mode.
Hoop wel dat in de toekomst de NOM nauwkeuriger gehaald gaat worden ook bij kleine belasting variaties.

Slimme meter
Merk ISKRA
Type AM550 ED1.01

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duramotion schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:46:
Goedemorgen allemaal,

Mag ik jullie om wat hulp vragen.

Bij wie werkt de P1 dongel in de slimme meter?
Welk type en merk slimme meter heb je?

Dank je wel voor de info alvast.
Op zich werkt de marstek p1 meter wel in de meter.
Met of zonder splitter van HW is het resultaat verder hetzelfde.
Data komt door.
Helaas slechts elke 10 seconden als ik met de grafiek mee tel.
De accu stuurt veel sneller dus onmogelijk om de nul te houden.
Bij gelijk blijvende belasting in huis komt hij er uiteindelijk wel.
Maar komt er een wijziging in de belasting dan is hij eerst weer een poos van het padje.

Onderstaande trapjes van 10 seconden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fclycvFMjwwK0zzPD_HXFNA8d0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZP4nnERmCimzABli0Jh9BsF.jpg?f=fotoalbum_large

Merk en type meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eF7IB1Ixk7t0fi_4P9w0wFpUlnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qA8AlteJNgGlqtZ4ZKKiEjRU.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Gisteravond voor het slapen gaan de batterij op auto gezet. Gedurende de nacht redelijk ontladen en zit behoorlijk rond de 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6j7Gg5dyEFJKuLp7fFRGA7N7ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GL74DoDl8KaSwfHIQjyq4mwS.jpg?f=fotoalbum_large

Net keek ik en zag ik dat mijn teller van de p1meter op -100 sprong en gelijk werd de Marstek wakker. Dit nu weer via de HW p1.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duramotion
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-09 10:19

Duramotion

Bedrijfsaccount Duramotion
S2S schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:54:
[...]

@Duramotion Mijn meter staat er niet tussen, wel doorgegeven. een Landis +gyr E350, maar mijn type nummer is anders ;) er staat wel een andere type nummer in (wel in de lijst nu), deze is ook DSMR 4.2, dus ik verwacht dat deze werkt bij mij.. wel een aanname maar ik hoop toch dat DSMR versies onderling van hetzelfde merk werken.

Daar draai ik nu op. Ik ben in afwachting van toevoeging van mijn type nummer. Baterij is ook bij jullie gekocht, misschien dat jullie wat kunnen betekenen met betrekking tot verbeteren ondersteuning.
We zijn even in kaart aan het brengen welke meters er nu wel al direct te koppelen zijn met de P1 dongel.

Mocht het niet lukken ook al is die DSMR4.2 laat het even weten dan gaan we contact opnemen met Marstek dat deze ook word toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:17

S2S

(jarig!)
DikkieDick schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:21:
Gisteravond voor het slapen gaan de batterij op auto gezet. Gedurende de nacht redelijk ontladen en zit behoorlijk rond de 0.

[Afbeelding]

Net keek en zag ik dat mijn teller van de p1meter op -100 sprong en gelijk werd de Marstek wakker. Dit nu weer via de HW p1.
Ik zie hier precies hetzelfde gedrag. Bij kortere belastingen is de boel te lang ontregeld.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
Duramotion schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:28:
[...]

We zijn even in kaart aan het brengen welke meters er nu wel al direct te koppelen zijn met de P1 dongel.

Mocht het niet lukken ook al is die DSMR4.2 laat het even weten dan gaan we contact opnemen met Marstek dat deze ook word toegevoegd.
De koppeling gaat wel goed.(ik zie alle data, totaal verbruik slimme meter en belasting ) vaak om de 10 of 20 seconden in. De grafieken , Ik heb wel het idee dat het werkt, ook al heb ik ander subtype E350 Landis gyr. Ik zie hetzelfde gedrag als hierboven genoemd. Bij korte belasting is de sturing te traag.

De accu lijkt op 5 seconden te draaien maar de P1 data komt iedere 10 seconden, en als er dan nog lag is in je eigen netwerk of via het internet dan is er feest.

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 19-02-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
  • Laatst online: 14-08 14:13
S2S schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Dit bedoel ik dus... was ik al bang voor. probleem is, ze vertellen niet hoe hun systeem nou echt werkt. Maar ik verwachte al zoiets door je totaal verbruik uit te lezen uit de slimme meter en dan daar maar op sturen. Niet echt AI als je het mij vraagt.. wel een mooie marketing term. Maar we zullen het zien.
Vooralsnog is er nog geen enkele reden geweest om aan te nemen dat AI ook maar iets te maken heeft met de Accu.
Ze hadden het net zo goed Quantum Ai E-Matrix (TM) kunnen noemen.
Ik heb vroeger PID+Fuzzylogic algoritmes in elkaar geknutseld die het beter zouden doen.

Ze kunnen hun backend niet eens voor elkaar krijgen. Als je de historische data al niet kan verwerken, hoe moet je dan een AI iets leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:18:
[...]

Op zich werkt de marstek p1 meter wel in de meter.
Met of zonder splitter van HW is het resultaat verder hetzelfde.
Data komt door.
Helaas slechts elke 10 seconden als ik met de grafiek mee tel.
De accu stuurt veel sneller dus onmogelijk om de nul te houden.
Bij gelijk blijvende belasting in huis komt hij er uiteindelijk wel.
Maar komt er een wijziging in de belasting dan is hij eerst weer een poos van het padje.

Onderstaande trapjes van 10 seconden.

[Afbeelding]

Merk en type meter.

[Afbeelding]
DM is handiger 8)7

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Graag via DM zodat het hier wat overzichtelijker blijft.
Dank U O-)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
SatScan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:41:
[...]

Dank U O-)
Het wordt tijd voor deeltje 2, met wat strakkere moderatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
Losballos2005 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Vooralsnog is er nog geen enkele reden geweest om aan te nemen dat AI ook maar iets te maken heeft met de Accu.
Ze hadden het net zo goed Quantum Ai E-Matrix (TM) kunnen noemen.
Ik heb vroeger PID+Fuzzylogic algoritmes in elkaar geknutseld die het beter zouden doen.

Ze kunnen hun backend niet eens voor elkaar krijgen. Als je de historische data al niet kan verwerken, hoe moet je dan een AI iets leren.
Ja juist .. volgens mij als ze er echt tijd voornemen kan je dit redelijk oplossen met gecodeerde algoritmes… maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
SatScan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:41:
[...]

Dank U O-)
Hoezo per DM.
Toch best interessant om te zien of het allemaal zo slecht is of dat er ook goede ervaringen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Losballos2005 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:45:
[...]

Ja idd maar ik heb volgende maand geen tijd om dat te doen... dus laten we nog een maandje doorgaan.
Hopelijk zijn er dan wat updates vanuit MT geweest die de werking verder stabiliseren.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
Losballos2005 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:45:
[...]

Gewoon 2 threads, 1 voor de beta testers (wij) en 1 voor de feiten (jullie) 😊 probleem opgelost . Ik heb er zelf niet echt problemen mee hoe het nu loopt.

Ik kan nou niet bepaald zeggen dat het product werkt zoals beloofd . Dat is nogal chaotisch en dat zie je terug in deze thread.

Wat moet je in de topic start zetten, plug en play werkt ? Maar installeer eerst een shellly of gebruik een emulator of de p1 van HW, wel eerst de andere app installeren …

Ik lees mee en als er wat te delen is deel
Ik dat.
Stel dat alles over een paar weken wel werkt zul je zien dat deze thread ook verandert, maar dat ben ik.

[ Voor 25% gewijzigd door S2S op 19-02-2025 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je hebt helemaal gelijk.
Ik zal hier niet meer posten om ergenis te voorkomen..

d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald_61 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:48:
[...]

Hoezo per DM.
Toch best interessant om te zien of het allemaal zo slecht is of dat er ook goede ervaringen zijn?
Dat geeft zoveel 'vervuiling' maar wie ben ik.... krijgen we daar ook weer discussie over... bij mij werkt het wel met die meter en bij mij niet etc etc...

Maar goed een ieder moet doen en laten wat hij/zij wil. _/-\o_

Ik ben toch volgende maand 'uit de lucht' ... :+

En denk dat de wederverkopers gezamenlijk een lijst kunnen aanmaken van wel en niet werkende meters en die hier delen. Hebben ze gelijk gebruikers die als een meter wordt toegevoegd de werking kunnen testen.
Sharing = Caring

[ Voor 23% gewijzigd door SatScan op 19-02-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:46:
Ik zie dat Marstek nu ook een systeem heeft zoals HW, modulair systeem stappelbaar van 2.56 kWh tot 10 kWh.

Ziet er goed

https://www.marstekenergy...jupiter-c-plus-all-in-one

Niet dat wij daar wat aan hebben 🤣 maar ik dacht meldt het toch. Ik weet ook niet of deze zo in het grid kan worden gestopt als de onze. Wel mooi om ontwikkeling te zien.

Zoiets had ik ook wel graag gezien met hun prijzen .
zo te zien is dit zonder backup uitgang en werkt het zonder de solar input verder het zelfde als de venus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_61
SatScan schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:50:
[...]

Dat geeft zoveel 'vervuiling' maar wie ben ik.... krijgen we daar ook weer discussie over... bij mij werkt het wel met die meter en bij mij niet etc etc...

Maar goed een ieder moet doen en laten wat hij/zij wil. _/-\o_

Ik ben toch volgende maand 'uit de lucht' ... :+

En denk dat de wederverkopers gezamenlijk een lijst kunnen aanmaken van wel en niet werkende meters en die hier delen. Hebben ze gelijk gebruikers die als een meter wordt toegevoegd de werking kunnen testen.
Sharing = Caring
Inderdaad 1 totaal lijst en de rest buiten beeld inventariseren houdt het overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

het is niet alleen de meter maar sommige hebben ook problemen met 3 fase
als hij op1 fase aan het terug leveren is gaat de accu ineens terug leveren terwijl overschot is aan solar

en dat heb ik alleen met de ct003 de shelly niet ( emulatie )

[ Voor 50% gewijzigd door Maxwp op 19-02-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heeft iemand het al eens gezien dat de accu op 100% is en dan zonder dat er verder ontladen word deze kort even naar 99% gaat hij dan gaat laden en snel weer op 100% is
doet hij 10 seconden of zo over

en inplaats van de 10watt standby is deze 40 watt nu
zou dat me top balanceren te maken hebben?
voor wie modbus heeft
de ac power blijft 10watt maar de accu zegt 40 watt te verbruiken?
beetje vreemd of zou het bms een eigen ingebouwde kleine lader hebben?

edit
zie nu dat hij dit 30min later weer herhaald

[ Voor 46% gewijzigd door Maxwp op 19-02-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
S2S schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:46:
Ik zie dat Marstek nu ook een systeem heeft zoals HW, modulair systeem stappelbaar van 2.56 kWh tot 10 kWh.

Ziet er goed

https://www.marstekenergy...jupiter-c-plus-all-in-one
Nette vervolgstap. Maar laadt ook nog steeds alléén vanuit PV, niet vanuit het net.

Wat dat betreft niet zoals HW (of Venus). En zet je bij HW niet simpelweg meerdere volledige units neer? Ik wist niet dat die al een omvormer-module + losse accu modules hebben.

Als vervolg zal er weldra ook wel een bovenste (omvormer) component komen met 'Venus' functionaliteit. (Laden vanaf net, EMS, backup aansluiting.)

Maar komt er daarna eentje met beide, zo vraag ik me af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Maxwp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:03:
[...]

zo te zien is dit zonder backup uitgang en werkt het zonder de solar input verder het zelfde als de venus?
Als de Jupiter lijkt me. Dus GEEN opladen vanuit het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:12:
heeft iemand het al eens gezien dat de accu op 100% is en dan zonder dat er verder ontladen word deze kort even naar 99% gaat hij dan gaat laden en snel weer op 100% is
doet hij 10 seconden of zo over

en inplaats van de 10watt standby is deze 40 watt nu
zou dat me top balanceren te maken hebben?
voor wie modbus heeft
de ac power blijft 10watt maar de accu zegt 40 watt te verbruiken?
beetje vreemd of zou het bms een eigen ingebouwde kleine lader hebben?

edit
zie nu dat hij dit 30min later weer herhaald
Dat had ik hier 26 januari al eens gemeld.
Ronald.42 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:49:
Hij is vol inmiddels.
Op zich valt het mooi binnen de opwek maar hij was klaar en 100%.
Nu is hij ineens 99% en doet nu en dan een klein hikje laden.
Het blijft allemaal wat rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Dat had ik hier 26 januari al eens gemeld.

[...]
ik zie nu dat hij dti elke 30 min doet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOD6WNL-B01LSCJZVKOILj_LdzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XbssgwDukP0A4w7iOr1nVoVP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:47:
[...]

ik zie nu dat hij dti elke 30 min doet
[Afbeelding]
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Puk
  • Laatst online: 11-05 12:43
Vandaag mijn Venus E ontvangen met CT003 meter van marstek.nl. Met installeren leek alles goed te gaan maar laden deed hij niet terwijl er ca. 2000 watt werd terug geleverd aan het Net door onze panelen. Ik had hem staan in de stand "zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel". Wel ging hij kort ontladen omdat onze warmtepomp per saldo voor afname van het net zorgde. Er zat ca. 4 KW Chinese stroom in.

Daarna in de stand manual gezet en geselecteerd van 14:00 tot 17:00 op 1000 watt ontladen en toen begon direct te laden.

Verder valt op dat als ik klik op het groene CT knopje linksonder de MT CT003 verbonden is met wifi maar ga ik via apparaatbeheer naar de CT003 dan is hij daar steeds de WIFi verbinding kwijt. Het lijkt wel of het een ander apparaat is maar dat kan niet. Ik heb de CT003 daar een keer verwijderd maar dan blijft hij onder de CT knop gewoon zichtbaar.

Weet iemand of er een instructie is hoe je die instellingen van de CT003 manual / AI en zelfconsumptie kan instellen? Het lijkt nu namelijk of de ingestelde laadstrategie ook effect heeft op de zelfconsumptie instelling en dat lijkt met niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
P.Puk schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:03:
Vandaag mijn Venus E ontvangen met CT003 meter van marstek.nl. Met installeren leek alles goed te gaan maar laden deed hij niet terwijl er ca. 2000 watt werd terug geleverd aan het Net door onze panelen. Ik had hem staan in de stand "zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel". Wel ging hij kort ontladen omdat onze warmtepomp per saldo voor afname van het net zorgde. Er zat ca. 4 KW Chinese stroom in.

Daarna in de stand manual gezet en geselecteerd van 14:00 tot 17:00 op 1000 watt ontladen en toen begon direct te laden.

Verder valt op dat als ik klik op het groene CT knopje linksonder de MT CT003 verbonden is met wifi maar ga ik via apparaatbeheer naar de CT003 dan is hij daar steeds de WIFi verbinding kwijt. Het lijkt wel of het een ander apparaat is maar dat kan niet. Ik heb de CT003 daar een keer verwijderd maar dan blijft hij onder de CT knop gewoon zichtbaar.

Weet iemand of er een instructie is hoe je die instellingen van de CT003 manual / AI en zelfconsumptie kan instellen? Het lijkt nu namelijk of de ingestelde laadstrategie ook effect heeft op de zelfconsumptie instelling en dat lijkt met niet de bedoeling.
Er zijn maar 3 standen, that’s it. De prijs is ter indicatie . Hij kijkt bij auto naar de beursprijzen en gaat op de juiste tijdstippen ontladen . Met een dynamisch contract. Manueel en zelfconsumptie draaien zonder beursgegevens .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Puk
S2S schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:19:
[...]

Er zijn maar 3 standen, that’s it. De prijs is ter indicatie . Hij kijkt bij auto naar de beursprijzen en gaat op de juiste tijdstippen ontladen .
Dankjewel voor je reactie. Ik wil hem niet gebruiken voor handelen. Heb een vast contract. Wil overtollige stroom van de panelen 's-nachts gebruiken. Volgens de app is dat de stand (Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel" Moet je dan toch een dag en tijdschema instellen? Als ik dat niet doe dan laad hij namelijk niet maar in mijn beleving zou dit niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
P.Puk schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Dankjewel voor je reactie. Ik wil hem niet gebruiken voor handelen. Heb een vast contract. Wil overtollige stroom van de panelen 's-nachts gebruiken. Volgens de app is dat de stand (Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel" Moet je dan toch een dag en tijdschema instellen? Als ik dat niet doe dan laad hij namelijk niet maar in mijn beleving zou dit niet nodig moeten zijn.
Zelfconsumptie doet vanalles 🤣 Zou moeten werken, maar het fijne weten wij er ook niet van .

Systeem wil 0 op de meter draaien en het lijkt erop dat deze dan ook soms laad en ontlaad en die totalen aftrekt om zo op 0 te komen ..

Ik zie dit gedrag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper_j1976
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-03 07:54
Hier al een tijdje aan het stoeien met de Mastek P1 meter en ZIV 5CTA3BCE000AAD0 slimme meter. De Marstek P1 meter komt nooit in het negatief, terwijl de slimme meter wel een negatief vermogen aangeeft.

In Home Assistant zie ik ook dat power consumed - power produced negatief is.

Doe ik iets verkeerd? Hebben meer mensen hier last van?

[ Voor 13% gewijzigd door jasper_j1976 op 19-02-2025 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
jasper_j1976 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:29:
Hier al een tijdje aan het stoeien met de Mastek P1 meter en ZIV 5CTA3BCE000AAD0 slimme meter. De Marstek P1 meter komt nooit in het negatief, terwijl de slimme meter wel een negatief vermogen aangeeft.

Zeker, naar mijn gevoel kloppen hun grafieken niet ;) wel als ze langs de server zijn geweest ;) ik zie dit hier ook. Iemand poste al dat de Marstek 9kwh heen en weer had gepompt maar 1kwh had verbruikt wat klopte met zijn verbruik, wel een bijzondere manier om het zo te doen ..

Maar ik heb geen idee of ze dit later compenseren met extra te ontladen of laden, lijkt het wel op.

[ Voor 13% gewijzigd door S2S op 19-02-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Puk
Het lukt ook niet om een apart tijdschema in te stellen voor laden en ontladen. Voeg ik een 2e schema toe (ontladen na eerst een laadschema te hebben ingesteld) dan overschrijft hij de vorige. Er staat wel in de App dat de P1 van Homewizard spoedig weer te selecteren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper_j1976
S2S schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:31:
[...]

Zeker, naar mijn gevoel kloppen hun grafieken niet ;) wel als ze langs de server zijn geweest ;)

Maar ik heb geen idee of ze dit later compenseren met extra te ontladen of laden, lijkt het wel op.
Should they blame cache? Hier wil hij überhaupt niet laden in self consumptie modus. Denk dat ik een ander probleem heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
P.Puk schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:32:
Het lukt ook niet om een apart tijdschema in te stellen voor laden en ontladen. Voeg ik een 2e schema toe (ontladen na eerst een laadschema te hebben ingesteld) dan overschrijft hij de vorige. Er staat wel in de App dat de P1 van Homewizard spoedig weer te selecteren valt.
1 minuut verschil in bouwen? Soms valt het in een andere dag , bijvoorbeeld 00.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:43
jasper_j1976 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:29:

In Home Assistant zie ik ook dat power consumed - power produced negatief is.

Dat heb ik dus ook, dacht zelf dat dat kwam omdat ik over 3 fasen terugleverde, maar kan ook een andere oorzaak hebben. Krijg die P1 meter van Marstek nu sowieso niet aan het praten met de accu door netwerk issues.

Met een andere P1 meter, via HA en de Shelly emulator werkt het hier wel perfect. Alle restjes zonnestroom gaan netjes de accu in en hij vangt nu ook het verbruik weer netjes op. Lijntjes in DSMR reader voor verbruik en teruglevering liggen netjes over elkaar heen. Vond het alleen gek dat de accu aangaf meer te laden dan dat ik teruglevering zag, maar komt omdat hij alles over dezelfde fase niet mee telt als teruglevering in DSMR reader.
Export in de Enphase app staat ook al 2 dagen op max 0.1kWh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper_j1976
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:45:
[...]

Dat heb ik dus ook, dacht zelf dat dat kwam omdat ik over 3 fasen terugleverde, maar kan ook een andere oorzaak hebben. Krijg die P1 meter van Marstek nu sowieso niet aan het praten met de accu door netwerk issues.

Met een andere P1 meter, via HA en de Shelly emulator werkt het hier wel perfect. Alle restjes zonnestroom gaan netjes de accu in en hij vangt nu ook het verbruik weer netjes op. Lijntjes in DSMR reader voor verbruik en teruglevering liggen netjes over elkaar heen. Vond het alleen gek dat de accu aangaf meer te laden dan dat ik teruglevering zag, maar komt omdat hij alles over dezelfde fase niet mee telt als teruglevering in DSMR reader.
Export in de Enphase app staat ook al 2 dagen op max 0.1kWh :)
Dan moet ik geduld hebben of knutselen. Hoe werkt dat met HA en een Shelly emulator. Is dat een apparaatje of een HA plugin. Kon daar weinig bij Google over vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
jasper_j1976 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:58:
[...]
Dan moet ik geduld hebben of knutselen. Hoe werkt dat met HA en een Shelly emulator. Is dat een apparaatje of een HA plugin. Kon daar weinig bij Google over vinden.
https://github.com/tomquist/b2500-meter
is te installeren als plugin voor HA, kan de waarde van een P1 meter of een andere meter pakken en uitsturen als een waarde die Marstek kan uitlezen.

Staat ook in de topicstart zie ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 19-02-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick

Heb je hem op ontladen of laden gezet tussen 14 en 17 uur?

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
De hele dag (vanaf gisteravond pakweg 22:30 uur) tot dusverre in de zelf-stand gedraaid: gisteravond was ie half vol, vanochtend zat er nog zo'n 15% in en doordat ik amper thuis was heeft ie lekker lopen laden en dat ging soms met 600-700W en inmiddels weer half vol. De komende dagen vrees ik dat dat niet gaat lukken.

Wel leuk om in Home Assistant nu de wijzer van totale energieverbruik naar rechts wijst dus meer teruggeleverd dan afgenomen (zij het slechts 0,07). Dat is op zich 's zomers standaard maar in februari nog nooit eerder voorgekomen, hoewel de dag nog niet om is uiteraard. Als straks de kookplaat aan gaat dan zal ie dat niet redden met 800W uit de Marstek.
En nog wat getalletjes uit HA: 93% eigen verbruikte zonne-energie (dat wil je op 100 hebben), en ook 93% zelfvoorzienend.

[ Voor 43% gewijzigd door DikkieDick op 19-02-2025 16:49 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 17-09 01:52
Duramotion schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Ik bedoel inderdaad de P1 van Marstek, bij wie werkt deze in de slimme meter, we merken dat dit nog niet het geval is bij verschillende klanten.

we willen even in kaart brengen bij welke meters ze wel werken.
Bij mij doet hij niets in de auto mode, manual doet het wel en AI ga ik niet proberen.
DSMR Identification CTA5ZIV-METER

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper_j1976
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:16:
[...]

https://github.com/tomquist/b2500-meter
is te installeren als plugin voor HA, kan de waarde van een P1 meter of een andere meter pakken en uitsturen als een waarde die Marstek kan uitlezen.

Staat ook in de topicstart zie ik :)
Merci, op die naam had ik niet gegoogled. Zie nu in de marstek app een beeld dat ik eigenlijk van hun eigen P1 Meter had verwacht. Moest in HA de eenheid van de power sensor van Kw naar W omzetten. Anders zag marstek 2W i.p.v. 2Kw . Ben benieuwd wat morgen voor waarden gaat brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
jasper_j1976 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:18:
[...]

Merci, op die naam had ik niet gegoogled. Zie nu in de marstek app een beeld dat ik eigenlijk van hun eigen P1 Meter had verwacht. Moest in HA de eenheid van de power sensor van Kw naar W omzetten. Anders zag marstek 2W i.p.v. 2Kw . Ben benieuwd wat morgen voor waarden gaat brengen.
Ja die fout had ik ook gemaakt, vandaar dat het de eerste dagen voor geen meter werkte :p zodra ik de boel omzette ging het gelijk goed.
@SatScan misschien goede toevoeging voor de TS, voor bij de simulator?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De shelly is online.

Moest inderdaad de listning port op 1010 zetten en dan pakt marstek hem.

De shelly app zelf heeft overigens een leuk overzicht van alle waardes per fase.

Hij is nu ook al een poos lang verbonden met de accu zonder weg te vallen.
Verbonden via kabel aan de modem.
Ct bolletje in de marstek app blijft nu stug groen en als je hem aanklikt geeft hij ook keurig de juiste waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldzek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:29
De 2500 meter doet echt lekker zijn werk.
Enige problemen zijn hier echt de regenpomp en het koken. Omdat die om de haverklap aan en uitslaan. Zou leuk zijn moest elk toestel ip adress krijgen die je kan negeren😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Puk
DikkieDick schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:47:
De hele dag (vanaf gisteravond pakweg 22:30 uur) tot dusverre in de zelf-stand gedraaid: gisteravond was ie half vol, vanochtend zat er nog zo'n 15% in en doordat ik amper thuis was heeft ie lekker lopen laden en dat ging soms met 600-700W en inmiddels weer half vol. De komende dagen vrees ik dat dat niet gaat lukken.

Wel leuk om in Home Assistant nu de wijzer van totale energieverbruik naar rechts wijst dus meer teruggeleverd dan afgenomen (zij het slechts 0,07). Dat is op zich 's zomers standaard maar in februari nog nooit eerder voorgekomen, hoewel de dag nog niet om is uiteraard. Als straks de kookplaat aan gaat dan zal ie dat niet redden met 800W uit de Marstek.
En nog wat getalletjes uit HA: 93% eigen verbruikte zonne-energie (dat wil je op 100 hebben), en ook 93% zelfvoorzienend.
Sorry ik had hem op laden gezet. Als ik de stand selecteer onder Auto en dan Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel (hoe verzin je het) dan doet hij helemaal niks. Als ik dan in Manual een tijdsinstelling doe dat hij moet laden of ontladen en dan terug ga naar Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel dan voert hij dat uit maar dan moet je ook een wattage invoeren en dat betekent laden desnoods van het net en ontladen desnoods terugleveren en dat wil je natuurlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ronald.42 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:51:
[...]

De shelly is online.

Moest inderdaad de listning port op 1010 zetten en dan pakt marstek hem.

De shelly app zelf heeft overigens een leuk overzicht van alle waardes per fase.

Hij is nu ook al een poos lang verbonden met de accu zonder weg te vallen.
Verbonden via kabel aan de modem.
Ct bolletje in de marstek app blijft nu stug groen en als je hem aanklikt geeft hij ook keurig de juiste waardes.
Hier ook ingebouwd, wat een knotsen heeft de Shelly pro 3EM :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33hOKCSyl38yaGMJDrhk2Gxj7IA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vFBDnWnqpgqJ4zFwt7xORBr.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!
klump4u schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:37:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb de 63, die past mooi strak boven de hoofdschakelaar.
Dat is een kunstof blokje met drie gaten.
Je moet alleen wel even de touwtjes van de hoofdschakelaar loshalen want hij is niet deelbaar.
Dus de woning moet even van de prik.

Her en der een klok op tijd zetten koste meer moeite.

Overigens toch net even een grijs ct bolletje in de marstek app... }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
Ronald.42 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:42:
[...]

Je moet alleen wel even de touwtjes van de hoofdschakelaar loshalen want hij is niet deelbaar.

Ik denk dat dat grijs blokje komt door een internet hick up, loopt de batterij niet gewoon door? (Server)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Ja had ik ook gezien maar met de 120A kun je lokaal draaien bij de Zendure.
Heb 2 uur de prik eraf gehad vanmorgen, nog wat aanpassingen gedaan wat ik al langer van plan was. Maar nu zit de kast bomvol.
Ben benieuwd hoe hij het gaat doen bij jou, hopelijk een vooruitgang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ8PRA8clW4PwwbyeFiIpeMdPys=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkGDaX6HT9OTYpgPqv7SXyMy.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
[...]

Werkt deze shelly met deze Marstek ? Ik heb deze ook op het oog voor mijn 1 fase systeem .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:40
[...]

[Afbeelding]
Wat is er aangesloten op de bovenste aansluitingen van de Shelly?

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:48:
[...]

Ik denk dat dat grijs blokje komt door een internet hick up, loopt de batterij niet gewoon door? (Server)
Nee de batterij is dan ook standby.
De regeling lijkt wel beter te reageren op de info uit de shelly, hij is wat sneller bij de les zeg maar.
Meer/sneller data/terugkoppeling beschikbaar denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 12:23
Aldzek schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:54:
De 2500 meter doet echt lekker zijn werk.
Enige problemen zijn hier echt de regenpomp en het koken. Omdat die om de haverklap aan en uitslaan. Zou leuk zijn moest elk toestel ip adress krijgen die je kan negeren😅
In theorie is dat nu al mogelijk:
1. Meters aansluiten op die toestellen (bv shelly's)
2. Modbus aansluiting doen
3. Zoals bij @matrover in HA een automatisering schrijven dat hij tijdelijk op manueel gaat bij bepaalde voltages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Janp1963 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:53:
[...]

Wat is er aangesloten op de bovenste aansluitingen van de Shelly?
L1, L2, L3 en N afgesplits van een aardlekautomaat, Shelly zal ook voeding moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
[...]

[Afbeelding]
Kan je ook een foto maken, waar je de backup draden, die boven op de shelly zitten heb aangesloten, bvb dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Chape schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:32:
[...]

Kan je ook een foto maken, waar je de backup draden, die boven op de shelly zitten, bvb dank.
Zijn gewoon 4 installatiedraden die boven in de schroefterminals komen, fase1, fase2, fase3 en de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
klump4u schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:36:
[...]

Zijn gewoon 4 installatiedraden die boven in de schroefterminals komen, fase1, fase2, fase3 en de nul.
Maar mag dat dan 40 Amp zijn zoals bij de 3 aardlek schakerlaar, ik vraag dit omdat iemand op dit forum zijn shelly had overbelast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Chape schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:41:
[...]
Maar mag dat dan 40 Amp zijn zoals bij de 3 aardlek schakerlaar, ik vraag dit omdat iemand op dit forum zijn shelly had overbelast.
De draden geven alleen maar voeding aan de shelly, degene die hem kapot had hier heeft al een nieuwe geplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
klump4u schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:43:
[...]

De draden geven alleen maar voeding aan de shelly, degene die hem kapot had hier heeft al een nieuwe geplaats.
En exact op dezelfde manier aangesloten als de vorige.
Was dus echt een dead on arival.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:00
In hoeverre is dit betrouwbaar? € 12,54.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwXgs4CtnYZAUXVUet3J_DimChQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jymlKlu7rIZHpVNSv7E7olg.jpg?f=fotoalbum_large

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je moet wel opletten dat china veel subsidieert dus die 4kw aan chinese stroom zou zou maar meer kunnen zijn geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:54:
In hoeverre is dit betrouwbaar? € 12,54.

[Afbeelding]
In deze context volkomen zinloos.

Wat voor energie contract heb je?
Heb je netto een overschot aan opwek?

Ik heb bijv. Een modelcontract.
Ik kan nog gewoon alles salderen en wat er over blijft krijg ik een kleine fooi voor.
Voor mij is de accu dan nu ook een zinloze investering.
Maar de energie welke verloren gaat zoals je grafiek laat zien is voor mij in euro's ook verwaarloosbaar.

Dus hier is de investering ter levering en de vermaeck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Ik kan nog gewoon alles salderen en wat er over blijft krijg ik een kleine fooi voor.
Maar de energie welke verloren gaat zoals je grafiek laat zien is voor mij in euro's ook verwaarloosbaar.

mag ik vragen wat je in dat model contract betaal daan dal en piek uren per kwh? en die vergoeding?
je hebt geen terug lever boete?

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 19-02-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:00
Ronald.42 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Ik heb een dynamisch contract en verbuik netto meer dan dat ik opwek in een jaar. ik heb in de maand januari vooral gehandeld. Dan is dit toch de winst die behaald is? Dit is dan inclusief RTE.
PNARI schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:26:
[...]

Ik ken de exacte regels voor dynamische contracten in NL niet maar als de grafieken die je laat zien enkel voor handelen zijn maak je verlies in België. Als je ervan uit gaat dat heel je verbruik stil ligt en de grafiek dus enkel inkoop/ verkoop met je batterij is zou je in België 120kW x0,07 €inkopen aan energie aan het laagste tarief + 120× 0.15 € aan netkosten = 26.4 €. Je verkoopt die aan het hoogste tarief zijnde 0,17 € x91 kWh = 15.7 €. Want gemiddeld op jaarbasis is het verscjil tussen hoogste en laagste uurtarief pp dagbasis 0,1 €.Reken uit je winst. Maar nogmaals dat is de Belgische situatie. En de AI functie laadt de batterij enkel vol aan het laagste tarief en gaat dan gewoon in selfcomsumptionmode draaien.Hoe jij ermee kan handelen is me niet duidelijk.
Eerst even voor de duidelijkheid. Ik concludeerde zelf dat ik veel aan het handelen was geweest, maar het positieve getal van € 12,54 is verlies 8)7 . In NL krijg je tot 1-1-2027 nog evenveel voor leveren als voor terugleveren, wanneer je jaarlijks minder opwekt dan dat je verbruikt. Wat je met handelen dus doet, is goedkoop inkopen en duur verkopen. Hierbij moet je dan wel rekenig houden met het feit dat de RTE van de batterij ongeveer 75% is. Dus koop je voor €0,225 in en je verkoopt voor €0,30 dan draai je break-even. (Even geen rekening houden met afschrijving en andere kosten). In de app van HW kan je aangeven wat je energieprijzen zijn per uur....dus de grafiek zou moeten laten zien wat je maandelijkse/dagelijkse/etc kosten/opbrnegsten zijn.

Mijn vraag was eigenlijk: Klopt mijn redenatie en houdt HW dit idd goed bij; zijn daar ervaringen mee?

(In HW kan je aangeven wat voor contract je hebt, inclusief belastingen etc, ongeveer)

[ Voor 50% gewijzigd door Ellroe32 op 19-02-2025 23:32 ]

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:22:
[...]

mag ik vragen wat je in dat model contract betaal daan dal en piek uren per kwh? en die vergoeding?
je hebt geen terug lever boete?
Ik heb een enkel tarief dus geen dal piek toestanden.
Wel zo overzichtelijk.
Tarief is iets van tegen de 30 cent all in dacht ik.

Voor wat er over is zo rond de 2 cent vergoeding netto.

Vind ik verder prima, rekening voor het hele huis altijd warm is nul. (24/7 op 22,5)
Warm water altijd genoeg
In de zomer de airco aan waneer nodig.

Nou ja en dan krijg je uiteindelijk nog een fooi voor je overschot en de korting energiebelasting.

Ja er zijn nu misschien beter deals te vinden maar we weten nu waar we aan toe zijn.
En als het overschot wat meer of minder is boeit ook niet, zolang er maar overschot is.
En dat zit hier wel goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Ik heb een dynamisch contract en verbuik netto meer dan dat ik opwek in een jaar. ik heb in de maand januari vooral gehandeld. Dan is dit toch de winst die behaald is? Dit is dan inclusief RTE.

(In HW kan je aangeven wat voor contract je hebt, inclusief belastingen etc, ongeveer)
Daar kan ik je geen nuttig antwoord op geven.
Ben niet thuis in die dynamisch handelen met een accu voor winst minus het verlies in omzettingsverliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ronald.42 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Ik heb een enkel tarief dus geen dal piek toestanden.
Wel zo overzichtelijk.
Tarief is iets van tegen de 30 cent all in dacht ik.

Voor wat er over is zo rond de 2 cent vergoeding netto.

Vind ik verder prima, rekening voor het hele huis altijd warm is nul. (24/7 op 22,5)
Warm water altijd genoeg
In de zomer de airco aan waneer nodig.

Nou ja en dan krijg je uiteindelijk nog een fooi voor je overschot en de korting energiebelasting.

Ja er zijn nu misschien beter deals te vinden maar we weten nu waar we aan toe zijn.
En als het overschot wat meer of minder is boeit ook niet, zolang er maar overschot is.
En dat zit hier wel goed ;)
Ergens zijn wij bevoorrecht, de energierekening betaald de accu voor ons O-) Gewoon voor de hobby _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was al beantwoord.

[ Voor 97% gewijzigd door PNARI op 19-02-2025 21:02 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:00:
[...]

Nee de batterij is dan ook standby.
De regeling lijkt wel beter te reageren op de info uit de shelly, hij is wat sneller bij de les zeg maar.
Meer/sneller data/terugkoppeling beschikbaar denk ik.
Standby op de app of ook op de ledbalk van de batterij?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:13:
[...]

Super balen voor je, maar nu kunnen we er achter komen hoe service en garantie werken bij deze accu.
Wel jammer voor jou dat jij dit nu moet gaan uit dokteren.

Suc6.
En inderdaad wat ik dacht de Marstek defect, vandaag bevestiging gekregen van Hame : "Hello, Your device has a malfunction, and we can replace it for you. Since the device is quite heavy, you will need to arrange a pallet for transportation. Please make sure to pack the device securely and include all accessories."

Ik heb direct mijn leverancier Acculife in Merksplas gecontacteerd met de vraag hoe dat verder moest lopen. Zij hebben een perfecte service geleverd en gemeld dat ik vandaag de batterij bij hen mocht binnenbrengen en dat ze mij direct een nieuwe zouden meegeven, zij gaan het terugsturen naar de magazijnen in Duitsland volledig op zich nemen. Wat een service, daar was ik toch wel heel tevreden mee.

Ik om 15 uur naar hun magazijn, de vervangbatterij stond al klaar, Sam en Vincent hebben alles overgeladen in mijn auto en om 16.40u had ik alles terug geinstalleerd en draaide ik terug in auto NOM (batterij was 80% geladen in de verpakking).

Conclusie service bij Marstek (sommige verdelers toch) loopt echt goed. Hopelijk houdt deze het nu wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho1jshlUxNQnRRmwyYOISVdXz0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GTy0e41QvmtTlf7nQSqTngkh.png?f=fotoalbum_large

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:17:
[...]

Standby op de app of ook op de ledbalk van de batterij?
Alledrie, ook in de app van HW namelijk.

Ik heb maar weer eens een verhaaltje gedicht op customer support.

Ooit komt het goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Ik ken de exacte regels voor dynamische contracten in NL niet maar als de grafieken die je laat zien enkel voor handelen zijn maak je verlies in België. Als je ervan uit gaat dat heel je verbruik stil ligt en de grafiek dus enkel inkoop/ verkoop met je batterij is zou je in België 120kW x0,07 €inkopen aan energie aan het laagste tarief + 120× 0.15 € aan netkosten = 26.4 €. Je verkoopt die aan het hoogste tarief zijnde 0,17 € x91 kWh = 15.7 €. Want gemiddeld op jaarbasis is het verscjil tussen hoogste en laagste uurtarief pp dagbasis 0,1 €.Reken uit je winst. Maar nogmaals dat is de Belgische situatie. En de AI functie laadt de batterij enkel vol aan het laagste tarief en gaat dan gewoon in selfcomsumptionmode draaien.Hoe jij ermee kan handelen is me niet duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:53:
[...]

Werkt deze shelly met deze Marstek ? Ik heb deze ook op het oog voor mijn 1 fase systeem .
bij mij werkt die zeer goed, is wel 3fase net

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:53:
[...]

Zou moeten maar heb nog niet gelezen dat iemand dat ook al heeft gedaan. Je moet de binnenkomende fase splitsen in drie, elk draad door één van de openingen van het blokje steken en dan de drie draden weer samenbrengen en verder aansluiten. Op de shelly op a,b en c de fase aansluiten en bij de instellingen van de shelly éénfase instellen.
Enkel voor personen die weten hoe ze aansluitingen in een Ekast moeten maken.Zou moeten werken maar nogmaals nog niet door iemand getest volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:20:
[...]

Alledrie, ook in de app van HW namelijk.

Ik heb maar weer eens een verhaaltje gedicht op customer support.

Ooit komt het goed :+
In de shelly app op je smartphone hebt je een metertje waarop je kan zien wat je installatie altijd aan het doen is ook als de batterij en ct offline zijn, tenzij de shelly zelf ook geen wifiverbonding heeft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uq4DVvRaUGVSETod056Z4gdKqY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSNClnpajSTnJQcCUNzEB4RT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door PNARI op 19-02-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:02:
[...]

Zou moeten maar heb nog niet gelezen dat iemand dat ook al heeft gedaan. Je moet de binnenkomende fase splitsen in drie, elk draad door één van de openingen van het blokje steken en dan de drie draden weer samenbrengen en verder aansluiten. Op de shelly op a,b en c de fase aansluiten en bij de instellingen van de shelly éénfase instellen.
Enkel voor personen die weten hoe ze aansluitingen in een Ekast moeten maken.Zou moeten werken maar nogmaals nog niet door iemand getest volgens mij.
Het zou wel moeten werken.
De stroom wordt verdeeld over drie draden waarschijnlijk iets verschil wegens verschillende draadlengte overgangsweerstanden etc.
Uiteindelijk worden ze in de shelly bij elkaar opgeteld om zo weer tot het totaal te komen.
Ik vraag me wel af wat het doet met de nauwkeurigheid nu heb je per fase een nauwkeurigheid van x% dan heb je drie keer die x% op één fase.
Uiteindelijk zou het natuurlijk op het totaal niet moeten uitmaken want nu is de afwijking er ook al alleen dan verdeeld over er de fases...

Maakt niks uit dus.. }:O

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:04
RTE grafiekje, via Lilygo Modbus gemeten, maar natuurlijk ook aan te passen voor andere systemen als je de inkomende en uitgaande kWh maar kan meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jG2VRMP3VvLvZTLB8I7vNutq9Fg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OcKosIQXuCGRG6Zj3jYwodJM.jpg?f=user_large

https://gathering.tweaker...message/81700760#81700760

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:08:
[...]

In de shelly app op je smartphone hebt je een metertje waarop je kan zien wat je installatie altijd aan het doen is ook als de batterij en ct offline zijn, tenzij de shelly zelf ook geen wifiverbonding heeft
[Afbeelding]
Ja dat is dus het probleem alles is wel online alleen de connectie valt dan weg tussen accu en shelly net als voorheen met de p1 HW en p1MT
Het thuisnetwerk zal het niet zijn dat is wel stabiel en dat soort onderbrekingen zie ik nergens terug.
De jeugd kan hier bijv prima online met elkaar gamen via wifi getuige de verbale communicatie tussen keuken en woonkamer, daar hoor ik geen klachten.

Het is iets dat bij Marstek speeld maar ik krijg de vinger er niet op.
Ik heb ze er al wat vragen over gesteld maar veel verder dan dat die connectie inderdaad unstable is geraak ik nog niet.
Vandaag wat op door gevraagd dat antwoord moet nog komen.

Ik vind deze uit de shelly wel aardig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuRu8vdV3y1d5M2hH87iCeBo2Z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rb7jIAyiVpLUDcppXLG5QEuO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald.42 op 19-02-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Ja dat is dus het probleem alles is wel online alleen de connectie valt dan weg tussen accu en shelly net als voorheen met de p1 HW en p1MT
Het thuisnetwerk zal het niet zijn dat is wel stabiel en dat soort onderbrekingen zie ik nergens terug.
De jeugd kan hier bijv prima online met elkaar gamen via wifi getuige de verbale communicatie tussen keuken en woonkamer, daar hoor ik geen klachten.

Ik heb ze er al wat vragen over gesteld maar veel verder dan dat die connectie inderdaad unstable is geraak ik nog niet.
Als batterij offline geeft zie je dan op de energysocket van HW vanb batterij in HW 5W verbruik van de batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:26:
[...]

Als batterij offline geeft zie je dan op de energysocket van HW vanb batterij in HW 5W verbruik van de batterij?
Schommelt wat rond de 8 a 9 watt.
Dinrail meter trouwens geen socket.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 19-02-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
MT is inderdaad zeer gevoelig voor WIFI ontvangst, zou blij zijn moest ik het antennetje kunnen uittrekken en een RJ45 kabeltje inpluggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Ik ook maar op mijn samsung S24 zie de eenheden niet bij alle getallen , moeilijk te monitoren dan. Je kan op je desktop ook op je webbrowser het ip adres van je shelly ingeven, dan zie je de directe communicatie met je shelly , ook als er geen internetverbinding is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yF_gnZdX52FkUStEoVZhGZM_VVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8hOsQJGDecwIdEItcA8TCOH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:36:
[...]

MT is inderdaad zeer gevoelig voor WIFI ontvangst, zou blij zijn moest ik het antennetje kunnen uittrekken en een RJ45 kabeltje inpluggen :)
Zou mooi zijn als er een kabeltje tussen de accu en de ct was.
Ben je van dat hele gelazer af.

Gewoon rechtreeks van uit in mijn geval de shelly de vermogen meting rechtstreeks de accu in.
Dan kun je met een beetje leuke regeling dat ding strak sturen.

Dat kan met een servo en encoder prima met een pt100 en een regelklep kan dat prima etc etc.

Dat moet met een kwh meter en een omvormer ook prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
Moet zeggen dat bij mij de wifi stabiel is, heb alles een vast ip adressen gegeven(gereserveerd) in linksys deco.
Heb ook mesh uitgeschakeld, voor accu de p1 meter, eigenlijk alles wat met meterkast te maken heeft en home assistent.
Met die chinees weet zelfs een hoofdletter van wachtwoord met inloggen kan problemen geven Zoals bij growatt.

@Ronald.42

Hoe krijg jij het voor mekaar op het shelly scherm van je smartphone dat de linkse kolom met al die pictogrammen verdwijnt ?

• DikkieDick
Ik had hem op zelf-stand staan en dacht dat ie wel zou doorgaan tot er iets van 11% (0,56kWh) over is, maar hij is gisteravond gestopt bij 17% (0,86kWh). Apart, maar nu niet heel spannend, want komt deze dagen toch bij lange na niet vol. Gisteren met de behoorlijk zonnige dag is ie tot net boven de 50% gekomen.

aka pluim003

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:40
In afwachting dat mijn Shelly beschikbaar komt als CT (EM pro 50 A), even proberen op de manueelstand zo dicht mogelijk bij NOM te komen.

Lijkt me aardig close en dat op manueel, piek in de nacht is van het laden van de accu naar 100% en verwarmen van mijn boiler tijdens de goedkoopste uren (dynamisch contract) klein piekje vanochtend is het opstarten van de warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjawifWgz5pzDj5OvN4QirHHuHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHCepBrBfn3PJZbNjeU8w3j7.jpg?f=fotoalbum_large

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Losballos2005
Ik kan met zekerheid stellen dat de zwaartekracht gewoon vat heeft op de MT.

Pleurt me dat ding gister 2 meter naar beneden tijden het sjouwen naar boven.
1 wieltje aardig richting binnenzijde verhuisd en beste buts in de frontplaat.
Maar hij werkt nog.

Als deze technisch kapot loopt dan hebben we denk ik de eerste fotos van de binnenkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL2UrhHc4z_L1U6P55fJq1nNnyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zin9h47ZvjL6MtkY8FDWHvqI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE7bGwph-IArZ9s36e28QMZJ97Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXM6n64gte1uDNph6w6v0kNa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hAfmsZSFrdud9_1EkyfVq6Eg3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uRJeKzqmaS52RELF4GoQQ3E.jpg?f=fotoalbum_large

Voorste plaat zit al deels los..wel verleidelijk om m iets verder los te trekken :P

[ Voor 63% gewijzigd door Losballos2005 op 20-02-2025 15:57 ]

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:12
PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:16:
@Ronald.42

Hoe krijg jij het voor mekaar op het shelly scherm van je smartphone dat de linkse kolom met al die pictogrammen verdwijnt ?
Verschijnt/Verdwijnt?
Dit is Verschijnt
In het scherm " My Dashboard " op het divice klikken.

[ Voor 6% gewijzigd door Peterhardenberg op 20-02-2025 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Gisteren de accu ontvangen, hierbij korte ervaring:

-Groepenkast met Shelly Pro 3EM.
-Shelly FW 1.4.4. Bij 'RPC over UDP' poort 1010 open gezet, leeg IP adres (dit moet via de Shelly app!)

-Netwerk: Shelly via Ethernet verbonden met hoofdrouter in meterkast. Ethernet kabel naar garage, daar een AP die Wifi serveert.

- Marstek 5kWh geplaatst in garage
- Uitpakken, wieltjes monteren, stekker erin, Marstek app geinstalleerd, account aanmaken.
- Accu gekoppeld aan account.
- FW update stond klaar, maar update proces was verdacht snel klaar...
- CT klem selectie: Shelly werd meteen gedetecteerd. Na lang wachten gaf de app een error, maar het CT lampje op de Marstek ging aan en begon meteen met NOM regelen. Toch gelukt dus.
Gestopt met ontladen ergens afgelopen nacht op 11%, geheel naar verwachting.

Via Shelly/Homeassistant kon ik zien dat alles prima werkte, maar de app bleef verdacht stil.
Naderhand bleek dat de FW update toch niet gelukt was (wrs iets met Bluetooth naar mijn telefoon). Nogmaals geprobeerd en toen lukte het wel. (nu op versie 146)

Nu laat de app ook alle data zien, maar alleen als ik binnen Bluetooth bereik ben.
Over Wifi laat de app zien dat de accu online is en via 'statistics' kan ik het laadgedrag zien. Maar de app zelf geeft geen SoC of andere data weer. Ook het online portal van Marstek laat niks zien. Denk dat dit iets met mijn thuisnetwerk te maken heeft. Iemand enig idee ?

Vooralsnog mijn ervaringen:
+Werking met Shelly vooralsnog top. Connectie verliep heel soepel.
+In werking stellen is erg snel en inderdaad behoorlijk plug&play. Enige technische kennis is handig ;)
+NOM regeling werkt icm Shelly out of the box (vooralsnog) prima

-App en software voelen nog niet erg af. Krijg er hetzelfde gevoel bij als bij mijn Growatt omvormer, waar de app ook nooit echt lekker gewerkt heeft.
-Verbinding met Marstek cloud moet er op termijn wel af, daar wil ik niet afhankelijk van zijn.
-Wat doe je met zo'n apparaat over 7 jaar, wanneer Marstek failliet is of de app niet meer beschikbaar?
Zonder app is het op dit moment erg lastig om leven te krijgen in zo'n ding. Of het in bedrijfstellen ook via RS485 kan weet ik niet.
-Accu is (tijdelijk) via stekker aangesloten en ik wil me aan de 800W grens houden. Toch al een paar keer een piek van 2000W gezien, terwijl dat volgens Marstek zelf niet zou moeten kunnen.

Edit: realiseer me net bij dit laatste punt dat 800W alleen geldt voor terugleveren. Opladen gaat standaard tot 2500W, dat kun je verder niet aanpassen voor zover ik kan zien. Extra reden om dit niet via een stekkertje te willen voor langere tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door kaasmakert op 20-02-2025 11:13 ]

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Peterhardenberg schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Verschijnt/Verdwijnt?
Dit is Verschijnt
In het scherm " My Dashboard " op het divice klikken.
Dit is wat bij mij gebeurt, misschien is S24 scherm te kleinAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSL-xN4CBj8EKPdJ0S89o7kNlqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gC5mk7cVsdRSp3F69R15imy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpUUrn5ygWY-rdFg3A0AhTpYT6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaTqK4HGYyscR74U2w9srcWZ.jpg?f=fotoalbum_large

kaasmakert schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:22:
Gisteren de accu ontvangen, hierbij korte ervaring:

-Groepenkast met Shelly Pro 3EM.
-Shelly FW 1.4.4. Bij 'RPC over UDP' poort 1010 open gezet, leeg IP adres (dit moet via de Shelly app!)

-Netwerk: Shelly via Ethernet verbonden met hoofdrouter in meterkast. Ethernet kabel naar garage, daar een AP die Wifi serveert.

- Marstek 5kWh geplaatst in garage
- Uitpakken, wieltjes monteren, stekker erin, Marstek app geinstalleerd, account aanmaken.
- Accu gekoppeld aan account.
- FW update stond klaar, maar update proces was verdacht snel klaar...
- CT klem selectie: Shelly werd meteen gedetecteerd. Na lang wachten gaf de app een error, maar het CT lampje op de Marstek ging aan en begon meteen met NOM regelen. Toch gelukt dus.
Gestopt met ontladen ergens afgelopen nacht op 11%, geheel naar verwachting.

Via Shelly/Homeassistant kon ik zien dat alles prima werkte, maar de app bleef verdacht stil.
Naderhand bleek dat de FW update toch niet gelukt was (wrs iets met Bluetooth naar mijn telefoon). Nogmaals geprobeerd en toen lukte het wel. (nu op versie 146)

Nu laat de app ook alle data zien, maar alleen als ik binnen Bluetooth bereik ben.
Over Wifi laat de app zien dat de accu online is en via 'statistics' kan ik het laadgedrag zien. Maar de app zelf geeft geen SoC of andere data weer. Ook het online portal van Marstek laat niks zien. Denk dat dit iets met mijn thuisnetwerk te maken heeft. Iemand enig idee ?

Vooralsnog mijn ervaringen:
+Werking met Shelly vooralsnog top. Connectie verliep heel soepel.
+In werking stellen is erg snel en inderdaad behoorlijk plug&play. Enige technische kennis is handig ;)
+NOM regeling werkt icm Shelly out of the box (vooralsnog) prima

-App en software voelen nog niet erg af. Krijg er hetzelfde gevoel bij als bij mijn Growatt omvormer, waar de app ook nooit echt lekker gewerkt heeft.
-Verbinding met Marstek cloud moet er op termijn wel af, daar wil ik niet afhankelijk van zijn.
-Wat doe je met zo'n apparaat over 7 jaar, wanneer Marstek failliet is of de app niet meer beschikbaar?
Zonder app is het op dit moment erg lastig om leven te krijgen in zo'n ding. Of het in bedrijfstellen ook via RS485 kan weet ik niet.
-Accu is (tijdelijk) via stekker aangesloten en ik wil me aan de 800W grens houden. Toch al een paar keer een piek van 2000W gezien, terwijl dat volgens Marstek zelf niet zou moeten kunnen.
Fijn dat je je ervaringen zo gedetailleerd deelt.Wat is SoC en MT portal ? App van MT is niet betrouwbaar. Ik heb de batterij toegang tot internet afgesloten via de router. Als er een update van FW is zal ik wel zien wat ik doe.En intussentijd stel ik ze wel in via BT. Volg de prestatie via Shelly en HW app.
Gisteren voor het eerst in 4 weken heeft de batterij in 24 u meer dan 4.5 kWh afgegeven. Ontladen aan 2500kW heeft in mijn ervaring voordeel als er veel injectieoverschot is. Wel minder goed voor de levensduur en rendement.
Als mijn batterij 4.5 jaar meegaat zonder problemen is ze terugbetaald. Hoor tot nu toe wel positieve berichten als iemand hardwarematig een probleem heeft met de batterij.
En hier blijft ze in self consumption mode staan zo lang ik niet wil testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 07:16:
@Ronald.42

Niet, die had ik er af geknipt bij de screenshot. 8)

Ik heb nu weer versie 146 gekregen was vanmorgen gepushed vanuit Marstek.
De accu is afgelopen nacht 26 keer zijn connectie met de shelly verloren.

Volgens marstek zou de oude versie stabieler zijn dan de 147.
Bovendien wisten ze te vertellen dat einde deze maand waarschijnlijk de HW p1 weer te gebruiken zou zijn.
Al denk ik dat ik het liever bij de shelly houd ivm met realtime data van het stroomverbruik. In plaats van elke zoveel seconden uit de meter.

Kleine update:
De shelly en accu met versie 146 even een poosje in de gaten gehouden.
Opwek en verbruik liggen in huis redelijk gelijk met nu en dan meer opwek en nu en dan meer verbruik.
De accu stuurt er netjes heen beide kanten op dus zowel het laden als het terugleveren op de gewenste momenten.
Lijkt niet meer op dat achterlijke gejojo dat ik voorheen altijd zag.
Voor deze korte tijd lijkt het netjes. To be continued.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald.42 op 20-02-2025 10:26 ]

Ronald.42 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:45:
[...]

Niet, die had ik er af geknipt bij de screenshot. 8)

Ik heb nu weer versie 146 gekregen was vanmorgen gepushed vanuit Marstek.
De accu is afgelopen nacht 26 keer zijn connectie met de shelly verloren.

Volgens marstek zou de oude versie stabieler zijn dan de 147.
Bovendien wisten ze te vertellen dat einde deze maand waarschijnlijk de HW p1 weer te gebruiken zou zijn.
Al denk ik dat ik het liever bij de shelly houd ivm met realtime data van het stroomverbruik. In plaats van elke zoveel seconden uit de meter.

Kleine update:
De shelly en accu met versie 146 even een poosje in de gaten gehouden.
Opwek en verbruik liggen in huis redelijk gelijk met nu en dan meer opwek en nu en dan meer verbruik.
De accu stuurt er netjes heen beide kanten op dus zowel het laden als het terugleveren op de gewenste momenten.
Lijkt niet meer op dat achterlijke gejojo dat ik voorheen altijd zag.
Voor deze korte tijd lijkt het netjes. To be continued.
Ik zie met de modbus gegevens ernaast dat de Batt tenminste elke <5 sec bijstuurt en de MT app >8 sec. Die ververst dus niet zo vaak. Kijk er als een schilderij naar... pas na een aantal uren weet je hoe goed het ene of het andere werkt 8)

m2c

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Ik zie met de modbus gegevens ernaast dat de Batt tenminste elke <5 sec bijstuurt en de MT app >8 sec. Die ververst dus niet zo vaak. Kijk er als een schilderij naar... pas na een aantal uren weet je hoe goed het ene of het andere werkt 8)

m2c
Ik kijk naar de Homewizard grafieken.
Daar zie ik nu dat de accu een relatief vloeiende lijn maakt naar het gevraagde laad/ontlaad vermogen.
Voorheen waren dat sprongen in vermogen.
Dat wordt gemeten met een eigen dinrail meter voor de groep van de accu.
Dus hij stuurt nu vloeiender dan voorheen toen de data uit de p1 kwam.

Daar heb ik geen uren voor nodig.

• Ponzo
  • Laatst online: 29-08 17:44
Ik lees net op facebook dat iemand een P1 meter van Marstek met type SWR heeft en op 3-fase goed werkt. Ik heb zelf een type SMR en krijg het nog steeds niet voor elkaar om de juiste waardes te genereren. Wie heeft deze SWR versie ook en wat zou het verschil zijn in hardware?
Ronald.42 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Ik kijk naar de Homewizard grafieken.
Daar zie ik nu dat de accu een relatief vloeiende lijn maakt naar het gevraagde laad/ontlaad vermogen.
Voorheen waren dat sprongen in vermogen.
Dat wordt gemeten met een eigen dinrail meter voor de groep van de accu.
Dus hij stuurt nu vloeiender dan voorheen toen de data uit de p1 kwam.

Daar heb ik geen uren voor nodig.
Hopelijk eindelijk het resultaat waar je op zat te wachten. Toch vreemd dat bij mij versie 1.47 wel goed lijkt te werken.
Gisteren nog eens even zitten kijken toen er drie kookplaten opstonden en er opbrengst van de panelen waren ,batterij schakelde snel maar kon toch niet nom regelen maar dat verwacht ik ook niet. Gisteren voor de eerste keer heeft batterij meer dan 4.5 kWh terug afgegeven in 24 u. Vind ik best ok voor een februaridag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:50
Antwoord van Hame n.a.v. mijn vragen over de LandisGyr E350 en 360 verschillen. Ivm het stuiteren ( met 2500 watt en soms meer) in AI en de andere geautomatiseerde instelling.

Hello, we sincerely apologize for the inconvenience. This issue is caused by differences in sampling rates. We plan to release a new firmware update in about a week, which should resolve this problem. In the meantime, we recommend using manual mode. Thank you for your understanding and support.Best regards,Miller

Please do not reply through this email.Thank you.

• S2S

S2S

(jarig!)
Koniade schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:56:
Antwoord van Hame n.a.v. mijn vragen over de LandisGyr E350 en 360 verschillen. Ivm het stuiteren ( met 2500 watt en soms meer) in AI en de andere geautomatiseerde instelling.

Hello, we sincerely apologize for the inconvenience. This issue is caused by differences in sampling rates. We plan to release a new firmware update in about a week, which should resolve this problem. In the meantime, we recommend using manual mode. Thank you for your understanding and support.Best regards,Miller

Please do not reply through this email.Thank you.
Ja dacht ik al, ook al bij ze aangegeven dat dit kan komen door een p1 meter die om de 10 seconden iets uitstuurt en een accu die mss wel om de seconde of om de 5 seconden iets doet. En misschien nog wel meer vertraging (ik had het idee wel 20+ seconden) Hij ziet dan dus inderdaad zijn eigen verbruik (teruglevering)als opwekking 🤣 en dan is het feest.

Miller wel een hele Engelse of Amerikaanse naam

Wel fijn dat ze hier fatsoenlijk op antwoorden .

Als de belasting hoog genoeg en constant is kan je volgens mij prima in auto draaien .
Tenminste dat doe ik, maar manueel kan ook.

[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 20-02-2025 11:20 ]

Pagina: 1 ... 60 ... 263 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.