Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Edzelf
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-09 10:12
Ik ben inmiddels wat verder met de ontwikkeling van de ESP32 controlller.
Zie de pdf file hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:47
Vandaag voor het eerste keer genoeg zon om nul op de meter te testen.
We hebben een warmpomp en warmpompboiler, dus er moet veel opwek zijn om terug te leveren. Maar dat was er een paar uur. Ik heb gedraaid met de ct003. RTE met gegevens uit de marstek is prima vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6k1CTbMzV5lpWAqobGV5B0FeoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFbV6WDJ6qUbsVLANA2J3JW6.jpg?f=fotoalbum_large

En zichtbaar op homewizard display
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D799tYQ5yqHkO5Dfd4rBsB4iP14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3VpMz1mxOdbo1tol9Yt9dEt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door hallorichard op 14-02-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 00:34
guidoootje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:30:
We zijn weer een dagje verder met de CT003 maar mijn accu doet helemaal niks ol auto of AI stand.

Accu en meter hebben allebij groen wifi en bleutooth icoontje maar de accu staat gewoon vol te wachten al de hele dag.

Hebben jullie nog een idee waarom de accu niks doet automatisch doet? Manueel werkt prima.
Is CT button linksonder in het dashboard groen?
Pas als de CT button groen is weet je dat de batterij en de CT003 met elkaar communiceren.
Verbinding met wifi elk apparaat apart is niet voldoende.

Mogelijke oplossing:
- verwijder CT003 via aparatenbeheer (naar links swipen, delete)
- in dashboard van batterij op CT button links onder drukken
- toevoegen CT (via bluetooth, geen nieuwe naam geven)
- op configureren drukken

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 22:24
Hometek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:57:
[...]

Is CT button linksonder in het dashboard groen?
Pas als de CT button groen is weet je dat de batterij en de CT003 met elkaar communiceren.
Verbinding met wifi elk apparaat apart is niet voldoende.

Mogelijke oplossing:
- verwijder CT003 via aparatenbeheer (naar links swipen, delete)
- in dashboard van batterij op CT button links onder drukken
- toevoegen CT (via bluetooth, geen nieuwe naam geven)
- op configureren drukken
Ok ik ga poging wagen. CT links onderin is ook groen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scruysberghs
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-09 16:20
PNARI schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:52:
[...]

En dan hopelijk een positieve waarde bij laden en negatief bij ontladen
In het algemeen is het gebruikelijk bij batterijen laadvermogen als negatief weer te geven en ontladen als +.
Is logisch als je kijkt vanuit het standpunt van je woning.
Is ook zo bij stroom van het net. + bij afname, - bij teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Dat is een goed resultaat. Welke opnemer gebruik je ?
Dit zijn waarden uit de CT grafiek in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
guidoootje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:30:
We zijn weer een dagje verder met de CT003 maar mijn accu doet helemaal niks ol auto of AI stand.

Accu en meter hebben allebij groen wifi en bleutooth icoontje maar de accu staat gewoon vol te wachten al de hele dag.

Hebben jullie nog een idee waarom de accu niks doet automatisch doet? Manueel werkt prima.
Ik ken de situatie in NL maar in België moet je bij Fluvius vragen om de P1 poort van je digitale meter open te zetten. Stond jecigitale meter wel in de lijst toen je de CT003 installeerde ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
die heb ik ook al gehad en erop zitten
begrijp dat het iets doet om te voorkomen dat de Soc niet te laag word
want zo is het antwoord en dat vind ik nogal bijzonder dat als de soc te laag zou gaan de bms zou uitschakelen en deze niet meer aan te krijgen is.
hoop dat hier een beetje spraak verwarring is eerlijk gezegd want dat vind ik nogal bijzonder en niet zo mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:32:
[...]

Mooi resultaat.
Moeilijkste belasting voor de batterij is één of meerdere kookplaten denk ik. En nu is het nog geen zomer, dan staat de batterij nog te laden ´s avonds als je begint te koken.
Kan je ook even aangeven welke software versie je van app en batterij hebt? Zie in de plaatjes dat je wel waarden ziet van alle fasen, total en batterij .
Batterij V146, app : V1.6.1

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edzelf schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:50:
Zie de pdf file hier.
Ik kan het moeilijk beoordelen , ben wel jaloers op de mensen die dat kunnen programmeren. In elk geval wel een betere instructie dan die van MT 👍

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Ik ken de situatie in NL maar in België moet je bij Fluvius vragen om de P1 poort van je digitale meter open te zetten. Stond jecigitale meter wel in de lijst toen je de CT003 installeerde ?
Poortje staat open want Tibber meet ook de P1 uit. Gebruik wel de HW splitter nu. Misschien moet hij er tussenuit.

Maar de exacte meter stond er niet bij. Wel het merk maar niet juiste type. Mogelijk is dat het probleem of dat ik 3 fases heb. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Dit zijn waarden uit de CT grafiek in de app.
Gebruik je de CT003 van Marstek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:41:
Mijn ervaringen met de Marstek Venus E + CT003.

Kwaliteit is conform wat je tegenwoordig uit China mag verwachten; behoorlijke hardware, veel technische functionaliteit. Gebruiksvriendelijkheid is middelmatig. Veel functies lijken niet goed doordacht.
Software is duidelijk minder goed doorontwikkeld dan de hardware.
Veel software/firmware updates met (meestal) kleine verbeteringen.

De Venus E is een zwaar apparaat dat op kleine wieltjes staat. Omdat het een hoog en smal toestel is moet je bij het verplaatsen over een oneffen vloer goed uitkijken dat de batterij niet omvalt.

De hardware is inderdaad plug & play, het configureren en instellen is een ander verhaal.
De app structuur is niet erg overzichtelijk, je kunt de CT003 koppelen vanuit het dashboard van de batterij, maar ook vanuit het overzicht apparatenbeheer. Verwijderen van de CT003 kan darentegen uitsluitend vanuit apparatenbeheer.
Ook zijn de benamingen en de weergaven van meetwaarden niet overal in de app hetzelfde.
Zo is in de statistiek grafiek (dag overzicht) opladen van de batterij een negative waarde maar in de CT grafiek is opladen een positive waarde.

Het correct configureren van de CT003 met de Venus E op mijn wifi netwerk heeft enige moeite gekost. Eerste probleem was het doorgronden van de structuur van de app (apparatenbeheer/dashboard), en het tweede probleem was dat het wijzigen van de naam van de CT003 problemen geeft als de naam een spatie bevat.

Na het doorgronden van de diverse eigenaardigheden van de software had ik de Venus E en de CT003 na enkele uren aan het werk.
Als de CT003 aan de P1 poort van de meter gekoppeld wordt is de meegeleverde voeding trouwens niet nodig. Die voeding is alleen nodig als je de IR poort gebruikt.

Zoals anderen al gemeld hebben werkt het systeem in Auto en AI mode alleen goed als het wifi net ook toegang to internet heeft. Zonder internet wordt het systeem instabiel, de CT verbinding valt weg en komt weer terug in cycli van enkele minuten.

Meter: ESMR5 SagemCom XS210
Venus E: V147
CT003: V107
App: V1.6.2

AI mode heb ik slechts 1 nacht lang geprobeerd, en de batterij is inderdaad gaan opladen zodra de kosten het laagst waren.
Auto mode gebruik ik nu enkele dagen, dit lijkt goed te werken, het systeem houdt de meter redelijk rond de nul, soms enkele watt er boven of er onder. Overschot van de zonnepanelen wordt keurig in de batterij geladen.

Sommige gebruikers hebben gemeld dat de Venus E tijdens het opladen 'erg' heet wordt. Mijn batterij wordt ca. 45°C op de bovenkant van de koelribben (omgeving ca. 20°).
Aangezien de batterij voorzien is van opvallend grote koelvinnen lijkt mij 45°C niet vreemd, er is duidelijk rekening gehouden met forse thermische verliezen, vermoedelijk een compromis om de kosten laag te houden.

Ik verwacht dat ik veel plezier van dit systeem zal hebben.
denk je forse verliezen omdat men een ouderwetse goedkope omvormer intern gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
guidoootje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:11:
[...]

Poortje staat open want Tibber meet ook de P1 uit. Gebruik wel de HW splitter nu. Misschien moet hij er tussenuit.

Maar de exacte meter stond er niet bij. Wel het merk maar niet juiste type. Mogelijk is dat het probleem of dat ik 3 fases heb. 🤔
Heb je een P1 meter van HW toevallig ? Werkt die wel ? E transporteurs kunnen gegevens lezen zonder dat de poort open staat.

[ Voor 7% gewijzigd door PNARI op 14-02-2025 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:18:
[...]

Heb je een P1 meter van HW toevallig ? Werkt die wel ? E transporteurs kunnen gegevens lezen zonder dat de poort open staat.
Ja, Hw en tibber werken. Eigenlijk werkt de CT300 ook, ik zie data in de app, paar met total. Maar discharge blijft in zowel AI als Auto op 10 staan. Accu gaat niet ontladen tot nog toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:41:
Mijn ervaringen met de Marstek Venus E + CT003.

Kwaliteit is conform wat je tegenwoordig uit China mag verwachten; behoorlijke hardware, veel technische functionaliteit. Gebruiksvriendelijkheid is middelmatig. Veel functies lijken niet goed doordacht.
Software is duidelijk minder goed doorontwikkeld dan de hardware.
Veel software/firmware updates met (meestal) kleine verbeteringen.

De Venus E is een zwaar apparaat dat op kleine wieltjes staat. Omdat het een hoog en smal toestel is moet je bij het verplaatsen over een oneffen vloer goed uitkijken dat de batterij niet omvalt.

De hardware is inderdaad plug & play, het configureren en instellen is een ander verhaal.
De app structuur is niet erg overzichtelijk, je kunt de CT003 koppelen vanuit het dashboard van de batterij, maar ook vanuit het overzicht apparatenbeheer. Verwijderen van de CT003 kan darentegen uitsluitend vanuit apparatenbeheer.
Ook zijn de benamingen en de weergaven van meetwaarden niet overal in de app hetzelfde.
Zo is in de statistiek grafiek (dag overzicht) opladen van de batterij een negative waarde maar in de CT grafiek is opladen een positive waarde.

Het correct configureren van de CT003 met de Venus E op mijn wifi netwerk heeft enige moeite gekost. Eerste probleem was het doorgronden van de structuur van de app (apparatenbeheer/dashboard), en het tweede probleem was dat het wijzigen van de naam van de CT003 problemen geeft als de naam een spatie bevat.

Na het doorgronden van de diverse eigenaardigheden van de software had ik de Venus E en de CT003 na enkele uren aan het werk.
Als de CT003 aan de P1 poort van de meter gekoppeld wordt is de meegeleverde voeding trouwens niet nodig. Die voeding is alleen nodig als je de IR poort gebruikt.

Zoals anderen al gemeld hebben werkt het systeem in Auto en AI mode alleen goed als het wifi net ook toegang to internet heeft. Zonder internet wordt het systeem instabiel, de CT verbinding valt weg en komt weer terug in cycli van enkele minuten.

Meter: ESMR5 SagemCom XS210
Venus E: V147
CT003: V107
App: V1.6.2

AI mode heb ik slechts 1 nacht lang geprobeerd, en de batterij is inderdaad gaan opladen zodra de kosten het laagst waren.
Auto mode gebruik ik nu enkele dagen, dit lijkt goed te werken, het systeem houdt de meter redelijk rond de nul, soms enkele watt er boven of er onder. Overschot van de zonnepanelen wordt keurig in de batterij geladen.

Sommige gebruikers hebben gemeld dat de Venus E tijdens het opladen 'erg' heet wordt. Mijn batterij wordt ca. 45°C op de bovenkant van de koelribben (omgeving ca. 20°).
Aangezien de batterij voorzien is van opvallend grote koelvinnen lijkt mij 45°C niet vreemd, er is duidelijk rekening gehouden met forse thermische verliezen, vermoedelijk een compromis om de kosten laag te houden.

Ik verwacht dat ik veel plezier van dit systeem zal hebben.
Goede gedetailleerde feedback 👍. Stond de ESMR5 in de lijst van te kiezen meters ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Maxwp schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:12:
[...]

denk je forse verliezen omdat men een ouderwetse goedkope omvormer intern gebruikt?
Ik weet niet wat er in zit. Ze zullen bij alle onderdelen een afweging tussen prijs en prestaties gemaakt hebben.
De grote koelvinnen zijn natuurlijk ook een gevolg van de keuze voor een compacte en volledig gesloten kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:26:
[...]

Ik weet niet wat er in zit. Ze zullen bij alle onderdelen een afweging tussen prijs en prestaties gemaakt hebben.
De grote koelvinnen zijn natuurlijk ook een gevolg van de keuze voor een compacte en volledig gesloten kast.
ja ik wlde zeggen
HW heeft er een ventilator in zitten en deze mag niet buiten gezet worden deze wel.
is natuurlijk wel de vraag er zit nog steeds een fan intern die je kan horen bij hoog vermogen laden.
gaat deze 10 plus jaar mee? en hoe ken je deze vervangen want alles lijtk volledige dichtgekit te zijn.
als die stuk gaat zal het wel te warm worden intern en wat dan.
een service panel ergens was dan wel fijn geweest
ook mis ik een schakelaar waarmee je de accu fysiek kan loskoppelen zodat er geen volledige ontlading plaats vind bij langdurige opslag en standby stromen van de electronica plus voor de veiligheid
ik weet niet of de schakelaar van de HW accu die erop zit wel fysiek alles loskoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:24:
[...]

Goede gedetailleerde feedback 👍. Stond de ESMR5 in de lijst van te kiezen meters ?
Het type is XS210, en die staat in de lijst. ESMR5 is volgens mij een protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-08 14:13
Maxwp schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:30:
[...]

ja ik wlde zeggen
HW heeft er een ventilator in zitten en deze mag niet buiten gezet worden deze wel.
is natuurlijk wel de vraag er zit nog steeds een fan intern die je kan horen bij hoog vermogen laden.
gaat deze 10 plus jaar mee? en hoe ken je deze vervangen want alles lijtk volledige dichtgekit te zijn.
als die stuk gaat zal het wel te warm worden intern en wat dan.
een service panel ergens was dan wel fijn geweest
ook mis ik een schakelaar waarmee je de accu fysiek kan loskoppelen zodat er geen volledige ontlading plaats vind bij langdurige opslag en standby stromen van de electronica plus voor de veiligheid
ik weet niet of de schakelaar van de HW accu die erop zit wel fysiek alles loskoppeld?
Aan het geluid van mijn defecte accu te horen is het een 40 mm fan. Wss op BMS.
Schat dat als je het paneel achter eruit trekt, dat het hele spul meekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scruysberghs
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-09 16:20
superduper1969 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Charge 400 397 342 86,15
Charge 200 198 156 78,79
Charge 100 99 63 63,64
Idle 0 0 15
Discharge 100 102 129 79,07
Discharge 200 206 230 89,57
Discharge 400 407 426 95,54
Die verliezen bij lage vermogens zijn toch al van die aard dat een NOM sturing hier rekening mee moet houden. Onder de 300W bijvoorbeeld niet ontladen. Weet dat veel mensen hier hun nacht sluimerverbruik NOM sturen maar dan ben je toch in verhuoding veel warmte produceren.

Is trouwens ook de reden dat je EV laden met een AC charger niet onder de 6A kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:31:
[...]

Het type is XS210, en die staat in de lijst. ESMR5 is volgens mij een protocol.
Klopt maar begin een vermoeden te krijgen dat oudere DSMR versies ook tot moeilijkheden kunnen leiden. Het kan toch niet zijn dat als je een goed, eenvoudig wifinetwerk hebt, waarbij zowel de opnemer CT003 als de batterij een goed signaal binnen krijgen, de meter in de lijst staat, de P1 poort open staat op je DM ,je dezelfde app en batterijversie software hebt en dat de P1 opnemer en app van HW wel goed werken dat het bij de één wel werkt en de ander niet tenzij de internetprovider geen goede datacommunicatie levert. Server van MT zou niet in de operationele werking van de batterijwerking moeten zitten is helaas wel zo Blijkt volgens wat ik lees voor Shelly niet zo te zijn dus meer stand alone., maar is minder p&p en extra investering.
Hoor graag andere visies, ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Losballos2005 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:38:
[...]

Aan het geluid van mijn defecte accu te horen is het een 40 mm fan. Wss op BMS.
Schat dat als je het paneel achter eruit trekt, dat het hele spul meekomt.
ik zie geen schroeven dus welke achterpaneel heb je het over?
het is bijna 1 naadloos stuk dik staal wat op de randen met kit is dichtgemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scruysberghs schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:44:
[...]

Die verliezen bij lage vermogens zijn toch al van die aard dat een NOM sturing hier rekening mee moet houden. Onder de 300W bijvoorbeeld niet ontladen. Weet dat veel mensen hier hun nacht sluimerverbruik NOM sturen maar dan ben je toch in verhuoding veel warmte produceren.

Is trouwens ook de reden dat je EV laden met een AC charger niet onder de 6A kan instellen.
De verliezen bij 250 W ontladen heb ik gemeten over een periode van 24 u, was 5 % waarbij de batterij bij 14 °C omgevingstemperatuur staat en koelvintemperatuur 23 °C was. Lijkt me niet zo slecht en veel warmteontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:17

S2S

(jarig!)
scruysberghs schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:44:
[...]

Als de zon de batterij heeft opgeladen maakt het niet zoveel uit … tenminste mij maakt het verlies dan niet zoveel uit.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn ct003 heeft last van parkinson of zo...
Hebben meer deze golvende uitlezing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nscA_v4gBt1aN1nWd9AkqR9ZiA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRC2GaKTCg4g606mqpQhbLTC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqmhC8Og6fbBy7HRre6evn5BY4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXW6nTlYDZkDjMvPjjy2IklM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8rlPybXY06xlIRBFVse_6ZRjJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGPOWEn7sDphF68JS6pcnaVC.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:51:
[...]

Klopt maar begin een vermoeden te krijgen dat oudere ESMR versies ook tot moeilijkheden kunnen leiden. Het kan toch niet zijn dat als je een goed, eenvoudig wifinetwerk hebt, waarbij zowel de opnemer CT003 als de batterij een goed signaal binnen krijgen, de meter in de lijst staat, de P1 poort open staat op je DM ,je dezelfde app en batterijversie software hebt en dat de P1 opnemer en app van HW wel goed werken dat het bij de één wel werkt en de ander niet tenzij de internetprovider geen goede datacommunicatie levert. Server van MT zou niet in de operationele werking van de batterijwerking moeten zitten is helaas wel zo Blijkt volgens wat ik lees voor Shelly niet zo te zijn dus meer stand alone., maar is minder p&p en extra investering.
Merk en type van de digitale meter zijn duidelijk belangrijk, anders zou Hame niet zo veel moeite doen om een gedetaileerde lijst van alle bestaande meters te maken. Kennelijk zijn de verschillen te groot om door de software automatisch opgevangen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, mijn systeem deed dat vanmiddag ook.
Ik heb zonnepanelen en vraag mij af of die samen met de batterij deze oscillaties veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
guidoootje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:22:
[...]

Ja, Hw en tibber werken. Eigenlijk werkt de CT300 ook, ik zie data in de app, paar met total. Maar discharge blijft in zowel AI als Auto op 10 staan. Accu gaat niet ontladen tot nog toe.
En als je een groot vermogen inschakelt bv 2000W kookplaat of boiler, zie je dat inschakelen dan in het CT scherm van de MT app ( kan vertraging opzitten soms wel een minuut of langer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:28:
[...]

Ja, mijn systeem deed dat vanmiddag ook.
Ik heb zonnepanelen en vraag mij af of die samen met de batterij deze oscillaties veroorzaken.
Mijn zonnepanelen zijn nu toch echt wel uit...
Dus dat zal het niet zijn.
Laatste update mischien iets veranderd?

Het bevestigd trouwens wel de delay tussen actie batterij en respons op Total.
Je ziet het golfje telkens enkele seconden later nakijken op de andere lijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkZZG94ffgrWfZJdmUbOjkP4C6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/052lOWv6PS7klyLOLzlyHoCE.jpg?f=fotoalbum_large

Die horen bij elkaar..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP-1m55Clap-pWKRi8GQifMdIJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8O3ipGcbCBUuO0lWSgbuixB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Ronald.42 op 14-02-2025 18:39 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
Ik heb dat wel vaker gezien, mss een calibratie ? Zit in beide lijntjes, China kijkt mee om te verbeteren 🤣

[ Voor 38% gewijzigd door S2S op 14-02-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losballos2005
Maxwp schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:55:
[...]

ik zie geen schroeven dus welke achterpaneel heb je het over?
het is bijna 1 naadloos stuk dik staal wat op de randen met kit is dichtgemaakt
oh geen schroeven? heb m niet meer staan dus vandaar. Maandag komen er weer 2.
Dacht te herinneren dat die achterplaat eruit kan waar de stekkers etc inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie je dat ook in de HW app in NU mode ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
guidoootje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:11:
[...]

Sluit ook de voeding voor de CT003 aan. 3 fases moet niet uitmaken, dat werkt bij anderen ook.
Als ik de HW P1 meter en de CT003 gelijktijdig aan de splitter hang dan is de voeding vanuit de meter te weinig.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:32:
[...]

Mijn zonnepanelen zijn nu toch echt wel uit...
Dus dat zal het niet zijn.
Laatste update mischien iets veranderd?
Sinds de laatste updat van de app V1.6.2 is de weergaven de CT grafiek idd verandert, lijkt een stuk sneller. Misschien is dat de reden dat deze kleine variaties nu zichtbaar worden, minder filtering op de data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
Maxwp schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:12:
[...]

Welke kennis en expertise heeft u om tot dit soort uitspraken te komen, is het ergens op gebaseerd of is het een aanname?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Zie je dat ook in de HW app in NU mode ?
Nee daar zie ik het niet meteen terug, maar zou me niks verbazen dat homewizard die puntjes gladstrijkt voor een mooie grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:50
guidoootje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:00:
[...]

Ok ik ga poging wagen. CT links onderin is ook groen. Dank!
Ondanks al mijn pogingen van verwijderen, toevoegen, opnieuw configureren enzovoort van de Marstek smart meter heb ik zelfs geen groene CT links onderin ik zie wel dat De P1 meter laat zien dat er stroom in of uitgaat, maar communiceren blijkt 0,0

Ben heel benieuwd of dat ligt in mijn slimme meter. De E350 in plaats van de E60 in de lijst. Ook de nieuwe update van de app voor Android heeft geen verschil gemaakt. Hopelijk komen ze met een update voor de apparaten zelf.

Maar ik heb eigenlijk het idee dat ondanks al die pogingen tot verwijderen en opnieuw installeren en zo er eigenlijk weinig veranderd omdat ik denk dat hij iedere keer weer de oude gegevens ophaalt van de service van Marstek of zo. Ik zie iedere keer bekende dingen terugkomen als ik opnieuw probeer.

Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd en wat werkelijk een nieuwe start zou kunnen zijn, is alles opnieuw beginnen met een ander account. Maar voor ik dat ga proberen. Heeft iemand hier dat al eens geprobeerd???

Voorlopig ga ik maar weer terug naar afwachten en mijn spelen met energieprijzen en de zon

[ Voor 25% gewijzigd door Koniade op 14-02-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koniade schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:44:
[...]

Ondanks al mijn pogingen van verwijderen, toevoegen, opnieuw configureren enzovoort van de Marstek smart meter heb ik zelfs geen groene CT links onderin ik zie wel dat De P1 meter laat zien dat er stroom in of uitgaat, maar communiceren blijkt 0,0

Ben heel benieuwd of dat ligt in mijn slimme meter. De E350 in plaats van de E60 in de lijst. Ook de nieuwe update van de app voor Android heeft geen verschil gemaakt. Hopelijk komen ze met een update voor de apparaten zelf.

Voorlopig ga ik maar weer terug naar afwachten en mijn spelen met energieprijzen en de zon
Ja er zit veel verschil tussen de 350 en de 360. zoek maar even dan zul je een aantal berichten hierover vinden. 350 is Gen 4.x meter en 360 een Gen 5.x meter (oa 5-10 sec versus 1 sec ).

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:43:
[...]

Nee daar zie ik het niet meteen terug, maar zou me niks verbazen dat homewizard die puntjes gladstrijkt voor een mooie grafiek.
Ook niet als je stroom totaal NU in landscape wel nog eens op klikken als die in landscape staat op je smartphone bekijkt of op je desktop ( nog beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo ziet NU van Homewizard er nu uit.
Ik heb vandaag de ct003 weer toegevoegd in apparaatbeheer.
Ik heb de accu weer op 800watt gezet
De laatste update staat er op.
Het lijkt nu wel beter dan voorheen.
Hij blijft dichter bij de nul.
Maaaarrr tijdens het koken op de inductie had hij het wel weer heel moeilijk om te besluiten wat er moest gebeuren.
De belasting is nu heel stabiel en dan lijkt het wel mooi.
Hoeft hij wat minder te sturen natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQU0MBWP69g9IygvoD1pQcr05hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXJxMr1dKTGyJcZFd0AtvXCw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:49:
[...]

Ook niet als je stroom totaal NU in landscape wel nog eens op klikken als die in landscape staat op je smartphone bekijkt of op je desktop ( nog beter)
Nope daar vind ik het niet terug, maar ik denk dat dat komt door het op poetsen van de grafieken in de HW app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:49:
Maaaarrr tijdens het koken op de inductie had hij het wel weer heel moeilijk om te besluiten wat er moest gebeuren.

[Afbeelding]
Yep inductieplaten doen idd pulseren. Anderen strijken dat glad of reageren niet zo snel :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:49:

[Afbeelding]
Zou hem zo eens in auto laten lopen tot de batterij leeg is. Kookplaten zijn lastige verbruikers denk ik, zeker als je er meerdere hebt aan staan, die schakelen zo vaak aan en uit dat de batterij dat niet kan volgen. Zal ook wel in de batterij zo geprogrammeerd zijn.
Ben het effe kwijt, had jij een 2 fase systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:51:
[...]

Klopt maar begin een vermoeden te krijgen dat oudere DSMR versies ook tot moeilijkheden kunnen leiden. Het kan toch niet zijn dat als je een goed, eenvoudig wifinetwerk hebt, waarbij zowel de opnemer CT003 als de batterij een goed signaal binnen krijgen, de meter in de lijst staat, de P1 poort open staat op je DM ,je dezelfde app en batterijversie software hebt en dat de P1 opnemer en app van HW wel goed werken dat het bij de één wel werkt en de ander niet tenzij de internetprovider geen goede datacommunicatie levert. Server van MT zou niet in de operationele werking van de batterijwerking moeten zitten is helaas wel zo Blijkt volgens wat ik lees voor Shelly niet zo te zijn dus meer stand alone., maar is minder p&p en extra investering.
Mijn CT003 is vandaag ook toegekomen. Maar ik twijfel toch om het te koppelen. Alles loopt al een aantal dagen 100% soepel en correct met de Shelly. Dus misschien die CT003 maar even in de kast laten tot die "veelbelovende" FW-upgrade voor einde van de maand toekomt en getest is :P

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:57:
[...]

Zou hem zo eens in auto laten lopen tot de batterij leeg is. Kookplaten zijn lastige verbruikers denk ik, zeker als je er meerdere hebt aan staan, die schakelen zo vaak aan en uit dat de batterij dat niet kan volgen. Zal ook wel in de batterij zo geprogrammeerd zijn.
Het zijn inderdaad lastige verbruikers.
Maar als de terugkoppeling van de actie van de batterij vertraagd is wordt het helemaal lastig.
Als je dan een puls van een paar gezamenlijke kookzones hebt van zeg 1000watt.
Dan stuurt de accu richting 1000watt met vertraging.
Vervolgens vallen die kookzones weer weg en ziet de accu zijn eigen 1000watt nog..
En dan gaan we natuurlijk laden want overschot..

In mijn simpele gedachte zou die data uit de meter instantaan beschikbaar zijn en zou de accu in ieder geval niet moeten gaan laden als reactie op zijn eigen levering.

Ik zou het liefst dan ook een meter zien die ik tussen de hoofdschakelaar en de rest van mijn meterkast zet en die vervolgens bedraad zijn bevindingen met de accu deelt welke daarop acties kan ondernemen.

Zeg maar de shelly die je met een kabeltje rechtstreeks aan de accu knoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:57:
[...]

Ben het effe kwijt, had jij een 2 fase systeem?
3x25 ampere en één accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:09:
[...]

Als de zon de batterij heeft opgeladen maakt het niet zoveel uit … tenminste mij maakt het verlies dan niet zoveel uit.
Klopt 100% als je amper 5 cent krijgt per geïnjecteerde kwh en 30cent moet betalen per afgenomen kwh dan maakt dat niet uit, bedoeling is een max eigen consumptie bereiken van wat je produceert met de zon en zoveel als mogelijk NOM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
Hometek schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:41:
[...]

Sinds de laatste updat van de app V1.6.2 is de weergaven de CT grafiek idd verandert, lijkt een stuk sneller. Misschien is dat de reden dat deze kleine variaties nu zichtbaar worden, minder filtering op de data?
Ik heb het ook in de oude versie . iPhone dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
[...]

Maar ik heb eigenlijk het idee dat ondanks al die pogingen tot verwijderen en opnieuw installeren en zo er eigenlijk weinig veranderd omdat ik denk dat hij iedere keer weer de oude gegevens ophaalt van de service van Marstek of zo. Ik zie iedere keer bekende dingen terugkomen als ik opnieuw probeer.

Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd en wat werkelijk een nieuwe start zou kunnen zijn, is alles opnieuw beginnen met een ander account. Maar voor ik dat ga proberen. Heeft iemand hier dat al eens geprobeerd???

Ik heb ook een E350, p1 werkt niet . Gewoon manueel draaien of iets anders verzinnen , shelly .

Ik heb Marstek het doorgegeven om mijn type E350 toe te voegen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Het zijn inderdaad lastige verbruikers.
Maar als de terugkoppeling van de actie van de batterij vertraagd is wordt het helemaal lastig.
Als je dan een puls van een paar gezamenlijke kookzones hebt van zeg 1000watt.
Dan stuurt de accu richting 1000watt met vertraging.
Vervolgens vallen die kookzones weer weg en ziet de accu zijn eigen 1000watt nog..
En dan gaan we natuurlijk laden want overschot..

In mijn simpele gedachte zou die data uit de meter instantaan beschikbaar zijn en zou de accu in ieder geval niet moeten gaan laden als reactie op zijn eigen levering.

Ik zou het liefst dan ook een meter zien die ik tussen de hoofdschakelaar en de rest van mijn meterkast zet en die vervolgens bedraad zijn bevindingen met de accu deelt welke daarop acties kan ondernemen.

Zeg maar de shelly die je met een kabeltje rechtstreeks aan de accu knoopt.
Kan je een Shelly in je Ekast plaatsen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DSSW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:10:
[...]

Klopt 100% als je amper 5 cent krijgt per geïnjecteerde kwh en 30cent moet betalen per afgenomen kwh dan maakt dat niet uit, bedoeling is een max eigen consumptie bereiken van wat je produceert met de zon en zoveel als mogelijk NOM
Dat is ook exact de reden dat ik met het accu avontuur begonnen ben.
Overschot is niks meer waard voor wie het opwekt, je buurman mag er wel gewoon de volle prijs voor betalen of hij moet een dynamisch contract hebben dan heeft hij er voordeel van dat het nu en dan even goedkoop is.
Ik laat het dan ook liever verdampen in warmte en dat het hier in huis blijft voor eigen gebruik.

Zoals vorige week dat we weer een paar zeldzame dagen zon hadden.
Overdag het huis iets warmer stoken met de wp en de accu vullen, dan komen we keurig de nacht door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
obed112 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:42:
[...]

Welke kennis en expertise heeft u om tot dit soort uitspraken te komen, is het ergens op gebaseerd of is het een aanname?
Inderdaad, ik merk geen abnormale verliezen, dat gaat gelijkaardig zijn bij andere batterijen. En hoe minder bewegende delen en ventilatoren, hoe liever dat ik het heb. Beter een mega koelvin dan ventilatoren die herrie maken en binnen de kortste keren vol stof zitten en nog meer lawaai gaan maken en energie gaan vreten, maar dit is mijn idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Kan je een Shelly in je Ekast plaatsen ?
Hoeveel ruimte hebben die nodig?
Ik heb nog een plekje van 4 segmenten naast elkaar vrij naast de hoofdschakelaar.
Daar zou die denk ik moeten passen, Daar zitten nu nog de ct klemmen van de ct001.
Die kunnen wel in het archief vermoed ik :+

Even Google gebruikt maar dat moet wel lukken denk ik.
Die zou dan met een lan kabel aan het modem kunnen blijft nog over de wifi van de accu.
Als het nog redelijk plug en play moet zijn.

Dat hele modbus gebeuren heb ik de moed niet voor.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald.42 op 14-02-2025 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Ik heb nog een plekje van 4 segmenten naast elkaar vrij naast de hoofdschakelaar.
Daar zou die denk ik moeten passen, Daar zitten nu nog de ct klemmen van de ct001.
Zijn maar één segment breed, je hebt een 3 fase uitvoering van 3x63a , daar moet de draad door een kleine gesloten "ring" maar je hebt ook een 120 A uitvoering met klemmen die je open kan doen , grotere opening hebben en waarschijnlijk iets minder nauwkeurig. Daarnaast zitten er 4 aansluitingen op die je op de 3xfasen en N moet aansluiten. Je kan aansluiten met een lankabel op je router of via wifi als je goede ontvangst hebt bij de shelly.
Ik heb alles klaar om over te schakelen maar bij mij werkt de HWP1 nog naar tevredenheid en wil eerst nog wat testen doen. Zou wel naar Shelly willen overschakelen omdat die rechtstreeks communiceert met de batterij en niet meer over de server van MT.
Wel poort 1010 openzetten op de shelly, anders geraakt die niet gekoppeld. Shelly stuurt om de seconde data uit die batterij rechstreeks via wifi ontvangt en niet via de server van MT gaat. Hoe snel de batterij dan regelt weet ik nog niet. Wil dat testen door batterij van internet af te sluiten en dan via de app van shelly op mijn desktop samen met energysocket van HW kijken hoe snel de batterij reageert op belastingsverandering of op opbrengsten van de panelen. Maar moet eerst nog mijn nieuwe router installeren alleen de batterij van internet te kunnen afsluiten zDe MT app vind ik niet betrouwbaar/snel genoeg om regeling te beoordelen.

[ Voor 22% gewijzigd door PNARI op 14-02-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:22:
[...]

De shelly zelf is slechts 1 module breed in het electrisch bord, als je de Shelly Pro 3EM 3CT63 gebruikt dan heb je een heel klein blokje als stroomspoel voor de 3 fasen, is slechts een goeie cm hoog, neemt echt weinig plaats in, je moet enkel wat electrische kennis hebben om te in te bouwen, hoofdschakelaar op de meter uitzetten, aanvoer aan de hoofdifferentieel even losmaken stroomspoelen plaatsen en terug aansluiten en 3 fasen en N aansluiten en via LAN koppelen...google even op Youtube, er zijn daar genoeg filmpjes die je uitleggen hoe het moet.
Bij mij was de klus op minder dan 30min geklaard en config was ook direct klaar. Reactie tijd is ogenblikkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:33:
[...]

Zijn maar één segment breed, je hebt een 3 fase uitvoering van 3x63a , daar moet de draad door een kleine gesloten "ring" maar je hebt ook een 120 A uitvoering met klemmen die je open kan doen , grotere opening hebben en waarschijnlijk iets minder nauwkeurig. Daarnaast zitten er 4 aansluitingen op die je op de 3xfasen en N moet aansluiten. Je kan aansluiten met een lankabel op je router of via wifi als je goede ontvangst hebt bij de shelly.
Ik heb alles klaar om over te schakelen maar bij mij werkt de HWP1 nog naar tevredenheid en wil eerst nog wat testen doen. Zou wel naar Shelly willen overschakelen omdat die rechtstreeks communiceert met de batterij en niet meer over de server van MT.
Dat is dan de Shelly Pro 3EM 3CT63 waar @DSSW het ook over heeft?
Installatie is geen probleem de hele meterkast heb ik ook zelf geplaatst.
Net als wp, wpb, airco, zonnepanelen etc.
Dus aan praktische technische kennis en kunde zit het hier wel goed.

Maar dat houd dan wel in dat ik nog een 100 euro moet stukslaan op iets dat plug and play was :+
Die 100 euro vind ik niet zo spannend maar meer het feit dat je een probleem van een toch wel vrij grote speler dan maar zelf gaat oplossen omdat je wil dat het gewoon eens goed gaat werken..

Ik zal er nog eens een paar biertjes over nadenken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:42:
[...]

Maar dat houd dan wel in dat ik nog een 100 euro moet stukslaan op iets dat plug and play was :+
Die 100 euro vind ik niet zo spannend maar meer het feit dat je een probleem van een toch wel vrij grote speler dan maar zelf gaat oplossen omdat je wil dat het gewoon eens goed gaat werken..

Dat is inderdaad die Shelly, heb ik ook geïnstalleerd, is hardwarematig even p&p als de CT001. Laat de biertjes smaken 🍺🍺🍺

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:42:
[...]

Klopt 100%. En het leukste is dat je die boel uiteindelijk toch aan het werken krijgt en de paarse lijn zo dicht bij de NUL ziet blijven :) die 100€ is dan direct vergeten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:50
S2S schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Ik heb ook een E350, p1 werkt niet . Gewoon manueel draaien of iets anders verzinnen , shelly .

Ik heb Marstek het doorgegeven om mijn type E350 toe te voegen .
MeToo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:52:
[...]

Klopt 100%. En het leukste is dat je die boel uiteindelijk toch aan het werken krijgt en de paarse lijn zo dicht bij de NUL ziet blijven :) die 100€ is dan direct vergeten :*)
En die is wel continu verbonden met de accu?
Ik heb nu afgelopen uur de verbinding met de ct003 wel weer tig keer grijs zien worden.
De wifi van de accu is wel altijd online dus dan zou het met een lan kabel van shelly naar de modem vast inderdaad beter moeten worden..

120 euro is de goedkoopste die ik vind. Of is er nog een ander adres?

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 14-02-2025 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 13:40
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Ik heb nu afgelopen uur de verbinding met de ct003 wel weer tig keer grijs zien worden.
De wifi van de accu is wel altijd online dus dan zou het met een lan kabel van shelly naar de modem vast inderdaad beter moeten worden..

Gisteren ook de shelly ( de EMpro 50 A) is de 1 fase versie besteld komt morgen binnen.
Dan maar ff wachten tot deze beschikbaar komt in het CT lijstje van MT ( staat er al in )

Gezien de goede ervaringen met de Shelly hier heb ik er die € 68,- wel voor over, heb ook niet 100% vertrouwen in dat de CT003 probleemloos gaat werken voor de lente (zon) begint en ik wil die opbrengst niet missen.
Valt me wel op dat MT zoveel thirth party oplossingen gaat ondersteunen, hebben ze wel alle vertrouwen in hun eigen Product?
En waarom niet meteen een Shelly meeleveren met de Accu?
Snap ook wel dat dit niet plug and play is zo'n shelly, maar de retailers zouden indien gewenst een installatieservice mee kunnen leveren voor klanten.

Morgen inbouwen in de meterkast en dan eens kijken of hij misschien werkend is te krijgen met de Shelly die nu beschikbaar staat, wie weet?

[ Voor 5% gewijzigd door Janp1963 op 14-02-2025 20:17 . Reden: typo ]

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

119,95€ incl verzending is volgens mijn zoekwerk de goedkoopste die er op dit ogenblik te vinden is (toch voor de 3CT63)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:20:
[...]

119,95€ incl verzending is volgens mijn zoekwerk de goedkoopste die er op dit ogenblik te vinden is (toch voor de 3CT63)
Ik kwam op hetzelfde uit.
Met een beetje geluk morgen in huis :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
DSSW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:20:
[...]

Ebay heeft een wisselend aanbod voor 2de kans Shelly's goedkoopste die ik van de week zag was € 48,- de 3CT63

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Die leveren op zaterdag, dus morgen klussen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:14
[...]

https://www.galaxus.nl/nl...CU1sQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ik heb hem hier gekocht

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:23:
[...]

Die leveren op zaterdag, dus morgen klussen :P
Ik denk dat het meeste werk zal zijn om de klokken weer op tijd te zetten.
En ik ben benieuwd of ik dan eindelijk een goed werkend systeem zal hebben.

Iemand nog een zgan ct001 of ct003 kopen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die had ik ook gezien maar ik ken die toko niet nog nooit van gehoord.
Dus in geval van impulsaankopen met biertje op kiezen voor een partij die ik wel ken. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is die met de grote stroomspoelen, die is goedkoper dan de type 3CT63

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Dat is die met de grote stroomspoelen, die is goedkoper dan de type 3CT63
Die is daar 127 zelfs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Losballos2005
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Die had ik ook gezien maar ik ken die toko niet nog nooit van gehoord.
Dus in geval van impulsaankopen met biertje op kiezen voor een partij die ik wel ken. :Y
Das altijd wel link..
Laatste keer dat ik dat deed had ik ineens 3 Marstek accus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
Deze versie heeft niet de te openen klemmen dus de draden moeten los en doorgevoerd worden door de klemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Janp1963 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Gisteren ook de shelly ( de EMpro 50 A) is de 1 fase versie besteld komt morgen binnen.
Dan maar ff wachten tot deze beschikbaar komt in het CT lijstje van MT ( staat er al in )

Gezien de goede ervaringen met de Shelly hier heb ik er die € 68,- wel voor over, heb ook niet 100% vertrouwen in dat de CT003 probleemloos gaat werken voor de lente (zon) begint en ik wil die opbrengst niet missen.
Valt me wel op dat MT zoveel thirth party oplossingen gaat ondersteunen, hebben ze wel alle vertrouwen in hun eigen Product?
En waarom niet meteen een Shelly meeleveren met de Accu?
Snap ook wel dat dit niet plug and play is zo'n shelly, maar de retailers zouden indien gewenst een installatieservice mee kunnen leveren voor klanten.

Morgen inbouwen in de meterkast en dan eens kijken of hij misschien werkend is te krijgen met de Shelly die nu beschikbaar staat, wie weet?
Succes, hou ons op de hoogte aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
Janp1963 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:34:
[...]

Deze versie heeft niet de te openen klemmen dus de draden moeten los en doorgevoerd worden door de klemmen.
Nee die heeft de open klemmen, binnen 2 dagen geleverd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuGEijPAy87xArtZtefVYdFltGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVKQgHDZprGz7KBgwdIeMmwn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door waxy50 op 14-02-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 23:24
Weten jullie of de volgende meter al in de lijst beschikbaar is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xicN0v-9SM3_ixtwHOTHVX9oZDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeqZ0OkhtllD7gJsCItzK6RF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janp1963
waxy50 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:40:
[...]

Nee die heeft de open klemmen, binnen 2 dagen geleverd.[Afbeelding]
Excuus, verkeerd gequote refereerde naar deze:
https://www.home2link.nl/nl/shelly-pro-3em-3ct63.html

[ Voor 8% gewijzigd door Janp1963 op 14-02-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
Rick- schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:42:
Weten jullie of de volgende meter al in de lijst beschikbaar is?
[Afbeelding]
Dat is de sagemcom t210-d-p1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
Iemand toevallig woonachtig in Rotterdam of een omliggende gemeente met een MT batterij die het leuk vind om de batterij bij mij te testen voordat ik daadwerkelijk tot aankoop overga?

Ik durf het niet aan om 1.900 euro uit te geven aan een product waarvan de werking mogelijk niet naar verwachting is…

Ben zelf in bezit van een Landis+Gyr E360 slimme meter en het hele pallet aan HM apparatuur (behalve de batterij). Zonnepanelen, een laadpaal en Tibber als dynamische energieleverancier.

[ Voor 5% gewijzigd door A3-D op 14-02-2025 20:52 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
waxy50 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:45:
[...]

Dat is de sagemcom t210-d-p1
Top, dank je wel.
Kleine vraag, ben ik blind of waar kan ik het lezen?
Of is dit kennis wat jij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Janp1963 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:34:
[...]

Klopt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGISuaNHQGQkS-yuO9Ms1Gcs3mI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLadR2IZmEHglzg1A7BhA6RJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Wel niet te veel 🍺🍻🍺🍻🍺 want dan gaat dat morgen niet lukken om te installeren 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar dat is geen foto van een shelly 3 Pro em 3x63a onderstaande wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xhaad7UmDft3li4qN8FldrP2ZMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQU6YrLkjS3hHMKaqO1wxMtJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door PNARI op 14-02-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:58:
[...]

Wel niet te veel 🍺🍻🍺🍻🍺 want dan gaat dat morgen niet lukken om te installeren 😅
Zal wel loslopen,.. na een bakje koffie :+

Eerst maar zien of het wel echt bezorgt wordt morgen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:00:
[...]

Maar dat is geen foto van een shelly 3 Pro em 3x63a onderstaande wel

[Afbeelding]
Dat is wel een foto van de 3CT63, kijk eens goed, je bent misschien al aan de biertjes begonnen :P

De shelly zelf staat voorlopig in een apart klein kastje voor de testAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjpy9oadJgdK-BlCWVSf21RgURQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33b9FbjpAFwgGMPrHR5nA7M3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:05:
[...]

Dat is wel een foto van de 3CT63, kijk eens goed, je bent misschien al aan de biertjes begonnen :P

De shelly zelf staat voorlopig in een apart klein kastje voor de test[Afbeelding]
Sorry maar ik zie op je vorige post een Teco op je foto ondanks ik al aan een lekkere Belgische tripel ben begonnen 😀Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMm4awRar44Zol3jLqIZIe4zWdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcYABgY2nMEgHlzOzWlywFId.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door PNARI op 14-02-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ios app update is nu ook beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
Rick- schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Top, dank je wel.
Kleine vraag, ben ik blind of waar kan ik het lezen?
Of is dit kennis wat jij hebt?
https://www.powerbaas.nl/...ndersteund-door-powerbaas

Is hier al eens geplaatst. Als je de sagemcom neemt in de marstek c003 kun je kiezen uit 3 type's

[ Voor 9% gewijzigd door waxy50 op 14-02-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
[...]

De E350 is ook exact degene die wij hebben. Dat zal dan wel probleem zijn gok ik.

Het enige wat we dan kunnen doen is feedback in de app sturen. Ze vroegen al om een foto van de meter maar de apple app voorkomt dat ik de foto kan uploaden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
waxy50 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:21:
[...]

https://www.powerbaas.nl/...ndersteund-door-powerbaas

Is hier al eens geplaatst. Als je de sagemcom neemt in de marstek c003 kun je kiezen uit 3 type's
Als ik link volg, staat het gewoon als Enexis ZIV meter. Sagecom staat andere afbeelding bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
Rick- schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:33:
[...]

Als ik link volg, staat het gewoon als Enexis ZIV meter. Sagecom staat andere afbeelding bij.
Ik heb de sagecomAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bj_2IypWkoS9HCxQgSGTAAL6axo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43OdZyVKB4xoPEzXrflBDlPB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
Je hebt gelijk het is een ziv, kijken of die erbij staat, anders ff doorgeven aan hame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
Wat misschien wel interessant is, er zit een rondje op je meterkast met twee lampjes, als het goed is infrarood, de ct003 is daar ook geschikt voor en je kunt hem met de ingebouwde magneet 🧲 zo verbinden, de vraag is alleen of het aan staat. Vaak staat de infrarood op de slimme meter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxy50
obed112 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:46:
[...]

Wat misschien wel interessant is, er zit een rondje op je meterkast met twee lampjes, als het goed is infrarood, de ct003 is daar ook geschikt voor en je kunt hem met de ingebouwde magneet 🧲 zo verbinden, de vraag is alleen of het aan staat. Vaak staat de infrarood op de slimme meter uit.
Kun je controleren met een afstand bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha , nu zie ik pas de opnemer 🤣 Zo lang het maar werkt en als dat voor iedereen zonder verstand van HA, modbus en andere meer IT georiënteerde zaken het een oplossing kan zijn vind ik het prima, zonder afbreuk te doen aan diegenen die van alles kunnen programmeren en emuleren want dat vind ik best ook wel boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 03-09 20:36
PNARI schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:44:
Hier alvast de voorspellingen voor België de komende dagen , batterijen zullen werk krijgen😅 Heb nu AI ingesteld om te zien of die nu 2uur gaat opladen aan laagste dynamisch tarief [Afbeelding]
Houd je rekening met deze voorspelling voor sturing van de batterij?

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dolf_Tweakers schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:57:
[...]

Houd je rekening met deze voorspelling voor sturing van de batterij?
Neen wel om testen te plannen. Zou wel willen dat een AI mode daar rekening mee gaat houden en de batterij gaat beslissen of die ´s nachts gaat laden aan het laagste tarief of weet en wacht omdat er morgen een bepaald niveau van opbrengst van de panelen gaat zijn of zelfs negatieve prijzen aan de hand van de info die je in de software geeft over je zonnepaneelinstallatie en info over day ahead prijzen. Probleem is dat er geen universeel gestandaardiseerde info beschikbaar is voor de voorspelde zonneenergieopbrengst. Maar er gaan zeker programmeurs in deze groep zijn die dat wel kunnen programmeren voor BNL-markt want die gegevens zijn beschikbaar op internet. Maar dan ben je bezig met optimalisaties. Eerst zorgen dat de batterij voor iedereen werkt met zonnepanelen en het een beetje plug and play houden. Als de Shelly voor iedereen werkt is dat wat mij betreft een goede oplossing want die werkt onafhankelijk van de elektriciteitsmeter. Niet helemaal p&p maar mits wat help van een ervaren elektromonteur wel een oplossing voor velen.

[ Voor 15% gewijzigd door PNARI op 14-02-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:04
Edzelf schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:50:
Zie de pdf file hier.
Top! Waarom echter niet de Lilygo als basis? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

(jarig!)
Ik heb niets gezegd, werkt nog steeds niet

[ Voor 86% gewijzigd door S2S op 14-02-2025 22:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edzelf
  • Laatst online: 11-09 10:12
Ik heb begrepen dat de Lilygo niet (zonder HA) de besturing kan doen en niet de P1 dongle lezen. Of is de Lilygo vrij te programmeren? Dan kan het wel. Ik denk echter dat mijn oplossing ook goedkoper is.
Pagina: 1 ... 53 ... 263 Laatste

Let op:
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.