• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
@snameroc Als het nu stabiel is zou ik nog even wachten. Er zijn ook niet echt functionele wijzigingen.
n.b. het is wel handig om te vermelden welke versie van de MT je hebt.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:08
Venus e3

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

DukeBox schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:00:
@snameroc Als het nu stabiel is zou ik nog even wachten. Er zijn ook niet echt functionele wijzigingen.
n.b. het is wel handig om te vermelden welke versie van de MT je hebt.
Nog handiger is om je signatuur te vullen met de relevante informatie...

:)F :)B

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:51
versie 147 draait op mijn V3 ook prima

• DukeBox
  • Nu online
SatScan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:43:
Nog handiger is om je signatuur te vullen met de relevante informatie...
Er zijn meer topics dan alleen /71

• LodeBo
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12-03 12:25
Vraag dit voor een vriend 😂😂 maar wel echt deze keer 😂😂.
Hij heeft dus een V3 met lan.
Hoe werkt dit nu eigenlijk ?
Gaat nu alles via lan of heb je ook nog wifi nodig ?

2 x Marstek Venus 5,12kwh v153 - Home Assistant - Huawei Sun2000-3ktl-l1 🇧🇪

• DukeBox
  • Nu online
LodeBo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:58:
Gaat nu alles via lan of heb je ook nog wifi nodig ?
Alles gaat via LAN. Beiden actief maakt het zelfs wat instabiel.

• LodeBo
DukeBox schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:03:
[...]

Alles gaat via LAN. Beiden actief maakt het zelfs wat instabiel.
Kan je de wifi dan uitschakelen? Ik heb zelf v2 dus geen benul hoe dat zit met V3

• DukeBox
  • Nu online
LodeBo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:05:
Kan je de wifi dan uitschakelen? Ik heb zelf v2 dus geen benul hoe dat zit met V3
Of nooit instellen of aan een tijdelijk AP toevoegen (bijv. hotspot op je telefoon) en die dan verwijderen.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:53
DukeBox schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:11:
[...]

Of nooit instellen of aan een tijdelijk AP toevoegen (bijv. hotspot op je telefoon) en die dan verwijderen.
Of in je router deze wifi van de marstek blokkeren. Als dat mogelijk is in jouw router.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• LodeBo
Ok bedankt voor jullie antwoorden!! 👍

• DukeBox
  • Nu online
berrieberrie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:21:
Of in je router deze wifi van de marstek blokkeren. Als dat mogelijk is in jouw router.
Dat werkt vaak wel maar soms blokkeert dat alleen het verkeer en krijgt de interface nog wel een IP (met gateway) toegewezen. Je ziet dan alsnog dat de MT ook via die interface data probeert te versturen.

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:58
LodeBo schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:05:
[...]

Je hebt in ieder geval wifi nodig als je firmware wil updaten. Dan is het zelfs gewenst om lan kabel te verwijderen evenals alle power kabels.

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• berrieberrie
sun62 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:21:
[...]

Je hebt in ieder geval wifi nodig als je firmware wil updaten. Dan is het zelfs gewenst om lan kabel te verwijderen evenals alle power kabels.
Ja dat is ook weer waar, daarom blokkeer ik hem in de router. Werkt in mijn geval goed.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

[...]

Firmware updates gaan via Bluetooth via de app. Daar is geen WiFi voor nodig. Alleen een internetverbinding op de telefoon.

• sun62
pascallj schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:27:
[...]

Firmware updates gaan via Bluetooth via de app. Daar is geen WiFi voor nodig. Alleen een internetverbinding op de telefoon.
O ja dat is waar het download eerst via telefoon en dan uploaden via Bluetooth 🙈

• snameroc
Ik heb toch echt de update van 144 naar 146 vananaf mijn werk gestart. Dus 20 km van mijn mobiel gedaan. En dat is perfect gegaan. Dus moet wel via wifi zijn gegaan. Venus e3

[ Voor 3% gewijzigd door snameroc op 09-02-2026 17:26 ]

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

snameroc schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:25:
Ik heb toch echt de update van 144 naar 146 vananaf mijn werk gestart. Dus 20 km van mijn mobiel gedaan. En dat is perfect gegaan. Dus moet wel bia wifi zijn gegaan.
Dat zou voor het eerst zijn dat we dat horen. En dat is gelukt van begin tot eind? Meer mensen die dat kunnen bevestigen?

• snameroc
Ja dat is gelukt. Ik had problemen met 144. De batterij wilde niet laden ook niet met de hand. Ik had een service verzoek ingediend via de app en maandagmorgen om 9 uur kreeg ik een mail dat er een update klaar stond. Ik denk ja ik kan wachten tot ik weer thuis ben en het weer donker is. Dus ik denk ik probeer het gewoon. Ik heb daarna vanaf het werk de p1 meter getest. Hij gaf aan dat hij geen nieuwe kon zoeken omdat ik in een ander netwerk zat wat klopt natuurlijk maar de diagnose ging goed en sindsdien doet hij het perfect.

• DukeBox
  • Nu online
Dan is het zelfs gewenst om lan kabel te verwijderen evenals alle power kabels.
Dat heb ik nog nooit hoeven doen, staat zo ook niet in de resellers handleiding.

• sun62
DukeBox schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:45:
[...]

Dat heb ik nog nooit hoeven doen, staat zo ook niet in de resellers handleiding.
Om activiteit te vermijden tijdens het updaten is het verstandig om ook de modbus activiteit te stoppen dmv het verwijderen van de lan kabel. Mocht je dit gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door sun62 op 09-02-2026 17:55 ]

• De Senaat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-03 22:06
pascallj schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:27:
[...]
Dat zou voor het eerst zijn dat we dat horen. En dat is gelukt van begin tot eind? Meer mensen die dat kunnen bevestigen?
Ik heb vanmiddag de downgrade naar versie 146 gedaan vlak nadat ik internettoegang voor de MT had geblokkeerd in de router. Kreeg de melding dat er iets niet goed was gegaan. Nadat ik de blokkering had weggehaald ging het wel goed. Ook mijn conclusie was dus dat het downloaden van firmware bij de Venus E 3.0 dus inderdaad via Wifi gaat. Misschien ook via lan, maar die had ik er op dat moment niet inzitten.

1x MT Venus E 3.0 EMS 146, VNS 116, BMS 112, HW-P1 Solar: 3.9 kWp

• sun62
ranico schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:57:
[...]

Dit zou ik ook graag willen weten, via de app lijkt het niet mogelijk
Heb een manier gevonden via modbus. Dit heb ik aan mijn tooltje toegevoegd.
https://flows.nodered.org...7358c45281e10b83a8fc65744

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-03 17:05
Nieuwe firmware voor mijn v3 binnengekregen : v147.117.112. Met deze firmware kan ik effectief de led aan en uitzetten..

3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V147.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360

DukeBox schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:45:
[...]

Maar wordt wel altijd genoemd door Marstek en herhalen we hier dus ook. Modbus is de grootste veroorzaker van mislukte updates, dus die kabel sowieso, en ik kan mij voorstellen dat als je Modbus TCP vraagt (wat dus alleen via LAN kan), dat ook dat roet in het eten kan gooien. Dus als je de LAN eruit trekt, is ook dat uitgesloten.

Of het afsluiten van GRID dan wel Backup echt veel doet, betwijfel ik. Maar baadt het niet dan schaadt het niet.

• mistertimmy952
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-02 13:49
Bossi13 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Sorry voor de late reactie, (familiale verplichtingen gehad.)
Ik zag dat Pascallj ondertussen ook dezelfde richting uitgaat met zijn vragen.
Juiste firmware en goede wifi zijn denk ik de belangrijkste punten.
Ook een goede opmerking over de USB power door YLA. Wel de eerste keer dat ik die oplossing tegenkwam.
Zonet inderdaad de melding gehad dat zowel batterij als p1 dongle een update hebben. Ik was opnieuw hoopvol 3 dagen en tal van pogingen later... Niets nog steeds 0W van de fases en "diagnose..." In de app. Inmiddels contact opgenomen met de leverancier met de vraag of er eventueel een andere ct003 opgestuurd kan worden want ik vermoed eerder dat deze niet werkt? Of zijn er betere P1 alternatieven die met de marstek V3 samenwerken?

De accu zelf bedienen werkt inmiddels via de app wel en stuk beter maar helaas enkel handmatige bediening.

• DukeBox
  • Nu online
pascallj schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:46:
Modbus is de grootste veroorzaker van mislukte updates, dus die kabel sowieso..
Ik snap dat door LAN eruit te halen je modbus 'stopt' en dat makkelijker is uit te leggen naar gebruikers maar hier op t.net zou ik dan eerder zeggen zet de API en modbus interactie uit bij een update. LAN is juist handig om te zien of die weer online komt.

b.t.w. ik krijg nu ook 147.117.112 aangeboden en kan op 'update now' klikken terwijl ik via 5G zit en mijn MT alleen via LAN is verbonden. Ik doe de update nog niet overigens gezien alles prima draait.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 09-02-2026 18:55 ]

• YLA
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-03 01:07

YLA

mistertimmy952 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:50:
[...]

Zonet inderdaad de melding gehad dat zowel batterij als p1 dongle een update hebben. Ik was opnieuw hoopvol 3 dagen en tal van pogingen later... Niets nog steeds 0W van de fases en "diagnose..." In de app. Inmiddels contact opgenomen met de leverancier met de vraag of er eventueel een andere ct003 opgestuurd kan worden want ik vermoed eerder dat deze niet werkt? Of zijn er betere P1 alternatieven die met de marstek V3 samenwerken?

De accu zelf bedienen werkt inmiddels via de app wel en stuk beter maar helaas enkel handmatige bediening.
Zeer bizar hoor.
Zeker dat je p1 open staat? In België moet je deze activeren op de fluvius site.

Heb je een p1 splitter of niet?

In de Marstek app, zie je niets van wattage wisselingen bij de ct003? Ook niet negatief en positief tegelijk?

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:54

S2S

[...]

Home wizard p1 werkt ook. Die kan je proberen .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• berrieberrie
hermlek schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:20:
Nieuwe firmware voor mijn v3 binnengekregen : v147.117.112. Met deze firmware kan ik effectief de led aan en uitzetten..
Kreeg net ook de kennis geving voor nieuwe firmware v147.117.112.
Heb deze gedownload en geïnstalleerd maar krijg daarna weer een kennisgeving voor dezelfde nieuwe firmware. Is dat normaal?

DukeBox schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:51:
[...]

Ik snap dat door LAN eruit te halen je modbus 'stopt' en dat makkelijker is uit te leggen naar gebruikers maar hier op t.net zou ik dan eerder zeggen zet de API en modbus interactie uit bij een update. LAN is juist handig om te zien of die weer online komt.

b.t.w. ik krijg nu ook 147.117.112 aangeboden en kan op 'update now' klikken terwijl ik via 5G zit en mijn MT alleen via LAN is verbonden. Ik doe de update nog niet overigens gezien alles prima draait.
Of Modbus TCP echt dé reden is, weet ik niet. Dat was slechts een reden die ik kon bedenken. Marstek zegt gewoon als er update problemen zijn, trek alle kabels eruit. Dus dat doen we maar. En aangezien updaten voorheen exclusief via BT ging, was dat ook geen probleem.

Een melding krijgen van een nieuwe versie, kon inderdaad altijd al via de Cloud. Alleen het updaten moest echt via BT gebeuren. En via het reverse engineeren van de app kwamen we er ook achter dat het echt via BT gebeurde. Ik heb er BT traces van. Daarom kunnen we nu ook via een alternatieve tool BT updates doen.

Waarom er dan nu mogelijk een optie voor updates via internet is toegevoegd, weet ik niet. Maakt het alleen maar lastiger, voor hen ook, om te debuggen waar de problemen nu weer zitten.
berrieberrie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:10:
[...]

Heb deze gedownload en geïnstalleerd maar krijg daarna weer een kennisgeving voor dezelfde nieuwe firmware. Is dat normaal?
Laat na de update de batterij rustig zijn ding doen voor een minuut of 5. Ook de app niet gebruiken. Daarna de app even volledig afsluiten (geforceerd stoppen) en opnieuw openen. Meestal is het dan wel doorgevoerd.
[...]

Als je 0 W blijft krijgen, werkt de meter dus nog niet lekker. Weet je zeker dat je P1 poort openstaat (een ding in België) inderdaad? Heb je een andere P1 meter om te verifiëren dat de poort werkt. Heb je geprobeerd een andere slimme meter te selecteren bij het configureren van de CT003? Zie je als de apparaat pagina van de CT003 opent (dus niet via de batterij) ook geen waardes?

En nogmaals, is de WiFi wel uitstekend?

Zolang er geen waardes binnenkomen heeft doorgaan geen zin. Diagnoses zullen niet werken en vanzelfsprekend NOM ook niet.

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:05
pascallj schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:18:
[...]

Als je 0 W blijft krijgen, werkt de meter dus nog niet lekker. Weet je zeker dat je P1 poort openstaat (een ding in België) inderdaad? Heb je een andere P1 meter om te verifiëren dat de poort werkt. Heb je geprobeerd een andere slimme meter te selecteren bij het configureren van de CT003? Zie je als de apparaat pagina van de CT003 opent (dus niet via de batterij) ook geen waardes?

Zolang er geen waardes binnenkomen heeft doorgaan geen zin. Diagnoses zullen niet werken en vanzelfsprekend NOM ook niet.
Ik gebruik zelf de HW P1, maar daarvoor is er een http-api beschikbaar, die je buiten de batterij/app om rechtstreeks kunt aanroepen om te kijken of er informatie uit de slimme-meter komt. Misschien weet iemand of er ook zo'n webservice-api is voor de CT003?

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

[...]

Als je 0 W blijft krijgen, werkt de meter dus nog niet lekker. Weet je zeker dat je P1 poort openstaat (een ding in België) inderdaad?
Sinds kort kunnen de Belgen onder ons dit trouwens zelf nakijken/inschakelen via mijn.fluvius.be
Voorheen was dit enkel op aanvraag.
Misschien wel handig om te controleren bij degene waar de nom niet wil werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1hgerPU7_6e8zYyyH90-PHiY-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJLAEp6uKaXBOUGqbnNYsalM.jpg?f=fotoalbum_large

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:40
[...]

Zoals @YLA al aangaf, met 1 batterij kan je met de Homwizard P1 werken.

Hier sinds vanavond een kleine storing te verhelpen. P1 Marstek even zonder spanning moeten zetten en sindsdien gaan beide batterijen laden aan 2500W terwijl ze ingesteld staan op zelfconsumptie.
Het was al donker dus die horen gewoon in standby te staan.
Ik kan ook weer aan de slag. Inmiddels weet ik dat dat even zou kunnen duren maar dat het telkens wel weer goedkomt. Daarna moet ik nergens meer aan zijn qua Marstek apparatuur.

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:22
berrieberrie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:01:
Dus bij een automatisering in bijvoorbeeld HA; batterij 2 ga pas laden bij een wattage van > 300watt.
Weer wat te doen,,😀
Misschien bedoelen we hetzelfde, maar ik zou P(2) niet bijschakelen bij P(tot)>300W, maar bij P(1)>2400W. En dan aan een soort load balancing doen, waarbij ze om-en-om leveren als je op P(tot)<2400W zit. Is een leuk klusje. Ik heb (voorlopig) maar 1 batt, maar ben al aardig aan het klussen met optimalisatie van de aansturing. Inmiddels ook de eerste node-red code gemaakt.

• FiberSam
sun62 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:48:
Heb vandaag al een nieuwe update gekregen kijken hoe die is.
Weet iemand waar ik het hele versie nummer kan teruglezen? Nu geeft de update knop allen 147 weer.
[Afbeelding]
ranico schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:57:
[...]

Dit zou ik ook graag willen weten, via de app lijkt het niet mogelijk
sun62 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:19:
[...]

Heb een manier gevonden via modbus. Dit heb ik aan mijn tooltje toegevoegd.
https://flows.nodered.org...7358c45281e10b83a8fc65744
Ik gebruik de YAML van Fonske. Daarmee kan je deze data als sensoren weergeven in een dashboard op HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POrl0QqpekcH7ObgZZadooc7vTw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PWWcZ973Bgk0ABm7OU0URBx0.jpg?f=user_large
FiberSam schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:55:
[...]

Misschien bedoelen we hetzelfde, maar ik zou P(2) niet bijschakelen bij P(tot)>300W, maar bij P(1)>2400W. En dan aan een soort load balancing doen, waarbij ze om-en-om leveren als je op P(tot)<2400W zit. Is een leuk klusje. Ik heb (voorlopig) maar 1 batt, maar ben al aardig aan het klussen met optimalisatie van de aansturing. Inmiddels ook de eerste node-red code gemaakt.
Zelf programmeren is ook heel leuk. Maar naar het schijnt zitten dit soort dingen en veel meer ook al in de Node RED code van Bob o.i.d. Als je in het Modbus topic zoekt naar Bob vind je het vast wel. Of zoek naar berichten van ~AUijtdehaag, want die vertelt het je graag ;).

• Bossi13
FiberSam schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:07:
Ik gebruik de YAML van Fonske. Daarmee kan je deze data als sensoren weergeven in een dashboard op HA:
Daarstraks aan begonnen maar zit al vast in stap 2 met die subfolder…😤😅

• FiberSam
pascallj schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:22:
[...]

Zelf programmeren is ook heel leuk. Maar naar het schijnt zitten dit soort dingen en veel meer ook al in de Node RED code van Bob o.i.d. Als je in het Modbus topic zoekt naar Bob vind je het vast wel. Of zoek naar berichten van ~AUijtdehaag, want die vertelt het je graag ;).
Die heb ik uiteraard al draaien hier...
De specifieke functies voor >1 batt heb ik niet goed bekeken omdat ik er toch maar 1 heb, Maar daar zit idd batt cycling in.

---------------------------------------

Hebben jullie deze gezien?

https://www.youtube.com/watch?v=3iJLobljUtM

Indrukwekkend verhaal, maar volgens mij gaat het hier toch gewoon om dezelfde batterij als de E3, maar dan met wat andere BMS/EMS erop. Hoe ze dan aan 24kW komen is me een raadsel (en is vlg mij misleidende marketing), want zoveel stroom kan deze batterij volgens mij helemaal niet aan. Dan zit je op 5C, 10x hoger dan de geadviseerde charge rate voor LFP. Ze zullen wel de maximale modulaire uitbouw bedoelen.
FiberSam schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:36:
[...]

Indrukwekkend verhaal, maar volgens mij gaat het hier toch gewoon om dezelfde batterij als de E3, maar dan met wat andere BMS/EMS erop. Hoe ze dan aan 24kW komen is me een raadsel (en is vlg mij misleidende marketing), want zoveel stroom kan deze batterij volgens mij helemaal niet aan. Dan zit je op 5C, 10x hoger dan de geadviseerde charge rate voor LFP. Ze zullen wel de maximale modulaire uitbouw bedoelen.
Dit is wel echt een ander product. Meer vergelijkbaar met de Venus A en D. Waar wij 16 LFP cellen in de batterij hebben voor een maximale spanning van 57,6 V, gaan ze hier per module door tot 950 V. Ik vermoed dat dat 16 kleine modules van 16 cellen zijn. Waarschijnlijk ook een hele hoop kleine BMSjes erin. Met die hoge spanning is de omzetting naar 230 V efficiënter te doen en is het ook eenvoudiger om 3-fasespanning te leveren.

24 kW aan PV input kan prima met 30 kWh aan cellen. Ze rekenen altijd met de maximale uitbouw bij dit soort producten omdat je alleen dan de hoogste vermogens kan halen.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:16
pascallj schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 00:07:
[...]

Dit is wel echt een ander product. Meer vergelijkbaar met de Venus A en D. Waar wij 16 LFP cellen in de batterij hebben voor een maximale spanning van 57,6 V, gaan ze hier per module door tot 950 V. Ik vermoed dat dat 16 kleine modules van 16 cellen zijn. Waarschijnlijk ook een hele hoop kleine BMSjes erin. Met die hoge spanning is de omzetting naar 230 V efficiënter te doen en is het ook eenvoudiger om 3-fasespanning te leveren.

24 kW aan PV input kan prima met 30 kWh aan cellen. Ze rekenen altijd met de maximale uitbouw bij dit soort producten omdat je alleen dan de hoogste vermogens kan halen.
Het zou in eerste instantie de Venus X zijn(zoals het model ook beter overeenkomt met de voorgangers A en D) ...... maar ze zijn goed in de boel veranderen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• hermlek
berrieberrie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:10:
[...]

Weet niet of dat normaal is. Maar ik heb later gemerkt dat de batterij niet meer normaal werkte. Ik had dit niet gemerkt omdat de 2 andere batterijen nog aan het ontladen waren. Toen deze 2 batterijen leeg waren bleef mijn V3 idle. Heb toen eerst een handmatige ontlading gedaan wat wel werkte. Daarna terug gewijzigd naar zelf geïnitieerd. Batterij deed echter niets. Heb dan de batterij terug naar fabrieksinstelling met behoud van gegevens gereset. Toen bleek dat die geen verbinding meer had met mijn ct002. Heb dan terug de ct002 gekoppeld en daarna leek alles terug normaal te verlopen. Toch even afwachten tot morgen om te zien dat het automatisch laden en ontladen correct verloopt.

3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V147.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:58
pascallj schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 00:07:
[...]

Zou men een bms hebbrn ?
Zie nergens aan de huidige dat die wel cel balancing doen.

• sun62
FiberSam schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:07:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]
Dat ziet er allemaal mooi uit alleen heb ik geen fatsoenlijke HA (container versie). Heb al jaren domoticz maar wil tzt er nog een HA langs zetten waar ik wel mee vooruit kan.

@sun62
Collega draait met deze emmc op een odroid C4.
Voordat je 256 Gb vol hebt...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• sun62
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 06:45:
@sun62
Collega draait met deze emmc op een odroid C4.
Voordat je 256 Gb vol hebt...
Dat is een mooi ding 400MB/sec daar kan je wat mee :)

Maxwp schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 02:02:
[...]

Zou men een bms hebbrn ?
Zie nergens aan de huidige dat die wel cel balancing doen.
Een BMS heb je sowieso nodig voor de beveiliging. Maar in de marketing wordt gesproken over het voorkomen van onbalans tussen de cellen, dus ik vermoed dat balancing er wel in zit.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:48
Met mijn Marstek V3 is het nog steeds knudde. Vanochtend kreeg ik de melding dat er nieuwe software beschikbaar is; van 147.116.106 naar 147.117.112.

Ik helemaal blij, dus meteen de update gestart... en, ja hoor: Update failed, check your internet connection! Waarom verbaasd me dat ook eigenlijk helemaal niet meer...

Om toch de MT nog een kans te geven heb ik hem nu naast de meterkast gezet en een LAN kabel aangesloten. Maaar.... nu zegt hij niet meer dat er een software update beschikbaar is. Als ik op "Device" klik zegt hij "you are using the latest version". Maar welke versie dat is wordt niet vermeld. Bij de menu keuze "Device" staat 147, maar niet wat daarachter komt.

Kan ik ergens de volledige software revisie uitlezen? En hoe zou ik 'em toch nog kunnen bewegen die versie 147.117.112 te downloaden?
KarsS schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:26:
Met mijn Marstek V3 is het nog steeds knudde. Vanochtend kreeg ik de melding dat er nieuwe software beschikbaar is; van 147.116.106 naar 147.117.112.

Ik helemaal blij, dus meteen de update gestart... en, ja hoor: Update failed, check your internet connection! Waarom verbaasd me dat ook eigenlijk helemaal niet meer...

Om toch de MT nog een kans te geven heb ik hem nu naast de meterkast gezet en een LAN kabel aangesloten. Maaar.... nu zegt hij niet meer dat er een software update beschikbaar is. Als ik op "Device" klik zegt hij "you are using the latest version". Maar welke versie dat is wordt niet vermeld. Bij de menu keuze "Device" staat 147, maar niet wat daarachter komt.

Kan ik ergens de volledige software revisie uitlezen? En hoe zou ik 'em toch nog kunnen bewegen die versie 147.117.112 te downloaden?
Je kunt dat in de standaard app niet uitlezen. Kan alleen via Modbus of 3rd party BT tools.

Vaker op de knop drukken wil nog wel eens helpen een update te forceren. Gewoon een keer of dertig achter elkaar en de melding wegklikken dat hij up-to-date is.

• berrieberrie
hermlek schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 00:33:
[...]

Weet niet of dat normaal is. Maar ik heb later gemerkt dat de batterij niet meer normaal werkte. Ik had dit niet gemerkt omdat de 2 andere batterijen nog aan het ontladen waren. Toen deze 2 batterijen leeg waren bleef mijn V3 idle. Heb toen eerst een handmatige ontlading gedaan wat wel werkte. Daarna terug gewijzigd naar zelf geïnitieerd. Batterij deed echter niets. Heb dan de batterij terug naar fabrieksinstelling met behoud van gegevens gereset. Toen bleek dat die geen verbinding meer had met mijn ct002. Heb dan terug de ct002 gekoppeld en daarna leek alles terug normaal te verlopen. Toch even afwachten tot morgen om te zien dat het automatisch laden en ontladen correct verloopt.
Pfffff.
Nou bij mij ging het zo. Heb 2 batterijen v3.
1 batterij was al geupdated naar laatste Firmware 147 ( ook veel problemen) maar uit eindelijk werkte het goed, ook samen met batterij Nr 2 die nog op 146 stond.
Gisteren dus deze ook geprobeerd te updaten. Ook na aanwijzingen van iedereen hier lukte het niet. Deed wel firmware downloaden met de bevestiging dat t gelukt was. Dit tot 3x toe. Bij opstarten van app kwam telkens weer de vraag dat er een firmware update klaar stond. Bij firmware stond inderdaad het Rode puntjes als teken dat er een update is.
Tijdens hele proces is batterij Nr 1 aan blijven staan ( waarom ook niet).
Vanmorgen deze uit gezet en nog eens geprobeerd batterij Nr 2 te updaten.
En voila update geslaagd en inderdaad geïnstalleerd. Even wachten dat alles ingesteld is (ct / wifi en bluetooth ledjes moeten aan gaan)
App opstarten en klaar.
Pfffff.
Wat nu preciese oorzaak is weet ik natuurlijk niet. Trial and error methode werpt zijn vruchten af
8)

• FiberSam

[...]

Ja, zie mijn post hierboven. Kan met HA/Fonske. Overigens bevind je je in goed gezelschap. Vannacht ook geupdatet. Zie dan maar weer eens alle comm goed te krijgen. Het is wel weer gelukt, maar ik weet niet hoe. Iig LAN kabel eruit gehaald, factory reset en hardware reset van de CT003. Met name dat laatste hielp wel.

• FiberSam
sun62 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 06:43:
[...]

Dat ziet er allemaal mooi uit alleen heb ik geen fatsoenlijke HA (container versie). Heb al jaren domoticz maar wil tzt er nog een HA langs zetten waar ik wel mee vooruit kan.
Ik draai hier ook HA in een container. Gaat prima. Ben overigens nu wel in een transfer naar een volledige VM oplossing. Dat werkt toch nog net wat makkelijker met apps.
Tot voor een paar maanden geleden draaide ik hier ook Domoticz. Maar daar ben ik helemaal mee gestopt, HA vind ik veel mooier, makkelijker, uitgebreider en vooral met een heel grote actieve community.

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:28
FiberSam schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:30:
[...]

Ja, zie mijn post hierboven. Kan met HA/Fonske. Overigens bevind je je in goed gezelschap. Vannacht ook geupdatet. Zie dan maar weer eens alle comm goed te krijgen. Het is wel weer gelukt, maar ik weet niet hoe. Iig LAN kabel eruit gehaald, factory reset en hardware reset van de CT003. Met name dat laatste hielp wel.
bah. moet ik hem wel aanschaffen. hij is weer terug op de shortlist nadat hij er een tijdje vanaf was. Ingeruild voor de INDEVOLT ;)
FiberSam schreef op maandag 9 februari 2026 @ 23:36:
[...]

Die heb ik uiteraard al draaien hier...
De specifieke functies voor >1 batt heb ik niet goed bekeken omdat ik er toch maar 1 heb, Maar daar zit idd batt cycling in.

---------------------------------------

Mooi product. Maar zal iets meer kosten dan de 200€/kwh van de Venus A vrees ik 🤡

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• sun62

Je evt ook standalone node-red tooltje gebruiken voor firmware uit te lezen. https://flows.nodered.org...7358c45281e10b83a8fc65744

• thomaskoel
  • Laatst online: 07-03 20:53
Deze is misschien wel interessant: https://www.youtube.com/watch?v=3iJLobljUtM

Vraag me af hoe veel die gaat kosten voor 15kwh. Zal wel iets duurder zijn dan 3 x venus e 3.0 :)
FiberSam schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:30:
[...]

Bij communicatieproblemen altijd beginnen met de CT003 geheel af te koppelen van stroom. 30 seconden wachten, dan weer aan te koppelen, uiteraard ook met de bijgeleverde voeding! Die bijgeleverde voeding is vaak noodzakelijk als de CT003 op vol 'vermogen' moet werken ...

Dit helpt in 95% van de gevallen bij verlies van communicatie als die in eerste instantie goed werkte.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12KWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Bossi13
@KarsS ,

Heb je toevallig dat bolletje aangeklikt bij de FW update pop-up? "niet meer opnieuw vragen" of iets in die stijl.
Dat is wat er bijstaat.

Wat jij nu best doet is de app openen, naar je betreffende batterij gaan (moest iemand er meer dan 1 hebben en meelezen).
Dan rechtsboven "tandwieltje" klikken.
Dan onderaan hulp & feedback selecteren.
Nu linksboven "vraag het aan Marstek".

Ik kreeg eergisteren binnen het uur een melding dat de update klaar stond. Zowel via mail als melding in de app.

Bossi13 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:46:
@KarsS ,

Heb je toevallig dat bolletje aangeklikt bij de FW update pop-up? "niet meer opnieuw vragen" of iets in die stijl.
Dat is wat er bijstaat.

Wat jij nu best doet is de app openen, naar je betreffende batterij gaan (moest iemand er meer dan 1 hebben en meelezen).
Dan rechtsboven "tandwieltje" klikken.
Dan onderaan hulp & feedback selecteren.
Nu linksboven "vraag het aan Marstek".

Ik kreeg eergisteren binnen het uur een melding dat de update klaar stond. Zowel via mail als melding in de app.
Als je "niet meer vragen" hebt aangevinkt, zal de melding niet meer automatisch naar voren komen, maar staat deze nog wel gewoon in hen instellingenmenu van de batterij. Je kunt daar gewoon nog naartoe om de batterij te updaten.

• Bossi13
pascallj schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:49:

Als je "niet meer vragen" hebt aangevinkt, zal de melding niet meer automatisch naar voren komen, maar staat deze nog wel gewoon in hen instellingenmenu van de batterij. Je kunt daar gewoon nog naartoe om de batterij te updaten.
Dat is iets wat ik dan fout interpreteerde.

Ik ga er wel bijvertellen dat ik een update had gevraagd omdat batterij 2 een andere FW versie had dan de eerste die al op de laatste FW stond.
De 2e batterij heb ik sinds zaterdag. Ik kreeg een automatische update hiervoor, maar net niet de allerlaatste dus heb ik gevraagd of ze deze konden pushen.

Ik lees veel posts met problemen en dat is niet onterecht met momenten. Maar ik kan persoonlijk niet zeggen dat hun hulp via de app slecht is, daar wordt binnen de dag op gereageerd, soms sneller.

Ondertussen draait mijn duo weer, gisteren een P1 verlengkabel geplaatst voor de M-P1 en die ging offline.
Gevolg, beide batterijen aan 2500W laden.
De verlengkabel was 2m, korter vond ik niet online. Uitgemeten maar was perfect in orde. Nu ingekort naar 30cm en alles draait weer als een tierelier, wel de P1 een hardware reset gegeven nadat de batterijen een nacht uit het stopcontact waren getrokken en eerst uitgezet uiteraard.

Bossi13 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:00:
[...]

Dat is iets wat ik dan fout interpreteerde.

Ik ga er wel bijvertellen dat ik een update had gevraagd omdat batterij 2 een andere FW versie had dan de eerste die al op de laatste FW stond.
De 2e batterij heb ik sinds zaterdag. Ik kreeg een automatische update hiervoor, maar net niet de allerlaatste dus heb ik gevraagd of ze deze konden pushen.

Ik lees veel posts met problemen en dat is niet onterecht met momenten. Maar ik kan persoonlijk niet zeggen dat hun hulp via de app slecht is, daar wordt binnen de dag op gereageerd, soms sneller.

Ondertussen draait mijn duo weer, gisteren een P1 verlengkabel geplaatst voor de M-P1 en die ging offline.
De verlengkabel was 2m, korter vond ik niet online. Uitgemeten maar was perfect in orde. Nu ingekort naar 30cm en alles draait weer als een tierelier, wel de P1 een hardware reset gegeven nadat de batterijen een nacht uit het stopcontact waren getrokken en eerst uitgezet uiteraard.
Was de CT003 met of zonder externe voeding? Wil even uitsluiten of alleen de voeding niet goed was, of dat ook het signaal veel invloed heeft van een blijkbaar te lange kabel.

• Bossi13
pascallj schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:16:

Was de CT003 met of zonder externe voeding? Wil even uitsluiten of alleen de voeding niet goed was, of dat ook het signaal veel invloed heeft van een blijkbaar te lange kabel.
Ik las van @YLA dacht ik dat hij een zwaardere usb voeding had gebruikt. Ik gebruik enkel de HW P1 splitter met bijhorende voeding voor zowel HW P1 als Marstek P1.
Maar zag pas daarnet dat ie ook apart kan gevoed worden dus daar had het waarschijnlijk ook me opgelost geweest. Nu is het wel zo dat me dat een stopcontact en extra USB voeding spaart. Dus ben tevreden dat het werkt.

Kleine kanttekening en misschien overbodige info:

Ik kan geen kabel zien bengelen. En de kabel van de P1 is te kort. Je zou kunnen zeggen dat ik dan alles ergens anders installeer maar de P1 van Marstek is magnetisch en plakt op die infrarood oogjes op de meter. (als ik me niet vergis met die IR uiteraard).

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:55
Bossi13 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:53:
[...]

Ik las van @YLA dacht ik dat hij een zwaardere usb voeding had gebruikt. Ik gebruik enkel de HW P1 splitter met bijhorende voeding voor zowel HW P1 als Marstek P1.
Maar zag pas daarnet dat ie ook apart kan gevoed worden dus daar had het waarschijnlijk ook me opgelost geweest. Nu is het wel zo dat me dat een stopcontact en extra USB voeding spaart. Dus ben tevreden dat het werkt.

Kleine kanttekening en misschien overbodige info:

Ik kan geen kabel zien bengelen. En de kabel van de P1 is te kort. Je zou kunnen zeggen dat ik dan alles ergens anders installeer maar de P1 van Marstek is magnetisch en plakt op die infrarood oogjes op de meter. (als ik me niet vergis met die IR uiteraard).
Ik heb me zo'n dual usb stekker gekocht, Kom je met 1 stopcontact toe. ;)

• Bossi13
blubbers schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:16:

Ik heb me zo'n dual usb stekker gekocht, Kom je met 1 stopcontact toe. ;)
Dat is zeker ook een optie maar elke verbruiker die we kunnen mijden of we een lichtere kunnen nemen is mooi meegenomen he, niet?
Het gaat in dit geval de moeite niet zijn waarschijnlijk, het is eerder het idee.
En dit topic gaat over batterijen, die willen we zo lang mogelijk inzetten als de zon onder gaat 8)
Geef wel gerust toe dat het geen slecht idee is.

[ Voor 4% gewijzigd door Bossi13 op 10-02-2026 19:46 ]

Bossi13 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:00:
[...]

De verlengkabel was 2m, korter vond ik niet online.
Begrijp ik dit goed? Ja draait NOM, je CT gaat offline en beide batterijen gaan volop laden?
Dat is wel een groot verschil met de V1/V2. Zodra de CT offline gaat, gaan deze gewoon in standby wat eigenlijk veel logischer is dan volop gaan laden. Ik moet zeggen dat de V3 me wel wat verbaasd. Ik had verwacht dat die zijn intrede veel beter ging verlopen. Ik twijfel er wel niet aan dat het uiteindelijk allemaal wel in orde komt, dat was bij de vorige versies ook het geval. Vooral de uitrol van nieuwe, en vooral verschillende FW lijkt bij de V3 nog een groter boeltje dan voorheen. Dit is een (voorzichtige) conclusie adhv wat ik hier allemaal lees, ik ben zelf niet in het bezit van een V3, laat me dat duidelijk zeggen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• mistertimmy952
YLA schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Zeer bizar hoor.
Zeker dat je p1 open staat? In België moet je deze activeren op de fluvius site.

In de Marstek app, zie je niets van wattage wisselingen bij de ct003? Ook niet negatief en positief tegelijk?
Geen splitter, direct in de P1 poort. Poort staat open volgens de site maar ook het driehoekje op de display staat aan. Neen niets in de app, alles 0w. Behalve de accu als ik deze handmatig doe zie je die in de app maar vermoedelijk is dit niet gemeten aan de meter. Wifi is uitstekend aangezien deze nog geen halve meter van de kast staat. Voorlopig nog geen antwoord van de leverancier. Ik twijfel of ik nu een homewizzard alvast zou kopen.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:30
@mistertimmy952 “Wifi is uitstekend aangezien deze nog geen halve meter van de kast staat.”
Dat wil nog niet zeggen dat het signaal van goede kwaliteit is, of dat er zelfs een correcte verbinding is. Zie de vele punten op dit forum m.b.t. 2.4GHz vs 5GHz, of gemengd onder één SSID, iets waar veel IoT devices trouwens last mee hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Gely op 10-02-2026 21:06 ]

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

mistertimmy952 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:58:
[...]

Geen splitter, direct in de P1 poort. Poort staat open volgens de site maar ook het driehoekje op de display staat aan. Neen niets in de app, alles 0w. Behalve de accu als ik deze handmatig doe zie je die in de app maar vermoedelijk is dit niet gemeten aan de meter. Wifi is uitstekend aangezien deze nog geen halve meter van de kast staat. Voorlopig nog geen antwoord van de leverancier. Ik twijfel of ik nu een homewizzard alvast zou kopen.
Kan je misschien op alles antwoord geven? Ik snap dat het een vol topic is, maar als je steeds maar antwoord geeft op helft van de probleemstappen, komen we ook maar langzaam verder.

Zoals ik zei in:
[...]

Daarbij, heb je ook de voeding van de meter wel aangesloten? Zoals ook in de TS staat en ook vanmiddag weer bleek: bij problemen altijd de CT003 van voeding voorzien. Hij is gevoelig voor een sterke en goede stroomvoorziening en dat biedt de P1 poort niet in alle gevallen.

• mistertimmy952
pascallj schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:07:
[...]

Kan je misschien op alles antwoord geven? Ik snap dat het een vol topic is, maar als je steeds maar antwoord geeft op helft van de probleemstappen, komen we ook maar langzaam verder.

Zoals ik zei in:

[...]

Daarbij, heb je ook de voeding van de meter wel aangesloten? Zoals ook in de TS staat en ook vanmiddag weer bleek: bij problemen altijd de CT003 van voeding voorzien. Hij is gevoelig voor een sterke en goede stroomvoorziening en dat biedt de P1 poort niet in alle gevallen.
Mijn excuses, neen helaas geen andere P1 meter, ik heb echter wel een 2de meterteller beschikbaar op een andere locatie (nieuwe woning die toevallig deze zomer gesloopt) ook daar exact hetzelfde resultaat 0w. Voeding en externe antenne zijn ook altijd aangesloten.

Ik heb nog geen problemen ervaren met slechte wifi verbindingen bij apparatuur en ik heb het gevoel dat de communicatie met de app goed werkt sinds de laatste update. Echter blijft de ct003 op "diagnose.." staan. Ook als je de meter zelf los aanklikt. Niets van metingen.

Meter selectie staat ook juist, sagemcom t211.
mistertimmy952 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Mijn excuses, neen helaas geen andere P1 meter, ik heb echter wel een 2de meterteller beschikbaar op een andere locatie (nieuwe woning die toevallig deze zomer gesloopt) ook daar exact hetzelfde resultaat 0w. Voeding en externe antenne zijn ook altijd aangesloten.

Ik heb nog geen problemen ervaren met slechte wifi verbindingen bij apparatuur en ik heb het gevoel dat de communicatie met de app goed werkt sinds de laatste update. Echter blijft de ct003 op "diagnose.." staan. Ook als je de meter zelf los aanklikt. Niets van metingen.

Meter selectie staat ook juist, sagemcom t211.
Nu nog de laatste vraag: heb je ook geprobeerd om andere meters te selecteren als je een meter moet kiezen in de CT003. Vanuit het verleden weten we dat kan werken. Dus gewoon het lijstje af gaan en er een aantal proberen die mogelijk op jouw meter lijken. In dit topic vind ik bijvoorbeeld een ervaring terug waarbij bij de T211 het werkte om de 'kwhiq MN200-e-p1' te selecteren.

Heb je overigens je CT003 wel geüpdatet? Ook daar lees ik niets over terug. Die kan je updaten door via de de CT003 pagina naar het instellingenwieltje te gaan.

• Bossi13
Druppeltje_ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:43:

Begrijp ik dit goed? Ja draait NOM, je CT gaat offline en beide batterijen gaan volop laden?
Wel, blijkbaar is het zo he. Had ik ook niet bij stilgestaan met die verlengkabel er tussen te hangen.
Algoed dat plots mijn oog er op viel dat ze volop aan het laden waren.
p1 weer online maar dan is er ergens iets waarom ze elkaar niet automatisch terug vinden.

Wat ik toen gedaan heb is beide batterijen in stand-by gezet en daarna weer op zelfconsumptie.
Alweer komt het niet goed. Ah ja, de P1 starte op, viel weg, kwam weer , viel weer weg.
Dan besloten de knoppen 1 voor 1 voor 5 seconden in te drukken en de stekkers uit het stopcontact. Het was laat en met de nacht in aantocht wou ik geen risico.

Vanmorgen de P1 van Marstek dan een hardware reset gegeven nadat ik de P1 verlengkabel er van tussen had gehaald. Dit eerst alvorens ik een fabrieksreset wou doen. Rustig stap voor stap want ik weet ondertussen dat het altijd wel even prutsen is maar dat het steeds ook weer goedkomt. Mijn vertrouwen groeit hierin. Heb al vanalles voor gehad dus maak me al niet snel druk meer na 2,5 maanden met 1 batterij.

Wat nog belangrijk is is geduld ☝️

De P1 rustig laten starten tot ie weer verbruik begint te meten en dan nog even laten lopen.
De digitale meterinstelling stond nog goed ingesteld.

Dan batterij 1 in het stopcontact. Knop ingedrukt en deze start op. Even wachten tot die online komt en de instellingen weer 1 voor 1 verifiëren. CT meter komt online en de auto diagnose start dan blijkbaar automatisch. Dat duurt even. Je krijgt direct weer de indruk dat de P1 niet werkt maar zoals ik zei geduld geduld en nog eens geduld.
Denk dat dit 5min of langer duurde eer die ziet dat ik op 1 fase zit en geen 3.
De batterij weer op zelfconsumptie gezet want die stond uiteraard nog op handmatig voor enkel zaterdag. Stand-By dus. Dit liep goed. Ze begon te leveren want ze had half uurtje op 2500W geladen.

Mooi, hop naar batterij 2.

Net hetzelfde verhaal als batterij 1. Ik kon weer met een gerust gevoel mijn batterywall verlaten.

Zoals gezegd. Heb er al wat mee meegemaakt maar het komt steeds weer goed. 😊

Hopelijk hebben anderen hier ook iets aan. Het is misschien een idee om alle mogelijke situaties en oplossingen te bundelen in een apart topic waar enkel de mods in kunnen posten. Zo blijft het overzichtelijk.
Een soort troubleshooters handleiding.

• Bossi13
Nog 1 ding misschien.

Sinds de 2e batterij actief schommelde ik met maximums van 50W rond de nul. Grotendeels met 25 maar met uitschieters.

Sinds de hardware reset van de P1 heb ik geen grotere schommelingen kunnen vaststellen dan 30W. En grotendeels tussen 0-10W

[ Voor 3% gewijzigd door Bossi13 op 10-02-2026 22:11 ]

• hermlek
Problemen na update marstek venus e v3 naar v147. Heeft er iemand ook dezelfde problemen na de update v147: de v3 in connectie met een ct002 doet sinds gisterenavond geen ontlading meer zelfs niet manueel - lading staat op 13% en mag ontladen tot 12%. De overige 2 v1 batterijen hebben geen problemen. Het heeft nochtans tijdelijk een beetje gewerkt. Heb weerom zoals bij de eerste problemen na de update een reset naar fabrieksinstellingen gedaan met behoud van instellingen maar in tegenstelling tot de 1ste keer helpt dit niet meer. Heb reeds hulp aangevraagd via feedback.
Ik ga in afwachting al eens volledig manueel opladen tot 100 %.

[ Voor 5% gewijzigd door hermlek op 11-02-2026 08:07 ]

Is er ook een auto firmware / BMS update voor v1/v2 of enkel v3?

• FiberSam
hermlek schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:26:
[...] Heeft er iemand ook dezelfde problemen na de update v147 [...]
Ja, ik had ook problemen (zie hiervoor). Bij mij leek vooral de hard reset van mijn CT003 het probleem te verhelpen. Iemand anders zei dat je het beste de CT even uit kan zetten en weer aan.
Maar jouw probleem is voor mij lastig te begrijpen. Jij hebt dus wél communicatie met je CT meter? Maar de aansturing vanuit de app werkt niet meer goed?
Over die 12 vs 13%: ik hoop niet dat ze in v147 de ondergrens weer hebben verhoogd. 2 weken geleden ging die al van 11% naar 12%

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:56
Avenger 2.0 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:16:
Why?

Als het stabiel is en er is geen directe dringende reden (bv. security issue) dan zie ik geen enkele reden waarom ik een nieuwe firmware zou willen; en zeker niet zonder mijn weten ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

Avenger 2.0 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:16:
V1/2 gaat tot 153 zonder vragen om firmware. De rest is op aanvraag en dat gaat tot 157.3 volgens mij. BMS updates sturen ze al een tijd niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door pascallj op 11-02-2026 08:35 ]

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:05
pascallj schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:34:
[...]

V1/2 gaat tot 153 zonder vragen om firmware. De rest is op aanvraag en dat gaat tot 157.3 volgens mij. BMS updates sturen ze al een tijd niet meer.
is dat niet tot v155 voor de v1/v2? soit bij mij is deze al maanden stabiel ook met API, geen nood aan iets anders. Ik denk verdere updates vooral met AI te maken en wat speciale gevallen.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:19
dnat schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:22:
[...]

is dat niet tot v155 voor de v1/v2? soit bij mij is deze al maanden stabiel ook met API, geen nood aan iets anders. Ik denk verdere updates vooral met AI te maken en wat speciale gevallen.
Voor gebruik van de API was tot nu toe versie 156 het stabielste. Anders loopt de CT vast.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

dnat schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:22:
[...]

Nee na 153 is het echt gestopt. Maar misschien dat als je al in het testtraject zit, je nog wel automatisch updates krijgt ofzo. In de backend komt alleen v153 nog naar voren (dus ook geen BMS update meer). Mijn batterij krijgt ook geen update op v153. Daarna had je wat DoD instellingen en LEDs uitzetten (maar dat werkt nog niet) en dat was het wel qua nieuwe functies volgens mij.

[ Voor 7% gewijzigd door pascallj op 11-02-2026 09:44 ]

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 11:44
Problemen na update marstek venus e v3 naar v147. Heeft er iemand ook dezelfde problemen na de update v147: de v3 in connectie met een ct002 doet sinds gisterenavond geen ontlading meer zelfs niet manueel - lading staat op 13% en mag ontladen tot 12%. De overige 2 v1 batterijen hebben geen problemen. Het heeft nochtans tijdelijk een beetje gewerkt. Heb weerom zoals bij de eerste problemen na de update een reset naar fabrieksinstellingen gedaan met behoud van instellingen maar in tegenstelling tot de 1ste keer helpt dit niet meer. Heb reeds hulp aangevraagd via feedback.
Uit de release notes van v147:

"Er is een laadhysteresis van 5% toegevoegd. Nadat de ontlading de SOC ≤ DOD activeert, moet het opladen de SOC ≥ (DOD + 5) bereiken voordat de ontlading naar het net kan worden hervat."

De batterij moet dus eerst weer naar minimaal 17% opgeladen worden voordat hij weer gaat ontladen
phkba schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:54:
[...]

Uit de release notes van v147:

"Er is een laadhysteresis van 5% toegevoegd. Nadat de ontlading de SOC ≤ DOD activeert, moet het opladen de SOC ≥ (DOD + 5) bereiken voordat de ontlading naar het net kan worden hervat."

De batterij moet dus eerst weer naar minimaal 17% opgeladen worden voordat hij weer gaat ontladen
Is er dan nóg een andere v147? Ik heb twee versies gezien waar dat niet in de changelog stond.

• antoinevromen
Ik denk dat al dat gedoe over V147 wat ik hier lees te maken heeft met de CT002/CT003. Ik heb de HW P1 en heb nooit problemen met wegvallende P1-meter. Ook de verhalen over zelf-diagnose zie ik nooit. Misschien heeft e.e.a. toch te maken met het feit dat de CT's zelf programmalogica in zich herbergen?

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

antoinevromen schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:02:
[...]

Ik denk dat al dat gedoe over V147 wat ik hier lees te maken heeft met de CT002/CT003. Ik heb de HW P1 en heb nooit problemen met wegvallende P1-meter. Ook de verhalen over zelf-diagnose zie ik nooit. Misschien heeft e.e.a. toch te maken met het feit dat de CT's zelf programmalogica in zich herbergen?
Heb zelf een Venus A met HW P1 en heb dit probleem ook niet moet ik eerlijk zeggen.

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 11:44
pascallj schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:56:
[...]

Is er dan nóg een andere v147? Ik heb twee versies gezien waar dat niet in de changelog stond.
Ik heb hem vanuit een ander topic:
1. De LED-indicator voor de schakelaar is nu beschikbaar.
2. De configuratie voor servers van derden is geoptimaliseerd.
3. De rapportage van gegevens buiten de piekuren aan servers is verbeterd.
4. De AI-gerelateerde protocollen zijn verfijnd en problemen met abnormale AI-werking zijn opgelost.
5. Compatibiliteit met Duitse Stromleser-elektriciteitsmeters is toegevoegd.
6. Er is een laadhysteresis van 5% toegevoegd. Nadat de ontlading de SOC ≤ DOD activeert, moet het opladen de SOC ≥ (DOD + 5) bereiken voordat de ontlading naar het net kan worden hervat.
7. De off-grid-poort omzeilt de DOD-beperkingen tijdens het testen, waardoor ontlading tot minimaal 8% mogelijk is.
8. Een bug is verholpen waarbij meerdere Venus-units in de handmatige modus elkaar zouden opladen/ontladen tijdens zelfopwekking/zelfverbruik.
Ik heb ook veel problemen gehad met de CT003, uiteindeljk een Shelly Pro 3EM in de meterkast gezet en sindsdien werkt alles perfect samen.
pascallj schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:42:
[...]

Nee na 153 is het echt gestopt. Maar misschien dat als je al in het testtraject zit, je nog wel automatisch updates krijgt ofzo. In de backend komt alleen v153 nog naar voren (dus ook geen BMS update meer). Mijn batterij krijgt ook geen update op v153. Daarna had je wat DoD instellingen en LEDs uitzetten (maar dat werkt nog niet) en dat was het wel qua nieuwe functies volgens mij.
Belangrijkste nieuwe functie voor mij in de V157.1 is de aanpassing in manueel waar je nu kan schakelen via tijdsroosters tussen manueel laden, manueel ontladen en NOM. Dit vind ik een enorme verbetering van het systeem

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• YLA
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-03 01:07

YLA

DSSW schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:42:
[...]

Belangrijkste nieuwe functie voor mij in de V157.1 is de aanpassing in manueel waar je nu kan schakelen via tijdsroosters tussen manueel laden, manueel ontladen en NOM. Dit vind ik een enorme verbetering van het systeem
Oh dat wil ook… ik wacht nochtans al een week op mijn ticketje.

• De Senaat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-03 22:06
[...]
Ik heb ook een HW P1 en MT Venus E 3.0 en heb door versie 147 niet anders dan ellende gehad. Ben afgelopen maandag terug gegaan naar 146 en alles werkt weer als een zonnetje. Ik draai momenteel met Wifi aan en bekabeld aangesloten. Ik gebruik zowel de Local API en ben nu ook met modbus TCP begonnen.
Dat was met versie 147 allemaal niet mogelijk.

1x MT Venus E 3.0 EMS 146, VNS 116, BMS 112, HW-P1 Solar: 3.9 kWp

• hermlek
[...]

Ja en hoe gaat ge de samenwerking oplossen met meerdere batterijen? Gaat niet lukken met uw p1 meter. En ter info ik heb net de ct002 gekozen omdat de Marstek p1 meter niet compatibel is met mijn meter. Ik heb zelf gezorgd dat de verbinding met ct002 altijd 100 % is door middel van een router archer c6. Mijn ct002 valt enkel weg als mijn tijdslease voor de ct002 in de router vervalt en vernieuwd moet worden. Normaal moet je dat ook nog kunnen voorkomen in de instellingen maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Zou ik eens moeten opzoeken.

• antoinevromen
hermlek schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:23:
[...]

Ja en hoe gaat ge de samenwerking oplossen met meerdere batterijen? Gaat niet lukken met uw p1 meter. En ter info ik heb net de ct002 gekozen omdat de de Marstek p1 meter niet compatibel is met mijn meter. Ik heb zelf gezorgd dat de verbinding met ct002 altijd 100 % is door middel van een router archer c6. Mijn ct002 valt enkel weg als mijn tijdslease voor de ct002 in de router vervalt en vernieuwd moet worden. Normaal moet je dat ook nog kunnen voorkomen in de instellingen maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Zou ik eens moeten opzoeken.
Werkt prima ik werk namelijk via de local API en stuur de beide batterijen zelf aan middels powershell-script

• hermlek
antoinevromen schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:24:
[...]

Werkt prima ik werk namelijk via de local API en stuur de beide batterijen zelf aan middels powershell-script
En daar ga ik niet aan beginnen. Heel simpel t is plug en play en dan moet het zo ook werken. Ik ben ervan overtuigd dat Marstek deze horde kan en gaat nemen.
ps
Net manueel opgeladen tot 100 % en terug op zelfconsumptie gezet : ontlading gebeurd terug. Afwachten wat het geeft als de batterij bijna leeg gaat zijn. Misschien als ik een reply op mijn feedback van Marstek krijg ga ik misschien iets meer weten wat het probleem juist is.

[ Voor 26% gewijzigd door hermlek op 11-02-2026 11:30 ]

• mistertimmy952
pascallj schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:34:
[...]

Nu nog de laatste vraag: heb je ook geprobeerd om andere meters te selecteren als je een meter moet kiezen in de CT003. Vanuit het verleden weten we dat kan werken. Dus gewoon het lijstje af gaan en er een aantal proberen die mogelijk op jouw meter lijken. In dit topic vind ik bijvoorbeeld een ervaring terug waarbij bij de T211 het werkte om de 'kwhiq MN200-e-p1' te selecteren.

Heb je overigens je CT003 wel geüpdatet? Ook daar lees ik niets over terug. Die kan je updaten door via de de CT003 pagina naar het instellingenwieltje te gaan.
Ik heb vandaag nog eens een poging gedaan, en eens een nadere meter geselecteerd. Opnieuw nog steeds vasthangen op "diagnose..." Geen vermogens op geen enkel fase. De CT003 is geupdate de dag van indienstname en eergisteren nog eens opnieuw naar de nieuwste versie.

Inmiddels na de zoveelste poging deze verwijderd en nog eens proberen opnieuw toe te voegen maar nu vind de app hem niet meer geen apparaten gevonden. Als je hem herstart staat deze er gewoon nog bij alsof alles ok is? Dan refresh je hem, opnieuw weg...

Nu blijft hij permanent weg, maar kan ik hem niet meer toevoegen de app blijft zeggen geen apparaten gevonden. Terwijl mijn lokale bluetooth hem gewoon ziet.

Ik ga de handdoek in de ring gooien, dit hele gebeuren heeft al zoveel tijd gekost en geen stap verder. De app voelt enorm buggy aan, lijkt precies of we beta testers zijn...

• Gely
mistertimmy952 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:30:
[...]

Ik heb vandaag nog eens een poging gedaan, en eens een nadere meter geselecteerd. Opnieuw nog steeds vasthangen op "diagnose..." Geen vermogens op geen enkel fase. De CT003 is geupdate de dag van indienstname en eergisteren nog eens opnieuw naar de nieuwste versie.

Inmiddels na de zoveelste poging deze verwijderd en nog eens proberen opnieuw toe te voegen maar nu vind de app hem niet meer geen apparaten gevonden. Als je hem herstart staat deze er gewoon nog bij alsof alles ok is? Dan refresh je hem, opnieuw weg...

Nu blijft hij permanent weg, maar kan ik hem niet meer toevoegen de app blijft zeggen geen apparaten gevonden. Terwijl mijn lokale bluetooth hem gewoon ziet.

Ik ga de handdoek in de ring gooien, dit hele gebeuren heeft al zoveel tijd gekost en geen stap verder. De app voelt enorm buggy aan, lijkt precies of we beta testers zijn...
Heeft je app ooit de batterij gezien, t.t.z. stond die ooit in de app? Ik begrijp van wel, maar ben niet zeker, maar aangezien je al een update deed... Je hebt toch geen zogenaamd IoT VLAN, waarbij de verschillende devices elkaar niet kunnen zien? Of iets gelijkaardigs waarbij je aan segmentatie doet met devices naast je normaal met het internet verbonden netwerk, Guest netwerk of iets dergelijks? Wil het toch even vragen ;)

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:38
YLA schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Zeer bizar hoor.

En ben je heel zeker dat de P1 echt in het juiste aansluiting zit. Er zitten 2 gelijke aansluitingen op digitale meters. Een daarvan is de p1-poort en de andere heeft geen functie .

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie

lvhb schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:23:
[...]

En ben je heel zeker dat de P1 echt in het juiste aansluiting zit. Er zitten 2 gelijke aansluitingen op digitale meters. Een daarvan is de p1-poort en de andere heeft geen functie .
Interessant, welke meter is dat? Heb ik nog nooit gezien. Hier op E360 zit zeker weten maar 1 aansluiting.

• Gely
pascallj schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:29:
[...]

Interessant, welke meter is dat? Heb ik nog nooit gezien. Hier op E360 zit zeker weten maar 1 aansluiting.
Op de Sagemcom t211 zitten 2 RJ12 poorten naast elkaar, één voor de P1 meter en 1 high density data poort, daar komt de data niet in pakketjes van 1 sec maar in realtime in de orde van ms en dus onbruikbaar voor onze doeleinden.

• lvhb
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:38
pascallj schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:29:
[...]

Dat is de S211 bij mij. Mijn zoon heeft zijn digitale meter nog maar enkele maanden en de P1 wilde van geen kanten werken. Ik weet het niet meer precies, maar er zat ook maar 1 P1 poortje op tot hij toch een tweede P1 poortje ontdekte na 2 weken sukkelen. Nieuw poortje geprobeerd en na 10 seconden werkte het perfect .

Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:40

3raser

⚜️ Premium member

Sinds gisteren ook de gelukkige eigenaar van een Venus E3. Het was even knoeien om hem de HW P1 meter te laten vinden maar uiteindelijk werkt het. Nu nog even duimen dat de officiële Home Assistant integratie snel plaats vind. Het lijkt alweer een tijdje stil te liggen met die ontwikkeling.
Pagina: 1 ... 344 ... 365 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.