[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 147.3.117.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Ja, die is helemaal ingegoten, vandaar dat die ook passief is.Gely schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:19:
Was het niet de V3 die ontiegelijk veel hars meekreeg van de Chinezen?
[ Voor 20% gewijzigd door Pe1dtq op 19-02-2026 13:44 ]
🔋 3 MT V2 158-215 (1 RIP), 1 MT V3 147.3.117.112, CT-003 V117, Ziv E0090, Goodwe 3-fase, ☀️ 14 kWp oost/west 🇳🇱
Stel dat ik vanaf 2027 NOM wil draaien, en 3x Marstek Venus E die ik aan wil schaffen kunnen dat niet kwijt. Ten eerste omdat de laadstroom lager ia als de opbrengst van de growatt omvormer, of de accu's zijn vol.
Dan denk ik er over om een meter te plaatsen SDM630 (modbus naar de omvormer) en daarmee de omvormer terug te regelen.
Maar werkt dit goed?
Ik voorzie namelijk een scenario dat de Growatt omvormer terug geregeld word en de accu daardoor niet laad terwijl deze nog niet vol is...
Ik vraag mij vooral af welk probleem je denkt op te lossen door je omvormer terug te regelen?DjAntoon schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:53:
Ik heb al flink door dit topic gespit (volg het ook al een tijdje) maar wat ik niet voorbij zie komen, zijn er gebruikers die ook een flinke (10kW) 3 fase Growatt omvormer gebruiken?
Stel dat ik vanaf 2027 NOM wil draaien, en 3x Marstek Venus E die ik aan wil schaffen kunnen dat niet kwijt. Ten eerste omdat de laadstroom lager ia als de opbrengst van de growatt omvormer, of de accu's zijn vol.
Dan denk ik er over om een meter te plaatsen SDM630 (modbus naar de omvormer) en daarmee de omvormer terug te regelen.
Maar werkt dit goed?
Ik voorzie namelijk een scenario dat de Growatt omvormer terug geregeld word en de accu daardoor niet laad terwijl deze nog niet vol is...
Terechte opmerking, weet ik ook niet zeker.pascallj schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:56:
[...]
Ik vraag mij vooral af welk probleem je denkt op te lossen door je omvormer terug te regelen?
Maar het scenario dat ik dan volg, is dan dat ik een contract af kan sluiten met hoge terug lever boete en misschien lagere stroomprijs voor in de winter.
Ik weet dat het hypothetisch is. Maar ik verwacht nog wel wat wijzigingen in contracten.
Afgelopen jaar (niet maand) had ik 75 euro aan energie kosten, voornamelijk doordat we nog koken op gas... Na salderen afschaffen word dat helemaal anders, ik weet niet of veel terug leveren dan nog wel handig is.
Terugregelen van de omvormers, wordt zeker een punt in 2027. Maar wil eerst weten wat de regering en energieleveranciers gaan doen, voordat ik het proces ga automatiseren.
In de Goodwe app kan ik elke omvormer softwarematig uitzetten of terugregelen. Vooralsnog de manier.
Ik betwijfel of daar erg veel verschil in zit, maar dat kan een valide punt zijn.DjAntoon schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:01:
[...]
Terechte opmerking, weet ik ook niet zeker.
Maar het scenario dat ik dan volg, is dan dat ik een contract af kan sluiten met hoge terug lever boete en misschien lagere stroomprijs voor in de winter.
Ik weet dat het hypothetisch is. Maar ik verwacht nog wel wat wijzigingen in contracten.
Afgelopen jaar (niet maand) had ik 75 euro aan energie kosten, voornamelijk doordat we nog koken op gas... Na salderen afschaffen word dat helemaal anders, ik weet niet of veel terug leveren dan nog wel handig is.
Vergeet niet dat je naast het laden van 3 batterijen, ook nog je eigen verbruik moet compenseren. Ik neem aan dat je met een 10 kW ook best een hoog verbruik hebt want anders heb je niet zo'n grote omvormer nodig lijkt mij.
Ik neem aan dat de omvormer zelf ook al een schatting van zijn output rapporteert, dus op basis daarvan zou je eventueel ook al kunnen terugregelen. Ik denk dat je wel zelf iets van automatiseringen zal moeten schrijven om dit in orde te maken. Zou wel redelijk conservatief zijn zodat de batterijen altijd doorhebben dat er nog iets geladen kan worden en pas limiteren als ze aan de max zitten.
Geen actieve koelingPe1dtq schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:24:
Met passief bedoel je de koeling?
Ik draai hier veel op automatisering via Domoticz (lang geleden mee begonnen) SWW doe ik op elektrische boilers (2 stuks, 4 verwarmingselementen, 300L) die slim aangestuurd worden, voorbereid op einde salderen.pascallj schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:10:
[...]
Ik betwijfel of daar erg veel verschil in zit, maar dat kan een valide punt zijn.
Vergeet niet dat je naast het laden van 3 batterijen, ook nog je eigen verbruik moet compenseren. Ik neem aan dat je met een 10 kW ook best een hoog verbruik hebt want anders heb je niet zo'n grote omvormer nodig lijkt mij.
Ik neem aan dat de omvormer zelf ook al een schatting van zijn output rapporteert, dus op basis daarvan zou je eventueel ook al kunnen terugregelen. Ik denk dat je wel zelf iets van automatiseringen zal moeten schrijven om dit in orde te maken. Zou wel redelijk conservatief zijn zodat de batterijen altijd doorhebben dat er nog iets geladen kan worden en pas limiteren als ze aan de max zitten.
Dit komt er dus bij, maar daar kan ik zelf op sturen. (Via onder andere een P1 meter)
Met dank aan de firma Engie en later Greenchoice (geen teruglever boetes) heb ik al een hele tijd geen kosten (geld bij gehad gedurende de crisis) en nu dicht bij 0 euro. Daarom had ik mijn niet geringe 8400WP installatie nog verder uitgebreid.
Ik zie vaak wel dat ik tot bijna 10kWh verbruik heb gedurende de avond en nacht. Flink huis, warmtepomp, airco's (ook om te verwarmen) elektrische boilers.
Het hoeft niet perse om de laatste euro's te gaan, het is ook iets van hobby...
2x Marstek Venus E zou een misschien perfecte economische fit zijn, maar ik denk toch aan 3x.
Voor het verwarmen van de boilers (verdeeld over 2 fasen) controleer ik ook op de afgenomen stroom als deze over de 16A gaat, bijvoorbeeld door elektrische ovens, warmtepomp en airco's worden ze terug geregeld. (Controle per fase) Gebeurt niet vaak maar toch wel eens.
[ Voor 8% gewijzigd door DjAntoon op 19-02-2026 14:32 ]
Hoi Antoon, ik heb dan wel geen growatt maar wel iets gemaakt voor mijn sma omvormer. Zie linkje onderaan. Het is eigenlijk heel eenvoudig. Als je het laad vermogen bij het eigen verbruik op telt en dat als limiet met evt een marge erboven op naar de omvormer stuurt, gaat het al goed. Heb zelfs geen extra kwh meter. Bereken gewoon alles met de bekende P1, eigen verbruik en opwek vermogen en laad vermogen. Zie plaatje:DjAntoon schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:53:
Ik heb al flink door dit topic gespit (volg het ook al een tijdje) maar wat ik niet voorbij zie komen, zijn er gebruikers die ook een flinke (10kW) 3 fase Growatt omvormer gebruiken?
Maar werkt dit goed?
[ Voor 4% gewijzigd door sun62 op 19-02-2026 16:09 ]
Bij mij staat hij letterlijk buiten. Wel onder een afdak. Ik heb het idee dat dan minder snel kan laden als het koud is. Maar voor het zelfde geld licht het ergens anders aan. Hij laad in het begin op 1000 watt terwijl er ook nog 1000 watt teruglevering is. Naarmate hij voller is gaat het sneller maar in mijn beleving heeft hij zichzelf opgewarmd tegen die tijd.KarsS schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:23:
Is er hier ervaring met hoe een Marstek zich gedraagt bij lage temperaturen?
Ik wil mijn unit eigenlijk verplaatsen naar de garage, daar is het onder de winterse omstandigheden van de afgelopen weken zo tussen de 7 en 10 graden. Zou dat nog beperkingen geven?
snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.
Ik ben er na 12 dagen troubleshooten en proberen, achter gekomen dat mijn P1 van Marstek defect was. Geen idee hoe dit gekomen is en wie denkt daar nu aan op zulke korte tijd.HeroS schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:19:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Ik laat de diagnose uiteraard netjes afronden en dan vind hij ook de fases maar na enkele minuten gaat die weer de diagnose doen.
Alles staat op het zelfde netwerk en geen scheiding, en geen meerdere AP's en geen zelfde SSID. Kanaal staat vrij hoog zal eens kijken of dit het oplost.
Persoonlijk denk ik dat de v147 niet goed is want lees meerdere mensen met problemen. Voor een product wat als plug and plug wordt verkocht is dit natuurlijk niet al te best. Maar hier kan jij natuurlijk niks aan doen
Maar telkens weer zelf die diagnose starten had ik dus ook.
Je kan eerst eens proberen een fabrieksreset uit te voeren, een dikke minuut spanningsloos te zetten.
App verwijderen en cache legen.
En van nul af aan opnieuw beginnen. Stap voor stap en geef elk toestel ruim de tijd bij toevoeging.
GEDULD is KEY bij Marstek maar het komt ALTIJD weer goed.
Zo ook nu weer.
En mijn nieuwe is reeds opgestuurd, super service daar. 👌🏼
2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+
Dat klopt <5 graden is niet goed om op hoge vermogens te laden met lifepo4 cellen. Liefst wil je minimaal 10 graden aan houden om niet al te veel in te leveren op vermogen en rendement en zelfs permanente schade te beperkten. Ontladen is minder erg, dat kan ruim onder het vriespunt al lever je dan ook in op rendement. Optimaal is tussen 20 en 30 graden voor zowel laden als ontladen.snameroc schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:05:
Bij mij staat hij letterlijk buiten. Wel onder een afdak. Ik heb het idee dat dan minder snel kan laden als het koud is.
Ik heb sinds ik de API uitgeschakeld heb geen spontane resets meer gehad.pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:55:
[...]
Even met het laatste beginnen: voor AI is niet per se de CT003 nodig, dit zou ook moeten kunnen met de HW P1. Niet dat ik gebruik van AI zou aanraden, maar dat is een ander verhaal.
Zorg er daarbij voor dat de API (?) van de HW P1 open staat (zie de TS voor de handleiding en de poort), en hij op hetzelfde lokale netwerk is. Dat netwerk mag geen gastnetwerk zijn of een ander netwerk met scheiding tussen de clients. De batterij en de P1 moeten elkaar wel kunnen bereiken, lokaal.
En het resetprobleem hebben we hier zeker vaker voorbij zien komen. Volgens mij is het echt de API die dat veroorzaakt. Iedereen die dat probleem heeft gerapporteerd had de API aanstaan. De API zou volgens Marstek alleen op de V1&2 voor verbindingsverlies met de CT moeten zorgen, maar blijkbaar is het, ook op de V3, een bron van problemen.
Ik tag even een aantal die het probleem ook hadden die ik makkelijk terug kan vinden: @GORby , @Pharos1985 , @De Senaat , @KingFox . Zijn jullie resetproblemen verholpen na het uitgeschakeld laten van de API?
Van de MT E of de HW P1?GORby schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:52:
[...]
Ik heb sinds ik de API uitgeschakeld heb geen spontane resets meer gehad.
Bij mij was het de Marstek E v3 die spontane resets had. Eens ik de API daarvan uitgezet had geen resets meer (ondertussen al een maand of zo).
Zonder vervangcellen kan je weinig repareren. Dus dan moet je al twee defecte batterijen vinden. Verder zijn alle pouch cellen lekker aan elkaar gelijmd. Dus veel geduld en tijd nodig om daaraan te beginnen. Zeker wel een leuk tweakers project, maar echt rendabel lijken mij zo reparaties niet te zijn.Pe1dtq schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:30:
[...]
Vraag me af of de cellen bereikbaar zijn om er enkele te vervangen. Dan zou hij te repareren zijn.
De hardware maakt wel een solide indruk, wel zat de connector van het grid los maar die was vrij eenvoudig vast te draaien. Instellen ging redelijk soepel alleen wat moeite om de CT003 aan de praat te krijgen zoals hier al eerder vermeld. Paar keer de CT003 opnieuw aansluiten leek de oplossing en nu lijkt het allemaal ok te werken. Aangesloten op de groep van de C.V. die trekt maximaal 100 watt, dus dat moet passen. Wellicht op termijn vast aansluiten op een eigen groep, maar eerst maar eens kijken hoe ik wegkom met het ontladen op 800 watt.
Wifi is matig, ding staat op een meter naast een unifi AP maar de wifi strength in de Marstek app staat op medium. Volgens de unifi wel goed signaal (+- -50dbm) maar wel met redelijk wat tx-retries (~25%). De wasmachine die er naast staat laat maar iets van 5% retries zien op hetzelfde AP. Binnnekort toch maar een LAN kabel in stoppen, dan kan ik ook met modbus aan de slag.
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Blijft de batterij wel werken terwijl de server down is?
Of zit het hier. Als ik op het werk ben zie ik deze melding ook wel eens , ga ik dan naar 5g dan is het weer goed dus vandaar dat ik homewizard server verdenk.
snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.
Ik geraak niet verbonden met mijn HW P1, niet over wifi, niet over 5G.snameroc schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 08:45:
Na bad gateway 502 in de gateway app
Blijft de batterij wel werken terwijl de server down is?
Of zit het hier. Als ik op het werk ben zie ik deze melding ook wel eens , ga ik dan naar 5g dan is het weer goed dus vandaar dat ik homewizard server verdenk.
Nog mensen met dit euvel?
HW app is down. HWP1 meter blijft gewoon werken, ook de Marstek. Ik zie dit in HA.Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:04:
[...]
Ik geraak niet verbonden met mijn HW P1, niet over wifi, niet over 5G.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Mijn HW GUI is ook offline. Ze hebben weer issues.Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:04:
[...]
Ik geraak niet verbonden met mijn HW P1, niet over wifi, niet over 5G.
blubbers schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:20:
[...]
Mijn HW GUI is ook offline. Ze hebben weer issues.
CT003 op V122 | Accu's op V147 | Accu's op NOM ingesteld
Firmware niet zeker of dit 147.116.110 óf V147.117.112 is, ik zie alleen 147.
Laden gaat over het algemeen goed. Ontladen daarentegen dat wil niet altijd lekker werken. Merk nu meerdere keren dat een willekeurig aantal accu's geen zin hebben in ontladen. Lees die blijven gewoon leuk op stand-by staan terwijl er wel vraag is.
Soms werkt een simpele aan/uit, maar laatst moest ik een accu handmatig op manueel zetten en dan geforceerd op ontladen om hem mee te laten doen.
Zou zó fijn zijn als het gewoon 'set and forget' is, me er mee bezig moeten houden ervaar ik als enigszins frustrerend. In het begin wel leuk wat spelen en kijken, maar die periode ben ik nu persoonlijk wel voorbij.
Hoeveel % zat er in die accus die niet wilden ontladen?Perkouw schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:37:
Toch ook maar weer eens melden hier. Al is het van me afschrijven. Oké dat klinkt wel erg melodramatisch.
CT003 op V122 | Accu's op V147 | Accu's op NOM ingesteld
Firmware niet zeker of dit 147.116.110 óf V147.117.112 is, ik zie alleen 147.
Laden gaat over het algemeen goed. Ontladen daarentegen dat wil niet altijd lekker werken. Merk nu meerdere keren dat een willekeurig aantal accu's geen zin hebben in ontladen. Lees die blijven gewoon leuk op stand-by staan terwijl er wel vraag is.
Soms werkt een simpele aan/uit, maar laatst moest ik een accu handmatig op manueel zetten en dan geforceerd op ontladen om hem mee te laten doen.
Zou zó fijn zijn als het gewoon 'set and forget' is, me er mee bezig moeten houden ervaar ik als enigszins frustrerend. In het begin wel leuk wat spelen en kijken, maar die periode ben ik nu persoonlijk wel voorbij.
@DukeBox Yes, 88% lees ontladen tot 12%
Trouwens, hoe hebben mensen met de 2500W ontladen de boel aangesloten? Lijkt mij dat je dan de stekker er af knipt en vervolgens in een lasdoos verbindt met de groep? Of gewoon een groep met stopcontact en daar in geplugd?
PIB, Plug um d'r In Batterij.HMS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:39:
Ik zit ook te overwegen de Marstek aan te schaffen, in combinatie met een Shelly Pro 3EM ipv de P1 meter.
Trouwens, hoe hebben mensen met de 2500W ontladen de boel aangesloten? Lijkt mij dat je dan de stekker er af knipt en vervolgens in een lasdoos verbindt met de groep? Of gewoon een groep met stopcontact en daar in geplugd?
Ik in ieder geval met stekker in stopcontact van een "vrije" groep.
Als je een vast plekje hebt dan kan je het natuurlijk anders verbinden.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Gewoon een losse eigen groep met stopcontact en daar de kabel insteken. Wel een goed, relatief nieuw stopcontact.HMS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:39:
Ik zit ook te overwegen de Marstek aan te schaffen, in combinatie met een Shelly Pro 3EM ipv de P1 meter.
Een vaste verbinding is waarschijnlijk wel beter, maar zodra je daarmee gaat werken, krijg je te maken met andere regels m.b.t. verzekering, keuring etc.
Dat laatste. De stekker afknippen gaat je garantie breken.HMS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:39:
Hoe dan ?KingFox schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:44:
[...]
De stekker afknippen gaat je garantie breken.
Je kan ook gewoon een andere kabel maken. Één kant vast en andere met stekker op accu.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik kan me best voorstellen dat als je ooit je spullen moet terugsturen naar Marstek en hebt de kabel beschadigd, dat ze hier wel eens moeilijk over zouden durven doen.3DWim schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:57:
[...]
Hoe dan ?
Je kan ook gewoon een andere kabel maken. Één kant vast en andere met stekker op accu.
[ Voor 42% gewijzigd door snameroc op 20-02-2026 17:13 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Het was geen discussie maar een vraag van @HMS .zel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:10:
Knippen ? Je kan perfect een kabel kopen met een BC-fiche die op zo'n Marstek past, de originele kabel bewaar je dan. Waarom toch altijd die discussie over "een kabel moeten knippen".
Deze vraag komt regelmatig terug omdat er telkens nieuwe eigenaars komen piepen in dit topic en geen zin hebben om 1394 pagina’s te gaan lezen dus ik vind die terugkomende vraag vrij normaal.
Een recent stopcontact mag tegenwoordig 16A trekken. Dat is 3520W, nog steeds 1000W minder dan dat de batterij kan geven.
Plaats deze op een aparte zekering en je bent in orde.
Enkel nakijken of je een herkeuring nodig hebt om dit aan te geven aan de netbeheerder.
Ja en ?tweeek schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:17:
Een afbeelding van marstekenergy
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Wat heeft een herkeuring te maken met de netbeheerder? Het gaat over een Plug-In Batterij. En als je al een vrije groep hebt hoeft die herkeuring toch helemaal niet?Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:18:
[...]
Het was geen discussie maar een vraag van @HMS .
Deze vraag komt regelmatig terug omdat er telkens nieuwe eigenaars komen piepen in dit topic en geen zin hebben om 1394 pagina’s te gaan lezen dus ik vind die terugkomende vraag vrij normaal.
Een recent stopcontact mag tegenwoordig 16A trekken. Dat is 3520W, nog steeds 1000W minder dan dat de batterij kan geven.
Enkel nakijken of je een herkeuring nodig hebt om dit aan te geven aan de netbeheerder.
[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant
Ik heb het zo gedaan, originele stekker niet opgeofferd maar van Amazon eentje besteld.HMS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:39:
Je bedoelt 1000W MEER natuurlijk. En mij is er niets bekend dat er netbeheerders zijn waar je dit moet laten herkeuren. Wel dat je bij >800W terugleveren een meldingsplicht hebt. Wat bij NOM onzin is natuurlijk, maar dat is weer een ander verhaal.Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:18:
[...]
Om hier nog even antwoord op te geven: ik heb gezocht bij Marstek voor een extra/reserve kabel en kon dat nergens vinden. Afgaande op de product afbeeldingen had ik niet het idee dat het een CEE 2p+PE stekker zou zijn (aansluiting op de accu kwam op mij kleiner over dan een CEE stekker), dus mijn (voorbarige) conclusie was dat ze een eigen aansluiting hadden verzonnen.zel schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:10:
Knippen ? Je kan perfect een kabel kopen met een BC-fiche die op zo'n Marstek past, de originele kabel bewaar je dan. Waarom toch altijd die discussie over "een kabel moeten knippen".
Mijn verontschuldigingen dus voor het misverstand. We zijn immers mensen toch?
Wat betreft die herkeuring….
In België is het zo dat als je een aparte groep maakt met een Marstek aan 2500W, betekent dat je een aanpassing deed in je electriciteitskast. Elke verandering dient in principe herkeurd te worden.
En als je je batterij aan 2500W gebruikt moet dit keuringsverslag mee naar de netbeheerder.
Zet je hem op 800W is de melding voldoende.
Zo interpreteer ik de regel in België. Verbeter me als ik daar mis ben.
Naar mijn mening zijn we hier om elkaar te informeren en niet om elkaar af te schieten bij fouten.Om hier nog even antwoord op te geven: ik heb gezocht bij Marstek voor een extra/reserve kabel en kon dat nergens vinden. Afgaande op de product afbeeldingen had ik niet het idee dat het een CEE 2p+PE stekker zou zijn (aansluiting op de accu kwam op mij kleiner over dan een CEE stekker), dus mijn (voorbarige) conclusie was dat ze een eigen aansluiting hadden verzonnen.
Dus als er iets niet duidelijk is, gewoon vragen 🫵🏼
Tuurlijk, maak je geen zorgen. Je moest eens weten hoe vaak ik mijn berichten corrigeer omdat ik te snel op de send knop had gedrukt.Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:10:
Mijn verontschuldigingen dus voor het misverstand. We zijn immers mensen toch?
Ik ging verder idd uit van de NL situatie. Ik snap wat je zegt over België, daar zijn ze idd wat strenger.
Veel verschil tussen de situaties hier en daar.FiberSam schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:17:
[...]
Tuurlijk, maak je geen zorgen. Je moest eens weten hoe vaak ik mijn berichten corrigeer omdat ik te snel op de send knop had gedrukt.
Ik ging verder idd uit van de NL situatie. Ik snap wat je zegt over België, daar zijn ze idd wat strenger.
De discussie over het keuren of melden hier (NL) is ook nog wel een dingetje, wat al begint of je je batterij los hebt of als vaste installatie hebt.
Is het niet over het aanmelden bij energieleveren dan wel of je verzekering het oke vind.
De aansluiting is ook zeker geen CEE stekker. Die kant hebben mensen er zelf opgemaakt. De aansluiting aan de zijde van de batterij, is een BC01 stekker.HMS schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:10:
Thanks voor de voorbeelden allen, hier heb ik wat aan
[...]
Om hier nog even antwoord op te geven: ik heb gezocht bij Marstek voor een extra/reserve kabel en kon dat nergens vinden. Afgaande op de product afbeeldingen had ik niet het idee dat het een CEE 2p+PE stekker zou zijn (aansluiting op de accu kwam op mij kleiner over dan een CEE stekker), dus mijn (voorbarige) conclusie was dat ze een eigen aansluiting hadden verzonnen.
Kan jij daar eens eens een linkje van posten waar dat ergens vermeld staat?Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:10:
Wat betreft die herkeuring….
En als je je batterij aan 2500W gebruikt moet dit keuringsverslag mee naar de netbeheerder.
Zet je hem op 800W is de melding voldoende.
Zo interpreteer ik de regel in België. Verbeter me als ik daar mis ben.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Totaal overbodige opmerking van mij: je kan in je onderschrift/handtekening eenvoudig NL of BE of Du zetten. Eventueel zelfs met vlaggetje.FiberSam schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:17:
[...]
Je woont volgens mij op enkele km’s van mij maar ik zal eens zoeken.Kan jij daar eens eens een linkje van posten waar dat ergens vermeld staat?
Je kan ook Fluvius checken.
Ik zoek zo dadelijk na het eten….
Daar gaat het over, ik vind dat nergens. Ook van Antwerpen?Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:06:
[...]
Je woont volgens mij op enkele km’s van mij maar ik zal eens zoeken.
Je kan ook Fluvius checken.
Ik zoek zo dadelijk na het eten….
Dat is ook helemaal niet zo.dannyro schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:20:
[...]
Daar gaat het over, ik vind dat nergens. Ook van Antwerpen?
Je hebt een meldingsplicht bij Fluvius vanaf 800W. Dus eigenlijk altijd.
Om die te kunnen aanmelden moet het een pib die in de aparte synergid lijst staat van plug-in toestellen.
Een keuring word nergens naar gevraagd door Fluvius. Sterker nog, als je hele huis afgekeurd is, ligt fluvius daar nog niet van wakker. Fluvius is verantwoordelijk voor alles tot aan de digitale meter en vica versa bij teruglevering. In principe moet je bij elke aanpassing aan je stroomkast, hoe klein ook een herkeuring aanvragen. Maar in alle eerlijkheid.. wie doet dat?
Edit: voor de duidelijkheid: ik ben grote voorstander van alles veilig te laten verlopen en het gezond verstand te gebruiken. Dus ik geef hier geen advies om zomaar in je kast lopen te prutsen onder de noemer ''wat niet weet, wat niet deert''
[ Voor 13% gewijzigd door Druppeltje_ op 20-02-2026 20:50 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Bedankt voor de verduidelijking. Het heeft bij mij een hele tijd goed gegaan, maar sinds een paar dagen weer slecht: weer verbinding met CT verloren. Het zou best kunnen dat dat gebeurde wanneer ik local API weer terug had opgezet, ik weet het nietmeer exact.pascallj schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:55:
[...]
Even met het laatste beginnen: voor AI is niet per se de CT003 nodig, dit zou ook moeten kunnen met de HW P1. Niet dat ik gebruik van AI zou aanraden, maar dat is een ander verhaal.
Zorg er daarbij voor dat de API (?) van de HW P1 open staat (zie de TS voor de handleiding en de poort), en hij op hetzelfde lokale netwerk is. Dat netwerk mag geen gastnetwerk zijn of een ander netwerk met scheiding tussen de clients. De batterij en de P1 moeten elkaar wel kunnen bereiken, lokaal.
En het resetprobleem hebben we hier zeker vaker voorbij zien komen. Volgens mij is het echt de API die dat veroorzaakt. Iedereen die dat probleem heeft gerapporteerd had de API aanstaan. De API zou volgens Marstek alleen op de V1&2 voor verbindingsverlies met de CT moeten zorgen, maar blijkbaar is het, ook op de V3, een bron van problemen.
Ik tag even een aantal die het probleem ook hadden die ik makkelijk terug kan vinden: @GORby , @Pharos1985 , @De Senaat , @KingFox . Zijn jullie resetproblemen verholpen na het uitgeschakeld laten van de API?
Ik heb net terug de CT verbonden in de app en ik heb de local API uitgelaten nu. Ga een paar dagen evalueren.
Maar mijn gevoel zegt wel dat je er knal opzit.
Met wat hoop krijg ik de Marstek klaar tegen dat het overproductieseizoen begint
Bedankt!
Carrefour Hoboken/Hemiksem 😉dannyro schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:20:
[...]
Daar gaat het over, ik vind dat nergens. Ook van Antwerpen?
Begrijp ik dit dan echt zo verkeerd mensen?
:strip_exif()/f/image/e3KAp6ZqHGi2kJHf6bIAvXz8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lHe9UyXSvBLhk5Z4o8YA6CUp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Bossi13 op 20-02-2026 22:29 ]
Er staat in je eerste screenshot toch dat "ean code en informatie over het toestel" voldoende zijn voor een plugin batterij? Zowel 800W en 2500W staan in de synergrid lijst.Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:18:
[...]
Carrefour Hoboken/Hemiksem 😉
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is voor vaste thuisbatterijen.Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:18:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb mijn pib aangemeld bij fluvius, en die zijn geaccepteerd door hun (op 2500w omvormervermogen/st). Nergens werd er een keuring gevraagd.
Bij de aanmelding van mijn pv installatie destijds werd er wel een keuring gevraagd realiseer ik me nu. Voor plug in batterijen niet.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Bossi13 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:18:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/EzPA32YzMhECTSqP9T3VzEMQ.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat je beter naar mijn AI kan luisteren.
Dan zie ik het dus totaal verkeerd?
Ik begreep het toch zo dat er een keuringsverslag moet ingediend worden, of een kopie ervan.
Dat ik niet op chaptgpt alleen mag afgaan snap ik ook wel.
En dan zal ik ergens verward geraakt zijn dat een batterij die op 2500W ingesteld staat een aparte zekering nodig heeft, een aanpassing is in je electriciteitskast. 800W is dan weer geen probleem begreep ik.
Maar wie heeft er thuis een apart stopcontact in reserve staan op aparte zekering en die mee gekeurd werd….
Confronterend dat begrijpend lezen soms lastig is en ik het totaal anders opvat 😔
[ Voor 22% gewijzigd door Bossi13 op 21-02-2026 00:10 ]
Dat zijn 2 aparte zaken. Een herkeuring aanvragen of een pib aanmelden.Bossi13 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:04:
@Driehoek , @Druppeltje_ , @pascallj
Dan zie ik het dus totaal verkeerd?
Ik begreep het toch zo dat er een keuringsverslag moet ingediend worden, of een kopie ervan.
Dat ik niet op chaptgpt alleen mag afgaan snap ik ook wel.
En dan zal ik ergens verward geraakt zijn dat een batterij die op 2500W ingesteld staat een aparte zekering nodig heeft, een aanpassing is in je electriciteitskast. 800W is dan weer geen probleem begreep ik.
Maar wie heeft er thuis een apart stopcontact in reserve staan op aparte zekering en die mee gekeurd werd….
Confronterend dat begrijpend lezen soms lastig is en ik het totaal anders opvat 😔
[Afbeelding]
Verander je iets aan je elektriciteitskast, dan moet je (wettelijk gezien toch) altijd een herkeuring laten doen in België.
Maar dit staat los van de plug in batterij.
Als je morgen je kast aanpast omdat je de vaatwasser apart wil zetten, dan zou je ook een herkeuring moeten aanvragen.
Fluvius vraagt geen keuring wanneer je de Marstek aanmeldt, vandaar mijn eerste antwoord op je vraag.(Al zou je dit eigenlijk zelf moeten laten uitvoeren wanneer je een groep bijplaatst). Zoals ik eerder al zei: ik heb mijn mt's aangemeld bij fluvius en heb (na heel lange tijd) melding gekregen dat alles in orde was en de 2 marsteks staan nu ook in mijn account op Fluvius zichtbaar en actief.
[ Voor 7% gewijzigd door Druppeltje_ op 21-02-2026 00:22 ]
Heb mij er nog niet in verdiept, welke cellen er gebruikt worden. Heeft ook geen haast. Staat niet in de weg.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 06:32:
[...]
Zonder vervangcellen kan je weinig repareren. Dus dan moet je al twee defecte batterijen vinden. Verder zijn alle pouch cellen lekker aan elkaar gelijmd. Dus veel geduld en tijd nodig om daaraan te beginnen. Zeker wel een leuk tweakers project, maar echt rendabel lijken mij zo reparaties niet te zijn.
Ok, duidelijk. En omdat een Marstek aan 2500W ingesteld aan een apart stopcontact moet, zoals bij mij het geval is want ik heb 2 aparte zekeringen bijgeplaatst met elks 1 stopcontact. Moet ik mijn schema aanpassen en laten herkeuren.Druppeltje_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 00:19:
[...]
Dat zijn 2 aparte zaken. Een herkeuring aanvragen of een pib aanmelden.
Verander je iets aan je elektriciteitskast, dan moet je (wettelijk gezien toch) altijd een herkeuring laten doen in België.
Maar dit staat los van de plug in batterij.
Als je morgen je kast aanpast omdat je de vaatwasser apart wil zetten, dan zou je ook een herkeuring moeten aanvragen.
Fluvius vraagt geen keuring wanneer je de Marstek aanmeldt, vandaar mijn eerste antwoord op je vraag.(Al zou je dit eigenlijk zelf moeten laten uitvoeren wanneer je een groep bijplaatst). Zoals ik eerder al zei: ik heb mijn mt's aangemeld bij fluvius en heb (na heel lange tijd) melding gekregen dat alles in orde was en de 2 marsteks staan nu ook in mijn account op Fluvius zichtbaar en actief.
Zit ik nu juist?
Daar zijn ook verschillende meningen over. Mijn installateur zegt, schema aanpassen is voldoende. Anderen zeggen dan weer herkeuring nodig. Wie juist is weet ik ook niet. Maar in maart komen ze bij mijn buren nieuwe digitale meters plaatsen, ik zal het eens vragen hoe zij (Fluvius) het zien.Bossi13 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:11:
[...]
Ok, duidelijk. En omdat een Marstek aan 2500W ingesteld aan een apart stopcontact moet, zoals bij mij het geval is want ik heb 2 aparte zekeringen bijgeplaatst met elks 1 stopcontact. Moet ik mijn schema aanpassen en laten herkeuren.
Zit ik nu juist?
Zekeringen/kringen bij plaatsen is altijd herkeuren. Nu of je dat laat doen is uiteraard een andere zaak. Want nieuwe kringen moeten ook aan nieuwe AREI regelgeving voldoen, wat soms problemen kan opleveren als je bestaande kabels wilt herbruiken.dannyro schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:47:
[...]
Daar zijn ook verschillende meningen over. Mijn installateur zegt, schema aanpassen is voldoende. Anderen zeggen dan weer herkeuring nodig. Wie juist is weet ik ook niet. Maar in maart komen ze bij mijn buren nieuwe digitale meters plaatsen, ik zal het eens vragen hoe zij (Fluvius) het zien.
Precies zoals ik het heb gedaan.Bossi13 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:11:
[...]
Ok, duidelijk. En omdat een Marstek aan 2500W ingesteld aan een apart stopcontact moet, zoals bij mij het geval is want ik heb 2 aparte zekeringen bijgeplaatst met elks 1 stopcontact. Moet ik mijn schema aanpassen en laten herkeuren.
Zit ik nu juist?
Ik heb 2 automaten bijgezet met telkens 1 stopcontact per automaat waar mijn 2 mt's opstaan. Mijn schema heb ik aangepast, alsook de nummering die aan de binnenzijde van mijn zekeringkast hangt.
Een herkeuring heb ik (nog) niet laten uitvoeren. Kwestie van ook niet heiliger dan de paus te willen zijn. Kans is groot dat er in de nabije toekomst nog wel iets veranderd in huis dat sowieso gekeurd moet worden en dan kan dat gecombineerd worden.
Dan kun je toch de waterleiding als aarde gebruiken, of niet? Die is in de MK ook met een draad al verbonden op de aardrail als ik me goed herinner. Ik zie overigens geen brug ofzo, maar ik meen dat dit in het kastje is doorverbonden van de hoofdzekeringWargamingPlayer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:01:
[...]
Om aarde met de backup poort te maken (1 pin = NUL en doorberbonden met aarde). Dien je een eigen geslagen aardpen te hebben!!!! Er zijn woningen welke aarde via de NUL van de netbeheerder krijgen (dan zie je een brug tussen NUL in je meterkast en de AARDE). In dit geval kan je de Marstek NIET gebruiken als backup voor je hele woning.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Voor een paar centen heb je een BC01 stekker bij Ali en voor een paar centen haal je een meter kabel bij de bouwmarkt van 2,5mm2 met rubberen mantel.KingFox schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:44:
[...]
Dat laatste. De stekker afknippen gaat je garantie breken.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Ja en neen ...WargamingPlayer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 00:01:
[...]
Wat je meet klopt, waarom zou er een aardlek uit moeten slaan. Als het goed is zal de aarde van de backup geen verbinding hebben met 1 van de twee polen van de backup poort. Je hebt op de backup twee pinnen. Hiertussen staat 230V 50Hz. Er is geen nul er is geen fase. Er is een nul er is een fase. Wat fase is kan nul zijn, wat nul is kan fase zijn. Kortom, het zweeft.
Je kan het zien als een scheer transformator in de badkamer.
Wat je moet doen is het volgende:
Meten tussen pin 1 van de backup en pin 2 van de backup. Hier moet 230V staan met 50Hz. Je moet eens meten tussen randaarde van de backup en pin 1. Hier moet 0V staan. Zelfde tussen randaarde en pin 2, dit moet ook 0 zijn. Je moet om alles goed te meten WEL de Marstek van Grid afhalen!!!!!!
Om je huis op de backup aan te sluiten moet je dus het volgende doen. Grid kant MOET volledig los geschakeld zijn. ALLE aansluitingen, dus ook de AARDE. Daarna moet je kiezen wat de NUL moet worden en wat de FASE moet worden. Nu krijg je het volgende om de aardlek te laten werken. Verbind de gekozen NUL met de aarde van het huis (LET OP GRID STEKKER MOET VOLLEDIG LOS). Je marstek heeft dan een NUL welke gelijk is met de aarde (zoals een normaal huis). In dit geval heb je dus Fase, NUL en aarde en zal een aardlek schakelaar aan de Backup gewoon werken.
Je kan het beste met een Duspol meten.
[Afbeelding]
Zo zal het er uit zien. Waarbij de backup zwevend is.
Stel je sluit nu een device aan op de backup poort en deze maakt sluiting met het chassis van de Marstek. Dan merk je daar niks van. Niet eens tintelen. Voor de backup poort zal er geen stroom wegstromen naar aarde waardoor de aardlek niet werkt.
Om aarde met de backup poort te maken (1 pin = NUL en doorberbonden met aarde). Dien je een eigen geslagen aardpen te hebben!!!! Er zijn woningen welke aarde via de NUL van de netbeheerder krijgen (dan zie je een brug tussen NUL in je meterkast en de AARDE). In dit geval kan je de Marstek NIET gebruiken als backup voor je hele woning.
De backup pport gebruikt twee pinnen (N en L1) alsook een zijdelingse aarding ... die aarding is verbonden met de aarding via de kabel naar GRID ...
Als de martsek venus aan de gewone kabel met uw huisinstallatie gekoppeld is, dan is die normaal aan de aarde verbonden ... (alle geel / groen draden zijn dan zonder via een zekering te gaan gekoppeld aan aarde).
En dan is de marstek dus ook "aan aarde" gekoppeld.
Stel dat je hem gebruikt in een kamper of een cabanne ergens aan een meer, dan wordt er gevraagd om de marstek aan een aarde te koppelen (of aan een grotere elektrische massa zoals bv. de carosserie van de caravan die iedealiter nog eens een aarddraad schuurt over de weg of nog beter een aardpen als je stil staat) ... dat kan via normale stekker maar er is ook een vijsje aan de marstek voorzien om zelf een aarding te voorzien als je gewoon alles aan de backup poort hangt (ZP met mini omvormer + de rest ... zou goed werken) .
voor goede werking en gebruik dient de marstek steeds een aarding te hebben ... deel van de garantievoorwaarden ...
[ Voor 6% gewijzigd door vifra op 22-02-2026 13:17 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
In mijn test met een Venus V1 had de aarding van de kast geen effect op de backup poort, die bleef ongeaard.vifra schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:07:
[...]
... er is ook een vijsje aan de marstek voorzien om zelf een aarding te voorzien als je gewoon alles aan de backup poort hangt ...
Een aardlek op de backup poort gaat pas werken als er een nul-aarde verbinding toegevoegd wordt omdat de inverter een zwevende AC genereert.
Zie ook deze post in het Marstek Venus backup topic over aarding van inverters.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
kast niet gekoppeld kan idd correct zijn ...Hometek schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:32:
[...]
In mijn test met een Venus V1 had de aarding van de kast geen effect op de backup poort, die bleef ongeaard.
Een aardlek op de backup poort gaat pas werken als er een nul-aarde verbinding toegevoegd wordt omdat de inverter een zwevende AC genereert.
Zie ook deze post in het Marstek Venus backup topic over aarding van inverters.
Alvast als hij via de normale AC ingang verbonden is aan uw huisnetwerk via een regulier contact (230v + aarding) dan is hij geaard, onafhankelijk of de GRID uit valt, of de zekering weg valt.
De marstek heeft een ingebouwde relay dat bij off-grid mode de vereiste N-to-E connectie maakt ... Maar dus je dient altijd de PE van de standaard draad aan uw huisgrid gekoppeld te hebben of aan een andere vorm van aarding ... dat is nodig voor veiligheid - niet om een aardlekschakelaar te laten werken. (die laatste meet verschil tussen N en L - en heeft geen notie van een PE).
Er gaat een filmpje rond om te bewijzen dat de neuter niet werkt, maar denk dat de setup verkeerdelijk een lek wil triggeren als het in off-grid modus werkt ... en denk dat daar een denkfout zit rond de setup ...
[ Voor 27% gewijzigd door vifra op 22-02-2026 14:18 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Wat is uw bron dat de Venus een relais heeft dat op de backup intern een N-PE bond maakt?vifra schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:55:
[...]
kast niet gekoppeld kan idd correct zijn ...
Alvast als hij via de normale AC ingang verbonden is aan uw huisnetwerk via een regulier contact (230v + aarding) dan is hij geaard, onafhankelijk of de GRID uit valt, of de zekering weg valt.
De marstek heeft een ingebouwde relay dat bij off-grid mode de vereiste N-to-E connectie maakt ... Maar dus je dient altijd de PE van de standaard draad aan uw huisgrid gekoppeld te hebben of aan een andere vorm van aarding ... dat is nodig voor veiligheid - niet om een aardlekschakelaar te laten werken. (die laatste meet verschil tussen N en L - en heeft geen notie van een PE).
Er gaat een filmpje rond om te bewijzen dat de neuter niet werkt, maar denk dat de setup verkeerdelijk een lek wil triggeren als het in off-grid modus werkt ... en denk dat daar een denkfout zit rond de setup ...
Ik heb de V2 en heb deze ervaring namelijk niet...
Via een netwerkswitch maak ik een vaste LAN verbinding voor elk van de drie batterijen.
Als ik het zo opschrijf lijkt het allemaal vrij eenvoudig, dus de vraag aan jullie is: maak ik de juiste keuzes, zie ik wat over het hoofd, wat zouden jullie anders doen op basis van jullie ervaringen en/of kennis?
Verder misschien relevant:
Ik heb een aantal jaren geleden een PV installatie van ca. 11.000 Wp aangelegd in de wei, en die draait zonder problemen. Wij zijn gasloos en verwarmen met in totaal 4 airco's. Geen EV.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Moet dat niet gRasloos zijn?GeeH schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:56:
ca. 11.000 Wp aangelegd in de wei, en die draait zonder problemen. Wij zijn gasloos en verwarmen met in totaal 4 airco's. Geen EV.
we hebben 3 x Marstek venus E3.0 icm met de Marstek CT003, deze werkten tot een 10-tal dagen geleden prima.
Ik heb na veel zoeken een, want de CT003 kwam niet altijd binnen op de batterijen, een Shelly 3EM pro geinstalleerd. De batterijen staan in een loods ongeveer 30m achter het huis. Op beide locaties staat er een Unifi manged switch.
Nu heb ik de Marstek's gekoppeld aan de Shelly als CT. Echter werken ze nu niet meer "samen". batterij werkt perfect als standalone, maar wanneer ik de andere ook opstart begint de 1 op te laden op volle vermogen, de ander te ontladen ... Iemand een oplossing?
:strip_exif()/f/image/1j9q9j4090QPonQvQpFlCwFL.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dyyZyLQWStkRgnNDNnfVpIdq.png?f=fotoalbum_large)
Hallo,
Iets vreemds (denk ik toch) in mijn -energy- flow in HA. Volgens mij moet het verbruik (zwarte stippellijn) tijdens het laden van de Marstek Venus E3 battery, op de rode stippellijn komen te liggen.... toch ?
De rest van de flow bv de sankey, worden wel juist weergegeven.
Heb al wat aanpassingen gemaakt in de entiteiten van het energy dashboard maar helaas.
Iemand die het ziet ? Wat ik precies bij de rode ovalen moet invullen ?
Ik heb de HW Energy Socket tussen battery en lichtnet + de Marstek modbus (LAN)
[ Voor 5% gewijzigd door Z900 op 22-02-2026 17:17 ]
# Marstek Venus V3 | V146 | using LAN # HACS op RPi 5 #
Zoals verwacht:kokorico schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:57:
Hallo,
we hebben 3 x Marstek venus E3.0 icm met de Marstek CT003, deze werkten tot een 10-tal dagen geleden prima.
Ik heb na veel zoeken een, want de CT003 kwam niet altijd binnen op de batterijen, een Shelly 3EM pro geinstalleerd. De batterijen staan in een loods ongeveer 30m achter het huis. Op beide locaties staat er een Unifi manged switch.
Nu heb ik de Marstek's gekoppeld aan de Shelly als CT. Echter werken ze nu niet meer "samen". batterij werkt perfect als standalone, maar wanneer ik de andere ook opstart begint de 1 op te laden op volle vermogen, de ander te ontladen ... Iemand een oplossing?
Zie Ondersteuning meerdere batterijen in TS.
TL;DR: samenwerking is alleen ondersteund met de CT002/3. Alternatief is zelf knutselen met home automatisering.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik kan enkel mijn ervaring delen. Ik heb ook 12 dagen gesukkeld met de batterijen sinds ik er een 2e bij heb.kokorico schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:57:
Hallo,
Ik heb na veel zoeken een, want de CT003 kwam niet altijd binnen op de batterijen, een Shelly 3EM pro geinstalleerd…..
Batterijen gingen een eigen leven leiden.
Ik ben er achter gekomen dat de P1 van Marstek de geest heeft gegeven. Gelukkig had ik er eentje in reserve en het was weer direct in orde.
Sinds vandaag, dankzij de hulp van Fonske, draait de node red integratie in hass. Ongelooflijk tevreden mee want nu gaat 300W pv opbrengst niet meer verdeeld worden over 2 batterijen bvb. Ze gaan afwisselend 1 voor 1 gebruikt worden zodat ze ongeveer gelijklopend verouderen.
(Hopelijk zeg ik weer geen verkeerde dingen 🫣)
Ik heb nog geen ervaring met het vermogensdashboard, maar in het energiedashboard zie je iets vergelijkbaars en moet je even omschakelen qua denken.Z900 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hallo,
Iets vreemds (denk ik toch) in mijn -energy- flow in HA. Volgens mij moet het verbruik (zwarte stippellijn) tijdens het laden van de Marstek Venus E3 battery, op de rode stippellijn komen te liggen.... toch ?
De rest van de flow bv de sankey, worden wel juist weergegeven.
Heb al wat aanpassingen gemaakt in de entiteiten van het energy dashboard maar helaas.
Iemand die het ziet ? Wat ik precies bij de rode ovalen moet invullen ?
Ik heb de HW Energy Socket tussen battery en lichtnet + de Marstek modbus (LAN)
Daar is het namelijk zo dat alle energie die je in je batterij stopt, niet gezien wordt als energie die je verbruikt maar als energie die je teruglevert aan een 'tweede net'. Je verbruikt de energie namelijk pas op het moment dat hij vrijkomt uit de batterij. Op dat moment komt hij als verbruik te staan.
Als je de batterij dus oplaadt van zonnestroom valt het niet op en zal hij alleen aan onderkant van de grafiek staan, maar als je hem oplaadt van het, staat hij zowel boven als onder.
Misschien dat het vermogensdashboard net zo werkt.
De neuter? Ik ben even "de draad" kwijt.vifra schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:55:
[...]
kast niet gekoppeld kan idd correct zijn ...
Ik neem aan dat je die opbrengst graag nasr de batterijen wilt sturen? Hoe zitten die dan op de drie fasen verdeeld?GeeH schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:56:
Ik ga binnenkort 3 MT Venus 3 batterijen installeren. Die komen te staan in een losstaand gastenverblijf. De 3 batterijen worden middels een 3-fase 5 x 4 YMvK kabel aangesloten op een aparte 3-fase groep van 40A in het woonhuis. De batterijen krijgen elk een eigen stopcontact op één van de drie fasen.
Via een netwerkswitch maak ik een vaste LAN verbinding voor elk van de drie batterijen.
Als ik het zo opschrijf lijkt het allemaal vrij eenvoudig, dus de vraag aan jullie is: maak ik de juiste keuzes, zie ik wat over het hoofd, wat zouden jullie anders doen op basis van jullie ervaringen en/of kennis?
Verder misschien relevant:
Ik heb een aantal jaren geleden een PV installatie van ca. 11.000 Wp aangelegd in de wei, en die draait zonder problemen. Wij zijn gasloos en verwarmen met in totaal 4 airco's. Geen EV.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ok, maar ik bedoel via de app. Ik heb een update gekregen voor mijn V3 waardoor ik het daar nu wel kan.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Neuter, Vlaamse versie van de neutrale draad, ttz, de blauwe ader ook wel “N” gemerkt, in het kort: de N van NeuterMg4gebruiker schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:25:
[...]
De neuter? Ik ben even "de draad" kwijt.
Mijn V1 met V157.3 heeft die optie ook en werkt NOM in een tijdslot!.PNARI schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:47:
[...]
Ok, maar ik bedoel via de app. Ik heb een update gekregen voor mijn V3 waardoor ik het daar nu wel kan.
4500WP zonnepanelen en 2x Marstek Venus E 5.12 v157.3 - CT003 V122 - BMS 215
GoBieN-Be schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:48:
[...]
Ik dacht dat je met de laatste firmware je nu ook schema's kan maken waarbij je van NOM naar manual gaat en weer terug. Zo zou je misschien tussen bijvoorbeeld 3h en 7h de batterij in manual/standby kunnen zetten en dan pas daarna weer naar NOM.
Hey, dank voor jullie reacties. Ik zie daar mogelijkheden. Ik ben op zoek naar deze functie maar kan 'm niet vinden. Is dit in de app zelf? Ik zie overigens dat ik in de Marstek app Local API kan aanzetten. Wat doet dit? Geeft dit HA mogelijk toegang tot de app?Supertip schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:14:
[...]
Idd handmatig een schema maken werkt wel goed.
Voor degenen die moeite hebben met het verbinden met de marstek accu zelf in hetzelfde wifi netwerk, probeer het eens via het mobiele netwerk 4G of 5G, vaak werkt het dan wel.
L+G E350-SMR5.0 - 12 Hyundai HIE-S400VG - 12 Enphase IQ7A - Enphase Envoy-S - Homewizard P1 - Tibber Pulse - 1 Marstek Venus E - 9 Adax NEO Wifi - Mitsubishi 3-split airco - Lynk & Co 01 PHEV
Alleen: soms verliest een batterij willekeurig de settings en wordt local API uitgeschakeld en gaan de LEDs aan (die had ik uitgezet). Alsof ze terug springen naar een eerdere instelling. Is dit gedrag bekend?
Ik draai de laatste firmware (147).
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
[ Voor 12% gewijzigd door niek35 op 23-02-2026 11:52 ]
2x Marstek Venus E v158 | CT003 v122 | Single Quatt v1 & een lading zonnepanelen.
Is ook het terugspringen naar andere settings een gevolg van de local API? Eén batterij stond vanochtend ineens op ontladen, terwijl ik met een schema had ingesteld dat hij op dit moment NOM moet draaien.niek35 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:50:
Gebruik je modbus maar (of hame-relay icm hm2mqtt), want de local api is tot op de dag van vandaag niet stabiel, veroorzaakt idd dit gedrag.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Na wat tickets met Marstek die echt tenenkrommend zijn, want die lui lezen echt niet en soms het idee dat AI het zit te beantwoorden. Was het na wat laad en ontlaadcylci het ineens iets meer vergelijkbaar wat capaciteit aangaat. Nog niet helemaal goed, maar Prima!
Tegen beter weten in mijn firmwareupgrade gedaan van 1.46 naar 1.47, vooral om van die irritante popups af te zijn dat er een nieuwe firmware klaarstaat. De update is gedaan terwijl de batterijen leeg waren (allemaal op 12%).
Direct na de update staat de goed presterende batterij op 16% en de eerder 2 minder presterende op 14%. Dit doet mij denken dat Marstek die marges gebruikt om te sturen bij klachten. Hoewel super slecht, wel snugger natuurlijk. Het verschil in prestatie was wel meer dan 2%, daar ligt mijn enige twijfel nog. Ik was natuurlijk niet gaan zeuren om 2% verschil. Ontladen gaat ook niet lager dan die 16% of 14% ondanks DoD op 88%. Lijkt wel hardcoded. Ben nu even aan het kijken na wat volledige cycli wat er gebeurd. Heb die dingen al een aantal uur van de stroom gehad en al. Nog geen volledige fabrieks reset.
Ik weet dat je via de ble monitor veel data in kunt zien. Iemand een idee waar ik naar moet kijken om echt de gezondheid van de cellen enz te bekijken?
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
je zit op een v1-v2 die heeft die NOM schema's (nog) niet.ingmarspit schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:15:
[...]
[...]
Hey, dank voor jullie reacties. Ik zie daar mogelijkheden. Ik ben op zoek naar deze functie maar kan 'm niet vinden. Is dit in de app zelf? Ik zie overigens dat ik in de Marstek app Local API kan aanzetten. Wat doet dit? Geeft dit HA mogelijk toegang tot de app?
[Afbeelding]
voor de rest ivm API, best eens de TS lezen
Ik vermoed dat dit alleen voorkomt bij MT's waar de API aanstaat.heymjo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:15:
Zijn er nog mensen die zien dat de configuratie zonder reden van "zelf geinitieerd" naar "handmatig" verandert ?
Het leek zo, maar de local api staat uit bij mij en heeft nooit aangestaan.DukeBox schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:30:
[...]
Ik vermoed dat dit alleen voorkomt bij MT's waar de API aanstaat.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
/f/image/FDC3fap0MyvLvYRwKAOHT3Td.png?f=fotoalbum_large)