f1r3b4ll schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:25:
[...]
Ik heb deze Marstek Venus E 3.0 5.12kWh aangeschaft vanwege zijn gunstige prijs en vooral omdat ik eens wil experimenteren met een thuisbatterij voordat ik daadwerkelijk een 10-15kWh setup aanschaf. Eerst eens kijken of het iets voor mij is.
Wat ik graag wil is het volgende:
- overdag batterij laden met zonnestroom
- deze stroom zelf verbruiken wanneer de prijs hoog is
- overschot terugleveren op het net (handelen)
- in de nacht wanneer de stroom goedkoop is mag de accu van mij ook gaan laden
Waar ik mijn vraagtekens over heb bij de Marstek:
- hij gaat 's nachts al het sluipverbruik uit mijn batterij trekken ipv van het net. Ik ben bang dat de RTE hierdoor behoorlijk daalt
- zodra ik overdag verbruikers heb zoals airco (verwarming), haalt hij dit eerst uit de batterij. Totdat deze leeg is, en dan gaat hij weer aanvullen vanuit PV, en dit trucje herhalen
- Heb dus niet helemaal het idee dat hij zo slim is als hij pretendeert te zijn
- Vraag mij af hoe hij de dynamische tarieven van Tibber (gekoppeld) precies gebruikt
Maar misschien is hij nog druk aan het (in)leren en moet ik geduld hebben. Draait pas 2 dagen.
Voor handelen ben je rijkelijk laat. Als de salderingsregeling volgend jaar voorbij is, is daar bijna geen usecase meer voor. Dat gaat je aan belasting meer kosten dan dat je aan kale stroomprijs eruit haalt. Ditzelfde geldt dan overigens ook voor goedkoop opladen, tenzij je al weet dat je die dag meer stroom nodig gaat hebben dan dat je opwek hebt én het prijsverschil groot genoeg is om het verlies te verantwoorden.
De RTE is met sluipverbruik laag, maar zoals altijd is dan ook het absolute verlies laag. Je kunt met tijdschema's programmeren dat hij 's nachts niet mag ontladen bijvoorbeeld. Je kunt niet instellen dat hij pas vanaf x vermogen iets gaat doen tenzij je dat voorziet d.m.v. externe sturing.
De verbruikers zullen ook gewoon eerst de PV stroom gebruiken. De batterij probeert 0 op de meter te houden. De zonnepanelen regel je niet en die leveren gewoon wat er beschikbaar is. De batterij vult alleen het tekort aan zonnestroom aan of neemt het overschot op. Je load kan niet kiezen of hij stroom uit de batterij krijgt, of van de PV. De PV levert een vaste hoeveelheid en de batterij vult aan of neemt op.
Zoals je in een aantal berichten hiervoor gelezen hebt: bij de 1 probeert AI een patroon te voorspellen en gaat op basis daarvan laden tijdens de goedkope momenten daarvoor afhankelijk van hoe het voorspelt is, en bij de ander is het gewoon domweg 1 maal per dag op de goedkoopste periode helemaal vol laden. Bij beide wordt geen rekening gehouden met het prijsverschil. In de winter is dit nauwelijks hoog genoeg gebleken om opladen in de goedkope uren te verantwoorden (als je rekening houdt met de verliezen).
[
Voor 5% gewijzigd door
pascallj op 13-02-2026 12:40
]