7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Tja, hoe ze de regels uitleggen weet ik ook niet. Maar ik heb mijn Marstek bijna met een vaste kabel aangesloten door een Wieland RST20i3 stekker te schroeven op een installatiekabel met een eigen groep. Dan is het hoe dan ook geen plugin meer. Uiteindelijk heb ik het niet zo gedaan omdat het geen voordelen had voor me. Voor jou misschien wel.Doggieman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:53:
[...]
Ben bang dat het niet zo simpel is. Ik moet eind 2026 een offerte indienen en dan wordt er door een commissie besloten of de bijdrage van 4000 euro wordt toegekend ja of nee. Je kan iedere batterij in princiepe wel aansluiten met een stekker. Dan is iedere batterij een stekker batterij. Of iedere PIB vast aansluiten. Dan is het een vaste installatie. Maar daar gaan ze gewoon niet mee accoord.
De Marstek wordt verkocht als stekker batterij dus mag gewoon niet helaas. [...]
Tja...zo had ik het ook al beargumenteerd, maar daar willen ze gewoon niet aan. Ze zijn denk ik bang dat je het weer doorverkoopt oid. Of dat je het mee neemt als je gaat verhuizen. Maar goed...dat kan met een "vast" systeem natuurlijk ook. Is wat meer werk maar als je handig bent heel goed te doen natuurlijk.
Ter info hieronder even de oorspronkelijke tekst van het antwoord dat ik kreeg van het bestuur van de commissie:
Tijdens onze eerste ronde is er door het bestuur besloten dat wij geen subsidie verlenen op plug in batterijen.
Voor de aanschaf van een accu pack die een vast onderdeel wordt van de stroominstallatie en dus aangesloten wordt door de installateur wordt wel subsidie verleent.
Hopenlijk is daarmee Uw vraag beantwoord.
Succes met het uitzoeken van een geschikt systeem en wij zien Uw aanvraag graag tegemoet.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Wat bedoel je hiermee? Dat is toch zoals het hoort? Of krijg je ook geen waarde uit elk ander Modbus register, zoals SOC of vermogen? Is dat dan via Modbus TCP of Modbus RTU?sun62 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:33:
[...]
Ik kan ook gewoon naar de modbus registers schrijven en lezen maar de batterijen reageren dan niet. Alleen op geforceerd laden of ontladen. Eens kijken wat voor oplossing er komt
In de handleiding op pagina 12 staat de muurbeugel beschreven, maar been opzoek naar de werking en afmetingen. Dit gezien ik de schuur ga verbouwen en dan gelijk extra versteviging ga aanbrengen om ze op te kunnen hangen, maar dan zounden de afmetingen/ophang mechanisme wel handig zijn, voordat ik ze aanschaf later dit jaar.
Wat wil je precies weten? De beugel bestaat uit 2 delen, aan de MT zit deze vast met 4 boutjes, 2 aan iedere zijkant. Het andere deel zit met 3 bouten aan de muur. Je hangt de MT er letterlijk aan op.Cardinal schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:44:
Heeft iemand meer informatie over de V3 muurbeugels en hoe deze gemonteerd moeten worden?
De MT beugel is dus net zo breed als de MT. De muurbeugel aan beide kanten zo'n 4 cm korter.
[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 04-02-2026 21:50 ]
Vind het ook lastig inschatten wat de prijs gaat doen, als de saldering dadelijk wegvalt, en er meer batterijen waarschijnlijk verkocht gaan worden, gaat de prijs dan nog iets zakken. Of gaat deze juist omhoog, omdat er meer verkocht wordt. Het lijkt een beetje op gokken zo.
Ik heb 3 stuks Marstek Venus e3, elk op een fase aangesloten via het stopcontact. Ik wil ze graag NOM laten werken, zodanig dat ze de last (laden of ontladen) delen. Kortom, dat de drie batterijen op hetzelfde moment hetzelfde (ont)laden. Dit o.a. om te voorkomen dat de ene batterij laadt, terwijl de andere ontlaadt (zou kunnen gebeuren als ze ieder hun eigen fase naar nul regelen).
Ik meet de vermogens op de hoofdaansluiting met een Shelly Pro 3EM 3CT63. De app herkent de meter en geeft tijdens configuratie de juiste meetwaarden weer. De batterijen hebben allemaal een FW update (v144) gehad.
Ik loop er tegenaan dat zodra de drie batterijen in NOM modus staan, het totale vermogen door de aansluiting gaat oscilleren met toenemende amplitude, al snel zie ik >2000W teruglevering en >3000W afname kort na elkaar. Herkent iemand dit probleem en is er een goede oplossing?
Omdat alleen de MT meters (CT002 en CT003) ondersteund worden bij meer dan 1 MT en NOM. Dat is omdat de aansturing in de CT zit die de shelly mist.pomski schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:51:
Dit onderwerp is volgens mij eerder besproken, maar ik heb nog geen oplossing gezien
[..]
Ik meet de vermogens op de hoofdaansluiting met een Shelly Pro 3EM 3CT63.gehad.
Als je de batterijen nog niet nodig hebt want je hebt nog een gunstig contract oid en haalt er nu weinig meerwaarde uit en voelt ook niet de behoefte om er mee te spelen, zou ik lekker wachten. Batterijcellen worden letterlijk met de dag goedkoper. Er wordt ontzettend veel geproduceerd ook voor zon- en windparken etc.Racer89 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:51:
Ik volg het topic al een tijd, en was eigenlijk ook van plan om een Marstek te bestellen. Alleen lees ik hier de laatste tijd niet veel positieve dingen. Dit weerhoudt mij toch een beetje om een batterij te bestellen. Komt dit omdat vooral de mensen wat zich hier melden problemen hebben, en gaat het bij de meeste wel goed?
Vind het ook lastig inschatten wat de prijs gaat doen, als de saldering dadelijk wegvalt, en er meer batterijen waarschijnlijk verkocht gaan worden, gaat de prijs dan nog iets zakken. Of gaat deze juist omhoog, omdat er meer verkocht wordt. Het lijkt een beetje op gokken zo.
Misschien dat er iets meer vraag komt, maar ik denk dat dat ruimschoots gecompenseerd gaat worden door de lagere prijzen waartegen dan weer geproduceerd kan worden. De productie is wereldwijd en het einde van de salderingsregeling is alleen hier in Nederland.
Overigens werkt de basis van de batterijen prima. Dus gewoon zonnestroom laden en ontladen. Zijn alleen nu wat problemen met de laatste firmware update. Dat is wel een terugkerend dingetje. Beter de kat uit de boom kijken qua updates.
[ Voor 8% gewijzigd door pascallj op 04-02-2026 21:57 ]
Ik heb accu 1 en accu 3 ingesteld op het kijken naar de fase waarop ze zijn aangesloten.pomski schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:51:
Dit onderwerp is volgens mij eerder besproken, maar ik heb nog geen oplossing gezien (wat kan komen door de omvang van het topic of mijn beperkte geduld).
Ik heb 3 stuks Marstek Venus e3, elk op een fase aangesloten via het stopcontact. Ik wil ze graag NOM laten werken, zodanig dat ze de last (laden of ontladen) delen. Kortom, dat de drie batterijen op hetzelfde moment hetzelfde (ont)laden. Dit o.a. om te voorkomen dat de ene batterij laadt, terwijl de andere ontlaadt (zou kunnen gebeuren als ze ieder hun eigen fase naar nul regelen).
Ik meet de vermogens op de hoofdaansluiting met een Shelly Pro 3EM 3CT63. De app herkent de meter en geeft tijdens configuratie de juiste meetwaarden weer. De batterijen hebben allemaal een FW update (v144) gehad.
Ik loop er tegenaan dat zodra de drie batterijen in NOM modus staan, het totale vermogen door de aansluiting gaat oscilleren met toenemende amplitude, al snel zie ik >2000W teruglevering en >3000W afname kort na elkaar. Herkent iemand dit probleem en is er een goede oplossing?
Accu 2 kijkt naar de som van de fasen.
Één en ander in overeenstemming met de pv omvormers en belasting zo uitgevogeld dat het hier eigenlijk prima werkt.
Accu 2 doet in deze maanden dan ook het meeste werk Accu 1 en 3 hangen er wat bij momenteel.
Met een mooie zonnige dag komen ze wel in actie overigens.
Zou ik ze allemaal naar de som van de fasen laten kijken dan krijg ik hetzelfde jojo effect wat jij ervaart.
Hier werk ik ook met de shelly.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als NOM?Ronald.42 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:57:
Ik heb accu 1 en accu 3 ingesteld op het kijken naar de fase waarop ze zijn aangesloten.
Dank voor de tip. Ik heb een CT003, ik zal het morgen testen.DukeBox schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:55:
[...]
Omdat alleen de MT meters (CT002 en CT003) ondersteund worden bij meer dan 1 MT en NOM. Dat is omdat de aansturing in de CT zit die de shelly mist.
1. Is het voor een Belg af te raden om bij thuisbatterij.nl te kopen? Ik begrijp dat ze niet "echt" een officiële Marstek verdeler zouden zijn, al is daar wel onduidelijkheid over. Hun prijs met CT003 meter is momenteel 1.220 euro, 1.195 euro als je de kortingscode gebruikt. (Gratis levering.)
2. Ik besef dat niemand hier een kristallen bol heeft, maar heeft iemand een idee of we kunnen verwachten dat deze prijs nog zal zakken? Op 1 januari 2027 stopt immers de saladeringsregeling in Nederland.
1) Voor die prijs vind je ze ook bij de (zeker) erkende verkopers. Zelfs Belgische.Yeshua schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:14:
Ik heb heel wat berichten in deze draad gelezen, alles lijkt me onmogelijk, en zit nog met 2 vragen:
1. Is het voor een Belg af te raden om bij thuisbatterij.nl te kopen? Ik begrijp dat ze niet "echt" een officiële Marstek verdeler zouden zijn, al is daar wel onduidelijkheid over. Hun prijs met CT003 meter is momenteel 1.220 euro, 1.195 euro als je de kortingscode gebruikt. (Gratis levering.)
2. Ik besef dat niemand hier een kristallen bol heeft, maar heeft iemand een idee of we kunnen verwachten dat deze prijs nog zal zakken? Op 1 januari 2027 stopt immers de saladeringsregeling in Nederland.
2) waarom zou het stoppen van salderen invloed hebben op de prijs voor jou als Belg? De meeste fabrikanten zijn niet Nederlands of bij uitbreiding Europees. Denk niet dat de globale prijs van een thuisbatterij beinvloed gaat worden omdat 1 (kleine) afzetmarkt veranderd. Mijn inschatting is dat de prijzen nog wel ruime tijd rond deze prijs zullen hangen. Dan misschien eens 100 euro minder, dan weer eens 50 euro erbij ergens. Dit is natuurlijk een 100% objectieve mening, met de nadruk op ''mening''.
Voor jou als Belg, kan ik enkel zeggen dat ik als mede-Belg nog geen seconde spijt heb gehad van mijn MT's.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Zover ik begrepen heb is Mean Well de importeur en daar staan ze op de dealer lijst.Yeshua schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:14:
1. Is het voor een Belg af te raden om bij thuisbatterij.nl te kopen? Ik begrijp dat ze niet "echt" een officiële Marstek verdeler zouden zijn, al is daar wel onduidelijkheid over.
Andere verkopers kunnen ze natuurlijk bij een andere dealer (buiten de benelux) gehaald hebben dus wil niet meteen zeggen dat als ze er niet op staan het niet klopt.
Het kan alle kanten op, meer vraag na afschaf saldering.. prijs omhoog. Subsidie regeling? Vaak ook prijs omhoog. Maar over het algemeen is er veel concurrentie en nog genoeg aanbod van de benodigde grondstoffen dus zou de prijs op basis daarvan weer kunnen dalen.2. Ik besef dat niemand hier een kristallen bol heeft, maar heeft iemand een idee of we kunnen verwachten dat deze prijs nog zal zakken? Op 1 januari 2027 stopt immers de saladeringsregeling in Nederland.
Zelf had ik mij voorgenomen dat als er een reële kans is dat ik hem kan terug verdienen en ik het bedrag kan missen, ik er een zou kopen. Zowel voor de leuk maar ook om alvast inzicht te krijgen wat het doet met eigengebruik (voor na afschaf salderen) en of ik dus ook meer ga doen met accus of dat het hier lekker bij laat.
Ja klopt, ik kan de self mode gewoon aansturen. Alleen zit er verschil voor en na de powercycle .. niet of wel een reactie. Met v144 werkte het zonder problemen met dezelfde aansturing via node-red.pascallj schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:42:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Dat is toch zoals het hoort? Of krijg je ook geen waarde uit elk ander Modbus register, zoals SOC of vermogen? Is dat dan via Modbus TCP of Modbus RTU?
Update: Een dag later een interesante ontdekking. Via wifi (geen succes) maar via telefoon data wel. Nu werkt self consumption mode wel goed, schaalt ook goed met opgenomen vermogen. Waarschijnlijk een firewall issue op het openbare wifi.
[ Voor 19% gewijzigd door sun62 op 05-02-2026 06:38 ]
2* Marstek Venus A (V147) <............> Node-red modbus control: https://flows.nodered.org/flow/3ab454d11d2a327aec6f092f30dbe7fc
Vervang de Shelly door een ct002, is ook met stroom klemmen. Werkt zeer goed met 3 Venus e’spomski schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:51:
Dit onderwerp is volgens mij eerder besproken, maar ik heb nog geen oplossing gezien (wat kan komen door de omvang van het topic of mijn beperkte geduld).
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
De meeste problemen die je leest gaan over de aansturing vanuit de fabrikantRacer89 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:51:
Ik volg het topic al een tijd, en was eigenlijk ook van plan om een Marstek te bestellen. Alleen lees ik hier de laatste tijd niet veel positieve dingen. Dit weerhoudt mij toch een beetje om een batterij te bestellen. Komt dit omdat vooral de mensen wat zich hier melden problemen hebben, en gaat het bij de meeste wel goed?
Neem die weg en alles draait als een zonnetje
Met andere woorden: modbus en zelf aansturen.
Er word vaak genoeg over de nodered flows van Bob gesproken.
Zoek even in mijn posts.
Wat betreft uitstel.
Je kan er nog een jaar mee spelen en iets mee terugverdienen (dat is weer een nieuwe discussie) Dus waarom wachten?
Jup.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Voor een leek en 1-2 devices op NOM? totaal 1000% overbodig al die API, BT, nodered integraties, is een typische drang van wat personen die alles ten allen tijde in de gaten willen houden of zelf de sturing willen doen. Het is en blijft by design een consumenten plug-play device.AUijtdehaag schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:11:
[...]
De meeste problemen die je leest gaan over de aansturing vanuit de fabrikant
Neem die weg en alles draait als een zonnetje
Met andere woorden: modbus en zelf aansturen.
Zoek even in mijn posts.
Wat betreft uitstel.
Je kan er nog een jaar mee spelen en iets mee terugverdienen (dat is weer een nieuwe discussie) Dus waarom wachten?
Dit forum is gewoon spraakzaam van mensen die steeds alles zitten te veranderen of te prutsen, dat geeft een zeer vertekend beeld. (ja ook prutsen)
Wifi is het grootste zwakke punt van dit device, maar ook dat zeer simpel op te lossen. bij een nieuwe generatie is de FW altijd wat afwachten.
AI heeft nog steeds grillen, maar het is en blijft AI
mijn 2 devices 10-11maanden online, na de v155 fw geen moment meer naar moeten kijken. Niks nodig van ook maar enige integratie. De enige reden dat ik de api integratie heb is om de data in mijn home automation te krijgen. Maar dat is ook weer geen stadaard consumenten iets.
Ik heb bij 2 buren ook een installatie gaan zetten deze zomer, echte leken in electricitiet en IT, eens opgezet, nooit meer naar gekeken, draaien allen gewoon NOM.
[ Voor 8% gewijzigd door dnat op 05-02-2026 08:20 ]
Dat lijkt mij niet zo verstandig als je per fase gaat regelen. Er is dan een aanzienlijke kans dat je fasen 'via de meter' gaat balanceren en dan betaal je voor je eigen stroom.
Normaal doe je dat altijd op de som, net zoals je afname/teruglevering ook geregistreerd wordt.
[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 05-02-2026 10:13 ]
Vooralsnog lijkt me dat onzin.DukeBox schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:11:
[...]
Dat lijkt mij niet zo verstandig als je per fase gaat regelen. Er is dan een aanzienlijke kans dat je fasen 'via de meter' gaat balanceren en dan betaal je voor je eigen stroom.
Normaal doe je dat altijd op de som, net zoals je afname/teruglevering ook geregistreerd wordt.
De accu houd gewoon zijn eigen fase op NOM en weet van het bestaan van die andere accu's en fasen niet af, alsof hij in een woning met slechts één fase woont.
De accu die naar de som kijkt kan wel beïnvloed worden door het gedrag van die andere twee maar dat heb ik in het afgelopen jaar niet waar kunnen nemen.
Ronald.42 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:25:
Vooralsnog lijkt me dat onzin.
Een shelly stuurt niet je accu's aan op verdeling, die gaan zelf bepalen wat ze gaan vragen of terug leveren. Er zit altijd overlap bij de accu's op die manier gezien accu 2 die niet per fase kijkt.Ik heb accu 1 en accu 3 ingesteld op het kijken naar de fase waarop ze zijn aangesloten.
Dit is al een langer gebruikte techniek hier onder Tweakers die geen CT002 of CT003 willen of kunnen gebruiken en meerdere batterijen hebben. Er zitten inderdaad haken en ogen aan. Je hebt onder andere zonnestroom nodig op ten minste 2/3 fases om op te laden. De twee batterijen op eigen fase zullen verbruik op hun eigen fase compenseren en de laatste batterij zal de laatste fase op zich nemen plus wat er nog tekort komt of aan overschot is op de andere fases.DukeBox schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:06:
[...]
[...]
Een shelly stuurt niet je accu's aan op verdeling, die gaan zelf bepalen wat ze gaan vragen of terug leveren. Er zit altijd overlap bij de accu's op die manier gezien accu 2 die niet per fase kijkt.
Omdat er hiërarchie zit in de wisselwerking tussen de batterijen (er is maar 1 batterij die naar de andere fases kijkt en niet andersom), zal je, los van de initiële oscillatie, niet blijven oscilleren tussen de batterijen.
Het nadeel is natuurlijk wel dat je niet te allen tijde het volledige vermogen ter beschikking hebt + dat de energie zich ook niet netjes hoeft te verdelen over de batterijen. Als de batterij die naar de som kijkt leeg is, zal je sowieso geen teruglevering meer hebben op 1 fase. Je zal dus je eigen verbruik over de fases wel redelijk moeten kennen om een goede inschatting te maken hoe je dit inregelt.
Het heeft wat kanttekeningen, maar heeft zich wel al bewezen.
Die altijd is gewoon niet waar.DukeBox schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:06:
[...]
[...]
Een shelly stuurt niet je accu's aan op verdeling, die gaan zelf bepalen wat ze gaan vragen of terug leveren. Er zit altijd overlap bij de accu's op die manier gezien accu 2 die niet per fase kijkt.
Er zijn 2 accus die gewoon hun eigen fase nul houden.
De accu die naar de som kijkt heb ik niet kunnen betrappen op acties ten gevolge van wat één van die andere twee doet.
Het werkt hier al bijna een jaar vlekkeloos en alle meters zijn het met elkaar eens wat betreft gebruik en verbruik danwel teruglevering.
Neem van me aan dat de afmetingen niet relevant zijn. Je muur moet het gewicht kunnen dragen. Een gipswand kan wel geloof ik, maar ideaal is het allemaal niet. Een houten achterplaat is wel aan te raden. De muurbeugel is licht gedraaid zodat de bovenkant iets van de muur afkomt. Daar hang je de batterij met een tegenovergestelde beugel aan op. Hierdoor trekt de batterij zichzelf naar de muur toe en hangt dan stevig en strak.Cardinal schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:44:
Heeft iemand meer informatie over de V3 muurbeugels en hoe deze gemonteerd moeten worden?
In de handleiding op pagina 12 staat de muurbeugel beschreven, maar been opzoek naar de werking en afmetingen. Dit gezien ik de schuur ga verbouwen en dan gelijk extra versteviging ga aanbrengen om ze op te kunnen hangen, maar dan zounden de afmetingen/ophang mechanisme wel handig zijn, voordat ik ze aanschaf later dit jaar.
Deels met je eens, het hangt idd van je use case af. Ik heb dit goed doorgerekend, en constateerde dat het rendement door nu te kopen hoger lag dan de mogelijke winst op prijsdalingen later. En die prijsdalingen zijn nmm helemaal niet vanzelfsprekend. Deze Marstek is al uiterst concurrend geprijsd zoals we weten. Ondertussen zijn er steeds toenemende handelsbelemmeringen, stijgende loonkosten in China en zeer forse stijgingen in grondstofprijzen. Per saldo zou ik niet uitgaan van prijsdalingen. Waarschijnlijker is dat die innovatieve chinezen dadelijk weer met een volgend model op de proppen komen. Ze zitten niet bepaald stil daar.pascallj schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:55:
[...]
Als je de batterijen nog niet nodig hebt want je hebt nog een gunstig contract oid en haalt er nu weinig meerwaarde uit en voelt ook niet de behoefte om er mee te spelen, zou ik lekker wachten. Batterijcellen worden letterlijk met de dag goedkoper. Er wordt ontzettend veel geproduceerd ook voor zon- en windparken etc.
Misschien dat er iets meer vraag komt, maar ik denk dat dat ruimschoots gecompenseerd gaat worden door de lagere prijzen waartegen dan weer geproduceerd kan worden. De productie is wereldwijd en het einde van de salderingsregeling is alleen hier in Nederland.
[...]
Let op dat de node red oplossing niet voor iedereen geschikt is. Je moet echt wel een beetje kennis van zaken hebben (of op zijn minst interesse) om dat aan de praat te krijgen.AUijtdehaag schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:11:
[...]
[...]
Blijven rammen op die 'controleren-voor-updates'-knop.NoFate schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:24:
Wat moest je weer doen om op een V3 geforceerd een update te krijgen?
Je wil niet naar de V147NoFate schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:24:
Wat moest je weer doen om op een V3 geforceerd een update te krijgen?
🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
Wat is we mis met 147
Het is niet voor mij, maar iemand anders, daarmee proberen 10 x te duwen op check for updates, maar komt niet... Moet je maar vla BT verboden zijn?
Beetje jammer wel.
Ik weet inmiddels ook wel zeker dat het al dat niet aanwezig zijn met BT niet van belang is voor de aanpassingen in de app, ik was niet thuis (en de enige andere telefoon met rechten om aanpassingen te doen ook niet), en de app wilde maar niet van "handmatig" naar "zelf" gaan, iedere keer blijft bij één van de drie "handmatig" onderin het scherm staan. Bij de andere 2 is het wel gelukt, maar het is echt storend.
🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
V147 loopt niet lekker, die wil je niet.NoFate schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:31:
[...]
Wat is we mis met 147
Het is niet voor mij, maar iemand anders, daarmee proberen 10 x te duwen op check for updates, maar komt niet... Moet je maar vla BT verboden zijn?
Het gaat er hier al 3 dagen over, ik heb een verzoek liggen om teruggezet te worden naar V145.
Weet iemand waar ik het hele versie nummer kan teruglezen? Nu geeft de update knop allen 147 weer.
[ Voor 32% gewijzigd door sun62 op 05-02-2026 20:51 ]
2* Marstek Venus A (V147) <............> Node-red modbus control: https://flows.nodered.org/flow/3ab454d11d2a327aec6f092f30dbe7fc
Ben benieuwd of die op de A wel lekker loopt.sun62 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:48:
Heb vandaag al een nieuwe update gekregen kijken hoe die is.
Weet iemand waar ik het hele versie nummer kan teruglezen? Nu geeft de update knop allen 147 weer.
[Afbeelding]
Oh wacht, je had al 147?? Ik dacht dat ik van 144 naar 147 zag staan
[ Voor 6% gewijzigd door Leandra66 op 05-02-2026 20:58 ]
Ik had gisteren het probleem bij support neergelegd en sinds vanochtend werkt het zonder problemen. Toen ik na het werk thuis kwam heb de update geïnstalleerd. Ik weet niet of ze remote al iets gewijzigd hebben maar het werkt nu ook nog zonder problemen.Leandra66 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:57:
[...]
Ben benieuwd of die op de A wel lekker loopt.
Oh wacht, je had al 147?? Ik dacht dat ik van 144 naar 147 zag staan
Oh, dat is mooi.sun62 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:04:
[...]
Ik had gisteren het probleem bij support neergelegd en sinds vanochtend werkt het zonder problemen. Toen ik na het werk thuis kwam heb de update geïnstalleerd. Ik weet niet of ze remote al iets gewijzigd hebben maar het werkt nu ook nog zonder problemen.
Ik heb eergisteren een hulpvraag gepost en het is nog steeds compleet drama
En nog geen reactie gehad ook.
Hier was juist V145 echt een ramp. v146 was echt super stabiel en v147 doet het hier ook zonder issues.Leandra66 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:34:
[...]
V147 loopt niet lekker, die wil je niet.
Het gaat er hier al 3 dagen over, ik heb een verzoek liggen om teruggezet te worden naar V145.
MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
Op een Venus E 3.0?cold schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:05:
[...]
Hier was juist V145 echt een ramp. v146 was echt super stabiel en v147 doet het hier ook zonder issues.
Dat geeft hoop
Ik heb hier nu sinds kortt na de release de 146 op beide Venus E v3 en die doet het prima. De API heb ik uit staan, en beide batterijen worden beperkt gestuurd met Modbus over TCP en doen verder vooral NOM (eentje met de CT003 en de andere met een virtuele meter met een offset voor piekbegrenzing). Geen enkel probleem met instabiliteit.cold schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:05:
[...]
Hier was juist V145 echt een ramp. v146 was echt super stabiel en v147 doet het hier ook zonder issues.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.