EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Inmiddels is er een branch! Heb de ct002 config erin gezet... Enige dat ik niet snap is hoe ik dan de CT toevoeg aan de accu... Hij zoekt via bluetooth namelijk... Maar b2500 werkt over wifi?NoFate schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:09:
Ik zie een mooie PR, lijkt erop dat ze de CT002 / CT003 gaan kunnen emuleren!!! Zou mooi zijn, dan kunnen we meerdere batterijen sturen via de emulator met de logica die in de CT zit.. geen CT meer nodig dan :-)
https://github.com/tomquist/b2500-meter/pull/226
Uh , nog niet getest... Maar de BT2500 gaat toch de CT laten discoveren op het netwerk? Zo ga je ze laten toevoegen aan de batterijen? Zo ging het toch voor de Shelly emu ? Is het niet hetzelfde principe dan?savale schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:06:
[...]
Inmiddels is er een branch! Heb de ct002 config erin gezet... Enige dat ik niet snap is hoe ik dan de CT toevoeg aan de accu... Hij zoekt via bluetooth namelijk... Maar b2500 werkt over wifi?
Wellicht doe ik het anders: ik heb geen home assistant OS dus ik run het python b2500 script zelf in een python env. Ik moet dan zelf in de marstek app de shelly toevoegen. Dat werkte prime, maar nu wil ik de CT toevoegen en dat werkt niet,NoFate schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:16:
[...]
Uh , nog niet getest... Maar de BT2500 gaat toch de CT laten discoveren op het netwerk? Zo ga je ze laten toevoegen aan de batterijen? Zo ging het toch voor de Shelly emu ? Is het niet hetzelfde principe dan?
Output van het script is denk ik wel ok?
1
2
3
4
| Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:Health check service started on 0.0.0.0:52500 Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:Health check service started successfully Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:Successfully fetched HomeAssistant powermeter value (filter 0.0.0.0/0): -20.0W Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:CT002 UDP server listening on port 12345 |
Ja, denk idd niet dat je hem gaat kunnen toevoegen, dat zal idd niet werken, maar volgens mij gaat de Marstek deze zelf gaan vinden zonder dat hij miss in de app staat?savale schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:19:
[...]
Wellicht doe ik het anders: ik heb geen home assistant OS dus ik run het python b2500 script zelf in een python env. Ik moet dan zelf in de marstek app de shelly toevoegen. Dat werkte prime, maar nu wil ik de CT toevoegen en dat werkt niet,
Output van het script is denk ik wel ok?code:
1 2 3 4 Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:Health check service started on 0.0.0.0:52500 Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:Health check service started successfully Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:Successfully fetched HomeAssistant powermeter value (filter 0.0.0.0/0): -20.0W Feb 23 12:58:28 hassv6 pipenv[58811]: INFO:b2500-meter:CT002 UDP server listening on port 12345
Ik heb de "direct methode" draaiend volgens de b2500-meter documentatie. Draai het ergens de home assistant server. (linux).NoFate schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:23:
[...]
Ja, denk idd niet dat je hem gaat kunnen toevoegen, dat zal idd niet werken, maar volgens mij gaat de Marstek deze zelf gaan vinden zonder dat hij miss in de app staat?
Helaas geen CT data...
Hoe is jouw configuratie?
Ik gebruik het "nog" nietsavale schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:31:
[...]
Ik heb de "direct methode" draaiend volgens de b2500-meter documentatie. Draai het ergens de home assistant server. (linux).
Helaas geen CT data...
Hoe is jouw configuratie?
Ze kunnen of gaan de nom logica ook emuleren of alleen de aanwezighrid van de Cx . Want zie dan niet het verschil met shellyNoFate schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:09:
Ik zie een mooie PR, lijkt erop dat ze de CT002 / CT003 gaan kunnen emuleren!!! Zou mooi zijn, dan kunnen we meerdere batterijen sturen via de emulator met de logica die in de CT zit.. geen CT meer nodig dan :-)
https://github.com/tomquist/b2500-meter/pull/226
Ik vraag het de maker wel even. Er is vast een truukje of ik mis iets van hardware gok ik. (bluetooth device?)
Ben nog niet de code ingedoken, maar de ct python file is wel een stuk uitgebreider dan de shelly.py...Maxwp schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Ze kunnen of gaan de nom logica ook emuleren of alleen de aanwezighrid van de Cx . Want zie dan niet het verschil met shelly
Ik gok dat de NOM logica ook ge-emuleerd wordt. Even afwachten nog. Zodra ik het draaiend heb zal ik het hier wel posten
Ik heb een keer iets soortgelijks gezien, maar toen bleek het aan de app te liggen op mijn telefoon. Die een keer afgesloten en opnieuw starten was voldoende.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:00:
Mijn HW P1 meter is geeft momenteel aan dat ik 1kWh aan het terug leveren ben maar mijn Venus 3 doet er niets mee. In de Marstek app zegt de CT dat de P1 online is en 530 watt verbruik aangeeft. Blijkbaar is dit een oude waarde die al even niet geüpdatet is en welke het opladen en ontladen dus verhinderd. Ik heb een auto diagnose van de CT geprobeerd maar dit lijkt geen verschil te maken. Mogelijk moet ik de Venus even helemaal uitschakelen en dan weer inschakelen. Dit ga ik straks als ik thuis ben proberen. Maar is dit een bekend probleem dat de Venus gewoon stopt met het updaten van de P1? En wat is de beste oplossing voor dit probleem?
Overigens zat ik toen wel al op mijn eigen netwerk, zo te zien ben jij niet thuis?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Ik zit niet op mijn thuisnetwerk maar het ligt niet aan de Marstek app want de Venus doet letterlijk niets met het feit dat er terug geleverd wordt op het net. Er is al meer dan 1kWh terug geleverd en de accu heeft nog geen watt opgeladen. Dit kan ik ook zien via de slimme stekker waarmee hij verbonden is. Ik vermoed dus dat de thuisbatterij zelf gewoon geen nieuwe aanvragen meer doet op de P1 API of dat die aanvragen mislukken. Handmatig de API van de P1 testen is al gelukt, dus die is wel verbonden.Pietervs schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:07:
[...]
Ik heb een keer iets soortgelijks gezien, maar toen bleek het aan de app te liggen op mijn telefoon. Die een keer afgesloten en opnieuw starten was voldoende.
Overigens zat ik toen wel al op mijn eigen netwerk, zo te zien ben jij niet thuis?
[edit] Home Assistant update de status van de Venus ook nog steeds dus de thuisbatterij zelf heeft ook een correct functionerende wifi verbinden.
[ Voor 7% gewijzigd door 3raser op 23-02-2026 15:13 ]
Dat had ik gemist, sorry.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:12:
[...]
Dit kan ik ook zien via de slimme stekker waarmee hij verbonden is.
Wel bijzonder dat de API dus wel bereikbaar is. Ik hoop dat een herstart dan het probleem oplost. Maar vreemd dat de rest dan niet meer werkt?Ik vermoed dus dat de thuisbatterij zelf gewoon geen nieuwe aanvragen meer doet op de P1 API of dat die aanvragen mislukken. Handmatig de API van de P1 testen is al gelukt, dus die is wel verbonden.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
beter die API afzetten en zorgen dat je wifi stabiel is en de connectie tussen P1 en MT, geen idee hoelang de omgeving al "goed" werkt, maar ik kan je aanraden om eerst wat tijd standaard te draaien alvorens de extra mooie integraties te starten die je hier zo vaak tegenkomt.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:12:
[...]
Ik zit niet op mijn thuisnetwerk maar het ligt niet aan de Marstek app want de Venus doet letterlijk niets met het feit dat er terug geleverd wordt op het net. Er is al meer dan 1kWh terug geleverd en de accu heeft nog geen watt opgeladen. Dit kan ik ook zien via de slimme stekker waarmee hij verbonden is. Ik vermoed dus dat de thuisbatterij zelf gewoon geen nieuwe aanvragen meer doet op de P1 API of dat die aanvragen mislukken. Handmatig de API van de P1 testen is al gelukt, dus die is wel verbonden.
[edit] Home Assistant update de status van de Venus ook nog steeds dus de thuisbatterij zelf heeft ook een correct functionerende wifi verbinden.
De API is leuk, alternatieve sturing etc , maar het gaat nog steeds vooral om de P1 laad/ontlaad sturing met MT die primair de bedoeling is van de aankoop. Er is al meermaals hier vermelding geweest dat API uitdagingen geeft of na tijd kan geven.
[ Voor 4% gewijzigd door dnat op 23-02-2026 15:45 ]
Met die API doelde ik op de HomeWizard P1 meter API.dnat schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:40:
[...]
beter die API afzetten en zorgen dat je wifi stabiel is en de connectie tussen P1 en MT, geen idee hoelang de omgeving al "goed" werkt, maar ik kan je aanraden om eerst wat tijd standaard te draaien alvorens de extra mooie integraties te starten die je hier zo vaak tegenkomt.
De API is leuk, alternatieve sturing etc , maar het gaat nog steeds vooral om de P1 laad/ontlaad sturing met MT die primair de bedoeling is van de aankoop. Er is al meermaals hier vermelding geweest dat API uitdagingen geeft of na tijd kan geven.
Mijn thuisbatterij wordt super standaard gebruikt, namelijk alleen door overtollige zonnestroom op te slaan. En dat functioneerde nu dus niet omdat MT aangaf dat de P1 meter online was terwijl hij geen nieuwe data kreeg.
Maar... ik heb de Venus zojuist een harde reset gegeven met zijn aan/uit knop en nu lijkt de connectie met de P1 meter weer te werken. Ik hoop niet dat dit vaker voor gaat komen want dan heb ik natuurlijk niets aan die batterij.
kan ik dan eindelijk de HW P1 data emuleren als CT003 en twee batterijen slim laten samenwerken? joepiesavale schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:59:
[...]
Ben nog niet de code ingedoken, maar de ct python file is wel een stuk uitgebreider dan de shelly.py...
Ik gok dat de NOM logica ook ge-emuleerd wordt. Even afwachten nog. Zodra ik het draaiend heb zal ik het hier wel posten
2x Marstek 5.12 v157 HW P1
eerst ff mijn huidige situatie:
3 fasen van 25 ampere, op twee van de drie fasen wordt stroom teruggeleverd door twee sets zonnepanelen.
Op deze twee beide fasen heb ik een aparte groep geplaatst voor per fase een 5 kwh marstekacuu. Dit werkt allemaal prima.
Ik heb denk ik baat bij meer accucapaciteit. 8 a 9 maanden van het jaar zit die 10 kw al vol tegen 11 uur. De nacht red ik tot ca twee uur, dan zijn ze leeg.
Ik wil nu nog twee marstekken bijplaatsen.
Kan ik, als ik op die bestaande twee fasen nog twee aparte groepen maak, gewoon twee extra marstekken van 5 kw plaatsen? (en die ook, net als de bestaande 2 accu's met 2500 watt laten terugleveren?
Mijn berekening was 2500 watt * 2 = 5000 Watt. Delen door 230 is 21,73 ampere op de twee fasen. Omdat de accu's allemaal op aparte groepen zitten blijft e.e.a per groep omder de 16 amp.
Dus de nieuwe setuo: fase 1 twee groepen met op elke groep een 5 kw accu en idem voor fase 3.
Op die fasen zitten ook mijn zonnepanelen
En volgens mij is er een nieuwe venus serie. Werkt die samen met de oude 3 fasen p1 meter die ik nu heb?jepebe schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:19:
Hallo,
eerst ff mijn huidige situatie:
3 fasen van 25 ampere, op twee van de drie fasen wordt stroom teruggeleverd door twee sets zonnepanelen.
Op deze twee beide fasen heb ik een aparte groep geplaatst voor per fase een 5 kwh marstekacuu. Dit werkt allemaal prima.
Ik heb denk ik baat bij meer accucapaciteit. 8 a 9 maanden van het jaar zit die 10 kw al vol tegen 11 uur. De nacht red ik tot ca twee uur, dan zijn ze leeg.
Ik wil nu nog twee marstekken bijplaatsen.
Kan ik, als ik op die bestaande twee fasen nog twee aparte groepen maak, gewoon twee extra marstekken van 5 kw plaatsen? (en die ook, net als de bestaande 2 accu's met 2500 watt laten terugleveren?
Mijn berekening was 2500 watt * 2 = 5000 Watt. Delen door 230 is 21,73 ampere op de twee fasen. Omdat de accu's allemaal op aparte groepen zitten blijft e.e.a per groep omder de 16 amp.
Dus de nieuwe setuo: fase 1 twee groepen met op elke groep een 5 kw accu en idem voor fase 3.
Op die fasen zitten ook mijn zonnepanelen
Hier is dat elke seconde. Wel 1 fase.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:44:
Nu ik toch naar de CT grafiek zat te staren viel me nog iets anders op. Mijn slimme meter heeft DSMR 5 dus hij update iedere seconde. De HomeWizard app laat ook keurig iedere seconde een nieuwe meting zien. Maar de Marstek app laat bij de CT grafiek zien dat hij misschien maar eens per 10 seconden update. Is dit normaal? Ik kan niet direct vinden wat de daadwerkelijke interval is waarmee Marstek de P1 uitleest.
[Afbeelding]
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.59 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Ik heb ook maar 1 fase. Geen idee waarom Marstek denkt dat het 3-fase is. Mogelijk omdat HomeWizard er 3 rapporteert waarvan er 2 altijd 0 watt zijn.
Maar bijzonder dat het bij mij dan zo traag update. Gebruik jij ook een HomeWizard P1 meter?
Staat de configuratie op "zelf geïnitieerd" en niet op "handmatig" ?3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:00:
Mijn HW P1 meter is geeft momenteel aan dat ik 1kWh aan het terug leveren ben maar mijn Venus 3 doet er niets mee. In de Marstek app zegt de CT dat de P1 online is en 530 watt verbruik aangeeft. Blijkbaar is dit een oude waarde die al even niet geüpdatet is en welke het opladen en ontladen dus verhinderd. Ik heb een auto diagnose van de CT geprobeerd maar dit lijkt geen verschil te maken. Mogelijk moet ik de Venus even helemaal uitschakelen en dan weer inschakelen. Dit ga ik straks als ik thuis ben proberen. Maar is dit een bekend probleem dat de Venus gewoon stopt met het updaten van de P1? En wat is de beste oplossing voor dit probleem?
Ja, die staat op "Zelf geïnitieerd".heymjo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:28:
Staat de configuratie op "zelf geïnitieerd" en niet op "handmatig" ?
Je moet 1 fase selecteren. De afbeelding die je hebt gepost, rechts, waar nu 3 fasen staat even op duwen en 1 fase selecteren. Ja, hier ook de HW P1 meter.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:26:
[...]
Ik heb ook maar 1 fase. Geen idee waarom Marstek denkt dat het 3-fase is. Mogelijk omdat HomeWizard er 3 rapporteert waarvan er 2 altijd 0 watt zijn.
Maar bijzonder dat het bij mij dan zo traag update. Gebruik jij ook een HomeWizard P1 meter?
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.59 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Heb nu ook de update gekregen voor V1 en V2.daveon schreef op zondag 22 februari 2026 @ 22:01:
[...]
Mijn V1 met V157.3 heeft die optie ook en werkt NOM in een tijdslot!.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Goed om te horen dat het dus voor V1 en V2 nu ook beschikbaar is.PNARI schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:45:
[...]
Heb nu ook de update gekregen voor V1 en V2.
Als ze een beetje opletten in China dan krijg ik ze hopelijk later vandaag of morgen ook
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Dat doet mijn smr5 meter ook, een landis+gyr e350. Elke seconde een data pakketje conform smr5 standaarden maar de daadwerkelijke meetwaarde update veel trager... ik ben overgestapt op ct klemmen.3raser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:44:
Nu ik toch naar de CT grafiek zat te staren viel me nog iets anders op. Mijn slimme meter heeft DSMR 5 dus hij update iedere seconde. De HomeWizard app laat ook keurig iedere seconde een nieuwe meting zien. Maar de Marstek app laat bij de CT grafiek zien dat hij misschien maar eens per 10 seconden update. Is dit normaal? Ik kan niet direct vinden wat de daadwerkelijke interval is waarmee Marstek de P1 uitleest.
[Afbeelding]
Hier stond een dode link.
Had ze na één dag nadat ik gevraagd had.A3-D schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:52:
[...]
Goed om te horen dat het dus voor V1 en V2 nu ook beschikbaar is.![]()
Als ze een beetje opletten in China dan krijg ik ze hopelijk later vandaag of morgen ook
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Maar dan zou de HW app ook iedere 10 sec. zijn.strandbal schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:56:
Dat doet mijn smr5 meter ook, een landis+gyr e350. Elke seconde een data pakketje conform smr5 standaarden maar de daadwerkelijke meetwaarde update veel trager... ik ben overgestapt op ct klemmen.
Daar heb je een punt, daar las ik overheen.DukeBox schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:17:
[...]
Maar dan zou de HW app ook iedere 10 sec. zijn.
Hier stond een dode link.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.