• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Arjan A

Cenosillicafoob

_ferry_ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:54:
[...]
En in de winter wek je zo weinig op, dat ze nooit vol komen. Tenzij je gaat inkopen op de goedkoopste uren. Maar inderdaad, dat is alleen zinvol met een dynamisch contract om op die manier je gemiddelde inkoopprijs wat te drukken. Mits er voldoende verschil is tussen piek en dal.
Ik heb in wat donkere dagen de batterijen 's nachts nog weleens naar 100% geladen (ik heb 2 tarieven). Of het echt lucratief is weet ik niet, maar ik wilde af en toe de accu's weer op 100% hebben. Overdag ontladen omdat er toch geen zon is kan dan geen kwaad, al weet ik niet of het prijsverschil het verlies in de omvormers dekt.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:05
Mg4gebruiker schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:07:
[...]
Ik kan nu 3 dingen doen: nog een Marstek plaatsen en het laatste beetje opvangen.
Of een extra heetwater run op de WP zetten tussen 14 en 17 uur. Of mijn panelen gaan uitzetten.
De eerste is een tijdelijke oplossing. Ik vrees dat in mei de batterijen regelmatig vol zijn en min of meer blijven.
De tweede verhoogt het verbruik en het comfort. Maar het betekent ook dat de volgende eerste run voor heet water minder stroom gaat vragen. En als de opbrengst tegen valt dan maak je extra kosten. De derde lijkt mij het meest zinnig. Maar daarvoor heb ik een modbus oplossing nodig (solaredge) en een stukje software om de omvormer stil te zetten.
Ik ga dit najaar over op een dynamisch kontrakt. Mits ze niets veranderen aan de contrwcten is de pijn van terugleveren minder groot (alhoewel ex. alles de stroom 1 cent was maandagmiddag).
Wat adviseren jullie?
Wij zijn van de tweakers. Dus oplossing 3 is altijd superieur. Maar los daarvan: zolang je dit jaar c.q. onder dit contract niet meer teruglevert dan dat je verbruikt, is de terugleverboete geen reden om je omvormer terug te schalen. Alle teruglevertabellen die ik heb gezien betekenen dat je dan nog nét iets verdient aan terugleveren. Pas als je dit jaar cumulatief meer dreigt terug te leveren, dan moet je afschalen. Dat kan meestal ook met modbus naar je omvormer. Het programmeren hiervan is een leuke uitdaging (staat bij mij op de planning), maar is niet voor iedereen weggelegd.

Een extra batterij zou ik niet (/nooit) doen. Die verdien je niet terug in jouw geval.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:45
_ferry_ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:54:
En in de winter wek je zo weinig op, dat ze nooit vol komen. Tenzij je gaat inkopen op de goedkoopste uren. Maar inderdaad, dat is alleen zinvol met een dynamisch contract om op die manier je gemiddelde inkoopprijs wat te drukken.
Niet alleen met een dynamisch contract... in Belgie heb je het capaciteitstarief dus het is op dagen dat je de batterij niet vol krijgt (moet ergens wel te automatiseren zijn) zinvol om deze in de namiddag op te laden van het net zodat je tijdens het koken in de avond aan peakshaving kan doen.

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:33
automatiseren kan met de Modbus integratie van Codebob. (zie https://github.com/gitcod...e-red/releases/tag/v4.5.2) Je kan dan laden voor de piek. Het laden gebeurt op een vermogen dat lager is van de piek die je instelt. Maar als je tijdens het laden plots een groter verbruik hebt dan de piek, zal de batterij niet ontladen om die piek tegen te houden. Ik hoop dat dit er ooit uit geraakt.

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:45
Ik was net bezig met de Marstek Venus Energy Manager welke ook Modbus gebruikt maar het lukte me niet te connecteren met de batterij... tot ik evcc uitschakelde (daarin staat de batterij ook geconfigureed). Blijkbaar lukt er dus maar één connectie.

Bedoeling was om in het HA Energy dashboard m'n batterij te zien...
r2504 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:42:
Ik was net bezig met de Marstek Venus Energy Manager welke ook Modbus gebruikt maar het lukte me niet te connecteren met de batterij... tot ik evcc uitschakelde (daarin staat de batterij ook geconfigureed). Blijkbaar lukt er dus maar één connectie.

Bedoeling was om in het HA Energy dashboard m'n batterij te zien...
Als het enkel om de batterij uit te lezen gaat en een mooi grafiekje links of rechts kun je gewoon hamerelay installeren. Haalt gewoon de info uit de cloud naar je HA. Kan je de modbus behouden voor het overige

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Z900
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
pascallj schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:56:
[...]
Maar het is veel eenvoudiger, tot 11 procent ontladen (de standaard) is gewoon tot precies 3,0 V.
Bij mijn thuisaccu zijn alle cellen 3.20V exact, bij 12% DOD !!
3.20V is ook exact de nominale spanning van LiFePo's

# Marstek Venus V3 | V146 | using LAN # HACS op RPi 5 #

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:53
Je kan ook via BLE uitlezen, bv d.m.v. ESPHome.

* Gewoon niet vergeten die ESP dan even uit te schakelen als je met de Smartphone app via bluetooth wilt verbinden met de batterij, b.v. voor updates of voor wifi aanpassing of reset ...

[ Voor 68% gewijzigd door GoBieN-Be op 18-03-2026 23:18 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:17
Z900 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:00:
[...]

Bij mijn thuisaccu zijn alle cellen 3.20V exact, bij 12% DOD !!
3.20V is ook exact de nominale spanning van LiFePo's
3.20. Echt geen 3.21 ??
Hij stopt toch op 11%:m

• Z900
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
Maxwp schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:26:
[...]

3.20. Echt geen 3.21 ??
Hij stopt toch op 11%:m
3.20V + 10mV

- Dat laatste heeft niks met mijn stelling van doen......

# Marstek Venus V3 | V146 | using LAN # HACS op RPi 5 #

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:17
Z900 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:29:
[...]

3.20V + 10mV

- Dat laatste heeft niks met mijn stelling van doen......
A ok dus 3.09 en 3.21
En als hij vol is wat dan ?
Pagina: 1 ... 365 366 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.