• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:05
Misschien off topic misschien leuk om even snel te lezen

https://www.msn.com/nl-nl...37bc5ae055fddb105f1&ei=57

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• FiberSam
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:48
Doggieman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:53:
[...]

Ben bang dat het niet zo simpel is. Ik moet eind 2026 een offerte indienen en dan wordt er door een commissie besloten of de bijdrage van 4000 euro wordt toegekend ja of nee. Je kan iedere batterij in princiepe wel aansluiten met een stekker. Dan is iedere batterij een stekker batterij. Of iedere PIB vast aansluiten. Dan is het een vaste installatie. Maar daar gaan ze gewoon niet mee accoord.
De Marstek wordt verkocht als stekker batterij dus mag gewoon niet helaas. [...]
Tja, hoe ze de regels uitleggen weet ik ook niet. Maar ik heb mijn Marstek bijna met een vaste kabel aangesloten door een Wieland RST20i3 stekker te schroeven op een installatiekabel met een eigen groep. Dan is het hoe dan ook geen plugin meer. Uiteindelijk heb ik het niet zo gedaan omdat het geen voordelen had voor me. Voor jou misschien wel.

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-03 13:43
@FiberSam

Tja...zo had ik het ook al beargumenteerd, maar daar willen ze gewoon niet aan. Ze zijn denk ik bang dat je het weer doorverkoopt oid. Of dat je het mee neemt als je gaat verhuizen. Maar goed...dat kan met een "vast" systeem natuurlijk ook. Is wat meer werk maar als je handig bent heel goed te doen natuurlijk.

Ter info hieronder even de oorspronkelijke tekst van het antwoord dat ik kreeg van het bestuur van de commissie:

Tijdens onze eerste ronde is er door het bestuur besloten dat wij geen subsidie verlenen op plug in batterijen.
Voor de aanschaf van een accu pack die een vast onderdeel wordt van de stroominstallatie en dus aangesloten wordt door de installateur wordt wel subsidie verleent.
Hopenlijk is daarmee Uw vraag beantwoord.
Succes met het uitzoeken van een geschikt systeem en wij zien Uw aanvraag graag tegemoet.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

sun62 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:33:
[...]

Ik kan ook gewoon naar de modbus registers schrijven en lezen maar de batterijen reageren dan niet. Alleen op geforceerd laden of ontladen. Eens kijken wat voor oplossing er komt :)
Wat bedoel je hiermee? Dat is toch zoals het hoort? Of krijg je ook geen waarde uit elk ander Modbus register, zoals SOC of vermogen? Is dat dan via Modbus TCP of Modbus RTU?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:39
Heeft iemand meer informatie over de V3 muurbeugels en hoe deze gemonteerd moeten worden?

In de handleiding op pagina 12 staat de muurbeugel beschreven, maar been opzoek naar de werking en afmetingen. Dit gezien ik de schuur ga verbouwen en dan gelijk extra versteviging ga aanbrengen om ze op te kunnen hangen, maar dan zounden de afmetingen/ophang mechanisme wel handig zijn, voordat ik ze aanschaf later dit jaar.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:47
Cardinal schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:44:
Heeft iemand meer informatie over de V3 muurbeugels en hoe deze gemonteerd moeten worden?
Wat wil je precies weten? De beugel bestaat uit 2 delen, aan de MT zit deze vast met 4 boutjes, 2 aan iedere zijkant. Het andere deel zit met 3 bouten aan de muur. Je hangt de MT er letterlijk aan op.
De MT beugel is dus net zo breed als de MT. De muurbeugel aan beide kanten zo'n 4 cm korter.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 04-02-2026 21:50 ]

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik volg het topic al een tijd, en was eigenlijk ook van plan om een Marstek te bestellen. Alleen lees ik hier de laatste tijd niet veel positieve dingen. Dit weerhoudt mij toch een beetje om een batterij te bestellen. Komt dit omdat vooral de mensen wat zich hier melden problemen hebben, en gaat het bij de meeste wel goed?

Vind het ook lastig inschatten wat de prijs gaat doen, als de saldering dadelijk wegvalt, en er meer batterijen waarschijnlijk verkocht gaan worden, gaat de prijs dan nog iets zakken. Of gaat deze juist omhoog, omdat er meer verkocht wordt. Het lijkt een beetje op gokken zo.

• pomski
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:09
Dit onderwerp is volgens mij eerder besproken, maar ik heb nog geen oplossing gezien (wat kan komen door de omvang van het topic of mijn beperkte geduld).

Ik heb 3 stuks Marstek Venus e3, elk op een fase aangesloten via het stopcontact. Ik wil ze graag NOM laten werken, zodanig dat ze de last (laden of ontladen) delen. Kortom, dat de drie batterijen op hetzelfde moment hetzelfde (ont)laden. Dit o.a. om te voorkomen dat de ene batterij laadt, terwijl de andere ontlaadt (zou kunnen gebeuren als ze ieder hun eigen fase naar nul regelen).

Ik meet de vermogens op de hoofdaansluiting met een Shelly Pro 3EM 3CT63. De app herkent de meter en geeft tijdens configuratie de juiste meetwaarden weer. De batterijen hebben allemaal een FW update (v144) gehad.

Ik loop er tegenaan dat zodra de drie batterijen in NOM modus staan, het totale vermogen door de aansluiting gaat oscilleren met toenemende amplitude, al snel zie ik >2000W teruglevering en >3000W afname kort na elkaar. Herkent iemand dit probleem en is er een goede oplossing?

• DukeBox
pomski schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:51:
Dit onderwerp is volgens mij eerder besproken, maar ik heb nog geen oplossing gezien
[..]
Ik meet de vermogens op de hoofdaansluiting met een Shelly Pro 3EM 3CT63.gehad.
Omdat alleen de MT meters (CT002 en CT003) ondersteund worden bij meer dan 1 MT en NOM. Dat is omdat de aansturing in de CT zit die de shelly mist.
Racer89 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:51:
Ik volg het topic al een tijd, en was eigenlijk ook van plan om een Marstek te bestellen. Alleen lees ik hier de laatste tijd niet veel positieve dingen. Dit weerhoudt mij toch een beetje om een batterij te bestellen. Komt dit omdat vooral de mensen wat zich hier melden problemen hebben, en gaat het bij de meeste wel goed?

Vind het ook lastig inschatten wat de prijs gaat doen, als de saldering dadelijk wegvalt, en er meer batterijen waarschijnlijk verkocht gaan worden, gaat de prijs dan nog iets zakken. Of gaat deze juist omhoog, omdat er meer verkocht wordt. Het lijkt een beetje op gokken zo.
Als je de batterijen nog niet nodig hebt want je hebt nog een gunstig contract oid en haalt er nu weinig meerwaarde uit en voelt ook niet de behoefte om er mee te spelen, zou ik lekker wachten. Batterijcellen worden letterlijk met de dag goedkoper. Er wordt ontzettend veel geproduceerd ook voor zon- en windparken etc.

Misschien dat er iets meer vraag komt, maar ik denk dat dat ruimschoots gecompenseerd gaat worden door de lagere prijzen waartegen dan weer geproduceerd kan worden. De productie is wereldwijd en het einde van de salderingsregeling is alleen hier in Nederland.

Overigens werkt de basis van de batterijen prima. Dus gewoon zonnestroom laden en ontladen. Zijn alleen nu wat problemen met de laatste firmware update. Dat is wel een terugkerend dingetje. Beter de kat uit de boom kijken qua updates.

[ Voor 8% gewijzigd door pascallj op 04-02-2026 21:57 ]

Dit onderwerp is volgens mij eerder besproken, maar ik heb nog geen oplossing gezien (wat kan komen door de omvang van het topic of mijn beperkte geduld).

Ik heb 3 stuks Marstek Venus e3, elk op een fase aangesloten via het stopcontact. Ik wil ze graag NOM laten werken, zodanig dat ze de last (laden of ontladen) delen. Kortom, dat de drie batterijen op hetzelfde moment hetzelfde (ont)laden. Dit o.a. om te voorkomen dat de ene batterij laadt, terwijl de andere ontlaadt (zou kunnen gebeuren als ze ieder hun eigen fase naar nul regelen).

Ik meet de vermogens op de hoofdaansluiting met een Shelly Pro 3EM 3CT63. De app herkent de meter en geeft tijdens configuratie de juiste meetwaarden weer. De batterijen hebben allemaal een FW update (v144) gehad.

Ik loop er tegenaan dat zodra de drie batterijen in NOM modus staan, het totale vermogen door de aansluiting gaat oscilleren met toenemende amplitude, al snel zie ik >2000W teruglevering en >3000W afname kort na elkaar. Herkent iemand dit probleem en is er een goede oplossing?
Ik heb accu 1 en accu 3 ingesteld op het kijken naar de fase waarop ze zijn aangesloten.
Accu 2 kijkt naar de som van de fasen.
Één en ander in overeenstemming met de pv omvormers en belasting zo uitgevogeld dat het hier eigenlijk prima werkt.
Accu 2 doet in deze maanden dan ook het meeste werk Accu 1 en 3 hangen er wat bij momenteel.
Met een mooie zonnige dag komen ze wel in actie overigens.

Zou ik ze allemaal naar de som van de fasen laten kijken dan krijg ik hetzelfde jojo effect wat jij ervaart.

Hier werk ik ook met de shelly.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• DukeBox
Ronald.42 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:57:
Ik heb accu 1 en accu 3 ingesteld op het kijken naar de fase waarop ze zijn aangesloten.
Als NOM?

• pomski
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:09
DukeBox schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:55:
[...]

Omdat alleen de MT meters (CT002 en CT003) ondersteund worden bij meer dan 1 MT en NOM. Dat is omdat de aansturing in de CT zit die de shelly mist.
Dank voor de tip. Ik heb een CT003, ik zal het morgen testen.

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:14
Ik heb heel wat berichten in deze draad gelezen, alles lijkt me onmogelijk, en zit nog met 2 vragen:

1. Is het voor een Belg af te raden om bij thuisbatterij.nl te kopen? Ik begrijp dat ze niet "echt" een officiële Marstek verdeler zouden zijn, al is daar wel onduidelijkheid over. Hun prijs met CT003 meter is momenteel 1.220 euro, 1.195 euro als je de kortingscode gebruikt. (Gratis levering.)

2. Ik besef dat niemand hier een kristallen bol heeft, maar heeft iemand een idee of we kunnen verwachten dat deze prijs nog zal zakken? Op 1 januari 2027 stopt immers de saladeringsregeling in Nederland.
Yeshua schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:14:
Ik heb heel wat berichten in deze draad gelezen, alles lijkt me onmogelijk, en zit nog met 2 vragen:

1. Is het voor een Belg af te raden om bij thuisbatterij.nl te kopen? Ik begrijp dat ze niet "echt" een officiële Marstek verdeler zouden zijn, al is daar wel onduidelijkheid over. Hun prijs met CT003 meter is momenteel 1.220 euro, 1.195 euro als je de kortingscode gebruikt. (Gratis levering.)

2. Ik besef dat niemand hier een kristallen bol heeft, maar heeft iemand een idee of we kunnen verwachten dat deze prijs nog zal zakken? Op 1 januari 2027 stopt immers de saladeringsregeling in Nederland.
1) Voor die prijs vind je ze ook bij de (zeker) erkende verkopers. Zelfs Belgische.

2) waarom zou het stoppen van salderen invloed hebben op de prijs voor jou als Belg? De meeste fabrikanten zijn niet Nederlands of bij uitbreiding Europees. Denk niet dat de globale prijs van een thuisbatterij beinvloed gaat worden omdat 1 (kleine) afzetmarkt veranderd. Mijn inschatting is dat de prijzen nog wel ruime tijd rond deze prijs zullen hangen. Dan misschien eens 100 euro minder, dan weer eens 50 euro erbij ergens. Dit is natuurlijk een 100% objectieve mening, met de nadruk op ''mening''.
Voor jou als Belg, kan ik enkel zeggen dat ik als mede-Belg nog geen seconde spijt heb gehad van mijn MT's.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• DukeBox
Yeshua schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:14:
1. Is het voor een Belg af te raden om bij thuisbatterij.nl te kopen? Ik begrijp dat ze niet "echt" een officiële Marstek verdeler zouden zijn, al is daar wel onduidelijkheid over.
Zover ik begrepen heb is Mean Well de importeur en daar staan ze op de dealer lijst.

Andere verkopers kunnen ze natuurlijk bij een andere dealer (buiten de benelux) gehaald hebben dus wil niet meteen zeggen dat als ze er niet op staan het niet klopt.
Het kan alle kanten op, meer vraag na afschaf saldering.. prijs omhoog. Subsidie regeling? Vaak ook prijs omhoog. Maar over het algemeen is er veel concurrentie en nog genoeg aanbod van de benodigde grondstoffen dus zou de prijs op basis daarvan weer kunnen dalen.

Zelf had ik mij voorgenomen dat als er een reële kans is dat ik hem kan terug verdienen en ik het bedrag kan missen, ik er een zou kopen. Zowel voor de leuk maar ook om alvast inzicht te krijgen wat het doet met eigengebruik (voor na afschaf salderen) en of ik dus ook meer ga doen met accus of dat het hier lekker bij laat.

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:56
pascallj schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:42:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Dat is toch zoals het hoort? Of krijg je ook geen waarde uit elk ander Modbus register, zoals SOC of vermogen? Is dat dan via Modbus TCP of Modbus RTU?
Ja klopt, ik kan de self mode gewoon aansturen. Alleen zit er verschil voor en na de powercycle .. niet of wel een reactie. Met v144 werkte het zonder problemen met dezelfde aansturing via node-red.

Update: Een dag later een interesante ontdekking. Via wifi (geen succes) maar via telefoon data wel. Nu werkt self consumption mode wel goed, schaalt ook goed met opgenomen vermogen. Waarschijnlijk een firewall issue op het openbare wifi.

[ Voor 19% gewijzigd door sun62 op 05-02-2026 06:38 ]

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

Vervang de Shelly door een ct002, is ook met stroom klemmen. Werkt zeer goed met 3 Venus e’s

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

Racer89 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:51:

De meeste problemen die je leest gaan over de aansturing vanuit de fabrikant
Neem die weg en alles draait als een zonnetje
Met andere woorden: modbus en zelf aansturen.
Er word vaak genoeg over de nodered flows van Bob gesproken.
Zoek even in mijn posts.

Wat betreft uitstel.
Je kan er nog een jaar mee spelen en iets mee terugverdienen (dat is weer een nieuwe discussie) Dus waarom wachten?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:05
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:11:
[...]

De meeste problemen die je leest gaan over de aansturing vanuit de fabrikant
Neem die weg en alles draait als een zonnetje
Met andere woorden: modbus en zelf aansturen.
Zoek even in mijn posts.

Wat betreft uitstel.
Je kan er nog een jaar mee spelen en iets mee terugverdienen (dat is weer een nieuwe discussie) Dus waarom wachten?
Voor een leek en 1-2 devices op NOM? totaal 1000% overbodig al die API, BT, nodered integraties, is een typische drang van wat personen die alles ten allen tijde in de gaten willen houden of zelf de sturing willen doen. Het is en blijft by design een consumenten plug-play device.

Dit forum is gewoon spraakzaam van mensen die steeds alles zitten te veranderen of te prutsen, dat geeft een zeer vertekend beeld. (ja ook prutsen)

Wifi is het grootste zwakke punt van dit device, maar ook dat zeer simpel op te lossen. bij een nieuwe generatie is de FW altijd wat afwachten.

AI heeft nog steeds grillen, maar het is en blijft AI :) neem de voordelen en nadelen ervan zoals je wil, mijn inziens kan zo een toestel niet genoeg analyseren wat je verbruiks/opbrengst profiel is en zal altijd wat gokken blijven, daarvoor is en blijft het een low budget consumenten ding.

mijn 2 devices 10-11maanden online, na de v155 fw geen moment meer naar moeten kijken. Niks nodig van ook maar enige integratie. De enige reden dat ik de api integratie heb is om de data in mijn home automation te krijgen. Maar dat is ook weer geen stadaard consumenten iets.

Ik heb bij 2 buren ook een installatie gaan zetten deze zomer, echte leken in electricitiet en IT, eens opgezet, nooit meer naar gekeken, draaien allen gewoon NOM.

[ Voor 8% gewijzigd door dnat op 05-02-2026 08:20 ]

• DukeBox
Dat lijkt mij niet zo verstandig als je per fase gaat regelen. Er is dan een aanzienlijke kans dat je fasen 'via de meter' gaat balanceren en dan betaal je voor je eigen stroom.
Normaal doe je dat altijd op de som, net zoals je afname/teruglevering ook geregistreerd wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 05-02-2026 10:13 ]

DukeBox schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:11:
[...]

Dat lijkt mij niet zo verstandig als je per fase gaat regelen. Er is dan een aanzienlijke kans dat je fasen 'via de meter' gaat balanceren en dan betaal je voor je eigen stroom.
Normaal doe je dat altijd op de som, net zoals je afname/teruglevering ook geregistreerd wordt.
Vooralsnog lijkt me dat onzin.
De accu houd gewoon zijn eigen fase op NOM en weet van het bestaan van die andere accu's en fasen niet af, alsof hij in een woning met slechts één fase woont.

De accu die naar de som kijkt kan wel beïnvloed worden door het gedrag van die andere twee maar dat heb ik in het afgelopen jaar niet waar kunnen nemen.

• DukeBox
Een shelly stuurt niet je accu's aan op verdeling, die gaan zelf bepalen wat ze gaan vragen of terug leveren. Er zit altijd overlap bij de accu's op die manier gezien accu 2 die niet per fase kijkt.
DukeBox schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:06:
[...]

[...]

Een shelly stuurt niet je accu's aan op verdeling, die gaan zelf bepalen wat ze gaan vragen of terug leveren. Er zit altijd overlap bij de accu's op die manier gezien accu 2 die niet per fase kijkt.
Dit is al een langer gebruikte techniek hier onder Tweakers die geen CT002 of CT003 willen of kunnen gebruiken en meerdere batterijen hebben. Er zitten inderdaad haken en ogen aan. Je hebt onder andere zonnestroom nodig op ten minste 2/3 fases om op te laden. De twee batterijen op eigen fase zullen verbruik op hun eigen fase compenseren en de laatste batterij zal de laatste fase op zich nemen plus wat er nog tekort komt of aan overschot is op de andere fases.

Omdat er hiërarchie zit in de wisselwerking tussen de batterijen (er is maar 1 batterij die naar de andere fases kijkt en niet andersom), zal je, los van de initiële oscillatie, niet blijven oscilleren tussen de batterijen.

Het nadeel is natuurlijk wel dat je niet te allen tijde het volledige vermogen ter beschikking hebt + dat de energie zich ook niet netjes hoeft te verdelen over de batterijen. Als de batterij die naar de som kijkt leeg is, zal je sowieso geen teruglevering meer hebben op 1 fase. Je zal dus je eigen verbruik over de fases wel redelijk moeten kennen om een goede inschatting te maken hoe je dit inregelt.

Het heeft wat kanttekeningen, maar heeft zich wel al bewezen.
DukeBox schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:06:
[...]

[...]

Die altijd is gewoon niet waar.
Er zijn 2 accus die gewoon hun eigen fase nul houden.
De accu die naar de som kijkt heb ik niet kunnen betrappen op acties ten gevolge van wat één van die andere twee doet.
Het werkt hier al bijna een jaar vlekkeloos en alle meters zijn het met elkaar eens wat betreft gebruik en verbruik danwel teruglevering.

• FiberSam
Cardinal schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:44:

In de handleiding op pagina 12 staat de muurbeugel beschreven, maar been opzoek naar de werking en afmetingen. Dit gezien ik de schuur ga verbouwen en dan gelijk extra versteviging ga aanbrengen om ze op te kunnen hangen, maar dan zounden de afmetingen/ophang mechanisme wel handig zijn, voordat ik ze aanschaf later dit jaar.
Neem van me aan dat de afmetingen niet relevant zijn. Je muur moet het gewicht kunnen dragen. Een gipswand kan wel geloof ik, maar ideaal is het allemaal niet. Een houten achterplaat is wel aan te raden. De muurbeugel is licht gedraaid zodat de bovenkant iets van de muur afkomt. Daar hang je de batterij met een tegenovergestelde beugel aan op. Hierdoor trekt de batterij zichzelf naar de muur toe en hangt dan stevig en strak.

• FiberSam
pascallj schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:55:
[...]

Als je de batterijen nog niet nodig hebt want je hebt nog een gunstig contract oid en haalt er nu weinig meerwaarde uit en voelt ook niet de behoefte om er mee te spelen, zou ik lekker wachten. Batterijcellen worden letterlijk met de dag goedkoper. Er wordt ontzettend veel geproduceerd ook voor zon- en windparken etc.

Misschien dat er iets meer vraag komt, maar ik denk dat dat ruimschoots gecompenseerd gaat worden door de lagere prijzen waartegen dan weer geproduceerd kan worden. De productie is wereldwijd en het einde van de salderingsregeling is alleen hier in Nederland.
[...]
Deels met je eens, het hangt idd van je use case af. Ik heb dit goed doorgerekend, en constateerde dat het rendement door nu te kopen hoger lag dan de mogelijke winst op prijsdalingen later. En die prijsdalingen zijn nmm helemaal niet vanzelfsprekend. Deze Marstek is al uiterst concurrend geprijsd zoals we weten. Ondertussen zijn er steeds toenemende handelsbelemmeringen, stijgende loonkosten in China en zeer forse stijgingen in grondstofprijzen. Per saldo zou ik niet uitgaan van prijsdalingen. Waarschijnlijker is dat die innovatieve chinezen dadelijk weer met een volgend model op de proppen komen. Ze zitten niet bepaald stil daar.

• FiberSam
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:11:
[...]
[...]
Let op dat de node red oplossing niet voor iedereen geschikt is. Je moet echt wel een beetje kennis van zaken hebben (of op zijn minst interesse) om dat aan de praat te krijgen.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:49
Wat moest je weer doen om op een V3 geforceerd een update te krijgen?

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-02 19:23

Leandra66

is onmogelijk

NoFate schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:24:
Wat moest je weer doen om op een V3 geforceerd een update te krijgen?
Je wil niet naar de V147 :N :X :X :X

🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:49
Wat is we mis met 147

Het is niet voor mij, maar iemand anders, daarmee proberen 10 x te duwen op check for updates, maar komt niet... Moet je maar vla BT verboden zijn?

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Overigens heb ik nog steeds geen reactie van Marstek op de hulpvraag die ik op 3 februari in de app bij 2 van de 3 apparaten heb gepost.
Beetje jammer wel.
Ik weet inmiddels ook wel zeker dat het al dat niet aanwezig zijn met BT niet van belang is voor de aanpassingen in de app, ik was niet thuis (en de enige andere telefoon met rechten om aanpassingen te doen ook niet), en de app wilde maar niet van "handmatig" naar "zelf" gaan, iedere keer blijft bij één van de drie "handmatig" onderin het scherm staan. Bij de andere 2 is het wel gelukt, maar het is echt storend.

🇳🇱 🔋 3 Marstek Venus E V3 | CT003 | ☀️6,9kWp ZZW | - Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

NoFate schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:31:
[...]

Wat is we mis met 147

Het is niet voor mij, maar iemand anders, daarmee proberen 10 x te duwen op check for updates, maar komt niet... Moet je maar vla BT verboden zijn?
V147 loopt niet lekker, die wil je niet.
Het gaat er hier al 3 dagen over, ik heb een verzoek liggen om teruggezet te worden naar V145.

• sun62
Heb vandaag al een nieuwe update gekregen kijken hoe die is.
Weet iemand waar ik het hele versie nummer kan teruglezen? Nu geeft de update knop allen 147 weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbyMZoQvbk1ygBjBIvQF4LZK0MM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLDMan3wC8SqHAV1VA4lSISH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door sun62 op 05-02-2026 20:51 ]

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

sun62 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:48:
Heb vandaag al een nieuwe update gekregen kijken hoe die is.
Weet iemand waar ik het hele versie nummer kan teruglezen? Nu geeft de update knop allen 147 weer.
[Afbeelding]
Ben benieuwd of die op de A wel lekker loopt.
Oh wacht, je had al 147?? Ik dacht dat ik van 144 naar 147 zag staan :D

[ Voor 6% gewijzigd door Leandra66 op 05-02-2026 20:58 ]

• sun62
Leandra66 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:57:
[...]

Ben benieuwd of die op de A wel lekker loopt.
Oh wacht, je had al 147?? Ik dacht dat ik van 144 naar 147 zag staan :D
Ik had gisteren het probleem bij support neergelegd en sinds vanochtend werkt het zonder problemen. Toen ik na het werk thuis kwam heb de update geïnstalleerd. Ik weet niet of ze remote al iets gewijzigd hebben maar het werkt nu ook nog zonder problemen.

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

sun62 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:04:
[...]

Ik had gisteren het probleem bij support neergelegd en sinds vanochtend werkt het zonder problemen. Toen ik na het werk thuis kwam heb de update geïnstalleerd. Ik weet niet of ze remote al iets gewijzigd hebben maar het werkt nu ook nog zonder problemen.
Oh, dat is mooi.
Ik heb eergisteren een hulpvraag gepost en het is nog steeds compleet drama :'(
En nog geen reactie gehad ook.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Leandra66 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:34:
[...]

V147 loopt niet lekker, die wil je niet.
Het gaat er hier al 3 dagen over, ik heb een verzoek liggen om teruggezet te worden naar V145.
Hier was juist V145 echt een ramp. v146 was echt super stabiel en v147 doet het hier ook zonder issues.

2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

cold schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:05:
[...]

Hier was juist V145 echt een ramp. v146 was echt super stabiel en v147 doet het hier ook zonder issues.
Op een Venus E 3.0?
Dat geeft hoop :D

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:04
cold schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:05:
[...]

Ik heb hier nu sinds kortt na de release de 146 op beide Venus E v3 en die doet het prima. De API heb ik uit staan, en beide batterijen worden beperkt gestuurd met Modbus over TCP en doen verder vooral NOM (eentje met de CT003 en de andere met een virtuele meter met een offset voor piekbegrenzing). Geen enkel probleem met instabiliteit.

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Even een vraagje over dit kontakt met Marstek. Lees dat je via een officiële Marstek dealer moet werken voor de 10 jaar garantie. Hebben jullie direct contact met de Marstek importeur?
Of via Marstek.nl of MarstekPower.eu/nl of een andere leverancier.?
Er zijn op de batterijen markt, lees ik , veel bedrijfjes actief, ook met een Marstek in het assortiment.
Op pagina 1 staat dat er geen officiële NL dealer is dus hoe sterk sta je als zo'n bedrijfje ophoud.

[ Voor 30% gewijzigd door Ross11 op 06-02-2026 01:07 ]

Ross

Ross11 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 00:41:
Even een vraagje over dit kontakt met Marstek. Lees dat je via een officiële Marstek dealer moet werken voor de 10 jaar garantie. Hebben jullie direct contact met de Marstek importeur?
Of via Marstek.nl of MarstekPower.eu/nl of een andere leverancier.?
Er zijn op de batterijen markt, lees ik , veel bedrijfjes actief, ook met een Marstek in het assortiment.
Op pagina 1 staat dat er geen officiële NL dealer is dus hoe sterk sta je als zo'n bedrijfje ophoud.
Je hebt wettelijke garantie van minimaal twee jaar. De verkoper zal binnen die tijd serieuze problemen morgen oplossen. Daarnaast heb je vanaf het moment van verkoop, 10 jaar fabrieksgarantie. Die wordt geleverd voor Marstek China.

Als je binnen de eerste twee jaar bij de verkoper aankomt met een probleem, zeggen zij eigenlijk altijd, probeer het eerst maar met Marstek China op te lossen. En vaak werkt dat ook, lekker makkelijk voor hen. Als er problemen zijn neemt Marstek China zelfs vaak omruiling op zich. Laten zij het afweten, zal de verkoper binnen die tijd alsnog voor een oplossing moeten zorgen, ookal kunnen ze geen reparatie of iets aanbieden.

Na die twee jaar vervalt die verantwoordelijkheid en kan je alleen nog maar bij Marstek China terecht. Je staat op jezelf om die tien jaar garantie te claimen.

Met de importeur heb je nergens in de keten iets te maken. Volgens mij zijn zij dat ook niet verplicht, zelfs bij het omvallen van een bedrijf. Je doet zaken met de verkoper. Valt die om, heb je gewoon pech! Maar ook dan kan je nog wel gewoon proberen om bij Marstek China terecht te kunnen.

Overigens is deze situatie niet uniek. Bij elk bedrijf dat omvalt kan je fluiten naar je wettelijke garantie.

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:30

ranico

TL4000-TL5000

GORby schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:21:
[...]

Ik heb hier nu sinds kortt na de release de 146 op beide Venus E v3 en die doet het prima. De API heb ik uit staan, en beide batterijen worden beperkt gestuurd met Modbus over TCP en doen verder vooral NOM (eentje met de CT003 en de andere met een virtuele meter met een offset voor piekbegrenzing). Geen enkel probleem met instabiliteit.
Ook even melden dat ik geen problemen heb,
Al mijn batterijen zijn 3 dagen upgedated naar 147. Twee MT op NOM en 1 MT met offset piekbegrenzing (GORby implementatie).
Het was wel raar dat er 2 updates waren naar 147.
Alsook het verzoek de upgrade om stekker te verwijdern, alsook van de backup poort

[ Voor 3% gewijzigd door ranico op 06-02-2026 07:54 ]

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V147 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:30

ranico

TL4000-TL5000

sun62 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:48:
Dit zou ik ook graag willen weten, via de app lijkt het niet mogelijk

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V147 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-03 11:54
pascallj schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 03:16:
[...]
Je hebt wettelijke garantie van minimaal twee jaar. De verkoper zal binnen die tijd serieuze problemen morgen oplossen.
In België klopt dat, maar Nederland heeft dat EU advies destijds niet overgenomen. Je hebt in NL recht op een 'deugdelijk product' (conformiteit), maar er is geen vaste wettelijke garantietermijn. Gaat het binnen 1 jaar kapot (voor april 2022 was dat 6 maanden), dan gaat de wet er van uit dat het al niet-conform was toen je het kocht en heb je recht op gratis reparatie of een vervangend product. Gaat het stuk ná 1 jaar, dan ligt de bewijslast bij de koper.

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• vifra
  • Registratie: September 2022
Knoflookpasta schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:36:
[...]

In België klopt dat, maar Nederland heeft dat EU advies destijds niet overgenomen. Je hebt in NL recht op een 'deugdelijk product' (conformiteit), maar er is geen vaste wettelijke garantietermijn. Gaat het binnen 1 jaar kapot (voor april 2022 was dat 6 maanden), dan gaat de wet er van uit dat het al niet-conform was toen je het kocht en heb je recht op gratis reparatie of een vervangend product. Gaat het stuk ná 1 jaar, dan ligt de bewijslast bij de koper.
BE en NL zijn niet zo anders hoor ... de 1 en 2 jaar zijn minimum garantieperiodes voor elektronica naar consumers en dienen aan bepaalde vooraarden te voldoen (deels europees geregeld, deels per land verscherpt). Maar hier is het toch nog wat anders ...

Marstek geeft een 10 jaar garantie en/of 6000 cyclussen (wat er maar eerst overschreden wordt) voor productiefouten. Versta problemen die niet veroorzaakt zijn door verkeerd gebruik.

De consument is dus verantwoordelijk om aan te tonen dat deze geen verkeerd gebruik maakt. Al stipuleerd Marstek zelf dat het zal nagaan waaraan het defect ligt ...

M.a.w. als je enkel de app van marstek gebruikt en er geen fysieke schade is - dan zit je normaal goed.

Als je API gebruikt of de MODBUS gebruikt dan is dat wat anders - daar je een aansturing doet die niet door Marstek zelf gecontroleerd wordt. Bij fouten dien je dan aan te tonen dat het geen gevolg is van verkeerde aansturing ...

Zie ook https://eu.marstekenergy.com/nl-be/pages/warranty en daar paragraaf 2.2.2 - dus als je garantie prio vindt dan niet spelen met integraties met andere software en hardware dan deze van marstek officiele ondesteunde zelf ...

[ Voor 9% gewijzigd door vifra op 06-02-2026 09:56 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ranico schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:57:
[...]

Dit zou ik ook graag willen weten, via de app lijkt het niet mogelijk
Als ik het me goed herinner krijg je eenmalig een popup met het volledige versienummer en dat deze up to date is, na het opnieuw toevoegen in de app.

Hier draai ik al weken stabiel, met tussentijds een update naar v147, dus blijf ik er vanaf (ga 't zelf niet testen).

• FiberSam
[...]

Correctie: de door jou genoemde periodes kloppen niet. Je hebt net zolang garantie op een product alsdat je mag verwachten dat een product meegaat. Hoe lang die periode duurt is dus (sterk) vatbaar voor discussie. Je kan ook nooit zeggen bij wie de bewijslast ligt. Als de verkoper moeilijk doet, zal je dus moeten onderbouwen waarom je redelijkerwijs gesproken had mogen verwachten dat dit product langer had moeten meegaan. Maar dat hoef je niet te bewijzen, slechts onderbouwen indien nodig. Uiteindelijk zal een rechter daar eventueel over moeten oordelen. De meeste electronica geldt meestal ca. 3 jaar. Maar bij zo'n batterij is dat langer omdat die daar volgens de specs voor gemaakt is. Grappig genoeg is het zelfs zo dat omdat de fabrikant 10 jaar garantie geeft, je véél sterker staat richting de verkoper om na bijvoorbeeld 8 jaar te zeggen dat dit product nog had moeten werken en je dus nog garantie kan claimen op de verkoper.
FiberSam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:26:
[...]

Correctie: de door jou genoemde periodes kloppen niet. Je hebt net zolang garantie op een product alsdat je mag verwachten dat een product meegaat. Hoe lang die periode duurt is dus (sterk) vatbaar voor discussie. Je kan ook nooit zeggen bij wie de bewijslast ligt. Als de verkoper moeilijk doet, zal je dus moeten onderbouwen waarom je redelijkerwijs gesproken had mogen verwachten dat dit product langer had moeten meegaan. Maar dat hoef je niet te bewijzen, slechts onderbouwen indien nodig. Uiteindelijk zal een rechter daar eventueel over moeten oordelen. De meeste electronica geldt meestal ca. 3 jaar. Maar bij zo'n batterij is dat langer omdat die daar volgens de specs voor gemaakt is. Grappig genoeg is het zelfs zo dat omdat de fabrikant 10 jaar garantie geeft, je véél sterker staat richting de verkoper om na bijvoorbeeld 8 jaar te zeggen dat dit product nog had moeten werken en je dus nog garantie kan claimen op de verkoper.
Helemaal mee eens, maar die periode van een jaar klopt wel degelijk. Staat gewoon op de website van onze Rijksoverheid:
Bewijslast bij ondeugdelijk product

Als er iets mis is met een product binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 12 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
Desalniettemin zal het altijd een discussie zijn tussen verkoper en consument. Uiteindelijk kunnen alleen rechters beslissen als het puntje bij paaltje komt. Met bewijs sta je altijd sterker.

• FiberSam
pascallj schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:35:
[...]
Helemaal mee eens, maar die periode van een jaar klopt wel degelijk. Staat gewoon op de website van onze Rijksoverheid:
[...]
Misverstand. We moeten 2 zaken uit elkaar halen over bewijslast:
- Dat, na het eerste jaar, het product niet degelijk is. Dat moet je bewijzen.
- Hoe lang je redelijkerwijs mag verwachten dat het product mee gaat. Dat hoef je niet te bewijzen, maar in voorkomende gevallen onderbouwen. De verkoper moet echter net zo goed onderbouwen waarom jouw stelling niet zou kloppen.

Ik had het alleen over het tweede.

In de praktijk kan je natuurlijk over beide zaken discussies krijgen.

• De Senaat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-03 22:06
Ik ben blij te lezen dat versie 147 op de Venus E 3.0 bij genoeg mensen zonder problemen kan draaien.
Maar mijn bevindingen van de afgelopen dagen zijn dat er nogal wat factoren in meespelen om het systeem stabiel te houden/krijgen.
Tijdens het troubleshooten in de afgelopen dagen heb ik vrijwel alle in dit topic eerder genoemde oorzaken van instabiliteit wel mogen ervaren. Voor de meelezers in dit topic even een opsomming van mijn ervaringen:

Na de update van 146.116.110 naar 147.117.112 afgelopen maandag bleek mijn systeem instabiel in de zin dat in de Auto/NoM stand het systeem in standby bleef staan. Met af en toe spontaan volop laden of ontladen.
Mij is gebleken dat dit gedrag voortkomt uit het feit dat op dat moment de MT bezig is met een Auto-diagnose van de CT. Dit is te volgen door in het app scherm van de batterij het knopje CT (kan groen of grijs zijn) in te drukken. Daar zie je dan dat de diagnose nog bezig is. Dan worden er laad/ontlaad opdrachten gegeven waarbij ook te zien is hoe de CT (in mijn geval de HW P1 meter) daar op reageert met de veranderende realtime data van de slimme meter.
Als je dit dan vergelijkt met de actuele waarde die je in de Homewizard Energy app (of een andere P1 lezer) ziet blijkt dat het heel erg lang kan duren voordat de MT deze verandering binnenkrijgt. Oorzaak is in dat geval vaak dat er iets in het Wifi-netwerk is veranderd (in mijn geval een Mesh netwerk met een Fritz!box en 2 repeaters).
Wat ik merk is dat er met enige regelmaat een kanaalwissel plaatsvindt door deze Wifi-netwerk-apparaten om de beste dekking over het hele huis (rekening houdend met alle andere netwerken van de buren) te behouden.
Alle andere apparaten hier in huis gaan daar prima mee om, maar de MT verliest in dat geval regelmatig zijn verbinding met de CT en moet opnieuw een diagnose gaan uitvoeren. Dat begint met de MT in standby te zetten en vervolgens de laad/ontlaad opdrachten te sturen. Maar als de reactie van de CT niet op tijd binnenkomt mislukt de diagnose en blijft de MT in standby staan.
In het CT scherm kun je je P1 lezer opnieuw toevoegen en de diagnose opnieuw laten uitvoeren.
Ik merk dat de diagnose een stuk sneller en beter verloopt als je in de instellingen de Local API hebt uitgeschakeld.
Afgelopen woensdag had ik een behoorlijk stabiel systeem. Op dat moment was alleen de Wifi geactiveerd en de lan-kabel dus afgekoppeld. Dit gaf me zoveel hoop dat ik donderdagmorgen besloot de lan kabel maar weer aan te sluiten. Uiteraard gevolgd door een reset van de MT. Het is me daarna niet meer gelukt een stabiel, goed werkend systeem te krijgen.
Wat ik tijdens het troubleshooten heb gemerkt is dat soms min of meer spontaan een reset van het systeem heeft plaatsgevonden waarna zowel de tijdschema's in de Manual mode verdwenen waren en de Local API uitgeschakeld werd. Het is goed hier ook op bedacht te zijn als de MT niet doet wat je zou verwachten.

Vanmorgen dus maar weer de kabel er uit gehaald en weer op Wifi overgeschakeld. Waarna de MT inmiddels al weer behoorlijk stabiel zijn werk staat te doen.
Alle gedeelde ervaringen in dit forumtopic hebben mij in ieder geval behoorlijk geholpen om meer inzicht te krijgen in wat er allemaal mee kan spelen bij het niet goed functioneren van de MT.
Dank daar voor.

1x MT Venus E 3.0 EMS 146, VNS 116, BMS 112, HW-P1 Solar: 3.9 kWp

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
We moeten nog wel meer uit elkaar houden, @FiberSam. Want de wettelijke garantie (op basis van conformiteit) is géén volledige garantie. Na die één of twee jaar waarover gesproken wordt heb je nog rechten, dat klopt, en veelal stevige rechten ook, maar niet het recht op kosteloos herstel / volledig geld terug.

Daarbij helpt de 10 jaar garantie van Marstek m.i. juist ook voor de wettelijke garantie. Marstek verklaart ermee in feite dat het apparaat minsten 10 jaar mee moet kunnen. Gaat het na 5 jaar onherstelbaar kapot, dan geeft je dat m.i. het recht bij je verkoper de helft van de aankoopprijs terug te verlangen (als korting op de oplossing die hij realistisch kan bieden). Uiteraard mooier als Marstek zelf 100% dekt, maar toch helpt zo'n '10 jaar' uitspraak wel degelijk.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:48
@De Senaat Hier ongeveer dezelfde problemen!

Ik heb mijn Marstek Venus E 3.0 dinsdag binnen gekregen en heb al die tijd nog geen werkbare situatie kunnen realiseren. De Wifi lijkt inderdaad erg te haperen, al bijft het wifi lampje op de unit braaf branden. Het grootste probleem is dat P1 meter van HomeWizard steeds weer wegvalt. In HomeWizard blijkt er dan steeds niets aan de hand met hun P1 meter.

Ik was van plan vandaag eens een LAN kabel te proberen, maar ik lees nu dat het daar alleen maar slechter van wordt?

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11:32
KarsS schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:27:

Ik heb mijn Marstek Venus 3.0 dinsdag binnen gekregen en heb al die tijd nog geen werkbare situatie kunnen realiseren. De Wifi lijkt inderdaad erg te haperen, al bijft het wifi lampje op de unit braaf branden. Het grootste probleem is dat P1 meter van HomeWizard steeds weer wegvalt. In HomeWizard blijkt er dan steeds niets aan de hand met hun P1 meter.

Ik was van plan vandaag eens een LAN kabel te proberen, maar ik lees nu dat het daar alleen maar slechter van wordt?
Wat zie je als je het historische wifi signaal bekijkt in de Marstek app?

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• De Senaat
Bij versie 146 heeft het bij mij ook bekabeld uitstekend gewerkt. Met versie 147 was het steeds maar voor korte duur, als het al werkte.

• DukeBox
De Wifi lijkt inderdaad erg te haperen, al bijft het wifi lampje op de unit braaf branden. Het grootste probleem is dat P1 meter van HomeWizard steeds weer wegvalt. In HomeWizard blijkt er dan steeds niets aan de hand met hun P1 meter.
WiFi bereik is op de V3 een stuk slechter dan de vorige modellen. WiFi lampje betekend alleen dat WiFi aanstaat. Al eens gekeken bij 'wifi historical signal' in de app?
Gezien deze ook via WiFi met je HWp1 moet communiceren is er een grote kans dat dat de oorzaak is.
Waar heb je dat gelezen? LAN is juist heel stabiel met 146
DukeBox schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:33:
[...]

WiFi bereik is op de V3 een stuk slechter dan de vorige modellen. WiFi lampje betekend alleen dat WiFi aanstaat. Al eens gekeken bij 'wifi historical signal' in de app?
Gezien deze ook via WiFi met je HWp1 moet communiceren is er een grote kans dat dat de oorzaak is.

[...]

Waar heb je dat gelezen? LAN is juist heel stabiel met 146
Nog slechter? Heb jij beide modellen?
Ik zal de volgende PSA nog maar eens herhalen:

De lokale API zorgt voor verbindingsuitval met de CT/P1 meter. Deze kan je beter niet gebruiken!

• DukeBox
pascallj schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:34:
Nog slechter? Heb jij beide modellen?
Ik heb een V2 een maand voor review gehad, op de zelfde plek was er een aanzienlijk verschil in WiFi signaal.

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:48
@dannyro Dat lijkt wel prima, ca 52dbm. De unit staat ook (voorlopig) in de gang vlak bij de meterkast met de wifi router. De P1 meter zit in de meterkast op 0.5m van de router...

@DukeBox Dat las ik bij @De Senaat

@pascallj De locale API staat uit bij mij. Zoals gezegt, ik heb hem dinsdag pas binnengekregen dus alles is nog behoorlijk in de "af fabriek" staat.

Overigens heb de unit al diverse keren opnieuw opgestart (incl stekker >1uur uit het stopcontact), 2 keer een fabrieks reset uitgevoerd, en de app volledig van de telefoon gehaald en opnieuw geinstalleerd.

Het blijft echter hommeles. Handmatig laden of ontladen gaat nog wel, al geeft de app soms een tijdje oude waardes aan. Maar zodra ik NOM wil werken is het in no-time mis. Of de P1 meter wordt niet meer gezien, of de MT stopt er gewoon helmaal mee (geen charge of discharge meer).
Nieuwe versie van de Marstek app - 1.6.58
Changelog:
  1. Jupiter supports Bluetooth locking function.
  2. UPS mode supports setting of charging power.
  3. Improved user experience.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpWtBSZswGLT2p4T3dNxuOpWGz4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m6ZyhEfoPuNnSPpi5gVGMspx.png?f=fotoalbum_large

Beschikbaar op Android en zoals altijd komt iOS later.

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:54

S2S

KarsS schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:13:
@dannyro Dat lijkt wel prima, ca 52dbm. De unit staat ook (voorlopig) in de gang vlak bij de meterkast met de wifi router. De P1 meter zit in de meterkast op 0.5m van de router...

@DukeBox Dat las ik bij @De Senaat

@pascallj De locale API staat uit bij mij. Zoals gezegt, ik heb hem dinsdag pas binnengekregen dus alles is nog behoorlijk in de "af fabriek" staat.

Overigens heb de unit al diverse keren opnieuw opgestart (incl stekker >1uur uit het stopcontact), 2 keer een fabrieks reset uitgevoerd, en de app volledig van de telefoon gehaald en opnieuw geinstalleerd.

Het blijft echter hommeles. Handmatig laden of ontladen gaat nog wel, al geeft de app soms een tijdje oude waardes aan. Maar zodra ik NOM wil werken is het in no-time mis. Of de P1 meter wordt niet meer gezien, of de MT stopt er gewoon helmaal mee (geen charge of discharge meer).
Persoonlijk raad ik altijd een exclusief 2.4 GHz netwerk aan voor al het Marstek spul (raden ze zelf ook aan) . (Al heb ik er ook wel wat andere apparaten bij op zitten ) draai hier al 1 jaar stabiel. Goedkoop repeater-tje of extender of iets dergelijks. Exclusief 2.4Ghz zodat hij niet gaat overschakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 06-02-2026 12:45 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• S2S

S2S

Mooi stukje over thuis batterij .

Daarom moet je ook voor de goedkoopste gaan 🤣🤡
Nederlander zijn loont !

https://www.ad.nl/economi...e-terugverdient~a54ab5db/

En dan te bedenken dat sommige 20k investeren in een thuis batterij ..

[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 06-02-2026 13:00 ]

• pprazzi
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:26
Hier is een recente video van iemand die via de Modbus-plugin in Home Assistant ZONDER HARDWARE (dus via de LAN-connectie) de data kan uitlezen van een Marstek Venus E 3.0.

YouTube: 100% LOKAL! Marstek Venus E ohne Cloud steuern? + Die beste Nulleins...

Het lijkt vrij simpel.

Heeft er iemand dit al geprobeerd?
pprazzi schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:00:
Hier is een recente video van iemand die via de Modbus-plugin in Home Assistant ZONDER HARDWARE (dus via de LAN-connectie) de data kan uitlezen van een Marstek Venus E 3.0.

YouTube: 100% LOKAL! Marstek Venus E ohne Cloud steuern? + Die beste Nulleins...

Het lijkt vrij simpel.

Heeft er iemand dit al geprobeerd?
Zie het Modbus topic:

lemuba in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

Vanaf dat bericht en verder.

De Modbus TCP registers lijken hetzelfde als de Modbus RTU registers.

• Yeshua
[...]

Dus als Belg koop ik beter bij een Belgische winkel ipv een Nederlandse? Ik had mijn oog op thuisbatterij.nl, maar welke Belgische shops hebben vergelijkbare prijzen? Op marstek.be wordt verwezen naar Marstek Nederland, dus dat is ook gewoon een Nederlandse winkel met een .be domein.

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
pascallj schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 03:16:
[...]

Je hebt wettelijke garantie van minimaal twee jaar. De verkoper zal binnen die tijd serieuze problemen morgen oplossen. Daarnaast heb je vanaf het moment van verkoop, 10 jaar fabrieksgarantie. Die wordt geleverd voor Marstek China.

Als je binnen de eerste twee jaar bij de verkoper aankomt met een probleem, zeggen zij eigenlijk altijd, probeer het eerst maar met Marstek China op te lossen. En vaak werkt dat ook, lekker makkelijk voor hen. Als er problemen zijn neemt Marstek China zelfs vaak omruiling op zich. Laten zij het afweten, zal de verkoper binnen die tijd alsnog voor een oplossing moeten zorgen, ookal kunnen ze geen reparatie of iets aanbieden.

Na die twee jaar vervalt die verantwoordelijkheid en kan je alleen nog maar bij Marstek China terecht. Je staat op jezelf om die tien jaar garantie te claimen.

Met de importeur heb je nergens in de keten iets te maken. Volgens mij zijn zij dat ook niet verplicht, zelfs bij het omvallen van een bedrijf. Je doet zaken met de verkoper. Valt die om, heb je gewoon pech! Maar ook dan kan je nog wel gewoon proberen om bij Marstek China terecht te kunnen.

Overigens is deze situatie niet uniek. Bij elk bedrijf dat omvalt kan je fluiten naar je wettelijke garantie.
Op de website van o.a. Marstek.nl wordt gesproken over 10 jaar garantie op deze batterijen. Dit moet ik dus zien als wettelijk 2 jaar via ons en daarna zoek je het maar uit met Marstek China . Weet zal mogelijk niet zo zwart wit zijn en wellicht prima geregeld maar zonder wettelijke vestiging in Nederland succes met je claim op garantie met een bedrijf in China.

Even verder opgezocht:
De 10 jaar is een Commerciële leverancier-garantie bovenop je wettelijke consumentenrechten.
Op zich dus wel sterk die 10 jaar mits je de accu niet mishandeld.

Blijf voor mij wel zwak dat het aanspeekpunt in China zit. :)

Volgende maand maar even de knoop doorhakken of het een Marstek V3 of een Homewizzard accu wordt.

Ross

Ross11 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Op de website van o.a. Marstek.nl wordt gesproken over 10 jaar garantie op deze batterijen. Dit moet ik dus zien als wettelijk 2 jaar via ons en daarna zoek je het maar uit met Marstek China . Weet zal mogelijk niet zo zwart wit zijn en wellicht prima geregeld maar zonder wettelijke vestiging in Nederland succes met je claim op garantie met een bedrijf in China.

Even verder opgezocht:
De 10 jaar is een Commerciële leverancier-garantie bovenop je wettelijke consumentenrechten.

Volgende maand maar even de knoop doorhakken of het een Marstek V3 of een Homewizzard accu wordt.
In principe ja, maar lees ook even de opmerkingen die op mijn bericht gemaakt zijn door anderen.

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:13
Yeshua schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Dus als Belg koop ik beter bij een Belgische winkel ipv een Nederlandse? Ik had mijn oog op thuisbatterij.nl, maar welke Belgische shops hebben vergelijkbare prijzen? Op marstek.be wordt verwezen naar Marstek Nederland, dus dat is ook gewoon een Nederlandse winkel met een .be domein.
tubotek.be 5% korting welkomtubotek

2x Marstek v2 5kWh v158 HW P1

• tweeek
[...]

Even verder opgezocht:

Zoek even deze naam dasystemcheck en je kan een heel stuk lezen over een defecte batterij en het verloop.

In de regel werkt het zo, je koopt een marstek bij klachten vinden de leveranciers het erg en vervelend en heel gauw zul je bij de meeste doorverwezen worden naar de feedback/app waar uiteindelijk veel zaken redelijk correct afgehandeld worden(wat ik soms lees)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• tweeek
dodvip123 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:08:
[...]

tubotek.be 5% korting welkomtubotek
De mediamarkt heeft ook regelmatig korting, maar die verkopen geen marsteks.

• DukeBox
tweeek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:19:
De mediamarkt heeft ook regelmatig korting, maar die verkopen geen marsteks.
tubotek.be wel.. whats your point :?

• tweeek
DukeBox schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:21:
[...]

tubotek.be wel.. whats your point :?
5% van 900 euries
5% van 1200 euries
5% van 1600 euries

• DukeBox
tweeek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:24:
[...]

5% van 900 euries
5% van 1200 euries
5% van 1600 euries
:? Snap nog steeds niet wat je hier mee bedoeld.. 5% is 5% onafhankelijk van het bedrag. En de MT E is daar dan dus met korting € 1149,50 wat op dit moment heel netjes is.

• tweeek
Een korting vermelden is wel leuk maar toch wel handig of je 5 % op een prijs van 1000,00 of 2000,00 dus als voor jou 5% niet uitmaakt voor de vraagprijs ben jij de beste klant voor elke verkoper.

• DukeBox
tweeek schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:39:
Een korting vermelden is wel leuk maar toch wel handig of je 5 % op een prijs van 1000,00 of 2000,00 dus als voor jou 5% niet uitmaakt voor de vraagprijs ben jij de beste klant voor elke verkoper.
Dat staat toch waarop de reactie is? "maar welke Belgische shops hebben vergelijkbare prijzen"

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-03 21:46

timvanloon

Intel or AMD?

pascallj schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:03:
[...]

Zie het Modbus topic:

lemuba in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

Vanaf dat bericht en verder.

De Modbus TCP registers lijken hetzelfde als de Modbus RTU registers.
Zou ik dit naast een reeds draaiende Marstek BLE integratie kunnen draaien? Ik zet dat alleautomations uit bijv.
Ik zou hier wel mee willen gaan experimenteren want je kan dan net wat meer instellen.

3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
S2S schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:49:

Nederlander zijn loont !

20k is veel voor Marstek begrippen, maar ik snap de behoefte soms wel.

M'n Pa gaat bijvoorbeeld ook voor een optie die automatisch off-grid kan. Veel oudjes hebben noueenmaal een slaapapneu apparaat die helpt met (be)ademen. Dan gaat 't richting een eerste levensbehoefte.

De toekomstige kabinetsplannen, om meer risico te nemen met ons huidige NL stroomnetwerk, geeft ruimte voor groei met hogere kans op instabiliteit. Kaaskop koopjesjagers met 'n vriezer vol spareribs willen na een eerste goede storing ook vast 5kWh achter de hand hebben :+

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:29
Chris.nl schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:59:
[...]

20k is veel voor Marstek begrippen, maar ik snap de behoefte soms wel.

M'n Pa gaat bijvoorbeeld ook voor een optie die automatisch off-grid kan. Veel oudjes hebben noueenmaal een slaapapneu apparaat die helpt met (be)ademen. Dan gaat 't richting een eerste levensbehoefte.

De toekomstige kabinetsplannen, om meer risico te nemen met ons huidige NL stroomnetwerk, geeft ruimte voor groei met hogere kans op instabiliteit. Kaaskop koopjesjagers met 'n vriezer vol spareribs willen na een eerste goede storing ook vast 5kWh achter de hand hebben :+
Waarom volledig off grid voor een slaap apneu apparaat?

Pak een kleine portable accu van Ecoflow of Bluetti en zet die tussen het stopcontact en apparaat. Kun je ook nog meenemen.

• vifra
  • Registratie: September 2022
RogerSch schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:08:
[...]

Waarom volledig off grid voor een slaap apneu apparaat?

Pak een kleine portable accu van Ecoflow of Bluetti en zet die tussen het stopcontact en apparaat. Kun je ook nog meenemen.
Pak een marstek en zet die in UPS stand en steek dan de supap machientje in de backup poort ... de rest van het his zal uitvallen maar je zal nog mooi doorslapen ... pgelost ... .

Daarnaast, al die onderzoeken gaan uit van batterijen geinstalleerd zoals traditioneel (via een inverter of hybride inverter en door een specialist); Die batterijen zijn duurder en je hebt een installatiekost. 5 kWh is bvb; de prijs van de huawei Luna2000 5kWh met installatie (en zonder inverter - dus er van uti gaande dat je reeds een hybride inverter hebt).

De plug in batterijen zitten aan prijzen van 1.200 tot 2.000 euro voor een 5kWh ... terugverdientijd is dan hoger (wel te verstaan dat convertie verlies +- 10% meer is).

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Okay nadat ik bij de bovenste batterij in mijn app een feedbackpost had gedaan kwam er wel een reactie van "Steven" .
Dat mijn CT verbinding instabiel zou zijn en dat ze daar een nieuwe firmware voor hebben klaargezet.

Alles volgens de omschrijving gedaan, maar nog steeds ellende.
Alles ook weer factory reset, verwijderd en toegevoegd, 3 accu's die met 800 watt tegelijk laden terwijl de zon niet schijnt en her huis al stroom vraagt, ik heb het wel even gehad ;(
Beste klant, hallo. De server geeft aan dat uw CT-verbinding onstabiel is, wat mogelijk het probleem is. We hebben u een nieuwe versie van de CT-firmware gestuurd en u kunt het probleem oplossen door deze te updaten. Volg na het voltooien van de update de onderstaande stappen om de CT opnieuw te verbinden: 1. Houd de aan/uit-knop van het Venus-apparaat 10 seconden ingedrukt om het apparaat te herstellen en te resetten, start vervolgens het systeem opnieuw op en maak verbinding met het netwerk. 2. Veeg in het apparaatbeheer van de app naar links om de CT te verwijderen en de fabrieksinstellingen te herstellen. Sluit het apparaat vervolgens opnieuw aan op de CT. 3. Diagnose in de app: klik op uw Venus-apparaat in de app, klik op de knop ‘CT’ in de linkerbenedenhoek, klik op ‘Referentiewaarde uitgangsvermogen’ en klik op ‘Automatische diagnose’. Wij wensen u het allerbeste. Steven

[ Voor 49% gewijzigd door Leandra66 op 06-02-2026 16:16 ]

• Yeshua

Nederlander zijn loont !

Uit het artikel:
Een kleine thuisbatterij van 5 kWh kost zo’n 3500 euro.

Marstek Venus E 3.0 5kWh (wel een plug-in) vind je momenteel voor 1.200 euro. Mis ik iets?

• De Senaat
Leandra66 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:14:
3 accu's die met 800 watt tegelijk laden terwijl de zon niet schijnt en her huis al stroom vraagt[...]
Duidelijk verschijnsel van de CT diagnose die gaande is. Zie mijn verslag van eerder vandaag..
De Senaat in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

De Senaat schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:20:
[...]

Duidelijk verschijnsel van de CT diagnose die gaande is. Zie mijn verslag van eerder vandaag..
De Senaat in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Thnx.
Hier draaien ze overigens standaard op WiFi, en ik weet niks van API's modbussen en andere toestanden.
Het diagnose verhaal kan wel kloppen overigens dat lijkt redelijk overeen te komen met de "spikes" van het laden ontladen, maar het probleem dat ik vooral met dit verhaal heb is dat het probleemloos liep tot de V147 update...

• S2S

S2S

Yeshua schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:17:
[...]

Uit het artikel:
Een kleine thuisbatterij van 5 kWh kost zo’n 3500 euro.

Marstek Venus E 3.0 5kWh (wel een plug-in) vind je momenteel voor 1.200 euro. Mis ik iets?
Nee. vooral de onderzoekers 🤣

• DukeBox
offtopic:
Veel reacties onder het artikel zijn ook nogal lachwekkend.. veel ongefundeerd geroeptoeter

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:46

Ersus

Zuid-Limburg

Nederlander zijn loont !

27k

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Okay, ik heb 2 van de 3 batterijen uitgezet om te kijken wat die ene doet, en dan lijkt de CT003 het prima te kunnen aansturen, want hij draait nu al sinds 17.20 uur keurig op ontladen op basis van stroomverbruik, op één dipje na om 18.10 maar verder aansluitend op vrijwel vol vermogen (800 W) ontladen.
Ik ga nog even kijken of hij morgen als de zon schijnt ook weer gaat laden, en als dat werkt dan gaat een andere batterij erbij, als dat goed gaat overmorgen de derde erbij en als dat niet goed gaat testen of batterij 2 ook in z'n eentje net zo keurig draait als batterij 1 nu doet.

We gaan het zien.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-03 23:28
Leandra66 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:26:
[...]

Thnx.
Hier draaien ze overigens standaard op WiFi, en ik weet niks van API's modbussen en andere toestanden.
Het diagnose verhaal kan wel kloppen overigens dat lijkt redelijk overeen te komen met de "spikes" van het laden ontladen, maar het probleem dat ik vooral met dit verhaal heb is dat het probleemloos liep tot de V147 update...
Je kunt ook vragen de oude fw klaar te zetten.

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Mg4gebruiker schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:09:
[...]

Je kunt ook vragen de oude fw klaar te zetten.
Dat heb ik maandag al gedaan voor batterijen 2 en 3 en daar kwam geen reactie op, gisteren gevraagd voor batterij 1 en toen kwam het verhaal dat mijn CT niet goed werkte en dat ze daar een update voor hadden klaargezet en dat zou het moeten oplossen.
Niet dus.

Dus ik heb nu in de feedback bij batterij 1 nogmaals gevraagd om de vorige versie, voor alledrie de apparaten (en in de fb van batterij 2 en 3 heb ik een copy & paste gedaan).

Maar ondertussen dus zelf gaan testen of de CT003 wel goed werkt met maar 1 batterij, en op dit moment is dat idd zo, dus als die netjes blijft doen wat hij moet doen, dan voegen we batterij 2 wel toe, om te zien of het dan ook blijft werken.

Yeshua schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Acculife en Tubotek, beide zijn belgische verdelers. Ik heb bij beide een Venus E gekocht.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

[...]

Even verder opgezocht:

Die knoop is toch makkelijk door te hakken. Prijs per kWh is de helft voor een Marstek en de mogelijkheden zijn veel groter.
Niet twijfelen zou ik zeggen. Heb er ondertussen 4, de eerste al 12 maanden en nog geen seconde spijt van gehad.

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:25
DSSW schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:44:
[...]

Acculife en Tubotek, beide zijn belgische verdelers. Ik heb bij beide een Venus E gekocht.
Puur uit interesse. Hoeveel Bebat heb je moeten betalen? Ik met mijn aankopen in NL alleszins 0 EUR. Mijn buurman die vorige week een 10kWh (Enphase dacht ik) batterij heeft laten installeren, dus een vaste batterij met keuring enz., beweerde dat de leverancier voor die batterij ongev. 350EUR heeft moeten doorstorten aan Bebat. Dit wordt misschien nog een "dingetje" in de toekomst mochten we die ooit naar het containerpark brengen :|

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:29
Ik heb nu 3 Marstek Venus E 3.0 besteld. Om gebruik te kunnen maken van een bijdrage vanuit een Energie coöperatie kon ik niet wachten totdat de bouw van ons nieuwe huis af is. Daarom zal ik de 3 accu's voorlopig ieder op een gewoon stopcontact plaatsen (alle 3 de stopcontacten zitten op een andere fase). In het nieuwe huis zullen ze op de E-verdeler in het bijgebouw alle drie een aparte groep krijgen met 1 stopcontact. Voor nu zal ik de output beperken tot 800 watt per accu.

Ik heb ook direct een CT-003 erbij besteld omdat ik ervan uitging dat de Home Wizard P1 meter maar geschikt was voor 1 accu. Nu lees ik in de handleiding echter het volgende: "(Opmerking: Elk van de onderstaande metermodellen ondersteunt slechts één apparaat per fase.)". Omdat de 3 accu's elk op een aparte fase worden aangesloten had ik dus geen CT-003 erbij hoeven te bestellen. Klopt dat?
Gely schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:53:
[...]

Puur uit interesse. Hoeveel Bebat heb je moeten betalen? Ik met mijn aankopen in NL alleszins 0 EUR. Mijn buurman die vorige week een 10kWh (Enphase dacht ik) batterij heeft laten installeren, dus een vaste batterij met keuring enz., beweerde dat de leverancier voor die batterij ongev. 350EUR heeft moeten doorstorten aan Bebat. Dit wordt misschien nog een "dingetje" in de toekomst mochten we die ooit naar het containerpark brengen :|
Hoeveel Bebat? Geen idee.
Als er ooit een probleem is met inleveren dan haal ik ze gewoon uit elkaar en voer ik batterijtje per batterijtje naar het containerpark.

RogerSch schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:55:
Ik heb nu 3 Marstek Venus E 3.0 besteld. Om gebruik te kunnen maken van een bijdrage vanuit een Energie coöperatie kon ik niet wachten totdat de bouw van ons nieuwe huis af is. Daarom zal ik de 3 accu's voorlopig ieder op een gewoon stopcontact plaatsen (alle 3 de stopcontacten zitten op een andere fase). In het nieuwe huis zullen ze op de E-verdeler in het bijgebouw alle drie een aparte groep krijgen met 1 stopcontact. Voor nu zal ik de output beperken tot 800 watt per accu.

Ik heb ook direct een CT-003 erbij besteld omdat ik ervan uitging dat de Home Wizard P1 meter maar geschikt was voor 1 accu. Nu lees ik in de handleiding echter het volgende: "(Opmerking: Elk van de onderstaande metermodellen ondersteunt slechts één apparaat per fase.)". Omdat de 3 accu's elk op een aparte fase worden aangesloten had ik dus geen CT-003 erbij hoeven te bestellen. Klopt dat?
Meer dan één batterij dan altijd CT002 of CT003 om het goed te laten werken

RogerSch schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:55:

De handleiding is niet volledig. Dit was zo een jaar terug toen er nog geen samenwerking mogelijk was. Lees vooral ook de TS door, want daar staat het wel volledig.

De batterijen kunnen elk op een andere fase en dan elk op monofase gezet worden. Dan compenseren en laden ze alleen hetgene op hun eigen fase. Dit vereist dus ook 3-fase omvormer voor de zonnestroom. Volgens mij levert de HW P1 niet het vermogen per fase aan. Dan zou dit dus niet werken.

Je kunt ze ook op drie fasensom zetten. Dan zullen ze samenwerken op al het vermogen op alle fasen te compenseren. Dan is de CT002/3 wel vereist voor samenwerking want daar zit de logica in.

Overigens is een andere fase sowieso niet vereist per batterij, alleen een andere groep. Het mag natuurlijk wel.
zoals eerder gemeld heb ik toch eens mijn CT002 geïnstalleerd.
Na een paar dagen kan ik zeggen dat de NOM regeling met 3 batterijen echt goed werkt.
Reageert sneller waardoor de pieken lager zijn en mijn dagafname uit het net lager is dan bij gebruik met de CT003. Ook bij schakelen van grote vermogens zoals weerstand wasmachine en warmtepomp wordt de afwijking sneller gecorrigeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AC-oV2Jgev19QA_OWr94Rhg2Pj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPl1ZrJSukPLSYv8F2KSblpx.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 342 ... 364 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.