EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Inmiddels is er een branch! Heb de ct002 config erin gezet... Enige dat ik niet snap is hoe ik dan de CT toevoeg aan de accu... Hij zoekt via bluetooth namelijk... Maar b2500 werkt over wifi?NoFate schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:09:
Ik zie een mooie PR, lijkt erop dat ze de CT002 / CT003 gaan kunnen emuleren!!! Zou mooi zijn, dan kunnen we meerdere batterijen sturen via de emulator met de logica die in de CT zit.. geen CT meer nodig dan :-)
https://github.com/tomquist/b2500-meter/pull/226
Uh , nog niet getest... Maar de BT2500 gaat toch de CT laten discoveren op het netwerk? Zo ga je ze laten toevoegen aan de batterijen? Zo ging het toch voor de Shelly emu ? Is het niet hetzelfde principe dan?savale schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:06:
[...]
Inmiddels is er een branch! Heb de ct002 config erin gezet... Enige dat ik niet snap is hoe ik dan de CT toevoeg aan de accu... Hij zoekt via bluetooth namelijk... Maar b2500 werkt over wifi?
Wellicht doe ik het anders: ik heb geen home assistant OS dus ik run het python b2500 script zelf in een python env. Ik moet dan zelf in de marstek app de shelly toevoegen. Dat werkte prime, maar nu wil ik de CT toevoegen en dat werkt niet,NoFate schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:16:
[...]
Uh , nog niet getest... Maar de BT2500 gaat toch de CT laten discoveren op het netwerk? Zo ga je ze laten toevoegen aan de batterijen? Zo ging het toch voor de Shelly emu ? Is het niet hetzelfde principe dan?
Output van het script is denk ik wel ok?
1
2
3
4
| Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:Health check service started on 0.0.0.0:52500 Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:Health check service started successfully Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:Successfully fetched HomeAssistant powermeter value (filter 0.0.0.0/0): -20.0W Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:CT002 UDP server listening on port 12345 |
Ja, denk idd niet dat je hem gaat kunnen toevoegen, dat zal idd niet werken, maar volgens mij gaat de Marstek deze zelf gaan vinden zonder dat hij miss in de app staat?savale schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:19:
[...]
Wellicht doe ik het anders: ik heb geen home assistant OS dus ik run het python b2500 script zelf in een python env. Ik moet dan zelf in de marstek app de shelly toevoegen. Dat werkte prime, maar nu wil ik de CT toevoegen en dat werkt niet,
Output van het script is denk ik wel ok?code:
1 2 3 4 Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:Health check service started on 0.0.0.0:52500 Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:Health check service started successfully Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:Successfully fetched HomeAssistant powermeter value (filter 0.0.0.0/0): -20.0W Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:CT002 UDP server listening on port 12345
Ik heb de "direct methode" draaiend volgens de b2500-meter documentatie. Draai het ergens de home assistant server. (linux).NoFate schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:23:
[...]
Ja, denk idd niet dat je hem gaat kunnen toevoegen, dat zal idd niet werken, maar volgens mij gaat de Marstek deze zelf gaan vinden zonder dat hij miss in de app staat?
Helaas geen CT data...
Hoe is jouw configuratie?
Ik gebruik het "nog" nietsavale schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:31:
[...]
Ik heb de "direct methode" draaiend volgens de b2500-meter documentatie. Draai het ergens de home assistant server. (linux).
Helaas geen CT data...
Hoe is jouw configuratie?
Ze kunnen of gaan de nom logica ook emuleren of alleen de aanwezighrid van de Cx . Want zie dan niet het verschil met shellyNoFate schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:09:
Ik zie een mooie PR, lijkt erop dat ze de CT002 / CT003 gaan kunnen emuleren!!! Zou mooi zijn, dan kunnen we meerdere batterijen sturen via de emulator met de logica die in de CT zit.. geen CT meer nodig dan :-)
https://github.com/tomquist/b2500-meter/pull/226
Ik vraag het de maker wel even. Er is vast een truukje of ik mis iets van hardware gok ik. (bluetooth device?)
Ben nog niet de code ingedoken, maar de ct python file is wel een stuk uitgebreider dan de shelly.py...Maxwp schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Ze kunnen of gaan de nom logica ook emuleren of alleen de aanwezighrid van de Cx . Want zie dan niet het verschil met shelly
Ik gok dat de NOM logica ook ge-emuleerd wordt. Even afwachten nog. Zodra ik het draaiend heb zal ik het hier wel posten
Ik heb een keer iets soortgelijks gezien, maar toen bleek het aan de app te liggen op mijn telefoon. Die een keer afgesloten en opnieuw starten was voldoende.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:00:
Mijn HW P1 meter is geeft momenteel aan dat ik 1kWh aan het terug leveren ben maar mijn Venus 3 doet er niets mee. In de Marstek app zegt de CT dat de P1 online is en 530 watt verbruik aangeeft. Blijkbaar is dit een oude waarde die al even niet geüpdatet is en welke het opladen en ontladen dus verhinderd. Ik heb een auto diagnose van de CT geprobeerd maar dit lijkt geen verschil te maken. Mogelijk moet ik de Venus even helemaal uitschakelen en dan weer inschakelen. Dit ga ik straks als ik thuis ben proberen. Maar is dit een bekend probleem dat de Venus gewoon stopt met het updaten van de P1? En wat is de beste oplossing voor dit probleem?
Overigens zat ik toen wel al op mijn eigen netwerk, zo te zien ben jij niet thuis?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Ik zit niet op mijn thuisnetwerk maar het ligt niet aan de Marstek app want de Venus doet letterlijk niets met het feit dat er terug geleverd wordt op het net. Er is al meer dan 1kWh terug geleverd en de accu heeft nog geen watt opgeladen. Dit kan ik ook zien via de slimme stekker waarmee hij verbonden is. Ik vermoed dus dat de thuisbatterij zelf gewoon geen nieuwe aanvragen meer doet op de P1 API of dat die aanvragen mislukken. Handmatig de API van de P1 testen is al gelukt, dus die is wel verbonden.Pietervs schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:07:
[...]
Ik heb een keer iets soortgelijks gezien, maar toen bleek het aan de app te liggen op mijn telefoon. Die een keer afgesloten en opnieuw starten was voldoende.
Overigens zat ik toen wel al op mijn eigen netwerk, zo te zien ben jij niet thuis?
[edit] Home Assistant update de status van de Venus ook nog steeds dus de thuisbatterij zelf heeft ook een correct functionerende wifi verbinden.
[ Voor 7% gewijzigd door 3raser op 23-02-2026 15:13 ]
Dat had ik gemist, sorry.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:12:
[...]
Dit kan ik ook zien via de slimme stekker waarmee hij verbonden is.
Wel bijzonder dat de API dus wel bereikbaar is. Ik hoop dat een herstart dan het probleem oplost. Maar vreemd dat de rest dan niet meer werkt?Ik vermoed dus dat de thuisbatterij zelf gewoon geen nieuwe aanvragen meer doet op de P1 API of dat die aanvragen mislukken. Handmatig de API van de P1 testen is al gelukt, dus die is wel verbonden.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
beter die API afzetten en zorgen dat je wifi stabiel is en de connectie tussen P1 en MT, geen idee hoelang de omgeving al "goed" werkt, maar ik kan je aanraden om eerst wat tijd standaard te draaien alvorens de extra mooie integraties te starten die je hier zo vaak tegenkomt.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:12:
[...]
Ik zit niet op mijn thuisnetwerk maar het ligt niet aan de Marstek app want de Venus doet letterlijk niets met het feit dat er terug geleverd wordt op het net. Er is al meer dan 1kWh terug geleverd en de accu heeft nog geen watt opgeladen. Dit kan ik ook zien via de slimme stekker waarmee hij verbonden is. Ik vermoed dus dat de thuisbatterij zelf gewoon geen nieuwe aanvragen meer doet op de P1 API of dat die aanvragen mislukken. Handmatig de API van de P1 testen is al gelukt, dus die is wel verbonden.
[edit] Home Assistant update de status van de Venus ook nog steeds dus de thuisbatterij zelf heeft ook een correct functionerende wifi verbinden.
De API is leuk, alternatieve sturing etc , maar het gaat nog steeds vooral om de P1 laad/ontlaad sturing met MT die primair de bedoeling is van de aankoop. Er is al meermaals hier vermelding geweest dat API uitdagingen geeft of na tijd kan geven.
[ Voor 4% gewijzigd door dnat op 23-02-2026 15:45 ]
Met die API doelde ik op de HomeWizard P1 meter API.dnat schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:40:
[...]
beter die API afzetten en zorgen dat je wifi stabiel is en de connectie tussen P1 en MT, geen idee hoelang de omgeving al "goed" werkt, maar ik kan je aanraden om eerst wat tijd standaard te draaien alvorens de extra mooie integraties te starten die je hier zo vaak tegenkomt.
De API is leuk, alternatieve sturing etc , maar het gaat nog steeds vooral om de P1 laad/ontlaad sturing met MT die primair de bedoeling is van de aankoop. Er is al meermaals hier vermelding geweest dat API uitdagingen geeft of na tijd kan geven.
Mijn thuisbatterij wordt super standaard gebruikt, namelijk alleen door overtollige zonnestroom op te slaan. En dat functioneerde nu dus niet omdat MT aangaf dat de P1 meter online was terwijl hij geen nieuwe data kreeg.
Maar... ik heb de Venus zojuist een harde reset gegeven met zijn aan/uit knop en nu lijkt de connectie met de P1 meter weer te werken. Ik hoop niet dat dit vaker voor gaat komen want dan heb ik natuurlijk niets aan die batterij.
kan ik dan eindelijk de HW P1 data emuleren als CT003 en twee batterijen slim laten samenwerken? joepiesavale schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:59:
[...]
Ben nog niet de code ingedoken, maar de ct python file is wel een stuk uitgebreider dan de shelly.py...
Ik gok dat de NOM logica ook ge-emuleerd wordt. Even afwachten nog. Zodra ik het draaiend heb zal ik het hier wel posten
2x Marstek v2 5kWh v158 HW P1
eerst ff mijn huidige situatie:
3 fasen van 25 ampere, op twee van de drie fasen wordt stroom teruggeleverd door twee sets zonnepanelen.
Op deze twee beide fasen heb ik een aparte groep geplaatst voor per fase een 5 kwh marstekacuu. Dit werkt allemaal prima.
Ik heb denk ik baat bij meer accucapaciteit. 8 a 9 maanden van het jaar zit die 10 kw al vol tegen 11 uur. De nacht red ik tot ca twee uur, dan zijn ze leeg.
Ik wil nu nog twee marstekken bijplaatsen.
Kan ik, als ik op die bestaande twee fasen nog twee aparte groepen maak, gewoon twee extra marstekken van 5 kw plaatsen? (en die ook, net als de bestaande 2 accu's met 2500 watt laten terugleveren?
Mijn berekening was 2500 watt * 2 = 5000 Watt. Delen door 230 is 21,73 ampere op de twee fasen. Omdat de accu's allemaal op aparte groepen zitten blijft e.e.a per groep omder de 16 amp.
Dus de nieuwe setuo: fase 1 twee groepen met op elke groep een 5 kw accu en idem voor fase 3.
Op die fasen zitten ook mijn zonnepanelen
En volgens mij is er een nieuwe venus serie. Werkt die samen met de oude 3 fasen p1 meter die ik nu heb?jepebe schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:19:
Hallo,
eerst ff mijn huidige situatie:
3 fasen van 25 ampere, op twee van de drie fasen wordt stroom teruggeleverd door twee sets zonnepanelen.
Op deze twee beide fasen heb ik een aparte groep geplaatst voor per fase een 5 kwh marstekacuu. Dit werkt allemaal prima.
Ik heb denk ik baat bij meer accucapaciteit. 8 a 9 maanden van het jaar zit die 10 kw al vol tegen 11 uur. De nacht red ik tot ca twee uur, dan zijn ze leeg.
Ik wil nu nog twee marstekken bijplaatsen.
Kan ik, als ik op die bestaande twee fasen nog twee aparte groepen maak, gewoon twee extra marstekken van 5 kw plaatsen? (en die ook, net als de bestaande 2 accu's met 2500 watt laten terugleveren?
Mijn berekening was 2500 watt * 2 = 5000 Watt. Delen door 230 is 21,73 ampere op de twee fasen. Omdat de accu's allemaal op aparte groepen zitten blijft e.e.a per groep omder de 16 amp.
Dus de nieuwe setuo: fase 1 twee groepen met op elke groep een 5 kw accu en idem voor fase 3.
Op die fasen zitten ook mijn zonnepanelen
Hier is dat elke seconde. Wel 1 fase.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:44:
Nu ik toch naar de CT grafiek zat te staren viel me nog iets anders op. Mijn slimme meter heeft DSMR 5 dus hij update iedere seconde. De HomeWizard app laat ook keurig iedere seconde een nieuwe meting zien. Maar de Marstek app laat bij de CT grafiek zien dat hij misschien maar eens per 10 seconden update. Is dit normaal? Ik kan niet direct vinden wat de daadwerkelijke interval is waarmee Marstek de P1 uitleest.
[Afbeelding]
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik heb ook maar 1 fase. Geen idee waarom Marstek denkt dat het 3-fase is. Mogelijk omdat HomeWizard er 3 rapporteert waarvan er 2 altijd 0 watt zijn.
Maar bijzonder dat het bij mij dan zo traag update. Gebruik jij ook een HomeWizard P1 meter?
Staat de configuratie op "zelf geïnitieerd" en niet op "handmatig" ?3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:00:
Mijn HW P1 meter is geeft momenteel aan dat ik 1kWh aan het terug leveren ben maar mijn Venus 3 doet er niets mee. In de Marstek app zegt de CT dat de P1 online is en 530 watt verbruik aangeeft. Blijkbaar is dit een oude waarde die al even niet geüpdatet is en welke het opladen en ontladen dus verhinderd. Ik heb een auto diagnose van de CT geprobeerd maar dit lijkt geen verschil te maken. Mogelijk moet ik de Venus even helemaal uitschakelen en dan weer inschakelen. Dit ga ik straks als ik thuis ben proberen. Maar is dit een bekend probleem dat de Venus gewoon stopt met het updaten van de P1? En wat is de beste oplossing voor dit probleem?
Ja, die staat op "Zelf geïnitieerd".heymjo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:28:
Staat de configuratie op "zelf geïnitieerd" en niet op "handmatig" ?
Je moet 1 fase selecteren. De afbeelding die je hebt gepost, rechts, waar nu 3 fasen staat even op duwen en 1 fase selecteren. Ja, hier ook de HW P1 meter.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:26:
[...]
Ik heb ook maar 1 fase. Geen idee waarom Marstek denkt dat het 3-fase is. Mogelijk omdat HomeWizard er 3 rapporteert waarvan er 2 altijd 0 watt zijn.
Maar bijzonder dat het bij mij dan zo traag update. Gebruik jij ook een HomeWizard P1 meter?
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Heb nu ook de update gekregen voor V1 en V2.daveon schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:01:
[...]
Mijn V1 met V157.3 heeft die optie ook en werkt NOM in een tijdslot!.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Goed om te horen dat het dus voor V1 en V2 nu ook beschikbaar is.PNARI schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:45:
[...]
Heb nu ook de update gekregen voor V1 en V2.
Als ze een beetje opletten in China dan krijg ik ze hopelijk later vandaag of morgen ook
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Dat doet mijn smr5 meter ook, een landis+gyr e350. Elke seconde een data pakketje conform smr5 standaarden maar de daadwerkelijke meetwaarde update veel trager... ik ben overgestapt op ct klemmen.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:44:
Nu ik toch naar de CT grafiek zat te staren viel me nog iets anders op. Mijn slimme meter heeft DSMR 5 dus hij update iedere seconde. De HomeWizard app laat ook keurig iedere seconde een nieuwe meting zien. Maar de Marstek app laat bij de CT grafiek zien dat hij misschien maar eens per 10 seconden update. Is dit normaal? Ik kan niet direct vinden wat de daadwerkelijke interval is waarmee Marstek de P1 uitleest.
[Afbeelding]
Hier stond een dode link.
Had ze na één dag nadat ik gevraagd had.A3-D schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:52:
[...]
Goed om te horen dat het dus voor V1 en V2 nu ook beschikbaar is.![]()
Als ze een beetje opletten in China dan krijg ik ze hopelijk later vandaag of morgen ook
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Maar dan zou de HW app ook iedere 10 sec. zijn.strandbal schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:56:
Dat doet mijn smr5 meter ook, een landis+gyr e350. Elke seconde een data pakketje conform smr5 standaarden maar de daadwerkelijke meetwaarde update veel trager... ik ben overgestapt op ct klemmen.
Daar heb je een punt, daar las ik overheen.DukeBox schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:17:
[...]
Maar dan zou de HW app ook iedere 10 sec. zijn.
Hier stond een dode link.
Ik moet hem nog logs doorsturen van mijn CT en 3 batterijen, hij gaat proberen de logica dan te achterhalenMaxwp schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Ze kunnen of gaan de nom logica ook emuleren of alleen de aanwezighrid van de Cx . Want zie dan niet het verschil met shelly
Hierbij feedback : https://github.com/tomqui...1#issuecomment-3946753400savale schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Ik vraag het de maker wel even. Er is vast een truukje of ik mis iets van hardware gok ik. (bluetooth device?)
Het is bij het maken van schema's dat je daar zou kunnen wisselen van modus.ingmarspit schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:15:
Hey, dank voor jullie reacties. Ik zie daar mogelijkheden. Ik ben op zoek naar deze functie maar kan 'm niet vinden. Is dit in de app zelf? Ik zie overigens dat ik in de Marstek app Local API kan aanzetten. Wat doet dit? Geeft dit HA mogelijk toegang tot de app?
Ik gebruik het zelf niet, ik stuur aan met HomeAssistant via modbus en ESPhome (zie apart modbus topic).
Het is de bedoeling dat tie instelling voor local API inderdaad HomeAssistant integratie mogelijk maakt. Marstek is nog bezig aan de officiele integratie. De community heeft al al een paar. MAAR op V1 en V2 van de venus batterij zorgt de local API instelling voor verbindingsverlies met de CT P1 meter. Op V3 zou het naar het schijnt een beetje stabieler zijn.
Ik heb die ervaring ook met mijn Venus A, soms een volledige reset. Ik heb een Open API plugin gemaakt voor Domoticz, die draait goed stabiel, maar soms wordt plotseling ook de API gereset. Soms gaat het ook dagen lang goed. De plugin stuurt me een mail als de API wegvalt.Arjan A schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:44:
Ik heb sinds vrijdag drie stuks Venus E3.0 batterijen thuis aan het werk. Op alle drie de local API aangezet, zodat ik met HA de boel kan monitoren (er ligt al netwerk, dus modbus kan tzt ook nog).
Alleen: soms verliest een batterij willekeurig de settings en wordt local API uitgeschakeld en gaan de LEDs aan (die had ik uitgezet). Alsof ze terug springen naar een eerdere instelling. Is dit gedrag bekend?
Ik draai de laatste firmware (147).
https://github.com/WillemD61/Marstek-Venus-plugin
Jij probeert denk ik die 'fake' CT002 aan de Marstek App toe te voegen als apparaat om te beheren en up te daten, dat gebeurt namelijk via bluetooth.savale schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:06:
Inmiddels is er een branch! Heb de ct002 config erin gezet... Enige dat ik niet snap is hoe ik dan de CT toevoeg aan de accu... Hij zoekt via bluetooth namelijk... Maar b2500 werkt over wifi?
Je moet gewoon in Marstek app naar de batterij gaan, dan op het CT icoontje duwen en daar dan laten discoveren, dan zou hij de meter moeten vinden via netwerk. Daar komt geen bluetooth aan te pas.
duidelijk wat inlezen als je een product koopt, de TS lijkt me voor jouw een heel goed begin na elke post die ik van je lees.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:44:
[Afbeelding]
lees de TS3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:26:
[...]
[ Voor 18% gewijzigd door dnat op 24-02-2026 08:42 ]
In de TS staat precies wat ik aangaf. Mijn DSMR 5 meter geeft iedere seconde een update. Maar wat zegt dat over de Venus? Er staat nergens in de TS hoe vaak de Venus via CT behoort te updaten dus dan vraag ik om de ervaring van andere Venus bezitters met een HW P1 meter. Is dat heel vreemd?dnat schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:39:
[...]
duidelijk wat inlezen als je een product koopt, de TS lijkt me voor jouw een heel goed begin na elke post die ik van je lees.
je kan jezelf ook wat inlezen....3raser schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:42:
[...]
In de TS staat precies wat ik aangaf. Mijn DSMR 5 meter geeft iedere seconde een update. Maar wat zegt dat over de Venus? Er staat nergens in de TS hoe vaak de Venus via CT behoort te updaten dus dan vraag ik om de ervaring van andere Venus bezitters met een HW P1 meter. Is dat heel vreemd?
de MT gaat gemiddeld om de 5-6sec een HW p1 pollen voor updates, een CT003 ook veelal. Ongeacht of je een DSMR5 hebt, in de CT of HW p1 kan je gerust zien (veelal als je BT op hebt) dat er elke seconde een update is, maar dat is NIET het geval via de MT.
Een MT gaat niet elke seconde de spanning aanpassen wat er doorgegeven wordt.
perfect normaal gedrag en perfect normale diagnose van de CT.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:44:
[Afbeelding]
Ik heb ook Domoticz en geprobeerd de MT uit te lezen via de API, maar mijn MT - CT003 verbinding werd onstabiel. Nu heb ik een EW11 Modbus-wifi converter aangesloten en dit werkt perfect. API vebrinding heb ik direct gesloopt.WillemD61 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:53:
[...]
Ik heb die ervaring ook met mijn Venus A, soms een volledige reset. Ik heb een Open API plugin gemaakt voor Domoticz, die draait goed stabiel, maar soms wordt plotseling ook de API gereset. Soms gaat het ook dagen lang goed. De plugin stuurt me een mail als de API wegvalt.
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Bedankt voor de opbouwende kritiek. Dit onderstreept de vriendelijke en toegankelijke community die Tweakers is.dnat schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:47:
je kan jezelf ook wat inlezen....
Dit had zeer interessante informatie geweest voor een TS. Jammer dat het daar niet in staat. Maar je hebt me heel wat wijzer gemaakt. Het verklaard nog steeds niet echt waarom ik door de CT getoonde wattages met zeer wisselende intervallen zie wijzigen (6sec, 10 sec, 18 sec...) maar ik zal die vraag maar niet stellen want het antwoord zal ongetwijfeld ergens tussen de ~35.000 posts in dit topic staan.de MT gaat gemiddeld om de 5-6sec een HW p1 pollen voor updates, een CT003 ook veelal. Ongeacht of je een DSMR5 hebt, in de CT of HW p1 kan je gerust zien (veelal als je BT op hebt) dat er elke seconde een update is, maar dat is NIET het geval via de MT.
Een MT gaat niet elke seconde de spanning aanpassen wat er doorgegeven wordt.
Heb je nu de 3 fasen al veranderd naar 1 fase in het ct scherm zoals ik voorgesteld had?3raser schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:09:
[...]
Dit had zeer interessante informatie geweest voor een TS. Jammer dat het daar niet in staat. Maar je hebt me heel wat wijzer gemaakt. Het verklaard nog steeds niet echt waarom ik door de CT getoonde wattages met zeer wisselende intervallen zie wijzigen (6sec, 10 sec, 18 sec...) maar ik zal die vraag maar niet stellen want het antwoord zal ongetwijfeld ergens tussen de ~35.000 posts in dit topic staan.
Iemand een idee? Ik doel dan op uitlezen via https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/Sarge_ schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:17:
Ik heb een tijdje wat gedoe gehad met de capaciteit van 2 van de 3x V3 batterijen.1 batterij deed aanzienlijk meer en had ook een betere RTE bij exact dezelfde omstandigheden. Tijdje ook gemeten met een HW plug.
Na wat tickets met Marstek die echt tenenkrommend zijn, want die lui lezen echt niet en soms het idee dat AI het zit te beantwoorden. Was het na wat laad en ontlaadcylci het ineens iets meer vergelijkbaar wat capaciteit aangaat. Nog niet helemaal goed, maar Prima!
Tegen beter weten in mijn firmwareupgrade gedaan van 1.46 naar 1.47, vooral om van die irritante popups af te zijn dat er een nieuwe firmware klaarstaat. De update is gedaan terwijl de batterijen leeg waren (allemaal op 12%).
Direct na de update staat de goed presterende batterij op 16% en de eerder 2 minder presterende op 14%. Dit doet mij denken dat Marstek die marges gebruikt om te sturen bij klachten. Hoewel super slecht, wel snugger natuurlijk. Het verschil in prestatie was wel meer dan 2%, daar ligt mijn enige twijfel nog. Ik was natuurlijk niet gaan zeuren om 2% verschil. Ontladen gaat ook niet lager dan die 16% of 14% ondanks DoD op 88%. Lijkt wel hardcoded. Ben nu even aan het kijken na wat volledige cycli wat er gebeurd. Heb die dingen al een aantal uur van de stroom gehad en al. Nog geen volledige fabrieks reset.
Ik weet dat je via de ble monitor veel data in kunt zien. Iemand een idee waar ik naar moet kijken om echt de gezondheid van de cellen enz te bekijken?
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Hier ook elke seconde aanpassing op de HW P1. Maar ... Als ik iets aan of afzet wat veel stroom vraagt duurt het 15 seconden tot Marstek de stroomtoevoer aanpast. HW wordt snel aangepast maar Marstek heeft wat tijd nodig..3raser schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:42:
[...]
In de TS staat precies wat ik aangaf. Mijn DSMR 5 meter geeft iedere seconde een update. Maar wat zegt dat over de Venus? Er staat nergens in de TS hoe vaak de Venus via CT behoort te updaten dus dan vraag ik om de ervaring van andere Venus bezitters met een HW P1 meter. Is dat heel vreemd?
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie
Heb ik gedaan maar dat veranderd niets aan de situatie. Ik zou ook niet weten waarom hij met 3-fase een tragere lees-interval zou hebben.dannyro schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:19:
Heb je nu de 3 fasen al veranderd naar 1 fase in het ct scherm zoals ik voorgesteld had?
Even voor de duidelijkheid, de CT grafiek update wel degelijk elke seconde, er wordt alleen niet iedere seconde een nieuwe meetwaarde getoond (wat blijkbaar een foutieve veronderstelling was vanuit mijn kant). Het valt me wel op dat de waarde die blijft staan vrijwel altijd een veelvoud van 6 seconden is. Zoals dnat al aangaf is die 6 seconden de standaard interval maar blijkbaar slaat hij dit ook regelmatig over zodat er soms pas na 12 of 18 seconden een nieuwe meetwaarde is. Soms duurt het zelfs nog langer dan 18 seconden. Ik neem het maar voor lief.
en die 5-6sec is normaal gedrag, als het niet het geval is dat de MT dan niet met een bepaalde waarde (lees niet altijd volledig want hij gaat steeds modulair tussenschakelen) gaat aanpassen dan heb je gewoon mogelijks een slechte wifi opstelling. De API is ook een gekende oorzaak, als je de MT API afzet vergeet dan ook niet je HA polling of andere dingen af te zetten voor die devices....3raser schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:49:
[...]
Heb ik gedaan maar dat veranderd niets aan de situatie. Ik zou ook niet weten waarom hij met 3-fase een tragere lees-interval zou hebben.
Even voor de duidelijkheid, de CT grafiek update wel degelijk elke seconde, er wordt alleen niet iedere seconde een nieuwe meetwaarde getoond (wat blijkbaar een foutieve veronderstelling was vanuit mijn kant). Het valt me wel op dat de waarde die blijft staan vrijwel altijd een veelvoud van 6 seconden is. Zoals dnat al aangaf is die 6 seconden de standaard interval maar blijkbaar slaat hij dit ook regelmatig over zodat er soms pas na 12 of 18 seconden een nieuwe meetwaarde is. Soms duurt het zelfs nog langer dan 18 seconden. Ik neem het maar voor lief.
De CT003 heeft in de loop van de tijd wel al wat kwakkels gehad en polling rate aanpassing vragen aan support kan soms helpen. Maar dan moet je al duidelijk kunnen aantonen dat er een probleem is.
De HW p1 in een optimaal/correct netwerk heeft echt een vaste MT polling van 5-6sec en er zijn heel veel gebruikers die dit ervaren. Had ik ook voor maanden in mijn eerste opstelling en deze winter ook want dan draaide ik maar op 1 MT. Nu terug over naar mijn CT003 want meerdere batterij online.
zuiver met je wifi te maken en de MT gaat nooit ineens 1000-2000W schakelen, hij zal dit steeds in stappen modulair op en af bouwen. Zoniet krijg je heel fout gedrag van een device, dat is niet de bedoeling. Het is ook een consumenten device op basis van plug-in een API en een consumenten netwerkje kan je niet verwachten dat dit eenzelfde resultaat geeft als bepaalde systeem integraties. Alleen een batterij met een rechtstreekse sturing van een omvormer + batterij kan sneller intern schakelen.lvhb schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:41:
[...]
Hier ook elke seconde aanpassing op de HW P1. Maar ... Als ik iets aan of afzet wat veel stroom vraagt duurt het 15 seconden tot Marstek de stroomtoevoer aanpast. HW wordt snel aangepast maar Marstek heeft wat tijd nodig..
[ Voor 43% gewijzigd door dnat op 24-02-2026 10:09 ]
in die 1000+ pagina's al een idee gehad hoeveel keer deze vraag al tegengekomen is denk je? op den duur blijf je gewoon zelfde vragen herhalen van elke newby die op een forum langskomt. En dan verschieten ze ervan dat tweakers stoppen met reageren.3raser schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:09:
[...]
Bedankt voor de opbouwende kritiek. Dit onderstreept de vriendelijke en toegankelijke community die Tweakers is.
[...]
Dit had zeer interessante informatie geweest voor een TS. Jammer dat het daar niet in staat. Maar je hebt me heel wat wijzer gemaakt. Het verklaard nog steeds niet echt waarom ik door de CT getoonde wattages met zeer wisselende intervallen zie wijzigen (6sec, 10 sec, 18 sec...) maar ik zal die vraag maar niet stellen want het antwoord zal ongetwijfeld ergens tussen de ~35.000 posts in dit topic staan.
Ook Venus A, maar dan via homey. Gister deze ingesteld, nu afwachten of het werkt. API is er nog niet af geweest sinds gister. Wel rete irritant dat dit gebeurd, zeker nu de prijzen 's nachts af en toe nog laag genoeg zijn om te laden.WillemD61 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:53:
[...]
Ik heb die ervaring ook met mijn Venus A, soms een volledige reset. Ik heb een Open API plugin gemaakt voor Domoticz, die draait goed stabiel, maar soms wordt plotseling ook de API gereset. Soms gaat het ook dagen lang goed. De plugin stuurt me een mail als de API wegvalt.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Ik heb geen idee, anders had ik er niet naar gevraagd toch? Een snelle zoekactie leverde mij geen nuttige informatie op. En het is ook lastig zoeken als woorden als "interval" en "pollen" voor zoveel wisselende zaken worden gebruikt. Ik vind de zoekfunctie op het forum verre van ideaal dus de resultaten zijn ook niet heel representatief. Mensen die nieuw zijn in een topic van 1000+ pagina's niet weten dat bepaalde vragen al gesteld zijn. Ik snap dat het lastig is voor de vaste topic bezoekers maar een reactie met een linkje naar de eerder gestelde vraag zou dan gewoon kunnen voldoen lijkt me. Of hebben die vaste bezoekers ook moeite om de eerder gestelde vraag terug te vinden.dnat schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:04:
[...]
in die 1000+ pagina's al een idee gehad hoeveel keer deze vraag al tegengekomen is denk je? op den duur blijf je gewoon zelfde vragen herhalen van elke newby die op een forum langskomt. En dan verschieten ze ervan dat tweakers stoppen met reageren.
Dit kan ik bevestigen. Gebruik je de CT003 dan reageert de V3 veel sneller.lvhb schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:41:
[...]
Hier ook elke seconde aanpassing op de HW P1. Maar ... Als ik iets aan of afzet wat veel stroom vraagt duurt het 15 seconden tot Marstek de stroomtoevoer aanpast. HW wordt snel aangepast maar Marstek heeft wat tijd nodig..
Ik de CT002, daar zie aanpassingen per seconde met op-/ontladen in stapjes van enkele Watt's tot ~300 Watt meen ik mij te herinneren. In ieder geval nooit naar 2500 Watt in één keer (dus in één seconde).blubbers schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:18:
Dit kan ik bevestigen. Gebruik je de CT003 dan reageert de V3 veel sneller.
[ Voor 40% gewijzigd door DukeBox op 24-02-2026 20:41 ]
Mijn HW P1 meter geeft een wifi signaal sterkte van 100%. De MT Venus geeft een signaalsterkte van -36dBm. De HomeWizard app heeft geen problemen om mij iedere seconde van updates te voorzien. Ik vermoed dus dat het vooral een Venus probleem is dat hij niet iedere 6 seconden update.dnat schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:02:
en die 5-6sec is normaal gedrag, als het niet het geval is dat de MT dan niet met een bepaalde waarde (lees niet altijd volledig want hij gaat steeds modulair tussenschakelen) gaat aanpassen dan heb je gewoon mogelijks een slechte wifi opstelling.
...
De HW p1 in een optimaal/correct netwerk heeft echt een vaste MT polling van 5-6sec en er zijn heel veel gebruikers die dit ervaren.
Ik heb de batterij die problemen gaf een fabrieksreset laten doen. Sindsdien werkt het wel weer.WillemD61 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:53:
[...]
Ik heb nu twee van de drie via modus aangesloten. Het viel me op dat dan de local API niet meer via wifi te benaderen is. In HA zijn de grafieken een stuk minder vloeiend dan via local API. Ik ben benieuwd of dat aan de plugin ligt, of dat de updates via modbus minder frequent zijn.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Sinds kort de 2e aangesloten en geüpdatet naar 147.117.112, leek goed te gaan in begin dus zodoende 1e naar dezelfde versie gebracht, 147.117.112 (op dit moment kan ik slechts 1 accu tegelijk aangesloten hebben en wissel dus af bij vol/leeg totdat de elektricien aparte groepen heeft aangelegd).
Sinds het gebruik van de tweede op 147.117.112 merk ik 2 issues op:
1. na "loss of grid" en "grid restore" de 2e accu 0% aangeeft terwijl hij daarvoor op 14% stond. Tevens start hij met continue laden op 29W a 19W. Na een power off met de knop en een power on met de knop herstel het percentage zich weer naar 14%. Dit is me bij de 1e nog niet opgevallen, maar kan hier ook het geval zijn, het issue speelt nog niet zo lang en kan mij er ook niet iedere dag mee bezig houden.
2. de accu staat op 14%, er is geen zon opbrengst en het huis verbruikt van het net, de accu start niet met ontladen.
- DOD staat ingesteld op 88%,
- Self Consumption Solar ingesteld,
- 800W discharge.
- Beiden LAN aangesloten en niet verbonden met WiFi (niet geblocked zoals sommigen doen; wifi + lan connected = loop = broadcast/multicast storm = netwerk problemen).
- Updates via bluetooth gedaan + factory reset met behoud gegevens.
- CT is prima connected op WiFi,
- Alles een vast IP adres gegeven.
- WiFi kanaal is ook fixed.
- Local API uit.
- Bluetooth ingeschakeld.
- Backup stroom uit.
- Comm. module 202409090159
- 3x 25A grid + 3 fase SE omvormer en 7000Wp
Heeft iemand een changelog hiervan beschikbaar?
Heeft iemand al ervaring met deze versie?
Ik ga ze binnenkort upgraden.. Hopelijk zorgt het weer voor enige stabilisatie zoals ik gewend was
Vraag,ik heb bad grid dod aangezet om de accu in de winter niet helemaal leeg weg te zetten.
Maar nergens is een knop te vinden om dit weer uit te zetten. Iemand een oplossing?
Kun je die extra panelen niet veel beter op de schuur kwijt?Chris.nl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:27:
Behandel mijn Marstek als een Tamagotchi. Zolderraam afgeplakt met zon-/warmtewerend folie, actieve ventilatie gemaakt. En d'r komen nog twee zonnepanelen in de tuin om um beter vreten te kunnen geven.
[Afbeelding]
2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
Of rechtop tegen de schutting. Je had ze ook ipv de schutting kunnen doen. Misschien minder mooi, wel goedkoper, maar misschien vinden de buren dat een minder goed idee.... sorry, off topiccold schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:38:
[...]
Kun je die extra panelen niet veel beter op de schuur kwijt?
Nee, 'mag niet' van de woningbouw/verhuurder.cold schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:38:
[...]
Kun je die extra panelen niet veel beter op de schuur kwijt?
Hi,PNARI schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:45:
[...]
Heb nu ook de update gekregen voor V1 en V2.
Wat zit er allemaal in deze update? De 4 marsteks draaien prima op een oudere versie maar ben toch benieuwd.
Ik gebruik nu meer dan een maand de CT002 ipv de CT003, de reactie snelheid met de CT002 is merkelijk sneller. De reactie op een wijziging in afname of PV productie is zo goed als onmiddellijk. Ik blijf draaien met de CT002.lvhb schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:41:
[...]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Grappige is, dat er niet een versie met een hoger nummer gepusht is, maar dat er een extra cijfer 3 tussen gevoegd. Zou bijna denken, dat dit dan de 3-fase firmware versie is.
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 147.3.117.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Om dezelfde reden heb ik onlangs een CT-002 op Marktplaats gekocht. Om dit te onderzoeken en als backup.DSSW schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:22:
[...]
Ik gebruik nu meer dan een maand de CT002 ipv de CT003, de reactie snelheid met de CT002 is merkelijk sneller. De reactie op een wijziging in afname of PV productie is zo goed als onmiddellijk. Ik blijf draaien met de CT002.
Mooi om te lezen!
Welke meter heb je van de netbeheerder?
[ Voor 4% gewijzigd door Pe1dtq op 24-02-2026 19:29 ]
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 147.3.117.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Bij de V1&2 zijn ze nu ook opeens begonnen met versies er tussen zetten. Zo heb je 157.1, 157.2 en 157.3 gehad. Maakt het niet duidelijker als ze in de app de VNS en BMS ook achter elkaar plakken met punten en dan ook punten in de versienummers...Pe1dtq schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:24:
Vandaag een update gekregen voor mijn V3. Heeft het probleem, dat hij in de autodiagnosis van de fase blijft hangen. Installatie liep naar tevredenheid. Nu een tijdje monitoren en switchen tussen NOM en Handmatig of het probleem weg is.
Grappige is, dat er niet een versie met een hoger nummer gepusht is, maar dat er een extra cijfer 3 tussen gevoegd. Zou bijna denken, dat dit dan de 3 fase firmware versie is.[Afbeelding]
in ieder geval:emiel-38 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:50:
[...]
Hi,
Wat zit er allemaal in deze update? De 4 marsteks draaien prima op een oudere versie maar ben toch benieuwd.
Battery Management: Added Depth of Discharge (DOD) functionality settings.
Security/Utility: New feature to deactivate Bluetooth.
uitzetten van de LED bar (niet zelf getest)
NOM optie in een tijdslot
4500WP zonnepanelen en 2x Marstek Venus E 5.12 v157.3 - CT003 V122 - BMS 215
Dat is best een interessante opmerking. Ik merk dat de 2 x Marstek v2 met de CT003 een beetje achter de feiten aanloopt. Met name als het weer een beetje wispelturig is (lees bewolking) of het verbruik in het huis fluctueert. Dan gaat die een beetje slingeren. Ik moet wel zeggen dat de teruglevering nog meevalt. Bij 10 kWh naar de batterijen is er 0.4-0.5 kWh alsnog naar het net gegaan.DSSW schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:22:
[...]
Ik gebruik nu meer dan een maand de CT002 ipv de CT003, de reactie snelheid met de CT002 is merkelijk sneller. De reactie op een wijziging in afname of PV productie is zo goed als onmiddellijk. Ik blijf draaien met de CT002.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe effectief het werkt bij anderen. Leveren jullie nog terug of is dit vrijwel Nihil. Uiteraard als er voldoende batterij capaciteit aanwezig is. Volgens HomeAssistant zit ik sinds de aanschaf (oktober) gemiddeld op 96% self consumption al zal dit wel veranderen als de dagen zonniger en langer worden.
Thanx voor je reactie,daveon schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:34:
[...]
in ieder geval:
Battery Management: Added Depth of Discharge (DOD) functionality settings.
Security/Utility: New feature to deactivate Bluetooth.
uitzetten van de LED bar (niet zelf getest)
NOM optie in een tijdslot
Enige opties al wel getest? En geen vastlopers tijden updaten?
Even een opservatie,
1-Zelf consuptie begon pas te werken na auto diagnose.
2- Als ik via de batterij naar CT ga word de info keurig geupdate (zei het elke 6-8 sec). Als ik via ct003 naar de grafiek ga , blijft hij hangen op een waarde.
[ Voor 4% gewijzigd door Koffrie op 24-02-2026 21:44 ]
Moet je contact opnemen met hun support.
Is vooral voor oscillatie problemen, niet zozeer voor traagheid van reactie alleen.
Ik gebruik sinds een tijd de HW P1 meter maar gebruik de B2500-addon met eigen templating om te sturen met de P1 waarde. In HA merkte ik met de standaard integratie van Homewizard een 5-tal seconden poll interval. Via een custom integratie die ik vond (homeassistant-homewizard-instant) heb ik nu 1-seconde wijzigingen.
In de Marstek App als ik kijk naar de CT gegevens bij de batterij zie ik iedere 6 seconden een wijziging.
Ben wel benieuwd naar de update van de b2500-addon om ook een CT002 te emuleren, misschien heb ik dan wel 1-seconde wijzigingen.
Mijn zonnepanelen zijn 5120Wp dus vanaf er zon is heb ik teruglevering naar het net omdat 1 Marstek batterij maar 2500W kan laden.
Maar over het algemeen gezien heb ik niet echt last van oscillatie of trage reactiesnelheid.
Hoe ben je verbonden? Via BT zou het iedere sec. moeten zijn. Via WiFi (via de cloud) is het nogal instabiel qua updates 's ochtends vroeg lijkt het het meest stabiel.Koffrie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:42:
Als ik via ct003 naar de grafiek ga , blijft hij hangen op een waarde.
Ik heb hem vandaag een trace bezorgd van mijn 3 batterijen, en het dischargen kan hij al emuleren, mogelijks heeft hij nu ook de logica door voor het chargen , moet hem morgen nieuwe logs bezorgen als er wat zon schijnt.. dus ziet er goed uit!!GoBieN-Be schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:01:
Er is ook een CT poll refresh rate die Marstek kan aanpassen.
Is vooral voor oscillatie problemen, niet zozeer voor traagheid van reactie alleen.
Ik gebruik sinds een tijd de HW P1 meter maar gebruik de B2500-addon met eigen templating om te sturen met de P1 waarde. In HA merkte ik met de standaard integratie van Homewizard een 5-tal seconden poll interval. Via een custom integratie die ik vond (homeassistant-homewizard-instant) heb ik nu 1-seconde wijzigingen.
In de Marstek App als ik kijk naar de CT gegevens bij de batterij zie ik iedere 6 seconden een wijziging.
Ben wel benieuwd naar de update van de b2500-addon om ook een CT002 te emuleren, misschien heb ik dan wel 1-seconde wijzigingen.
Mijn zonnepanelen zijn 5120Wp dus vanaf er zon is heb ik teruglevering naar het net omdat 1 Marstek batterij maar 2500W kan laden.
Maar over het algemeen gezien heb ik niet echt last van oscillatie of trage reactiesnelheid.
Ik zit te twijfelen om wat meer te gaan experimenteren met Shelly als hobby, maar ben wel benieuwd of er veel verbetering is tov van 1 jaar terug
De logica zit nog steeds in de CT002/3. Dat is niet veranderd. Blijkbaar worden er wel pogingen gedaan met emulatie, zie hierboven. Als dat lukt zou je een emulatie kunnen draaien met de Shelly als bron. Heb je wel iets nodig wat permanent die emulatie draait.kuberoal schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:32:
Wat is tegenwoordig de ervaring met de Shelly Pro 3em en 2 Marstek Venus E batterijen? Kunnen de batterijen tegenwoordig ook onderling met elkaar communiceren of zit je nog steeds gebonden aan een Marstek CT002/003 in dit geval?
Ik zit te twijfelen om wat meer te gaan experimenteren met Shelly als hobby, maar ben wel benieuwd of er veel verbetering is tov van 1 jaar terug
De gebruikelijke manier is in de App via jouw account naar Hulp en Feedback gaan en dan Vraag het Marstek. Maar het is nu Chinees Nieuwjaar schijnbaar daar, dus verwacht voorlopig weinig response.WillemD61 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:33:
Als jullie in contact zijn met Marstek support, is dat via support@marstekenergy.com ? Of hebben jullie een ander mailadres dat betere respons geeft.
Je hebt geen custom nodig. Je zou ook de 5 sec kunnen aanpassen in de code...GoBieN-Be schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:01:
Er is ook een CT poll refresh rate die Marstek kan aanpassen.
Maar wat is trouwens de link naar die instant custom integration, kon hem niet direct vinden op GitHub
https://github.com/home-a...s/homewizard/const.py#L26
[ Voor 3% gewijzigd door NoFate op 24-02-2026 23:03 ]
Via Bluetooth is er idd elke sec een update. Via WiFi niet. Altans, als ik het scherm naar beneden swipe update hij soms.DukeBox schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:17:
[...]
Hoe ben je verbonden? Via BT zou het iedere sec. moeten zijn. Via WiFi (via de cloud) is het nogal instabiel qua updates 's ochtends vroeg lijkt het het meest stabiel.
Met wifi via de batterij de ct bekijken geeft elke 6-8 sec een update
Had nu dus binnen 4 dagen incl. 1 reminder de nieuwe firmware beschikbaar. Ze zijn dus niet allemaal afwezig, waar men zich ook bevindt.pascallj schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:36:
[...]
De gebruikelijke manier is in de App via jouw account naar Hulp en Feedback gaan en dan Vraag het Marstek. Maar het is nu Chinees Nieuwjaar schijnbaar daar, dus verwacht voorlopig weinig response.
Van wat ik kan zien enkel dat je in manual mode nu ook selfconsumption kan programmeren.emiel-38 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:50:
[...]
Hi,
Geen reacties, op een enkele woordgrap naGeeH schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:56:
Ik ga binnenkort 3 MT Venus 3 batterijen installeren. Die komen te staan in een losstaand gastenverblijf. De 3 batterijen worden middels een 3-fase 5 x 4 YMvK kabel aangesloten op een aparte 3-fase groep van 40A in het woonhuis. De batterijen krijgen elk een eigen stopcontact op één van de drie fasen.
Via een netwerkswitch maak ik een vaste LAN verbinding voor elk van de drie batterijen.
Als ik het zo opschrijf lijkt het allemaal vrij eenvoudig, dus de vraag aan jullie is: maak ik de juiste keuzes, zie ik wat over het hoofd, wat zouden jullie anders doen op basis van jullie ervaringen en/of kennis?
Verder misschien relevant:
Ik heb een aantal jaren geleden een PV installatie van ca. 11.000 Wp aangelegd in de wei, en die draait zonder problemen. Wij zijn gasloos en verwarmen met in totaal 4 airco's. Geen EV.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Dan is het blijkbaar een prima installatie.
Vraag: is het verstandig om bij de batterijen een werkschakelaar te monteren?
Werkschakelaar is niet nodig: je kan de last scheiden dmv de stekker uit het stop contact te halen. Bij een vaste installatie kan dat niet dan is het wel verstandig anders moet je steeds naar de groepenkast met kans dat iemand het weer inschakeld.GeeH schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 06:26:
[...]
Geen reacties, op een enkele woordgrap na![]()
Zekering van 3x40A voor alleen de accu’s is erg veel. Als alleen de accu’s zijn aangesloten (eigen groep) zou ik 3x16A nemen. Als er meer is aangesloten moet er een tussenverdeler voor de accu’s zodat ze een eigen groep hebben. Dan mag je ze ook op 2500W laten ontladen.GeeH schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 06:26:
[...]
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
1. Optimized phase detection for German electricity meters.
2. Optimized cumulative data recovery for data backup function.
3. Added HTTP data upload for backup charging and discharging data.
2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
Af en toe houdt de batterij op met ontladen. Wanneer ik hem uit en aan zet doet hij het weer.
De batterij geeft ook af en toe een onverwachte verbruikspiek richting 2000W. Dat lijkt het geval net voor hij stopt met werken.
Ik heb de local API nu uitgezet om te zien of dat een verschil maakt.
Ooh, jij bent MaartenLcold schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:33:
FW 147.3 release notes:
1. Optimized phase detection for German electricity meters.
2. Optimized cumulative data recovery for data backup function.
3. Added HTTP data upload for backup charging and discharging data.
Voeding aangesloten en alle varianten van de Slimme Meter modelen geprobeerd?hplar123 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:12:
Ik heb eeb oude slimme meter (iskra me282) deze heeft nog het 2.2 ipv v5 als protocol. Ik krijg hem met een maratek c003 niet aan de praat. Iemand misschien deze meter werkend gekegen? Misschien met een homewizard p1 meter?
Soms werkt een ander merk/type wel.
Homewizard werkt perfect als je maar 1 accu wil aansturen.
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Een gastenverblijf betekent qua electra beduidend meer dan 3 accu's aansluiten. Zou daar dan een nieuw topic voor openen. Zonder meer details, is er weinig te zeggen over de genoemde 3x40A en de rest wat erachter moet zitten. Niet bestemd voor dit topic.GeeH schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 06:26:
[...]
Hoi Ralph, je hebt een PBhplar123 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:12:
Ik heb eeb oude slimme meter (iskra me282) deze heeft nog het 2.2 ipv v5 als protocol. Ik krijg hem met een maratek c003 niet aan de praat. Iemand misschien deze meter werkend gekegen? Misschien met een homewizard p1 meter?
A-label (huur)bungalow 90m2 4000WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu V153 HW P1 meter 5.1903 , lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos
Ik heb dezelfde meter als jij. Mij is het niet gelukt om de ct003 werkend te krijgen. Maar de HW P1 werkt wel. Zij het alleen met de Drie-fasensom (Total Phase). Phase A,B en C blijven altijd op 0 staan.hplar123 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:12:
Ik heb nu nog maar 1 MT en dat werkt op zich prima als je voor lief neemt dat de updates maar 1x per 10 seconden binnenkomen van de Iskra en de MT zo af en toe ook een lees moment overslaat. Dat zorgt er voor dat de MT soms erg traag reageert op schakelmomenten om te gaan laden of ontladen. Het kan zomaar eens 30 seconden in beslag nemen voor er daadwerkelijk wordt omgeschakeld. Met een ct002 zou dat al weer een stuk beter moeten gaan, maar die vereist wel installatie in de groepenkast.
1x MT Venus E 3.0 EMS 146, VNS 116, BMS 112, HW-P1 Solar: 3.9 kWp
Ja alles getest en voeding aangesloten. Jij hebt dezelfde meter met honewizard p1? Ik heb maar 1 accu. Dan ga ik voorlopig voor de homewizard, tot ik nieuwe meter krijgsuperduper1969 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:31:
[...]
Voeding aangesloten en alle varianten van de Slimme Meter modelen geprobeerd?
Soms werkt een ander merk/type wel.
Homewizard werkt perfect als je maar 1 accu wil
aansturen.
Ik was vooral benieuwd hoe de P1 meter zicht verhoudt tot de CT002 en de 3 (ik heb de P1 meter erbij gekregen, dus die gebruik ik nu)
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Zelf consumpie ?PNARI schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:25:
Zijn er al die selfconsumption mode kunnen programmeren in V1 en/of V2 Venus ?
Bedoel dat je dus kunt plannen wannner hij nom moet draaien en wanneer niet
Wat voor zin heeft dat ?
De CT002/3 zijn van MarstekArjan A schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:22:
Zijn er ook mensen die de P1 meter van Marstek gebruiken ipv de CT002/3?
Heel handig. Zo krijg ik invloed op de verdeling tussen mijn 3 accu's.Maxwp schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:23:
[...]
Zelf consumpie ?
Wat voor zin heeft dat ?
Gisteren de update voor 2x V2 aangevraagd. Stond vanochtend klaar!
[ Voor 32% gewijzigd door Pe1dtq op 25-02-2026 10:34 ]
Ik vind dit heel nuttig. Dan kan je tijdens de nacht bij lage vermogens 1 Venus in NOM zetten en in de ochtend terug alle 3 in NOMMaxwp schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:23:
[...]
Zelf consumpie ?
Wat voor zin heeft dat ?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/RhhIgCrTwcb2rlDwEpLCaNnZ.jpg?f=fotoalbum_large)