• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:52

Arjan A

Cenosillicafoob

_ferry_ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:54:
[...]
En in de winter wek je zo weinig op, dat ze nooit vol komen. Tenzij je gaat inkopen op de goedkoopste uren. Maar inderdaad, dat is alleen zinvol met een dynamisch contract om op die manier je gemiddelde inkoopprijs wat te drukken. Mits er voldoende verschil is tussen piek en dal.
Ik heb in wat donkere dagen de batterijen 's nachts nog weleens naar 100% geladen (ik heb 2 tarieven). Of het echt lucratief is weet ik niet, maar ik wilde af en toe de accu's weer op 100% hebben. Overdag ontladen omdat er toch geen zon is kan dan geen kwaad, al weet ik niet of het prijsverschil het verlies in de omvormers dekt.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-04 15:28
Mg4gebruiker schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:07:
[...]
Ik kan nu 3 dingen doen: nog een Marstek plaatsen en het laatste beetje opvangen.
Of een extra heetwater run op de WP zetten tussen 14 en 17 uur. Of mijn panelen gaan uitzetten.
De eerste is een tijdelijke oplossing. Ik vrees dat in mei de batterijen regelmatig vol zijn en min of meer blijven.
De tweede verhoogt het verbruik en het comfort. Maar het betekent ook dat de volgende eerste run voor heet water minder stroom gaat vragen. En als de opbrengst tegen valt dan maak je extra kosten. De derde lijkt mij het meest zinnig. Maar daarvoor heb ik een modbus oplossing nodig (solaredge) en een stukje software om de omvormer stil te zetten.
Ik ga dit najaar over op een dynamisch kontrakt. Mits ze niets veranderen aan de contrwcten is de pijn van terugleveren minder groot (alhoewel ex. alles de stroom 1 cent was maandagmiddag).
Wat adviseren jullie?
Wij zijn van de tweakers. Dus oplossing 3 is altijd superieur. Maar los daarvan: zolang je dit jaar c.q. onder dit contract niet meer teruglevert dan dat je verbruikt, is de terugleverboete geen reden om je omvormer terug te schalen. Alle teruglevertabellen die ik heb gezien betekenen dat je dan nog nét iets verdient aan terugleveren. Pas als je dit jaar cumulatief meer dreigt terug te leveren, dan moet je afschalen. Dat kan meestal ook met modbus naar je omvormer. Het programmeren hiervan is een leuke uitdaging (staat bij mij op de planning), maar is niet voor iedereen weggelegd.

Een extra batterij zou ik niet (/nooit) doen. Die verdien je niet terug in jouw geval.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:57
_ferry_ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:54:
En in de winter wek je zo weinig op, dat ze nooit vol komen. Tenzij je gaat inkopen op de goedkoopste uren. Maar inderdaad, dat is alleen zinvol met een dynamisch contract om op die manier je gemiddelde inkoopprijs wat te drukken.
Niet alleen met een dynamisch contract... in Belgie heb je het capaciteitstarief dus het is op dagen dat je de batterij niet vol krijgt (moet ergens wel te automatiseren zijn) zinvol om deze in de namiddag op te laden van het net zodat je tijdens het koken in de avond aan peakshaving kan doen.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-04 21:23
automatiseren kan met de Modbus integratie van Codebob. (zie https://github.com/gitcod...e-red/releases/tag/v4.5.2) Je kan dan laden voor de piek. Het laden gebeurt op een vermogen dat lager is van de piek die je instelt. Maar als je tijdens het laden plots een groter verbruik hebt dan de piek, zal de batterij niet ontladen om die piek tegen te houden. Ik hoop dat dit er ooit uit geraakt.

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

• r2504
Ik was net bezig met de Marstek Venus Energy Manager welke ook Modbus gebruikt maar het lukte me niet te connecteren met de batterij... tot ik evcc uitschakelde (daarin staat de batterij ook geconfigureed). Blijkbaar lukt er dus maar één connectie.

Bedoeling was om in het HA Energy dashboard m'n batterij te zien...

r2504 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:42:
Ik was net bezig met de Marstek Venus Energy Manager welke ook Modbus gebruikt maar het lukte me niet te connecteren met de batterij... tot ik evcc uitschakelde (daarin staat de batterij ook geconfigureed). Blijkbaar lukt er dus maar één connectie.

Bedoeling was om in het HA Energy dashboard m'n batterij te zien...
Als het enkel om de batterij uit te lezen gaat en een mooi grafiekje links of rechts kun je gewoon hamerelay installeren. Haalt gewoon de info uit de cloud naar je HA. Kan je de modbus behouden voor het overige

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Z900
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-04 02:05
pascallj schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:56:
[...]
Maar het is veel eenvoudiger, tot 11 procent ontladen (de standaard) is gewoon tot precies 3,0 V.
Bij mijn thuisaccu zijn alle cellen 3.20V exact, bij 12% DOD !!
3.20V is ook exact de nominale spanning van LiFePo's

# Marstek Venus EV3 | V147 | using LAN # HACS op RPi 5 #

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 21:53
Je kan ook via BLE uitlezen, bv d.m.v. ESPHome.

* Gewoon niet vergeten die ESP dan even uit te schakelen als je met de Smartphone app via bluetooth wilt verbinden met de batterij, b.v. voor updates of voor wifi aanpassing of reset ...

[ Voor 68% gewijzigd door GoBieN-Be op 18-03-2026 23:18 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 04:16
Z900 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:00:
[...]

Bij mijn thuisaccu zijn alle cellen 3.20V exact, bij 12% DOD !!
3.20V is ook exact de nominale spanning van LiFePo's
3.20. Echt geen 3.21 ??
Hij stopt toch op 11%:m

• Z900
Maxwp schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:26:
[...]

3.20. Echt geen 3.21 ??
Hij stopt toch op 11%:m
3.20V + 10mV

- Dat laatste heeft niks met mijn stelling van doen......

• Maxwp
  • Laatst online: 17-04 04:16
Z900 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:29:
[...]

3.20V + 10mV

- Dat laatste heeft niks met mijn stelling van doen......
A ok dus 3.09 en 3.21
En als hij vol is wat dan ?

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mag ik onderstaande nog even tegen jullie aan houden, inmiddels heeft hij wel een volledige dag gedraaid, inclusief nacht. Hij heeft zijn werk gedaan en vannacht 1.42 kWh terug geleverd aan het huis. Maar er zijn ook behoorlijke pieken te zien op de schaal van vannacht, dat zal door die domme slimme meter komen met 10 seconden interval? Hoe oogt dit voor jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-s4x-5Dkuz-_lbRwqIQ6dej0ue8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lvh2a7nBPetaEDapVuDWMGjj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdgDqwZk8CM_KHD93QhmGv_OS3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRQbI1Po6BECh7FPrxTbOCA6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sQ4ZxHh7bAXAO0FHSGiIOCdRRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iKEyVl2LA6QHJZpRWRK8t2rC.png?f=fotoalbum_large

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

THE_BASE schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:52:
Mag ik onderstaande nog even tegen jullie aan houden, inmiddels heeft hij wel een volledige dag gedraaid, inclusief nacht. Hij heeft zijn werk gedaan en vannacht 1.42 kWh terug geleverd aan het huis. Maar er zijn ook behoorlijke pieken te zien op de schaal van vannacht, dat zal door die domme slimme meter komen met 10 seconden interval? Hoe oogt dit voor jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit oogt vrij normaal, je hebt ongetwijfeld een koelkast die af en toe aanslaat. Als er een vertraging van 10 sec in zit, duurt de compensatie ook wat langer. Daar krijg je die spikes van.

Canon EOS | DJI M2P

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:07

3raser

⚜️ Premium member

Airw0lf schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:04:
[...]

Mijn 0,500 Euro: dan is er vanuit Marstek een nieuwe "template"-versie aan instellingen uitgerold. En daarin is deze instelling niet meegenomen - anders dan de fabrieksinstelling. Ik heb hetzelfde een paar keer gezien bij de instelling backup power.
Ondertussen alweer 2 keer dat de led-verlichting vanzelf aan ging. Heel bijzonder. Ik mag hopen dat Marstek niet zo regelmatig nieuwe templates pusht. En als ze dat al doen dat dit eigenlijk geen effect mag hebben om mijn instellingen.

Die led-verlichting is niet te schakelen via de API of via Modbus toch? Ik denk erover om de API uit te schakelen nu ik ook een modbus koppeling heb. Mogelijk dat die API iets geks doet.

• r2504
Druppeltje_ schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:01:
[...]
Als het enkel om de batterij uit te lezen gaat en een mooi grafiekje links of rechts kun je gewoon hamerelay installeren. Haalt gewoon de info uit de cloud naar je HA. Kan je de modbus behouden voor het overige
Volgens de documentatie van hamerelay werkt je app op je telefoon dan niet meer ?

Vandaag trouwens dag 2 (m'n batterij was gisteren al terug leeg voor middernacht :-( )... en ondertussen is de batterij terug aan het opladen al was dat toch met enkele minuten vertraging. Ik was al even 150 a 250 Watt aan het injecteren voor de batterij met laden begon... is dit normaal ?

r2504 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Volgens de documentatie van hamerelay werkt je app op je telefoon dan niet meer ?

Vandaag trouwens dag 2 (m'n batterij was gisteren al terug leeg voor middernacht :-( )... en ondertussen is de batterij terug aan het opladen al was dat toch met enkele minuten vertraging. Ik was al even 150 a 250 Watt aan het injecteren voor de batterij met laden begon... is dit normaal ?
Combinatie Hame relay en app op telefoon werkt gewoon samen.
Even 150W injecteren 's morgens alvorens de batterij begint te laden is normaal, die moet ook wakker worden hè, net zoals wij ;)
Je moet het gewoon over een periode van 24H bekijken en niet à la minute.

[ Voor 5% gewijzigd door DSSW op 19-03-2026 10:30 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• r2504
DSSW schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:29:
Nadeel van nieuw speelgoed... daar zit je constant op te kijken.

Nog enkele vragen...

- In de app zie ik bovenaan "Vermogen 1159 W", echter bij de batterij staat "1.09 kW"... vanwaar het verschil van zo'n 70 Watt ?
- Waarom zie ik niets bij de Winst staan gisteren ? Ik heb nochtans prijzen ingegeven. Of werkt dit pas vanaf dat je echt volle dagen hebt ?

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-04 16:20
.

[ Voor 99% gewijzigd door 3DWim op 19-03-2026 10:40 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• 3DWim
Geheel normaal.
Maar er gaat 's ochtends wel wat aan (1000W), ik schat een boiler of ander heet water apparaat?
Reactie snelheid van wat dan ook is niet relevant. Pieken zoals bv waterkokers zijn niet zo snel te compenseren.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:23

timvanloon

Intel or AMD?

Mmm ik krijg voor mijn v3 firmware 147.3 aangeboden. Iemand dit ook al gehad en wat zijn de veranderingen?

3 x Marstek V3.0 v148 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

3DWim schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Als uw koelkast een piek veroorzaakt van 100Watt dan zou ik die even nakijken.
Mijn tweede koelkast (oud ding in de garage) pakt makkelijk 90W als die aanslaat. Moet wel zeggen dat er alleen maar bier en wijn in ligt en de deur overdag/op werkdagen niet vaak open gaat. Dus ik kan ermee leven ;) .

Canon EOS | DJI M2P

• 3DWim
timvanloon schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:40:
Mmm ik krijg voor mijn v3 firmware 147.3 aangeboden. Iemand dit ook al gehad en wat zijn de veranderingen?
Gewoon aan Marstek vragen via feedback. Als meer mensen dit doen krijgen we wellicht ooit ook versiebeheer/changelog's te zien.

• Tommie12
  • Laatst online: 18-04 17:12
En zeker een aanlooppiek van minder dan een seconde kan een veelvoud zijn van die 100W.
Maar die piekjes van seconden hebben toch amper invloed op de werking van de batterij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
r2504 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Nadeel van nieuw speelgoed... daar zit je constant op te kijken.

Nog enkele vragen...

- In de app zie ik bovenaan "Vermogen 1159 W", echter bij de batterij staat "1.09 kW"... vanwaar het verschil van zo'n 70 Watt ?
Ik gok dat je aan het opladen bent. Ik weet het niet 100% zeker maar denk dat die 70watt het 'omzetverlies' is tussen wat er AC de omvormer in komt en wat er DC de batterij in gaat.

Tijdens ontladen zal er bij batterij een groter getal staan dan bij vermogen ivm ongekeerd omzetverlies.

An sich niets geks.
- Waarom zie ik niets bij de Winst staan gisteren ? Ik heb nochtans prijzen ingegeven. Of werkt dit pas vanaf dat je echt volle dagen hebt ?
Dat financiële overzicht zou ik met een korrel zout nemen. Soms lijkt het goed te werken maar meestal laat ie gaten vallen. Zo heb ik volgens het maandoverzicht sinds de 11e geen cent 'bespaard' terwijl ik toch echt stabiel NoM draai. Hier werkt dat onderdeel van de app dus maar half.

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-04 21:16
Hebben hier nog mensen problemen met de weergave van de profit? De laatste tijd werkt het meer niet dan wel zo lijkt het. Voor maart mis ik 6, 8 en 9 maart en niets meer na 11 maart. In februari niets van 11 tot en met 24. Alles is up to date, niets gewijzigd qua wifi in al die tijd.

• Chris.nl
  • Niet online
Proim schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:51:
Hebben hier nog mensen problemen met de weergave van de profit? De laatste tijd werkt het meer niet dan wel zo lijkt het. Voor maart mis ik 6, 8 en 9 maart en niets meer na 11 maart. In februari niets van 11 tot en met 24. Alles is up to date, niets gewijzigd qua wifi in al die tijd.
Klopt, het is vooralsnog een 'waardeloze' functie van de app die gelukkig niets met de werking van de batterij te maken heeft.

Als de app mogelijkheid gaf om dat overzicht uit te schakelen zou ik dit meteen doen.

• THE_BASE
  • Niet online
3DWim schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:39:
[...]
Geheel normaal.
Maar er gaat 's ochtends wel wat aan (1000W), ik schat een boiler of ander heet water apparaat?
Reactie snelheid van wat dan ook is niet relevant. Pieken zoals bv waterkokers zijn niet zo snel te compenseren.
Dat is in elk geval goed om te horen.

We hadden de afgelopen nacht de batterij in de berging staan (signaal -67 dBm en 45% tx retries en dus zeker op het randje). Nu hebben we toch de batterij maar naar binnen gehaald, dichter bij het AP (signaal -44 dbm en 15% tx retries). Ook dat zal ervoor kunnen gaan zorgen dat de batterij en P1 meter beter communiceren. We gaan het zien!

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-04 21:16
Chris.nl schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:04:
[...]

Klopt, het is vooralsnog een 'waardeloze' functie van de app die gelukkig niets met de werking van de batterij te maken heeft.

Als de app mogelijkheid gaf om dat overzicht uit te schakelen zou ik dit meteen doen.
Ah, toch jammer, ik gebruikte het wel als indicatie van wat het intussen had opgebracht. Nu ja, makkelijk zelf ook uit te rekenen op basis van de charge/discharge data.

• Chris.nl
  • Niet online
Proim schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Ah, toch jammer, ik gebruikte het wel als indicatie van wat het intussen had opgebracht. Nu ja, makkelijk zelf ook uit te rekenen op basis van de charge/discharge data.
Jup als de discharge klopt op maand-/jaarlijkse basis dan kan je die kWh's makkelijk vermenigvuldigen met de stroomprijs die je anders aan de energieleverancier had moeten betalen.

Uiteindelijk is het de jaarrekening van de leverancier die klopt en de besparing zal uitwijzen (als het salderen er ook af is).

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Proim schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:51:
Ik heb het een paar berichten terug nog gevraagd, maar geen reactie. Ik heb de batterij nog niet zo lang en het heeft een paar keer gewerkt, maar meer niet dan wel, dus veel heb ik er niet aan.

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29

S2S

De mooiste profit is de jaarafrekening 😆 verder kijk ik niet meer naar grafieken.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• r2504
Chris.nl schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:13:
[...]
Jup als de discharge klopt op maand-/jaarlijkse basis
En waar kan je die zien ? Is dit de tegel "Afvoercapaciteit" ?

Als ik daar op klik dan krijg ik onderaan twee waardes die beide op 0.00 Wh staan en ook als ik daar na gisteren ga zie ik eveneens beide 0.0 Wh ? In de maand overview zie ik trouwens ook geen enkel grafiekje al was gisteren m'n eerste dag.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:18
DSSW schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:29:
[...]

Combinatie Hame relay en app op telefoon werkt gewoon samen.
Even 150W injecteren 's morgens alvorens de batterij begint te laden is normaal, die moet ook wakker worden hè, net zoals wij ;)
Met modbus werkt de app ook samen hoor. Als je in modbus bv de Marstek in manueel zet veranderd dit in de app ook. Omgekeerd ook.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-04 13:25
r2504 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Als ik daar op klik dan krijg ik onderaan twee waardes die beide op 0.00 Wh staan en ook als ik daar na gisteren ga zie ik eveneens beide 0.0 Wh ? In de maand overview zie ik trouwens ook geen enkel grafiekje al was gisteren m'n eerste dag.
Duurt altijd een dag of twee voordat die informatie in de cloud terecht is gekomen. Komt heus wel. Als je over een week nog steeds niets ziet bij week/maand/jaar dan een ticket inschieten

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V148.119 BMS:V113);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-04 18:29
Vanochtend de HACS-integratie Marstek Local API geïnstalleerd in HomeAssistant en dat lijkt goed te gaan. Waardes komen netjes door, alleen in mijn energydashboard komen de waardes cumulatief te staan zo lijkt het. En lijkt het erop dat ie het afgelopen uur de batterij met zo'n 1,9kWh gevuld heeft terwijl dit pakweg 1,2 geweest zal zijn. Nou raakt ook het percentage zelfvoorzienend van slag, want die beweert nu dat ik 0% zelfvoorzienend ben.
Voorheen gebruikte ik een HomeWizard energiesocket om de boel te meten. Die registreert dan nagenoeg wat er in en uit de batterij gaat. Weet iemand hoe ik dit goed oplos? Of is dat iets voor het HA-forum?

Update: Wellicht kwam het doordat ik aan het stoeien was. Eerst de HACS-integratie van jaapp en daarna een andere, maar toch weer terug. Dus verwijderen en opnieuw toevoegen. Het laatste uur heeft ie wel 'gewoon' de waarde van dat uur gebruikt (voor zover ik globaal kan achterhalen). Nou ja, dan is 1 dag een beetje vreemd in het dashboard maar goed... Zal het morgen weer in orde komen.

[ Voor 24% gewijzigd door DikkieDick op 19-03-2026 13:02 ]

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• Z900
Maxwp schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:43:
[...]

A ok dus 3.09 en 3.21
En als hij vol is wat dan ?
Nee, 10mV = 0.01V ...
Jij snapt er heel weinig van...sorry.....

• Chris.nl
  • Niet online
r2504 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Ik heb de app op Engels staan, dat bevalt me beter dan 't verbasterd Nederlands wat ie weergeeft.

In de statistieken kan je kiezen voor dag, maand, en jaar. Zie screenshot. Daarvoor moet ie wel online/verbonden met de cloud zijn, de Marstek kan deze statistieken volgens mij niet lokaal bijhouden.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-04 13:16
Z900 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:35:
[...]

Nee, 10mV = 0.01V ...
Jij snapt er heel weinig van...sorry.....
oke maar dat kan geen kwaad hé ... zo kan maxwp bijleren ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

• vifra
antoinevromen schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:11:
[...]

Duurt altijd een dag of twee voordat die informatie in de cloud terecht is gekomen. Komt heus wel. Als je over een week nog steeds niets ziet bij week/maand/jaar dan een ticket inschieten
een dag of twee lijkt me wel wat overdreven ...
nu die tegel "waarde" haalt zijn info van waar? Als dat op basis is van de ooit ingegeven laadkost per kWh en de ingegeven ontlaadkost per kWh is dat sowieso een gok ...

je kan dat beter zelf berkenen volgens waarde ontladen (de kWh dat je normaal betaald aan uw provider) * ontlaadcapaciteit van de dag verminderd met kost laden (niet gekregen injectie-prijs of saldeerprijs) x laadcapaciteit (van de dag) - dat is al een veel nauwkeurigere benadering ...

[ Voor 39% gewijzigd door vifra op 19-03-2026 13:31 ]

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:34
Nou, overdag dus de marstek vol krijgen wat lukt met deze dagen, ik doe nou nog dagelijks rond de avond iets terugleveren, niet voor het geld maar meer om gewend te raken met het kopen en verkopen idee als salderen verdwijnt.
Piek links is van de boiler die in de nacht aan gaat maar die gaat compleet naar overdag toe, nu is er eigenlijk nog niet genoeg zon in de ochtend om die te laten verwarmen.
Ondanks mijn lagere capaciteit is 3,5 kWh wat de marstek terug stuurt normaliter genoeg voor de avond / nacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5LFBNyBarbBAMvDhF4LKarfQCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0js53RBSQMNcpBXEdWpNJHOb.png?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.60, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

THE_BASE schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Dat is in elk geval goed om te horen.

We hadden de afgelopen nacht de batterij in de berging staan (signaal -67 dBm en 45% tx retries en dus zeker op het randje). Nu hebben we toch de batterij maar naar binnen gehaald, dichter bij het AP (signaal -44 dbm en 15% tx retries). Ook dat zal ervoor kunnen gaan zorgen dat de batterij en P1 meter beter communiceren. We gaan het zien!
Zet het ip-nummer in je modem/router vast als je dat nog niet gedaan hebt.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• THE_BASE
  • Niet online
SatScan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:14:
[...]

Zet het ip-nummer in je modem/router vast als je dat nog niet gedaan hebt.
Thanks, dat had ik wel al gedaan.

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-04 16:30
Intussen is de Venus E aangekomen en geïnstalleerd. Ik heb er een HW socket plug tussen geplaatst zodat ik hem nauw kan opvolgen. Hij laadt mooi op en het installeren, updaten, bijwerken verliep vlekkeloos.

Ik heb dinsdag ook een 2de besteld omdat ik toch echt minimum 10kwh aan opslag wil. Omdat ik 14 dagen retourrecht heb en ik wil weten hoe goed de software van Marstek is met een 2de batterij, wil ik geen risico lopen om, indien het niet goed was, met maar 5kwh achter te blijven omdat ik de 2de dan terug stuur.

Ik heb ineens ook de DIN-rail meter erbij genomen zodat ik de HW in de P1 meter kan laten zitten zonder splitter. Zo hoop ik alles netjes af te werken.

Verder nog een vraag. Wanneer ik de MT instel in 2500W ontladen, dan moet dit apart afgezekerd en aangesloten worden. Dit is dan ook het plan. Men spreekt echter dat in België dit niet via het stopcontact mag. Knip je dan de stekker eraf en sluiten jullie deze dan via een WAGO klem vast? Dit omdat je van een soepele 1,5mm draad naar een stijve 2,5mm draad gaat? Of laten jullie de stekker er netjes op en gebruiken jullie goede Legrand buitenstopcontacten?
Wil één van mijn batterijen bij mijn ouders plaatsen (3 zijn er toch teveel :+ ) Wat is het eenvoudigste om dat te doen? Moet ik gewoon verwijderen uit mijn account en nieuw account met hun email aanmaken? Of kan ik deze in mijn account laten staan of gaat dit conflicten opleveren met mijn batterijen? Bepaalde reset procedure van de batterij of om met hun wifi te verbinden? Geeft dit problemen met garantie (die op mijn naam staat)?

• DiJerno
Avenger 2.0 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:55:
Wil één van mijn batterijen bij mijn ouders plaatsen (3 zijn er toch teveel :+ ) Wat is het eenvoudigste om dat te doen? Moet ik gewoon verwijderen uit mijn account en nieuw account met hun email aanmaken? Of kan ik deze in mijn account laten staan of gaat dit conflicten opleveren met mijn batterijen? Bepaalde reset procedure van de batterij of om met hun wifi te verbinden? Geeft dit problemen met garantie (die op mijn naam staat)?
Resetten naar fabrieksinstellingen en verwijderen lijkt me. Daarna gewoon een nieuw account aanmaken en deze toevoegen?

• vifra
beiden mogelijk.
ben jij de techie die alles opvolgt - dan best in uw account houden - een P1 meter plaatsen bij uw oudeers en die koppelen aan de batterij ... alles in uw account ... en dan werkt dat mooi zo ...

Indien ze zelf techie genoeg zijn kan je dat gewoon best een account voor hen maken ...

Factory reset zou ik swieso doen ... maar niet echt verplicht. Lijkt me gwoon een mooie herstart

Garante - geen probleem ... jij bent gewoon de eigenaar en jij gebruikt die waar je wil ...

[ Voor 10% gewijzigd door vifra op 19-03-2026 15:00 ]

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:11
DiJerno schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:54:
Intussen is de Venus E aangekomen en geïnstalleerd. Ik heb er een HW socket plug tussen geplaatst zodat ik hem nauw kan opvolgen. Hij laadt mooi op en het installeren, updaten, bijwerken verliep vlekkeloos.

Ik heb dinsdag ook een 2de besteld omdat ik toch echt minimum 10kwh aan opslag wil. Omdat ik 14 dagen retourrecht heb en ik wil weten hoe goed de software van Marstek is met een 2de batterij, wil ik geen risico lopen om, indien het niet goed was, met maar 5kwh achter te blijven omdat ik de 2de dan terug stuur.

Ik heb ineens ook de DIN-rail meter erbij genomen zodat ik de HW in de P1 meter kan laten zitten zonder splitter. Zo hoop ik alles netjes af te werken.

Verder nog een vraag. Wanneer ik de MT instel in 2500W ontladen, dan moet dit apart afgezekerd en aangesloten worden. Dit is dan ook het plan. Men spreekt echter dat in België dit niet via het stopcontact mag. Knip je dan de stekker eraf en sluiten jullie deze dan via een WAGO klem vast? Dit omdat je van een soepele 1,5mm draad naar een stijve 2,5mm draad gaat? Of laten jullie de stekker er netjes op en gebruiken jullie goede Legrand buitenstopcontacten?
Waar heb je dat gelezen dat de batterij indien met 2500W ontladen niet via een stekker mag in België, dit mag perfect! Zet de batterij op een aparte groep en netjes correct afgezekerd. Uw 2de ook op een aparte groep. Stekker vooral NIET afsnijden, gewoon in een contactdoos!

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• r2504
Zijn er mensen die hem hebben opgehagen met de drie bijgeleverde klem bout(jes) ?

Hebben jullie een idee dat hij stevig hangt ? Bedoeling is hem hier aan een betonnen keldermuur op te hangen dus dat op zich is stevig genoeg.

DiJerno schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:54:

Is in België gewoon goedgekeurd en in orde hoor. Hij is met stekker en 2,5kW opgenomen in de Synergid lijst. Sterker nog: als je de stekker afknipt is het volgens de letters van de norm geen pib meer, maar onderdeel van de vaste installatie en moet je daarboven op ook nog eens een werkschakelaar voorzien. (Het is mierenmelken ik weet het, geen mens doet dat) En in principe moet je dat dan zelfs laten keuren. Laat stekker gewoon fijn zitten.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• r2504
[b]Druppeltje_ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:01:En in principe moet je dat dan zelfs laten keuren
Dat moet je volgens mij ook voor extra groepen te plaatsen in je meterkast.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:11
r2504 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Als je vrije groepen hebt moet dat niet.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

r2504 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:02:
[...]

Ja klopt. Zou zo moeten volgens de regels van de kunst >:)

• vifra
Druppeltje_ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:01:
[...]

Is in België gewoon goedgekeurd en in orde hoor. Hij is met stekker en 2,5kW opgenomen in de Synergid lijst. Sterker nog: als je de stekker afknipt is het volgens de letters van de norm geen pib meer, maar onderdeel van de vaste installatie en moet je daarboven op ook nog eens een werkschakelaar voorzien. (Het is mierenmelken ik weet het, geen mens doet dat) En in principe moet je dat dan zelfs laten keuren. Laat stekker gewoon fijn zitten.
nuance - eenvoudige uitleg - in BE mag tot 800watt met eenvoudige melding. Boven 800watt dient een aparte keuring en dien op eigen kring te staan.
uitzonderingen nog volgens wat je allemaal hebt als inverters op uw huis hangen (ZP, andere stroombronnen, ..; ) en die som kan ook nog beperkignen / verplichtingen opleveren ...

Dus, Wil je 2500W ontladen, dan moet de batterij op een aparte, rechtstreekse kring in de meterkast worden aangesloten, niet op een gewoon stopcontact. Die kring dient gekeurd te zijn. Als je huisinstallatie al gekeurd is en je gebruikt een bestaande stekker die enkel en allen op een kring staat met die batterij, dan is alles oké hee ...
Ter info:
- Fluvius is meldingsplicht van stekkerbatterij.
- Synergrid is de homologatie van de batterij
- AREI is de regelgeving voor keuringen

[ Voor 21% gewijzigd door vifra op 19-03-2026 15:07 ]

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 16:18
vifra schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:04:
[...]

nuance - eenvoudige uitleg - in BE mag tot 800watt met eenvoudige melding. Boven 800watt dient een aparte keuring en dien op eigen kring te staan.
uitzonderingen nog volgens wat je allemaal hebt als inverters op uw huis hangen (ZP, andere stroombronnen, ..; ) en die som kan ook nog beperkignen / verplichtingen opleveren ...
Ik heb mijn 2500W Marstek gewoon aangemeld bij Fluvius en daar werd helemaal geen keuring gevraagd. Bevestiging gekregen dat de aanmelding in orde is, dus dat is dik in orde. Die hangt ook gewoon op een aparte en correct afgezekerde kring natuurlijk.
[...]

Neen klopt niet. Die 800W beperking word door Fluvius zelf tegengesproken. Maar goed, dat was een jaar geleden hier al een discussie en dat is achter een jaar nog steeds een discussie. Fluvius accepteert de melding gewoon, vraagt niet naar een keuring zoals ze dat bij een laadpaal en pv installatie wel doen.

• vifra
Druppeltje_ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Neen klopt niet. Die 800W beperking word door Fluvius zelf tegengesproken. Maar goed, dat was een jaar geleden hier al een discussie en dat is achter een jaar nog steeds een discussie. Fluvius accepteert de melding gewoon, vraagt niet naar een keuring zoals ze dat bij een laadpaal en pv installatie wel doen.
Fluvius accepteerd dat, er van uitgaande dat je dat op een gekeurde apparte kring zet ...
(Fluvius aanvaard alle lug in stekkerdingen die door synergrid gehomologeerd zijn).

Als er iets mis gaat dan gaat de verzekering wel nagaan of het volgens de juiste AREI normen geinstaleerd is ...

[ Voor 8% gewijzigd door vifra op 19-03-2026 15:09 ]

vifra schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Fluvius accepteerd dat, er van uitgaande dat je dat op een gekeurde apparte kring zet ...
(Fluvius aanvaard alle lug in stekkerdingen die door synergrid gehomologeerd zijn).

Als er iets mis gaat dan gaat de verzekering wel nagaan of het volgens de juiste AREI normen geinstaleerd is ...
Dat klopt. Maar dat staat los van Fluvius of de pib. De oorspronkelijke vraag was of je 2,5kW mag ontladen met een pib via een gewoon stopcontact. En ja dat mag. Dat je dat via een eigen kring moet doen is algemeen geweten, al zou ik de mensen die hem gewoon op bestaande groep zetten en 2500W ontladen niet in de kost willen hebben.

• DiJerno
Oké duidelijk. Dan laten we hem netjes zitten. Ik heb in mijn meterkast nog een ongebruikte 16A 3F+N staan. Deze wordt nu gebruikt voor 3 aparte stopcontacten netjes elks op een eigen groep. Zo kan iedere batterij vol ingezet worden en heb ik nog 1 stopcontact over voor als ik naar 15kwh wil gaan.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
[...]

Dus, Wil je 2500W ontladen, dan moet de batterij op een aparte, rechtstreekse kring in de meterkast worden aangesloten, niet op een gewoon stopcontact. Die kring dient gekeurd te zijn. Als je huisinstallatie al gekeurd is en je gebruikt een bestaande stekker die enkel en allen op een kring staat met die batterij, dan is alles oké hee ...
Ter info:
- Fluvius is meldingsplicht van stekkerbatterij.
- Synergrid is de homologatie van de batterij
- AREI is de regelgeving voor keuringen
Je eerste paragraaf en de tweede spreken elkaar tegen. "Aparte keuring" is niet nodig.

• vifra
Driehoek schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:25:
[...]

Je eerste paragraaf en de tweede spreken elkaar tegen. "Aparte keuring" is niet nodig.
pff ...

- de batterij dient geen keuring te hebben daar het een los toestel is (en gezien het gehomologeerd is door synergrid als betrouwbaar toestel)
- daar waar je het aansluit dient wel een keuring te hebben

versta wat je wil ... maar normaal is uw binnenhuisinstallatie gekeurd (AREI keuring), zeker in gerenoveerde en nieuwbouw ...
... en elke wijziging aan de binneninstalatie dient herkeurd te worden (AREI normen) ..; dus als je een nieuwe kring of extra prise steekt - dan zou je dat normaal gezien moeten laten herkeuren ...

Voor > 800Wat wordt volgende aangeraden:
  • Sluit stekkerinstallatie aan op een aparte kring. Een plug-and-playtoestel wordt ook best aangesloten op een kring zonder andere toestellen met een groot vermogen.
  • Zorg voor een keuring van de elektrische binneninstallatie. Zorg ervoor dat de elektrische installatie in het gebouw gekeurd is volgens de voorschriften van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI). De controle moet door een erkend controleorganisme worden uitgevoerd.
Kijk ieder doe wat ze willen maar doe het best wat veilig ...

[ Voor 10% gewijzigd door vifra op 19-03-2026 15:30 ]

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
vifra schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:28:
[...]

pff ...

- de batterij dient geen keuring te hebben daar het een los toestel is (en gezien het gehomologeerd is door synergrid als betrouwbaar toestel)
- daar waar je het aansluit dient wel een keuring te hebben

versta wat je wil ... maar normaal is uw binnenhuisinstallatie gekeurd (AREI keuring), zeker in gerenoveerde en nieuwbouw ...
... en elke wijziging aan de binneninstalatie dient herkeurd te worden (AREI normen) ..; dus als je een nieuwe kring of extra prise steekt - dan zou je dat normaal gezien moeten laten herkeuren ...

Voor > 800Wat wordt volgende aangeraden:
  • Sluit stekkerinstallatie aan op een aparte kring. Een plug-and-playtoestel wordt ook best aangesloten op een kring zonder andere toestellen met een groot vermogen.
  • Zorg voor een keuring van de elektrische binneninstallatie. Zorg ervoor dat de elektrische installatie in het gebouw gekeurd is volgens de voorschriften van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI). De controle moet door een erkend controleorganisme worden uitgevoerd.
Kijk ieder doe wat ze willen maar doe het best wat veilig ...
Dus je bent het ermee eens dat een aparte keuring niet nodig is, maar wel aangeraden (en indien je al vrije kringen had is dit al in orde).

Tot 800W is er geen melding nodig in Vlaanderen.

"Moet ik mijn binneninstallatie laten herkeuren na het aansluiten van een plug-en-play toestel? 

Volgens het AREI (het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) worden deze plug-en-play apparaten als een toestel beschouwd. Ze maken dus geen deel uit van de (vaste) elektrische installatie en je moet je binneninstallatie dus niet laten (her)keuren. 

Mocht je aanpassingen doen aan je elektrische installatie om zo’n plug-en-play toestel te installeren dan volgt de keuringsplicht het AREI die omschrijft wanneer een keuring noodzakelijk is. 

Voor meer info kan je terecht op de website van de Vlaamse Nutsregulator en de Vlaamse overheid."

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
laten we de mooie BE regelgeving discussie hier houden aub
Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

2x Marstek v2 5kWh v158 HW P1

• Koffrie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18-04 19:15
r2504 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:01:
Zijn er mensen die hem hebben opgehagen met de drie bijgeleverde klem bout(jes) ?

Hebben jullie een idee dat hij stevig hangt ? Bedoeling is hem hier aan een betonnen keldermuur op te hangen dus dat op zich is stevig genoeg.
Ja hoor, meer dan stevig. Vind meer de boutjes aan de zijkant wat aan de ligt kant.
Wel even goed kijken of de uiteinden (moertjes) goed zitten. bij zaten een paar met het conische gedeelte naar buiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Koffrie op 19-03-2026 16:37 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
DikkieDick schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:20:
Vanochtend de HACS-integratie Marstek Local API geïnstalleerd in HomeAssistant en dat lijkt goed te gaan. Waardes komen netjes door, alleen in mijn energydashboard komen de waardes cumulatief te staan zo lijkt het. En lijkt het erop dat ie het afgelopen uur de batterij met zo'n 1,9kWh gevuld heeft terwijl dit pakweg 1,2 geweest zal zijn. Nou raakt ook het percentage zelfvoorzienend van slag, want die beweert nu dat ik 0% zelfvoorzienend ben.
Voorheen gebruikte ik een HomeWizard energiesocket om de boel te meten. Die registreert dan nagenoeg wat er in en uit de batterij gaat. Weet iemand hoe ik dit goed oplos? Of is dat iets voor het HA-forum?

Update: Wellicht kwam het doordat ik aan het stoeien was. Eerst de HACS-integratie van jaapp en daarna een andere, maar toch weer terug. Dus verwijderen en opnieuw toevoegen. Het laatste uur heeft ie wel 'gewoon' de waarde van dat uur gebruikt (voor zover ik globaal kan achterhalen). Nou ja, dan is 1 dag een beetje vreemd in het dashboard maar goed... Zal het morgen weer in orde komen.
Local api schijnt niet geweldig te zijn, zie Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Waarom niet meteen door naar modbus TCP/IP als je toch al HA gebruikt?
AUijtdehaag in "Beste thuisbatterij oplossing voor max. 5K?"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

vifra schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:58:
[...]
beiden mogelijk.
ben jij de techie die alles opvolgt - dan best in uw account houden - een P1 meter plaatsen bij uw oudeers en die koppelen aan de batterij ... alles in uw account ... en dan werkt dat mooi zo ...
Ah top dat dit ook gaat. Dan ga ik gewoon in mijn account houden zodat ik ook kan zien of alles goed blijft lopen.

• dannyro
vifra schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Veiligheid boven alles. Ondertussen weten wij dat hier wel allemaal. Maar hoe gaat de verzekering weten op hoeveel watt je PIB staat ingesteld voor ontlading? Zelf Heb ik contact met de verzekering gehad, aangifte van PIB niet nodig. Zelfs ook niet van de PV. Alleen facturen bijhouden voor eventuele schade te dekken.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• vifra
dannyro schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:15:
[...]

Veiligheid boven alles. Ondertussen weten wij dat hier wel allemaal. Maar hoe gaat de verzekering weten op hoeveel watt je PIB staat ingesteld voor ontlading? Zelf Heb ik contact met de verzekering gehad, aangifte van PIB niet nodig. Zelfs ook niet van de PV. Alleen facturen bijhouden voor eventuele schade te dekken.
als je brand hebt zal een brandexpert nagaan wat er fout gegaan is. Als het door overbelasting van de bedrading gebeurd is waar een PIB op staat en nog andere toestellen op staan (dus een groep met meerdere ingeplugde toestellen) ... dan kan die wel even verder nagaan en uitdokteren waaraan dat ligt ...
Met 800 Watt ga je normaal nooit overbealsting hebben zonder dat de zekering uit springt ... wel met 2500 en zeker in specifieke cases ... https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83447282

Nu je doet wat je wil - zolang je niets voor hebt kan idd een fluvius enzo niet veel doen ...

[ Voor 10% gewijzigd door vifra op 19-03-2026 17:38 ]

• dannyro
vifra schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:33:
[...]

als je brand hebt zal een brandexpert nagaan wat er fout gegaan is. Als het door overbelasting van de bedrading gebeurd is waar een PIB op staat en nog andere toestellen op staan (dus een groep met meerdere ingeplugde toestellen) ... dan kan die wel even verder nagaan en uitdokteren waaraan dat ligt ...
Met 800 Watt ga je normaal nooit overbealsting hebben zonder dat de zekering uit springt ... wel met 2500 en zeker in specifieke cases ... https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83447282
Nu je doet wat je wil - zolang je niets voor hebt kan idd een fluvius enzo niet veel doen ...
Ha ha, Uw link had ik destijds opgeslagen. Mij moet je niet overtuigen hoor. Hier is alles volgens de regels. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door dannyro op 19-03-2026 17:52 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Of kan ik deze in mijn account laten staan of gaat dit conflicten opleveren met mijn batterijen?
Ik heb onderhand 18 groepen met in totaal 26 marsteks in 1 account/app, dus ja, dat kan makkelijk. Zowel gedeeld met mij als andersom. Vergelijkbaar als met HW, zelfs nog ietsje mooier vind ik.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 19-03-2026 18:07 ]

• DikkieDick
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:44:
[...]

Local api schijnt niet geweldig te zijn, zie Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu
Waarom niet meteen door naar modbus TCP/IP als je toch al HA gebruikt?
AUijtdehaag in "Beste thuisbatterij oplossing voor max. 5K?"
Ik heb daar in het begin nagekeken en had ook wat spulleboel ervoor aangeschaft maar vanwege de drukte me er niet verder in verdiept. En op een gegeven moment werkte het prima met de HW-Energysocket en kreeg ik de benodigde info.

• DikkieDick
Na ruim een jaar werken met de accu in combinatie met de HomeWizard P1-meter gaat het de laatste tijd steeds vaker mis. Verbinding met de P1-meter verdwijnt. Moet de Marstek helemaal uit- en aanzetten om hem weer te late verbinden. Net ook weer gedaan. De P1-meter geeft weer online in de app, maar ontladen ho maar. Batterij is helemaal vol en de P1-meter zelf geeft ruim 200W aan en dat zou dus eigenlijk uit de batterij moeten komen. Zet ik hem op handmatig gaat ie wel weer ontladen. Eerst zei ik van niet maar bleek dat doordat ik de hele HW-energysocket uit de muur had getrokken ie ook uit was.

[ Voor 13% gewijzigd door DikkieDick op 19-03-2026 18:37 ]

• Chris.nl
  • Niet online
DikkieDick schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:25:
Na ruim een jaar werken met de accu in combinatie met de HomeWizard P1-meter gaat het de laatste tijd steeds vaker mis. Verbinding met de P1-meter verdwijnt. Moet de Marstek helemaal uit- en aanzetten om hem weer te late verbinden. Net ook weer gedaan. De P1-meter geeft weer online in de app, maar ontladen ho maar. Batterij is helemaal vol en de P1-meter zelf geeft ruim 200W aan en dat zou dus eigenlijk uit de batterij moeten komen. Zet ik hem op handmatig gaat ie wel weer ontladen. Eerst zei ik van niet maar bleek dat doordat ik de hele HW-energysocket uit de muur had getrokken ie ook uit was.
Kan je nog proberen de HWP1 meter te voorzien van stroom? Dus ook via usb-c (of micro-usb als je nog een ouder model hebt) stroom geven. Suc7 joh!! Gun je de 'lol' die eraan te beleven valt.

• 3DWim
DikkieDick schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:25:
Na ruim een jaar werken met de accu in combinatie met de HomeWizard P1-meter gaat het de laatste tijd steeds vaker mis.
Ik kan in je handtekening niet zien welk model jue hebt. Maar e V2 icm softwrae ver158 gaat niete chtelekker. Dan ziet de app/accu de CT (P1) niet meer. Of niet altijd.
Klagen helpt blijkbaar wel want hier werkt het weer 2 weken maar bij een kennis nog niet. Die klaagt minder ....

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04 17:37
Ik ben ondertussen weer wat verder met het gedoe met mijn batterijen. Althans het werkt nog niet maar weer wat dingen kunnen proberen met support.

Ik kreeg eindelijk response van Alan. Moest de CT003 helelaam verwijderne uit de app. De batterijen stuk voor stuk resetten (10 seconden indrukken enz.) en dat de CT weer opnieuw installeren in de app en auto diagnose. Hoewel ik dergelijke dingen al eerder had gedaan werkte het prompt ineens voor een aantal dagen goed.
Ik kreeg ook een firmware downgrade aangeboden naar 147.6 Het probleem was echter dat dit maar op 2 batterijen verscheen van de 3. Zit nog op reactie te wachten van Marstek.

Helaas was de oplossing na een paar dagen weer over en uit. Weer 1 a 2 batterijen die steeds geen fase hadden en weer steeds autodiagnose.

Tot vandaag. De 3e batterij die ook geen firmware aangeboden krijgt, doet helemaal niets meer met autodiagnose. Geen mogelijkheid deze op de fase ingedeeld te krijgen. Kom je thuis 15,6 kWh aan het net terug gegeven en 2 van de 3 lege batterijen. De 3e batterij even op UPS gezet, staat het daarna weer op handmatig zonder te laden. Nogmaals een poging, weer hetzelfde. Toen gewoon handmatig met een blok laden van de hele dag, weer automatisch zelf gestopt met laden en het tijdsblok is ook verdwenen in de instellingen. Wat wel vaker gebeurd. Alsof ze bij Marstek support bezig zijn in de batterij. Wat ook zou kunnen na mijn verzoeken uiteraard.

Als alles werkt toch maar verdiepen in de Modbus oplossingen maar ik wil alles wel gewoon eerst werkend hebben. Ga geen alternatieven toepassen voor rommel wat niet werkt.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• DikkieDick
Chris.nl schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Kan je nog proberen de HWP1 meter te voorzien van stroom? Dus ook via usb-c (of micro-usb als je nog een ouder model hebt) stroom geven. Suc7 joh!! Gun je de 'lol' die eraan te beleven valt.
Die heeft apart stroom. Overigens na heel veel gestoei was 'ineens' de CT003 voor het eerst verbonden. Echter van zeer korte duur. De Marstek en CT003 en ook de P1-meter van HW staan/liggen pakweg 2 meter uit elkaar. Na nog meer gestoei krijg ik de Marstek totaal niet meer gekoppeld aan welke P1-meter dan ook, maar nog maffer, de HW P1-meter krijgt geen data als ie via de splitter (van HW) is aangesloten terwijl ik dan wel zie dat de CT003 info doorgeeft. Dus nu de HW P1-meter maar weer rechtstreeks in de meter maar ook geen verbinding. En dus nu geen info van CT003 uiteraard.

• DikkieDick
3DWim schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:44:
[...]

Ik kan in je handtekening niet zien welk model jue hebt. Maar e V2 icm softwrae ver158 gaat niete chtelekker. Dan ziet de app/accu de CT (P1) niet meer. Of niet altijd.
Klagen helpt blijkbaar wel want hier werkt het weer 2 weken maar bij een kennis nog niet. Die klaagt minder ....
Ik heb een versie 1 (early adopter), en firmware 153. Zou kunnen idd dat die ook problemen geeft, want dat was altijd 147. Ook contact gehad met HomeWizard maar de firmware van de P1-meter kan niet gedowngrade worden.

• DukeBox
  • Niet online
DikkieDick schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:17:
De Marstek en CT003 en ook de P1-meter van HW staan/liggen pakweg 2 meter uit elkaar.
Het gaat om de afstand tussen de AP/WiFi router en de betreffende apparaten. Het is geen adhoc netwerk.

• mb1984
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-04 10:47
Geen idee of deze post hier op zijn plaats is (hoop het wel), ik zag een verrassend goedkope versie van de Venus E 5.12 kWh.
Iemand bekend met deze webshop? En hoe zit het precies met die vele webshops is het raadzaam om daar wat te bestellen of mis ik iets?

https://arlina.nl/product...UR&variant=45327788376255

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

mb1984 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:25:
Geen idee of deze post hier op zijn plaats is (hoop het wel), ik zag een verrassend goedkope versie van de Venus E 5.12 kWh.
Iemand bekend met deze webshop? En hoe zit het precies met die vele webshops is het raadzaam om daar wat te bestellen of mis ik iets?

Ik zou mijn batterijen niet graag bij een tassen-dropshipper kopen:
Bij Arlina geloven we dat stijl zit in de details.

Een tas is meer dan alleen een accessoire. Het is iets dat je elke dag met je meedraagt. Het maakt je outfit compleet, geeft zelfvertrouwen en laat zien wie je bent zonder dat je iets hoeft te zeggen.

Daarom selecteren wij bij Arlina tassen die elegantie en functionaliteit combineren. Tijdloze ontwerpen, minimalistische uitstraling en praktische indelingen die passen bij jouw dagelijkse leven én bijzondere momenten.

Of je nu onderweg bent naar werk, een diner of een weekendje weg met Arlina draag je altijd stijl met je mee.

Canon EOS | DJI M2P

Als het te goed lijkt om waar te zijn.....

Voor 600 eurie een Marstek.. ik denk het niet.
Bovendien enige vorm van garantie kun je vermoedelijk vergeten mocht je überhaupt iets geleverd krijgen.

Ik zeg doe het niet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• tweeek

Marstek kopen en doe verslag :Y

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.60, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• tweeek
Ronald.42 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:48:
[...]

Als het te goed lijkt om waar te zijn.....

Voor 600 eurie een Marstek.. ik denk het niet.
Bovendien enige vorm van garantie kun je vermoedelijk vergeten mocht je überhaupt iets geleverd krijgen.

Ik zeg doe het niet.
Off topic, de tasjes vond ik wel erg prijzig :)

• mb1984
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-04 10:47
Ik durf het niet aan, zelfs niet met creditcard om vervolgens een claim in te dienen dat de levering er bijvoorbeeld niet zou zijn. Wie wel ;)

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-04 22:25
mb1984 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 00:34:
Ik durf het niet aan, zelfs niet met creditcard om vervolgens een claim in te dienen dat de levering er bijvoorbeeld niet zou zijn. Wie wel ;)
Als Marstek Nederland zelf en al de rest > 1200€ vraagt is het geen Rocket-science he.... 8)7

• DikkieDick
DukeBox schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:29:
[...]

Het gaat om de afstand tussen de AP/WiFi router en de betreffende apparaten. Het is geen adhoc netwerk.
De P1-meters zitten in de meterkast waar ook de router hangt. De Venus staat er pakweg 2 meter vandaan. En ff gecheckt. Hangen qua wifi aan hetzelfde apparaat (de router) en niet 1 van de andere Frtizboxen die als mesh fungeren.

[ Voor 15% gewijzigd door DikkieDick op 20-03-2026 06:17 ]

• DukeBox
  • Niet online
Die heeft niets met Marstek te maken is gewoon een distributeur net als de vele anderen.

• r2504
DikkieDick schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:15:
De P1-meters zitten in de meterkast waar ook de router hangt. De Venus staat er pakweg 2 meter vandaan. En ff gecheckt. Hangen qua wifi aan hetzelfde apparaat (de router) en niet 1 van de andere Frtizboxen die als mesh fungeren.
Fingers crossed (ik heb m'n batterij nog maar twee dagen) maar ik heb deze gewoon aangesloten via een ethernetkabel, niets van WIFI geconfigureerd en maak gebruik van een HW P1 meter (die ik ook gebruik voor HA en evcc) en dit werkt tot op heden gewoon prima.

Ik heb de indruk dat veel van de ellende komt van de WIFI van de MT... niet gebruiken zou mijn eerste advies zijn.

• DikkieDick
r2504 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:40:
[...]

Fingers crossed (ik heb m'n batterij nog maar twee dagen) maar ik heb deze gewoon aangesloten via een ethernetkabel, niets van WIFI geconfigureerd en maak gebruik van een HW P1 meter (die ik ook gebruik voor HA en evcc) en dit werkt tot op heden gewoon prima.

Ik heb de indruk dat veel van de ellende komt van de WIFI van de MT... niet gebruiken zou mijn eerste advies zijn.
Het heeft sinds januari 2025 vlekkenloos gewerkt in de zelf-initiërende modus zonder aanpassing, maar sinds een paar weken gaat het continu mis. Ik verdenk 1 of 2 van de firmware updates: die van de Venus en/of die van de Homewizard P1.

• S2S

S2S

DikkieDick schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Het heeft sinds januari 2025 vlekkenloos gewerkt in de zelf-initiërende modus zonder aanpassing, maar sinds een paar weken gaat het continu mis. Ik verdenk 1 of 2 van de firmware updates: die van de Venus en/of die van de Homewizard P1.
Ik zou denken Home wizard, die hebben 2 updates uitgestuurd de afgelopen weken . Ik draai hier gewoon door op de CT003. Ik zit op een latere v157 voor mijn v1 en v2. Alles werkt gewoon. Heb je geen ct003 liggen?

Mijn HW-p1 gebruik ik alleen voor het dashboard.

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 20-03-2026 09:05 ]

• vifra
DukeBox schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:06:
[...]

Ik heb onderhand 18 groepen met in totaal 26 marsteks in 1 account/app, dus ja, dat kan makkelijk. Zowel gedeeld met mij als andersom. Vergelijkbaar als met HW, zelfs nog ietsje mooier vind ik.
screenshot to impress ??

• S2S

S2S

r2504 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:40:
[...]

Wifi werkt wel hoor. Draai hier zelf rond de 60 Db.
Ons eerste advies van meer dan 1 jaar geleden voor Wifi is : koop een klein goedkoop routertje / repeater / extender, exclusief op 2.4 GHz (zoals ze aanbevelen bij Marstek, simpele ssid / wpa2. Of als je al zo’n opstelling hebt lekker zo laten. Als je echt weet wat je doet kun je andere opties uitproberen. Bij sommige werkt een mesh netwerk ook. Maar Marstek raadt zelf simpel aan. Wifi werkt hier al meer dan 1 jaar prima .

• DikkieDick
S2S schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Ik zou denken Home wizard, die hebben 2 updates uitgestuurd de afgelopen weken . Ik draai hier gewoon door op de CT003. Ik zit op een latere v157 voor mijn v1 en v2. Alles werkt gewoon. Heb je geen ct003 liggen?

Mijn HW-p1 gebruik ik alleen voor het dashboard.
Ik heb een CT003 maar die heeft zoals eerder gemeld het nog nooit willen doen, totdat ie gisteravond zowaar voor pakweg 2x2 minuten verbinding had met de Venus. Hmm... vreemd dat je 157 hebt en ie bij mij aangeeft dat 153 de nieuwste is. Dit typende, ik zit op kantoor, zie ik dat ie weer connectie heeft met de HW P1, maar net als gisteravond geeft ie 0 aan in het scherm en zit nu niet op te laden. Want zie dat de P1-meter nu aan op -260W staat. Wordt toch maar weer handmatig vandaag. En ga eens in de slag met HomeWizard.

DikkieDick schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:14:
[...]

Ik heb een CT003 maar die heeft zoals eerder gemeld het nog nooit willen doen, totdat ie gisteravond zowaar voor pakweg 2x2 minuten verbinding had met de Venus. Hmm... vreemd dat je 157 hebt en ie bij mij aangeeft dat 153 de nieuwste is. Dit typende, ik zit op kantoor, zie ik dat ie weer connectie heeft met de HW P1, maar net als gisteravond geeft ie 0 aan in het scherm en zit nu niet op te laden. Want zie dat de P1-meter nu aan op -260W staat. Wordt toch maar weer handmatig vandaag. En ga eens in de slag met HomeWizard.
Nieuwere firmware aanvragen in feedback van de app = v1/v2 Batt 158 - CT003 = 122
Groene knop indrukken totdat die uit is, 220 stekker eruit, ten minste 1 min wachten - knop indrukken op aan, brandt weer groen - wachten dat wifi en ct leds branden - 220v stekker er weer in.
Na verbinding het ip-nummer van de Marstek vastzetten in modem/router.

succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

Firmware 158 in combinatie met LED aan/uit bevat een bug.
Wanneer je de LED’s uitschakelt, worden er geen gegevens (zoals batterijlading) meer geüpdatet of verzonden.

Zodra je de LED’s weer inschakelt, werkt alles weer normaal.

Werkt het bij andere firmwareversies wel goed?

• elmsta
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 13:00
De homewizard P1 splitter blijkt niet goed om te gaan met bepaalde slimme meters.
Ik heb nu de actieve splitter van powerbaas met daar de CT003 en homewizard P1 op aangesloten.
De Venus E v3 bekabeld en verbonden met de CT003 gaat probleemloos , de homewizard P1 puur voor de extra gegevens

• r2504
Is er een bepaald startvermogen nodig voor de batterij om te starten met opladen ?

Ik ben momenteel zo'n 97 Watt aan het injecteren maar de batterij is nog niet gestart met laden.

Toch maar weer even de vraag: wil je je signatuur invullen met je gegevens? Dat helpt bij vragen, zodat er gericht advies gegeven kan worden.

Zie mijn handtekening/signatuur als voorbeeld.

• tweeek
Ik doe ook nog maar even een duitje in het zakje van vreemdigheid.

Ik heb dus een irritant iets, het verliezen van de "CT" verbinding/lampje uit op de marstek dit gebeurde best vaak per dag.
Sinds ik wat veranderd heb is het in ieder geval minder geworden en heb ik gister een 5 tal keren kunnen tellen, wat heb ik gedaan is niet bijzonder ik heb de HWP1 en zonneplan P1 verwisseld en voor 2 dagen is er minder verlies van "CT"
Wellicht probeer ik het ook nog om de HWP1 rechtstreeks weer in de slimmemeter te pluggen.
De update van de HWP1 heeft bij in ieder geen rare invloed.

• DikkieDick
SatScan schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Nieuwere firmware aanvragen in feedback van de app = v1/v2 Batt 158 - CT003 = 122
Groene knop indrukken totdat die uit is, 220 stekker eruit, ten minste 1 min wachten - knop indrukken op aan, brandt weer groen - wachten dat wifi en ct leds branden - 220v stekker er weer in.
Na verbinding het ip-nummer van de Marstek vastzetten in modem/router.

succes!
Dat herstarten heb ik diverse keren gedaan (met v153 welke ik heb). En heeft al vast ip-adres, net als de P1-meters. Had vanochtend Marstek gevraagd v147 opnieuw te pushen. CT003 zit bij mij nog op 117 en dat vindt ie de nieuwste.

[ Voor 8% gewijzigd door DikkieDick op 20-03-2026 09:49 ]

• DikkieDick
elmsta schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:31:
De homewizard P1 splitter blijkt niet goed om te gaan met bepaalde slimme meters.
Ik heb nu de actieve splitter van powerbaas met daar de CT003 en homewizard P1 op aangesloten.
De Venus E v3 bekabeld en verbonden met de CT003 gaat probleemloos , de homewizard P1 puur voor de extra gegevens
Het maffe is dat dit (bijna) 14 maanden probleemloos heeft gewerkt. Nou ja, de vraag ligt ook bij HomeWizard.

Pagina: 1 ... 366 ... 390 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.