Is Open API nu eigenlijk stabieler in laatste firmware v158 voor de Venus E v2 in combinatie met de CT003?
simpel, Neen :-)Avenger 2.0 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:10:
Is Open API nu eigenlijk stabieler in laatste firmware v158 voor de Venus E v2 in combinatie met de CT003?
De "foute" unit toch maar eens een Factory Reset zonder behoud van data gedaan.pascallj schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:40:
[...]
Kan je wel handmatig ontladen? Gewoon even een tijdschema maken met ontladen van 00:00-23:59 op alle dagen.
Heb je al geprobeerd een reset zonder behoud van gegevens te doen? Dan weet je zeker dat dit soort instellingen gereset worden naar de standaard.
Vreesde dat ik weer opnieuw de wifi en zo moest instellen, maar gelukkig stond ie nog gewoon in de Marstek App erbij, enige was in mode Manual. Na veranderen naar Self Consumption begon ie meteen te ontladen.
Toen ik de "goede" unit bekeek, begon deze op te laden !
Deze eveneens een Factory Reset gedaan, en uiteindelijk werkt de boel weer.
Wat een gedoe...
8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Simpel, je hebt een marstek kost wat inspanning.rsbroer schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:27:
[...]
De "foute" unit toch maar eens een Factory Reset zonder behoud van data gedaan.
Vreesde dat ik weer opnieuw de wifi en zo moest instellen, maar gelukkig stond ie nog gewoon in de Marstek App erbij, enige was in mode Manual. Na veranderen naar Self Consumption begon ie meteen te ontladen.
Toen ik de "goede" unit bekeek, begon deze op te laden !
Deze eveneens een Factory Reset gedaan, en uiteindelijk werkt de boel weer.![]()
Wat een gedoe...
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ik betwijfel zeer sterk of ze dit voor V1/V2 opgelost krijgen. Als ze hardwarematig ergens tegen een probleem aanbotsen is het simpelweg niet op te lossen. Als het enkel softwarematig op te lossen was, denk ik dat dit allang gebeurd was ondertussen. Persoonlijke idee van mij natuurlijk.Avenger 2.0 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:10:
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Je hebt twee methoden om efficiëntie te meten. Ik doe dat met Modbus en met een Shelly EM Mini Gen 3.pascallj schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:19:
[...]
De V3 schijnt iets efficiënter te zijn. Een paar procentjes. Maar zoals gezegd verschilt het wat je doet. Op hogere vermogens is de Marstek efficiënter. Op het ideale punt met vaste vermogens, kan de V1&2 de 80 net halen en de V3 misschien iets van 83. Gebruik je de batterij alleen maar rond de 100 Watt, mag je in je handen knijpen als je de 60 procent haalt.
Als je NOM draait, en je hebt af en toe last van wolken, zal dat ook in je RTE snijden. Maar vraag je altijd af, hoeveel kosten andere batterijen die een hogere RTE hebben meer, en hoe lang gaat dat duren om terug te verdienen? Kans is groot dat je al snel uitgerekend bent. De aanschafprijs is de allerbelangrijkste factor als je jouw geld zo efficiënt mogelijk wilt gebruiken ipv je stroom zo efficiënt mogelijk wilt gebruiken.
Hieronder de efficiëntie van mijn Venus E V3.
:strip_exif()/f/image/tA8CFZUUZLciZpiPxY7fTdXv.jpg?f=fotoalbum_large)
En hieronder van de Venus E V2.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Voila , net de eerste test gedaan met de CT002/CT003 emulator, en het werkt!!
Ik gebruik de HW P1 sensor, deze update wel nog maar om de 5 sec in HA, moet ik nog aanpassen, maar via de emulator kan je nu effectief de CT002/CT003 emuleren!!
het is nog in testfase, wie wil proberen, deze TAG installeren als addon, is een specifieke versie;
https://github.com/tomquist/b2500-meter#ct002
vereiste is wel dat je een echte CT nodig hebt, je device moet al eens gekoppeld zijn aan de CT, dan gewoon de CT unpluggen uit je P1 meter, de addon opstarten met ct002 of ct003 als config, en klaar!!
latere fase gaan moet je geen echte ct hebben, dan gaat hij via een mqtt commando, een CT device als ghost aanmaken in je app
Ik gebruik de HW P1 sensor, deze update wel nog maar om de 5 sec in HA, moet ik nog aanpassen, maar via de emulator kan je nu effectief de CT002/CT003 emuleren!!
het is nog in testfase, wie wil proberen, deze TAG installeren als addon, is een specifieke versie;
vereiste is wel dat je een echte CT nodig hebt, je device moet al eens gekoppeld zijn aan de CT, dan gewoon de CT unpluggen uit je P1 meter, de addon opstarten met ct002 of ct003 als config, en klaar!!
latere fase gaan moet je geen echte ct hebben, dan gaat hij via een mqtt commando, een CT device als ghost aanmaken in je app
Hey, waarom heb je deze gemaakt? is het enigste wat je hebt aangepast in de const.py de 5 sec interval?taurgis schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:38:
Voor degenen die de P1 meter van HW via de Home Assistant B2500 Meter doorspelen en niet akkoord gaan met de 5S refresh time heb ik een clone gemaakt van de officiele integratie en de polling rate op 1S gezet:
https://github.com/taurgis/homeassistant-homewizard-instant/
Dit is vers van de pers, dus ben het zelf ook nog aan het testen. Dit is ook enkel via de V1 versie van de API, en kan draaien naast de officiele plugin (unieke IDs)
want ik wou de offiiciele gebruiken en had dan de system polling uitgezet en een automation aangemaakt met device update trigger /1sec , maar dat werkt dus niet, liep je tegen hetzelfde issue aan?
Nu dat de b2500 ook de ct003 kan emuleren, is de P1 van HW wel interessant om te gebruiken :-)
Klinkt veelbelovend eigenlijk.NoFate schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:26:
Hoe vind de Marstek je emulator in dit geval? Normaal verbind je de CT003 toch via bluetooth in de app?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
https://github.com/taurgi...homewizard-instant/pull/1NoFate schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:45:
[...]
Je hebt geen custom nodig. Je zou ook de 5 sec kunnen aanpassen in de code...
Maar wat is trouwens de link naar die instant custom integration, kon hem niet direct vinden op GitHub
https://github.com/home-a...s/homewizard/const.py#L26
Ik link even direct naar mijn pull-request waar ik 2 simpele dingen fix omdat het niet meer werkte vanaf 2026.02
Ik gebruik de repo van Leon Scheltema ( https://github.com/leonscheltema/ha-marstek ) voor mijn HA.
Ik wilde eigenlijk met een simpele switch 's nachts tegen laag tarief laden als het de volgende dag bewolkt is (en evt dat ook nog automatiseren als ik de weerberichten accuraat kan uitlezen). Maar ik kwam erachter dat deze integratie geen opdrachten accepteert (zoals vanuit HA het actief laden aanzetten).
Ik lees natuurlijk fanatiek mee in dit topic, maar de berichten hier gaan best hard dus ik kan wat gemist hebben. Is er een andere repo die wel het laden aan kan zetten, of zit ik per definitie aan een MQTT-achtige oplossing vast?
Ik wilde eigenlijk met een simpele switch 's nachts tegen laag tarief laden als het de volgende dag bewolkt is (en evt dat ook nog automatiseren als ik de weerberichten accuraat kan uitlezen). Maar ik kwam erachter dat deze integratie geen opdrachten accepteert (zoals vanuit HA het actief laden aanzetten).
Ik lees natuurlijk fanatiek mee in dit topic, maar de berichten hier gaan best hard dus ik kan wat gemist hebben. Is er een andere repo die wel het laden aan kan zetten, of zit ik per definitie aan een MQTT-achtige oplossing vast?
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
De Chinezen liggen ver voor op ons. Dit zijn geen bits, maar qubits. Die kunnen dus meer states hebben dan 0 of 1.eatme schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:58:
[...]
Leest iemand dit al uit via modbus?
Ik zie ID 36001
bit 3 : "CT Connection abnormal" 0=Normal, 3 = Abnormal.
Wel vreemd "3" voor 1 bit.
Perfect. Straks nog eens proberen, had idd zelfde issue. En met 5 sec interval liep het idd niet goedGoBieN-Be schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:52:
[...]
https://github.com/taurgi...homewizard-instant/pull/1
Ik link even direct naar mijn pull-request waar ik 2 simpele dingen fix omdat het niet meer werkte vanaf 2026.02
Normaal kan je ook op de officiële integratie de system polling disablen, en dan de update entity service /1 sec gebruiken om die interval aan te passen, maar dat werkt hier niet... Was dat ook de reden dat je deze custom gebruikt? Is het niet te veel load?GoBieN-Be schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:52:
[...]
FiberSam schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 00:22:
[...]
De Chinezen liggen ver voor op ons. Dit zijn geen bits, maar qubits. Die kunnen dus meer states hebben dan 0 of 1.
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Goed gedaan!NoFate schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:26:
zou Marstek dit ook niet kunnen toevoegen - als ze willen - aan hun HWP1 beta implementatie zodat home assistant niet nodig is?
2x Marstek v2 5kWh v158 HW P1
nee, deels van de logica zit ook nog steeds in de CT003 zelf, dus je gaat die nodig hebben, de logica zit zowel in batterijen als de CT, maar voordeel is nu dat je geen echte CT meer nodig hebt, of stel dat je op vakantie bent, en de CT valt uit, dan heb je een failsafe door de virtuele CT te startendodvip123 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:48:
[...]
Goed gedaan!![]()
zou Marstek dit ook niet kunnen toevoegen - als ze willen - aan hun HWP1 beta implementatie zodat home assistant niet nodig is?
@NoFate Deze B2500 addon bestaat toch al van vorig jaar? Of mis ik iets.NoFate schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:26:
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Klopt, ik loop ook tegen dat probleem aan. Een manuele refresh van een automation lijkt niet te werken.NoFate schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:54:
[...]
Hey, waarom heb je deze gemaakt? is het enigste wat je hebt aangepast in de const.py de 5 sec interval?
want ik wou de offiiciele gebruiken en had dan de system polling uitgezet en een automation aangemaakt met device update trigger /1sec , maar dat werkt dus niet, liep je tegen hetzelfde issue aan?
Nu dat de b2500 ook de ct003 kan emuleren, is de P1 van HW wel interessant om te gebruiken :-)
Officiele integraties moeten minimaal een 5 seconden refresh hebben.
Maar misschien is het beter om te melden dan een manuele refresh niet het gewenste effect zodat dit opgelost kan worden.
Als alternatief kun je ook via een REST Command de P1 meter pollen, maar het zou leuk zijn dat de officiele gewoon werkt met een manuele refresh.
Bij mij update hij op second 1, 2 en 7 als ik manueel elke seconde refresh. Dus hij doet het 1x goed en dan 5 seconden niks.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
klopt, maar nu kan hij effectief ook een ct002/ct003 emuleren, dat kon eerder niet.. dus maw, je kan meerdere batterijen gebruikendannyro schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:32:
[...]
@NoFate Deze B2500 addon bestaat toch al van vorig jaar? Of mis ik iets.
klopt, heb een bug gemeld, want die update entity service doet niet wat die moet doen :-)Broodro0ster schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:33:
[...]
Klopt, ik loop ook tegen dat probleem aan. Een manuele refresh van een automation lijkt niet te werken.
Officiele integraties moeten minimaal een 5 seconden refresh hebben.
Maar misschien is het beter om te melden dan een manuele refresh niet het gewenste effect zodat dit opgelost kan worden.
Als alternatief kun je ook via een REST Command de P1 meter pollen, maar het zou leuk zijn dat de officiele gewoon werkt met een manuele refresh.
Bij mij update hij op second 1, 2 en 7 als ik manueel elke seconde refresh. Dus hij doet het 1x goed en dan 5 seconden niks.
Ik liep tegen het feit aan dat de automatisering inderdaad niet werkte. Het leek een kleine fix om een clone te nemen en de 5 naar 1 te veranderen - effort was relatief laag. Dit was ook puur voor de b2500, die ik ook laat emuleren aangezien ik last heb van IP changes at random van mijn P1 meter (en ik kan voorlopig nog geen IP pinning doen op mijn Telenet router)NoFate schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:54:
[...]
Hey, waarom heb je deze gemaakt? is het enigste wat je hebt aangepast in de const.py de 5 sec interval?
Note: PR is ondertussen gemerged met de fix voor de laatste HA versie
[ Voor 15% gewijzigd door taurgis op 27-02-2026 10:35 ]
Via Home Assistant en ESP, indien je dit hebt, kun je gebruik maken van binary_sensor.marstek_m1_ct_connection_abnormal om een melding te krijgen.PNARI schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:32:
Heeft iemand al aan MT gevraagd of ze de app geen melding kunnen laten geven als de batterij de verbinding met de CT bv meer dan 5 minuten verliest ?
Heb je ook getest of dat werkt? In het verleden heb ik dat ik getest en toen werkte het niet.Gamm86 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:07:
[...]
Via Home Assistant en ESP, indien je dit hebt, kun je gebruik maken van binary_sensor.marstek_m1_ct_connection_abnormal om een melding te krijgen.
Ik heb volgende automatisering;pascallj schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:09:
[...]
Heb je ook getest of dat werkt? In het verleden heb ik dat ik getest en toen werkte het niet.
code:
Tot op heden nog geen verlies van verbinding gehad, dus ik zou het even moeten forceren.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: Marstek M1 verliest CT verbinding => melding
description: ""
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- binary_sensor.marstek_m1_ct_connection_abnormal
from:
- "off"
to:
- "on"
conditions: []
actions:
- action: notify.mobile_app_cph2747
metadata: {}
data:
mode: single |
Je zou via HA ook kunnen pingen naar je CT, en wanneer de verbinding daar wegvalt, dan kun je hier ook een melding van ontvangen.
[ Voor 8% gewijzigd door Gamm86 op 27-02-2026 11:22 ]
Interessant, ik wist niet dat er een emulator al geruime tijd beschikbaar was! Ik wil dit ook gebruiken want de verbinding tussen Venus v3 en CT003 loopt hier met momenten echt niet goed, met dit als resultaat gisteren:NoFate schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:26:
/f/image/ipqvrtK3pXxAGLnM5Vo5Z6Gi.png?f=fotoalbum_large)
Staat nochtans een AP op nog geen meter van allebei.
Ik wil dus een Shelly Pro 3EM emuleren, maar ik vraag mij af of de Marstek batterij deze ook bedraad kan vinden, of gaat dat enkel via wifi lukken?
Ja hoor, gaat gewoon over je netwerk. Dus als het bedrade netwerk hetzelfde netwerk is als je WiFi netwerk, moeten ze elkaar kunnen vinden.Mee_ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:17:
[...]
Interessant, ik wist niet dat er een emulator al geruime tijd beschikbaar was! Ik wil dit ook gebruiken want de verbinding tussen Venus v3 en CT003 loopt hier met momenten echt niet goed, met dit als resultaat gisteren:
[Afbeelding]
Staat nochtans een AP op nog geen meter van allebei.
Ik wil dus een Shelly Pro 3EM emuleren, maar ik vraag mij af of de Marstek batterij deze ook bedraad kan vinden, of gaat dat enkel via wifi lukken?
Je hebt natuurlijk wel een andere bron van P1 data nodig die je wel vertrouwt.
Er zou geen wifi tussenzitten: HA bedraad en Marstek bedraad.
Heb een YouLess die wél superstabiel (en bedraad) zijn gegevens kan leveren.
Heb een YouLess die wél superstabiel (en bedraad) zijn gegevens kan leveren.
Ik heb m'n docker even geupdate naar die ct002, maar nu draait ie... maar Marstek ziet 'm niet, hoe heb jij 'm toegevoegd op de accu's? (De shelly emulator pikt ie meteen op via de accu's)NoFate schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:23:
[...]
klopt, maar nu kan hij effectief ook een ct002/ct003 emuleren, dat kon eerder niet.. dus maw, je kan meerdere batterijen gebruiken
[ Voor 6% gewijzigd door Aapje op 27-02-2026 13:04 ]
Vandaag een tweetal accu's die het niet nodig vonden om te laden. Uiteindelijk uitgezet, kabel eruit. Wachten. Kabel erin en tadaa ze beginnen netjes te laden. Nu kijken of ze het NOM concept nog snappen of dat ik straks hetzelfde riedeltje weer kan uithalen, al dan niet met andere accu's omdat ze dan weer niet ontladen.
@Mee_ leuk als je daarmee aan de slag gaat. Geen idee of bij mij de CT003 de boosdoener is, maar de YouLess ook draaien hier. Zou dat dan ook wel willen proberen, maar wacht graag jou resultaten af.
@Mee_ leuk als je daarmee aan de slag gaat. Geen idee of bij mij de CT003 de boosdoener is, maar de YouLess ook draaien hier. Zou dat dan ook wel willen proberen, maar wacht graag jou resultaten af.
Aapje schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:04:
[...]
Ik heb m'n docker even geupdate naar die ct002, maar nu draait ie... maar Marstek ziet 'm niet, hoe heb jij 'm toegevoegd op de accu's? (De shelly emulator pikt ie meteen op via de accu's)
NoFate schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:26:
[...]
Gemist, maar dás vervelend. Nooit een originele erbij gekocht. Vanaf 't begin draai ik al op die b2500 met NOM. Hopelijk vogelen ze 't nog uit hoe dat werkt dan
in de test fase, moet je eerst een echte CT hebben die al gekoppeld was aan je batterijen, eens gekoppeld, unplug je die uit je meter, offline!!, dan de addon opstarten even geduld hebbe, de batterijen pikken dan de CT op, in je masrstek app komt dan de CT terug groen, op de CT klikken lukt niet, daar dit een fysiek ander apparaat isAapje schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:04:
[...]
Ik heb m'n docker even geupdate naar die ct002, maar nu draait ie... maar Marstek ziet 'm niet, hoe heb jij 'm toegevoegd op de accu's? (De shelly emulator pikt ie meteen op via de accu's)
in volgende fase, moet je geen echte CT hebben, dan gaat hij vie een mqtt commando een fake CT injecteren in de cloud, zodat je die kan kiezen op je batterijen
voor degene die de homewizard integratie willen gebruiiken, die doet 5 sec polling, dat is niet goed, je kan de CT002 / CT003 emulator rechstreeks laten babbelen met de P1 van HW via custom file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| here is the concrete way to connect your HomeWizard P1 more directly to b2500-meter (without going through HA entity updates): Use b2500-meter with a custom config and the JSON_HTTP backend, reading the HomeWizard local endpoint directly: 1) In HomeWizard app, enable Local API for the P1 meter. 2) Create custom config (README: “Using a Custom Configuration File for Advanced Configuration”). 3) Use this pattern: [GENERAL] DEVICE_TYPE = ct003 POLL_INTERVAL = 1 THROTTLE_INTERVAL = 0 [CT003] CT_MAC = UDP_PORT = 12345 DEDUPE_TIME_WINDOW = 0 [JSON_HTTP] URL = http://<P1_IP>/api/v1/data JSON_PATHS = $.active_power_l1_w,$.active_power_l2_w,$.active_power_l3_w THROTTLE_INTERVAL = 0 If your meter is single-phase, use: JSON_PATHS = $.active_power_w Why 1s can still be too slow: - the storage asks about every 1s, - if your value source also refreshes every 1s (but not perfectly in sync), each request may read a value already ~0-1s old, - plus transport/parsing jitter. So end-to-end delay can exceed 1s and that can cause stronger oscillation than with a real CT003. If the direct JSON_HTTP path works, it removes one delay layer (HA entity update cycle) and gives the cleanest comparison. |
Ik denk dat Home Assistant beter de Websocket push implementatie kan gaan gebruiken. Dit heeft Homewizard al in de laatste versie van de P1 firmware zitten als het goed is en daarna krijg je vanzelf iedere seconde een update zonder die data iedere keer op te hoeven vragen. Maar goed, dit is meer een onderwerp voor het HA topic lijkt me.GoBieN-Be schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 23:52:
[...]
Heb de vraag gesteld aan de developer van HW in HA.... Maar ik gebruik nu bovenstaande code. Dus voorlopig geen nood aan de integratie van HW , nu lees ik die via de CT emulator rechtstreeks uit de HW... Geen bottlenecks dus, kan alleen maar beter zijn3raser schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:36:
[...]
Ik denk dat Home Assistant beter de Websocket push implementatie kan gaan gebruiken. Dit heeft Homewizard al in de laatste versie van de P1 firmware zitten als het goed is en daarna krijg je vanzelf iedere seconde een update zonder die data iedere keer op te hoeven vragen. Maar goed, dit is meer een onderwerp voor het HA topic lijkt me.
Voor de "durvers" heb ik een apparte feature branch voor sockets: https://github.com/taurgi...tant/tree/feature/sockets3raser schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:36:
[...]
Ik denk dat Home Assistant beter de Websocket push implementatie kan gaan gebruiken. Dit heeft Homewizard al in de laatste versie van de P1 firmware zitten als het goed is en daarna krijg je vanzelf iedere seconde een update zonder die data iedere keer op te hoeven vragen. Maar goed, dit is meer een onderwerp voor het HA topic lijkt me.
Ik heb dit vanmorgen uit interesse en nieuwsgierigheid geprobeerd.NoFate schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:27:
[...]
in de test fase, moet je eerst een echte CT hebben die al gekoppeld was aan je batterijen, eens gekoppeld, unplug je die uit je meter, offline!!, dan de addon opstarten even geduld hebbe, de batterijen pikken dan de CT op, in je masrstek app komt dan de CT terug groen, op de CT klikken lukt niet, daar dit een fysiek ander apparaat is
in volgende fase, moet je geen echte CT hebben, dan gaat hij vie een mqtt commando een fake CT injecteren in de cloud, zodat je die kan kiezen op je batterijen
Ik kreeg dit niet werkend. Ik gebruikte totnogtoe gewoon de CT003 en dacht dit eens uit te testen. Bij mijn batterijen bleef CT gewoon grijs. Zal hoogstwaarschijnlijk ergens aan een foutje van mezelf liggen. In het weekend nog eens erachter aan.
Check de logs, en gebruik zeker de ct002 tag branch, het zit nog niet in de officiële addon, is apart te installeren als repository, gebruik ook effectief ct003 als config, als je dan de addon opstart, na een 2 min gaan de batterijen connecteren...Druppeltje_ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:56:
[...]
Ik heb dit vanmorgen uit interesse en nieuwsgierigheid geprobeerd.
Ik kreeg dit niet werkend. Ik gebruikte totnogtoe gewoon de CT003 en dacht dit eens uit te testen. Bij mijn batterijen bleef CT gewoon grijs. Zal hoogstwaarschijnlijk ergens aan een foutje van mezelf liggen. In het weekend nog eens erachter aan.
Nog even wachten zeker, dat veranderd om de 5 minuten op Githubtaurgis schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:48:
[...]
Voor de "durvers" heb ik een apparte feature branch voor sockets: https://github.com/taurgi...tant/tree/feature/sockets
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ja, ben nog een paar checks aan het doen op een docker container en testing aan het toevoegen. Ik zit niet officiel tussen de lijst - je moet custom repo toevoegen: https://github.com/taurgis/homeassistant-homewizard-instantdannyro schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:26:
[...]
Nog even wachten zeker, dat veranderd om de 5 minuten op GithubEn wat is de naam van de repo? (via Hacs)
Oke, gelukt. Ik ga eens testentaurgis schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:31:
[...]
Ja, ben nog een paar checks aan het doen op een docker container en testing aan het toevoegen. Ik zit niet officiel tussen de lijst - je moet custom repo toevoegen: https://github.com/taurgis/homeassistant-homewizard-instant
Heb uit interesse eens een CT003 besteld, thanks voor de uitgebreide uitleg!NoFate schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:27:
[...]
in de test fase, moet je eerst een echte CT hebben die al gekoppeld was aan je batterijen, eens gekoppeld, unplug je die uit je meter, offline!!, dan de addon opstarten even geduld hebbe, de batterijen pikken dan de CT op, in je masrstek app komt dan de CT terug groen, op de CT klikken lukt niet, daar dit een fysiek ander apparaat is
Ik heb een raar probleem met mijn 2e v3. De accu ontlaad continu met 4watt ondanks dat hij via modbus op full stop staat. Zelfs als de stekker eruit is blijf hij stroom leveren volgens modbus. Een reboot met alle kabels eruit helpt ook niet.
Welke Modbus gebruik je? Werkt hij überhaupt wel als in wordt er wel geüpdate, zie je andere data wel veranderen?JCreations schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:21:
Ik heb een raar probleem met mijn 2e v3. De accu ontlaad continu met 4watt ondanks dat hij via modbus op full stop staat. Zelfs als de stekker eruit is blijf hij stroom leveren volgens modbus. Een reboot met alle kabels eruit helpt ook niet.
Met al de recente ontwikkelingen heeft iemand het al werkende gekregen om met behulp van homeassistant, homewizard p1 meter, alfen laadpaal en eventueel een virtuele meter voor de marstek, dat de auto kan laden op zonnestroom zonder de batterij leeg te trekken?
Ja, dat gaat met de nieuwe virtuele b2500 meter. Is nog in beta, maar dan kan je de HW P1 meter gebruiken om de waarden in de virtuele ct003 te injecteren, en via templating van je entiteit, trek je het vermogen van je Alfen eraf...scatman schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:07:
Met al de recente ontwikkelingen heeft iemand het al werkende gekregen om met behulp van homeassistant, homewizard p1 meter, alfen laadpaal en eventueel een virtuele meter voor de marstek, dat de auto kan laden op zonnestroom zonder de batterij leeg te trekken?
Alleen als je 3 batterijen hebt. Als je 1 batterij hebt. Dan is die speciale beta niet nodig, kan je gewoon de Shelly emulator gebruiken
[ Voor 10% gewijzigd door NoFate op 27-02-2026 19:10 ]
Fonske met Bob. Laden en ontladen gaat voor de rest prima.pascallj schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:27:
[...]
Welke Modbus gebruik je? Werkt hij überhaupt wel als in wordt er wel geüpdate, zie je andere data wel veranderen?
Dat is de sturing. Ik bedoel Modbus TCP (via de LAN) of Modbus RTU? Maar alles werkt dus prima via Modbus? Behalve dat hij op 4 W blijft staan ondanks dat er niets gebeurd? En als je gaat laden of ontladen verandert deze waarde wel?JCreations schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:55:
[...]
Fonske met Bob. Laden en ontladen gaat voor de rest prima.
Ik heb 116, afgelopen week geinstalleerd.Pe1dtq schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:16:
Wat is momenteel de nieuwste stabiele firmware versie van de CT-003? In de TS staat nog 117.
Krijg ook geen update naar hoger.
Via TCP. Ja, alles werkt voor de rest normaal. Ik ga morgen ochtend even kijken of hij ook daadwerkelijk ontlaad of dat dit alleen een bug is. Rare ervan is dat de accu bij battery power op -4 blijft zelfs als ik de stekker eruit trek.pascallj schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:57:
[...]
Dat is de sturing. Ik bedoel Modbus TCP (via de LAN) of Modbus RTU? Maar alles werkt dus prima via Modbus? Behalve dat hij op 4 W blijft staan ondanks dat er niets gebeurd? En als je gaat laden of ontladen verandert deze waarde wel?
Ik ben vooral ook benieuwd of het dan ook in de app te zien is of dat het echt een Modbus ding is.JCreations schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:14:
[...]
Via TCP. Ja, alles werkt voor de rest normaal. Ik ga morgen ochtend even kijken of hij ook daadwerkelijk ontlaad of dat dit alleen een bug is. Rare ervan is dat de accu bij battery power op -4 blijft zelfs als ik de stekker eruit trek.
Dat doen mijn accus ook 4 a 6 watt dat is toch gewoon het interne verbruik van de batterij zelf.JCreations schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:21:
3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration
Dag iedereen,
Ik ben aan het kijken naar de marstek Venus 5.12kWh V3 plugin batterij maar vraag me nu af hoe ik te weten kan komen of deze uiteindelijk voor mij wel of niet rendabel zou zijn. Ik heb redelijk wat gegevens van in en uitgaande energie. Is er iemand die mij hierbij zou kunnen helpen? De batterij met P1 en splitter (heb al een P1 Dongle pro van smart-stuff) zou mij 1180 euro kosten.
Zie link naar tabel hieronder
https://docs.google.com/s...bHSbAHg/edit?usp=drivesdk
Ik ben aan het kijken naar de marstek Venus 5.12kWh V3 plugin batterij maar vraag me nu af hoe ik te weten kan komen of deze uiteindelijk voor mij wel of niet rendabel zou zijn. Ik heb redelijk wat gegevens van in en uitgaande energie. Is er iemand die mij hierbij zou kunnen helpen? De batterij met P1 en splitter (heb al een P1 Dongle pro van smart-stuff) zou mij 1180 euro kosten.
Ik heb 1 accu die 0 rapporteert en 1 accu die 4 watt toont. Ik zal support is een mailtje sturen en kijken wat zij ervan zeggen.timvanloon schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:10:
[...]
Dat doen mijn accus ook 4 a 6 watt dat is toch gewoon het interne verbruik van de batterij zelf.
Zonder glazen bol is dat hoe dan ook onmogelijk te bepalen. Niemand weet of er wetswijzigingen komen en/of subsidies. Daarnaast mist de info wat je energie kosten zijn en type contract, vergoedingen maar ook of je teruglever kosten hebt. n.b. In je sheet heb je het over dag en nacht, bedoel je dal en piek? Dat is namelijk niet het zelfde.GiovanniW schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:14:
..maar vraag me nu af hoe ik te weten kan komen of deze uiteindelijk voor mij wel of niet rendabel zou zijn.
In België is dit nochtans een zeer gebruikelijke zegswijze. En ik weet dat dit niet 100% klopt want in België heb je in het weekend gedurende 48u ''nachttarief''. Op onze analoge tellers stond dit vroeger zelfs letterlijk. Zon en maan.DukeBox schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:27:
[...]
In je sheet heb je het over dag en nacht, bedoel je dal en piek? Dat is namelijk niet het zelfde.
Is zelfs in deze tijden nog steeds de officiële benaming van onze netbeheerder
[ Voor 31% gewijzigd door Druppeltje_ op 27-02-2026 22:33 ]
Na 1 januari volgend jaar kan je het alleen rendabel maken door je zonnestroom die je overdag over hebt gedurende de avond en nacht te gebruiken. Je kan het beste een capaciteit kiezen die overeenkomt met je nachtverbruik. Ik heb zelf een nul op de meter simulatie gedaan met mijn echte gegevens van de afgelopen 2 jaar en ben zo op een Venus A uitgekomen. Daarmee verdien ik ongeveer 100 euro per jaar terug. Een dubbele capaciteit zou me 50 euro extra per jaaar opleveren. Dus als je veel gegevens hebt kan je dat simuleren, met voorbehoud over tarieven en gedrag van het verleden en uitgaande van wegvallen salderen.GiovanniW schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:14:
Dag iedereen,
Bedankt voor de respons. Ik ben inderdaad wat te snel geweest met enkel mijn verbruik door te geven.DukeBox schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:27:
[...]
Zonder glazen bol is dat hoe dan ook onmogelijk te bepalen. Niemand weet of er wetswijzigingen komen en/of subsidies. Daarnaast mist de info wat je energie kosten zijn en type contract maar ook of je teruglever kosten hebt. n.b. In je sheet heb je het over dag en nacht, bedoel je dal en piek? Dat is namelijk niet het zelfde.
Ik heb een variabel contract met terugleververgoeding. Voorlopig nog niet moeten betalen hiervoor. Dag en nachttarief is in België hetzelfde als piek en dal volgens mij. Tussen 22u en 6u en in het weekend telt eigenlijk als nachttarief.
Hieronder zijn anders de prijzen voor de maand februari.
Prijzen in c€/kWh zonder btw, heffingen,...
Dag: 11.71
Nacht: 10.53
Injectie: 4.25
Zou dus stellen dat afname rond de 0.35€/kWh ligt.
Waar heb je deze simulatie gedaan? Ik ben van België dus het salderen ben ik sowieso al niets mee.WillemD61 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:35:
[...]
Na 1 januari volgend jaar kan je het alleen rendabel maken door je zonnestroom die je overdag over hebt gedurende de avond en nacht te gebruiken. Je kan het beste een capaciteit kiezen die overeenkomt met je nachtverbruik. Ik heb zelf een nul op de meter simulatie gedaan met mijn echte gegevens van de afgelopen 2 jaar en ben zo op een Venus A uitgekomen. Daarmee verdien ik ongeveer 100 euro per jaar terug. Een dubbele capaciteit zou me 50 euro extra per jaaar opleveren. Dus als je veel gegevens hebt kan je dat simuleren, met voorbehoud over tarieven en gedrag van het verleden en uitgaande van wegvallen salderen.
Ik begrijp uiteraard dat het een berekening is en dat als morgen de boel volledig veranderd qua prijzen dat dit een maat voor niets was.
Als medebelg zijnde heb ik even vluchtig naar je gegevens gekeken. Jij verbruikt zeer weinig stroom in de ''zonnemaanden'', dus iets doet me vermoeden dat jij zeer goed in de mogelijkheid bent om de stroom te gebruiken wanneer je pv opbrengt?GiovanniW schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:39:
[...]
Bedankt voor de respons. Ik ben inderdaad wat te snel geweest met enkel mijn verbruik door te geven.
Ik heb een variabel contract met terugleververgoeding. Voorlopig nog niet moeten betalen hiervoor. Dag en nachttarief is in België hetzelfde als piek en dal volgens mij. Tussen 22u en 6u en in het weekend telt eigenlijk als nachttarief.
Hieronder zijn anders de prijzen voor de maand februari.
Prijzen in c€/kWh zonder btw, heffingen,...
Dag: 11.71
Nacht: 10.53
Injectie: 4.25
Zou dus stellen dat afname rond de 0.35€/kWh ligt.
Wij doen inderdaad ons best om zo veel als mogelijk de grote verbruikers overdag te laten werken. Vaatwasser, wasmachine en droogkast werken eigenlijk het hele jaar door enkel overdag. En de droogkast zelf gebruiken wij maar enkele keren per maand voor handdoeken en eventueel iets dat eens snel droog moet zijn.Druppeltje_ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:54:
[...]
Als medebelg zijnde heb ik even vluchtig naar je gegevens gekeken. Jij verbruikt zeer weinig stroom in de ''zonnemaanden'', dus iets doet me vermoeden dat jij zeer goed in de mogelijkheid bent om de stroom te gebruiken wanneer je pv opbrengt?
We hebben hier wel een airco hangen maar wordt niet extreem veel gebruikt.
Wat mij opvalt is dat ik in de maanden oktober tot februari een 600kWh terug steek, waar in mijn ogen dan veel winst valt te behalen in het zelfverbruik met behulp van een batterij..
Verder denk ik uit home assistant nog te kunnen halen dat tijdens de andere maanden ik een verbruik heb tijdens de nacht (zonder weekend overdag) van een 23kWh per week. Hier valt me dan op dat ik deze vermoedelijk zo goed als kan elimineren met de batterij.
Vraag blijft alleen of het de moeite zou lonen. Tot slot vind ik het moeilijk om het capaciteitstarief mee in rekening te nemen, want 1 piek en de berekening is voor de vuilnisbak.
[ Voor 29% gewijzigd door GiovanniW op 27-02-2026 23:04 ]
Dat heeft natuurlijk wel tamelijk wat invloed op het ''nut'' van een batterij. Ik heb voor de Marsteks gekozen omdat ik zelden thuis ben op het moment dat mijn PV opbracht. Toen er nog terugdraaiende teller was, maakte dit niks uit. Toen die afgeschaft werd, veranderde dat de zaak. Ik betwijfel eigenlijk of jij veel profijt gaat hebben van een batterij (financieel bekeken dan). Je zal het grote deel van je nachttarief in de zomermaanden naar 0 kunnen brengen. Dan zou je zelf eens moeten uittellen wat er te besparen valt. En dan kijken of dat in verhouding staat met de kost van een batterij. De goedkoopste stroom is nog altijd de pv stroom die je rechtstreeks opgebruikt, en op dat gebied kan jij alleszins cijfers voorleggen waar ik nooit aan zou komen.GiovanniW schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:58:
[...]
Wij doen inderdaad ons best om zo veel als mogelijk de grote verbruikers overdag te laten werken. Vaatwasser, wasmachine en droogkast werken eigenlijk het hele jaar door enkel overdag. En de droogkast zelf gebruiken wij maar enkele keren per maand voor handdoeken en eventueel iets dat eens snel droog moet zijn.
Resultaat is dat de batterij de virtuele meter niet wilt vindenPerkouw schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:05:
Ondertussen wel gevonden dat je heel eenvoudig de batterij in HA krijgt via Modbus TCP. Daarmee kan je dan ook - HA-gestuurd - de charging en discharging instellen. Ik zou dit willen doen, maar heeft er misschien al iemand een werkende automation liggen die probeert de meter op 0 te houden?
Nodered van Bob icm de Fonske modbus integratie.Mee_ schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 00:08:
[...]
Resultaat is dat de batterij de virtuele meter niet wilt vinden.
Ondertussen wel gevonden dat je heel eenvoudig de batterij in HA krijgt via Modbus TCP. Daarmee kan je dan ook - HA-gestuurd - de charging en discharging instellen. Ik zou dit willen doen, maar heeft er misschien al iemand een werkende automation liggen die probeert de meter op 0 te houden?
Ik blijf je berichten even volgen @Mee_ want werken doet het hier alles behalve nog steeds 
Krijg overigens ook niet bepaald reactie op een tickets. Pas twee geopend (van de week een nieuwe vanwege uitblijven reactie). Niet dat ik verwacht dat ze het dan ineens weten op te lossen, maar toch. . .
Krijg overigens ook niet bepaald reactie op een tickets. Pas twee geopend (van de week een nieuwe vanwege uitblijven reactie). Niet dat ik verwacht dat ze het dan ineens weten op te lossen, maar toch. . .
Opnieuw getest volgens jouw aanwijzingen en jawel hoor gelukt.NoFate schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:08:
[...]
Check de logs, en gebruik zeker de ct002 tag branch, het zit nog niet in de officiële addon, is apart te installeren als repository, gebruik ook effectief ct003 als config, als je dan de addon opstart, na een 2 min gaan de batterijen connecteren...
Ook de custom config die je hier eerder deelde om de info rechtstreeks uit hw p1 te halen is gelukt. Ik was over de CT003 altijd heel tevreden, ik had daar geen problemen mee. Ik had bij deze test de indruk dat de 0 nòg beter gehouden werd (onder voorbehoud van geen placebo effect te ''willen'' zien)... Tot het moment dat de buitenverlichting hier automatisch uitging en ik opeens zag dat 1 batterij hetzelfde vermogen bleef teruggeven, en de andere batterij ging opladen. Hij bleef dus NOM draaien maar niet op de manier die gewenst is. (Het is een test add on, ben ik me van bewust)
Edit: screenshot van dat omschakelmoment toegevoegd (die 26W wat batterij 1 begon te laden, is het exacte verbruik van de buitenverlichting toen die uitging)
*
[ Voor 100% gewijzigd door Druppeltje_ op 28-02-2026 02:31 ]
Let op. Die grafieken van de HW app kloppen niet. Dat had ik ook , die bleven gewoon continu hetzelfde aangeven, ik denk mogelijks een issue door de peiling op 1 sec te zetten, kan precies geen data meer doorsturen naar de cloudDruppeltje_ schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 02:29:
[...]
Opnieuw getest volgens jouw aanwijzingen en jawel hoor gelukt.
Ook de custom config die je hier eerder deelde om de info rechtstreeks uit hw p1 te halen is gelukt. Ik was over de CT003 altijd heel tevreden, ik had daar geen problemen mee. Ik had bij deze test de indruk dat de 0 nòg beter gehouden werd (onder voorbehoud van geen placebo effect te ''willen'' zien)... Tot het moment dat de buitenverlichting hier automatisch uitging en ik opeens zag dat 1 batterij hetzelfde vermogen bleef teruggeven, en de andere batterij ging opladen. Hij bleef dus NOM draaien maar niet op de manier die gewenst is. (Het is een test add on, ben ik me van bewust)
Edit: screenshot van dat omschakelmoment toegevoegd (die 26W wat batterij 1 begon te laden, is het exacte verbruik van de buitenverlichting toen die uitging)
[Afbeelding]
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-redMee_ schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 00:08:
[...]
Ik zou dit willen doen, maar heeft er misschien al iemand een werkende automation liggen die probeert de meter op 0 te houden?
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2026 05:36 ]
Maar die socket V2 is toch al officieel? Of mis ik hier iets?taurgis schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:48:
[...]
Voor de "durvers" heb ik een apparte feature branch voor sockets: https://github.com/taurgi...tant/tree/feature/sockets
https://github.com/home-assistant/core/pull/135414
a3raser schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:36:
[...]
HA gebruikt al de websocket, maar de update is maar elke 5 sec..
Maar ik zie nu dat je ook in de b2500 addon een script kan plaatsen om data op te halen vanuit je HW meter. Ipv te werken met de json en V1 API. Ga ik daar een scriptje zetten zodat die via V2 zijn data binnenkrijgt, dan moet de NOM nog beter werken ;-) en is er ook geen hammering op de P1 meter...
https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/websocket
Op batterijsimulator.be kan je op basis van de historische kwartiergegevens van je digitale meter een simulatie doen. Bij tool version advanced kiezen en bij dats source csv upload. In de capacity moet je 3.9 kWh ingeven voor een MT batterij van 5.12kWh omdat de tool met een rte van 90% rekent en de werkelijkr rte rond 75% ligt.GiovanniW schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 22:58:
[...]
Wij doen inderdaad ons best om zo veel als mogelijk de grote verbruikers overdag te laten werken. Vaatwasser, wasmachine en droogkast werken eigenlijk het hele jaar door enkel overdag. En de droogkast zelf gebruiken wij maar enkele keren per maand voor handdoeken en eventueel iets dat eens snel droog moet zijn.
Wat mij opvalt is dat ik in de maanden oktober tot februari een 600kWh terug steek, waar in mijn ogen dan veel winst valt te behalen in het zelfverbruik met behulp van een batterij..
Verder denk ik uit home assistant nog te kunnen halen dat tijdens de andere maanden ik een verbruik heb tijdens de nacht (zonder weekend overdag) van een 23kWh per week. Hier valt me dan op dat ik deze vermoedelijk zo goed als kan elimineren met de batterij.
Vraag blijft alleen of het de moeite zou lonen. Tot slot vind ik het moeilijk om het capaciteitstarief mee in rekening te nemen, want 1 piek en de berekening is voor de vuilnisbak.
[ Voor 3% gewijzigd door PNARI op 28-02-2026 07:54 ]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Heb jij de Marstek batterijen ook visueel gekregen in de HW app?Druppeltje_ schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 02:29:
[...]
2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+
Ik heb mijn oog laten vallen op de Venus 3. Mijn groepenkast is inmiddels ingericht en klaar om (in mei volgens Enexis) aangesloten te worden op 3fase. In mijn (verwarmde) schuur heb ik al 2 aparte groepen gemaakt (met beide 5-aderige draad) en 1 stopcontact per groep. De ene is voor de thiuslader voor mijn 10kw plugin auto. De andere groep wordt voor de batterij.
Stel ik koop 2x een Venus. Deze kunnen gekoppeld worden zodat ze samenwerken. Kunnen ze dan wel beide op dezelfde groep? Ik wil met 1 starten om de kijken wat het allemaal doet met mijn huishouden. Ik wil echter wel makkelijk kunnen uitbreiden. Ik wil het eea automatiseren met HA.
Wifibereik is prima in mijn schuur maar mocht LAN echt verschil gaan maken dan ben ik bereid om nog eens onder de vloer te kruipen om een LAN kabel te trekken.....
Stel ik koop 2x een Venus. Deze kunnen gekoppeld worden zodat ze samenwerken. Kunnen ze dan wel beide op dezelfde groep? Ik wil met 1 starten om de kijken wat het allemaal doet met mijn huishouden. Ik wil echter wel makkelijk kunnen uitbreiden. Ik wil het eea automatiseren met HA.
Wifibereik is prima in mijn schuur maar mocht LAN echt verschil gaan maken dan ben ik bereid om nog eens onder de vloer te kruipen om een LAN kabel te trekken.....
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Naast de vermelde bob met nodered is er ook een blueprint:Mee_ schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 00:08:
[...]
Resultaat is dat de batterij de virtuele meter niet wilt vinden.
https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main/blueprints
Gisterenavond nog de Bob-manier geïmplementeerd en dat lijkt voorlopig goed te werken! Heel leuk dat je veel meer zelf kan bepalen, dat het allemaal bedraad verloopt en je de Marstek volledig lokaal kan gebruiken.
Nee, het is altijd in alle gevallen 1 batterij per groep. Vergrendeld mag het op een bestaande groep, en ontgrendeld op een losse groep...Christiaan.. schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:59:
Ik heb mijn oog laten vallen op de Venus 3. Mijn groepenkast is inmiddels ingericht en klaar om (in mei volgens Enexis) aangesloten te worden op 3fase. In mijn (verwarmde) schuur heb ik al 2 aparte groepen gemaakt (met beide 5-aderige draad) en 1 stopcontact per groep. De ene is voor de thiuslader voor mijn 10kw plugin auto. De andere groep wordt voor de batterij.
Qua veiligheid zou twee vergrendelde batterijen op 1 eigen groep in theorie wel kunnen, alleen heb je dan kans dat je teveel vermogen trekt tijdens het opladen waardoor de automaat uitschakelt. Dus eigenlijk ook dat liever niet.
Not even een belangrijke update voor degene die de TEST addon van de b2500 emulator willen gebruiken, via de #ct002 tag
Voorheen moest je entiteiten gebruiken vanuit HA of dergelijke, of via de API van HW V1
Nu heeft hij de websocket methode toegevoegd, hij heeft het nog niet getest, maar dit zorgt ervoor dat de data van de HWP1 Dongle instant naar de ct002/ct003 emulator gaat!!
Hierbij de code voor de b200 emu dat je kan toevoegen via de config.ini (untested)
Voorheen moest je entiteiten gebruiken vanuit HA of dergelijke, of via de API van HW V1
Nu heeft hij de websocket methode toegevoegd, hij heeft het nog niet getest, maar dit zorgt ervoor dat de data van de HWP1 Dongle instant naar de ct002/ct003 emulator gaat!!
Hierbij de code voor de b200 emu dat je kan toevoegen via de config.ini (untested)
code:
1
2
3
4
5
6
7
| [HOMEWIZARD] # IP of your HomeWizard P1 IP = 192.168.1.110 # 32-char token from POST /api/user (press button on device) TOKEN = YOUR_32_CHAR_HEX_TOKEN # P1 serial (optional, but recommended) SERIAL = your_device_serial |
@Driehoek , @Druppeltje_ , @pascallj , @dannyro
Om even terug te komen op jullie correctie en mijn foute interpretatie van fluvius….
Ik heb de batterijen aangemeld bij hen, kreeg later een bevestigingsmail van 1 batterij.
Ik heb dan zelf telefonisch contact genomen en ze zijn wel degelijk allebei geregistreerd.
Heb gevraagd of ik er nog een derde mag bij zetten in de toekomst en daar gaan ze me per mail nog over op de hoogte brengen. Dan heb ik dat op papier voor later…
(Misschien een 3e ja want de vrouw maakt er precies een sport van om de batterijen in recordtempo leeg te trekken met haar wassalon) 🙈
Over een keuring is er niets gezegd, moest dat nodig zijn zou dat wel ter sprake gekomen zijn. Want ik heb gevraagd of alles in orde is zo en het antwoord was ja.
Al laat ik wel zo snel als mogelijk keuren om in orde te zijn hoor ☝️.
Zo, we kunnen terug over de batterijen zelf “leuteren” 😁
Om even terug te komen op jullie correctie en mijn foute interpretatie van fluvius….
Ik heb de batterijen aangemeld bij hen, kreeg later een bevestigingsmail van 1 batterij.
Ik heb dan zelf telefonisch contact genomen en ze zijn wel degelijk allebei geregistreerd.
Heb gevraagd of ik er nog een derde mag bij zetten in de toekomst en daar gaan ze me per mail nog over op de hoogte brengen. Dan heb ik dat op papier voor later…
(Misschien een 3e ja want de vrouw maakt er precies een sport van om de batterijen in recordtempo leeg te trekken met haar wassalon) 🙈
Over een keuring is er niets gezegd, moest dat nodig zijn zou dat wel ter sprake gekomen zijn. Want ik heb gevraagd of alles in orde is zo en het antwoord was ja.
Gewoon via een HW socket hoor. Geen must, wel altijd leuk natuurlijk.Bossi13 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:19:
[...]
Heb jij de Marstek batterijen ook visueel gekregen in de HW app?
Ik zag dit gelijktijdig laad/ontlaadgedrag ook gewoon via de Marstek. Alleen was de HW app makkelijker om screenshot van te maken. In zowel de HW grafiek, als de MT app, als de BLE integratie van jaapp in HA gaven dit aan.NoFate schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 05:16:
[...]
Let op. Die grafieken van de HW app kloppen niet. Dat had ik ook , die bleven gewoon continu hetzelfde aangeven, ik denk mogelijks een issue door de peiling op 1 sec te zetten, kan precies geen data meer doorsturen naar de cloud
Dat ervaarde ik niet, maar hij is nu aan het werken aan de websocket methode om Realtime data te krijgen van de de P1 ipv polling. Ik moest de code testen. Zie paar posts omhoog. Maar kreeg nog geen data toe... Even geduld nog...Druppeltje_ schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:09:
[...]
Ik zag dit gelijktijdig laad/ontlaadgedrag ook gewoon via de Marstek. Alleen was de HW app makkelijker om screenshot van te maken. In zowel de HW grafiek, als de MT app, als de BLE integratie van jaapp in HA gaven dit aan.
Want die 1 sec poll is niet goed
2 vs 3 batterijen zal afhangen van het feit of je een enkelfasige netaansluiting hebt of een 3-fasige. In het geval van een enkelfasige aansluiting ben je sowieso beperkt tot 5kVA aan PV-omvormers en ook 5kVA aan batterij-omvormers, dat laatste is dus gelijk aan 2 Marstek batterijen van elk 2,5kVA.Bossi13 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:52:
@Driehoek , @Druppeltje_ , @pascallj , @dannyro
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Ok duidelijk @Gely en logisch ook als je het zo bekijkt.
Ik heb monofase en wij als mensen zullen misschien proberen om overal de “gaatjes” te vinden in regelgeving. 🤭
Dus theoretisch kan je via de “Fonske modbuskoppeling” voor meer dan 2 gaan, als je in die setup maar zorgt dat er niet meer dan 2 tegelijk laden/leveren…en als je huisinstallatie dat technisch toelaat.
Echter moeten we de problemen niet gaan zoeken he.
Maar 3 op 800W zou dan wel weer mogen?
Het is momenteel zo dat ik met 10,24kW aan Marstek batterij de nacht niet doorkom 🙈
Ik heb monofase en wij als mensen zullen misschien proberen om overal de “gaatjes” te vinden in regelgeving. 🤭
Dus theoretisch kan je via de “Fonske modbuskoppeling” voor meer dan 2 gaan, als je in die setup maar zorgt dat er niet meer dan 2 tegelijk laden/leveren…en als je huisinstallatie dat technisch toelaat.
Het is momenteel zo dat ik met 10,24kW aan Marstek batterij de nacht niet doorkom 🙈
Dat van die 800W is een probleem. Een Marstek die hardwarematig op 800W geblokkeerd staat is er (vooralsnog) niet al staat die wel in de Synergrid lijst. De Marstek die hier wordt verkocht is de 2,5kW versie, staat ook in de Synergrid list. En het is die laatste dus die je aangeeft bij Fluvius.Bossi13 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:33:
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
De kwh van de accu is niet gezakt, dus het lijkt een verkeerde rapportage te zijn. Ik heb inmiddels fw 147.3 gehad van support. Zal dat morgen is flashen en kijken of dit beter is.pascallj schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:18:
[...]
Ik ben vooral ook benieuwd of het dan ook in de app te zien is of dat het echt een Modbus ding is.
Je hebt ze aangegeven.. dus er staat een thuisbatterij geregistreerd bij Fluvius en is geaccepteerd. Lijkt me voor Fluvius zeer moeilijk om naderhand dan nog te achterhalen of iemand nu 1, 2 of 3 Marsteks heeft staan (zeker op een 1-fasig net). Ik denk als ze eenmalig geregistreerd zijn dat daar ook niet actief naar gezocht word.Bossi13 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:33:
Daarmee zeg ik niet dat als je om 3u 's nachts 7500W gaat terugsturen dat ze er niet achter komen, maar in NOM stand sowieso al niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 28-02-2026 12:53 ]
Volgens wat ik begrepen heb is die beperking er enkel voor vaste installaties en niet voor plugin.Gely schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:14:
[...]
2 vs 3 batterijen zal afhangen van het feit of je een enkelfasige netaansluiting hebt of een 3-fasige. In het geval van een enkelfasige aansluiting ben je sowieso beperkt tot 5kVA aan PV-omvormers en ook 5kVA aan batterij-omvormers, dat laatste is dus gelijk aan 2 Marstek batterijen van elk 2,5kVA.
Hier is een discussie in aantochtDriehoek schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:56:
[...]
Volgens wat ik begrepen heb is die beperking er enkel voor vaste installaties en niet voor plugin.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Kan je dat toelichten? Of is dat voor BE anders dan NL?Gely schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:14:
In het geval van een enkelfasige aansluiting ben je sowieso beperkt tot 5kVA aan PV-omvormers en ook 5kVA aan batterij-omvormers..
Ik heb 1 fase, 40A (zelfs 50A zekering) en heb daar 9Wp PV aan hangen (3x ~3 kVA) en 1 MT E (NoM). Mogelijk wil ik in de toekomst daar nog een MT E (NoM) bijplaatsen of iets heel anders, daar ben ik nog niet uit.
Ik heb ook bij iemand een een zogenaamde garage aansluiting van 10A, daar zit 2200Wp op aangesloten, daar zou zelfs 1x MT E teveel zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 28-02-2026 13:06 ]
Ik zit er naast. Van fluvius.be :
Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan.
Ik vraag me af of je dan in de problemen komt als je zonnepanelen en thuisbatterij vermogens samen boven de 5kW uitkomen.
Weet er het fijne ook niet van maar wel dat je de marstek op 2500 watt op een "eigen" groep hoort te gebruiken juist om overbelasting en dergelijke te voorkomen.Driehoek schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:06:
[...]
Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan.
Ik vraag me af of je dan in de problemen komt als je zonnepanelen en thuisbatterij vermogens samen boven de 5kW uitkomen.
Ook ne goeie om over na te denken 🫵🏼Driehoek schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:06:
[...]
@tweeek : zelfs al staan ze op een aparte groep. En in mijn geval puur theoretisch….
PV levert net meer dan 5kW en door een technische fout gaan beide Marsteks samen 5kW terugsturen….
Ik denk dat @Driehoek dat bedoelt met zijn vraag.
Inderdaad. Dat gezegd zijnde, 10kW is meer dan 40A en dan klapt bij me de hoofdzekering eruit.Bossi13 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:16:
[...]
Ook ne goeie om over na te denken 🫵🏼
@tweeek : zelfs al staan ze op een aparte groep. En in mijn geval puur theoretisch….
PV levert net meer dan 5kW en door een technische fout gaan beide Marsteks samen 5kW terugsturen….
Ik denk dat @Driehoek dat bedoelt met zijn vraag.
Ah, dat is wel jammer zeg. Het zou wel mooi zijn als het systeem beide batterijen zo kon aansturen dat er nooit teveel vermogen in of uit de batterij gaat. In mijn geval betekent dit een extra groep laten aanleggen, zelf een kabel trekken onder de vloer door trekken. Dan is een modulair systeem beter in mijn situatie denk ik. Dan kan met zo'n 5kw starten en mocht het nodig zijn, uitbreiden op hetzelfde systeem. Dank voor je antwoord in elk geval!pascallj schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 09:36:
[...]
Nee, het is altijd in alle gevallen 1 batterij per groep. Vergrendeld mag het op een bestaande groep, en ontgrendeld op een losse groep.
Qua veiligheid zou twee vergrendelde batterijen op 1 eigen groep in theorie wel kunnen, alleen heb je dan kans dat je teveel vermogen trekt tijdens het opladen waardoor de automaat uitschakelt. Dus eigenlijk ook dat liever niet.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
De vermogens van beide mogen boven de 5kW uitkomen aangezien je én 5kVA aan PV mag hebben én 5kVA aan thuisbatterijen. Maar...het is wel de bedoeling dat je EMS geen 10kW het net opstuurt, dat was dacht ik ook het ganse uitgangspunt van de vermaledijde EnFLuRi-sensor die nog in de oude regels van Synergrid als vermogensbegrenzing stond vermeld.Driehoek schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:06:
[...]
Dit is enkel een hypothetisch probleem lijkt me, in welke situatie wil je veel PV het net opsturen, en gelijktijdig ook nog accu vermogen. Het lijkt me dat je niets het net op wil sturen als er maximaal pv opbrengst is, als de accu's vol zijn, ja dan gaat pv weer het net op als je niet begrenst.
Het moet natuurlijk wel ten alle tijden veilig zijn, en voorbereid op een foutsituatie.
Het moet natuurlijk wel ten alle tijden veilig zijn, en voorbereid op een foutsituatie.
Tja, lijkt mij ook maar Fluvius + Synergrid + Hypothetisch gaan wel niet samenDjAntoon schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:56:
Dit is enkel een hypothetisch probleem lijkt me, in welke situatie wil je veel PV het net opsturen, en gelijktijdig ook nog accu vermogen. Het lijkt me dat je niets het net op wil sturen als er maximaal pv opbrengst is, als de accu's vol zijn, ja dan gaat pv weer het net op als je niet begrenst.
Ter info, nieuwe b2500 addon beschikbaar MET homewizard websocket functie!!
Je moet deze toevoegen met speciale config.ini file, hierbij vb code om je CT003 te emuleren met websocket functie van de HWP1 meter:
Repo toevoegen met speciale TAG voor de test build:
Je moet deze toevoegen met speciale config.ini file, hierbij vb code om je CT003 te emuleren met websocket functie van de HWP1 meter:
Repo toevoegen met speciale TAG voor de test build:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| [GENERAL]
DEVICE_TYPE = ct003
POLL_INTERVAL = 1
THROTTLE_INTERVAL = 0
[CT003]
CT_MAC =
UDP_PORT = 12345
DEDUPE_TIME_WINDOW = 0
[HOMEWIZARD]
IP = 192.168.0.29
# Token must be obtained once via POST /api/user while pressing the device button
# curl -k -X POST https://192.168.0.29/api/user -H "X-Api-Version: 2" -H "Content-Type: application/json" -d '{"name": "local/my-app"}'
# curl -k -H "Authorization: Bearer XXX" -H "X-Api-Version: 2" https://192.168.0.29/api
TOKEN = XXX
SERIAL = XXX |
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.