☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Ik heb die off line vandaag ook al een paar keer gezien in de app maar als ik dan op de batterij klik en een refresh doe dan krijg ik terug data en zie ik terug het online symbool. Die off line heeft ook geen invloed op de werking, de batterijen blijven gewoon NOM draaien. De Marstek blijft na meer dan een jaar gebruik toch nog altijd een beetje brak.PNARI schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:07:
En het gaat[Afbeelding] van erger naar nog erger. Nu krijg ik geen connectie meer met V2 en V3 .... en geen reactie van MT op mijn feedback🤨
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Maakt dat uit of je stroom ‘s nachts nu uit batterijen dan wel uit het net komt?Druppeltje_ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:38:
[...]
In cycli maakt dat geen verschil. Mijn batterijen zijn elke ochtend (ook in de zomer met oa de airco's) leeg of zo goed als leeg. Op zonnige dagen komt de auto sowieso altijd aan laden toe want dan zijn de marsteks in de vroege namiddag volgeladen. Alles wat er daarna over is gaat de auto in. Ik zal de vraag omdraaien, wat win je ermee met je auto op te laden met de batterijen en dan met lege batterijen de nacht in te gaan?
En wat rendement betreft denk ik dat batterijen zelfs een beter rendement halen als je kan ontladen aan hogere vermogens.
Sony A7 iv en wat recycled glas
En als je die stroom uit het net trekt is dat laadverlies toch even groot.WargamingPlayer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:51:
[...]
Heel eenvoudig. 1kWh de accu in komt er ongeveer 0,8kWh uit. Dan nog laadverlies van de auto er bij, wat tussen de 0,91-0,94 zit bij 11kWh maar op de 0,9 zit bij 2,4kWh (1 fase). Dus stel je stopt 6,406 in de accu daarvan gaat 5.12kWh naar je auto. Daarvan gaat 4,608 in de accu van de auto. Dus je verliest 33%. En dit zijn gunstige waarden. Je moet meer rekenen op 6,833 (75%) er in om 5,125 naar de auto te sturen. En dat heeft een verlies van 15% dus 4,356kWh wat de accu in gaat. Je verliest dus 2,2kWh.
En een batterij traag ontladen door je sluipverbruik levert nog meer verliezen op dacht ik.
De stroom uit de batterijen kost me niets en die uit het net wel. Maar aangezien je dit topic al een hele tijd volgt neem ik aan dat je die eerste vraag niet serieus bedoeld, want dat antwoord lijkt me tamelijk evident.Tommie12 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:08:
[...]
Maakt dat uit of je stroom ‘s nachts nu uit batterijen dan wel uit het net komt?
En wat rendement betreft denk ik dat batterijen zelfs een beter rendement halen als je kan ontladen aan hogere vermogens.
Het verhaal van een beter rendement heb ik bewust altijd aan me voorbij laten gaan en vind ik een non-discussie wanneer het je (zoals in mijn geval) om 100% zonnestroom te doen is. Ik haal gemiddeld 75% met mijn 2 mt's en ik gebruik ze uitsluitend NOM. Als ik morgen 85% kan halen door de auto te laden maar ik moet 's nachts stroom inkopen heb ik niets gewonnen en zal ik zeker niet beter slapen omdat mijn rendement beter is.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
dat had ik daarnet ook in de app, nogthans blijft mijn systeem NOM, de HA integratie blijt werken en als ik elk device aanklik en per device refresh komt het mooi allemaal met updatesPNARI schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:07:
En het gaat[Afbeelding] van erger naar nog erger. Nu krijg ik geen connectie meer met V2 en V3 .... en geen reactie van MT op mijn feedback🤨
je hebt al wat meer MT ervaring he
[ Voor 3% gewijzigd door dnat op 12-03-2026 20:28 ]
Ondanks de zoekfunctie kan ik de door jouw gerefereerde post van @pascallj niet vinden, en heb ik dus geen idee waarom het slecht zou zijn om de batterijen met een kwh meter, of in mijn geval een HW socket van het net te koppelen op moment dat de laadpaal aangaat.Chris.nl schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:24:
[...]
Dat zal werken totdat je met een defecte Marstek zit, om de reden die @pascallj heeft gegeven....
Dat ding imo is gemaakt om 24/7 aan het grid te hangen en kan via tijdsschema's of externe aansturing/automatisering op 'standby' gezet worden. Een spontane stroomstoring/ongelukje zal ie vast overleven, maar hem bewust stroomloos maken via een energy-socket zou ik niet adviseren.
Lijkt me 't best om um via de powerknop 'uit te schakelen', voordat je de stekker eruit trekt.
Dit heb ik dan ook in HA geautomatiseerd.
Maar ik hoor graag waarom dit technisch een probleem zou zijn!
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw
omdat je feitelijk een hard disconnect doet, mogeljiks onder vele momenten van hoge spanning.jevin20 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:27:
[...]
Ondanks de zoekfunctie kan ik de door jouw gerefereerde post van @pascallj niet vinden, en heb ik dus geen idee waarom het slecht zou zijn om de batterijen met een kwh meter, of in mijn geval een HW socket van het net te koppelen op moment dat de laadpaal aangaat.
Dit heb ik dan ook in HA geautomatiseerd.
Maar ik hoor graag waarom dit technisch een probleem zou zijn!
De devices en sturingen gaan daar zeer abrupt op reageren. Neem het aan van electriciens. Altijd mooi zo die prullaria sw sturingen, je bent wel bezig met electriciteit.
de beste sturing is via de MT controllers zelf schakelen naar manueel , dat is via de app en rechtstreekse sturing van de controller.
Dit kan je doen via de modbus, mqqt integratie, api of ble tool. Niet alles is even stabiel en het is afh van type, maar wel degelijk mogelijk dankzij het vele fijne werk van menig tweakers en andere programeur.
[ Voor 5% gewijzigd door dnat op 12-03-2026 20:35 ]
En als je nadien of vooraf je auto laadt, dan komt dat toch ook uit het net?Druppeltje_ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:19:
[...]
De stroom uit de batterijen kost me niets en die uit het net wel. Maar aangezien je dit topic al een hele tijd volgt neem ik aan dat je die eerste vraag niet serieus bedoeld, want dat antwoord lijkt me tamelijk evident.
Het verhaal van een beter rendement heb ik bewust altijd aan me voorbij laten gaan en vind ik een non-discussie wanneer het je (zoals in mijn geval) om 100% zonnestroom te doen is. Ik haal gemiddeld 75% met mijn 2 mt's en ik gebruik ze uitsluitend NOM. Als ik morgen 85% kan halen door de auto te laden maar ik moet 's nachts stroom inkopen heb ik niets gewonnen en zal ik zeker niet beter slapen omdat mijn rendement beter is.
Stond er twee posts boven. pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"jevin20 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:27:
Ondanks de zoekfunctie kan ik de door jouw gerefereerde post van @pascallj niet vinden -knip-
uh ok.. bizar. Excuus dan.Chris.nl schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:32:
[...]
Stond er twee posts boven. pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - BMW 120i M-sport Pro Misano Blauw
Nu heb ik na twee maanden de batterijen weer ingeschakeld, en ga ik verder op de AI modus omdat ik met ons dynamisch contract gewoon op het goedkoopste moment wil laden en niet de zonne-energie om 9.00 's ochtends in de batterij wil stoppen terwijl ik er 27 ct/kWh voor kan krijgen van de leverancier, en vervolgens de batterijen om 12.00 vol zijn en ik kan gaan terugleveren tegen 12 ct/kWh.
Nu las ik ook ergens een opmerking van @pascallj, zonder verdere uitleg dat de AI modus voor jou niet wenselijk was?
Los daarvan, ik heb nu ook problemen.
Sinds 6/3 weigert batterij 2 in AI modus meer dan 100W te ontladen. Ik moest dus terug naar NOM / self consumption modus. Ticket ingediend, 6 dagen later nog geen antwoord. Batterij 1 draait op dezelfde v153 prima op AI modus.
Toch besloten maar eens te gaan knoeien met de API. Leek fantastisch op het eerste oog, totdat ik merkte dat telkens 1 van de 2 batterijen de welbekende CT connectie verloor en stopte met functioneren.
Al mijn automatiseringen liepen prima, maar nu ben ik er dus alsnog niet. Ik heb alle versies van de Jaap Local API geprobeerd, de polling rates langer en langer gemaakt, allemaal zonder effect. 1 batterij functioneert, dan stopt de andere ermee en vice versa.
Is hier nou echt geen enkele oplossing voor, die wel gebruik maakt van de API? Ik heb de batterijen al niet tegen een hele voordelige prijs gekocht, dus om nog heel veel te investeren... Ik wil niet dat de auto de batterijen leeg trekt, en eigenlijk wil ik ook alleen laden naar keuze en niet wanneer Marstek bepaald dat dat een goed idee is.
Sorry als ik niet alle afgelopen 1000 pagina's goed door heb gelezen, ik heb wat teruggelezen, maar nu na een middag klooien ben ik het wel even beu. Alvast hartelijk dank voor jullie kennis en input.
======================================================
Zojuist ff gekeken naar de meetwaarden tijdens het ontlaadproces van de E V3 met 1.5kW (van 100% naar 18% SOC).
Wat opvalt is dat de celspaning nog boven de nominale waarde (3.2V) ligt op 3.23V op het einde van het ontlaadproces wat op 18% SOC is ingesteld.
Dat zegt al genoeg dat 18% helemaal geen 18% is volgens Marstek zijn "denkwijze".
De veilige(!) ontlaadgrens van een LiFePo is 2,5V.
Dus als je tot Marstek's SOC van 0% zou gaan zou je nog ruim boven die 2.5V blijven m.i.
# Marstek Venus V3 | V146 | using LAN # HACS op RPi 5 #
Dan zit ik terug bij mijn beginpost van vandaag. Daar zeg ik al dat elke usecase anders is. En dat ik begrijp dat een full electric wagen geladen moet worden, ongeacht of er pv stroom is of niet (tenzij je de fiets neemt 's ochtends). Mijn laadpaal heeft in zijn levensduur tot op heden 9800kWh geladen. Dat zijn 9800kWh zonnestroom, omdat ik zoals gezegd een phev met een batterij van 31kWh heb en er geen nood is om die batterij elke dag tot 100% te laden. Dat is trouwens bij wel meer mensen zo dat er geen noodzaak is om elke dag 100% te laden. Je gaat je auto toch ook niet tanken als je tank nog voor 70% gevuld is? Dus in mijn geval word er gewoon een dagje niet geladen met de wagen als er geen pv overschot is.Tommie12 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:32:
[...]
En als je nadien of vooraf je auto laadt, dan komt dat toch ook uit het net?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Zitten een aantal dingen in je post. Om te beginnen die AI modus. In de winter was het vaak niet rendabel omdat de prijsverschillen gewoon niet hoog genoeg waren. Dus toen konden we de AI sowieso al afschrijven.jevin20 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:38:
Ik heb al een jaar 2x de v1 (icm CT003), en die draaien prima.
Nu heb ik na twee maanden de batterijen weer ingeschakeld, en ga ik verder op de AI modus omdat ik met ons dynamisch contract gewoon op het goedkoopste moment wil laden en niet de zonne-energie om 9.00 's ochtends in de batterij wil stoppen terwijl ik er 27 ct/kWh voor kan krijgen van de leverancier, en vervolgens de batterijen om 12.00 vol zijn en ik kan gaan terugleveren tegen 12 ct/kWh.
Nu las ik ook ergens een opmerking van @pascallj, zonder verdere uitleg dat de AI modus voor jou niet wenselijk was?
Los daarvan, ik heb nu ook problemen.
Sinds 6/3 weigert batterij 2 in AI modus meer dan 100W te ontladen. Ik moest dus terug naar NOM / self consumption modus. Ticket ingediend, 6 dagen later nog geen antwoord. Batterij 1 draait op dezelfde v153 prima op AI modus.
Toch besloten maar eens te gaan knoeien met de API. Leek fantastisch op het eerste oog, totdat ik merkte dat telkens 1 van de 2 batterijen de welbekende CT connectie verloor en stopte met functioneren.
Al mijn automatiseringen liepen prima, maar nu ben ik er dus alsnog niet. Ik heb alle versies van de Jaap Local API geprobeerd, de polling rates langer en langer gemaakt, allemaal zonder effect. 1 batterij functioneert, dan stopt de andere ermee en vice versa.
Is hier nou echt geen enkele oplossing voor, die wel gebruik maakt van de API? Ik heb de batterijen al niet tegen een hele voordelige prijs gekocht, dus om nog heel veel te investeren... Ik wil niet dat de auto de batterijen leeg trekt, en eigenlijk wil ik ook alleen laden naar keuze en niet wanneer Marstek bepaald dat dat een goed idee is.
Sorry als ik niet alle afgelopen 1000 pagina's goed door heb gelezen, ik heb wat teruggelezen, maar nu na een middag klooien ben ik het wel even beu. Alvast hartelijk dank voor jullie kennis en input.
Maar nog los daarvan, zijn er ook gewoon hordes mensen waar deze niet goed werkt. Er zijn twee versies van de AI in omloop: de oude die gewoon op de laagste zoveel momenten van de dag gaat laden, en de nieuwe die een patroon probeert te voorspellen etc.
Het nadeel van die oude is dat hij na het opladen, gewoon direct weer gaat ontladen als je verbruik hoger is dan je opwek. Laad je hem dus vannacht op, zal hij als hij klaar is meteen de rest van de nacht gaan ontladen bijvoorbeeld. Is niet altijd de beste strategie.
De nieuwe versie van de AI probeert dingen te voorspellen. Maar hoe en waarom keuzes worden gemaakt is volstrekt onduidelijk.
En dan zijn er ook gewoon hele periodes geweest waarin de AI functie gewoon niets deed bij mensen.
Ik gebruik het zelf niet en herhaal en vat alleen samen wat ik hier lees.
De problemen met de API zijn bekend, gebruik van de API zorgt voor verlies van verbinding met in elk geval de CT apparaten van Marstek. Daar is geen oplossing voor.
Als je het wilt automatiseren is Modbus de beste manier. Alternatief is met tijdschema's werken, maar of dat voldoet aan jouw gebruikspatroon is de vraag. Daarbij zit je nog niet op de firmware waar het mogelijk is om ook met tijdschema's te schakelen naar NOM. Misschien dat de HA BLE integratie van Jaappp dit ook kan, dat durf ik even niet te zeggen.
Accus laden voor NoM en pas als er overschot is én accu's vol zijn naar de auto?Druppeltje_ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:51:
[..]
Ik heb er zo eentje met een batterij van 31kWh. En ik kies ervoor om die volledig met overschot op te laden. En als vandaag een slechte PV dag is, laadt die niet op. Is het morgen wel een goede PV dag mag die gerust opladen daarmee.
Ik kan mij daar iets bij voorstellen alleen vraag ik mij af of het in de praktijk nuttig is, met een slechte PV dag is de kans dat je de accu vol krijgt met NoM niet zo groot, je kan dan natuurlijk ook gewoon de stekker van de auto er niet insteken.
Als je de auto wilt laden met pv overschot snap ik dat je dan de accu wilt 'overslaan' in dat proces, het is dan onzinnig om de RTE van de accu er tussen te hebben máár dat geld alleen als dat 100% pv is en er niets van het net komt.Dus via HA is het bij mij zo ingesteld dat de laadpaal geen stroom uit de Marsteks mag trekken.
[ Voor 41% gewijzigd door DukeBox op 12-03-2026 21:00 ]
Bedankt voor je reactie en de samenvatting, wordt zeer gewaardeerd.pascallj schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:52:
[...]
Zitten een aantal dingen in je post. Om te beginnen die AI modus. In de winter was het vaak niet rendabel omdat de prijsverschillen gewoon niet hoog genoeg waren. Dus toen konden we de AI sowieso al afschrijven.
Maar nog los daarvan, zijn er ook gewoon hordes mensen waar deze niet goed werkt. Er zijn twee versies van de AI in omloop: de oude die gewoon op de laagste zoveel momenten van de dag gaat laden, en de nieuwe die een patroon probeert te voorspellen etc.
Het nadeel van die oude is dat hij na het opladen, gewoon direct weer gaat ontladen als je verbruik hoger is dan je opwek. Laad je hem dus vannacht op, zal hij als hij klaar is meteen de rest van de nacht gaan ontladen bijvoorbeeld. Is niet altijd de beste strategie.
De nieuwe versie van de AI probeert dingen te voorspellen. Maar hoe en waarom keuzes worden gemaakt is volstrekt onduidelijk.
En dan zijn er ook gewoon hele periodes geweest waarin de AI functie gewoon niets deed bij mensen.
Ik gebruik het zelf niet en herhaal en vat alleen samen wat ik hier lees.
De problemen met de API zijn bekend, gebruik van de API zorgt voor verlies van verbinding met in elk geval de CT apparaten van Marstek. Daar is geen oplossing voor.
Als je het wilt automatiseren is Modbus de beste manier. Alternatief is met tijdschema's werken, maar of dat voldoet aan jouw gebruikspatroon is de vraag. Daarbij zit je nog niet op de firmware waar het mogelijk is om ook met tijdschema's te schakelen naar NOM. Misschien dat de HA BLE integratie van Jaappp dit ook kan, dat durf ik even niet te zeggen.
Tijdschema's lukt niet, bij ons gebeurd er weinig op vaste tijden. Ik ga modbus uitzoeken.
Is er iemand die nog een tip heeft voor de V1?
Kwestie van https://github.com/gitcod...n/docs/02-modbus-setup.md doornemen en een keuze maken uit de 3 opties voor de V1, of is 1 van deze duidelijk de beste?
Dat 18 procent geen 18 procent is, is discutabel. Dat is lastig te berekenen als je niet kan ontladen tot 2,5 V. Elke celcurve is anders.Z900 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:42:
Hoi, naar aanleiding van een topic op een Belgische Marstek FB-groep:
======================================================
Zojuist ff gekeken naar de meetwaarden tijdens het ontlaadproces van de E V3 met 1.5kW (van 100% naar 18% SOC).
Wat opvalt is dat de celspaning nog boven de nominale waarde (3.2V) ligt op 3.23V op het einde van het ontlaadproces wat op 18% SOC is ingesteld.
Dat zegt al genoeg dat 18% helemaal geen 18% is volgens Marstek zijn "denkwijze".
De veilige(!) ontlaadgrens van een LiFePo is 2,5V.
Dus als je tot Marstek's SOC van 0% zou gaan zou je nog ruim boven die 2.5V blijven m.i.
[Afbeelding]
Maar het is veel eenvoudiger, tot 11 procent ontladen (de standaard) is gewoon tot precies 3,0 V. Echter wil ik best geloven dat 3 V ongeveer 11 procent is. Kan iets meer zijn, kan iets minder zijn. Ik heb al heel veel tests gedaan met betrekking tot celspanningen etc. Maar 3 V is inderdaad een prima veilige grens om naar te ontladen, dus dat is prima. Daarom zie ook weinig redenen om een hoger percentage in te stellen, anders dan als je nog wat stroom achter de hand wil houden als backup.
Ja kwestie van gewoonte hangt de auto hier gewoon standaard altijd aan de laadpaal. Dan zijn er inderdaad dagen dat die heel de dag niets loopt te doen.DukeBox schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:53:
[...]
Accus laden voor NoM en pas als er overschot is én accu's vol zijn naar de auto?
Ik kan mij daar iets bij voorstellen alleen vraag ik mij af of het in de praktijk nuttig is, met een slechte PV dag is de kans dat je de accu vol krijgt met NoM niet zo groot, je kan dan natuurlijk ook gewoon de stekker van de auto er niet insteken.
[...]
Als je de auto wilt laden met pv overschot snap ik dat je dan de accu wilt 'overslaan' in dat proces, het is dan onzinnig om de RTE van de accu er tussen te hebben máár dat geld alleen als dat 100% pv is en er niets van het net komt.
Kwestie van helemaal correct te zijn in mijn verwoording: Er zijn momenten dat de batterijen wel ''helpen'' bij de laadpaal. Als de batterijen vol zijn (die heb ik voorrang gegeven) en de laadpaal start met laden kan het gebeuren dat de MT's inspringen wanneer de pv stroom tijdelijk terugvalt. (Max voor 10minuten). Dit om ervoor te zorgen dat het vermogen van de laadpaal bij elke wolk terugschakelt. HA berekent het PV overschot en houdt tevens ook rekening wat de MT's aan het doen zijn. Dit vermogen stuur ik via de dynamische laadpaallimiet en blijft vast voor 10min. Na 10min word limiet dan opnieuw bijgesteld. Dus de MT's kunnen maximaal 10min stroom leveren aan de laadpaal.
Ik zou sowieso ook het Modbus topic even doornemen: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppelingjevin20 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:56:
[...]
Bedankt voor je reactie en de samenvatting, wordt zeer gewaardeerd.
Tijdschema's lukt niet, bij ons gebeurd er weinig op vaste tijden. Ik ga modbus uitzoeken.
Is er iemand die nog een tip heeft voor de V1?
Kwestie van https://github.com/gitcod...n/docs/02-modbus-setup.md doornemen en een keuze maken uit de 3 opties voor de V1, of is 1 van deze duidelijk de beste?
Ik gebruik zelf mijn eigen gemaakt code dus kan ze niet echt beoordelen. Wel heb ik het idee dat de code van ~AUijtdehaag (fonske) kwalitatief het beste is en het snelst en recentst is bijgewerkt. Die code flash je (in het geval van een V1/2) op een ESP die RS485 ondersteunt, verbind je met de batterij, en je kunt het toevoegen aan HA. Ben ik er wel even van uit gegaan dat je dat gebruikt. Heb je geen zin om te rommelen kan je via V&A ook direct een voorgeflashte module bij ~AUijtdehaag kopen.
En als je de batterij eenmaal in HA hebt, kan je of zelf gaan automatiseren, of bijvoorbeeld Home Battery Control gebruiken zoals gelinkt in jouw post.
Dankjewel Pascal. Scheelt me een hoop.pascallj schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:04:
[...]
Ik zou sowieso ook het Modbus topic even doornemen: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Ik gebruik zelf mijn eigen gemaakt code dus kan ze niet echt beoordelen. Wel heb ik het idee dat de code van ~AUijtdehaag (fonske) kwalitatief het beste is en het snelst en recentst is bijgewerkt. Die code flash je (in het geval van een V1/2) op een ESP die RS485 ondersteunt, verbind je met de batterij, en je kunt het toevoegen aan HA. Ben ik er wel even van uit gegaan dat je dat gebruikt. Heb je geen zin om te rommelen kan je via V&A ook direct een voorgeflashte module bij ~AUijtdehaag kopen.
En als je de batterij eenmaal in HA hebt, kan je of zelf gaan automatiseren, of bijvoorbeeld Home Battery Control gebruiken zoals gelinkt in jouw post.
Ik heb alles in HA, en had daar ook mijn API gebaseerde automatiseringen die allemaal goed liepen, op het CT verlies na.
[ Voor 16% gewijzigd door jevin20 op 12-03-2026 21:10 ]
Denk dat het ook geen slechte gewoonte is. Ik heb af en toe wel eens een granny charger in gebruik, gezien ik maar 1 fase heb heb ik een van de CT klemmen om de automaat met de granny charger gehangen en de CT002 trekt die automatisch van het overschot af, werkt perfect.Druppeltje_ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:02:
Ja kwestie van gewoonte hangt de auto hier gewoon standaard altijd aan de laadpaal. Dan zijn er inderdaad dagen dat die heel de dag niets loopt te doen.
Uiteraard mag je een andere mening hebben, no problemo. Maar het deel over autarkie heb je denk ik niet goed begrepen, het gaat niet over stroomuitval van een paar uur of meer, maar eerder over een dikke middenvinger naar leveranciers en de staat om daar totaal onafhankelijk van (proberen) te zijn. Dat is een (allicht ideologische) investering op zich waardTommie12 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:31:
[...]
Mogen we daar ook een andere mening over hebben.
Een batterij is voor mij geen hobby, enkel een manier om meer van mijn PV zelf te gebruiken. Plezier beleef ik daar niet aan. Ik wil die ergens neer zetten, configureren en verder niet naar om kijken in de hoop dat de electriciteitsrekening lager wordt.
Autarkie is een illusie voor mij. In de laatste 10 jaar heb ik geen 4 uur zonder stroom gezeten, dat overleef ik wel.
En op lange termijn haal ik met beleggen 8% per jaar, dus verwacht ik dat ook van een investering als een batterij.
Als deze zienswijze ongepast is, laat maar weten, dan schrijf ik hier niks meer.
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Maar dan stuur jij de charger apart aan met een sturing oid? Of laat jij die wel de hele batterij leegtrekken? Want voor de batterij is dat gewoon een huisverbruiker dan of zie ik dat verkeerd?DukeBox schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:07:
[...]
Denk dat het ook geen slechte gewoonte is. Ik heb af en toe wel eens een granny charger in gebruik, gezien ik maar 1 fase heb heb ik een van de CT klemmen om de automaat met de granny charger gehangen en de CT002 trekt die automatisch van het overschot af, werkt perfect.
Nee, geen schakeling o.i.d., plug hem alleen in voor familie/vrienden als er genoeg PV is, schakelt met een smartplug aan en uit op tijdschema (grofweg zolang de zon voldoende schijnt) of handmatig via de app. Heb al snel meer PV vermogen dan ik in mijn accus kan opslaan/verwerken (zowel kW als kWh).Druppeltje_ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:12:
Maar dan stuur jij de charger apart aan met een sturing oid? Of laat jij die wel de hele batterij leegtrekken? Want voor de batterij is dat gewoon een huisverbruiker dan of zie ik dat verkeerd?
[ Voor 48% gewijzigd door DukeBox op 12-03-2026 23:28 ]
Als je vanuit het net je batterij vollaad en daarna naar de auto dat is gewoon absurd.Tommie12 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:13:
[...]
En kan je ook uitleggen waarom je niet zou laden vanuit de batterij? Wat levert dat op?
Misschien is het verschil klein, maar je kan waarschijnlijk meer cycli maken.
Als je de batterij alleen gebruikt voor zonne-overschot is het briliant.
5,12kwh opslag ×6000cycli =30720 kWh maar je hebt omzet verliezen.
30.720×0,80 netto inzetbaar capaciteit × 0,70 omzet verliezen. = 17.203kwh aan opgeslagen zonnestroom.
17.203kwh * 0.20 cent = €3.440,60 minimaal te halen waarde uit je batterij.
Is de stroom duurder is de waarde hoger welke je minimaal uit je batterij kan halen. Lijkt mij prima investering.
Wanneer sla je vanuit net op... degradatie, omvormen verliezen, prijs per kwh, zul je alleen willen doen wanneer je kwh inkoopprijs meer dan 30% lager is dan de globale prijs en dan nog, moet je daar je investering van aftrekken., dat betekend dat je winst 30% van de globale stroom prijs is. Laten we in dit voorbeeld €0,21,- heb je ongeveer 0,14,- bespaard per kwh... * 17.203kwh= €2.408,42,aan waarde.
Maar goed, na 6000 cycli is batterij. Nog wel te gebruiken toch.
[ Voor 19% gewijzigd door squareware op 12-03-2026 23:43 ]
Marstek heeft via email reageert en ze schrijven datandypieters schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:57:
[...]
Via P1 is het volgens mij erg afhankelijk van je meter of hij elke seconde of elke 10 seconden update.
Met de CT002 (klemmen) heb je die afhankelijkheid niet.
Ik heb een meter die elke seconde update, maar alsnog zie ik dat de CT002 net iets sneller is.
Wanneer de waarde update, stuurt de accu meteen bij, dus geen gemiddelden.
Met de P1 meter zat ik op zo'n 4-5 seconden voordat hij update, met de CT002 3-4 seconden
"The Venus E does not adjust output strictly “second-by-second” to each individual P1 reading. Although the P1 meter provides updates approximately every second (DSMR 5.0), the battery control algorithm applies short internal smoothing and stability filtering before adjusting charge or discharge power."
En dat CT002 iets sneller is.
[ Voor 21% gewijzigd door Avenger 2.0 op 13-03-2026 06:52 ]
Probleem daarvan is ook dat als je niet regelmatig tot 11% ontlaad, je ook nooit zeker bent van het hogere percentage. Hier zelf eens op 30% gezet in de winter, maar dan zie je na enkele weken dat de batterij ineens moet laden omdat het echte percentage ruim onder de 11% ligt.pascallj schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:56:
[...]
Daarom zie ook weinig redenen om een hoger percentage in te stellen, anders dan als je nog wat stroom achter de hand wil houden als backup.
Wel de honderd procent aangetikt in die periode?Avenger 2.0 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 06:58:
[...]
Probleem daarvan is ook dat als je niet regelmatig tot 11% ontlaad, je ook nooit zeker bent van het hogere percentage. Hier zelf eens op 30% gezet in de winter, maar dan zie je na enkele weken dat de batterij ineens moet laden omdat het echte percentage ruim onder de 11% ligt.
Nee zou inderdaad dat kunnen zijn.pascallj schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:54:
[...]
Wel de honderd procent aangetikt in die periode?
/f/image/VWcgthWaSbBRhjA7HMrGzICJ.png?f=fotoalbum_large)
Wellicht al eens door een andere tweaker gedaan, maar dit is een venus v3 met firmware v1.45 die nu ongeveer 20 cycles heeft gehad met de DOD op de minimale 12%. Er was een redelijk stabiele discharge van ongeveer 0.2c
Bevindingen: de minimale cell spanning dipt vrijwel niet onder de 3.20v. Hij recovered daarna weer bijna naar 3.25v
Ik ken het type cell niet (een datasheet zou leuk zijn), maar andere bronnen geven toch wel aan dat de SOC van een lifepo4 cell dan nog op ongeveer 30% a 40% zit.
Mijn conclusie: lekker de hele range van de accu gebruiken. Ik ga nog wel wat proberen met langzaam laden van 85% -> 100% of eventueel al afkappen indien de maximale cell spanning wat hard omhoog loopt. Ik zal die bevingen ook wel posten nog!
Gebruikte bron:
https://www.jackery.com/b...-to-lifepo4-voltage-chart
@Druppeltje_ dit zou dus precies jouw vermoeden bevestigen: sinds het activeren van de DoD op de V3, kan je de batterij niet meer compleet ontladen.savale schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:56:
[Afbeelding]
Wellicht al eens door een andere tweaker gedaan, maar dit is een venus v3 die nu ongeveer 20 cycles heeft gehad met de DOD op de minimale 12%. Er was een redelijk stabiele discharge van ongeveer 0.2c
Bevindingen: de minimale cell spanning dipt vrijwel niet onder de 3.20v. Hij recovered daarna weer bijna naar 3.25v
Ik ken het type cell niet (een datasheet zou leuk zijn), maar andere bronnen geven toch wel aan dat de SOC van een lifepo4 cell dan nog op ongeveer 30% a 40% zit.
Mijn conclusie: lekker de hele range van de accu gebruiken. Ik ga nog wel wat proberen met langzaam laden van 85% -> 100% of eventueel al afkappen indien de maximale cell spanning wat hard omhoog loopt. Ik zal die bevingen ook wel posten nog!
Gebruikte bron:
https://www.jackery.com/b...-to-lifepo4-voltage-chart
Dit is welliswaar van een v2: Maar daar zie je nog dat hij naar 3.0v dipt.pascallj schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:00:
[...]
@Druppeltje_ dit zou dus precies jouw vermoeden bevestigen: sinds het activeren van de DoD op de V3, kan je de batterij niet meer compleet ontladen.
Totalen123 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
De nieuwe "12%" bij de v3 is behoorlijk conservatief in ieder geval. Ik zie geen reden om daar nog boven te gaan zitten om de levensduur te verlengen...
Het zou misschien interessant zijn om te testen of een herstel naar fabrieksinstellingen (zonder behoud van data) de DoD uit kan schakelen om mogelijk weer het originele gedrag terug te krijgen. Je verliest dan wel oa je tijdschema's en dag-/maand-/totalen.savale schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:06:
[...]
Dit is welliswaar van een v2: Maar daar zie je nog dat hij naar 3.0v dipt.
Totalen123 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
De nieuwe "12%" bij de v3 is behoorlijk conservatief in ieder geval. Ik zie geen reden om daar nog boven te gaan zitten om de levensduur te verlengen...
Inderdaad interessant, hoewel voor mij deze 12% op zich prima is. Kan me voorstellen dat als je meer mikt op 10 jaar levensduur je nog wel wat dieper zou willen kunnen ontladen.pascallj schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:18:
[...]
Het zou misschien interessant zijn om te testen of een herstel naar fabrieksinstellingen (zonder behoud van data) de DoD uit kan schakelen om mogelijk weer het originele gedrag terug te krijgen. Je verliest dan wel oa je tijdschema's en dag-/maand-/totalen.
Dat zou alleszins doodzonde zijn. Het is gewoon onbenutte capaciteit dan.pascallj schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:00:
[...]
@Druppeltje_ dit zou dus precies jouw vermoeden bevestigen: sinds het activeren van de DoD op de V3, kan je de batterij niet meer compleet ontladen.
Ben ik verkeerd als er inmiddels ook V1/V2 bezitters zijn die in de mogelijkheid zijn om DoD aan te passen? Die hebben dan ook hetzelfde voorval.
Gisterenavond was bij mijn MT's in elk geval weer zo'n typische dag dat ze heel lang nog ontladen hebben van 12 naar 11%. Ben nog een beetje aan het neuzen wanneer ze dat precies doen en wanneer niet want ze doen dit niet altijd. Gisteren hebben ze in elk geval de 100% net niet aangetikt, de voorgaande dagen wel.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.