• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Vraagje ivm de combinatie met het smart/solar laden van een wagen:

Er is meestal een EV ingeplugd met de oplader in solar mode. Van zodra er opbrengst is gaat de wagen beginnen laden en zorgt de lader voor NOM. Momenteel staat de Marstek ook ingesteld op NOM. Deze twee regelingen beinvloeden elkaar (uiteraard) en de regelingen beginnen bokkensprongen te maken omdat deze elkaar beinvloeden.
Is er aan de zijde van de Marstek iets mogelijk qua instellingen om dit gedrag tegen te gaan of moet ik de oplossing bij de EV lader zoeken?

Twee bijkomende issues:
1. Wanneer de Marstek volgeladen is met zonnestroom en stopt met laden gaat de EV weer voor NOM. De batterij "ziet" dat er verbruik is rond het nulpunt en langzaamaan begint de wagen meer en meer stroom te vragen en loopt de batterij helemaal leeg.
2. Wanneer de zonnepanelen niets opwekken probeert de Marstek NOM te regelen. De lader van de wagen ziet dit en begint te laden omdat deze vanaf 0A begint te laden met de minimale stroom.
Deze twee issues hoop ik opgelost te hebben door het laden van de wagen pas vanaf 3A te laten starten.

Is er een mogelijkheid om een capaciteitstarief te programmeren?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Driehoek schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:18:

Er is meestal een EV ingeplugd met de oplader in solar mode. Van zodra er opbrengst is gaat de wagen beginnen laden en zorgt de lader voor NOM. Momenteel staat de Marstek ook ingesteld op NOM. Deze twee regelingen beinvloeden elkaar (uiteraard) en de regelingen beginnen bokkensprongen te maken omdat deze elkaar beinvloeden.
Is er aan de zijde van de Marstek iets mogelijk qua instellingen om dit gedrag tegen te gaan of moet ik de oplossing bij de EV lader zoeken?

Twee bijkomende issues:
1. Wanneer de Marstek volgeladen is met zonnestroom en stopt met laden gaat de EV weer voor NOM. De batterij "ziet" dat er verbruik is rond het nulpunt en langzaamaan begint de wagen meer en meer stroom te vragen en loopt de batterij helemaal leeg.
2. Wanneer de zonnepanelen niets opwekken probeert de Marstek NOM te regelen. De lader van de wagen ziet dit en begint te laden omdat deze vanaf 0A begint te laden met de minimale stroom.
Deze twee issues hoop ik opgelost te hebben door het laden van de wagen pas vanaf 3A te laten starten.

Ik gebruik zelf de SmartEVSE en een Marstek.
De auto krijgt via een eigen software implementatie voorrang op de Marstek. Als de auto onder een bepaald % lading zit mag deze opladen. Echter is er een drempel stroom ingesteld van 7A. Dus zolang de Marstek met minder dan 7A laad en niet vol is dan blijft de SmartEVSE in off stand. Zodra er meer wordt opgewekt zet ik de Marstek via Modbus op standby en de SmartEVSE aan. Totdat de auto vol is of de SmartEVSE stopt met laden omdat er onvoldoende zonnestroom is.

Het is een hele regeling. De auto laden uit de Marstek is door conversie verliezen zinloos voor mij.
En de auto is belangrijker dan de Marstek, voor mij.
@Driehoek
Ik heb een soortgelijk iets, maar dan met een Aton power to heat element die gaat buffervat laden vanaf een ingestelde teruglevering op de meter.
Ik heb de waarden uit elkaar getrokken

Marstek heeft voorrang met 0 op de meter (instelling dus 0 watt)
Aton gaat pas vanaf -100 watt buffervat laden, dan botst dat niet.
Wat resulteert in eerst de batterij volladen en daarna pas het buffervat verwarmen bij overschot van de zon.

Maar daarbij komt dan het volgende probleem. Als ik dynamisch ga terugleveren met de batterijen omdat de dynamische prijs hoog is, gaat de Aton power to heat de buffer verwarmen want die ziet teruglevering. Ik verlaag dan maar handmatig de gewenste temperatuur zodat hij niet aan gaat. Niet ideaal (voor nu)

Ik heb de nodered code van Bob draaien.
Daar is met EV sturing (blokkeert de batterij) en capaciteitstarief (BE) al heel veel mogelijk.
Enige verdere wensen kunnen besproken worden op de discord server.
https://discord.gg/z9EzkjbApb

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Twee bijkomende issues:

Zonder koppeling tussen beide systemen is het technisch onmogelijk voor de Marstek om hier wat aan te doen. De batterij vertroebelt namelijk het onderscheid tussen batterijstroom en zonnestroom. Door bijvoorbeeld de laadpaal heel traag te laten reageren, kan je er wel voor zorgen dat het iets beter wordt, maar daarvoor zal je laadpaal zulke instellingen moeten hebben. Maar daar los je het schommelen als de batterij vol is niet mee op.

Zoals gezegd zal je daar slimmere koppelingen voor nodig hebben.

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:22

Twee bijkomende issues:

Herkenbaar probleem.
Ik heb dit opgelost door er in de winterperiode voor te zorgen dat MT en EV lader gewoon gescheiden zijn. Er is dan toch niet genoeg PV stroom om wat mee te doen. De MT's mogen het kleine beetje dat er is overdag opslaan en gebruiken. In de nacht word de wagen dan opgeladen en gaan de MT's gewoon in standby.
In de periodes dat de PV wel voldoende opbrengen stond de EV hier voorheen altijd op solarladen. Mijn lader start pas bij x aantal minuten minimaal 6A. Dit liep behoorlijk goed omdat de MT sneller reageerden dan de lader maar zo nu en dan kwamen die toch in elkaars vaarwater te zitten. Uiteindelijk voor een definitieve oplossing gekozen en via HA een eigen oplossing gemaakt. Het overschot van PV bereken ik nu zelf aan de hand van de PV stroom en hetgeen de MT's ermee doen. Wat hier van over is word er naar de wagen gestuurd. Of als er urgentie is om de wagen te laden met PV, zet ik 1 switch om en dan gaan de MT's in standby en mag de EV lader alle overschot nemen. Loopt hier sedert half september als een trein.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Pagina: 1 ... 336 337 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.