Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-08 14:13
Janp1963 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:59:
[...]

Zie hem ook niet zitten achter een 2A installatie automaat, zoals wel in de aansluitbeschrijvijng staat.
Had je dit wel gedaan had de shelly waarschijnlijk nog geleefd,dan was immers de automaat eruit geklapt.
die moet je even uitleggen..
ding hoeft toch niet achter een automaat.
ben je niet in de war met dat ingebouwde relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:40
Losballos2005 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:17:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZm4wNGhxfNJCVk5oxFInboyLWw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/WC0BClVjhZ8uNmDwrTudWWer.webp?f=user_large

2A classe C automaat

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 15-02-2025 12:26 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik zie ook nergens de waarde gespecificeerd van de zekeringen die op de live wire aansluiting zijn getekend in het schema.
Er staan op de diagrammen zekeringen getekend maar nergens een waarde gespecificeerd. Ook niet in de lappen tekst.
Hier zat hij na de eerste de beste 16 ampere automaat.

So be it stuk is stuk.
Heb er maar een mailtje aan gewaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmjZ-3utbqbwiJZ9ZWuJt0cXl9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2xnKZUp5s0l9DSp1AD5yTQE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiBfVDr68vcNKN3QF3TCeumRkeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8y3jG6MYf17951PGtZPVTFYR.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:53
Wij willen hierbij even melden dat we onze api niet hebben veranderd. We hebben enkel een v2 naast de huidige api aangekondigd, die onder andere via https werkt. Er is geen reden om continu onze api te veranderen, want dan breekt ook de compatibiliteit met onze partners die dit gebruiken.

En ja er is veel verschil tussen slimme meters. Er is een standaard, maar daar wordt in veel gevallen niet aan gehouden.

[ Voor 17% gewijzigd door HomeWizard_NL op 15-02-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:33
Opladen met zonnepanelen.
Vanochtend opgelet op welk moment de batterij begint te laden. Ik dacht dat dit rond -30 Watt was, het blijkt in dit geval eerder -60 Watt te zijn.
Opvallend is dat de Venus E in 'stand by' altijd strak -10 Watt laat zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfaBftgRooD3LWps4mNUZrKMScU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Z3c1KYJCUBM9DdY06k3Y9T4.png?f=fotoalbum_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:30:
Wij willen hierbij even melden dat we onze api niet hebben veranderd. We hebben enkel een v2 naast de huidige api aangekondigd, die onder andere via https werkt. Er is geen reden om continu onze api te veranderen, want dan breekt ook de compatibiliteit met onze partners die dit gebruiken.

En ja er is veel verschil tussen slimme meters. Er is een standaard, maar daar wordt in veel gevallen niet aan gehouden.
Vraagje iedereen mag gebruik maken van de HW P1 api? Ook als bedrijf?

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janp1963

Top dat u hier reageerd en meeleest, en aanvullende info deelt.
Veel gebruikers gebruiken HW apparatuur en zou mooi zijn dat een accu van een andere leverancier samen kan werken met jullie P1 meter.
Dus als ik het goed begrijp is er vanuit jullie geen probleem dat de Marstek samen werkt met jullie P1 meter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Losballos2005
De enige reden waarom je er een 2a automaat voor zet, is omdat de dry-contact (relais) max 2a is.
Waarom er een 2a achter dat ding zit is dan voor teruglopende stromen. Met andere woorden, het interne relais is max 2a.
Bij gebruik relais mag er niet meer dan 2a doorlopen daarom voor en achterzijde voorzien van automaat om dat te voorkomen.

(Zuiver technisch wil je de Shelly wel achter een automaat hebben om andere redenen)

Tenzij je de de rest van de installatie over dat relais probeert te laten lopen..(?) dan mag ie niet ploffen.
Het is geen shunt meter waar alle stromen doorheen lopen. Het is een los apparaat dat metingen verricht, en als bonus een relais heeft van max 2a.
ben benieuwd naar de fotos nadat iedereen klaar was met douchen :D
(edit ik zie het nu pas, ik bedoel van de installatie uiteraard)

[ Voor 17% gewijzigd door Losballos2005 op 15-02-2025 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Puk
  • Laatst online: 11-05 12:43

Waarom geen deal sluiten met hen dat ze standaard jullie P1 meter gaan leveren bij hun batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leuk.
Maar het is dus nergens aangegeven in de bijgesloten installatie handleiding.
De enige regel die rept over beveiliging in de bijgesloten handleiding is de volgende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUPQuo2qOiRoZp0SCMKWgvLRIDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCDjNGP9eTTCodHIWINBmfkr.jpg?f=fotoalbum_large

Wat jij doet is de specs van een andere meter dan die ik aan het plaatsen was hier ten toon stellen.
Met welk doel is me onduidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 15-02-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005

Had ik toch 1 stukje goed. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
SatScan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:37:
[...]

Vraagje iedereen mag gebruik maken van de HW P1 api? Ook als bedrijf?
De api is non-commercial use, voor commercial use zijn er een aantal partijen waar we partnerships mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat was hier ook al eens eerder gemeld.
Dat de update naast het bestaande loopt.

Maar er lopen sowieso nogal wat zaken door elkaar heen hier.

Over een poosje komt dat argument wel weer eens voorbij dat jullie wat veranderd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:47:
[...]

Leuk.
De enige regel die rept over beveiliging in de bijgesloten handleiding is de volgende.

[Afbeelding]

Wat jij doet is de specs van een andere meter dan die ik aan het plaatsen was hier ten toon stellen.
Let wel Ronald, voorbeeld wat ik geef is voor de 1 fase Shelly, waarschijnlijk mag jou versie gewoon achter een standaard 16A automaat vanddar geen omschrijving in het schema of handleiding.
Maar begrijp me niet verkeerd vind het ook kl*te voor je dat het ding gepoeft is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:51:
[...]

De api is non-commercial use, voor commercial use zijn er een aantal partijen waar we partnerships mee hebben.
@HomeWizard_NL
Heeft Hame / Marstek een commercial user overeenkomst met HomeWizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janp1963 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:55:
[...]

Let wel Ronald, voorbeeld wat ik geef is voor de 1 fase Shelly, waarschijnlijk mag jou versie gewoon achter een standaard 16A automaat vanddar geen omschrijving in het schema of handleiding.
Maar begrijp me niet verkeerd vind het ook kl*te voor je dat het ding gepoeft is. :(
Tja dat argument dat ik hem had moet aansluiten met de 2a zekering volgens de voorschriften die ik niet gevolgd zou hebben en dat hij dan nog heel was geweest was dus wat voorbarig mag ik aannemen.
d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Peterhardenberg schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:55:
[...]

@HomeWizard_NL
Heeft Hame / Marstek een commercial user overeenkomst met HomeWizard?
Nee, ze hebben ons hiervoor nooit benaderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Tja dat argument dat ik hem had moet aansluiten met de 2a zekering volgens de voorschriften die ik niet gevolgd zou hebben en dat hij dan nog heel was geweest was dus wat voorbarig mag ik aannemen.
d:)b
Yep my bad, boetekleed aangetrokken en excuses. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:05
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Nee, ze hebben ons hiervoor nooit benaderd.
Dus eigenlijk mogen ze jullie P1 meter niet voorstellen in hun app?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
NoFate schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:05:
[...]

Dus eigenlijk mogen ze jullie P1 meter niet voorstellen in hun app?
Dat klopt, voor commercieel gebruik kunnen ze contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:47:
[...]

Leuk.

[Afbeelding]

Uiteindelijk doet die shelly een stroommeting via de 3 CT klemmen en een spanningsmeting op de 3 fasen en heeft daar een klein beetje stroom voor nodig via één van de fasen nl aansluiting C en N .Als jij er zeker van bent dat je de N niet per ongeluk op een fase hebt aangesloten zou ik hem terug sturen

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de marstek ct003 p1 inmiddels draaiende en vandaag wat zon werkt totaal niet

A
hij begint niet met laden ook al is er voldoende terug levering

B
na het handmatig omschakele en dan terug naar auto begint hij wel maar gaat dan ineens terug leveren bij meer dan 1500 watt aan opgewekte zonnestroom
hij zou dusmoeten gaan opladen

C
als ik de shelly optie terug zet werkt alles zoals het hoort.

alles is groen en ik zie zelfs met de ct003 dat er gegevens van de p1 binnen komen maar om de 1 of andere reden besluit hij te gaan terug leveren terwijl hij moet gaan laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Best
  • Laatst online: 15-09 08:33
Losballos2005 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Tot HW zn API veranderde.
En daarom wil je dus niet afhankelijk zijn van de HW dongle.

Ik durf je ook op een briefje te geven dat HW van tijd tot tijd de API gaat aanpassen, al dan niet om derde partijen erbuiten te houden die aan het freeloaden zijn.

Als Hame ze nou eens een zak geld bied om een zwarte uitvoering te maken en mee te leveren dan zijn ze klaar.
Hoe kan het dan dat veel mensen nog draaien op hun HW dongel??
Bij mij heeft mn accu nooit een fatsoenlijke meting uit de HW dongel gekregen trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weem1958 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:54:
voor iedereen, die net zoals ik problemen heeft met 3 fase meter.

fase 1 apparaten fase 2 zonnepanelen en fase 3 zonnepanelen, zullen voorloping met de ct003 problemenhouden. er wordt nu alleen 1 fase ondersteunt.

email van marstek:
Hello,You can swipe left in the device list to delete the device. Currently, the CT003 can only read single-phase power. In the future, we will support three-phase. Thank you for your patience and understanding.
dat verklaard denk ik mijn probleem waarbij hij smorgens nog niet gaan laden ( omdat hij denkt dat er nig niet genoeg solar is denk ik ) en zelfs gaat ontladen als er vmeer dan voldoende solar is om te gaan opladen
de shellyp3 emulatie werkt wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Fijn. nu gaan ze allemaal de feedback van Marstek volledig volspammen en valt mijn belangrijke vraag voor een witte uitvoering helemaal weg.

Toch een vraag: hoe houden jullie dan "ongeoorloofd" gebruik buiten de deur? Of is er een sommatie geweest..

[ Voor 3% gewijzigd door Losballos2005 op 15-02-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is dan duidelijk 👍Ben trouwens heel tevreden van alles wat ik tot nu toe van HW hebt gekocht.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:52:
[...]

1. De MT werkt gewoon met 3 fases aansluiting.
2. Problemen met CT003 worden veelal veroorzaakt door instabiel Wifi netwerk en nog niet kunnen kiezen van de juiste energiemeter.
uh? volgens mij toch niet
heb hier ook 3 fase en als op fase 1 word verbruikt en op fase 2 en of 3 terug geleverd is hij toch de weg kwijt en gaat hij ontladen met volle zon bijvoorbeeld
ben weer terug naar de shelly dat werkt wel
trouwens alles is niet alleen groen in de app ik zie met de ct003 ook gewoon live date binnen komen
dus verbindingen zijn goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!
obed112 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:07:
[...]

In het hw forum zijn meerdere ervaringen waar de rte rond de 25 procent uitkomt. Dus dat zijn ook oude spoelen?
denk het is wel een manier om een goedkopere thuis accu te maken natuurlijk
al is ac naar dc en dc naar ac natuurlijk ook extra verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:28:
Ik zie op Marktplaats al de eerste tweedehands MT te koop staan. Helaas de 2.56 kWh uitvoering, maar iets in mij zegt dat er binnenkort ook 5.12 kWh modellen zullen volgen…
gelijk even gekeken amar zie allen nog bedrijven die hem aanbieden niet 2e hands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:10:
[...]

Uiteindelijk doet die shelly een stroommeting via de 3 CT klemmen en een spanningsmeting op de 3 fasen en heeft daar een klein beetje stroom voor nodig via één van de fasen nl aansluiting C en N .Als jij er zeker van bent dat je de N niet per ongeluk op een fase hebt aangesloten zou ik hem terug sturen
Ik ben er van overtuigd dat ik blauw en zwart wel kan onderscheiden net als de N op de shelly.
Je bent daar toch wel aardig scherp mee omdat de A B en C moeten corresponderen met welke ct om welke fase zit.

Ik heb de leverancier reeds een mailtje gestuurd even afwachten waar ze mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boot schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:41:
Hier 2 batterijen van 5, kw na 2 dagen nog maar 76% in de accu’s zonder dat ze aan het net hebben terug geleverd aan het net.
Lopen ze dan zomaar leeg?
ja dat is mij ook opgevallen
natuurlijk hebben ze een zelf ontlading maar het lijkt dat er toch oook wat energie iut de accus worden gehaald ook al hangt hij ana het grid
ik vind 1 % per dag toch wel wat veel eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:15
Ct003 werkt prima op drie fasen je ziet alleen het totaal van de 3 fasen.

Zie screenshot ct003 en ook homewizard, even na elkaar dus een klein verschil 1343 en 1327.
De fasen in ct003 worden niet getoond, maar dat is ook niet nodig. Nul op de meter gaat over de som van de 3 fasen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLfoqFtBGq08mHBS6GxbJYiRG3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9YUrujjKmzgCUl7zoxFBDTd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gdXQZ_cudzFFNgbkUFJUQK3bZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nzlAi39Tcq8kGn0pDY8HowB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hallorichard schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:33:

Zie screenshot ct003 en ook homewizard, even na elkaar dus een klein verschil 1343 en 1327.
De fasen in ct003 worden niet getoond, maar dat is ook niet nodig. Nul op de meter gaat over de som van de 3 fasen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
nou bij mij word verbruikt op alle 3 de fases en op fase 1 en 2 terug geleverd.
op een gegeven monetn met volle zon ging hij toch echt max terug leveren terwijl er dus een supplus aan zon energie was.
en ik kon zien op mijn andere p1 uitlees meter dat er voldoende zon was en ondanks dat de marstek dood leuk ging terug leveren
toen direct over op de shelly gezet en alles werkte zoals het hoorde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja113
  • Laatst online: 04-05 00:26
Hoi, vandaag toch maar de ct003 geinstalleerd voor mijn marstek venus ( hij draaide voorheen op de p1 van honewizard maar dat ging vandaag wat minder) maar hij meet geen verbruik, wat doe ik verkeerd? Batterij laadt nu dus niet. De goede meter staat geselecteerd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwO3LwzTTkQliUSu16rRS8h0Rhk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L3texG40xR9c5lZUt8gliXH2.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIHrxwsVWDlhdvnhDqEX9dV7eoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Go68bIqWLmoJIMcE51SfReyK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Anja113 op 15-02-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
CT grafieken

De Marstek app heeft twee grafieken waarin de data van de CT003 weergegeven worden.
De grafiek in het dashboard van de CT003 geeft het actuele vermogen op de digitale meter weer. Deze gafiek loopt bij mij ca. 1 seconde achter op de waarde op de meter zelf.
Via de CT knop in het dashboard van de batterij is een grafiek te zien met het actuele vermogen op de meter én het vermogen van de batterij. Deze grafiek loopt bij mij ca. 8 seconden achter.
In deze tweede grafiek zijn zoms vreemde oscillaties te zien. Ik heb enkele tests gedaan om te begrijpen wat er gebeurt. Diverse combinaties van verschillende stroomverbruikers en zonnecellen gaven geen duidelijk beeld. De oscillaties zijn er soms wel en soms niet.

Één test gaf wel een interessant gegeven; de oscillaties treden ook op als de batterij niet aangesloten is.
Test condities; de batterij staat aan (mode auto), maar de stekker zit niet in het stopcontact. Alle aparaten in huis zijn uit.
Ik schakel een waterkoker kort aan en weer uit.
Plaatje links de grafiek van de CT003, plaatje rechts de grafiek van de CT/batterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF3lGYNDQaujEkEvIsFaWBWiOzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k2z80Px0Zvkits92Y5ibKumR.png?f=fotoalbum_large

De oscillaties worden beslist niet door interactie tussen batterij en net veroorzaakt.
Het is zelf de vraag of er echt oscillaties in het vermogen aanwezig zijn of dat we artefacten van digitale filtering in de grafiek zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Ik ben er van overtuigd dat ik blauw en zwart wel kan onderscheiden net als de N op de shelly.
Je bent daar toch wel aardig scherp mee omdat de A B en C moeten corresponderen met welke ct om welke fase zit.

Ik heb de leverancier reeds een mailtje gestuurd even afwachten waar ze mee komen.
Dat klopt maar daar gaat als je je vergist in de volgorde van de klemmen de shelly niet van kapot, enkel een onnauwkeurig meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28

Als jullie een beetje opschieten en die 5.12 kWh plug & play batterij kunnen leveren met gebruikmaking van dynamische tarieven, dan betaal ik graag wat meer en bestel ik vandaag nog _/-\o_ :+

Mijn hele huis hangt vol met HW apparatuur, take my money! _/-\o_

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anja113 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:38:
Hoi, vandaag toch maar de ct003 geinstalleerd voor mijn marstek venus ( hij draaide voorheen op de p1 van honewizard maar dat ging vandaag wat minder) maar hij meet geen verbruik, wat doe ik verkeerd? Batterij laadt nu dus niet. De goede meter staat geselecteerd [Afbeelding][Afbeelding]
Voor alle zekerheid, de batterij staat toch in auto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja113
  • Laatst online: 04-05 00:26
Ja staat op auto, ik zie gewoon al geen data bij de ct, dus die kan ook geen data doorgeven dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Na alles hier gevolgd te hebben is de keuze op de Zendure gevallen, hier de keuze om lokaal te draaien en naar wat ik hier allemaal lees ben ik daarop uitgekomen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nu maar hopen dat een wederverkoper dit leest en door brieft! Mijn chinees is heel slecht... zeg maar nier aanwezig 8)

Zou wel handig zijn als we de P1 van HW kunnen gebruiken :Y

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Losballos2005
klump4u schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:07:
Na alles hier gevolgd te hebben is de keuze op de Zendure gevallen, hier de keuze om lokaal te draaien en naar wat ik hier allemaal lees ben ik daarop uitgekomen.
En dat begrijpen we volledig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Anja113 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:07:
Ja staat op auto, ik zie gewoon al geen data bij de ct, dus die kan ook geen data doorgeven dan.
Inderdaad, de eerste stap is om zeker te stellen dat de CT003 werkt en data van de digitale meter ontvangt.
In jouw plaatjes zie ik dat de CT003 wifi en bluetooth heeft, het apparaat heeft dus voeding en verstuurd informatie.
Het probleem moet dus aan de data invoer kant zitten.
Vier mogelijkheden:
1 het type meter klopt niet (maar dat heb je vast al gecontroleerd)
2 de P1 kabel is niet correct aangesloten (de CT003 heeft 2 USB-C poorten, maar 1 is voor de voeding)
3 de CT003 is niet goed geinitialiseerd
4 de P1 poort van de meter is niet actief (bij sommige meters/netbeheerders moet de poort eerst geactiveerd worden)

Optie 3 is het meest waarschijnlijke.
- verwijder de CT003 uit aparatenbeheer (naar links swipen, delete)
- CT003 opnieuw toevoegen en configureren (het beste zonder de naam te wijzigen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:09
Iemand die de Marstek buitenshuis heeft geïnstalleerd? Hoe reageert deze op de vrieskoude? Weigert deze dan op te laden of heeft deze verwarmingselement in zitten om dit tegen te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:43:
[...]

Dat klopt maar daar gaat als je je vergist in de volgorde van de klemmen de shelly niet van kapot, enkel een onnauwkeurig meting.
De nul als eerst aangesloten en daarna de overige touwtjes de fase volgorde van het ct blokje volgen.
Het is op zich geen rocket science zeg maar.

Bij Marstek zijn ze wel op de hoogte dat de verbinding met de ct003 niet altijd stabiel is.
En ze werken daar schijnbaar nog aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCmKPqHMcQCy4oF2G0E1XUoNkl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYqCtgF7HXZIYZTzB8QiOeoY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gooi eerst de handdoek in de ring ik heb wel wat beters te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luso
  • Laatst online: 19-03 09:59
hallorichard schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1 MT batterij op 3 fases met de CT003 werkt inderdaad prima, 3 MT batterijen op elke fase met de CT003 is het een zooitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:19:
[...]
@Ronald.42

Nou.... ik vind dat je het alsnog lang hebt volgehouden en engelen geduld hebt getoond. Respect!
Hij was bij mij al lang terug gestuurd. Geen plug & play en werkt niet als beloofd.

Hoop dat het allemaal alsnog met firmware is op te lossen. En dat dit niet te lang gaat duren. Maar ik zie het nog even somber in.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal @smart-charged zegt tegen mij op whatsapp dat er op dit moment gesprekken gaande zijn tussen het moederbedrijf van Marstek en jullie @Homewizard, maar is dit dan een sprookje?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
A3-D schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Als jullie een beetje opschieten en die 5.12 kWh plug & play batterij kunnen leveren met gebruikmaking van dynamische tarieven, dan betaal ik graag wat meer en bestel ik vandaag nog _/-\o_ :+

knipknip zie voorwaarden bedrijfsaccount

Relatief gezien is een grotere batterij met één omvormer goedkoper om te maken dan twee losse. Een 5kWh pakket met een kleine omvormer geloven wij niet zo in (krijg je niet vol op kortere dagen), een 5kWh pakket met een grote omvormer voor nul op de meter ook niet (inefficient bij lage vermogens). Daarom hebben wij bij de ontwikkeling van onze batterij bewust voor een passende vermogen- opslag balans gekozen. Waar je er meerdere van kan stapelen. (Tot 3200W, 10,7kWh)

Zodra de saldering wegvalt zullen de meeste gebruikers naar nul op de meter sturing moeten om rendabel te zijn, en dan zit je met een grote inefficiente omvormer om je eigen verbruik te dekken (regeren is vooruit zien). Kortom, voor eigen zonnestroom in huis houden is onze aanpak met meerdere kleine omvormers beter, maar wel wat duurder.

knipknip zie voorwaarden bedrijfsaccount

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 19-02-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:08
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:25:
Het ruimt er wel van op in ieder geval.

[Afbeelding]

Nu wachten tot er iemand klaar is met douchen dan kan alle prik er even af.

[Afbeelding]
Heb je maar één 16 amp automaat?
Ik heb de zelfde kast met de meter er op.
Ik heb me al afgevraagd hoe je die ct klemmen daar in kreeg, maar het is jou kennelijk gelukt ze in die kast te prutsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:09:
[...]

Voor komende winter werken onze batterijen ook met dynamische tarieven, bij ons kan 5kwh ook al met twee batterijen, haal je gemiddeld ook nog een hogere efficientie door de micro omvormers. Maar dat mogen we hier vast niet zeggen? :+

Relatief gezien is een grotere batterij met één omvormer goedkoper om te maken dan twee losse. Een 5kWh pakket met een kleine omvormer geloven wij niet zo in (krijg je niet vol), een 5kWh pakket met een grote omvormer voor NOM ook niet (inefficient bij lage vermogens). Daarom hebben wij bij de ontwikkeling van onze batterij bewust voor een passende vermogen- opslag balans gekozen. Waar je er meerdere van kan stapelen. (Tot 3200W, 10,7kWh)

Zodra de saldering wegvalt zullen de meeste gebruikers naar NOM sturing moeten om rendabel te zijn, en dan zit je daar met een grote inefficiente omvormer om je eigen verbruik te dekken. Kortom, voor eigen zonnestroom in huis houden is onze aanpak met meerdere kleine omvormers beter, maar wel wat duurder.

Doet niks af aan de marstek overigens, mooi product. Maar deze lijkt toch meer ontworpen voor handelen op dynamische tarieven dan nul op de meter als je kijkt naar het vermogen en de opslag specs en staat van de software.
Vooral dat laatste die software _O-

Wat efficiëntie betreft zal die paar procent hier de pret ook niet drukken.
Het is uiteindelijk wel prettig dat ik met één apparaat wel de hogere afname mee kan nemen en dan niet nog een deel uit het net hoef te halen.
Er verdampt wat meer overschot maar daar lig ik niet echt wakker van.
Nu nog afwachten of dat ding uiteindelijk ook wat beter de nul kan houden dan hij nu doet.
Dat vind ik toch wel de grootste ergenis zelfs als de boel verbonden is heeft hij er een hoop moeite mee om bij de nul te komen, daar hoor ik bij jullie accu niks over.

Voorlopig hebben jullie wel het betere produkt in de markt gezet.
Daar zal geen misverstand over bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
[...]

Voor komende winter werken onze batterijen ook met dynamische tarieven, bij ons kan 5kwh ook al met twee batterijen, haal je gemiddeld ook nog een hogere efficientie door de micro omvormers. Maar dat mogen we hier vast niet zeggen? :+

Relatief gezien is een grotere batterij met één omvormer goedkoper om te maken dan twee losse. Een 5kWh pakket met een kleine omvormer geloven wij niet zo in (krijg je niet vol op kortere dagen), een 5kWh pakket met een grote omvormer voor NOM ook niet (inefficient bij lage vermogens). Daarom hebben wij bij de ontwikkeling van onze batterij bewust voor een passende vermogen- opslag balans gekozen. Waar je er meerdere van kan stapelen. (Tot 3200W, 10,7kWh)

Zodra de saldering wegvalt zullen de meeste gebruikers naar NOM sturing moeten om rendabel te zijn, en dan zit je daar met een grote inefficiente omvormer om je eigen verbruik te dekken (regeren is vooruit zien). Kortom, voor eigen zonnestroom in huis houden is onze aanpak met meerdere kleine omvormers beter, maar wel wat duurder.

Doet niks af aan de marstek overigens, mooi product. Maar deze lijkt toch meer ontworpen voor handelen op dynamische tarieven dan nul op de meter als je kijkt naar het vermogen, opslag, specs en staat van de software.
Bedankt voor de toelichting, ik ben er uit. Nog even wachten tot ze bij jullie goed leverbaar zijn en de software is uitgebreid. Kan ik mooi nog even doorsparen en dit topic met veel interesse blijven volgen 😉

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polvo176 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:28:
[...]

Heb je maar één 16 amp automaat?
Ik heb de zelfde kast met de meter er op.
Ik heb me al afgevraagd hoe je die ct klemmen daar in kreeg, maar het is jou kennelijk gelukt ze in die kast te prutsen.
Het ct blokje direct boven de hoofdschakelaar geplaatst.
En de live wires had ik boven de eerste beste driefasen aardlekautomaat aangesloten.

Dus hoofdschakelaar ctblok dan komt de verdeel rail in de kast daarboven zit dan de rest van alle componenten waaronder een aantal driefasen aardlekautomaten waar ik dus dan de live wire aansluitingen bij op gezet had.

Er zijn in totaal 12x 240 groepen met 3 aardlekschakelaars
Dan zijn er nog een aantal enkelfase aardlek automaten en een aantal driefasen aardlekautomaten.
Het is een volle kast zeg maar.

De accu zit op de emat aardlekautomaat en HW meter links van de hoofdschakelaar als dedicated groep.

En wat emat betreft ik heb er een aantal componenten van maar tot op heden geen klachten hier.
Al zijn er die het troep vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Wanneer ik het goed begrepen heb moet je de shelly pro 3em-3ct63 en is die van de afbeelding niet de juiste uitvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vandaag eindelijk hulp gekregen om een nieuw wifinetwerk aan te leggen. Alle boosters weg een een sterke router geinstalleerd achter de modem van de provider en wifi van modem uitgeschakeld. Daarna dan ook maar de stap genomen om over te schakelen naar de hardware shelly. Dan de batterij afgesloten van externe internet en via de shelly app op de laptop gevolgd wat de batterij doet. En het werkt dan nog altijd prima in auto met mijn 3 fase systeem na in en uitschakelen van zware belastingen.
Daarna batterij terug aan het internet gehangen. De batterij blijft vlot verder regelen terwijl de data in de CT pagina van de MT app te vaak statisch is een soms zelfs NO data aangeeft terwijl de shelly gewoon data uitstuurt en de batterij volgt.
Die hele communicatie van CT´s van MT via de server van MT is gewoon niet goed maar nu met de shelly is dat dus geen probleem meer, kan je ook van AI gebruik maken,afwachten of het zo blijft werken maar met de P1HW liep het ook goed dus ik heb er wel vertrouwen in.

[ Voor 5% gewijzigd door PNARI op 15-02-2025 16:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:23
[...]

Relatief gezien is een grotere batterij met één omvormer goedkoper om te maken dan twee losse. Een 5kWh pakket met een kleine omvormer geloven wij niet zo in (krijg je niet vol op kortere dagen), een 5kWh pakket met een grote omvormer voor nul op de meter ook niet (inefficient bij lage vermogens). Daarom hebben wij bij de ontwikkeling van onze batterij bewust voor een passende vermogen- opslag balans gekozen. Waar je er meerdere van kan stapelen. (Tot 3200W, 10,7kWh)

Zodra de saldering wegvalt zullen de meeste gebruikers naar nul op de meter sturing moeten om rendabel te zijn, en dan zit je met een grote inefficiente omvormer om je eigen verbruik te dekken (regeren is vooruit zien). Kortom, voor eigen zonnestroom in huis houden is onze aanpak met meerdere kleine omvormers beter, maar wel wat duurder.

Doet niks af aan de marstek overigens, mooi product. Maar deze lijkt toch meer ontworpen voor handelen op dynamische tarieven dan nul op de meter als je kijkt naar het vermogen, opslag, specs en staat van de software.
Mja, ik zal vast niet de enige zijn die het rekensommetje maakt en ziet dat 2x HW 1000 euro duurder is dan 1x Marstek. Aan mijn tarief van 0,2625/kWh (tarief inclusief alle taksen) is dat 3809 kWh. Dat is anderhalf keer mijn huidige hoeveelheid dat ik op een jaar van het net neem. Dat initiële bedrag is volgens elke berekening die ik maak nooit terugverdiend op de levensduur van je batterij.

Sterker nog, de Marstek verdien ik niet terug op zijn levensduur maar heb ik vooral gekocht om wat met een batterij te spelen en ervaring op te doen. Aan handelen doe ik niet, hij draait bij mij mooi NOM. Ja, daarbij heb ik meer verlies dan als ik een batterij van jullie had gekocht maar die 3 cent die ik momenteel krijg die zet ik dan nog liever om naar warmte (locatie: Vlaanderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
A3-D schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:28:
[...]

Bedankt voor de toelichting, ik ben er uit. Nog even wachten tot ze bij jullie goed leverbaar zijn en de software is uitgebreid. Kan ik mooi nog even doorsparen en dit topic met veel interesse blijven volgen 😉
Voorlopig is de levertijd nog april, en schuift daarna door naar midden zomer. Veel huizen hebben een nachtverbruik rond de 80W, in onze ervaring heb je met een groter formaat omvormer het dan al over RTE’s met 50% of meer verlies. Daarom hebben wij een ander soort product ontwikkeld.

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 15-02-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Horla schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Mja, ik zal vast niet de enige zijn die het rekensommetje maakt en ziet dat 2x HW 1000 euro duurder is dan 1x Marstek. Aan mijn tarief van 0,2625/kWh (tarief inclusief alle taksen) is dat 3809 kWh. Dat is anderhalf keer mijn huidige hoeveelheid dat ik op een jaar van het net neem. Dat initiële bedrag is volgens elke berekening die ik maak nooit terugverdiend op de levensduur van je batterij.

Sterker nog, de Marstek verdien ik niet terug op zijn levensduur maar heb ik vooral gekocht om wat met een batterij te spelen en ervaring op te doen. Aan handelen doe ik niet, hij draait bij mij mooi NOM. Ja, daarbij heb ik meer verlies dan als ik een batterij van jullie had gekocht maar die 3 cent die ik momenteel krijg die zet ik dan nog liever om naar warmte (locatie: Vlaanderen).
ja die conclusie heb ik ook al getrokken

tenzij je gaat handelen waar deze marstek meer op te lijk zijn gericht is zelfde de marksetk niet terug te verdienen als je alleen NOM doet.
de prijzen ometen echt nog wat omlaag om dat in 2027 interessant te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:19:
[...]

De nul als eerst aangesloten en daarna de overige touwtjes de fase volgorde van het ct blokje volgen.
Het is op zich geen rocket science zeg maar.

Bij Marstek zijn ze wel op de hoogte dat de verbinding met de ct003 niet altijd stabiel is.
En ze werken daar schijnbaar nog aan.

[Afbeelding]

Niet opgeven,hé even wachten tot je gratis vervangende shelly krijgt van je leverancier en dan terug aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:08
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Het ct blokje direct boven de hoofdschakelaar geplaatst.
En de live wires had ik boven de eerste beste driefasen aardlekautomaat aangesloten.

Dus hoofdschakelaar ctblok dan komt de verdeel rail in de kast daarboven zit dan de rest van alle componenten waaronder een aantal driefasen aardlekautomaten waar ik dus dan de live wire aansluitingen bij op gezet had.

Er zijn in totaal 12x 240 groepen met 3 aardlekschakelaars
Dan zijn er nog een aantal enkelfase aardlek automaten en een aantal driefasen aardlekautomaten.
Het is een volle kast zeg maar.

De accu zit op de emat aardlekautomaat en HW meter links van de hoofdschakelaar als dedicated groep.

En wat emat betreft ik heb er een aantal componenten van maar tot op heden geen klachten hier.
Al zijn er die het troep vinden.
Ik zie de draden van de shelly ct klemmen in jou zwarte kast achter de meter lopen.
Hoe heb je die daar in gekregen, heb je die kast los gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Niet opgeven,hé even wachten tot je gratis vervangende shelly krijgt van je leverancier en dan terug aansluiten.
Opgeven doen we ook niet.
Idd wachten op reactie wat betreft de shelly.
Dus voor nu is het even klaar, gewoon op manueel schema tot ik nieuw spul krijg.

Vanmiddag nog even een nieuwe lan kabel meegepakt voor de vervangende shelly want die had ik niet liggen.
Dus voor de volgende keer hoef ik die niet ergens anders van te lenen.

Moest toch naar de praxis voor hittebestendige kit want de buitenste ruit van de oven van het inductie fornuis liet los aan de onderkant... net na de garantie uiteraard.
Van die dagen dat alles stuk gaat schijnbaar :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredJan
  • Laatst online: 15-02 17:09
Hoi ben nieuw hier maar wilde even reageren op de Marstek.
Heb mijn Marstek Venus 5.12 nu 3 weken in gebruik en er tevreden mee.
Zit niet in de electra dus wat dat betreft een leek maar zolang het niet te diep gaat snap ik het nog wel.
Kwam best veel negatieve reacties tegen over deze Chinees nadat ik hem besteld had. Kneep hem dus wel een beetje maar werd netjes geleverd na een aantal dagen.
Goed verpakt en na het uitpakken was ik verrast wat betreft de bouwkwaliteit.
Werkte niet met de HW P1 meter dus eerst op manual gezet om uit te proberen. Aangesloten op een aparte groep en ging goed. Na bijna twee weken kreeg ik de nieuwe P1 meter van Marstek netjes thuisgestuurd en dat gaat goed. Nu op de eerste instelling staan dat is voor zonnepanelen [zelfconsumptiemodel] en lekker laten gaan. Blij dat ik voor de 5.12 heb gekozen,de kleine is in mijn ogen wel erg snel vol of leeg en prijstechnisch minder interessant. Wanneer ik twee HW accu"s neem ben je 2790 euro kwijt en heb voor de Marstek 1800 euro betaald. Wil echt geen reclame maken voor de Marstek heb hem ook zelf betaald. Vind wel dat Marstek het direct goed voor elkaar had moeten hebben,met een goede P1 meter.
Samenvattend: goed product voor een nette prijs.....nu !!!!!!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8lpAS77PKlEmSQFUEHE4oetOuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4bh9QfSlCNJjCdVEZau6SZy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

dus het maximale is 4 x een HW voor 10kwh is 5580 euro
2 x marstek is 10kwh en 3798
dat is 1782 euro meer daarvoor kan ik een 3x marstek komen en er 15kwh van maken.

als ik dan eerljk gezegd kijk naar de uiterlijke bouw kwaliteit is het een wereld van verschil
plastic tegen een mooie glazen plaat met een zeer degelijk metalen behuizing.
nu valt de rest op moment nog wel wat tegen qua software/werking en we weten niet veel hoe het er van binnen uit ziet. ;(
wellke accu cellen gebruikt HW? panasonic? andere ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij ook raar fenomeen vandaag na een aantal dagen zonder problemen. Rond 12.00 uur was plots de verbinding tussen de app en de batterij weg, geen wifi signalen meer op de batterij, CT gaf geen signaal, kortom de boel leek precies dood. Heb dan de nieuwe versie van de app ingeladen, geen verbetering, alles dood. Zouden de Chinezen aan het knoeien geweest zijn in hun servers?
Na wat klooien (op, af, batterij uit de app gegooid, FW op V147 gezet,... enz) heb ik na een half uurtje de zaak weer aan de praat gekregen, wat nu eigenlijk de boel weer in gang gezet heeft weet ik zelf niet...

Nu lijkt alles weer zoals voorheen, heb hem eerst eens 100% manueel opgeladen en nu weer op auto NOM gezet.

raar batterijtje toch die Marstek

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik heb die Shelly niet achter een automaat gezet, is mijns inziens ook niet nodig, je plaatst de spoelen en takt de fasen en N af op een bestaande kring in de kast.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polvo176 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:57:
[...]

Ik zie de draden van de shelly ct klemmen in jou zwarte kast achter de meter lopen.
Hoe heb je die daar in gekregen, heb je die kast los gehad?
Nee die is open aan de bovenkant daar kon ik mooi de overlengte achter proppen, daar zit verder toch niks.
Anders moet je het oprollen om het nog fatsoenlijk kwijt te kunnen in de kast waar de hoofdschakelaar en de shelly zelf in zitten.
Nu kon het mooi in een lus naar benenden hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FredJan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:00:
Hoi ben nieuw hier maar wilde even reageren op de Marstek.
Heb mijn Marstek Venus 5.12 nu 3 weken in gebruik en er tevreden mee.
Zit niet in de electra dus wat dat betreft een leek maar zolang het niet te diep gaat snap ik het nog wel.
Kwam best veel negatieve reacties tegen over deze Chinees nadat ik hem besteld had. Kneep hem dus wel een beetje maar werd netjes geleverd na een aantal dagen.
Goed verpakt en na het uitpakken was ik verrast wat betreft de bouwkwaliteit.
Werkte niet met de HW P1 meter dus eerst op manual gezet om uit te proberen. Aangesloten op een aparte groep en ging goed. Na bijna twee weken kreeg ik de nieuwe P1 meter van Marstek netjes thuisgestuurd en dat gaat goed. Nu op de eerste instelling staan dat is voor zonnepanelen [zelfconsumptiemodel] en lekker laten gaan. Blij dat ik voor de 5.12 heb gekozen,de kleine is in mijn ogen wel erg snel vol of leeg en prijstechnisch minder interessant. Wanneer ik twee HW accu"s neem ben je 2790 euro kwijt en heb voor de Marstek 1800 euro betaald. Wil echt geen reclame maken voor de Marstek heb hem ook zelf betaald. Vind wel dat Marstek het direct goed voor elkaar had moeten hebben,met een goede P1 meter.
Samenvattend: goed product voor een nette prijs.....nu !!!!!![Afbeelding]
heb je 3 fase of 1 fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredJan
  • Laatst online: 15-02 17:09
Heb simpel 1 fase,......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Laatst online: 19:23

S2S

Ah dat is mooi. Heb ik ook, zodra mijn meter is toegevoegd verwacht ik een mooi resultaat 😊

Simpel is beter voor nu. Totdat ze goed naar de Europese markt kijken ! Ze zullen wel dag en nacht moeten programmeren 😂

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ok ja ik hbe 3 fase en soms lijkt het daar bij toch mis te gaan met de p1 van marstek zelf
dan gaat hij ineens midden op de dag met veel zin ontladen...
erg vreemd
nu terug naar de shelly dat werkt aardig goed

[ Voor 20% gewijzigd door Maxwp op 15-02-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:15
Maxwp schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:12:
[...]

ok ja ik hbe 3 fase en soms lijkt het daar bij toch mis te gaan met de p1 van marstek zelf
dan gaat hij ineens midden op de dag met veel zin ontladen...
erg vreemd
nu terug naar de shelly dat werkt aardig goed
Ik heb ook 3 fasen en een ct003 en dat werk echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hallorichard schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:15:
[...]

Ik heb ook 3 fasen en een ct003 en dat werk echt perfect.
ja snap er ook niks van
de shelly werkt goed en de ct003 gaat hij ineens midden op de dag met vollop zon zich ontladen.
in de app is alles groen dus goede verbindingen het CT brand de WIFI brand en ik zie in de app achter de CT ook data binnen komen van de p1slimme meter.
toch doet hij dat zo ineens .
alles is geupdate btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:49:
[...]

Voorlopig is de levertijd nog april, en schuift daarna door naar midden zomer. Veel huizen hebben een nachtverbruik rond de 80W, in onze ervaring heb je met een groter formaat omvormer het dan al over RTE’s met 50% of meer verlies. Dat vonden wij wel wat gortig.
Charge 2500 2491 2245 90,12
Charge 2000 1992 1799 90,31
Charge 1500 1494 1351 90,43
Charge 1000 996 894 89,76
Charge 800 796 710 89,2
Charge 600 597 526 88,11
Charge 400 397 342 86,15
Charge 200 198 156 78,79
Charge 100 99 63 63,64
Idle 0 0 15
Discharge 100 102 129 79,07
Discharge 200 206 230 89,57
Discharge 400 407 426 95,54
Discharge 600 607 622 97,59
Discharge 800 807 820 98,41
Discharge 1000 1007 1018 98,92
Discharge 1500 1505 1522 98,88
Discharge 2000 2004 2036 98,43
Discharge 2500 2502 2564 97,58

Wanneer je op een hoog vermogen laadt en s’nacht op een laag vermogen ontlaadt kom je dus op een rte van 30 procent.

Ik lees ook in het hw forum over de rte die tegen valt!!!

Hou alsjeblieft op met reclame maken voor jullie producten in dit forum. Ik snap niet dat er niemand ingrijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

Klopt wel aardig met mijn bevinding op 110 watt inladen ‘s nachts rond de 20 24 % verlies , best acceptabel. Nu is het de vraag kunnen ze op 1 omvormer ontladen ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWx-nx_tX6cOUAiAn_7soJXmYKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bLhR0HgMOlXKTuQyjSgfwKC2.png?f=fotoalbum_large

Ben ik het niet 100% mee eens, de marstek met de Shelly gaat best goed ( en zal nog verbeteren na enkele FM updates beloofd tegen einde feb) en dat grote vermogen is ook handig als er iets groter bij schakelt voor korte tijd. Ook de NOM tijdens de nacht loopt goed, en om dat verlies in rendement te compenseren bij een meerprijs van bijna 900€ voor eenzelfde opslag en maar 1600W dan moeten die batterijen 20 jaar meegaan..ik zou misschien voor de HW gaan moest de prijs dichter bij de MT zitten voor een zelfde opslag en vermogen. Mijn hele huis staat vol HW (4kwh meters, 8 sockets, P1 en een display...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
obed112 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Charge 2500 2491 2245 90,12
Charge 2000 1992 1799 90,31
Charge 1500 1494 1351 90,43
Charge 1000 996 894 89,76
Charge 800 796 710 89,2
Charge 600 597 526 88,11
Charge 400 397 342 86,15
Charge 200 198 156 78,79
Charge 100 99 63 63,64
Idle 0 0 15
Discharge 100 102 129 79,07
Discharge 200 206 230 89,57
Discharge 400 407 426 95,54
Discharge 600 607 622 97,59
Discharge 800 807 820 98,41
Discharge 1000 1007 1018 98,92
Discharge 1500 1505 1522 98,88
Discharge 2000 2004 2036 98,43
Discharge 2500 2502 2564 97,58

Wanneer je op een hoog vermogen laadt en s’nacht op een laag vermogen ontlaadt kom je dus op een rte van 30 procent.

Ik lees ook in het hw forum over de rte die tegen valt!!!

Hou alsjeblieft op met reclame maken voor jullie producten in dit forum. Ik snap niet dat er niemand ingrijpt.
vind het wel fijn dat ze reageren en je hun vragen kan stellen
dat ze niet al te negatief zijn over hun eigen product lijkt me wel logisch
de waarheid komt vanzelf wel naar boven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:23
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:49:
[...]

Voorlopig is de levertijd nog april, en schuift daarna door naar midden zomer. Veel huizen hebben een nachtverbruik rond de 80W, in onze ervaring heb je met een groter formaat omvormer het dan al over RTE’s met 50% of meer verlies. Dat vonden wij wel wat gortig.
80W? Dat verbruikt alleen al mijn koelkast. Die is nu wel niet direct standaard omdat het een Amerikaans type is maar 80W is wel extreem weinig als gemiddelde. Volgens mij zitten alleen de mensen die in het topic 'serieus elektriciteit besparen' fanatiek meedoen aan zo'n getal, laat staan het gemiddelde huishouden. Ik zit met 230 waarschijnlijk wel boven het echte gemiddelde maar toch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:40:
Vandaag eindelijk hulp gekregen om een nieuw wifinetwerk aan te leggen. Alle boosters weg een een sterke router geinstalleerd achter de modem van de provider en wifi van modem uitgeschakeld. Daarna dan ook maar de stap genomen om over te schakelen naar de hardware shelly. Dan de batterij afgesloten van externe internet en via de shelly app op de laptop gevolgd wat de batterij doet. En het werkt dan nog altijd prima in auto met mijn 3 fase systeem na in en uitschakelen van zware belastingen.
Daarna batterij terug aan het internet gehangen. De batterij blijft vlot verder regelen terwijl de data in de CT pagina van de MT app te vaak statisch is een soms zelfs NO data aangeeft terwijl de shelly gewoon data uitstuurt en de batterij volgt.
Die hele communicatie van CT´s van MT via de server van MT is gewoon niet goed maar nu met de shelly is dat dus geen probleem meer, kan je ook van AI gebruik maken,afwachten of het zo blijft werken maar met de P1HW liep het ook goed dus ik heb er wel vertrouwen in.
Identiek hetzelfde resultaat, loopt lekker met die Shelly, zowel met V146 als V147

Acties:
  • +2 Henk 'm!
S2S schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:28:
Klopt wel aardig met mijn bevinding op 110 watt inladen ‘s nachts rond de 20 24 % verlies , best acceptabel. Nu is het de vraag kunnen ze op 1 omvormer ontladen ..
Ik heb even geleden een test gedaan met 250w ontladen op 24 u , kwam aan een verlies bij ontladen van 5% , zie niet in welke omvormer beter gaat doen en zelfs als het 2% is , waar praten we dan in euro's over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Horla schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Daar ben ik het 100% mee eens, ik heb identiek dezelfde analyse :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obed112
Maxwp schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:30:
[...]

vind het wel fijn dat ze reageren en je hun vragen kan stellen
dat ze niet al te negatief zijn over hun eigen product lijkt me wel logisch
de waarheid komt vanzelf wel naar boven
Homewizard heeft hele mooie producten gemaakt en ook hun batterij is erg tof, wanneer die wat zou zijn goedkoper €1000 euro per batterij bijvoorbeeld en dynamisch zou kunnen zou ik nooit voor Marstek gaan.

Ze hebben echt iets in handen maar het is gewoon te duur.

Dit forum is niet bedoeld om reclame te maken en dat doet homewizard wel.

Veel van mijn reacties zijn in het verleden verwijderd op homewizard in dit forum. Homewizard krijgt de kans om hun batterijen aan de man te brengen in het Marstek forum, dit kan niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLdKcRn8_cIhIn0aV-F-CY4a-ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiIPT8Bca9pTOQ4cFxVxiTjF.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is met de shelly emulatie
Die zorgt er voor dat het cumulatieve word doorgegeven dus in feite ziet hij naar 1 fase. Terwijl ik 3 fase heb
Dit werkt goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!
obed112 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Homewizard heeft hele mooie producten gemaakt en ook hun batterij is erg tof, wanneer die wat zou zijn goedkoper €2200 euro per batterij bijvoorbeeld en dynamisch zou kunnen zou ik nooit voor Marstek gaan.

Veel van mijn reacties zijn in het verleden verwijderd op homewizard in dit forum. Homewizard krijgt de kans om hun batterijen aan de man te brengen in het Marstek forum, dit kan niet de bedoeling zijn.
Dat ze hun eigen produkt promoten in hun eigen topic prima.
En dat ze hier melden geen zaken met MT te doen en dat de v2 naast de oude loopt prima.

Maar het bashen vind ik niet nodig.
Kritiek vanuit HW op MT zou niet acceptabel moeten zijn binnen dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:43:
[...]

Dat ze hun eigen produkt promoten in hun eigen topic prima.
En dat ze hier melden geen zaken met MT te doen en dat de v2 naast de oude loopt prima.

Maar het bashen vind ik niet nodig.
Kritiek vanuit HW op MT zou niet acceptabel moeten zijn binnen dit topic.
Het maken van reclame is off topic en verboden door tweakers zelf. Het is niet een regel die ikzelf heb bedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
obed112 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:02:
[...]

Het maken van reclame is off topic en verboden door tweakers zelf. Het is niet een regel die ikzelf heb bedacht.
Dat hoor je mij ook niet zeggen.
Maar als ze binnen het hw topic van hun eigen producten de voordelen aanstippen zonder de nadelen van de concurrentie te benoemen heb ik daar geen moeite mee.

Gaan ze dat in andere topics doen vind ik het behoorlijk ongepast.

Ik ben prima tevreden met de hele zooi aan HW producten die ik hier heb.
Service vanuit hun kant is ook prima.

Dus ze hebben het ook helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:12
SatScan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Ja er zit veel verschil tussen de 350 en de 360. zoek maar even dan zul je een aantal berichten hierover vinden. 350 is Gen 4.x meter en 360 een Gen 5.x meter (oa 5-10 sec versus 1 sec ).
E350 is ook gewoon een SMR 5.0...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:50
Catdogsf schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:20:
[...]

niet allemaal. De mijne bijv niet. Das 4.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

Catdogsf schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:20:
[...]

Een versie wel ;) helaas zijn er verschillende. Mijn E350 is DSMR 4.2. Wil je zeker zijn dat jouw versie werkt . Foto insturen van meter met alle codes erop naar Marstek.

Ook voor de opening van de topic;

Er zijn verschillende versies van hetzelfde type smart meter (geen garantie dat het type standaard werkt, versie is ook van belang )

[ Voor 20% gewijzigd door S2S op 15-02-2025 18:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Losballos2005
Heb Homewizard nog geen reclame zien maken?
Heb ze wel zien benoemen dat hun andere keuzes hebben gemaakt. (even buiten de vraag om of die correct zijn).

Ik vind het alleraardigst dat ze meelezen en reageren op bv gegeven speculaties van de p1 meter (door mijzelf notabene). Hulde.
Kan ik alleen maar op prijs stellen, ze kunnen ook gewoon in hun eigen hokje blijven spelen en niks delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S

S2S

Losballos2005 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:34:
Heb ze wel zien benoemen dat hun andere keuzes hebben gemaakt. (even buiten de vraag om of die correct zijn).

Ik vind het alleraardigst dat ze meelezen en reageren op bv gegeven speculaties van de p1 meter (door mijzelf notabene). Hulde.
Kan ik alleen maar op prijs stellen, ze kunnen ook gewoon in hun eigen hokje blijven spelen en niks delen.
Ik heb er ook niet echt moeite mee, vond het wel netjes en informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Dynamisch tarief lijkt interessant maar als je geen overschot van zonnestroom hebt om in een batterij op te slaan niet rendabel. In 2024 was het gemiddelde prijsverschil tussen de laagste en hoogste prijs op een dag 0,1 € . Een gemiddeld gezin in Vlaanderen gebruikt 10 kWh / dag = € 3650 kWh per jaar. Je hebt dus een batterij van 10kWh nodig. En dan bespaar je 365 € per jaar en heb je dus zelfs met MT een payback van 10 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
S2S schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:36:
[...]

Ik heb er ook niet echt moeite mee, vond het wel netjes en informatief.
Ben ik volledig mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mwah...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-mssCkgFdGGzwy0ucorfeS3vHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXwpe5pn23QhqIE1IYRMMrAd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet anti HW maar deze post zou niet hoeven.
Voor de rest dikke prima dat ze insinuaties over wat ze wel of niet met Marstek en hun p1 doen verduidelijken.

Voor de rest zouden ze kunnen volstaan met een verwijzing naar het HW thuisaccu topic.

En zoals ik al eerder zei ik ben meer dan tevreden over HW producten en hun service.
Daar kan Marstek nog wat van leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
obed112 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:39:
[...]

Homewizard heeft hele mooie producten gemaakt en ook hun batterij is erg tof, wanneer die wat zou zijn goedkoper €1000 euro per batterij bijvoorbeeld en dynamisch zou kunnen zou ik nooit voor Marstek gaan.

wie heeft jou reacties hier bij tweakers bv bij het Home wizard thuis-batterij topic verwijderd ? :?

en ja, het kan dat je zelf de batterij van HW te duur vind, dat is een afweging die een ieder zelf moet gaan nemen.
Wat je echter mogelijk vergeet dat support, garantie ed ook niet gratis zijn, uiteindelijk ga je die linksom of rechtsom ook gewoon betalen, bij de een zit dat in de prijs en bij de ander blijkt het product dan mogelijk toch niet aan je eisen cq beloofde eigenschappen te voldoen en je daar dan meer of minder support op krijgt.

[ Voor 22% gewijzigd door MacD007 op 15-02-2025 18:47 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• A3-D
Misschien weer gewoon on topic verder gaan over de MT batterijen in plaats van het zorgen maken over de toelichting die HW hier gegeven heeft?

Gaat nu nergens meer over imho :?

[ Voor 11% gewijzigd door A3-D op 15-02-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112

Ze leggen uit waarom ze hun product beter vinden dan de Marstek batterij. De grap dat ze mij niet eens daarvan hoeven te overtuigen, het dynamische verhaal vind ik persoonlijk een gemis maar hun product is werkelijk plug and play en de Marstek batterij is dat niet echt.
Wanneer het prijsverschil kleiner zou zijn en de mogelijkheden wat uitgebreider waren was ik zeker voor hw gegaan, ik heb al veel producten van hun gekocht zoals bijvoorbeeld de p1, de display en de smart plug. Het werkt allemaal super goed en ook in ha werkt het perfect.

Mijn indruk is dat ze er belang bij hebben om in dit forum te reageren, heb niet de indruk dat ze zelf de Marstek Venus bezitten en op basis daarvan een goede vergelijking kunnen maken. Mijn indruk is dat hun uitspraken zijn gebaseerd op ervaringen van anderen.
Daarom vind ik het toch een beetje vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obed112
A3-D schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:45:
Misschien weer gewoon on topic verder gaan over de MT batterijen in plaats van het zorgen maken over de toelichting die HW hier gegeven heeft?

Gaat nu nergens meer over imho :?
Ja sorry, maak me misschien ook wel te druk over niets, laten we weer verder gaan over de Marstek Venus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gelukkig is de laatste pagina van het homewizard accu deel 2 ook niet heel positief.
We zijn niet alleen 🤣 _O-

Pagina: 1 ... 55 ... 263 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.