• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25
sun62 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Denk dat het duidelijk in het plaatje te zien is???
Zeker, maar dan kun je beter hier zijn
Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:13
Welke marstek wordt hier besproken dan?

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• jj85
sun62 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:38:
[...]

C&E, maar dat kun je idd niet duidelijk uit de titel halen?
@pascallj @SatScan Idee om de titel van dit topic nog wat scherper te krijgen?

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11:49
DCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Hoe moet ik het volgende lezen:

[...]

Kan een Venus E 3-fase leveren?
Ik denk eerder dat er bedoeld word dat hij dan gewoon het stroomverbruik/overschot over 3 fases in rekening brengt. Zodra een schuko-stekker 3 fasen kan leveren,moet ik dringend terug naar de schoolbanken >:)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
sun62 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:04:
Denk dat het duidelijk in het plaatje te zien is???
Ik vind van niet, ik ging er vanuit dat dat een 'algemeen' plaatje was. Net als dat het plaatje van de E v3 ook slecht te zien is (erg donker). Plus, je verwacht het niet in dit topic.
Neemt niet weg dat het interessant is om FW ontwikkelingen in andere MT producten mee te krijgen.
sun62 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:38:
Staat ook in de post warning.

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 15-02-2026 13:32 ]

• DCAC
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:03
Ik snap niet goed wat nu de toegevoegde waarde is van de SmartBox. Als ik het goed begrijp kan ik het volgende doen:

Ik heb nog 1 loze leiding van de meterkast naar de technische ruimte. Daar trek ik 5x2,5mm2 door (L1, L2, L3, N, PE), welke ik opsplits naar 3 WCD's voor elke fase. Alles achter 1 automaat. En dan kan ik in de technische ruimte 1 Venus E batterij plaatsen en later uitbreiden naar 2 of 3.

Heb ik dat goed? Wat heb ik dan aan een 1-fase of 3-fase SmartBox, behalve wellicht off-grid functie?

[ Voor 5% gewijzigd door DCAC op 15-02-2026 13:49 ]

• DCAC
Druppeltje_ schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:49:
[...]

Ik denk eerder dat er bedoeld word dat hij dan gewoon het stroomverbruik/overschot over 3 fases in rekening brengt. Zodra een schuko-stekker 3 fasen kan leveren,moet ik dringend terug naar de schoolbanken >:)
Die schuko aansluiting had ik ook gezien, vandaar mijn verwarring. De chat lijkt afkomstig van iemand van Marstek.

• DukeBox
  • Nu online
DCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:46:
Ik heb nog 1 loze leiding van de meterkast naar de technische ruimte. Daar trek ik 5x2,5mm2 door (L1, L2, L3, N, PE), welke ik opsplits naar 3 WCD's voor elke fase.
Dan zal je daar 3x een 6A automaat moeten gebruiken en de MT's limiteren op 1200W max (ont- en opladen) per stuk (zo heb ik ook 3 MT's op een enkele groep, 1 fase aansluiting) aangesloten op een locatie.
De reden van de automaten is om te voorkomen dat een MT bij een reset van de instellingen meer gaat doen.

De reden is dat je dan een enkele N (en aarde) gebruikt voor 3 L en daar 3x het vermogen door kan trekken, bij 2.5mm is 16A afgezekerd gebruikelijk.
Wat heb ik dan aan een 1-fase of 3-fase SmartBox, behalve wellicht off-grid functie?
Je schakelt daar automatisch je (enkelfasige!) groepen om van grid naar de MT backup.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 15-02-2026 14:12 ]

• DCAC
DukeBox schreef op zondag 15 februari 2026 @ 13:55:
De reden is dat je dan een enkele N (en aarde) gebruikt voor 3 L en daar 3x het vermogen door kan trekken, bij 2.5mm is 16A afgezekerd gebruikelijk.
Bij 3-fase gaat er toch maxmaal 16A (hier 11A) door de nul?

• DukeBox
  • Nu online
DCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:10:
Bij 3-fase gaat er toch maxmaal 16A (hier 11A) door de nul?
Bij 3 fase ja maar een MT E is maar 1 fase.
3x 1 fase is niet het zelfde als 3 fase.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 15-02-2026 14:14 ]

• DCAC
DukeBox schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:13:
[...]

Bij 3 fase ja maar een MT E is maar 1 fase.
3x 1 fase is niet het zelfde als 3 fase.
Als ze alledrie op een andere fase zijn aangesloten, dan zijn ze toch 120 graden uit fase? Sorry voor al die vragen. Ik ben geen elektrotechnicus, maar ik dacht te begrijpen hoe het werkt :/.

• DukeBox
  • Nu online
DCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:19:
Als ze alledrie op een andere fase zijn aangesloten, dan zijn ze toch 120 graden uit fase? Sorry voor al die vragen. Ik ben geen elektrotechnicus, maar ik dacht te begrijpen hoe het werkt :/.
Alleen tussen de fasen in, je gebruikt toch 1 nul draad? Volgens mij mag dat niet (ook al kan het technisch wel). Je moet voor iedere fase een eigen nul draad trekken én dat mag niet door 1 buis. Alternatief is dikkere draden, wat wél dik genoeg is om met een verdeelkast op te splitsen in 3 losse groepen/fasen.

Mogelijk mag je ook 4 polig afzekeren met 16A en daarna opsplitsen. Technisch zou het idd kunnen met 120 graden verschoven, volgens mij kom je dan niet over de 16A uit op je nul. Maar het mag dus niet direct naar 3 losse 16A automaten en/of stopcontacten (je mag de kabel niet direct opdelen).

Samengevat, max 1 groep per buis, een krachtstroomgroep wordt gezien als 1 groep. Als je die gaat splitsen naar 3x 230v zijn het 3 groepen geworden, dat mag niet. Dat heeft dus niet direct iets met fases te maken.

[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 15-02-2026 14:39 ]

jj85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:41:
[...]

C&E, maar dat kun je idd niet duidelijk uit de titel halen?
@pascallj @SatScan Idee om de titel van dit topic nog wat scherper te krijgen?
Ja van beide topics, doen we gelijk met deel 2. We kunnen dat niet zelf aanpassen, we zijn afhankelijk van een admin die dit wel kan.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V157.3 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:13
SatScan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:29:
[...]

Ja van beide topics, doen we gelijk met deel 2. We kunnen dat niet zelf aanpassen, we zijn afhankelijk van een admin die dit wel kan.
En die rechten had je met 65+ nog niet vergaard ? :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• jj85
SatScan schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:29:
[...]

@teacher / @Proton_ Hoe werkt het aanpassen van een topictitel? :)

• DCAC
DukeBox schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:27:
[...]
Mogelijk mag je ook 4 polig afzekeren met 16A en daarna opsplitsen. Technisch zou het idd kunnen met 120 graden verschoven, volgens mij kom je dan niet over de 16A uit op je nul. Maar het mag dus niet direct naar 3 losse 16A automaten en/of stopcontacten (je mag de kabel niet direct opdelen).
Dat is wat ik bedoel. 1 automaat 3P+N. Dat leek mij beter dan 2x11A op 1 fase omdat de hoofdzekering 3x25A is. Ik vroeg mij vooral of of je die dan mag opslitsen naar 3 enkelfasige WCD's volgens NEN1010.

• DukeBox
  • Nu online
DCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:41:
Ik vroeg mij vooral of of je die dan mag opslitsen naar 3 enkelfasige WCD's volgens NEN1010.
Zover ik kan vinden dus niet direct, dat moet via een onderverdeelkast gaan.

• tweeek
:)

[ Voor 99% gewijzigd door tweeek op 15-02-2026 15:03 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• tweeek
hermlek schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:40:
Kan me iemand helpen om een betere keuze te maken. Ik heb 2 batterijen v1 en 1 batterij v3 in zelfconsumptie. Sinds de v117 draait die laatste volledig in de soep. Vandaag behoorlijk wat zon maar ... de v3 krijgt niets toebedeeld. Enkel lading in de 2 v1 batterijen. Is dit normaal? Ik kan die v3 manueel laden maar waarom krijgt die niets toebedeeld? Het lijkt me compleet mis te gaan met die batterij. Is er misschien in de laatste updates er weer iets bijgekomen waardoor een bijkomende voorwaarde moet vervuld worden vooraleer een v3 in combinatie met 2 v1 begint te laden? Is het misschien beter om de oorspronkelijke firmware terug aan te vragen want toen werkte alles nog. En ik heb echt geen behoefte om de leds uit te zetten dus daarvoor moet ik die v117 echt niet hebben. Of is er een nieuwere versie die wel werkt?
ps : raar die weet precies wanneer ik het moe ben - de V3 is net terug beginnen te laden. DE 2 V1 stonden respectievelijk op 79% en 71%. Op het moment dat er toch geladen werd op de v3 is er 1 v1 die op een lager laadniveau werd ingesteld. Vraag me af hoe het systeem bepaald wat welke batterij krijgt.
Misschien hebben de hoeveelheid zonnestroom en je eigen verbruik invloed, zou ook de tekst na "ps" kunnen verklaren aangezien ze het wel alle 3 dus doen.

• DCAC
DukeBox schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:57:
[...]

Zover ik kan vinden dus niet direct, dat moet via een onderverdeelkast gaan.
Ik dacht aan zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj-GCRVIEoyvBsypThIHjHBcHpk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4ORXGp5ws2EVkDzJTqWidrWS.png?f=fotoalbum_large

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jj85 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:39:
[...]

@teacher / @Proton_ Hoe werkt het aanpassen van een topictitel? :)
Met een topicreport met de gewenste titel.

Wise enough to play the fool

• jj85
teacher schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:59:
[...]

Met een topicreport met de gewenste titel.
@SatScan schiet jij die in?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En misschien ook een nieuw deel?

Wise enough to play the fool

• DukeBox
  • Nu online
Daar missen de automaten.
teacher schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:15:
En misschien ook een nieuw deel?
Wordt al (of beter, sinds kort weer) aan gewerkt. Verbeterde titel staat daar in de concept versie ook al. Toen dit topic was begonnen waren al die andere varianten er nog niet.

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-02 20:00
DukeBox schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:27:
[...]

Alleen tussen de fasen in, je gebruikt toch 1 nul draad? Volgens mij mag dat niet (ook al kan het technisch wel). Je moet voor iedere fase een eigen nul draad trekken én dat mag niet door 1 buis. Alternatief is dikkere draden, wat wél dik genoeg is om met een verdeelkast op te splitsen in 3 losse groepen/fasen.

Samengevat, max 1 groep per buis, een krachtstroomgroep wordt gezien als 1 groep. Als je die gaat splitsen naar 3x 230v zijn het 3 groepen geworden, dat mag niet. Dat heeft dus niet direct iets met fases te maken.
Je komt iig wél uit op maximaal 16A op de N. Dat komt juist door die 120 graden faseverschil. Als fase 1 maximaal positief is, zijn fase 2 en 3 negatief. In een ideale wereld is de stroom door N dan 0A. Maar je weet niet op welk moment een apparaat stroom gaat afnemen. Dus de N moet 16A aankunnen.

Ingewikkelder wordt het als de power factor <1 is en/of er sprake is van harmonische vervuiling. Dan krijg je wél N>16A. Dan moet er wel behoorlijk wat fout gaan. Marstek batterijen zijn juist zo ontworpen dat dit nauwelijks gebeurt. Daar hoef je dus geen zorgen over te maken.

Het grootste risico is eigenlijk dat de N draad niet goed is aangesloten of een breuk heeft. Dan kan een op 1 van de fase aangesloten apparaat een spanning krijgen van 400V. Dat zou een reden kunnen zijn om toch maar extra N draden te trekken.

De 3 fasen sluit je doorgaan aan op een 3-fase installatieapparaat/kookgroep. Dat is vrij standaard.
& @DukeBox

Die fase verschuiving klopt inderdaad en dat werkt prima met 1 nul. Er loopt tenslotte ook maar 1 nul naar de netbeheerder toe. Het probleem hier is dat je met leveren op de ene fase en terugleveren op een andere fase, een andere fase verschuiving krijgt. In dit voorbeeld, is de fase verschuiving nog maar slechts 60 graden.

Volgens mij heb je dan maximaal wortel 3 keer de stroom. Maar dat wil je niet, dus zal je het 4-polig afgezekerd moeten worden, inclusief de nul.

Daarbij moet je daarna om het op te splitsen, inderdaad een verdeler maken naar 3x16 A. Je kan wel die stopcontacten en de verdeler in dezelfde verdeeldoos maken eventueel.

Maar als je echt in de techniek gaat, is het beter om je vraag te stellen in een topic waar meer ervaren elektriciens zitten. De link staat boven de quick reply.

• DCAC
In de meterkast: Schneider Electric aardlekautomaat 3-polig+nul 16A B-kar 30mA (A9D87416)
tussen meterkast en technische ruimte: 5x 2.5mm2 in 3/4"
Dat ding komt dan in de technische ruimte met 1x, 2x of 3x Marstek Venus E

Of is het beter om de automaat in de technische ruimte te zetten? Mogen sowieso niet meerdere automaten zijn denk ik. Als ze samen door een buis gaan, dan moeten ze tegelijkertijd uit gaan dacht ik.

[ Voor 21% gewijzigd door DCAC op 15-02-2026 20:23 ]

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-02 22:32
Hallo Tweakers,

Lees al een tijdje mee en overweeg 1 stuks Venus E 3.0 bij een vast electriciteitstarief op NOM zonder exotische aansturing en zonder handelen. Heb een P1 meter van HomeWizard maar wil ook een andere meter aanschaffen indien nodig. Dus gewoon heel saai zonnestroom opslaan en later gebruiken.

Vraag: werkt dit na installatie goed zonder omkijken (behalve af & toe de app raadplegen) of is het gedoe? (wil ik niet)
Heb nu de HW batterij, die werkt prima zoals bovenstaand maar is te klein en zonder noodstroom. De meeste posts hier gaan over details van het naar eigen hand zetten van de accu. Vandaar mijn vraag. Dank al vast voor de moeite!

[ Voor 8% gewijzigd door buutvrij op 15-02-2026 21:09 ]

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:29
buutvrij schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:04:
Vraag: werkt dit na installatie goed zonder omkijken (behalve af & toe de app raadplegen)
Ja, absoluut! Hoe simpeler de usecase, hoe minder potentiële problemen.

• tweeek
Hallo Tweakers,

Lees al een tijdje mee en overweeg 1 stuks Venus E 3.0 bij een vast electriciteitstarief op NOM zonder exotische aansturing en zonder handelen. Heb een P1 meter van HomeWizard maar wil ook een andere meter aanschaffen indien nodig. Dus gewoon heel saai zonnestroom opslaan en later gebruiken.

Vraag: werkt dit na installatie goed zonder omkijken (behalve af & toe de app raadplegen) of is het gedoe? (wil ik niet)
Heb nu de HW batterij, die werkt prima zoals bovenstaand maar is te klein en zonder noodstroom. De meeste posts hier gaan over details van het naar eigen hand zetten van de accu. Vandaar mijn vraag. Dank al vast voor de moeite!
Zou opzich prima moeten werken, wel even lezen over de updates die niet allemaal even prettig ervaren worden.

Hallo Tweakers,

Heb nu de HW batterij, die werkt prima zoals bovenstaand maar is te klein en zonder noodstroom. De meeste posts hier gaan over details van het naar eigen hand zetten vannde accu. Vandaar mijn vraag. Dank al vast voor de moeite!
Anderen kunnen het beste hun ervaringen vertellen aangezien ik de batterij zelf niet op deze manier gebruik. Alhoewel volgens mij toch wel de conclusie is dat de 'saaie' usecase, zeker met de HW P1, het beste werkt.

Maar wilde wel even zeggen, hou er rekening mee dat als je meerdere batterijen hebt (van verschillende merken die dus niet samenwerken), het onvermijdelijk is dat ze elkaar gaan op- en ontladen. Vanaf dat moment wordt het namelijk onmogelijk om nog onderscheid te maken tussen zonnestroom, en stroom uit de andere batterij.

Je zal daar dus iets op moeten bedenken. Een schema maken bijvoorbeeld (maar beide moeten wel zonnestroom kunnen laden ergens op de dag).

Het kan lang goed gaan, zeker als 1 batterij significant trager is met reageren dan de andere, maar hou er rekening mee.
DCAC schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:21:
[...]

In de meterkast: Schneider Electric aardlekautomaat 3-polig+nul 16A B-kar 30mA (A9D87416)
tussen meterkast en technische ruimte: 5x 2.5mm2 in 3/4"
Dat ding komt dan in de technische ruimte met 1x, 2x of 3x Marstek Venus E

Of is het beter om de automaat in de technische ruimte te zetten? Mogen sowieso niet meerdere automaten zijn denk ik. Als ze samen door een buis gaan, dan moeten ze tegelijkertijd uit gaan dacht ik.
In aanvulling op mijn vorige bericht (dus oa 4P ipv 3P+N):

De 4P komt in de meterkast en schakelt de kabel naar de technische ruimte. Die splits je daar op naar 3 automaten en 3 stopcontacten. Je moet de kabel altijd kunnen afschakelen dus kan de 4P niet in de technische ruimte komen anders kan je die nooit meer afschakelen.

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-02 22:32
pascallj schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Anderen kunnen het beste hun ervaringen vertellen aangezien ik de batterij zelf niet op deze manier gebruik. Alhoewel volgens mij toch wel de conclusie is dat de 'saaie' usecase, zeker met de HW P1, het beste werkt.

Maar wilde wel even zeggen, hou er rekening mee dat als je meerdere batterijen hebt (van verschillende merken die dus niet samenwerken), het onvermijdelijk is dat ze elkaar gaan op- en ontladen. Vanaf dat moment wordt het namelijk onmogelijk om nog onderscheid te maken tussen zonnestroom, en stroom uit de andere batterij.

Je zal daar dus iets op moeten bedenken. Een schema maken bijvoorbeeld (maar beide moeten wel zonnestroom kunnen laden ergens op de dag).

Het kan lang goed gaan, zeker als 1 batterij significant trager is met reageren dan de andere, maar hou er rekening mee.
Dank voor de reacties. Over de updates: ja kan vriezen & dooien, net als buiten :)
@pascallj De HW ruimt het veld als ik voor de Venus kies, maar bedankt voor je waarachuwing.

• Druppeltje_
Hallo Tweakers,

Ik gebruik mijn batterijen ook uitsluitend gewoon op NOM. Alle overschot zoveel mogelijk opslaan en in de avonduren gebruiken. Enkel in de wintermaanden laad ik ze af en toe handmatig op tot 100% omdat ik mezelf heb wijsgemaakt dat dit beter is (baat het niet, dan schaadt het niet). Als ik voor enkel mezelf spreek, was en is de installatie hier gewoon set and forget, en moet meegeven dat ik ook niets meer geupdate heb nadat het hier probleemloos liep. Er zullen hoogstwaarschijnlijk ook andere gevallen zijn. (Meld ik er maar even bij nadat ik afgelopen week een tamelijk overbodig en onbeschoft privebericht kreeg van een medetweaker die ''helemaal ziek'' werd omdat ik nooit problemen had met de MT)

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• DukeBox
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:40:
Ik gebruik mijn batterijen ook uitsluitend gewoon op NOM.
[..]
Als ik voor enkel mezelf spreek, was en is de installatie hier gewoon set and forget..
Zelfde voor mij ondanks dat ik er vanuit gegaan was dat het wat meer gedoe zou zijn dan met de HW plugin.
Onderhand de zelfde MT setup (V3 + CT002) bij 3 anderen geplaatst, niet op mijn advies (daar wil ik mij nog niet mee bemoeien) maar alleen voor hulp voor de installatie. Ik was ook bekend met hun netwerk omgeving (wel voor ze opgezet), setup met alleen maar NOM en was ook overal plug en play.

Wat ik wel doe is eerst alles 100% opladen en vervolgens pas op NOM zetten. Wat ik wel 2 keer gemerkt heb is dat zodra de accu de eerste keer leeg was (lees 12%) deze vervolgens maximaal ging laden vanuit het niets. Ik vermoed dat dat is omdat de SOC onder de 12% kwam of dat er enige SOC drift was, dit heb ik dus daarna nooit meer gezien.

Als iemand mij om advies vraagt en ik weet dat ze zelf niet handig zijn neig ik wel nog steeds om te zeggen de HW is écht plug en play (en een goede app) maar daar betaal je ook voor. Ik merk wel dat de RTE bij de HW iets beter is, ik heb al een paar keer > 80% gezien.. maar de dubbele prijs t.o.v. een MT maakt het wel heel moeilijk.

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:25
tweeek schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:02:
[...]

Misschien hebben de hoeveelheid zonnestroom en je eigen verbruik invloed, zou ook de tekst na "ps" kunnen verklaren aangezien ze het wel alle 3 dus doen.
Zou kunnen. Ik heb mijn batterijen nu iets anders aangesloten zodat elk van de 3 batterijen op hun eigen fase staan. Dat zou het meest ideale moeten zijn.

3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V147.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:39
Gisteren na een super zonnige dag heeft hij weer eens naar 100% opgeladen, en ging er in totaal 5,45kWh in. Toch bijzonder als je bedenkt dat hij een ontwerp vermogen van 5,12kWh heeft.

Hij heeft er 3,84kWh uitgehaald dus dat zou een bedroevende 70% RTE zijn. Ergens klopt hier dus iets niet naar mijn mening.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:04
Jassy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 08:56:
Gisteren na een super zonnige dag heeft hij weer eens naar 100% opgeladen, en ging er in totaal 5,45kWh in. Toch bijzonder als je bedenkt dat hij een ontwerp vermogen van 5,12kWh heeft.

Hij heeft er 3,84kWh uitgehaald dus dat zou een bedroevende 70% RTE zijn. Ergens klopt hier dus iets niet naar mijn mening.
na die 3,84kWh was de batterij leeg?!

the older I get, the better I was...

• DukeBox
  • Nu online
Gisteren na een super zonnige dag heeft hij weer eens naar 100% opgeladen, en ging er in totaal 5,45kWh in.
Hoe heb je dat gemeten? Als ik de MT app bekijk is er gisteren 6,18 kWh ingegaan (Daily Charging Capacity), en dat klopt want tussentijds heb ik ook tussendoor een aantal keer wat ontladen.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
@Jassy , meet je die 5,45kWh die er in ging extern? Want dan moet je nog rekening houden met het laad rendement. Voor de RTE maakt dat natuurlijk weer niet uit.

Het er in er uit wisseld bij mij ook nogal. Het kwam het meest in de buurt van wat ik verwacht bij 100% vol en dan 800W continue ontladen tot het minimum van 12%. Ik kwam daarmee op een RTE van 80%. Ik meet dat dan met een Homewizard energy plug. De waardes die deze aangeeft wijken ook zomaar weer een 3 tot 5% af van wat de MT zelf aangeeft.

Eerst had ik het max ontlaad percentage hoger staan, iets van 40% en daarbij wisselde het sterk. Ik vermoed dat dat dat percentage niet zo precies klopt. Is ook lastiger te bepalen dan 100% en bijne leeg.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Is er hier ervaring met hoe een Marstek zich gedraagt bij lage temperaturen?

Ik wil mijn unit eigenlijk verplaatsen naar de garage, daar is het onder de winterse omstandigheden van de afgelopen weken zo tussen de 7 en 10 graden. Zou dat nog beperkingen geven?

• Druppeltje_

Ik heb dat vorige week hier al eens gevraagd, maar behoudens ik eroverheen gelezen heb, is daar niet echt een antwoord op gekomen.
Ontlaadt de V3 tot 11% of tot 12%?
Dat lijkt mss niet echt belang te hebben maar ik merk bij mijn V2 dat die soms best lang nog kan ontladen van 12 naar 11%, maw zit daar best nog veel potentiële energie in. Ik zou het alleszins jammer vinden moesten ze dit ooit algemeen aanpassen naar 12%.
Ik haal nu ongeveer een goede 4kWh uit 1 volle batterij. (Soms eens 4,1 en dan weer eens 3,9). Moest mijn batterij altijd stoppen op 12% denk ik niet dat ik ooit voorbij de 3,6kWh ging. (Ruwe inschatting als ik bekijk hoelang die nu soms nog ontlaadt op 12%)

• DukeBox
  • Nu online
Zodra de SOC 12% aangeeft stopt die (tenzij je zelf een andere DOD hebt aangegeven), dat kan afwijken van de daadwerkelijke lading.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 16-02-2026 09:56 ]

• Jassy
DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:11:
[...]

Hoe heb je dat gemeten? Als ik de MT app bekijk is er gisteren 6,18 kWh ingegaan (Daily Charging Capacity), en dat klopt want tussentijds heb ik ook tussendoor een aantal keer wat ontladen.
Ik heb dit gemeten in de app van MT. Hij heeft tussentijds niet ontladen, want de zon stond er vol op en we hadden geen grootverbruikers aan.

Ik had ook al een tijdje niet meer naar 100% geladen, want hij staat altijd op NOM. Misschien is dit een goede calibratierun geweest en was hij veel leger dan dat hij deed vermoeden.

Het is desondanks bijzonder, want er zit toch maar 5,12kWh in??

• DukeBox
  • Nu online
Jassy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:08:
Het is desondanks bijzonder, want er zit toch maar 5,12kWh in??
Ja, dus dat + omzettingsverlies kan je er in stoppen.

• Jassy
DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:11:
[...]

Ja, dus dat + omzettingsverlies kan je er in stoppen.
OK duidelijk dus de waarde in de Marstek app is inclusief het omzetverlies. Je hebt dus 2x verlies, zowel als het erin gaat als wanneer het eruit gaat. Dat schiet dan lekker op...

• DukeBox
  • Nu online
Jassy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:15:
OK duidelijk dus de waarde in de Marstek app is inclusief het omzetverlies. Je hebt dus 2x verlies, zowel als het erin gaat als wanneer het eruit gaat. Dat schiet dan lekker op...
Dat is toch logisch? Zelfs 3 keer, AC -> DC omzetting, DC -> AC omzetting en het rendement van de cellen.

Daarom spreekt men ook altijd van RTE, de totale (round trip) efficiëntie van een Watt die er in gaat en er weer uit komt, grofweg 75%-80%.

• Jassy
DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:20:
[...]

Dat is toch logisch? Zelfs 3 keer, AC -> DC omzetting, DC -> AC omzetting en het rendement van de cellen.

Daarom spreekt men ook altijd van RTE, de totale (round trip) efficiëntie van een Watt die er in gaat en er weer uit komt, grofweg 75%-80%.
Dan is het haast interessant om te investeren in een SolarEdge batterij die de opgewekte DC stroom opslaat in de accu, waarna er één keer conversie plaatsvind naar AC voor het thuisgebruik en eventueel off-grid gaan. Je verliest namelijk ook nog in de omvormer.

In elk geval denk ik dat gister een goede kalibratierun is geweest en dat de RTE hopelijk de komende tijd wat beter is!

• DukeBox
  • Nu online
Jassy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:23:
Dan is het haast interessant om te investeren in een SolarEdge batterij die de opgewekte DC stroom opslaat in de accu,
DC-DC conversie is niet heel veel efficiënter dan AC-DC, het grootste verlies (procentueel gezien) zit hoe dan ook in de accu zelf. Daarom is iedere zelf gebruikte watt die niet in de accu gaat het meest efficient.

Het meest interessant (kosten technisch gezien) is om er PV bij te leggen om het rendementsverlies te compenseren, daar heb je in de donkere maanden ook meer aan. Dat levert meer op dan een duurdere SolarEdge accu.
In elk geval denk ik dat gister een goede kalibratierun is geweest en dat de RTE hopelijk de komende tijd wat beter is!
Calibratie heeft niets met RTE te maken, alleen eventuele SOC drift.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 16-02-2026 10:34 ]

DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:28:
[...]

DC-DC conversie is niet heel veel efficiënter dan AC-DC, het grootste verlies (procentueel gezien) zit hoe dan ook in de accu zelf. Daarom is iedere zelf gebruikte watt die niet in de accu gaat het meest efficient.
Het meest interessant (kosten technisch gezien) is om er PV bij te leggen om het rendementsverlies te compenseren, daar heb je in de donkere maanden ook meer aan. Dat levert meer op dan een duurdere SolarEdge accu.

[...]

Calibratie heeft niets met RTE te maken, alleen eventuele SOC drift.
DC-DC is over het algemeen wel significant efficiënter dan AC-DC. Het is in elk geval makkelijker en goedkoper om DC-DC efficiënt te maken, dan om AC-DC efficiënt te maken. Nu kan het wel efficiënter dan wat hier in de Marstek zit, dat zeker, maar daar is de prijs dan ook naar.

Het grootste verlies zit waarschijnlijk ook wel in de omvorming en niet in de batterij zelf. LFP cellen hebben meestal een rendement van 95 procent.

• DukeBox
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:43:
DC-DC is over het algemeen wel significant efficiënter dan AC-DC.
Dat valt echt wel mee, helemaal met grote omzettingen zoals 400V+ DC strings naar 56V DC accu's is het niet heel veel efficiënter dan goede AC-DC converters. Beiden zitten in de range van 92% tot 98%. Daarnaast heb je maar 1 keer dat je de conversie AC-DC overslaat en wil je ze van het net laden is het niet anders dan een MT E. LFP accu's zie ik het behalen van 95%+ alleen bij de hoogste kwaliteit cellen en optimale omstandigheden >20%, <70%, ~25 graden. Bij 10 graden mag je al blij wezen met 85% RTE (voor alleen de cellen).

Ik denk dat voornamelijk dat de omvormer (en andere electronica) in de MT niet de meest efficiënte is, ook door het grote bereik.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 16-02-2026 10:59 ]

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:04
Jassy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:23:
[...]

Dan is het haast interessant om te investeren in een SolarEdge batterij die de opgewekte DC stroom opslaat in de accu, waarna er één keer conversie plaatsvind naar AC voor het thuisgebruik en eventueel off-grid gaan. Je verliest namelijk ook nog in de omvormer.

en wat is de investering van zo'n SolarEdge batterij? :*)

the older I get, the better I was...

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:53
DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:54:
[...]

Ik denk dat voornamelijk dat de omvormer (en andere electronica) in de MT niet de meest efficiënte is, ook door het grote bereik.
Dit is voor mij het belangrijkste. En daar is de Marstek uiterst geschikt voor. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENpScJpendBDJPlYuMSMogh3fSA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4CErtkawSbujvhyAPL9tUXR0.jpg?f=user_large

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.59 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

dannyro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:16:
[...]

Dit is voor mij het belangrijkste. En daar is de Marstek uiterst geschikt voor. ;)

[Afbeelding]
Daar kan deze ook prima voor zorgen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X71qfRQ-9J-UnHL2IOvR4S5VtH4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3AXsPuw6L0DExcSAKXQBKggk.jpg?f=user_large

Het is vooral de portemonnee die de Marstek leuk maakt. Die paar procent efficiëntie die je bespaard met andere system is leuk, maar verdien je vaak gewoon niet terug.

• DukeBox
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:20:
Het is vooral de portemonnee die de Marstek leuk maakt.
En daar komt bij dat als in de praktijk door veranderde wetgeving/kosten etc. het eventueel niet meer terug te verdienen is, het verlies ook niet heel groot is.
De 'funfactor' vind ik overigens ook wel wat waard, ik denk niet dat ik dat bij een 10k+ systeem ook zou hebben, dan ben je toch wat terughoudender met dingen proberen.
DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:29:
[...]

En daar komt bij dat als in de praktijk door veranderde wetgeving/kosten etc. het eventueel niet meer terug te verdienen is, het verlies ook niet heel groot is.
De 'funfactor' vind ik overigens ook wel wat waard, ik denk niet dat ik dat bij een 10k+ systeem ook zou hebben, dan ben je toch wat terughoudender met dingen proberen.
Waar denk je dan aan? De thuisbatterijboete bijvoorbeeld, zie ik toch niet zo snel gebeuren. Alles wat achter de meter zit is lastig te handhaven.

• DukeBox
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:34:
Waar denk je dan aan? De thuisbatterijboete bijvoorbeeld, zie ik toch niet zo snel gebeuren. Alles wat achter de meter zit is lastig te handhaven.
Ik heb het volgens mij al eens eerder ergens geschreven maar als de efficiëntie (extreem) toeneemt en prijs daalt zou het zo kunnen zijn dat (voegtijdige) vervanging een betere keuze is. Dan wordt de terug verdientijd niet meer gehaald (en de afschrijving moet je dan eigenlijk bij de nieuwe accu optellen).

Ik acht de kans op korte termijn verwaarloosbaar maar omgekeerd wil ik daarom ook (nog) geen 10k+ investeren.

Het zou mooi zijn als er ooit een dag komt dat je in een vergelijkbaar formaat een week aan energie kan opslaan met 98% RTE, zonder zelfontlading en dat allemaal tegen de helft van de kosten en zelfs nog met subsidie ook (/dreammode off).

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Ik heb het volgens mij al eens eerder ergens geschreven maar als de efficiëntie (extreem) toeneemt en prijs daalt zou het zo kunnen zijn dat (voegtijdige) vervanging een betere keuze is. Dan wordt de terug verdientijd niet meer gehaald (en de afschrijving moet je dan eigenlijk bij de nieuwe accu optellen).

Ik acht de kans op korte termijn verwaarloosbaar maar omgekeerd wil ik daarom ook (nog) geen 10k+ investeren.

Het zou mooi zijn als er ooit een dag komt dat je in een vergelijkbaar formaat een week aan energie kan opslaan met 98% RTE, zonder zelfontlading en dat allemaal tegen de helft van de kosten en zelfs nog met subsidie ook (/dreammode off).
Als er een moment komt dat de Marstek niet meer interessant is als thuisaccu maar technisch nog helemaal in orde dan wordt die gewoon dedicated als UPS ingezet ;)

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12:04
Versie 158 crash update:
Na de update naar v158 EN het gebruik van de LED optie (die was weer terug), zat de accu vast.
Dwz via de app niet bereikbaar want BT led ging niet aan of anders hooguit een paar minuten. WIFI led op accu was wel aan maar onduidelijk of de CT nu wel/niet gezien werd.
Via de app was dit niet te zien.
Omdat de modbus afhgekoppeld was ivm update kan ik niet via die weg terugkijken wat er wel/niet werkte.

Vanochtend weer een keiharde reset gegeven: automaat uit, accu uit, modbus er af, even wachten, en weer ingeschakeld.
En er was weer leven na de dood.
Modus direct op NOM gezet gen de accu draait nu nog steeds.

Iets is er deze keer niet goed gegaan met de update of combinatie van opties: LED, AI, BT en of CT via WIFI.
Je zou verwachten dat de accu geen app of BT meer nodig heeft om door te gaan maar ik ben daar nu niet meer 100% van overtuigt.

Alle handmatige profielen zijn ook weer terug dus er wordt wel wat bewaard.

Naschrift: ook de app software was daags daarvoor geupdate. Dus waar exact het probleem lag of ligt is mij onduidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door 3DWim op 16-02-2026 12:04 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.59 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• DukeBox
  • Nu online
cold schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:00:
Als er een moment komt dat de Marstek niet meer interessant is als thuisaccu maar technisch nog helemaal in orde dan wordt die gewoon dedicated als UPS ingezet ;)
Ik weet niet precies hoe de UPS functie werkt op de MT, maar als dat Double-Conversion is dan blijf je met het zelfde probleem en is het ook niet efficient is om hem daarvoor in te zetten.
Pagina: 1 ... 346 347 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.