Mg4gebruiker schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:07:
[...]
Ik kan nu 3 dingen doen: nog een Marstek plaatsen en het laatste beetje opvangen.
Of een extra heetwater run op de WP zetten tussen 14 en 17 uur. Of mijn panelen gaan uitzetten.
De eerste is een tijdelijke oplossing. Ik vrees dat in mei de batterijen regelmatig vol zijn en min of meer blijven.
De tweede verhoogt het verbruik en het comfort. Maar het betekent ook dat de volgende eerste run voor heet water minder stroom gaat vragen. En als de opbrengst tegen valt dan maak je extra kosten. De derde lijkt mij het meest zinnig. Maar daarvoor heb ik een modbus oplossing nodig (solaredge) en een stukje software om de omvormer stil te zetten.
Ik ga dit najaar over op een dynamisch kontrakt. Mits ze niets veranderen aan de contrwcten is de pijn van terugleveren minder groot (alhoewel ex. alles de stroom 1 cent was maandagmiddag).
Wat adviseren jullie?
Wij zijn van de tweakers. Dus oplossing 3 is altijd superieur. Maar los daarvan: zolang je dit jaar c.q. onder dit contract niet meer teruglevert dan dat je verbruikt, is de terugleverboete geen reden om je omvormer terug te schalen. Alle teruglevertabellen die ik heb gezien betekenen dat je dan nog nét iets verdient aan terugleveren. Pas als je dit jaar cumulatief meer dreigt terug te leveren, dan moet je afschalen. Dat kan meestal ook met modbus naar je omvormer. Het programmeren hiervan is een leuke uitdaging (staat bij mij op de planning), maar is niet voor iedereen weggelegd.
Een extra batterij zou ik niet (/nooit) doen. Die verdien je niet terug in jouw geval.