Die haal ik uit de API. De Chinese changelogs worden constant wel meegestuurd alleen zien wij niet. Waarschijnlijk als je de App op Chinees instelt, zie je ze wel voorbij komen.AUijtdehaag schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:28:
[...]
Yup. Geen vragen gesteld bij v1 en v2
(nieuwe v3 werkte niet maar dat was een ander verhaal, die werkt inmiddels)
Edit: waar vind je die changelogs?
Nee dat kan niet. Je kan de socket alleen maar gebruiken om het verbruik te meten, maar je kan er niet mee sturen. Hoe zou je dit überhaupt technisch voor je zien?Sixkiller86 schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:19:
Vraagje, op forum antwoord niet (volledig) kunnen vinden
Ik wil 2x de v3 van Marstek kopen. Aansturen met P1 homewizard kan maar met 1. Nu lees ik verschillende verhalen dat je ook met homewizard socket de accu kunt aansturen (zonnestroom sturen, stroom vragen). Klopt dit en werkt het ? Ik wil eigenlijk de p1 splitter aanachaf voorkomen.
Of geeft het dan alleen inzicht (inkomend/uitgaand stroom).
Albast bedankt.
Je kunt via Modbus wel de batterij zelf besturen eventueel, maar dat is een heel ander verhaal.
Nee dit mag niet. Lees ook de TS door daar staat deze waarschuwing meerdere malen vermeld.Nexoez schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:51:
Ik ben in de markt om te kijken naar de Venus E.
Ik heb niet de mogelijkheid om een aparte kring te trekken naar waar de batterij dient te staan. Er is echter wel een aparte kring beschikbaar waar m'n ventilatie op draait. (Max 300W). (Ik heb 1 kring afgezekerd op 20A, 2 stopcontacten). Dit lijkt me thermisch en elektrisch veilig om hem op 2500W te laten terug leveren . Moet die dan 'vast' worden aangesloten? Aangezien het beestje sowieso 2500W kan trekken, er geen groter verbruik ik dan 300W (maar nominaal wordt dit mss een 60W), lijkt me het overig stopcontact ideaal.
Of mis ik ergens iets?
Je mag geen verbruikers en terugleveraars combineren op 1 groep, tenzij de batterij beperkt is tot 800 W terugleveren. Dat is het enige moment dat de batterij wel samen op een andere groep mag staan.
Op 2500 W ontladen moet de batterij altijd op een eigen groep worden aangesloten ook al is het maar een LED lampje van 2 W wat je erbij zou willen.
Deze informatie geldt dus ook voor @Bossi13 en @Chris.nl. Het gaat niet om de hoeveelheid vermogen, maar om een leveraar en verbruiker op 1 groep. Zie oa ook de uitleg van SatScan.
[ Voor 7% gewijzigd door pascallj op 28-12-2025 15:17 ]
Heb al even gezocht, maar twijfel of het kan. ik heb op zolder nog een groep die alleen bedoeld is voor de warmtepompdroger en de airco (MHI 2,5). Als ik hier een pv-verdeler tussen zet : (3-fase) vanaf meterkast A16 -> hoofdschakelaar a40 -> 2x alamat -> groep 1: airco en droger, groep 2: Marstek V3, kan ik dit dan als een vrije groep zien voor de 2500 watt ontlaad functie?
Zeer nette setupSarge78 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:54:
Nou ze hangen hoor!
Ik ga de Subverdeler nog zwart maken en de kabels inkorten of andere halen zodat ik deze gewoon origineel kan laten.
Wel een probleem met de LAN nu. Ik kon de batterijen gewoon buitenshuis bereiken met wifi. Nu zit ik op de LAN, maar de LAN lijkt niet veel te doen. Ik zie wanneer ik er met Bluetooth inga netjes een LAN symbool, maar ook in de router lijkt er geen verkeer over te bewegen. Wel nog over de wifi. Ik kan alleen niet zien hoe ik die wifi nu weer uit zet.
Ik wil ook de bluetooth uitzetten, maar dan kom ik er helemaal niet meer in.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zelf heb er nu net 1 in gebruik, en heb de stekker afgeknipt en hem rechtstreeks aan de aardlekautomaat gekoppeld. Het viel me ook op dat de aansluitkabel die erbij zit maar een 1,5 mm2 is, maar het is natuurlijk maar maximaal 2500 watt dus dan is dat ook natuurlijk wel voldoende. Ik voorzie dat het bij mij ook niet bij 1 blijft
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Voor iedereen met vragen over kringen/groepen e.d.:
Houd het volgende in je achterhoofd:
Een automaat/zekering beveiligt een groep door de stroom te meten die alleen door die automaat loopt. Als de stroom te hoog wordt (overbelasting of kortsluiting), schakelt hij af.
Bij “normaal” gebruik kan een deel van het vermogen binnen de groep blijven circuleren.
Voorbeeld: een apparaat verbruikt 300 W en een batterij (omvormer) levert 500 W op diezelfde groep. Dan blijft 300 W lokaal bij het apparaat en gaat het overschot van 200 W via de automaat terug richting meterkast/net.
Bij een kortsluiting is het belangrijk te weten dat de automaat alleen snel en zeker aanspreekt als de foutstroom (kortsluitstroom) ook daadwerkelijk door de automaat loopt en hoog genoeg is.
Als er in dezelfde groep een bron zit die óók stroom kan leveren (zoals een batterij/omvormer), kan er óók kortsluitstroom “lokaal” in de groep lopen. Kortom: een automaat beveiligt wat hij “ziet” door zichzelf heen.
De mogelijke gevolgen gesmolten draden / defecte apparatuur / en brand !!!!
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Een automaat/zekering beveiligt een groep door de stroom te meten die alleen door die automaat loopt. Als de stroom te hoog wordt (overbelasting of kortsluiting), schakelt hij af.
Bij “normaal” gebruik kan een deel van het vermogen binnen de groep blijven circuleren.
Voorbeeld: een apparaat verbruikt 300 W en een batterij (omvormer) levert 500 W op diezelfde groep. Dan blijft 300 W lokaal bij het apparaat en gaat het overschot van 200 W via de automaat terug richting meterkast/net.
Bij een kortsluiting is het belangrijk te weten dat de automaat alleen snel en zeker aanspreekt als de foutstroom (kortsluitstroom) ook daadwerkelijk door de automaat loopt en hoog genoeg is.
Als er in dezelfde groep een bron zit die óók stroom kan leveren (zoals een batterij/omvormer), kan er óók kortsluitstroom “lokaal” in de groep lopen. Kortom: een automaat beveiligt wat hij “ziet” door zichzelf heen.
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 28-12-2025 15:06 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+
Bij de zin ''rechtstreeks aan de aardlekautomaat gekoppeld'' gaan mijn haren recht staan. Dat zal prima werken, daar niet van. Maar ik neem aan dat je weet dat het niet in orde is zo?adjego schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:51:
[...]
Zeer nette setup![]()
Ik zelf heb er nu net 1 in gebruik, en heb de stekker afgeknipt en hem rechtstreeks aan de aardlekautomaat gekoppeld. Het viel me ook op dat de aansluitkabel die erbij zit maar een 1,5 mm2 is, maar het is natuurlijk maar maximaal 2500 watt dus dan is dat ook natuurlijk wel voldoende. Ik voorzie dat het bij mij ook niet bij 1 blijft
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Kan zijn dat de MAC die op de CT003 de BT MAC is. De CT003 en Marstek WiFi hebben hostname 'wlan0' en de Marstek bedraad 'CH395'.jefjef schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:31:
Nu heb ik de Marstek V3 gedetecteerd in mijn LAN netwerk onder CH395 maar de CT003 zie ik nergens terug in mijn WLAN netwerk? wel verschillende wlan0 maar allen niet met de mac reeks zoals die op de CT003 staat gedrukt? En wanneer ik poorten vrijgeef zal de Marstek dan wel van buitenaf benaderbaar zijn? Welke poorten zijn dat dan?
En de Marstek verbinding van de App verloopt via de Cloud en je hoeft dus geen poorten open te zetten.
Bypass mode is stand-by (dus inactief + backup stopcontact actief).Airw0lf schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:11:
Ik heb 3 Venus 3 batterijen - 2 staan in stand-by mode en 1 in by-pass mode. Alle 3 staan ingesteld op self-consumption en zijn op dit moment voor minder dan de ingestelde DoD-waarde gevuld. De DoD staat voor alle 3 op 88% (fabrieksinstelling - niet aangepast)
Ik zou dan alle 3 op stand-by mode verwachten - wachtend tot er weer bijgeladen kan worden. Klopt die verwachting?
Ik wil de pret niet bederven maar je kan snoept nu dus wel al een jaar aan levensduur van je batterij af. Ook als hij inactief staat verouderen de cellen gewoon. Ik zou ook zeker niet een jaar wachten met aansluiten. Als de batterij niet goed is, is aanspraak maken op garantie etc. een stuk lastiger en mogelijk is de batterij al zover leeggelopen dan dat hij onbruikbaar is geworden.Raymy01 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:14:
Goedemiddag allen,
Ik lees nu een jaar ofzo met veel interesse dit topic en ik heb onlangs dan ook een Venus E v3 + P1 meter (CT003, vermoed ik) besteld en zal dat de aankomende week ontvangen. Prima deal voor 1220 en via mijn gemeente krijg ik ook nog eens 400 terug aan subsidie, dus tja. .ik denk dat het niet veel goedkoper zal worden voor mij binnen nu en 6 tot 9 maanden.
Ik heb tevens zo'n 10 jaar al zonnepanelen liggen a 3100Wp op het zuid/zuidwesten.
Nu heb ik nog een lopend contract tot 1 oktober '26, dus wil de batterij nog niet gaan gebruiken, want ik zie het nut er nu nog niet van in, omdat ik toch nog alles 100% kan salderen zonder TLK.
Maar kan ik al wel vast straks die P1 meter in gebruik nemen of MOET de Venus E dan óók aangesloten worden?
Over een jaar zijn er ongetwijfeld ook veel betere deals te vinden.
Dat gezegd hebbende kan je de P1 meter wel gebruiken, alleen wat wil je er dan mee doen? Je kunt hem via 3rd party oplossingen koppelen aan HA bijvoorbeeld: is dat wat je wilt bereiken?
Volgens jou 2watt redenatie is elke HW Energy Socket die er tussen zit een brandgevaar.pascallj schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:13:
Op 2500 W ontladen moet de batterij altijd op een eigen groep worden aangesloten ook al is het maar een LED lampje van 2 W wat je erbij zou willen.
Deze informatie geldt dus ook voor @Bossi13 en @Chris.nl. Het gaat niet om de hoeveelheid vermogen, maar om een leveraar en verbruiker op 1 groep. Zie oa ook de uitleg van SatScan.
Ik snap dat je het zuiver houdt in TS, advies én dat SatScan nogmaals een duidelijke waarschuwing geeft.
De Marstek kan voor 10sec een max van 3500watt afstaan, de maximale belasting van een groep is 3680watt. Duimen dat iedereen goede bedrading, schakelmateriaal en gezond verstand heeft hier op Tweakers.
Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | HWP1
Technisch gezien ja, maar de bekabeling daar is zo kort het waarschijnlijk geen probleem is. Als jouw lampje faalt heb je 16 + 11 A aan stroom beschikbaar op die plek in de stroomkring: daar is de bekabeling niet voor gemaakt. Dat is dus 3680 W vanuit het net + 2500 W vanuit de batterij. Dát is het probleem hier.Chris.nl schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:28:
[...]
Volgens jou 2watt redenatie is elke HW Energy Socket die er tussen zit een brandgevaar.
Ik snap dat je het zuiver houdt in TS, advies én dat SatScan nogmaals een duidelijke waarschuwing geeft.
De Marstek kan voor 10sec een max van 3500watt afstaan, de maximale belasting van een groep is 3680watt. Duimen dat iedereen goede bedrading, schakelmateriaal en gezond verstand heeft hier op Tweakers.
Het gaat mij niet om de TS: dit is gewoon regelgeving. Als je het niet veilig kan aansluiten, blijf er dan maar vanaf. Dat is geen persoonlijk verwijt, maar een algemeen advies trouwens.
[ Voor 7% gewijzigd door pascallj op 28-12-2025 15:37 ]
Dank je, Jazeker is deze verbonden met de wifiSarge78 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:47:
[...]
Bij mij zag ik al wel vrij snel de CT003 in het netwerk terug. Ik heb met 3 batterijen in de LAN die allen alleen CH395 tonen wel even alles stuk voor stuk moeten inregelen om te kijken welke nu wat was in de router.
Bij versie 146 hoef je niets open te zetten om van buitenaf bereikbaar te zijn.
Weet je zeker dat jouw CT003 verbonden is met de wifi?
Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122
Aha dank jepascallj schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:26:
[...]
Kan zijn dat de MAC die op de CT003 de BT MAC is. De CT003 en Marstek WiFi hebben hostname 'wlan0' en de Marstek bedraad 'CH395'.
En de Marstek verbinding van de App verloopt via de Cloud en je hoeft dus geen poorten open te zetten.
Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122
Vanuit technisch oogpunt bekeken klopt dat wel wat je zegt. Maar het is ook gewoon zo makkelijk als kan zijn. Aparte groep = 2500W ontgrendelen. Gecombineerde groep= op 800W laten staan. Waar jij 2W geen probleem vind, legt een ander die grens op 50W. En als we 3 huizen verder zijn word hij gewoon eender waar in huis ingeplugd en 2500W ontgrendeld want ''die stopcontacten worden toch nooit gebruikt''. De vraag/discussie is hier inmiddels al zo vaak voorbij gekomen dat ik ook wel 100% zeker ben dat er velen zijn die dat toch gewoon in pakweg de schuur insteken en ontgrendelen op 2500 want ''er staan maar 2 bijkomende lampjes op''. In normale omstandigheden zal dat ook geen kwaad kunnen, maar zo'n regels zijn er in hoofdzaak dan ook voor wanneer het wel eens een enkele keer fout kan lopen.Chris.nl schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:28:
[...]
Volgens jou 2watt redenatie is elke HW Energy Socket die er tussen zit een brandgevaar.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Aansluitsnoer 3x,5mm is geen probleem.Bossi13 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:08:
Op een standaard stopcontact (Niko bvb) mag je 16A verbruiken ofwel 3520W.
Elektrisch gezien lijkt me dat dan zeker ok om er 2500W door te laten gaan.
Vast aansluiten is hier ook op een apart stopcontact op 1 kring. De kabel van de batterij is ook maar 1,5mm2 dus daar zou die op berekend moeten zijn. De vaste stekker knip ik dus niet af ivm garantie.
Ik weet niet of er kabels bestaan van 2,5mm2 met een vaste stekker zoals die op de batterij vast aangesloten wordt zodat je de andere zijde rechtstreeks op een automaat kan aansluiten.
Netsnoer met schuko stekker recht 3x2.5mm2 2.5 meter zwart (1282)
Wel opletten of je stopcontact wel geschikt is om langdurig veel stroom te verbruiken. ipv kortstondig 16A.
En waarom is dit niet op orde?Druppeltje_ schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:07:
[...]
Bij de zin ''rechtstreeks aan de aardlekautomaat gekoppeld'' gaan mijn haren recht staan. Dat zal prima werken, daar niet van. Maar ik neem aan dat je weet dat het niet in orde is zo?
Ik heb um zelf op 1 stopcontact op 1 groep zonder socket er tussen, en er is geen ander stopcontact op dezelfde groep beschikbaar.
Heb ook heel bewust onderstaand advies geven.
'k Ben voor mezelf dus strak maar hou er ook van om theoretisch te informeren. Zal 't in vervolg bij een verwijzing naar de TS houden.Zit er toch een (slaap)kamer of derde stopcontact op die groep dan zou ik er echt niet aan beginnen. Je gaat de komende 10/15 jaar echt niet onthouden dat je beter geen stofzuiger of kacheltje in dat stopcontact kan steken als de Marstek staat te loeien omdat er een pizza in de oven zit.
Omdat een aardlekautomaat een beveiligingsonderdeel is en niet bedoeld is om een apparaat rechtstreeks op aan te sluiten. Daar moet op zijn minst een werkschakelaar tussen. En zelfs met een werkschakelaar behoort de batterij dan toe aan de vaste installaties van een huis, en niet meer als een apparaat. Ik zeg nergens dat het onveilig is, ik zeg enkel dat het niet hoort op die manier.
Dan zit jij helemaal gebakkenChris.nl schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:58:
Ik heb um zelf op 1 stopcontact op 1 groep zonder socket er tussen, en er is geen ander stopcontact op dezelfde groep beschikbaar.
[...]
'k Ben voor mezelf dus strak maar hou er ook van om theoretisch te informeren. Zal 't in vervolg bij een verwijzing naar de TS houden.
De situatie die jij aanhaalt is volgens mij niet per se wat het onveilig maakt, of ik begrijp het voorbeeld niet goed. Ik zie heel vaak deze redenering: 2500 W van de Marstek is minder dan 3680 W van de automaat dus ik zit goed. En dat is waar, als het alleen over laden gaat. Maar als de Marstek aan het ene uiteinde zit en de automaat aan de andere, heb je in het midden dus het volledige vermogen van beide apparaten beschikbaar wat meer is dan waar de kabels voor berekend zijn.
De mooiste uitleg met plaatjes, vind ik deze: vifra in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Mijn éne stopcontact op die éne groep was ook ooit aangelegd voor een wasdroger. We doen dus precies hetzelfdepascallj schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:08:
[...]
Dan zit jij helemaal gebakken. Ik heb hem zelf op een ongebruikte drogergroep: dat is ook ideaal.
Wat de werktemperatuur van de Marstek betreft; Hij staat hier op zolder. Hoewel het 's zomers binnen de -20 ~+ 55℃ marges zal blijven ga ik komend voorjaar toch zonnewering aan de buitenkant van het dakraam regelen....
Iets zegt me dat elke 5 graden verschil die ik kan maken goed is voor de levensduur.
Ben ook in m'n nopjes met handmatige DoD mogelijkheid, 's winters wek ik lang geen 5kWh op, dan toch liever een maximale ontlading tot 40%
Lang verhaal kort, ben dik tevreden. M'n broeder ontvangt morgen zijn Marstek Venus E v3, de mond op mond reclame doet hier z'n ding...
Ik had hem ook al gezien en voor degenen die zelf een kabel willen maken zonder dat ze de stekker van de standaarkabel hoeven af te knippen.Peterhardenberg schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:54:
[...]
Aansluitsnoer 3x,5mm is geen probleem.
Netsnoer met schuko stekker recht 3x2.5mm2 2.5 meter zwart (1282)
Wel opletten of je stopcontact wel geschikt is om langdurig veel stroom te verbruiken. ipv kortstondig 16A.
De stekker die je nodig hebt op de Marstek batterij is een Betteri BC01 stekker female.
Zo kan je hem rechtstreeks op een automaat aansluiten.
1 x MT Venus E V3.0 + ct003
Continue (bv EV laden) wordt max 10A aanbevolen bij Niko, maar die 11A bij marstek geeft geen problemen (gezien bij 5kWh batterij maximaal 2 uur kan laden aan 2500W).Bossi13 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:08:
Op een standaard stopcontact (Niko bvb) mag je 16A verbruiken ofwel 3520W.
Elektrisch gezien lijkt me dat dan zeker ok om er 2500W door te laten gaan.
Gezien de Niko stopcontacten neem ik aan dat je over BE regelgeving praat. In BE mag je geen andere kabel gebruiken om rechtstreeks op automaat aan te sluiten, want dan valt het niet meer onder plugin maar vaste installatie en is er keuringsplicht.Bossi13 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:08:
Ik weet niet of er kabels bestaan van 2,5mm2 met een vaste stekker zoals die op de batterij vast aangesloten wordt zodat je de andere zijde rechtstreeks op een automaat kan aansluiten.
Wat dus eigenlijk zou moeten als ik het later nog zou doen in mijn situatie (zie foto's), dan zou ik die stopcontacten veranderen in werkschakelaars.
In mijn opstelling zit er een 4P hoofdschakelaar in de meterkast, een 4P hoofdschakelaar in de subverdeler en per batterij een alam(at) naar een stopcontact. Dit is gewoon een eindgroep met RCBO-beveiliging. Een extra werkschakelaar is dan pas aan de orde bij vaste aansluiting of als de fabrikant dit eist. Met een stekkerverbinding kan ik al scheiden via RCBO uit en stekker eruit.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Klopt 2x @Avenger 2.0Avenger 2.0 schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:42:
[...]
Gezien de Niko stopcontacten neem ik aan dat je over BE regelgeving praat. In BE mag je geen andere kabel gebruiken om rechtstreeks op automaat aan te sluiten, want dan valt het niet meer onder plugin maar vaste installatie en is er keuringsplicht.
Juiste aanvulling maar als men de stekkers zelf afknipt en zo onder automaat aansluit is dat evenzeer van tel.
Klopt, dat is even rommelen. Ik neem aan dat helpdesk dit weet.Lowet schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:30:
Hey allen,
Iemand ook het probleem dat de app plots niet meer uitrekent wat je uitgespaard hebt? Heb ik nu 2 dagen. Alle dagen ervoor wel netjes in orde.
[Afbeelding]
Ik kan het nog leuker maken.
Hier een screenshot van zogenaamd afgewezen garantie, waar de helpdesk al op gereageerd heeft.
:strip_exif()/f/image/klCZVQYBE6Q9FL6KHVOxWKCt.jpg?f=fotoalbum_large)
Guten Tag.
Die Garantiefunktion enthält derzeit einen logischen Fehler und wurde zur Wartung offline genommen. Die derzeit angezeigten Informationen sind nicht korrekt. Die Garantieprüfungen für bereits hochgeladene Anträge laufen normal weiter. Diese Probleme werden voraussichtlich in der neuen App-Version behoben, die nächsten Monat veröffentlicht wird. Dann können Sie Ihren Garantiestatus einsehen.
Bitte beachten Sie: Alle bei dieser App registrierten Kunden erhalten standardmäßig automatisch eine Garantieleistung, in der Regel für einen Zeitraum von zehn Jahren. Sie brauchen sich keine Sorgen zu machen, wenn derzeit keine Garantie angezeigt wird; Ihr Garantieanspruch bleibt uneingeschränkt bestehen.
Den Fehler in der App können Sie vorerst ignorieren. Sollten Sie zusätzliche Unterlagen ergänzen oder hochladen müssen, können Sie dies zu einem späteren Zeitpunkt erneut versuchen.
Mit freundlichen Grüßen,
Fabrieksinstellingen resetten en even opnieuw instellen. Zo is het bij mij en enkele anderen opgelost geraakt.Lowet schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:30:
Hey allen,
Iemand ook het probleem dat de app plots niet meer uitrekent wat je uitgespaard hebt? Heb ik nu 2 dagen. Alle dagen ervoor wel netjes in orde.
[Afbeelding]
Bij mij was het zo inderdaad opgelost, voor eventjes. Maar sinds 26/12 om 10u is dat ook weer gestopt met werken.Bossi13 schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:57:
[...]
Fabrieksinstellingen resetten en even opnieuw instellen. Zo is het bij mij en enkele anderen opgelost geraakt.
SatScan, bedankt voor de infoSatScan schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:22:
[...]
Staat de CT nog steeds op de zelfde energiemeter? Probeer eens een andere energiemeter. Ik vermoed dat je daar moet zoeken.
USB voeding altijd gebruiken! kost niets qua stroom en je sluit eventuele problemen hierdoor uit. Probeer eens een andere volgorde in de splitter/ Zie TS daar staat ook het een en ander hierover in.
Op de HW splitter zitten nu van 1 naar 3:
1 Energylink van Homewizard
2 Marstek P1 met usb voeding
3 Homey P1 met usb voeding
En vooral de DM type Landis E350 in de NIET beta versie.
Voordien stond de Marstek P1 telkens op einde van de HW splitter.
Ik had geen hardware wijziging gehad en geen soft of firmware dus moest iets herproberen qua bekabeling.
Engie heeft vandaag echter wel 0.04kWh geexporteerd gekregen van me
BE, Marstek Venus v1 5.12kWh V153 1-fase CT003 V117, 10x260Wp zuid SMA2. 5 + 6x430Wp west SAJ2. 0, HW+Energylink, Homey+P1, Enyaq 80
Nou ik ben benieuwd. Ik had het vermoeden dat 1 van mijn 2 Venus E 2.0 accu’s een beetje achter blijft ten opzichte van de andere. En inderdaad na testen zag ik inderdaad dat dit ook het geval is. :strip_exif()/f/image/R0GS78UKBTtCG6cDm9kB7M3W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EpvFpAKXilEN0oQD8jqccTtb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik mis gewoon bijna 2,5 kWh en netto zo een 2 kWh.
Case bij Marstek neergelegd en even naar Duramotion een mail gestuurd (ze zijn tot 5 januari niet beschikbaar).
Dus nu even zien hoe dit opgelost gaat worden omdat een V3 versie voor mij niet voldoet omdat de modbus en backup plug bij deze versie niet de juiste IP waarden hebben (bij mij hangen ze buiten onder een afdak waarbij er dus ook, afhankelijk van de wind, regenwater te zien is en er ook af en toe druppels te zien zijn op de conrectoren.).
:strip_exif()/f/image/R0GS78UKBTtCG6cDm9kB7M3W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EpvFpAKXilEN0oQD8jqccTtb.jpg?f=fotoalbum_large)
Case bij Marstek neergelegd en even naar Duramotion een mail gestuurd (ze zijn tot 5 januari niet beschikbaar).
Dus nu even zien hoe dit opgelost gaat worden omdat een V3 versie voor mij niet voldoet omdat de modbus en backup plug bij deze versie niet de juiste IP waarden hebben (bij mij hangen ze buiten onder een afdak waarbij er dus ook, afhankelijk van de wind, regenwater te zien is en er ook af en toe druppels te zien zijn op de conrectoren.).
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Ik begrijp je volledig. Maar dat van de kortsluitstroom? Die heb je potentiële ook bij het terugleveren van 800W? Zit er geen zekering op de Marstek?SatScan schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:04:
Voor iedereen met vragen over kringen/groepen e.d.:
Maar of hier nu een toestel extra op zit of niet.. Kortsluiting is toch steeds alles uit het net en alles uit de batterij?pascallj schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:33:
[...]
Technisch gezien ja, maar de bekabeling daar is zo kort het waarschijnlijk geen probleem is. Als jouw lampje faalt heb je 16 + 11 A aan stroom beschikbaar op die plek in de stroomkring: daar is de bekabeling niet voor gemaakt. Dat is dus 3680 W vanuit het net + 2500 W vanuit de batterij. Dát is het probleem hier.
Het gaat mij niet om de TS: dit is gewoon regelgeving. Als je het niet veilig kan aansluiten, blijf er dan maar vanaf. Dat is geen persoonlijk verwijt, maar een algemeen advies trouwens.
Je moet niet denken aan complete kortsluiting, maar meer aan soort halve kortsluiting. Ik weet de correcte term er niet voor. Maar er kan gewoon in theorie meer stroom gaan lopen dan waar de kabels voor bedoeld zijn. Of dit nu bewust is (door een apparaat van 6000 W erop aan te sluiten als dat al zou bestaan), of onbewust door een een mogelijke foutsituatie doet er niet toe. De installatie moet op alle situaties voorzien zijn en dat is in dit geval dan niet zo.Nexoez schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:41:
[...]
Maar of hier nu een toestel extra op zit of niet.. Kortsluiting is toch steeds alles uit het net en alles uit de batterij?
Bij 800 W beperking heb je dit inderdaad ook, maar is de situatie beperkt tot 3680 W + 800 W. Dit wordt nog veilig binnen de marges geacht. Niet iedereen is blij met oprekken van die marge, maar dat is waar de grens gesteld is wat nog veilig is om mogelijk extra over de kabels te vervoeren.
[ Voor 17% gewijzigd door pascallj op 28-12-2025 19:54 ]
Ik ben nog steeds tevreden met mijn Marstek Venus E3, hij werkt na 3 maanden nog steeds prima als NOM en heb geen WiFi issues voor de connectiviteit tussen CT3 en de Venus, maar de software en met name de datalogging blijft matig, ook na de upgrade naar de laatste firmware (v144):
- Als ik de API inschakel, dan schakelt hij soms terug naar Manual ipv NOM (ik gebruik de API enkel met de HA add-on). Daar kom je pas achter als hij al enige tijd op Manual draait, ik moet hem dan zelf weer op NOM zetten. Zou ik kunnen automatiseren met Home Assistant, maar het blijft raar
- De API werkt soms uren achter elkaar niet. In het begin leek dit stabiel, heeft ongeveer een week stabiel gewerkt, maar nu mis ik regelmatig data in Home Assistant. Ik heb de API sinds een week ook uit staan om te kijken of het daarmee beter werkt in de Marstek app zelf.
- Tot de laatste softwareupdate werkte de grafieken in de app niet (meer). Ik heb de Venus meerdere malen een factory reset (+ data wissen) gegeven, maar zonder succes.
- Met de laatste update naar v144 werken de grafieken spontaan weer goed. Tenminste, de grafieken met de opbrengst in kWh (dag/week/maand). Maar de grafiek van de opbrengst in euro heeft 3 dagen gewerkt en blijft nu al 3 dagen op 0 staan, ondanks de goede opbrengst van de afgelopen dagen.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
En hoort het niet volgens jou of is dit ook echt iets wat in de NEN1010 staat? Ik zie nog niet helemaal waarom hier nog een werkschakelaar tussen zou moeten.Druppeltje_ schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:00:
[...]
Omdat een aardlekautomaat een beveiligingsonderdeel is en niet bedoeld is om een apparaat rechtstreeks op aan te sluiten. Daar moet op zijn minst een werkschakelaar tussen. En zelfs met een werkschakelaar behoort de batterij dan toe aan de vaste installaties van een huis, en niet meer als een apparaat. Ik zeg nergens dat het onveilig is, ik zeg enkel dat het niet hoort op die manier.
NEN1010 Artikel 553adjego schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:03:
[...]
En hoort het niet volgens jou of is dit ook echt iets wat in de NEN1010 staat? Ik zie nog niet helemaal waarom hier nog een werkschakelaar tussen zou moeten.
NEN1010 Artikel 559
NEN1010 Artikel 537.2
De eerste 2 artikels zijn mbt tot het afknippen van de stekker op zichzelf.
Het laatste artikel heeft betrekking op het feit dat een aardlekautomaat niet als scheidingsmiddel gebruikt mag worden.
Het is dus inderdaad niet zo dat ik de kleur van je schoenen niet mooi vind en daarom zeg dat je ze beter niet kan dragen
Dus je batterijen zijn zo gezegd 100% opgeladen, maar klopt niet met de data grafiek?WargamingPlayer schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:04:
Ik zie momenteel hetzelfde met mijn 2 batterijen, waarvan ik ook 2kWh mis.
Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V144 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp
Je moet er ongeveer vanuit gaan dat je van 11 naar 100 en terug er op redelijk hoog vermogen er een ruime 5 kWh in moet stoppen en er een 4 kWh voor terug krijgt. Als dat duidelijk minder is (in dit geval dus niet de 2,5 en 2 maar meer 1,5 en 1 kWh missend) dan is er iets niet goed.ranico schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:35:
[...]
Dus je batterijen zijn zo gezegd 100% opgeladen, maar klopt niet met de data grafiek?
Ik zie momenteel hetzelfde met mijn 2 batterijen, waarvan ik ook 2kWh mis.
Dat klopt, vorige maand was dat typisch 5,7 (gemeten met HW socket), nu maar 3,9.pascallj schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:39:
[...]
Je moet er ongeveer vanuit gaan dat je van 11 naar 100 en terug er op redelijk hoog vermogen er een ruime 5 kWh in moet stoppen en er een 4 kWh voor terug krijgt. Als dat duidelijk minder is (in dit geval dus niet de 2,5 en 2 maar meer 1,5 en 1 kWh missend) dan is er iets niet goed.
Ik wilde dit melden, via de feedback van de app. Maar onmiddellijk een melding dat er nieuwe firmware klaar stond. Alhoewel ik vorige week de update v144 had gedaan, maar de Vns en bms firmwares waren blijkbaar niet gedaan.
Dus ik hoop na deze updates dat het terug in orde gaat komen. De calibratie is nog aan het lopen
Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V144 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp
Welke schroeven/pluggen heb je gebruikt om deze op te hangen?
Ik zie ook dat je extra versteviging hebt toegevoegd onderaan. Bewuste keuze of extra safety?
Ik lees weinig ervaringen mbt. het ophangen van de Venus E3 dus ben benieuwd naar jouw ervaringen
Regelmatig volledig volgeladen tot 100% ?ranico schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:50:
[...]
Dat klopt, vorige maand was dat typisch 5,7 (gemeten met HW socket), nu maar 3,9.
Ik wilde dit melden, via de feedback van de app. Maar onmiddellijk een melding dat er nieuwe firmware klaar stond. Alhoewel ik vorige week de update v144 had gedaan, maar de Vns en bms firmwares waren blijkbaar niet gedaan.
Dus ik hoop na deze updates dat het terug in orde gaat komen. De calibratie is nog aan het lopen
Ik had vandaag 1 batterij die ruim 50min aan 900+ watt stond te laden met 99% soc. In de zomermaanden al vaker gemerkt dat de laatste procent wat meer tijd in beslag neemt, maar vandaag was het toch wel opvallend lang. Dus in de laatste procent zit toch nog behoorlijk wat energie tov bij 98 of 99 procent.
Dit inderdaad ook. Helemaal vol en helemaal leeg is belangrijk. Je kan de SoC alleen niet vertrouwen.Druppeltje_ schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:57:
[...]
Regelmatig volledig volgeladen tot 100% ?
Ik had vandaag 1 batterij die ruim 50min aan 900+ watt stond te laden met 99% soc. In de zomermaanden al vaker gemerkt dat de laatste procent wat meer tijd in beslag neemt, maar vandaag was het toch wel opvallend lang. Dus in de laatste procent zit toch nog behoorlijk wat energie tov bij 98 of 99 procent.
Dit is wel een slimme vraag. Iedereen vraagt zich af welke groep, vermogen e.d. maar die bevestiging is meer denkwerk en minder voor de hand liggend.KingFox schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:54:
[...]
Welke schroeven/pluggen heb je gebruikt om deze op te hangen?
Ik zie ook dat je extra versteviging hebt toegevoegd onderaan. Bewuste keuze of extra safety?
Ik lees weinig ervaringen mbt. het ophangen van de Venus E3 dus ben benieuwd naar jouw ervaringen
Het gaat er natuurlijk wel om wat voor soort muur het betreft. Ik heb een kalkzandsteenmuur, wat meer kan hebben dan gasbeton en minder dan beton. Er zitten bevestigingen bij in de vorm van draadankers, maar die gebruik je niet in gasbeton en kalkzandsteen ivm scheuren/breken steen. Dan toch weer terug op nylon.
Dan is het de vraag binnen of buiten. Als buiten dan heb je met bevriezen of in ider geval veel verschil in temperatuur daar rekening mee te houden met de temperatuur.
Dan kom je dus op het gewicht. De beugel zelf zou je het liefst met M10 of M12 bevestigen. Jammer, helaas dit gaat niet want het gat diameter van de beugel laat maximaal M8 toe. Dan gaan de pluggen ook een aardige kwaliteitschaal omlaag. Ik heb de Fischer duopower 10x80 gebruikt. Zeker gezien deze beperkingen heb ik ze aan de onderzijde ondersteund als safety. Daarbij niet te vergeten dat de bouten in de batterij zelf ook niet al te groot zijn. Deze heb ik ook zo bevestigd dat het minder te verduren heeft een dus niet recht. Recht geeft teveel axiale kracht op de kop en het gietijzer en gaat werken door temperatuur.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
De vraag die ik me er bij stelde is…
Er moet 15cm ruimte zijn om te ventileren maar wel pal tegen de muur ophangen…. Wat mis ik?
Hier houtskelet en gyproc dus ophangen ❌
Tafeltje gemaakt met poten van de Zweedse kutbollarshop, 5€/stuk.
Er moet 15cm ruimte zijn om te ventileren maar wel pal tegen de muur ophangen…. Wat mis ik?
Hier houtskelet en gyproc dus ophangen ❌
Tafeltje gemaakt met poten van de Zweedse kutbollarshop, 5€/stuk.
Ik heb vandaag ook nog een update gekregen voor mijn CT002 meter, van v120 naar v124.
Weet iemand waar ik changelogs kan bekijken?
Weet iemand waar ik changelogs kan bekijken?
Betreft wat er in en uit de marstek gaat, in mijn geval de V1 is iets bij max laden 4,7 / 4,8 / 4,9 terugleveren op nom een 3,6 / 3,7 / 3,8 , daarop komt de reaktie we zien dat u met lagere vermogens bezig bent.
Tevens heeft een accu het moeilijk met een inductieplaat aangezien die piekjes stroom neemt en daardoor constant aan het schakelen is
Dit werd bij mij niet gezien als een defect, maar gewoon als de werking van de accu.
Ik heb dit een tijd geleden geprobeerd te testen met vol laden en weer ontladen maar zag daar geen grote verschillen in, in ieder geval is het mij nog niet gelukt 11%-100% laden 5 kWh of meer in de accu te krijgen.
Tevens heeft een accu het moeilijk met een inductieplaat aangezien die piekjes stroom neemt en daardoor constant aan het schakelen is
Dit werd bij mij niet gezien als een defect, maar gewoon als de werking van de accu.
Ik heb dit een tijd geleden geprobeerd te testen met vol laden en weer ontladen maar zag daar geen grote verschillen in, in ieder geval is het mij nog niet gelukt 11%-100% laden 5 kWh of meer in de accu te krijgen.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V154 / BMS216 APP V1.6.52, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Bossi13 schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:28:
De vraag die ik me er bij stelde is…
Bron. Ik zie 20mm vanaf de muur.
Dank voor de info! Was ook aan het denken richting de 10x80. Wat heb je aan de onderzijde toegevoegd om het geheel te ondersteunen?Sarge78 schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:17:
[...]
Dan kom je dus op het gewicht. De beugel zelf zou je het liefst met M10 of M12 bevestigen. Jammer, helaas dit gaat niet want het gat diameter van de beugel laat maximaal M8 toe. Dan gaan de pluggen ook een aardige kwaliteitschaal omlaag. Ik heb de Fischer duopower 10x80 gebruikt. Zeker gezien deze beperkingen heb ik ze aan de onderzijde ondersteund als safety. Daarbij niet te vergeten dat de bouten in de batterij zelf ook niet al te groot zijn. Deze heb ik ook zo bevestigd dat het minder te verduren heeft een dus niet recht. Recht geeft teveel axiale kracht op de kop en het gietijzer en gaat werken door temperatuur.
De bouten in de batterij zijn inderdaad best klein. Ik zou ‘m graag aan de muur bevestigen maar het geheel ziet er niet zo duurzaam uit.
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
/f/image/dwrEWCMEclZSj2qF2cjnC1ur.png?f=fotoalbum_large)