• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:33
Een enkele piek van nog geen 100 is zeker netjes.
DSSW schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:12:
zoals eerder gemeld heb ik toch eens mijn CT002 geïnstalleerd.
Na een paar dagen kan ik zeggen dat de NOM regeling met 3 batterijen echt goed werkt.
Reageert sneller waardoor de pieken lager zijn en mijn dagafname uit het net lager is dan bij gebruik met de CT003. Ook bij schakelen van grote vermogens zoals weerstand wasmachine en warmtepomp wordt de afwijking sneller gecorrigeerd.
[Afbeelding]
En voor de goede orde, dit was zelfs bij een DSMR5 met 1s updates toch? De Sagecom XT211?

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:26
S2S schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:49:
Mooi stukje over thuis batterij .

Daarom moet je ook voor de goedkoopste gaan 🤣🤡
Nederlander zijn loont !

https://www.ad.nl/economi...e-terugverdient~a54ab5db/

En dan te bedenken dat sommige 20k investeren in een thuis batterij ..
Tja, met 3500 treuries.. dan zal het wel even duren. De aanschafprijs is idd key.

Ik heb het van te voren heel goed doorgerekend met mijn historisch verbruik, seizoens- en uuropbrengsten PVs, kosten, RTE, rente- en afschrijving. Ik kwam tot de volgende conclusie voor de terugverdientijd en gemiddelde benutting van de capaciteit:

1 marstek: 5,5 jaar - 60%
2 marstek: 8,4 jaar - 40%
3 marstek: 12.0 jaar - 28%

Toen ik dat zag, meteen deze batterij gekocht. De tweede wacht ik nog even mee.
pascallj schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:31:
[...]

En voor de goede orde, dit was zelfs bij een DSMR5 met 1s updates toch? De Sagecom XT211?
Klopt

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
FiberSam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:49:
[...]

Tja, met 3500 treuries.. dan zal het wel even duren. De aanschafprijs is idd key.

Ik heb het van te voren heel goed doorgerekend met mijn historisch verbruik, seizoens- en uuropbrengsten PVs, kosten, RTE, rente- en afschrijving. Ik kwam tot de volgende conclusie voor de terugverdientijd en gemiddelde benutting van de capaciteit:

1 marstek: 5,5 jaar - 60%
2 marstek: 8,4 jaar - 40%
3 marstek: 12.0 jaar - 28%

Toen ik dat zag, meteen deze batterij gekocht. De tweede wacht ik nog even mee.
waar heb je hem voor gekocht dan? marstek venus e is nu 1000e achtig.
Ik kan nog lekker afwachten tot zeker 2027 omdat ik nog een contract heb, maar daarna is het feest ook voorbij. maar ja als ik kijk wat ik nu al opbrengst heb met 24 zonnepanelen een 5kw oid in de duurste periode dat schiet ook niet op.

Nukezone FTW

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Mijn batterij stond vandaag uitsluitend standby, maar in HA zag ik toevallig dat de backup uitgang af en toe spanning had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG2owyrfQ4Cm3GCYXM0D1Sf2FBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Icw0AdovKyuA3FyrM1GiDCNv.png?f=fotoalbum_large

De 'backup function' is disabled, maar toch staat er af en toe spanning op de backup poort. Het lijkt er op dat de by-pass geactiveerd wordt. Ik heb in mijn data tot nog toe niets kunnen vinden dat in tijd correleert met dit gedrag.

Iemand enig idee wat hier gebeurt, en vooral waarom?

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Hometek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:19:
Mijn batterij stond vandaag uitsluitend standby, maar in HA zag ik toevallig dat de backup uitgang af en toe spanning had.
[Afbeelding]

De 'backup function' is disabled, maar toch staat er af en toe spanning op de backup poort. Het lijkt er op dat de by-pass geactiveerd wordt. Ik heb in mijn data tot nog toe niets kunnen vinden dat in tijd correleert met dit gedrag.

Iemand enig idee wat hier gebeurt, en vooral waarom?
Ik hoef het jou volgens mij niet te vertellen, maar heb je ook niet van modus gewisseld oid waardoor de omvormer aanging (en dus ook het stopcontact)? Dus geen NOM of tijdschema's die actief werden? Kan je geen correlaties vinden met andere Modbus data? Zoals je al zei dus...

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:26
Powrskin schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:36:
[...]

waar heb je hem voor gekocht dan? marstek venus e is nu 1000e achtig.
Ik kan nog lekker afwachten tot zeker 2027 omdat ik nog een contract heb, maar daarna is het feest ook voorbij. maar ja als ik kijk wat ik nu al opbrengst heb met 24 zonnepanelen een 5kw oid in de duurste periode dat schiet ook niet op.
Misschien begrijpen we elkaar niet? Ik heb hem gekocht omdat ik het een leuk speeltje vind, én omdat ik geld kan besparen, én omdat ik het stroomnet kan ontlasten. Voor 1169, dus niet voor 3500. En ik heb ook een contract, maar begin al direct terug te verdienen door de terugleverboete.

• Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Leandra66 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Dat heb ik maandag al gedaan voor batterijen 2 en 3 en daar kwam geen reactie op, gisteren gevraagd voor batterij 1 en toen kwam het verhaal dat mijn CT niet goed werkte en dat ze daar een update voor hadden klaargezet en dat zou het moeten oplossen.
Niet dus.

Dus ik heb nu in de feedback bij batterij 1 nogmaals gevraagd om de vorige versie, voor alledrie de apparaten (en in de fb van batterij 2 en 3 heb ik een copy & paste gedaan).

Maar ondertussen dus zelf gaan testen of de CT003 wel goed werkt met maar 1 batterij, en op dit moment is dat idd zo, dus als die netjes blijft doen wat hij moet doen, dan voegen we batterij 2 wel toe, om te zien of het dan ook blijft werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaPG_c9GCGw4_Qavmdscl0-CQcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWr1kBV41yOqbk3oajuoMSoA.jpg?f=fotoalbum_large
Antenne CT003 buiten de meterkast geplaatst. Sindsdien geen problemen meer. 2 x Venus V3 firmware 147. Op zolder, betonnen vloeren, tussenverdieping slaapkamers en badkamer.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:55
pascallj schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:02:
[...]

De handleiding is niet volledig. Dit was zo een jaar terug toen er nog geen samenwerking mogelijk was. Lees vooral ook de TS door, want daar staat het wel volledig.

De batterijen kunnen elk op een andere fase en dan elk op monofase gezet worden. Dan compenseren en laden ze alleen hetgene op hun eigen fase. Dit vereist dus ook 3-fase omvormer voor de zonnestroom. Volgens mij levert de HW P1 niet het vermogen per fase aan. Dan zou dit dus niet werken.

Je kunt ze ook op drie fasensom zetten. Dan zullen ze samenwerken op al het vermogen op alle fasen te compenseren. Dan is de CT002/3 wel vereist voor samenwerking want daar zit de logica in.

Overigens is een andere fase sowieso niet vereist per batterij, alleen een andere groep. Het mag natuurlijk wel.
Dank voor de uitgebreide reactie.
Ik realiseer mij nu dat in de technische ruimte de wasmachine, droger (die wij niet hebben) en CV-ketel alle drie op een aparte groep zitten. Ik zou de wasmachine kunnen aansluiten op de WCD waarop ook de CV-ketel is ingestoken. Dan hou ik twee WCD's over die elk een eigen groep (en fase) hebben. Dus twee Marstek Venus E 3.0 zou ik dan op toch op 2400 Watt kunnen zetten. Helaas lukt dit trucje niet voor de derde Marstek. Die wil ik dan op 800 Watt laten.

Ik zou dan in de zomer zelfs de maximale piekstroom van mijn zonnepanelen (3-fase systeem van13 panelen met Enphase micro-omvormers) van 3,9 kW piek vermogen (helaas kortstondig) kunnen "afvangen".

Mijn vraag is nu: met 2x 2400 Watt en 1 x 800 Watt kan de CT-003 daarmee overweg bij een NOM instelling?

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:48
Mann59 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 23:41:
[...]

[Afbeelding]
Antenne CT003 buiten de meterkast geplaatst. Sindsdien geen problemen meer. 2 x Venus V3 firmware 147. Op zolder, betonnen vloeren, tussenverdieping slaapkamers en badkamer.
Iemand bekend met de reikwijdte van de cyclus-300 antenne? Ben in de oriëntatie fase en zie nu voor het eerst een bericht over mogelijke problemen met de reikwijdte.
RogerSch schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 03:52:
[...]

Dank voor de uitgebreide reactie.
Ik realiseer mij nu dat in de technische ruimte de wasmachine, droger (die wij niet hebben) en CV-ketel alle drie op een aparte groep zitten. Ik zou de wasmachine kunnen aansluiten op de WCD waarop ook de CV-ketel is ingestoken. Dan hou ik twee WCD's over die elk een eigen groep (en fase) hebben. Dus twee Marstek Venus E 3.0 zou ik dan op toch op 2400 Watt kunnen zetten. Helaas lukt dit trucje niet voor de derde Marstek. Die wil ik dan op 800 Watt laten.

Ik zou dan in de zomer zelfs de maximale piekstroom van mijn zonnepanelen (3-fase systeem van13 panelen met Enphase micro-omvormers) van 3,9 kW piek vermogen (helaas kortstondig) kunnen "afvangen".

Mijn vraag is nu: met 2x 2400 Watt en 1 x 800 Watt kan de CT-003 daarmee overweg bij een NOM instelling?
Durf ik niet te zeggen maar ik vermoed haast van wel.

Overigens kan je het piekvermogen van 3,9 kW ook al opvangen met 2 batterijen en ook als ze op 800 W ontladen staan want opladen doet hij altijd met max 2500 W ongeacht de instelling (zie TS).

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Rojado schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:11:
[...]

Iemand bekend met de reikwijdte van de cyclus-300 antenne? Ben in de oriëntatie fase en zie nu voor het eerst een bericht over mogelijke problemen met de reikwijdte.
Ter verduidelijking

Antenne van de CT003 is alleen om verbinding met WiFi te krijgen. De batterijen zelf maken ook verbinding middels WiFi of LAN. De koppeling die batterij met CT003 legt is via thuisnetwerk/ip-adres van de CTOO3.

In theorie kunnen CT003 en batterij(en) dus zo ver uit elkaar staan als de reikwijdte van je netwerk(kabel).

Ik gebruik zelf nu de HWP1 meter, maar ook de CT003 deed het hier prima met antenne buiten het zicht IN de meterkast. Komt puur omdat die sowieso al goed verbinding kon maken met m'n WiFi.

't Kan idd voorkomen dat iemand die antenne buiten de meterkast plaatst.

Marstek Venus E v3 | v147 | NoM | HWP1

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10:41
Gely schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:53:
[...]

Puur uit interesse. Hoeveel Bebat heb je moeten betalen? Ik met mijn aankopen in NL alleszins 0 EUR. Mijn buurman die vorige week een 10kWh (Enphase dacht ik) batterij heeft laten installeren, dus een vaste batterij met keuring enz., beweerde dat de leverancier voor die batterij ongev. 350EUR heeft moeten doorstorten aan Bebat. Dit wordt misschien nog een "dingetje" in de toekomst mochten we die ooit naar het containerpark brengen :|
Hier in Antwerpen staan de oudijzer ophalers te springen voor batterijen op te halen ;)

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Mann59
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Rojado schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:11:
[...]

De reikwijdte lijkt mij ruim voldoende voor de afstand tussen meterkast en zolder met een tussenverdieping. De Marstek App liet ook altijd alle streepjes zien. Ik vermoed dat de aanwezigheid van het KPN modem, de Home Assistant Green met een eigen p1 dongle, de Home Wizard dongle, de deurbel en camera van Amazon en de hub van klikaanklikuit allen samen veel interferentie veroorzaken. Vanaf Marstek firmware 139 t/m 144 verloren de batterijen regelmatig het contact met de CT003 waardoor er in de stand zelf consumptie niet werd geladen/ontladen. Nadat ik de antenne buiten de meterkast heb geplaatst geen enkel probleem meer gehad. Wel haaks gebogen omdat de reikwijdte bij een verticale stand maximaal zou zijn.

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:29
Ik doe een poging om verbinding te maken met de openAPI op mijn Marstek V2 maar zonder succes.

Als ik in mijn Domoticz deze test-commando's geef krijg ik niets terug:

echo { "id": 0, "method": "Bat.GetStatus", "params": { "id":"0" } } | nc -u -w 1 192.168.168.14 30000
echo '{"id":0,"method":"ES.GetStatus","params":{"id":0}}' | nc -u -w 1 192.168.168.14 30000

Ik kan de MT wél pingen en API staat aan in MT op poort 30000 en ik heb hem ook al gerestart.

Iemand nog een tip?

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

eatme schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:03:
Ik doe een poging om verbinding te maken met de openAPI op mijn Marstek V2 maar zonder succes.

Als ik in mijn Domoticz deze test-commando's geef krijg ik niets terug:

echo { "id": 0, "method": "Bat.GetStatus", "params": { "id":"0" } } | nc -u -w 1 192.168.168.14 30000
echo '{"id":0,"method":"ES.GetStatus","params":{"id":0}}' | nc -u -w 1 192.168.168.14 30000

Ik kan de MT wél pingen en API staat aan in MT op poort 30000 en ik heb hem ook al gerestart.

Iemand nog een tip?
De API stuurt zijn antwoord ook uit naar poort 30000 van het apparaat die het aanvraagt ipv naar de poort waarmee de aanvraag verstuurd is. Dus als ik even snel door de man pagina van nc ga, is dat '-p 30000' wat nog moet toevoegen.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Chris.nl schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:22:
[...]

Ter verduidelijking

Antenne van de CT003 is alleen om verbinding met WiFi te krijgen. De batterijen zelf maken ook verbinding middels WiFi of LAN. De koppeling die batterij met CT003 legt is via thuisnetwerk/ip-adres van de CTOO3.

In theorie kunnen CT003 en batterij(en) dus zo ver uit elkaar staan als de reikwijdte van je netwerk(kabel).

Ik gebruik zelf de nu HWP1 meter, maar ook de CT003 deed het hier prima met antenne buiten het zicht IN de meterkast. Komt puur omdat die sowieso al goed verbinding kon maken met m'n WiFi.

't Kan idd voorkomen dat iemand die antenne buiten de meterkast plaatst.
Precies. Ik heb hem ook erbuiten geplaatst. Verbinden met de ct003 is geen probleem. Maar van de twee batterijen wil er één maar moeizaam verbinding maken met de WIFI.

Dat vraagt om een andere oplossing.
Pagina: 1 ... 342 343 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.