Lol, ik kreeg aanbod van 19 euro meer, maar vooruit.Switcht schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:16:
[...]
Waarvoor dank, ga hem woensdag halen! 5€ meer nu excl. BTW maar sowieso de beste prijs op dit moment
Gelul in de ruimte zoals we dat hier noemen...Erik1805 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:27:
Tja nu krijg ik weer een andere antwoord aangaande niet werkende AI mode:
Dear customer, thank you for your feedback. If your power provider is Tibber, it has been found that the issue is due to Tibber\'s current limitation in recent days. We are currently repairing it and apologize for any inconvenience caused. Alan
Ik heb twee batterijen en ook Tibber. Bij MT1 geeft hij ook niets aan, en bij MT2 wel. Kreeg vanmorgen een update aangeboden van V153.215 naar V153.216 voor MT1 maar dat heeft tot nu toe nog niets veranderd.
In het antwoord van Alan geeft hij aan dat bij AI mode de data met vertraging wordt getoond
NB: overigens laad MT1 bij mij wel op dezelfde tijden als in het overzicht van MT2
![]() | ![]() |
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ja is ook wederom een onzin antwoord. Ben er zo onderhand wel klaar mee.A3-D schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:46:
[...]
Gelul in de ruimte zoals we dat hier noemen...
Ik heb twee batterijen en ook Tibber. Bij MT1 geeft hij ook niets aan, en bij MT2 wel. Kreeg vanmorgen een update aangeboden van V153.215 naar V153.216 voor MT1 maar dat heeft tot nu toe nog niets veranderd.
In het antwoord van Alan geeft hij aan dat bij AI mode de data met vertraging wordt getoond![]()
NB: overigens laad MT1 bij mij wel op dezelfde tijden als in het overzicht van MT2
[Afbeelding] [Afbeelding]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.
Ik zie nu een prijs staan van €1633,50 incl. btw voor de v3 in de webshop. Lijkt mij niet echt de goedkoopste. Dat is €1350 ex btw, de prijs waarbij andere aanbieders hem aanbieden inclusief btw.timvanloon schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:38:
[...]
Zie mijn (aangepaste) post van gisteren beter deal krijg je denk ik niet op dit moment!
Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh
Heb zonet volgende suggestie naar Marstek gestuurd via de app:
Voor mensen die meer dan 1 batterij hebben zou het gemakkelijk zijn dat er extra regels actief worden. Bijvoorbeeld:
- laadt eerst batterij 1 op en daarna pas batterij 2 (efficiënter in de winter anders 2x omzetverlies terwijl 1 batterij misschien niet eens vol gaat geraken door het weinig aantal uren zon). Bij volledig leeg kan batterij 2 misschien wel even bijgeladen worden.
- ontlaadt batterij 2 max tot een vooraf ingesteld percentage zodat hij bij een week bewolkt weer niet volledig ontlaadt en extra verbruikt om op 11 procent te blijven.
- een optie om deze regels automatisch te switchen tussen de 2 of meerdere batterijen zodat iedere batterij ongeveer evenveel gebruikt wordt.
Voor mensen die meer dan 1 batterij hebben zou het gemakkelijk zijn dat er extra regels actief worden. Bijvoorbeeld:
- laadt eerst batterij 1 op en daarna pas batterij 2 (efficiënter in de winter anders 2x omzetverlies terwijl 1 batterij misschien niet eens vol gaat geraken door het weinig aantal uren zon). Bij volledig leeg kan batterij 2 misschien wel even bijgeladen worden.
- ontlaadt batterij 2 max tot een vooraf ingesteld percentage zodat hij bij een week bewolkt weer niet volledig ontlaadt en extra verbruikt om op 11 procent te blijven.
- een optie om deze regels automatisch te switchen tussen de 2 of meerdere batterijen zodat iedere batterij ongeveer evenveel gebruikt wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Yargo op 13-11-2025 12:34 ]
Ik heb een Marstek Venus en een Zaptec GO 2 laadpaal. Wat is de beste manier om te voorkomen dat de PiB mee doet aan het laden van de auto? Ik dacht zelf om zodra de Zaptec gaat laden mijn Homey de HW stekker van de PiB te laten uitschakelen. Of kan dit kwaad voor de PiB?
Deze vraag zien we vaak voorbij komen. Marstek zelf zegt dat het geen kwaad kan, maar het is beter om dit op een 'zachte' softwarematige manier te regelen. Andere fabrikanten raden altijd af om 'hard' te schakelen door simpelweg de stroom te onderbreken.Huisiie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:33:
Ik heb een Marstek Venus en een Zaptec GO 2 laadpaal. Wat is de beste manier om te voorkomen dat de PiB mee doet aan het laden van de auto? Ik dacht zelf om zodra de Zaptec gaat laden mijn Homey de HW stekker van de PiB te laten uitschakelen. Of kan dit kwaad voor de PiB?
Er zijn verschillende manieren van sturing (Modbus/Cloud MQTT/Open API). Ligt eraan hoe handig je zelf bent met programmeren. Volgens mij zijn er ook ooit dingen voor Homey gemaakt, maar dat zou je even moeten doorspitten in dit topic of wachten tot iemand zich meldt.
Ik raad het je toch af om de HW plug te gebruiken om de batterij uit te schakelen. Een keer zal dat geen kwaad kunnen, 2 keer waarschijnlijk ook niet. Maar als je daar een vaste routine van gaat maken is niet echt gezond denk ik. Is er geen mogelijkheid om de MT toe te voegen aan homey? Dacht daar ooit iets van voorbij te zien komen. Ik heb de batterijen in HA staan. Ik schakel ze via deze weg uit als de ev lader actief is.Huisiie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:33:
Edit: wat Pascallj dus zegt
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Vraag die ik ook al gesteld heb op FB forum en 1 forumlid goed op de hoogte is en me al verder helpt.
Ivm het piektarief in BE. Mijn wagen laadt snachts aan 2.3kW. Wij hebben dus een piek van ongeveer 2.7kW.
Om deze piek laag te houden mag er geen "ongecontroleerd" vermogen extra afgenomen worden.
Ik lees dat als de Marstek batterij 11% is en deze al een tijdje niet meer tot 100% is geraakt de batterij bij 11% af en toe spontaan bijtankt met 1kW. Wat wil zeggen dat de piek van 3.7kW wordt. 1kW is ongeveer 54€ extra per jaar (als je elke maand die piek maakt). Dit getal dien je dus af te trekken van je terugverdientijd.
Heeft iemand dit ook al ervaren?
Ik zoek naar een oplossing om dit te vermijden. Is het een idee om de batterij s'avonds in manuele modus te zetten en smorgens terug automatisch? Of is dit niet zo praktisch? Het zal vermoedelijk ook enkel nodig zijn tijdens de wintermaanden.
Groeten
Ivm het piektarief in BE. Mijn wagen laadt snachts aan 2.3kW. Wij hebben dus een piek van ongeveer 2.7kW.
Om deze piek laag te houden mag er geen "ongecontroleerd" vermogen extra afgenomen worden.
Ik lees dat als de Marstek batterij 11% is en deze al een tijdje niet meer tot 100% is geraakt de batterij bij 11% af en toe spontaan bijtankt met 1kW. Wat wil zeggen dat de piek van 3.7kW wordt. 1kW is ongeveer 54€ extra per jaar (als je elke maand die piek maakt). Dit getal dien je dus af te trekken van je terugverdientijd.
Ik zoek naar een oplossing om dit te vermijden. Is het een idee om de batterij s'avonds in manuele modus te zetten en smorgens terug automatisch? Of is dit niet zo praktisch? Het zal vermoedelijk ook enkel nodig zijn tijdens de wintermaanden.
Groeten
Dit hebben we al heel vaak langs zien komen hier.DeJos1985 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:35:
Vraag die ik ook al gesteld heb op FB forum en 1 forumlid goed op de hoogte is en me al verder helpt.
Groeten
Die 1 kW laden is het BMS wat ingrijpt omdat het vindt dat de batterij te laag is gekomen. Hij schiet als hij onder de limiet komt naar 0 procent en dat is veel te laag en dus gaat hij als beveiliging bijladen tot 11 procent. In werkelijkheid zit er dan natuurlijk vele malen meer dan 11 procent in. Dit probleem is dus eigenlijk een overreactie van de software. Dit schijnt opgelost te zijn in BMS versie 216 (als je een V2 hebt). Voor wat voor reden dan ook is dat nog niet naar iedereen uitgerold, maar je kan er wel via Feedback om vragen.
Overigens kan je hier zelf niet aan doen, want ook al schakel je naar handmatig, dit is de beveiliging die ingrijpt en dat heeft natuurlijk prioriteit boven alles wat je zelf instelt.
Alle 3 kan denk met mijn blueprint: https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main/blueprints
Voor het probleem van @Huisiie in de bleuprint kun je een entiteit als offset meegeven in zijn geval de lader.
In de blueprint kun je het optimale laadvermogen instellen voordat de 2e wordt bijgeschakelt.Yargo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:32:
Heb zonet volgende suggestie naar Marstek gestuurd via de app:
- laadt eerst batterij 1 op en daarna pas batterij 2 (efficiënter in de winter anders 2x omzetverlies terwijl 1 batterij misschien niet eens vol gaat geraken door het weinig aantal uren zon).
de blueprint aanmaken met een soc level tussen 0 en bv 11 met laad opdracht.Bij volledig leeg kan batterij 2 misschien wel even bijgeladen worden.
Min en Max SOC level kun je opgeven.- ontlaadt batterij 2 max tot een vooraf ingesteld percentage zodat hij bij een week bewolkt weer niet volledig ontlaadt en extra verbruikt om op 11 procent te blijven.
Een roulatieschema kun je via een template opgeven.- een optie om deze regels automatisch te switchen tussen de 2 of meerdere batterijen zodat iedere batterij ongeveer evenveel gebruikt wordt.
Voor het probleem van @Huisiie in de bleuprint kun je een entiteit als offset meegeven in zijn geval de lader.
Aan die berekening schort wel het een en ander. Zo 1 op 1 zeggen dat je dat 54 euro per jaar kost is lichtelijk overdreven. Word sowieso berekend over een gemiddelde van 12 maanden dus 1 of 2 maandjes wat hoger resulteert niet in plotseling 54 of 108 euro per jaar meer betalen. Ik probeer er sinds de komst van mijn MT's op te letten ivm de captar maar ben er inmiddels achter dat in deze periode van het jaar een iets hogere captar onvermijdelijk is. Anders ben je straks slaaf van je huis en je netverbruik en daar pas ik persoonlijk voor. In de zonnemaanden is het met de batterijen makkie om de captar onder de minimum van 2,5 te houden. In de wintermaanden neem ik genoegen met 4 of 5. Op 12 maanden bekeken compenseert zich dat en resulteert dat in een ideaal evenwicht tussen gebruiksgemak, kosten verminderen en toch niet slaaf zijn van je eigen huis. (Dit is natuurlijk een persoonlijke mening)DeJos1985 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:35:
Groeten
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Dan apparaten tegelijk aan en smelt de hoofdzekering door? Dat is hier geen automaat dus ik zorg dmv homewizard stekkers dat dingen niet tegelijk teveel gebruiken en anders klapt die automaat maar uit.vifra schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:30:
[...]
neen. Standaard kan het 2500 wat trekken x3 dat is 7500 wat ... (32 A) veel te hoog voor een standaard bedrading in huis.
Zelfs 2 niet ... (21 A).
bedrading standaard is voorzien voor 16A ...
Vandaar per batterij een eigen kring (groep - zekering - draadje naar de kast ... )
Optioneel kan je die dingen ook instellen om 2500 terug te leveren (en dat x3 is dan 7500 ...).
Eigenlijk zou je dergelijke grote verbruikers altijd op een eigen groep moeten steken ... en dus bvb. in keuken de elektrische oven heeft eigen groep, de inductieplaat heeft eigen groep, .... en dus een dergelijke batterij best ook ...
Zou daar nooit over twijfelen ... max wat je op dezelfde groep steekt zijn kleine gebruikers zoals een modem, een led noodverlichting, ...
De auto kan 3,6kW laden, warmtepomp 1,8 oven 2(?) kookplaat 2.4 waterkoker 2,4 vaatwas/wasmachine nog elk 2, boiler nog 1,2 of 2,4 dus totaal ruim 17kW op een 8kW aansluiting. Dat kan dus niet allemaal tegelijk dus hoe regel je dat indien er wel zoveel groepen zijn? Misschien met een accu die het kan opvangen maar anders bewust van zijn en denken, beperken of veel meer betalen voor uitzonderlijke situaties?
Beetje creatief zijn... Bij Smart-charged 1250 euro incl btw, p1 en verzending mits je er 2 besteld en de kortingscode gebruikt. Beetje creatief zijn ivm levering/afspreken en je komt al een heel eind onder de bovenstaande bedragenKnoflookpasta schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:10:
[...]
Ik zie nu een prijs staan van €1633,50 incl. btw voor de v3 in de webshop. Lijkt mij niet echt de goedkoopste. Dat is €1350 ex btw, de prijs waarbij andere aanbieders hem aanbieden inclusief btw.
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Raar dat ze een staffelkorting geven maar die werkt alleen voor als je 1 besteld. Als je bv 5 besteld en de code BF400 invult (volgens hun eigen staffel) dan is de code niet geldig...jorgen83 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:30:
[...]
Thuisbatterij.nl heeft hem voor 1325 inclusief BTW nu.
Ok, ik had het nog niet gevonden. Schiet het BMS systeem ook in actie op bv 13%? Anders zou je manueel iets kunnen bijladen. Ja ik weet het is is manueel in de app.pascallj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:40:
[...]
Dit hebben we al heel vaak langs zien komen hier.
Die 1 kW laden is het BMS wat ingrijpt omdat het vindt dat de batterij te laag is gekomen. Hij schiet als hij onder de limiet komt naar 0 procent en dat is veel te laag en dus gaat hij als beveiliging bijladen tot 11 procent. In werkelijkheid zit er dan natuurlijk vele malen meer dan 11 procent in. Dit probleem is dus eigenlijk een overreactie van de software. Dit schijnt opgelost te zijn in BMS versie 216 (als je een V2 hebt). Voor wat voor reden dan ook is dat nog niet naar iedereen uitgerold, maar je kan er wel via Feedback om vragen.
Overigens kan je hier zelf niet aan doen, want ook al schakel je naar handmatig, dit is de beveiliging die ingrijpt en dat heeft natuurlijk prioriteit boven alles wat je zelf instelt.
Klopt inderdaad wat je zegt dat het voor een heel jaar is of enkele maanden. Hetgene ik maar aangeef is dat , in mijn geval, de Marstek zal zorgen voor deze piek en geen enkel ander apparaat. Dus die dien je van je terugverdientijd af te trekken als dat zou gebeuren. Momenteel al 2 jaar EV en onze piek is 2.7kW gedurende 2 jaar. Wij koken op gas. Warm water en verwarming mazout.Druppeltje_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:57:
[...]
Aan die berekening schort wel het een en ander. Zo 1 op 1 zeggen dat je dat 54 euro per jaar kost is lichtelijk overdreven. Word sowieso berekend over een gemiddelde van 12 maanden dus 1 of 2 maandjes wat hoger resulteert niet in plotseling 54 of 108 euro per jaar meer betalen. Ik probeer er sinds de komst van mijn MT's op te letten ivm de captar maar ben er inmiddels achter dat in deze periode van het jaar een iets hogere captar onvermijdelijk is. Anders ben je straks slaaf van je huis en je netverbruik en daar pas ik persoonlijk voor. In de zonnemaanden is het met de batterijen makkie om de captar onder de minimum van 2,5 te houden. In de wintermaanden neem ik genoegen met 4 of 5. Op 12 maanden bekeken compenseert zich dat en resulteert dat in een ideaal evenwicht tussen gebruiksgemak, kosten verminderen en toch niet slaaf zijn van je eigen huis. (Dit is natuurlijk een persoonlijke mening)
Ik zoek een oplossing om dat te voorkomen, zoals je zelf zegt wss enkel in de wintermaanden.
EV of Hybride ? Piek 2.7 kW voor een EV lijkt me zeer laag ... zelf EV rijder en ik laad aan 4,2 kW, dan kan ik een halve baterij laden over een ganse nacht ... (of dag als er zon is ... ), pak een 200 km ...DeJos1985 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:21:
[...]
Klopt inderdaad wat je zegt dat het voor een heel jaar is of enkele maanden. Hetgene ik maar aangeef is dat , in mijn geval, de Marstek zal zorgen voor deze piek en geen enkel ander apparaat. Dus die dien je van je terugverdientijd af te trekken als dat zou gebeuren. Momenteel al 2 jaar EV en onze piek is 2.7kW gedurende 2 jaar. Wij koken op gas. Warm water en verwarming mazout.
Ik zoek een oplossing om dat te voorkomen, zoals je zelf zegt wss enkel in de wintermaanden.
Maar uw redenering als deze batterij zonder NOM af en toe 1 kW extra gaat trekken ... dan heb je idd 1 kW piek extra over het jaar heen ...
[ Voor 8% gewijzigd door vifra op 13-11-2025 17:28 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117
Nee, het BMS grijpt (of greep) in als hij een goed lange tijd op 11 procent staat en hij om wat voor reden dan ook terugzakt naar 0 procent. Ik heb het process hier gemonitord en beschreven: pascallj in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"DeJos1985 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:17:
[...]
Ok, ik had het nog niet gevonden. Schiet het BMS systeem ook in actie op bv 13%? Anders zou je manueel iets kunnen bijladen. Ja ik weet het is is manueel in de app.
In elk geval: als de MT de enige reden is dat je 's nachts een piek trekt is dat wel heel makkelijk op te lossen. Mijn 2 batterijen hebben ook verschillende keren die soc drop voorgehad en het daarbij horende laden sinds ze niet meer dagelijks tot 100% geladen werden met PV stroom. Na de recentste fw update die er gekomen is na melding van dit voorval heb ik dat geen enkele keer meer zien gebeuren. En voor zover ik hier heb kunnen volgen heeft de laatste update dat bij iedereen (of toch de meesten) opgelost.DeJos1985 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:21:
[...]
Klopt inderdaad wat je zegt dat het voor een heel jaar is of enkele maanden. Hetgene ik maar aangeef is dat , in mijn geval, de Marstek zal zorgen voor deze piek en geen enkel ander apparaat. Dus die dien je van je terugverdientijd af te trekken als dat zou gebeuren. Momenteel al 2 jaar EV en onze piek is 2.7kW gedurende 2 jaar. Wij koken op gas. Warm water en verwarming mazout.
Sinds kort ben ik ook de eigenaar van een Marstek v3. Wat zijn volgens jullie de best practices? Moet ik de batterij regelmatig in de winter opladen tot bijvoorbeeld 80 of 100 %? Of wat doen jullie? Kan ik nog iets anders doen om deze in goede gezondheid te houden?
Verder heb ik nog volgende problemen:
-CT003 valt regelmatig heel kortstondig weg waardoor de batterij even in stand-by gaat. Ik vermoed dat dit komt doordat ik de voeding niet heb aangesloten op de CT003?
-In de app zie ik grafieken met verbruik/laden, maar de dagsom is 0?
Zijn er nog anderen die deze problemen hebben?
Verder heb ik nog volgende problemen:
-CT003 valt regelmatig heel kortstondig weg waardoor de batterij even in stand-by gaat. Ik vermoed dat dit komt doordat ik de voeding niet heb aangesloten op de CT003?
-In de app zie ik grafieken met verbruik/laden, maar de dagsom is 0?
Tx, maar effe allemaal Chinees voor mij, ben helaas nog niet thuis in de wereld van Home Assistent 🫤.Tazzios schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:45:
Alle 3 kan denk met mijn blueprint: https://github.com/Tazzios/ha-marstek/tree/main/blueprints
[...]
In de blueprint kun je het optimale laadvermogen instellen voordat de 2e wordt bijgeschakelt.
[...]
de blueprint aanmaken met een soc level tussen 0 en bv 11 met laad opdracht.
[...]
Min en Max SOC level kun je opgeven.
[...]
Een roulatieschema kun je via een template opgeven.
Welkom bij de club! Het opladen tot 100 procent is niet per se nodig. We hebben geen reden om aan te nemen dat er bij 100 procent iets bijzonders gebeurd. Bij 11 & 100 procent wordt wel de SoC indicator gereset, dus als je een van die twee niet aantikt en daar tussenin blijft hangen wordt die steeds onnauwkeuriger. Maar dat is niet echt een probleem, alleen onhandig.ruby01 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:28:
Sinds kort ben ik ook de eigenaar van een Marstek v3. Wat zijn volgens jullie de best practices? Moet ik de batterij regelmatig in de winter opladen tot bijvoorbeeld 80 of 100 %? Of wat doen jullie? Kan ik nog iets anders doen om deze in goede gezondheid te houden?
Waarschijnlijk is het de sterkte of stabiliteit van je WiFi signaal. De CT003 (en de batterij ook als je die niet met LAN hebt aangesloten) is heel gevoelig voor WiFi. Het heeft echt een perfect signaal om goed te werken. Maar zoals je zelf al terecht opmerkt, is stap 1, altijd de stroom aansluiten en kijken of dat verschil maakt.Verder heb ik nog volgende problemen:
Bedoel je dat als je hem op maand zet, dat de desbetreffende dag 0 blijft? Of wat anders? Kan je een screenshot delen?-In de app zie ik grafieken met verbruik/laden, maar de dagsom is 0?
Ik bleef maar jojo gedrag zien, zoals in de screenshot. Gisteren nog eens gebruik gemaakt van de feedback optie en vandaag al antwoord:
We have adjusted the meter reading rate for your device.
En nu..... rust. Geen jojo gedrag meer. Als er geen wijzigingen in de energievraag is, dan balanceert het netverbruik tussen de 3 min en 3 watt plus. Hoop dat het zo blijft, maar het ziet er goed uit.
En nu..... rust. Geen jojo gedrag meer. Als er geen wijzigingen in de energievraag is, dan balanceert het netverbruik tussen de 3 min en 3 watt plus. Hoop dat het zo blijft, maar het ziet er goed uit.
3x Marstek Venus E V155 ; Marstek CT003 v118; Kaifa MA304-SMR5.5
Van de week was er nog iemand waarbij dit geholpen heeft. Het is superfijn dat deze optie bestaat (waar we overigens dankzij ~bommel zelf ook al achter waren), maar waarom kunnen we het niet gewoon zelf instellen?! Voor sommigen misschien te ingewikkeld, maar wij als Tweakers hadden er een hoop mensen al mee kunnen helpen...Hans C schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:21:
Ik bleef maar jojo gedrag zien, zoals in de screenshot. Gisteren nog eens gebruik gemaakt van de feedback optie en vandaag al antwoord:
[Afbeelding]
Helemaal eens. Goed dat het werkt, jammer dat het zo lastig te krijgen is. Ik hoop ook dat het probleem niet terugkeert bij een firmware update oid.pascallj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:26:
[...]
Van de week was er nog iemand waarbij dit geholpen heeft. Het is superfijn dat deze optie bestaat (waar we overigens dankzij ~bommel zelf ook al achter waren), maar waarom kunnen we het niet gewoon zelf instellen?! Voor sommigen misschien te ingewikkeld, maar wij als Tweakers hadden er een hoop mensen al mee kunnen helpen...
Wat hebben ze exact aangepast dan? Welke firmware heb je op de ct003 ook v122? Want jojo zie ik ook wel, versie v216 hier... Welke DM heb je?Hans C schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:21:
[Afbeelding]
Eigenlijk zou dat soort instellingen gekoppeld moeten zijn met de meterselectie of denk ik nu te makkelijk na?pascallj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:26:
[...]
Van de week was er nog iemand waarbij dit geholpen heeft. Het is superfijn dat deze optie bestaat (waar we overigens dankzij ~bommel zelf ook al achter waren), maar waarom kunnen we het niet gewoon zelf instellen?! Voor sommigen misschien te ingewikkeld, maar wij als Tweakers hadden er een hoop mensen al mee kunnen helpen...
Focus niet teveel op het jojo gedrag in de "Nu weergave" van de HW app.
Als de lijn er uit ziet als onderstaand screenshot (dag weergave) dan werkt het systeem prima imho.
Als de lijn er uit ziet als onderstaand screenshot (dag weergave) dan werkt het systeem prima imho.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik weet niet meer dan wat ik schreef. Versienummers staan in mijn handtekening.NoFate schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:36:
[...]
Wat hebben ze exact aangepast dan? Welke firmware heb je op de ct003 ook v122? Want jojo zie ik ook wel, versie v216 hier... Welke DM heb je?
In combinatie met continue (als in non stop) switch geluiden van de accu's focus ik me er wel op. Dat kan niet goed zijn voor de levensduur.A3-D schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:42:
Focus niet teveel op het jojo gedrag in de "Nu weergave" van de HW app.
[Afbeelding]
Die theorie had ik inderdaad van de week ook. Maar van sommige meters zijn er blijkbaar ook verschillende versies of er zijn trage DSMR 5 meters in omloop. Het zou gewoon fijn zijn als we het zelf konden fixen.Druppeltje_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:40:
[...]
Eigenlijk zou dat soort instellingen gekoppeld moeten zijn met de meterselectie of denk ik nu te makkelijk na?
@NoFate: er is een CT Poll Rate instelling, die in te stellen is op Fast, Medium en Slow. Waarschijnlijk heeft dat iets te maken met de te verwachten reactiesnelheid van de P1 meter.
Dat verklaart dat wanneer ik 1 batterij aanstuur via de HW P1 meter, het jojo effect er niet is.pascallj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:47:
[...]
@NoFate: er is een CT Poll Rate instelling, die in te stellen is op Fast, Medium en Slow. Waarschijnlijk heeft dat iets te maken met de te verwachten reactiesnelheid van de P1 meter.
Hier onder een afdak.jorgen83 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:12:
Volgens Marstek mag de Venus thuisbatterij zelfs buiten worden geinstalleerd (mits uit de zon en onder een afdak), dus zou het in onze schuur toch ook makkelijk kunnen? Niet geisoleerd, en in de winter wel wat koud misschien, iemand ervaring hiermee? Thanks!
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Dat is net het gedeelte dat ik er niet goed aan begrijp. Als het probleem aan de snelheid van je DM ligt, zou je dit bij 1 batterij toch ook verwachten?Hans C schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:49:
[...]
Dat verklaart dat wanneer ik 1 batterij aanstuur via de HW P1 meter, het jojo effect er niet is.
Ja, maar met de CT003 kreeg ik het niet rustig met 1, 2 of 3 batterijen. Wel met 1 op de HW. Dan ga je toch denken dat het aan de CT003 ligt.Druppeltje_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:51:
[...]
Dat is net het gedeelte dat ik er niet goed aan begrijp. Als het probleem aan de snelheid van je DM ligt, zou je dit bij 1 batterij toch ook verwachten?
Jaja op die manier. Ok ja nu begrijp ik je vorige post beterHans C schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:53:
[...]
Ja, maar met de CT003 kreeg ik het niet rustig met 1, 2 of 3 batterijen. Wel met 1 op de HW. Dan ga je toch denken dat het aan de CT003 ligt.
Je moet niet 5 x 1 stuk bestellen maar de gewenste opslagcapaciteit selecteren. 25 kWh in jouw voorbeeld.jelleeelco schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:24:
[...]
Raar dat ze een staffelkorting geven maar die werkt alleen voor als je 1 besteld. Als je bv 5 besteld en de code BF400 invult (volgens hun eigen staffel) dan is de code niet geldig...
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Gisteren mijn nieuwe V3 geïnstalleerd, werkt enkel in manual mode, niet in AI of selfconsumption mode. Heb al een keer gereset . Iemand nog ideeën, mijn V1 en V2 werken gewoon .
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ah, maar wat is geen instelling die we zelf kunnen aanpassen? Ook niet met de BT van Bommel?pascallj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:47:
[...]
Die theorie had ik inderdaad van de week ook. Maar van sommige meters zijn er blijkbaar ook verschillende versies of er zijn trage DSMR 5 meters in omloop. Het zou gewoon fijn zijn als we het zelf konden fixen.
Ah , ik lees net onderstaande... Maar dat snap ik niet. Je moet het toepassen op elke batterij terwijl het een instelling is op de CT?
code:
1
| Dat gezegd hebbende, er bestaat een instelling voor de CT Poll Rate, die ingesteld kan worden op Fast, Medium en Slow. Echter kan deze optie alleen door Marstek gewijzigd worden of via de 3rd party tool Marstek Venus Monitor van ~bommel. Dat zou wellicht soelaas kunnen bieden alleen zal je dat dan voor alle drie de batterijen moeten (laten) instellen. |
@Hans C hoe staat deze instelling nu bij jouw? Op fast neem ik aan?
[ Voor 32% gewijzigd door NoFate op 14-11-2025 06:18 ]
Ik kan dat niet zien?NoFate schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:10:
[...]
@Hans C hoe staat deze instelling nu bij jouw? Op fast neem ik aan?
Tenzij het de instelling van de batterij is hoe vaak die info opvraagt aan de CT?NoFate schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:40:
Hmm, net eens getest, maar zie niet veel ...
Het is toch naar de CT dat we dit moeten sturen?
code:
1 2 [7:37:52 AM] 📤 Sending Read CT Polling Rate... [7:37:52 AM] 📋 Frame: 0x73 0x05 0x23 0x22 0x77
Klopt, net getest, het is idd naar de batterij, was dus beetje in de war dat ik dacht dat het een CT instelling was...Druppeltje_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:43:
[...]
Tenzij het de instelling van de batterij is hoe vaak die info opvraagt aan de CT?
Staat default op medium
Hmm, ook eens proberen als er zon is of dat verschil maakt in jojo
[ Voor 3% gewijzigd door NoFate op 14-11-2025 07:48 ]
Die CT polling rate is ook een instelling die zichtbaar is in de HA BLE integratie van Jaapp. Momenteel werkt die nog niet, maar vanaf het moment dat die wel werkt zou dit wel een makkelijke instelling zijn om de werking te testen.NoFate schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:46:
[...]
Klopt, net getest, het is idd naar de batterij, was dus beetje in de war dat ik dacht dat het een CT instelling was...
Staat default op medium
Hmm, ook eens proberen als er zon is of dat verschil maakt in jojo
Heb je de CT wel gekoppeld aan de batterij?PNARI schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 04:35:
Gisteren mijn nieuwe V3 geïnstalleerd, werkt enkel in manual mode, niet in AI of selfconsumption mode. Heb al een keer gereset . Iemand nog ideeën, mijn V1 en V2 werken gewoon .
Uiteraard. Blijkbaar had de CT de fase niet gedetecteerd waar de nieuwe batterij op staat aangesloten.pascallj schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:58:
[...]
Heb je de CT wel gekoppeld aan de batterij?
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Zie hieronder voor een screenshot. Het is duidelijk dat er energie verbruikt werd, maar het dagtotaal staat toch op 0… alvast bedankt voor feedback hoe ik dit zou kunnen oplossen.pascallj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:15:
[...]
[...]
Bedoel je dat als je hem op maand zet, dat de desbetreffende dag 0 blijft? Of wat anders? Kan je een screenshot delen?
Lijkt een storing te zijn in de app. Alle installaties die ik beheer tonen aan: offline bij de Marsteks. Dan weten andere mensen dit ook even die maar 1 installatie hebben en twijfelen of het aan hun netwerk ligt.
Zo te zien werkt de CT nog prima met de Marsteks samen. Wat mooi laat zien dat de Marsteks voor hun werking geen cloud nodig zijn. Enkel een lokaal netwerk.
Zo te zien werkt de CT nog prima met de Marsteks samen. Wat mooi laat zien dat de Marsteks voor hun werking geen cloud nodig zijn. Enkel een lokaal netwerk.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Hier werkt de app zoals het hoort.harrr schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:35:
Lijkt een storing te zijn in de app. Alle installaties die ik beheer tonen aan: offline bij de Marsteks. Dan weten andere mensen dit ook even die maar 1 installatie hebben en twijfelen of het aan hun netwerk ligt.
BE MTVenus V2 V156 BMS 216 APP V1.6.56 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Oude storing lijkt het. Als ik een accu aan klik ververst de status en is hij weer online. Maar ik moet dat wel doen voor 11 accus.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
App is hier ook kapot. IOS.
[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 14-11-2025 12:46 ]
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Ik zou het even afwachten. We hebben dit eerder gezien, maar weet even niet meer wat het toen opgelost heeft. Lijkt me sterk dat de storing die er nu blijkbaar is, van invloed heeft gehad op jouw resultaten van toen. Als het na een paar dagen niet werkt zou ik even contact opnemen.ruby01 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:24:
[...]
Zie hieronder voor een screenshot. Het is duidelijk dat er energie verbruikt werd, maar het dagtotaal staat toch op 0… alvast bedankt voor feedback hoe ik dit zou kunnen oplossen.
[Afbeelding]
Hier loopt NOM in 3 fasen som met 3 Marsteks, op elke fase 1 met de CT003 zeer goedHans C schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:53:
[...]
Ja, maar met de CT003 kreeg ik het niet rustig met 1, 2 of 3 batterijen. Wel met 1 op de HW. Dan ga je toch denken dat het aan de CT003 ligt.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Lijkt alleen maar zo, als je op ieder device drukt keijg je toch de status testen zien.S2S schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:46:
App is hier ook kapot. IOS.
[ Voor 26% gewijzigd door PNARI op 14-11-2025 14:14 ]
Dan is het eerste scherm kapotPNARI schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:12:
[...]
Lijkt alleen maar zo, als je op ieder device drukt keijg je toch de status testen zien.
Zou het?😅. Mijn vraag wederom over kapotte AI
Dear customer, thank you for your feedback. We will fix it as soon as possible. Alan
Dear customer, thank you for your feedback. We will fix it as soon as possible. Alan
[ Voor 15% gewijzigd door Erik1805 op 14-11-2025 14:31 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.
Vraag je elke dag weer?Erik1805 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:31:
Binnenkort wordt je geblokkeerd door de Chinezen in de feedback appErik1805 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:31:
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V143 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V122 / 3 fasen net
Erik1805 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:31:
Nee was een reactie op hun vorige (onzinnige) antwoord
Waarom krijg ik via de app geen nieuwe firmeware?
Hij zegt v122 "is de nieuwste versie" voor Venus E v3. Maar de netwerk aansluiting werkt niet.
Volgens eerste topic zou de laatste versie deze moeten zijn:
V3 Batterij: v139
Hij zegt v122 "is de nieuwste versie" voor Venus E v3. Maar de netwerk aansluiting werkt niet.
Er worden volgens mij nauwelijks meer automatisch updates meer uitgestuurd. Alleen nog op aanvraag. Om wat voor reden dan ook...Steffie94 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:03:
Waarom krijg ik via de app geen nieuwe firmeware?
Ik heb de laatste versie ook op aanvraag gekregen..pascallj schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:08:
[...]
Er worden volgens mij nauwelijks meer automatisch updates meer uitgestuurd. Alleen nog op aanvraag. Om wat voor reden dan ook...
Inderdaad, ik gok dat elke update enorm veel support vraagt door mensen die hun werkende setup breekt en hulp nodig hebben. Een andere optie is ipv de update verplicht te pushen gewoon in de menu een mogelijkheid geven om te updaten en niet elke keer bij starten van app vragen zodat je van miserie doet.pascallj schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:08:
[...]
Er worden volgens mij nauwelijks meer automatisch updates meer uitgestuurd. Alleen nog op aanvraag. Om wat voor reden dan ook...
Ik zit zojuist eens weer door de backend API te neuzen en kan daar eerder de app-updates downloaden nog voordat ze in de Play Store (in mijn geval) staan. Ik kwam hier versie 1.6.51 tegen. Deze versie zou om 11:43 UTC+1 zijn gemaakt.
Ten eerste vond ik de changelog interessant:
/f/image/Z2vlnbPc5w75NjLgKEEsfLUN.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien er geen nieuwe firmware beschikbaar is, blijft het de vraag of je de API zou moeten gebruiken in combinatie met een CT002/CT003, maar als je het wil proberen hoeft er in elk geval niet meer een vraag naar support uit.
Mogelijk binnenkort een optie voor lokale MQTT? Maar kan ook zijn dat dat alleen voor andere apparaten is dan de Venus. Een optie om Bluetooth uit te zetten van het apparaat? Dat zou eindelijk het BT beveiligingsprobleem kunnen oplossen! En de Lokale API is nu publiekelijk beschikbaar. Die laatste is de enige verandering die ik in de App kan zien (op weer wat UI veranderingen na die niet zo bijzonder zijn). De MQTT en Bluetooth wijzigingen kan ik bij mijn batterij in elk geval in de App niet terugvinden.1、Support custom MQTT services\r\n2、Support Local API for Venus\r\n3、Support for disabling the Bluetooth function of the device\r\n4、Improved user experience issues
/f/image/Z2vlnbPc5w75NjLgKEEsfLUN.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien er geen nieuwe firmware beschikbaar is, blijft het de vraag of je de API zou moeten gebruiken in combinatie met een CT002/CT003, maar als je het wil proberen hoeft er in elk geval niet meer een vraag naar support uit.
Ah, zien er idd wel leuke features uit, vraag me wel af als je BT zou uitzetten en cloud zou een issue zijn, hoe je dan nog kan gaan connecteren zonder een reset :-)
En hopelijk idd MQTT
En hopelijk idd MQTT
[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 14-11-2025 17:03 ]
Wil bluetooth niet uitschakelen, want dan kan je bij uitval niets meer bedienen. Waarom kunnen ze er geen pincode opzetten? Bij bluetti kan je dan wel beveiligen op die manier.
Zou kunnen dat bv bij een herstart van het device even BT terug aangaat, en daarna weer uit, is voldoendeAvenger 2.0 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:09:
Wil bluetooth niet uitschakelen, want dan kan je bij uitval niets meer bedienen. Waarom kunnen ze er geen pincode opzetten? Bij bluetti kan je dan wel beveiligen op die manier.
Vreemd dat ze jou niet helpen. Ik meldde gisteravond dat mijn nieuw geïnstalleerde V3 niet werkte, vanmorgen al een antwoord wat ik moest doen. De nieuwe batterij heeft wel nog geen laadschema in AI.Erik1805 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:31:
Blijkbaar is het een lastig iets. Ik heb al weken geen laadsxhema. Ik wacht het wel af. En anders zet ik hem wel uit en in de zomer weer aanPNARI schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:48:
[...]
Vreemd dat ze jou niet helpen. Ik meldde gisteravond dat mijn nieuw geïnstalleerde V3 niet werkte, vanmorgen al een antwoord wat ik moest doen. De nieuwe batterij heeft wel nog geen laadschema in AI.
Ik heb het idee dat mijn “slimme” HomeWizard stekker waar de batterij ingeplugd zit de geest aan het geven is…
Vanmorgen vond ik hem weer zo (3e keer in twee dagen tijd):
/f/image/KmzqVYnsmMoj17gfd8Yi6pzM.png?f=fotoalbum_large)
Draaide hier vanaf mei probleemloos maar nu dus niet meer…
Meer mensen met zo’n melding van hun HW stekkert?
Vanmorgen vond ik hem weer zo (3e keer in twee dagen tijd):
/f/image/KmzqVYnsmMoj17gfd8Yi6pzM.png?f=fotoalbum_large)
Draaide hier vanaf mei probleemloos maar nu dus niet meer…
Meer mensen met zo’n melding van hun HW stekkert?
🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
Gister 3 Marstek batterijen geplaatst, 1 op een eigen groep en de andere bij bestaande groepen. Nu heb ik hem vooralsnog op AI gezet. Echter staat mijn leverancier er niet bij(zonneplan) en heb ik gekozen voor Nordpool omdat die andere niet mogelijk waren zonder login. Is dit hoe andere het ook doen zouden doen in dit geval? Verder nog tips/aanbevelingen voor een beginner?
Mooie opstelling. Heb je de 2 die op bestaande groepen zitten op max 800W staan qua ontladen. Of zijn het 100% vrije groepen? En nordpool zijn de kale prijzen en ergens in de app kun je nog de toeslagen van zonneplan toevoegen.Pringo schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 07:55:
Gister 3 Marstek batterijen geplaatst, 1 op een eigen groep en de andere bij bestaande groepen. Nu heb ik hem vooralsnog op AI gezet. Echter staat mijn leverancier er niet bij(zonneplan) en heb ik gekozen voor Nordpool omdat die andere niet mogelijk waren zonder login. Is dit hoe andere het ook doen zouden doen in dit geval? Verder nog tips/aanbevelingen voor een beginner?[Afbeelding]
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Dank!mrme12345 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 08:16:
[...]
Mooie opstelling. Heb je de 2 die op bestaande groepen zitten op max 800W staan qua ontladen. Of zijn het 100% vrije groepen? En nordpool zijn de kale prijzen en ergens in de app kun je nog de toeslagen van zonneplan toevoegen.
Nee die andere groepen hebben ook andere afnemers. Dus 1x op 2500 2x op 800.
De AI functie
Ondanks dat ik sinds ruim een week belde grafieken zie met de kleurtjes en in dit geval twee laadpunten werkt het naar mijn mening nog steeds niet helemaal geweldig. Vannacht bijvoorbeeld twee laadpunten één om vier en één om 6:00 uur of zo maar hoe dan ook dat doet hij maar bij lange na niet vol. Hij laadt een keer met 2500 W dat doet hij een uur en de tweede keer geeft ze aan 360 W op zich prima als daarmee de accu vol zou zijn, Maar dat is hij dus niet geen idee waarom. En uiteraard dit is al een verbetering met hoe het hiervoor was maar ik ben benieuwd of meer mensen dit hebben en of er al mensen zijn die daar iets een vraag over hebben ingeschoten en daarin antwoord op hebben gekregen waar we iets mee kunnen.
Ondanks dat ik sinds ruim een week belde grafieken zie met de kleurtjes en in dit geval twee laadpunten werkt het naar mijn mening nog steeds niet helemaal geweldig. Vannacht bijvoorbeeld twee laadpunten één om vier en één om 6:00 uur of zo maar hoe dan ook dat doet hij maar bij lange na niet vol. Hij laadt een keer met 2500 W dat doet hij een uur en de tweede keer geeft ze aan 360 W op zich prima als daarmee de accu vol zou zijn, Maar dat is hij dus niet geen idee waarom. En uiteraard dit is al een verbetering met hoe het hiervoor was maar ik ben benieuwd of meer mensen dit hebben en of er al mensen zijn die daar iets een vraag over hebben ingeschoten en daarin antwoord op hebben gekregen waar we iets mee kunnen.
[ Voor 17% gewijzigd door Koniade op 15-11-2025 10:47 ]
Kun je ook de AI optie gebruiken zonder dat de Marstek met 2500w kan gaan laden? (bv max 1000w)
Ik heb nu 4 stuks op handmatig staan (800 laden en ontladen) en de gehele zomer periode werkte dat goed.
Nu met elke dag een ander ritme moet ik steeds andere uren invullen om te laden en zou ik graag de AI willen gebruiken maar met 4x 2500w + nog een Nexxus die 10.000 kan gaan laden en andere apparaten is dat een beetje teveel van het goede met een std 3x25ah aansluiting...
Ik heb nu 4 stuks op handmatig staan (800 laden en ontladen) en de gehele zomer periode werkte dat goed.
Nu met elke dag een ander ritme moet ik steeds andere uren invullen om te laden en zou ik graag de AI willen gebruiken maar met 4x 2500w + nog een Nexxus die 10.000 kan gaan laden en andere apparaten is dat een beetje teveel van het goede met een std 3x25ah aansluiting...
Als het goed is kijkt hij ook naar hoeveel je nodig hebt. En laadt dat en niet meer.Koniade schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:23:
De AI functie
Ondanks dat ik sinds ruim een week belde grafieken zie met de kleurtjes en in dit geval twee laadpunten werkt het naar mijn mening nog steeds niet helemaal geweldig. Vannacht bijvoorbeeld twee laadpunten één om vier en één om 6:00 uur of zo maar hoe dan ook dat doet hij maar bij lange na niet vol. Hij laadt een keer met 2500 W dat doet hij een uur en de tweede keer geeft ze aan 360 W op zich prima als daarmee de accu vol zou zijn, Maar dat is hij dus niet geen idee waarom. En uiteraard dit is al een verbetering met hoe het hiervoor was maar ik ben benieuwd of meer mensen dit hebben en of er al mensen zijn die daar iets een vraag over hebben ingeschoten en daarin antwoord op hebben gekregen waar we iets mee kunnen.[Afbeelding]
Als je het laden gelimiteerd hebt op 800 W, moet dat via Modbus gedaan zijn. Die instelling is globaal en geldt dus voor alle modi.WouteruitTB schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:25:
Kun je ook de AI optie gebruiken zonder dat de Marstek met 2500w kan gaan laden? (bv max 1000w)
Dear Customer, We regret to inform you that this feature cannot be configured as an optional setting within the application. Kyle
Als antwoord op mijn vraag of de polling rate in de app kan worden ingebouwd
Als antwoord op mijn vraag of de polling rate in de app kan worden ingebouwd
Hoi,Koniade schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:23:
De AI functie:
Ondanks dat ik sinds ruim een week belde grafieken zie met de kleurtjes en in dit geval twee laadpunten werkt het naar mijn mening nog steeds niet helemaal geweldig.
Ik zie helemaal niks aan laadmomenten kan je je handtekening invullen met land, type accu, software versies, etc. zodat ik kan vergelijken ?
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik had met mijn 2 Venussen E 3.0 batterijen alsmaar WiFi problemen. De verbinding was zwak en viel regelmatig weg. Ondanks dat het WiFi-punt er vlak bij hing. Mijn batterijen staan in een bijgebouw met een eigen WiFi-punt. Het WiFi-punt ondersteunde zowel 2,4GHz als 5GHz verbindingen. Ik heb nu een nieuw WiFi-punt geplaatst dat alleen 2,4GHz verbindingen doet. En ziedaar: alle WiFi-verbindingen met de batterijen en de CT zijn krachtig en superstabiel. Ik blij en misschien hebben jullie er ook wat aan.
NL / SP's: 3420Wp (zuid) - 1500Wp (zuid) / SE Power Optimizers / SE 3500 en 2200 / HW-P1 (6.0206) / MT CT003 (V118) / 2x MT Venus E 3.0 (V144) / MT Android App V1.6.51 / Nibe VVM320/F2040 WP / 3,55kW IR-panelen / EV-lader (3-fasen/11kW) / PHEV
Ik betwijfel of alleen het uitzetten van 5 GHz het verschil heeft gemaakt. Waarschijnlijk zijn er tegelijkertijd een hoop andere dingen veranderd met het plaatsen van een ander punt. Ander kanaal, eigen SSID misschien ipv gedeelde etc. Technisch is het namelijk niet echt logisch. Maar bedankt voor je ervaring in elk geval.pblkroon56 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:38:
Ik had met mijn 2 Venussen E 3.0 batterijen alsmaar WiFi problemen. De verbinding was zwak en viel regelmatig weg. Ondanks dat het WiFi-punt er vlak bij hing. Mijn batterijen staan in een bijgebouw met een eigen WiFi-punt. Het WiFi-punt ondersteunde zowel 2,4GHz als 5GHz verbindingen. Ik heb nu een nieuw WiFi-punt geplaatst dat alleen 2,4GHz verbindingen doet. En ziedaar: alle WiFi-verbindingen met de batterijen en de CT zijn krachtig en superstabiel. Ik blij en misschien hebben jullie er ook wat aan.
Als je in dat gebouw toch een WiFi punt hebt en V3's hebt, zou je dan niet beter gewoon een switch aansluiten en twee extra LAN kabeltjes trekken?
Technisch is er eigenlijk niets veranderd want ook dit punt wordt in de Mesh aangestuurd door dezelfde router. Dus geen ander kanaal, geen ander SSID ed. En kabels trekken is niet handig in dit gebouw (net gerenoveerd en ingezet op draadloos) en de batterijen staan ook in separate ruimtes. Ik heb het vermoeden dat er in het WiFi-punt een voorkeur zat voor het 5GHz netwerk en dat daarom de Marsteks 'ontregeld' raakten en ergens anders hun heil gingen zoeken wat 'springen' naar andere 2,4GHz netwerken (zwakker) in de buurt opleverde. Ik heb in het huis nog 2 WiFi-punten in de Mesh namelijk met zowel 2,4GHz als 5GHz.pascallj schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:41:
[...]
Ik betwijfel of alleen het uitzetten van 5 GHz het verschil heeft gemaakt. Waarschijnlijk zijn er tegelijkertijd een hoop andere dingen veranderd met het plaatsen van een ander punt. Ander kanaal, eigen SSID misschien ipv gedeelde etc. Technisch is het namelijk niet echt logisch. Maar bedankt voor je ervaring in elk geval.
Als je in dat gebouw toch een WiFi punt hebt en V3's hebt, zou je dan niet beter gewoon een switch aansluiten en twee extra LAN kabeltjes trekken?
NL / SP's: 3420Wp (zuid) - 1500Wp (zuid) / SE Power Optimizers / SE 3500 en 2200 / HW-P1 (6.0206) / MT CT003 (V118) / 2x MT Venus E 3.0 (V144) / MT Android App V1.6.51 / Nibe VVM320/F2040 WP / 3,55kW IR-panelen / EV-lader (3-fasen/11kW) / PHEV
Marstek geeft letterlijk aan in de app ze ondersteunen alleen 2.4 GHz officieel.. maar deze discussie gaat terug sinds januari .. ook ik kan melden 2.4 GHz lost veel wifi problemen op ..pascallj schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:41:
[...]
Ik betwijfel of alleen het uitzetten van 5 GHz het verschil heeft gemaakt. Waarschijnlijk zijn er tegelijkertijd een hoop andere dingen veranderd met het plaatsen van een ander punt. Ander kanaal, eigen SSID misschien ipv gedeelde etc. Technisch is het namelijk niet echt logisch. Maar bedankt voor je ervaring in elk geval.
Mensen zullen het vast op andere manieren aan de praat krijgen , maar als je het snel wilt oplossen zou ik zo iets eerst proberen.
[ Voor 7% gewijzigd door S2S op 15-11-2025 11:59 ]
Ja klinkt heel aannemelijkpblkroon56 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:52:
[...]
Technisch is er eigenlijk niets veranderd want ook dit punt wordt in de Mesh aangestuurd door dezelfde router. Dus geen ander kanaal, geen ander SSID ed. En kabels trekken is niet handig in dit gebouw (net gerenoveerd en ingezet op draadloos) en de batterijen staan ook in separate ruimtes. Ik heb het vermoeden dat er in het WiFi-punt een voorkeur zat voor het 5GHz netwerk en dat daarom de Marsteks 'ontregeld' raakten en ergens anders hun heil gingen zoeken wat 'springen' naar andere 2,4GHz netwerken (zwakker) in de buurt opleverde. Ik heb in het huis nog 2 WiFi-punten in de Mesh namelijk met zowel 2,4GHz als 5GHz.
Erg interessant! Dat geeft toch wel aan dat Marstek de API volwassenen vindt en dat kan ik me met de huidige staat niet voorstellen 😅pascallj schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:54:
Ik zit zojuist eens weer door de backend API te neuzen en kan daar eerder de app-updates downloaden nog voordat ze in de Play Store (in mijn geval) staan. Ik kwam hier versie 1.6.51 tegen. Deze versie zou om 11:43 UTC+1 zijn gemaakt.
[...]
Mogelijk binnenkort een optie voor lokale MQTT? Maar kan ook zijn dat dat alleen voor andere apparaten is dan de Venus. Een optie om Bluetooth uit te zetten van het apparaat? Dat zou eindelijk het BT beveiligingsprobleem kunnen oplossen! En de Lokale API is nu publiekelijk beschikbaar. Die laatste is de enige verandering die ik in de App kan zien (op weer wat UI veranderingen na die niet zo bijzonder zijn). De MQTT en Bluetooth wijzigingen kan ik bij mijn batterij in elk geval in de App niet terugvinden.
[Afbeelding]
Dit github repo van mij puilt zowat uit met firmware gerelateerde problemen.
De optimist in mij gaat er vanuit dat hier dan idd een nieuwe versie vd firmware bij hoort.
Ik objecteer, u eer.
Vreemd genoeg heb ik slechts bij 1 vd 2 batterijen nu een Energiestrategie in de grafiek. Vraag me echt af wat er bij Marstek gebeurt.Koniade schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:23:
De AI functie
Ondanks dat ik sinds ruim een week belde grafieken zie met de kleurtjes en in dit geval twee laadpunten werkt het naar mijn mening nog steeds niet helemaal geweldig. Vannacht bijvoorbeeld twee laadpunten één om vier en één om 6:00 uur of zo maar hoe dan ook dat doet hij maar bij lange na niet vol. Hij laadt een keer met 2500 W dat doet hij een uur en de tweede keer geeft ze aan 360 W op zich prima als daarmee de accu vol zou zijn, Maar dat is hij dus niet geen idee waarom. En uiteraard dit is al een verbetering met hoe het hiervoor was maar ik ben benieuwd of meer mensen dit hebben en of er al mensen zijn die daar iets een vraag over hebben ingeschoten en daarin antwoord op hebben gekregen waar we iets mee kunnen.[Afbeelding]
Heb het idee dat ze erg hard bezig zijn om een - wat nu nog gammel - hardware/ software platform volwassenen te krijgen. Maar ze zijn er weinig transparant over.
Jammer alleen dat ze het verkopen alsof het al volwassen is en alle tussen handelaren kopiëren maar al te graag deze zienswijze....
Ik objecteer, u eer.
Hier werd ik vanochtend heel blij van:
Dear Sir/Madam, The integration of MARSTEK devices into Home Assistant has been completed and is currently awaiting approval for release. We anticipate it will be available by the end of this month.
Dear Sir/Madam, The integration of MARSTEK devices into Home Assistant has been completed and is currently awaiting approval for release. We anticipate it will be available by the end of this month.
Los van je vraag, bij mij(actief sinds gister) laat hij enkel de voorspelde tarieven zien. Moet ik iets doen om ook de overige data er in te krijgen? Wellicht nog afwachten omdat ze nu pas 16 uur draaien.Koniade schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:23:
De AI functie
Dat is vreemd en snel !3DWim schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:33:
[...]
Hoi,
Ik zie helemaal niks aan laadmomenten kan je je handtekening invullen met land, type accu, software versies, etc. zodat ik kan vergelijken ?
Nadat ik dit vastgesteld en geschreven had, heb ik ook weer een melding gemaakt via de feedback.
Ik zie nu dat ik een nieuwere app versie gekregen heb v1.6.51 en nu wel laadmomenten zie !
Dom toeval of zou men echt zo snel kunnen schakelen ?
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 157.1, BMS 216, App v1.6.55 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ik zie inderdaad sinds vandaag of sinds net eigenlijk een nieuwe app van Marstek. Ik heb nog niet gezien wat de veranderingen of verbeteringen zijn, maar ik ben heel benieuwd. Wie weet er intussen meer. Het gaat trouwens over Apple. iOS.
Als ze dit voorzien hebben via API dan is dat nochtans niet echt iets om blij van te worden. Dat werkt nog steeds voor geen meter.Quriass schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:08:
Maar als ze goed gekeken hebben naar HW dan is er hoop.Druppeltje_ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:46:
[...]
Als ze dit voorzien hebben via API dan is dat nochtans niet echt iets om blij van te worden. Dat werkt nog steeds voor geen meter.
Die integratie in HA werkt 100%.
Huh, hoe zouden ze dat gedaan hebben? Dan moet dat toch al te vinden zijn op GitHub als het een officiële integratie gaat zijn...Quriass schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:08:
Ik vermoed dat het gaan samen gaan met MQTT, er was ook een nieuwe feature upcoming in de marstek app. Dan zal dat wel voor HA zijn3DWim schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:51:
[...]
Maar als ze goed gekeken hebben naar HW dan is er hoop.
Die integratie in HA werkt 100%.
Omg, ze hebben effectief een PR open!!! Als officieele integratie!!
https://github.com/home-assistant/core/pull/156012
Netjes , die gaan we straks FF proberen al
)
Vraag me af of de CT stabiel blijft
https://github.com/home-assistant/core/pull/156012
Netjes , die gaan we straks FF proberen al
Vraag me af of de CT stabiel blijft
[ Voor 26% gewijzigd door NoFate op 15-11-2025 13:00 ]
Koniade schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:42:
Ik zie inderdaad sinds vandaag of sinds net eigenlijk een nieuwe app van Marstek. Ik heb nog niet gezien wat de veranderingen of verbeteringen zijn, maar ik ben heel benieuwd. Wie weet er intussen meer. Het gaat trouwens over Apple. iOS.
Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
:strip_exif()/f/image/6qaYADI1wgAjQEPE8sLJ0JF3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qRwQGHnY4nEByNTabcJUln3X.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Pr1T7BV5VPGFnlWcF1KHJvE1.jpg?f=fotoalbum_large)