• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:40
mistertimmy952 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:30:
[...]

Ik heb vandaag nog eens een poging gedaan, en eens een nadere meter geselecteerd. Opnieuw nog steeds vasthangen op "diagnose..." Geen vermogens op geen enkel fase. De CT003 is geupdate de dag van indienstname en eergisteren nog eens opnieuw naar de nieuwste versie.

Inmiddels na de zoveelste poging deze verwijderd en nog eens proberen opnieuw toe te voegen maar nu vind de app hem niet meer geen apparaten gevonden. Als je hem herstart staat deze er gewoon nog bij alsof alles ok is? Dan refresh je hem, opnieuw weg...

Nu blijft hij permanent weg, maar kan ik hem niet meer toevoegen de app blijft zeggen geen apparaten gevonden. Terwijl mijn lokale bluetooth hem gewoon ziet.

Ik ga de handdoek in de ring gooien, dit hele gebeuren heeft al zoveel tijd gekost en geen stap verder. De app voelt enorm buggy aan, lijkt precies of we beta testers zijn...
Ben niet gaan terugzoeken maar heb je enkel de Marstek P1? Bij te lage voeding komt die op, valt weg, komt op, valt weg.
Voor de lol misschien een usb adapter op aansluiten?

Geduld is key bij Marstek. (Zie mijn vorige post)
Het komt wel in orde hoor.

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• Bossi13
lvhb schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:50:
[...]

Dat is de S211 bij mij. Mijn zoon heeft zijn digitale meter nog maar enkele maanden en de P1 wilde van geen kanten werken. Ik weet het niet meer precies, maar er zat ook maar 1 P1 poortje op tot hij toch een tweede P1 poortje ontdekte na 2 weken sukkelen. Nieuw poortje geprobeerd en na 10 seconden werkte het perfect .
De 2e poort is een S1 poort.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-03 12:55
Bossi13 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:45:
[...]

Dat is zeker ook een optie maar elke verbruiker die we kunnen mijden of we een lichtere kunnen nemen is mooi meegenomen he, niet?
Het gaat in dit geval de moeite niet zijn waarschijnlijk, het is eerder het idee.
En dit topic gaat over batterijen, die willen we zo lang mogelijk inzetten als de zon onder gaat 8)
Geef wel gerust toe dat het geen slecht idee is.
ja snap ik maar bij mij was dit echt nodig, enkel de splitter voeden of enkel de CT01 voeden was niet genoeg om alles draaiende te houden. Heb HW splitter, HW P1 en CT003 gekoppeld.

• Bossi13
blubbers schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:16:

ja snap ik maar bij mij was dit echt nodig, enkel de splitter voeden of enkel de CT01 voeden was niet genoeg om alles draaiende te houden. Heb HW splitter, HW P1 en CT003 gekoppeld.
Zelfde setup hier. Dus jouw meegeleverde usb bij de HW splitter trekt de 3 niet? Begrijp ik dat goed?

• PietKnoop
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:59
[...]
Nu blijft hij permanent weg, maar kan ik hem niet meer toevoegen de app blijft zeggen geen apparaten gevonden. Terwijl mijn lokale bluetooth hem gewoon ziet.

Ik ga de handdoek in de ring gooien, dit hele gebeuren heeft al zoveel tijd gekost en geen stap verder. De app voelt enorm buggy aan, lijkt precies of we beta testers zijn...
Vraagje: naast BT moet je ook de locatie-service aan hebben staan (Android smartphone/tablet) anders werkt het nog steeds niet. Heb dit aan MT als suggestie gemeld om een notification te geven als de locatie-service niet aanstaat.

Marstek venus E 3.0 V147.117.112 met P1-HW, HW-PiB met HW-P1, PV-SMA 3600kW, not installed: SmartGateways P1-splitter + CT003, Home Assistant in studie

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:40

3raser

⚜️ Premium member

PietKnoop schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Vraagje: naast BT moet je ook de locatie-service aan hebben staan (Android smartphone/tablet) anders werkt het nog steeds niet. Heb dit aan MT als suggestie gemeld om een notification te geven als de locatie-service niet aanstaat.
Klopt. Ik had exact hetzelfde. Moest handmatig de app machtiging geven voor de locatie en toen vond hij de batterij pas.
Ik moet wel toegeven, ik heb zelf nooit de CT003 hoeven gebruiken, maar ben er nu toch eens mee aan de slag gegaan om eens te kijken hoe lastig het daadwerkelijk is. En ook ik kreeg hem niet betrouwbaar aan de praat. Bewust geen WiFi ingesteld zodat alles via BT ging. Alle meters geprobeerd, met voeding, zonder voeding, alle USB-C connectors omgedraaid, het mocht allemaal niet baten, constant 0 W.

Ik heb 1 keer waardes door kunnen krijgen, toen stond de meterselectie op DSMR5-P1 en was er toevallig geen voeding aangesloten. Daarna nog 1 keer de meter veranderd naar de juiste, de E360, kreeg nog steeds wat waardes, maar na een reboot heb ik dat nooit meer kunnen krijgen. Echter toen het werkte had ik het hele zaakje ook wel heel gek vast, dus zou zomaar kunnen dat er ook ergens een kabel-/ of connecterbreuk in zit.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-03 11:39
3raser schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:51:
Sinds gisteren ook de gelukkige eigenaar van een Venus E3. Het was even knoeien om hem de HW P1 meter te laten vinden maar uiteindelijk werkt het. Nu nog even duimen dat de officiële Home Assistant integratie snel plaats vind. Het lijkt alweer een tijdje stil te liggen met die ontwikkeling.
Ja sinds november, dus tenzij ze wakker worden heb ik daar weinig verwachtingen van.

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:05
dit ging niet over thuisaccu's

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 11-02-2026 19:25 ]

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:58
hermlek schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:26:
Problemen na update marstek venus e v3 naar v147. Heeft er iemand ook dezelfde problemen na de update v147: de v3 in connectie met een ct002 doet sinds gisterenavond geen ontlading meer zelfs niet manueel - lading staat op 13% en mag ontladen tot 12%. De overige 2 v1 batterijen hebben geen problemen. Het heeft nochtans tijdelijk een beetje gewerkt. Heb weerom zoals bij de eerste problemen na de update een reset naar fabrieksinstellingen gedaan met behoud van instellingen maar in tegenstelling tot de 1ste keer helpt dit niet meer. Heb reeds hulp aangevraagd via feedback.
Ik ga in afwachting al eens volledig manueel opladen tot 100 %.
Hier met CT003 het zelfde:
Met Venus E 3.0 op EMS: 147, BMS: 112, SW:117, COM: 202506241541
Met Venus E 2.0 op EMS: 157.3, BMS 216. SW: 1.03, COM: 202501211626
CT003: V118, COM: 202409090159

Ik was bezig in de tuin en zag dat de CT ledjes niet branden, dus ik kijk in de App en zie al sinds maandag 6:10 geen laden meer. Wat veel zorgwekkender was, ik weet zeker dat de CT lampjes maandag, dinsdag en vanmorgen gewoon branden omdat ik s'morgers altijd even kijk voor ik het huis uit ga. Is een vaste routine geworden omdat ik ze eenvoudig kan zien.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-03 17:05
hermlek schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:23:
[...]

Ja en hoe gaat ge de samenwerking oplossen met meerdere batterijen? Gaat niet lukken met uw p1 meter. En ter info ik heb net de ct002 gekozen omdat de Marstek p1 meter niet compatibel is met mijn meter. Ik heb zelf gezorgd dat de verbinding met ct002 altijd 100 % is door middel van een router archer c6. Mijn ct002 valt enkel weg als mijn tijdslease voor de ct002 in de router vervalt en vernieuwd moet worden. Normaal moet je dat ook nog kunnen voorkomen in de instellingen maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Zou ik eens moeten opzoeken.
Na de manuele oplading tot 100 % blijkt alles nu wel terug perfect te gaan. Batterij is in zelfconsumptie netjes ontlaad tot 12% zoals het hoort. Probleem heef zichzelf opgelost.

3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V147.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360

hermlek schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:45:
[...]

Na de manuele oplading tot 100 % blijkt alles nu wel terug perfect te gaan. Batterij is in zelfconsumptie netjes ontlaad tot 12% zoals het hoort. Probleem heef zichzelf opgelost.
Maar jouw probleem was geen probleem, maar een nieuwe functie:

phkba in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• hermlek
WargamingPlayer schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Hier met CT003 het zelfde:
Met Venus E 3.0 op EMS: 147, BMS: 112, SW:117, COM: 202506241541
Met Venus E 2.0 op EMS: 157.3, BMS 216. SW: 1.03, COM: 202501211626
CT003: V118, COM: 202409090159

Ik was bezig in de tuin en zag dat de CT ledjes niet branden, dus ik kijk in de App en zie al sinds maandag 6:10 geen laden meer. Wat veel zorgwekkender was, ik weet zeker dat de CT lampjes maandag, dinsdag en vanmorgen gewoon branden omdat ik s'morgers altijd even kijk voor ik het huis uit ga. Is een vaste routine geworden omdat ik ze eenvoudig kan zien.
Hier is na het manuele opladen tot 100 % het probleem blijkbaar opgelost.

3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V147.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360

• hermlek
Thx dat is een opluchting. Dan is de batterij perfect blijven werken zoals bedoeld door Marstek.

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 21:58
hermlek schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:48:
[...]

Hier is na het manuele opladen tot 100 % het probleem blijkbaar opgelost.
We gaan het proberen :D

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-03 15:00
Hoi. Vanmiddag heb ik mijn Marstek Venus E 3.0 5.12kWh batterij binnengekregen en deze aangesloten.

Mijn situatie:
  • Ik heb de batterij ingesteld op AI mode en gekoppeld aan Tibber om de dynamische tarieven te kunnen uitlezen
  • als ik de CT003 selecteer bij de batterij, gaat hij in standby modus
  • als ik mijn bestaande HomeWizard P1 koppel, gaat hij gelijk opladen
  • Ik heb mijn PV (SolarEdge) inverter gekoppeld aan de HW P1. Ook heb ik hierop een Energy Socket aangesloten die het verbruik van mijn airco bijhoudt
Vragen:
  1. Hoe kan het dat mijn batterij begint op te laden zodra ik hem koppel aan de HW P1 en in standby gaat bij de CT003?
  2. Het liefst krijg ik alles inzichtelijk in de HomeWizard app. Is dit mogelijk? En anders via HomeAssistant? Zodat mijn batterij onderdeel wordt van mijn energy flow? Ik heb trouwens ook nog een inline meter van SolarEdge, maar geen idee of ik daar ook mee kan integreren
Ik kom pas net kijken op het gebied van thuisbatterijen dus hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | ☀️14kWp zuid-west+noord-oost

f1r3b4ll schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:23:
Hoi. Vanmiddag heb ik mijn Marstek Venus E 3.0 5.12kWh batterij binnengekregen en deze aangesloten.

Mijn situatie:
  • Ik heb de batterij ingesteld op AI mode en gekoppeld aan Tibber om de dynamische tarieven te kunnen uitlezen
  • Ik heb mijn PV (SolarEdge) inverter gekoppeld aan de HW P1. Ook heb ik hierop een Energy Socket aangesloten die het verbruik van mijn airco bijhoudt
Vragen:
  1. Hoe kan het dat mijn batterij begint op te laden zodra ik hem koppel aan de HW P1 en in standby gaat bij de CT003?
  2. Het liefst krijg ik alles inzichtelijk in de HomeWizard app. Is dit mogelijk? En anders via HomeAssistant? Zodat mijn batterij onderdeel wordt van mijn energy flow? Ik heb trouwens ook nog een inline meter van SolarEdge, maar geen idee of ik daar ook mee kan integreren
Ik kom pas net kijken op het gebied van thuisbatterijen dus hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Mocht je dat nog niet gedaan hebben, begin dan met het lezen van de TS. Daar staat zoveel informatie in. Nog niet helemaal up-to-date voor de V3, maar de basis klopt.

AI wordt volgens mij nauwelijks meer gebruikt. Het is zo onbetrouwbaar, en momenteel zijn de prijsverschillen ook niet hoog genoeg zodat je er überhaupt wat aan hebt.

Krijg je überhaupt wel data binnen op de CT003? Kijk op de pagina van de CT003 zelf om te beoordelen of daar P1 data binnenkomt.

Alles in HomeWizard is niet mogelijk. Je kunt hooguit het verbruik en het huidige vermogen inzien als je er een HW kWh meter of stekker tussen zet.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:19
f1r3b4ll schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:23:

Mijn situatie:
Vragen:
Dat de batterij meteen zou opladen is niet heel gek als ie zover leeg is dat ie dat gaat doen, begin bij het begin misschien het handigste met de HWP1 om dat werkend te hebben, ondertussen het een en ander lezen...... niet onverhoopt gaan updaten en wanneer het werkt kijken of het met de ct003 ook wil gaan lukken, legio's van stappen tips en trucs die soms nodig zijn van voeding voor P1 meter een reset, een goede verbinding je kan het zo gek niet bedenken.

Aansluiten met de HWP1 handmatig laden en ontladen kijken of dat werkt, dan kijken of ie op NOM/zelf geinitieerd wat doet ...... en dan stapgewijs verder braaien .....

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:08
Wisselen van P1 meter zorgt meestal voor een auto diagnose, waarbij de batterij een minuutje of 2 gaat laden en ontladen om te testen.

• f1r3b4ll
@pascallj @tweeek @GoBieN-Be bedankt voor jullie tips! Ik laat voor nu even de HW p1 meter ingesteld als CT en laat hem even een paar dagen in AI mode draaien om te kijken of ik tevreden ben over het gedrag. Daarna ga ik testen met de CT003 meter en stoeien met HA integratie (leuke HACS integration "Tibber Price Information & Ratings"). Ik denk namelijk dat ik niet wil dat de Marstek 's nachts NOM houd, want dan wordt er slechts een heel klein beetje capaciteit gevraagd waardoor de efficiëntie achteruit gaat. Ik denk dat ik met HA een slim schema kan programmeren die niet alleen kijkt naar de goedkoopste prijzen in de nacht maar ook rekening houdt met de prijzen van morgen en of er dan bijv. voldoende zon is voor de PV-installatie of niet.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | ☀️14kWp zuid-west+noord-oost

• tweeek
f1r3b4ll schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:14:
@pascallj @tweeek @GoBieN-Be bedankt voor jullie tips! Ik laat voor nu even de HW p1 meter ingesteld als CT en laat hem even een paar dagen in AI mode draaien om te kijken of ik tevreden ben over het gedrag. Daarna ga ik testen met de CT003 meter en stoeien met HA integratie (leuke HACS integration "Tibber Price Information & Ratings"). Ik denk namelijk dat ik niet wil dat de Marstek 's nachts NOM houd, want dan wordt er slechts een heel klein beetje capaciteit gevraagd waardoor de efficiëntie achteruit gaat. Ik denk dat ik met HA een slim schema kan programmeren die niet alleen kijkt naar de goedkoopste prijzen in de nacht maar ook rekening houdt met de prijzen van morgen en of er dan bijv. voldoende zon is voor de PV-installatie of niet.
Zoals al eerder vermeld is "AI" niet wat je ervan verwacht, denk dat het beter is is om je marstek batterij op NOM uit te proberen, tevreden zul je nooit zijn aangezien deze batterij natuurlijk geen grote invloed heeft deze tijd op jou huis, in de zomer is het een ander verhaal natuurlijk.

Maar goed ik heb geen V3 en gebruik zelf ook niet die optie.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• tweeek
Lijkt erop dat ie wel laad en ontlaad nu .... er vanuit gaande dat je dat geprobeerd hebt?

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:05
je hebt 14WP liggen, 1 batterij, blijkbaar dynamisch tarief en je wilt niet dat die 1 batterij NOM geeft in nacht want je hebt laag verbruik?

ik denk dat je eens goed omet nadenken wat je allemaal tracht te bekomen, het matched niet.
Waarvoor dient die batterij dan? om nog wat bij te laden als stroom goedkoop is terwijl je kwh in massa op andere momenten gaat buitenduwen op veel alger tarief?

• dnat
[...]

Ik heb vandaag nog eens een poging gedaan, en eens een nadere meter geselecteerd. Opnieuw nog steeds vasthangen op "diagnose..." Geen vermogens op geen enkel fase. De CT003 is geupdate de dag van indienstname en eergisteren nog eens opnieuw naar de nieuwste versie.

Inmiddels na de zoveelste poging deze verwijderd en nog eens proberen opnieuw toe te voegen maar nu vind de app hem niet meer geen apparaten gevonden. Als je hem herstart staat deze er gewoon nog bij alsof alles ok is? Dan refresh je hem, opnieuw weg...

je moet de CT niet verwijderen om een andere meter te selecteren, kan je gewoon met BT connectie in de app aanpassen... er zijn trouwens ook nog 2 reset types.

app is niet buggy, je moet geduld hebben want er zit ook een cloud achter voor sommige items en de sw doet locale caching.
beta testers waren wij 1j geleden, dit is een consumenten product, echter is het scala van DM, wifi, gsm etc zo breed dat er altijd wel randgevallen zullen zijn die niet werken of waar de eigenaar niet correct bezig is maar het eigenlijk niet beseft.

Als laatste punt, als het echt niet loopt doe de app weg, of neem een ander device.

[ Voor 6% gewijzigd door dnat op 12-02-2026 08:31 ]

• Stinger01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-02 16:51
Hier ook problemen met de MT V3 en wegvallen CT.

Heb een MT V3 geplaatst en verbonden met wifi (zelfde netwerk als HW P1 meter) alles lukte goed an was snel met elkaar verbonden. Heb hem ingesteld op zelfconsumptie en HW P1 meter is verbonden met usb-c kabel om stroom te voorzien.
Batterij laadt mooi op tot 100% maar merkte volgende dag dat de verbinding met CT niet meer groen was, keek naar ct en zag P1 offline.. Als ik naar HW app ga zie ik dat de P1 dongle nog perfect alles doorgeeft en zie mijn verbruik...

Na lezen van verschillende berichten hier heb ik een UTP kabel getrokken naar de MT en aangesloten, ik zie nu bovenaan in de app een lan verbinding teken groen staan. Na even te resetten komt CT terug groen en heb verbinding met P1 dongle.

Na enkele uren zie ik dat de CT terug offline staat, ik kijk in de HW app en deze geeft nog steeds alle waardes door...

MT staat op versie 147
Com module: 202409090159

• dnat
Stinger01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:34:

Heb een MT V3 geplaatst en verbonden met wifi (zelfde netwerk als HW P1 meter) alles lukte goed an was snel met elkaar verbonden. Heb hem ingesteld op zelfconsumptie en HW P1 meter is verbonden met usb-c kabel om stroom te voorzien.
Batterij laadt mooi op tot 100% maar merkte volgende dag dat de verbinding met CT niet meer groen was, keek naar ct en zag P1 offline.. Als ik naar HW app ga zie ik dat de P1 dongle nog perfect alles doorgeeft en zie mijn verbruik...

Na lezen van verschillende berichten hier heb ik een UTP kabel getrokken naar de MT en aangesloten, ik zie nu bovenaan in de app een lan verbinding teken groen staan. Na even te resetten komt CT terug groen en heb verbinding met P1 dongle.

Na enkele uren zie ik dat de CT terug offline staat, ik kijk in de HW app en deze geeft nog steeds alle waardes door...

MT staat op versie 147
je moet de ct van stroom voorzien, de hw p1 komt dat met een andere kleur aangeven als die niet genoeg stroom heeft. En check je splitter of beter gezegd, doe die splitter eerst eens weg om te zien of alles goed gaat met de originele connectie. voor 1 MT heb je ook geen CT nodig, dat is gewoon een keuze.

Lan of wifi, zegt meestal eerder iets over je eigen wifi, lees de TS hierover.

Ook die power dingen en splitters staat in TS

[ Voor 4% gewijzigd door dnat op 12-02-2026 08:49 ]

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:48
Ik had via de app aan Marstek gevraagd hoe ik mijn V3 geupdate zou kunnen krijgen naar V147,117,112.

Hierop kreeg ik het volgende antwoord:
Dear Sir/Madam, Your device has indeed been updated to version 147,117,112. Sincerely, Keay
Ik ben nu even onzeker, hebben zij hem voor mij naar V147,117,112 geupdate (kan dat uberhaupt..)? Of bedoelen ze dat hij al op V147,117,112 zat?

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

KarsS schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:54:
Ik had via de app aan Marstek gevraagd hoe ik mijn V3 geupdate zou kunnen krijgen naar V147,117,112.

Hierop kreeg ik het volgende antwoord:

[...]

Ik ben nu even onzeker, hebben zij hem voor mij naar V147,117,112 geupdate (kan dat uberhaupt..)? Of bedoelen ze dat hij al op V147,117,112 zat?
Zij kunnen op afstand je firmware updaten. Zo te lezen hebben ze dat gedaan.

• Stinger01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-02 16:51
dnat schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:48:
[...]

je moet de ct van stroom voorzien, de hw p1 komt dat met een andere kleur aangeven als die niet genoeg stroom heeft. En check je splitter of beter gezegd, doe die splitter eerst eens weg om te zien of alles goed gaat met de originele connectie. voor 1 MT heb je ook geen CT nodig, dat is gewoon een keuze.

Lan of wifi, zegt meestal eerder iets over je eigen wifi, lees de TS hierover.

Ook die power dingen en splitters staat in TS
Hoi,

De HW P1 is voorzien van een apparte voedingsbron ( usb-c kabel ) en er zit geen splitter tussen, P1 meter zit in de P1 poort vd digitale meter.

En de P1 dongle geeft altijd data door die ik zie in de HW app, het is gewoon dat de MT de verbinding na een tijdje verliest zelfs al is deze verbonden met lan en op hetwelfde netwerk. :?

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:30
Stinger01 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:34:

MT staat op versie 147
Wat betreft power op de P1 / splitter en CT. Hieronder zoals het bij mij is, op alles voeding. Sinds mei vorig jaar nog geen enkele keer uitval gehad. Alles hangt trouwens op een een Unifi netwerk zonder dedicated 2.4GHz netwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDpDt3ScBHLOn2BbHg8TC6PONmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdRrgWa0Vs2G4zH0WUyFmLsd.jpg?f=fotoalbum_large

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

3raser schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:01:
[...]

Zij kunnen op afstand je firmware updaten. Zo te lezen hebben ze dat gedaan.
Een firmware klaarzetten kunnen ze doen, maar zelfstandig jouw apparaat updaten heb ik nog niet zien gebeuren.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

pascallj schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:04:
[...]

Een firmware klaarzetten kunnen ze doen, maar zelfstandig jouw apparaat updaten heb ik nog niet zien gebeuren.
Sorry, misschien heb ik dat verkeerd begrepen uit de berichten hier op het forum. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:54

S2S

Gely schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:04:
[...]

Wat betreft power op de P1 / splitter en CT. Hieronder zoals het bij mij is, op alles voeding. Sinds mei vorig jaar nog geen enkele keer uitval gehad. Alles hangt trouwens op een een Unifi netwerk zonder dedicated 2.4GHz netwerk.
[Afbeelding]
Marstek zelf laat een bericht zien in de set-up dat ze een 2.4 GHz netwerk aanraden, dat het bij jou werkt , met genoeg kennis is fijn in jouw geval. Maar voor veel vragen hier op het forum ligt het toch echt aan het netwerk en of alle voedingen aangesloten zijn . Er zijn altijd uitzonderingen;)

En niet te vergeten , meter selectie bij de CTOO3. Persoonlijk word ik er een beetje simpel van dat deze vragen meer dan 1 jaar later nog steeds voorbij komen … en aan Marsteks zijde niet voldoende zijn opgelost .. niet echt plug n play … nog steeds niet ..

Ik ben heel blij met mijn batterijen , begrijp me niet verkeerd , en hier werkt het nu zeker 7-8 maanden perfect (maar, been there, done that ) maar de PR en het gemak klopt nog steeds niet. Zorgt voor veel frustratie bij nieuwe klanten / gebruikers en dat zie je hier en op FB terug.

[ Voor 21% gewijzigd door S2S op 12-02-2026 10:11 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-03 12:55
Bossi13 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:36:
[...]

Zelfde setup hier. Dus jouw meegeleverde usb bij de HW splitter trekt de 3 niet? Begrijp ik dat goed?
Als ik enkel de splitter of enkel de CT003 extra voeding gaf bleef het niet goed werken nee. Zal ook afhangen van de digitale meter, niet elke meter geeft evenveel vermogen op zijn connector.

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 17-03 10:50
3raser schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:51:
Sinds gisteren ook de gelukkige eigenaar van een Venus E3. Het was even knoeien om hem de HW P1 meter te laten vinden maar uiteindelijk werkt het. Nu nog even duimen dat de officiële Home Assistant integratie snel plaats vind. Het lijkt alweer een tijdje stil te liggen met die ontwikkeling.
Dus als ik het goed lees komt die integratie er enkel voor de V3? Had HA aangeschaft met de hoop dat dit ook voor mijn V2 zou werken.. |:(

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

TODED schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:33:
[...]

Dus als ik het goed lees komt die integratie er enkel voor de V3? Had HA aangeschaft met de hoop dat dit ook voor mijn V2 zou werken.. |:(
Als je zo graag de batterij in HA wilt en daarmee aan de slag, zou ik gewoon de lekker de Modbus kant bewandelen. Bergen meer mogelijkheden dan de API en zal waarschijnlijk altijd stabieler blijven.

Als je zelf niet met Modbus wilt rommelen, laat iemand anders dan een ESP voor je maken en flashen (bijvoorbeeld). Kwestie van inpluggen daarna, verbinden met je WiFi en je bent klaar!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23:05
pascallj schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:41:
[...]

Als je zo graag de batterij in HA wilt en daarmee aan de slag, zou ik gewoon de lekker de Modbus kant bewandelen. Bergen meer mogelijkheden dan de API en zal waarschijnlijk altijd stabieler blijven.

Als je zelf niet met Modbus wilt rommelen, laat iemand anders dan een ESP voor je maken en flashen (bijvoorbeeld). Kwestie van inpluggen daarna, verbinden met je WiFi en je bent klaar!
Inderdaad. Van 14/06/25 heb ik deze in gebruik en dat werkt perfect. Naar wat ik hier allemaal lees de laatste tijd...Het wordt erg. Ik gebruik mijn Marstek nooit in AI mode, zou dat er soms wat mee te maken hebben? ;)

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• S2S

S2S

dannyro schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:27:
[...]

Inderdaad. Van 14/06/25 heb ik deze in gebruik en dat werkt perfect. Naar wat ik hier allemaal lees de laatste tijd...Het wordt erg. Ik gebruik mijn Marstek nooit in AI mode, zou dat er soms wat mee te maken hebben? ;)
Maar die functies zijn er gewoon ;) moeten ze die niet aanbieden .. snap je 😆 het is en blijft een plug n play, en zo heet dit topic ook ;) niet het ik moet alles zelf automatiseren of ik gebruik bepaalde functies niet topic … its all in the name, daar zijn andere threads voor afgesplitst .

Hier draaien er al 2 perfect vanaf februari 2025 als we toch met data strooien.

En als het niet werkt en je googled komt dit topic naar boven, 1+1 =2

[ Voor 29% gewijzigd door S2S op 12-02-2026 13:04 ]

• tweeek
In het algemeen, ik had wel eens dat de CT verbinding er niet was via de app, de ene keer alleen op de app en wel op het apparaat soms ook niet op het apparaat, meestal werd dit na wat gevloek en geduld uit zichzelf hersteld.
(net zoals in eerdere berichten de HWP1 offline bij de marstek maar wel volledig functioneel in de Hw app)

En zojuist had ik deze melding op de marstek die ik nog niet eerder gezien had, zomaar uit het niets, een nieuwtje voor de V1 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uIGxHhwRMdf4IviJE_-HrdTZ4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bc2HvztgjIxGIWASUhgykv4M.jpg?f=fotoalbum_large

Of is het een melding van mijn tablet aangezien het om de app versie van de marstek gaat ...... V1.6.58

[ Voor 12% gewijzigd door tweeek op 12-02-2026 13:09 ]

• 3DWim
  • Laatst online: 17:23
S2S schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:56:
[...]
Maar die functies zijn er gewoon ;) moeten ze die niet aanbieden .. snap je
AI modus werkt ook gewoon op V2.
Probleem is alleen de gebruiker die allerlei opties erbij verzint of vind dat die er op moeten zitten.
AI is gewoon NOM met laden op goedkoopste moment.
Niks nie API of modbus voor nodig.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

tweeek schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:03:
In het algemeen, ik had wel eens dat de CT verbinding er niet was via de app, de ene keer alleen op de app en wel op het apparaat soms ook niet op het apparaat, meestal werd dit na wat gevloek en geduld uit zichzelf hersteld.
(net zoals in eerdere berichten de HWP1 offline bij de marstek maar wel volledig functioneel in de Hw app)

En zojuist had ik deze melding op de marstek die ik nog niet eerder gezien had, zomaar uit het niets, een nieuwtje voor de V1 ?

[Afbeelding]

Of is het een melding van mijn tablet aangezien het om de app versie van de marstek gaat ...... V1.6.58
Is inderdaad een nieuwe versie voor de app (1.6.59). Heb er deze keer geen post aan gewaagd want zit weinig nieuws in ;)

• S2S

S2S

3DWim schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:05:
[...]

Probleem is alleen de gebruiker die allerlei opties erbij verzint of vind dat die er op moeten zitten.
Nogmaals moeten ze dat niet zo aanbieden ;) noem het NOM + de marketing is ook gewoon scheef. Werk je het allemaal mee in de hand

• 3DWim
S2S schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:12:
[...]

Nogmaals moeten ze dat niet zo aanbieden ;) noem het NOM + de marketing is ook gewoon scheef. Werk je het allemaal mee in de hand
Joh ze kunnen het ook S2S noemen. De omschrijving van wat de modus doet klopt en de accu doet precies dat, dus wat is nu je probleem? Dat jij iets anders bedacht hebt bij de term AI ?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• tweeek
pascallj schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:11:
[...]

Is inderdaad een nieuwe versie voor de app (1.6.59) inderdaad. Heb er deze keer geen post aan gewaagd want zit weinig nieuws in ;)
Dan loop jij er 1tje voor of ik achter :) , maar ik heb ook niet echt haast om dat te nemen maar moet er denk ik wel aan als ik nog wil kijken met de aanpasbare NoM instelling .

• niek35
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:45
Op aanvraag heb ik vanochtend voor mijn v2's software v158 en BMS 216 ontvangen. Zojuist geïnstalleerd en werkt prima. ik kan nu inderdaad de leds uitschakelen & ook DoD instellen.

Daarnaast ook v122 voor de CT003 geïnstalleerd.

Enige nadeel: hm2qtt lijkt ermee te zijn gestopt, ik gok op nog geen support voor v158 of een ander issue. (wellicht wederom een nieuwe mqtt topic of aangepaste security o.i.d.) > Edit: en opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door niek35 op 12-02-2026 15:44 ]

2x Marstek Venus E v158 | CT003 v122 | Single Quatt v1 & een lading zonnepanelen.

• dnat
Gely schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:04:
[...]

[Afbeelding]
ik heb het hier al een paar keer gepost met al die kabels en USB voedingen in kasten rondom etc.... koop gewoon een simpele clean 5v dinrail en wat usb-c male +- kabeltjes uit aliexpress en veel simpelere stabiele oplossing. Deze geeft voor mij voeding aan hw p1 , splitter en ct003 tegelijk. Op andere plaatsen heb ik soortgeljik om al mijn camera rond huis te voeden met 5v.

https://www.google.com/ac...kQQ9aACKAB6BAgMEBM&adurl=

[ Voor 38% gewijzigd door dnat op 12-02-2026 13:42 ]

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:56
dnat schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:39:
[...]

ik heb het hier al een paar keer gepost met al die kabels en USB voedingen in kasten rondom etc.... koop gewoon een simpele clean 5v dinrail en wat usb-c male +- kabeltjes uit aliexpress en veel simpelere stabiele oplossing. Deze geeft voor mij voeding aan hw p1 , splitter en ct003 tegelijk. Op andere plaatsen heb ik soortgeljik om al mijn camera rond huis te voeden met 5v.

of als je nog minder wil prutsen - https://www.conrad.be/nl/...edrflvDGpZvxoCRoYQAvD_BwE en daaraan een standaard usb-c kabeltje

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• 3DWim

• vifra
ja maar den dien je een stekkerdoos te hebben naast uw groepenkast ... niet iedereen heeft die ...

• 3DWim
vifra schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:42:
[...]

ja maar den dien je een stekkerdoos te hebben naast uw groepenkast ... niet iedereen heeft die ...
En 5V kabeltjes gaan trekken IN je groepenkast kan en mag wel iedereen ?

• vifra
3DWim schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:44:
[...]

En 5V kabeltjes gaan trekken IN je groepenkast kan en mag wel iedereen ?
ah ... dat kabeltje is niks - die din-rail module monteren kan en mogen is twee apparte zaken hé ...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:07
vifra schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:55:
[...]

ah ... dat kabeltje is niks - die din-rail module monteren kan en mogen is twee apparte zaken hé ...
Ja, dan is een stopcontact zetten naast de kast toch makkelijker...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Gely
dnat schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Ach ja, ieder zijn ding natuurlijk al was het dat hier (bijna) elk stopcontact op energie gemonitored wordt en een DIN-rail oplossing niet is wat ik bij deze prefereer al heb ik hopen plaats in de elektro-kasten . Ik spreek hier als elektrotechnieker, maar wat jij voorstelt is voor een leek die een plug&play oplossing voorstaat al helemaal uit den boze, niet?

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• vifra
Gely schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Ach ja, ieder zijn ding natuurlijk al was het dat hier (bijna) elk stopcontact op energie gemonitored wordt en een DIN-rail oplossing niet is wat ik bij deze prefereer al heb ik hopen plaats in de elektro-kasten . Ik spreek hier als elektrotechnieker, maar wat jij voorstelt is voor een leek die een plug&play oplossing voorstaat al helemaal uit den boze, niet?
Klopt - dan is een stopcontact plaatsen of een din-rail module plaatsen direct iets voor een vakman en daar gaat het plug&play meerwaarde ...

• vifra
Tommie12 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Ja, dan is een stopcontact zetten naast de kast toch makkelijker...
dat is ook in de groepenkast rommelen - kabeltje trekken naar een din-rail module (zekering) - is hetzelfde dus ... enkel voor mensen met kennis en wat handigheid ...

[ Voor 8% gewijzigd door vifra op 12-02-2026 15:07 ]

• vifra
Gely schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Vraagje - als je ieder contact monitored - waarom? Is het omdat het kan of omdat je er echt iets mee doet naar optimalisatie ?

Vb. welk nut van het monitoren van verbruik deurbel ... of verbruik router, of ... dat zijn nu eenmaal "kleine verbruikers" die je sowieso hebt / gebruikt / ...

En stel je monitored het verbruik van de vaatwasser. ga je je gedrag aanpassen? Ga je uw toestel vervangen als dat nogal hoog is ? ... (en bij vervanging, wat is de impact van die vervanging op het milieu versus gewoon verder gebruiken met wat hoger verbruik, ... )

ik weet dat we hier allen wat pationeel bezig zijn met het zoeken naar otpimalisatie - mar vergeten we niet te snel of het wel enig zin heeft om dat laatste ook er uit te halen? (naast de hobby whoaha waarde dan ... )

• 3DWim
pascallj schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:11:
[...]
Is inderdaad een nieuwe versie voor de app (1.6.59). Heb er deze keer geen post aan gewaagd want zit weinig nieuws in ;)
Nou ja: de LED optie is nu weer verdwenen (voor de V2 gebruikers).

3DWim schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:18:
[...]

Nou ja: de LED optie is nu weer verdwenen (voor de V2 gebruikers).
Maar die werkte toch al niet dus heel erg is dat niet.

Misschien hebben ze nu een check toegevoegd die controleert of de batterij op v158 of later zit. Vanaf dan schijnt het wel te werken:

niek35 in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• Gely
vifra schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Vraagje - als je ieder contact monitored - waarom? Is het omdat het kan of omdat je er echt iets mee doet naar optimalisatie ?

Vb. welk nut van het monitoren van verbruik deurbel ... of verbruik router, of ... dat zijn nu eenmaal "kleine verbruikers" die je sowieso hebt / gebruikt / ...

En stel je monitored het verbruik van de vaatwasser. ga je je gedrag aanpassen? Ga je uw toestel vervangen als dat nogal hoog is ? ... (en bij vervanging, wat is de impact van die vervanging op het milieu versus gewoon verder gebruiken met wat hoger verbruik, ... )

ik weet dat we hier allen wat pationeel bezig zijn met het zoeken naar otpimalisatie - mar vergeten we niet te snel of het wel enig zin heeft om dat laatste ook er uit te halen? (naast de hobby whoaha waarde dan ... )
Een uit de hand gelopen hobby, laat ons zeggen dat ik in HA alle verbruikers zie. Is dat nodig, verre van, maar ik had hier al een 15-tal Wifi Shelly power plugs die ik nadien heb vervangen door EVE Matter over Thread devices met daar naast nog eens een 20 tal Z-Wave pluggen (daar was ik ooit mee begonnen). Op een gegeven moment dacht ik die WiFi pluggen toch nog een 2de leven te geven ipv ze in de kast te laten liggen :) Lichtcircuits ed. worden al lang via Shelly EM50's gemonitored. Wat betreft de individuele verbruiken, daar heb ik toch één en ander uit geleerd, zoals bijv. een Unraid server die 1MW per jaar aan energie slurpte en nu nog maar 350kWh na vervangen van het moederbord en een andere processor, die investering had ik er per direct uit 8) En zo zijn er nog wel dingen. Maar of dit allemaal continue monitoring vergt, wel nee. Het is gewoon leuk om het allemaal te programmeren en te automatiseren.

EDIT om een idee te geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI5KwqRQ2T9wU7iIAgH4BUxo7M0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ulpijv6jfatPd8nksnSxw3vL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Gely op 12-02-2026 15:51 ]

niek35 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:29:
Op aanvraag heb ik vanochtend voor mijn v2's software v158 en BMS 216 ontvangen. Zojuist geïnstalleerd en werkt prima. ik kan nu inderdaad de leds uitschakelen & ook DoD instellen.

Daarnaast ook v122 voor de CT003 geïnstalleerd.

Enige nadeel: hm2qtt lijkt ermee te zijn gestopt, ik gok op nog geen support voor v158 of een ander issue. (wellicht wederom een nieuwe mqtt topic of aangepaste security o.i.d.) > Edit: en opgelost.
Wat is het verschil met de CT003 op 158 tov oudere versies?
Wat ik me verder nog afvraag. Als je DoD aanpast op een V2, ontlaadt die dan nog steeds tot 11% of stopt die op 12% ?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• niek35
Geen idee, ik zie eigenlijk geen verschil in gedrag.

Heb de DoD even op 50% gezet, eens zien of ze dan stoppen met ontladen.

2x Marstek Venus E v158 | CT003 v122 | Single Quatt v1 & een lading zonnepanelen.

• tweeek
Druppeltje_ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:02:
[...]

Wat is het verschil met de CT003 op 158 tov oudere versies?
Wat ik me verder nog afvraag. Als je DoD aanpast op een V2, ontlaadt die dan nog steeds tot 11% of stopt die op 12% ?
Niet helemaal het goede antwoord, maar gelukkig gaat de mijne V1 variant naar de 11%, toen DoD er net was heeft ie 2 x ontladen tot 12% wat ik gezien had en nu gaat ie gewoon weer lekker naar de 11% toe wat voor mij eigenlijk nog wel lager mag aangezien daar soms nog een flinke portie stroom zit.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
tweeek schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:35:
[...]
-knip-
wat voor mij eigenlijk nog wel lager mag aangezien daar soms nog een flinke portie stroom zit.
Ik snap dat dit van je mag, maar door de laatste 11% of 520watt ook aan te willen spreken en dieper te ontladen, ga je de toegezegde >6000 cycli niet meer halen.

Als consument had ik liever een 5.12kWh batterij gekocht waar 'stiekem' 5.7kWh in zit met DoD tot 88%. Maar het is wat het is, en dat wist ik ook voordat ik um kocht.

• tweeek
Chris.nl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:55:
[...]

Ik snap dat dit van je mag, maar door de laatste 11% of 520watt ook aan te willen spreken en dieper te ontladen, ga je de toegezegde >6000 cycli niet meer halen.

Als consument had ik liever een 5.12kWh batterij gekocht waar 'stiekem' 5.7kWh in zit met DoD tot 88%. Maar het is wat het is, en dat wist ik ook voordat ik um kocht.
Het is meer dat ik zo ongeveer zeker weet dat er nog een dikke kilowatt (1,3 kWh) bij mij in de 11% zit.
En dat vind ik net jammer..... maar goed het is niet anders dus ik doe het er mee!

Chris.nl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:55:
[...]

Ja klopt volledig. Alleen merk ik dat mijn batterijen vaak best nog wat uit die laatste procent van 12 naar 11 weten te halen. Dat staat vaak zelfs niet in verhouding met pakweg van 16 naar 15%. Vandaar mijn vraag of die recente versies tot 11 of tot 12% gaan.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:22
Gely schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:41:
[...] zoals bijv. een Unraid server die 1MW per jaar aan energie slurpte

[...] om een idee te geven:
[Afbeelding]
Impressive... je hebt nerds en je hebt topnerds. Jij zit wmb echt in de buitencategorie. Grappig is dat al die meters op zichzelf al behoorlijk wat slurpverbruik kennen ( :> )
En die 1 MW per jaar zal vast geen 1MW per jaar zijn... want dat is 9 mln kWh per jaar hi hi. Maar goed, ik begrijp je punt.

• Gely
FiberSam schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:26:
[...]

Impressive... je hebt nerds en je hebt topnerds. Jij zit wmb echt in de buitencategorie. Grappig is dat al die meters op zichzelf al behoorlijk wat slurpverbruik kennen ( :> )
En die 1 MW per jaar zal vast geen 1MW per jaar zijn... want dat is 9 mln kWh per jaar hi hi. Maar goed, ik begrijp je punt.
:) Uiteraard was dat 1MWh hé , ;) En die metertjes, dat maakt echt het verschil niet, we spreken hier van misschien 100Wh op jaarbasis als het al zoveel is.

[ Voor 11% gewijzigd door Gely op 12-02-2026 19:57 ]

• mistertimmy952
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-02 13:49
[...]

UPDATE:
Vanmiddag toevallig een P1 HomeWizard van een collega kunnen lenen. Binnen drie minuten werkte alles perfect: de accu koppelde direct met de HomeWizard, de fases werden correct uitgelezen en het laden/ontladen gebeurde netjes op basis van de zonnestroom. Precies zoals je mag verwachten van een plug‑and‑play oplossing. Ik heb mijn eigen homewizard P1 dan maar besteld.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen, al hebben ze helaas niets opgelost. De CT003 heeft nooit iets anders gedaan dan 0 W tonen en blijven hangen op “diagnose…” van de eerste moment van de aanschaf. Of het nu een hardware- of softwareprobleem is weet ik niet, maar functioneren doet hij simpelweg niet.

In mijn hele carrière als embedded systems engineer heb ik me nog nooit zo gefrustreerd gevoeld door een stuk consumentenelektronica als door dit apparaat. Het zal vast niet bij iedereen in goede aarde vallen, maar in mijn ogen is Marstek op dit moment nog geen volwaardig consumentenproduct...

• tweeek
mistertimmy952 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:05:
[...]

UPDATE:
Vanmiddag toevallig een P1 HomeWizard van een collega kunnen lenen. Binnen drie minuten werkte alles perfect: de accu koppelde direct met de HomeWizard, de fases werden correct uitgelezen en het laden/ontladen gebeurde netjes op basis van de zonnestroom. Precies zoals je mag verwachten van een plug‑and‑play oplossing. Ik heb mijn eigen homewizard P1 dan maar besteld.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen, al hebben ze helaas niets opgelost. De CT003 heeft nooit iets anders gedaan dan 0 W tonen en blijven hangen op “diagnose…” van de eerste moment van de aanschaf. Of het nu een hardware- of softwareprobleem is weet ik niet, maar functioneren doet hij simpelweg niet.

In mijn hele carrière als embedded systems engineer heb ik me nog nooit zo gefrustreerd gevoeld door een stuk consumentenelektronica als door dit apparaat. Het zal vast niet bij iedereen in goede aarde vallen, maar in mijn ogen is Marstek op dit moment nog geen volwaardig consumentenproduct...
Of is het een goedkoper product wat niet aan top verwachtingen voldoet.

[...]

UPDATE:

Of je CT003 is gewoon defect?

• tweeek
Mag je wel vanuit gaan dat dat redelijk gecontroleerd is.
Zelfs de HWP1 bij mij in ieder geval ..... herhaaldelijk opnieuw toegevoegd ..... meldingen dat ie correct toegevoegd was en dan de 3 fase test niet af kon ronden, de ene keer loopt dat op rolletjes de andere keer met wat strubbelingen ..... zoals de test die nog bezig is weg drukken en ineens is de 3fase test goed afgerond.
Het is gewoon wennen dat marsteks een eigen willetje hebben die je eigen wil soms te boven gaat !!!!

[ Voor 4% gewijzigd door tweeek op 12-02-2026 20:49 ]

tweeek schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:47:
[...]

Mag je wel vanuit gaan dat dat redelijk gecontroleerd is.
Zelfs de HWP1 bij mij in ieder geval ..... herhaaldelijk opnieuw toegevoegd ..... meldingen dat ie correct toegevoegd was en dan de 3 fase test niet af kon ronden, de ene keer loopt dat op rolletjes de andere keer met wat strubbelingen ..... zoals de test die nog bezig is weg drukken en ineens is de 3fase test goed afgerond.
Het is gewoon wennen dat marsteks een eigen willetje hebben die je eigen wil soms te boven gaat !!!!
Hij gaf in dit specifiek geval telkens 0-waardes terug op 2 verschillende DM's. Weet niet hoe je voor de rest nog wil of kan controleren of je CT defect is, buiten dat testen met een andere CT. Veel controleren kan je daar niet aan doen.

• tweeek
Druppeltje_ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:54:
[...]

Hij gaf in dit specifiek geval telkens 0-waardes terug op 2 verschillende DM's. Weet niet hoe je voor de rest nog wil of kan controleren of je CT defect is, buiten dat testen met een andere CT. Veel controleren kan je daar niet aan doen.
Ik heb ook geen CT003 en ook niet met andere dingen bezig als de standaard instellingen.
En of het nou voeding is of fabrieksherstel of wat nog meer geen idee maar dat zijn toch de minimale stappen die je onderneemt.

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:22
Gely schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:54:
[...]
En die metertjes, dat maakt echt het verschil niet, we spreken hier van misschien 100Wh op jaarbasis als het al zoveel is.
eeuuhh, weet je dat wel zeker dat het zo weinig is? Ik tel iets van 35 devices. Die verbruiken normaal gesproken toch wel zo'n 1W/stuk. Da's 35W. Op jaarbasis praat je dan over 300kWh.
tweeek schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:25:
[...]

Ik heb ook geen CT003 en ook niet met andere dingen bezig als de standaard instellingen.
En of het nou voeding is of fabrieksherstel of wat nog meer geen idee maar dat zijn toch de minimale stappen die je onderneemt.
Die stappen heeft hij toch ook allemaal meermaals doorlopen op aanraden van andere tweakers hier? Begrijp niet helemaal waar je naartoe wil. Ik opper gewoon de mogelijkheid dat de CT003 defect is. Ik zeg daarmee niet dat ik daar zeker van ben, maar het lijkt mij alleszins een niet uit te sluiten optie. Jouw antwoord daarop was ''dat hij dat toch wel degelijk gecontroleerd zal hebben''. Ik zou alleszins niet weten hoe ik mijn CT zou kunnen controleren of die effectief defect is indien hij morgen zou stoppen met werken en enkel 0-waardes doorgaf.

[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 12-02-2026 22:50 ]

• tweeek
Druppeltje_ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:49:
[...]

Die stappen heeft hij toch ook allemaal meermaals doorlopen op aanraden van andere tweakers hier? Begrijp niet helemaal waar je naartoe wil. Ik opper gewoon de mogelijkheid dat de CT003 defect is. Ik zeg daarmee niet dat ik daar zeker van ben, maar het lijkt mij alleszins een niet uit te sluiten optie. Jouw antwoord daarop was ''dat hij dat toch wel degelijk gecontroleerd zal hebben''. Ik zou alleszins niet weten hoe ik mijn CT zou kunnen controleren of die effectief defect is indien hij morgen zou stoppen met werken en enkel 0-waardes doorgaf.
jou feestje

JouW feestje? Neen hoor, op mijn feestje draaien de MT's gelukkig nog als een molentje. Wat zonde dat er hier zo infantiel gereageerd word wanneer je een medegebruiker probeert te helpen.

• niek35
@mistertimmy952 misschien mosterd na de maaltijd, maar welke firmware heeft de ct003?

Mijne werd initieel geleverd met v114 oid, leek ook niets te doen, firmware bijgewerkt naar v117 en nul problemen meer.

3DWim schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:05:
[...]

AI is meer dan laden op het goedkoopste moment. AI gaat op basis van het gebruikspatroon meerdere keren per dag laden. Probleem is die op de twee goedkoopstevmomenten, meestal 's nachts en rond de middag de batterij niet vol laadt. Als je zonnepanelen hebt is AI zoals het nu is ingericht in Vlaanderen alleen interessant in de winter met een dynamisch contract. Echter door de 25 % die je verliezen die de batterij heeft is het niet rendabel omdat de prijsverschillen in de winter tussen min en max te klein zijn. Ik heb het 2 maanden getest en bij nu terug over op een variabel contrat.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Gely
FiberSam schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:57:
[...]

eeuuhh, weet je dat wel zeker dat het zo weinig is? Ik tel iets van 35 devices. Die verbruiken normaal gesproken toch wel zo'n 1W/stuk. Da's 35W. Op jaarbasis praat je dan over 300kWh.
Je hebt gelijk, getal kwam eigenlijk in de rapte uit de losse pols en “k” vergeten. Ik had het ooit al eens met een powermeter gemeten per device. Mijn Shelly pluggen zaten tussen 0,5 en 0,7W afhankelijk van de belasting en de LED ring op aan of uit. Mijn Z-Wave pluggen tussen 0,4 en 0,8W onder dezelfde condities, net als de EVE, mijn enkele HW pluggen zitten daar ook rond. De meeste meten lage vermogens en zitten dus eerder rond de halve W, minder dan in jouw berekening. Maar toch een goed punt _/-\o_ al lig ik er niet echt wakker van aangezien een groot deel van dat verbruik door de zon wordt opgegeten :)

• Bossi13

UPDATE:

Ik begrijp jouw frustratie 100% man. Ik, en meerdere anderen, hebben ook in een situatie gezeten waar het maar niet wou werken.
Zolang je met 1 batterij werkt is dit een prima oplossing. Ik ben alleen niet zeker hoe snel de HW P1 corrigeert.
Ik las dat deze maar om de 10sec bijstuurt en de Martsek P1 om de 2. Verbeter me hier gerust als deze opvatting mis is.

Op deze manier heb je wel uitsluitsel dat de MP1 zijn ding niet doet. Misschien kan je deze ruilen?
Benieuwd naar het verdere verloop…. Met de aankoop van batterij 2 alhier kreeg ik de MP1 “cadeau”. Met jouw verhaal in gedachten houd ik deze als reserve.

• vifra
Gely schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:41:
[...]

Een uit de hand gelopen hobby, laat ons zeggen dat ik in HA alle verbruikers zie. Is dat nodig, verre van, maar ik had hier al een 15-tal Wifi Shelly power plugs die ik nadien heb vervangen door EVE Matter over Thread devices met daar naast nog eens een 20 tal Z-Wave pluggen (daar was ik ooit mee begonnen). Op een gegeven moment dacht ik die WiFi pluggen toch nog een 2de leven te geven ipv ze in de kast te laten liggen :) Lichtcircuits ed. worden al lang via Shelly EM50's gemonitored. Wat betreft de individuele verbruiken, daar heb ik toch één en ander uit geleerd, zoals bijv. een Unraid server die 1MW per jaar aan energie slurpte en nu nog maar 350kWh na vervangen van het moederbord en een andere processor, die investering had ik er per direct uit 8) En zo zijn er nog wel dingen. Maar of dit allemaal continue monitoring vergt, wel nee. Het is gewoon leuk om het allemaal te programmeren en te automatiseren.

EDIT om een idee te geven:
[Afbeelding]
Nice hobby ... een gefundeerde reden ...
Ik zal maar niet vragen wat de kweekbak bureau is zeker 8)

• Gely
vifra schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:51:
[...]

Nice hobby ... een gefundeerde reden ...
Ik zal maar niet vragen wat de kweekbak bureau is zeker 8)
:) Ja dat mag je vragen, ik kweek al vele jaren exotische planten (gembers, bananen, palmen, enz...).
Enfin, in het kort, de niet rookbare exoten ;)

• YLA
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-03 01:07

YLA

Gely schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:09:
[...]

:) Ja dat mag je vragen, ik kweek al vele jaren exotische planten (gembers, bananen, palmen, enz...).
Enfin, in het kort, de niet rookbare exoten ;)
Ik ook bananen en palmen.. gember niet, is dat moeilijk?

We gaan wel off topic gaan zo
YLA schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Palmen zet je gewoon in een bak met kweekgrond en dan als het een beetje wat op een plant begint te lijken zet je ze in de tuin.
Najah die ik had dan, geen idee welke soort het is.
Er was eens een palmboom waar van die trossen soort van kersen aan hingen en die heb ik gezaaid in een speciekuip met kweekgrond en ze staan nu een jaar in de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sRTEBdtLnLCGDpEk0bg1swwdVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHtCVwKEuCKFJBWTAGx0F8Gn.jpg?f=fotoalbum_large

Het is het kroegtopic een beetje off topic mag toch.. :9
Owh het MT topic dacht dat ik heel ergens anders zat _O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Gely
YLA schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Even snel off-topic ;) Dezelfde moeilijkheidsgraad als bananen. Gember (Costus, Hedychium, Maranta, Calathea, etc...) is trouwens van dezelfde familie als de bananen (Musa, Ensete, enz...). Ook Heliconia en Strelitzia zitten in dezelfde familie. Back to topic :)

• Gely
Ronald.42 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:46:
[...]

Palmen zet je gewoon in een bak met kweekgrond en dan als het een beetje wat op een plant begint te lijken zet je ze in de tuin.
Najah die ik had dan, geen idee welke soort het is.
Er was eens een palmboom waar van die trossen soort van kersen aan hingen en die heb ik gezaaid in een speciekuip met kweekgrond en ze staan nu een jaar in de tuin.

[Afbeelding]

Het is het kroegtopic een beetje off topic mag toch.. :9
Trachycarpus fortunei, Chinese waaierpalm, groeit als kool (en onkruid) :)
Goed, nu terug on topic voorleer de moderator ons op de nek valt 8)

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:13

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:En we gaan weer terug ontopic :)

• YLA
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-03 01:07

YLA

Perkouw schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:18:
[modbreak]En we gaan weer terug ontopic :)[/]
Hehe logisch :)

Bon, ct valt de hele tijd weg op twee batterijen sinds v147, router staat in de garage bij de batterijen. Is het beter om die router via netwerkkabel te verbinden rechtstreeks naar de Marstek Venus v2 batterijen?

Of stuurt ct enkel via die antenne die aan de p1 hangt?

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:03
Even een goed ervaringsbericht.

Afgelopen maandag 3 Marsteks Venus E 3.0 met CT003 ontvangen (deze zijn uiteindelijk voor ons nieuwe huis dat wij nu aan het bouwen zijn).

Gisteren (donderdag) de eerste accu aangezet en de CT003 aangesloten op de HomeWizard P1 hub (heb nog een Homewizard P1 meter voor Home Assistant). Na een kleine hickup met de registratie is het installeren, verbinden met de WiFi en upgraden van de Venus E (135.11.106 naar 147.117.112) en de CT003 zonder problemen verlopen.
De accu was voor 50% opgeladen en zag gisterenavond ook dat voor 2 uur mijn avond verbruik door de accu werd gecompenseerd.

De accu draait nu in zelf consumptie modus (helaas schijnt hier nu de zon niet waardoor de panelen te weinig opwekken voor de accu ook nog op te laden).

• Ploeftia
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-03 17:10
Mensen die klagen over de CT003, moeten het merk en model van hun electricteit meter vermelden.
B.V.. CT003 werkt niet met een Landis + Gyr model E360. Plaats je de CT003 achter een P1 splitter dan werkt het uitstekend met de E360. Tevens vermeld je type netwerk mesh, repeaters, afstand ect. Het enige gezeik dat ik met mijn Marstek Venus/CT003 system had was de Landis + Gyr meter. Verder was de API met v1.39 niet stabiel. Maar met versies 1.44-1.47 was alles goed.

• 3DWim
PNARI schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 06:05:
[...]
AI gaat op basis van het gebruikspatroon meerdere keren per dag laden.
Dat bedoel ik: wishfull denken.
DIT staat in de omschrijving van de AI modus, daar staat niks over verbruikspatroon en laden. Hooguit dat de accu ONTLAAD afhankelijk van verbruik. Maar dat doet NOM so wie so.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktfIvXItX7LN4Gn4TSoXtlReYwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qa1hIVfY3jUfR9kDL2px64xh.jpg?f=fotoalbum_large

• vifra
3DWim schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:52:
[...]

DIT staat in de omschrijving van de AI modus, daar staat niks over verbruikspatroon en laden. Hooguit dat de accu ONTLAAD afhankelijk van verbruik. Maar dat doet NOM so wie so.

[Afbeelding]
AI modus is gewoon:
NOM + laden op goedkoppste moment
Voorwaarde is dat je een dynamisch contract hebt - anders heeft AI geen nut ...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:07
vifra schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:54:
[...]

AI modus is gewoon:
Tja, en waarschijnlijk valt dat 'goedkoopste moment' samen met zonneschijn gedurende het grootste deel van het jaar.
Dus gewoon NOM zal al goed zijn voor 90% van de mogelijke besparing. Het tegendeel heeft nog niemand me kunnen bewijzen.

[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 13-02-2026 12:23 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• f1r3b4ll
dnat schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:21:
[...]

je hebt 14WP liggen, 1 batterij, blijkbaar dynamisch tarief en je wilt niet dat die 1 batterij NOM geeft in nacht want je hebt laag verbruik?

ik denk dat je eens goed omet nadenken wat je allemaal tracht te bekomen, het matched niet.
Waarvoor dient die batterij dan? om nog wat bij te laden als stroom goedkoop is terwijl je kwh in massa op andere momenten gaat buitenduwen op veel alger tarief?
Ik heb deze Marstek Venus E 3.0 5.12kWh aangeschaft vanwege zijn gunstige prijs en vooral omdat ik eens wil experimenteren met een thuisbatterij voordat ik daadwerkelijk een 10-15kWh setup aanschaf. Eerst eens kijken of het iets voor mij is.

Wat ik graag wil is het volgende:
  • overdag batterij laden met zonnestroom
  • deze stroom zelf verbruiken wanneer de prijs hoog is
  • overschot terugleveren op het net (handelen)
  • in de nacht wanneer de stroom goedkoop is mag de accu van mij ook gaan laden
Waar ik mijn vraagtekens over heb bij de Marstek:
  • hij gaat 's nachts al het sluipverbruik uit mijn batterij trekken ipv van het net. Ik ben bang dat de RTE hierdoor behoorlijk daalt
  • zodra ik overdag verbruikers heb zoals airco (verwarming), haalt hij dit eerst uit de batterij. Totdat deze leeg is, en dan gaat hij weer aanvullen vanuit PV, en dit trucje herhalen
  • Heb dus niet helemaal het idee dat hij zo slim is als hij pretendeert te zijn
  • Vraag mij af hoe hij de dynamische tarieven van Tibber (gekoppeld) precies gebruikt
Maar misschien is hij nog druk aan het (in)leren en moet ik geduld hebben. Draait pas 2 dagen.

• 3DWim
Tommie12 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:58:
[...]
Tja, en waarschijnlijk valt dat 'goedkoopste moment' samen met zonneschijn gedurende het grootste deel van het jaar.
Dus gewoon NOM zal al goed zijn voor 90% van de mogelijke besparing. Het tegendeel heeft nog niemand me kunnen bewijzen.
Nee, dat doet ie dus op basis van het "day ahead" prijzen circus.

• 3DWim
vifra schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:54:
[...]
AI modus is gewoon:
Dat is wat ik al stelde....

f1r3b4ll schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:25:
[...]

Ik heb deze Marstek Venus E 3.0 5.12kWh aangeschaft vanwege zijn gunstige prijs en vooral omdat ik eens wil experimenteren met een thuisbatterij voordat ik daadwerkelijk een 10-15kWh setup aanschaf. Eerst eens kijken of het iets voor mij is.

• hij gaat 's nachts al het sluipverbruik uit mijn batterij trekken ipv van het net. Ik ben bang dat de RTE hierdoor behoorlijk daalt
  • zodra ik overdag verbruikers heb zoals airco (verwarming), haalt hij dit eerst uit de batterij. Totdat deze leeg is, en dan gaat hij weer aanvullen vanuit PV, en dit trucje herhalen
  • Vraag mij af hoe hij de dynamische tarieven van Tibber (gekoppeld) precies gebruikt
Maar misschien is hij nog druk aan het (in)leren en moet ik geduld hebben. Draait pas 2 dagen.
Voor handelen ben je rijkelijk laat. Als de salderingsregeling volgend jaar voorbij is, is daar bijna geen usecase meer voor. Dat gaat je aan belasting meer kosten dan dat je aan kale stroomprijs eruit haalt. Ditzelfde geldt dan overigens ook voor goedkoop opladen, tenzij je al weet dat je die dag meer stroom nodig gaat hebben dan dat je opwek hebt én het prijsverschil groot genoeg is om het verlies te verantwoorden.

De RTE is met sluipverbruik laag, maar zoals altijd is dan ook het absolute verlies laag. Je kunt met tijdschema's programmeren dat hij 's nachts niet mag ontladen bijvoorbeeld. Je kunt niet instellen dat hij pas vanaf x vermogen iets gaat doen tenzij je dat voorziet d.m.v. externe sturing.

De verbruikers zullen ook gewoon eerst de PV stroom gebruiken. De batterij probeert 0 op de meter te houden. De zonnepanelen regel je niet en die leveren gewoon wat er beschikbaar is. De batterij vult alleen het tekort aan zonnestroom aan of neemt het overschot op. Je load kan niet kiezen of hij stroom uit de batterij krijgt, of van de PV. De PV levert een vaste hoeveelheid en de batterij vult aan of neemt op.

Zoals je in een aantal berichten hiervoor gelezen hebt: bij de 1 probeert AI een patroon te voorspellen en gaat op basis daarvan laden tijdens de goedkope momenten daarvoor afhankelijk van hoe het voorspelt is, en bij de ander is het gewoon domweg 1 maal per dag op de goedkoopste periode helemaal vol laden. Bij beide wordt geen rekening gehouden met het prijsverschil. In de winter is dit nauwelijks hoog genoeg gebleken om opladen in de goedkope uren te verantwoorden (als je rekening houdt met de verliezen).

[ Voor 5% gewijzigd door pascallj op 13-02-2026 12:40 ]

• S2S

S2S

f1r3b4ll schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:25:
[...]

Handelen kan deze batterij niet echt. Misschien met eigen automation , daar is een andere thread voor. Anders met de hand terug het net op laden. Verwacht er allemaal niet te veel van is een budget product. Is voornamelijk voor NOM. Ik heb hier het afgelopen jaar 100den euro bespaart op NOM. En dus zonne-energie opslaan . In de winter heb je weinig aan een batterij in NL. (mits de zon schijnt) tenzij je kan handelen . Mijn ervaring na 1 jaar. Of je nou 20/30/40/50/60 kWh accu hebt in de winter zonder zon hier in nl weg gegooid geld . (Mits veel zonnepanelen) rond de 60 is mijn gok.

Ik denk persoonlijk dat de sweet spot rond de 10 / 15 kWh ligt om je investering terug te verdienen. Het ligt er ook aan hoeveel zonnepanelen je hebt. Iemand die er 60 heeft vult een batterij in de winter makkelijker dan het gemiddelde van 12 in Nederland

[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 13-02-2026 12:46 ]

3DWim schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:52:
[...]

[Afbeelding]
Niks wishfull thinking , AI werkt zoals ik het beschrijf. Heb het 2 maanden gebruikt dus weet hoe het werkt.Misschien toch zelf eens uitproberen alvorens iets te posten wat niet klopt.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Pagina: 1 ... 345 ... 365 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.