Is Open API nu eigenlijk stabieler in laatste firmware v158 voor de Venus E v2 in combinatie met de CT003?
simpel, Neen :-)Avenger 2.0 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:10:
Is Open API nu eigenlijk stabieler in laatste firmware v158 voor de Venus E v2 in combinatie met de CT003?
De "foute" unit toch maar eens een Factory Reset zonder behoud van data gedaan.pascallj schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:40:
[...]
Kan je wel handmatig ontladen? Gewoon even een tijdschema maken met ontladen van 00:00-23:59 op alle dagen.
Heb je al geprobeerd een reset zonder behoud van gegevens te doen? Dan weet je zeker dat dit soort instellingen gereset worden naar de standaard.
Vreesde dat ik weer opnieuw de wifi en zo moest instellen, maar gelukkig stond ie nog gewoon in de Marstek App erbij, enige was in mode Manual. Na veranderen naar Self Consumption begon ie meteen te ontladen.
Toen ik de "goede" unit bekeek, begon deze op te laden !
Deze eveneens een Factory Reset gedaan, en uiteindelijk werkt de boel weer.
Wat een gedoe...
8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Simpel, je hebt een marstek kost wat inspanning.rsbroer schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:27:
[...]
De "foute" unit toch maar eens een Factory Reset zonder behoud van data gedaan.
Vreesde dat ik weer opnieuw de wifi en zo moest instellen, maar gelukkig stond ie nog gewoon in de Marstek App erbij, enige was in mode Manual. Na veranderen naar Self Consumption begon ie meteen te ontladen.
Toen ik de "goede" unit bekeek, begon deze op te laden !
Deze eveneens een Factory Reset gedaan, en uiteindelijk werkt de boel weer.![]()
Wat een gedoe...
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ik betwijfel zeer sterk of ze dit voor V1/V2 opgelost krijgen. Als ze hardwarematig ergens tegen een probleem aanbotsen is het simpelweg niet op te lossen. Als het enkel softwarematig op te lossen was, denk ik dat dit allang gebeurd was ondertussen. Persoonlijke idee van mij natuurlijk.Avenger 2.0 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:10:
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Je hebt twee methoden om efficiëntie te meten. Ik doe dat met Modbus en met een Shelly EM Mini Gen 3.pascallj schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:19:
[...]
De V3 schijnt iets efficiënter te zijn. Een paar procentjes. Maar zoals gezegd verschilt het wat je doet. Op hogere vermogens is de Marstek efficiënter. Op het ideale punt met vaste vermogens, kan de V1&2 de 80 net halen en de V3 misschien iets van 83. Gebruik je de batterij alleen maar rond de 100 Watt, mag je in je handen knijpen als je de 60 procent haalt.
Als je NOM draait, en je hebt af en toe last van wolken, zal dat ook in je RTE snijden. Maar vraag je altijd af, hoeveel kosten andere batterijen die een hogere RTE hebben meer, en hoe lang gaat dat duren om terug te verdienen? Kans is groot dat je al snel uitgerekend bent. De aanschafprijs is de allerbelangrijkste factor als je jouw geld zo efficiënt mogelijk wilt gebruiken ipv je stroom zo efficiënt mogelijk wilt gebruiken.
Hieronder de efficiëntie van mijn Venus E V3.
:strip_exif()/f/image/tA8CFZUUZLciZpiPxY7fTdXv.jpg?f=fotoalbum_large)
En hieronder van de Venus E V2.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Voila , net de eerste test gedaan met de CT002/CT003 emulator, en het werkt!!
Ik gebruik de HW P1 sensor, deze update wel nog maar om de 5 sec in HA, moet ik nog aanpassen, maar via de emulator kan je nu effectief de CT002/CT003 emuleren!!
het is nog in testfase, wie wil proberen, deze TAG installeren als addon, is een specifieke versie;
https://github.com/tomquist/b2500-meter#ct002
vereiste is wel dat je een echte CT nodig hebt, je device moet al eens gekoppeld zijn aan de CT, dan gewoon de CT unpluggen uit je P1 meter, de addon opstarten met ct002 of ct003 als config, en klaar!!
latere fase gaan moet je geen echte ct hebben, dan gaat hij via een mqtt commando, een CT device als ghost aanmaken in je app
Ik gebruik de HW P1 sensor, deze update wel nog maar om de 5 sec in HA, moet ik nog aanpassen, maar via de emulator kan je nu effectief de CT002/CT003 emuleren!!
het is nog in testfase, wie wil proberen, deze TAG installeren als addon, is een specifieke versie;
https://github.com/tomquist/b2500-meter#ct002
vereiste is wel dat je een echte CT nodig hebt, je device moet al eens gekoppeld zijn aan de CT, dan gewoon de CT unpluggen uit je P1 meter, de addon opstarten met ct002 of ct003 als config, en klaar!!
latere fase gaan moet je geen echte ct hebben, dan gaat hij via een mqtt commando, een CT device als ghost aanmaken in je app
Hey, waarom heb je deze gemaakt? is het enigste wat je hebt aangepast in de const.py de 5 sec interval?taurgis schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:38:
Voor degenen die de P1 meter van HW via de Home Assistant B2500 Meter doorspelen en niet akkoord gaan met de 5S refresh time heb ik een clone gemaakt van de officiele integratie en de polling rate op 1S gezet:
https://github.com/taurgis/homeassistant-homewizard-instant/
Dit is vers van de pers, dus ben het zelf ook nog aan het testen. Dit is ook enkel via de V1 versie van de API, en kan draaien naast de officiele plugin (unieke IDs)
want ik wou de offiiciele gebruiken en had dan de system polling uitgezet en een automation aangemaakt met device update trigger /1sec , maar dat werkt dus niet, liep je tegen hetzelfde issue aan?
Nu dat de b2500 ook de ct003 kan emuleren, is de P1 van HW wel interessant om te gebruiken :-)
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.