Ging dit ook specifiek over de communicatiemodule? Ik twijfel namelijk of deze ook via BT verstuurd worden vanaf de telefoon, of autonoom door de batterij gedownload worden. Er leken wat verwijzingen in de firmware dat dit het geval is. Als dat laatste het geval is, moet er dus een goede internetverbinding zijn met de batterij. Dan klinkt jouw redenatie wel logisch aangezien LAN voor normale updates blijkbaar ook losgekoppeld moet worden.funkylicious schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:12:
Ik heb dezelfde update gisteren gedaan. Met geen mogelijkheid kreeg ik het voor elkaar. Nadat ik de batterij tijdelijk via WiFi had verbonden, was het zo gepiept. Daarna hot spot uitgezet en de batterij via UTP verbonden.
[...]
Ik gebruik deze app ook niet veel, maar ik bedoel maar dat er velen beginnen klooien zonder dat het feitelijk nodig is. Daarmee, app refreshen, soms 2 of 3 keer.Druppeltje_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:16:
[...]
Ik gebruik de app eigenlijk nauwelijks, om niet te zeggen nooit. Ik bedoelde het ook maar gewoon informatief omdat het mij opviel en omdat er nog geregeld berichten voorbij komen hier van mensen die conclusies trekken uit het beginscherm.
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Meen je niet… ik ga het morgen gelijk testenfunkylicious schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:12:
Ik heb dezelfde update gisteren gedaan. Met geen mogelijkheid kreeg ik het voor elkaar. Nadat ik de batterij tijdelijk via WiFi had verbonden, was het zo gepiept. Daarna hot spot uitgezet en de batterij via UTP verbonden.
[...]
WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp | Marstek Venus E 3.0
Dussss
Net stroomstoring gehad. Dwz fase1 lag er uit. Aandachtspuntje die ik opmerkte: de HW P1 gaat in storing dus ook je CT verbinding naar je accu.
Nu was die al leeg maar ik vraag me af of je accu dan nog zou werken.
Er is misschien wel spanning op de andere fases, als je 3F aansluiting hebt, maar je P1 sensor en CT ligt er uit.
Ik snap nu de UPS modus wel van MT: altijd volle accu.
Net stroomstoring gehad. Dwz fase1 lag er uit. Aandachtspuntje die ik opmerkte: de HW P1 gaat in storing dus ook je CT verbinding naar je accu.
Er is misschien wel spanning op de andere fases, als je 3F aansluiting hebt, maar je P1 sensor en CT ligt er uit.
[ Voor 7% gewijzigd door 3DWim op 04-01-2026 19:06 ]
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik ga ervan uit dat de HW P1-voeding ook op fase1 zit die was uitgevallen. Dan zou je de HW-P1 nog in een stopcontact van een van de 2 andere fases kunnen pluggen. Als ook je router/access-point aan fase1 hangt zou je die ook al moeten omhuizen naar een andere fase. Of de P1-poort van de digitale-meter ook op Fase1 zit van binnenin weet ik niet, want dan gaat het feest natuurlijk niet meer op met ompluggen.3DWim schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:04:
Dussss
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V144.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Ik snap die modus dus niet voor een ''ontwikkeld'' land als NL of BE. Staat ie ongeveer 363 dagen per jaar volgeladen niets te doen, wachtend op dat ene moment van stroomuitval.3DWim schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:04:
Het nut ervan kan ik me dan wel weer voorstellen als je in Oekraïne woont en je 4x per week zonder stroom zit.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Nope HW p1 draait rechtstreeks op de meter. Nou kan die natuurlijk intern de voeding wel van fase1 afhalen.antoinevromen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:26:
[...]
Ik ga ervan uit dat de HW P1-voeding ook op fase1 zit die was uitgevallen.
Maar de echte vraag is dus: werkt de accu backup als de P1?CT in storing staat?
Primair kijken we voor die functie naar aanwezigheid van netstroom. Die was er voor 2/3 van de woning wel maar dus niet op de slimme meter.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 156, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Klopt maar nu was de accu op AI en NOM gewoon leeg, 11% dus had ik daar niks aan.Druppeltje_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:27:
[...]
Ik snap die modus dus niet voor een ''ontwikkeld'' land als NL of BE. Staat ie ongeveer 363 dagen per jaar volgeladen niets te doen, wachtend op dat ene moment van stroomuitval.
Het nut ervan kan ik me dan wel weer voorstellen als je in Oekraïne woont en je 4x per week zonder stroom zit.
Zover ik weet werkt die backup wel zonder P1 meter. Er zijn hier toch al mensen voorbij gekomen die de MT gebruikte tijdens stroomuitval door de vriezer aan te sluiten op de backup uitgang. Aangezien de meeste stroompannes gewoon alle 3 de fases betreft, en niet enkel 1 fase zoals nu bij jou, neem ik aan dat die backup gewoon actief blijft.3DWim schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:31:
[...]
Nope HW p1 draait rechtstreeks op de meter. Nou kan die natuurlijk intern de voeding wel van fase1 afhalen.
Primair kijken we voor die functie naar aanwezigheid van netstroom. Die was er voor 2/3 van de woning wel maar dus niet op de slimme meter.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
De accu-backup werkt op het backup-stopcontact op de accu zelf. Dus dan zou je al via bluetooth het backup-stopcontact aan moeten zetten op de accu en met een verlengkabel gaan werken. Voor die ene accu die niet meer kan beschikken over zijn net-fase is het geen verschil met dat alle fasen eruit zouden liggen. De andere batterijen kun je wel nog laden/ontladen manueel waarschijnlijk via bluetooth tenzij je router en netwerk het nog doen, maar die andere 2 kun je niet meer via de CT NOM laten draaien.3DWim schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:31:
[...]
Nope HW p1 draait rechtstreeks op de meter. Nou kan die natuurlijk intern de voeding wel van fase1 afhalen.
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V144.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.56;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Gelukt! Nieuwe versie staat erop. Daar mag wel iets van documentatie bij vanuit MT…funkylicious schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:12:
[...]
Dus door één fase uit te schakelen, ging de slimme meter offline en hield je op twee fases stroom door de woning? Klinkt als 2 fase gratis stroom, dus ik begrijp het vast verkeerd.3DWim schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:31:
[...]
Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1
Case by case - kan wel nuttig zijn voor kritissche systemen die echt niet zonder stroom mogen vallen. Denk aan bv. bepaalde machines die als ze uit vallen direct grote gevolgen hebben (bv. broeikaslamp voor kuikens, of bepaalde medische aparatuur bij sommigen thuis, of een computer systeem dat best permanent aan staat, of toe court medisch materiaal in operatiekwartier bij een dierenarts die meestal niet zoals ziekenhuizen voorzien zijn van backup systemen, ... ). In die gevallen is een UPS functie voor die prijs met zo'n batterij-capaciteit echt goedkoop ...Druppeltje_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:27:
[...]
Ik snap die modus dus niet voor een ''ontwikkeld'' land als NL of BE. Staat ie ongeveer 363 dagen per jaar volgeladen niets te doen, wachtend op dat ene moment van stroomuitval.
Maar ja - in onstabiele landen heeft dat meer zin ...
[ Voor 7% gewijzigd door vifra op 05-01-2026 08:14 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Uw digitale meter blijft werken hoor - dus neen niet gratis - de P1 meter (die extra stroom nodig heeft als de digitale meter niet voldoende levert) valt uit ... en dus uw sturing van de batterij valt uit.Chris.nl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:08:
[...]
Dus door één fase uit te schakelen, ging de slimme meter offline en hield je op twee fases stroom door de woning? Klinkt als 2 fase gratis stroom, dus ik begrijp het vast verkeerd.
Dit klinkt ongeveer exact als mijn probleem inderdaad, maar wat is het VNS? als ik kijk in de app heeft de batterij V144, en de communicatiemodule 202409090159.pascallj schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:41:
[...]
Ik moest even zoeken waar in het gelezen had, maar deze update leek mij wel van toepassing op jouw situatie:
pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Heb jij geen updates klaar staan voor de batterij? Of kan je helemaal geen updates meer uitvoeren? v116 voor het 'VNS' zou in principe voor iedereen klaar moeten staan.
Yes dit heb ik gedaan, heeft niet geholpen....
Aah, heeft dat VNS iets te maken met de default naam die de batterij heeft als je een reset doet of hem uit de doos haalt?
want de niet werkende batterij heeft inderdaad deze naam: MST_VNSE3_0399
de andere wel werkende (zit nu op het werk dus kan het even niet opzoeken) had inderdaad een afwijkende naam,
want de niet werkende batterij heeft inderdaad deze naam: MST_VNSE3_0399
de andere wel werkende (zit nu op het werk dus kan het even niet opzoeken) had inderdaad een afwijkende naam,
Waar VNS voor staat is niet echt duidelijk. Ik vermoed gewoon voor Venus, alleen in deze situatie slaat het op de firmware versie van de omvormer. Vandaar de vraag of je merkt dat je updates klaar hebt staan? Kan je überhaupt nog verbinden met de batterij om mogelijk updates uit te voeren?sanderb2001 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:20:
[...]
Dit klinkt ongeveer exact als mijn probleem inderdaad, maar wat is het VNS? als ik kijk in de app heeft de batterij V144, en de communicatiemodule 202409090159.
Zijn er inmiddels al goede automations (op github oid) die automatisch handelen op basis van de huidige prijs per kWh? Het is mij na weken nog steeds niet gelukt om een mooi robuust systeem hiervoor te bouwen met 3 accu's.
Betreft aansturing via Home Assistant
[ Voor 8% gewijzigd door Landon op 05-01-2026 11:31 ]
Is dit iets?Landon schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:21:
Zijn er inmiddels al goede automations (op github oid) die automatisch handelen op basis van de huidige prijs per kWh? Het is mij na weken nog steeds niet gelukt om een mooi robuust systeem hiervoor te bouwen met 3 accu's.
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Kijk ook eens naar:Landon schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:21:
https://github.com/corneel27/day-ahead
Echt de moeite waard, maar wel even een leercurve.
En goede ondersteuning via tweakers: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO
Ja in de app heb ik verbinding en de volgende schermen, maar als ik klik op apparaat of communicatie module zegt hij dat ik de meest recente versie heb.pascallj schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:29:
[...]
Waar VNS voor staat is niet echt duidelijk. Ik vermoed gewoon voor Venus, alleen in deze situatie slaat het op de firmware versie van de omvormer. Vandaar de vraag of je merkt dat je updates klaar hebt staan? Kan je überhaupt nog verbinden met de batterij om mogelijk updates uit te voeren?
:strip_exif()/f/image/9njFCoPemC6cXI0suwcUY5X9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UsK5hKT4H3tYUP9YFlef6KrI.jpg?f=fotoalbum_large)
Dankje, ik ga mij hier in verdiepen, maar ondanks de vele documentatie is het niet geheel beginners friendly ondanks dat ik al jaren ervaring heb met Home Assistant.UsernameIsInUse schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:03:
[...]
Kijk ook eens naar:
https://github.com/corneel27/day-ahead
Echt de moeite waard, maar wel even een leercurve.
En goede ondersteuning via tweakers: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO
[ Voor 19% gewijzigd door Landon op 05-01-2026 14:43 ]
Jammer, dan zou ik toch even aan support vragen of ze er nog iets aan kunnen doen en in de tussentijd de batterij volledige van de stroom afhalen zodat hij kan uitschakelen en je de kans vergroot dat er nog genoeg power in blijft zitten om te updaten.sanderb2001 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:22:
[...]
Ja in de app heb ik verbinding en de volgende schermen, maar als ik klik op apparaat of communicatie module zegt hij dat ik de meest recente versie heb.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de afbeeldingen ben je verbonden via WiFi. Kan je ook nog via Bluetooth ermee verbinden? Dat is nodig om te kunnen updaten.
De nodered flows van Bob en de modbus tcp yaml is wat eenvoudiger om in te stappen.Landon schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:35:
[...]
Dankje, ik ga mij hier in verdiepen, maar ondanks de vele documentatie is het niet geheel beginners friendly ondanks dat ik al jaren ervaring heb met Home Assistant.
Daar wordt ook gebruik gemaakt van cheapest hours van TheFess.
Tutorials en videos en discord server te vinden in voorgaande link geplaatst door @jj85
Draait hier al een paar maanden (vanaf begin) op een V1, V2 en ook nu een V3 met de modbus tcp code
Alle batterijen werken allemaal prima samen incl dynamisch laden
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-01-2026 16:39 ]
En kijk hier eens Marstek PIB Domotica integratie en je EnergierekeningLandon schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:35:
[...]
Dankje, ik ga mij hier in verdiepen, maar ondanks de vele documentatie is het niet geheel beginners friendly ondanks dat ik al jaren ervaring heb met Home Assistant.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Ik zou het in andere tijden met jou eens zijn. Ik heb ook zo mijn reserves bij de zgn "preppers".Druppeltje_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:27:
[...]
Echter: er wordt steeds openlijker sabotage gepleegd tegen onderzeese kabels, overheidssystemen als het Digid platform, en vanaf een paar dagen terug tot en met a.s. donderdag zitten 40.000 huishoudens in Berlijn zonder stroom als gevolg van sabotage (ja, door de linkse "Vulkan gruppe" - maar sluit niet uit dat dit zgn "nuttige idioten" zijn).
Laat ik het zo zeggen: ik besteed aandacht aan verhoging van mijn weerbaarheid. De thuisaccu met een backup contactdoos is een welkome aanvulling.
Gezien de zonnepanelen hier ramvol sneeuw liggen doet NOM nu echt niks.ebhoorn schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:49:
[...]
Ik zou het in andere tijden met jou eens zijn. Ik heb ook zo mijn reserves bij de zgn "preppers".
Echter: er wordt steeds openlijker sabotage gepleegd tegen onderzeese kabels, overheidssystemen als het Digid platform, en vanaf een paar dagen terug tot en met a.s. donderdag zitten 40.000 huishoudens in Berlijn zonder stroom als gevolg van sabotage (ja, door de linkse "Vulkan gruppe" - maar sluit niet uit dat dit zgn "nuttige idioten" zijn).
Laat ik het zo zeggen: ik besteed aandacht aan verhoging van mijn weerbaarheid. De thuisaccu met een backup contactdoos is een welkome aanvulling.
Ik had de voorgaande dagen wel even de panelen op het platdak en terras met een vloertrekker gedaan maar daar is nu geen beginnen meer aan.
De sneeuw ligt hoger dan de hoge kant van de panelen.
Dus ik heb nu 2 van de 3 handmatig opgeladen de derde moet nog even.
Dan laat ik ze alledrie ook lekker even vol standby staan.
Dan staat er een mooie backup mocht er komende dagen wat gebeuren voor de rest staan ze immers anders ook niks te doen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Je kan ze in ups mode zetten, dan blijven ze constant volRonald.42 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:54:
[...]
Gezien de zonnepanelen hier ramvol sneeuw liggen doet NOM nu echt niks.
Ik had de voorgaande dagen wel even de panelen op het platdak en terras met een vloertrekker gedaan maar daar is nu geen beginnen meer aan.
De sneeuw ligt hoger dan de hoge kant van de panelen.
Dus ik heb nu 2 van de 3 handmatig opgeladen de derde moet nog even.
Dan laat ik ze alledrie ook lekker even vol standby staan.
Dan staat er een mooie backup mocht er komende dagen wat gebeuren voor de rest staan ze immers anders ook niks te doen.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ja verdomd, dat knopje had ik nog niet eens gezienPNARI schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:42:
[...]
Je kan ze in ups mode zetten, dan blijven ze constant vol
Maar even proberen dan
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Mijn nieuwsgierigheid:
Er is momenteel geen specifieke "teardown"-website waar je een volledig opengeschroefde Marstek Venus E versie 3 (V3) kunt zien, zoals je dat soms bij iFixit ziet. Dit komt door de constructie die ik eerder noemde: de binnenkant is bij de V3 nagenoeg volledig ingegoten in hars.
Bij de versie 1 en 2 (V1/V2) kon je de componenten nog zien zitten. Bij de V3 heeft Marstek gekozen voor potting om drie redenen:
Warmteafvoer: De hars geleidt warmte direct naar de stalen buitenkant (passieve koeling).
IP65-rating: Het maakt de batterij volledig stofdicht en spuitwaterdicht.
Intellectueel eigendom: Het is voor concurrenten lastiger om het ontwerp te kopiëren.
Er is momenteel geen specifieke "teardown"-website waar je een volledig opengeschroefde Marstek Venus E versie 3 (V3) kunt zien, zoals je dat soms bij iFixit ziet. Dit komt door de constructie die ik eerder noemde: de binnenkant is bij de V3 nagenoeg volledig ingegoten in hars.
Bij de versie 1 en 2 (V1/V2) kon je de componenten nog zien zitten. Bij de V3 heeft Marstek gekozen voor potting om drie redenen:
Warmteafvoer: De hars geleidt warmte direct naar de stalen buitenkant (passieve koeling).
Intellectueel eigendom: Het is voor concurrenten lastiger om het ontwerp te kopiëren.
Kwam er nog meer? Voelt alsof het bericht niet af is.Mann59 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:50:
Mijn nieuwsgierigheid:
Ik heb mijn twijfels of de hars beter geleidt. Er zit een ventilator in de batterij en er is dus luchtstroming. Dat zorgt over het algemeen voor betere warmteoverdracht dan hars.
Ook voor het intellectueel eigendom aspect hadden ze andere hars moeten gebruiken. Deze hars laat zich schijnbaar heel makkelijk verwijderen. Een gemotiveerde concurrent heeft dat zo gedaan. Daarbij is het ook geen hogere wiskunde meer om zo'n batterij te bouwen. De kunst zit hem vooral in de software.
Hé was dit al zo? Manueel is nu 1 lijst voor beide batterijen! Handig! Volgens mij waren ze eerst gescheiden.
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Hoe werkt dat? Kan je dan ook nog per batterij een schema opgeven of is het nu altijd gekoppeld?S2S schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:25:
Hé was dit al zo? Manueel is nu 1 lijst voor beide batterijen! Handig! Volgens mij waren ze eerst gescheiden.
Het was inderdaad nog niet af. Ik was benieuwd of iemand al heeft geverifieerd of er inderdaad sprake is van "potting". Waar heb jij de informatie over de binnenkant gevonden?pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Kwam er nog meer? Voelt alsof het bericht niet af is.
Ik heb mijn twijfels of de hars beter geleidt. Er zit een ventilator in de batterij en er is dus luchtstroming. Dat zorgt over het algemeen voor betere warmteoverdracht dan hars.
Ook voor het intellectueel eigendom aspect hadden ze andere hars moeten gebruiken. Deze hars laat zich schijnbaar heel makkelijk verwijderen. Een gemotiveerde concurrent heeft dat zo gedaan. Daarbij is het ook geen hogere wiskunde meer om zo'n batterij te bouwen. De kunst zit hem vooral in de software.
En eens, de software maakt het grootste deel uit van het intellectueel kapitaal. Terzijde, ik ben erg tevreden met versie 146 voor mij twee V3's
[ Voor 8% gewijzigd door Mann59 op 06-01-2026 09:43 ]
Hoe kom je erbij dat er een ventilator in het gesloten binnenwerk van de MTVNSEv3 zit? Je beleving?pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Er zit een ventilator in de batterij en er is dus luchtstroming.
Bij de V2 zit die er sowieso in, gaat aan bij +/- 55grd.Chris.nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Hoe kom je erbij dat er een ventilator in het gesloten binnenwerk van de MTVNSEv3 zit? Je beleving?
Het ging over de herontworpen v3 waar ik de specsheets van gelezen heb.3DWim schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:50:
[...]
Bij de V2 zit die er sowieso in, gaat aan bij +/- 55grd.
In v3 is de binnenkant in een hars gegoten voor IP verbetering - lijkt me sterk dat er een interne ventilator is ...Chris.nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Hoe kom je erbij dat er een ventilator in het gesloten binnenwerk van de MTVNSEv3 zit? Je beleving?
De warmtecomponenten liggen achteraan tegen de radiator en worden op die manier gekoeld ...
In v2 denk dat het niet in hars gegoten is - maar ook daar zou geen ventilator in zitten ...
Als een gerespecteerd kenner, beleving gedachte en vermoeden als feit presenteert gaan we (herhaaldelijk) scheef hier.
In de V1&2 zit sowieso een ventilator, die hoor je al vrij snel. Zit die er bij de V3 niet in? En de specsheet gelezen? Daar staat dit soort dingen niet op. Nog los van het feit dat sommige specs niet kloppen. Ook bij de V1&2 stond dat er niet op maar de ventilator zit er overduidelijk in.Chris.nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Het feit dat die potting compound makkelijk los te maken is, was ooit eens in een YT video van een teardown hier van de V3 te zien. Over die ventilator ben ik niet zeker bij de V3 inderdaad.Mann59 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:34:
[...]
Het was inderdaad nog niet af. Ik was benieuwd of iemand al heeft geverifieerd of er inderdaad sprake is van "potting". Waar heb jij de informatie over de binnenkant gevonden?
En eens, de software maakt het grootste deel uit van het intellectueel kapitaal. Terzijde, ik ben erg tevreden met versie 146 voor mij twee V3's
ik heb contact gehad met Marstek en ze hebben een update gepushed voor deze accu van 144.116.105 naar 144.116.111, hierna werkte alles zoals het moet.pascallj schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:51:
[...]
Jammer, dan zou ik toch even aan support vragen of ze er nog iets aan kunnen doen en in de tussentijd de batterij volledige van de stroom afhalen zodat hij kan uitschakelen en je de kans vergroot dat er nog genoeg power in blijft zitten om te updaten.
Op de afbeeldingen ben je verbonden via WiFi. Kan je ook nog via Bluetooth ermee verbinden? Dat is nodig om te kunnen updaten.
:strip_exif()/f/image/udJ1z0ZroltH29SgoPxatJUM.jpg?f=fotoalbum_large)
Staat in de specs maar niet zoals je zou verwachten (fanless / passive etc):pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:18:
Over die ventilator ben ik niet zeker bij de V3 inderdaad.
https://cdn.shopify.com/s...mpressed.pdf?v=1758512012Cooling Strategy: Natural Convection
Dan was het een foutje van mijn kant! Bij de V1&2 stond er niets over een ventilator en zat die er toch ook in hoorDukeBox schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Staat in de specs maar niet zoals je zou verwachten (fanless / passive etc):
[...]
https://cdn.shopify.com/s...mpressed.pdf?v=1758512012
Ik heb geen ventilatorgeluid of iets wat me de indruk geeft dat er zo'n bewegend onderdeel in de v3 zit waargenomen, in specs of gebruik.pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:17:
In de V1&2 zit sowieso een ventilator, die hoor je al vrij snel. Zit die er bij de V3 niet in? En de specsheet gelezen? Daar staat dit soort dingen niet op. Nog los van het feit dat sommige specs niet kloppen. Ook bij de V1&2 stond dat er niet op maar de ventilator zit er overduidelijk in.
Specs van de v1&2 heb ik niet gelezen, als daar niet in staat dat er actieve confectiekoeling wordt toegepast terwijl dit wél zo is, begrijp ik je aanname over de v3.
Vind het geen foutje hoor, het is gewoon erg onduidelijk en het kan nog steeds dat het niet klopt. Al moet ik wel zeggen dat het aanvoelt als 1 massief blok aluminium dus dat alles ingegoten is in hars vind ik meer dan plausibel. Ik heb ook nog nooit geluid uit het ding gehoord zelfs met mijn oor erop.pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:33:
Dan was het een foutje van mijn kant! Bij de V1&2 stond er niets over een ventilator en zat die er toch ook in hoor. Maar ik denk dat je gelijk hebt, dat die er bij de V3 niet meer in zit. De klachten over geluid heb ik bij de nieuwe mensen hier niet vaak meer gehoord inderdaad.
Ja dat kan....pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:46:
Ondanks dat ik geen Facebook heb, zat ik net even door de groep te bladeren en kwam daar dit screenshot tegen:
[Afbeelding]
Dit zou zo zijn bij iemand met een V3 op v146.
Kunnen mensen met een V3 eens kijken of ze nu ook zelfconsumptie kunnen instellen bij een tijdschema?
Okee nou dat is mooi. En een veelgevraagde functie, dus nieuws? Zit er een sarcastische ondertoon achter die puntjes?
Het kan wel, maar werkt nog niet lekker. Ik had ingesteld om 3x Marstek Venus E 3.0 te laden, dat is gelukt. Vervolgens een uurtje niks doen, dat lukt ook, maar daarna de Self Consumption ging compleet mis, de accu's gingen elkaar op- en ontladen, ergens een kink in de kabel. Vervolgens de Venus van Manuel afgehaald en alle 3 op Self Consumption ingesteld en gingen ze alle 3 keurig ontladen.
Zie dit bericht: https://www.facebook.com/...malink/25494976290197352/
Drank is altijd sneller op dan je denkt...
Nee hoor, geen sarcasme.pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:03:
[...]
Okee nou dat is mooi. En een veelgevraagde functie, dus nieuws? Zit er een sarcastische ondertoon achter die puntjes?
In die puntjes was ik aan het bedenken dat men bijvoorbeeld, in de wintermaanden, ervoor kan kiezen om um 1 of x per week tot 100% te laten laden en verder NoM te laten draaien. Om SOCdrift te voorkomen.
Ik heb hier iig de 100% al weken niet aangetikt op m'n zonnepanelen alleen.
Volgens mij 1 lijst, kun je wel verschillende uren / dagen per batterij.pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:26:
[...]
Hoe werkt dat? Kan je dan ook nog per batterij een schema opgeven of is het nu altijd gekoppeld?
Ja juist , zo ga ik het straks ook inzetten .Chris.nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:19:
[...]
Nee hoor, geen sarcasme.
In die puntjes was ik aan het bedenken dat men bijvoorbeeld, in de wintermaanden, ervoor kan kiezen om um 1 of x per week tot 100% te laten laden en verder NoM te laten draaien. Om SOCdrift te voorkomen.
Ik heb hier iig de 100% al weken niet aangetikt op m'n zonnepanelen alleen.
Het is wel interessant dat al deze functies dus serverside zijn uitgerold. Er zijn geen firmware updates voor nodig geweest. Dan vraag ik mij wel af hoe dit geregeld is. Werken al deze nieuwe functies (ups/zelfconsumptie in tijdschema/één schema per meerdere batterijen) nog wel offline? Of is dit nu allemaal via de Cloud gestuurd? Zou toch jammer zijn.
Of zijn die nieuwe functies al in eerdere firmwares ingebakken en wordt nu pas officiële support geactiveerd?
Of zijn die nieuwe functies al in eerdere firmwares ingebakken en wordt nu pas officiële support geactiveerd?
Mijn accu is vannacht leeg gelopen (in standby bij 75% SOC dook deze ineens naar 8%) waarna deze zelf begon op te laden. Het was vannacht ca -6°C buiten en het vroor ongetwijfeld in de niet geisoleerde garage.pascallj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:20:
[...]
Is de batterij leeg, is er geen mogelijkheid om deze op te warmen boven 0 zonder verwarming. En aangezien je dus eigenlijk niet mag laden onder 0, ook niet langzaam, gaat je dat met een speciale procedure ook niet lukken.
Maarja het is natuurlijk ook niet dat als je het wel doet bij -1 graden Celsius, de batterij meteen kapot gaat. Dus of het echt schade veroorzaakt zullen we pas weten na jaren, of extreme vorst.
Nu schijnt de zon vollop en laad ik de accu wel op, want een langdurig lege accu met vorst lijkt mij ook schadelijk. Ik probeer hierbij de laadsnelheid tot maximaal 0,1C te beperken (500W) omdat ik op internet regelmatig lees dat dit wel is toegestaan (0,1C bij 0...-10°C en 0,05C bij -10°C...-20°C).
Hoe doen jullie dit nu tijdens de kou?
Edit: Omdat ik een aparte DIN rail kWh meter voor de accu heb gezet en deze log, zie ik dat er vannacht ruim 40 minuten met 321W ac zijdig (dus waarschijnlijk 300W dc) geladen is door het BMS. Die lijkt dus wel rekening te houden met lage temperaturen en dus lage laadsnelheid.
[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 06-01-2026 12:42 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik zou het melden via feedback en antwoord vragen van Marstek. Zij claimen lage temperatuur en buiten zetten geschikt. Mocht je ooit toch een garantie geval hebben dan kan je naar hun antwoord verwijzen.antonboonstra schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:40:
[...]
Mijn accu is vannacht leeg gelopen (in standby bij 75% SOC dook deze ineens naar 8%) waarna deze zelf begon op te laden. Het was vannacht ca -6°C buiten en het vroor ongetwijfeld in de niet geisoleerde garage.
Nu schijnt de zon volop en laad ik de accu wel op, want een langdurig lege accu met vorst lijkt mij ook schadelijk. Ik probeer hierbij de laadsnelheid tot maximaal 0,1C te beperken (500W) omdat ik op internet regelmatig lees dat dit wel is toegestaan (0,1C bij 0...-10°C en 0,05C bij -10°C en lager).
Als marstek beweert dat de batterij aan -20°c dient te werken en dit to 55°c ... dan hebben ze twee mechanismes ingebouwd:
- een opwarmsysteem voor bij extreme koude en dat zou niet vanuit de batterijcellen moeten opwarmen maar een specifiek warmtesysteem ... en ik mag hopen dat dit zijn energie haalt vanuit de aansluiting en niet vanuit de cellen zelf ...
- een goede afgifte van warmte (en dat is vooral een structureel aspect van hoe de warmte afgeleid wordt naar de koelplaat ... )
- een opwarmsysteem voor bij extreme koude en dat zou niet vanuit de batterijcellen moeten opwarmen maar een specifiek warmtesysteem ... en ik mag hopen dat dit zijn energie haalt vanuit de aansluiting en niet vanuit de cellen zelf ...
- een goede afgifte van warmte (en dat is vooral een structureel aspect van hoe de warmte afgeleid wordt naar de koelplaat ... )
De teardown heeft al bewezen dat er geen verwarmingssysteem in zit.vifra schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:14:
Als marstek beweert dat de batterij aan -20°c dient te werken en dit to 55°c ... dan hebben ze twee mechanismes ingebouwd:
[...]
Pak maar eens datasheets van LFP cellen van willekeurige fabrikanten eruit. Allemaal geven ze aan pas vanaf 0 graden te mogen laden. Maar inderdaad 1 gezien met de kanttekening, dat bij het laden van temperaturen lager dan 0 graden, de stroom moet worden gelimiteerd (in dat geval werd inderdaad 0.1C) genoemd.antonboonstra schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:40:
[...]
Mijn accu is vannacht leeg gelopen (in standby bij 75% SOC dook deze ineens naar 8%) waarna deze zelf begon op te laden. Het was vannacht ca -6°C buiten en het vroor ongetwijfeld in de niet geisoleerde garage.
Nu schijnt de zon vollop en laad ik de accu wel op, want een langdurig lege accu met vorst lijkt mij ook schadelijk. Ik probeer hierbij de laadsnelheid tot maximaal 0,1C te beperken (500W) omdat ik op internet regelmatig lees dat dit wel is toegestaan (0,1C bij 0...-10°C en 0,05C bij -10°C...-20°C).
Edit: Omdat ik een aparte DIN rail kWh meter voor de accu heb gezet en deze log, zie ik dat er vannacht ruim 3 uur met 321W ac zijdig (dus waarschijnlijk 300W dc) geladen is door het BMS. Die lijkt dus wel rekening te houden met lage temperaturen en dus lage laadsnelheid.
Maar als ik dat mag interpreteren, is dat dus meer als het echt moet. Het is kiezen tussen twee kwaden.
Als Marstek traag laadt bij temperaturen onder 0, is dat goed genoeg. Feit blijft wel, dat ik dan vind dat je je batterij niet mag verkopen met een 'operating temperature' tot -20 graden Celsius.
Hoe en wanneer die functies uitgerold of geactiveerd zijn weet ik niet. 'k Heb wél even getest of het offline werkt...pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:35:
Het is wel interessant dat al deze functies dus serverside zijn uitgerold. Er zijn geen firmware updates voor nodig geweest. Dan vraag ik mij wel af hoe dit geregeld is. Werken al deze nieuwe functies (ups/zelfconsumptie in tijdschema/één schema per meerdere batterijen) nog wel offline? Of is dit nu allemaal via de Cloud gestuurd? Zou toch jammer zijn.
Of zijn die nieuwe functies al in ee
rdere firmwares ingebakken en wordt nu pas officiële support geactiveerd?
- M'n Marstek heb ik toegang tot WAN ontzegt, die draait nu dus offline.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| config rule
option name 'Reject-Marstek-Wan'
option src 'lan'
list src_ip '10.0.0.7'
list proto 'all'
option dest 'wan'
option target 'REJECT' |
- Mobiel nr1 heb ik én de Marstek app toegang tot mobiele-data & WiFi-internet ontzegt, én in vliegtuigstand gezet met alleen bluetooth aan. Vervolgens met mobiel nr1 via bluetooth een nieuwe regel in de manuele modus toegevoegd. De app én de Marstek hebben de nieuwe instelling dus niet via internet/cloud kunnen doorgeven of overnemen.
- Mobiel nr2 ook op vliegtuigstand met enkel bluetooth aan; Verbonden met de Marstek zie ik de zojuist nieuw toegevoegde regel staan
- Conclusie; manueel toegevoegde / aangepaste regels worden ook lokaal doorgevoerd en opgeslagen.
-Bonus; Normaal moet je opnieuw inloggen op de app wanneer je Marstek vanuit een andere device (hebt) benaderd. Offline kon de app niet weten dat een andere device ingelogd was, ik kreeg dus ook geen prompt om opnieuw in te loggen. Werkt zoals je zou vermoeden.
Dat is een goede manier om het te testen. Maar zijn dat regels met de nieuwe self-consumption optie?Chris.nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:44:
[...]
Hoe en wanneer die functies uitgerold of geactiveerd zijn weet ik niet. 'k Heb wél even getest of het offline werkt...
- M'n Marstek heb ik toegang tot WAN ontzegt, die draait nu dus offline.
code:
1 2 3 4 5 6 7config rule option name 'Reject-Marstek-Wan' option src 'lan' list src_ip '10.0.0.7' list proto 'all' option dest 'wan' option target 'REJECT'
- Mobiel nr1 heb ik én de Marstek app toegang tot mobiele-data & WiFi-internet ontzegt, én in vliegtuigstand gezet met alleen bluetooth aan. Vervolgens met mobiel nr1 via bluetooth een nieuwe regel in de manuele modus toegevoegd. De app én de Marstek hebben de nieuwe instelling dus niet via internet/cloud kunnen doorgeven of overnemen.
- Mobiel nr2 ook op vliegtuigstand met enkel bluetooth aan; Verbonden met de Marstek zie ik de zojuist nieuw toegevoegde regel staan![]()
- Conclusie; manueel toegevoegde / aangepaste regels worden lokaal doorgevoerd en opgeslagen.
-Bonus; Normaal moet je opnieuw inloggen op de app wanneer je Marstek vanuit een andere device (hebt) benaderd. Offline kon de app niet weten dat een andere device ingelogd was, ik kreeg dus ook geen prompt om opnieuw in te loggen. Werkt zoals je zou vermoeden.
Ja, voor de spielerij had ik zo'n nieuwe regel ingesteld.pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:47:
[...]
Maar zijn dat regels met de nieuwe self-consumption optie?
-edit-
Op m'n android device kan ik de Marstek-app dus toegang tot internet ontzeggen, ik zou um ook in een 'kluis' kunnen zetten waardoor ie geen updates meer krijgt vanuit de PlayStore.
Het is dus mogelijk om op een gegeven moment te zeggen "Het is en blijft zoals het nu is" en vervolgens alles offline te doen.
Vooralsnog is vind ik het geinig om ook via de cloud m'n Marstek te kunnen checken. Maar feit dat je de (Chinese) fabrikant dus ook 100% kan uitsluiten en een werkend apparaat overhoudt, is ergens ook prettig. Bijvoorbeeld voor complotdenkers.
Tuurlijk kan je um ook met Home Assistant overnemen/aansturen, maar voor de basiswerking hoeft dit niet.
[ Voor 59% gewijzigd door Chris.nl op 06-01-2026 13:17 ]
Het blijft een chinees product hé.pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:28:
[...]
Als Marstek traag laadt bij temperaturen onder 0, is dat goed genoeg. Feit blijft wel, dat ik dan vind dat je je batterij niet mag verkopen met een 'operating temperature' tot -20 graden Celsius.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Helaas is sinds die grote amazon outage gebleken dat HEEL veel leverancier geen robuste offline producten leveren. Zelf robotstofzuiger, kattenvoederbak die niets meer deden. Er moet maar in de logica ergens een ping zitten naar de server en heel de boel blokkeert omdat er geen internet is.pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:35:
Klopt, vandaar ook mijn gedachtespinsel. De Marstek werkt namelijk tot nu toe prima offline. Tot nu toe was alleen AI en de app afhankelijk van internet. De besturing werkte gewoon lokaal. En volgens ~Chris.nl lijkt ook de nieuwe functie ook nog steeds goed offline te werken.Yuut schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:10:
[...]
Helaas is sinds die grote amazon outage gebleken dat HEEL veel leverancier geen robuste offline producten leveren. Zelf robotstofzuiger, kattenvoederbak die niets meer deden. Er moet maar in de logica ergens een ping zitten naar de server en heel de boel blokkeert omdat er geen internet is.
Helaas zijn er nog wel dingen die Cloud afhankelijk zijn zoals statistieken in de App, CT Poll Rate laten instellen, verplicht inloggen in de App bij eerste gebruik etc.
Puur vanuit nieuwsgierigheid; waarom wil je de CT poll rate laten instellen ? Waar heeft dit effect op? Dan neem ik aan door MT support?pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:16:
[...]
Klopt, vandaar ook mijn gedachtespinsel. De Marstek werkt namelijk tot nu toe prima offline. Tot nu toe was alleen AI en de app afhankelijk van internet. De besturing werkte gewoon lokaal. En volgens ~Chris.nl lijkt ook de nieuwe functie ook nog steeds goed offline te werken.
Helaas zijn er nog wel dingen die Cloud afhankelijk zijn zoals statistieken in de App, CT Poll Rate laten instellen, verplicht inloggen in de App bij eerste gebruik etc.
Er zijn gevallen bekend waar je last krijgt van oscillaties omdat de batterij een andere ververssnelheid van de P1 data verwacht dan dat daadwerkelijk beschikbaar is. Door deze CT Poll Rate aan te laten passen is dit al meerdere malen verholpen of in elk geval verminderd.John.S schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:28:
[...]
Puur vanuit nieuwsgierigheid; waarom wil je de CT poll rate laten instellen ? Waar heeft dit effect op? Dan neem ik aan door MT support?
Terwijl ik typte was @pascallj me al voor met eenzelfde antwoord. 'k Druk toch maar op 'verstuur' voor dit antwoord...
De Marstek zal altijd iets achterlopen qua NoM omdat ie eerst moet weten wat het verbruik is voordat ie kan aanpassen hoeveel ie levert/opneemt.
Maar wie te veel schommelingen ervaart kan dus (laten)tweaken aan die poll rate.
Om zo min mogelijk NoM schommelingen te hebben.John.S schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:28:
[...]
Puur vanuit nieuwsgierigheid; waarom wil je de CT poll rate laten instellen ? Waar heeft dit effect op?
De Marstek zal altijd iets achterlopen qua NoM omdat ie eerst moet weten wat het verbruik is voordat ie kan aanpassen hoeveel ie levert/opneemt.
Maar wie te veel schommelingen ervaart kan dus (laten)tweaken aan die poll rate.
Ja. Als ik het goed heb begrepen kan je dit ook zelf doen via de tool op https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/ maar dit heb ik niet daadwerkelijk getest of gedaan.Dan neem ik aan door MT support?
Duidelijk. Interessant, en goed om te weten mocht dit ooit een issue worden.pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:31:
[...]
Er zijn gevallen bekend waar je last krijgt van oscillaties omdat de batterij een andere ververssnelheid van de P1 data verwacht dan dat daadwerkelijk beschikbaar is. Door deze CT Poll Rate aan te laten passen is dit al meerdere malen verholpen of in elk geval verminderd.
Ook een duidelijk verhaal. Dank voor de aanvulling! Tot nu toe heb ik gelukkig nog geen aanleiding om hier verder in te duikenChris.nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:38:
Terwijl ik typte was @pascallj me al voor met eenzelfde antwoord. 'k Druk toch maar op 'verstuur' voor dit antwoord...
[...]
Om zo min mogelijk NoM schommelingen te hebben.
[...]
Ja. Als ik het goed heb begrepen kan je dit ook zelf doen via de tool op https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/ maar dit heb ik niet daadwerkelijk getest of gedaan.
oké dan ... dan is de operationele werking to -20°c beperkt tot ontladen ... en voor laden dient het geheel warm genoeg te zijn of aan heel traag level (BMS systeem dient daar dan rekening mee te houden).pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:16:
[...]
De teardown heeft al bewezen dat er geen verwarmingssysteem in zit.
Indien ze dat niet doen - ben dan benieuwd hoe hun 10 jaar garantie dat gaat opvangen ...
Heineken01 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Het kan wel, maar werkt nog niet lekker. Ik had ingesteld om 3x Marstek Venus E 3.0 te laden, dat is gelukt. Vervolgens een uurtje niks doen, dat lukt ook, maar daarna de Self Consumption ging compleet mis, de accu's gingen elkaar op- en ontladen, ergens een kink in de kabel. Vervolgens de Venus van Manual afgehaald en alle 3 op Self Consumption ingesteld en gingen ze alle 3 keurig ontladen.
Zie dit bericht: https://www.facebook.com/...malink/25494976290197352/
Reactie van Marstek terug over de miscommunicatie van de 3x Venus E 3.0 icm Manual ontladen:pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:31:
[...]
Er zijn gevallen bekend waar je last krijgt van oscillaties omdat de batterij een andere ververssnelheid van de P1 data verwacht dan dat daadwerkelijk beschikbaar is. Door deze CT Poll Rate aan te laten passen is dit al meerdere malen verholpen of in elk geval verminderd.
Dear customer, thank you again for your feedback. Hardware reset is to restore the factory settings. We have adjusted the CT sampling rate for your device and hope to help you use it for charging and discharging. Alan
Wat betreft de vraag over de "Hardware reset" knop welke in de CT003 zit, ik vroeg mij af of dat een "reboot" is, of een reset. Antwoord van Marstek is dus een "factory reset", maar die knop die zit daar gelijk onder, dus ik denk dat z'n antwoord niet klopt.
edit: spelfouten
Op de vraag of het een reboot of reset was, hebben ze CT Poll Rate aangepast? Dat is bijzonder.Heineken01 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:29:
[...]
[...]
Reactie van Marstek terug over de miscommunicatie van de 3x Venus E 3.0 icm Manuel ontladen:
Dear customer, thank you again for your feedback. Hardware reset is to restore the factory settings. We have adjusted the CT sampling rate for your device and hope to help you use it for charging and discharging. Alan
Wat betreft de vraag over de "Hardware reset" knop welke in de CT003 zit, ik vroeg mij af of dat een "reboot" is, of een reset. Antwoord van Marstek is dus een "factory reset", maar die knop die zit daar gelijk onder, dus ik denk dat z'n antwoord niet klopt.
Het waren 2 aparte tickets die ze in 1x beantwoord hebben.pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Op de vraag of het een reboot of reset was, hebben ze CT Poll Rate aangepast? Dat is bijzonder.
- vraag of de "hardware reset" eigenlijk een Reboot is
- voor de miscommunicatie van de batteijen
edit: vandaar de dik gedrukte tekst in het antwoord van Marstek, zodat het wellicht beter te onderscheiden was.
[ Voor 13% gewijzigd door Heineken01 op 06-01-2026 15:34 ]
Nee, die functie in bommel zijn tool om de CT Poll rate aan te passen werkt niet, toch niet op de V2 modellen...Chris.nl schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:38:
[...]
Om zo min mogelijk NoM schommelingen te hebben.
[...]
Ja. Als ik het goed heb begrepen kan je dit ook zelf doen via de tool op https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/ maar dit heb ik niet daadwerkelijk getest of gedaan.
Het zou wel moeten werken, want in Jaap zijn tool werkt het wel, en dat is eigenlijk dezelfde commando ...
maar ik vermoed dat het eerder in MQTT te vinden gaat zijn ... maar de optie is er nog niet in hame-relay (als het een mqtt instelling is )
[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 06-01-2026 15:41 ]
Vraagje, is het met de Marstek Venus E 3.0 ook mogelijk om het maximale laadvermogen te beperken tot bijvoorbeeld 1250 watt?
In manual kan je het laadvermogen opgeven.Technoid schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:45:
Vraagje, is het met de Marstek Venus E 3.0 ook mogelijk om het maximale laadvermogen te beperken tot bijvoorbeeld 1250 watt?
Via Manual en dan Charge kan je het aanpassen. Ik heb zelf 3x Venus E 3.0 nog op verschillende groepen, maar nog op 1 fase (wordt nog aangepast als de elektricien komt), en heb ze dus op maximaal 1500W laden gezet, anders gaat wellicht de boel klappen als hij met 7500W zou gaan laden.Technoid schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:45:
edit: tikfout
Met deze methode laad hij toch in zijn geheel op i.p.v. de NoM functie of zie ik dat nu verkeerd?Heineken01 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:53:
[...]
Via Manual en dan Charge kan je het aanpassen. Ik heb zelf 3x Venus E 3.0 nog op verschillende groepen, maar nog op 1 fase (wordt nog aangepast als de elektricien komt), en heb ze dus op maximaal 1500W laden gezet, anders gaat wellicht de boel klappen als hij met 7500W zou gaan laden.
edit: tikfout
[Afbeelding]
Klopt, dit betreft uit het net opladen tijdens voordelige prijs.Technoid schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:57:
[...]
Met deze methode laad hij toch in zijn geheel op i.p.v. de NoM functie of zie ik dat nu verkeerd?
Als je bedoelt dat je via je zonnepanelen afgeknepen wilt laden, volgens mij is dat niet (nog) niet mogelijk.
Zekers.Technoid schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:45:
Gebruik je home assistant? En V144 op de V3?
https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
![]() |
[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2026 16:05 ]
Ja dat is wat ik eigenlijk bedoelde ja!Heineken01 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:00:
[...]
Klopt, dit betreft uit het net opladen tijdens voordelige prijs.
Als je bedoelt dat je via je zonnepanelen afgeknepen wilt laden, volgens mij is dat niet (nog) niet mogelijk.
Ahhhh daar ga ik even induiken, dankjewel!AUijtdehaag schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:03:
[...]
Zekers.
Gebruik je home assistant? En V144 op de V3?
https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
[Afbeelding]
Wat is het voordeel van deze? Heb zelf nog geen node red verder in mijn systeem, altijd al jaren ontwekenAUijtdehaag schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:11:
@Technoid Neem deze dan ook even mee
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Dit is zeker niet waar: op manual gaat de accu conform je instellingen op tijd laden. Duur of goedkope stroom maakt niks uit.Heineken01 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:00:
[...]
Klopt, dit betreft uit het net opladen tijdens voordelige prijs.
Tijd is tijd ;-)
Je dient uiteraard zelf wel het meest gunstige tijdstip in te stellen.3DWim schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Dit is zeker niet waar: op manual gaat de accu conform je instellingen op tijd laden. Duur of goedkope stroom maakt niks uit.
Tijd is tijd ;-)
net 1 van mijn MT (een v1) uit power of gehaald na 1 maand. verlies 4% batterij van 29% naar 25% (mits de soc natuurlijk redelijk juist is). Kwam simpel terug online met fixed IP, was een leuke test. staat in een garage rond de 10-15graden.
goed om weten dus voor volgend jaar, met variabel contract en beperkte PV geen waarde om op 2MT te verdelen, dus dan kan er eentje enkele maanden op rust om het jaar.
goed om weten dus voor volgend jaar, met variabel contract en beperkte PV geen waarde om op 2MT te verdelen, dus dan kan er eentje enkele maanden op rust om het jaar.
[ Voor 10% gewijzigd door dnat op 06-01-2026 20:15 ]
Let wel dat de SoC vermoedelijk incorrect is na zo'n lange tijd stilstand. Zou zomaar kunnen dat er meer of minder in zit maar dat merk je pas na vol of leeg. Wel goed om bevestigd te hebben dat ze waarschijnlijk nauwelijks leeg lopen wanneer uit.dnat schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:13:
net 1 van mijn MT (een v1) uit power of gehaald na 1 maand. verlies 4% batterij van 29% naar 25%. Kwam simpel terug online met fixed IP, was een leuke test.
Dit beantwoordt de eerste van mijn 2 vragen, namelijk of die batterij werkt met de Homewizard P1 (die ik dus heb) of dat ik per sé de Marstek P1 moet hebben, maar het kan dus met de HW p1.AUijtdehaag schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:28:
@Technoid De aansturing in eigen hand.
Ik stuur 3 batterijen met de HW p1 meter
Kijk de video eens
De 2e vraag is de volgende. Ik heb 0,0 verstand van stroom. Ik heb panelen, en ik vind het een aardig idee dat ik wat stroom op kan slaan wat ik dan in de avond kan gebruiken. Maar, ik heb thuis 3 fasen. Deze batterij sluit je (in ieder geval toch met een stekker) aan op een stopcontact, die hoort bij een groep, die weer hoort bij een fase.
Maar nu sluit ik die Marstek aan op een stopcontact op Fase 2, whatever, doet er niet toe. Dan komt er op een gegeven moment verbruik van, zeg, een koffiezetapparaat. Maar dat koffiezetapparaat zit op een stopcontact op een groep op fase 1.
Dus stel Fase 1 gaat van 0 naar 750 watt, maar de Marstek zit op fase 2, waar verbruik ook 0 is. Is het dan zo dat die batterij alsnog begint met leveren om het verbruik op een andere fase dan op zijn 'eigen' fase op te vangen, als de instelling NOM is?
Edit:
Dit is bijvoorbeeld nu mijn actuele situatie:

Stel de Marstek zit op fase 2, met een stekker in het stopcontact, waardoor hij dus max 800 watt kan leveren. Wat gaat hij dan doen? 307 watt leveren zodat Fase 2 naar 0 gaat, of levert hij 800 watt, zodat het totaalverbruik van 1.051 watt terug gaat naar 251 watt?
[ Voor 13% gewijzigd door Just_A_User op 06-01-2026 20:37 ]
Och ja, je moet toch wat he.
@Just_A_User Ja klopt
De slimme meter gooit toch alles op 1 hoop voor de afrekening.
Dus je "saldeert" over de fases ;-)
De nodered flow compenseert de p1.
En schakelt naar behoefte 1 of 2 of 3 batterijen bij (naar gelang je maximale ontladen hebt ingesteld per batterij)
De slimme meter gooit toch alles op 1 hoop voor de afrekening.
Dus je "saldeert" over de fases ;-)
De nodered flow compenseert de p1.
En schakelt naar behoefte 1 of 2 of 3 batterijen bij (naar gelang je maximale ontladen hebt ingesteld per batterij)
[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2026 20:39 ]
Kan dit ook voor de V1 en de V2? Dat is een functie waar ik al een jaar op wacht en reeds meermaals gevraagd heb via feedback.pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:46:
Ondanks dat ik geen Facebook heb, zat ik net even door de groep te bladeren en kwam daar dit screenshot tegen:
[Afbeelding]
Dit zou zo zijn bij iemand met een V3 op v146.
Kunnen mensen met een V3 eens kijken of ze nu ook zelfconsumptie kunnen instellen bij een tijdschema?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V156/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Heb je de TS gelezen? Zo niet, als nog de moeite waard want het antwoord op beide vragen staat daar in.Just_A_User schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:32:
[...]
Dit beantwoordt de eerste van mijn 2 vragen, namelijk of die batterij werkt met de Homewizard P1 (die ik dus heb) of dat ik per sé de Marstek P1 moet hebben, maar het kan dus met de HW p1.
De 2e vraag is de volgende. Ik heb 0,0 verstand van stroom. Ik heb panelen, en ik vind het een aardig idee dat ik wat stroom op kan slaan wat ik dan in de avond kan gebruiken. Maar, ik heb thuis 3 fasen. Deze batterij sluit je (in ieder geval toch met een stekker) aan op een stopcontact, die hoort bij een groep, die weer hoort bij een fase.
Maar nu sluit ik die Marstek aan op een stopcontact op Fase 2, whatever, doet er niet toe. Dan komt er op een gegeven moment verbruik van, zeg, een koffiezetapparaat. Maar dat koffiezetapparaat zit op een stopcontact op een groep op fase 1.
Dus stel Fase 1 gaat van 0 naar 750 watt, maar de Marstek zit op fase 2, waar verbruik ook 0 is. Is het dan zo dat die batterij alsnog begint met leveren om het verbruik op een andere fase dan op zijn 'eigen' fase op te vangen, als de instelling NOM is?
Een batterij werkt met de HW P1. Meerdere batterijen vereist de meter van Marstek om slim te kunnen samenwerken. ~AUijtdehaag had het hier over externe sturing met meerdere batterijen en een hoop automatisering. Ja dat kan werken, maar gaat te ver voor de meeste gebruikers.
Je kunt de Marstek instellen om alleen naar de fase te kijken waar hij op staat ingesteld, of om naar alle 3 de fasen te kijken. In dat laatste geval levert hij inderdaad terug op een andere fase, maar dat maakt voor je rekening niet uit: alle 3 de fase worden gelijktijdig met elkaar verrekend.
Heb jij het tot je levensdoel gemaakt om iedereen op externe automatiseringen te krijgen soms? Ben je een botnet aan het opzetten?AUijtdehaag schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:41:
@DSSW
Ja met een lilygo of m5stack (bij ondergetekende te krijgen) voor de v1 en v2
En de code van mijn github. (daar staan versies die allemaal gelijke entities hebben)
Als jij het bij de v156 ook niet hebt, dan schat ik de kans niet zo hoog in. Ik zit zelf nog op v153 dus kon dat helaas niet testen.DSSW schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:39:
[...]
Kan dit ook voor de V1 en de V2? Dat is een functie waar ik al een jaar op wacht en reeds meermaals gevraagd heb via feedback.
Ik heb het vermoeden dat het einde nieuwe functies is voor ons, maar meer dan een vermoeden is dat ook niet.
Ik vraag me inderdaad af, als iedereen er mee aan de gang gaat.pascallj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:44:
[...]
Heb jij het tot je levensdoel gemaakt om iedereen op externe automatiseringen te krijgen soms? Ben je een botnet aan het opzetten?
Precies dezelfde uren hun batterij laden en ontladen op dynamisch.
Catastrofe...
Ik vind het gewoon leuk mensen te helpen aan dit soort dingen. Uit de hand gelopen hobby
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/lYbQMFxHHixYjxabTg70xqNL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bYnGIcBksnOgWEjKgIR9vG1p.jpg?f=fotoalbum_tile)