Losballos2005 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:54:
[...]
Ketelklets heeft dat nog niet in de juiste context geplaatst, Ik ga er vanuit dat hij dat later nog wel gaat doen. Het is ook een "net uit de doos eerste indruk' review (wat eigenlijk geen review is). wbt de Marstek is het wel makkelijk prijsschieten dat is ook zeker waar.
Het vrij hoge "Hozanna" gehalte voor de HW tov de Marstek geeft denk ik ook wel iets weg maar ga er vanuit dat hij gaandeweg de mening bijsteld, in zo verre vertrouw ik zijn reviews wel. Niets ten nadele van Ketelklets maar hij zit er ook wel eens naast.
Mja, met je eens hoor. En hij heeft inderdaad ook al wel beloofd dat hij er nog uitgebreider op terug gaat komen.
Maar toch, RTE is op zich voor mij wel redelijk belangrijk (in die zin dat als het echt beroerd is, ik het zonde van m'n PV opbrengst of eventueel geïmporteerde energie vind, als ik eens vanuit het net wil laden op een gegeven moment).
Verwacht jij dan dat de RTE ook bij Marstek nog beter zal zijn dan wat tot nu toe voorbij is gekomen?
Bij ons verbruiks- en opwekpatroon zal het waarschijnlijk het meest voorkomen dat de batterij met zo'n 200-800W ontladen zal worden. Maar, indien een dikkere omvormer, zou het tijdens het koken 's avonds ook zo maar 2400W of meer kunnen zijn. En op dat vaak dure moment veel vermogen hebben zou zeker lekker zijn. Dus dat is in het voordeel van Marstek. Maar toch, goede efficiency op de rustige momenten moet ook mogelijk blijven.....
Nou zal HW dus sowieso nooit meer dan 800W kunnen laden of leveren. Dat is echt in het nadeel van hun. (tenzij ik dus extra HW's aanschaf, maar dan wordt het relatief toch best wat duurder dan Marstek).
Anderzijds, ik weet ook weer niet of ik eigenlijk wel ruimte heb voor een 5,12 kWh Marstek. Deze zal toch al behoorlijk zwaar zijn (als in "bijna niet naar boven te tillen"). En, dat geval dat we hem eens voor noodstroom zouden moeten gebruiken, ook niet even makkelijk naar beneden te tillen.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk