• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:41
Een enkele piek van nog geen 100 is zeker netjes.
DSSW schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:12:
zoals eerder gemeld heb ik toch eens mijn CT002 geïnstalleerd.
Na een paar dagen kan ik zeggen dat de NOM regeling met 3 batterijen echt goed werkt.
Reageert sneller waardoor de pieken lager zijn en mijn dagafname uit het net lager is dan bij gebruik met de CT003. Ook bij schakelen van grote vermogens zoals weerstand wasmachine en warmtepomp wordt de afwijking sneller gecorrigeerd.
[Afbeelding]
En voor de goede orde, dit was zelfs bij een DSMR5 met 1s updates toch? De Sagecom XT211?

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:48
S2S schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:49:
Mooi stukje over thuis batterij .

Daarom moet je ook voor de goedkoopste gaan 🤣🤡
Nederlander zijn loont !

https://www.ad.nl/economi...e-terugverdient~a54ab5db/

En dan te bedenken dat sommige 20k investeren in een thuis batterij ..
Tja, met 3500 treuries.. dan zal het wel even duren. De aanschafprijs is idd key.

Ik heb het van te voren heel goed doorgerekend met mijn historisch verbruik, seizoens- en uuropbrengsten PVs, kosten, RTE, rente- en afschrijving. Ik kwam tot de volgende conclusie voor de terugverdientijd en gemiddelde benutting van de capaciteit:

1 marstek: 5,5 jaar - 60%
2 marstek: 8,4 jaar - 40%
3 marstek: 12.0 jaar - 28%

Toen ik dat zag, meteen deze batterij gekocht. De tweede wacht ik nog even mee.
pascallj schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:31:
[...]

En voor de goede orde, dit was zelfs bij een DSMR5 met 1s updates toch? De Sagecom XT211?
Klopt

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
FiberSam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:49:
[...]

Tja, met 3500 treuries.. dan zal het wel even duren. De aanschafprijs is idd key.

Ik heb het van te voren heel goed doorgerekend met mijn historisch verbruik, seizoens- en uuropbrengsten PVs, kosten, RTE, rente- en afschrijving. Ik kwam tot de volgende conclusie voor de terugverdientijd en gemiddelde benutting van de capaciteit:

1 marstek: 5,5 jaar - 60%
2 marstek: 8,4 jaar - 40%
3 marstek: 12.0 jaar - 28%

Toen ik dat zag, meteen deze batterij gekocht. De tweede wacht ik nog even mee.
waar heb je hem voor gekocht dan? marstek venus e is nu 1000e achtig.
Ik kan nog lekker afwachten tot zeker 2027 omdat ik nog een contract heb, maar daarna is het feest ook voorbij. maar ja als ik kijk wat ik nu al opbrengst heb met 24 zonnepanelen een 5kw oid in de duurste periode dat schiet ook niet op.

Nukezone FTW

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:29
Mijn batterij stond vandaag uitsluitend standby, maar in HA zag ik toevallig dat de backup uitgang af en toe spanning had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG2owyrfQ4Cm3GCYXM0D1Sf2FBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Icw0AdovKyuA3FyrM1GiDCNv.png?f=fotoalbum_large

De 'backup function' is disabled, maar toch staat er af en toe spanning op de backup poort. Het lijkt er op dat de by-pass geactiveerd wordt. Ik heb in mijn data tot nog toe niets kunnen vinden dat in tijd correleert met dit gedrag.

Iemand enig idee wat hier gebeurt, en vooral waarom?

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Hometek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:19:
Mijn batterij stond vandaag uitsluitend standby, maar in HA zag ik toevallig dat de backup uitgang af en toe spanning had.
[Afbeelding]

De 'backup function' is disabled, maar toch staat er af en toe spanning op de backup poort. Het lijkt er op dat de by-pass geactiveerd wordt. Ik heb in mijn data tot nog toe niets kunnen vinden dat in tijd correleert met dit gedrag.

Iemand enig idee wat hier gebeurt, en vooral waarom?
Ik hoef het jou volgens mij niet te vertellen, maar heb je ook niet van modus gewisseld oid waardoor de omvormer aanging (en dus ook het stopcontact)? Dus geen NOM of tijdschema's die actief werden? Kan je geen correlaties vinden met andere Modbus data? Zoals je al zei dus...

• FiberSam
Powrskin schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:36:
[...]

waar heb je hem voor gekocht dan? marstek venus e is nu 1000e achtig.
Ik kan nog lekker afwachten tot zeker 2027 omdat ik nog een contract heb, maar daarna is het feest ook voorbij. maar ja als ik kijk wat ik nu al opbrengst heb met 24 zonnepanelen een 5kw oid in de duurste periode dat schiet ook niet op.
Misschien begrijpen we elkaar niet? Ik heb hem gekocht omdat ik het een leuk speeltje vind, én omdat ik geld kan besparen, én omdat ik het stroomnet kan ontlasten. Voor 1169, dus niet voor 3500. En ik heb ook een contract, maar begin al direct terug te verdienen door de terugleverboete.

• Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:36
Leandra66 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Dat heb ik maandag al gedaan voor batterijen 2 en 3 en daar kwam geen reactie op, gisteren gevraagd voor batterij 1 en toen kwam het verhaal dat mijn CT niet goed werkte en dat ze daar een update voor hadden klaargezet en dat zou het moeten oplossen.
Niet dus.

Dus ik heb nu in de feedback bij batterij 1 nogmaals gevraagd om de vorige versie, voor alledrie de apparaten (en in de fb van batterij 2 en 3 heb ik een copy & paste gedaan).

Maar ondertussen dus zelf gaan testen of de CT003 wel goed werkt met maar 1 batterij, en op dit moment is dat idd zo, dus als die netjes blijft doen wat hij moet doen, dan voegen we batterij 2 wel toe, om te zien of het dan ook blijft werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaPG_c9GCGw4_Qavmdscl0-CQcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWr1kBV41yOqbk3oajuoMSoA.jpg?f=fotoalbum_large
Antenne CT003 buiten de meterkast geplaatst. Sindsdien geen problemen meer. 2 x Venus V3 firmware 147. Op zolder, betonnen vloeren, tussenverdieping slaapkamers en badkamer.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
pascallj schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:02:
[...]

De handleiding is niet volledig. Dit was zo een jaar terug toen er nog geen samenwerking mogelijk was. Lees vooral ook de TS door, want daar staat het wel volledig.

De batterijen kunnen elk op een andere fase en dan elk op monofase gezet worden. Dan compenseren en laden ze alleen hetgene op hun eigen fase. Dit vereist dus ook 3-fase omvormer voor de zonnestroom. Volgens mij levert de HW P1 niet het vermogen per fase aan. Dan zou dit dus niet werken.

Je kunt ze ook op drie fasensom zetten. Dan zullen ze samenwerken op al het vermogen op alle fasen te compenseren. Dan is de CT002/3 wel vereist voor samenwerking want daar zit de logica in.

Overigens is een andere fase sowieso niet vereist per batterij, alleen een andere groep. Het mag natuurlijk wel.
Dank voor de uitgebreide reactie.
Ik realiseer mij nu dat in de technische ruimte de wasmachine, droger (die wij niet hebben) en CV-ketel alle drie op een aparte groep zitten. Ik zou de wasmachine kunnen aansluiten op de WCD waarop ook de CV-ketel is ingestoken. Dan hou ik twee WCD's over die elk een eigen groep (en fase) hebben. Dus twee Marstek Venus E 3.0 zou ik dan op toch op 2400 Watt kunnen zetten. Helaas lukt dit trucje niet voor de derde Marstek. Die wil ik dan op 800 Watt laten.

Ik zou dan in de zomer zelfs de maximale piekstroom van mijn zonnepanelen (3-fase systeem van13 panelen met Enphase micro-omvormers) van 3,9 kW piek vermogen (helaas kortstondig) kunnen "afvangen".

Mijn vraag is nu: met 2x 2400 Watt en 1 x 800 Watt kan de CT-003 daarmee overweg bij een NOM instelling?

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Mann59 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:41:
[...]

[Afbeelding]
Antenne CT003 buiten de meterkast geplaatst. Sindsdien geen problemen meer. 2 x Venus V3 firmware 147. Op zolder, betonnen vloeren, tussenverdieping slaapkamers en badkamer.
Iemand bekend met de reikwijdte van de cyclus-300 antenne? Ben in de oriëntatie fase en zie nu voor het eerst een bericht over mogelijke problemen met de reikwijdte.
RogerSch schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 03:52:
[...]

Ik realiseer mij nu dat in de technische ruimte de wasmachine, droger (die wij niet hebben) en CV-ketel alle drie op een aparte groep zitten. Ik zou de wasmachine kunnen aansluiten op de WCD waarop ook de CV-ketel is ingestoken. Dan hou ik twee WCD's over die elk een eigen groep (en fase) hebben. Dus twee Marstek Venus E 3.0 zou ik dan op toch op 2400 Watt kunnen zetten. Helaas lukt dit trucje niet voor de derde Marstek. Die wil ik dan op 800 Watt laten.

Ik zou dan in de zomer zelfs de maximale piekstroom van mijn zonnepanelen (3-fase systeem van13 panelen met Enphase micro-omvormers) van 3,9 kW piek vermogen (helaas kortstondig) kunnen "afvangen".

Mijn vraag is nu: met 2x 2400 Watt en 1 x 800 Watt kan de CT-003 daarmee overweg bij een NOM instelling?
Durf ik niet te zeggen maar ik vermoed haast van wel.

Overigens kan je het piekvermogen van 3,9 kW ook al opvangen met 2 batterijen en ook als ze op 800 W ontladen staan want opladen doet hij altijd met max 2500 W ongeacht de instelling (zie TS).

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Rojado schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:11:
[...]

Iemand bekend met de reikwijdte van de cyclus-300 antenne? Ben in de oriëntatie fase en zie nu voor het eerst een bericht over mogelijke problemen met de reikwijdte.
Ter verduidelijking

Antenne van de CT003 is alleen om verbinding met WiFi te krijgen. De batterijen zelf maken ook verbinding middels WiFi of LAN. De koppeling die batterij met CT003 legt is via thuisnetwerk/ip-adres van de CTOO3.

In theorie kunnen CT003 en batterij(en) dus zo ver uit elkaar staan als de reikwijdte van je netwerk(kabel).

Ik gebruik zelf nu de HWP1 meter, maar ook de CT003 deed het hier prima met antenne buiten het zicht IN de meterkast. Komt puur omdat die sowieso al goed verbinding kon maken met m'n WiFi.

't Kan idd voorkomen dat iemand die antenne buiten de meterkast plaatst.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:40
Gely schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:53:
[...]

Puur uit interesse. Hoeveel Bebat heb je moeten betalen? Ik met mijn aankopen in NL alleszins 0 EUR. Mijn buurman die vorige week een 10kWh (Enphase dacht ik) batterij heeft laten installeren, dus een vaste batterij met keuring enz., beweerde dat de leverancier voor die batterij ongev. 350EUR heeft moeten doorstorten aan Bebat. Dit wordt misschien nog een "dingetje" in de toekomst mochten we die ooit naar het containerpark brengen :|
Hier in Antwerpen staan de oudijzer ophalers te springen voor batterijen op te halen ;)

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Mann59
Rojado schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:11:
[...]

De reikwijdte lijkt mij ruim voldoende voor de afstand tussen meterkast en zolder met een tussenverdieping. De Marstek App liet ook altijd alle streepjes zien. Ik vermoed dat de aanwezigheid van het KPN modem, de Home Assistant Green met een eigen p1 dongle, de Home Wizard dongle, de deurbel en camera van Amazon en de hub van klikaanklikuit allen samen veel interferentie veroorzaken. Vanaf Marstek firmware 139 t/m 144 verloren de batterijen regelmatig het contact met de CT003 waardoor er in de stand zelf consumptie niet werd geladen/ontladen. Nadat ik de antenne buiten de meterkast heb geplaatst geen enkel probleem meer gehad. Wel haaks gebogen omdat de reikwijdte bij een verticale stand maximaal zou zijn.

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47
Ik doe een poging om verbinding te maken met de openAPI op mijn Marstek V2 maar zonder succes.

Als ik in mijn Domoticz deze test-commando's geef krijg ik niets terug:

echo { "id": 0, "method": "Bat.GetStatus", "params": { "id":"0" } } | nc -u -w 1 192.168.168.14 30000
echo '{"id":0,"method":"ES.GetStatus","params":{"id":0}}' | nc -u -w 1 192.168.168.14 30000

Ik kan de MT wél pingen en API staat aan in MT op poort 30000 en ik heb hem ook al gerestart.

Iemand nog een tip?

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

eatme schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:03:
Ik doe een poging om verbinding te maken met de openAPI op mijn Marstek V2 maar zonder succes.

Als ik in mijn Domoticz deze test-commando's geef krijg ik niets terug:

echo { "id": 0, "method": "Bat.GetStatus", "params": { "id":"0" } } | nc -u -w 1 192.168.168.14 30000
echo '{"id":0,"method":"ES.GetStatus","params":{"id":0}}' | nc -u -w 1 192.168.168.14 30000

Ik kan de MT wél pingen en API staat aan in MT op poort 30000 en ik heb hem ook al gerestart.

Iemand nog een tip?
De API stuurt zijn antwoord ook uit naar poort 30000 van het apparaat die het aanvraagt ipv naar de poort waarmee de aanvraag verstuurd is. Dus als ik even snel door de man pagina van nc ga, is dat '-p 30000' wat nog moet toevoegen.

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 16-03 23:28
Chris.nl schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:22:
[...]

Ter verduidelijking

Antenne van de CT003 is alleen om verbinding met WiFi te krijgen. De batterijen zelf maken ook verbinding middels WiFi of LAN. De koppeling die batterij met CT003 legt is via thuisnetwerk/ip-adres van de CTOO3.

In theorie kunnen CT003 en batterij(en) dus zo ver uit elkaar staan als de reikwijdte van je netwerk(kabel).

Ik gebruik zelf de nu HWP1 meter, maar ook de CT003 deed het hier prima met antenne buiten het zicht IN de meterkast. Komt puur omdat die sowieso al goed verbinding kon maken met m'n WiFi.

't Kan idd voorkomen dat iemand die antenne buiten de meterkast plaatst.
Precies. Ik heb hem ook erbuiten geplaatst. Verbinden met de ct003 is geen probleem. Maar van de twee batterijen wil er één maar moeizaam verbinding maken met de WIFI.

Dat vraagt om een andere oplossing.

• Hometek
Raadsel opgelost, de batterij stond in een 'charge only' configuratie (Max. Discharge Power = 0W). En ondanks dat het hier een vrij grijze dag was waren er af en toe een paar Watt PV overschot en ging de batterij opladen (inverter aan = bypass backup poort aan).
In mijn standard overzichten zag ik die paar Watt niet terug.
Het aan/uit ritme van ca. 5 min zal mijn airco zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFMmIYrypkG6mRuevHI_eCpQ6hQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIaFzsqPSsNNtgZRegQU0rLn.png?f=fotoalbum_large

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

• Mann59
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Precies. Ik heb hem ook erbuiten geplaatst. Verbinden met de ct003 is geen probleem. Maar van de twee batterijen wil er één maar moeizaam verbinding maken met de WIFI.

Dat vraagt om een andere oplossing.
Ik kan je hierin goed volgen. Tegelijkertijd heb ik gemerkt dat de batterijen geheel offline te bedienen zijn via bluetooth op de smartphone en daarbij wel verbinding maken met de CT003 en op zelfconsumptie NOM uitvoeren.
Ik zal binnenkort het kpn modem een keer uitschakelen en kijken of de batterij toch verbinding maakt met de CT003. Als de CT003 een eigen webservice draait zou dat betekenen dat hij onafhankelijk van zijn wifi verbinding contact maakt met de batterij. Het succes van de antenne buiten de meterkast plaatsen zou daarmee verklaard zijn?
Mann59 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Ik kan je hierin goed volgen. Tegelijkertijd heb ik gemerkt dat de batterijen geheel offline te bedienen zijn via bluetooth op de smartphone en daarbij wel verbinding maken met de CT003 en op zelfconsumptie NOM uitvoeren.
Ik zal binnenkort het kpn modem een keer uitschakelen en kijken of de batterij toch verbinding maakt met de CT003. Als de CT003 een eigen webservice draait zou dat betekenen dat hij onafhankelijk van zijn wifi verbinding contact maakt met de batterij. Het succes van de antenne buiten de meterkast plaatsen zou daarmee verklaard zijn?
De CT003 en de batterijen communiceren exclusief via een bestaand WiiFi netwerk. Onderling maken ze geen connectie. Ze communiceren wel offline, als in geen internetverbinding, maar niet offline als in geen WiFi netwerk. Via Bluetooth kan je de batterijen zonder WiFi wel handmatig aansturen (mits je van te voren ingelogd was in de app), maar ze zullen niet verbinden met de CT/P1 meters.

Maar voel je vrij om het te testen. Altijd goed om ervaring op te doen hoe het gaat werken als er dingen uitvallen.

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-03 09:13
Zijn er hier users die een Marstek Venus V2 hebben i.c.m. Homewizard P1 meter, waarbij de Marstek de CT opeens niet meer ziet?

Sinds vanochtend kan mijn Marstek geen verbinding maken met de CT. Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
- Ik heb al een factory reset gedaan
- de P1 meter opnieuw gekoppeld.
- De tip om auto diagnostics te doen heb ik ook gedaan, maar dan krijg ik in de app de melding dat ik een CT aan moet koppelen.
- Batterij halfuur van het stroom af
- P1 meter halfuur van het stroom af

Apparaat zit op V153 en communication module op 202409090159

• De Senaat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-03 22:06
chengbondkwok schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:23:
- De tip om auto diagnostics te doen heb ik ook gedaan, maar dan krijg ik in de app de melding dat ik een CT aan moet koppelen.
In dat CT diagnose scherm al eens geprobeerd om bovenin bij de P1 meter op "Wijzigen" te klikken en dan de HWP1 opnieuw toe te voegen?
Daarna zou de auto diagnose volgens mij wel moeten werken.

1x MT Venus E 3.0 EMS 146, VNS 116, BMS 112, HW-P1 Solar: 3.9 kWp

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:23
chengbondkwok schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:23:
Zijn er hier users die een Marstek Venus V2 hebben i.c.m. Homewizard P1 meter, waarbij de Marstek de CT opeens niet meer ziet?
Meest voor de hand liggende lees ik niet:
wifi en bluetooth in orde?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• chengbondkwok
De Senaat schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:31:
[...]

In dat CT diagnose scherm al eens geprobeerd om bovenin bij de P1 meter op "Wijzigen" te klikken en dan de HWP1 opnieuw toe te voegen?
Daarna zou de auto diagnose volgens mij wel moeten werken.
Yes, dus op wijzigen gedrukt, P1 Meter (beta), berichtje krijgen dat het gekoppeld is, en dan op configure klikken. Maar dan krijg ik de melding dat het Offline is.... (terwijl ik weet dat de P1 meter online is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeQ1JkY0pv_1GgC3lIrrFC169ik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pzl3ZBHkXF2ph3AQGgsR79Qo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dXtdS1B21OUEkIiZLCD0A3ie6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QiZN0H3uZxgXQ0Y7k4pPc1cl.png?f=fotoalbum_large
3DWim schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:32:
[...]

Meest voor de hand liggende lees ik niet:
wifi en bluetooth in orde?
Yeap, wifi signaal is altijd wel zwak geweest, maar het heeft het eigenlijk altijd gedaan sinds augustus 2025... Bluetooth lampje brandt ook.

[ Voor 27% gewijzigd door chengbondkwok op 07-02-2026 13:38 ]

• 3DWim
  • Laatst online: 17:23
Van je telefoon?
De app praat via BT met de accu voor het koppelen. De HW P1 moet dan via wifi online zijn. Check voor de zekerheid de HW app.
Overigens heb je niet de laatste firmware (v157)

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• chengbondkwok
3DWim schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Van je telefoon?
De app praat via BT met de accu voor het koppelen. De HW P1 moet dan via wifi online zijn. Check voor de zekerheid de HW app.
Overigens heb je niet de laatste firmware (v157)
Nee van de Marstek batterij. Dus tijdens het koppelen zie ik ook mijn P1 meter in de app, lijkt de configuratie te lukken, maar eenmaal in het CT scherm geeft de app aan dat mijn P1 meter offline is.

Wat betreft de firmware:
Als ik op de app klik, dan staat dat ik al de meest recente firmware gebruik.

• bvansteenselen
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:16
chengbondkwok schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Nee van de Marstek batterij. Dus tijdens het koppelen zie ik ook mijn P1 meter in de app, lijkt de configuratie te lukken, maar eenmaal in het CT scherm geeft de app aan dat mijn P1 meter offline is.

Wat betreft de firmware:
Probeer eens zowel de p1 meter als batterij tr herstarten. Ervaring leert dat dit met de hw p1 meter wel eens nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door bvansteenselen op 07-02-2026 13:48 ]

chengbondkwok schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Wat betreft de firmware:
v153 voor de V1&2 is de laatste firmware voor iedereen. Nieuwer krijg je alleen als je erom vraagt via Feedback in de app. Dat is geen probleem, v153 moet ook prima werken.

Heb je ook al eens je router/AP gerestart? Niks qua instellingen veranderd in je netwerk?
RogerSch schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 03:52:
[...]

Dat gaat perfect met CT003 en nog "perfecter' met CT002

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• De Senaat
chengbondkwok schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:37:
[...]
Yes, dus op wijzigen gedrukt, P1 Meter (beta), berichtje krijgen dat het gekoppeld is, en dan op configure klikken. Maar dan krijg ik de melding dat het Offline is.... (terwijl ik weet dat de P1 meter online is).
De diagnose is fout geëindigd. Je kunt gerust nog een keer de diagnose opstarten door op die foutmelding te klikken. Soms gaat het dan net wat beter. Wat ook kan helpen is om de Local API voordat je de diagnose doet eerst even uit te schakelen, als je die aan hebt staan.
Maar het structurele probleem ligt in het Wifi signaal. Als je dat kunt verbeteren wordt de kans dat de diagnose wel tot een goed einde komt ook een stuk groter.

• timvanloon
  • Laatst online: 16-03 21:46

timvanloon

Intel or AMD?

Ter info:
Ik zat eerst op de Marstek BLE integratie wat al veel beter werkte maar sinds gisteren overgestapt op:

MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP i.c.m. marstek-venus-rs485-node-red.

Als je een beetje verstand hebt van HA en node red (is goed te doen) dan is dit toch echt een mooie oplossing want hiermee ben je onafhankelijk van de CT003 en de Marstek App.
Geen extra hardware nodig (bij v3) gewoon over LAN (local API kan uit blijven)
En veel instelmogelijkheden / strategieën via het dashboard.

Er is ook veel hulp op het discord kanaal te vinden.

https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
https://github.com/gitcod...-rs485-node-red/tree/main

3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration

chengbondkwok schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:37:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Yeap, wifi signaal is altijd wel zwak geweest, maar het heeft het eigenlijk altijd gedaan sinds augustus 2025... Bluetooth lampje brandt ook.
Zet de rouer eens zonder spanning en daarna terug aan

• chengbondkwok
Ok, dus ik heb naar de Wifi historical signal gekeken, en die was gisteren sinds 9u verslechterd (in het rood). Ik heb even in mijn geheugen gegraven, en toen realiseerde ik mij dat ik gisteren 1 setting had gewijzigd in mijn Fritzbox.

Die instelling heb ik nu weer teruggedraaid en nou maakt ie weer verbinding met de P1 meter.

Ik haat technologie soms :)

Thanks all voor het meedenken!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-02 19:23

Leandra66

is onmogelijk

Batterij 1 als enige aangesloten liep goed, en toen kreeg ik rond de middag de downgrade van V147 naar V145 binnen, die geïnstalleerd, vervolgens batterij 2 en 3 weer aangezet en daar kwam de 145 toen ook binnen.
Ze lopen weer als een zonnetje, batterij 1 was al met 2500 watt aan het laden toen dat mogelijk was (qua NOM), batterij 2 ging dat ook vrijwel direct doen, toen was batterij 1 al vol dus dat kon makkelijk met de stroom die van het dak kwam.
Vervolgens batterij 3 erbij die rond de 1100 watt bleef hangen terwijl er nog zeker hetzelfde aantal watt terug het net in ging.
Inmiddels is batterij 2 ook vol en laadt batterij 3 met ongeveer 1600 watt terwijl er nog steeds zo'n 1000 watt het net in gaat, maar ik ga er vanuit dat dat zichzelf ook wel oplost en dat het spul gewoon weer NOM gaat draaien wanneer dat kan.

🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• Powrskin
  • Niet online
FiberSam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:26:
[...]

Misschien begrijpen we elkaar niet? Ik heb hem gekocht omdat ik het een leuk speeltje vind, én omdat ik geld kan besparen, én omdat ik het stroomnet kan ontlasten. Voor 1169, dus niet voor 3500. En ik heb ook een contract, maar begin al direct terug te verdienen door de terugleverboete.
Ja dan is het wel een leuk speeltje om mee te experimenteren. misschien dat ik het halverwege het jaar ook doe om alvast een beetje voor te bereiden op 2027. Het is wel raar en misschien ook kostentechnisch niet het best, maar ben zo gewend om 0e aan kosten te hebben :P

Ik blijf dit topic volgen. de marstek lijkt de beste "draagbare" plug and play thuisbatterij te zijn op dit moment.

Nukezone FTW

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Powrskin schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:36:
-knip-
Ik blijf dit topic volgen. de marstek lijkt de beste "draagbare" plug and play thuisbatterij te zijn op dit moment.
Voelt offtopic, maar 'k wil bekennen dat ik um echt niet in 1 ruk 2 trappen op naar zolder kon dragen. Heb dat ding toch echt enkele keren laten rusten op een trede om een paar keer diep te zuchten :')

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:42
chengbondkwok schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:21:
Ok, dus ik heb naar de Wifi historical signal gekeken, en die was gisteren sinds 9u verslechterd (in het rood). Ik heb even in mijn geheugen gegraven, en toen realiseerde ik mij dat ik gisteren 1 setting had gewijzigd in mijn Fritzbox.

Die instelling heb ik nu weer teruggedraaid en nou maakt ie weer verbinding met de P1 meter.

Ik haat technologie soms :)

Thanks all voor het meedenken!
Nu ben ik toch benieuwd welke setting je teruggedraaid hebt op de Fritzbox, dat dit zo veel invloed had op je Marstek/CT?

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Chris.nl schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:46:
[...]

Voelt offtopic, maar 'k wil bekennen dat ik um echt niet in 1 ruk 2 trappen op naar zolder kon dragen. Heb dat ding toch echt enkele keren laten rusten op een trede om een paar keer diep te zuchten :')
Wij hebben die naar zolder echt wel met z'n tweeën gedaan, en dat was nog pittig, ging met z'n wel per trap in 1 ruk door, heel langzaam 🫣
Degene die in de garage aan de muur (hoog) hangt is door mijn man en volwassen zoon op z'n plek getild, "draagbaar" is een flexibel begrip 😂😂🤐

Overigens zie ik bij de CT eindelijk bij iedere fase weer een batterij, dat was een bende de laatste tijd, (ook voor de update) want er ontbrak regelmatig een batterij, maar er stonden er ook vaak 1 bij fase A en 2 bij fase C terwijl ze itoch echt keurig over A, B en C verdeeld zijn.
Dus ik zie het weer hoopvol tegemoet.

🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:19
Leandra66 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Wij hebben die naar zolder echt wel met z'n tweeën gedaan, en dat was nog pittig, ging met z'n wel per trap in 1 ruk door, heel langzaam 🫣
Degene die in de garage aan de muur (hoog) hangt is door mijn man en volwassen zoon op z'n plek getild, "draagbaar" is een flexibel begrip 😂😂🤐

Overigens zie ik bij de CT eindelijk bij iedere fase weer een batterij, dat was een bende de laatste tijd, (ook voor de update) want er ontbrak regelmatig een batterij, maar er stonden er ook vaak 1 bij fase A en 2 bij fase C terwijl ze itoch echt keurig over A, B en C verdeeld zijn.
En als de marstek weer z'n oude goedwerkende rol aanneemt dan is er weer voldoende tijd voor het huishouden :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Leandra66 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Een op zolder, een in de garage…..drie in totaal, gokje, hebben jullie elke verdieping een accu geplaatst? 😉

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

tweeek schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:25:
[...]

En als de marstek weer z'n oude goedwerkende rol aanneemt dan is er weer voldoende tijd voor het huishouden :)
😂😂😂
Ik ben lekker aan het treinen....
Maar er is deze week idd weinig van het huishouden gekomen, behalve een was draaien om de stroom van het dak te gebruiken 🫣
Volgende week weer schoonmaken.

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Rojado schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:27:
[...]

Een op zolder, een in de garage…..drie in totaal, gokje, hebben jullie elke verdieping een accu geplaatst? 😉
Nee, de keuken en garage zijn allebei op de begane grond ;)

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47
pascallj schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:28:
[...]

De API stuurt zijn antwoord ook uit naar poort 30000 van het apparaat die het aanvraagt ipv naar de poort waarmee de aanvraag verstuurd is. Dus als ik even snel door de man pagina van nc ga, is dat '-p 30000' wat nog moet toevoegen.
Bedankt !! _/-\o_

Dit is inderdaad de truc, ik kan hem nu uitlezen.
code:
1
echo '{"id":0,"method":"ES.GetStatus","params":{"id":0}}' | nc -u -p 30000 -w 1 192.168.168.14 30000
Misschien ga ik het upgraden naar python script, maar eerst kijken of CT003-communcatie lekker blijft lopen als ik elke 2 minuten de SoC uitlees via API.

[ Voor 12% gewijzigd door eatme op 07-02-2026 16:31 ]

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• chengbondkwok
antoinevromen schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:19:
[...]

Nu ben ik toch benieuwd welke setting je teruggedraaid hebt op de Fritzbox, dat dit zo veel invloed had op je Marstek/CT?
Ik had issues met Odido, waarbij ik eerst VLAN300 profiel heb moeten maken. Daarna dacht ik gisteren na tijdje stabiel te draaien, laat ik het weer op standaard Odido profiel zetten.

Dat werd niet in dank afgenomen door m’n Marstek :+

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:48
Hier drie v3 accu's op v145 welke prima werken. Eentje zat op v144... v147 op die accu gezet, maar nu werkt self consumption niet meer. (hij schiet de hele tijd van 0 naar 800 watt en weer terug...) Iemand tips? Anders vraag ik v145 aan voor deze accu :)

[ Voor 14% gewijzigd door savale op 07-02-2026 18:00 ]

• De Senaat
savale schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:51:
Hier drie v3 accu's op v145 welke prima werken. Eentje zat op v144... v147 op die accu gezet, maar nu werkt self consumption niet meer. (hij schiet de hele tijd van 0 naar 800 watt en weer terug...) Iemand tips? Anders vraag ik v145 aan voor deze accu :)
De ervaringen met versie 147 op de Venus E 3.0 zijn nogal wisselend. Er zijn zowel positieve als negatieve ervaringen mee. Ikzelf behoor tot de laatste categorie en heb daar gisteren een uitgebreid verslag van gemaakt. Zie De Senaat in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Het verschijnsel wat jij beschrijft komt door de CT diagnose die niet meer goed verloopt en uiteindelijk de MT in standby zet.

• savale
De Senaat schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:56:
[...]

De ervaringen met versie 147 op de Venus E 3.0 zijn nogal wisselend. Er zijn zowel positieve als negatieve ervaringen mee. Ikzelf behoor tot de laatste categorie en heb daar gisteren een uitgebreid verslag van gemaakt. Zie De Senaat in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Het verschijnsel wat jij beschrijft komt door de CT diagnose die niet meer goed verloopt en uiteindelijk de MT in standby zet.
Heb daar wel wat uitgevonden: single phase CT werkt niet goed. Ik gebruik een ge-emuleerde shelly via b2500. Als ik 3 fasen emuleer lijkt het wel goed te werken!

edit: werkte even wel... nu weer niet

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
savale schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:22:
[...]

Heb daar wel wat uitgevonden: single phase CT werkt niet goed. Ik gebruik een ge-emuleerde shelly via b2500. Als ik 3 fasen emuleer lijkt het wel goed te werken!
Ik draai ook op een virtuele 3 fase Shelly via b2500 met een V3 op V147. Draait nu een heel aantal dagen (upgrade was 28 Jan) zonder issues. Sinds de laatste paar dagen overigens via NodeRed https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• savale
cold schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:37:
[...]

Ik draai ook op een virtuele 3 fase Shelly via b2500 met een V3 op V147. Draait nu een heel aantal dagen (upgrade was 28 Jan) zonder issues. Sinds de laatste paar dagen overigens via NodeRed https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Vreemd net werkte het nog wel, maar nu hangt ie weer op diagnosing... hoe ziet jouw b2500 config.ini eruit?

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
savale schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:48:
[...]

Vreemd net werkte het nog wel, maar nu hangt ie weer op diagnosing... hoe ziet jouw b2500 config.ini eruit?
Ik draai het als een addon in HA met de volgende config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
power_input_alias: sensor.p1_usage_l1,sensor.p1_usage_l2,sensor.p1_usage_l3
power_output_alias: sensor.p1_return_l1,sensor.p1_return_l2,sensor.p1_return_l3
poll_interval: 1
disable_absolute_values: true
device_types: shellypro3em
throttle_interval: 0
log_level: info

2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:52
savale schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:48:
[...]

Staan alle sensors op watt?

• savale
Zeker: alles komt ook gewoon binnen en dat CT Data grafiekje klopt ook gewoon. (net als mijn andere accu op v145). Echter blijft hij op diagnosing. Als ik self consumption aan zet gaat hij even ontladen met de maximaal ingestelde stroom en dan weer naar nul... Dan een minuut of wat later hetzelfde riedeltje. Output power reference blijft hangen op diagnosing...
Power cycle ook al geprobeerd, maar ook dat helpt niet. Vraag wel een v145 downgrade aan.

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 07-02-2026 21:39 ]

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:52
savale schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:38:
[...]

Zeker: alles komt ook gewoon binnen en dat CT Data grafiekje klopt ook gewoon. (net als mijn andere accu op v145). Echter blijft hij op diagnosing. Als ik self consumption aan zet gaat hij even ontladen met de maximaal ingestelde stroom en dan weer naar nul... Dan een minuut of wat later hetzelfde riedeltje. Output power reference blijft hangen op diagnosing...
Power cycle ook al geprobeerd, maar ook dat helpt niet. Vraag wel een v145 downgrade aan.
Ik had in begin ook problemen met 3 fases. Dat kwam omdat de sensors in dsmr smart meter niet op watt stonden en dat de namen van de sensors te lang waren. Nadat ik beide had aangepast werkte het goed.

• savale
JCreations schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:42:
[...]

Ik had in begin ook problemen met 3 fases. Dat kwam omdat de sensors in dsmr smart meter niet op watt stonden en dat de namen van de sensors te lang waren. Nadat ik beide had aangepast werkte het goed.
Zit vanwege het nog niet vervangen van mijn p1 meter nog op 10 seconde updates. Ben er achter dat v147 het niet leuk vindt dat ik de p1 data wat "filter" om overshoot te compenseren.
Edit: wat ik nu deed: vanwege de trage p1 updates laat ik de accu rustiger naar het eindresultaat regelen. (waardoor snelle pieken dus worden genegeerd). Oftewel niet in 1x naar bijvoorbeeld 1000watt ontladen regelen, maar aangeven dat er nog 100watt bij moet etc etc. Dat vind v147 niet leuk blijkbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door savale op 07-02-2026 21:58 ]

• DukeBox
Chris.nl schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:46:
Voelt offtopic, maar 'k wil bekennen dat ik um echt niet in 1 ruk 2 trappen op naar zolder kon dragen.
Haha, je bent echt niet de enige. Die van mij heeft 3 weken (zat ook een weekje kerstvakantie bij) op de overloop eerste etage gestaan voordat ik weer puf had hem de volgende trap op te tillen. De 2e trap viel mij overigens best mee, denk dat ik toen een stuk fitter was.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:08
Ik zie een mooie PR, lijkt erop dat ze de CT002 / CT003 gaan kunnen emuleren!!! Zou mooi zijn, dan kunnen we meerdere batterijen sturen via de emulator met de logica die in de CT zit.. geen CT meer nodig dan :-)

https://github.com/tomquist/b2500-meter/pull/226

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:51
DSSW schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:12:
zoals eerder gemeld heb ik toch eens mijn CT002 geïnstalleerd.
Na een paar dagen kan ik zeggen dat de NOM regeling met 3 batterijen echt goed werkt.
Reageert sneller waardoor de pieken lager zijn en mijn dagafname uit het net lager is dan bij gebruik met de CT003. Ook bij schakelen van grote vermogens zoals weerstand wasmachine en warmtepomp wordt de afwijking sneller gecorrigeerd.
[Afbeelding]
Interessant. Als dit echt zo is, dan neem ik ook een CT002 i.p.v. CT003 met splitter als ik een tweede batterij aanschaf.

Wil je het nog een paar dagen monitoren? Ik zie bv dat op dagen waar het constant wisselt tussen bewolkt en helder er redelijk wat overschoot is, maar bij constante bewolking of heldere hemel veel minder.
Dus ik vraag me af als je net een ideale dag had of als de CT002 zoveel beter is.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 04:12
DukeBox schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:33:
[...]

Haha, je bent echt niet de enige. Die van mij heeft 3 weken (zat ook een weekje kerstvakantie bij) op de overloop eerste etage gestaan voordat ik weer puf had hem de volgende trap op te tillen. De 2e trap viel mij overigens best mee, denk dat ik toen een stuk fitter was.
Wil die van mij al 3/4 jaar naar zolder brengen, maar 60kg op een vlizotrap, plus mijn eigen gewicht... waarbij de trap maar 120kg mag hebben en ik zelf al 90kg weg...

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• NoFate
WargamingPlayer schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:29:
[...]

Wil die van mij al 3/4 jaar naar zolder brengen, maar 60kg op een vlizotrap, plus mijn eigen gewicht... waarbij de trap maar 120kg mag hebben en ik zelf al 90kg weg...
Met een koord omhoog trekken ? :-)

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:28
WargamingPlayer schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:29:
[...]

Wees idd voorzichtig 🙏🏼. 10j geleden is mijn “kleine” kameraad van 165kg zo door mijn zoldertrapje gezakt.

- Je kan een balk aan elke trapboom klemmen met “sergeanten”/schroefklemgereedschap.
- Ofwel tijdelijk een een plank over de trap bevestigen zodat je ze, als je ze wat beschermd met een koord naar boven kan trekken.
- een takel huren kost ook de wereld niet want het gaat over veiligheid en het is toch ook een kostbaar product.

Liefst met 2 of 3 personen elkaar even helpen?
Succes in elk geval 🤞

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• Broodro0ster
Destijds heb ik mijn zware subwoofers naar zolder getrokken door er een spanriem/touw rond te doen en zo naar boven te hijsen terwijl er iemand langs onder duwt.
Wel uiteraard in de verpakking laten zitten.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

pascallj schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:50:
[...]
v153 voor de V1&2 is de laatste firmware voor iedereen. Nieuwer krijg je alleen als je erom vraagt via Feedback in de app. Dat is geen probleem, v153 moet ook prima werken.
Wel tevreden van v156, raar dat ze die niet voor iedereen pushen (gezien de vele nieuwe features). Hou deze voorlopig tot v158 uit komt waarbij je de leds aan voorzijde kan uitzetten (gezien de batterijen buiten staan hier).

• NoFate
Wow, Tom bevestigd effectief dat de nieuwe PR in de emulator de CT003 gaat kunnen emuleren, zou wel de max zijn, geen ct003 meer nodig en dan je perfect nom sturen via HA add-on

• Bossi13
Zijn er mensen die volgend fenomeen herkennen?

Vanaf een 2e Venus E v3 zie ik de P1 ronde de nul schommelen tot max 50W erboven en dan er weer onder.
Bij 1 batterij was dit Max 10W boven/onder de nul.

Edit: Deze vaststelling neergelegd via de app, feedback. Vanmorgen kreeg ik na 1u al antwoord over een andere vraag. 👏

[ Voor 23% gewijzigd door Bossi13 op 08-02-2026 10:45 ]

• Broodro0ster
NoFate schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:40:
Wow, Tom bevestigd effectief dat de nieuwe PR in de emulator de CT003 gaat kunnen emuleren, zou wel de max zijn, geen ct003 meer nodig en dan je perfect nom sturen via HA add-on
Mooi! Zou dat dan ook willen zeggen dat je een setpoint van -10W zou kunnen instellen?

• mistertimmy952
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-02 13:49
Hier sinds 2 dagen eigenaar van een nieuwe marstek V3 + ct003. Maar het is al een bron van frustraties geweest. Ik heb niet het gevoel dat het werkt. De app is enorm onstabiel. Ik heb de batterij nog niets zien leveren/laden. Behalve als ik deze handmatig instel. Mijn P1 poort staat open maar volgens de app blijft deze bij de ct003 op "diagnose bezig..." Al meermaals opnieuw geïnstalleerd en toegevoegd. Iemand nog advies?

• Mg4gebruiker
  • Laatst online: 16-03 23:28
Broodro0ster schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:09:
[...]

Interessant. Als dit echt zo is, dan neem ik ook een CT002 i.p.v. CT003 met splitter als ik een tweede batterij aanschaf.

Wil je het nog een paar dagen monitoren? Ik zie bv dat op dagen waar het constant wisselt tussen bewolkt en helder er redelijk wat overschoot is, maar bij constante bewolking of heldere hemel veel minder.
Dus ik vraag me af als je net een ideale dag had of als de CT002 zoveel beter is.
Ik zie mijn ct003 ook niet vaak boven de +/- 40 watt schommelen. Doet het best prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYEn5-q3Zn5MRa1Dl9th9JHHbWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2fXu2r92a6FJQR80HxH8Tt8.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: uiteraard zijn deze wintermaanden niet de beste om zonneenergie in de batterij te pompen. Maar éen WP en 2 Marsteks reduceren nu de teruglevering met 99%. Tot en met maart verwacht ik daarom nauwelijks terug te leveren of te verbruiken. Zelfde geldt voor de periode half augustus- half oktober. Vanaf Q2 zal dit percentage uiteraard sterk teruglopen. Maar dan komt het koelseizoen erin en de tijd van vaker douchen. Ben benieuwd hoe dit uitpakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Mg4gebruiker op 08-02-2026 11:06 ]

• Bossi13
mistertimmy952 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:49:
Hier sinds 2 dagen eigenaar van een nieuwe marstek V3 + ct003. Maar het is al een bron van frustraties geweest. Ik heb niet het gevoel dat het werkt. De app is enorm onstabiel. Ik heb de batterij nog niets zien leveren/laden. Behalve als ik deze handmatig instel. Mijn P1 poort staat open maar volgens de app blijft deze bij de ct003 op "diagnose bezig..." Al meermaals opnieuw geïnstalleerd en toegevoegd. Iemand nog advies?
Stomme vraag misschien. Heb je een apart 2.4Ghz wifi netwerkje aangemaakt?
Welke FW versie heb je?

Ik mag niet meer klagen en ben heel tevreden sinds ik hoger zit dan de gekende V144 problemen

• NoFate
Broodro0ster schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Mooi! Zou dat dan ook willen zeggen dat je een setpoint van -10W zou kunnen instellen?
Yep, dat is mogelijk dan, volledige controle

• mistertimmy952
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-02 13:49
Bossi13 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:53:
[...]

Stomme vraag misschien. Heb je een apart 2.4Ghz wifi netwerkje aangemaakt?
Welke FW versie heb je?

Ik mag niet meer klagen en ben heel tevreden sinds ik hoger zit dan de gekende V144 problemen
Geen apart wifi netwerk gemaakt. Ik ben inmiddels met de BLE tool wel in verbinding geraakt met de Dongle:

Battery Response (~101 bytes):
In1 Power: 78W
In2 Power: 2.59W
Out1 Power: 2W
Out2 Power: 391.3W
Temperature Low: 25.3°C
Temperature High: 26.1°C
WiFi Connected: Yes
MQTT Connected: No

Meter Response (~19 bytes):
Total Power: 304.39W
Current: 2.32A
Phase Power: 2.27W
Voltage: 31V

Deze waarden lijken mij vreemd niet?
mistertimmy952 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Geen apart wifi netwerk gemaakt. Ik ben inmiddels met de BLE tool wel in verbinding geraakt met de Dongle:

Daar zou ik niet teveel waarde aan hechten. Er zitten een hele hoop waardes in de tool die niet per se correct geparsed worden.

Als de diagnose niet lukt zal hij ook niet correct gaan op- en ontladen. Welke firmware versie zit je? Is de WiFi verbinding wel uitstekend van beide apparaten? Zie je, los van de mislukte diagnose, wel de goede verbruikswaarde van je huis verschijnen?
NoFate schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:40:
Maar betekent dat ook dat er dan een strategie komt voor meerdere batterijen? Want dat lees ik zo snel niet terug volgens mij. De PR staat helaas weer vol met allemaal AI analyses wat het weer onleesbaar vol maakt... De CT003 emuleren op zichzelf heb je namelijk niet zo veel aan zonder strategie.

• NoFate
pascallj schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:48:
[...]

Maar betekent dat ook dat er dan een strategie komt voor meerdere batterijen? Want dat lees ik zo snel niet terug volgens mij. De PR staat helaas weer vol met allemaal AI analyses wat het weer onleesbaar vol maakt... De CT003 emuleren op zichzelf heb je namelijk niet zo veel aan zonder strategie.
De bedoeling is idd dezelfde Logica inbouwen, ik ga hem morgen ook tracés bezorgen van mijn batterij, zodat hij kan vergelijken

• FiberSam
Voor de geïnteresseerden: ik heb de efficiency gemeten van de Venus E3 (met de beide Modbus velden) tijdens het laden en ontladen. Hieruit blijkt dat laden/ontladen < 200W inderdaad weinig efficient is. Vanaf 300W worden de verschillen met nog hogere vermogens tamelijk klein. Indien mogelijk dan kan je beter de batterij niet ontladen met minder dan 200W, tenzij je batterij nog niet leeg is natuurlijk als je zonnepanelen weer beginnen te produceren. Dit vereist wel een customized setup (Modbus/API); met de app kan dit niet.
GroupBucketSensor 1 Range (W)Occurrence (%)Avg OTEVolatilityCI (95%)
Negative Sensor 1 (Charge)1-2500 to -22500.08%98%N/A±0.0000
2-2250 to -20000.31%78%0.2177±0.2134
3-2000 to -17506.71%95%0.0714±0.0149
4-1750 to -150023.49%96%0.0405±0.0045
5-1500 to -125017.85%96%0.031±0.0040
6-1250 to -100010.76%94%0.0812±0.0134
7-1000 to -75010.37%93%0.0869±0.0146
8-750 to -5007.86%91%0.103±0.0199
9-500 to -2507.17%90%0.0574±0.0116
10-250 to 015.41%65%0.2162±0.0298
Positive Sensor 1 (Discharge)10 to 25021.53%69%0.1958±0.0323
2250 to 50051.15%87%0.023±0.0025
3500 to 7504.12%90%0.0493±0.0186
4750 to 10005.19%92%0.01±0.0033
51000 to 12501.98%91%0.0583±0.0317
61250 to 15006.56%92%0.0326±0.0098
71500 to 17502.90%91%0.0632±0.0284
81750 to 20002.14%93%0.0079±0.0041
92000 to 22501.53%91%0.0529±0.0328
102250 to 25002.90%92%0.0081±0.0036
OTE = One Trip Efficiency
Ik heb 6.2% van alle waarnemingen eruit gelaten omdat dit onverklaarbare (~sterk afwijkende) data betrof.
FiberSam schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:06:
Voor de geïnteresseerden: ik heb de efficiency gemeten van de Venus E3 (met de beide Modbus velden) tijdens het laden en ontladen. Hieruit blijkt dat laden/ontladen < 200W inderdaad weinig efficient is. Vanaf 300W worden de verschillen met nog hogere vermogens tamelijk klein. Indien mogelijk dan kan je beter de batterij niet ontladen met minder dan 200W, tenzij je batterij nog niet leeg is natuurlijk als je zonnepanelen weer beginnen te produceren. Dit vereist wel een customized setup (Modbus/API); met de app kan dit niet.
Ik heb 6.2% van alle waarnemingen eruit gelaten omdat dit onverklaarbare (~sterk afwijkende) data betrof.
Hoe heb je dit gemeten? Aangezien je iets van occurrences en buckets hebt en onbetrouwbare data, heb je dan data geanalyseerd terwijl de batterij NOM draaide? Zit er ook geen fout in bucket 2 met laden? Die lijkt mij niet te kloppen met de buckets eromheen.

Is dit een V3? Ter referentie hier de waardes gemeten toen met een V1: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• Lucant
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-03 18:17
Juist een update binnengekregen en succesvol geinstalleerd. Van versie 147.116.106 naar 147.117.112. Hopelijk niet het begin van ellende. Tot nu toe geen problemen gehad met de Marstek.

• FiberSam
pascallj schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:15:
[...]

Hoe heb je dit gemeten? Aangezien je iets van occurrences en buckets hebt en onbetrouwbare data, heb je dan data geanalyseerd terwijl de batterij NOM draaide? Zit er ook geen fout in bucket 2 met laden? Die lijkt mij niet te kloppen met de buckets eromheen.
[...]
is een v3. Gemeten door op hetzelfde tijdstip de sensoren 'Marstek m1 AC Power' en 'Marstek m1 Battery Power' vlg integratie Fonske met elkaar te vergelijken. Ik geef toe, dan ben ik afhankelijk van hoe Marstek dit intern heeft opgezet. Maar een echt andere methode is er vlg mij niet, tenzij je de batterij openmaakt. Zonder het open te maken kan je met externe meters alleen de RTE meten, niet de OTE. Ik was ook vooral geïnteresseerd in de verliezen bij discharge, omdat bij charge je weinig te kiezen hebt.

Het zijn veel datapunten, maar over een beperkte periode. De strategie is nmm niet relevant: ik ben agnostisch over welke strategie eraan ten grondslag ligt. Ik kijk slechts naar hoeveel vermogen er in of uitging op dat moment.

Mijn data komen overigens toch prima overeen met jouw V1 data?

[ Voor 14% gewijzigd door FiberSam op 08-02-2026 17:48 ]

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 04:12
NoFate schreef op zondag 8 februari 2026 @ 06:22:
[...]

Met een koord omhoog trekken ? :-)
Ik heb koord en katrollen en toch durf ik het (nog) niet.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

FiberSam schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:40:
[...]

is een v3. Gemeten door op hetzelfde tijdstip de sensoren 'Marstek m1 AC Power' en 'Marstek m1 Battery Power' vlg integratie Fonske met elkaar te vergelijken. Ik geef toe, dan ben ik afhankelijk van hoe Marstek dit intern heeft opgezet. Maar een echt andere methode is er vlg mij niet, tenzij je de batterij openmaakt. Zonder het open te maken kan je met externe meters alleen de RTE meten, niet de OTE. Ik was ook vooral geïnteresseerd in de verliezen bij discharge, omdat bij charge je weinig te kiezen hebt.

Mijn data komen overigens toch prima overeen met jouw V1 data?
Ik bedoel meer hoe je aan die buckets komt en aan 'occurences'. Ik heb alles getest op een vast vermogen en dan krijg je gewoon 1 datapunt want dat blijft hetzelfde voor hetzelfde vermogen. Waarom heb je meerdere datapunten en onbetrouwbare data (anders dan in die laagste bucket)?

Ik moet de data nog even rustig vergelijken. Alleen die bucket 2 is een buitenbeentje met 78 procent terwijl daaromheen 98 en 95 procent zit. Dat kan bijna niet kloppen.

• FiberSam
pascallj schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:46:
[...]

Ik bedoel meer hoe je aan die buckets komt en aan 'occurences'. Ik heb alles getest op een vast vermogen en dan krijg je gewoon 1 datapunt want dat blijft hetzelfde voor hetzelfde vermogen. Waarom heb je meerdere datapunten en onbetrouwbare data (anders dan in die laagste bucket)?

Ik moet de data nog even rustig vergelijken. Alleen die bucket 2 is een buitenbeentje met 78 procent terwijl daaromheen 98 en 95 procent zit. Dat kan bijna niet kloppen.
Ik heb niet gekeken naar vaste vermogens, maar naar real live data. Dan krijg je dus allerlei soorten vermogens. En die stop ik met statistiek in buckets, zodat je naar vergelijkbare vermogens zit te kijken om de OTE te meten. Daarom zie je ook veel observaties in de 250-500W discharge, want daar zit mijn slurpverbruik.

Ik heb niet dieper gekeken waarom 6.2% eruit viel. Soms was het teken onverklaarbaar omgekeerd. Ik vermoed dat niet in alle gevallen beide sensoren op dat meetmoment waren bijgewerkt. Als je maar genoeg datapunten hebt, is dat niet erg.

• Broodro0ster
Hoe gaat het ontladen met 2 of 3 batterijen eigenlijk? Ik heb zo'n 230W gemiddeld standby verbruik. Gaan de batterijen dan afwisselend ontladen om de efficientie te optimaliseren of gaan ze elk op 110/75W ontladen met grote verliezen als gevolg?

FiberSam schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:53:
[...]

Ik heb niet gekeken naar vaste vermogens, maar naar real live data. Dan krijg je dus allerlei soorten vermogens. En die stop ik met statistiek in buckets, zodat je naar vergelijkbare vermogens zit te kijken om de OTE te meten. Daarom zie je ook veel observaties in de 250-500W discharge, want daar zit mijn slurpverbruik.

Ik heb niet dieper gekeken waarom 6.2% eruit viel. Soms was het teken onverklaarbaar omgekeerd. Ik vermoed dat niet in alle gevallen beide sensoren op dat meetmoment waren bijgewerkt. Als je maar genoeg datapunten hebt, is dat niet erg.
Ah precies interessant! Andere manier van testen, daar was ik even benieuwd naar.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:48
Welkom bij de club...
Ik heb de V3 sinds afgelopen dinsdag en heb vergelijkbare problemen. Heel slecht reagerende app, vaak klopt wat de app aangeeft ook totaal niet met de werkelijkheid. Eergisteravond ingesteld: laden van 1:00 tot 6:00 en "selfconsumption" van 16:00 tot 21:00. DIt werkte gisteren helemaal goed, dus ik begon al een beetje blij te worden. Maar vandaag was het weer knudde ondanks dat ik niets veranderd heb. Wel geladen vanacht maar niks "selfconsumption" van 16:00u...

Als dit niet snel veanderd ga ik de "Gratis retourneren binnen 14 dagen" service maar eens uitproberen.

• De Senaat
KarsS schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:41:
[...]
Maar vandaag was het weer knudde ondanks dat ik niets veranderd heb. Wel geladen vanacht maar niks "selfconsumption" van 16:00u...

Als dit niet snel veanderd ga ik de "Gratis retourneren binnen 14 dagen" service maar eens uitproberen.
Heb je al eens naar het Wifi signaal en de CT diagnose gekeken? Vaak zit daar de oorzaak van het probleem.
Zie De Senaat in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

[...]
Welkom bij de club...
Ik heb de V3 sinds afgelopen dinsdag en heb vergelijkbare problemen. Heel slecht reagerende app, vaak klopt wat de app aangeeft ook totaal niet met de werkelijkheid. Eergisteravond ingesteld: laden van 1:00 tot 6:00 en "selfconsumption" van 16:00 tot 21:00. DIt werkte gisteren helemaal goed, dus ik begon al een beetje blij te worden. Maar vandaag was het weer knudde ondanks dat ik niets veranderd heb. Wel geladen vanacht maar niks "selfconsumption" van 16:00u...

Niet te snel opgeven. Wij hebben dat geklooi ook meegemaakt zo’n 12 maanden geleden.
De V1 en de V2 hebben ook wat FW updates doorstaan alvorens ze naar behoren werkten.
Alles begint met goede netwerkverbindingen, zorg dat dit 100% in orde is. Meldt ook alle problemen via de app, ze zijn meestal snel met oplossingen.
Ik ben na 12 maanden nog altijd tevreden van mijn keuze voor Marstek

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18:40
[...]
Welkom bij de club...

Wat verwacht jij eigenlijk van Uw Marstek? Na 5 dagen...Ik heb de mijne hier draaien van 21/5/2025 en ben er super tevreden van. Ik zou hem eens een paar dagen laten draaien op selfconsumption, zonder te proberen om een paar € te verdienen. En wacht even af hoe dat gaat.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:05
dannyro schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:28:
[...]

Wat verwacht jij eigenlijk van Uw Marstek? Na 5 dagen...Ik heb de mijne hier draaien van 21/5/2025 en ben er super tevreden van. Ik zou hem eens een paar dagen laten draaien op selfconsumption, zonder te proberen om een paar € te verdienen. En wacht even af hoe dat gaat.
Daar heb je helemaal gelijk in. Geduld moet je hebben. Maar dat wil niet zeggen dat alles goed gaat met de marstek.
Een handleiding troubleshooting zou hier niet misstaan.
Gisteren bijvoorbeeld bij de v3 de laatste firmware 147 proberen te installeren.
Lan kabel en grid kabel verwijderd uit voorzorg. Dit had ik bij mijn andere v3 niet gedaan met als gevolg ook veel problemen.
Dus nu wel. Download ging goed. Update is gelukt zeg ie. Blijkbaar dus niet moest hem nog eens 2 of 3 maal downloaden voordat versie v147 te voorschijn kwam. Nadat ik ettelijke keren de batterij helemaal had uitgezet.
Bij 2e download ook nog een waarschuwing dat communicatie niet oké was en ik niks nog doen verder. Dat n uur volgehouden en hem alsnog helemaal uitgezet waarna hij gelukkig weer opstarte.
Daarna bij de 2 batterijen nog veel haperingen gehad met wisselen van modus, ct connecties en analyse van fasen.
Uiteindelijk liep er weer n beetje. Had beide batterijen nog op wifi staan, kleine wandeling gedaan en gekeken of ik er weer van buitenaf bij kon, bij een wel de andere weer niet ( geen ct connectie).
Toen ik thuis kwam de lan kabels weer ingestoken en na 10 minute weer alles in orde. Ook van buitenaf.
Bedoel maar....je moet geduld hebben en wat er nu allemaal fout gaat? Ik heb geen flauw idee. Heb inderdaad wel het idee dat dat ding inderdaad even met rust moet worden gelaten. Volgens mij bij nieuwe firmware of reset doet ie nog blijkbaar dingen op de achtergrond.
Dat is allemaal niet zo erg maar bijvoorbeeld een handleiding firmware is hier wel op zijn plaats, zodat je een beetje een leidraad hebt wat je wel en niet moet doen. Nu viert creativiteit hoogtij.
Dus begrijpelijk dat beginnende batterij pioniers hier balen.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• YLA
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-03 01:07

YLA

heb je toevallig ook een splitter tussen de p1? Zoja:
Probeer eens een zwaardere usb stekker op die splitter. Hier was dat zo opgelost

• YLA
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-03 01:07

YLA

FiberSam schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:06:
Super interessant.

Dus 2 batterijen die beide 250 tegelijk afgeven is slechter dan 1 batterij die 500 geeft. Correct he?

• Broodro0ster
YLA schreef op maandag 9 februari 2026 @ 04:12:
[...]

Super interessant.

Dus 2 batterijen die beide 250 tegelijk afgeven is slechter dan 1 batterij die 500 geeft. Correct he?
Ja, vandaar dat het mooi zou zijn als de batterijen in cascade werken bij lage belasting. Maar geen idee als dat zo is.

Ik heb 230W aan sluimerverbruik, dus mijn efficiëntie van 78% zou wel eens een heel stuk minder kunnen worden als ik een 2e plaats.

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:54

S2S

Broodro0ster schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:10:
[...]

Ja, vandaar dat het mooi zou zijn als de batterijen in cascade werken bij lage belasting. Maar geen idee als dat zo is.

Ik heb 230W aan sluimerverbruik, dus mijn efficiëntie van 78% zou wel eens een heel stuk minder kunnen worden als ik een 2e plaats.
Nee is niet zo. In jouw geval leveren ze dan ieders ongeveer 115 watt. Met opgeslagen Zonne energie is het allemaal niet zo interessant, je hebt alleen meer verlies . Dit is hoe het nou eenmaal werkt . Laden van het net met AI is het een ander verhaal. Met automation kun je zelf iets opbouwen. Daar moet je dan mee aan de slag .

[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 09-02-2026 07:43 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• Broodro0ster
S2S schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:41:
[...]

Nee is niet zo. In jouw geval leveren ze dan ieders ongeveer 115 watt. Met opgeslagen Zonne energie is het allemaal niet zo interessant, je hebt alleen meer verlies . Dit is hoe het nou eenmaal werkt . Laden van het net met AI is het een ander verhaal. Met automation kun je zelf iets opbouwen. Daar moet je dan mee aan de slag .
Dat is jammer. Ik twijfel om nog 2 batterijen toe te voegen, maar dan wordt mijn efficiëntie wel heel erg slecht ‘s nachts.

Misschien toch maar kijken naar de modbus sturing die hier voorgesteld werd. Die liet de batterijen in cascade werken dacht ik.

• Broodro0ster
Dubbel post

[ Voor 95% gewijzigd door Broodro0ster op 09-02-2026 08:03 . Reden: Dubbel ]

• Bossi13
mistertimmy952 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:26:
[...]

Sorry voor de late reactie, (familiale verplichtingen gehad.)
Ik zag dat Pascallj ondertussen ook dezelfde richting uitgaat met zijn vragen.
Juiste firmware en goede wifi zijn denk ik de belangrijkste punten.
Ook een goede opmerking over de USB power door YLA. Wel de eerste keer dat ik die oplossing tegenkwam.

[ Voor 7% gewijzigd door Bossi13 op 09-02-2026 08:37 ]

• DukeBox
YLA schreef op maandag 9 februari 2026 @ 04:12:
Dus 2 batterijen die beide 250 tegelijk afgeven is slechter dan 1 batterij die 500 geeft.
Op zich ook logisch, je hebt dan door 2x omzetting daardoor lager vermogen ook meer verlies. Bij meer (maximaal) bereik van de omvormer is dat verschil vaak zelfs nog groter.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 09-02-2026 09:55 ]

• Broodro0ster
DukeBox schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:44:
[...]

Op zich ook logisch, je hebt dan 2x omzettingsverlies. Daar komt nog bij dat procentueel gezien het bij lagere vermogens het vaak ook meer is wanneer de omvormer een groot berijk heeft.
2x 80% van 250W of 1x 80% van 500W is hetzelfde he :p

Het is de lagere belasting dat voor het rendementsverlies zorgt.

• DukeBox
Broodro0ster schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:29:
2x 80% van 250W of 1x 80% van 500W is hetzelfde he :p
Het is de lagere belasting dat voor het rendementsverlies zorgt.
Ja, dat bedoelde ik ook eigenlijk, omdat het vermogen lager is (verdeeld over 2x omzetting) heb je hoger verlies procentueel gezien.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:05
Dus bij een automatisering in bijvoorbeeld HA; batterij 2 ga pas laden bij een wattage van > 300watt.
Weer wat te doen,,😀

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:24
Ik heb nu fimware146 naar wens draaien. En dat werkt stabiel en goed. Ik was begonnen met 144 die niet werkte tot zelf ontladen naar 0 procent toe. Nu krijg ik een melding dat er een nieuwe versie is. Ik heb maar even aangegeven dat ik dat niet wil.
Wat zouden jullie doen? Ik ben van dont try to fix when its not broken.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Pagina: 1 ... 343 ... 364 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.