Zeker, maar dan kun je beter hier zijnsun62 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:04:
[...]
Denk dat het duidelijk in het plaatje te zien is???
Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij
Zeker, maar dan kun je beter hier zijnsun62 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:04:
[...]
Welke marstek wordt hier besproken dan?jj85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:34:
[...]
Zeker, maar dan kun je beter hier zijn
Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij
Ik denk eerder dat er bedoeld word dat hij dan gewoon het stroomverbruik/overschot over 3 fases in rekening brengt. Zodra een schuko-stekker 3 fasen kan leveren,moet ik dringend terug naar de schoolbankenDCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:34:
[...]
Hoe moet ik het volgende lezen:
[...]
Kan een Venus E 3-fase leveren?
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ik vind van niet, ik ging er vanuit dat dat een 'algemeen' plaatje was. Net als dat het plaatje van de E v3 ook slecht te zien is (erg donker). Plus, je verwacht het niet in dit topic.sun62 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:04:
Staat ook in de post warning.sun62 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:38:
Welke marstek wordt hier besproken dan?
[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 15-02-2026 13:32 ]
[ Voor 5% gewijzigd door DCAC op 15-02-2026 13:49 ]
Die schuko aansluiting had ik ook gezien, vandaar mijn verwarring. De chat lijkt afkomstig van iemand van Marstek.Druppeltje_ schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:49:
[...]
Ik denk eerder dat er bedoeld word dat hij dan gewoon het stroomverbruik/overschot over 3 fases in rekening brengt. Zodra een schuko-stekker 3 fasen kan leveren,moet ik dringend terug naar de schoolbanken
Dan zal je daar 3x een 6A automaat moeten gebruiken en de MT's limiteren op 1200W max (ont- en opladen) per stuk (zo heb ik ook 3 MT's op een enkele groep, 1 fase aansluiting) aangesloten op een locatie.DCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:46:
Ik heb nog 1 loze leiding van de meterkast naar de technische ruimte. Daar trek ik 5x2,5mm2 door (L1, L2, L3, N, PE), welke ik opsplits naar 3 WCD's voor elke fase.
Je schakelt daar automatisch je (enkelfasige!) groepen om van grid naar de MT backup.Wat heb ik dan aan een 1-fase of 3-fase SmartBox, behalve wellicht off-grid functie?
[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 15-02-2026 14:12 ]
Bij 3-fase gaat er toch maxmaal 16A (hier 11A) door de nul?DukeBox schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:55:
De reden is dat je dan een enkele N (en aarde) gebruikt voor 3 L en daar 3x het vermogen door kan trekken, bij 2.5mm is 16A afgezekerd gebruikelijk.
Bij 3 fase ja maar een MT E is maar 1 fase.DCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:10:
Bij 3-fase gaat er toch maxmaal 16A (hier 11A) door de nul?
[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 15-02-2026 14:14 ]
Als ze alledrie op een andere fase zijn aangesloten, dan zijn ze toch 120 graden uit fase? Sorry voor al die vragen. Ik ben geen elektrotechnicus, maar ik dacht te begrijpen hoe het werktDukeBox schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:13:
[...]
Bij 3 fase ja maar een MT E is maar 1 fase.
3x 1 fase is niet het zelfde als 3 fase.
Alleen tussen de fasen in, je gebruikt toch 1 nul draad? Volgens mij mag dat niet (ook al kan het technisch wel). Je moet voor iedere fase een eigen nul draad trekken én dat mag niet door 1 buis. Alternatief is dikkere draden, wat wél dik genoeg is om met een verdeelkast op te splitsen in 3 losse groepen/fasen.DCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:19:
Als ze alledrie op een andere fase zijn aangesloten, dan zijn ze toch 120 graden uit fase? Sorry voor al die vragen. Ik ben geen elektrotechnicus, maar ik dacht te begrijpen hoe het werkt.
[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 15-02-2026 14:39 ]
Ja van beide topics, doen we gelijk met deel 2. We kunnen dat niet zelf aanpassen, we zijn afhankelijk van een admin die dit wel kan.jj85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:41:
[...]
C&E, maar dat kun je idd niet duidelijk uit de titel halen?
@pascallj @SatScan Idee om de titel van dit topic nog wat scherper te krijgen?
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
En die rechten had je met 65+ nog niet vergaard ?SatScan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:29:
[...]
Ja van beide topics, doen we gelijk met deel 2. We kunnen dat niet zelf aanpassen, we zijn afhankelijk van een admin die dit wel kan.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
@teacher / @Proton_ Hoe werkt het aanpassen van een topictitel?SatScan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:29:
[...]
Ja van beide topics, doen we gelijk met deel 2. We kunnen dat niet zelf aanpassen, we zijn afhankelijk van een admin die dit wel kan.
Dat is wat ik bedoel. 1 automaat 3P+N. Dat leek mij beter dan 2x11A op 1 fase omdat de hoofdzekering 3x25A is. Ik vroeg mij vooral of of je die dan mag opslitsen naar 3 enkelfasige WCD's volgens NEN1010.DukeBox schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:27:
[...]
Mogelijk mag je ook 4 polig afzekeren met 16A en daarna opsplitsen. Technisch zou het idd kunnen met 120 graden verschoven, volgens mij kom je dan niet over de 16A uit op je nul. Maar het mag dus niet direct naar 3 losse 16A automaten en/of stopcontacten (je mag de kabel niet direct opdelen).
Zover ik kan vinden dus niet direct, dat moet via een onderverdeelkast gaan.DCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:41:
Ik vroeg mij vooral of of je die dan mag opslitsen naar 3 enkelfasige WCD's volgens NEN1010.
[ Voor 99% gewijzigd door tweeek op 15-02-2026 15:03 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Misschien hebben de hoeveelheid zonnestroom en je eigen verbruik invloed, zou ook de tekst na "ps" kunnen verklaren aangezien ze het wel alle 3 dus doen.hermlek schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:40:
Kan me iemand helpen om een betere keuze te maken. Ik heb 2 batterijen v1 en 1 batterij v3 in zelfconsumptie. Sinds de v117 draait die laatste volledig in de soep. Vandaag behoorlijk wat zon maar ... de v3 krijgt niets toebedeeld. Enkel lading in de 2 v1 batterijen. Is dit normaal? Ik kan die v3 manueel laden maar waarom krijgt die niets toebedeeld? Het lijkt me compleet mis te gaan met die batterij. Is er misschien in de laatste updates er weer iets bijgekomen waardoor een bijkomende voorwaarde moet vervuld worden vooraleer een v3 in combinatie met 2 v1 begint te laden? Is het misschien beter om de oorspronkelijke firmware terug aan te vragen want toen werkte alles nog. En ik heb echt geen behoefte om de leds uit te zetten dus daarvoor moet ik die v117 echt niet hebben. Of is er een nieuwere versie die wel werkt?
ps : raar die weet precies wanneer ik het moe ben - de V3 is net terug beginnen te laden. DE 2 V1 stonden respectievelijk op 79% en 71%. Op het moment dat er toch geladen werd op de v3 is er 1 v1 die op een lager laadniveau werd ingesteld. Vraag me af hoe het systeem bepaald wat welke batterij krijgt.
Ik dacht aan zoiets:DukeBox schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:57:
[...]
Zover ik kan vinden dus niet direct, dat moet via een onderverdeelkast gaan.
Met een topicreport met de gewenste titel.jj85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:39:
[...]
@teacher / @Proton_ Hoe werkt het aanpassen van een topictitel?
Wise enough to play the fool
@SatScan schiet jij die in?teacher schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:59:
[...]
Met een topicreport met de gewenste titel.
Wise enough to play the fool
Daar missen de automaten.DCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:05:
Ik dacht aan zoiets:
Wordt al (of beter, sinds kort weer) aan gewerkt. Verbeterde titel staat daar in de concept versie ook al. Toen dit topic was begonnen waren al die andere varianten er nog niet.teacher schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:15:
En misschien ook een nieuw deel?
Je komt iig wél uit op maximaal 16A op de N. Dat komt juist door die 120 graden faseverschil. Als fase 1 maximaal positief is, zijn fase 2 en 3 negatief. In een ideale wereld is de stroom door N dan 0A. Maar je weet niet op welk moment een apparaat stroom gaat afnemen. Dus de N moet 16A aankunnen.DukeBox schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:27:
[...]
Alleen tussen de fasen in, je gebruikt toch 1 nul draad? Volgens mij mag dat niet (ook al kan het technisch wel). Je moet voor iedere fase een eigen nul draad trekken én dat mag niet door 1 buis. Alternatief is dikkere draden, wat wél dik genoeg is om met een verdeelkast op te splitsen in 3 losse groepen/fasen.
Mogelijk mag je ook 4 polig afzekeren met 16A en daarna opsplitsen. Technisch zou het idd kunnen met 120 graden verschoven, volgens mij kom je dan niet over de 16A uit op je nul. Maar het mag dus niet direct naar 3 losse 16A automaten en/of stopcontacten (je mag de kabel niet direct opdelen).
Samengevat, max 1 groep per buis, een krachtstroomgroep wordt gezien als 1 groep. Als je die gaat splitsen naar 3x 230v zijn het 3 groepen geworden, dat mag niet. Dat heeft dus niet direct iets met fases te maken.
& @DukeBox
In de meterkast: Schneider Electric aardlekautomaat 3-polig+nul 16A B-kar 30mA (A9D87416)
[ Voor 21% gewijzigd door DCAC op 15-02-2026 20:23 ]
[ Voor 8% gewijzigd door buutvrij op 15-02-2026 21:09 ]
Ja, absoluut! Hoe simpeler de usecase, hoe minder potentiële problemen.buutvrij schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:04:
Vraag: werkt dit na installatie goed zonder omkijken (behalve af & toe de app raadplegen)
Zou opzich prima moeten werken, wel even lezen over de updates die niet allemaal even prettig ervaren worden.buutvrij schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:04:
Hallo Tweakers,
Lees al een tijdje mee en overweeg 1 stuks Venus E 3.0 bij een vast electriciteitstarief op NOM zonder exotische aansturing en zonder handelen. Heb een P1 meter van HomeWizard maar wil ook een andere meter aanschaffen indien nodig. Dus gewoon heel saai zonnestroom opslaan en later gebruiken.
Vraag: werkt dit na installatie goed zonder omkijken (behalve af & toe de app raadplegen) of is het gedoe? (wil ik niet)
Heb nu de HW batterij, die werkt prima zoals bovenstaand maar is te klein en zonder noodstroom. De meeste posts hier gaan over details van het naar eigen hand zetten van de accu. Vandaar mijn vraag. Dank al vast voor de moeite!
Anderen kunnen het beste hun ervaringen vertellen aangezien ik de batterij zelf niet op deze manier gebruik. Alhoewel volgens mij toch wel de conclusie is dat de 'saaie' usecase, zeker met de HW P1, het beste werkt.buutvrij schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:04:
Hallo Tweakers,
Lees al een tijdje mee en overweeg 1 stuks Venus E 3.0 bij een vast electriciteitstarief op NOM zonder exotische aansturing en zonder handelen. Heb een P1 meter van HomeWizard maar wil ook een andere meter aanschaffen indien nodig. Dus gewoon heel saai zonnestroom opslaan en later gebruiken.
Vraag: werkt dit na installatie goed zonder omkijken (behalve af & toe de app raadplegen) of is het gedoe? (wil ik niet)
Heb nu de HW batterij, die werkt prima zoals bovenstaand maar is te klein en zonder noodstroom. De meeste posts hier gaan over details van het naar eigen hand zetten vannde accu. Vandaar mijn vraag. Dank al vast voor de moeite!
In aanvulling op mijn vorige bericht (dus oa 4P ipv 3P+N):DCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:21:
[...]
In de meterkast: Schneider Electric aardlekautomaat 3-polig+nul 16A B-kar 30mA (A9D87416)
tussen meterkast en technische ruimte: 5x 2.5mm2 in 3/4"
Dat ding komt dan in de technische ruimte met 1x, 2x of 3x Marstek Venus E
Of is het beter om de automaat in de technische ruimte te zetten? Mogen sowieso niet meerdere automaten zijn denk ik. Als ze samen door een buis gaan, dan moeten ze tegelijkertijd uit gaan dacht ik.
Dank voor de reacties. Over de updates: ja kan vriezen & dooien, net als buitenpascallj schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:14:
[...]
Anderen kunnen het beste hun ervaringen vertellen aangezien ik de batterij zelf niet op deze manier gebruik. Alhoewel volgens mij toch wel de conclusie is dat de 'saaie' usecase, zeker met de HW P1, het beste werkt.
Maar wilde wel even zeggen, hou er rekening mee dat als je meerdere batterijen hebt (van verschillende merken die dus niet samenwerken), het onvermijdelijk is dat ze elkaar gaan op- en ontladen. Vanaf dat moment wordt het namelijk onmogelijk om nog onderscheid te maken tussen zonnestroom, en stroom uit de andere batterij.
Je zal daar dus iets op moeten bedenken. Een schema maken bijvoorbeeld (maar beide moeten wel zonnestroom kunnen laden ergens op de dag).
Het kan lang goed gaan, zeker als 1 batterij significant trager is met reageren dan de andere, maar hou er rekening mee.
Ik gebruik mijn batterijen ook uitsluitend gewoon op NOM. Alle overschot zoveel mogelijk opslaan en in de avonduren gebruiken. Enkel in de wintermaanden laad ik ze af en toe handmatig op tot 100% omdat ik mezelf heb wijsgemaakt dat dit beter is (baat het niet, dan schaadt het niet). Als ik voor enkel mezelf spreek, was en is de installatie hier gewoon set and forget, en moet meegeven dat ik ook niets meer geupdate heb nadat het hier probleemloos liep. Er zullen hoogstwaarschijnlijk ook andere gevallen zijn. (Meld ik er maar even bij nadat ik afgelopen week een tamelijk overbodig en onbeschoft privebericht kreeg van een medetweaker die ''helemaal ziek'' werd omdat ik nooit problemen had met de MT)buutvrij schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:04:
Hallo Tweakers,
Heb nu de HW batterij, die werkt prima zoals bovenstaand maar is te klein en zonder noodstroom. De meeste posts hier gaan over details van het naar eigen hand zetten van de accu. Vandaar mijn vraag. Dank al vast voor de moeite!
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Zelfde voor mij ondanks dat ik er vanuit gegaan was dat het wat meer gedoe zou zijn dan met de HW plugin.Druppeltje_ schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:40:
Ik gebruik mijn batterijen ook uitsluitend gewoon op NOM.
[..]
Als ik voor enkel mezelf spreek, was en is de installatie hier gewoon set and forget..
Zou kunnen. Ik heb mijn batterijen nu iets anders aangesloten zodat elk van de 3 batterijen op hun eigen fase staan. Dat zou het meest ideale moeten zijn.tweeek schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:02:
[...]
Misschien hebben de hoeveelheid zonnestroom en je eigen verbruik invloed, zou ook de tekst na "ps" kunnen verklaren aangezien ze het wel alle 3 dus doen.
3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V147.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
na die 3,84kWh was de batterij leeg?!Jassy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:56:
Gisteren na een super zonnige dag heeft hij weer eens naar 100% opgeladen, en ging er in totaal 5,45kWh in. Toch bijzonder als je bedenkt dat hij een ontwerp vermogen van 5,12kWh heeft.
Hij heeft er 3,84kWh uitgehaald dus dat zou een bedroevende 70% RTE zijn. Ergens klopt hier dus iets niet naar mijn mening.
the older I get, the better I was...
Hoe heb je dat gemeten? Als ik de MT app bekijk is er gisteren 6,18 kWh ingegaan (Daily Charging Capacity), en dat klopt want tussentijds heb ik ook tussendoor een aantal keer wat ontladen.Jassy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:56:
Gisteren na een super zonnige dag heeft hij weer eens naar 100% opgeladen, en ging er in totaal 5,45kWh in.
Ik heb dat vorige week hier al eens gevraagd, maar behoudens ik eroverheen gelezen heb, is daar niet echt een antwoord op gekomen.Jassy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:56:
Gisteren na een super zonnige dag heeft hij weer eens naar 100% opgeladen, en ging er in totaal 5,45kWh in. Toch bijzonder als je bedenkt dat hij een ontwerp vermogen van 5,12kWh heeft.
Hij heeft er 3,84kWh uitgehaald dus dat zou een bedroevende 70% RTE zijn. Ergens klopt hier dus iets niet naar mijn mening.
Zodra de SOC 12% aangeeft stopt die (tenzij je zelf een andere DOD hebt aangegeven), dat kan afwijken van de daadwerkelijke lading.Druppeltje_ schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:26:
Ontlaadt de V3 tot 11% of tot 12%?
[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 16-02-2026 09:56 ]
Ik heb dit gemeten in de app van MT. Hij heeft tussentijds niet ontladen, want de zon stond er vol op en we hadden geen grootverbruikers aan.DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:11:
[...]
Hoe heb je dat gemeten? Als ik de MT app bekijk is er gisteren 6,18 kWh ingegaan (Daily Charging Capacity), en dat klopt want tussentijds heb ik ook tussendoor een aantal keer wat ontladen.
Ja, dus dat + omzettingsverlies kan je er in stoppen.Jassy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:08:
Het is desondanks bijzonder, want er zit toch maar 5,12kWh in??
OK duidelijk dus de waarde in de Marstek app is inclusief het omzetverlies. Je hebt dus 2x verlies, zowel als het erin gaat als wanneer het eruit gaat. Dat schiet dan lekker op...DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:11:
[...]
Ja, dus dat + omzettingsverlies kan je er in stoppen.
Dat is toch logisch? Zelfs 3 keer, AC -> DC omzetting, DC -> AC omzetting en het rendement van de cellen.Jassy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:15:
OK duidelijk dus de waarde in de Marstek app is inclusief het omzetverlies. Je hebt dus 2x verlies, zowel als het erin gaat als wanneer het eruit gaat. Dat schiet dan lekker op...
Dan is het haast interessant om te investeren in een SolarEdge batterij die de opgewekte DC stroom opslaat in de accu, waarna er één keer conversie plaatsvind naar AC voor het thuisgebruik en eventueel off-grid gaan. Je verliest namelijk ook nog in de omvormer.DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:20:
[...]
Dat is toch logisch? Zelfs 3 keer, AC -> DC omzetting, DC -> AC omzetting en het rendement van de cellen.
Daarom spreekt men ook altijd van RTE, de totale (round trip) efficiëntie van een Watt die er in gaat en er weer uit komt, grofweg 75%-80%.
DC-DC conversie is niet heel veel efficiënter dan AC-DC, het grootste verlies (procentueel gezien) zit hoe dan ook in de accu zelf. Daarom is iedere zelf gebruikte watt die niet in de accu gaat het meest efficient.Jassy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:23:
Dan is het haast interessant om te investeren in een SolarEdge batterij die de opgewekte DC stroom opslaat in de accu,
Calibratie heeft niets met RTE te maken, alleen eventuele SOC drift.In elk geval denk ik dat gister een goede kalibratierun is geweest en dat de RTE hopelijk de komende tijd wat beter is!
[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 16-02-2026 10:34 ]
DC-DC is over het algemeen wel significant efficiënter dan AC-DC. Het is in elk geval makkelijker en goedkoper om DC-DC efficiënt te maken, dan om AC-DC efficiënt te maken. Nu kan het wel efficiënter dan wat hier in de Marstek zit, dat zeker, maar daar is de prijs dan ook naar.DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:28:
[...]
DC-DC conversie is niet heel veel efficiënter dan AC-DC, het grootste verlies (procentueel gezien) zit hoe dan ook in de accu zelf. Daarom is iedere zelf gebruikte watt die niet in de accu gaat het meest efficient.
Het meest interessant (kosten technisch gezien) is om er PV bij te leggen om het rendementsverlies te compenseren, daar heb je in de donkere maanden ook meer aan. Dat levert meer op dan een duurdere SolarEdge accu.
[...]
Calibratie heeft niets met RTE te maken, alleen eventuele SOC drift.
Dat valt echt wel mee, helemaal met grote omzettingen zoals 400V+ DC strings naar 56V DC accu's is het niet heel veel efficiënter dan goede AC-DC converters. Beiden zitten in de range van 92% tot 98%. Daarnaast heb je maar 1 keer dat je de conversie AC-DC overslaat en wil je ze van het net laden is het niet anders dan een MT E. LFP accu's zie ik het behalen van 95%+ alleen bij de hoogste kwaliteit cellen en optimale omstandigheden >20%, <70%, ~25 graden. Bij 10 graden mag je al blij wezen met 85% RTE (voor alleen de cellen).pascallj schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:43:
DC-DC is over het algemeen wel significant efficiënter dan AC-DC.
[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 16-02-2026 10:59 ]
en wat is de investering van zo'n SolarEdge batterij?Jassy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:23:
[...]
Dan is het haast interessant om te investeren in een SolarEdge batterij die de opgewekte DC stroom opslaat in de accu, waarna er één keer conversie plaatsvind naar AC voor het thuisgebruik en eventueel off-grid gaan. Je verliest namelijk ook nog in de omvormer.
In elk geval denk ik dat gister een goede kalibratierun is geweest en dat de RTE hopelijk de komende tijd wat beter is!
the older I get, the better I was...
Dit is voor mij het belangrijkste. En daar is de Marstek uiterst geschikt voor.DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:54:
[...]
Ik denk dat voornamelijk dat de omvormer (en andere electronica) in de MT niet de meest efficiënte is, ook door het grote bereik.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.59 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Daar kan deze ook prima voor zorgendannyro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Dit is voor mij het belangrijkste. En daar is de Marstek uiterst geschikt voor.![]()
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3AXsPuw6L0DExcSAKXQBKggk.jpg?f=user_large)
En daar komt bij dat als in de praktijk door veranderde wetgeving/kosten etc. het eventueel niet meer terug te verdienen is, het verlies ook niet heel groot is.pascallj schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:20:
Het is vooral de portemonnee die de Marstek leuk maakt.
Waar denk je dan aan? De thuisbatterijboete bijvoorbeeld, zie ik toch niet zo snel gebeuren. Alles wat achter de meter zit is lastig te handhaven.DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:29:
[...]
En daar komt bij dat als in de praktijk door veranderde wetgeving/kosten etc. het eventueel niet meer terug te verdienen is, het verlies ook niet heel groot is.
De 'funfactor' vind ik overigens ook wel wat waard, ik denk niet dat ik dat bij een 10k+ systeem ook zou hebben, dan ben je toch wat terughoudender met dingen proberen.
Ik heb het volgens mij al eens eerder ergens geschreven maar als de efficiëntie (extreem) toeneemt en prijs daalt zou het zo kunnen zijn dat (voegtijdige) vervanging een betere keuze is. Dan wordt de terug verdientijd niet meer gehaald (en de afschrijving moet je dan eigenlijk bij de nieuwe accu optellen).pascallj schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:34:
Waar denk je dan aan? De thuisbatterijboete bijvoorbeeld, zie ik toch niet zo snel gebeuren. Alles wat achter de meter zit is lastig te handhaven.
Als er een moment komt dat de Marstek niet meer interessant is als thuisaccu maar technisch nog helemaal in orde dan wordt die gewoon dedicated als UPS ingezetDukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:47:
[...]
Ik heb het volgens mij al eens eerder ergens geschreven maar als de efficiëntie (extreem) toeneemt en prijs daalt zou het zo kunnen zijn dat (voegtijdige) vervanging een betere keuze is. Dan wordt de terug verdientijd niet meer gehaald (en de afschrijving moet je dan eigenlijk bij de nieuwe accu optellen).
Ik acht de kans op korte termijn verwaarloosbaar maar omgekeerd wil ik daarom ook (nog) geen 10k+ investeren.
Het zou mooi zijn als er ooit een dag komt dat je in een vergelijkbaar formaat een week aan energie kan opslaan met 98% RTE, zonder zelfontlading en dat allemaal tegen de helft van de kosten en zelfs nog met subsidie ook (/dreammode off).
MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
[ Voor 6% gewijzigd door 3DWim op 16-02-2026 12:04 ]
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.59 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik weet niet precies hoe de UPS functie werkt op de MT, maar als dat Double-Conversion is dan blijf je met het zelfde probleem en is het ook niet efficient is om hem daarvoor in te zetten.cold schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:00:
Als er een moment komt dat de Marstek niet meer interessant is als thuisaccu maar technisch nog helemaal in orde dan wordt die gewoon dedicated als UPS ingezet
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq