vifra schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:54:
[...]

AI modus is gewoon:
NOM + laden op goedkoppste moment
Voorwaarde is dat je een dynamisch contract hebt - anders heeft AI geen nut ...
Klopt niet.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:05
PNARI schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:44:
[...]
Niks wishfull thinking , AI werkt zoals ik het beschrijf. Heb het 2 maanden gebruikt dus weet hoe het werkt.Misschien toch zelf eens uitproberen alvorens iets te posten wat niet klopt.
Dat heb ik gedaan meneer de wijsneus.
Ik post alleen maar uit eigen ervaring. Maar dit topic begint een beetje een kleuterklas te worden.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.59 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

PNARI schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:44:
[...]

Niks wishfull thinking , AI werkt zoals ik het beschrijf. Heb het 2 maanden gebruikt dus weet hoe het werkt.Misschien toch zelf eens uitproberen alvorens iets te posten wat niet klopt.
Het is al maanden duidelijk dat er twee verschillende versies van AI in omloop zijn. De oude (laden op de x zoveel goedkoopste momenten van de dag) en de nieuwe (met het voorspellende verbruikspatroon etc.). Welke je krijgt is een rol van de dobbelsteen voor zover wij weten. Waarom bakkeleien we hier nu nog steeds over?! Jullie zijn allebei correct.

• mrincredible007
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:55
Ik heb al een tijdje een Marstek Venus 3 via LAN draaien met firmware 147. Ik gebruik die bedrade connectie om de batterij te sturen via Modbus in Home Assistant. Nu heb ik sinds gisteren een tweede examplaar in huis, deze draait ondertussen ook op firmware 147. Alleen, wanneer ik hier een LAN-kabel insteek en de batterij inschakel dan lijkt hij een minuutje lang op te starten, om vervolgens weer uit te vallen en te herstarten. Dit blijft zo doorgaan. Zonder kabel doet hij het prima. Herkent iemand dit probleem?

• Stinger01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:30
YLA schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Hehe logisch :)

Bon, ct valt de hele tijd weg op twee batterijen sinds v147, router staat in de garage bij de batterijen. Is het beter om die router via netwerkkabel te verbinden rechtstreeks naar de Marstek Venus v2 batterijen?

Of stuurt ct enkel via die antenne die aan de p1 hangt?
Zelfde probleem met homewizard P1, heb zelfs aparte voeding op P1 aangesloten en de batterij met Lan kabel verbonden en verliest nog steeds verbinding....ook V147

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:21
mrincredible007 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:01:
Alleen, wanneer ik hier een LAN-kabel insteek en de batterij inschakel dan lijkt hij een minuutje lang op te starten, om vervolgens weer uit te vallen en te herstarten. Dit blijft zo doorgaan. Zonder kabel doet hij het prima. Herkent iemand dit probleem?
Is deze ook aan het net aangesloten? En zie je hem ook niet in de app verschijnen? Neem aan dat je niet de RS485 poort pakt?

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 13-02-2026 13:23 ]

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:48
Klopt wel al is het net iets slimmer. De basis is de dynamische kwartierprijzen van de volgende dag alsook de weersvoorspellingen en wat hij over tijd geleerd heeft dat uw huis aan eigen opwek kan geven ...

Die combinatie maakt dat een "laad alles" of "laad beetje" vanuit laagste kwartierprijsmomenten en combi ZP (verwachte laden via ZP volgens weervoorpsellingen) in functie van benodigd verbruik (om dan te kunnen ontladen in NOM modus wanneer nodig ...).

Dat vindt ik niet uit - dat is wat marstek zelf zegt ...
kanttekening - als uw huisverbruikpatroon onregelmatig is heeft die AI daar al niets aan ...
Kantekening 2 - die weersvoorspellingen in een Benelux context met wel of geen wolken die elkaar opvolgen is ook iets waar die AI niet veel mee is. Logisch ook want de marstek Venus heeft geen sensor voor zon, nog directe leesmogelijkheden met ZP systemen, ... dus die sturing is enkel op basis van wat die uitleest uit onze digitale meter of via klemmen aand de meter ...

Dus in weze - als je het echt bekijkt - is het een laad op goedkoopste moment + NOM.

Wil je beter, doe dan wat vele wat technischere mensen hier op het forum ook gedaan hebben, stuur je de laad en ontlading zelf aan via een eigen EMS systeem end e API / modbus integratie ... dan doe die netjes hoe jij het wilt dat die zich gedraagd ... (bvb. pas ontladen als er meer dan 300 wat gevraagd wordt ... zorgen dat aansturing direct rekening houdt met uw ZP inverter, doe aan piekshaving, ... )

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• 3DWim
pascallj schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:56:
[...]
Waarom bakkeleien we hier nu nog steeds over?! Jullie zijn allebei correct.
(Deels) mee eens. De vraag is echter of er echt meerdere versie rondspoken van firmware of dat mensen niet updaten.
Ik HAD een LED instel optie die niet werkte. MT heeft dit onderkent en in de laatste update is die optie weer weg.
Als je dus niet update naar de laatste versie dan kan je tot in de eeuwigheid beweren dat je een LED optie hebt (die niet werkt).

Wat ik erger vind zijn onzinnige opmerkingen dat ik eerst iets moet uitproberen.
Alsof iemand weet wie ik ben, wat ik doe, met welke opties.
DAT is elk forum onwaardig !

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.59 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

3DWim schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:40:
[...]

(Deels) mee eens. De vraag is echter of er echt meerdere versie rondspoken van firmware of dat mensen niet updaten.
Ik HAD een LED instel optie die niet werkte. MT heeft dit onderkent en in de laatste update is die optie weer weg.
Als je dus niet update naar de laatste versie dan kan je tot in de eeuwigheid beweren dat je een LED optie hebt (die niet werkt).

Wat ik erger vind zijn onzinnige opmerkingen dat ik eerst iets moet uitproberen.
Die AI zoals benoemd met het verbruikspatroon etc is hier meerdere malen besproken en screenshots geplaatst etc. Die bestaat echt wel. Maar het is gewoon niet duidelijk wanneer je die krijgt en waar het zich exact op baseert. Of het überhaupt meerwaarde heeft tov de oude is de vraag.

Maar jij en anderen hebben ook duidelijk laten zien (ook met screenshots) dat die gewoon, zelfs na het updaten van van alles en nog wat, niet krijgen. Dus ook dat neem ik aan voor de waarheid! Er is gewoon geen lijn op te trekken.

Er zijn ook gewoon te weinig voordelen aan de AI zoals die nu is, welke versie je dan ook hebt. Daardoor zijn er ook te weinig mensen om te testen. Hadden we er meer konden we misschien patronen herkennen wie wat heeft en hoe het werkt.

Zou gewoon fijn zijn als we af en toe van elkaar erkennen dat onze eigen ervaring niet altijd gelijk hoeft te zijn aan die van anderen. Ik ben af en toe ook heilig overtuigd dat ik ergens achter ben hoe dingen werken, om vervolgens binnen de kortste keren gecorrigeerd te worden dat het bij diegene anders werkt. Daar baal ik dan ook wel van.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:10
S2S schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:40:
[...]In de winter heb je weinig aan een batterij in NL. (mits de zon schijnt) tenzij je kan handelen .
Op zich eens, maar ook zonder handelen kan een batterij iets voor je betekenen. Laden op het goedkoopste moment (als die minder dan ~70% van het duurste is) en op het duurste moment ontladen met nom. Dan verbruik je meer, maar ben je goedkoper uit.

Ja het zet geen zoden aan de dijk omdat de prijzen nogal vlak zijn, maar het kan wel. En er komen, ik gok weer op maandag 16-19 uur, nog wel wat dure uren aan terwijl je van het weekend waarschijnlijk relatief goedkoop kan laden, al dan niet op PV overschot.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• mrincredible007
DukeBox schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Is deze ook aan het net aangesloten? En zie je hem ook niet in de app verschijnen? Neem aan dat je niet de RS485 poort pakt?
De batterij verschijnt netjes in de app, ik heb hem eerst toegevoegd via Wifi. Setup is exact hetzelfde als de eerste batterij, ik heb hem getest met de kabel van mijn werkende batterij (op LAN-poort inderdaad, niet de RS485-poort).
mrincredible007 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:01:
[...]

De batterij verschijnt netjes in de app, ik heb hem eerst toegevoegd via Wifi. Setup is exact hetzelfde als de eerste batterij, ik heb hem getest met de kabel van mijn werkende batterij (op LAN-poort inderdaad, niet de RS485-poort).
En als je de batterij eerst aanzet en daarna de LAN kabel erin steekt?

• mrincredible007
pascallj schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:20:
[...]

En als je de batterij eerst aanzet en daarna de LAN kabel erin steekt?
Net even getest. Vanaf dat ik de kabel erin steek lijkt de WiFi en bluetooth connectie weg te vallen en begint de batterij weer aan zijn herstart loop. Een factory reset heb ik ook al getest, al lijkt deze wel gewoon de WiFi instellingen te onthouden (dus erg veel vertrouwen heb ik niet in die factory reset).
mrincredible007 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:27:
[...]

Net even getest. Vanaf dat ik de kabel erin steek lijkt de WiFi en bluetooth connectie weg te vallen en begint de batterij weer aan zijn herstart loop. Een factory reset heb ik ook al getest, al lijkt deze wel gewoon de WiFi instellingen te onthouden (dus erg veel vertrouwen heb ik niet in die factory reset).
Dat van de WiFi klopt. De reset werkt wel degelijk (voor de zekerheid zonder behoud van gegevens), het is alleen de WiFi die blijft bestaan (en de rest van de Cloud data in de app).

Het zou kunnen dat misschien de LAN en RS485 poort zijn omgedraaid, alleen ik weet niet echt een goede en veilige manier om dat te testen. De RS485 op je netwerk aansluiten lijkt mij een slecht idee. Op de RS485 poort staat 5V tussen blauw en bruin wat je mogelijk kan meten, maar ik weet niet wat voor spanningen er staan op de Ethernet poort en of je dat kan testen. Je kunt allicht even meten tussen blauw en bruin van de Ethernet wanneer je maar 1 kant van de kabel hebt ingeplugd.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:30
pascallj schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Dat van de WiFi klopt. De reset werkt wel degelijk (voor de zekerheid zonder behoud van gegevens), het is alleen de WiFi die blijft bestaan (en de rest van de Cloud data in de app).

Het zou kunnen dat misschien de LAN en RS485 poort zijn omgedraaid, alleen ik weet niet echt een goede en veilige manier om dat te testen. De RS485 op je netwerk aansluiten lijkt mij een slecht idee. Op de RS485 poort staat 5V tussen blauw en bruin wat je mogelijk kan meten, maar ik weet niet wat voor spanningen er staan op de Ethernet poort en of je dat kan testen. Je kunt allicht even meten tussen blauw en bruin van de Ethernet wanneer je maar 1 kant van de kabel hebt ingeplugd.
Ik heb ook laatst een aantal keren gereset op alle manieren die bedacht zijn, maar toch heb ik het wattage niet aan hoeven te passen, voornamelijk het handmatige schema weg was en de data grafiekjes, of zit er verschil daar tussen de V1 en de andere varianten wat niet raar zou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door tweeek op 13-02-2026 14:46 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:57
S2S schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:40:
[...]

Ik denk persoonlijk dat de sweet spot rond de 10 / 15 kWh ligt om je investering terug te verdienen. Het ligt er ook aan hoeveel zonnepanelen je hebt. Iemand die er 60 heeft vult een batterij in de winter makkelijker dan het gemiddelde van 12 in Nederland
De sweet spot van dit soort batterijen ligt op 1 batterij. En dan nog specifiek deze batterij gezien de lage prijs ivm de concurrentie. Elke volgende batterij kent een langere terugverdientijd. Ik zeg niet dat je dat niet moet doen, alleen dat de terugverdientijd per definitie langer is dan bij 1 batterij.

• DukeBox
mrincredible007 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:27:
Net even getest. Vanaf dat ik de kabel erin steek lijkt de WiFi en bluetooth connectie weg te vallen en begint de batterij weer aan zijn herstart loop.
Ik zou dan een ticket inschieten bij MT of zij remote iets kunnen doen of anders bevestigen dat dit geen normaal iets is. Ik denk dat die omgeruild moet worden.
Onlangs heb ik de 4e aangesloten met LAN en ben ben dat nog nooit tegengekomen.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:00
FiberSam schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:45:
[...]

De sweet spot van dit soort batterijen ligt op 1 batterij. En dan nog specifiek deze batterij gezien de lage prijs ivm de concurrentie. Elke volgende batterij kent een langere terugverdientijd. Ik zeg niet dat je dat niet moet doen, alleen dat de terugverdientijd per definitie langer is dan bij 1 batterij.
Klopt en het werkt net als carpoolen :)
Rij je alleen betaal je 100%, met twee 50%, met drie 33% kosten en met vier 25% kosten.
Dus zonder batterij, een, twee of drie batterijen, de eerste levert het meeste op en de volgende al rap minder.
Rojado schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:02:
[...]

Klopt en het werkt net als carpoolen :)
Rij je alleen betaal je 100%, met twee 50%, met drie 33% kosten en met vier 25% kosten.
Dus zonder batterij, een, twee of drie batterijen, de eerste levert het meeste op en de volgende al rap minder.
Niet per se. Als je maar genoeg asymmetrische opwek en verbruik hebt, kan een tweede batterij nog steeds net zo snel renderen als de eerste, zeker als je vermogens gelimiteerd bent. Onwaarschijnlijk, maar het kan wel.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:48
pascallj schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Niet per se. Als je maar genoeg asymmetrische opwek en verbruik hebt, kan een tweede batterij nog steeds net zo snel renderen als de eerste, zeker als je vermogens gelimiteerd bent. Onwaarschijnlijk, maar het kan wel.
Een wat simplistische benadering:
- als je ZP hebt - uw standaard nachtverbruik is een goede graadmeter voor het aantal batterijen die je kan gebruiken in NOM. Zit je aan 4 a 5 kWh is één voldoende - zit je eerder aan 8 a 10 dan is twee geschikt ...
- zonder ZP - maar wel dynamische energiecontract dien je te kijken voor een standaard dagverbruik gedeeld door 2 (er zijn namelijk twee laadmomenten)

Combi ZP & dynamisch - ja dat cijfer je maar zelf uit ...

Werk je met eigen aansturen (EMS en APi integratie) dan kan je verder ook becijferen rond peik shaving en dergelijke ...

[ Voor 7% gewijzigd door vifra op 13-02-2026 15:16 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:03

3raser

⚜️ Premium member

Leandra66 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:02:
Vraagje: dat klepje voor de ethernetaansluitingen en het aan/uit knopje gaat bij degene in de keuken steeds open.... is er een trucje qua dicht doen?
Heb je hier toevallig al iets op gevonden? Mijn Venus E3 heeft precies hetzelfde probleem. Hoe stevig ik hem ook dicht druk (je hoort zelfs een soort klik) na een tijdje staat hij gewoon weer open.

• tweeek
3raser schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:21:
[...]

Heb je hier toevallig al iets op gevonden? Mijn Venus E3 heeft precies hetzelfde probleem. Hoe stevig ik hem ook dicht druk (je hoort zelfs een soort klik) na een tijdje staat hij gewoon weer open.
Net zoals ik met gekleurde tape de verlichting een boost heb gegeven, is er natuurlijk ook ducktape of een vergelijkbare in het zwart.

En is dit te makkelijk dan met de föhn aan de gang.

[ Voor 5% gewijzigd door tweeek op 13-02-2026 15:40 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:43
vifra schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:15:
[...]

- als je ZP hebt - uw standaard nachtverbruik is een goede graadmeter voor het aantal batterijen die je kan gebruiken in NOM. Zit je aan 4 a 5 kWh is één voldoende - zit je eerder aan 8 a 10 dan is twee geschikt ...
- zonder ZP - maar wel dynamische energiecontract dien je te kijken voor een standaard dagverbruik gedeeld door 2 (er zijn namelijk twee laadmomenten)

Combi ZP & dynamisch - ja dat cijfer je maar zelf uit ...

Werk je met eigen aansturen (EMS en APi integratie) dan kan je verder ook becijferen rond peik shaving en dergelijke ...
Ik veronderstel dat je het hier hebt over 4 à 5 kWh nachtverbruik, per dag (of eerder nacht) dus :). Ik heb een latent verbruik van 550W, da's zo'n 4.800kWh per jaar :-( en is iets waar ik weinig kan aan veranderen. Servers, IT Infra, Tuinverlichting, Camera's, noem maar op. Komt op een 13kWh per dag en is o.a. de reden waarom ik 2 Marsteks heb, een 3de zou allicht overkill zijn. Ze moeten nog helemaal kunnen laden en ontladen ook. Heb in totaal een 6,4 kWp aan ZP, dat x 1,5 is een kleine 10kWh voor thuisbatterij volgens de gangbare regel. Die rekening klopt volgens mij, al krijg ik het nachtverbruik (lees ook latent verbruik) niet helemaal uitgevlakt. Trouwens, alleen NOM hier.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:18

Leandra66

is onmogelijk

[...]

Nope, nou had ik ze bij alledrie uiteindelijk dicht, maar toen moesten ze weer open vanwege de V147 ellende 🫣
Huidige status, na vorige week de knop weer nodig te hebben gehad: 2 van de 3 dicht, na heel veel en hardnekkig blijven proberen.

🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:18

Leandra66

is onmogelijk

tweeek schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:33:
[...]

Net zoals ik met gekleurde tape de verlichting een boost heb gegeven, is er natuurlijk ook ducktape of een vergelijkbare in het zwart.

En is dit te makkelijk dan met de föhn aan de gang.
De verlichting kan in V147 (op de V3) uitgezet worden trouwens, wel jammer dat ik dus weer terugmoest naar V145, omdat V147 de heleboel in de soep liet lopen, want dat was nou net een feature die ik wel zag zitten :D

🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• tweeek
Leandra66 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:05:
[...]

De verlichting kan in V147 (op de V3) uitgezet worden trouwens, wel jammer dat ik dus weer terugmoest naar V145, omdat V147 de heleboel in de soep liet lopen, want dat was nou net een feature die ik wel zag zitten :D
Ik heb geen luxe van een V3 :) , ben maar blij na het gedoe dat het weer goed werkt toch.
Ik weet niet precies hoe het zit bij een V3 maar met een stift de vlakjes wat kleur geven scheelt ook al behoorlijk wat felheid, dus als je je verveelt .......

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:35
3DWim schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:40:
[...]

Wat ik alleen niet snap, ik wil wel updaten maar ik krijg geen updates. Ik heb hem al sinds september vorig draaien en nog geen enkele update gekregen. Waarom worden die niet automatisch gepushed en moeten mensen bij Marstek vragen om een update. Dat snap ik niet helemaal....

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• DukeBox
vifra schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:15:
- als je ZP hebt - uw standaard nachtverbruik is een goede graadmeter voor het aantal batterijen die je kan gebruiken in NOM.
Ik sluit mij daar bij aan maar dan wel de 'donkere' maanden uitgesloten maar als je de mogelijkheid hebt om veel vermogen ook weer kwijt te kunnen zou er wel een case kunnen zijn.

Het natuurlijk wel zo dat met een 2e accu je buiten opslag ook 2x zoveel vermogen hebt, afhankelijk van je situatie kan dat wel interessant zijn.

Als ik van mijn eigen situatie uitga dan red ik een nacht in de maanden maart t/m augustus makkelijk met 1 accu (~4 kWh netto). Maar heb ik dan vaak ook meer dan genoeg PV om 2 accus te vullen.

Ik zit sterk te twijfelen of ik nu wel een 2e MT koop of niet, die beslissing ga ik in de komende maanden maken a.d.h.v. of ik een dagelijks beide accus leeg kan trekken tussen het opladen in.

Als ik de tijd heb kook ik graag en gebruik dan naast inductie ook veelvuldig mijn oven en kokend water kraan. In een uurtje gebruik ik gemiddeld zo'n 2 kWh en eventuele PV in de zomer 's avonds zal dan hooguit de rest van het huis dekken. Buiten dat 1MT E de pieken (4/5kW) niet kan afdekken moet 85%+ wel lukken.

Dan zou ik nog steeds ~2,25kWh overhouden, het gaat er dus vanaf hangen hoeveel afwisseling er is in een dag zon en een dag geen/weinig zon zodat ik niet meerdere dagen met een volle accu zit. Daar komt nog bij dat we 's zomers ook meerdere weken in onze vakantie woning zitten, voornamelijk met mooi (zonnig) weer.

Er zijn voor mij dus eigenlijk 3 opties die (mogelijk!) rendabel zijn:
1: lekker bij 1 MT E houden.
2: 2e MT E erbij met waarschijnlijk ook extra PV voor de periodes buiten hoogseizoen.
3: 'portable' ~2kWh accu erbij, die zou ik ook mee kunnen nemen naar mijn vakantie woning.

Nu was dat voornamelijk een gevoel dat er meer te halen is maar als ik kijk naar mijn PV en gebruik van voorgaande 5 jaren dan zou het maar om ~142 dagen gaan dat ik 2 accus kan vullen (> 10kW overschot)
en ~39 dagen dat ik ze de daaropvolgende dag beiden kan opmaken (> 8kWh eigen gebruik).
Ik moet nog even in de details duiken van > 5kW overschot en > 4kW eigen gebruik om te kijken hoe vaak een gedeeltelijk gevulde accu ook meetelt maar gezien de weinige volle dagen denk ik niet dat er een ROI is voor een 2e in mijn geval (met huidige contract, kosten van accu en energie gebruik)

n.b. Als er eventueel een EV gaat komen gaat dat niet veel uitmaken voor mij, ik rijd zo weinig dat met een goede dag zon ik meerdere dagen/weken kan rijden voordat die leeg zou zijn. WP voor CV neem ik ook niet mee gezien die aangaat in de maanden wanneer PV niets meer doet en omgekeerd.
De eerste MT E v3 die ik uitpakte ging ik er vanuit dat ze aan de bovenkant vast zouden zitten, trok hem er vanaf de onderkant (zonder enige moeite) in zijn geheel vanaf.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 13-02-2026 16:52 ]

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:09
ekops schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:31:
[...]

Wat ik alleen niet snap, ik wil wel updaten maar ik krijg geen updates. Ik heb hem al sinds september vorig draaien en nog geen enkele update gekregen. Waarom worden die niet automatisch gepushed en moeten mensen bij Marstek vragen om een update. Dat snap ik niet helemaal....
1) een firmware is steeds een risico op een brick
2) wellicht nog steeds (beta) versies, eens een final, dan zal die er wel komen voor iedereen

• DukeBox
NoFate schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:45:
1) een firmware is steeds een risico op een brick
Soms heb je ook een firmware update ter voorkoming van een brick ;)

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
[...]

Hetzelfde probleem hier...

• 3DWim
ekops schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:31:
[...]
Dat is nu een goede vraag voor Marstek.
Er is ooit een melding geweest dat ze stopten met autm. versturen. Als je weet dat dit niet meer automatisch gebeurt dan vraag je gewoon om een update zodra hier melding gemaakt wordt van een nieuw versie.

Maar ik kreeg van de week wel een melding dat er een nieuwe versie van de app was dus wellicht komt de update van de accu ook er achteraan.
Alles bij elkaar ben ik al blij dat er überhaupt updates zijn en komen, ook voor de oudere modellen.

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:38
idem

3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V147.117.112 combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360

• RogerSch
  • Nu online
Hoe krijg je k.. voedingsstekker weer los van de Marstek.
Ik wil accu naar de zokder brengen maar wel zonder kabel....
@RogerSch
Lipje indrukken en trekken

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RogerSch
  • Nu online
Waarmee. Met een platteschroevendraaier lukt het niet...

Bij een tweedeMarstek lukt datwel...
RogerSch schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:55:
[...]

Waarmee. Met een platteschroevendraaier lukt het niet...

Bij een tweedeMarstek lukt datwel...
Toch kleine platte schroevedraaier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l_xTwJ3cECCFRMZmvlA5Qxn3O4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBkWPcOrE91Wmh3qFwBIpO5l.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:10
DukeBox schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:38:
[...]

Ik sluit mij daar bij aan maar dan wel de 'donkere' maanden uitgesloten maar als je de mogelijkheid hebt om veel vermogen ook weer kwijt te kunnen zou er wel een case kunnen zijn.

Het natuurlijk wel zo dat met een 2e accu je buiten opslag ook 2x zoveel vermogen hebt, afhankelijk van je situatie kan dat wel interessant zijn.

Als ik van mijn eigen situatie uitga dan red ik een nacht in de maanden maart t/m augustus makkelijk met 1 accu (~4 kWh netto). Maar heb ik dan vaak ook meer dan genoeg PV om 2 accus te vullen.

[...]

De eerste MT E v3 die ik uitpakte ging ik er vanuit dat ze aan de bovenkant vast zouden zitten, trok hem er vanaf de onderkant (zonder enige moeite) in zijn geheel vanaf.
Ik heb deze ook doorgerekend door mijn meterstand van 1 jaar te bekijken per dag. Mijn conclusie was dat de eerste accu +/- met 4 jaar terug is (gemeente subsidie) en de tweede marstek e maar max 150,- per jaar bespaard.

• tweeek
RogerSch schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:51:
Hoe krijg je k.. voedingsstekker weer los van de Marstek.
Ik wil accu naar de zokder brengen maar wel zonder kabel....
Wel nagedacht over de verbinding van de marstek op zolder ..... ?

• RogerSch
  • Nu online
tweeek schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:04:
[...]

Wel nagedacht over de verbinding van de marstek op zolder ..... ?
2 meter van een Omada Wireless zou toch geen probleem moeten zijn.....

• tweeek
RogerSch schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:05:
[...]

2 meter van een Omada Wireless zou toch geen probleem moeten zijn.....
Je hebt er in ieder geval over gedacht dat het zou moeten lukken ...... anders word het op voorhand zo'n gesleep met de marstek.
Hopelijk gaat het goed !!!

• RogerSch
  • Nu online
tweeek schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:09:
[...]

Je hebt er in ieder geval over gedacht dat het zou moeten lukken ...... anders word het op voorhand zo'n gesleep met de marstek.
Hopelijk gaat het goed !!!
Lipje uiteindelijk gelukt om in te klikken. Pfff.

Met mijn zoon twee etages hoog gesleept. Pfff Ben blij dat in het nieuwe huis ze in het bijgebouw worden geplaatst....

Morgen de andere twee omhoog. .

Wifi connectiviteit is geen probleem. De Marstek is weer on-line.

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:57
Gely schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Ik veronderstel dat je het hier hebt over 4 à 5 kWh nachtverbruik, per dag (of eerder nacht) dus :). Ik heb een latent verbruik van 550W, da's zo'n 4.800kWh per jaar :-( en is iets waar ik weinig kan aan veranderen. Servers, IT Infra, Tuinverlichting, Camera's, noem maar op. Komt op een 13kWh per dag en is o.a. de reden waarom ik 2 Marsteks heb, een 3de zou allicht overkill zijn. Ze moeten nog helemaal kunnen laden en ontladen ook. Heb in totaal een 6,4 kWp aan ZP, dat x 1,5 is een kleine 10kWh voor thuisbatterij volgens de gangbare regel. Die rekening klopt volgens mij, al krijg ik het nachtverbruik (lees ook latent verbruik) niet helemaal uitgevlakt. Trouwens, alleen NOM hier.
Laat eens kijken: ik heb hier een router, een NAS, een switch, een access point, een microserver, een IP camera, buitenverlichting, 2x diepvries, koelkast, een CV & pomp, een vloerverwarmingspomp, een zooi wekkers en nog wat ongerief. Ik zit op ca. 180W slurp. Zeg niet dat je er niets aan kan doen: dit zijn keuzes.

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:59
Op een van de 3 batterijen is v147 geïnstalleerd. Hoe kan ik terug naar v146?

Ik heb via de Marstek app problemen gemeld met v147 en gevraagd om terug te gaan naar de versie 146. Maar tot nu geen reactie - volledige radiostilte... meestal geen goed teken...

makes it run like clockwork

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:43
FiberSam schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:54:
[...]

Laat eens kijken: ik heb hier een router, een NAS, een switch, een access point, een microserver, een IP camera, buitenverlichting, 2x diepvries, koelkast, een CV & pomp, een vloerverwarmingspomp, een zooi wekkers en nog wat ongerief. Ik zit op ca. 180W slurp. Zeg niet dat je er niets aan kan doen: dit zijn keuzes.
Keuzes? Natuurlijk kan ik er iets aan doen, maar dan moet ik bepaalde hobbies cancellen. In mijn opsomming stonden niet vermeld: Kweekstations voor exoten (2x kweekbak van 50W + kweeklamp 100W), verwarming serre met exoten, verwarming tuinhuis met exoten en verwarming garage met exoten, de laatste 3 ook met 10.000 lux LED daglicht verlichting. Ik kan er uiteraard iets aan doen: de planten allemaal laten doodgaan, hobby weg, hoera >:)

EDIT: De ene situatie is de andere niet: hier 4 switches, 6 acces points, 4 IP cameras, en nog een pak andere zooi ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Gely op 13-02-2026 20:43 ]

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana

pascallj schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:08:
[...]

100% mee eens, het aantal batterijen wordt zeker niet alleen bepaald door het nachtverbruik maar vooral door de beschikbare PV opwek en de vraag naar vermogen. Mijn warmtepomp kan draaien op de Marsteks, met 1 zou dat niet lukken , idem voor laden van de EV. Er gaat ook geen PV verloren met 3x 2500w omvormer vermogen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

Pagina: 1 ... 345 346 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.