AUijtdehaag schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:18:
[...]

Denk eens na over een dynamisch contract zonder zonnepaneelboete dan kan je de batterij veel beter inzetten in de winter en spek je niet de kerstbonus van de energie maatschappij manager.
*auijtdehaag twijfelt over een derde marstek ivm eindejaarskorting
Dat valt best wel tegen. Ik heb echt maar 1 of twee dagen per week dat ik rendabel kan 'handelen' de afgelopen maanden. Voor zelfgebruik zouden de situaties hetzelfde zijn. Gaat heel lang duren om daar die extra batterij mee terug te verdienen. Als het salderen voorbij is, worden de situaties alleen nog maar minder.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:18
pascallj schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:04:
[...]

Kanaal 13 is sowieso al een kanaal wat niet door alle apparaten geaccepteerd wordt, dus je kan eens experimenteren met een kanaal van 1-11.
Helaas begon het klapperen weer na een uurtje stabiel gedraaid te hebben. Het ap staat nu op channel 1 dus dat zou ‘t niet meer moeten zijn. Ik ga Marstek nog maar even berichten. Ik vraag me af of het een probleem is tussen Marstek/Unifi (dan zouden anderen dit ook in de logs moeten zien). Of meer specifiek bij mij thuis.

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:11

Bossi13

1 x MT Venus E V3.0 + ct003

Hoi PisPix,

Ik ben gaan kijken in mijn selfhosted netwerk server van UniFi. Ik maakte een apart wifi netwerk enkel op 2,4Ghz enkel voor Marstek met de aangeprezen simpele ssid en paswoord zonder speciale leestekens.
Sinds 12:25 draait mijn batterij weer na meer dan 5 dagen herstarten en herstarten en herstarten, minuut na minuut…om zot van te worden.

De log van de UniFi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_IGIin8Dzk8GY6WACWfxpUkwFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaOAUxB5VRWxIm2RExoOi4kz.jpg?f=fotoalbum_large

En dit alles na een mislukte update naar 145 voor Venus E V3.0, gekoppeld aan Marstek P1 meter.
Nu draait ie wel op alle laatste FW versies.
Even afwachten of het zo blijft 🤞

[ Voor 10% gewijzigd door Bossi13 op 21-12-2025 15:06 ]

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 31-01 13:47
@PisPix en @Bossi13 ,
Geheel overbodig natuurlijk maar voor nu en in de toekomst is het wellicht handig om in jullie onderschrift te vermelden om wat voor versie accu het gaat.

Tav de storing: is het de accu of de CT of beide die elke keer "pingt".

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:08

S2S

AUijtdehaag schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:18:
[...]

Denk eens na over een dynamisch contract zonder zonnepaneelboete dan kan je de batterij veel beter inzetten in de winter en spek je niet de kerstbonus van de energie maatschappij manager.
*auijtdehaag twijfelt over een derde marstek ivm eindejaarskorting
Ik heb een dynamisch contract en heeft afgelopen 2 maanden totaal geen zin kost je alleen maar geld . Prijzen zijn zo goed als vlak .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• PisPix
3DWim schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:09:
@PisPix en @Bossi13 ,
Geheel overbodig natuurlijk maar voor nu en in de toekomst is het wellicht handig om in jullie onderschrift te vermelden om wat voor versie accu het gaat.

Tav de storing: is het de accu of de CT of beide die elke keer "pingt".
Zal ik doen als ik weer achter een Pc zit. Ik heb een V2 en alleen de batterij heeft er last van. De CT003 is gewoon stabiel online.

@Bossi13 Dit probleem speelt dus bij de V3 en V2. Ben benieuwd of er Unifi (ik host hem ook zelf) gebruikers zijn icm de Marstek V2 of V3 die het probleem niet hebben. Hij is steeds maar een paar seconde weg. Maar dan is hij de P1 meter dus ook kwijt en zal er meer “verlies” zijn dan wanneer de Marstek gewoon stabiel online blijft lijkt me.

• Bossi13

Bossi13

@PisPix

Je kan misschien ook eens proberen om op je modem een apart wifi-netwerk te broadcasten op 2,4Ghz?

Bij mij waren het problemen met de update van de batterij, niet met UniFi voor zover ik weet….

Ik krijg mijn onderschrift niet in orde zoals gevraagd werd 🙈

[ Voor 13% gewijzigd door Bossi13 op 21-12-2025 15:57 ]

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@PisPix Zou je niet een SSID voor alleen de Marstek kunnen maken, die alleen uitgezonden wordt door het AP op zolder? Dan KAN ie nergens anders heen.

Ook voor @Bossi13, hebben jullie de beveiliging op WPA2+WPA3 of WPA2-only staan? Mijn Marstek lijkt stabiel op WPA2-Only. 'k Gebruik geen UniFi spul, maar HPE Instant On. Waarschijnlijk een andere chipsets dus, maar wellicht het proberen waard....

Marstek Venus E v3 | v146 | NoM | HWP1

• PisPix
Bossi13 schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:54:
@PisPix

Je kan misschien ook eens proberen om op je modem een apart wifi-netwerk te broadcasten op 2,4Ghz?

Bij mij waren het problemen met de update van de batterij, niet met UniFi voor zover ik weet….

Ik krijg mijn onderschrift niet in orde zoals gevraagd werd 🙈
Het zit al op een eigen SSID (2.4 GHz en IOT optimalisatie ingeschakeld). Ik zie op de andere AP’s geen poging tot connecten dus ik denk niet dat het roamen is.

Mogelijk zouden je wifi problemen ook de firmware upgrade in de weg gezeten kunnen hebben. Stel dat bij de disconnect/connect de netwerkstack van de batterij herstart wordt en diezelfde stack wordt voor Bluetooth gebruikt, dan zou het met elkaar te maken kunnen hebben. Geen idee, het is een longshot.

• PisPix
Chris.nl schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:57:
@PisPix Zou je niet een SSID voor alleen de Marstek kunnen maken, die alleen uitgezonden wordt door het AP op zolder? Dan KAN ie nergens anders heen.

Ook voor @Bossi13, hebben jullie de beveiliging op WPA2+WPA3 of WPA2-only staan? Mijn Marstek lijkt stabiel op WPA2-Only. 'k Gebruik geen UniFi spul, maar HPE Instand On. Waarschijnlijk andere een chipsets dus, maar wellicht het proberen waard....
Dedicated ssid gemaakt op alleen ‘t zolder ap, maar hij blijft klapperen. Dit ssid (en het vorige) staat op wpa2 only.

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:28
PisPix schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:52:
[...]

Zal ik doen als ik weer achter een Pc zit. Ik heb een V2 en alleen de batterij heeft er last van. De CT003 is gewoon stabiel online.

@Bossi13 Dit probleem speelt dus bij de V3 en V2. Ben benieuwd of er Unifi (ik host hem ook zelf) gebruikers zijn icm de Marstek V2 of V3 die het probleem niet hebben. Hij is steeds maar een paar seconde weg. Maar dan is hij de P1 meter dus ook kwijt en zal er meer “verlies” zijn dan wanneer de Marstek gewoon stabiel online blijft lijkt me.
Ik heb ook een UniFi netwerk en zie ook veel disconnectie bij mijn V2 en V3. De CT003 lijkt hier minder last van te hebben.
Mijn Marstek spullen zitten op een apart VLAN. Via WiFi 2.4 en ze zijn allemaal pinned naar AP’s die max op 3 meter afstand hangen.
Mijn CT in de app en op de accu’s zijn als ik kijk aan (en dat doe ik regelmatig :+ )
Ik heb wel een raar issue met de V3. Als ik de UTP aanzet dan is de app de verbinding met de accu kwijt.
Ik krijg overigens net een nieuwe firmware binnen voor de V3 (145.116.110) even testen 8)

Update 18:22 nieuwe update geïnstalleerd en nu is de V3 met UTP aangesloten weer beschikbaar in de app. Had hier een zeer uitgebreide support call voor aangemaakt. Helaas nog niet opgelost ;(

[ Voor 8% gewijzigd door tdolder op 21-12-2025 18:37 ]

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 2 x Marstek Venus E v2 en 1 x Marstek E v3

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:58
Viper085 schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:00:
[...]

Zet je de minimale lading van 60% via modbus of is er een andere optie?
Met FW v156 op de V1 kan je dit in de app instellen!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:51
Jassy schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:36:
[...]

Met FW v156 op de V1 kan je dit in de app instellen!
Cool! Ik heb de Venus A maar de instelling nog niet gezien. Ging ervan uit dat zoiets wel algemeen zou zijn over de modellen heen. Maar dan zal hier ook nog wel een nieuwe FW onderweg zijn. Tnx.

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• Bossi13

Bossi13

Ik heb ook een UniFi netwerk en zie ook veel disconnectie bij mijn V2 en V3. De CT003 lijkt hier minder last van te hebben.
Bij mij sinds vanmiddag 12:35 toen ik mijn log postte geen enkele verbingsfout op de UniFi tot nu nog niet…
Zowel voor Julie de batterie als voor de ct003

Bossi

[ Voor 8% gewijzigd door Bossi13 op 21-12-2025 19:44 ]

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-01 14:59
Ik zie dat er meerdere posts al eens zijn geplaatst over de IP65, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. De Venus 3 is die met het stopcontact zo open nu wel of niet IP65 of moet daar nog iets van een plug in ofzo?

Lijkt mij met de klep open en de voeding erin, niet echt IP65.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Dirk.be
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-01 17:26
Mijn Marstek P1 reageert al enkele maanden veeel trager dan in de eerste 2 maand :? . Heb geen updates gehad. Ik kan alle gedrag checken met mijn Homey P1 op de Homey. Mst P1 zit op de laatste poort van de HW splitter zonder usb voeding in de Mst P1. Met voeding reageert ie quasi niks meer. In de eerste maanden was dit wel met zijn eigen usb voeding. Enige hulp of hints is zeer gewaardeerd _/-\o_Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdxAny0R3AnwC8uOncoIw8M4JPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4Ury07qAQdKTedwL4xWecv7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Dirk.be op 22-12-2025 11:17 ]

BE, Marstek Venus v1 5.12kWh V153 1-fase CT003 V117, 10x260Wp zuid SMA2. 5 + 6x430Wp west SAJ2. 0, HW+Energylink, Homey+P1, Enyaq 80

Dirk.be schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:14:
Mijn Marstek P1 reageert al enkele maanden veeel trager dan in de eerste 2 maand :? . Heb geen updates gehad. Ik kan alle gedrag checken met mijn Homey P1 op de Homey. Mst P1 zit op de laatste poort van de HW splitter zonder usb voeding in de Mst P1. Met voeding reageert ie quasi niks meer. In de eerste maanden was dit wel met zijn eigen usb voeding. Enige hulp of hints is zeer gewaardeerd _/-\o_[Afbeelding]
Staat de CT nog steeds op de zelfde energiemeter? Probeer eens een andere energiemeter. Ik vermoed dat je daar moet zoeken.

USB voeding altijd gebruiken! kost niets qua stroom en je sluit eventuele problemen hierdoor uit. Probeer eens een andere volgorde in de splitter/ Zie TS daar staat ook het een en ander hierover in.

[ Voor 10% gewijzigd door SatScan op 22-12-2025 11:48 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

Sarge_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:37:
Ik zie dat er meerdere posts al eens zijn geplaatst over de IP65, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. De Venus 3 is die met het stopcontact zo open nu wel of niet IP65 of moet daar nog iets van een plug in ofzo?

Lijkt mij met de klep open en de voeding erin, niet echt IP65.
Moet een plug in, die zou later worden nageleverd. Neem contact op met je leverancier als die niet standaard geleverd is.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V156 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 Mitsubitshi HEAC | HA DS224+

• Bossi13

Bossi13

‼️ Voor de Venus E V3.0 eigenaars…
Ik kreeg vanmorgen een nieuwe firmware doorgestuurd op mijn apparaat. Let op dat je voor de zekerheid LAN en RS485 even uittrekt.
Laat dan de update draaien voor ongeveer minuut of 4 a 5.
Daarna LAN/RS485 weer verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6v5xmAIYs_NzGiItp4mcOHgcGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giXmCJJC7U5nHBpHrMXK4dx6.jpg?f=fotoalbum_large

Veel succes !

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-01 17:35

timvanloon

Intel or AMD?

Bossi13 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:50:
‼️ Voor de Venus E V3.0 eigenaars…
Ik kreeg vanmorgen een nieuwe firmware doorgestuurd op mijn apparaat. Let op dat je voor de zekerheid LAN en RS485 even uittrekt.
Laat dan de update draaien voor ongeveer minuut of 4 a 5.
Daarna LAN/RS485 weer verbinden.

[Afbeelding]

Veel succes !
En wat zijn de verbeteringen?

3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

timvanloon schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:02:
[...]
Hier al dikke maand deze combo draaien, dus is niet echt (heel) nieuw denk ik.
Viper085 schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:39:
[...]
Cool! Ik heb de Venus A maar de instelling nog niet gezien. Ging ervan uit dat zoiets wel algemeen zou zijn over de modellen heen. Maar dan zal hier ook nog wel een nieuwe FW onderweg zijn. Tnx.
Hier v145 aangevraagd hiervoor. Geen idee of ze nog automatisch gaan pushen in toekomst.

• Bossi13

Bossi13

timvanloon schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:02:
[...]

Eerlijk gezegd geen idee. Ik ga ervan uit dat een update toch een verbetering is van vorige mindere puntjes.
Ik dacht dat dit een nieuwe update was dus schrik eigenlijk dat die er al een maand is.
Waarom komen die updates dan niet automatisch voorgesteld in de app? Nu lijkt het of iedereen met een verschillende versie werkt…🤷🏼‍♂️

• 3DWim
Bossi13 schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:42:
[...]
Waarom komen die updates dan niet automatisch voorgesteld in de app? Nu lijkt het of iedereen met een verschillende versie werkt…🤷🏼‍♂️
Ik zou zeggen vraag dat aan Marstek. Maar je zal een standaard ontwijkend antwoord krijgen.
Het lijkt niet maar iedereen heeft een andere combinatie software versies. Dit doen ze waarschijnlijk om tweakers aan het werk te houden 8)

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.57 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:39
Release notes per firmware zouden toch fijn zijn om je gebruikers te informeren.

• 3DWim
runob schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:03:
Release notes per firmware zouden toch fijn zijn om je gebruikers te informeren.
Stel het voor in de feedback, zou ik zeggen. Ik ben het met je eens maar Marstek/Hame leest hier niet mee( denk ik ?)

Voor degene die zich nog afvroegen wat "VNS" betekent voor de firmware versie voor de v3: Ik heb hiervoor een update weten te forceren via de API en daar staat hij bekend als 'micro' met versie 116 met deze changelog:
优化设备长时间静置之后电池严重亏电导致无法强充问题
Vertaald:
Optimize the issue of severely depleted battery power after prolonged periods of inactivity, preventing the device from being forcefully charged.
Dus het lijkt erop dat de (micro)omvormer ook een soort firmware heeft gekregen?

• kokorico
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-01 13:16
Hallo,

ik zou graag over gaan tot de aankoop van 3 x Marstek Venus v3 batterij. Waar let ik allemaal op? Het wordt aangesloten op een 3x400V+N net. Ik ben van plan om 3 x 2p16A automaten bij te installeren.
Ik heb reeds een P1 dongle van homewizzard is ditvoldoende? Voorzie ik bekabelt netwerk of is een Wifi verbinding voldoende? Er hangt een AP op 3 meter van de locatie waar de batterijen moeten komen.
Groeten en bedankt!
kokorico schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:04:
Hallo,

ik zou graag over gaan tot de aankoop van 3 x Marstek Venus v3 batterij. Waar let ik allemaal op? Het wordt aangesloten op een 3x400V+N net. Ik ben van plan om 3 x 2p16A automaten bij te installeren.
Ik heb reeds een P1 dongle van homewizzard is ditvoldoende? Voorzie ik bekabelt netwerk of is een Wifi verbinding voldoende? Er hangt een AP op 3 meter van de locatie waar de batterijen moeten komen.
Groeten en bedankt!
Als je meer dan 1 batterij wil plaatsen gaat de homewizard P1 niet en moet je Marstek P1 gebruiken. Bedraad of draadloos maakt niet zoveel uit als AP kortbij staat. Rest ziet er goed uit.
En nog meer firmware gerelateerde updates voor de V3:

BMS versie 110 is blijkbaar een rollback van versie 109:
109固件重传
Vertaald:
109 Firmware Retransmission

En ook nog maar even een changelog voor v144 voor de V3 voor de volledigheid:
新增功能: 1.防逆流功率基线设定 允许用户自行设定并网口功率,并以该功率值稳定地从电网取/馈电 2.对四款新增电表的适配 荷兰读表器:SMR-P1 德国读表器:SMR-IR 法国读表器:SMR-TIC 新版CT002:TPM2-100CT 3.DOD功能设定 允许客户自行设定设备SOC使用范围,可设置工作区间为[(12%~70%) - 100%] 建议高纬度寒冷地带的客户适当提高SOC工作范围以延长电池寿命 4.新增设备蓝牙关闭功能 可通过服务器或APP关闭设备蓝牙 5.XID/VID连接第三方服务器 可通过APP设置连接第三方服务器
Vertaald:
New Features: 1. Anti-backflow power baseline setting: Allows users to set the grid connection power and stably draw/feed power from the grid at that value. 2. Compatibility with four new meter models: Dutch meter reader: SMR-P1; German meter reader: SMR-IR; French meter reader: SMR-TIC; New CT002 model: TPM2-100CT. 3. DOD function setting: Allows customers to set the device's SOC operating range, with a working range of [(12%~70%) - 100%]. It is recommended that customers in high-latitude, cold regions appropriately increase the SOC operating range to extend battery life. 4. Added device Bluetooth off function: Device Bluetooth can be turned off via the server or APP. 5. XID/VID connection to third-party servers: Connection to third-party servers can be set via the APP.
v145 krijg ik hier nog niet binnen.
Maar heb wel de changelog voor v145 uit een issue voor het firmware archief kunnen binnenhalen:
1.增加LAN口连接第三方服务器功能 2.提升系统稳定性
Vertaald:
1. Added LAN port connectivity for connecting to third-party servers.
2. Improved system stability.
Nu mis ik alleen nog v146 O-)
En om af te sluiten ook nog maar even de melding dat het garantiebewijsgebeuren waar mensen laatst om vroegen, verplaatst is naar het instellingenmenu.

[ Voor 12% gewijzigd door pascallj op 22-12-2025 16:24 ]

• Bossi13

Bossi13

Avenger 2.0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:11:
[...]

Als je meer dan 1 batterij wil plaatsen gaat de homewizard P1 niet en moet je Marstek P1 gebruiken. Bedraad of draadloos maakt niet zoveel uit als AP kortbij staat. Rest ziet er goed uit.
En dan kan je nog kiezen tussen een Marstek p1 ct002 din rail mounted of een ct003 die magnetisch op de digitale elektriciteitsmeter zit.
Ben ik juist?

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

pascallj schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:11:

[...]

Vertaald:

[...]

[...]

Vertaald:

[...]

Maar heb wel de changelog voor v145 uit een issue voor het firmware archief kunnen binnenhalen:

[...]

Vertaald:

[...]

En om af te sluiten ook nog maar even de melding dat het garantiebewijsgebeuren waar mensen laatst om vroegen, verplaatst is naar het instellingenmenu.
Cool!

3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Ik krijg v146 niet weer niet van marstek?

Dear Customer, Version V146 is currently undergoing development and testing. The specific release date remains subject to notification from our technical development department. We sincerely apologise for any inconvenience this may cause during this period. Thank you for your trust and support. Wishing you a pleasant day! Yours sincerely, Fred

Avenger 2.0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:11:
[...]

Ik gebruik de homewizard p1 met de nodered flow en modbus esp's met 2 batterijen.
Dus het kan wel. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:00
Bossi13 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:31:
[...]

En dan kan je nog kiezen tussen een Marstek p1 ct002 din rail mounted of een ct003 die magnetisch op de digitale elektriciteitsmeter zit.
Ben ik juist?
klopt - maar het verschil is:
- din mounted en met klemmen - vraagt normaal professionele installatie
- magnetisch en via een telefoon stekkertje in de digitale meter ... zelf te installeren. (mogelijks extra voeding nodig als de digitale meter niet voldoende geeft)

De "brains" voor het aansturen van meerdere batterijen steekt in deze meters - niet in de batterij ...

[ Voor 8% gewijzigd door vifra op 22-12-2025 18:30 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

vifra schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:29:
[...]

klopt - maar het verschil is:
- din mounted en met klemmen - vraagt normaal professionele installatie
- magnetisch en via een telefoon stekkertje in de digitale meter ... zelf te installeren. (mogelijks extra voeding nodig als de digitale meter niet voldoende geeft)

De "brains" voor het aansturen van meerdere batterijen steekt in deze meters - niet in de batterij ...
Bijna helemaal juist.. . !!! altijd de bijgeleverde usb voeding aansluiten !!!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

[...]

Vertaald:

[...]

[...]

Vertaald:

[...]

[...]

Vertaald:

[...]

Fijn dat overzicht! ben zelf net weer van EMS V145 naar V144 gegaan met de onofficiële BLE Test Tool. V145 was echt een ramp app werkte enkel in bluetooth range en ook het in en uit schakelen van rs485_control_mode was niet meer betrouwbaar waardoor al mijn automation niet meer goed werkte. nu terug op V144 hopelijk weer net zo stabiel als voor de upgrade naar V145 ;)

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Bossi13

Bossi13

vifra schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:29:
[...]

Zover was ik ook mee dat de P1 alles regelt en de batterij relatief dom is 😁

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:52

[...]

Vertaald:

[...]

[...]

Vertaald:

[...]

[...]

Vertaald:

[...]

Hoop dat die ook voor de v1/2 komt
Deze
. Anti-backflow power baseline setting: Allows users to set the grid connection power and stably draw/feed power from the grid at that value
Is wel mooi

• vifra
SatScan schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:33:
[...]

Bijna helemaal juist.. . !!! altijd de bijgeleverde usb voeding aansluiten !!!
euh ... neen ... ik draai hem al lang zonder die bijgeleverde usb voeding en stabiel ...

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:39
vifra schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:35:
[...]

euh ... neen ... ik draai hem al lang zonder die bijgeleverde usb voeding en stabiel ...
Idem, eerder kwestie van testen. Als het niet goed werkt, probeer eens met externe voeding (maar kan net zo goed netwerk ofzo zijn ipv voeding).

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 08:35

jefjef

learning by doing

jj85 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:59:
[...]

Bekend probleem. Even een keer een factory reset doen en waarschijnlijk werkt het daarna na behoren. Had er ook last van hier
Ik lees veel over een factory reset en heb dat ook enkele keren via de app gedaan, àlles verwijderd en weer teruggezet. maar wat vreemd is dat dat de eerder ingevoerde gegevens weer terug komen?

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

jefjef schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:35:
[...]

Ik lees veel over een factory reset en heb dat ook enkele keren via de app gedaan, àlles verwijderd en weer teruggezet. maar wat vreemd is dat dat de eerder ingevoerde gegevens weer terug komen?
De meeste gegevens staan in de Cloud dus dat is gewoon gekoppeld aan jouw account. Het WiFi wachtwoord wordt op een of andere manier wel teruggeplaatst. De rest van de gegevens wordt wel gereset op het apparaat zelf (denk aan tijdschema, ontlaadvermogens, totalen etc.). Alleen die laatste twee zijn bijvoorbeeld alleen via Modbus e.d. uit te lezen dus als je dat niet hebt lijkt het alsof er niets veranderd.

[ Voor 15% gewijzigd door pascallj op 23-12-2025 10:42 ]

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-01 16:00
Nou, ik ben er wel een beetje klaar mee. Heb sinds een paar weken een dynamisch contract dus de Marstek op AI gezet. Paar keer al contact gehad omdat er vreemde dingen gebeuren en wat updates gekregen (zit nu op v156 en communication module 202501211626). Behalve dat er wat opties bij zijn gekomen (API, max DoD en Bluetooth uit zetten) werkt het nog steeds voor geen meter.

Ik zie grote verschillen tussen de accus. De ene kan 100w leveren en de andere 800w. En dat voor lange tijd. De ene kan laden en de ander kan ontladen (en dan krijgen ze het door en wisselt het zooitje). Of ze ontladen met een vast wattage ipv naar NOM te kijken. Of erger nog, nu terwijl de stroom duur is is 1 accu aan het laden. En jaja met 588watt...

Die AI modus werkt echt slecht! Vraag me echt afof het niet beter is om terug te gaan naar NOM en miss in HA in te stellen dat hij elke dag gaat laden van idk 0300 tot 0500. En dan even af te wachten tot ze wat gaan fixen. En ja ik zie hier het andere topic maar mensen helemaal los gaan in HA om alles goed te automatiseren maar daar heb ik niet zo veel zin in, het moet gewoon werken.

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/22000-screenshot_20251223_111616.jpg

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/9048-ha.png

Alles al een keertje van het stroom afgehaald, modbus ontkoppeld incl P1 meter om alles te rebooten, naja geen effect zo te zien. Alsof er toch ergens een schema is wat zegt ga laden om 11:00 maar ik kan dat niet zien (en vind het vreemd want de stroom is 'duur').

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• kokorico
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-01 13:16
Bossi13 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:31:
[...]

Ben ik juist?
Ik ben van plan om de CT002 aan te kopen, zitten er daar stroomspoelen bij ? Of dien ik deze nog apart aan te schaffen?

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-01 19:00
Mattie112 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:29:
Nou, ik ben er wel een beetje klaar mee. Heb sinds een paar weken een dynamisch contract dus de Marstek op AI gezet. Paar keer al contact gehad omdat er vreemde dingen gebeuren en wat updates gekregen (zit nu op v156 en communication module 202501211626). Behalve dat er wat opties bij zijn gekomen (API, max DoD en Bluetooth uit zetten) werkt het nog steeds voor geen meter.

Ik zie grote verschillen tussen de accus. De ene kan 100w leveren en de andere 800w. En dat voor lange tijd. De ene kan laden en de ander kan ontladen (en dan krijgen ze het door en wisselt het zooitje). Of ze ontladen met een vast wattage ipv naar NOM te kijken. Of erger nog, nu terwijl de stroom duur is is 1 accu aan het laden. En jaja met 588watt...

Die AI modus werkt echt slecht! Vraag me echt afof het niet beter is om terug te gaan naar NOM en miss in HA in te stellen dat hij elke dag gaat laden van idk 0300 tot 0500. En dan even af te wachten tot ze wat gaan fixen. En ja ik zie hier het andere topic maar mensen helemaal los gaan in HA om alles goed te automatiseren maar daar heb ik niet zo veel zin in, het moet gewoon werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alles al een keertje van het stroom afgehaald, modbus ontkoppeld incl P1 meter om alles te rebooten, naja geen effect zo te zien. Alsof er toch ergens een schema is wat zegt ga laden om 11:00 maar ik kan dat niet zien (en vind het vreemd want de stroom is 'duur').
De Ai-modus van de Marstek schiet totaal tekort, zeker nu het prijsverschil tussen goedkoopste en duurste moment maar een paar cent is. Je kan hem nu beter op NOM zetten en handmatig in de gaten houden wanneer het zin heeft om goedkoop te laden. Kost je alleen maar geld nu, ook als je hem standaard op 's nachts laden zet. Je kan ook naar dit project kijken, dan kan je instellen hoeveel prijsverschil er minimaal moet zijn voordat hij van het net gaat laden.
Mattie112 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:29:
Zie hier mijn bericht van een tijdje terug
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83911894

• Mattie112
Yeah ze zijn er mee bezig dat snap ik, ik kwam er sowieso al achter dat het eerst AI was voor puur inkoop en verkoop en dat het nu al inkoop en NOM is. De berekening zag ik ook al dat er ergens wat niet helemaal klopte qua efficiëntie en prijsverschil (maar ik was vooral even benieuwd hóe het zou functioneren).

Miss inderdaad voor nu maar even op NOM en daarna eens naar die NodeRed integratie kijken. Niet zo veel tijd en zijn zelf helemaal er in te duiken qua berekeningen. (Hoewel met de hand altijd wel kan natuurlijk en dan een HA automation waar je alleen even de tijd van hoeft aan te passen).

Maar ik snap gewoon niet hoe het werkt atm. Er staat nergens dat ie moet laden maar toch gaat ie laden, dat moet toch ergens te vinden zijn.

En was ook even een frustratietje wat ik even van me af moest schrijven :) Moet eigenlijk weer wat actiever meelezen hier, komen veel tips voorbij!

Mattie112 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:09:
Yeah ze zijn er mee bezig dat snap ik, ik kwam er sowieso al achter dat het eerst AI was voor puur inkoop en verkoop en dat het nu al inkoop en NOM is. De berekening zag ik ook al dat er ergens wat niet helemaal klopte qua efficiëntie en prijsverschil (maar ik was vooral even benieuwd hóe het zou functioneren).

Miss inderdaad voor nu maar even op NOM en daarna eens naar die NodeRed integratie kijken. Niet zo veel tijd en zijn zelf helemaal er in te duiken qua berekeningen. (Hoewel met de hand altijd wel kan natuurlijk en dan een HA automation waar je alleen even de tijd van hoeft aan te passen).

Maar ik snap gewoon niet hoe het werkt atm. Er staat nergens dat ie moet laden maar toch gaat ie laden, dat moet toch ergens te vinden zijn.

En was ook even een frustratietje wat ik even van me af moest schrijven :) Moet eigenlijk weer wat actiever meelezen hier, komen veel tips voorbij!
AI voor verkoop is het nooit geweest. Er was een soort handelmogelijkheid maar dat is al ruim een jaar geleden uitgefaseerd en heeft bijna niemand kunnen gebruiken.

Maar inderdaad AI werkt gewoon niet voor iedereen momenteel. Op basis van beloftes moet je niets kopen, dus wat dat betreft kan de batterij eigenlijk nu niets anders handmatig of NOM. Maar zoals al gezegd is dat toch niet zo erg wat de prijsverschillen zijn toch te klein om goedkoop in te kopen.

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:31
Ik heb vandaag automatisch vanuit de app voor mijn V3 versie 144.116.110 gepushed gekregen.
Ze doen dus in elk geval voor de V3 wel nog aan het zelf distribueren van nieuwe versies zonder vraag van de klant.

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V146.116 BMS:V110);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0206);App:Android-V1.6.57;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;Iskra ME382-D1A52-P1 bj 2012;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

antoinevromen schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:22:
Ik heb vandaag automatisch vanuit de app voor mijn V3 versie 144.116.110 gepushed gekregen.
Ze doen dus in elk geval voor de V3 wel nog aan het zelf distribueren van nieuwe versies zonder vraag van de klant.
Dat is ook de reden waarom ik gisteren voor al die versies de changelogs kon voorzien ;)

• andypieters
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:25
kokorico schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:45:
[...]

Ik ben van plan om de CT002 aan te kopen, zitten er daar stroomspoelen bij ? Of dien ik deze nog apart aan te schaffen?
Daar zitten 3 spoelen bij

MTVenus v2 v155 CT002 v124

Mattie112 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:09:

Bij mij werkt AI sinds een 6tal weken wel volgens het laadschema maar helaas is het niet rendabel om de batterijen daarvoor in te zetten los van de verbeteringen die nog in AI asngebrachtb worden. De verliezen van 25% laad/ontlaadcyclus kunnen niet worden goedgemaakt door de prijsverschillen min/max. Komt in Vlaanderen ook nog bij dat je captar omhoog gaat. Ik ga vanaf 1 januari terug over op variabel tweevoudig uurtarief.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:23
PNARI schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:25:
[...]

Bij mij werkt AI sinds een 6tal weken wel volgens het laadschema maar helaas is het niet rendabel om de batterijen daarvoor in te zetten los van de verbeteringen die nog in AI asngebrachtb worden. De verliezen van 25% laad/ontlaadcyclus kunnen niet worden goedgemaakt door de prijsverschillen min/max. Komt in Vlaanderen ook nog bij dat je captar omhoog gaat. Ik ga vanaf 1 januari terug over op variabel tweevoudig uurtarief.
Ja, dat capaciteitstarief is inderdaad een vervelende factor. Gelukkig kan je dat met behulp van een slimme sturing van verbruikers en je batterij aardig goed beperken. Ik ben hier gisteren wat zwaar aan het testen geweest en met een dagverbruik van 62,5kWh (gemiddeld 2,6 kW over heel de dag) is de piek beperkt tot 3,5kW (dat was mijn ingestelde limiet). Daarvoor heeft de batterij 1,5kWh op het net gestoken en 1,82kWh geladen.

• vifra
pascallj schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:17:
[...]

AI voor verkoop is het nooit geweest. Er was een soort handelmogelijkheid maar dat is al ruim een jaar geleden uitgefaseerd en heeft bijna niemand kunnen gebruiken.

Maar inderdaad AI werkt gewoon niet voor iedereen momenteel. Op basis van beloftes moet je niets kopen, dus wat dat betreft kan de batterij eigenlijk nu niets anders handmatig of NOM. Maar zoals al gezegd is dat toch niet zo erg wat de prijsverschillen zijn toch te klein om goedkoop in te kopen.
Het is ook niet een echte AI modus. Dan zou je allereerst moeten kunnen instellen wat uw intenties zijn - puur financiele optimalisatie of eerder optimalisatie van stroomlast (piek, verdeling, ..; ) of eerder NOM ... al dan niet tijdsgebonden in te stellen ... en dan nog regels wanneer pas iets van toepassing is (bvb. prijsverschil laden versus ontladen, ... )

De Marstek AI is in de basis gewoon een NOM met extra laden op goedkoopste moment. Meer niet ...

[ Voor 5% gewijzigd door vifra op 24-12-2025 09:50 ]

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:54
GORby schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:32:
[...]

Ja, dat capaciteitstarief is inderdaad een vervelende factor. Gelukkig kan je dat met behulp van een slimme sturing van verbruikers en je batterij aardig goed beperken. Ik ben hier gisteren wat zwaar aan het testen geweest en met een dagverbruik van 62,5kWh (gemiddeld 2,6 kW over heel de dag) is de piek beperkt tot 3,5kW (dat was mijn ingestelde limiet). Daarvoor heeft de batterij 1,5kWh op het net gestoken en 1,82kWh geladen.
Ter illustratie hierbij mijn CAPTAR van de afgelopen 12 maand. De rode lijn is de 2,5kW grens. 1ste Marstek werd in mei 25 geïnstalleerd met onmiddelijk effect, in juni 25 de 2de batterij. Kookgedrag ed. werd niet gewijzigd, ik gebruik geen slimme sturing om het CAPTAR onder controle te houden. Zeer effectief tot en met september, daarna viel de hoeveelheid zon en dus het opladen van de batterijen serieus tegen. Een feestje met veel volk, veel kookplaten, oven en microgolf deden in oktober ook wel een duit in het zakje ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBPWEz4siQJh3NL0qL1mIsMryac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3zc3vnB9BI5hLmdaDldh3hUR.png?f=fotoalbum_large

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:08

S2S

Ik zit nu op 6 euro per maand als ik het totaal bij elkaar optel voor de afgelopen 10 maanden aan Electra, dat is inclusief 2.5 maand 2 airco’s aan in de nachten en 1,5 maand een zwembad pomp 24/7. Ik vind het mooi! Volgend jaar alles op NOM en niets op AI als de modus zo dom blijft als nu, valt er nog wel iets te verdienen / verbeteren .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• GORby
Gely schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:12:
[...]

Ter illustratie hierbij mijn CAPTAR van de afgelopen 12 maand. De rode lijn is de 2,5kW grens. 1ste Marstek werd in mei 25 geïnstalleerd met onmiddelijk effect, in juni 25 de 2de batterij. Kookgedrag ed. werd niet gewijzigd, ik gebruik geen slimme sturing om het CAPTAR onder controle te houden. Zeer effectief tot en met september, daarna viel de hoeveelheid zon en dus het opladen van de batterijen serieus tegen. Een feestje met veel volk, veel kookplaten, oven en microgolf deden in oktober ook wel een duit in het zakje ;)
[Afbeelding]
Hier ruim 8kW captar vlak na de installatie van de digitale meter omdat de p1 poort nog niet actief was. Ik was er wel op voorbereid, en sinds de activatie stuur ik met een virtuele meter naar een target van 4kW (gisteren 3,5 als test) om te zien of mijn sturing goed werkt. 1 batterij stuurt naar die grens toe (laden als <limietwaarde, ontladen als > limietwaarde), en de andere laadt als ik zou gaan terugsturen, die staat dus gewoon op de echte meter.

De limietwaarde wordt constant bijgestuurd, zodat het verbruik tijdelijk hoger kan liggen dan het doel wanneer er marge is, zonder dat de batterij gaat werken.

Hier is het de bedoeling dat we er zelf niet op moeten letten, maar dat de sturing zorgt voor een spreiding van het verbruik, en dat de batterij de pieken opvangt die daarmee nog niet voorkomen kunnen worden. Dat is dan vooral het koken.

[ Voor 7% gewijzigd door GORby op 24-12-2025 12:07 ]

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 13:52
Even een kleine update van mijn CT003 probleem.

Ik had dus een probleem met een CT003 die, na maanden perfect werken, opeens de wifi verbinding verbrak en niet meer online wou komen. Het vreemde was dat ie een kwartiertje verbonden toonde in de app om dan weer zonder wifi te zitten. Maar toen ik toevallig eens naar de instellingen van mijn unifi netwerk keek, viel het me op dat de CT003 wel degelijk verbonden was met mijn netwerk. Het probleem was dus eerder dat dit niet in de app te zien was.

Redelijk wat heen en weer berichten via feedback waarbij ik redelijk wat "we pushed a new version" antwoorden kreeg. Zo ook maandag:
Dear Customer, We have pushed a new version to your device; please proceed with the upgrade. Thank you for your support. Sincerely, Kelin
Niets gemerkt van een upgrade, ik dacht dat ik al op V122 zat voor de CT003 maar die is nu toch een dag of twee online. Ik ga er dus eerder van uit dat het een probleem aan hun kant was ipv met de CT003.

Het is moeilijk om hier alles te volgen (2 dagen niet kijken naar topic = 20 pagina's achterstand) en het is dus mogelijk dat dit al ter sprake is gekomen maar je weet nooit dat iemand er iets aan heeft

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

GORby schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:32:
[...]

En wat is die slimme besturing dan ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Gely schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:12:
[...]

[Afbeelding]
Heb je een dynamisch contract ?

Kenhas schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:14:

Ik had dus een probleem met een CT003 die, na maanden perfect werken, opeens de wifi verbinding verbrak en niet meer online wou komen. Het vreemde was dat ie een kwartiertje verbonden toonde in de app om dan weer zonder wifi te zitten. Maar toen ik toevallig eens naar de instellingen van mijn unifi netwerk keek, viel het me op dat de CT003 wel degelijk verbonden was met mijn netwerk. Het probleem was dus eerder dat dit niet in de app te zien was.

Redelijk wat heen en weer berichten via feedback waarbij ik redelijk wat "we pushed a new version" antwoorden kreeg. Zo ook maandag:

[...]

Niets gemerkt van een upgrade, ik dacht dat ik al op V122 zat voor de CT003 maar die is nu toch een dag of twee online. Ik ga er dus eerder van uit dat het een probleem aan hun kant was ipv met de CT003.

Het is moeilijk om hier alles te volgen (2 dagen niet kijken naar topic = 20 pagina's achterstand) en het is dus mogelijk dat dit al ter sprake is gekomen maar je weet nooit dat iemand er iets aan heeft
Als je CT003 offline is, kunnen ze ook geen update sturen of iets veranderen aan de instellingen. Dus was hij echt offline, of was hij simpelweg niet verbonden met de batterij?

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:54
PNARI schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:20:
[...]

Heb je een dynamisch contract ?
Neen, een variabel met dag/nacht aan hetzelfde tarief bij energie.be, BTW zeer tevreden over de prijs.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 [#] Domotica: Home Assistant / Influxdb / Grafana

• GORby
PNARI schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:18:
[...]

En wat is die slimme besturing dan ?
Ik stel een doelwaarde in voor de kwartierpiek. Afhankelijk van onder andere het gemiddelde verbruik in de voorbije 10 en 15 minuten, en de effectief gemeten kwartierpiek in het lopende kwartier, bereken ik constant een limiet. Die limiet wordt gebruikt om een virtuele meter te simuleren (B2500 HA addin) met een offset ten opzichte van het effectieve vermogen van het moment.

De onderstaande grafiek verduidelijkt het wat. Hier is het doel ingesteld op 3,5kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxlnpcBj6Jm5ZS-0HDAXTOfCC3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2e084ftikMLCHiGfxByqg8J4.png?f=fotoalbum_large

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 13:52
pascallj schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:25:
[...]

Als je CT003 offline is, kunnen ze ook geen update sturen of iets veranderen aan de instellingen. Dus was hij echt offline, of was hij simpelweg niet verbonden met de batterij?
De ct003 stond offline in de app dus enkel bluetooth verbonden. In het begin was er via de app een update maar dat loste niets op. Begin november laten weten,met screenshots,dat de ct003 wel degelijk verbonden leek met netwerk,volgens unifi. Nog enkele berichten heen en weer met als laatste dat er (weer) een nieuwe versie was. Om één of andere reden blijft ie nu wel online volgens de app en kan die dus weer verbonden worden met de batterijen. Ik hou het voorlopig nog bij de HW P1 tot k zeker ben dat de ct003 online blijft

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-01 13:03
adjego schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:13:
Sinds gisteren de Marstek Venus E V3 binnen en natuurlijk voor zover geinstalleerd. Kan hem al aansturen via Home Assistant ism de rs485 module van @AUijtdehaag :P

Nu valt me alleen op dat de waardes die betrekking hebben tot de kWh niet ophogen. Dit blijft allemaal op 0 staan. Via RS485, maar ook in de app, dus het lijkt een probleem te zijn aan de kant van de Marstek. Hier meerdere mensen die dit al gezien hebben, en eventueel ook een manier hebben gevonden hoe dit is op te lossen?
Heeft iemand dit bovenstaande toevallig ook bij de Marstek Venus E V3?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• jj85
  • Laatst online: 14:39
adjego schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:28:
[...]

Heeft iemand dit bovenstaande toevallig ook bij de Marstek Venus E V3?
Ook gehad op mn v3. Factory reset without keeping data was hier de oplossing
Dat was wel echt een ander probleem. De tellers liepen daar wel op maar werden werden niet gereset bij aanvang van een een nieuwe dag/maand. Dit werd veroorzaakt door een verkeerd tijdsinstelling die een bug triggert in de software.

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:24
vraagje, in het standaard home assistent energychart, welke waarde van de marstek gebruiken jullie hier om het juiste resultaat te krijgen in en uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMg2Bod5z6PrMUZpws7ILzKypLo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mKGDAsPHLbhKj9scJDuAGDmK.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door dnat op 24-12-2025 14:05 ]

dnat schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:05:
vraagje, in het standaard home assistent energychart, welke waarde van de marstek gebruiken jullie hier om het juiste resultaat te krijgen in en uit?

[Afbeelding]
Gewoon de totale waarde in kWh.

• Mattie112
pascallj schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:17:
[...]

Heb hem voor nu naar weer even op NOM gezet (tot ik naar die node red flow kan kijken). Mooi zonnig de komende dagen dus dan is het toch gratis stroom :)

• jj85
  • Laatst online: 14:39
dnat schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:05:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-VD-MGh0RDuzZ6KWjCx8Kl6L2k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QaQOI0m8ekM5T6xQ8uiavUFx.png?f=fotoalbum_large

• Bossi13

Bossi13

Iemand die toevallig weet wat de oorzaak is dat er geen gegevens beschikbaar komen in de app?
Beiden blijven op nul staan….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KNQRG39ovGb7D25anwQjzdZ_Sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIzBezgI3wyJsogjZYJjbV5u.jpg?f=fotoalbum_large

• purplizer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:00
Bossi13 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:54:
Iemand die toevallig weet wat de oorzaak is dat er geen gegevens beschikbaar komen in de app?

[Afbeelding]
Idem hier. Marstek v3 sinds gisteren in gebruik, v144. Ook de 'winst'-teller blijft gewoon op 0 hoewel prijzen zijn ingesteld.

[ Voor 6% gewijzigd door purplizer op 24-12-2025 14:58 ]

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online

[Afbeelding]
Hier werkt dit perfect.

BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-01 22:47

[Afbeelding]
Dit komt omdat je te weinig hebt ontladen. Bij mij zie ik pas iets als ik wat langer laad/ontlaad.

[ Voor 5% gewijzigd door JCreations op 24-12-2025 15:01 ]

[Afbeelding]
Jij draait al iets langer dan een dag. Heb je dit altijd al gehad, of alleen vandaag?

[Afbeelding]
Waarschijnlijk zijn ze met de cloud aan het werk (rommelen). Wacht even of het zich vandaag of morgen vanzelf oplost.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-01 13:03
Dit lijkt de oplossing idd! Top!

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Bossi13

Bossi13

pascallj schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:00:
[...]

Jij draait al iets langer dan een dag. Heb je dit altijd al gehad, of alleen vandaag?
Bij de aanschaf werkte dit niet. Na update 1 wel.
Na update 2 enkel de blauwe kant en nu met 146 weer niks.

Ik ga ook even afwachten want het zijn enkel de cijfers die niet ingevuld worden.
De grafiek klopt wel

• purplizer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:00
adjego schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:12:
[...]

Dit lijkt de oplossing idd! Top!
Factory reset lijkt het hier ook opgelost te hebben. Op twee minuten gefixt, moest enkel de consumptiemodus terug instellen, al de rest was automatisch terug verbonden. En sindsdien doen de tellertjes het ook.

• Bossi13

Bossi13

purplizer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:06:
[...]

Factory reset lijkt het hier ook opgelost te hebben. Op twee minuten gefixt, moest enkel de consumptiemodus terug instellen, al de rest was automatisch terug verbonden. En sindsdien doen de tellertjes het ook.
Ik heb een reset met behoud van gegevens geriskeerd en idd, de tellers gaan terug.
Wat heb ik opnieuw moeten instellen:
Zelfconsumptie
800->2500W
CT meter op batterij een auto diagnose laten doen.

Alles weer 👌🏼

• Rapheal
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Beste allemaal ,

Interessante ervaringen allemaal, ik heb even gezocht in het forum maar nog niet speciale antwoord gevonden in de 1200 paginas dus hierbij wellicht een stomme vraag;
- sinds oktober 2025 heb ik de Marstek Venus e3 draaien (800w laden/ontladen) bevalt dusdanig prima. Ik ben aan het overwegen om een tweede Marstek batterij (waarschijnlijk de uitbreidbare versie D ditmaal) aan te schaffen zodat ik van maart tot oktober mn zonne energie meer optimaal kan inzetten (dag verbruik 4-5 kw max en zonne energie 10-15 kw op een goede dag). Recent heb ik met een meterkast aanpassing al een nieuwe groep laten installeren op een andere fase (3x25a aansluiting) dan waar de huidige batterij op zit. Tevens de Shelly pro met 3 ct klemmen laten installeren. De huidige batterij loopt op de HW P1 dongle. Ik begreep dat 2 Marstek batterijen alleen kan worden aangestuurd met 3 fase meting zoals de Shelly pro 3em. Hw 1 dongle zou rare issues opleveren met twee batterijen. Zijn er nog andere zaken waarmee ik rekening dien te houden voor een tweede batterij? Mis ik hardware oid waardoor het niet zou werken? Zou graag de infrastructuur op orde hebben voor een mogelijke uitbreiding. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Rapheal schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:10:
Beste allemaal ,

Interessante ervaringen allemaal, ik heb even gezocht in het forum maar nog niet speciale antwoord gevonden in de 1200 paginas dus hierbij wellicht een stomme vraag;
- sinds oktober 2025 heb ik de Marstek Venus e3 draaien (800w laden/ontladen) bevalt dusdanig prima. Ik ben aan het overwegen om een tweede Marstek batterij (waarschijnlijk de uitbreidbare versie D ditmaal) aan te schaffen zodat ik van maart tot oktober mn zonne energie meer optimaal kan inzetten (dag verbruik 4-5 kw max en zonne energie 10-15 kw op een goede dag). Recent heb ik met een meterkast aanpassing al een nieuwe groep laten installeren op een andere fase (3x25a aansluiting) dan waar de huidige batterij op zit. Tevens de Shelly pro met 3 ct klemmen laten installeren. De huidige batterij loopt op de HW P1 dongle. Ik begreep dat 2 Marstek batterijen alleen kan worden aangestuurd met 3 fase meting zoals de Shelly pro 3em. Hw 1 dongle zou rare issues opleveren met twee batterijen. Zijn er nog andere zaken waarmee ik rekening dien te houden voor een tweede batterij? Mis ik hardware oid waardoor het niet zou werken? Zou graag de infrastructuur op orde hebben voor een mogelijke uitbreiding. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Meerdere Marstek batterijen kunnen alleen 'slim samenwerken' bij gebruik van hun eigen CT002 of CT003 meter (er is wat dat betreft geen verschil tussen de Shelly en de HW P1). Met slim samenwerken wordt bedoeld dat ze dan het vermogen van de woning over de batterijen verdelen zonder dat de ene de andere gaat opladen of dat ze allebei proberen het gevraagde vermogen te leveren of het geleverde vermogen op te laden. Op welke fase de batterijen staan maakt voor de samenwerking niets uit. Maar of de samenwerking ook werkt tussen een Venus E en een Venus D durf ik niet te zeggen.

Lees vooral ook de TS (=Topic Start=Eerste bericht van dit topic) door, want daar staat dit ook allemaal in.

Overigens zie ik het zovaak fout gaan hier dat ik het volgende ook nog even wil vermelden: energie druk je uit in kWh, en vermogen in kW. Vermogen is een momentopname en energie is wat een apparaat over een bepaalde duur heeft gebruikt. Je hebt dus op 10-15 kWh zonneopwek op een dag en ook 4-5 kWh verbruik van de woning. Een waterkoker heeft een vermogen van misschien 3 kW en als je die een uur lang aanzet heb je dus 3 kWh gebruikt.

• Rapheal
  • Nu online
@pascallj dus je zegt eigenlijk dat ik met de huidige opstelling ik geen 2 batterijen zou kunnen aansturen? Mij werd verteld dat doordat mn huidige slimme meter verouderd (daardoor werkte de meegeleverde ct003 meter ook niet ) is mijn hw p1 dongle alleen het totaal uitleest en dat je een individuele fase meting (nu dus met de Shelly pro met 3 ct klemmen) moet gebruiken om twee batterijen aan te sturen?
Rapheal schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:31:
@pascallj dus je zegt eigenlijk dat ik met de huidige opstelling ik geen 2 batterijen zou kunnen aansturen? Mij werd verteld dat doordat mn huidige slimme meter verouderd (daardoor werkte de meegeleverde ct003 meter ook niet ) is mijn hw p1 dongle alleen het totaal uitleest en dat je een individuele fase meting (nu dus met de Shelly pro met 3 ct klemmen) moet gebruiken om twee batterijen aan te sturen?
Even voor het overzicht, welke slimme meter heb je? Als je niet wilt dat de batterijen elkaar gaan opladen of samen netjes het vermogen verdelen zal er een manier van communicatie moeten zijn. Die wordt bij Marstek verzorgd door hun eigen energiemeters: de batterijen communiceren alleen met die meter, maar niet onderling met elkaar. Als jij dus allebei de batterijen naar de energiemeting laat kijken, gaan ze dat allebei proberen te leveren. Vervolgens merken ze allebei dat er weer teveel teruglevering is en zullen ze allebei stoppen. En zo wordt het een jojo spelletje tussen welke batterij wat gaat doen zonder communicatie. Dat wil je niet.

Die individuele fasemeting is niet per se nodig omdat de meest gebruikelijke manier is, om allebei de batterijen naar het totale energieverbruik van de woning te laten kijken en dit te compenseren. Kan wel zijn dat bepaalde apparatuur daardoor niet werkt, maar een harde vereiste is het eigenlijk niet. Want meerdere batterijen op een monofase aansluiting, kan ook gewoon werken.

De enige manier om zonder communicatie een stabiele situatie te krijgen, is door maximaal 1 batterij naar het totaal van alle 3 de fasen te laten kijken, en de rest (in jouw geval dus 1) op een vaste fase te zetten. Diegene die op een vaste fase staat, zal dus echter ook alleen zonnestroom laden van die fase en ook alleen het verbruik van de apparatuur op die fase compenseren. Die andere batterij kan dan de rest van het verbruik compenseren en de rest van de zonnestroom opladen. Als je dus geen 3-fase omvormer hebt (zoals vaak het geval is), zal die batterij die op een vaste fase staat, op dezelfde fase moeten staan als de omvormer, anders zal hij nooit gaan laden. Maar je moet ook wel genoeg verbruik van andere apparatuur hebben op die fase, andere zal hij ook nooit leegkomen etc.

Het is dus minder handig, maar wel stabiel.

Overigens is de CT002 van Marstek ook een CT meter met klemmen dus die zou de functie van de Shelly over kunnen nemen en dan heb je wel slimme samenwerking. In theorie. Je zal nog wel moeten nagaan of de Venus D en Venus E überhaupt samenwerken.

Ik ga er hier natuurlijk vanuit dat je gebruik wilt maken van de standaard oplossing. Als je zelf handmatig gaat laden of sturen via Modbus is er natuurlijk van alles mogelijk als je het zelf kan programmeren.

• Rapheal
  • Nu online
@pascallj zo uit mn hoofd is de slimme meter een iskra mt382. Ok als ik je goed begrijp is on de basis de Shelly pro 3em nu eigenlijk nutteloos... Of is het wijzer om de huidige Shelly de batterij te gaan aan sturen met de individuele fase metingen? Of maakt dit in de huidige opstelling niet uit?

Reden van aanpassen meterkast was voor komende plug in hybrid auto en meteen een dedicated groep om te kunnen laden/ontladen op 2500w. Als ik mn huidige batterij nu aanstuur op de P1 dongle en dus totaal gebruik, klopt het dan dat deze ontlaadt naar de fase waar elektriciteit vraag is? Zo had ik het namelijk tot nu toe begrepen. (De nieuwe groep is namelijk op de derde fase geplaatst) Of begrijp ik je verhaal hierboven nu verkeerd?

Begint er op de lijken dat het wijzer is om geen tweede batterij met de huidige hardware aan te schaffen

[ Voor 9% gewijzigd door Rapheal op 24-12-2025 19:08 ]

Rapheal schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:04:
@pascallj zo uit mn hoofd is de slimme meter een iskra mt382. Ok als ik je goed begrijp is on de basis de Shelly pro 3em nu eigenlijk nutteloos...

Reden van aanpassen meterkast was voor komende plug in hybrid auto en meteen een dedicated groep om te kunnen laden/ontladen op 2500w. Als ik mn huidige batterij nu aanstuur op de P1 dongle en dus totaal gebruik, klopt het dan dat deze ontlaadt naar de fase waar elektriciteit vraag is? Zo had ik het namelijk tot nu toe begrepen. (De nieuwe groep is namelijk op de derde fase geplaatst) Of begrijp ik je verhaal hierboven nu verkeerd?

Begint er op de lijken dat het wijzer is om geen tweede batterij met de huidige hardware aan te schaffen
Je kunt alleen maar laden en ontladen naar de fase waar de batterij op staat. Een 3-fase aansluiting kan je gewoon zien als 3 losse energieaansluitingen. Maar voor de rekening maakt het niet uit hoe je je fases verdeelt, want er wordt voor de rekening alleen maar gekeken naar het totaal op de meter. Dus 1000 W op fase 1 leveren en 1000 W op fase 2 terugleveren is gewoon netto 0 W en dus geen kosten.

Daarom kan je normaliter ook gewoon 1 batterij naar andere fases laten kijken omdat het voor je rekening toch niets uitmaakt op welke fase je compenseert, dus is het makkelijk als je flexibel bent.

Als je de omweg wilt gebruiken zoals ik vermeld heb, is de Shelly niet nutteloos want dan heb je de informatie van de belasting op de losse fases wel nodig, maar anders biedt hij geen meerwaarde boven de HW P1 inderdaad.

• Rapheal
  • Nu online
@pascallj bedankt voor het meedenken. Ik denk dat het wijs is dus om het systeem te laten wat het is. De enige optie is de huidige venus 3 te vervangen voor een Venus d om geen complexe situaties te krijgen, maar wel capaciteit bij te kunnen plaatsen.Gezien de leeftijd van de batterij, gaan we dat maar even niet doen 😜.

Begrijp ik je dus goed dat ik wel gewoon de huidige batterij op de andere fase (met eigen groep) kan aansluiten om op 2500w te ontladen? Ik verwarm op aircos die op een andere fase zitten , maar de batterij (die nu ook op andere fase zit) ontlaadt wel netjes hierdoor om totaal energie verbruik te verminderen. Dus dit lijkt al sinds begin oktober gewoon goed te gaan.

Enige jammere is dat ik dus de Shelly pro voor niks in de kast heb zitten dus... En beter kan verkopen oid ☹️
Rapheal schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:30:
@pascallj bedankt voor het meedenken. Ik denk dat het wijs is dus om het systeem te laten wat het is. De enige optie is de huidige venus 3 te vervangen voor een Venus d om geen complexe situaties te krijgen, maar wel capaciteit bij te kunnen plaatsen.Gezien de leeftijd van de batterij, gaan we dat maar even niet doen 😜.

Begrijp ik je dus goed dat ik wel gewoon de huidige batterij op de andere fase (met eigen groep) kan aansluiten om op 2500w te ontladen? Ik verwarm op aircos die op een andere fase zitten , maar de batterij ontlaadt wel netjes hierdoor om totaal energie verbruik te verminderen. Dus dit lijkt al sinds begin oktober gewoon goed te gaan.

Enige jammere is dat ik dus de Shelly pro voor niks in de kast heb zitten dus... En beter kan verkopen oid ☹️
Of de Shelly laten vervangen door een CT002 (of extra toevoegen als daar plek voor is). Dan kan je wel zonder gedoe een extra batterij toevoegen, maar dan nog wel met die kanttekening dat ik niet weet of de D en E samenwerken, maar dat kan iemand anders hier (of in het Venus A en D topic) misschien wel beantwoorden. Volgens mij heeft @Avenger 2.0 beide batterijen?

Maar ja, je kunt sowieso de batterij verplaatsen naar die aansluiting met eigen groep en dan 2500 W ontladen ontgrendelen, dat klopt. Controleer dan wel, dat de batterij op 3-fasensom staat (maar dat zou hij nu eigenlijk ook al moeten staan).

• Rapheal
  • Nu online
@pascallj hij staat nu op deze modus. Dat is volgens mij de juiste de modus die je ook bedoelt. Zie screenshot hieronder

Vervangen voor de ct002 is inderdaad ook een optie en voor die 60-75 euro wellicht overwegen waard. Dan kan ik altijd ieder geval uitbreiden als ik wil. Hetgeen wat ik sowieso nog moet uitzoeken of de Marstek Venus d met de SolarEdge se2200 omvormer werkt, zo niet dan wordt het een tweede Venus e3. Begrijp ik je verhaal goed dat 2 batterijen met een ct002 meter hetzelfde werkt als de huidige enkele batterij? Maw dat de batterij niet vast zit op 1 fase maar dat er maar totaal verbruik wordt gekeken en dat dus eerst batterij 1 oplaadt met overtallige zonnestroom en ontlaadt en daarna batterij 2, oftewel zelde werking als nu maar dan dubbele capaciteit.

Bedankt dat je het allemaal even duidelijk uitlegt aan me, het is toch een puzzel als je er niet helemaal in thuis bent 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0FHdFyG4ZM-Ot9hhwJkE-6j3mE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/42pOfD0GUMVGqtSLUFxHZdIr.png?f=fotoalbum_large
Rapheal schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:56:
@pascallj hij staat nu op deze modus. Dat is volgens mij de juiste de modus die je ook bedoelt. Zie screenshot hieronder

Vervangen voor de ct002 is inderdaad ook een optie en voor die 60-75 euro wellicht overwegen waard. Dan kan ik altijd ieder geval uitbreiden als ik wil. Hetgeen wat ik sowieso nog moet uitzoeken of de Marstek Venus d met de SolarEdge se2200 omvormer werkt, zo niet dan wordt het een tweede Venus e3. Begrijp ik je verhaal goed dat 2 batterijen met een ct002 meter hetzelfde werkt als de huidige enkele batterij? Maw dat de batterij niet vast zit op 1 fase maar dat er maar totaal verbruik wordt gekeken en dat dus eerst batterij 1 oplaadt met overtallige zonnestroom en ontlaadt en daarna batterij 2, oftewel zelde werking als nu maar dan dubbele capaciteit.

Bedankt dat je het allemaal even duidelijk uitlegt aan me, het is toch een puzzel als je er niet helemaal in thuis bent 😊

[Afbeelding]
Dat is inderdaad de modus die ik bedoel (y).

De Marstek werkt met alle omvormers. Het is wat dat betreft een op zichzelf staand apparaat. Het lijkt alleen via de meter of er overschot is en probeert die hoeveelheid te laden. Het voordeel dat het dus met alle omvormers werkt, is ook meteen het nadeel dat de batterij geen onderscheid kan maken tussen zonnestroom en teruggeleverde stroom van een andere batterij. Het is vanuit zijn oogpunt exact hetzelfde.

De strategie hoe ze onderling het vermogen verdelen is volgens mij niet echt bekend (dus eerst de ene dan de andere of allebei 50/50 etc.), maar de samenwerking moet er dan met de CT002 wel zijn en zou het dus inderdaad net lijken of je dubbele capacteit (en ook 2500 + 800 W vermogen) hebt. Niets is perfect, dus er zullen zich altijd situaties voordoen dat de ene batterij leeg is oid.

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:25

ranico

TL4000-TL5000

pascallj schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:09:
[...]

De strategie hoe ze onderling het vermogen verdelen is volgens mij niet echt bekend (dus eerst de ene dan de andere of allebei 50/50 etc.),
Met een CT0003 worden beide tesamen opgeladen, niet exact 50/50 maar toch in de buurt

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V144 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:56

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Kenhas schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:14:

[...]

Zelfde euvel met de CT003 hier. Ging meerdere maanden goed in NOM modus. Nu wordt de verbinding sinds enkele dagen regelmatig verbroken terwijl er wel Wifi en BT verbinding is (op een eigen dedicated router op 25 cm afstand)

Wel werkt een hardware reset (via de App )van de CT003 wel om de verbinding (snel) te herstellen. :?

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:50
Rapheal schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:10:
Beste allemaal ,

Zou de focus gaan leggen naar bijvoorbeeld de Venus D of nog leuker de Venus x.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

GORby schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:49:
[...]

Ik stel een doelwaarde in voor de kwartierpiek. Afhankelijk van onder andere het gemiddelde verbruik in de voorbije 10 en 15 minuten, en de effectief gemeten kwartierpiek in het lopende kwartier, bereken ik constant een limiet. Die limiet wordt gebruikt om een virtuele meter te simuleren (B2500 HA addin) met een offset ten opzichte van het effectieve vermogen van het moment.

De onderstaande grafiek verduidelijkt het wat. Hier is het doel ingesteld op 3,5kW.
[Afbeelding]
Dus zelf iets geprogrammeerd ?

• tweeek

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.56, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Rapheal
  • Nu online
tweeek schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:05:
[...]

Zou de focus gaan leggen naar bijvoorbeeld de Venus D of nog leuker de Venus x.
Zoveel modellen, Venus x en Venus g nog nooit van gehoord. Zie alleen niet het grote verschil tussen de stapelbare Venus d en de Venus g? @tweeek en vanwaar dat je de focus op de D zou leggen en niet een 2e Venus e3? Mn overcapaciteit is in de zomer max 10-11 kwh dan zou ik in theorie met een 2e Venus e3 dit kunnen dekken?

• tweeek
Rapheal schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:45:
[...]

Zoveel modellen, Venus x en Venus g nog nooit van gehoord. Zie alleen niet het grote verschil tussen de stapelbare Venus d en de Venus g? @tweeek en vanwaar dat je de focus op de D zou leggen en niet een 2e Venus e3? Mn overcapaciteit is in de zomer max 10-11 kwh dan zou ik in theorie met een 2e Venus e3 dit kunnen dekken?
Ik meen dat je met andere opzet beter rendement hebt en het ook leuker is om bij te houden, meerdere venus varianten bij elkaar geeft zomaar een paarhonderd pagina's leesvoer met van allerlei dingen die niet heel soepel werken.

Natuurlijk weet ik niet hoeveel tijd en aandacht geld en irritatie je er aan wil besteden :)
Vanuit mijn oogpunt is een venus 1 / 2 of 3 leuk om er mee te spelen en heb je toekomstplannen zou ik voor een andere opzet gaan.
(de venus g kwam ik gewoon tegen in het zoeken naar de venus d waar schijnbaar ondertussen een vernieuwd model van lijkt te zijn)

• Rapheal
  • Nu online
tweeek schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:01:
[...]

Ik meen dat je met andere opzet beter rendement hebt en het ook leuker is om bij te houden, meerdere venus varianten bij elkaar geeft zomaar een paarhonderd pagina's leesvoer met van allerlei dingen die niet heel soepel werken.

Natuurlijk weet ik niet hoeveel tijd en aandacht geld en irritatie je er aan wil besteden :)
Vanuit mijn oogpunt is een venus 1 / 2 of 3 leuk om er mee te spelen en heb je toekomstplannen zou ik voor een andere opzet gaan.
(de venus g kwam ik gewoon tegen in het zoeken naar de venus d waar schijnbaar ondertussen een vernieuwd model van lijkt te zijn)
Ik ben niet helemaal thuis in de wereld van aansturing van dit soort apparaten, dus als er issues worden geanticipeerd met verschillende Venus varianten lijkt het me dus wijzer om bij een uitbreiding voor een Venus E3 weer te gaan (nadat ik de Shelly heb uitgewisseld voor de ct002) 😊. Ik kon de Venus E3 met een mooie aanbieding aanschaffen, wat het experiment wel waard was. Met de wijsheid van nu had ik een modulaire variant gekozen...
Pagina: 1 ... 323 ... 339 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.