Als ik jou was zou ik eerst even een zomer met 1 batterij proberen. Met max 5 kWh verbruik per dag ga je die tweede accu waarschijnlijk nauwelijks kunnen gebruiken.Rapheal schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:13:
[...]
Ik ben niet helemaal thuis in de wereld van aansturing van dit soort apparaten, dus als er issues worden geanticipeerd met verschillende Venus varianten lijkt het me dus wijzer om bij een uitbreiding voor een Venus E3 weer te gaan (nadat ik de Shelly heb uitgewisseld voor de ct002) 😊. Ik kon de Venus E3 met een mooie aanbieding aanschaffen, wat het experiment wel waard was. Met de wijsheid van nu had ik een modulaire variant gekozen...
I rest my case.Rapheal schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:13:
[...]
Ik ben niet helemaal thuis in de wereld van aansturing van dit soort apparaten, dus als er issues worden geanticipeerd met verschillende Venus varianten lijkt het me dus wijzer om bij een uitbreiding voor een Venus E3 weer te gaan (nadat ik de Shelly heb uitgewisseld voor de ct002) 😊. Ik kon de Venus E3 met een mooie aanbieding aanschaffen, wat het experiment wel waard was. Met de wijsheid van nu had ik een modulaire variant gekozen...
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Nou ze hangen hoor!
Ik ga de Subverdeler nog zwart maken en de kabels inkorten of andere halen zodat ik deze gewoon origineel kan laten.
Wel een probleem met de LAN nu. Ik kon de batterijen gewoon buitenshuis bereiken met wifi. Nu zit ik op de LAN, maar de LAN lijkt niet veel te doen. Ik zie wanneer ik er met Bluetooth inga netjes een LAN symbool, maar ook in de router lijkt er geen verkeer over te bewegen. Wel nog over de wifi. Ik kan alleen niet zien hoe ik die wifi nu weer uit zet.
Ik wil ook de bluetooth uitzetten, maar dan kom ik er helemaal niet meer in.
:strip_exif()/f/image/7JD0v7FX2S7pXXVEtsHN85aj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga de Subverdeler nog zwart maken en de kabels inkorten of andere halen zodat ik deze gewoon origineel kan laten.
Wel een probleem met de LAN nu. Ik kon de batterijen gewoon buitenshuis bereiken met wifi. Nu zit ik op de LAN, maar de LAN lijkt niet veel te doen. Ik zie wanneer ik er met Bluetooth inga netjes een LAN symbool, maar ook in de router lijkt er geen verkeer over te bewegen. Wel nog over de wifi. Ik kan alleen niet zien hoe ik die wifi nu weer uit zet.
Ik wil ook de bluetooth uitzetten, maar dan kom ik er helemaal niet meer in.
:strip_exif()/f/image/7JD0v7FX2S7pXXVEtsHN85aj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door Sarge_ op 24-12-2025 22:57 ]
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Even een tijdelijk hotspot maken, daarmee verbinden en dat SSID niet meer gebruiken, of een nep SSID en wachtwoord ingeven, proberen te verbinden en dan direct de app geforceerd afsluiten.Sarge_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:54:
Nou ze hangen hoor!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is me gelukt de wifi uit te krijgen, dank, althans geen lampje meer op de batterij. Echter extern benaderen nog steeds niet. Alleen via bluetooth. Er is wel nu 1 batterij die data doorstuurt in de router, de andere 2 niets.pascallj schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:56:
[...]
Even een tijdelijk hotspot maken, daarmee verbinden en dat SSID niet meer gebruiken, of een nep SSID en wachtwoord ingeven, proberen te verbinden en dan direct de app geforceerd afsluiten.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Misschien even opnieuw opstarten met of zonder LAN kabel erin? Heb je ook nieuwste firmware? LAN werkt pas vanaf v139 ongeveer.Sarge_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:28:
[...]
Het is me gelukt de wifi uit te krijgen, dank, althans geen lampje meer op de batterij. Echter extern benaderen nog steeds niet. Alleen via bluetooth. Er is wel nu 1 batterij die data doorstuurt in de router, de andere 2 niets.
Ik draai op 145.116.110. Jouw oplossing ook geprobeerd maar geen geluk. Ga mij zoveelste bericht naar Marstek maar plaatsen. Dik geld om alles goed geïnstalleerd te krijgen functioneert het nog niet naar behoren. Ze zitten netjes achter een TP Link switch. Ze zijn ook zichtbaar in de router. Dat moet het probleem niet zijn. We houden moed.pascallj schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:30:
[...]
Misschien even opnieuw opstarten met of zonder LAN kabel erin? Heb je ook nieuwste firmware? LAN werkt pas vanaf v139 ongeveer.
Op V145 had ik ook de issue dat er enkel via Bluetooth verbindingen kon maken. Ben via de onofficiële Bluetooth tool terug gegaan naar V144, probleem is daarmee opgelost. Ik zie ook al mensen op V146 dus waarschijnlijk kun je simpelweg even wachten tot die uit is.Sarge_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:51:
[...]
Ik draai op 145.116.110. Jouw oplossing ook geprobeerd maar geen geluk. Ga mij zoveelste bericht naar Marstek maar plaatsen. Dik geld om alles goed geïnstalleerd te krijgen functioneert het nog niet naar behoren. Ze zitten netjes achter een TP Link switch. Ze zijn ook zichtbaar in de router. Dat moet het probleem niet zijn. We houden moed.
MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
Een update naar pre release 146 heeft het probleem opgelost.
Nice. Kan ze buitenshuis ook niet via lan benaderen, wel wifi. Dus kom naar op met die 146Sarge_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:21:
Een update naar pre release 146 heeft het probleem opgelost.
En superstrakke installatie!
En sinds daarnet app leeg, geen apparaten.
Is bij mijn collega ook zo.
1 x MT Venus E V3.0 + ct003
Hier ook.. de batterij lijkt wel nog gewoon zijn werk aan het doen.Bossi13 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:09:
En sinds daarnet app leeg, geen apparaten.
Update 11u21: app lijkt terug te werken
[ Voor 7% gewijzigd door RumaNoV op 25-12-2025 11:22 ]
Afvoercapaciteit ook @RumaNoV ?
O gelukkig maar. Had me er al op verheugd om, te pas en te onpas, de hele kerst over NoM te praten. Moet de app wel werken, grafiekjes ter illustratie zijn een mustRumaNoV schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:11:
Update 11u21: app lijkt terug te werken
Wordt gezellig eten met neef Bitcoin, tante Gaza en ome Epstein, NoM NoM NoM
Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1
🌲😂😂😂👍Chris.nl schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:41:
[...]
O gelukkig maar. Had me er al op verheugd om, te pas en te onpas, de hele kerst over NoM te praten. Moet de app wel werken, grafiekjes ter illustratie zijn een must
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Exact de reden waarom ik het wandscherm, dat uitkijkt op de kersttafel in een kerstjasje heb gestokenChris.nl schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:41:
[...]
O gelukkig maar. Had me er al op verheugd om, te pas en te onpas, de hele kerst over NoM te praten. Moet de app wel werken, grafiekjes ter illustratie zijn een must
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Hier Venus C, E v2 en A en werken allemaal mooi samen. Al heb ik nu in de winter enkel de A in gebruik en de andere in stockage gezet.pascallj schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:36:
[...]
Of de Shelly laten vervangen door een CT002 (of extra toevoegen als daar plek voor is). Dan kan je wel zonder gedoe een extra batterij toevoegen, maar dan nog wel met die kanttekening dat ik niet weet of de D en E samenwerken, maar dat kan iemand anders hier (of in het Venus A en D topic) misschien wel beantwoorden. Volgens mij heeft @Avenger 2.0 beide batterijen?
Ik had ook problemen met extern benaderen over LAN, ik heb (beta) V146 aangevraagd vanuit de App (support ticket), nu werkt het wel goed via LAN.Sarge_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:28:
[...]
Het is me gelukt de wifi uit te krijgen, dank, althans geen lampje meer op de batterij. Echter extern benaderen nog steeds niet. Alleen via bluetooth. Er is wel nu 1 batterij die data doorstuurt in de router, de andere 2 niets.
Drank is altijd sneller op dan je denkt...
@Avenger 2.0 kijk dat is goed om te lezen, stuur jij dan ook met de ct002 aan? Ik zit er aan te denken om 1 batterij op zelf consumptie te laten draaien en de andere op te laden met AI modus,.alleen lees ik daar niet veel goede dingen over?
Tevens lees ik de nodige issues met de firmware updates. De mijne draait nog op een versie 122 ? Werkt wel naar behoren dusver, is het dus beter om niet te updaten naar de meest recente versie of?
Tevens lees ik de nodige issues met de firmware updates. De mijne draait nog op een versie 122 ? Werkt wel naar behoren dusver, is het dus beter om niet te updaten naar de meest recente versie of?
Het klapperen van de Marstek (V2) batterij op m’n Unifi netwerk is vermoedelijk opgelost door firmware updates. Via support heb ik de volgende versies gekregen: EMS: v156, BMS: v216. Daarmee draai ik nu al 5 uur stabiel, dat heb ik nog niet eerder gehad.
Geprogrammeerd zou ik het niet noemen. Ik heb een paar helpers aangemaakt in Home Assistant om een variabel doel te beheren:
- input_number.grid_power_limit_target: slider om de grens in te stellen
- sensor.p1_10_minute_average_power
- sensor.p1_15_minute_average_power
en maak ook gebruik van het gemiddelde vermogen in het lopende kwartier (uitgesmeerd over het volledige kwartier, dus na 5 minuten 3kW verbruikt te hebben, geeft die 1kW aan) die rechtstreeks uit de meter komt
- sensor.p1_meter_average_demand: kwartierpiek.
Hiermee bereken ik wat de huidige limiet is voor het verbruik voor de batterij moet ingrijpen, namelijk number.grid_power_limit_target_adjusted:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
| {# -----------------------------
Inputs
------------------------------ #}
{% set setTarget = states('input_number.grid_power_limit_target') | float(0) %}
{% set quarterAvg = states('sensor.p1_meter_average_demand') | float(0) %}
{% set avg10m = states('sensor.p1_10_minute_average_power') | float(0) %}
{% set avg15m = states('sensor.p1_15_minute_average_power') | float(0) %}
{# -----------------------------
Parameters
{% set latency_s = 5 %} {# Latency of the battery #}
{% set quarterBand_W = 100 %} {# Margin in W for the quarter-hour average. Make sure we end up below the limit #}
{% set avgBand_W = 0 %} {# Margin in W for the averages. Optional since we steer towards the effective remaining power budget #}
{% set k10_up = 2.50 %} {# How quickly the target power will rise based on the 10 minute average #}
{% set k10_down = 1.00 %} {# How quickly the target power will drop based on the 10 minute average #}
{% set quarterStartGuard_s = 2 %} {# Prevent strange readings around quarter-hour average reset. 5s should be enough #}
{% set p1MeterDrift_s = 4 %} {# How many seconds after the quarter-hour the p1 meter resets the average demand #}
{% set downSlopeTarget_s = 60 %} {# Number of seconds before the end of the quarter where the target adjusts down #}
{% set downSlopeSpeed_W_s = 0.5 %} {# Number of watts to lower the target by every second into the downslope target #}
Time remaining in current quarter-hour, try to compensate for p1 meter clock drift up to 60s
{% set secIntoQuarter = (now().minute % 15) * 60 + now().second %}
{% if secIntoQuarter <= 60 and quarterAvg > (setTarget / 2) %}
{% set secIntoQuarter = 900 %}
{% endif %}
{% set secLeft = 900 - secIntoQuarter %}
{# effective time left after accounting for battery latency #}
{% set secLeftEff = [1, p1MeterDrift_s, secLeft + p1MeterDrift_s - latency_s] | max %}
{% if secIntoQuarter < quarterStartGuard_s %}
{% set quarterAvgEff = 0 %}
{% else %}
{% set quarterAvgEff = quarterAvg %}
{% endif %}
{# Gradually aim for a lower target the last minute, but don't go lower than quarterAvg + 10. Hard limit to setTarget - 5 #}
{% if secIntoQuarter >= (900 - downSlopeTarget_s) %}
{% set t = secIntoQuarter - (900 - downSlopeTarget_s) %} {# seconds into the down-slope window: 0..downSlopeTarget_s #}
{% set adjTarget = setTarget - (downSlopeSpeed_W_s * t) %}
{% set adjTarget = [adjTarget, quarterAvg + 10] | max %}
{% set adjTarget = [adjTarget, setTarget- 5] | min %}
{% else %}
{% set adjTarget = setTarget %}
{% endif %}
Quarter-hour constraint (hard limit)
quarterAvg is "average if the rest of the quarter-hour would be zero consumption".
That implies energy already used this quarter ≈ quarterAvg * 900 (W*s).
To finish the quarter at adjTarget, the max constant power for the remainder is:
p <= (adjTarget*900 - energy_so_far) / seconds_left, compensated for latency
{% set energySoFar = quarterAvgEff * 900 %}
{% set powerBudgetInQuarter = ((adjTarget * 900) - energySoFar) / secLeftEff %}
10-minute constraint (soft limit)
- If avg10m is comfortably below target, allow some headroom above adjTarget.
- If avg10m is near/over target, pull below adjTarget more aggressively.
{% set diff10 = adjTarget - (avg10m + avgBand_W) %}
{% if diff10 >= 0 %}
{% set p10 = adjTarget + diff10 * k10_up %}
{% else %}
{% set p10 = adjTarget + diff10 * k10_down %}
{% endif %}
Combine:
- The first 10 minutes, base the target on the calculation with the 10 minute power, unless the power budget is higher, or 15 minute average close to setTarget
- Next, follow the power budget
{% set p = [p10, 2*adjTarget] | min %}
{% set p = [p, powerBudgetInQuarter] | max %}
{% if secIntoQuarter >= 600 or (avg15m - setTarget) | abs < 50 %}
{% set p = powerBudgetInQuarter %}
{% endif %}
{# Limit p to 2*adjTarget, and round to nearest integer #}
{% set p = [p, 2*adjTarget] | min %}
{% set p = [0, p] | max %}
{{ p | round(1) }} |
Die wordt dan op zijn beurt weer gebruikt om de waarde van de virtuele P1 meter te bepalen:
code:
1
2
3
| {% set adjTarget = states('number.grid_power_limit_target_adjusted') | float %}
{% set pInstant = states('sensor.p1_meter_power') | float %}
{{ pInstant - adjTarget }} |
AI heb ik nooit gebruikt. Ervaring is ook met de CT003 (al werkt dit bij de CT002 hetzelfde gok ik). Draai van alles de laatste (beta) firmware.Rapheal schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:49:
@Avenger 2.0 kijk dat is goed om te lezen, stuur jij dan ook met de ct002 aan? Ik zit er aan te denken om 1 batterij op zelf consumptie te laten draaien en de andere op te laden met AI modus,.alleen lees ik daar niet veel goede dingen over?
Venus D is nog te duur als je naar de prijs per kWh opslag vermogen kijkt ivm de Venus E of de Venus A. Met de A en de E zit je al dicht tegen de 200€/kWh en dat zijn prijzen waar je mee aan slag kan qua rentabiliteit.Rapheal schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:45:
[...]
Zoveel modellen, Venus x en Venus g nog nooit van gehoord. Zie alleen niet het grote verschil tussen de stapelbare Venus d en de Venus g? @tweeek en vanwaar dat je de focus op de D zou leggen en niet een 2e Venus e3? Mn overcapaciteit is in de zomer max 10-11 kwh dan zou ik in theorie met een 2e Venus e3 dit kunnen dekken?
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Als ik het goed begrijp in de doc (tech specs nog niet echt beschikbaar) dan heeft de G enkel een AC koppeling tot 7.5 kw en geen MPTT aansluitingen waarop je direct PV kan aansluiten. Op de D kan je wel direct PV aansluiten tot 4 kW vermogentweeek schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:01:
[...]
Ik meen dat je met andere opzet beter rendement hebt en het ook leuker is om bij te houden, meerdere venus varianten bij elkaar geeft zomaar een paarhonderd pagina's leesvoer met van allerlei dingen die niet heel soepel werken.
Natuurlijk weet ik niet hoeveel tijd en aandacht geld en irritatie je er aan wil besteden![]()
Vanuit mijn oogpunt is een venus 1 / 2 of 3 leuk om er mee te spelen en heb je toekomstplannen zou ik voor een andere opzet gaan.
(de venus g kwam ik gewoon tegen in het zoeken naar de venus d waar schijnbaar ondertussen een vernieuwd model van lijkt te zijn)
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Iemand een idee voor ventilatie?
Ik wil aan de onderzijde ventilatie plaatsen met sensor. maar ruimte erachter is maar iets van 2 cm. Liefst een 2 of 3 kleine ventilatoren aan elkaar. Bij voorkeur een systeem wat door te lussen is.
Eigenlijk zijn radiatorventilatoren (heatfan) heel mooi als systeem maar de groot. Die zijn door te lussen op vanaf 1 adapter, met warmte sensor. Dat in het klein zou mooi zijn.
Ik wil aan de onderzijde ventilatie plaatsen met sensor. maar ruimte erachter is maar iets van 2 cm. Liefst een 2 of 3 kleine ventilatoren aan elkaar. Bij voorkeur een systeem wat door te lussen is.
Eigenlijk zijn radiatorventilatoren (heatfan) heel mooi als systeem maar de groot. Die zijn door te lussen op vanaf 1 adapter, met warmte sensor. Dat in het klein zou mooi zijn.
@DSSW zeg je dan dat de Venus A een betere investering is op dit moment. Wat is precies dan het verschil met de Venus D?DSSW schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:06:
[...]
Venus D is nog te duur als je naar de prijs per kWh opslag vermogen kijkt ivm de Venus E of de Venus A. Met de A en de E zit je al dicht tegen de 200€/kWh en dat zijn prijzen waar je mee aan slag kan qua rentabiliteit.
@Rapheal
Het belangrijkste verschil tussen de Marstek Venus A en de Venus D zit in het vermogen, de opslagcapaciteit en de schaalbaarheid. Waar de Venus A is ontworpen als een betaalbaar instapmodel voor kleinere installaties, is de Venus D een krachtiger systeem voor huishoudens met een hoger verbruik. Hieronder staan de belangrijkste verschillen op een rij:
:strip_exif()/f/image/1EYjwsbxBWaiIqNLj4Fv0Gvb.jpg?f=fotoalbum_large)
De belangrijkste verschillen uitgelegd
* Vermogen (Laden & Ontladen): De Venus D kan bijna twee keer zoveel stroom tegelijk leveren (2.200W vs 1.200W). Dit maakt de Venus D geschikter voor zwaardere apparaten of huishoudens die meer stroom tegelijk verbruiken.
* Zonnepanelen (PV-Input): Op de Venus D kun je tot wel 4.000 Watt aan zonnepanelen direct aansluiten. De Venus A is beperkt tot 2.400 Watt. Heb je veel panelen, dan haal je met de D meer rendement uit je eigen opwek.
* Modulariteit en Bouw: De Venus D is een volledig modulair systeem waarbij de omvormer als een aparte "kop" op de batterijen wordt geplaatst. Bij de Venus A is de eerste module vaak een alles-in-één unit. Hierdoor is de Venus D makkelijker te verplaatsen of uit te breiden in losse onderdelen.
* Toepassing:
* Venus A: Ideaal voor appartementen, kleine woningen of als je op een voordelige manier wilt beginnen met een stekkerbatterij.
* Venus D: De betere keuze voor grotere gezinswoningen, huizen met een warmtepomp of elektrische auto, waarbij je meer opslag en vermogen nodig hebt.
Welke moet je kiezen?
Als je vooral je basisverbruik (zoals de koelkast, router en stand-by apparaten) wilt afdekken tegen een scherpe prijs, is de Venus A de meest logische keuze. Wil je echter meer onafhankelijkheid van het net en heb je ruimte voor meer zonnepanelen, dan biedt de Venus D de nodige extra kracht en groeimogelijkheden.
Zal ik voor je uitzoeken welke van de twee op dit moment de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt bij Nederlandse aanbieders? (Aldus Gemini)
Het belangrijkste verschil tussen de Marstek Venus A en de Venus D zit in het vermogen, de opslagcapaciteit en de schaalbaarheid. Waar de Venus A is ontworpen als een betaalbaar instapmodel voor kleinere installaties, is de Venus D een krachtiger systeem voor huishoudens met een hoger verbruik. Hieronder staan de belangrijkste verschillen op een rij:
:strip_exif()/f/image/1EYjwsbxBWaiIqNLj4Fv0Gvb.jpg?f=fotoalbum_large)
* Vermogen (Laden & Ontladen): De Venus D kan bijna twee keer zoveel stroom tegelijk leveren (2.200W vs 1.200W). Dit maakt de Venus D geschikter voor zwaardere apparaten of huishoudens die meer stroom tegelijk verbruiken.
* Zonnepanelen (PV-Input): Op de Venus D kun je tot wel 4.000 Watt aan zonnepanelen direct aansluiten. De Venus A is beperkt tot 2.400 Watt. Heb je veel panelen, dan haal je met de D meer rendement uit je eigen opwek.
* Modulariteit en Bouw: De Venus D is een volledig modulair systeem waarbij de omvormer als een aparte "kop" op de batterijen wordt geplaatst. Bij de Venus A is de eerste module vaak een alles-in-één unit. Hierdoor is de Venus D makkelijker te verplaatsen of uit te breiden in losse onderdelen.
* Toepassing:
* Venus A: Ideaal voor appartementen, kleine woningen of als je op een voordelige manier wilt beginnen met een stekkerbatterij.
* Venus D: De betere keuze voor grotere gezinswoningen, huizen met een warmtepomp of elektrische auto, waarbij je meer opslag en vermogen nodig hebt.
Welke moet je kiezen?
Als je vooral je basisverbruik (zoals de koelkast, router en stand-by apparaten) wilt afdekken tegen een scherpe prijs, is de Venus A de meest logische keuze. Wil je echter meer onafhankelijkheid van het net en heb je ruimte voor meer zonnepanelen, dan biedt de Venus D de nodige extra kracht en groeimogelijkheden.
Zal ik voor je uitzoeken welke van de twee op dit moment de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt bij Nederlandse aanbieders? (Aldus Gemini)
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Als Gemini het zegt, zal het zeker juist zijn[b]Bravertal schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:45:
Alle gekheid op een stokje.. ik zou toch voorzichtig zijn met dergelijke vergelijkingen/antwoorden klakkeloos te kopieren vanuit AI
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ben ik helemaal met je eens hoor maar wilde gewoon kijken wat AI zou zeggen, vandaar ook mijn bronvermelding.Druppeltje_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:28:
[...]
Als Gemini het zegt, zal het zeker juist zijn![]()
Alle gekheid op een stokje.. ik zou toch voorzichtig zijn met dergelijke vergelijkingen/antwoorden klakkeloos te kopieren vanuit AI
Zelf hoop ik begin 2027 een batterij te kopen, Venus E of D. Ben verbruik aan het monitoren en heb gewoon 1 batterij nodig, minimaal 5 en max 10 kWh. De prijs per kwh gaat dan denk ik de doorslag geven.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Met het tempo waarin nieuwe modellen worden aangeboden zullen de Venus E en D ws. over een jaar niet meer leverbaar zijn en vervangen door nieuwere modellen. (F? en G?) Je ziet bij alle aanbieders dat er om de 3 maanden wel een nieuw model uitkomt. (Zendure, Sunpura, Marstek, etc.). Welke aanbieder er over een jaar het beste uit ziet, is afwachten.Bravertal schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:02:
[...]
Ben ik helemaal met je eens hoor maar wilde gewoon kijken wat AI zou zeggen, vandaar ook mijn bronvermelding.
Zelf hoop ik begin 2027 een batterij te kopen, Venus E of D. Ben verbruik aan het monitoren en heb gewoon 1 batterij nodig, minimaal 5 en max 10 kWh. De prijs per kwh gaat dan denk ik de doorslag geven.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Klopt, maar meten (monitoren) is weten. Ik wil goed voorbereid zijn dat als er begin 2027 een buitenkansje zich voordoet dat ik meteen kan toeslaan.HHF schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:16:
[...]
Met het tempo waarin nieuwe modellen worden aangeboden zullen de Venus E en D ws. over een jaar niet meer leverbaar zijn en vervangen door nieuwere modellen. (F? en G?) Je ziet bij alle aanbieders dat er om de 3 maanden wel een nieuw model uitkomt. (Zendure, Sunpura, Marstek, etc.). Welke aanbieder er over een jaar het beste uit ziet, is afwachten.
begin 2027? we gaan net 2026 startenBravertal schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:02:
[...]
Ben ik helemaal met je eens hoor maar wilde gewoon kijken wat AI zou zeggen, vandaar ook mijn bronvermelding.
edit, ik ben duideljik niet de eerste, je verbruikscurve monitoren is goed, we spreken hier over toestellen die amper nog een 1000eur kosten voor 5kw, buitenkansje
je hebt 36 panelen liggen, was dat dan ook een buitenkansje? in de zomer heb je zo een massa overschot dat je zelfs richting 20-30kwh batterij zou moeten gaan om dat allemaal te bufferen en waar ga je het verbruiken?
typisch gevalletje van salderen en terug draaiende teller, ver buiten de sizing norm en dan later de miserie.
[ Voor 31% gewijzigd door dnat op 26-12-2025 15:23 ]
Is allemaal wat kort door de bocht.Bravertal schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:45:
@Rapheal
[Afbeelding]
* Toepassing:
Welke moet je kiezen?
Opslag kan even groot zijn. Verschil in gewicht is verwaarloosbaar.
En als je de A met 4 panelen als uitbreiding van een E kiest kan het best een goede keuze zijn gezien de zeer scherpe prijs.
Heb de A met een extra batterij (dus in totaal 4,24 kWh opslag) een paar weken geleden aan 800€ incl btw kunnen kopen, 4 panelen op gehangen. Werkt goed, zeer tevreden mee als aanvulling van de 3 Venus E’s.
[ Voor 4% gewijzigd door DSSW op 26-12-2025 16:02 ]
Ik heb ook 36 panelen en kijk naar een batterij. De overschot bufferen is onbegonnen werk in de zomer, maar voor mij ook niet de bedoeling. Met dit aantal panelen kan ik mijn stroomverbruik al vroeg in het voorjaar tot laat in de herfst dekken zonder batterij en in de "lichte" periode ook mijn EV overdag altijd laden. Voor mij zal de batterij, die ik eind 2026 ongeveer wil aanschaffen (einde salderen) dienen om het nachtverbruik op te vangen, en dan is 5-10 kWh voldoende. Mocht de prijs per kWh nog serieus dalen kan ik nog wat extra kWh's instelleren om slechte dagen te overbruggen.dnat schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:18:
[...]
begin 2027? we gaan net 2026 startentegen dan zijn we hier wel weer een 1000 pagina verder
edit, ik ben duideljik niet de eerste, je verbruikscurve monitoren is goed, we spreken hier over toestellen die amper nog een 1000eur kosten voor 5kw, buitenkansje
je hebt 36 panelen liggen, was dat dan ook een buitenkansje? in de zomer heb je zo een massa overschot dat je zelfs richting 20-30kwh batterij zou moeten gaan om dat allemaal te bufferen en waar ga je het verbruiken?
typisch gevalletje van salderen en terug draaiende teller, ver buiten de sizing norm en dan later de miserie.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
23 panelen laten leggen in februari 2021 ivm oplevering nieuwbouwwoning (€0,73 per wp en terugverdientijd van 4 jaar). Augustus 21 zag ik de TLV oplopen. Dus contact met installateur opgenomen voor mijn dak op het noorden. Heb hem moeten overtuigen (€0,71 per wp en terugverdientijd van 4 jaar) maar hij heeft 13 panelen gelegd (1/10/21). Vanaf februari 22 werd de TLV helemaal hoog, hier heb ik (en vele andere op Tweakers maximaal van geprofiteerd). Uiteindelijk was de terugverdientijd 2 jaar voor mijn dak op het noorden.dnat schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:18:
[...]
begin 2027? we gaan net 2026 startentegen dan zijn we hier wel weer een 1000 pagina verder
je hebt 36 panelen liggen, was dat dan ook een buitenkansje?
Bottom line, ik vind het leuk/interessant om dit soort zaken te volgen, dus kom maar op met de volgende 1000 pagina's!
Hieronder mijn huidige opbrengst/verbruik via P1 meter.
[ Voor 16% gewijzigd door Bravertal op 26-12-2025 17:07 ]
Ik heb wat gedoe met Venus 3 en verbinding via utp-lan.
Het lijkt erop dat ze perse met wifi willen verbinden.
Maar wel alle 3 met dezelfde naam - namelijk wlan0.
Ook krijgt de CT3 geen verbinding meer als ik die koppel aan één vast ap.
Het ding pakt nu altijd het ap wat het verst weg is - net als alle 3 de batterijen.
Is er een portaal waar e.e.a. opgevraagd/ingesteld kan worden? Al dan niet iets self-hosted?
Want via de app is hiervan niks terug te vinden.
De workaround voor nu lijkt te bestaan uit de wifi van de batterijen op basis van het mac-adres te blokkeren. Daarnaast heb ik met de overgebleven mac-adressen via pihole ervoor gezorgd dat alle marstek apparaten een vast ip adres krijgen. Met per apparaat een eigen unieke naam. Waardoor de CT3 "automagically" alles via de de bekabelde verbinding lijkt af te handelen.
Het ding pakt nu altijd het ap wat het verst weg is - net als alle 3 de batterijen.
Is er een portaal waar e.e.a. opgevraagd/ingesteld kan worden? Al dan niet iets self-hosted?
De workaround voor nu lijkt te bestaan uit de wifi van de batterijen op basis van het mac-adres te blokkeren. Daarnaast heb ik met de overgebleven mac-adressen via pihole ervoor gezorgd dat alle marstek apparaten een vast ip adres krijgen. Met per apparaat een eigen unieke naam. Waardoor de CT3 "automagically" alles via de de bekabelde verbinding lijkt af te handelen.
[ Voor 23% gewijzigd door Airw0lf op 26-12-2025 23:22 ]
makes it run like clockwork
Zo te zien ga je met 1 batterij van 5.12kWh voldoende hebben.Bravertal schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:01:
[...]
23 panelen laten leggen in februari 2021 ivm oplevering nieuwbouwwoning (€0,73 per wp en terugverdientijd van 4 jaar). Augustus 21 zag ik de TLV oplopen. Dus contact met installateur opgenomen voor mijn dak op het noorden. Heb hem moeten overtuigen (€0,71 per wp en terugverdientijd van 4 jaar) maar hij heeft 13 panelen gelegd (1/10/21). Vanaf februari 22 werd de TLV helemaal hoog, hier heb ik (en vele andere op Tweakers maximaal van geprofiteerd). Uiteindelijk was de terugverdientijd 2 jaar voor mijn dak op het noorden.
Bottom line, ik vind het leuk/interessant om dit soort zaken te volgen, dus kom maar op met de volgende 1000 pagina's!
Hieronder mijn huidige opbrengst/verbruik via P1 meter.
[Afbeelding]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Tja, dat hangt een beetje af van het verlies tijdens het laden/ontladen. Als er volgend jaar een batterij is van 7kwh voor een knappe prijs (goedkoop per kWh) dan wil ik die en anders gewoon 5,12 kwh van Marstek (of een andere goedkope batterij).PNARI schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:55:
[...]
Zo te zien ga je met 1 batterij van 5.12kWh voldoende hebben.
Ik had ook een issue met V145. Als ik UTP aangesloten had was de V3 niet beschikbaar in de app.Airw0lf schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:02:
Gisteravond V146 aangevraagd via de app en vanochtend stond de update al klaar. Na installatie werkt de UTP weer.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3
Helaas - bleek toch niet het geval.Airw0lf schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:02:
Op het moment dat wifi ge-block-ed werd schakelt de batterij automagically over op bleutooth.
Een paar minuten later was alles weer bij het oude.
Kortom - de communicatie tussen de batterij en de app lijkt alleen via bleutooth goed te werken.
Idem voor de communicatie met de CT-3.
Hoe het dan precies werkt tussen de batterij en de CT-3 heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Later vandaag maar eens een ssid aanmaken voor alleen de marstek dingetjes.
En die op een ap beschikbaar maken - eens zien wat dat dan doet.
Ik weet dat dit al vaak aan bod is gekomen maar ik lees overal iets anders. Ik wil een marstek kopen maar alleen als deze volledige met de P1 meter van Homewizard werkt en ook volledig integreert in de Homewizard app omdat ik alles in dit ecosysteem heb. En over dat laatste lees ik verschillende dingen. Kan iemand bevestigen dat dit exact zo werkt als de thuisaccu van Homewizard zelf?
Heb ik ook gedaan na fw 146 met de voorschriften van Marstek zelf. Geen lang SSID en paswoord zonder speciale leestekens.Airw0lf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:19:
[...]
Later vandaag maar eens een ssid aanmaken voor alleen de marstek dingetjes.
En die op een ap beschikbaar maken - eens zien wat dat dan doet.
Nu draait alles al een paar dagen goed.
De SSID kan je achteraf verbergen.
Als je met 1 batterij werkt kan de HW P1.terracide schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:24:
Kan iemand bevestigen dat dit exact zo werkt als de thuisaccu van Homewizard zelf?
Vanaf 2 batterijen heb je de MT P1 nodig.
1 Marstek werkt met de HW P1 meter.terracide schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:24:
Ik weet dat dit al vaak aan bod is gekomen maar ik lees overal iets anders. Ik wil een marstek kopen maar alleen als deze volledige met de P1 meter van Homewizard werkt en ook volledig integreert in de Homewizard app omdat ik alles in dit ecosysteem heb. En over dat laatste lees ik verschillende dingen. Kan iemand bevestigen dat dit exact zo werkt als de thuisaccu van Homewizard zelf?
Maar SOC zul je nooit zien in de HW app. Het enige wat je kan doen is er een HW plug tussen zetten om te zien hoeveel de batterij oplaadt en ontlaadt.
Wil je alles in de HW app, dan moet je een HW batterij kopen.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Als je bedoelt om ook het MT batterij opladen en ontladen te zien in HW app, kan je het gemakkelijkst HW energie socket op zetten.terracide schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:24:
… ook volledig integreert in de Homewizard app omdat ik alles in dit ecosysteem heb. En over dat laatste lees ik verschillende dingen. Kan iemand bevestigen dat dit exact zo werkt als de thuisaccu van Homewizard zelf?
De eerste 2 maanden met HW P1 meter gewerkt zonder problemen. Vanaf de aankoop van de tweede batterij, overgeschakeld naar CT0003
Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V144 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp
Said later verbergen ? Dus je kan hem alleen niet verborgen ssid aanmelden maar als die eenmaal is aangemeld wil hij daarna wel verbinding maken als je alsnog hetvssid verbergt ?Bossi13 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:31:
[...]
Heb ik ook gedaan na fw 146 met de voorschriften van Marstek zelf. Geen lang SSID en paswoord zonder speciale leestekens.
Nu draait alles al een paar dagen goed.
De SSID kan je achteraf verbergen.
Ja die stomme regel met specisle tekens
Doe dat al 10 plus jaar en nog geen enkel app had daar moeite mee maar anno 2025 wel marstek
@Maxwp , ik heb zelf de SSID nog niet verborgen dus weet niet wat dat gaat geven.
Ik wacht nog op enkele producten om mijn netwerk helemaal opnieuw op te zetten, daarna wordt de SSID verborgen en kan ik uitsluitsel geven.
Ik wacht nog op enkele producten om mijn netwerk helemaal opnieuw op te zetten, daarna wordt de SSID verborgen en kan ik uitsluitsel geven.
Herkent iemand dit? Twee batterijen en in AI mode laadt MT2 netjes op tussen 11.00-12.00 uur, maar MT1 hoor ik continu schakelen. Als je de grafiek bekijkt dan zie je hem ook telkens terugvallen op die schakelmomenten.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Bedankt voor de reacties op vraag.
Nu heb ik nog een vraag over het berekenen van de opbrengst. Mijn plan is de batterij alleen te gebruiken wanneer mijn zonnepanelen overcapaciteit hebben (En dan nog voor het behoud druppelladen en af en toe ontladen etc). Ik ga uit van de situatie dat er in 2027 geen saldering meer bestaat. Ik wil dan helemaal niet meer terugleveren, ik heb 15 panelen vooral gericht op eigengebruik.
Ik snap dat er heel veel rekenmethodes zijn maar is het niet heel simpel en kort door de bocht dat ik (gebaseerd op 2025 resultaten) van maart t/m september overcapaciteit heb met mijn panelen om de batterij overdag te laden en in de avond te ontladen. Dus 7 maanden kan ik 5kWh elke dag gebruiken uit eigen opslag. Met een prijs van ongeveer 30cent is dat 1.20 euro (met 20% energie verlies). Dat voor 7 maanden is ongeveer 250 euro per jaar als ik in die hele periode zonnige dagen heb. Wat natuurlijk niet gaat en eerder 75% zal zijn met wishful thinking. Dus het bedrag komt sowieso onder de 200 euro per jaar uit.
Zeg ik dan iets geks of is het echt zo simpel?
Nu heb ik nog een vraag over het berekenen van de opbrengst. Mijn plan is de batterij alleen te gebruiken wanneer mijn zonnepanelen overcapaciteit hebben (En dan nog voor het behoud druppelladen en af en toe ontladen etc). Ik ga uit van de situatie dat er in 2027 geen saldering meer bestaat. Ik wil dan helemaal niet meer terugleveren, ik heb 15 panelen vooral gericht op eigengebruik.
Ik snap dat er heel veel rekenmethodes zijn maar is het niet heel simpel en kort door de bocht dat ik (gebaseerd op 2025 resultaten) van maart t/m september overcapaciteit heb met mijn panelen om de batterij overdag te laden en in de avond te ontladen. Dus 7 maanden kan ik 5kWh elke dag gebruiken uit eigen opslag. Met een prijs van ongeveer 30cent is dat 1.20 euro (met 20% energie verlies). Dat voor 7 maanden is ongeveer 250 euro per jaar als ik in die hele periode zonnige dagen heb. Wat natuurlijk niet gaat en eerder 75% zal zijn met wishful thinking. Dus het bedrag komt sowieso onder de 200 euro per jaar uit.
Theoretisch is het zo simpel maar je vergeet een aantal bladzijden in dit topic.terracide schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:04:
Er gaat wel 5.12kWh IN de accu maar er komt GEEN 5.12kWh UIT de accu. Dit is zonder verlies want de accu houd minimaal 11% vast als veiligheidsmarge.
Tevens verbruik je energie terwijl je laad, dus zonder verdere modbus sturingen, kan je niet stellen dat al je PV overschot je accu in gaat.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Één MT Venus accu kan je aansturen met de HWp1.terracide schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:24:
Kan iemand bevestigen dat dit exact zo werkt als de thuisaccu van Homewizard zelf?
Voor het "beheer" in de app kan je het beste een kWh meter van HW gebruiken.
Maar het blijft altijd alleen maar de in en uit stromen meten. Je kan niets aansturen via HW.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
De rest is al beantwoord, maar snap niet helemaal wat je zou willen met een portaal? Het bestaat in elk geval niet. Je hebt standaard alleen de app en de batterij. Via 3rd party BLE, Modbus en Cloud relay oplossingen zijn al net iets meer dingen in te stellen en uit te lezen, maar dat is het wel.Airw0lf schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:02:
Lees vooral ook even de TS van dit topic door, daar staat al een heleboel informatie in.terracide schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:04:
Je houdt sowieso maar een ruime 4 kWh per dag over, dat is iets om rekening mee te houden. Maar als je de berekening daarvoor aanpast, klopt het verder wel. Alleen is zonnestroom bijna nooit gratis en krijg je er vaak nog wel een kleine vergoeding voor. Eigenlijk moet je dat ook meerekenen, al is dat niet veel.
Je grootste winst bij het wegvallen van de saldering, komt van niet hoeven betalen van de btw over al die kWh's die je hebt opgeslagen.
Moet de p1 meter van Marstek eigenlijk in dezelfde buurt hangen als de batterij? Ergo: kan ik de meter in de garage op de wifi hangen en de batterij boven op zolder plaatsen met LAN?
Lees vooral ook even de TS door, daar staat het antwoord in.ruby01 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:30:
Moet de p1 meter van Marstek eigenlijk in dezelfde buurt hangen als de batterij? Ergo: kan ik de meter in de garage op de wifi hangen en de batterij boven op zolder plaatsen met LAN?
Spoiler: de P1 meter en batterij communiceren via het netwerk. Ze moeten dus met hetzelfde netwerk verbonden zijn en elkaar ook kunnen bereiken. Dus geen VLAN scheiding, gastnetwerken, IOT netwerken etc.
Sinds vorige week in bezit van de Venus E V3 en sinds maandag in gebruik genomen op een aparte groep met een HW P1 meter.
Ingesteld met NOM en de afgelopen dagen met wat zon was al goed te zien dat een thuisbatterij goed is voor het meer gebruiken van de opgewekte zonnestroom. Wat me opvalt is dat het laden van de batterij niet altijd automatisch gebeurd (of ik zie het niet). Als ik de gebruiksmode verander en daarna meteen weer op NOM zet dan start de thuisbatterij met laden.
Heb nu v144 op de MT, maar het forceren van een update via de app lukt niet door middel van het aantikken van de " apparaat" . Ik krijg alleen de popup "Tip is de nieuwste versie" te zien, ook als ik het meerdere malen achter elkaar doe.
Ingesteld met NOM en de afgelopen dagen met wat zon was al goed te zien dat een thuisbatterij goed is voor het meer gebruiken van de opgewekte zonnestroom. Wat me opvalt is dat het laden van de batterij niet altijd automatisch gebeurd (of ik zie het niet). Als ik de gebruiksmode verander en daarna meteen weer op NOM zet dan start de thuisbatterij met laden.
Heb nu v144 op de MT, maar het forceren van een update via de app lukt niet door middel van het aantikken van de " apparaat" . Ik krijg alleen de popup "Tip is de nieuwste versie" te zien, ook als ik het meerdere malen achter elkaar doe.
Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...
v144 voor de V3 is momenteel de laatste publieke versie, dus het klopt dat er geen update is.DoctorV64 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:25:
Sinds vorige week in bezit van de Venus E V3 en sinds maandag in gebruik genomen op een aparte groep met een HW P1 meter.
Je zal eerst even onderscheid moeten maken tussen of het laden daadwerkelijk niet gebeurd, of dat je inderdaad niet ziet dat het gebeurd. De app staat niet bekend om zijn rappe ververssnelheid, dus dat is misschien niet de meest betrouwbare manier om het te controleren. Het kan zijn dat als je modus verandert, de app gewoon update en je daardoor pas ziet wat er daadwerkelijk gebeurt.
Als je HW P1 hebt, neem ik aan dat je ook de HW app geïnstalleerd hebt. Zie je daar dan bijvoorbeeld momenten met langdurig overschot zonder dat het geladen wordt of iets dergelijks? Zorg sowieso voor een sterke stabiele verbinding voor de Marstek batterij.
Nee! Ik heb de CT003 beneden in de meterkast hangen, een Venus C in de bijkeuken en een Venus A op zolder. Je netwerk (wifi) moet uiteraard wel door het hele huis goed zijn. Werkt hier prima!ruby01 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:30:
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
Heb je wel een stabiele CT verbinding? 't Zou goed moeten werken, ongeacht firmware versie, hier werkte het iig prima op v135, v144 en nu v145.DoctorV64 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:25:
'k Heb zelf een paar keer gehad dat ik de verbinding met m'n HW P1 meter verloor, sinds ik de P1 meter voeding heb gegeven (zit ook een USB poort op om laadkabel aan de sluiten) is 't stabiel.
En zo komt het wel vaker voor dat gebruikers met een beetje troubleshooten voor zichzelf een exotische 'oplossing' vinden, die voor een ander wél of niet werkt.
Klopt dat Marstek niet elke firmware versie pushed richting gebruikers. Als ik het goed heb gelezen is v146 de laatste (beta?), en is daarmee een LAN issue gefixt.Heb nu v144 op de MT, maar het forceren van een update via de app lukt niet door middel van het aantikken van de " apparaat" . Ik krijg alleen de popup "Tip is de nieuwste versie" te zien, ook als ik het meerdere malen achter elkaar doe.
Mocht je echt de laatste firmware willen draaien dan kan je die aanvragen via instellingen->help & feedback -> ask Marstek. Dan zetten ze um hoogstwaarschijnlijk handmatig voor je klaar, binnen een dagje.
Ik neem aan dat wanneer Marstek over een tijdje echt vertrouwen heeft in een firmware versie, ze alle gebruikers weer automatisch naar dezelfde versie tillen. Hier werkt v145 op dit moment prima, dus zie ik geen noodzaak de laatste te moeten hebben.
Oh, dit betekent dan niet dat ik op v144 zit, maar dat v144 beschikbaar is? Kan je dan ook ergens zien op welke versie je wel zit?pascallj schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:31:
[...]
v144 voor de V3 is momenteel de laatste publieke versie, dus het klopt dat er geen update is.
Het is al maanden geleden dat ik een update heb gehad, dat ik het eerlijk gezegd niet meer weet. Volgens mij geeft dat daadwerkelijk wel de versie aan die is geïnstalleerd. Je kunt nog 1 scherm verder gaan om te kijken welke versies er voor jou klaar staan zonder ze daadwerkelijk te installeren.purplizer schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:39:
[...]
Oh, dit betekent dan niet dat ik op v144 zit, maar dat v144 beschikbaar is? Kan je dan ook ergens zien op welke versie je wel zit?
[Afbeelding]
Het kan namelijk ook zijn dat er een update voor de "VNS" of "BMS" is: dan zal er ook een update klaar staan. Nieuwste publieke combinatie is 144.116.110 de laatste keer dat ik het controleerde.
Het ging inderdaad om een update voor de VNS en BMS. Moest trouwens wel eerst de ethernetkabel verwijderen voor de update lukte, de eerste twee gaven na een tijdje telkens aan geslaagd te zijn, zonder de update effectief te hebben doorgevoerd.pascallj schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:55:
[...]
Het is al maanden geleden dat ik een update heb gehad, dat ik het eerlijk gezegd niet meer weet. Volgens mij geeft dat daadwerkelijk wel de versie aan die is geïnstalleerd. Je kunt nog 1 scherm verder gaan om te kijken welke versies er voor jou klaar staan zonder ze daadwerkelijk te installeren.
Het kan namelijk ook zijn dat er een update voor de "VNS" of "BMS" is: dan zal er ook een update klaar staan. Nieuwste publieke combinatie is 144.116.110 de laatste keer dat ik het controleerde.
Benieuwd of mijn tellertje met winststatistieken ook terug begint te werken nu. Werkte niet toen ik die drie dagen geleden installeerde, een factory reset loste dat probleem op. En sinds gisterenochtend is dat tellertje plots weer gestopt, terwijl de laad- en ontlaadcapaciteit wel correct wordt bijgehouden in de statistieken.
@pascallj De MT staat op een meter afstand van de P1 meter in de meterkast. Als antwoord op je vraag over overschot, zie mijn screenshots van de HW app:
/f/image/8IwlIEiJuArZHt5Wgx6Z9SDu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mEBfjshM7N3y4XBw20Wg0QlB.png?f=fotoalbum_large)
Over de verbinding ook weer even 2 screenshots:
/f/image/GdzF6MUcGaTxitiFogtPBRvv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DghKAjIHAjZ3IvzvOkcxNSZ9.png?f=fotoalbum_large)
@Chris.nl De CT verbinding is met wifi en de app geeft dit aan:
/f/image/8IwlIEiJuArZHt5Wgx6Z9SDu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mEBfjshM7N3y4XBw20Wg0QlB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GdzF6MUcGaTxitiFogtPBRvv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DghKAjIHAjZ3IvzvOkcxNSZ9.png?f=fotoalbum_large)
Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...
Maar heb je hier ook uitleg bij? Want op een kleine piek na zie ik volgens mij een mooie NOM lijn. En die piek kan ook veroorzaakt worden door teveel vermogen van je zonnepanelen wat de batterij niet kan opladen bijvoorbeeld.DoctorV64 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:43:
@pascallj De MT staat op een meter afstand van de P1 meter in de meterkast. Als antwoord op je vraag over overschot, zie mijn screenshots van de HW app:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ongerelateerd: is er een reden waarom je de batterij alleen op Fase A hebt ipv 3-fase?
Aansluiting is 1 fase hier in ons huis. De app geeft dit aan (oven staat aan vandaar zo hoog verbruik).pascallj schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:47:
[...]
Maar heb je hier ook uitleg bij? Want op een kleine piek na zie ik volgens mij een mooie NOM lijn. En die piek kan ook veroorzaakt worden door teveel vermogen van je zonnepanelen wat de batterij niet kan opladen bijvoorbeeld.
Ongerelateerd: is er een reden waarom je de batterij alleen op Fase A hebt ipv 3-fase?
![]() | ![]() |
[ Voor 31% gewijzigd door DoctorV64 op 27-12-2025 17:59 ]
NOM zou hij in elk geval gewoon automatisch moeten doen. Van zodra er overschot is die het net opgestuurd gaat worden, moet de batterij dat gaan laden. Goed dat je met even van modus te switchen dat wel werkend krijgt, maar dat is een tussenoplossing natuurlijk. Zou het alleszins even melden bij MT. Niets zo makkelijk als iets dat automatisch loopt. Ik loop hier al ruim 7 maanden NOM met de 2 batterijen, ze worden door HA enkel op pauze gezet als de EV lader aan het laden is. Als ik jou was zou ik het alleszins even melden bij Marstek.DoctorV64 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:54:
[...]
Aansluiting is 1 fase hier in ons huis.
Ja het is een mooie NOM lijn maar ik heb de afgelopen 2 dagen de mode veranderd en weer terug naar NOM gezet (beide dagen was de MT leeg aka op 12%) voordat de MT weer ging laden. Daarna ging de MT netjes laden en ontladen zoals de lijn aangeef. Ik zou verwachten dat ik niet dat trucje hoef te doen. Maar misschien moet ik er helemaal niet naar kijken / me druk om maken.
Ah okee, ik gebruik zelf geen P1 meter dus weet niet precies hoe snel de batterij gaat laden bij de eerste zonnestralen. Misschien moet er voor een x aantal minuten een bepaald vermogen zijn voordat er begonnen wordt.DoctorV64 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:54:
[...]
Aansluiting is 1 fase hier in ons huis. De app geeft dit aan (oven staat aan vandaar zo hoog verbruik).Ja het is een mooie NOM lijn maar ik heb de afgelopen 2 dagen de mode veranderd en weer terug naar NOM gezet (beide dagen was de MT leeg aka op 12%) voordat de MT weer ging laden. Daarna ging de MT netjes laden en ontladen zoals de lijn aangeef. Ik zou verwachten dat ik niet dat trucje hoef te doen. Maar misschien moet ik er helemaal niet naar kijken / me druk om maken.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Want een overschot van 0,3 kWh betekent dat er nog bijna geen energie teruggeleverd is. Ik zou het 's ochtends even ietsjes langer laten gaan voordat je ingrijpt.
Dit speelde ook al in mijn gedachten, ik kijk het eerst even een aantal dagen aan met wat meer zon.pascallj schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:03:
[...]
Ah okee, ik gebruik zelf geen P1 meter dus weet niet precies hoe snel de batterij gaat laden bij de eerste zonnestralen. Misschien moet er voor een x aantal minuten een bepaald vermogen zijn voordat er begonnen wordt.
Ik heb ook de P1 meter van MT zelf, daar kan ik ook nog mee testen of dat verschil maakt.
[ Voor 9% gewijzigd door DoctorV64 op 27-12-2025 18:07 ]
Het is ook PV overschot. Dus gaat de accu niet direct laden bij de eerste zonnestralen. Eerst zal je eigenverbruik aangevuld worden en pas wanneer dat te laag is en de PV het net dreigt op te gaan gaat de accu laden.DoctorV64 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:06:
[...]
Dit speelde ook al in mijn gedachten, ik kijk het eerst even een aantal dagen aan met wat meer zon.
Ik heb ook de P1 meter van MT zelf, daar kan ik ook nog mee testen of dat verschil maakt.
En ook dat is relatief want ondertussen moet de PV ook je eigenverbruik aanvullen tot 100%.
Bijvoorbeeld opvragen wat de via dhcp verkregen parameters zijn.pascallj schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:13:
[...]
De rest is al beantwoord, maar snap niet helemaal wat je zou willen met een portaal? Het bestaat in elk geval niet. Je hebt standaard alleen de app en de batterij. Via 3rd party BLE, Modbus en Cloud relay oplossingen zijn al net iets meer dingen in te stellen en uit te lezen, maar dat is het wel.
Eventueel aanpassen naar een fixed ip adres. En een naam die voor elke batterij uniek is.
Zoals het er nu uit ziet hebben alle batterijen dezelfde naam: CH395 voor de bedrade verbinding en wlan0 voor de wifi verbinding. Nu weet ik niet wie-wie is.
Tot slot: geen van drie lijkt de bekabelde netwerk aansluiting te gebruiken - enkel wifi. Hier lijkt een update voor te zijn. Die heb ik aangevraagd via de app - maar nog niet ontvangen => hier is het nog even afwachten.
[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 27-12-2025 22:26 ]
Aha, ja dat hadden ze ook in de app kunnen stoppen. Het MAC adres staat op de zijkant van de batterij, daarmee kan je ze evt identificeren. De rest is niet mogelijk, maar had een mooie toevoeging geweest.Airw0lf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:21:
[...]
Bijvoorbeeld opvragen wat de via dhcp verkregen parameters zijn.
Eventueel aanpassen naar een fixed ip adres. En een naam die voor elke batterij uniek is.
Zoals het er nu uit ziet hebben alle batterijen dezelfde naam: CH395 voor de bedrade verbinding en wlan0 voor de wifi vervinding. Geen van drie lijkt de bekabelde netwerk aansluiting te gebruiken - enkel wifi.
De bekabelde verbinding zou moeten werken vanaf v139 ongeveer maar zijn verhalen dat dat met de nieuwste 'test' firmwares beter is. Misschien komt dat snel naar iedereen.
Verlies is ongeveer 25%. Als je de kwartiergegevens van je digitale meter hebt over een jaar kan je vrij gemakkelijk berekenen wat de rentabiliteit is.Bravertal schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 08:20:
[...]
Tja, dat hangt een beetje af van het verlies tijdens het laden/ontladen. Als er volgend jaar een batterij is van 7kwh voor een knappe prijs (goedkoop per kWh) dan wil ik die en anders gewoon 5,12 kwh van Marstek (of een andere goedkope batterij).
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
MAC vd wifi staat ook in de appAirw0lf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:21:
[...]
Bijvoorbeeld opvragen wat de via dhcp verkregen parameters zijn.
Zoals het er nu uit ziet hebben alle batterijen dezelfde naam: CH395 voor de bedrade verbinding en wlan0 voor de wifi verbinding. Nu weet ik niet wie-wie is.
Tot slot: geen van drie lijkt de bekabelde netwerk aansluiting te gebruiken - enkel wifi. Hier lijkt een update voor te zijn. Die heb ik aangevraagd via de app - maar nog niet ontvangen => hier is het nog even afwachten.
Er staat een (standaard) upgrade klaar voor v1 en v2.
Heeft iemand V155 al geupgrade? Verschillen?
En ook voor v3, V144 een upgrade.
Ben er een beetje huiverig voor nu het prima werkt allemaal.
[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2025 08:13 ]
Ik heb al een aantal weken V155 voor mijn V1 en V2 en er staat een nieuwe update klaar omdat ik DoD set wil. Mijn V3 draait een drietal weken op V144 zonder problemen maar daar staat ook een nieuwe update voor klaar.AUijtdehaag schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:58:
Hier nog geen v155. Heb je deze gekregen zonder erom te vragen?AUijtdehaag schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:58:
Changelogs v155:
Vertaald:新增充放电时累计功能;新增支持下发并网标准
Changelog v144: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Added cumulative charging and discharging function; added support for issuing grid connection standards.
Yup. Geen vragen gesteld bij v1 en v2pascallj schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:27:
[...]
Hier nog geen v155. Heb je deze gekregen zonder erom te vragen?
(nieuwe v3 werkte niet maar dat was een ander verhaal, die werkt inmiddels)
Edit: waar vind je die changelogs?
[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2025 08:31 ]
zojuist 146 geïnstalleerd (op verzoek). Nu heb ik een werkende bekabelde verbinding zonder dat BT aan hoeft te staan. Wifi uitgeschakeld. Op 145 werkte dit alleen goed als BT ook actief was.pascallj schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:25:
[...]
De bekabelde verbinding zou moeten werken vanaf v139 ongeveer maar zijn verhalen dat dat met de nieuwste 'test' firmwares beter is. Misschien komt dat snel naar iedereen.
Ik ben 2 dagen geleden naar V156 gegaan. Volgens sommige testen zou V155 iets trager reageren met de HWP1. Daarom had ik V156 via de app aangevraagd. Ik zie feitelijk geen verschil. Update ging vlekkeloos.AUijtdehaag schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:58:
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Hoe heb je wifi uitgeschakeld?jj85 schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:13:
[...]
zojuist 146 geïnstalleerd (op verzoek). Nu heb ik een werkende bekabelde verbinding zonder dat BT aan hoeft te staan. Wifi uitgeschakeld. Op 145 werkte dit alleen goed als BT ook actief was.
Draai ik denk al 2 maanden op een v1 en v2, draait zoals gewoonlijk hier.pascallj schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:27:
[...]
Hier nog geen v155. Heb je deze gekregen zonder erom te vragen?
Changelogs v155:
[...]
Vertaald:
[...]
Changelog v144: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Hier niet - lijkt voor alle apparaten (3 batterijen en CT-3) die van de "blauwe-tand" te zijn.
Vraagje, op forum antwoord niet (volledig) kunnen vinden
Ik wil 2x de v3 van Marstek kopen. Aansturen met P1 homewizard kan maar met 1. Nu lees ik verschillende verhalen dat je ook met homewizard socket de accu kunt aansturen (zonnestroom sturen, stroom vragen). Klopt dit en werkt het ? Ik wil eigenlijk de p1 splitter aanachaf voorkomen.
Of geeft het dan alleen inzicht (inkomend/uitgaand stroom).
Albast bedankt.
Ik wil 2x de v3 van Marstek kopen. Aansturen met P1 homewizard kan maar met 1. Nu lees ik verschillende verhalen dat je ook met homewizard socket de accu kunt aansturen (zonnestroom sturen, stroom vragen). Klopt dit en werkt het ? Ik wil eigenlijk de p1 splitter aanachaf voorkomen.
Of geeft het dan alleen inzicht (inkomend/uitgaand stroom).
Albast bedankt.
[ Voor 18% gewijzigd door Sixkiller86 op 28-12-2025 10:20 ]
Maar dat is omdat je die ooit hebt aangevraagd of gekregen. Van de week was v153 nog de laatste publieke versie.S2S schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:10:
[...]
Draai ik denk al 2 maanden op een v1 en v2, draait zoals gewoonlijk hier.
Ik ben ook naar firmware versie 1.46 gegaan.
Nu krijg ik weer verbinding met de batterijen zonder bluetooth verbinding.
Deze keer moest ik ook de communicatie module updaten, wat geen status gaf tijdens bijwerken.
Nu krijg ik weer verbinding met de batterijen zonder bluetooth verbinding.
Deze keer moest ik ook de communicatie module updaten, wat geen status gaf tijdens bijwerken.
[ Voor 48% gewijzigd door ralphv op 28-12-2025 10:48 ]
Ik ben in de markt om te kijken naar de Venus E.
Ik heb niet de mogelijkheid om een aparte kring te trekken naar waar de batterij dient te staan. Er is echter wel een aparte kring beschikbaar waar m'n ventilatie op draait. (Max 300W). (Ik heb 1 kring afgezekerd op 20A, 2 stopcontacten). Dit lijkt me thermisch en elektrisch veilig om hem op 2500W te laten terug leveren . Moet die dan 'vast' worden aangesloten? Aangezien het beestje sowieso 2500W kan trekken, er geen groter verbruik ik dan 300W (maar nominaal wordt dit mss een 60W), lijkt me het overig stopcontact ideaal.
Of mis ik ergens iets?
Ik heb niet de mogelijkheid om een aparte kring te trekken naar waar de batterij dient te staan. Er is echter wel een aparte kring beschikbaar waar m'n ventilatie op draait. (Max 300W). (Ik heb 1 kring afgezekerd op 20A, 2 stopcontacten). Dit lijkt me thermisch en elektrisch veilig om hem op 2500W te laten terug leveren . Moet die dan 'vast' worden aangesloten? Aangezien het beestje sowieso 2500W kan trekken, er geen groter verbruik ik dan 300W (maar nominaal wordt dit mss een 60W), lijkt me het overig stopcontact ideaal.
Of mis ik ergens iets?
Op een standaard stopcontact (Niko bvb) mag je 16A verbruiken ofwel 3520W.
Elektrisch gezien lijkt me dat dan zeker ok om er 2500W door te laten gaan.
Vast aansluiten is hier ook op een apart stopcontact op 1 kring. De kabel van de batterij is ook maar 1,5mm2 dus daar zou die op berekend moeten zijn. De vaste stekker knip ik dus niet af ivm garantie.
Ik weet niet of er kabels bestaan van 2,5mm2 met een vaste stekker zoals die op de batterij vast aangesloten wordt zodat je de andere zijde rechtstreeks op een automaat kan aansluiten.
Elektrisch gezien lijkt me dat dan zeker ok om er 2500W door te laten gaan.
Vast aansluiten is hier ook op een apart stopcontact op 1 kring. De kabel van de batterij is ook maar 1,5mm2 dus daar zou die op berekend moeten zijn. De vaste stekker knip ik dus niet af ivm garantie.
Ik weet niet of er kabels bestaan van 2,5mm2 met een vaste stekker zoals die op de batterij vast aangesloten wordt zodat je de andere zijde rechtstreeks op een automaat kan aansluiten.
Als ik 100% zeker zou weten dat ik een groep heb waar slechts een klein gebruiktje op zit zoals je omschrijft dan zou ik gewoon de stekker in het stopcontact steken en um op 2500watt zetten.Nexoez schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:51:
Ik ben in de markt om te kijken naar de Venus E.
Of mis ik ergens iets?
Maar ik gok dat niemand je hier zal adviseren om dit te doen. Ik adviseer het je nu ook niet. Ik weet niet 100% zeker of er bijvoorbeeld niet ook nog een slaapkamer of keukenstopcontact achter die zekering zit. 'k Heb ook nog nooit gehoord van een aparte groep voor slechts de mechanische ventilatie.
Als je op eigen initiatief, verantwoording en risico het toch wil doen..... Dan zou ik eerst die groep stroomloos maken en alle andere stopcontacten/lampen in het huis/schuur checken om er 100% zeker van te zijn dat de situatie echt zo is zoals je nu omschrijft.
Zit er toch een (slaap)kamer of derde stopcontact op die groep dan zou ik er echt niet aan beginnen. Je gaat de komende 10/15 jaar echt niet onthouden dat je beter geen stofzuiger of kacheltje in dat stopcontact kan steken als de Marstek staat te loeien omdat er een pizza in de oven zit.
Nu heb ik de Marstek V3 gedetecteerd in mijn LAN netwerk onder CH395 maar de CT003 zie ik nergens terug in mijn WLAN netwerk? wel verschillende wlan0 maar allen niet met de mac reeks zoals die op de CT003 staat gedrukt? En wanneer ik poorten vrijgeef zal de Marstek dan wel van buitenaf benaderbaar zijn? Welke poorten zijn dat dan?
Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122
Heb de V156 al een 2-tal weken in gebruik op de V1’s en de V2, wat gespeeld met de DoD, loopt prima, geen enkel probleem gehad.AUijtdehaag schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:24:
@PNARI Ik hoor graag vanmiddag de resultaten van de upgrades en versienummers
Iemand dit issue tegengekomen. Niets specifiek gevonden in dit topic.
Bij firmware upgrade v144 venus E3 vorige week dacht ik dat alles was upgedate voor VNS en BMS.
Deze morgen had ik twijfels over de soc, gaf al 100% aan, maar gisteren maar 4kwh ingeduwd.
Wanneer ik klikte op hulp en feedbackin de app, stond er een nieuwe update klaar voor VNS en ook BMS. Ik dacht deze update zal het probleem van soc misschien oplossen
Heel de upgrade verliep goed, er werden geen fouten gemeld.
Alleen de batterij gaf na de restart maar soc 0% aan.
Terug naar de app, en de laatste firmware BMS 110 upgrade staat er nog actief. Ik kan deze blijven installeren, geen foutmeldingen, maar na reboot soc op 0%, en firmware update nog aktief/f/image/eTPYThihckUwoVnab0Zvk5i5.png?f=fotoalbum_large)
Met de andere 2 batterijen, die ook vandaag zijn upgedate, geen probleem.
Update:
Het probleem is momenteel verholpen.
De stekker van de batterij uitgetrokken, en wat later de batterij opgestart zonder stekker.
Nu stond de soc terug op 90%, wat de waarde was voor de update.
Daarna stekker ingestoken, soc bleef ok, en geen firmware updates meer actief, en batterij in nom mode doet het normaal.
Bij firmware upgrade v144 venus E3 vorige week dacht ik dat alles was upgedate voor VNS en BMS.
Deze morgen had ik twijfels over de soc, gaf al 100% aan, maar gisteren maar 4kwh ingeduwd.
Wanneer ik klikte op hulp en feedbackin de app, stond er een nieuwe update klaar voor VNS en ook BMS. Ik dacht deze update zal het probleem van soc misschien oplossen
Heel de upgrade verliep goed, er werden geen fouten gemeld.
Alleen de batterij gaf na de restart maar soc 0% aan.
Terug naar de app, en de laatste firmware BMS 110 upgrade staat er nog actief. Ik kan deze blijven installeren, geen foutmeldingen, maar na reboot soc op 0%, en firmware update nog aktief
/f/image/eTPYThihckUwoVnab0Zvk5i5.png?f=fotoalbum_large)
Met de andere 2 batterijen, die ook vandaag zijn upgedate, geen probleem.
Update:
Het probleem is momenteel verholpen.
De stekker van de batterij uitgetrokken, en wat later de batterij opgestart zonder stekker.
Nu stond de soc terug op 90%, wat de waarde was voor de update.
Daarna stekker ingestoken, soc bleef ok, en geen firmware updates meer actief, en batterij in nom mode doet het normaal.
[ Voor 12% gewijzigd door ranico op 28-12-2025 12:44 ]
Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V144 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp
Ik heb 3 Venus 3 batterijen - 2 staan in stand-by mode en 1 in by-pass mode. Alle 3 staan ingesteld op self-consumption en zijn op dit moment voor minder dan de ingestelde DoD-waarde gevuld. De DoD staat voor alle 3 op 88% (fabrieksinstelling - niet aangepast)
Ik zou dan alle 3 op stand-by mode verwachten - wachtend tot er weer bijgeladen kan worden. Klopt die verwachting?
Ik zou dan alle 3 op stand-by mode verwachten - wachtend tot er weer bijgeladen kan worden. Klopt die verwachting?
Goedemiddag allen,
Ik lees nu een jaar ofzo met veel interesse dit topic en ik heb onlangs dan ook een Venus E v3 + P1 meter (CT003, vermoed ik) besteld en zal dat de aankomende week ontvangen. Prima deal voor 1220 en via mijn gemeente krijg ik ook nog eens 400 terug aan subsidie, dus tja. .ik denk dat het niet veel goedkoper zal worden voor mij binnen nu en 6 tot 9 maanden.
Ik heb tevens zo'n 10 jaar al zonnepanelen liggen a 3100Wp op het zuid/zuidwesten.
Nu heb ik nog een lopend contract tot 1 oktober '26, dus wil de batterij nog niet gaan gebruiken, want ik zie het nut er nu nog niet van in, omdat ik toch nog alles 100% kan salderen zonder TLK.
Maar kan ik al wel vast straks die P1 meter in gebruik nemen of MOET de Venus E dan óók aangesloten worden?
Ik lees nu een jaar ofzo met veel interesse dit topic en ik heb onlangs dan ook een Venus E v3 + P1 meter (CT003, vermoed ik) besteld en zal dat de aankomende week ontvangen. Prima deal voor 1220 en via mijn gemeente krijg ik ook nog eens 400 terug aan subsidie, dus tja. .ik denk dat het niet veel goedkoper zal worden voor mij binnen nu en 6 tot 9 maanden.
Ik heb tevens zo'n 10 jaar al zonnepanelen liggen a 3100Wp op het zuid/zuidwesten.
Nu heb ik nog een lopend contract tot 1 oktober '26, dus wil de batterij nog niet gaan gebruiken, want ik zie het nut er nu nog niet van in, omdat ik toch nog alles 100% kan salderen zonder TLK.
Maar kan ik al wel vast straks die P1 meter in gebruik nemen of MOET de Venus E dan óók aangesloten worden?
[ Voor 0% gewijzigd door Raymy01 op 28-12-2025 12:16 . Reden: tikfouten hersteld ]
Is toen wel na e-mail verkeer gepusht, niet naar gevraagd . Maar maakt dat uit ? Is gewoon een stabiele versie blijkbaar .pascallj schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:36:
[...]
Maar dat is omdat je die ooit hebt aangevraagd of gekregen. Van de week was v153 nog de laatste publieke versie.
[ Voor 9% gewijzigd door S2S op 28-12-2025 12:25 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Na een upgrade naar firmware v144 (Marstek v3) zie ik in de Marstek-app dat de Local API aan staat op poort 30000. Dat lijkt dus in orde. Ik kan de batterij meestal ook zien, al is de werking behoorlijk buggy. Dat is eerlijk gezegd al zo sinds dag één. Ik heb de Marstek geintegreerd in Home Assistant en communiceer met UDP. Dat ging aardig goed een aantal weken lang. Tot nu dus.
In de Advanced BLE monitoring and diagnostics for Marstek battery systems van R. Weijnen wordt de Local API echter als disabled weergegeven. Dat is vreemd.
Ik ontvang geen enkele UDP-response van de Marstek. Daardoor vertrouw ik de BLE-tool eigenlijk meer dan de Marstek-app zelf.
Heeft iemand hier ervaring mee en weet hoe ik uit deze situatie kom?
Ik heb de Marstek inmiddels meerdere keren gereboot, de API aan en uit gezet, de poort gewijzigd, enzovoort. Dat laatste werkt overigens vaak niet eens. Het blijft een behoorlijk buggy ervaring. Verder is het wat verwarrend dat er in de app 2 settings zijn die hetzelfde doen.In de instellingen staat Local API (aan/uit) maar ook onder geavanceerde functies kan je dat doen.
In de Advanced BLE monitoring and diagnostics for Marstek battery systems van R. Weijnen wordt de Local API echter als disabled weergegeven. Dat is vreemd.
Ik ontvang geen enkele UDP-response van de Marstek. Daardoor vertrouw ik de BLE-tool eigenlijk meer dan de Marstek-app zelf.
Heeft iemand hier ervaring mee en weet hoe ik uit deze situatie kom?
Ik heb de Marstek inmiddels meerdere keren gereboot, de API aan en uit gezet, de poort gewijzigd, enzovoort. Dat laatste werkt overigens vaak niet eens. Het blijft een behoorlijk buggy ervaring. Verder is het wat verwarrend dat er in de app 2 settings zijn die hetzelfde doen.In de instellingen staat Local API (aan/uit) maar ook onder geavanceerde functies kan je dat doen.
3x Marstek 5,12kWh V151 | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh
Bij mij zag ik al wel vrij snel de CT003 in het netwerk terug. Ik heb met 3 batterijen in de LAN die allen alleen CH395 tonen wel even alles stuk voor stuk moeten inregelen om te kijken welke nu wat was in de router.jefjef schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:31:
Nu heb ik de Marstek V3 gedetecteerd in mijn LAN netwerk onder CH395 maar de CT003 zie ik nergens terug in mijn WLAN netwerk? wel verschillende wlan0 maar allen niet met de mac reeks zoals die op de CT003 staat gedrukt? En wanneer ik poorten vrijgeef zal de Marstek dan wel van buitenaf benaderbaar zijn? Welke poorten zijn dat dan?
Bij versie 146 hoef je niets open te zetten om van buitenaf bereikbaar te zijn.
Weet je zeker dat jouw CT003 verbonden is met de wifi?
Heeft hier iemand zo een micro omvormer gekocht? Ik heb hier nog 1 zonnepaneel op reserv staan, wou daar een plugin van maken eventueel... Om dan toch een beetje bij hetzelfde merk te blijven...
Bedankt! Ik ga het sowieso dubbel checken. Het is een nieuwbouwwoning, volgens de eendraad schema's (die gekeurd zijn) zou het moeten kloppen. Het is ook een aparte kring richting m'n zolder, dus het lijkt me ergens wel logisch.Chris.nl schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:14:
[...]
Als ik 100% zeker zou weten dat ik een groep heb waar slechts een klein gebruiktje op zit zoals je omschrijft dan zou ik gewoon de stekker in het stopcontact steken en um op 2500watt zetten.
Maar ik gok dat niemand je hier zal adviseren om dit te doen. Ik adviseer het je nu ook niet. Ik weet niet 100% zeker of er bijvoorbeeld niet ook nog een slaapkamer of keukenstopcontact achter die zekering zit. 'k Heb ook nog nooit gehoord van een aparte groep voor slechts de mechanische ventilatie.
Als je op eigen initiatief, verantwoording en risico het toch wil doen..... Dan zou ik eerst die groep stroomloos maken en alle andere stopcontacten/lampen in het huis/schuur checken om er 100% zeker van te zijn dat de situatie echt zo is zoals je nu omschrijft.
Zit er toch een (slaap)kamer of derde stopcontact op die groep dan zou ik er echt niet aan beginnen. Je gaat de komende 10/15 jaar echt niet onthouden dat je beter geen stofzuiger of kacheltje in dat stopcontact kan steken als de Marstek staat te loeien omdat er een pizza in de oven zit.
Indien ik er 100% zeker ben, dan ga ik er voor..
Uitdaging 2: die batterij op zolder krijgen 😁
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
/f/image/LaBA0b23pAc4fo8SoA1fWzkg.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/2nYlhZgasHqN9CnCBfSkUm0e.png?f=fotoalbum_tile)