Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-07 22:45
Horla schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:30:
[...]

80W? Dat verbruikt alleen al mijn koelkast. Die is nu wel niet direct standaard omdat het een Amerikaans type is maar 80W is wel extreem weinig als gemiddelde. Volgens mij zitten alleen de mensen die in het topic 'serieus elektriciteit besparen' fanatiek meedoen aan zo'n getal, laat staan het gemiddelde huishouden. Ik zit met 230 waarschijnlijk wel boven het echte gemiddelde maar toch...
Een simpel klein modern energiebewust huishouden zit zomaar rond die 100w.
Ik bv niet. Ter illustratie: mijn tuinverlichting trekt al 400+w.

Heb het al eens eerder benoemd , lees maar even terug O-) : ze hebben allebei een andere use case, ook binnen dezelfde categorie van stekkeraccus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-07 19:03

d3x

philco schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:45:
Blijf het bijzonder vinden.
Ik heb een plug en play batterij besteld die verondersteld wordt te werken volgens hun reclame.
Na veel in deze groep te lezen begin ik toch te vermoeden dat ik hier ook met deze batterij niet veel kan gaan doen.
Ten eerste lijkt de CT003 bij velen niet goed te werken.
Ten 2e heb ik een 3 fasen net maar dat wordt niet ondersteund door de MT.
Ten 3e een shelly meter plaatsen zou ik nog kunnen doen maar zit hier in belgie met een delta grid 3x230v (zonder Neuter) kan de shelly niet werken op dit net.

Begin toch te overwegen mijn bestelling (die al 3 x uitgesteld is maar wel betaald) te annuleren.
Wel aangezien je in BE zit, mag je em offcieel eigenljik zelfs nog niet aansluiten.
Daarbovenop lees ik veel van 3fase miserie, wat verwacht je nu, een 1 fase ding met een consumentenmetertje moet eigenlijk de onbalans op de 3 fase sw matig goed gaan regelen. Zelfs een 3 fase omvormer met batterij kost pak meer geld dan een 1fase omvormer.. Dus die Shelly profesional van 100eur zal idd een betere optie daarvoor zijn.

soms vraag ik mij toch af wat bepaalde "tweakers" hier allemaal verwachten van een basis consumentenproduct. Het klopt, misschien staat het niet in de kleine lettertjes dat 3 fase niet evident is of niet werkt (nog niet) maar denk even na wat je allemaal verwacht.

zelfde met die connectiviteit, hoeveel met brakke eigen netwerk, de ct003 zou op zichzelf wel een goede connectie moeten hebben, mijn voorkeur zou echt wel gaan naar een bedrade optie, ik haat die wifi connecties.

Vanuit marstek zou het wel moeten zijn dat er geen cloud connectiviteit nodig is om dat ding in zijn basis te laten werken, enkel bij registratie en als er gewenste controle is via de app. Behalve dan in een bepaalde stand waar je specifiek data van prijzen gaat binnenhalen of weersverwachting data.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
A3-D schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:45:
Misschien weer gewoon on topic verder gaan over de MT batterijen in plaats van het zorgen maken over de toelichting die HW hier gegeven heeft?

Gaat nu nergens meer over imho :?
Heb je de vorige 219 paginas gelezen? we zijn het al een tijdje kwijt hoor :9

Maar je hebt gelijk. OT

Heeft iemand die ct003 al eens aan het draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Losballos2005 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:07:
[...]

Heb je de vorige 219 paginas gelezen? we zijn het al een tijdje kwijt hoor :9

Maar je hebt gelijk. OT

Heeft iemand die ct003 al eens aan het draaien?
Ja daar hebben we ook al een paar pagina's over.
Hij draaide hier wel maar ondanks ct003 en accu online toch regelmatig een grijs ct bolletje in de accu.
En ik kan het niet linken aan het thuisnetwerk dan zou ik op meerdere zaken afwijkingen moeten zien.
Is het ct bolletje wel groen dan is de NOM uiteindelijk met vaste belasting wel redelijk bij de nul ondanks dat hij blijft zoeken.
Zijn de belastingen wat piekerig dan maakt hij er een potje van.
Hij kan dan zelfs gaan laden omdat hij zijn eigen teruglevering nog ziet door vertraging.

Dus al met al werkt het niet bijzonder goed.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:36
ja draait hier al 5 dagen perfect, via splitter ( hw) wel op eigen stroom .
Wel ff terug naar instelingen en zetten naar fabrieks stand met behoud van insteling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-07 18:48
De accu en CT003 werken bij mij helemaal prima. Praktisch gezien vanaf aansluiten al. 2.4 ghz wifi opgezet, alles erop gekoppeld en gaan.

Manueel en op AI gedraaid de afgelopen dagen. Ik heb tijdens het aansluiten van de CT003 geen fabrikant van de meterkast hoeven selecteren.

Een paar keer goedkoop stroom laten laden om te testen maar het hele AI verhaal lijkt nog wel wat getweaked te mogen worden. Hij pakt de laagste stroomprijzen maar dat is vaak maar een half uurtje/uurtje. Je wil toch wel dar hij redelijk vol komt dus liever ook de laagste prijs daarna etc.

Over een weekje komt een electricien een nieuwe groep installeren zodat hij straks ook 2500wh kan ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:33
Losballos2005 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:01:
[...]

Heb het al eens eerder benoemd (lees maar even terug O-) : ze hebben allebei een andere use case, ook binnen dezelfde catagorie van stekkeraccus.
Ik zit rond de 105 watt inderdaad. Maar met uitschieters, quooker die aanslaat.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 16:41
Mijn verbruik in de nacht is gemiddeld 70 watt.

Aangezien HW toch (stiekem) meeleest, als de prijs wordt verlaagd naar €1195 koop ik er meteen 1, moet ik zeker alleen wachten tot BF? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-07 12:37
Er is weer een nieuwe YouTube video over Marstek

YouTube: MARSTEK VENUS - opvolg video en Q&A!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 30-06 00:00
Maxwp schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:17:
[...]

ja snap er ook niks van
de shelly werkt goed en de ct003 gaat hij ineens midden op de dag met vollop zon zich ontladen.
in de app is alles groen dus goede verbindingen het CT brand de WIFI brand en ik zie in de app achter de CT ook data binnen komen van de p1slimme meter.
toch doet hij dat zo ineens .
alles is geupdate btw
Ik heb precies het zelfde probleem met de p1 meter.Heb hem trouwens ook nog niet zien laden in de auto stand.
De Marstek CT werkt dan beter op auto, die laad op alleen vindt ik dat hij heel zuinig ontlaad, terwijl er toch veel gevraagd wordt door infrarood panelen enz.
Maar wat is nu raadzaam zo shelly te kopen of gewoon afwachten op update Marstek p1 en ct meter heb je ook al voor betaald ?

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-07 02:20
Losballos2005 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:01:
[...]

Heb het al eens eerder benoemd (lees maar even terug O-) : ze hebben allebei een andere use case, ook binnen dezelfde catagorie van stekkeraccus.
even verkapt zeggen ik heb een heeeeel grote tuim en ben rijk :P

of je gebruikt nog gloeilampen? 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 15-02-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Chape schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:10:
[...]
Ik heb precies het zelfde probleem met de p1 meter.Heb hem trouwens ook nog niet zien laden in de auto stand.
De Marstek CT werkt dan beter op auto, die laad op alleen vindt ik dat hij heel zuinig ontlaad, terwijl er toch veel gevraagd wordt door infrarood panelen enz.
Maar wat is nu raadzaam zo shelly te kopen of gewoon afwachten op update Marstek p1 en ct meter heb je ook al voor betaald ?
betaald voor wat?

ik gebruik de emulatie via HA dus hoef niks te kopen slimme meter uitlezing naar HA had ik al
die marstek p1 moet gewoon gaan werken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
uhm sorry ?
--
ACTIECODE 'Kristech' voor gratis verzending bij Smart Charged en vraag via Whatsapp of mail voor een extra kortingscode!-

--

staat bij de video? ik dacht dat er prijs afspraken waren gemaakt dat dit niet mocht :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Maxwp schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:51:
[...]

uhm sorry ?
--
ACTIECODE 'Kristech' voor gratis verzending bij Smart Charged en vraag via Whatsapp of mail voor een extra kortingscode!-

--

staat bij de video? ik dacht dat er prijs afspraken waren gemaakt dat dit niet mocht :'(
YouTube: Review Marstek Venus-E thuisaccu

Die kortingscodes gebeurt ook bij ketel klets en bij nog meer partijen. Het maakt me niet uit. Fijn toch dat mensen korting krijgen, heb ik zelf ook gehad 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Losballos2005
Maxwp schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:47:
[...]

even verkapt zeggen ik heb een heeeeel grote tuim en ben rijk :P

of je gebruikt nog gloeilampen? 8)7
De Rabobank heeft een heeeeeeele grote tuin..
Maar valt mee hoor, ik heb een soort van manie met zigbee-lampen en is ietwat uit de hand gelopen.

Maar het was dus even om aan te geven dat de 1 de ander niet is en de HW hier gewoon niet voldoet, terwijl de MT juist om zijn grotere trafo beter tot zijn recht gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corne.w
  • Laatst online: 05-07 19:23
Maxwp schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:51:
[...]

uhm sorry ?
--

--

Ik heb hem iets meer dan een maand geleden besteld aan de hand van zijn filmpje, toen had hij een kortingscode van €150 en die heb ik kunnen gebruiken gelukkig. + dat de batterij nog niet geleverd is nu en mijn cashback van die partij ook nog doorloopt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-07 19:45
Edzelf schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:20:
[...]

Ik heb begrepen dat de Lilygo niet (zonder HA) de besturing kan doen en niet de P1 dongle lezen. Of is de Lilygo vrij te programmeren? Dan kan het wel. Ik denk echter dat mijn oplossing ook goedkoper is.
Het is gewoon een esp32 net zoals jouw project. En €14 a €15 als je mazzel hebt bij Ali.
De doos is te hergebruiken als behuizing dus dat is ook lekker makkelijk.

Het zou je project een stuk toegankelijker maken als custom hardware.

Er is zelfs nog een Micro Sd slot als je met 4MB Flash niet genoeg hebt om bijvoorbeeld een langdurige database wil opslaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7UOaNbi9zA8--AiOml8Im-wQJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5phiTI0Xgt0G7keXVGmUpF2K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door superduper1969 op 15-02-2025 22:49 ]

MTVenus V151 + CT003 V109 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
obed112 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:03:
[...]

YouTube: Review Marstek Venus-E thuisaccu

Die kortingscodes gebeurt ook bij ketel klets en bij nog meer partijen. Het maakt me niet uit. Fijn toch dat mensen korting krijgen, heb ik zelf ook gehad 🥳
nee niet die verzendkorting lees de hele zin er staat erachter "vraag via Whatsapp of mail voor een extra kortingscode!"
dus extra bovenop de gratis verzendkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
superduper1969 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:42:
[...]

Het is gewoon een esp32 net zoals jouw project. En €14 a €15 als je mazzel hebt bij Ali.
De doos is te hergebruiken als behuizing dus dat ik ook lekker makkelijk.

Het zou je project een stuk toegankelijker maken als custom hardware.

Er is zelfs nog een Micro Sd slot als je met 4MB Flash niet genoeg hebt om bijvoorbeeld een langdurige database wil opslaan.
[Afbeelding]
en vergeet niet binnen NL gewoon voor maar 22 euro
vandaag besteld morgen in huis en iets van garantie :) dat is me die paar euro meer dan waard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Losballos2005
superduper1969 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:42:
[...]

Het is gewoon een esp32 net zoals jou project. En €14 a €15 als je mazzel hebt bij Ali.
De doos is te hergebruiken als behuizing dus dat ik ook lekker makkelijk.

Zelfs nog een Micro Sd slot als je met 4MB Flash niet genoeg hebt om bijvoorbeeld een langdurige database wil opslaan.[Afbeelding]
Heb inmiddels 4 van die esp bordjes in huis. Ga ik eens even lekker mee prutsen volgende week (verwacht vragen in het andere topic).
@Edzelf overweeg om in dat topic mee te doen. Allicht zijn er zaken te combineren. Jouw standalone oplossing is zeer wenselijk maar het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdevries
  • Laatst online: 30-06 23:10
Weet iemand of het mogelijk is 2 marstek batterijen op 1 p1 dongel van Marstek te koppelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Losballos2005
Rdevries schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:52:
Weet iemand of het mogelijk is 2 marstek batterijen op 1 p1 dongel van Marstek te koppelen?
Ja. Ze gebruiken 1 dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
Ligt het aan mij of krijgt KK meer firmware updates dan ons..

Verder wel een gewogen review, had m zelf kunnen inspreken.
Met de stand van zaken momenteel in ogenschouw genomen (support&ontwikkeling) en omtrent de RTE iets meer context.

1 dingetje waar ik het roerend eens ben..dat wisselen naar 2500w. Dat moet je gewoon echt niet willen op deze manier. In de wandelgangen ergens op de interwebs begrepen dat ze dat iets moeilijker willen maken in de toekomst maar eigenlijk is dat te laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• obed112
Losballos2005 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:06:
[...]

Ligt het aan mij of krijgt KK meer firmware updates dan ons..

Verder wel een gewogen review, had m zelf kunnen inspreken.
Met de stand van zaken momenteel in ogenschouw genomen (support&ontwikkeling) en omtrent de RTE iets meer context.

1 dingetje waar ik het roerend eens ben..dat wisselen naar 2500w. Dat moet je gewoon echt niet willen op deze manier. In de wandelgangen ergens op de interwebs begrepen dat ze dat iets moeilijker willen maken in de toekomst maar eigenlijk is dat te laat.
Er moet wel een hele goede waarschijnlijk komen dat mensen de batterij op een aparte groep zetten met eigen stopcontact met ontladen van 2500 watt.
Ook een stuk uitleg dat dit gevaarlijk ⚠️ kan zijn wanneer je hier zomaar mee prutst, verder denk ik dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag en veiligheid.
Je kunt ook zelf beslissen of je door rood wil rijden of andere gevaarlijke dingen wil doen. De consequenties moeten gewoon duidelijk vermeld worden.

Ik heb bij mij thuis een installatie bedrijf gehad om dit allemaal netjes te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
obed112 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:15:
[...]

Er moet wel een hele goede waarschijnlijk komen dat mensen de batterij op een aparte groep zetten met eigen stopcontact met ontladen van 2500 watt.
Ook een stuk uitleg dat dit gevaarlijk ⚠️ kan zijn wanneer je hier zomaar mee prutst, verder denk ik dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag en veiligheid.
Je kunt ook zelf beslissen of je door rood wil rijden of andere gevaarlijke dingen wil doen. De consequenties moeten gewoon duidelijk vermeld worden.

Ik heb bij mij thuis een installatie bedrijf gehad om dit allemaal netjes te regelen.
Altijd je eigen verantwoordelijkheid idd. Mee eens.
In de gebruiksaanwijzing is het nog niet eens zo gek omschreven..installatie alleen door professionals. bedoeld of onbedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zijn verhaal over AI mode klopt niet en hij is wel heel erg optimistisch over de werking van de P1 van MT, kan wel zijn eigen ervaring zijn maar zou het toch niet veralgemenen. Over de RTE kan je ook wel discussiëren aangezien hij niet zegt hoe hij die getest heeft. Je kan betere resultaten halen bv.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Yes eindelijk geluk vandaag!
De hele buurt zit in het donker maar wij niet.
Stroom ligt eruit in de hele buurt.

Maar wij hebben een accu met stopcontact *O*

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:49
Hoppa!

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De medewerkers van kpn hebben de verkeerde kabel denk ik _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McyamAbjDKUTEcbsfkSt860iJOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vlRfzNttfcskT7T60m3oOAt.jpg?f=fotoalbum_large

Geniaal weer dit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Ronald.42 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 00:12:

Mooi. Hoeveel seconden of minuten zijn de lampen aan geweest?
Hier is hij altijd leeg en de afgelopen dagen bijna geen zon gehad om op te laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Maxwp schreef op zondag 16 februari 2025 @ 03:28:
[...]

Hier is hij altijd leeg en de afgelopen dagen bijna geen zon gehad om op te laden
Je kan ook op de goedkope momenten laden, zonder dynamisch contract bijvoorbeeld wanneer daltarief geldt. En daarna op normaal tarief ontladen, alle beetjes helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 16-02-2025 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor zij die een eenfasesysteem hebben en die naar Shelly willen overstappen De shelly 3PROem kan je ook eenfasig aansluiten.je moet de fasedraad dan in 3 splitsen, de 3 draden door het blokje voeren en dan terug samenbrengen. Op de shelly moet je op a b en c de fase aansluiten.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
PNARI schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:20:
Voor zij die een eenfasesysteem hebben en die naar Shelly willen overstappen De shelly 3PROem kan je ook eenfasig aansluiten.je moet de fasedraad dan in 3 splitsen, de 3 draden door het blokje voeren en dan terug samenbrengen. Op de shelly moet je op a b en c de fase aansluiten.
Mooie tip, wel wat gehannes met klemmen / wagos of draaidoppen. Maar waarschijnlijk wel de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Davids
  • Laatst online: 15-07 22:10
Dat kan, maar de accus zitten elkaar dan dwars. Zie mijn eerdere post hierover en mijn vraag aan hame en het gekregen antwoord daarop. Men belooft het in de toekomst … op te lossen.

3 x Marstek Venus E. Firmware 1.49. 1 op fase 1, 1 op fase 2 en 1 op alle drie de fases. CT003 P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op zondag 16 februari 2025 @ 03:28:
[...]

Een uur ongeveer.
Zat nog 64% in de accu toen de stroom uitviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
Marcel Davids schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Dat kan, maar de accus zitten elkaar dan dwars. Zie mijn eerdere post hierover en mijn vraag aan hame en het gekregen antwoord daarop. Men belooft het in de toekomst … op te lossen.
Snap ik, maar de vraag was of meerdere accus over 1 dongle werken. in de zin van: heeft elke accu zn eigen dongle nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-07 19:28
Ronald.42 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 00:12:

Hoe werkt dat dan?
Stroomuitval is ook wifi weg,hoe communiceer je dan naar de batterij om de backup aan te zetten?
Of gaat het via BT?

Ga vanmiddag mijn Shelly ( Pro EM 50) instaleren in een heel donkere meterkast dus komt goed uit dat ik een lamp op de batt kan aansluiten om een en ander te verlichten.
Maar kan dan wel de backup openzetten voor ik de spanning eraf gooi.

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Marcel Davids schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:59:
[...]

Njord1 heeft drie accu's op 1 shelly, heeft hij wel speciale software voor gekregen en op de grafiek die hij heeft gepost werkt dat bijzonder goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Janp1963 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Hoe werkt dat dan?
Stroomuitval is ook wifi weg,hoe communiceer je dan naar de batterij om de backup aan te zetten?
Of gaat het via BT?

Ga vanmiddag mijn Shelly ( Pro EM 50) instaleren in een heel donkere meterkast dus komt goed uit dat ik een lamp op de batt kan aansluiten om een en ander te verlichten.
Dat lukte via Bluetooth.
Stopcontact aanzetten snoertje erin lampje aan en idd voor de rest lekker stil in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janp1963 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Hoe werkt dat dan?
Of gaat het via BT?

Kan je de shelly 3PROem misschien laden als CT, heeft volgens mij zelfde data formaat.
Zal je waarschijnlijk ook de communicatiepoort moeten openzetten in de shelly app

[ Voor 6% gewijzigd door PNARI op 16-02-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:09:
[...]

Voor komende winter werken onze batterijen ook met dynamische tarieven, bij ons kan 5kwh ook al met twee batterijen, haal je gemiddeld ook nog een hogere efficientie door de micro omvormers. Maar dat mogen we hier vast niet zeggen? :+

Relatief gezien is een grotere batterij met één omvormer goedkoper om te maken dan twee losse. Een 5kWh pakket met een kleine omvormer geloven wij niet zo in (krijg je niet vol op kortere dagen), een 5kWh pakket met een grote omvormer voor nul op de meter ook niet (inefficient bij lage vermogens). Daarom hebben wij bij de ontwikkeling van onze batterij bewust voor een passende vermogen- opslag balans gekozen. Waar je er meerdere van kan stapelen. (Tot 3200W, 10,7kWh)

Zodra de saldering wegvalt zullen de meeste gebruikers naar nul op de meter sturing moeten om rendabel te zijn, en dan zit je met een grote inefficiente omvormer om je eigen verbruik te dekken (regeren is vooruit zien). Kortom, voor eigen zonnestroom in huis houden is onze aanpak met meerdere kleine omvormers beter, maar wel wat duurder.

Doet niks af aan de marstek overigens,mooi product. Deze lijkt meer ontworpen voor handelen op dynamische tarieven dan nul op de meter als je kijkt naar het vermogen, opslag, specs en staat van de software.
Klopt helemaal! Volgens de plaatjes/tekeningen van MT zitten er 2 omvormers in.
Dan is de vraag zijn het twee gelijke of juist eentje voor lagere wattages en eentje voor de hogere...
Wie het weet mag het zeggen 8)

En hier draait NOM zeer goed ondanks de grote schommeling in mijn verbruik!
Door weinig zon heb ik nog geen nacht kunnen overbruggen, maar dat verwacht ik de komende maanden wel te kunnen zodra de jacuzzi uit staat.. Dan heeft de Batt ondertussen ook voldoende cyclussen gemaakt om op 'volle sterkte' te zijn. :)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:40:
Vandaag eindelijk hulp gekregen om een nieuw wifinetwerk aan te leggen. Alle boosters weg een een sterke router geinstalleerd achter de modem van de provider en wifi van modem uitgeschakeld. Daarna dan ook maar de stap genomen om over te schakelen naar de hardware shelly. Dan de batterij afgesloten van externe internet en via de shelly app op de laptop gevolgd wat de batterij doet. En het werkt dan nog altijd prima in auto met mijn 3 fase systeem na in en uitschakelen van zware belastingen.
Daarna batterij terug aan het internet gehangen. De batterij blijft vlot verder regelen terwijl de data in de CT pagina van de MT app te vaak statisch is een soms zelfs NO data aangeeft terwijl de shelly gewoon data uitstuurt en de batterij volgt.
Die hele communicatie van CT´s van MT via de server van MT is gewoon niet goed maar nu met de shelly is dat dus geen probleem meer, kan je ook van AI gebruik maken,afwachten of het zo blijft werken maar met de P1HW liep het ook goed dus ik heb er wel vertrouwen in.
Top! dan heb je nu ook de mogelijkheid om het met de CT003 te proberen. Waarschijnlijk werk die combinatie ook!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:43:
[...]

Dat ze hun eigen produkt promoten in hun eigen topic prima.
En dat ze hier melden geen zaken met MT te doen en dat de v2 naast de oude loopt prima.

Maar het bashen vind ik niet nodig.
Kritiek vanuit HW op MT zou niet acceptabel moeten zijn binnen dit topic.
@iedereen

Als je het ergens niet mee eens bent gebruik de rapporteer knop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:00:
[...]

@iedereen

Als je het ergens niet mee ens bent gebruik de rapporteer knop!
Doe dat dan ook ipv mij te quoten... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
PNARI schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Kan je de shelly 3PROem misschien laden als CT, heeft volgens mij zelfde data formaat.
Zal je waarschijnlijk ook de communicatiepoort moeten openzetten in de shelly app
Ja ga ik testen vandaag of morgen, ben benieuwd zal ook poort 1010 zijn of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Janp1963 op 16-02-2025 10:39 ]

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:58:
Gelukkig is de laatste pagina van het homewizard accu deel 2 ook niet heel positief.
We zijn niet alleen 🤣 _O-
sorry, vergeten we even niet dat we eigenlijk, en dan heb ik het over de meer of minder plug & play type thuis-batterijen eigenlijk pas net op de markt zijn en er blijkbaar daar ook nog heel veel te leren is.
Nu is het wel zo dat we hier op tweakers vaak of het onmogelijke cq het onderste uit de kan willen persen of dingen willen waar de doorsnee consument nog niet eens ook iets van gehoord heeft en al helemaal geen interesse in heeft.
We vergeten daardoor ook dat niet wij als neurds het middelpunt van de omzet zijn maar juist de eisen en wensen van juiste hier ook soms betreurd aangeziene doorsnee consument 95% van de markt bepaald en het eigenlijk dus ook niet vreemd is dat mn name op deze consument gerichte ook daar hun producten op richten. Wat laten we dus eerlijk zijn daar wordt het geld gemaakt en dat is ook een primaire taak van een bedrijf.

En ja, er zijn er ook producenten die de niche van de markt opzoeken en speciaal voor ons neurds dingen gaan maken, iets waar we dan als hongerige wolven alle op inspringen.

ik verwacht dat over een jaar of 3 a 4 de markt en beschikbare producten heel anders gaan uitzien, nu bekende producten of volwassen zijn geworden en meer functies en mogelijkheden bieden of dat deze gewoon niet meer bestaan omdat ze uiteindelijk niet levensvatbaar waren. en eerlijk, is mis mijn ronde glasbol nu al weer, want nu zou ik je dat nog helemaal niet kunnen zeggen.
De kans bestaat dat er uiteindelijk gewoon een aantal producten beschikbaar komen die elk hun fans en gebruiksdoel gaan krijgen, de kans dat er een product gaat komen die alles kan en alles mag en dat voor slechts heel weinig is denk ik niet bestaand. _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janp1963 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:38:
[...]

Ja ga ik testen vandaag of morgen, ben benieuwd zal ook poort 1010 zijn of niet?
Ja app geeft normaal poort aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PNARI schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:20:
Wat is de reden om een 1-fase in leidingen te splitsen ?
Als ik het aansluitschema van de shelly zie zou je niet gewoon slechts de bestaande 1-fase (bv CTA) met een meetspoel aansluiten, dus L2 en L3 niet aansluiten, of kijk je dan een foutmelding vanuit de shelly omdat deze eigenlijk hiervoor niet bedoeld is en helaas shelly ook geen 1-Fase EM aanbied.
Heeft de shelly dan ook geen probleem met de niet aanwezige faseverschuiving die je normaal gezien tussen de fases hebt?
of is dit product gewoon niet geschikt (en zeker niet bedoeld voor een 1-fase toepassing) hiervoor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcIdx3BH-aGYfReLfbHMqP_JfBs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zWowH7z5LdhCuzyz8Y4d7AwB.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Wat is de reden om een 1-fase in leidingen te splitsen ?
Als ik het aansluitschema van de shelly zie zou je niet gewoon slechts de bestaande 1-fase (bv CTA) met een meetspoel aansluiten, dus L2 en L3 niet aansluiten, of kijk je dan een foutmelding vanuit de shelly omdat deze eigenlijk hiervoor niet bedoeld is en helaas shelly ook geen 1-Fase EM aanbied.
Heeft de shelly dan ook geen probleem met de niet aanwezige faseverschuiving die je normaal gezien tussen de fases hebt?
of is dit product gewoon niet geschikt (en zeker niet bedoeld voor een 1-fase toepassing) hiervoor?
[Afbeelding]
In de installatieinstructie van de shelly 3PRO EM staan twee installatiemogelijkheden met schema, één voor een 3 fasesysteem en één voor één 1 fase systeem. Als je een 1 fase splitst in drie zal de shelly op ieder van de drie gesplitste fasen 1/3 van de stroom zien en die vermenigvuldigd die met de spanning die op de a, b en c aansluiting wordt aangesloten en zo het totale verbruik registreert.
Zal je in de setting waarschijnlijk bij device profile monofase moeten instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door PNARI op 16-02-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Voor 1 fase heb je gewoon de Shelly Pro EM-50.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:23:
Klopt maar wordt momenteel nog niet ondersteund door MT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
S2S schreef op zondag 16 februari 2025 @ 07:37:
[...]

Je kan ook op de goedkope momenten laden, zonder dynamisch contract bijvoorbeeld wanneer daltarief geldt. En daarna op normaal tarief ontladen, alle beetjes helpen.
Hier is er een verschil van ik dacht 0,00001 cent tussen dag en nacht
Bijna geen verschil eb met contract nog tot 2027 voor mij geen verdere zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
SatScan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:53:
[...]

Klopt helemaal! Volgens de plaatjes/tekeningen van MT zitten er 2 omvormers in.
Dan is de vraag zijn het twee gelijke of juist eentje voor lagere wattages en eentje voor de hogere...
Wie het weet mag het zeggen 8)

En hier draait NOM zeer goed ondanks de grote schommeling in mijn verbruik!
Door weinig zon heb ik nog geen nacht kunnen overbruggen, maar dat verwacht ik de komende maanden wel te kunnen zodra de jacuzzi uit staat.. Dan heeft de Batt ondertussen ook voldoende cyclussen gemaakt om op 'volle sterkte' te zijn. :)
Marktplaats
Of gemeente mileu straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Maxwp schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Hier is er een verschil van ik dacht 0,00001 cent tussen dag en nacht
Bijna geen verschil eb met contract nog tot 2027 voor mij geen verdere zin
Dat kan natuurlijk, wij hebben 1,2 cent verschil niet veel, maar ding staat er nu toch. Over ongeveer 2 weken hebben we een dynamisch contract . Hopelijk werkt de MT dan met onze slimme meter en gaan we kijken hoe dit uitpakt .

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 16-02-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:59
S2S schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Dat kan natuurlijk, wij hebben 1,2 cent verschil niet veel, maar ding staat er nu toch. Over ongeveer 2 weken hebben we een dynamisch contract . Hopelijk werkt de MT dan met onze slimme meter en gaan we kijken hoe dit uitpakt .
Ik snap je niet zo goed.
Je gaat in het lage tarief 5 kWh laden dat geeft een voordeel van 5x1,2=6 cent.
Maar kan maar 4 kWh ontladen (80% RTE) verlies 1 kWh x 25 cent.
Dan verlies je toch 19 cent en bespaart niet?

Waar zit je winst dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:28
Peterhardenberg schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:45:
[...]

Ik snap je niet zo goed.
Je gaat in het lage tarief 5 kWh laden dat geeft een voordeel van 5x1,2=6 cent.
Maar kan maar 4 kWh ontladen (80% RTE) verlies 1 kWh x 25 cent.
Dan verlies je toch 19 cent en bespaart niet?

Waar zit je winst dan?
Je bespaart dan inderdaad niet.
Met een 5 kW accu kun je maar 90% gebruiken, dus 4,5kWh per cyclus x 6000 cyclussen = 27000 kWh.
Bij een gunstige RTE van 80% blijven daar nog 21600 kWh van over.
De batterij kost 1900 euro, derhalve kost een kWh bijna 9 cent per kWh.
Het prijs verschil moet dus meer dan 9 cent zijn voor je er voordeel van hebt.
Is het verschil kleiner dan kost het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polvo176 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:57:
[...]

Je bespaart dan inderdaad niet.
Met een 5 kW accu kun je maar 90% gebruiken, dus 4,5kWh per cyclus x 6000 cyclussen = 27000 kWh.
Bij een gunstige RTE van 80% blijven daar nog 21600 kWh van over.
De batterij kost 1900 euro, derhalve kost een kWh bijna 9 cent per kWh.
Het prijs verschil moet dus meer dan 9 cent zijn voor je er voordeel van hebt.
Is het verschil kleiner dan kost het geld.
Verschil is 0.1 € op basis van prijzen van 2024. Zie eerdere post over dynamische contracten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
klump4u schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:23:
Net in de meterkast geinstalleerd, Nu ff op mijn gemak de app configureren ( is helemaal nieuw voor mij) en daarna kijken of hij de config van de 3EM ook pakt als CT in de Marstek app.

Het was wel proppen, spoeltjes zijn iets groter dan ik gedacht had, maar het past en zit niet bekneld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aA6CCWa5K8-CUq5l-wfZxTEui8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35aAj9gt60pzdBgWtoTpxKFN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toxoNe7DIA_hz49MiEC_oo3ndQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8ejchb1c3pz6bucpoLRKBOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Voor degenen met een scherpe blik, de nuldraad op de shelly is nog even groen/geel (had geen blauwe draad meer) dit verander ik natuurlijk later even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PNARI schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:17:
[...]

In de installatieinstructie van de shelly 3PRO EM staan twee installatiemogelijkheden met schema, één voor een 3 fasesysteem en één voor één 1 fase systeem. Als je een 1 fase splitst in drie zal de shelly op ieder van de drie gesplitste fasen 1/3 van de stroom zien en die vermenigvuldigd die met de spanning die op de a, b en c aansluiting wordt aangesloten en zo het totale verbruik registreert.
Zal je in de setting waarschijnlijk bij device profile monofase moeten instellen.
gevonden d:)b ik had blijkbaar op het schema niet doorgeklikt, want daar stond inderdaad de 1-fase oplossing, wel heel vreemd want infeite zouden ze dat ook gewoon met een meetspoel ook moeten doen.
Wat ik wel opmerk dat je hier dus je 1-fase (bv hoofdaansluiting) over drie verschillende groepen (verbruikers) kunt verdelen, dus je kunt met dit aansluitschema dus verschillende groepen (verbruikers) gaan meten.
Ik verwacht als je slechts één fase verbruiker wilt meten je dit ook slechts met één meetspoel kunt gaan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhM6UMDFjl6EtUPuMG2dVUhChdU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e3Wv1qpchf9s6slCXz0EFKwG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:13:
[...]

gevonden d:)b ik had blijkbaar op het schema niet doorgeklikt, want daar stond inderdaad de 1-fase oplossing, wel heel vreemd want infeite zouden ze dat ook gewoon met een meetspoel ook moeten doen.
Wat ik wel opmerk dat je hier dus je 1-fase (bv hoofdaansluiting) over drie verschillende groepen (verbruikers) kunt verdelen, dus je kunt met dit aansluitschema dus verschillende groepen (verbruikers) gaan meten.
Ik verwacht als je slechts één fase verbruiker wilt meten je dit ook slechts met één meetspoel kunt gaan doen.

[Afbeelding]
Neen om als CT te kunnen werken in een nom systeem moet je de draad nemen na de meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edzelf
  • Laatst online: 07:36
Losballos2005 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Heb inmiddels 4 van die esp bordjes in huis. Ga ik eens even lekker mee prutsen volgende week (verwacht vragen in het andere topic).
@Edzelf overweeg om in dat topic mee te doen. Allicht zijn er zaken te combineren. Jouw standalone oplossing is zeer wenselijk maar het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten.
Als iemand mij zo'n Lilygo boardje wilt sturen, dan zorg ik dat mijn software ook daar op gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Janp1963 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Net in de meterkast geinstalleerd, Nu ff op mijn gemak de app configureren ( is helemaal nieuw voor mij) en daarna kijken of hij de config van de 3EM ook pakt als CT in de Marstek app.

Het was wel proppen, spoeltjes zijn iets groter dan ik gedacht had, maar het past en zit niet bekneld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor degenen met een scherpe blik, de nuldraad op de shelly is nog even groen/geel (had geen blauwe draad meer) dit verander ik natuurlijk later even.
Jan, je bent wel een stukje isolatie (kapje) van je kamrail (links boven) vergeten of is deze los gekomen ?
je kast begint wel redelijk vol te worden, geen warmteprobleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PNARI schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:17:
[...]

Neen om als CT te kunnen werken in een nom systeem moet je de draad nemen na de meter
wat ik bedoelde is de draad die uit de hoofdschakelaar kwam en ja, dat is natuurlijk na de meter. De plaats van je meetspoelen bepalen ook wat je aan het meten bent. _/-\o_

dus wat jij aangeeft meet je dus infeite op alle drie meetpunten dan het zelfde, en dat geeft het aansluitschema van shelly dus niet aan, daar zie je gewoon drie verbruikers.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 16-02-2025 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13-07 19:55
Wonder boven wonder. Nadat ik vorige week en begin deze week een paar x de verbinding tussen ct003 en batterij kwijt was, gaat het nu al dagen goed. Bij zon gaat hij meteen het overschot laden. Zelfs bij pieken zoals wasmachine en stofzuiger, gaat het bijlopen van de accu ok. Hij gaat dan tot maximaal 2500 watt ontladen. Uiteraard vanwege de 10 seconden update van mijn slimme meter blijft die reactie tijd af en toe.
Als hij dit zo blijft doen ben ik tevreden.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja113
  • Laatst online: 04-05 00:26
Hier ook vandaag eindelijk werkend via de ct003, wifi verbinding valt hier nog wel vaak even weg, maar hij pikt hem gelukkig wel weer op. Reageert ook redelijk snel op veranderingen in stroomgebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janp1963
MacD007 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:20:
[...]

Jan, je bent wel een stukje isolatie (kapje) van je kamrail (links boven) vergeten of is deze los gekomen ?
je kast begint wel redelijk vol te worden, geen warmteprobleem?
Scherp ja dat kapje is eraf gestoten en kan het zo gauw niet vinden, hoop dat het niet IN de meterbehuizing is gevallen.
Maar als ik het niet meer kan vinden komt er een nieuwe op.

Nee geen warmteprobleem, meterkast heeft koele luchtflow vanuit de kruipruimte ( je voelt de koude lucht de kast inkomen) en de warme lucht kan er boven uit door een geplaatst ventilastierooster.
Werkt al jaren prima.

[ Voor 0% gewijzigd door Janp1963 op 16-02-2025 12:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]MacD007 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:25:
[...]

wat ik bedoelde is de draad die uit de hoofdschakelaar kwam en ja, dat is natuurlijk na de meter. De plaats van je meetspoelen bepalen ook wat je aan het meten bent. _/-\o_

dus wat jij aangeeft meet je dus infeite op alle drie meetpunten dan het zelfde, en dat geeft het aansluitschema van shelly dus niet aan, daar zie je gewoon drie verbruikers.
Neen, als je hem inzet in een nom éénfase systeem moet je de settings van de shelly op monofasig zetten en dan zie je het totaalverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic9PGIyd1igWeDSMeFD8yN6SXy4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5xxTGfv6lvNVFtOE93WPPnXg.png?f=fotoalbum_large

Fantastisch dit. Ik heb er echt vertrouwen in, beide apparaten weg 🤣 hun hele site ligt er ook uit.

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 16-02-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:52:

Fantastisch dit. Ik heb er echt vertrouwen in, beide apparaten weg 🤣 hun hele site ligt er ook uit.
Schijnbaar werken ze ook op zondag... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
SatScan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:56:
[...]

Schijnbaar werken ze ook op zondag... ;w
Ongetwijfeld, of het is daar al maandag .. of er loopt een automatisch proces. Anyway toont wel pijnlijk aan dat via een server laten lopen niet slim is … onderlinge communicatie is denk ik wel intact.

[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 16-02-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:57:
[...]

Ongetwijfeld, of het is daar al maandag .. of er loopt een automatisch proces. Anyway toont wel pijnlijk aan dat via een server laten lopen niet slim is …
Hier werkt het nog steeds oke. Of ben je de opstelling/config aan het veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
SatScan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Hier werkt het nog steeds oke. Of ben je de opstelling/config aan het veranderen?
Nee niets, hun site was ook niet benaderbaar , tenminste de reseller Dashboard . Dus ik ga er van uit dat er iets uitligt of lag. Ik verwacht dat de apparatuur gewoon lokaal communiceert, maar het dashboard deel dus de app langs een server gaat.

De p1 kan ik nog gewoon uitlezen.

[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 16-02-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:00:
[...]

Nee niets, hun site was ook niet benaderbaar , tenminste de reseller Dashboard . Dus ik ga er van uit dat er iets uitligt of lag.
Net even getest alles groen hier. Idd reseller site werkt niet op dit moment, maar die heb je ook niet nodig, is niet bedoeld voor eindgebruiker.

Mob uit/aan ... wie weet :P

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 16-02-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
SatScan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:02:
[...]

Net even getest alles groen hier. Idd reseller site werkt niet op dit moment, maar die heb je ook niet nodig, is niet bedoeld voor eindgebruiker.
Nee maar wel heel toevallig dat deze ook niet werkt en ik hier problemen heb, ik heb dit scherm in de 2 weken nog nooit gezien .. maar wie weet is het toeval. Apparaten lopen gewoon door . Dus het zal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 15-07 22:32
Houtje01 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:26:
Wonder boven wonder. Nadat ik vorige week en begin deze week een paar x de verbinding tussen ct003 en batterij kwijt was, gaat het nu al dagen goed. Bij zon gaat hij meteen het overschot laden. Zelfs bij pieken zoals wasmachine en stofzuiger, gaat het bijlopen van de accu ok. Hij gaat dan tot maximaal 2500 watt ontladen. Uiteraard vanwege de 10 seconden update van mijn slimme meter blijft die reactie tijd af en toe.
Als hij dit zo blijft doen ben ik tevreden.
Ik heb een 'snelle' meter, maar ook mijn batterij regeert vrij traag, duurt vaak ca. 5-10 seconden voordat laden/ontladen begint na in/uitschakelen apparatuur.
De vertraging zit kennelijk in de software, je ziet de vertraging ook terug in de CT grafiek.
De regeling lijkt in vaste tijd blokken te werken (of de grafiek wordt periodiek geupdate)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnYssoVXx2mkMzgUPQv2z5WfA5k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cKz3ixo9apEbuYXI2MZ7mj3t.png?f=user_large
(de verticale lijnen zijn toegevoegd ter verduidelijking)

2x Venus E (Gen1) V151, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
PNARI schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:41:
[quote]MacD007 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:25:
[...]

Neen, als je hem inzet in een nom éénfase systeem moet je de settings van de shelly op monofasig zetten en dan zie je het totaalverbruik.
dus als ik je goed begrijp krijg je dan op alle 3 meetpunten de zelfde data, dus semi L1 en L2 en L3 (zijn eigenlijk dus alle L1) meet dan 3 keer je data, gaat dat goed, want bij een 3-fase systeem worden deze getallen namelijk wel bij elkaar opgeteld, zeker wat vermogen en energiehoeveelheid betreft.
of kun je in de Shelly aangeven dat je nu 1-fase hebt aangesloten zodat hij hier zelf rekening mee houd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Janp1963 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:30:
[...]

Scherp ja dat kapje is eraf gestoten en kan het zo gauw niet vinden, hoop dat het niet IN de meterbehuizing is gevallen.
Maar als ik het niet meer kan vinden komt er een nieuwe op.

Nee geen warmteprobleem, meterkast heeft koele luchtflow vanuit de kruipruimte ( je voelt de koude lucht de kast inkomen) en de warme lucht kan er boven uit door een geplaatst ventilastierooster.
Werkt al jaren prima.
dan is het prima zo, wel dat kapje er nog opzetten. :) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Ik heb een 'snelle' meter, maar ook mijn batterij regeert vrij traag, duurt vaak ca. 5-10 seconden voordat laden/ontladen begint na in/uitschakelen apparatuur.
De vertraging zit kennelijk in de software, je ziet de vertraging ook terug in de CT grafiek.
De regeling lijkt in vaste tijd blokken te werken (of de grafiek wordt periodiek geupdate)
[Afbeelding]
Door mijn 1 sec energiemeter zie ik dat CT003 daar ook gelijk op reageert en kan ik dit volgen in de HW energiemonitor app.
Hierdoor werkt NOM hier zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Nee maar wel heel toevallig dat deze ook niet werkt en ik hier problemen heb, ik heb dit scherm in de 2 weken nog nooit gezien .. maar wie weet is het toeval. Apparaten lopen gewoon door . Dus het zal wel.
Zoals ik al zei Shelly installeren, dan draait de batterij tenminste stand alone

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:09:
[...]

[Afbeelding]
Zoals al vele keren heb gepost MT app is niet betrouwbaar.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:14:
[...]

dus als ik je goed begrijp krijg je dan op alle 3 meetpunten de zelfde data, dus semi L1 en L2 en L3 (zijn eigenlijk dus alle L1) meet dan 3 keer je data, gaat dat goed, want bij een 3-fase systeem worden deze getallen namelijk wel bij elkaar opgeteld, zeker wat vermogen en energiehoeveelheid betreft.
of kun je in de Shelly aangeven dat je nu 1-fase hebt aangesloten zodat hij hier zelf rekening mee houd?
Inderdaad en ja je kan in de shelly mono of drie fase instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 15-07 22:32
SatScan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:16:
[...]

Door mijn 1 sec energiemeter zie ik dat CT003 daar ook gelijk op reageert en kan ik dit volgen in de HW energiemonitor app.
Hierdoor werkt NOM hier zeer goed.
Klopt, de CT003 meet binnen 1 sec het actuele vermogen (te zien in dashboard CT003), maar mijn batterij lijkt daar pas later op te regeren (te zien in dasboard batterij/CT grafiek en LED op batterij)

2x Venus E (Gen1) V151, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hometek schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Klopt, de CT003 meet binnen 1 sec het actuele vermogen (te zien in dashboard CT003), maar mijn batterij lijkt daar pas later op te regeren (te zien in dasboard batterij/CT grafiek en LED op batterij)
Ik zie in de HW meter/app/Home Assist dat er elke sec een aanpassing wordt gedaan van een paar watt om NOM te handhaven. De grafieken in de MT app worden minder vaak geüpdatet is mijn bevinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
PNARI schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:19:
[...]

Zoals ik al zei Shelly installeren, dan draait de batterij tenminste stand alone
Zal de volgende stap wel worden .. weten ze zelf stiekem ook .. daarom bieden ze die optie aan 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:00
PNARI schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:22:
[...]

Inderdaad en ja je kan in de shelly mono of drie fase instellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1V2JAQKdGU3AA3Z1o9mVgfJ5uE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyXrVKKGknhUVZKwQfvriCRH.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
PNARI schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Zoals al vele keren heb gepost MT app is niet betrouwbaar.....
Komt waarschijnlijk omdat de data via de server loopt.. waarschijnlijk is de onderlinge sturing beter tussen de apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpie25
  • Laatst online: 13-07 14:04
Bij mij werkt de MT app op dit moment niet. Ik heb daarom de power zero app geïnstalleerd. Die werkt wel. Ik zag daar dat je wel, de P1 van HW kunt selecteren. Is deze app van Marstek, of wie heeft deze gemaakt? Er zijn amper verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdevries
Ct003 valt continu weg. Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Wimpie25 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:00:
Bij mij werkt de MT app op dit moment niet. Ik heb daarom de power zero app geïnstalleerd. Die werkt wel. Ik zag daar dat je wel, de P1 van HW kunt selecteren. Is deze app van Marstek, of wie heeft deze gemaakt? Er zijn amper verschillen.
Werkt de app niet 🤣 nee klopt !! Ik denk dat ze DDOS te verduren hebben 🤣 hun eu domein ligt eruit of is rete traag..

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 16-02-2025 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-07 16:48
Wimpie25 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:00:
Probleem zit aan de cloud kant. Deze is amper bereikbaar op deze moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rdevries schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:13:
Ct003 valt continu weg. Iemand een oplossing?
Heb je volle bak Wifi? Meestal is het een wifi probleem daar zou ik het eerste zoeken.
Zet de batt eens dichterbij je Wifi modem, zeg maar 3 meter of zoiets en monitor of dit wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdevries
Ja volle bak wifi. Batterij heeft wel verbinding enkel de ct003 valt weg continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rdevries schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:21:
Ja volle bak wifi. Batterij heeft wel verbinding enkel de ct003 valt weg continu.
1 .Je hebt ook de bijgeleverde voeding aangesloten? Die aansluiten.
2. Probeer eens CT003 even afkoppelen en voeding eruit en dan weer aansluiten, power off/on optie dus.
3. Je werkt met extra Wifi punten? Ja dan kun je daar eens kijken of alles goed staat.

[ Voor 10% gewijzigd door SatScan op 16-02-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Als je de Marstek app gebruikt op dit moment zou ik niets doen .. is onbruikbaar vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdevries
SatScan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:24:
[...]

1 .Je hebt ook de bijgeleverde voeding aangesloten? Die aansluiten.
2. Probeer eens CT003 even afkoppelen en voeding eruit en dan weer aansluiten, power off/on optie dus.
3. Je werkt met extra Wifi punten? Ja dan kun je daar eens kijken of alles goed staat.
Power off power on gedaan en lijkt nu goed. Externe bijgeleverde voeding niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdevries
S2S schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:30:
Als je de Marstek app gebruikt op dit moment zou ik niets doen .. is onbruikbaar vandaag.
Werkt hier perfect, wel iets vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Inderdaad. Ik zie zowel nu de batterij niet meer als de P1 m. En ook niet de dashboard waarop het laden en het verbruik te zien is, dus eigenlijk ben ik blind wat de batterij betreft.

Wat is het advies. Batterij maar gewoon uitschakelen en stroomloos laten want zonder de app lijkt het me ook dat er geen controle mogelijk is het de goede werking of veilige werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
Rdevries schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:32:
[...]

Power off power on gedaan en lijkt nu goed. Externe bijgeleverde voeding niet aangesloten.
Als deze genoeg voeding krijgt dan is er geen probleem, maar er zit niet voor niets een extra voeding bij mss happert hij daarom wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
Koniade schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:43:
Inderdaad. Ik zie zowel nu de batterij niet meer als de P1 m. En ook niet de dashboard waarop het laden en het verbruik te zien is, dus eigenlijk ben ik blind wat de batterij betreft.

Wat is het advies. Batterij maar gewoon uitschakelen en stroomloos laten want zonder de app lijkt het me ook dat er geen controle mogelijk is het de goede werking of veilige werking.
Ik denk dat de onderlinge sturing wel goed is. Je zou de boel uit kunnen zetten .. ik heb die van mij net uitgezet . Straks loopt er nog iets op manueel wat ik niet wil. Accu wel mooi vol door de zon.

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 16-02-2025 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
App werkt hier gewoon.
Ct heb ik niet meer dus die zie ik niet.
Maar de accu kan ik gewoon benaderen via wifi.

Helaas zit hij nu vol en sta ik nog 6Kw het net in te drukken.
Het is ook al bijna 25 graden in huis, was is allemaal gedaan Vaatwasser is klaar....
Schuur is warm...

Ik heb meer accu's nodig. 🤪
Die ik vervolgens dan weer niet leeg krijg🙄

Eerst deze maar eens op de rit.

Shelly gebruikers ook last van dat gedoe met de app of draait dat wel lekker door?

Pagina: 1 ... 56 ... 206 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.