Houtje01 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:24:
[...]

@SatScan waar heb jij dit gelezen? Ik kan het nergens terug vinden in dit topic
Dit bericht is van VOOR 18 januari 2025

"We do our utmost best to complete the cargo within next week, then you can receive the cargo in the early of February. Our production engineer and purchasing department are double checking materials and processes.

The integration of all meters in the Netherlands has not yet been completed.

We are really sorry about the delay for you and your customers. Actually we prepared the long leadtime materials in advance, but there were some new upexpected issues during testing. We had to revise the hardware and arrange everything with the supplier to remanufacture the materials.
As Jan 28 is Chinese new year, many employees have asked for vacation. They will go to their hometown. These circumstances will cause a delay from the suppliers. They cannot produce on time and the CT003 (P1 dongel) will have a delay of several days .
A final update will follow shortly".

-------------
Best Rgds
Fiona Pan
MARSTEK ENERGY CO., LIMITED

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

matrover schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:08:
Had iemand het laden via de bakup-up poort al getest? Volgens dit nieuwe filmpje van Marstek moet het kunnen
YouTube: Marstek AC-GEKOPPELT BALKONKRAFTWERK MIT SPEICHER ONE-STOP KOMPLETTL...
Waarschijnlijk word er een ander product mee bedoeld, heb je de portofolio als eens gecheckt?

Marstek AC-GEKOPPELT BALKONKRAFTWERK MIT SPEICHER ONE-STOP KOMPLETTLÖSUNG

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

pixelping schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:40:
[...]

Nee een de emulator in HA. Ging eerst redelijk met de p1 van HW maar vervolgens een p1 meter van smartgateways gekocht. Dit werkte een stuk beter omdat er geen vertraging in de data zit.
Ok , ik ken helaas niets van HA, interesseert me wel. Ben op dit moment toch meer geïnteresseerd in een goeie/ werkende P&P oplossing. Mijn CT003 is onderweg maar ik wordt niet vrolijk van de eerste resultaten die ik hier lees. CT003 zou alle problemen oplossen , dan lees ik wachten op software update, dan hardwareproblemen met eerste batch .Wil testen maar een fall back scenario hebben naar mijn P1 van HW nu het zonneseizoen begint. Ben bezig met hardware aanpassingen om de hardware shelly te kunnen installeren. Ik zie ook vertraging tussen de MT-app data en de HW app data ( HW is veel performanter) Er wordt hier wel beweerd dat de P1 van HW rechtstreeks communiceert me de batterij maar dan kan ik de vertraging niet verklaren. Ook het feit dat de batterij gewoon in je netwerk blijft als je ze volledig uitschakelt zint me niet.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

PNARI schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:14:
[...]

Ok , ik ken helaas niets van HA, interesseert me wel. Ben op dit moment toch meer geïnteresseerd in een goeie/ werkende P&P oplossing. Mijn CT003 is onderweg maar ik wordt niet vrolijk van de eerste resultaten die ik hier lees. CT003 zou alle problemen oplossen , dan lees ik wachten op software update, dan hardwareproblemen met eerste batch .Wil testen maar een fall back scenario hebben naar mijn P1 van HW nu het zonneseizoen begint. Ben bezig met hardware aanpassingen om de hardware shelly te kunnen installeren. Ik zie ook vertraging tussen de MT-app data en de HW app data ( HW is veel performanter) Er wordt hier wel beweerd dat de P1 van HW rechtstreeks communiceert me de batterij maar dan kan ik de vertraging niet verklaren. Ook het feit dat de batterij gewoon in je netwerk blijft als je ze volledig uitschakelt zint me niet.
Mijn ct003 is onderweg met de DHL dus dat is een teken dat de vertraging op alle fronten conform is :+

Ik heb hem maar gewoon op manueel staan, dat werkt tenminste betrouwbaar.

Wat de ct003 betreft gaan we het wel zien.
Het feestje in China is nu voorbij dus met een beetje geluk komt er wat voortgang in de zaak.

Hame/marstek zullen er ook alle belang bij hebben dat het een goed werkend product wordt.
Ik heb geen idee hoeveel accu's er uitgeleverd zijn, maar als het niet gaat werken is dat wel een enorme vlek op de kwaliteit van hun producten en zal ook enorm hun verkopen aantasten.

Het komt te voet en gaat te paard.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:38
Marcel Davids schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:11:
[...]

Beste Njord1 hoe heb je dat gedaan. Heb je wellicht in home assistant aparte shelly emulatoren per fase geconfigureert? Als dat zo is dan ben ik erg geinteresseerd in je home assistant conf file van de emulator. En hoe vind dan de configuratie in de marstek app plaats?

Als je en heel andere manier toepast hoor ik dat ook graag. Ik bezit 2 marsteks 5 kWh. En ik heb 2 aparte zonnepaneel installaties elk op een aparte groep en aparte fase.

Mvg,
Marcel
Heb de firmware via Marstek laten aanpassen, zodat elke batterij naar zijn eigen fase kijkt, ik gebruik een Shelly Por 3EM-3CT63

• Marcel Davids
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-09-2025
Njord1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:35:
[...]

Heb de firmware via Marstek laten aanpassen, zodat elke batterij naar zijn eigen fase kijkt, ik gebruik een Shelly Por 3EM-3CT63
Bedankt!

En welke vraag heb je daarvoor aan Marstek gesteld? En welke p1 meter gebruik je daarvoor?

3 x Marstek Venus E. Firmware 1.49. 1 op fase 1, 1 op fase 2 en 1 op alle drie de fases. CT003 P1.

• Njord1
Marcel Davids schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:52:
[...]

Bedankt!

En welke vraag heb je daarvoor aan Marstek gesteld? En welke p1 meter gebruik je daarvoor?
elke batterij naar zijn eigen fase kijkt, ik gebruik een Shelly Por 3EM-3CT63

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:31
Zijn hier mensen die goed zijn met integraties maken binnen home assistant?

Ben best een eind vind ik zelf maar de puntjes op de i kom ik niet uit.

Maak de file: /homeassistant/custom_components/marstek/__init__.py aan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
"""

Read MQTT data from marstek server.
The security from marstek is not that good, There is a middleman server for more secure connections.

"""
from __future__ import annotations

import voluptuous as vol

import paho.mqtt.client as mqtt

from datetime import datetime
from homeassistant.core import HomeAssistant, ServiceCall
from homeassistant.helpers.typing import ConfigType

DOMAIN = "marstek"
CONF_USERNAME = "username"
CONF_PASSWORD = "password"

def setup(hass: HomeAssistant, config: ConfigType) -> bool:

entity_id = 'hello_state.last_message'
    topic = "marstek/+/+"

def on_connect(client, userdata, flags, rc) -> None:
        """A new MQTT message has been received."""
        client.subscribe(topic)

# Listen to a message on MQTT.
    def on_message(client, userdata, msg) -> None:
        """A new MQTT message has been received."""
        hass.states.set('marstek.last_update_time', datetime.now().strftime("%Y-%m-%d %H:%M:%S"))
        hass.states.set(msg.topic.replace("marstek/", "marstek.").replace("/", "_"), msg.payload.decode())

# Create an MQTT client instance
    client = mqtt.Client()
    client.username_pw_set(CONF_USERNAME, CONF_PASSWORD)
    client.on_connect = on_connect
    client.on_message = on_message

# Connect to the MQTT server
    client.connect("marstekmqtt.geemert.nl", 8883, 60)

client.loop_start()

# Return boolean to indicate that initialization was successfully.
    return True

Maak de file /homeassistant/custom_components/marstek/manifest.json aan
code:
1
2
3
4
5
{
  "domain": "marstek",
  "name": "Marstek integration!",
  "version": "1.0.0"
}

maak in je configuration.yaml een extra regel met alleen
code:
1
marstek:

stuur mij dan een PM met de id nummer van je accu (te vinden op https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/), ik stuur je username en password terug die je boven in de code moet zetten.

zo komt het bij mij in home assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMSzexiOt_ie9HbqZrKgVnvsZqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/33ouyVG91KVkC48MMzpEHzIN.png?f=fotoalbum_large
SatScan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:01:
[...]

"We do our utmost best to complete the cargo within next week, then you can receive the cargo in the early of February. Our production engineer and purchasing department are double checking materials and processes.

The integration of all meters in the Netherlands has not yet been completed.

We are really sorry about the delay for you and your customers. Actually we prepared the long leadtime materials in advance, but there were some new upexpected issues during testing. We had to revise the hardware and arrange everything with the supplier to remanufacture the materials.
As Jan 28 is Chinese new year, many employees have asked for vacation. They will go to their hometown. These circumstances will cause a delay from the suppliers. They cannot produce on time and the CT003 (P1 dongel) will have a delay of several days .
A final update will follow shortly".

-------------
Best Rgds
Fiona Pan
MARSTEK ENERGY CO., LIMITED
Concludeer ik dan goed dat de CT003 die nu onderweg zijn met DHL naar ons eigenlijk een hardwareprobleem hebben pffffff? 🫤 en waarom moeten NL en B meters nog geïntegreerd worden. Die werken toch met een NL gedefinieerde standaard. Als ik een HW P1 installeer moet ik toch ook geen meter kiezen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

PNARI schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Concludeer ik dan goed dat de CT003 die nu onderweg zijn met DHL naar ons eigenlijk een hardwareprobleem hebben pffffff? 🫤 en waarom moeten NL en B meters nog geïntegreerd worden. Die werken toch met een NL gedefinieerde standaard. Als ik een HW P1 installeer moet ik toch ook geen meter kiezen.
Nee dat concludeer je verkeerd. Dit bericht is van enige tijd terug... daarom moeten we wachten tot week 2/3 op de CT003.
Wij krijgen juist de verbeterde versie neem ik aan anders hadden we niet hoeven te wachten...
Maandag weet ik meer zodra ik de nw meter heb geïnstalleerd _/-\o_

Tav de meters etc. heb ik geen verstand van en wil dat zo houden :+

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:00
PNARI schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:46:
[...]

en waarom moeten NL en B meters nog geïntegreerd worden. Die werken toch met een NL gedefinieerde standaard. Als ik een HW P1 installeer moet ik toch ook geen meter kiezen.
Mogelijk zit dat al in de HW voorgeprogrammeerd.
Ik gebruik Iungo, ik hoefde alleen aan te geven of de meter voor of na 2014 was.
Voor waren dsmr types 2 en 3, daarna 4 en 5.
Merk maakt verder niks uit en als de data een vast formaat heeft snap ik niet dat Marstek voor elk merk een apart protocol moeten schrijven.

• vrs
  • Laatst online: 21-02-2025

vrs

DikkieDick schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:35:
[...]

De Docker-container draait en ik had een vraag gedropt bij Tom dat ik maar 1x een poll zag, maar dat schijnt verder niet gelogd te worden en zou wel door moeten pollen maar hoe krijg ik nu de Marstek-app of Power Zero-app zover dat ie die Shelly Pro 3EM (geëmuleerd) gaat vinden? Kan wel Shelly Pro 3EM kiezen maar continu melding dat het mislukt. Of ligt het dan toch aan de V147 van de Marstek?
Zal waarschijnlijk aan de update liggen probeer er de V146 terug op te krijgen die gaat uitstekend met shelly pro 63
pixelping schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:00:
Vanochtend werd ik wakker en zag ik opeens hoog verbruik. Na uitzoeken hoe dit kwam zag ik dat de accu opeens was gaan laden op precies 596 w. Hij stond op auto en was gisteravond leeg en zoals normaal op 11%. Na uren laden op 596 w gaf hij in de app aan nog steeds op 11% te zitten. Kreeg het laden niet gestopt door hem op manueel te zetten. Uiteindelijk de accu gereset. Hierna gaf hij in de app aan op 0% te zitten. Was wel gestopt met laden. Even later ging hij toch opeens weer vanzelf laden op 596 w en bleef op 0% staan. Heb vanalles geprobeerd maar niets hielp. Nu uit het stroom gehaald en zag dat de accu toen ook direct zelf uit ging. Moet helaas tot maandag wachten om contact op te kunnen nemen met Duravolt. Heb wel dit probleem als feedback opgestuurd naar Marstek.
De accu werkte hiervoor zonder problemen trouwens. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Manueel

[Afbeelding]
Heb gisteren ook iets raar voor gehad met de Marstek. App gaf aan dat de bat op 20% stond (1kwh) ik probeerde te ontladen in manueel op 200W, lukte niet batterij deed niets, kon enkel laden, heb dan beetje bijgeladen en terug manueel ontladen, stopte weer op 20%. dan niks meer gedaan en deze morgen stond de batterij plots op 11% in de app zonder dat er nog iets ontladen was...de Marstek maakt soms gekke sprongen in zijn software

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

TinusB schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:25:
[...]

Ik draai momenteel op de shelly pro 3EM en draait goed met software v146.
Ik heb ook de Shelly Pro 3EM-3CT63 besteld, ga hem maandag installeren, draai ook nog op de V146, zal feedback laten zodra het draait.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V118 / 3 fasen net

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:08
DSSW schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:23:
[...]

Heb gisteren ook iets raar voor gehad met de Marstek. App gaf aan dat de bat op 20% stond (1kwh) ik probeerde te ontladen in manueel op 200W, lukte niet batterij deed niets, kon enkel laden, heb dan beetje bijgeladen en terug manueel ontladen, stopte weer op 20%. dan niks meer gedaan en deze morgen stond de batterij plots op 11% in de app zonder dat er nog iets ontladen was...de Marstek maakt soms gekke sprongen in zijn software
SOC is zelden betrouwbaar bij dit type batterijen
Gewoon eerst weer naar 100% laden en weer volledig ontladen zodat de batterij SOC zich kan kalibreren

• pixelping
  • Laatst online: 11-01 20:56
DSSW schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:23:
[...]

Ja, helaas hier nog geen oplossing. Heb meerdere firmware versies gepushed gekregen. Accu lijkt het te installeren maar na reboot, staat elke keer nog steeds de oude software er op. De aan/uit knop reageert nergens op. En accu valt direct uit als hij van het stroom wordt gehaald. Manueel, automatisch of ai werkt niet. Kan niet op of ontladen. Batterij blijft nu op 0% staan. Heb op verzoek van support een filmpje gemaakt van het inhouden van de aan/uit knop, voor minimaal 10 sec. Daar is op te zien dat de accu niet reageert. Hoop morgen daar nog een reactie op te krijgen. Tot dat moment werd er snel gereageerd. Als ik een update heb zal ik het laten weten. Hij nu van het stroom anders gaat hij af en toe weer laden.
Het waarschuwings lampje gaat trouwens ook de heletijd aan en uit.
SatScan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:37:
[...]

Nee dat concludeer je verkeerd. Dit bericht is van enige tijd terug... daarom moeten we wachten tot week 2/3 op de CT003.
Wij krijgen juist de verbeterde versie neem ik aan anders hadden we niet hoeven te wachten...
Maandag weet ik meer zodra ik de nw meter heb geïnstalleerd _/-\o_

Tav de meters etc. heb ik geen verstand van en wil dat zo houden :+
Oef..

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-12-2025
@Smart-Charged heeft vandaag de batterij geleverd. Eerste indruk, de shelly emulator werkt aardig via home assistent zei het met een paar seconden vertraging, de ct003 krijg ik nog niet correct aan de praat (wel toegevoegd en met wifi gekoppeld). Ik heb voor de batterij een apart gastnetwerk aangemaakt op 2.4 dus daar kan het niet aan liggen). Kan hem via power zero app wel koppelen aan de batterij maar lukt me niet om in de Marstek app om de ct003 te koppelen. Je kunt hem wel selecteren maar bevestigen lukt niet. Wanneer je het via de power zero app doet kun je de ai modes niet selecteren en gaat het laden en ontladen via zelf consumptie niet zoals het hoort.

Ben blij dat de batterij er is en dat ik nu zelf ook experimenteren kan.😀

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:14
Gastnetwerken zijn volgens mij soms zo ingericht dat de apparaten elkaar niet mogen zien. Weet ook niet zeker hoor. (Bij een Fritzbox werkt dat zo zie ik net)

[ Voor 15% gewijzigd door Ellroe32 op 08-02-2025 21:09 ]

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

obed112 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:54:
@Smart-Charged heeft vandaag de batterij geleverd. Eerste indruk, de shelly emulator werkt aardig via home assistent zei het met een paar seconden vertraging, de ct003 krijg ik nog niet correct aan de praat (wel toegevoegd en met wifi gekoppeld). Ik heb voor de batterij een apart gastnetwerk aangemaakt op 2.4 dus daar kan het niet aan liggen). Kan hem via power zero app wel koppelen aan de batterij maar lukt me niet om in de Marstek app om de ct003 te koppelen. Je kunt hem wel selecteren maar bevestigen lukt niet. Wanneer je het via de power zero app doet kun je de ai modes niet selecteren en gaat het laden en ontladen via zelf consumptie niet zoals het hoort.

Ben blij dat de batterij er is en dat ik nu zelf ook experimenteren kan.😀
Veel succes ermee 🙂 vooral benieuwd naar de ervaringen met CT 003 maar ook andere resultaten.

• obed112
Ellroe32 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:07:
Gastnetwerken zijn volgens mij soms zo ingericht dat de apparaten elkaar niet mogen zien. Weet ook niet zeker hoor. (Bij een Fritzbox werkt dat zo zie ik net)
Zal binnenkort testen of het daar aan ligt. Het gekke is namelijk dat de batterij de ct003 wel ziet, hij wil hem alleen niet bevestigen, alleen selecteren. Al mijn Smarthome apparaten draaien op een iot gastnetwerk met alleen de 2.4 ghz band aan en hiermee nog nooit problemen gehad.

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:26
Ook vandaag via @Smart-Charged de marstek venus geleverd gekregen met marstek p1. Zowel de marstek venus als ook de marstek p1 gingen heel makkelijk qua installatie. Direct na het op auto zetten ging de thuisbatterij terugleveren om de meter op nu te zetten. Vanavond stroom uit China.
hallorichard schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:57:
Ook vandaag via @Smart-Charged de marstek venus geleverd gekregen met marstek p1. Zowel de marstek venus als ook de marstek p1 gingen heel makkelijk qua installatie. Direct na het op auto zetten ging de thuisbatterij terugleveren om de meter op nu te zetten. Vanavond stroom uit China.
Top ! Houden zo zou ik zeggen :)

• hallorichard
DSSW schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:59:
[...]

Top ! Houden zo zou ik zeggen :)
Vooral goed wifi netwerk denk ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_fJR4peNm6pEscgX8kHqvfdg7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2H3CbWEENiVqguRXLDbXCPHz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door hallorichard op 08-02-2025 22:32 ]

• hallorichard
Ellroe32 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:07:
Dat klopt, tenzij je dit uitzet.
[b]hallorichard in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"hallorichard schreef op zaterdag 8 februari 2025

Dat klopt, tenzij je dit uitzet.
P&P zeggen ze dan 🙃

• obed112
Met home assistent (shelly emulator) of via de ct003.

• limwand
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-12-2025
Nou na probleem dat accu niet reageert en bij laden direct op 100% springt ontladen direct naar 0. Veel gecommuniceerd nam kantoor Duitsland contact op. Ze gaan een nieuwe accu sturen en oude gaat retour 😄 mijn leverancier wilde dat ik nog paar weken door ging met dit… vond ik geen goed idee dus dat gaf ik aan bij de service desk. P1 meter komt er ook aan dus ben benieuwd!

• hallorichard
obed112 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:06:
[...]

Met home assistent (shelly emulator) of via de ct003.
Ct003 werkt prima.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySCBU-rvqbMutGD_DDGwXnfBmew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPpSxoCDkwRwwQLHZMwgEMzY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door hallorichard op 08-02-2025 23:23 ]

Waarom geen waarden per fase zichtbaar ?

• Njord1
PNARI schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:29:
[...]

Omdat de CT003 nu alleen nog naar totaal kijkt, niet per fase.

• hallorichard
[...]

Weet ik niet,
Mijn meter staat ook niet in de lijst.
Dus een ander genomen, waarbij het totaal vermogen juist is.
Dit gebruikt die om te sturen.

• obed112
Welke software versie van de batterij en via power zero of via de Marstek app zelf?

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-01 23:19
dacht dat als je de knop ingedrukt houd hij dan helemaal uitschakeld maar kom er achter dat hij gewoon ~5 watt blijft gebruiken als hij "uit "staat

edit
als ik dan de stroom eraf haal en kort erna er weer insteek geljk weer ~5 watt aan stroom verbruik
hij blijft dan verder wel "uit" dus geen led lampen voorop

als ik langer wacht en ik zet de stroom erop dan gaat hij zichzelf lijkt het echt inschakelen en zelfs heel kort even laden ( met wel 600+ watt ) 1 min met de leds aan de voorkant dus aan
dit is dus nadat hij leeg is in de avond dus dat laden is niet ivm dat hij solar meet of zo.

dus eigenlijl lijkt hij in een slaap stand te gaan en als je dan smorgens de stroom erop zet gaat hij netjes "aan"
zo zou je als hij is ontladen nachts laten uit gaan en smorgens weer laten aangaat ( door schedule van een power adapter die je er tussen zet ) zodra de solar stroom begint te produceren

[ Voor 74% gewijzigd door Maxwp op 09-02-2025 00:59 ]

• Maxwp
[...]

is toch ook verder niet intressant
in de meter word voor NOM toch alle fases samengeteld voor de rekening,

• Maxwp
limwand schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:08:
Nou na probleem dat accu niet reageert en bij laden direct op 100% springt ontladen direct naar 0. Veel gecommuniceerd nam kantoor Duitsland contact op. Ze gaan een nieuwe accu sturen en oude gaat retour 😄 mijn leverancier wilde dat ik nog paar weken door ging met dit… vond ik geen goed idee dus dat gaf ik aan bij de service desk. P1 meter komt er ook aan dus ben benieuwd!
kantoor duitsland?
zit daar een europese importeur voor marstek?
netappie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:36:
[...]

De omvormer heeft een slechter rendement op lage belasting. Dus in de nacht als je woning misschien 150 tot 200W trekt zal de Venus met zijn enorme omvormer veel verlies hebben bij het precies op 0 houden van de slimme meter.
De HW thuisaccu heeft een omvormer van 800W en zal bij 200W terugleveren dus 25% van zijn vermogen zitten i.p.v. 8%.

Hoewel ik nog geen goede vergelijking heb gezien tussen de Venus en de HW, zie ik wel duidelijke verschillen in rendement tussen de twee topics.
Gisteren test gedaan, van lege naar volle batterij met 2500w verlies je 15 %, batterij staat bij 14 ° en koelvinnen 42°. Dan terug ontladen aan 250 W , dan verlies je 5 %. Koelvinnen 23 °.Vind ik zeker niet slecht voor een omvormer met groot vermogen. Het laadvermogen kan je niet beinvloeden bij auto of trade. Maar ik denk dat als er overschot van zonneenergie is dat je die toch wel zo snel mogelijk in de batterij wil hebben, idem voor ontladen, je toch zo veel mogelijk nom wil draaien. Zou een optimalisatie van de software kunnen zijn dat je een tijdsvenster kan instellen met bijhorende ontlaadvermogennzodat je bv na 10u s avonds aan 350 W gaat ontladen tot 6u bv.Ik hou in mijn berekeningen rekening met 90% DOD en 15 rendementsverlies bij laden en ontladen.

[ Voor 6% gewijzigd door PNARI op 09-02-2025 08:32 ]

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
PNARI schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:28:
[...]

Gisteren test gedaan, van lege naar volle batterij met 2500w verlies je 15 %, batterij staat bij 14 ° en koelvinnen 42°. Dan terug ontladen aan 250 W , dan verlies je 5 %. Koelvinnen 23 °.Vind ik zeker niet slecht voor een omvormer met groot vermogen. Het laadvermogen kan je niet beinvloeden bij auto of trade. Maar ik denk dat als er overschot van zonneenergie is dat je die toch wel zo snel mogelijk in de batterij wil hebben, idem voor ontladen, je toch zo veel mogelijk nom wil draaien. Zou een optimalisatie van de software kunnen zijn dat je een tijdsvenster kan instellen met bijhorende ontlaadvermogennzodat je bv na 10u s avonds aan 350 W gaat ontladen tot 6u bv.Ik hou in mijn berekeningen rekening met 90% DOD en 15 rendementsverlies bij laden en ontladen.
Thanks voor je inzicht. Bedoel je met de laatste zin dat een RTE 85%*85%=72,3% ?

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

• obed112
Afgelopen nacht eerst wat aan spelen geweest met de ct003 maar dat ging niet goed daarna de ha oplossing met de https://github.com/tomquist/b2500-meter oplossing. Bijna perfect nom gedraaid zodra ik hem aanzet had.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWX6iMRK74cdd2lRXvCZVlP-QPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8h81tpVoOTDdFayaNfLobNW.jpg?f=fotoalbum_large

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:17
[...]

5% bij 250W ontladen is keurig. Ben je dus maar 20% kwijt in deze test of lees ik dat verkeerd?

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26

S2S

[...]

Dus nu is het allemaal niet zo slecht 😂 mooi man. even wachten tot er weer een HW post komt van iemand.

Een grotere omvormer kan makkelijker omgaan met hogere belastingen , dat is vaak het voordeel wel vaak iets meer verlies ..

Maar ik heb liever zoveel mogelijk NOM ook als de wasmachine / stofzuiger of iets degelijks aangaat voor een langere tijd. Met de initiële investering die deze accu van Marstek vergt.

[ Voor 13% gewijzigd door S2S op 09-02-2025 09:15 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• hallorichard
obed112 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:49:
[...]

Welke software versie van de batterij en via power zero of via de Marstek app zelf?
Marstek app

• Sniper-JP
  • Laatst online: 28-04-2025
Heeft iemand in België afgelopen dagen de marstek ontvangen met P1 meter en wat heb je dan gekozen als meter ? (Slimme meter)
Krijg die van mij vandaag als het goed is.

Tevreden over de werking ?

2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great

Eastman schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:40:
[...]

Thanks voor je inzicht. Bedoel je met de laatste zin dat een RTE 85%*85%=72,3% ?
Inderdaad.

netappie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:03:
[...]

5% bij 250W ontladen is keurig. Ben je dus maar 20% kwijt in deze test of lees ik dat verkeerd?
Dat klopt.

• S2S

S2S

Best logisch als je er over nadenkt, hoe hoger de belasting hoe meer er omgezet moet worden hoe meer warmte er wordt geproduceerd, warmte is verlies.

Bij ons staat hij op een plek die ik in de winter elektrisch bijverwarm. Kan hij de warmte productie mooi daarvoor inzetten 🤣😂 win win.

[ Voor 20% gewijzigd door S2S op 09-02-2025 10:00 ]

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-12-2025
en ook dit is, helaas weer, offtopic.

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 09-02-2025 10:46 ]

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-01 22:04
nvm, draagt niks bij aan de discussie :)

[ Voor 94% gewijzigd door LigeTRy op 09-02-2025 10:25 ]

Is er een MOD, niets van gemerkt.

ja, er is een mod, maar als je normaal post merk je er niets van. ;)

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 09-02-2025 10:48 ]

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:30
[...]

Ik heb ze een mail gestuurd om te kijken of we het rendement bij lage vermogens omhoog krijgen.
Ik vermoed dat er 2 x 1250W inverters inzitten die op dit moment parallel geschakeld zijn.
Nog niets gehoord maar wie weet?

I did some investigations about the efficiency of the inverter.
I used the modbus Data to gather the information.
I set the mode to charge or discharge in the App at a certain rate and measured the results and calculated the efficiency.
The efficiency at 200 / 100 W Charging or discharging might be improved.
The competitor product from HomeWizard takes pride in their 800W inverter to be higly efficient at low wattage. https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/

Mode App Setting W AC Power W(Modbus 32202) Battery Power W (Modbus 32102) Efficiency %
Charge 2500 2491 2245 90,12
Charge 2000 1992 1799 90,31
Charge 1500 1494 1351 90,43
Charge 1000 996 894 89,76
Charge 800 796 710 89,2
Charge 600 597 526 88,11
Charge 400 397 342 86,15
Charge 200 198 156 78,79
Charge 100 99 63 63,64
Idle 0 0 15
Discharge 100 102 129 79,07
Discharge 200 206 230 89,57
Discharge 400 407 426 95,54
Discharge 600 607 622 97,59
Discharge 800 807 820 98,41
Discharge 1000 1007 1018 98,92
Discharge 1500 1505 1522 98,88
Discharge 2000 2004 2036 98,43
Discharge 2500 2502 2564 97,58

If the marketing picture is correct it seems that the Marstek has 2 x 1250 W inverters working together?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK_PsbKK3sM-KFalzquDoVWDOx0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FZuycK6j56putfy3E1reUyOx.png?f=user_large

I also see 2 Temperatures over modbus:
35001 internal MOS1 Temperature ( Mos = Mosfet = Power Transistor?)
35002 internal MOS2 Temperature.
When I plot the 2 temperatures over time it seems like both inverters seem to be sharing the load at all times as they always have the same temperature.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJ-Qipdctuwj690jBHTSSIlg-N0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bMf9TzwjLNZBL9qlBZhr2jmF.png?f=user_large

Would it not be more efficient to use Inverter 1 / MOS1 for everything between 0 and 1000 W and only use the additional MOS2 for the 1000-2500W power range?

I hope you can improve the efficiency at low wattage.

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• Njord1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OO9U8Ttsq-G4MKPbc0Hb5lHOuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ttjBTnlnciEcFoxjnsfSQqeY.png?f=fotoalbum_large
Hierbij de data uit mijn Shelly van gisteren 8-2-'25. vind het niet verkeerd.

• S2S

S2S

superduper1969 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Ik heb ze een mail gestuurd om te kijken of we het rendement bij lage vermogens omhoog krijgen.
Ik vermoed dat er 2 x 1250W inverters inzitten die op dit moment parallel geschakeld zijn.
Nog niets gehoord maar wie weet?

I did some investigations about the efficiency of the inverter.
I used the modbus Data to gather the information.
I set the mode to charge or discharge in the App at a certain rate and measured the results and calculated the efficiency.
The efficiency at 200 / 100 W Charging or discharging might be improved.
The competitor product from HomeWizard takes pride in their 800W inverter to be higly efficient at low wattage. https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/

Mode App Setting W AC Power W(Modbus 32202) Battery Power W (Modbus 32102) Efficiency %
Charge 2500 2491 2245 90,12
Charge 2000 1992 1799 90,31
Charge 1500 1494 1351 90,43
Charge 1000 996 894 89,76
Charge 800 796 710 89,2
Charge 600 597 526 88,11
Charge 400 397 342 86,15
Charge 200 198 156 78,79
Charge 100 99 63 63,64
Idle 0 0 15
Discharge 100 102 129 79,07
Discharge 200 206 230 89,57
Discharge 400 407 426 95,54
Discharge 600 607 622 97,59
Discharge 800 807 820 98,41
Discharge 1000 1007 1018 98,92
Discharge 1500 1505 1522 98,88
Discharge 2000 2004 2036 98,43
Discharge 2500 2502 2564 97,58

If the marketing picture is correct it seems that the Marstek has 2 x 1250 W inverters working together?
[Afbeelding]

I also see 2 Temperatures over modbus:
35001 internal MOS1 Temperature ( Mos = Mosfet = Power Transistor?)
35002 internal MOS2 Temperature.
When I plot the 2 temperatures over time it seems like both inverters seem to be sharing the load at all times as they always have the same temperature.
[Afbeelding]

Would it not be more efficient to use Inverter 1 / MOS1 for everything between 0 and 1000 W and only use the additional MOS2 for the 1000-2500W power range?

I hope you can improve the efficiency at low wattage.
Fantastisch! beste post van de afgelopen weken ! Ook erg gaaf dat je ze dit laat weten ! Geen gek ontworpen product als dit zo is .

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 12:34
Dat ligt eraan hoe die omvormers zijn aangesloten. Zou ook kunnen dat ze de cellen hebben verdeeld over de twee omvormers. ( Dus de 5 kw variant letterlijk twee 2,6 batterij packs zijn in een behuizing).

Maar dat weten we pas wanneer iemand zo'n ding open schroeft.

Zit eigenlijk daar ook wel een beetje op te wachten. Ben benieuwd naar de kwaliteit van de componenten omdat er toch wel enige meldingen zijn van accu's die na een tijdje stoppen met werken of doa zijn.

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-01 12:34
PNARI schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:37:
[...]

het ontgaat maar waarom wil je via de backupoort laden?
Omdat je daarmee de tijd die je kunt overbruggen in de zomer met noodstroom enorm kunt verlengen.

En misschien voor tuinhuis situaties.

• S2S

S2S

reb65 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:29:
Dat ligt eraan hoe die omvormers zijn aangesloten. Zou ook kunnen dat ze de cellen hebben verdeeld over de twee omvormers. ( Dus de 5 kw variant letterlijk twee 2,6 batterij packs zijn in een behuizing).

Maar dat weten we pas wanneer iemand zo'n ding open schroeft.

Zit eigenlijk daar ook wel een beetje op te wachten. Ben benieuwd naar de kwaliteit van de componenten omdat er toch wel enige meldingen zijn van accu's die na een tijdje stoppen met werken of doa zijn.
Dan mogen ze van mij nog steeds, 1 omvormer gebruiken tot max 1250 watt per pack is verlies nog steeds minder. Daarna overschakelen op de volgende pack.

Een paar meldingen, niet helemaal representatief, voor alsnog is er naar mijn mening niets aan de hand. Met elektrische apparaten zie je dit vaker, zullen altijd wat slechte tussen zitten.

Het gaat mij er meer om hoe ze het oplossen, service etc …

[ Voor 16% gewijzigd door S2S op 09-02-2025 11:43 ]

• Satbird
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik heb de dongle Smartek SMR-W/R zaterdag ontvangen en aangesloten. In de app zie ik het stroomverbruik. Echter de smartmeter ISKRA AM550 smr5.0 (2019) staat niet in de smartek lijst. Moet er nu gewacht worden dat deze smartmeter in de app gekozen kan worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Satbird op 09-02-2025 11:38 ]

• S2S

S2S

Satbird schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:36:
Ik heb de dongle Smartek SMR-W/R zaterdag ontvangen en aangesloten en in de app zie ik het stroomverbruik. Echter de smartmeter ISKRA AM550 smr5.0 (2019)die ik heb staat niet in de smartek lijst. Moet er nu gewacht worden dat deze smartmeter in de app gekozen kan worden?
Ik kan daar geen helder antwoord op geven. Maar ik heb in dit topic gelezen dat in Nederland de data voor alle meters een vast formaat heeft. Dus ik zou er 1 kiezen en kijken of het werkt. (Andere hebben dit ook gedaan) Ik krijg de mijne aankomende week. Mijn meter staat er ook niet tussen maar dit is mijn plan.

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-01 16:28
Satbird schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:36:
Ik heb de dongle Smartek SMR-W/R zaterdag ontvangen en aangesloten. In de app zie ik het stroomverbruik. Echter de smartmeter ISKRA AM550 smr5.0 (2019) staat niet in de smartek lijst. Moet er nu gewacht worden dat deze smartmeter in de app gekozen kan worden?
Ik heb 24 januari de Smartek SMR-W/C gekregen van @Smart-Charged maar ben nu al 2 x de verbinding kwijtgeraakt. Zou het dan toch zo zijn dat er een verbeterde versie is uitgekomen? Ik heb de vraag gesteld in de marstek app. Ben nu toch wel heel benieuwd welke versies er nu zijn uitgeleverd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7m4VdqNVl3667hopPWD5VHRb7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1KRp06qTXxQC1dGjSsLzrAG.jpg?f=fotoalbum_large

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

• hallorichard
Houtje01 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Ik heb 24 januari de Smartek SMR-W/C gekregen van @Smart-Charged maar ben nu al 2 x de verbinding kwijtgeraakt. Zou het dan toch zo zijn dat er een verbeterde versie is uitgekomen? Ik heb de vraag gesteld in de marstek app. Ben nu toch wel heel benieuwd welke versies er nu zijn uitgeleverd
[Afbeelding]
Ik heb gisteren dezelfde gekregen van smart-charged.

• Satbird
S2S schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Ik kan daar geen helder antwoord op geven. Maar ik heb in dit topic gelezen dat in Nederland de data voor alle meters een vast formaat heeft. Dus ik zou er 1 kiezen en kijken of het werkt. (Andere hebben dit ook gedaan) Ik krijg de mijne aankomende week. Mijn meter staat er ook niet tussen maar dit is mijn plan.
Alle beschikbare smartmeters gekozen, alleen verbruik zichtbaar bij enkele. Echter de SWR is niet te koppelen en te configureren met de Venus. Ik heb de feedback ingevuld met het verzoek om de smartmeter toe te voegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Satbird op 09-02-2025 12:13 ]

Weet iemand hoe de batterij beveiligd is tegen overbelasting/ kortsluiting?

S2S schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Best logisch als je er over nadenkt, hoe hoger de belasting hoe meer er omgezet moet worden hoe meer warmte er wordt geproduceerd, warmte is verlies.
Maar minder goed voor de levensduur.....

• S2S

S2S

PNARI schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:32:
[...]

Maar minder goed voor de levensduur.....
Ach die haalt de 10 jaar wel ;) 12 jaar vast ook wel. een omvormer van de zonnepanelen wordt ook warm, zo’n beetje dezelfde levensduur. Rendement naar gelang ouderdom wordt altijd wat minder) Zet je de Venus lekker koud gaat de omvormer langer mee.. de batterij wat minder lang.. is maar hoe je het bekijkt.

Tegen die tijd zijn er al andere oplossingen.

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 09-02-2025 12:37 ]

S2S schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:36:
[...]

Ach die haalt de 10 jaar wel ;) 12 jaar vast ook wel. een omvormer van de zonnepanelen wordt ook warm, zo’n beetje dezelfde levensduur. Rendement naar gelang ouderdom wordt altijd wat minder) Zet je de Venus lekker koud gaat de omvormer langer mee.. de batterij wat minder lang.. is maar hoe je het bekijkt.

Tegen die tijd zijn er al andere oplossingen.
Ik bedoel dat aan hoog vermogen laden en ontladen niet goed is voor de levensduur van de cellen.

• S2S

S2S

PNARI schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Ik bedoel dat aan hoog vermogen laden en ontladen niet goed is voor de levensduur van de cellen.
Ach dat zal nog wel meevallen , aangezien ze er laatst achter kwamen dat ze batterijen verkeerd testen de afgelopen jaren, en ze veel meer bleken te kunnen weerstaan.. (oops , onderzoekers) ik ga me er niet druk over maken . Over 5 - 10 jaar kijk ik wel weer verder. Dan is deze als het goed is terug verdiend.

Njord1 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:56:
[Afbeelding]
Hierbij de data uit mijn Shelly van gisteren 8-2-'25. vind het niet verkeerd.
Heb je de hoofdzekering afgezet ?😀

• evanurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-01 12:56
[...]

[Afbeelding]
Ik heb ook bij hun besteld, tot nu toe 2x bezorg afspraak niet nagekomen. Ik begin mij een beetje zorgen te maken. Is dat terecht?

• hallorichard
evanurk schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:02:
[...]

Ik heb ook bij hun besteld, tot nu toe 2x bezorg afspraak niet nagekomen. Ik begin mij een beetje zorgen te maken. Is dat terecht?
Bij ons heeft smart-charged.nl zaterdag een marstek venus incl. P1 geleverd.

• evanurk
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-01 12:56
hallorichard schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:06:
[...]

Bij ons heeft smart-charged.nl zaterdag een marstek venus incl. P1 geleverd.
In dat geval wacht ik het gewoon nog even af, bedankt.

• DaPlato
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-03-2025
evanurk schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:12:
[...]

In dat geval wacht ik het gewoon nog even af, bedankt.
Ze hebben bij mij ook een paar keer heringepland. Betrouwbaar, maar het groeit hen boven het hoofd denk ik. Heb de Venus ondertussen een paar weken.

• Satbird
Als er iemand kan bevestigen dat de Smr -w/r P1 dongle goed functioneert icm de Venus graag bevestigen en config delen.

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-01 16:28
DaPlato schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Ze hebben bij mij ook een paar keer heringepland. Betrouwbaar, maar het groeit hen boven het hoofd denk ik. Heb de Venus ondertussen een paar weken.
Even een herstel. Ik heb via creditkaart betaald. Via creditkaart gecrediteerd. Dus betrouwbaar

[ Voor 37% gewijzigd door Houtje01 op 09-02-2025 17:38 ]

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

• hallorichard
Satbird schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:18:
Als er iemand kan bevestigen dat de Smr -w/r P1 dongle goed functioneert icm de Venus graag bevestigen en config delen.
Werkt hier prima met een iskra am550. Deze stond niet in de lijst maar ik heb kaifa ma304-p1 gekozen.

Heb hem draaien sinds zaterdag. Zowel op de marstek p1 als op de marstek venus maximaal wifi signaal.
Er wordt voorgeschreven als je de batterij op 2500W ontladen zet dat die op een eigen groep moet staan. Wat is er puur vanuit beveiliging erop tegen om de batterij dan op het laatste stopcontact van een kring te zetten op voorwaarde natuurlijk dat je weet welk het laatste stopcontact van de kring is ? Ik ga er ook wel vanuit dat de batterij een overbeveiliging/kortsluitbeveiliging heeft alhoewel ik daar niet echt iets van terug vind.

• Satbird
hallorichard schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Werkt hier prima met een iskra am550. Deze stond niet in de lijst maar ik heb kaifa ma304-p1 gekozen.

Heb hem draaien sinds zaterdag. Zowel op de marstek p1 als op de marstek venus maximaal wifi signaal.
Als ik dezelfde keuze maakt voor de P1 kan ik vanuit de accu via CT niet de dongle kiezen? Kun jij je stappenplan weergeven?

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-01 12:52
kiezen doe je in het CT003 scherm

In de app bven op het pijltje naast äccu" klikken dan ct003 selecteren en dan op het tandwiel rechtsboven daar kun je de meter wijzigen.

[ Voor 68% gewijzigd door Janp1963 op 09-02-2025 18:22 ]

A-label (huur)bungalow 90m2 4000WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu V153 HW P1 meter 5.1903 , lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

PNARI schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:19:
Er wordt voorgeschreven als je de batterij op 2500W ontladen zet dat die op een eigen groep moet staan. Wat is er puur vanuit beveiliging erop tegen om de batterij dan op het laatste stopcontact van een kring te zetten op voorwaarde natuurlijk dat je weet welk het laatste stopcontact van de kring is ? Ik ga er ook wel vanuit dat de batterij een overbeveiliging/kortsluitbeveiliging heeft alhoewel ik daar niet echt iets van terug vind.
Je had wel meegekregen dat een groep afgezekerd is met 16 ampere dat geeft je zo'n 3800 watt.
Nu ga je die groep vanuit het andere uiteinde ook nog voeden met 2500 watt dat is zo'n 10 ampere.
Dus met elkaar zou je uit elk ander stopcontact in die groep 26 ampere kunnen trekken.
Daar zijn die stopcontacten en ook je bedrading en lasklemmen niet voor gemaakt.

Wil je 2500 watt ontladen doe dat dan alstublieft op een eigen dedicated groep.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Janp1963
hallorichard schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:07:
[...]

@hallorichard Hoe ziet bij jou dit scherm er uit? krijg je hier ook data te zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PN-GZVJaQhHU6ctnNdAB3p_iias=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAVo3nE4mGCgeU7LC4TUJG1d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Janp1963 op 09-02-2025 18:27 . Reden: aanvulling ]

A-label (huur)bungalow 90m2 4000WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu V153 HW P1 meter 5.1903 , lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

• Satbird
Janp1963 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:20:
kiezen doe je in het CT003 scherm

In de app bven op het pijltje naast äccu" klikken dan ct003 selecteren en dan op het tandwiel rechtsboven daar kun je de meter wijzigen.
Ik heb de swr-w/r dongle . Accu en dongle zijn in de Marstek app zichtbaar, krijg het alleen niet gekoppeld?? Vanuit accu menu CT wijzigen en de dongle kiezen gaat niet lukken. Wellicht doe ik iets verkeerd? Maar geen idee wat?

• Janp1963
Satbird schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:30:
[...]

Ik heb de swr-w/r dongle . Accu en dongle zijn in de Marstek app zichtbaar, krijg het alleen niet gekoppeld?? Vanuit accu menu CT wijzigen en de dongle kiezen gaat niet lukken. Wellicht doe ik iets verkeerd? Maar geen idee wat?
Wifi en BT icoontje groen? anders scherm een paar keer omlaag trekken om proberen verbinding te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Janp1963 op 09-02-2025 18:32 ]

• Satbird
Janp1963 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:32:
[...]

Wifi en BT icoontje groen?
ja zowel op accu als p1

• Janp1963
Probeer de app eens gedwongen te stoppen op je foon , en daarna app weer openen heeft mij meerdere malen geholpen.

[ Voor 0% gewijzigd door Janp1963 op 09-02-2025 18:35 . Reden: typo ]

• hallorichard
Janp1963 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:26:
[...]

@hallorichard Hoe ziet bij jou dit scherm er uit? krijg je hier ook data te zien?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ph1ziVjKHRIujLLahYyzWdZr_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXAaCnA6JCDutD08sr8qC26D.jpg?f=fotoalbum_large

• Satbird
Janp1963 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:34:
[...]

Probeer de app eens gedwongen te stoppen op je foon , en daarna app weer openen heeft mij meerdere malen geholpen.
Helaas geen effect. Het blijft heel vreemd. Ik gooi alles uit de app en zal het opnieuw instellen.
Misschien dat het dan wel lukt.

• Satbird
de data van de smartmeter is zichtbaar alleen de koppeling tussen accu en P1 lukt niet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWTMkBQ6gYy949Ai58tZhGUYzDY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I3n6syTOrXffYbFByEmDmHe4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Satbird op 09-02-2025 18:44 ]

• Janp1963
Hmm , ik krijg geen data in dat scherm, heb dezelde meter als jij geselecteerd.
Ik heb ook een Iskra meter wel een ander type de ME382 Accu doet niets op de auto- en AI stand kan alleen op manueel tot nu toe.

• hallorichard
Satbird schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:20:
[...]

Als ik dezelfde keuze maakt voor de P1 kan ik vanuit de accu via CT niet de dongle kiezen? Kun jij je stappenplan weergeven?
Gewoon volgens handleiding de p1 eerst toegevoegd.
Daarna de marstek venus, en bij het zetten op laad ontlaadstrategie kon ik direct de marstek p1 selecteren.

Meer was het niet binnen 5 minuten beide operationeel.

Als je de p1 niet kan toevoegen kijk dan vooral naar de wifi settings van je netwerk. Als de marstek venus je p1 niet ziet, dan zit die misschien in een ander subnetwerk.

• Satbird
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04rc4oC2auahdUf2lkz-1mlpCiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IMOLOIkyaSGqThdryntuF4MQ.png?f=fotoalbum_large. Na opnieuw alles toevoegen blijf ik hetzelfde probleem houden.

• hallorichard
Janp1963 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:47:
[...]

Hmm , ik krijg geen data in dat scherm, heb dezelde meter als jij geselecteerd.
Ik heb ook een Iskra meter wel een ander type de ME382 Accu doet niets op de auto- en AI stand kan alleen op manueel tot nu toe.
Je hebt een oude smart meter. Iskra ME382 / MT382 (DSMR 2.2).
Nu zitten we al op smr5, die van mij is nieuw.

Dus iskra van 2010 is zeker anders dan die van 2024.
Misschien opvragen bij je leverancier of je meter wel ondersteund gaat worden.

• Janp1963
hallorichard schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:57:
[...]

Dank voor je reactie, aanvraag al gedaan bij Marstek, zag ergens een overzicht van de uitstaande meters in Nederland en die van mij is veel geplaatst.
Wacht de volgende update wel af.

• hallorichard
Satbird schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:54:
[Afbeelding]. Na opnieuw alles toevoegen blijf ik hetzelfde probleem houden.
In het menu heb je regelstrategie, als je daar kies voor auto, dan staat je p1 toch al geselecteerd.

En als ik op ct in het hoofdscherm klik, dan krijg ik eerst dit scherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yrcxr1LsCILLmPjtpgL4HOINBbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yo2ykj8SpOKd7d4awrNUOtR4.jpg?f=fotoalbum_large

En bij wijziging kan ik kiezen uit de marstek, maar ook homewizard en shelly (simulator), je ik heb ze alle die, maar ik gebruik die van Marstek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTggj39cyQifLpslwSCGog5V5us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3TQZgBLHJAKVAUdQSXogjpW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door hallorichard op 09-02-2025 19:07 ]

• Janp1963
hallorichard schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:57:
[...]

Poeh, kost nogal wat een upgrade bij Enexis,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbctAWwGlcmALYumYYX1ICAZqOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqflFI1JABVWb8csNjsul6PX.jpg?f=fotoalbum_large

• Satbird
hallorichard schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:00:
[...]

In het menu heb je regelstrategie, als je daar kies voor auto, dan staat je p1 toch al geselecteerd.
Helaas niet🫣

• Satbird
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USqB5hA9KYryRkZI4g4bpnR7WOs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FJ8Wdd47TkwaqDdP1xynHSmK.png?f=fotoalbum_large in het toekennen van de p1 aan de accu gaat het stagneren, ook nadat ik alles hebt verwijderd en opnieuw hebt aangemaakt.

• Janp1963
Satbird schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:16:
[Afbeelding] in het toekennen van de p1 aan de accu gaat het stagneren, ook nadat ik alles hebt verwijderd en opnieuw hebt aangemaakt.
Zie wel verschillen in de app of je I os of Android hebt, mijn ct selectiescherm lijkt meer toekomstige opties te hebben als bij jou.
Staan nog 2 shelly versies onder in het selectiescherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbbUJLHqDMwei5BUno0fGUQvJ7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OkmsgtjricysNhTsuy8ERJ3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Janp1963 op 09-02-2025 19:23 ]

• Satbird
Janp1963 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Zie wel verschillen in de app of je I os of Android hebt, mijn ct selectiescherm lijkt meer toekomstige opties te hebben als bij jou.
Staan nog 2 shelly versies onder in het selectiescherm.

[Afbeelding]
dezelfde aantallen CT varianten heb ik ook. Mijn scherm staat op 125% grote😊

• Maxwp
[...]

[Afbeelding]
staat er niet een code op de meter zelf iets van prodcution date en of serial en zo? dat geeft mogelijk een beter beeld
Janp1963 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Poeh, kost nogal wat een upgrade bij Enexis,

[Afbeelding]
Vooral laatste regel kost veel " een slimme meter vervangen door een digitale meter " niet-slim" 🤣

• obed112
Satbird schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:20:
[...]

Zelfde probleem bij mij. Kan wel vanuit de power zero app maar dan slaat de batterij daarna op hal. Begint ineens supersnel te laden en ontladen op maximale snelheid.

Heeft niet zoveel te maken met oude meters ik heb een nieuwe enexis meter.

[ Voor 8% gewijzigd door obed112 op 09-02-2025 20:04 ]

• Luso
  • Laatst online: 19-03-2025
Vandaag heb ik de voedingskabel (3 batterijen) upgraded van 3G1,5 naar 3G2,5 (dezelfde kabeltype) met haaksestekker aan de batterij zijde. Het valt toch netter uit vanuit de batterij met een paar cm's ruimte besparing rechts van de batterij, en theoretisch iets minder kabelverlies bij 2,5kW laden/ ontladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64J4DSUHnrKMU9r4SlxKSPrvctA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIOZ7N9EbQkLdXNke7uVaF7p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHYYaKRFYiDAi-5530SriTVPRck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cao3aE2LE7oi5rzXQf03cseY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKbobeBLyOXE1FtGcz-UiGn_wsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M89ab5y7rYowjmA3QBRJyH9l.jpg?f=fotoalbum_large

Haaksestekkers: https://www.amazon.de/Wie...eland%2Caps%2C107&sr=8-10

[ Voor 16% gewijzigd door Luso op 09-02-2025 21:31 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 331 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.