Volgens mij is de Lilygo gewoon een esp board met de modbus en wifi module op dezelfde print. Dus precies wat je nodig hebt.Edzelf schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:20:
[...]
Ik heb begrepen dat de Lilygo niet (zonder HA) de besturing kan doen en niet de P1 dongle lezen. Of is de Lilygo vrij te programmeren? Dan kan het wel. Ik denk echter dat mijn oplossing ook goedkoper is.
Ik heb ook weer uitstel van smart charged en ik heb 09-1 besteld. Ze zeggen nu 22-2 leveren. Maar begin het wel bijzonder te vinden ja. Het hele apparaat is al betaald.Polvo176 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:43:
Weer uitstel van smart charged, ik denk dat ik de bestelling nu maar annuleer, ik heb het gevoel aan het lijntje te worden gehouden.
Is er iemand die van hun wel een batterij heeft gekregen en na 1-12-24 heeft bestelt?
Als je op 09-01 hebt besteld heb je een maand en een week later besteld bij deze zaak dan ik. Ik moet hem ook nog krijgen, en sta ingepland voor vrijdag 21-02. Het voelt niet goed, maar nu annuleren voelt ook niet goed. Ik hoop maar dat zij zich wel netjes houden aan de door hun zelf toegezegde compensatie.Corne.w schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:31:
[...]
Ik heb ook weer uitstel van smart charged en ik heb 09-1 besteld. Ze zeggen nu 22-2 leveren. Maar begin het wel bijzonder te vinden ja. Het hele apparaat is al betaald.
En de vertraging is grote pech, maar daar kan ik nog mee leven. Waar ik meer moeite mee heb, is dat ik op één keer na, de info elke keer zelf heb moeten halen, dus de communicatie had beter gekund. Dit gaan ze hopelijk volgende week goedmaken.
NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110
Met de shelly zie je de fases idd welPNARI schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:32:
[...]
Mooi resultaat.
Moeilijkste belasting voor de batterij is één of meerdere kookplaten denk ik. En nu is het nog geen zomer, dan staat de batterij nog te laden ´s avonds als je begint te koken.
Kan je ook even aangeven welke software versie je van app en batterij hebt? Zie in de plaatjes dat je wel waarden ziet van alle fasen, total en batterij .
Bij mij is het nu soms erger, eerder vanavond op het moment dat de oven uitschakeld:Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:32:
[...]
Mijn zonnepanelen zijn nu toch echt wel uit...
Dus dat zal het niet zijn.
Laatste update mischien iets veranderd?
Het bevestigd trouwens wel de delay tussen actie batterij en respons op Total.
Je ziet het golfje telkens enkele seconden later nakijken op de andere lijn.
[Afbeelding]
Die horen bij elkaar..
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/EyFD546dOaGEwkT2b2wlXGMQ.png?f=user_large)
Enkele uren later nog eens kort de oven aan en weer uit, weer redelijk normaal:
:strip_exif()/f/image/NodiWQ2pVO1YLFWapsGkeH5a.png?f=user_large)
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Dat had ik net ook al eens gezien die rimpel was ineens weer weg.Hometek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:26:
[...]
Bij mij is het nu soms erger, eerder vanavond op het moment dat de oven uitschakeld:
[Afbeelding]
Enkele uren later nog eens kort de oven aan en weer uit, weer redelijk normaal:
[Afbeelding]
Ik weet niet of die Chinezen nog aan het sleutelen zijn of zo.
Die werken toch 7 dagen in de week plus de weekenden en 24 uur per dag en dan snachts ook nog?

Ik heb hem inmiddels maar weer op manueel staan.
Morgen bij de brievenbus zitten wachten op de shelly.
En dan hopen op zon zodat de accu goedkoop vol kan.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
nee alleen aan de zijkant waar de syekkers zitten maar direct daar achter zitten volgens mij alleen de kabel aansluitingen of je vandaar ook bij de omvormer en of fan kan komen weet ik nietLosballos2005 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:37:
[...]
oh geen schroeven? heb m niet meer staan dus vandaar. Maandag komen er weer 2.
Dacht te herinneren dat die achterplaat eruit kan waar de stekkers etc inzitten.
veel ruimte is er niet
vrij simpelobed112 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:42:
[...]
Welke kennis en expertise heeft u om tot dit soort uitspraken te komen, is het ergens op gebaseerd of is het een aanname?
een ouderwetse omvormer met grote spoelen hebben gewoon meer verliezen of bij een goedekope natuurlijk ook
daar bij zijn de verliezen gewoon weg groter dus als we dat hier ook zien kan het 1 van beide zijn
een solid state heeft veel minder verliezen dus ik hoop dat zoiets erin zit maar dat maakt de omvormer die erin zit ook weer duurder dus kans dat dit niet het geval is en ik lees dat er best wel wat verliezen lijken te zijn 15%? dat ik eerder denk dat het geen solid state is
heeft u daar wat aan?
Hmm, misschien moet ik mijn sluimerverbruik eens bekijken. Bij mij is die rond 2u30 's nachts al leeg, dat had ik niet direct zien aankomen.Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:18:
[...]
Zoals vorige week dat we weer een paar zeldzame dagen zon hadden.
Overdag het huis iets warmer stoken met de wp en de accu vullen, dan komen we keurig de nacht door.
Ja mooi hè! Ik ben al 3 weken bij Marstek aan het melden dat deze er niet instaat
vooral doorgaan met meters aanleveren! Dan heeft iedereen daar wat aan!
Beste is foto doorsturen want er zijn veel verschillende E350 modellen.
Beste is foto doorsturen want er zijn veel verschillende E350 modellen.
[ Voor 19% gewijzigd door S2S op 15-02-2025 08:39 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
En vooral niet te vroeg juichen, mijn exacte meter is toegevoegd (Iskra ME382) maar geen communicatie tussen CT003 en de meter. 0 nada niks.S2S schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:32:
Ja mooi hè! Ik ben al 3 weken bij Marstek aan het melden dat deze er niet instaatvooral doorgaan met meters aanleveren! Dan heeft iedereen daar wat aan!
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Beste is foto doorsturen met alle nummers erop. Ik ben er achtergekomen dat er veel verschillende versies zijn van mijn meter heten allemaal E350 maar staan andere gegevens op de behuizing. Zoals subtype nummer, snelheid p1 communicatie etc..Janp1963 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:36:
[...]
En vooral niet te vroeg juichen, mijn exacte meter is toegevoegd (Iskra ME382) maar geen communicatie tussen CT003 en de meter. 0 nada niks.
[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 15-02-2025 08:43 ]
EXACTE meter, is op basis van gestuurde foto toegevoegd.S2S schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:41:
[...]
Beste is foto doorsturen met alle nummers erop. Ik ben er achtergekomen dat er veel verschillende versies zijn van mijn meter heten allemaal E350 maar staan andere gegevens op de behuizing.
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Foutje bedankt 🤣 maar wat jij niet weet ! alleen het nummer is toegevoegd in het lijstje 🤣 (prutswerk)Janp1963 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:43:
[...]
EXACTE meter, is op basis van gestuurde foto toegevoegd.
Gewoon blijven klagen, fixen ze het vast wel.
[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 15-02-2025 08:45 ]
voor iedereen, die net zoals ik problemen heeft met 3 fase meter.
fase 1 apparaten fase 2 zonnepanelen en fase 3 zonnepanelen, zullen voorloping met de ct003 problemenhouden. er wordt nu alleen 1 fase ondersteunt.
email van marstek:
Hello,You can swipe left in the device list to delete the device. Currently, the CT003 can only read single-phase power. In the future, we will support three-phase. Thank you for your patience and understanding.
fase 1 apparaten fase 2 zonnepanelen en fase 3 zonnepanelen, zullen voorloping met de ct003 problemenhouden. er wordt nu alleen 1 fase ondersteunt.
email van marstek:
Hello,You can swipe left in the device list to delete the device. Currently, the CT003 can only read single-phase power. In the future, we will support three-phase. Thank you for your patience and understanding.
Ik heb de accu en ct003 nog niet, kan nog niets doorgeven en bekijken.S2S schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:41:
[...]
Beste is foto doorsturen met alle nummers erop. Ik ben er achtergekomen dat er veel verschillende versies zijn van mijn meter heten allemaal E350 maar staan andere gegevens op de behuizing. Zoals subtype nummer, snelheid p1 communicatie etc..
Staat de ZIV Enexis meter erin?
Indien niet wil iemand deze vast aandragen?
:strip_exif()/f/image/aeqZ0OkhtllD7gJsCItzK6RF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja die meter staat er in alleen bij het type is een letter anders als de jouwe op de fotoRick- schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:55:
[...]
Ik heb de accu en ct003 nog niet, kan nog niets doorgeven en bekijken.
Staat de ZIV Enexis meter erin?
Indien niet wil iemand deze vast aandragen?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/3m2upHVDq39MTHHnumHjfw5d.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Janp1963 op 15-02-2025 09:00 ]
Een ander type van deze ZIV meter zit erin. Mss moeten we ze de hele thread sturen 🤣
Ik ga niets via de app melden , straks snappen ze niet welke meter ik nodig heb.
Even geduld dus nog! En daarna kan jij ook meedoen met Chinese bingo!
Ik ga niets via de app melden , straks snappen ze niet welke meter ik nodig heb.
Even geduld dus nog! En daarna kan jij ook meedoen met Chinese bingo!
[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 15-02-2025 09:05 ]
Waarschijnlijk doet hij het dan niet, bij mijn meter is het verschil ook minimaal maar het werkt niet .Janp1963 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:58:
[...]
Ja die meter staat er in alleen bij het type is een letter anders als de jouwe op de foto
Net mailtje van Hame ( derde keer hetzelfde mailtje in 2 weken tijd) alle stappen al 2x gedaan in de tussentijd
Quote:
Hello, please remove the CT and reconfigure it. Ensure the configuration is successful, referring to the following documentation.Installation guide: https://cdn.shopify.com/s...ide_V1.0.pdf?v=1738825115 Configuration guide: https://cdn.shopify.com/s...ual_V1.0.pdf?v=1738822879 If the issue persists, If the issue persists, you can provide a short video for us to analyze (showing whether the CT is connected and the situation after switching to automatic mode).
Maar zit te wachten onder de brievenbus vandaag komt de Shelly EM Pro 50A 1fase dus.
Quote:
Hello, please remove the CT and reconfigure it. Ensure the configuration is successful, referring to the following documentation.Installation guide: https://cdn.shopify.com/s...ide_V1.0.pdf?v=1738825115 Configuration guide: https://cdn.shopify.com/s...ual_V1.0.pdf?v=1738822879 If the issue persists, If the issue persists, you can provide a short video for us to analyze (showing whether the CT is connected and the situation after switching to automatic mode).
Maar zit te wachten onder de brievenbus vandaag komt de Shelly EM Pro 50A 1fase dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Janp1963 op 15-02-2025 09:06 ]
Oei, daarmee werkt dat ding dus voorlopig gewoon niet voor veel installaties, ook lekker dat dat nu pas via een support ding voorbij komt. Lever hier ook terug over 3 fases en snap wel waarom hij dan vorige week niet ging laden terwijl er wel voldoende opbrengst was.Weem1958 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:54:
email van marstek:
Gok dat daar ook de meeste ‘hij werkt niet op mijn meter’ problemen vandaan komen
[ Voor 5% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 15-02-2025 09:07 ]
Ik ben tot nu toe elke keer wel op de hoogte gebracht door hun zonder er zelf naar te vragen.LocomoJohn schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:48:
[...]
Als je op 09-01 hebt besteld heb je een maand en een week later besteld bij deze zaak dan ik. Ik moet hem ook nog krijgen, en sta ingepland voor vrijdag 21-02. Het voelt niet goed, maar nu annuleren voelt ook niet goed. Ik hoop maar dat zij zich wel netjes houden aan de door hun zelf toegezegde compensatie.
En de vertraging is grote pech, maar daar kan ik nog mee leven. Waar ik meer moeite mee heb, is dat ik op één keer na, de info elke keer zelf heb moeten halen, dus de communicatie had beter gekund. Dit gaan ze hopelijk volgende week goedmaken.
Ik heb ze gisteravond gelijk een mail gestuurd waar ik mijn twijfels heb geuit over het uitstel elke keer. Kreeg gelijk een bericht terug dat ze 100% gegarandeerd de 22ste gaan leveren.
Ik heb ze verteld als dit niet zo is, dat ik dan me geld terug wil. Dus ben benieuwd.
Vertraging kunnen ze waarschijnlijk niks aan doen. Maar smoesjes heb ik een hekel aan.
Begint toch echt steeds meer op weggegooid geld te lijken … hopelijk wordt dit voor jullie opgelost.KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:06:
[...]
Oei, daarmee werkt dat ding dus voorlopig gewoon niet voor veel installaties, ook lekker dat dat nu pas via een support ding voorbij komt. Lever hier ook terug over 3 fases en snap wel waarom hij dan vorige week niet ging laden terwijl er wel voldoende opbrengst was.
Gok dat daar ook de meeste ‘hij werkt niet op mijn meter’ problemen vandaan komen
Ik heb een 1 fase systeem, blijkbaar ondersteunen ze alleen de meest simpele systemen . Op een door mij gevonden video van ze, zag de meter die ze gebruikte eruit als 1tje die uit 1980 kwam 🤣
De marketing was wel op orde met moderne vormgeving.. zo zie je maar weer.
Lijkt toch echt een gevalletje niet op de markt brengen als het niet af is.
Hopelijk is alles zo slim mogelijk in elkaar gezet dat ze veel kunnen oplossen met firmware en software updates.
[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 15-02-2025 09:13 ]
Ik snap er echt niets meer van. Dit is toch onvoorstelbaarS2S schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:10:
[...]
Begint toch echt steeds meer op weggegooid geld te lijken … hopelijk wordt dit voor jullie opgelost.
Ik heb een 1 fase systeem, blijkbaar ondersteunen ze alleen de meest simpele systemen . Op een door mij gevonden video van ze, zag de meter die ze gebruikte eruit als 1tje uit 1980 kwam 🤣
De marketing was wel op orde met moderne vormgeving.. zo zie je maar weer.
Lijkt toch echt een gevalletje niet op de markt brengen als het niet af is.

Hier wordt ik toch echt wel niet goed van.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
ThnxJanp1963 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:58:
[...]
Ja die meter staat er in alleen bij het type is een letter anders als de jouwe op de foto
[Afbeelding]
Ik hoop echt dat die voor jou gaat werken want ik zie nu pas dat enkel de Shelly Pro 3EM in de lijst staat van te kiezen " Other CT devices "Janp1963 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:05:
Net mailtje van Hame ( derde keer hetzelfde mailtje in 2 weken tijd) alle stappen al 2x gedaan in de tussentijd
Quote:
Hou ons aub op de hoogte
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ja klopt, maar de Shelly die ik besteld heb komt eind van de maand beschikbaar (staat al in het lijstje)PNARI schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:24:
[...]
Ik hoop echt dat die voor jou gaat werken want ik zie nu pas dat enkel de Shelly Pro 3EM in de lijst staat van te kiezen " Other CT devices "![]()
Hou ons aub op de hoogte
En misschien heeeeeeel mischien werkt het ook op de shelly die nu al te selecteren is, dit ga ik vanmiddag testen.
Kan dit mooi intergreren in mij cursus "omgaan met teleurstellingen" waarschijnlijk spring ik meteen 15 sessies verder als het niet blijkt te werken.
P.S. is wel de 1 fase uitvoering van de Shelly, lees net dat schijnbaar alleen 1 fase systemen ondersteund worden dus wie weet
[ Voor 8% gewijzigd door Janp1963 op 15-02-2025 09:29 ]
Bijzonder dat een deel van Marstek eigenaren nu een Shelly Pro 3EM gaan installeren om het werkend te krijgen. Gebruik zelf al jaren een p1 uit lezing van youless, heb een Alfen laadpaal met mogelijkheid om groen te laden met nul op de meter en overweeg een Marstek aan te schaffen maar eentje die werkt via p1 en anders niet. Je kan je geld maar 1x uitgeven..
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Er zit blijkbaar toch verschil in de Shelly pro versie's, bij de Zendure accu werkt alleen de 120A versie tot nu toe, daar wordt de 63A met de kleinere spoelen niet ondersteunt.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik zou ze eerst vragen of die andere Shelly’s worden ondersteund.. anders is dat ook beetje jammer ..
Geinig grafiekje met dynamisch contract, stand AI.
Klopt ook wel als ik naar de markt kijk. Laad moment de gele stip klopt ook.
Geinig grafiekje met dynamisch contract, stand AI.
Klopt ook wel als ik naar de markt kijk. Laad moment de gele stip klopt ook.
/f/image/46uakY5tTzDE78IbKZj9Y3zi.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 69% gewijzigd door S2S op 15-02-2025 09:38 ]
Blijf het bijzonder vinden.
Ik heb een plug en play batterij besteld die verondersteld wordt te werken volgens hun reclame.
Na veel in deze groep te lezen begin ik toch te vermoeden dat ik hier ook met deze batterij niet veel kan gaan doen.
Ten eerste lijkt de CT003 bij velen niet goed te werken.
Ten 2e heb ik een 3 fasen net maar dat wordt niet ondersteund door de MT.
Ten 3e een shelly meter plaatsen zou ik nog kunnen doen maar zit hier in belgie met een delta grid 3x230v (zonder Neuter) kan de shelly niet werken op dit net.
Begin toch te overwegen mijn bestelling (die al 3 x uitgesteld is maar wel betaald) te annuleren.
Ik heb een plug en play batterij besteld die verondersteld wordt te werken volgens hun reclame.
Na veel in deze groep te lezen begin ik toch te vermoeden dat ik hier ook met deze batterij niet veel kan gaan doen.
Ten 3e een shelly meter plaatsen zou ik nog kunnen doen maar zit hier in belgie met een delta grid 3x230v (zonder Neuter) kan de shelly niet werken op dit net.
Begin toch te overwegen mijn bestelling (die al 3 x uitgesteld is maar wel betaald) te annuleren.
Dat is een vreemd bericht, dat zou inhouden dat iedereen met een 3fase PV installatie of 3 fase energieaansluiting niet ondersteund wordt?Weem1958 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:54:
email van marstek:
Ik heb zelf een 3 fase 3x25A aansluiting en 2x 1 fase omvormer en 2 handen vol micro-omvormers, verdeeld over de drie fases, en bij mij werkt dat prima.
Wat niet getoond word tis de verschillende waardes van fases in de app, die worden opgeteld.
Dat is verwarrend omdat in het overzicht wel de 3 aparte fases worden getoond en die altijd 0 aangeven.
Misschien een gevalletje chinese spraak-verwarring (-vertaal)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Helemaal mee eens , ze brengen eerst een opnemer CT001 die voor zover ik lees zeker niet voor iedereen werkt, dan programmeren ze een P1 opnemer van de concullega die bij mij in een 3 fase systeem nog altijd werkt maar waar ze al een tijdje zeggen dat ze die niet meer ondersteunen, dan brengen ze een nieuwe opnemer CT003 uit waar je bij installatie moet kiezen met welke digitale meter verbonden is alhoewel alle meters zo ver ik kan zien volgens een gedefinieëerde standaard werken en dan komen ze af dat die opnemer tot nu toe enkel voor een 1 fase systeem is ............. De nieuwe electriciteitsaansluitingen die in België worden aangelegd zijn als er een 3 fase systeem beschikbaar is in de straat zijn allemaal 3 fase uitvoering met oog op de toekomst. Ken de NL situatie niet.corsat schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:31:
Bijzonder dat een deel van Marstek eigenaren nu een Shelly Pro 3EM gaan installeren om het werkend te krijgen. Gebruik zelf al jaren een p1 uit lezing van youless, heb een Alfen laadpaal met mogelijkheid om groen te laden met nul op de meter en overweeg een Marstek aan te schaffen maar eentje die werkt via p1 en anders niet. Je kan je geld maar 1x uitgeven..
1. De MT werkt gewoon met 3 fases aansluiting.philco schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:45:
2. Problemen met CT003 worden veelal veroorzaakt door instabiel Wifi netwerk en nog niet kunnen kiezen van de juiste energiemeter.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
oef ......SatScan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:47:
[...]
Dat is een vreemd bericht, dat zou inhouden dat iedereen met een 3fase PV installatie of 3 fase energieaansluiting niet ondersteund wordt?
Ik heb zelf een 3 fase 3x25A aansluiting en 2x 1 fase omvormer en 2 handen vol micro-omvormers, verdeeld over de drie fases, en bij mij werkt dat prima.
Wat niet getoond word tis de verschillende waardes van fases in de app, die worden opgeteld.
Dat is verwarrend omdat in het overzicht wel de 3 aparte fases worden getoond en die altijd 0 aangeven.
Misschien een gevalletje chinese spraak-verwarring (-vertaal)
Pretendeer je hiermee te zeggen dat als je aan deze 2 voorwaarden voldoet, de MT werkt zoals het hoort?SatScan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:52:
[...]
1. De MT werkt gewoon met 3 fases aansluiting.
2. Problemen met CT003 worden veelal veroorzaakt door instabiel Wifi netwerk en nog niet kunnen kiezen van de juiste energiemeter.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Foutje….
[ Voor 96% gewijzigd door A3-D op 15-02-2025 09:57 ]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
1 klopt, hier ook 3 fasen en zolang hij netjes alle opbrengst en verbruik optelt werkt de accu gewoon.SatScan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:52:
[...]
1. De MT werkt gewoon met 3 fases aansluiting.
2 lijkt me ergens het niet zoveel uit te moeten maken of je meter wel/niet ertussen staat. DSMR is toch een standaard protocol? Heb hier ook een lezer die ik tussen verschillende type meters verhuist heb en gewoon het juiste door is blijven geven, kan daar ook nergens instellen wat voor meter ik heb, moet dat bij bv de HW P1 meter wel?
Hooguit dat die app dan weet of je een 1 of 3 fase net hebt en welk DSMR protocol en dus hoe vaak die uit kan lezen.
Ik pretendeer helemaal niets. Dat kan ik ook niet ik heb geen informatie van of relatie met MT!A3-D schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:55:
[...]
Pretendeer je hiermee te zeggen dat als je aan alle drie de voorwaarden voldoet, de MT werkt zoals het hoort?
Wat ik schrijf is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en wat ik heb opgepikt uit de berichten.
Ik kan alleen aangeven dat bij mij de 3 fase worden ondersteund en goed werkt, en ik woon in NL
Hoe dat in Belgie is weet ik niet, maar door niet specifiek te benoemen welke land ermee bedoeld wordt kun je anderen op het verkeerde been zetten.
In het hw forum zijn meerdere ervaringen waar de rte rond de 25 procent uitkomt. Dus dat zijn ook oude spoelen?Maxwp schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 00:53:
[...]
vrij simpel
een ouderwetse omvormer met grote spoelen hebben gewoon meer verliezen of bij een goedekope natuurlijk ook
daar bij zijn de verliezen gewoon weg groter dus als we dat hier ook zien kan het 1 van beide zijn
een solid state heeft veel minder verliezen dus ik hoop dat zoiets erin zit maar dat maakt de omvormer die erin zit ook weer duurder dus kans dat dit niet het geval is en ik lees dat er best wel wat verliezen lijken te zijn 15%? dat ik eerder denk dat het geen solid state is
heeft u daar wat aan?
Ik wil echt niemand op het verkeerde been zettenSatScan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:03:
[...]
Ik pretendeer helemaal niets. Dat kan ik ook niet ik heb geen informatie van of relatie met MT!
Wat ik schrijf is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en wat ik heb opgepikt uit de berichten.
Ik kan alleen aangeven dat bij mij de 3 fase worden ondersteund en goed werkt, en ik woon in NL
Hoe dat in Belgie is weet ik niet, maar door niet specifiek te benoemen welke land ermee bedoeld wordt kun je anderen op het verkeerde been zetten.
Denk naar mijn mening dat tussen belgie en nederland het enige verschil is dat hier in belgie soms nog gebruikt gemaakt wordt van een net 3 fasen zonder Nulleider (3x230).
Dit maakt dat een oplossing met een shelly pro 3M geen optie is gezien deze energiemeter NIET kan werken op een delta grid. Dat is wat ik hier wou vertellen voor onze belgische gebruikers.
Dus ben je verplicht te werken met een CT003 van MT , hopelijk gaat het dus goed met deze P1 lezer van MT en ik kan ik NOM draaien.
Positieve van de zaak is wel dat ik hier en daar toch wel lees dat er ook mensen zijn waar het wel werkt met de CT003. cross my fingers.
Niemand weet precies hoe het zit want er is er nog geen 1 opengemaakt. Beide apparaten zijn gebaseerd op de laagste investeringobed112 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:07:
[...]
In het hw forum zijn meerdere ervaringen waar de rte rond de 25 procent uitkomt. Dus dat zijn ook oude spoelen?
[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 15-02-2025 10:18 ]
waar zie jij dat lijstje ?Janp1963 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:28:
[...]
Ja klopt, maar de Shelly die ik besteld heb komt eind van de maand beschikbaar (staat al in het lijstje)
En misschien heeeeeeel mischien werkt het ook op de shelly die nu al te selecteren is, dit ga ik vanmiddag testen.
Kan dit mooi intergreren in mij cursus "omgaan met teleurstellingen" waarschijnlijk spring ik meteen 15 sessies verder als het niet blijkt te werken.
P.S. is wel de 1 fase uitvoering van de Shelly, lees net dat schijnbaar alleen 1 fase systemen ondersteund worden dus wie weet
Idd er zal ergens wel een 'deurtje' (api) zijn waarmee je eenvoudig de specs van elke meter kunt ophalen.KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:00:
[...]
1 klopt, hier ook 3 fasen en zolang hij netjes alle opbrengst en verbruik optelt werkt de accu gewoon.
2 lijkt me ergens het niet zoveel uit te moeten maken of je meter wel/niet ertussen staat. DSMR is toch een standaard protocol? Heb hier ook een lezer die ik tussen verschillende type meters verhuist heb en gewoon het juiste door is blijven geven, kan daar ook nergens instellen wat voor meter ik heb, moet dat bij bv de HW P1 meter wel?
Hooguit dat die app dan weet of je een 1 of 3 fase net hebt en welk DSMR protocol en dus hoe vaak die uit kan lezen.
Ze hebben dat 'deurtje' schijnbaar in china nog niet gevonden.
Het lijkt me bijzonder dat elke energiemeter afzonderlijk in de whitelist van je apparatuur gezet moet worden.
Wie leest er mee en heeft hierover specifieke informatie?
Beetje uitleg over 1 fase, 3 fase's met en zonder nulleider
Evt toevoegen aan de TS
Het verschil tussen een 1-fase, een 3-fase zonder nulgeleider (neuter) en een 3-fase met nulgeleider (neuter) elektrische aansluiting heeft te maken met het aantal stroomvoerende geleiders en de manier waarop de spanning verdeeld wordt over deze geleiders.
De verschillende fases/aansluitingen zijn:
1-fase aansluiting (1x230V of 2x230V): Bij een 1-fase aansluiting is er één stroomvoerende geleider (fase) en één nulgeleider (neuter). De spanning wordt over deze twee geleiders verdeeld en is typisch 230V in Europa.
3-fase zonder nulgeleider/neuter (3x230V): Bij een 3-fase aansluiting zonder nulgeleider zijn er drie stroomvoerende geleiders (fasen), maar geen nulgeleider. De spanning wordt over deze drie geleiders verdeeld en is meestal 400V in Europa. Deze configuratie wordt ook wel een delta-verbinding genoemd, en is vaak de 3-fase aansluiting bij oudere woningen.
3-fase met nulgeleider/neuter (3N400V): Bij een 3-fase aansluiting met nulgeleider zijn er drie stroomvoerende geleiders (fasen) en één nulgeleider. De spanning wordt over deze drie geleiders verdeeld en is ook 400V in Europa. Deze configuratie wordt ook wel een ster-verbinding genoemd.
Voor zonnepanelen en de bijbehorende omvormers betekent dit het volgende:
1-fase omvormers: Deze omvormers zijn geschikt voor 1-fase aansluitingen en kunnen de gelijkspanning van de zonnepanelen omzetten in wisselspanning die compatibel is met het elektriciteitsnet. Ze zijn geschikt voor kleinere installaties, zoals residentiële systemen.
3-fase omvormers: Deze omvormers zijn geschikt voor 3-fase aansluitingen (zowel met als zonder nulgeleider) en kunnen de gelijkspanning van de zonnepanelen omzetten in wisselspanning die compatibel is met het elektriciteitsnet.
Bij het kiezen van een omvormer voor uw zonnepanelen moet u rekening houden met het type elektrische aansluiting dat u heeft. Als u een 1-fase aansluiting heeft, kiest u een 1-fase omvormer. Als u een 3-fase aansluiting heeft (met of zonder nulgeleider), kiest u ofwel (meerdere) 1-fase of 3-fase omvormers. Het is belangrijk om de omvormer te selecteren op basis van de capaciteit van uw zonnepanelen en de elektrische aansluiting van uw locatie.
Hoe weet ik welke fase ik heb in mijn woning?
Evt toevoegen aan de TS
Het verschil tussen een 1-fase, een 3-fase zonder nulgeleider (neuter) en een 3-fase met nulgeleider (neuter) elektrische aansluiting heeft te maken met het aantal stroomvoerende geleiders en de manier waarop de spanning verdeeld wordt over deze geleiders.
1-fase aansluiting (1x230V of 2x230V): Bij een 1-fase aansluiting is er één stroomvoerende geleider (fase) en één nulgeleider (neuter). De spanning wordt over deze twee geleiders verdeeld en is typisch 230V in Europa.
3-fase zonder nulgeleider/neuter (3x230V): Bij een 3-fase aansluiting zonder nulgeleider zijn er drie stroomvoerende geleiders (fasen), maar geen nulgeleider. De spanning wordt over deze drie geleiders verdeeld en is meestal 400V in Europa. Deze configuratie wordt ook wel een delta-verbinding genoemd, en is vaak de 3-fase aansluiting bij oudere woningen.
3-fase met nulgeleider/neuter (3N400V): Bij een 3-fase aansluiting met nulgeleider zijn er drie stroomvoerende geleiders (fasen) en één nulgeleider. De spanning wordt over deze drie geleiders verdeeld en is ook 400V in Europa. Deze configuratie wordt ook wel een ster-verbinding genoemd.
1-fase omvormers: Deze omvormers zijn geschikt voor 1-fase aansluitingen en kunnen de gelijkspanning van de zonnepanelen omzetten in wisselspanning die compatibel is met het elektriciteitsnet. Ze zijn geschikt voor kleinere installaties, zoals residentiële systemen.
3-fase omvormers: Deze omvormers zijn geschikt voor 3-fase aansluitingen (zowel met als zonder nulgeleider) en kunnen de gelijkspanning van de zonnepanelen omzetten in wisselspanning die compatibel is met het elektriciteitsnet.
Bij het kiezen van een omvormer voor uw zonnepanelen moet u rekening houden met het type elektrische aansluiting dat u heeft. Als u een 1-fase aansluiting heeft, kiest u een 1-fase omvormer. Als u een 3-fase aansluiting heeft (met of zonder nulgeleider), kiest u ofwel (meerdere) 1-fase of 3-fase omvormers. Het is belangrijk om de omvormer te selecteren op basis van de capaciteit van uw zonnepanelen en de elektrische aansluiting van uw locatie.
Ik zie op Marktplaats al de eerste tweedehands MT te koop staan. Helaas de 2.56 kWh uitvoering, maar iets in mij zegt dat er binnenkort ook 5.12 kWh modellen zullen volgen…
Peterhardenberg schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:23:
Beetje uitleg over 1 fase, 3 fase's met en zonder nulleider
Evt toevoegen aan de TS
Klopt volledig wat je hier aanbrengt maar blijf erbij dat je met de shelly niet kunt werken omdat deze een Nulleider nodig heeft en dus niet bruikbaar is op een delta grid 3x230 volt.
Wat ik weet is dat HW toendertijd heel erg druk is geweest om alles te ondersteunen. Eenvoudig is het dus blijkbaar niet.SatScan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:23:
[...]
Idd er zal ergens wel een 'deurtje' (api) zijn waarmee je eenvoudig de specs van elke meter kunt ophalen.
Ze hebben dat 'deurtje' schijnbaar in china nog niet gevonden.
Het lijkt me bijzonder dat elke energiemeter afzonderlijk in de whitelist van je apparatuur gezet moet worden.
Wie leest er mee en heeft hierover specifieke informatie?
Althans niet zo simpel als alleen even een api of protocol kunnen uitlezen.
Een deel van de meters vergt dus maatwerk. Denk me te herinneren dat HW ook daadwerkelijk de meters op de testbank heeft gehad, ik zie dat Hame niet doen.
Dat verklaard denk ik voor een groot deel waarom ze de P1 uit de Marstek gaan proberen te houden. Er zit een serieuze investering achter.
Dat zou ik maar doen dan idd. Tot de HW dongel werkt is er eigenlijk nog geen product.philco schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:45:
Die CT003 kunnen ze beter mee stoppen ze waren er bijna met de HW dongel
Komende tijd gaan we de Topic aanpassen met de meest bruikbare informatie
Dat kunnen we niet alleen!
Heb jij informatie of iets waarvan je denkt dat zou ik graag in te starttopic teruglezen stuur, ons de topic-starters, een bericht met de relevante informatie. Dan zorgen wij ervoor dat het geplaatst wordt!
Heb jij informatie of iets waarvan je denkt dat zou ik graag in te starttopic teruglezen stuur, ons de topic-starters, een bericht met de relevante informatie. Dan zorgen wij ervoor dat het geplaatst wordt!
[ Voor 11% gewijzigd door SatScan op 15-02-2025 10:50 ]
Hier werkt het alleszins perfect in NOMphilco schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:15:
[...]
Positieve van de zaak is wel dat ik hier en daar toch wel lees dat er ook mensen zijn waar het wel werkt met de CT003. cross my fingers.
België, monofase, p1-meter van Hame en wifi van de modem (2.5 en 5Ghz) op 30cm (p1-meter) en 1.5m (batterij).
Nu is het enkel wachten tot bpost mijn pakketje terugvind dat ze tijdens hun staking zijn kwijtgeraakt zodat ik hem via modbus in HA kan monitorren. Oorspronkelijk ging ik hem ook via HA aansturen maar de NOM werkt perfect dus dat valt weg.
Bron Wikipedia
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
De P1-poort is een aansluiting op een slimme meter die eenmaal per seconde de actuele waarden van de meter uitgeeft volgens een Europese standaard. De consument kan zo direct het energieverbruik en de meterstanden uitlezen.[1]Deze informatie kan ook gebruikt worden voor huisautomatisering. P1-poorten maken gebruik van een RJ-12-stekker. Er is geen toegang tot de verbruikshistoriek.
Via de P1-poort kan ook het gasverbruik of waterverbruik uitgelezen worden, indien deze geconnecteerd werden aan de slimme elektriciteitsmeter.
De data wordt in serieel formaat verstuurd, met 1 startbit, 8 databits en 1 stopbit en met een snelheid van 115200 bits per seconde. De waarden worden als tekst gestuurd, met elke waarde op een nieuwe regel.
Elke regel bestaat uit een OBIS-code[2], die aanduidt wat de waarde is, gevolgd door de waarde plus eenheid.
Bijvoorbeeld: 1-0:1.8.1 is het totale verbruik in kWh voor tarief 1, 1-0:1.8.2 is het totale verbruik in kWh voor tarief 2. Zie de specificatie voor de volledige beschrijving.
Voorbeeld
Uit de specificatie:
/ISk5\2MT382-1000
1-3:0.2.8 (50)
0-0:1.0.0 (101209113020W)
0-0:96.1.1 (4B384547303034303436333935353037)
1-0:1.8.1 (123456.789*kWh)
1-0:1.8.2 (123456.789*kWh)
1-0:2.8.1 (123456.789*kWh)
1-0:2.8.2 (123456.789*kWh)
0-0:96.14.0 (0002)
1-0:1.7.0 (01.193*kW)
1-0:2.7.0 (00.000*kW)
Uitlezen van de P1-poort
Er zijn talloze commerciële producten op de markt om de meter realtime uit te lezen of toestellen te schakelen. Het is ook mogelijk om zelf iets te bouwen.[3] Omdat de P1-poort van het elektriciteitsnet geïsoleerd is, bestaat er geen gevaar voor de aangesloten apparatuur en de gebruiker.
De P1-poort is een aansluiting op een slimme meter die eenmaal per seconde de actuele waarden van de meter uitgeeft volgens een Europese standaard. De consument kan zo direct het energieverbruik en de meterstanden uitlezen.[1]Deze informatie kan ook gebruikt worden voor huisautomatisering. P1-poorten maken gebruik van een RJ-12-stekker. Er is geen toegang tot de verbruikshistoriek.
Via de P1-poort kan ook het gasverbruik of waterverbruik uitgelezen worden, indien deze geconnecteerd werden aan de slimme elektriciteitsmeter.
De data wordt in serieel formaat verstuurd, met 1 startbit, 8 databits en 1 stopbit en met een snelheid van 115200 bits per seconde. De waarden worden als tekst gestuurd, met elke waarde op een nieuwe regel.
Elke regel bestaat uit een OBIS-code[2], die aanduidt wat de waarde is, gevolgd door de waarde plus eenheid.
Bijvoorbeeld: 1-0:1.8.1 is het totale verbruik in kWh voor tarief 1, 1-0:1.8.2 is het totale verbruik in kWh voor tarief 2. Zie de specificatie voor de volledige beschrijving.
Voorbeeld
Uit de specificatie:
/ISk5\2MT382-1000
Uitlezen van de P1-poort
Er zijn talloze commerciële producten op de markt om de meter realtime uit te lezen of toestellen te schakelen. Het is ook mogelijk om zelf iets te bouwen.[3] Omdat de P1-poort van het elektriciteitsnet geïsoleerd is, bestaat er geen gevaar voor de aangesloten apparatuur en de gebruiker.
Tot HW zn API veranderde.Tha Best schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:39:
[...]
Dat zou ik maar doen dan idd. Tot de HW dongel werkt is er eigenlijk nog geen product.
En daarom wil je dus niet afhankelijk zijn van de HW dongle.
Ik durf je ook op een briefje te geven dat HW van tijd tot tijd de API gaat aanpassen, al dan niet om derde partijen erbuiten te houden die aan het freeloaden zijn.
Als Hame ze nou eens een zak geld bied om een zwarte uitvoering te maken en mee te leveren dan zijn ze klaar.
Dat klopt niet. Ik heb drie fasen en de ct003 lees het totaal van de drie fasen uit en dat is precies wat het moet doen. Dus ik zie het probleem niet. Meter iskra ma550.Weem1958 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:54:
email van marstek:
Ja typisch Chinees kopieer gedrag, dat lukt ze meestal wel.Tha Best schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:39:
[...]
Dat zou ik maar doen dan idd. Tot de HW dongel werkt is er eigenlijk nog geen product.
Juist , als ik hun was zou ik pollen op de p1 meter en de rate uitlezen en daar software voor schrijven . Precies andersom dus.Peterhardenberg schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:43:
Bron Wikipedia
Voorbeeld
Uit de specificatie:
/ISk5\2MT382-1000
Uitlezen van de P1-poort
En waarom werkt de CT002 niet samen met de batterij, is eigenlijk toch vergelijkbaar met de shelly ?
https://cdn.shopify.com/s...0G_12.17.pdf?v=1736503524
Ik draai maar weer manueel, even nu Zonne energie laden.
Een paar dingen off the top of my head:SatScan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:42:
Komende tijd gaan we de Topic aanpassen met de meest bruikbare informatie
- Link naar Modbus topic
- Links naar de verschillende documentatie
- Links naar de alternatieve: Home Wizard, EVA, ...
- Link naar Githubs van meter simulaties
- Overzicht "werkende" meters en de verschillen: CT001, CT003, Shelly 3EM, ...
- Tips: Namen niet met spatie, volgorde en locatie van toestellen toevoegen, ...
- Fotogalerij?
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Ik lees dit in de handleiding...PNARI schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:52:
En waarom werkt de CT002 niet samen met de batterij, is eigenlijk toch vergelijkbaar met de shelly ?
Caution!! Installation and wiring must be performed by
professional.
Maar wat heeft HW dan precies verandert want bij mij werkt die dus wel nog altijd en ik zie in de CT pagina ook alle waarden van de 3 fasenLosballos2005 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:45:
[...]
Tot HW zn API veranderde.
En daarom wil je dus niet afhankelijk zijn van de HW dongle.
Ik durf je ook op een briefje te geven dat HW van tijd tot tijd de API gaat aanpassen, al dan niet om derde partijen erbuiten te houden die aan het freeloaden zijn.
Als Hame ze nou eens een zak geld bied om een zwarte uitvoering te maken en mee te leveren dan zijn ze klaar.
maar dat geldt voor hun CT001 ook, daarvoor moest je ook de E-kast openen om de klemmen rond de draden te doen en een stopcontact bij te plaatsen voor de voeding.SatScan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:55:
[...]
Ik lees dit in de handleiding...
professional.
Dat gaat mij ook boven de pet.PNARI schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:57:
[...]
Maar wat heeft HW dan precies verandert want bij mij werkt die dus wel nog altijd en ik zie in de CT pagina ook alle waarden van de 3 fasen
We weten alleen met zekerheid dat toen HW een nieuwe api uitbracht, de keuze verviel bij velen. Hame gaf dat zelf ook aan.
API 1 en 2 draaien naast elkaar dacht ik begrepen te hebben, allicht voor compatibility met nog niet geupdate apparaten.
Nieuw aangemelde apparaten moeten v2 gebruiken,dat MT nog niet ondersteund, zou een redenatie kunnen zijn.
Lijstje van de CT's van derden (bij CT wijzigen in de app)
ok, nu zie ik het pas dat je nog kan scrollenJanp1963 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:17:
[...]
Lijstje van de CT's van derden (bij CT wijzigen in de app)

Niets gelogen.SatScan schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:55:
[...]
Ik lees dit in de handleiding...
professional.
Als je deze P&P batterij koopt dan moet je ook professional zijn.
In de eerste alinea in de TS zou ik zelf een kleine disclaimer opnemen dat de accu vooralsnog "in ontwikkeling is" en momenteel geen consumer ready product is.
Ook niks over gelogen denk ik.
dat zou wel eens een reden kunnen zijn. Ik heb denk ik nog een P1HW van de eerste generatie ( 2019 ?)Losballos2005 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:16:
[...]
Dat gaat mij ook boven de pet.
We weten alleen met zekerheid dat toen HW een nieuwe api uitbracht, de keuze verviel bij velen. Hame gaf dat zelf ook aan.
API 1 en 2 draaien naast elkaar dacht ik begrepen te hebben, allicht voor compatibility met nog niet geupdate apparaten.
Nieuw aangemelde apparaten moeten v2 gebruiken,dat MT nog niet ondersteund, zou een redenatie kunnen zijn.
Nu weer een nieuw probleem. Voor mij dan in
Tot nu toe ging het laden en ontladen op verder prima
Maar op dit moment krijg ik geen contact meer met de batterij.
Wifi en Bluetooth reageren niet. Uiteraard heb ik de app opnieuw gestart. Ik heb de wifi opnieuw gestart. Ik heb de accu zelf een tijdje uitgeschakeld. De app opnieuw geïnstalleerd. Een andere telefoon geprobeerd. Uiteraard ook naar beneden geswiped meerdere keren.
Misschien ben ik nog iets vergeten. Maar ik zou niet weten wat. Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn en wat ik eraan kan doen?
Ik krijg op geen enkele manier verbinding. . De apps die open stonden stonden eigenlijk vast in de waarden die ze op dat moment of eerder al hadden geregistreerd en na het opnieuw installeren van de app blijven de waardes zoals batterijpercentage en zo gewoon zwart.
Iemand in het idee wat hier speelt of wat ik eraan kan doen?
Wifi en Bluetooth reageren niet. Uiteraard heb ik de app opnieuw gestart. Ik heb de wifi opnieuw gestart. Ik heb de accu zelf een tijdje uitgeschakeld. De app opnieuw geïnstalleerd. Een andere telefoon geprobeerd. Uiteraard ook naar beneden geswiped meerdere keren.
Misschien ben ik nog iets vergeten. Maar ik zou niet weten wat. Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn en wat ik eraan kan doen?
Ik krijg op geen enkele manier verbinding. . De apps die open stonden stonden eigenlijk vast in de waarden die ze op dat moment of eerder al hadden geregistreerd en na het opnieuw installeren van de app blijven de waardes zoals batterijpercentage en zo gewoon zwart.
Goed bezig, ben heel benieuwd !Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:25:
Het ruimt er wel van op in ieder geval.
[Afbeelding]
Nu wachten tot er iemand klaar is met douchen dan kan alle prik er even af.
[Afbeelding]
Groene knop indrukken zodat hij uitgaat , stekker er voor 1 minuut uit, stekker er weer in, accu inschakelen. Even geduld hebben , dat alle lampjes branden ook wifi. Niet gelijk in de app te beginnen te spammen , app openen .Koniade schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:30:
[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 15-02-2025 11:42 ]
modem van de provider eens uit en inschakelen. Heb ik vanmorgen ook moeten doen. Heel vreemd maar P1 en energysocket van HW lagen in storing. Van de meeste apparaten die op wifi aangesloten waren kon ik geen data meer binnenkrijgen op de app terwijl ze volgens de app van mijn provider wel in het netwerk zaten. Zelfs mijn laptop deed vreemd, sommige websites kon ik wel openen , andere kreeg ik foutmelding.Koniade schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:30:
Allemaal problemen,Koniade schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:30:
Word toch tijd om je rechtsbijstand verzekering eens af te stoffen ipv van een tig aantal p1 meters aan te schaffen. en hopen dat het beter word.
Verkoper van dit product in gebreke stellen wegens het niet leveren van een goed werkend product, 14 dagen de tijd geven om het voor je op te lossen en anders de koop te ontbinden en dat ding terug sturen.
Hier 2 batterijen van 5, kw na 2 dagen nog maar 76% in de accu’s zonder dat ze aan het net hebben terug geleverd aan het net.
Lopen ze dan zomaar leeg?
Alleen die stekker had ik nog niet geprobeerd inderdaad. Die is d’r dus nu uit, dank voor de tip.S2S schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:39:
[...]
Groene knop indrukken zodat hij uitgaat , stekker er voor 1 minuut uit, stekker er weer in, accu inschakelen. Even geduld hebben , dat alle lampjes branden ook wifi. Niet gelijk in de app te beginnen te spammen , app openen .
Lijkt op een internet storing" flaw", ik had hetzelfde eerder deze ochtend ook HW nu weergave gaf geen data.Koniade schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:30:
Nu is alles weer normaal
Iedere accu loopt leeg .. ooit een niet startende auto gehad in de winter? Vaak is het de accu.Boot schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:41:
Hier 2 batterijen van 5, kw na 2 dagen nog maar 76% in de accu’s zonder dat ze aan het net hebben terug geleverd aan het net.
Daarnaast , er branden lampjes en er loopt stroom door het systeem. Niet zo gek allemaal.
En dan ligt het er nog aan hoe warm of koud de omgevingstemperatuur is.
Van andere problemen heb ik niets gemerkt, maar ik heb uiteraard wel het modem uitgeschakeld voor een tijdje en daarna weer ingeschakeld.PNARI schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:39:
[...]
modem van de provider eens uit en inschakelen. Heb ik vanmorgen ook moeten doen. Heel vreemd maar P1 en energysocket van HW lagen in storing. Van de meeste apparaten die op wifi aangesloten waren kon ik geen data meer binnenkrijgen op de app terwijl ze volgens de app van mijn provider wel in het netwerk zaten. Zelfs mijn laptop deed vreemd, sommige websites kon ik wel openen , andere kreeg ik foutmelding.
Hoe dan ook, dank voor de tip
Batterij / CT communicatie hersteld door uit/inloggen Marstek account
Vanacht opgemerkt dat de CT led op mijn batterij langdurig uit was.
Batterij en CT003 hadden goede verbinding met wifi, alles leek goed, alleen geen verbinding tussen batterij en CT.
Omdat al bekend is dat de verbinding tussen batterij en CT afhankelijk is van internet heb ik besloten om eens uit en weer in te loggen in het Marstek account. En na het inloggen werd de verbinding met de CT weer hersteld en lijkt sindsdien goed te werken.
Ik weet niet of dit een oorzaak of alleen een symptoom is, maar in dit geval heeft het geholpen.
Uitloggen kun je via de instellingen, account (icoontje rechtsboven).
Batterij en CT003 hadden goede verbinding met wifi, alles leek goed, alleen geen verbinding tussen batterij en CT.
Omdat al bekend is dat de verbinding tussen batterij en CT afhankelijk is van internet heb ik besloten om eens uit en weer in te loggen in het Marstek account. En na het inloggen werd de verbinding met de CT weer hersteld en lijkt sindsdien goed te werken.
Ik weet niet of dit een oorzaak of alleen een symptoom is, maar in dit geval heeft het geholpen.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Bedoel meer de apparaten aan de andere kant.PNARI schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:29:
[...]
dat zou wel eens een reden kunnen zijn. Ik heb denk ik nog een P1HW van de eerste generatie ( 2019 ?)
MT apparaten die draaiden op v1 ten tijde van de update mogen die blijven gebruiken.
MT apparaten die na de update werden aangemeld niet.
Lol , ik hoop toch niet dat dit sessie of lease gebonden is 🤣😂Hometek schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:44:
Batterij / CT communicatie hersteld door uit/inloggen Marstek account
voor BT ook locatie op de tel aanzetten, en andere bt verbindingen eruit gooien.Koniade schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Alleen die stekker had ik nog niet geprobeerd inderdaad. Die is d’r dus nu uit, dank voor de tip.
die eerste is een voorwaarde, de 2de is mij eigen bevinding.
Nou feestje is al voorbij.
Bij inschakelen van de spanning zei de shelly poef.
Goed besteedde euro's

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hoezo poef ? Wat bedoel je daarmee ?Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:51:
[...]
Goed besteedde euro's
Oeps. verkeerd aangesloten?Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:51:
[...]
Goed besteedde euro's
Ach maakt niet uit toch? Geld als drek 😂 ik zou niets meer uitgeven , gewoon manueel draaien en het nog een paar weken de kans geven .Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:51:
[...]
Goed besteedde euro's
Jammer, maar dit heeft niks met De accu te maken maar eerder jou kunde/onkunde van de shelly in de meterkast.Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:51:
[...]
Goed besteedde euro's
Of tis een DOA
Volgens mij kun je dat bijna niet verkloten.
Een nul en drie fasen draadjes.
Is toch allemaal vrij duidelijk lijkt me.
"Komt omdat je EMAT bende gebruikt"Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:51:
[...]
Goed besteedde euro's
"Nu snap je waarom ze m op de zaterdag kwamen brengen, ze moesten er snel vanaf"
ik ga er zo nog wel een paar verzinnen..

Ja en bedankt joh..Janp1963 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:55:
[...]
eerder jou kunde/onkunde van de shelly in de meterkast.
Of tis een DOA
En inderdaad. Het enige wat ik vergeten was, namelijk die stekker, dat deed het hem. Na vijf minuutjes eruit en inloggen. Op zich geen wereldprobleem, maar je merkt gelijk dat er erger is groeit als zo’n dingetje optreedt vooral nadat geplooid van de afgelopen dagen met de slimme meter.Koniade schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Alleen die stekker had ik nog niet geprobeerd inderdaad. Die is d’r dus nu uit, dank voor de tip.
In ieder geval, dank voor de tip
Zie hem ook niet zitten achter een 2A installatie automaat, zoals wel in de aansluitbeschrijvijng staat.
Had je dit wel gedaan had de shelly waarschijnlijk nog geleefd,dan was immers de automaat eruit geklapt.
[ Voor 17% gewijzigd door Janp1963 op 15-02-2025 12:02 ]
Dat zie je sowieso niet want op die foto was ie nog niet aangesloten.Janp1963 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:59:
[...]
Zie hem ook niet zitten achter een 2A installatie automaat, zoals wel in de aansluitbeschrijvijng staat.
Had je dit wel gedaan had de shelly waarschijnlijk nog geleefd,dan was immers de automaat eruit geklapt.

Waar het ook aan ligt het is wel flink balen.Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:56:
[...]
Gewoon de boel laten rusten , meter doorgeven en afwachten. Pure geldverspilling dit, al dat spul kopen. En manueel draaien. Dan levert het nog wat op.
Gebruik de app nu om op afstand het verbruik te bekijken en daarna manueel op in te springen .
Gebruik de app nu om op afstand het verbruik te bekijken en daarna manueel op in te springen .
[ Voor 24% gewijzigd door S2S op 15-02-2025 12:09 ]
Mooi zo! Vaak zijn mensen te ongeduldig. Zit ook electro in dat moet opstarten . En vaak ook ontladen .Koniade schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:59:
[...]
En inderdaad. Het enige wat ik vergeten was, namelijk die stekker, dat deed het hem. Na vijf minuutjes eruit en inloggen. Op zich geen wereldprobleem, maar je merkt gelijk dat er erger is groeit als zo’n dingetje optreedt vooral nadat geplooid van de afgelopen dagen met de slimme meter.
In ieder geval, dank voor de tip
Dat had ik dus ook. Vond het heel vreemd.Janp1963 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Lijkt op een internet storing" flaw", ik had hetzelfde eerder deze ochtend ook HW nu weergave gaf geen data.
Nu is alles weer normaal
Dat is balen.Ronald.42 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:56:
[...]
Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.