A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, MT Venus E v 2.0 PiB, v153, CT003, v117, HA- n00b
Het maakt niet veel uit want het eindresultaat is hetzelfde, maar naar de OSM (=P1 poort) moet verplicht elke seconde data verstuurd worden:DukeBox schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:26:
[...]
Nee, een DSMR 5 meter moet iedere seconde registreren, de P1 poort hoeft niet per seconde te zijn.
Heb er heel wat uitzoekwerk inzitten gezien ik zelf (helaas) zo'n meter heb, vandaar dat ik naar de CT002 ben overgestapt.
:strip_exif()/f/image/WUuqTXw8Cup9PM7nD0OZyeK8.png?f=user_large)
Dit komt uit de DSMR 5 standaard.
En de meeste meters doen ook gewoon netjes elke seconde nieuwe updates versturen, maar er zijn er inderdaad een aantal die zich daar helaas niet aan houden.
Welke meter heb jij voor de goede orde?
Waar jij naar refereert is de definitieve 5.0.2 standaard. De eerste 5.0 meters hoeven daar niet aan te voldoen. Ik heb een Landis+Gyr E350 SMR 5.0 ZCF110CCtFs2pascallj schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:31:
Welke meter heb jij voor de goede orde?
Ook in de DSMR 5.0 Final standaard staat dit gewoon. Misschien zit er een verschil tussen DSMR en SMR standaarden. Maar ik vermoedde al dat het de E350 zou zijn. Dat is inderdaad een problematische. Helaas zijn er wel een hoop van.DukeBox schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:35:
[...]
Waar jij naar refereert is de definitieve 5.0.2 standaard. De eerste 5.0 meters hoeven daar niet aan te voldoen. Ik heb een Landis+Gyr E350 SMR 5.0 ZCF110CCtFs2
Nieuwe versie van de Marstek app - 1.6.57
Changelog:Ik merk zelf weinig noemenswaardige veranderingen. Ik heb onder mijn gebruiker een "Deel Record" optie, maar er staat daar geen data. Had gehoopt op misschien iets van een exporteer functie.
- Support for Tibber and Rabot's new API
- Added option to view sharing records
- Added support for Stromleser electricity meters for Venus
- Support for 15-minute electricity price strategy
- Optimization of App product experience
- Optimization of user experience
Misschien het interessant voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de AI stand om eens opnieuw te spelen. Zo te zien is daar ook een beetje aan gewerkt.
Beschikbaar op Android en zoals altijd komt iOS later.
Nieuw in de app is ook dat je de LEDs op de batterij kan uitzetten. Dit heb ik nu gedaan want ik kan ze toch niet aflezen.pascallj schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:04:Nieuwe versie van de Marstek app - 1.6.57
Changelog:
[...]
Ik merk zelf weinig noemenswaardige veranderingen. Ik heb onder mijn gebruiker een "Deel Record" optie, maar er staat daar geen data. Had gehoopt op misschien iets van een exporteer functie.
Misschien het interessant voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de AI stand om eens opnieuw te spelen. Zo te zien is daar ook een beetje aan gewerkt.
Beschikbaar op Android en zoals altijd komt iOS later.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Wat?! Dat vinden sommigen denk ik wel heel interessant! Zal wel weer een v3 only ding zijn, want ik heb het hier niet. Neem ook aan dat daar ook een firmware update voor nodig is.Jassy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Nieuw in de app is ook dat je de LEDs op de batterij kan uitzetten. Dit heb ik nu gedaan want ik kan ze toch niet aflezen.
Kan je daar screenshots van delen?
Waar kan ik die optie vinden? Heb de V3, mogelijk is er verschil bij de V1/V2?Jassy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:25:
Nieuw in de app is ook dat je de LEDs op de batterij kan uitzetten. Dit heb ik nu gedaan want ik kan ze toch niet aflezen.
Wat is dit ? Voor capaciteitstarief in België ?
Ik denk gewoon voor kwartierprijzen op de day ahead markt voor dynamische energiecontracten.Carman1971 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:50:
Support for 15-minute electricity price strategy
Wat is dit ? Voor capaciteitstarief in België ?
Kan ik door de MT Venus E3 mee regelen voor 0 op de teller ?
Heb 13 4,16 kWp panelen en 3 fasen Solid Edge omvormer
Ik wek 4480 kwh op en lever 3019 kwh terug dus 1461 kwh zelf verbruik
Doordat ik met een airco 1413 kwh bij verwarm heb ik 3329 kwh uit het net opgenomen en is het gasverbruik nog 381 m3 ipv 1300 m3
Hoeveel accu 's raden jullie aan ?
Ik heb een V1 met v157.1, dus geen V3.pascallj schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:38:
[...]
Wat?! Dat vinden sommigen denk ik wel heel interessant! Zal wel weer een v3 only ding zijn, want ik heb het hier niet. Neem ook aan dat daar ook een firmware update voor nodig is.
Kan je daar screenshots van delen?
Het zit onder Settings onder Bluetooth Lock. Ik was echter iets te enthousiast, het werkt namelijk niet!
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Wellicht is het slimmer om te kijken hoe je van de gebruikte m3 gas af komt, scroll je door de pagina's heen er zijn er genoeg ..... en wil je dan nog een opzet van het type venus of krijg je het idee om een andere variant te nemen want om er zomaar even een stuk of 3 / 4 te gaan nemen om te denken dat je dan NoM kan halen zie ik niet zo zitten, daarbij komt ook nog het regelen van zoiets wat misschien wat meer tijd en aandacht nodig heeft als je kennis daar niet ligt.florijn11 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:59:
IK heb een Segemcom CS 50001 van 2017 Slimme Meter Met Homewizard P1 meter.
Kan ik door de MT Venus E3 mee regelen voor 0 op de teller ?
Heb 13 4,16 kWp panelen en 3 fasen Solid Edge omvormer
Ik wek 4480 kwh op en lever 3019 kwh terug dus 1461 kwh zelf verbruik
Doordat ik met een airco 1413 kwh bij verwarm heb ik 3329 kwh uit het net opgenomen en is het gasverbruik nog 381 m3 ipv 1300 m3
Hoeveel accu 's raden jullie aan ?
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Vreemd dat jij die optie ziet, net ook app update gedaan, maar mijn batterij V1 en V2 tonen deze functie niet, draaien wel op 156... Toch iets in combinatie met 157 mssJassy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:16:
[...]
Ik heb een V1 met v157.1, dus geen V3.
Het zit onder Settings onder Bluetooth Lock. Ik was echter iets te enthousiast, het werkt namelijk niet!
[Afbeelding]
Misschien voor de versie A en / of D ?NoFate schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:38:
[...]
Vreemd dat jij die optie ziet, net ook app update gedaan, maar mijn batterij V1 en V2 tonen deze functie niet, draaien wel op 156... Toch iets in combinatie met 157 mss
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
We hebben het over Marstek tochNoFate schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:52:
[...]
Mja, hij ziet de functie op zijn V1 , dan ga je er vanuit dat het ook werkt :-)
Yup, ik had het nog niet eens opgemerkt maar er zit een LED switch op.NoFate schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:52:
[...]
Mja, hij ziet de functie op zijn V1 , dan ga je er vanuit dat het ook werkt :-)
Functie is onbekend, tenzij het je app volledig moet bricken (2x) achter elkaar gehad na switch aanklikken, dus ik kom er niet meer aan.
Oh icm Venus E v2.
Edit: ik kom niet meer op 2e deel in de app.
Ik krijg dan de melding: This account is logged in on another device. Please log in again.
Maar dta lukt dus nu effen niet meer
[ Voor 17% gewijzigd door 3DWim op 27-01-2026 22:54 ]
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Hier het zelfde na de update van de app.3DWim schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:47:
[...]
Yup, ik had het nog niet eens opgemerkt maar er zit een LED switch op.
Functie is onbekend, tenzij het je app volledig moet bricken (2x) achter elkaar gehad na switch aanklikken, dus ik kom er niet meer aan.
Oh icm Venus E v2.
Edit: ik kom niet meer op 2e deel in de app.
Ik krijg dan de melding: This account is logged in on another device. Please log in again.
Maar dta lukt dus nu effen niet meer
Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A
Omschrijving van die functie is ook te vertalen in verleden tijd.Jassy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:16:
[...]
Ik heb een V1 met v157.1, dus geen V3.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WpckRXEr0Mmh5fQw8Ze05GOm.jpg?f=user_large)
Misschien werkte 't gisteren bij de dev's daar nog.
Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1
Marstek V3 2 stuks
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.