.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Ze laden alleen bij teruglevering. En dat komt er nu niet van want de WP slurpt alles op.pascallj schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:46:
[...]
Minimaal 11 procent, maar als je ze niet gebruikt lopen ze ook gewoon leeg. Je zal ze toch af en toe moeten bijladen als dat niet vanzelf gaat.
Is je regeling niet goed meer dat die ene batterij niet heeft opgeladen, of heb je die een tijd uit gehad?
Waarom loopt de éen sneller leeg dan de ander?
Heb je geen moment een klein beetje overschot gehad? Ik heb de afgelopen week toch al een paar dagen met meer dan 10 kWh aan solar gehad met 4 kWp. Je zou toch zeggen dat er ergens wel een moment zou zijn waarop de batterij zou gaan opladen. Of heb je echt geen moment overschot gehad?Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:50:
[...]
Ze lading alleen bij teruglevering. En dat komt er nu niet van want de WP slurpt alles op.
Er is niet echt een pijl tussen te trekken hoe de samenwerking tussen de batterijen is, maar van het minimum (11) naar 6 procent duurt denk ik wel meer dan een paar dagen. Is die batterij nog wel verbonden met de CT?
Uit interesse, is uw telefoon verbonden met hetzelfde AP als de Marstek?Perkouw schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:08:
Uit/aan, telefoon dichtbij. Zonder tussenpauze gelijk nog een keer update aftrappen. Heb eigenlijk alle riedeltjes wel gedaan hoor.
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Hier 3x de Venus E 3.0 met V146, 1 van de 3 batterijen laadt zichzelf met AI modus, de andere 2 hebben dit ook ingesteld staan, maar lijken inderdaad niet te laden. Ik heb dit al aan Marstek doorgeven, wellicht handig als je dit ook doet.suave1234 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:25:
het lijkt erop dat mijn remote probleem (niet kunnen bereiken op afstand) opgelost is in de laatste V144/V146 firmwares. Ik zit nog met 1 probleem, AI modus laadt niet meer uit zichzelf, weet iemand hoe dit te fixen is?
Of is de AI modus zo slim, dat hij weet dat ik niet meer capaciteit nodig heb en het met 1 volle batterij af kan (wat dus meestal niet het geval is)?
Drank is altijd sneller op dan je denkt...
Mijn batterijen worden dagelijks geladen, al is het deze periode in het jaar vaak zeer minimaal. Gisteren is er hier ook eentje gezakt onder zijn minimale waarde. Zat op 10%. 6% is nog wel een stukje minder, maar heel veel waarde aan de SoC op zich zou ik niet hechten. Als ik hier zie dat ze onder hun minimale drempel zakken, laad ik ze handmatig op. Is denk ik ook niet nodig, maar slecht zal het zeker niet zijn voor de batterij.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:50:
[...]
Ze lading alleen bij teruglevering. En dat komt er nu niet van want de WP slurpt alles op.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Nav uw post heb ik dit hier ook gemaakt. Werkt zeer goed. Eventuele aanpassingen van de waarden zijn nog altijd mogelijk, maar voor mij ziet dit er al goed uit. Op bijgevoegde afbeelding zie je het duidelijk. Toch wel prettig speelgoed.GORby schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:32:
[...]
Ja, dat capaciteitstarief is inderdaad een vervelende factor. Gelukkig kan je dat met behulp van een slimme sturing van verbruikers en je batterij aardig goed beperken. Ik ben hier gisteren wat zwaar aan het testen geweest en met een dagverbruik van 62,5kWh (gemiddeld 2,6 kW over heel de dag) is de piek beperkt tot 3,5kW (dat was mijn ingestelde limiet). Daarvoor heeft de batterij 1,5kWh op het net gestoken en 1,82kWh geladen.
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
ik had het ook al een week geleden doorgeven, nog geen reactie. Kennelijk vieren ze in China ook kerst...Heineken01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:11:
[...]
Hier 3x de Venus E 3.0 met V146, 1 van de 3 batterijen laadt zichzelf met AI modus, de andere 2 hebben dit ook ingesteld staan, maar lijken inderdaad niet te laden. Ik heb dit al aan Marstek doorgeven, wellicht handig als je dit ook doet.
Of is de AI modus zo slim, dat hij weet dat ik niet meer capaciteit nodig heb en het met 1 volle batterij af kan (wat dus meestal niet het geval is)?
MT Venus V3 | HW P1 |
Mijn grootste overschreiding van de instegelde limiet tot nu toe was 9W, en dat was omdat er vlak voor de reset nog een dikke piek bij kwam, en de batterij een paar seconden te laat reageerde. Gek genoeg dusdannyro schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:55:
[...]
Nav uw post heb ik dit hier ook gemaakt. Werkt zeer goed. Eventuele aanpassingen van de waarden zijn nog altijd mogelijk, maar voor mij ziet dit er al goed uit. Op bijgevoegde afbeelding zie je het duidelijk. Toch wel prettig speelgoed.(Typ foutje rechtsonder is al aangepast)
[Afbeelding]
Ik heb mijn limiet ondertussen op 8kW gezet, aangezien ik genoeg getest had, en we toch al op 8,24kW zitten deze maand.
Bij de overgang naar 1 januari wordt de limiet automatisch op 4,5klW gezet, omdat dat me een haalbare waarde lijkt voor januari. Bij een voldoende grote overschreiding, groeit de limiet mee tot iets onder het nieuwe captar.
Ik ben wel een kleinere verbruiker...Bij mij moet de Marstek bijleveren vanaf 1700w captar. Na testen met een 3500 a 4500w afname kan ik daarmee de overshoot afvlakken om onder de captar van 2,5 blijven. Na een weekje testen en wat aanpassen werkt dit nu zoals ik het wil.GORby schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:19:
[...]
Mijn grootste overschreiding van de instegelde limiet tot nu toe was 9W, en dat was omdat er vlak voor de reset nog een dikke piek bij kwam, en de batterij een paar seconden te laat reageerde. Gek genoeg dus
Ik heb mijn limiet ondertussen op 8kW gezet, aangezien ik genoeg getest had, en we toch al op 8,24kW zitten deze maand.
Bij de overgang naar 1 januari wordt de limiet automatisch op 4,5klW gezet, omdat dat me een haalbare waarde lijkt voor januari. Bij een voldoende grote overschreiding, groeit de limiet mee tot iets onder het nieuwe captar.
Toevallig zit ik net te kijken tussen de oliebollen door. Wat blijkt? Die op 6 procent staat op handmatig! De andere staat goed.pascallj schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:54:
[...]
Heb je geen moment een klein beetje overschot gehad? Ik heb de afgelopen week toch al een paar dagen met meer dan 10 kWh aan solar gehad met 4 kWp. Je zou toch zeggen dat er ergens wel een moment zou zijn waarop de batterij zou gaan opladen. Of heb je echt geen moment overschot gehad?
Er is niet echt een pijl tussen te trekken hoe de samenwerking tussen de batterijen is, maar van het minimum (11) naar 6 procent duurt denk ik wel meer dan een paar dagen. Is die batterij nog wel verbonden met de CT?
Nu heb ik een paar dagen geleden de firmware geupdate op allebei. Maar ik heb zelf niks op handmatig gezet.
Maar als je dan het menu in gaat dan is er geen tijdsblok actief voor laden, of voor ontladen ingesteld.
Ik heb nu wel een tijdsblok voor laden ingevoerd dus hij laad nu bij. Maar ontladen is gewoon nog leeg.
Hoe kan het dan dat hij alsnog onder de 12% komt? Is dat verlies over de tijd?
PS Als je opnieuw het laad/ontlaad menu in gaat die heeft hij de laatste instellingen (tijd en wattage) niet eens onthouden!
Dat verklaart het dus inderdaad: hij heeft gewoon een lange tijd niets gedaan. Ook als de batterij niets doet gebruikt hij een beetje energie. Het BMS blijft actief en wordt gevoed vanuit de cellen en zal dus ook gewoon iets van stroom gebruiken. Maar als het echt te laag wordt gaat hij waarschijnlijk vanzelf wel bijladen. Bij de V1&2 doet hij dit onder de 11 procent automatisch. Maar dat gebeurt al vrij snel (en was ook echt nog niet nodig technisch gezien) en veel waren daar niet tevreden over. Bij BMS v216 voor V1&2 (nooit publiekelijk uitgerold voor zover ik weet) hebben ze dit verlaagd, maar weet niet precies naar welk percentage. Dezelfde strategie zullen ze ook hebben toegepast bij de V3.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:35:
[...]
Toevallig zit ik net te kijken tussen de oliebollen door. Wat blijkt? Die op 6 procent staat op handmatig! De andere staat goed.
Nu heb ik een paar dagen geleden de firmware geupdate op allebei. Maar ik heb zelf niks op handmatig gezet.
Maar als je dan het menu in gaat dan is er geen tijdsblok actief voor laden, of voor ontladen ingesteld.
Ik heb nu wel een tijdsblok voor laden ingevoerd dus hij laad nu bij. Maar ontladen is gewoon nog leeg.
Hoe kan het dan dat hij alsnog onder de 12% komt? Is dat verlies over de tijd?
PS Als je opnieuw het laad/ontlaad menu in gaat die heeft hij de laatste instellingen (tijd en wattage) niet eens onthouden!
Overigens is het niet iets om je zorgen om te maken: Marstek is vrij defensief met zijn laagste limiet en dus kan het niet meteen kwaad.
Dat laatste heb ik ook wel eens gehad, maar dat is waarschijnlijk gewoon vanwege slecht bereik. Soms kost het een paar pogingen om de instellingen te laten opslaan.
Bereik is geen probleem hier. Heb het ook maar één keer ingevoerd. Maar nu staat het wel in het tijdsmenu. Kennelijk duurt het even.pascallj schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:43:
[...]
Dat verklaart het dus inderdaad: hij heeft gewoon een lange tijd niets gedaan. Ook als de batterij niets doet gebruikt hij een beetje energie. Het BMS blijft actief en wordt gevoed vanuit de cellen en zal dus ook gewoon iets van stroom gebruiken. Maar als het echt te laag wordt gaat hij waarschijnlijk vanzelf wel bijladen. Bij de V1&2 doet hij dit onder de 11 procent automatisch. Maar dat gebeurt al vrij snel (en was ook echt nog niet nodig technisch gezien) en veel waren daar niet tevreden over. Bij BMS v216 voor V1&2 (nooit publiekelijk uitgerold voor zover ik weet) hebben ze dit verlaagd, maar weet niet precies naar welk percentage. Dezelfde strategie zullen ze ook hebben toegepast bij de V3.
Overigens is het niet iets om je zorgen om te maken: Marstek is vrij defensief met zijn laagste limiet en dus kan het niet meteen kwaad.
Dat laatste heb ik ook wel eens gehad, maar dat is waarschijnlijk gewoon vanwege slecht bereik. Soms kost het een paar pogingen om de instellingen te laten opslaan.
Kennelijk verbruikt de batterij dus aardig wat energie....
Ja ik dacht dat de volgorde die jij ging toepassen het verschil ging maken
Ook stom speciale tekens niet ondersteunen
Heb daaar nog nooit problemem mee gehad ell app ooit heeft dat geslikt maar nee ... de marstek niet....
Nee dat valt waarschijnlijk wel mee. Je moet aan dat percentage niet teveel waarde hechten: dat is slechts een inschatting. We hebben al vaker gezien dat het inschatten van de SoC niet het sterkste punt is van deze batterij. Maar ik zie wel een meetbaar verschil tussen wanneer de batterij uitstaat en wanneer niet. Dus vandaar altijd het advies als je de batterij van plan bent een lange tijd niet te gebruiken, om hem dan uit te schakelen en uit het stopcontact te halen voor een volledige uitschakeling. Maar dat was in jouw geval niet van toepassing.Mg4gebruiker schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:00:
[...]
Bereik is geen probleem hier. Heb het ook maar één keer ingevoerd. Maar nu staat het wel in het tijdsmenu. Kennelijk duurt het even.
Kennelijk verbruikt de batterij dus aardig wat energie....
Dat was het plan om dat eens te testen, kan nog altijd hoor.Maxwp schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:12:
[...]
Ja ik dacht dat de volgorde die jij ging toepassen het verschil ging maken
Ook stom speciale tekens niet ondersteunen
Heb daaar nog nooit problemem mee gehad ell app ooit heeft dat geslikt maar nee ... de marstek niet....
Maar idd, ik begrijp ook niet waarom anno 2025 waar paswoorden niet veilig genoeg kunnen zijn, Marstek afkomt met een “kom er allemaal gezellig bij” ingesteldheid….
1 x MT Venus E V3.0 + ct003
🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen
Nope!doobieters schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:56:
Weet iemand of je ook een desktop app / web achtig iets hebt om in te loggen voor je batterijen te kunnen bekijken?
In afwachting van de vervangende accu.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Wie heeft het voor je geregeld, Marstek of Duramotion?WargamingPlayer schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:52:
Omwisselen wordt het, net formulier ingevuld en ze gaan een nieuwe sturen. Oude gaat opgehaald worden nadat nieuwe is geleverd. Hele coole service.
Marstek.pascallj schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:53:
[...]
Wie heeft het voor je geregeld, Marstek of Duramotion?
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Aangezien die een formulier moest invullen, eerder van gelezen zou dat via de app/feedback van marstekenergy zijn.pascallj schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:53:
[...]
Wie heeft het voor je geregeld, Marstek of Duramotion?
Was wederom te laat met antwoord.
[ Voor 5% gewijzigd door tweeek op 30-12-2025 20:58 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Eigenlijk Hamedata :-)tweeek schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:57:
[...]
Aangezien die een formulier moest invullen, eerder van gelezen zou dat via de app/feedback van marstekenergy zijn.
Was wederom te laat met antwoord.
Yep, noemde marstekenergy als naam waar je ook registratie doet of mailt.
Weet je al wat je krijgen gaat ...... de V3 waarschijnlijk?
En jij had ze toch buiten ...... de nieuwe gaat ook naar buiten?
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Ik hoop de V2 want hij moet buiten.tweeek schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:06:
[...]
Yep, noemde marstekenergy als naam waar je ook registratie doet of mailt.
Weet je al wat je krijgen gaat ...... de V3 waarschijnlijk?
En jij had ze toch buiten ...... de nieuwe gaat ook naar buiten?
Wellicht ongepast maar misschien wel handig om de vraag te stellen.WargamingPlayer schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:09:
[...]
Ik hoop de V2 want hij moet buiten.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Als het een V3 is dan maak ik een kast er om heen. Maar liever een V2 natuurlijk.tweeek schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:13:
[...]
Wellicht ongepast maar misschien wel handig om de vraag te stellen.
Dan was de switch dus geen succes? Behoudens ik mij vergis ben je speciaal voor de wintermaanden ergens in oktober omgegaan van variabel op dynamisch?PNARI schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:29:
Vanaf 1 januari ga ik over van dynamisch op variabel contract tweevoudig uurtarief met 2 van de 3 batterijen in standby tot ergens eind februari en en de andere in self consumption.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Voor mijn eigen logica probeer ik te begrijpen waarom dit riskant is. Een Venus E heeft een bedrijfstemperatuurbereik van -20 tot +55. De software snap ik.. maar de veiligheid is in orde toch?AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:34:
@de_som
Lijkt me wel riskant, ivm condensvorming (denk aan flesje bier uit de koelkast)
WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp | Marstek Venus E 3.0
Ik geef het voorbeeld van een koud flesje bier uit de koelkast halen.
Daar komt condens op te staan doordat het koude oppervlak in een ruimte wordt gebracht waarvan het dauwpunt hoger ligt dan de temperatuur van het flesje.
Gevolg is condensatie. (100% lijn in het mollier diagram)
En dat gebeurt dan ook IN de batterij.
V3 is grotendeels geseald van binnen
Maar v1 en v2 niet
Elektronica en water gaan slecht samen.
Als je de batterij plots van koud naar warm binnenzet kun je problemen krijgen met interne condensatie
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2025 06:51 ]
Duidelijk! Hier hangt hij ook in de garage.. maar ben niet van plan om hem van de muur te halen in de wintermaandenAUijtdehaag schreef op woensdag 31 december 2025 @ 06:46:
@John.S
Ik geef het voorbeeld van een koud flesje bier uit de koelkast halen.
Daar komt condens op te staan doordat het koude oppervlak in een ruimte wordt gebracht waarvan het dauwpunt hoger ligt dan de temperatuur van het flesje.
Gevolg is condensatie. (100% lijn in het mollier diagram)
En dat gebeurt dan ook IN de batterij.
V3 is grotendeels geseald van binnen
Maar v1 en v2 niet
Elektronica en water gaan slecht samen.
Als je de batterij plots van koud naar warm binnenzet kun je problemen krijgen met interne condensatie
Inderdaad maar financieel haal je er geen voordeel uit door 25% verlies bij laden/ontladen en verhoogde capaciteitstarief.Druppeltje_ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:23:
[...]
Dan was de switch dus geen succes? Behoudens ik mij vergis ben je speciaal voor de wintermaanden ergens in oktober omgegaan van variabel op dynamisch?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
:strip_exif()/f/image/JUJ4P0bh51Au5rfpaLwzuLQx.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat maakt niet zo veel uit. Zoveel zal er niet bijgaan per dag.PNARI schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:29:
Het is hier al gepasseerd maar wat doe je voor de levensduur van de batterij het beste als je ze in de winter in standby wil zetten ? Gewoon in manual zetten continu op bv 1000 W laden of bv een uur per dag laten laden. Ik wil ze wel altijd vol hebben als backup.
Je kunt ze ook vol laden en dan helemaal uitzetten inclusief stekker eruit. Dan loopt de batterij vrijwel niet leeg. Kan je na een maandje nog een bijladen ofzo.
Situatie:
- Batterij is enkel bedraad verbonden met het netwerk
- CT hangt zonder problemen aan het netwerk
Echter krijg ik via de app alleen middels BT verbinding met de batterij. Ook is de API niet toegankelijk.
De CT heeft dit issue niet en is benaderbaar via mijn netwerk/ 4G.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Hier andersom. Ik moet hem nog ophangen.John.S schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:14:
[...]
Duidelijk! Hier hangt hij ook in de garage.. maar ben niet van plan om hem van de muur te halen in de wintermaanden(mijn rug is blij).
Eerst wat gipsvezelplaat ertegen aan schroeven (houten constructie) en dan een vriend vragen
Edit: heb je de netwerkkabel in het juiste poortje zitten?
Ik heb er nog niks mee gedaan via bedraad netwerk, enkel via wifi (en draait op esp en modbus)
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2025 08:19 ]
Concreet ben je dus 1400kWh minder terug gaan leveren en maar 300kWh minder uit het net gehaald. Dus of je verbruik is flink gestegen of het rendement / standby van de accus is nogal killing...PNARI schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:32:
En hier dan het jaaroverzicht met vanaf 18 januari 1 V1. In juni 1 V2 erbij en in oktober 1V3 tov 2024. In 2024 waren er 1365 zonne-uren , in 2025 1800. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Had ik ook last van. Vraag om firmware v146, daarin is dat opgelostJohn.S schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:07:
Goedemorgen, gisteren de Venus E 3 geïnstalleerd en werkt grotendeels naar tevredenheid.
Situatie:
- Batterij is enkel bedraad verbonden met het netwerk
- CT hangt zonder problemen aan het netwerk
Echter krijg ik via de app alleen middels BT verbinding met de batterij. Ook is de API niet toegankelijk.
De CT heeft dit issue niet en is benaderbaar via mijn netwerk/ 4G.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Top! Dank. Ga ik gelijk mee aan de slag.jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:20:
[...]
Had ik ook last van. Vraag om firmware v146, daarin is dat opgelost
Wat lost v146 op? Api toegang of verbinding?jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:20:
[...]
Had ik ook last van. Vraag om firmware v146, daarin is dat opgelost
Trouwens, ik heb V144 en dat zou volgens de app d3 laatste moeten zijn....
Met v146 kan ik in de app verbinden (via kabel) zonder dat BT actief hoeft te zijn. Daarvoor werkte dat niet (goed)Mg4gebruiker schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:40:
[...]
Wat lost v146 op? Api toegang of verbinding?
Je kan 146 via support aanvragen
Er zijn twee digitale meters, elk met een aparte P1 meter. Het plan is om per meter 1 Marstek V3 te plaatsen.
Om alles gescheiden te houden zijn er twee wifi-netwerken voorzien: één per P1-meter/batterij. Dat werkte prima zolang er maar één batterij was.
Wanneer ik nu een tweede batterij toevoeg in de app en deze verbind met het tweede wifi-netwerk, wordt de eerste batterij automatisch ook naar dat netwerk verplaatst.
Heeft iemand tips om dit op te lossen zodat beide batterijen toch zichtbaar blijven binnen de app?
2 accounts maken lijkt mij de oplossing. Je kan daarna de accounts met elkaar delen zodat je alle info in beide apps kan zin.HexaFox schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:22:
Voor een wat ongebruikelijke setup (bij familie thuis) zit ik met het volgende vraagstuk:
Er zijn twee digitale meters, elk met een aparte P1 meter. Het plan is om per meter 1 Marstek V3 te plaatsen.
Om alles gescheiden te houden zijn er twee wifi-netwerken voorzien: één per P1-meter/batterij. Dat werkte prima zolang er maar één batterij was.
Wanneer ik nu een tweede batterij toevoeg in de app en deze verbind met het tweede wifi-netwerk, wordt de eerste batterij automatisch ook naar dat netwerk verplaatst.
Heeft iemand tips om dit op te lossen zodat beide batterijen toch zichtbaar blijven binnen de app?
[ Voor 5% gewijzigd door superduper1969 op 31-12-2025 12:14 ]
MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Zojuist (zeer snelle reactie vanuit support) v146 geïnstalleerd. De app werk nu zonder issues zonder BT.Mg4gebruiker schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:40:
[...]
Wat lost v146 op? Api toegang of verbinding?
API helaas nog niet.
Was mij ook opgevallen. Ben voor de nieuwsgierigheid even in mijn eigen cijfers gedoken. Resultaten van de netbeheerder, Marsteks aangekocht eind mei. Voor de Nederlanders onder ons: wat fluvius nacht en dagtarief noemt is dus gewoon dal en piekIJsbeer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:18:
[...]
Concreet ben je dus 1400kWh minder terug gaan leveren en maar 300kWh minder uit het net gehaald. Dus of je verbruik is flink gestegen of het rendement / standby van de accus is nogal killing...
2024:
/f/image/p7Pjfq9JFxGWVQBWRClOnPrk.png?f=fotoalbum_large)
2025:
Werkt de API niet of is het nog niet helemaal duidelijk hoe je die moet gebruiken? Want het heeft nogal een gebruiksaanwijzing.John.S schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:43:
[...]
Zojuist (zeer snelle reactie vanuit support) v146 geïnstalleerd. De app werk nu zonder issues zonder BT.
API helaas nog niet.
Heb je het dan over de BT lock functionaliteit of is de batterij gewoon niet in de App benaderbaar via LAN ongeacht die instelling?jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:43:
[...]
Met v146 kan ik in de app verbinden (via kabel) zonder dat BT actief hoeft te zijn. Daarvoor werkte dat niet (goed)
Je kan 146 via support aanvragen
Want die LAN functionaliteit werkt op zich al vrij lang volgens de berichten. Hebben ze die dan bij v144 weer gesloopt oid?
Heeft de API ooit gewerkt?John.S schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:43:
[...]
Zojuist (zeer snelle reactie vanuit support) v146 geïnstalleerd. De app werk nu zonder issues zonder BT.
API helaas nog niet.
Met BT lock aan kon ik binnenshuis geen verbinding maken. Met BT actief werd wel een verbinding opgezet.pascallj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:55:
[...]
Heb je het dan over de BT lock functionaliteit of is de batterij gewoon niet in de App benaderbaar via LAN ongeacht die instelling?
Want die LAN functionaliteit werkt op zich al vrij lang volgens de berichten. Hebben ze die dan bij v144 weer gesloopt oid?
Buitenshuis überhaupt geen verbinding.
Met 146 werkt dit as expected
Ja precies dus die BT lock functionaliteit heeft er eigenlijk niets mee te maken. De verbinding werkte gewoon niet via LAN. Dat is dan toch weer bijzonder dat dat ineens weer niet meer kan werken in een nieuwe firmware...jj85 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:59:
[...]
Met BT lock aan kon ik binnenshuis geen verbinding maken. Met BT actief werd wel een verbinding opgezet.
Buitenshuis überhaupt geen verbinding.
Met 146 werkt dit as expected
Vandaag maar weer eens alles afgekoppeld, tijd zo laten staan. Stekker er weer in. Zelfde gedrag. Update gedaan. Zodra je dan later weer kijkt meld hij dat er een nieuwe update is. Hij weigert pertinent deze update te installeren.pascallj schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:09:
[...]
Ook alles afkoppelen en daarna gewoon rustig afwachten? Dat is toch wel de universele methode waarop updates schijnen te lukken.
Yesdannyro schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:07:
[...]
Uit interesse, is uw telefoon verbonden met hetzelfde AP als de Marstek?
Ik doe een UDP broadcast om te testen.pascallj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:50:
[...]
Werkt de API niet of is het nog niet helemaal duidelijk hoe je die moet gebruiken? Want het heeft nogal een gebruiksaanwijzing.
{
"id": 0,
"method": "Marstek.GetDevice"
,
"params": {
"ble_mac":"0"
}
}
Nul response. Ik kijk vanmiddag even verder (heb hem net een dag, en kan gekeken hebben als mijn neus lang is).
En waar probeer je je antwoord op te ontvangen? De API stuurt een antwoord naar dezelfde poort terug als waarop je uitvraagt en niet op de poort waarop je het request uitstuurt. Je zal dus ook een listener moeten hebben op diezelfde poort.John.S schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:10:
[...]
Ik doe een UDP broadcast om te testen.
{
"id": 0,
"method": "Marstek.GetDevice"
,
"params": {
"ble_mac":"0"
}
}
Nul response. Ik kijk vanmiddag even verder (heb hem net een dag, en kan gekeken hebben als mijn neus lang is).
Daarbij is de API niet heel erg stabiel dus je zal soms meerdere aanvragen moeten doen om je antwoord te krijgen. Het is ook vrijwel gegarandeerd dat het de stabiliteit van je connectie met een CT meter beïnvloedt.
Netjes. Waar gekocht ?WargamingPlayer schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:52:
Omwisselen wordt het, net formulier ingevuld en ze gaan een nieuwe sturen. Oude gaat opgehaald worden nadat nieuwe is geleverd. Hele coole service.
Dan zit hier de crux. Ik heb vrijwel zeker op de verkeerde poort zitten luisteren.pascallj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:21:
[...]
En waar probeer je je antwoord op te ontvangen? De API stuurt een antwoord naar dezelfde poort terug als waarop je uitvraagt en niet op de poort waarop je het request uitstuurt. Je zal dus ook een listener moeten hebben op diezelfde poort.
Daarbij is de API niet heel erg stabiel dus je zal soms meerdere aanvragen moeten doen om je antwoord te krijgen. Het is ook vrijwel gegarandeerd dat het de stabiliteit van je connectie met een CT meter beïnvloedt.
Ik ga vanmiddag weer knutselen. En als ik het zo hoor, ga ik mij ook even verdiepen in een modbus adapter.. thanks!
Vanaf versie v144 schijnt er ook Modbus TCP support in te zetten via de LAN kant. Schijnt ook prima te werken. Scheelt weer een adapter.John.S schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:31:
[...]
Dan zit hier de crux. Ik heb vrijwel zeker op de verkeerde poort zitten luisteren.
Ik ga vanmiddag weer knutselen. En als ik het zo hoor, ga ik mij ook even verdiepen in een modbus adapter.. thanks!
Zie ook het andere topic: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Zou dit ook komen voor de wifi kant? Handig voor de v1 en V2 users..pascallj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:33:
[...]
Vanaf versie v144 schijnt er ook Modbus TCP support in te zetten via de LAN kant. Schijnt ook prima te werken. Scheelt weer een adapter.
Zie ook het andere topic: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Ik zou er niet teveel geld op inzetten. Ik vermoed dat je al gauw tegen dezelfde problemen aan gaat lopen als waar de CT communicatie en API ook last van hebben. Daarbij denk ik gezien de stop in uitrol van firmware voor de V1&2, dat de focus vooral op de V3 en andere producten ligt. Maar ik laat mij graag verrassen.NoFate schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:32:
[...]
Zou dit ook komen voor de wifi kant? Handig voor de v1 en V2 users..
Er gaat toch nog een FW komen hoor voor de V2, v156 is nog vrij recent... En ze moeten de API nog fixen, dat was bevestigd op GitHub door Marstek ;-)pascallj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:47:
[...]
Ik zou er niet teveel geld op inzetten. Ik vermoed dat je al gauw tegen dezelfde problemen aan gaat lopen als waar de CT communicatie en API ook last van hebben. Daarbij denk ik gezien de stop in uitrol van firmware voor de V1&2, dat de focus vooral op de V3 en andere producten ligt. Maar ik laat mij graag verrassen.
Maar alle versies na v153 zijn niet meer automatisch uitgerold. Dat is van eind mei dit jaar... Behalve naar ~AUijtdehaag dan blijkbaarNoFate schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:50:
[...]
Er gaat toch nog een FW komen hoor voor de V2, v156 is nog vrij recent... En ze moeten de API nog fixen, dat was bevestigd op GitHub door Marstek ;-)
Hier ook een vergelijking van 2025 tov 2024. Eerste Venus E in gebruik sinds midden februari 2025, de 2de sinds midden maart en de 3de sinds midden mei.PNARI schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:20:
[...]
Inderdaad maar financieel haal je er geen voordeel uit door 25% verlies bij laden/ontladen en verhoogde capaciteitstarief.
De grafieken zeggen genoeg denk ik
:strip_exif()/f/image/1wDFqVyW56jNAOiHoDTUeUz3.jpg?f=fotoalbum_large)
Maanden januari tot eind april 2024 ontbreken nog omdat ik toen nog geen digitale meter had.
Dus netafname zal in 2024 nog wel +- 2000 kWh meer geweest zijn en PV eigen gebruik zal ook wel +-2500 kWh meer geweest zijn in 2024..
Netafname is zeker 2500 kWh gedaald in 2025 tov 2024 voor een gelijkaardig verbruik door gebruik van de PIB's.
Toch wel dik tevreden met de 3 Venus E's. Nu de volgende maanden de Venus A nog evalueren met de 4 extra paneeltjes.
Blijft toch een leuke hobby
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Grappig, die beschrijving bij UPS zegt mij dan weer niks. OK bij netstroom gaat ie laden en dan ???pascallj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:19:
Nieuwe versie van de Marstek app (1.6.56) beschikbaar!
De UPS modus is te vinden onder 'Wijzen'. De tekst eronder spreekt voor zich lijkt mij.
Grote hobbel is/was dat als er wel netstroom is maar de accu leeg, dat er dan ook niks uit de UPS poort komt.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Hij gebruikt de batterij als UPS: altijd op 100 procent proberen te houden en altijd het backup-stopcontact aan (maar dus nog steeds niet als hij leeg is op de V1&2).3DWim schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:03:
[...]
Grappig, die beschrijving bij UPS zegt mij dan weer niks. OK bij netstroom gaat ie laden en dan ???
Grote hobbel is/was dat als er wel netstroom is maar de accu leeg, dat er dan ook niks uit de UPS poort komt.
Vergelijkbaar met een permanent klokprogramma met laden altijd aan en handmatig het stopcontact aangezet.
Vreemde keuzes maken ze daar: dus dat wat ik al had daar hebben ze een aparte modus van gemaakt. Dat wat velen helpt: NOM (PV laden) plus handmatig, maken ze niet.pascallj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:05:
[...]
Vergelijkbaar met een permanent klokprogramma met laden altijd aan en handmatig het stopcontact aangezet.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
MT Venus V3 | HW P1 |
App Store is altijd iets later dan de Play Store. Komt vanzelf ook naar iOS.suave1234 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:44:
ik zie geen app update in de app store, was het misschien android?
Zal de netbeheerder leuk vinden als er veel accu's zo ingesteld staan in hetzelfde gebied en de stroom gaat er weer oppascallj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:19:
Nieuwe versie van de Marstek app (1.6.56) beschikbaar!
Changelog:
[...]
De UPS modus is te vinden onder 'Wijzen'. De tekst eronder spreekt voor zich lijkt mij.
[Afbeelding]
Marstek Venus E3.0 5.12kWh - CT003
Doel je dan op het gelijktijdig verbruik van al die batterijen? Dat maakt hier niet zo veel uit aangezien we bijna nooit storing hebben, maar kan mij voorstellen dat op instabiele netten het elke keer zorgt voor een gigantische inschakelpiek. Er lijkt ook geen maximaal vermogen of vertraging instelbaar voor de UPS...newz schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:06:
[...]
Zal de netbeheerder leuk vinden als er veel accu's zo ingesteld staan in hetzelfde gebied
ik wil graag laten weten hoe ik een regelprobleem bij 3x venus e heb verbetert. iedere fase eentje.
Het probleem is dat als de ct003 p1 meter zegt: 100w er bij, dan gaan ze alle 3 dat proberen, overshooot dus met grote slingers in het regelgedrag. echt +/- 100w rond de som nul was standaard Na verloop van tijd word het wel wat beter, er zit dus wel wat zelflerends in, maar echt best is het niet.
sZomers, als alles steeds vol zit koop ik nog steeds 0.5 a 1 kwh per dag omdat die regeling met zn 100w sinus om de nul zit!!
Ik heb diverse manieren de revue laten passeren het signaal van de p1 te beiinvloeden:
Er bestaat wel een p1 simulator, die zou je met een arduino kunnen sturen, maar die aduino moet dan wel met de p1 poort praten. m.i. is dit kansloos omdat de totale signaalweg dan zeker 2 sec gaat duren ( tov 1 sec nu). de regeling zou 2x zo langzaam moeten worden en je hebt niets bereikt.
Het is regeltechnies enorm belangrijk een zo vers mogelijk signaal te hebben.
Ik heb een ct002 gebruikt, en het signaal van de stroomtangetjes is eenvoudig te tweaken:
De ct002 heeft een inpedantie van 10ohm. dus hang je een weerstandje van 10 ohm paralel aan de ct002, dan meet deze maar de helft van de stroominfo. Voor 3 fases natuurlijk 0.1% preciese weerstanden nemen.
EN HET WERKT!!!
De regeling is aanzienlijk rustiger.
Maar nu wil ik szomers een andere regeling dan swinters.
szomers wil je voorkomen dat er iets gekocht wordt, dus ik wil niet om de nul regelen, maar om de 25w leveren.
swinters wil juist dat er niet geleverd wordt, maar regelen om de 25w kopen. Want de accus raken toch niet vol, en einde avond moet ik toch gaan kopen.
OOK DAT IS GELUKT.
Ik heb een konstante load van 1watt ( een ledlamp bij de voordeur) ook door een stroomklem gehaald. en 25x. zodat ik een offset van 25w voor elkaar heb. Met een wisselschakelaar kan ik de richting ( dus zomer/ winter stand) kiezen
Ook dat werkt.
Let op dat die load ook gevoed wordt uit de fasewaar je die 25x om de klem hebt gedaan.
Doe uw voordeel:-) en goede jaarswisseling :-)
Ik vind het allemaal geniaal bedacht. Dit geknutsel is waar Tweakers voor is in mijn ogen. Maar zonder meer achtergrondinformatie, voelt het wel een beetje alsof je het wiel opnieuw hebt uitgevonden.robairo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:16:
gents!
ik wil graag laten weten hoe ik een regelprobleem bij 3x venus e heb verbetert. iedere fase eentje.
Het probleem is dat als de ct003 p1 meter zegt: 100w er bij, dan gaan ze alle 3 dat proberen, overshooot dus met grote slingers in het regelgedrag. echt +/- 100w rond de som nul was standaard Na verloop van tijd word het wel wat beter, er zit dus wel wat zelflerends in, maar echt best is het niet.
sZomers, als alles steeds vol zit koop ik nog steeds 0.5 a 1 kwh per dag omdat die regeling met zn 100w sinus om de nul zit!!
Ik heb diverse manieren de revue laten passeren het signaal van de p1 te beiinvloeden:
Er bestaat wel een p1 simulator, die zou je met een arduino kunnen sturen, maar die aduino moet dan wel met de p1 poort praten. m.i. is dit kansloos omdat de totale signaalweg dan zeker 2 sec gaat duren ( tov 1 sec nu). de regeling zou 2x zo langzaam moeten worden en je hebt niets bereikt.
Ik heb een ct002 gebruikt, en het signaal van de stroomtangetjes is eenvoudig te tweaken:
De ct002 heeft een inpedantie van 10ohm. dus hang je een weerstandje van 10 ohm paralel aan de ct002, dan meet deze maar de helft van de stroominfo. Voor 3 fases natuurlijk 0.1% preciese weerstanden nemen.
EN HET WERKT!!!
szomers wil je voorkomen dat er iets gekocht wordt, dus ik eil niet om de nul regelen, maar om de 25w leveren.
swinters wil juist dat er niet geleverd wordt, maar regelen om de 25w kopen. Want de accus raken toch niet vol, en einde avond moet ik toch gaan kopen.
OOK DAT IS GELUKT.
Ik heb een konstante load van 1watt ( een ledlamp bij de voordeur) ook door een stroomklem gehaald. en 25x. zodat ik een offset van 25w voor elkaar heb. Met een wisselschakelaar kan ik de richting ( dus zomer/ winter stand) kiezen
Ook dat werkt.
Bij zowel de CT002 als CT003 zouden de batterijen moeten samenwerken om niet allemaal tegelijk hetzelfde te moeten laden. Werkte dat voor jou dan niet? Er is ook een instelling 'CT Polling interval' die je door Marstek zou kunnen laten wijzigen om te proberen oscillaties te voorkomen, alhoewel dit bij de CT002 eigenlijk niet zou moeten.
Maar nu in de winter laad en ontlaad je dus maar met het halve vermogen? Wat schiet je daar dan mee op? Dan werkt de regeling toch niet meer?
nou die samenwerking tussen 3 marsteks is ver te zoeken. Dat zie je pas als je met je eigen kwh meter ( in mijn geval een eastrom sdm630) real time het regelgedrag volgt. Of de ct003 met bluetooth contact. Of je vraagt je af waarom je szomers met overvloed aan pv toch nog 0.5 a 1 kwh per dag koopt..
De laad en ontlaadt capaciteiten en vermogens zijn ongewijzigd. Uiteraard. Je moet even het closed loop systeem door krijgen.
de ct polling interval ken ik niet. wss heeft het te maken met oude 'slimme' meters die nog 1x p 5sec gaan..
[ Voor 12% gewijzigd door robairo op 31-12-2025 15:45 ]
Mooie setup, daar niet van. Maar die 0,5kWh 's zomers ga je er nooit uitkrijgen. Dat zit ook gewoon in wat de batterij nodig heeft om zich aan te passen. Zelfs a la seconde krijg je dat er niet uit. Er zijn nu eenmaal een paar toestellen in huis waar de batterij het moeilijk mee heeft wegens zeer sterk wisselend vermogen op en af. Het is natuurlijk wat je zelf voor ogen hebt, ikzelf vind alles tot 1kWh in de zomermaanden geen probleem. Natuurlijk hoe beter de 0 benaderd kan worden, hoe beter.robairo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:43:
ha,
nou die samenwerking tussen 3 marsteks is ver te zoeken. Dat zie je pas als je met je eigen kwh meter ( in mijn geval een eastrom sdm630) real time het regelgedrag volgt. Of de ct003 met bluetooth contact. Of je vraagt je af waarom je szomers met overvloed aan pv toch nog 0.5 a 1 kwh per dag koopt..
De laad en ontlaadt capaciteiten en vermogens zijn ongewijzigd. Uiteraard. Je moet even het closed loop systeem door krijgen.
de ct polling interval ken ik niet. wss heeft het te maken met oude 'slimme' meters die nog 1x p 5sec gaan..
tuurlijk heb je wat geschommel na een lastwissel. Maar dat duurt maar een paar seconden. Anders is dat je met lede ogen kijkt naar het continue geschommel met soms wel +/- 100 watt. en dat duurt zeer lang, het effect is veel meer dan die korte lastwissel. Snachts, als er geen lastwissels zijn wil dat wel eens uitdempen. Maar snachts na 1 laswissel ( koelkast slaat aan bijvoorbeeld) is het regelbeeld zo enkele minuten onrustig. en dan de koelkast weer uit dus weer een paar minuten. Met mn huidige setup is het max 10 seconden. Vaker 5 seconden..
Duramotion/Duravolt
Fijne jaarwisseling allemaal.
Drank is altijd sneller op dan je denkt...
Ik ben die piste met een P1 simulator ook aan het bekijken om in de zomermaanden mijn 2 batterijen te laten samenwerken. Ik zie niet in waarom je een extra seconde vertraging zou krijgen met die simulator. Wanneer je digitale meter een datagram uitstuurt op de P1 poort, komt dat dadelijk binnen op de Arduino/ESP en die kan dat dan ook dadelijk na ontvangst van dat datagram weer uitsturen op de gesimuleerde P1 poort. De extra vertraging die je daardoor hebt is de tijd die nodig is om een volledig datagram te ontvangen. Aan 115200 bps zal dat pakweg 0,1s zijn.robairo schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:16:
gents!
EN HET WERKT!!!
szomers wil je voorkomen dat er iets gekocht wordt, dus ik wil niet om de nul regelen, maar om de 25w leveren.
OOK DAT IS GELUKT.
Ook dat werkt.
Let op dat die load ook gevoed wordt uit de fasewaar je die 25x om de klem hebt gedaan.
Dat lijkt me niet zo dramatisch, en zeker niet omdat je dan fijner naar een bepaalde waarde kan sturen. In de winter bijvoorbeeld naar +100W, zodat een eventuele overshoot er niet zo snel voor zorgt dat je gaat terugsturen, en in de zomer bijvoorbeeld -50W wanneer de panelen te veel producteren, omdat je de batterij toch wel vol krijgt en je toch wel wat op het net gaat zetten.
Zie nu dat er een ups mode is. Ga 2 van de drie batterijen daar op instellen.pascallj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:44:
[...]
Dat maakt niet zo veel uit. Zoveel zal er niet bijgaan per dag.
Je kunt ze ook vol laden en dan helemaal uitzetten inclusief stekker eruit. Dan loopt de batterij vrijwel niet leeg. Kan je na een maandje nog een bijladen ofzo.
mooi resultaat!DSSW schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:33:
[...]
Hier ook een vergelijking van 2025 tov 2024. Eerste Venus E in gebruik sinds midden februari 2025, de 2de sinds midden maart en de 3de sinds midden mei.
[Afbeelding]
Maanden januari tot eind april 2024 ontbreken nog omdat ik toen nog geen digitale meter had.
Dus netafname zal in 2024 nog wel +- 2000 kWh meer geweest zijn en PV eigen gebruik zal ook wel +-2500 kWh meer geweest zijn in 2024..
Netafname is zeker 2500 kWh gedaald in 2025 tov 2024 voor een gelijkaardig verbruik door gebruik van de PIB's.
Toch wel dik tevreden met de 3 Venus E's. Nu de volgende maanden de Venus A nog evalueren met de 4 extra paneeltjes.
Ik vraag mij af, en dat zie ik ook zo in de grafieken, of 2 accu's niet voldoende is.
Ik gebruik 1 accu 5.12 kWh en de net afname is 1300 minder, terug leveren ongeveer 1600 minder
Een 2e accu zij bij mij 2000 minder opname en ongeveer 2400 minder terug leveren geven.
Een derde accu zou weinig toevoegen.
Het probleem blijft, in de zomer kan ik wel 5 accu's vullen maar krijg er maar 1 leeg, de rest gebruik ik direct of lever ik terug.
In de winter heb ik 5 accu's nodig maar er wordt er niet 1 gevuld.
Zie ik dit verkeerd?
Ik laad niet dynamisch, heb een vast contract, daar zal dan het verschil in zitten?
Het is leuk, maar kan voor mij financieel niet uit.
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117
Zoals ik begrepen had van @pascallj is dit niet meer dan de batterij ten alle tijde op 100% geladen te houden wanneer er netstroom beschikbaar is. Lijkt me in BE en NL bijgevolg een tamelijk overbodige functie in het dagelijkse gebruik? (Of ik heb de uitleg erover niet goed begrepen)PNARI schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:50:
[...]
Zie nu dat er een ups mode is. Ga 2 van de drie batterijen daar op instellen.
Denk dat iedereen in de winter met hetzelfde probleem zit. Ik heb bij mij gekeken hoeveel ik leeg krijg in de zomer, en dan blijkt 2 goed te passen voor mij. Mijn 2 batterijen zijn 's zomers in de ochtend zo goed als leeg, vaak niet tot aan de laatste druppel dus een 3de zou niet leeggeraken bij mij, en dus ook geen meerwaarde hebben. Alles wat je in zomermaanden niet leeg krijgt vooraleer er nieuwe pv overschot beschikbaar is, is overbodig. Mensen die een zwembadpomp oid hebben draaien 's nachts hebben waarschijnlijk wel nood aan wat meer capaciteit in de zomer.Wilmaas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:00:
[...]
mooi resultaat!
Ik vraag mij af, en dat zie ik ook zo in de grafieken, of 2 accu's niet voldoende is.
Ik gebruik 1 accu 5.12 kWh en de net afname is 1300 minder, terug leveren ongeveer 1600 minder
Een 2e accu zij bij mij 2000 minder opname en ongeveer 2400 minder terug leveren geven.
Het probleem blijft, in de zomer kan ik wel 5 accu's vullen maar krijg er maar 1 leeg, de rest gebruik ik direct of lever ik terug.
Zie ik dit verkeerd?
Ik laad niet dynamisch, heb een vast contract, daar zal dan het verschil in zitten?
[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 01-01-2026 10:26 ]
Je kan ze maar beter altijd vol hebben staan in de winter voor het geval dat...Druppeltje_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:19:
[...]
Zoals ik begrepen had van @pascallj is dit niet meer dan de batterij ten alle tijde op 100% geladen te houden wanneer er netstroom beschikbaar is. Lijkt me in BE en NL bijgevolg een tamelijk overbodige functie in het dagelijkse gebruik? (Of ik heb de uitleg erover niet goed begrepen)
Of je kan er voor zorgen dat er eentje altijd (zo veel mogelijk) vol is en de tweede aders ingezet kan worden zoals GORby het doet.PNARI schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:24:
[...]
Je kan ze maar beter altijd vol hebben staan in de winter voor het geval dat...
Ik ben benieuwd hoe hij erin zal slagen om dit met een ESP P1 simulator operationeel kan krijgen
Alvast een uitdagend 2026 met een goede gezondheid gewenst
Stomme vraag misschien maar rechtstreeks uit de meter lezen met een P1 kabel. Kan dat niet?GORby schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 01:06:
[...]
Ik ben die piste met een P1 simulator ook aan het bekijken om in de zomermaanden mijn 2 batterijen te laten samenwerken. Ik zie niet in waarom je een extra seconde vertraging zou krijgen met die simulator. Wanneer je digitale meter een datagram uitstuurt op de P1 poort, komt dat dadelijk binnen op de Arduino/ESP en die kan dat dan ook dadelijk na ontvangst van dat datagram weer uitsturen op de gesimuleerde P1 poort. De extra vertraging die je daardoor hebt is de tijd die nodig is om een volledig datagram te ontvangen. Aan 115200 bps zal dat pakweg 0,1s zijn.
Dat lijkt me niet zo dramatisch, en zeker niet omdat je dan fijner naar een bepaalde waarde kan sturen. In de winter bijvoorbeeld naar +100W, zodat een eventuele overshoot er niet zo snel voor zorgt dat je gaat terugsturen, en in de zomer bijvoorbeeld -50W wanneer de panelen te veel producteren, omdat je de batterij toch wel vol krijgt en je toch wel wat op het net gaat zetten.
Ik heb een Landis & gyr 360 en die zou elke seconde data leveren.
Of zie ik iets over het hoofd als je schrijft dat je zelf een p1 simulator maakt?
1 x MT Venus E V3.0 + ct003
Voor het geval dat.. ? Blijft me verbazen hoeveel mensen er hier voorbereid zijn op een stroompanne. Ik woon 11j op mijn huidige adres en heb op 11j 1x stroomstoring meegemaakt, die dan ook nog eens weken van tevoren aangekondigd was. Zijn er echt zoveel mensen hier die vaak last hebben van langdurige, onaangekondigde stroomstoringen in die mate dat een ups functie waarbij je batterij 100% van de tijd gewoon standby staat te wezen nuttig blijkt te zijn?PNARI schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:24:
[...]
Je kan ze maar beter altijd vol hebben staan in de winter voor het geval dat...
Heb nu de UPS van mijn thuis netwerk en server achter de backup net als de ventilatie, koelkast en vriezer. Momenteel geen plannen om meer op de backup aan te sluiten.
Druppeltje_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:38:
[...]
Voor het geval dat.. ? Blijft me verbazen hoeveel mensen er hier voorbereid zijn op een stroompanne. Ik woon 11j op mijn huidige adres en heb op 11j 1x stroomstoring meegemaakt, die dan ook nog eens weken van tevoren aangekondigd was. Zijn er echt zoveel mensen hier die vaak last hebben van langdurige, onaangekondigde stroomstoringen in die mate dat een ups functie waarbij je batterij 100% van de tijd gewoon standby staat te wezen nuttig blijkt te zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door cold op 01-01-2026 10:51 ]
MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
Tja, hier nog maar 2 kWh nodig in de zomer, in de avond, nacht gedurende 6 maanden, ik had voldoende aan de HW accu qua inhoud.
Nu kan in de zomer de airco aanblijven in de nacht, zodat de 4.4 kWh uit de venus e. toch op raakt.
Overdag maak ik warm water, wassen, drogen, ev laden, koken etc, alles electrisch.
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117
Is dit vanaf een bepaalde VMS/BMS of app-versie / hebben anderen dit ook?
Overigens ontlaadt de V2 bij een DoD van 12 WEL tot 11% alleen de V3 gaat niet verder van 12% bij een DoD van 12
[ Voor 15% gewijzigd door antoinevromen op 01-01-2026 11:37 ]
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.57;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Ben voor 3 gegaan om een paar redenen:Wilmaas schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:00:
[...]
mooi resultaat!
Zie ik dit verkeerd?
-3-fasen net, zo is alles beter gebalanceerd
-warmtepomp is 3-fasen en trekt bij opwarmen sanitair buffervat van 300l een tijdje 6kW, die vang ik dan makkelijk op met 3x2500w, zelfs in wintermaanden met 15-20 kWh opwek op een zonnige dag is dat gunstig
-EV laden kan ook aan hoger vermogen bij overschot
-het is ook een stukje een hobby
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Ja, lijkt kapot .. jaarwisseling vergeten te programmeren 😂Druppeltje_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:07:
Zijn er nog mensen hier waarbij de HW-app niet naar behoren werkt momenteel (alleen de nu-weergave doet het) ? De dag/week/maand grafieken geven ''no data''
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
JepDruppeltje_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:07:
Zijn er nog mensen hier waarbij de HW-app niet naar behoren werkt momenteel (alleen de nu-weergave doet het) ? De dag/week/maand grafieken geven ''no data''
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Mooi dashboard! Hoe genereer je deze?DSSW schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:33:
[...]
Hier ook een vergelijking van 2025 tov 2024. Eerste Venus E in gebruik sinds midden februari 2025, de 2de sinds midden maart en de 3de sinds midden mei.
[Afbeelding]
Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122
15 kWh opwek in de winter , panelen staan in Australie opgesteld zeker 😅DSSW schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:00:
[...]
Ben voor 3 gegaan om een paar redenen:
-warmtepomp is 3-fasen en trekt bij opwarmen sanitair buffervat van 300l een tijdje 6kW, die vang ik dan makkelijk op met 3x2500w, zelfs in wintermaanden met 15-20 kWh opwek op een zonnige dag is dat gunstig
Ik snap het, de balans is beter met 3 accu's, elk op 1 fase in dat geval. Ook een voordeel is het opvangen van pieken, zon opbrengst en gebruiks pieken.DSSW schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:00:
[...]
Ben voor 3 gegaan om een paar redenen:
Ook al gebruik ik 8000 kWh en wek ruim 9000 op is 15 kWh te veel voor mij, kan verbruik gelukkig sturen naar overdag, behalve in de winter, maar dan is er toch geen opbrengst.
Leuk dat iedereen een goede eigen invulling weet te vinden
@PNARI
Hier vorige week ook 18.1 kWh op 1 dag, Limburg, tussen Weert en Roermond.
Het kan wel!
[ Voor 5% gewijzigd door Wilmaas op 01-01-2026 12:09 ]
In december 7 dagen gehad met meer dan 15 kWh PV opwek, en nee niet in Australië maar in BEPNARI schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:53:
[...]
15 kWh opwek in de winter , panelen staan in Australie opgesteld zeker 😅
Die voorlaatste kolom vind ik persoonlijk altijd het mooiste aan de MT's. Een PV installatie die ten volle gebruikt word. Bij mij is dat van 30% gemiddeld naar 75% gegaan. Die 25% die nog teruggestuurd worden voor een habbekrats zijn van in de zomermaanden als de batterijen vol zijn en de auto niet aanwezig is om het resterend overschot op te nemen.DSSW schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:35:
[...]
In december 7 dagen gehad met meer dan 15 kWh PV opwek, en nee niet in Australië maar in BE![]()
[Afbeelding]
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
/f/image/LJWwpGCvRl7caCAcs0w7IcD4.png?f=fotoalbum_large)