• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:01
Was het niet de V3 die ontiegelijk veel hars meekreeg van de Chinezen? V2 valt idd nogal mee zo te zien :)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana

• Pe1dtq
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04:30

Pe1dtq

It's all about electronics

Mooi, dan hou ik hem gewoon. Voor reserve onderdelen of wellicht repareren.

🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), 1 MT V3 147, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Gely schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:19:
Was het niet de V3 die ontiegelijk veel hars meekreeg van de Chinezen?
Ja, die is helemaal ingegoten, vandaar dat die ook passief is.

• Pe1dtq

Pe1dtq

Met passief bedoel je de koeling?

[ Voor 20% gewijzigd door Pe1dtq op 19-02-2026 13:44 ]

🔋 3 MT V2 153-215 (1 RIP), 1 MT V3 147, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-02 18:42
Ik heb al flink door dit topic gespit (volg het ook al een tijdje) maar wat ik niet voorbij zie komen, zijn er gebruikers die ook een flinke (10kW) 3 fase Growatt omvormer gebruiken?
Stel dat ik vanaf 2027 NOM wil draaien, en 3x Marstek Venus E die ik aan wil schaffen kunnen dat niet kwijt. Ten eerste omdat de laadstroom lager ia als de opbrengst van de growatt omvormer, of de accu's zijn vol.
Dan denk ik er over om een meter te plaatsen SDM630 (modbus naar de omvormer) en daarmee de omvormer terug te regelen.
Maar werkt dit goed?
Ik voorzie namelijk een scenario dat de Growatt omvormer terug geregeld word en de accu daardoor niet laad terwijl deze nog niet vol is...
DjAntoon schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:53:
Ik heb al flink door dit topic gespit (volg het ook al een tijdje) maar wat ik niet voorbij zie komen, zijn er gebruikers die ook een flinke (10kW) 3 fase Growatt omvormer gebruiken?
Stel dat ik vanaf 2027 NOM wil draaien, en 3x Marstek Venus E die ik aan wil schaffen kunnen dat niet kwijt. Ten eerste omdat de laadstroom lager ia als de opbrengst van de growatt omvormer, of de accu's zijn vol.
Dan denk ik er over om een meter te plaatsen SDM630 (modbus naar de omvormer) en daarmee de omvormer terug te regelen.
Maar werkt dit goed?
Ik voorzie namelijk een scenario dat de Growatt omvormer terug geregeld word en de accu daardoor niet laad terwijl deze nog niet vol is...
Ik vraag mij vooral af welk probleem je denkt op te lossen door je omvormer terug te regelen?

• DjAntoon
pascallj schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:56:
[...]

Ik vraag mij vooral af welk probleem je denkt op te lossen door je omvormer terug te regelen?
Terechte opmerking, weet ik ook niet zeker.
Maar het scenario dat ik dan volg, is dan dat ik een contract af kan sluiten met hoge terug lever boete en misschien lagere stroomprijs voor in de winter.

Ik weet dat het hypothetisch is. Maar ik verwacht nog wel wat wijzigingen in contracten.

Afgelopen jaar (niet maand) had ik 75 euro aan energie kosten, voornamelijk doordat we nog koken op gas... Na salderen afschaffen word dat helemaal anders, ik weet niet of veel terug leveren dan nog wel handig is.

• Pe1dtq

Pe1dtq

Hier dan Goodwe i.p.v. daarvoor Growatt. Nu 11kW aan omvormer vermogen, komt er in het voorjaar nog een opstelling richting Zuid bij. Dan uiteindelijk 16kW aan omvormervermogen , maar wel verspreid over 3 richtingen.
Terugregelen van de omvormers, wordt zeker een punt in 2027. Maar wil eerst weten wat de regering en energieleveranciers gaan doen, voordat ik het proces ga automatiseren.

In de Goodwe app kan ik elke omvormer softwarematig uitzetten of terugregelen. Vooralsnog de manier.

DjAntoon schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:01:
[...]

Terechte opmerking, weet ik ook niet zeker.
Maar het scenario dat ik dan volg, is dan dat ik een contract af kan sluiten met hoge terug lever boete en misschien lagere stroomprijs voor in de winter.

Ik weet dat het hypothetisch is. Maar ik verwacht nog wel wat wijzigingen in contracten.

Afgelopen jaar (niet maand) had ik 75 euro aan energie kosten, voornamelijk doordat we nog koken op gas... Na salderen afschaffen word dat helemaal anders, ik weet niet of veel terug leveren dan nog wel handig is.
Ik betwijfel of daar erg veel verschil in zit, maar dat kan een valide punt zijn.

Vergeet niet dat je naast het laden van 3 batterijen, ook nog je eigen verbruik moet compenseren. Ik neem aan dat je met een 10 kW ook best een hoog verbruik hebt want anders heb je niet zo'n grote omvormer nodig lijkt mij.

Ik neem aan dat de omvormer zelf ook al een schatting van zijn output rapporteert, dus op basis daarvan zou je eventueel ook al kunnen terugregelen. Ik denk dat je wel zelf iets van automatiseringen zal moeten schrijven om dit in orde te maken. Zou wel redelijk conservatief zijn zodat de batterijen altijd doorhebben dat er nog iets geladen kan worden en pas limiteren als ze aan de max zitten.

• DukeBox
  • Nu online
Pe1dtq schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:24:
Met passief bedoel je de koeling?
Geen actieve koeling

• Pe1dtq

Pe1dtq

Ha, is mij nog niet opgevallen. Staat ook in een koude ruimte van 5 graden momenteel

• DjAntoon
pascallj schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:10:
[...]
Ik betwijfel of daar erg veel verschil in zit, maar dat kan een valide punt zijn.

Vergeet niet dat je naast het laden van 3 batterijen, ook nog je eigen verbruik moet compenseren. Ik neem aan dat je met een 10 kW ook best een hoog verbruik hebt want anders heb je niet zo'n grote omvormer nodig lijkt mij.

Ik neem aan dat de omvormer zelf ook al een schatting van zijn output rapporteert, dus op basis daarvan zou je eventueel ook al kunnen terugregelen. Ik denk dat je wel zelf iets van automatiseringen zal moeten schrijven om dit in orde te maken. Zou wel redelijk conservatief zijn zodat de batterijen altijd doorhebben dat er nog iets geladen kan worden en pas limiteren als ze aan de max zitten.
Ik draai hier veel op automatisering via Domoticz (lang geleden mee begonnen) SWW doe ik op elektrische boilers (2 stuks, 4 verwarmingselementen, 300L) die slim aangestuurd worden, voorbereid op einde salderen.
Dit komt er dus bij, maar daar kan ik zelf op sturen. (Via onder andere een P1 meter)

Met dank aan de firma Engie en later Greenchoice (geen teruglever boetes) heb ik al een hele tijd geen kosten (geld bij gehad gedurende de crisis) en nu dicht bij 0 euro. Daarom had ik mijn niet geringe 8400WP installatie nog verder uitgebreid.
Ik zie vaak wel dat ik tot bijna 10kWh verbruik heb gedurende de avond en nacht. Flink huis, warmtepomp, airco's (ook om te verwarmen) elektrische boilers.
Het hoeft niet perse om de laatste euro's te gaan, het is ook iets van hobby...
2x Marstek Venus E zou een misschien perfecte economische fit zijn, maar ik denk toch aan 3x.

Voor het verwarmen van de boilers (verdeeld over 2 fasen) controleer ik ook op de afgenomen stroom als deze over de 16A gaat, bijvoorbeeld door elektrische ovens, warmtepomp en airco's worden ze terug geregeld. (Controle per fase) Gebeurt niet vaak maar toch wel eens.

[ Voor 8% gewijzigd door DjAntoon op 19-02-2026 14:32 ]

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:59
DjAntoon schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:53:
Maar werkt dit goed?
Hoi Antoon, ik heb dan wel geen growatt maar wel iets gemaakt voor mijn sma omvormer. Zie linkje onderaan. Het is eigenlijk heel eenvoudig. Als je het laad vermogen bij het eigen verbruik op telt en dat als limiet met evt een marge erboven op naar de omvormer stuurt, gaat het al goed. Heb zelfs geen extra kwh meter. Bereken gewoon alles met de bekende P1, eigen verbruik en opwek vermogen en laad vermogen. Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lD5ornLp0TLf-MjAKfIusUD6iZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVE2JM9V5nAJU82FkiEaqiDJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door sun62 op 19-02-2026 16:09 ]

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
KarsS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:23:
Is er hier ervaring met hoe een Marstek zich gedraagt bij lage temperaturen?

Ik wil mijn unit eigenlijk verplaatsen naar de garage, daar is het onder de winterse omstandigheden van de afgelopen weken zo tussen de 7 en 10 graden. Zou dat nog beperkingen geven?
Bij mij staat hij letterlijk buiten. Wel onder een afdak. Ik heb het idee dat dan minder snel kan laden als het koud is. Maar voor het zelfde geld licht het ergens anders aan. Hij laad in het begin op 1000 watt terwijl er ook nog 1000 watt teruglevering is. Naarmate hij voller is gaat het sneller maar in mijn beleving heeft hij zichzelf opgewarmd tegen die tijd.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:04
HeroS schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik laat de diagnose uiteraard netjes afronden en dan vind hij ook de fases maar na enkele minuten gaat die weer de diagnose doen.

Alles staat op het zelfde netwerk en geen scheiding, en geen meerdere AP's en geen zelfde SSID. Kanaal staat vrij hoog zal eens kijken of dit het oplost.

Persoonlijk denk ik dat de v147 niet goed is want lees meerdere mensen met problemen. Voor een product wat als plug and plug wordt verkocht is dit natuurlijk niet al te best. Maar hier kan jij natuurlijk niks aan doen :9
Ik ben er na 12 dagen troubleshooten en proberen, achter gekomen dat mijn P1 van Marstek defect was. Geen idee hoe dit gekomen is en wie denkt daar nu aan op zulke korte tijd.

Maar telkens weer zelf die diagnose starten had ik dus ook.
Je kan eerst eens proberen een fabrieksreset uit te voeren, een dikke minuut spanningsloos te zetten.
App verwijderen en cache legen.

En van nul af aan opnieuw beginnen. Stap voor stap en geef elk toestel ruim de tijd bij toevoeging.
GEDULD is KEY bij Marstek maar het komt ALTIJD weer goed.
Zo ook nu weer.

En mijn nieuwe is reeds opgestuurd, super service daar. 👌🏼

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• DukeBox
  • Nu online
snameroc schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:05:
Bij mij staat hij letterlijk buiten. Wel onder een afdak. Ik heb het idee dat dan minder snel kan laden als het koud is.
Dat klopt <5 graden is niet goed om op hoge vermogens te laden met lifepo4 cellen. Liefst wil je minimaal 10 graden aan houden om niet al te veel in te leveren op vermogen en rendement en zelfs permanente schade te beperkten. Ontladen is minder erg, dat kan ruim onder het vriespunt al lever je dan ook in op rendement. Optimaal is tussen 20 en 30 graden voor zowel laden als ontladen.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27
pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Even met het laatste beginnen: voor AI is niet per se de CT003 nodig, dit zou ook moeten kunnen met de HW P1. Niet dat ik gebruik van AI zou aanraden, maar dat is een ander verhaal.
Zorg er daarbij voor dat de API (?) van de HW P1 open staat (zie de TS voor de handleiding en de poort), en hij op hetzelfde lokale netwerk is. Dat netwerk mag geen gastnetwerk zijn of een ander netwerk met scheiding tussen de clients. De batterij en de P1 moeten elkaar wel kunnen bereiken, lokaal.

En het resetprobleem hebben we hier zeker vaker voorbij zien komen. Volgens mij is het echt de API die dat veroorzaakt. Iedereen die dat probleem heeft gerapporteerd had de API aanstaan. De API zou volgens Marstek alleen op de V1&2 voor verbindingsverlies met de CT moeten zorgen, maar blijkbaar is het, ook op de V3, een bron van problemen.

Ik tag even een aantal die het probleem ook hadden die ik makkelijk terug kan vinden: @GORby , @Pharos1985 , @De Senaat , @KingFox . Zijn jullie resetproblemen verholpen na het uitgeschakeld laten van de API?
Ik heb sinds ik de API uitgeschakeld heb geen spontane resets meer gehad.

• DukeBox
  • Nu online
GORby schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:52:
[...]

Ik heb sinds ik de API uitgeschakeld heb geen spontane resets meer gehad.
Van de MT E of de HW P1?

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27
Bij mij was het de Marstek E v3 die spontane resets had. Eens ik de API daarvan uitgezet had geen resets meer (ondertussen al een maand of zo).
Pe1dtq schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:30:
[...]
Vraag me af of de cellen bereikbaar zijn om er enkele te vervangen. Dan zou hij te repareren zijn.
Zonder vervangcellen kan je weinig repareren. Dus dan moet je al twee defecte batterijen vinden. Verder zijn alle pouch cellen lekker aan elkaar gelijmd. Dus veel geduld en tijd nodig om daaraan te beginnen. Zeker wel een leuk tweakers project, maar echt rendabel lijken mij zo reparaties niet te zijn.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb nu twee dagen de Marstek in huis. Leuk geprijsd en leuk om eens mee te experimenteren. Terugverdienen is leuk maar dat is voor mij niet het doel. Wel een martelgang om dat ding op zolder te krijgen. Ik dacht dat ik dit wel in mijn eentje kon. Ook gelukt, maar nu dusdanig veel spierpijn dat ik moeite heb met het typen van dit bericht :X Ik kwam er na het uitpakken op zolder achter dat de batterij zelf ook handvaten heeft, dat had welllicht wat spierpijn gescheeld... 8)7

De hardware maakt wel een solide indruk, wel zat de connector van het grid los maar die was vrij eenvoudig vast te draaien. Instellen ging redelijk soepel alleen wat moeite om de CT003 aan de praat te krijgen zoals hier al eerder vermeld. Paar keer de CT003 opnieuw aansluiten leek de oplossing en nu lijkt het allemaal ok te werken. Aangesloten op de groep van de C.V. die trekt maximaal 100 watt, dus dat moet passen. Wellicht op termijn vast aansluiten op een eigen groep, maar eerst maar eens kijken hoe ik wegkom met het ontladen op 800 watt.

Wifi is matig, ding staat op een meter naast een unifi AP maar de wifi strength in de Marstek app staat op medium. Volgens de unifi wel goed signaal (+- -50dbm) maar wel met redelijk wat tx-retries (~25%). De wasmachine die er naast staat laat maar iets van 5% retries zien op hetzelfde AP. Binnnekort toch maar een LAN kabel in stoppen, dan kan ik ook met modbus aan de slag.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Na bad gateway 502 in de gateway app
Blijft de batterij wel werken terwijl de server down is?
Of zit het hier. Als ik op het werk ben zie ik deze melding ook wel eens , ga ik dan naar 5g dan is het weer goed dus vandaar dat ik homewizard server verdenk.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:04
snameroc schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:45:
Na bad gateway 502 in de gateway app
Blijft de batterij wel werken terwijl de server down is?
Of zit het hier. Als ik op het werk ben zie ik deze melding ook wel eens , ga ik dan naar 5g dan is het weer goed dus vandaar dat ik homewizard server verdenk.
Ik geraak niet verbonden met mijn HW P1, niet over wifi, niet over 5G.
Nog mensen met dit euvel?

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:04:
[...]

Ik geraak niet verbonden met mijn HW P1, niet over wifi, niet over 5G.
Nog mensen met dit euvel?
HW app is down. HWP1 meter blijft gewoon werken, ook de Marstek. Ik zie dit in HA.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.59 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Pagina: 1 ... 348 349 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.